Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.381 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
TheFes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:09:
[...]

De DuckDNS add on zou dat zelf moeten afhandelen voor zover ik weet.
ik heb in Duckdns een nieuwe url aangemaakt, en deze in de duckdns in HA vervangen. En dan werkt het weer. Maar waarom...? En hoe krijg ik hem weer op mijn oude url.

EDIT: ik zie dat de key en chain zijn geupdate naar vandaag nu ik een andere url gebruik.

EDIT2: Dankzij de nieuwe url, werkt de oude nu ook weer na toevoegen.

[ Voor 18% gewijzigd door water_escape op 27-09-2022 15:15 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Beginnersvraagje:

Ik kwam voor wat energie splitsing/overzicht deze tegen:
https://github.com/MindFreeze/ha-sankey-chart

Dit heb ik nu werkend in simpele vorm/overzicht met paar shelly plug S die ik in gebruik heb.

Maar ik zag dat ze ook wat meer opties gebruiken met bijvoorbeeld verschillende verdiepingen.
En zag dat ze hiervoor deze gebruiken:
sensor.floor1 en/of sensor.floor2 etc.

Maar hoe zijn dit soort sensoren te maken binnen HA?
Ik ken wel die areas en zones etc, maar die hebben geen sensor entity om te gebruiken.
Moet/kan je deze zelf aanmaken per verdieping?
Of iemand nog tips of richting waarin ik verder kan zoeken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-09 18:58
Ik krijg sinds een paar dagen bij HA in het hoekje linksonder de foutmelding "Kan service update/install niet aanroepen. Error updating Home Assistant Core Unknown error, see supervisor" te zien als ik bepaalde updates probeer te doen waaronder de Home Assistant Core Update naar versie 2022.9.7.

Als ik het logboek van de supervisor bekijk zie ik alleen onderstaande fouten erin staan. Zou niet weten wat voor taak er lopend zou zijn?!

code:
1
2
22-09-27 18:20:23 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress
22-09-27 18:20:27 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Septillion schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:58:
@ComTech Welk totaal klopt niet?

Maar wat je ook doet, om je enery dashboard qua net levering en teruglevering te laten kloppen heb je 4 sensoren nodig. Een hoog en laag sensor voor de import/levering/consumption onder 'Grid consumption' en een hoog en laag sensor voor export/teruglevering/production onder 'Return to grid'.

Aan de namen die je geeft zou ik verwachten dat je dus onder 'Grid consuption' dus 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t1' en 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t2' moet hebben. En onder 'Return to grid' moet je hebben 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t1' en 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t2'.

Wil je dan ook nog dat eigen netto verbruik klopt in je energy dashboard zal je onder 'Solar panels' nog een entiteit moeten toevoegen die de opwek van je PV bijhoudt.
Mijn energie dashboard werkt goed maar het gaat mij om een losse kaart die ik op de tablet wil tonen van het energieverbruik van die dag.
Ben er nog niet uit hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Andere vraag, ik wil een automatisering maken als wij allebei niet thuis zijn dat er dan wat gebeurd.
Maar ik kan wel 2 dingen in de trigger zetten maar dat is een OR condition dus dan doet hij de automatisering uitvoeren als 1 van de 2 conditions wordt voldaan.
Maar ik wil er dus een AND in.
Hoe zou ik dat kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
ComTech schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:46:
[...]

Mijn energie dashboard werkt goed maar het gaat mij om een losse kaart die ik op de tablet wil tonen van het energieverbruik van die dag.

