Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.887 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:25
Ik wil mijn (net gekochte) huis smart verlichting geven, maar heb nog geen keuze gemaakt voor het merk dat ik wil gebruiken. Nou wil ik ook slimme draadloze schakelaars aan de muur, en dan het liefst zónder batterijen. Ik vind deze van Niko mooi (fotootje hieronder), maar met €60 ook érrug duur. Ik vond vergelijkbare batterijloze wandschakelaars van RunLessWire, die ik erg lelijk vind en die bovendien óók zo'n €60 kosten. Ik heb best een tijdje lopen zoeken maar kan weinig vinden voor een lagere prijs.

Ik heb nog geen lampen gekocht, dus ik kan nog alle kanten op (Xiaomi/tradfri/hue/etc). Kent iemand mooie draadloze wandschakelaars die zonder batterijen werken, maar die wat vriendelijker zijn voor de portemonnee? Of is dit gewoon de prijs en zal ik die moeten slikken..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9xdPrVGLRHl-IWXYOWhwfcAq7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKn85S4QBV6cPOgO8izs3fk3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bandy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:33
Ik wil mijn Ezviz Husky camera naar HA laten streamen via de Motioneye add-on . Als ik in het configuratie menu alle gegevens in vul krijg ik de melding dat de URL niet juist is.

De URL die ik in vul is rtsp://admin:j...c.@192.168.x.xx:554/H.264 als ik deze URL via de netwerk stream van VLC-Player controleer krijg ik direct mijn camera beeld/geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Ik ben een switch aan het maken van Domoticz naar Home Assistant.
Maar ik loop tegen enkele dingen aan. Newby inderdaad. :X Hieronder twee zaken die mij het meest irriteren omdat ik er echt niet uitkom, ik heb honderden tabbladen openstaan van tutorials en overzichten. Edit: ik heb de laatste image gebruikt voor een raspberry pi 3

1. Ik wil een floorplan toevoegen. Die voeg ik toe met "kaart toevoegen" en dan "afbeeldingselementen". dat ziet er namelijk al uit als een floorplan.

Maar dan krijg ik meteen een YAML script voor mijn neus. Na heel veel gedoe omdat ik geen connectie kon maken met het png bestand heb ik samba geinstalleerd, files neergezet op de media folder. Maar ik kan toevoegen wat ik wil: ik kreeg geen view. Alleen maar een icoon dat hij geen file kan vinden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: picture-elements
elements:
  - type: state-badge
    entity: binary_sensor.updater
    style:
      top: 32%
      left: 40%
image: '/media/tekening_bg.png'

Wat doe ik fout???

2. Ik heb een smart meter. Ik heb een usb-P! kabel die werkte met domoticz. En ik wil mijn gebruik weer aflezen :)
ik heb MQTT broker geinstalleerd (die wordt herkend). NIET de MQTT server (waar is die voor??)

Nu moet ik nog een DSMR addon toevoegen neem ik aan? Ik heb mezelf in advanced mode gezet (wat ook een dingetje was omdat ik geen SSH client kon vinden). Maar DSMR kan ik niet vinden, terwijl alle tutorials vrolijk vertellen dat die al included is in de core. Dit is zo een andere ecosysteem. bij alles moet je kijken: wat is dit..

Wie heeft suggesties??

Graag zelf code tags toevoegen de volgende keer

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 16-05-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:07
Waarom geen mooi schakelmateriaal in combinatie met Shelly (dimmer of schakelaar). Dan heb je een ruime keuze en valt het niet op.
kramer65 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:30:
Ik wil mijn (net gekochte) huis smart verlichting geven, maar heb nog geen keuze gemaakt voor het merk dat ik wil gebruiken. Nou wil ik ook slimme draadloze schakelaars aan de muur, en dan het liefst zónder batterijen. Ik vind deze van Niko mooi (fotootje hieronder), maar met €60 ook érrug duur. Ik vond vergelijkbare batterijloze wandschakelaars van RunLessWire, die ik erg lelijk vind en die bovendien óók zo'n €60 kosten. Ik heb best een tijdje lopen zoeken maar kan weinig vinden voor een lagere prijs.

Ik heb nog geen lampen gekocht, dus ik kan nog alle kanten op (Xiaomi/tradfri/hue/etc). Kent iemand mooie draadloze wandschakelaars die zonder batterijen werken, maar die wat vriendelijker zijn voor de portemonnee? Of is dit gewoon de prijs en zal ik die moeten slikken..?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53
Septillion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:14:
@water_escape Mijn eerste gedachten is vooral, waarom ben je voor ZHA gegaan als je een ConBee hebt gekocht? Was het dan niet logischer om voor de software van de makers te gaan? Naast dat aantal ZHA gebruikers hier volgens mij op één hand te tellen is.
Dit zat mooi in HA ingebakken toen ik ermee begon. Moet dat wat uitmaken voor het schakelgedrag, in beide gebruikt hij toch dezelfde stick ?

Oftewel, krijg ik voordelen als ik overstap?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
Vraagje; Welk merk van mechanische ventilatie (MV) koppelt het makkelijkst aan Home Assistant?

Achtergrond: Ik had een 23 jaar oude oude Stork Perilex MV hangen en die heb ik onlangs vervangen door een Duco Silent met rand aarde. Echter is die alles behalve slim, werkt de vocht sensor matig en is de meegeleverde RF knop spuuglelijk en van het verkeerde afdekraam systeem (NIKO terwijl ik overal in huis JIRA heb). Nu heb ik al een vocht sensor in de badkamer hangen middels een Tado radiator knop dus zou ik de nieuwe MV het liefst daarmee willen aansturen. Echter lijkt die duco niet echt makkelijk te koppelen (Of middels deze hele dure unit https://www.ventilatielan...-communication-print.html) te zijn dus wellicht moet die omgeruild worden voor een andere. Liefst wel eentje op rand aarde zodat ik m makkelijk kan monitoren qua energie verbruik.

Als jullie ideeen hebben hoor ik het graag _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Spam op 16-05-2021 18:51 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:54
oltk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:36:
Ik ben een switch aan het maken van Domoticz naar Home Assistant.
Maar ik loop tegen enkele dingen aan. Newby inderdaad. :X Hieronder twee zaken die mij het meest irriteren omdat ik er echt niet uitkom, ik heb honderden tabbladen openstaan van tutorials en overzichten. Edit: ik heb de laatste image gebruikt voor een raspberry pi 3

1. Ik wil een floorplan toevoegen. Die voeg ik toe met "kaart toevoegen" en dan "afbeeldingselementen". dat ziet er namelijk al uit als een floorplan.

Maar dan krijg ik meteen een YAML script voor mijn neus. Na heel veel gedoe omdat ik geen connectie kon maken met het png bestand heb ik samba geinstalleerd, files neergezet op de media folder. Maar ik kan toevoegen wat ik wil: ik kreeg geen view. Alleen maar een icoon dat hij geen file kan vinden.

type: picture-elements
elements:
- type: state-badge
entity: binary_sensor.updater
style:
top: 32%
left: 40%
image: '/media/tekening_bg.png'

Wat doe ik fout???

2. Ik heb een smart meter. Ik heb een usb-P! kabel die werkte met domoticz. En ik wil mijn gebruik weer aflezen :)
ik heb MQTT broker geinstalleerd (die wordt herkend). NIET de MQTT server (waar is die voor??)

Nu moet ik nog een DSMR addon toevoegen neem ik aan? Ik heb mezelf in advanced mode gezet (wat ook een dingetje was omdat ik geen SSH client kon vinden). Maar DSMR kan ik niet vinden, terwijl alle tutorials vrolijk vertellen dat die al included is in de core. Dit is zo een andere ecosysteem. bij alles moet je kijken: wat is dit..

Wie heeft suggesties??
Goed bezig, je gaat veel plezier hebben van HA. (ik ben jaar terug overgestapt, geen seconde spijt van gehad). Let er op dat veel tutorials, uitleg gedateerd kan zijn. De ontwikkeling van HA gaat erg snel. Ik raad je aan gebruik te maken van de HA documentatie.

Als antwoord op vraag 1; zie topic warning. Aub even in code tags zetten.

2: Een addon is niet perse nodig.

Uit je post blijkt dat je direct hebt aangesloten dmv USB op je raspberry pi. In de documentatie staat het volgende;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Example configuration.yaml entry for USB/serial connected Smartmeter
sensor:
  - platform: dsmr
    port: /dev/ttyUSB1
    dsmr_version: 5

group:
  meter_readings:
    name: Meter readings
    entities:
      - sensor.energy_consumption_tarif_1
      - sensor.energy_consumption_tarif_2
      - sensor.energy_production_tarif_1
      - sensor.energy_production_tarif_2
      - sensor.gas_consumption

Heb je dit toegevoegd aan de configuration.yaml? Zoja, waar gaat het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Spam schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:23:
Vraagje; Welk merk van mechanische ventilatie (MV) koppelt het makkelijkst aan Home Assistant?

Achtergrond: Ik had een 23 jaar oude oude Stork Perilex MV hangen en die heb ik onlangs vervangen door een Duco Silent met rand aarde. Echter is die alles behalve slim, werkt de vocht sensor matig en is de meegeleverde RF knop spuuglelijk en van het verkeerde afdekraam systeem (NIKO terwijl ik overal in huis JIRA heb). Nu heb ik al een vocht sensor in de badkamer hangen middels een Tado radiator knop dus zou ik de nieuwe MV het liefst daarmee willen aansturen. Echter lijkt die duco niet echt makkelijk te koppelen (Of middels deze hele dure unit https://www.ventilatielan...-communication-print.html) te zijn dus wellicht moet die omgeruild worden voor een andere. Liefst wel eentje op rand aarde zodat ik m makkelijk kan monitoren qua energie verbruik.

Je Duco aansturen met een RF-Printje op basis van een ESP, kun je er vervolgens met HA in doen wat je wil?

Welke problemen ervaar je met je vocht sensor? Die werkt hier juist prima, vandaar dat ik niet de moeite heb genomen om 'm aan HA te hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door gastje01 op 16-05-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:21
water_escape schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:19:
Oftewel, krijg ik voordelen als ik overstap?
Support van de ontwikkelaar zelf.

En in mijn ervaring voegen zowel deConz als Zigbee2MQTT vaak een stuk sneller nieuwe devices toe dan ZHA. Doordat het "gewoon" een onderdeel is van HA lijkt (voor mij in ieder geval) de focus er niet altijd echt op te liggen. Vandaar dat de meeste hier deConz of Zigbee2MQTT gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:49
heb een tijdje homeassistant draaien om te kijken of het goed werkte.
Aantal weken terug wou ik kijken of ik mijn goodwe XS omvormers welke communiceren met SemsPortal kon uit lezen en zelf loggen.
Ik heb alle scripts via HACS geprobeerd en scripts na gelopen maar helaas kreeg ze niet werkend. Of ze wouden niet goed starten, vele foutmeldingen etc. Waarschijnlijk ook omdat ik 2 omvormers heb.

Hierop zelf een beetje en nu een python script gemaakt waarmee ik alles naar MQTT over kan zetten en zo inlezen, zo bleef het universeler. Na beetje knutselen is het gelukt en draait al een paar weken stabiel.
Hierbij het script en misschien kan iemand anders het ook nog gebruiken :)
Hierbij heten mijn omvormers Oost en West, maar dit kan makkelijk aangepast worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
import requests
import json
import paho.mqtt.client as mqtt

#tariff electricity
tariff = 0.19

#mqtt connection details
mqtt_ip = 'ip of broker'
mqtt_port = 1883

#Goodwe / SEMS account and powerStationId 
account = 'account_mail'
pwd = 'password'
powerStationId ='powerstation_1d'

client = mqtt.Client()
client.connect(mqtt_ip,mqtt_port,60)

loginPayload = { 'account': account, 'pwd': pwd }
token = '{"version":"","client":"web","language":"en"}'
global_url = 'https://eu.semsportal.com/api/'
headers = { 'Token': token }  #update token

c = requests.post(global_url + 'v2/Common/CrossLogin', headers=headers, data=loginPayload, timeout=30)
c.raise_for_status()
#print(c) 

data = c.json()
token = json.dumps(data['data'])
#print("Data is: ", data)
#print("Token is: ", token)

payload = { 'powerStationId' : powerStationId }
headers = { 'token': token } 

try:    
       r = requests.post(global_url + 'v2/PowerStation/GetMonitorDetailByPowerstationId', headers=headers, data=payload, timeout=10)
       r.raise_for_status()
       #print("r = " , r)
except requests.exceptions.RequestException as e:    
       print("Exception_2:  ")
       print(e)
data = r.json()
if data['msg'] =='success' :
    print("success")
    print(" data:  ")   #overview all data
    data =data['data']
   ##print("print D2 ",d2)
   #d3= d2['inverter']
   #d4=d3[0]
   #d5=d3[1]
   ##print("Print D4 ", d4)           #overview important data
    print("###########################")
    #print("Print D5 ", d5) 

status = { -1 : 'Offline', 0 : 'Waiting', 1 : 'Online' }
    inverterData_Oost = data['inverter'][0]['invert_full']
    result_Oost = {
                'type': inverterData_Oost.get('model_type'),
                'status': status.get(inverterData_Oost.get('status'),'Unknown'),
                'pgrid_w': str(inverterData_Oost.get('pac')),
                'temperature': str(inverterData_Oost.get('tempperature')),
                'eday_kwh': str(inverterData_Oost.get('eday')),
                'etotal_kwh': str(inverterData_Oost.get('etotal')),
                'emonth_kwh': str(
                    round(
                        float(
                            inverterData_Oost.get('thismonthetotle')
                            + inverterData_Oost.get('eday')
                        ), 1)
                ),
                'grid_voltage' : str(inverterData_Oost.get('vac1')),
                'grid_current' : str(inverterData_Oost['iac1']),
                'grid_frequency' : str(inverterData_Oost.get('fac1')),
                'dc_voltage_str_1' : str(inverterData_Oost.get('vpv1')),
                'dc_current_str_1' : str(inverterData_Oost.get('ipv1')),
                'dc_voltage_str_2' : str(inverterData_Oost.get('vpv2')),
                'dc_current_str_2' : str(inverterData_Oost.get('ipv2')),
                'battery_soc' : str(inverterData_Oost.get('soc')),
                'battery_soh' : str(inverterData_Oost.get('soh'))
             }
    print("Result = " , result_Oost)
    inverterData_West = data['inverter'][1]['invert_full']
    result_West = {
                'type': inverterData_West.get('model_type'),
                'status': status.get(inverterData_West.get('status'),'Unknown'),
                'pgrid_w': str(inverterData_West.get('pac')),
                'temperature': str(inverterData_West.get('tempperature')),
                'eday_kwh': str(inverterData_West.get('eday')),
                'etotal_kwh': str(inverterData_West.get('etotal')),
                'emonth_kwh': str(
                    round(
                        float(
                            inverterData_West.get('thismonthetotle')
                            + inverterData_West.get('eday')
                        ), 1)
                ),
                'grid_voltage' : str(inverterData_West.get('vac1')),
                'grid_current' : str(inverterData_West['iac1']),
                'grid_frequency' : str(inverterData_West.get('fac1')),
                'dc_voltage_str_1' : str(inverterData_West.get('vpv1')),
                'dc_current_str_1' : str(inverterData_West.get('ipv1')),
                'dc_voltage_str_2' : str(inverterData_West.get('vpv2')),
                'dc_current_str_2' : str(inverterData_West.get('ipv2')),
                'battery_soc' : str(inverterData_West.get('soc')),
                'battery_soh' : str(inverterData_West.get('soh'))
             }
    print("Result = " , result_West)

try:
        client.connect(mqtt_ip,mqtt_port,60) 
        r.raise_for_status()
       print("Exception_3:  ")
       print(e)
    try:
        for key,value in result_Oost.items():
                    if(key is not None and value is not None):
                        parameter = key
                        payload = str(parameter)
                        #print("Payload = ", payload)
                        payload_value = value
                        #print("payload_value = " , value)
                        #payload = locals()[payload]
                        #payload = json.dumps(payload)

client.publish("PV_Oost/"+payload, payload_value)
                        r.raise_for_status()
        for key,value in result_West.items():
                    if(key is not None and value is not None):
                        parameter = key
                        payload = str(parameter)
                        #print("Payload = ", payload)
                        payload_value = value
                        #print("payload_value = " , value)
                        #payload = locals()[payload]
                        #payload = json.dumps(payload)

client.publish("PV_West/"+payload, payload_value)
                        r.raise_for_status()

print("Exception_4:  ")
        print(e)
        client.disconnect();
        r.raise_for_status()
        print("Exception_5:  ")
        print(e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@oltk Een MQTT broker is de naam voor de server. Dus dat onderscheid snap ik even niet.

Verder zijn er dus meerdere opties om een P1 toe te voegen aan HA. De meest makkelijke is zoals @denuz zegt met DSMR integratie. Alleen het deel onder 'sensor' is nodig, het deel onder 'group' is optioneel. Andere optie is om DSMR Reader te gebruiken en deze de info door te laten zetten naar HA. DSMR Reader is tegenwoordig als addon beschikbaar. En om de waardes door te zetten naar HA kan je dan de DSMR Reader integratie gebruiken (dat is dus niet hetzelfde als de DSMR integratie...). Laatste is wat complexer maar geeft je al een berg functies los van HA.