Andere vraag, ik wil een automatisering maken als wij allebei niet thuis zijn dat er dan wat gebeurd.
Maar ik kan wel 2 dingen in de trigger zetten maar dat is een OR condition dus dan doet hij de automatisering uitvoeren als 1 van de 2 conditions wordt voldaan.
Allebei jullie devices/persons in n groep zetten en trigger op status vd groep?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Of de state van zone.home gebruiken, die geeft aan hoeveel personen er zijn

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 20:18
Ik heb een entiteit van de sloten van mijn auto deze entiteit heet :xxxxxlock
Als ik daarop op klik zie ik attributen staan met daarin:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgf6ymlpQr0V0_yB3M9rLTZmS_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wsUo22iWjG9tTmz22ZNzvoe8.png?f=user_large

Hoe kan ik deze attributen zichtbaar maken in een kaart of deze apart als entiteit instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
Koepert schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:48:
[...]

Allebei jullie devices/persons in n groep zetten en trigger op status vd groep?
Er is geen groepsoort die de entititeiten accepteert van de device tracker.
TheFes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:50:
Of de state van zone.home gebruiken, die geeft aan hoeveel personen er zijn
Dat werkt op zich goed gaan we proberen.
Rare is dat de device tracker op één iPhone goed werkt (de mijne) en de andere niet.

Deze werkt dus goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohd0fhHO1sjgVObkvyyzaJXgXkY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2WUC02Qd2SPejgiaglBW566n.png?f=fotoalbum_large

Maar deze niet (we waren allebei rond 10 uur een tijdje afwezig.
Deze springt regelmatig (om 10 minuten) op unavailable.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--LmnuuSxJtpBbM5S6bKHgKgblk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YJ74BcaXztxm5BZSCLvrBHEe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
ComTech schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]

Er is geen groepsoort die de entititeiten accepteert van de device tracker.
Jawel, een old style group, die moet je wel zelf in de YAML code zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
TheFes schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:04:
[...]

Jawel, een old style group, die moet je wel zelf in de YAML code zetten
Aha dan gaan we daar eens mee aan de gang.

Heb jij ook enige idee waarom die device tracker op de ene telefoon wel goed werkt en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
ComTech schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:46:
Volgens mij kan je die data niet direct uit het energy dashboard trekken helaas. Je kan wel een eigen totaal sensor maken:
code:
1
sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t1 + sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t2 - sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t1 - sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t1 + sensor.some_pv_sensor

Deze kan je bijvoorbeeld per dag tonen met een apexcharts-card (group by diff) of voor een dag diffen met een untility meter.
Normaal zet je de conditie onder de conditions :+

Ofwel, wanneer wil je dat het gebeurd? (trigger)
Als jij thuis komt OF als de ander thuis komt
Onder welk conditie moet dat plaatsvinden? (condition)
Als jij thuis bent EN de ander thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Wanneer ik een Lidl silvercrest zigbee gateway aansluit op HA, kan ik dan ook andere zigbee apparaten via de gateway koppelen of werkt dat dan alleen voor de Lidl lampen?

https://www.lidl.nl/p/sil...bee-smart-home/p100337892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:38
Niet echt wat ik bedoelde. Ik ga er een beetje vanuit dat niet iedereen zelf alle lovelacy onderdelen zelf maakt. Hoogstens aanpast naar eigen wensen. Maar zo te lezen is er nergens iets van een database achtig iets voor weergave code

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

sjors86 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
Wanneer ik een Lidl silvercrest zigbee gateway aansluit op HA, kan ik dan ook andere zigbee apparaten via de gateway koppelen of werkt dat dan alleen voor de Lidl lampen?

Is dit een 'gehackte' versie of nog de originele?
Ik gebruik zelf een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus saam met de Zigbee2MQTT add-on
en dan zie je allerlei producten van verschillende merken.

[ Voor 14% gewijzigd door pentode op 27-09-2022 21:49 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

19roland70 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:42:
Als ik daarop op klik zie ik attributen staan met daarin:[Afbeelding]

Hoe kan ik deze attributen zichtbaar maken in een kaart of deze apart als entiteit instellen?
Het gewenste attribuut selecteren in de entiteit kaart?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
19roland70 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:42:
Als ik daarop op klik zie ik attributen staan met daarin:[Afbeelding]

Ligt een beetje aan de kaart maar bij veel kan je aangeven dat je een attribute wil tonen. Bijvoorbeeld in de entities card:
YAML:
1
2
3
4
5
type: entities
entities:
  - entity: sensor.bedroom_temperature_battery
    type: attribute
    attribute: humidity 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Beneveerg schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:41:
[...]