Voor je floorplan, zelf heb ik nog nooit een file uit media geladen als plaatje (en dat lukt me zo 123 ook niet). Ik heb ze gewoon in config/www staan, zie hosting files. Let wel op de warning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:16
Spam schreef op zondag 16 mei 2021 @ 18:23:

De Ducobox die je nu hebt kan je ook koppelen (met een beetje knutselwerk):
https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/
Pin header type voor ducobox uitlezing

Spulletjes haal je voor minder dan een tientje van de bekende grote Chinese webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 18:58
gastje01 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:20:
[...]

Je Duco aansturen met een RF-Printje op basis van een ESP, kun je er vervolgens met HA in doen wat je wil?

Welke problemen ervaar je met je vocht sensor? Die werkt hier juist prima, vandaar dat ik niet de moeite heb genomen om 'm aan HA te hangen.
Ja ik zou graag controle willen hebben in Home Assistent om de ventilatie aan te sturen.

Mijn problemen met de duco zijn tweeledig:
  1. De vocht sensor werkt niet goed. Ik heb hem op 2 verschillende kanalen op zitten en de ventilatie schiet gewoon niet aan terwijl de damp het zicht al vertroebelt. Bij 1 kanaal vermoed ik dat het licht aan het feit dat de ventilatie schacht te lang is, meer dan 2 meter. Het andere kanaal zit echter zeer dicht op de douche cabine, slechts 1/2 meter. Dus dat zou moeten werken.
  2. De schakelaar past niet in mijn JIRA systeem en is best wel lelijk. Ook moet je je afvragen of je uberhaupt een schakelaar nodig hebt. Met een goede vocht sensor IN de ruimte zou je het al moeten kunnen aansturen. Die controle wil ik graag hebben.
Zowel de vochtsensor als de RF bediening zorgen voor een meerprijs van bijna 100 euro dus als dit anders kan en slimmer zou ik dat graag doen. Nu heb ik inmiddels deze unit doorgekregen die hetzelfde kan bewerkstelligen: https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin/ dus daar ga ik maar eens naar kijken. Heb wel geen ervaring met MQTT dus dat moet ik nog even verder uitvogelen

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:10
Spam schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Ja ik zou graag controle willen hebben in Home Assistent om de ventilatie aan te sturen.

Mijn problemen met de duco zijn tweeledig:
  1. De vocht sensor werkt niet goed. Ik heb hem op 2 verschillende kanalen op zitten en de ventilatie schiet gewoon niet aan terwijl de damp het zicht al vertroebelt. Bij 1 kanaal vermoed ik dat het licht aan het feit dat de ventilatie schacht te lang is, meer dan 2 meter. Het andere kanaal zit echter zeer dicht op de douche cabine, slechts 1/2 meter. Dus dat zou moeten werken.
  2. De schakelaar past niet in mijn JIRA systeem en is best wel lelijk. Ook moet je je afvragen of je uberhaupt een schakelaar nodig hebt. Met een goede vocht sensor IN de ruimte zou je het al moeten kunnen aansturen. Die controle wil ik graag hebben.
Ik zie dat iemand anders mijn informatie al heeft aangevuld, was nog na aan het denken hoe de bewuste Tweaker ook al weer heette die deze printjes maakte. MQTT ga je vast wel uit komen, desnoods met een beetje hulp hier, de basis is gewoon ESPeasy.

Verder zou ik wel even kijken naar die andere link die gedeeld werd, zelf even kabel aan dat ding hangen, parameters aanpassen naar eigen wens en de boel eens goed kalibreren, dan heb je die losse knoppen op de badkamer niet meer nodig. Ik heb 5 meter buis tussen de badkamer boven en 12 meter tussen de badkamer beneden zitten, werkt prima, bij beide gaat de ventilator harder draaien als de luchtvochtigheid toeneemt (heb ik wel even aan moeten passen). Vandaar dat ik aangaf persoonlijk geen meerwaarde in een HA koppeling te zien op dit moment, en daarmee gaan we lekker off-topic hier O-)

[ Voor 9% gewijzigd door gastje01 op 16-05-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
denuz schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:09:
[...]

Als antwoord op vraag 1; zie topic warning. Aub even in code tags zetten.
Excuus. Ik let hier de volgende keer op!
2: Een addon is niet perse nodig.

Uit je post blijkt dat je direct hebt aangesloten dmv USB op je raspberry pi. In de documentatie staat het volgende;
..

Heb je dit toegevoegd aan de configuration.yaml? Zoja, waar gaat het mis?
Dank voor de verwijzing naar de documentatie. Ik had die ook gevonden, maar was inderdaad nogal in de war geraakt door de vele tutorials die je iets anders laten doen / installeren.
Ik heb de code toegevoegd, maar ik zie geen entiteiten erbij komen (wat ik zou verwachten).
Ik heb de core herstart. En Ik heb ook de port veranderd naar port 2 (ttyUSB2) omdat ik ook een conbee2 stick in een van de USB poorten heb zitten. Geen van de beide USB verwijzingen werkt. Ik kan ook niet makkelijk uitvogelen op welke tty de P1 staat.

[ Voor 5% gewijzigd door oltk op 16-05-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:38:
@oltk Een MQTT broker is de naam voor de server. Dus dat onderscheid snap ik even niet.
In de add-ons staat een MQTT broker en een "MQTT Server & Web client1.2.0".
Voor je floorplan, zelf heb ik nog nooit een file uit media geladen als plaatje (en dat lukt me zo 123 ook niet). Ik heb ze gewoon in config/www staan, zie hosting files. Let wel op de warning.
Dat werkt!! Althans, ik zie het figuur in de preview. Ik moest even nadenken wat "mijn domein" is, maar ik heb ingevuld "homeassistant.local". Nu blijft de button opslaan eindeloos draaien. Misschien is mijn file te groot? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:39
Ik heb een Unifi protect integratie in mijn HA. Ik werd gek van de mechanische bel die door de grotere trafo veel te veel vermogen heeft (kortom de bel hoor je 2 straten verder). Ik dacht ik maak een klein scriptje voor mijn sonos speakers.

Het werkt op zich als een trein en grootste nadeel is dat er tussen de bel en de melding 5 tot 8 seconden zit wat ik best wel onhandig vind. Zeker met die ongeduldige bezorgers ;-)

Iemand een tip om dit te versnellen.
Gevoelsmatig is het vooral het unjoinen en joinen wat tijd kost.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
sonos_chime:
  alias: Sonos - CHIME - All Rooms
  sequence:
  - data_template:
      entity_id:
      - media_player.huiskamer_hoek
      - media_player.huiskamer_kantoor
      - media_player.huiskamer_tv
      - media_player.kantoor_five
      - media_player.kantoor_one
      - media_player.kastenkamer
      - media_player.slaapkamer
    service: sonos.snapshot
  - data_template:
      entity_id:
    service: sonos.unjoin
  - data:
      master: media_player.kantoor_five
    entity_id: all
    service: sonos.join
  - data_template:
      entity_id:
      volume_level: 0.4
    service: media_player.volume_set
  - data_template:
      entity_id: media_player.kantoor_five
    service: tts.google_translate_say
  - delay: 00:00:03
  - data_template:
      entity_id:
    service: sonos.restore
  mode: single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@oltk Allereerst is het wel handig als je dingen aanpast of toevoegt aan je configuratie/setup dit hier letterlijk te plaatsen ipv "ik heb de code toegevoegd". Dan is het voor ons maar gokken wat je hebt toegevoegd. Daarnaast is YAML erg gevoelig voor spatie etc dus het werkelijk hier plakken geeft ons een kans fouten daarin uit te sluiten.

Als je supervised (of HA OS) draait kan je bij Supervisor => System => Host => 3-dots => Hardware de USB paden vinden. Het beste gebruik je /dev/serial/by-id/[name] path ipv /dev/ttyUSBx. De nummering kan bij een reboot ofzo anders worden, het by-id pad klopt altijd.

Mosquitto broker-addon is de standaard MQTT Broker (=server) van HA, MQTT Server & Web client-addon is een oude, vandaar de "Deprecation warning" als je deze opent.

En qua plaatjes en paden, als je plaatjes in 'www' zet om te gebruiken in je LoveLace hoef je niet het hele domein mee te geven, '/local/[file]' is voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mr3000 Zelf 0 ervaring met Sonos, maar waarom is dat hele un-joinen en joinen nodig als je toch gewoon van alle speakers het entity-id opgeeft voor het spelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr3000
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:26:
@mr3000 Zelf 0 ervaring met Sonos, maar waarom is dat hele un-joinen en joinen nodig als je toch gewoon van alle speakers het entity-id opgeeft voor het spelen?
Normaal gesproken omdat je eerst moet joinen en als er al een sonos gejoined is werkt dat niet. wellicht dat het lukt met een snapshop->announce_all->restore. ik ga even testen.

EDIT: Zo heb ik hem nu en zit er een vertraging in van echt 1 sec ofzo dus zeker acceptabel.

in scripts.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sonos_chime:
  sequence:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:

in automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: 'g4_deurbel_chime'
  alias: Deurbel Chime
  description: ''
  trigger:
  - type: occupied
    platform: device
    device_id: d077cf3ba613c52fb916c671e322865d
    entity_id: binary_sensor.doorbell_deurbel
    domain: binary_sensor
  condition: []
  action:
  - service: script.sonos_chime

[ Voor 71% gewijzigd door mr3000 op 17-05-2021 14:44 . Reden: extra info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Support van de ontwikkelaar zelf.

En in mijn ervaring voegen zowel deConz als Zigbee2MQTT vaak een stuk sneller nieuwe devices toe dan ZHA. Doordat het "gewoon" een onderdeel is van HA lijkt (voor mij in ieder geval) de focus er niet altijd echt op te liggen. Vandaar dat de meeste hier deConz of Zigbee2MQTT gebruiken.
Tips waar ik beste kan inlezen over zigbee2MQTT? Ik draai MosquitoBroker in HA wel al ivm watermeter sensor.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Nouwja, daar je een ConBee hebt zou ik me dus inlezen over deConz, anders zit nog nog steeds niet bij de ontwikkelaar zelf :+ Zelf draai ik Zigbee2MQTT (maar ik heb dan ook geen ConBee) dus met het beste startpunt daarvoor kan ik je niet echt helpen. Maar volgens mij wijst het zich redelijk vanzelf als je de officiële deConz-addon installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:42:
@water_escape Nouwja, daar je een ConBee hebt zou ik me dus inlezen over deConz, anders zit nog nog steeds niet bij de ontwikkelaar zelf :+ Zelf draai ik Zigbee2MQTT (maar ik heb dan ook geen ConBee) dus met het beste startpunt daarvoor kan ik je niet echt helpen. Maar volgens mij wijst het zich redelijk vanzelf als je de officiële deConz-addon installeert.
Het kan wel, ik ben toevallig vorige week gemigreerd van Deconz naar Zigbee2MQTT met een Conbee. Inderdaad geen leverancierondersteuning.
Reden voor mij was om de energie van Blitzwolf stekkers te kunnen lezen en dit was de makkelijkste manier. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ora et Labora schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:25:
[...]

Het kan wel, ik ben toevallig vorige week gemigreerd van Deconz naar Zigbee2MQTT met een Conbee. Inderdaad geen leverancierondersteuning.
Reden voor mij was om de energie van Blitzwolf stekkers te kunnen lezen en dit was de makkelijkste manier. :)
Die heb ik ook, maar zijn gewoon zichtbaar via ZHA Conbee2

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
water_escape schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Tips waar ik beste kan inlezen over zigbee2MQTT? Ik draai MosquitoBroker in HA wel al ivm watermeter sensor.
Hele uitgebreide docs van de ontwikkelaars: https://www.zigbee2mqtt.io/
Of natuurlijk hier op tweakers: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge (let wel op dat de topic start 2 jaar oud is en dingen wel veranderd kunnen zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr3000 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:36:
[...]

Normaal gesproken omdat je eerst moet joinen en als er al een sonos gejoined is werkt dat niet. wellicht dat het lukt met een snapshop->announce_all->restore. ik ga even testen.

EDIT: Zo heb ik hem nu en zit er een vertraging in van echt 1 sec ofzo dus zeker acceptabel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
sonos_chime:
  sequence:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:
  - data_template:
      entity_id:
Je kan nog proberen je TTS en je volume actie om te draaien: bij mijn cast devices "duurt het lang genoeg" voor de TTS daadwerkelijk afgespeeld wordt, dat de volume change in reality net voor de TTS plaats vindt ondanks dat deze later gecalled wordt.

Granted, levert je misschien 0.1 seconde op ofzo, maar toch :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
Dit weekend in de Deconz-integratie de USB ID maar weer eens aangepast.
Via Proxmox draai ik Hass OS. Maar om één of andere reden, na een reboot, past die de USB ID's altijd aan.

En dan werkt Deconz niet goed meer natuurlijk...

Erg vervelend, het lijkt wel Windows met de brakke USB ondersteuning! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is er voor het RFXtrx protocol wat veranderd?
Ik heb onlangs mijn HA geupdate naar de laatste versie, maar krijg nu geen RFXtrx devices meer geschakeld. Integratie is ingeschakeld, zie de RFXcom ook iets verzenden, maar er schakelt niks. Met de afstandsbediening werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Waah schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:09:
Dit weekend in de Deconz-integratie de USB ID maar weer eens aangepast.
Via Proxmox draai ik Hass OS. Maar om één of andere reden, na een reboot, past die de USB ID's altijd aan.

En dan werkt Deconz niet goed meer natuurlijk...

Erg vervelend, het lijkt wel Windows met de brakke USB ondersteuning! ;-)
Ik denk dat je bij installatie een foutje gemaakt hebt of een vinkje vergeten bent in post- of pre-install. Ik draai t zelfde en nog NOOIT een usb probleem gehad. Ik gebruik echter wel de serialbyid ‘naam’ en niet de regulier tty usb0 oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 10:39
Koepert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat je bij installatie een foutje gemaakt hebt of een vinkje vergeten bent in post- of pre-install. Ik draai t zelfde en nog NOOIT een usb probleem gehad. Ik gebruik echter wel de serialbyid ‘naam’ en niet de regulier tty usb0 oid
Bij de Home Assistant install zijn er volgens mij niet zoveel vinkjes. Of post- pre- install.
Heb nu ook de SerialByID. Volgens mij in het verleden moest je nog dit handmatig intikken en opzoeken. Nu is het een dropdown.

Kijken of dit beter werkt!

Enige nadeel nog van Deconz is dat die toch wel zo nu en dan een lamp of sensor "verliest". Vooral mijn keukenspotjes van de IKEA zijn notoir.... Wat vreemd is want het zijn routers en er zitten 7 naast elkaar. Maar na een tijdje blijft er dan 1 branden die niet meer uit wil.

Gelukkig is een lamp-reset van het spotje, en dan discover genoeg om weer gewoon mee te draaien. Pakt ook dezelfde lampnaam etc over. Dus niet het einde van de wereld. Sensors is vervelender. Dat werkt ook op dezelfde manier, maar sensors discoveren werkt niet op je smartphone. Dan MOET ik de laptop pakken
# firstworldproblems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:07
Zijn er mensen die de Hue Syncbox ook hebben?
Ik zit te denken om m'n philips bridge weg te halen en alles op m'n Deconz aan te sluiten alleen weet ik dan niet of de Syncbox nog werkt, ik denk het niet namelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Heeft iemand hier de unifiy integratie draaien?
Ik kom niet door de login heen. Maar met de data die ik invoer kan ik wel bij UI zelf inloggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LhZbMEW_-JNKir5iyf7KpfbUuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fo3xeZd42TLihPozYuOLDFp1.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:01
water_escape schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:27:
Ik kom niet door de login heen. Maar met de data die ik invoer kan ik wel bij UI zelf inloggen.

[Afbeelding]
Maak een extra account (lokaal) aan in je UDM. Zodat je daar mee kan inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
James25 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:29:
[...]

Maak een extra account (lokaal) aan in je UDM. Zodat je daar mee kan inloggen.
Ik heb geen UDM, ik heb de CloudKey controller en de satellieten.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:01
water_escape schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:46:
[...]

Ik heb geen UDM, ik heb de CloudKey controller en de satellieten.
Dan inderdaad op de cloudkey. :) Kijk eventueel nog naar deze handleiding. Heeft mij weer het een en ander geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
James25 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Dan inderdaad op de cloudkey. :) Kijk eventueel nog naar deze handleiding. Heeft mij weer het een en ander geleerd.
Thanks. Helaas al oud, ik kan bijvoorbeeld geen local user toevoegen. Kan het eigenlijk nergens vinden zelfs.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:54
water_escape schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Thanks. Helaas al oud, ik kan bijvoorbeeld geen local user toevoegen. Kan het eigenlijk nergens vinden zelfs.
Kan wel als je de klassieke interface gebruikt, dus niet de nieuwe aplha. Had daar ook mee zitten stoeien.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:18
Ik wil m'n Android wekker automatisch instellen op basis van de agenda van mijn vrouw en ik. Onderstaande moet werken, maar ik vraag me af of dit wat eenvoudiger kan?