Niet echt wat ik bedoelde. Ik ga er een beetje vanuit dat niet iedereen zelf alle lovelacy onderdelen zelf maakt. Hoogstens aanpast naar eigen wensen. Maar zo te lezen is er nergens iets van een database achtig iets voor weergave code
Denk de meeste juist niet. Maar goed, dan ben je gewoon zelf custom componenten maken als je meer wilt dan een ander plaatje. Maar dat is niet wat ik "weergave code" zou noemen. Dat zou ik eerder de benaming vinden voor de "gewone" LoveLace (tegenwoordig Dashboard) yaml :) En daar kom je, eventueel met wat al beschikbare custom componenten, echt al heeeeeeeel ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
Ik heb een google nest audio speaker gekocht. Die wil ik koppelen met mijn HA opstelling.

Ik heb begrepen dat je met de TTS (text-to-speech) integratie van HA tekst naar de speaker kan sturen. Ik heb de integratie toegevoegd aan mijn config.yaml :

code:
1
2
3
tts:
  - platform: google_translate
    base_url: //http://192.168.1.206:8123/

Ik las dat je bij het afspelen van een tekst je ook een 'media_player' moet opgeven, bv :
code:
1
2
3
4
service: tts.google_translate_say
data:
  entity_id: media_player.mijn_google_speaker

In mijn HA opstelling zie ik mijn TV als media_player, dat klopt want die integratie met LG OLED heb ik ook toegevoegd.

Hoe krijg ik echter de google nest audio speaker als media_player in HA ? Het ding wordt niet automatisch herkent in ieder geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:45:
[...]

Ligt een beetje aan de kaart maar bij veel kan je aangeven dat je een attribute wil tonen. Bijvoorbeeld in de entities card:
YAML:
1
2
3
4
5
type: entities
entities:
  - entity: sensor.bedroom_temperature_battery
    attribute: humidity 
Ik heb dit nu gedaan maar er komt niks te staan alleen een minnetje
code:
1
2
3
4
5
type: 
entities:
   - entity: binary_sensor.whkb45b4ud47775976_lock
     attribute: Doorstatusfrontright

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@19roland70 Dat is wat ik zie als ik een niet bestaand attribute gebruik. Zeker goed overgenomen? En weet je zeker dat het directe attributen zijn en niet nog structured? Kan je iets beter zien als je onder Dev tools => States op een entiteit klikt en kijkt onder "State attributes (YAML, optional)" Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
brightness: 203
color:
  h: 28
  hue: 28
  s: 90
  saturation: 90
  x: 0.4937
  'y': 0.4151
color_mode: color_temp
color_temp: 430

Hier is 'h' een child van het attribute 'color' en niet direct een attribute. Je screen shot is net even te cropped om dat te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
19roland70 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:07:
[...]

Ik heb dit nu gedaan maar er komt niks te staan alleen een minnetje
code:
1
2
3
4
5
type: 
entities:
   - entity: binary_sensor.whkb45b4ud47775976_lock
     attribute: Doorstatusfrontright
Wellicht een tikfout. Maar in DIT voorbeeld heb je geen type opgegeven. Achter type: staat niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:14:
@19roland70 Dat is wat ik zie als ik een niet bestaand attribute gebruik. Zeker goed overgenomen? En weet je zeker dat het directe attributen zijn en niet nog structured? Kan je iets beter zien als je onder Dev tools => States op een entiteit klikt en kijkt onder "State attributes (YAML, optional)" Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
brightness: 203
color:
  h: 28
  hue: 28
  s: 90
  saturation: 90
  x: 0.4937
  'y': 0.4151
color_mode: color_temp
color_temp: 430

Hier is 'h' een child van het attribute 'color' en niet direct een attribute. Je screen shot is net even te cropped om dat te kunnen zien.
Ja het begint te lukken
Koepert schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:15:
[...]