Wanneer mijn vrouw de volgende ochtend geen dagdienst heeft en ik de volgende ochtend naar kantoor ga, dan moet de volgende dag de wekker om 6:25 gaan. Wanneer het de volgende dag vakantie is (of het is daadwerkelijk vakantie), dan gaat de wekker natuurlijk niet.

(Overigens heb ik de check nu om 19:00 staan, zodat ik nog even kan blijven controleren of de wekker wel wordt gezet de komende tijd. De check zal binnenkort na 24:00 uur zijn, zodat vakantie wat makkelijker als condition in te zetten is.)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#Kantoor wekker
- alias: 'Kantoor wekker'
  initial_state: 'true'
  trigger:
    platform: time
    at: '19:00'
  condition:
    - condition: not
      conditions:
        - condition: template
          value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.dagdienst.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 50400) and ((as_timestamp(states.calendar.dagdienst.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 36000) }}"
          value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.vakantie.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 21600) and ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 14400) }}"
        - condition: state
          entity_id: calendar.vakantie
          state: 'on'
      value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 50400) and ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 36000) }}"
  action:
    - service: notify.mobile_app_pixel_5
      data:
        data:
          channel: "com.google.android.deskclock"
          tag: "android.intent.action.SET_ALARM"
          group: "android.intent.extra.alarm.HOUR:6,android.intent.extra.alarm.MINUTES:25,android.intent.extra.alarm.MESSAGE:Kantoor,android.intent.extra.alarm.SKIP_UI:true"

Als mijn vrouw moet werken 's ochtends en het is een werk-/schooldag, dan mag ik de kinderen naar school brengen en dan mag de wekker om 7:25 gaan. Vakantie condition is niet nodig, aangezien mijn vrouw dan geen dagdienst in haar agenda heeft staan.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#Kinderen naar school wekker
- alias: 'Thuiswerken wekker'
  trigger:
  condition:
      value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.dagdienst.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 50400) and ((as_timestamp(states.calendar.dagdienst.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 36000) }}"
      entity_id: binary_sensor.workday_sensor
  action:
      data:
        data:
          group: "android.intent.extra.alarm.HOUR:7,android.intent.extra.alarm.MINUTES:25,android.intent.extra.alarm.MESSAGE:Kinderen naar school,android.intent.extra.alarm.SKIP_UI:true"

Als het een werkdag is (en geen vakantie) en ik ga niet naar kantoor, dan is het een thuiswerkdag (lees: later opstaan en werken in pyjama...) en gaat de wekker om 8:00.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
#Thuiswerken wekker
- alias: 'Thuiswerken wekker'
  trigger:
  condition:
    - condition: not
      conditions:
          value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 50400) and ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 36000) }}"
          value_template: "{{ ((as_timestamp(states.calendar.vakantie.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) < 21600) and ((as_timestamp(states.calendar.kantoor.attributes.start_time) - as_timestamp(now())) > 14400) }}"
          entity_id: calendar.vakantie
      entity_id: binary_sensor.workday_sensor
  action:
      data:
        data:
          group: "android.intent.extra.alarm.HOUR:8,android.intent.extra.alarm.MINUTES:00,android.intent.extra.alarm.MESSAGE:Thuiswerken,android.intent.extra.alarm.SKIP_UI:true"

Iemand nog tips om dit wat netter te maken? Ik zou op zich ook wel met een sensor of input_boolean willen werken welke aangeeft of morgen een kantoor/thuiswerkdag is en wat voor dienst mijn vrouw die dag heeft. Maar daar kwam ik niet helemaal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Ik zou denk ik kijken of je de vergelijkingen gewoon met het dateTime-object kunt doen ipv timestamps. Dan kan je gewoon timedelta gebruiken om een leesbare tijdvergelijking te maken. Ik mis namelijk nu echt compleet wat die getallen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:41:
@barrymossel Ik zou denk ik kijken of je de vergelijkingen gewoon met het dateTime-object kunt doen ipv timestamps. Dan kan je gewoon timedelta gebruiken om een leesbare tijdvergelijking te maken. Ik mis namelijk nu echt compleet wat die getallen doen :+
Haha,inderdaad best omslachtig en onleesbaar, maar als het werkt boeit me dat niet echt (heb het gewoon gejat). Wel zou ik liever willen dat ik op basis van de start_time kan zien of diezelfde dag (of de dag erna) een event begint. Nu gaat bijv. calendar.dagdienst pas op 'on' wanneer het (eerstvolgende) event gestart is. Dat zou dan volgens mij het beste met een template_sensor gaan, maar ik kom er dus niet helemaal uit hoe...

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 17-05-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Ik weet niet exact wat de calendar terug geeft dus moet een beetje gokken.

Maar als je het een DateTime object laat zijn dat soort checks redelijk makkelijk. Dan kan je gewoon doen
code:
1
start_time > now().replace(hour=0,minute=0,second=0)

Er vanuit gaande dat start_time een DateTime object is.

Kan je eens laten zien wat de calendar exact uitgeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
water_escape schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:27:

[Afbeelding]
Het inloggen op UI is wat anders dan het inloggen op je controller. Of je moet toevallig dezelfde username en wachtwoord voor beiden hebben. Dus dat je username voor Unifi lokaal hetzelfde is als het mailadres voor UI.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
JayOne schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:24:
[...]

Het inloggen op UI is wat anders dan het inloggen op je controller. Of je moet toevallig dezelfde username en wachtwoord voor beiden hebben. Dus dat je username voor Unifi lokaal hetzelfde is als het mailadres voor UI.
Klopt. Zit erin :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:11:
@barrymossel Ik weet niet exact wat de calendar terug geeft dus moet een beetje gokken.

Maar als je het een DateTime object laat zijn dat soort checks redelijk makkelijk. Dan kan je gewoon doen
code:
1
start_time > now().replace(hour=0,minute=0,second=0)

Er vanuit gaande dat start_time een DateTime object is.

Kan je eens laten zien wat de calendar exact uitgeeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6bXhpN7fX_jzNJKy3BcP6o-yyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M72dRchRL4qn8WdjZ3jhbyZs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Volgens mij kan je dan gewoon checken of dat vandaag is met:
code:
1
2
3
{% set b = state_attr('calendar.kantoor', 'start_time') %}
{% set d = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, tzinfo=None) %}
{{ d < b < (d + timedelta(days=1)) }}

En morgen is dan gewoon:
code:
1
2
3
{{ (d + timedelta(days=1)) < b < (d + timedelta(days=2)) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:12:
@barrymossel Volgens mij kan je dan gewoon checken of dat vandaag is met:
code:
1
2
3
{{ d < b < (d + timedelta(days=1)) }}

En morgen is dan gewoon:
code:
1
2
3
{{ (d + timedelta(days=1)) < b < (d + timedelta(days=2)) }}
Thanks! Uiteindelijk heb ik het zoals onderstaand opgelost, waardoor je het aantal dagen tot het volgende event krijgt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: template
    sensors:
      kantoor:
        friendly_name: Naar kantoor
        entity_id: sensor.date
        unit_of_measurement: days        
        value_template: >
          {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0).timestamp() %}
          {% set event = state_attr('calendar.kantoor', 'start_time') | as_timestamp %}
          {{ ((event - midnight) // 86400) | int }}

Bron: https://community.home-as...-google-calendar/212184/8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0) %}
          {% set event = state_attr('calendar.kantoor', 'start_time') %}
          {{ (event - midnight).days }}

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:33:
@barrymossel
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0) %}
          {{ ((event - midnight).days }}

:+
Helemaal mooi! Maar werkt helaas niet :+

Eerst een config fout, haakje teveel weghaald en daarna unavailable bij de senror...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
barrymossel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:58:
Eerst een config fout, haakje teveel weghaald en daarna unavailable bij de senror...
Oeps :+

Ow, en zie dat iets er niet meer in staat ja, werkt dit wel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0, tzinfo=None) %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:08:
[...]

Oeps :+

Ow, en zie dat iets er niet meer in staat ja, werkt dit wel?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set midnight = now().replace(hour=0, minute=0, second=0, microsecond=0, tzinfo=None) %}
Helaas :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6XKvBRrJIkvEISIvPtfv4vHnx0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0TOj3BzdDROXZC8XNRBSj3HC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@barrymossel Grom, weer het gezeik zeker dat je nooit weet welk type uit je template rolt :/ Zou nog wel wat beter mogen bij templates...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set event = now().fromisoformat(state_attr('calendar.kantoor', 'start_time')) %}

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:16:
@barrymossel Grom, weer het gezeik zeker dat je nooit weet welk type uit je template rolt :/ Zou nog wel wat beter mogen bij templates...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      kantoor:
          {% set event = now().fromisoformat(state_attr('calendar.kantoor', 'start_time')) %}

En nu?
Jeeeej, ik mag morgen weer naar kantoor!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gsKGlfQh7GZcr3lxEgXNFhvCHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZeJbVoiybUzhnHEwbX2Bxt5.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
barrymossel schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:18:
Jeeeej, ik mag morgen weer naar kantoor!!
Jij ook al? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Septillion schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:26:
@oltk Allereerst is het wel handig als je dingen aanpast of toevoegt aan je configuratie/setup dit hier letterlijk te plaatsen ipv "ik heb de code toegevoegd". Dan is het voor ons maar gokken wat je hebt toegevoegd. Daarnaast is YAML erg gevoelig voor spatie etc dus het werkelijk hier plakken geeft ons een kans fouten daarin uit te sluiten.
Ik had werkelijk geen idee wat ik moest. Ik kwam er later achter dat er ook een configuration.yaml file is en waar die staat. Ook in de documentatie staat dan "voeg toe in de configuratie.yaml". Ik was vorig jaar al eens begonnen met een HA installatie maar na enkele dagen maar besloten dat het een te steile leercurve was. Dat yaml gevoelig is merk ik inderdaad. Zo moest ik de verwijzing naar groups.yaml uitcommenten anders kon ik de entiteiten niet benoemen (niet dat het uitmaakt, want ik zie ze nog steeds niet -edit: ik zie ze nu met usb0!!). Als mijn veronderstelling dat je zelf de entiteiten "toevoegt" klopt.
Als je supervised (of HA OS) draait kan je bij Supervisor => System => Host => 3-dots => Hardware de USB paden vinden. Het beste gebruik je /dev/serial/by-id/[name] path ipv /dev/ttyUSBx. De nummering kan bij een reboot ofzo anders worden, het by-id pad klopt altijd.
Dát is handig. Ik zie dat ik een USB0 heb. En nu werkt het! :9 :D
Mosquitto broker-addon is de standaard MQTT Broker (=server) van HA, MQTT Server & Web client-addon is een oude, vandaar de "Deprecation warning" als je deze opent.
Ik snap m. Dit was meer uit een soort verwarring. Overkill killed me. ;)
En qua plaatjes en paden, als je plaatjes in 'www' zet om te gebruiken in je LoveLace hoef je niet het hele domein mee te geven, '/local/[file]' is voldoende :)
:D :D
_/-\o_ dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-08 17:23
Beste Tweakers,

First things first, Home Assistant is totaal nieuw voor me, vandaag mee gestart. Ik draai momenteel Home Assistant Core op mijn Synology.

Ik ben op zoek naar iets redelijk simpels (dacht ik). Ik zou graag willen dat wanneer ik mijn TV aan doe, ik bepaalde scenes kan triggeren; lampen dimmen, led strips aan, etc.

Ik dacht dit op te lossen met een plug tussen de tv stekker en het stopcontact die het stroom verbruik kan meten.
Nu had ik nog een Tuya plug met power monitoring liggen van Ali met de hoop dat ik dit via de Tuya Integration zou kunnen uitlezen. Dat lijkt helaas niet te kunnen, ik zie enkel switch on/off.

Nu is mijn vraag eigenlijk, doe ik iets fout? En hoe kan ik het oplossen?

Wellicht is een andere plug (ik las iets over een TPLink HS110) waarbij wel de power usage etc zichtbaar is in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:13
@TactfulRanger Bij de TPLink HS110 is het zo dat de verbruik data properties zijnv an de switch.
ik bekijk die altijd via "Ontwikkelhulpmiddelen" -> "Toestanden"

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
mr.inno schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:06:
@TactfulRanger Bij de TPLink HS110 is het zo dat de verbruik data properties zijnv an de switch.
ik bekijk die altijd via "Ontwikkelhulpmiddelen" -> "Toestanden"
Dus een HS110 kan ik eenvoudig met HA koppelen, zonder te flashen oid? Vervolgens kan ik bij automations een trigger op basis van Numeric state doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
@TactfulRanger Ik ben zelf niet bekend met de mogelijkheden van de Tuya integratie.
Als je de plug al een tijd in bezit hebt, kan het goed zijn dat deze nog gewoon met Tuya Convert via OTA te flashen is met Tasmota.
Je zou eens kunnen kijken of de plug wordt ondersteund door Tasmota en zoja, het eens proberen om de plug te flashen. Ik persoonlijk heb het niet zo op de call-home-tuya apparatuur en heb daarom al een hoop van "deze" plugs geflashed.

(Ik heb overigens een tijdje terug mijn 2 HS110 vervangen omdat ze bij mij de WiFi verbinding bleven verliezen)

[ Voor 9% gewijzigd door TravockMD op 18-05-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
TactfulRanger schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:20:
[...]

Dus een HS110 kan ik eenvoudig met HA koppelen, zonder te flashen oid? Vervolgens kan ik bij automations een trigger op basis van Numeric state doen?
ja via https://www.home-assistant.io/integrations/tplink/
voordeel van de hs110 is dt hij tot 16 amp gaat, sommige wasmachines trekken meer dan 10 amp in piek wat de standaard is op veel andere plugs

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zijn er nog steeds issues met de TPLink HS110 en gepuste firmware?
https://www.home-assistan...1/23/tplink-local-access/

@TactfulRanger
Ik gebruik blitzwolf BW-SHP13 en een conbee II usb stick (phoscon onder docker) voor energiemeting door de plug.
Werkt prima

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2021 09:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
TravockMD schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:29:
@TactfulRanger Ik ben zelf niet bekend met de mogelijkheden van de Tuya integratie.
Als je de plug al een tijd in bezit hebt, kan het goed zijn dat deze nog gewoon met Tuya Convert via OTA te flashen is met Tasmota.
Je zou eens kunnen kijken of de plug wordt ondersteund door Tasmota en zoja, het eens proberen om de plug te flashen. Ik persoonlijk heb het niet zo op de call-home-tuya apparatuur en heb daarom al een hoop van "deze" plugs geflashed.

(Ik heb overigens een tijdje terug mijn 2 HS110 vervangen omdat ze bij mij de WiFi verbinding bleven verliezen)
De plug die ik nu heb, is echt een merkloos ding. Dus geen idee waar ik naar moet kijken op de Tasmota site.
Ik heb zojuist deze eens besteld (https://www.aliexpress.com/item/4001230982267.html). Deze zou out-of-the-box over Tasmota moeten beschikken.

Ben benieuwd of ik hier wijs uit wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TactfulRanger Je kan altijd eens Tuya convert proberen. Als hij niet te flashen is doet het niets, zo wel ben je mooi over. Echt jammer dat een groot aantal van die pluggen niet meer met ESP komen :/

Voor de local access inperken zou ik ook bang voor zijn bij TPlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Nu online

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

weet iemand wat ik bij local tuya moet kiezen bij RGB lampen van de action?
Ik heb de local key etc, en kan de lampen ook aan en uitzetten. maar dat is ook het enige.
Geen idee wat ik bij de andere entiteiten moet kiezen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV74imx5a5YSl11qoak_gHxZw2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JC7kkPwT6eYLjTBtJTGhQmr4.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door sander817 op 18-05-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TactfulRanger
Ik zou graag schakelaars willen hebben waardoor mijn Yeelights nog blijven werken. Met andere woorden; ik zoek schakelaars die eigenlijk niet "schakelen" maar een scene aanroepen die als het ware de lampen dooft.

Daar heb ik de volgende eisen aan:
  • Zwart
  • Geen nuldraad
  • Bij voorkeur "binnenshuis" blijven qua verbinding, ik dacht zelf aan Tasmota
Hebben jullie wellicht een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TactfulRanger Dan zal je op zoek moeten naar een Wifi schakelaar (of schakelmodule) die te flashen is met Tasmota en geen N gebruikt. Gewoon neuzen op Ali en in de template database kijken. Twee die in ieder geval geschikt zijn: Sonoff Mini of een Shelly 1L (met Tasmota of stock in detached mode).

Doordat je geen N hebt wordt een Zigbee schakelaar waarschijnlijk lastig omdat ik er daar geen ken die je detached (aka, niet de L late schakelen) kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:13
sander817 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:19:
weet iemand wat ik bij local tuya moet kiezen bij RGB lampen van de action?
Ik heb de local key etc, en kan de lampen ook aan en uitzetten. maar dat is ook het enige.
Geen idee wat ik bij de andere entiteiten moet kiezen
[Afbeelding]
Ik gebruik deze settings voor een LSC RGB lamp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGPK2hXBDcaVqb8jy1lttZ5XVnA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZRMN7NGKJTQUCf6G6BmDTNfR.png?f=fotoalbum_large

Maar aan jouw DPS lijstje heb jij een andere variant..
Bij jou lijkt 24 me de kleur, en 21 de color mode
22 en 23 zijn dan waarschijnlijk brightness en color_temp. Je zou ze even in de kunnen wijzigen in de app, en dan kijken welke waarde gewijzigd is.