Wellicht een tikfout. Maar in DIT voorbeeld heb je geen type opgegeven. Achter type: staat niets.
Was idd een tikfoutje

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Aangezien het hiervoor ook over bepaalde merken etc ging.
Iemand hier ook ervaringen met Adurosmart?

Kwam het afgelopen week tegen bij een soort beurs/openhuis of hoe je het ook wilt noemen, en het leken wel een mooie en interessante producten met een ook best wel interessante prijsstelling.
Wat ik van hun vertegenwoordiger begreep timmeren ze ook flink aan de weg met nieuwe producten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Annuk schreef op woensdag 28 september 2022 @ 01:38:
Aangezien het hiervoor ook over bepaalde merken etc ging.
Iemand hier ook ervaringen met Adurosmart?

Kwam het afgelopen week tegen bij een soort beurs/openhuis of hoe je het ook wilt noemen, en het leken wel een mooie en interessante producten met een ook best wel interessante prijsstelling.
Wat ik van hun vertegenwoordiger begreep timmeren ze ook flink aan de weg met nieuwe producten.
Geen ervaring mee. Maar de site staat bol van die bij elkaar geraapte stock good feeling foto's.
En ik zoek altijd naar een KvK nummer... Dat moet makkelijk vindbaar op de site staan. Met wie heb je van doen. En Copyright © 2019 !!!. Dat kun je automatisch scripten.
De producten staan in de Zigbee2MQTT supported devices list.
Dus gewoon uitproberen en eventueel binnen 14 dagen weer retour zenden. Kun je hier een review plaatsen.

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
@Annuk , @pentode Het lijkt allemaal wel heel erg op de zigbee spullen van Trust. (Wat volgens mij ook (grotendeels) rebranded is)
https://switch-in.eu/en/products/products/

[ Voor 14% gewijzigd door TravockMD op 28-09-2022 09:07 ]

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

TravockMD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:06:
@Annuk , @pentode Het lijkt allemaal wel heel erg op de zigbee spullen van Trust. (Wat volgens mij ook (grotendeels) rebranded is)
https://switch-in.eu/en/products/products/
Ach ja, zo probeert iedereen een graantje mee te pikken. Als het de Zigbee 3 standaard ondersteund. En het staat in de supported list. Waarom niet. Gebruik zelf ook diverse merken. Maar dan wel de producten op een knoopcel.

En het is niet heel erg kritisch. Onder andere dat je (gezins)leven er vanaf hangt. In het geval van brandmelders. Of 'smart' stekkers die van de muur af fikken... Of je kan je huis niet in ;-P
Nu komt dat gelukkig weinig voor. Maar bij de BHV en brandpreventie herhalingen word je hier steevast aan herinnert. Maar hoor gelukkig weinig verhalen dat het mis is gegaan. Zorg dat een brandblusser aanwezig is.

[ Voor 19% gewijzigd door pentode op 28-09-2022 09:37 . Reden: typo's ]

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 08:53
arjen888 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
Heeft iemand hier een energie leverancier die uur en dag prijzen voor stroom en gas hanteert, deze met een ''entity with current price'' in het energy dashboard kunnen krijgen? Zou graag betrouwbaarder willen weten wat voor kosten ik maak :)
Was ik toevallig laatst ook naar op zoek, nog niet gevonden helaas...

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:22
sjors86 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:

Bij mij werkt deze gateway ook prima met al het andere chinese tuya spul wat ik in huis heb, ook in HA.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
In de woonkamer verwarm ik nu met de airco en de badkamer en gang verwarm ik met stadsverwarming (slimme radiatorknoppen van Netatmo regelen het in-uitschakelen daarvan).