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 18-05-2021 15:09 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 21:02
Een paar straten verder op heeft iemand een weerstation hangen.

De data hiervan wordt iedere 10 minuten ververst in een txt bestand (online).

Dit tekstbestand is als volgt ingericht:
...
$outsideTemp = "14.8";
$hiOutsideTemp = "15.6";
$hiOutsideTempTime = "17:22";
$lowOutsideTemp = "7.3";
$lowOutsideTempTime = "03:27";
...

Kan ik deze data binnenhalen in home-assistant?
Ik heb zelf al even zitten kijken naar de file component maar kom er niet echt uit.
Het is volgens mij (na enig gegoogle) een open weer data bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:21

Mimiix

Professioneel Prutser

schuurman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:08:

...
$outsideTemp = "14.8";
$hiOutsideTemp = "15.6";
$lowOutsideTemp = "7.3";
...

Ik heb zelf al even zitten kijken naar de file component maar kom er niet echt uit.
https://www.home-assistant.io/integrations/rest/

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

...
$outsideTemp = "14.8";
$hiOutsideTemp = "15.6";
$lowOutsideTemp = "7.3";
...
dit is nogal een waardeloos formaat. Eigenlijk zou je het in json willen hebben daar kan je tenminste wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 11:30

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik een PHP script om Buienradar data in json formaat om te zetten wat ik weer in HA kan gebruiken..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@schuurman
Je kunt met Python het bestand ophalen en omzetten naar een lokaal json bestand.
Dat kun je dan met een commandline sensor (dmv cat json bestand) naar binnenhalen.
De waarden zijn dan json attributen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-09 21:02
Ik had gehoopt dat dit op een eenvoudige manier kon.
Ben (nog) niet zo thuis in Python e.d.

Eerst maar eens verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
schuurman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:01:
Ik had gehoopt dat dit op een eenvoudige manier kon.
Ben (nog) niet zo thuis in Python e.d.

Eerst maar eens verder lezen.
Dan zou ik met een lekker drankje of een ander leuk presentje langs je buurman gaan en vragen of hij de data naar een apart json bestandje voor jou wil schrijven.
Anders zie ik geen andere optie dan het gebruik maken van command line sensors (bv. eerder genoemde python)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@schuurman
Je kunt proberen direct een commandline sensor maken, waarbij je met curl de data ophaalt en via pipe "|" de data doorstuurt naar grep en daarmee filter je dan de waarde van $outsideTemp eruit. Dat is waarschijnlijk de enige die je wil weten, want voor de rest bouw je zelf je historie in HomeAssistant op.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
.....
Home assistant kent hier veel verschillende oplossing voor.
Maar zo als @TrailBlazer als zij: het formaat is waardeloos.

Van eenvoudig naar complex
  • Je kunt een externe weer dienst gebruiken via reeds bestaande intergratie (makkelijkste oplossing)
  • Je kunt Buienradar of KNMI diensten gebruiken, met een klein beetje programeer werk zoals @CAP-Team aangaf
  • Je kunt zoals @KC27 zij een Commandline sensor gebruiken, al zou ik dan wel voor de optie van @golles gaan
  • Je kunt ook Rest gebruiken zoals @Mimiix aangaf
  • Je kunt een MQTT broker addon draaien en de waardes daar heen publishe en dan met MQTT intergratie dan weer de sensors maken. Dit laatste bied wat mogelijkheden voor de toekomst, of zigbee/z-wave to MQTT
er zullen er vast nog meer zijn 8)7

ps: 38.4% van de installatie draait MQTT, dat is schrikbarend hoog

[ Voor 5% gewijzigd door mr.inno op 19-05-2021 08:30 ]

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Really? :o Ik vind het laag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
@Septillion het is de op een na meest gebruike intergratie.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Just curious.
Zijn er hier mensen die hun Lovelace beheren via yaml.
80% van de dingen zijn sneller in de ui te doen maar af en toe vind ik het ook wel ergnstig frustrerend werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 14:12

Mars Warrior

Earth, the final frontier

mr3000 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:02:
Just curious.
80% van de dingen zijn sneller in de ui te doen maar af en toe vind ik het ook wel ergnstig frustrerend werken.
Yep. Volledig yaml vanwege het gebruik van custom cards, decluttering card en templates _/-\o_

Dat kan allemaal nog niet met de ui en ik vraag me af of dat ooit gaat komen 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Septillion schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 08:43:
[...]
Really? :o Ik vind het laag....
Ik ook. Wat ik wel “schrik”-barend hoog vind is dat Google met twee spullekes in de top 5 staat :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Just curious.
Jep, alleen maar.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafo
  • Laatst online: 09-07 09:24
dafo schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:25:
Hi all, enige tijd geleden een P1 kabel aangeschaft om mijn nieuwe Kaifa slimme meter uit te kunnen lezen op mijn HA RPi installatie, via deze FTDI USB kabel. Nu werkte mijn slimme meter niet goed, en is deze afgelopen maand vervangen door een Iskra MSR 5.0 AM550-ED1 meter. Mijn kabel had ik (op AliExpress) aangeschaft voor mijn oude tpe slimme meter.

Vraag: zou ik met een FTDI programma mijn huidige kabel kunnen aanpassen / programmeren zodat deze wel de goede waardes van mijn slimme meter gaat doorgeven?
Inmiddels ook de add-on DSMR-reader ingesteld (https://dsmr-reader.readthedocs.io/). Echter nog steeds lijkt mijn P1 kabel geen data door te geven aan mijn HA installatie.

Aanvulling: Is er iemand die ervaring heeft met het herprogrammeren van een FTDI P1 kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Dat heb je mooi en overzichtelijk gedaan 8)

Ik heb af en toe wat grote yaml files van ruim 2.000 3.500 regels: sommige kaarten van mij zijn bietje aan de grote kant namelijk, dus wat lastiger om goed overzicht te houden.

Maar het werkt wel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Just curious.
Doe ook alles zelf in yaml, vind ik persoonlijk veel makkelijker.

Vorige week heb ik alles eindelijk eens goed gestructureerd, mijn dashboard files zien er nu zo uit:

dashboard_boven.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
swipe_nav: !include config/swipe_nav.yaml
button_card_templates: !include config/button_card_templates.yaml

views:
  - !include views/slaapkamer.yaml
  - !include views/kledingkamer.yaml
  - !include views/logeerkamer.yaml
  - !include views/badkamer.yaml
  - !include views/zolder.yaml

Ik gebruik de volgende map structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
config/lovelace/config -> wat specifieke config die ik in alle dashboards include, minder duplicatie
config/lovelace/views -> views die in dashboards zitten
config/lovelace/views/cards -> complexere cards of cards die ik in meerdere views wil
config/lovelace/dashboard_*.yaml -> de verschillende dashboard files
config/lovelace/resources.yaml -> custom cards
config/ui-lovelace.yaml -> default dashboard, jammer dat deze verplicht op deze plek moet staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15
Septillion schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:14:Naast dat aantal ZHA gebruikers hier volgens mij op één hand te tellen is.
Tevreden ZHA gebruiker hier. Met deCONZ had ik enorm veel problemen om allerhande apparaten te pairen.
Pair debug log in ZHA is ook enorm handig. Plus het feit dat ZHA integratie netjes in HA verwerkt zit, terwijl deCONZ met een addon + integratie werkt.

En ik ben dan iets later trouwens over geschakeld naar een met Tasmota geflashte Sonoff Zigbee hub die ik centraal in huis geplaatst heb, terwijl mijn HA draait in de garage die los staat van het huis. Veel stabieler Zigbee netwerk daardoor. De ConBee 2 stick gebruik ik nu dus niet meer.

[ Voor 45% gewijzigd door GoBieN-Be op 19-05-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:04
golles schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Doe ook alles zelf in yaml, vind ik persoonlijk veel makkelijker.

Vorige week heb ik alles eindelijk eens goed gestructureerd, mijn dashboard files zien er nu zo uit:

dashboard_boven.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
swipe_nav: !include config/swipe_nav.yaml
button_card_templates: !include config/button_card_templates.yaml

views:
  - !include views/slaapkamer.yaml
  - !include views/kledingkamer.yaml
  - !include views/logeerkamer.yaml
  - !include views/badkamer.yaml
  - !include views/zolder.yaml

Ik gebruik de volgende map structuur:
code:
1
2
3
4
5
6
config/lovelace/config -> wat specifieke config die ik in alle dashboards include, minder duplicatie
config/lovelace/views -> views die in dashboards zitten
config/lovelace/views/cards -> complexere cards of cards die ik in meerdere views wil
config/lovelace/dashboard_*.yaml -> de verschillende dashboard files
config/lovelace/resources.yaml -> custom cards
config/ui-lovelace.yaml -> default dashboard, jammer dat deze verplicht op deze plek moet staan
Heb je wat voorbeelden van je dashboards?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-09 21:07

...
$outsideTemp = "14.8";
$hiOutsideTemp = "15.6";
$lowOutsideTemp = "7.3";
...

Vaak kunnen de weerstationnetjes uploaden naar diverse servers zoals ecowitt, wunderground etc.
Kun je daar de info niet simpelweg vandaan trekken?

Voor Wunderground zijn een hoop instructies te vinden.

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@GoBieN-Be Zeg ook niet dat er niemand is die het gebruikt of alleen maar nadelen heeft. :) Als je het fijn vind, lekker gebruiken :) Maar denk wel dat je hiermee één van die op die ene hand bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 22:57

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Septillion schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:04:
@GoBieN-Be Zeg ook niet dat er niemand is die het gebruikt of alleen maar nadelen heeft. :) Als je het fijn vind, lekker gebruiken :) Maar denk wel dat je hiermee één van die op die ene hand bent.
Ik ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
Iemand nog meer last van t volgende probleem (gehad) ?

Zonder aanwijsbare reden, begint mijn log opeens vol te lopen met onderstaande meldingen (incl andere sensoren)

code:
1
2
3
4
2021-05-19 19:15:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.webhook] Refusing to update iPhone SE Koepert non-registered sensor: 0511bf57bf6356e852fef53f1157a64fc07923ab7b08cbbb2d7225ec5bc74323_pedometer_avg_active_pace
2021-05-19 19:15:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.webhook] Refusing to update iPhone SE Koepert non-registered sensor: 0511bf57bf6356e852fef53f1157a64fc07923ab7b08cbbb2d7225ec5bc74323_connectivity_connection_type
2021-05-19 19:15:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.webhook] Refusing to update iPhone SE Koepert non-registered sensor: 0511bf57bf6356e852fef53f1157a64fc07923ab7b08cbbb2d7225ec5bc74323_connectivity_sim_1
2021-05-19 19:15:17 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.mobile_app.webhook] Refusing to update iPhone SE Koepert non-registered sensor: 0511bf57bf6356e852fef53f1157a64fc07923ab7b08cbbb2d7225ec5bc74323_connectivity_sim_2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• golles
Obelixxx schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:03:
[...]

Heb je wat voorbeelden van je dashboards?
De voornaamste reden dat ik zoveel dashboards heb is de hoeveelheid sensoren, ik probeer steeds meer uit de UI te halen wat niet van belang is. Daarnaast passen er maar 5 iconen van views op mijn huidige telefoon dus vandaar deze indeling. Voor bijvoorbeeld hal en overloop heb ik geen pagina, daar gaan de lichten helemaal automatisch dmv Hue en dat werkt al heel lang perfect, dus daar doe ik nooit iets met de hand.

Ik heb 2 complexe cards op mijn hoofdpagina die alle lampen aan laten zien en een grid met items die mogelijk aandacht nodig hebben (batterijen leeg, containers buiten, p2000 binnen radius van 250m, zonnescherm open (vaat) wasmachine resterende tijd, planten status niet goed, pollen hoog)

Ik heb even een video gemaakt van 3 dashboards. Ik ben recetelijk over gegaan naar grid views met voornamelijk butten cards, light cards of custom:button-card (als ik meer controle wil wat te tonen onder de knop). De paginas voor de zolder en meterkast en het hele buiten dashboard is nog niet echt aangepakt, de afbeeldingen met containers moet ik ook nog even fixen, die zien er in het donkere thema een beetje lelijk uit, hier moet ik nog iets op bedenken omdat ik ook 2 donkere containers heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleshi
  • Laatst online: 21-09 14:50
Welke integratie gebruik je om de pollen te meten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• golles
Fleshi schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:59:
Welke integratie gebruik je om de pollen te meten?
Afgelopen weekend van iemand anders gevonden en iets verbeterd: https://github.com/huizebruin/Home-Assistant-Config/issues/8
Gratis api (100 calls): https://api-dashboard.getambee.com/#/signup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bij mijn moeder heb ik ook een HA instantie draaien met een IKEA tradfri hub voor de lampen. Dat werkt in principe, maar eens in de zoveel tijd doet de verbinding tussen HA en de hub raar. Dan moet ik de integratie herladen om weer wat werkend te krijgen. Er zijn echter altijd wel een paar lampen die niet meekomen.

Hebben andere mensen dezelfde ervaring met de IKEA tradfri integratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Jelte schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:44:
Bij mijn moeder heb ik ook een HA instantie draaien met een IKEA tradfri hub voor de lampen. Dat werkt in principe, maar eens in de zoveel tijd doet de verbinding tussen HA en de hub raar. Dan moet ik de integratie herladen om weer wat werkend te krijgen. Er zijn echter altijd wel een paar lampen die niet meekomen.

Hebben andere mensen dezelfde ervaring met de IKEA tradfri integratie?
Ja, dit treedt vooral op bij een update van de hub. Daarom ben ik recentelijk overgestapt op de Conbee II/Deconz combinatie.

Overigens het verdwijnen van lampen ligt niet aan de integratie, maar vindt plaats binnen het Tradfri ecosysteem.

[ Voor 8% gewijzigd door JayOne op 20-05-2021 08:36 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
golles schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 22:37:
[...]

De voornaamste reden dat ik zoveel dashboards heb is de hoeveelheid sensoren, ik probeer steeds meer uit de UI te halen wat niet van belang is. Daarnaast passen er maar 5 iconen van views op mijn huidige telefoon dus vandaar deze indeling. Voor bijvoorbeeld hal en overloop heb ik geen pagina, daar gaan de lichten helemaal automatisch dmv Hue en dat werkt al heel lang perfect, dus daar doe ik nooit iets met de hand.

Ik heb 2 complexe cards op mijn hoofdpagina die alle lampen aan laten zien en een grid met items die mogelijk aandacht nodig hebben (batterijen leeg, containers buiten, p2000 binnen radius van 250m, zonnescherm open (vaat) wasmachine resterende tijd, planten status niet goed, pollen hoog)

Ik heb even een video gemaakt van 3 dashboards. Ik ben recetelijk over gegaan naar grid views met voornamelijk butten cards, light cards of custom:button-card (als ik meer controle wil wat te tonen onder de knop). De paginas voor de zolder en meterkast en het hele buiten dashboard is nog niet echt aangepakt, de afbeeldingen met containers moet ik ook nog even fixen, die zien er in het donkere thema een beetje lelijk uit, hier moet ik nog iets op bedenken omdat ik ook 2 donkere containers heb...

[YouTube: RPReplay Final1621455048]
Dit ziet er erg mooi uit.
Ikzelf worstel nog erg met de UI.
steeds trial on error, en vooral veel proberen op dit moment.
Dit laat me erg goed diverse mogelijkheden zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
Obelixxx schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Dit ziet er erg mooi uit.
Ikzelf worstel nog erg met de UI.
steeds trial on error, en vooral veel proberen op dit moment.
Dit laat me erg goed diverse mogelijkheden zien.
Ik heb me laten inspireren door de videos van Zack, onder andere deze: YouTube: EASY Lovelace Mobile Dashboard | Home Assistant Tutorial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
golles schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:05:
[...]

Ik heb me laten inspireren door de videos van Zack, onder andere deze: YouTube: EASY Lovelace Mobile Dashboard | Home Assistant Tutorial
Dank je, die ga ik eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
JayOne schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:35:
[...]

Ja, dit treedt vooral op bij een update van de hub. Daarom ben ik recentelijk overgestapt op de Conbee II/Deconz combinatie.

Overigens het verdwijnen van lampen ligt niet aan de integratie, maar vindt plaats binnen het Tradfri ecosysteem.
Dat vermoeden had ik al ja :S

Heb zelf hier ook een conbee draaien. Eens kijken of ik dat bij haar ook voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vraagje;

Die Conbee II/Deconz stick, hoe werkt deze met 60 IKEA devices, 20 HUE en een stuk of 25 Xiaomi devices? (en er komen er nog een paar bij) i.c.m. HASS?

Uiteindelijk kom ik denk ik op een 150ish devices, waarbij net aan 50% router is (230V) en de rest enddevices / sensoren.

en dat is met name ook als reden om alles in 1 te maken en die Ikea ellende zoals @Jelte heeft, best een gedoe als het gebeurt al die "niet beschikbaar" langs te gaan om even uit te zetten en weer aan te doen.

Je merkt dat dan ook het netwerk van Ikea niet helemaal 100% is, pas als je alle niet beschikbare uit hebt gezet en weer aan komt alles wat onbeschikbaar was terug, soort van sticky client.

[ Voor 41% gewijzigd door Vorkie op 20-05-2021 10:49 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.