Ik wil HomeAssistant de boel laten aansturen en beheren. Ik wil een setpoint kunnen doen afhankelijk van het tijdstip van de dag én of er iemand thuis is.

Bijvoorbeeld:
  • Badkamer altijd 18 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is 06.00-07.00 of 18.00-19.00, dan verwarmen tot 22 graden
  • Gang altijd 18 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is 9.00 - 21.00, dan verwarmen tot 20 graden
  • Woonkamer: altijd 19 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is afhankelijk van de dag binnen een bepaalde range en iemand is thuis, dan verwarmen tot 21 graden.
Hoe hebben andere Tweakers dit opgelost? Ik zat te denken aan een het aanmaken van een helper van het type 'schema' om per ruimte aan te geven wanneer de temperatuur 'comfort' moet zijn (=aan) en dat met een automatisering matchen of er iemand thuis is om vervolgens op basis daarvan het setpoint van de Netatmo/airco te wijzigen.

Of zijn er slimmere mogelijkheden?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 09:47

Erik80

Sinds 1980

GeorgeRDG schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:38:
[...]

Tibber heeft dit, maar dan moet je daar wel je stroom van afnemen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiIsjwmLav0e2lSgwLdCDE5FgGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yXqrBspSnt46Mo1Yw0BaE0VS.jpg?f=user_large

Anders kun je ook nog hier kijken: https://github.com/custom-components/nordpool

[ Voor 8% gewijzigd door Erik80 op 28-09-2022 11:09 ]

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
pentode schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:44:
[...]

Ik gebruik zelf een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus saam met de Zigbee2MQTT add-on
en dan zie je allerlei producten van verschillende merken.
Werken de beweginsmelders van de Lidl hier ook op?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

Als je een pagina hebt met de actuele prijzen dan kan je toch een scrape sensor aanmaken? Elke nacht even controleren wat de laatste prijs is en klaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dr.trimble schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:03:
[...]

Werken de beweginsmelders van de Lidl hier ook op?
Ja, en 2402 andere apparaten ;)

Meer info: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 28-09-2022 11:06 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:33
[...]

In de startpost van het grote day ahead energie prijzen topic staan een aantal mogelijkheden voor Home Assistant. Misschien zit daar wat voor je bij.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
DynamicDreams schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:01:
In de woonkamer verwarm ik nu met de airco en de badkamer en gang verwarm ik met stadsverwarming (slimme radiatorknoppen van Netatmo regelen het in-uitschakelen daarvan).

Ik wil HomeAssistant de boel laten aansturen en beheren. Ik wil een setpoint kunnen doen afhankelijk van het tijdstip van de dag én of er iemand thuis is.

Bijvoorbeeld:
  • Badkamer altijd 18 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is 06.00-07.00 of 18.00-19.00, dan verwarmen tot 22 graden
  • Gang altijd 18 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is 9.00 - 21.00, dan verwarmen tot 20 graden
  • Woonkamer: altijd 19 graden, tenzij iemand thuis en tijdstip is afhankelijk van de dag binnen een bepaalde range en iemand is thuis, dan verwarmen tot 21 graden.
Hoe hebben andere Tweakers dit opgelost? Ik zat te denken aan een het aanmaken van een helper van het type 'schema' om per ruimte aan te geven wanneer de temperatuur 'comfort' moet zijn (=aan) en dat met een automatisering matchen of er iemand thuis is om vervolgens op basis daarvan het setpoint van de Netatmo/airco te wijzigen.

Ik gebruik een climate group (hacs) en dit werkt voor mij perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 28-09-2022 13:22 . Reden: Quote fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Die climate group is alleen handig als je meerdere devices in 1 kamer hebt, ik heb losse ruimtes die ik wil aansturen tot een bepaalde temperatuur afhankelijk van het tijdstip. Daar lijkt de climate group geen oplossing voor te zijn.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik gebruik Frigate om beweging etc te detecteren.

Nu registreert hij ook auto's die langs rijden. HA heeft hiervoor een sensor sensor.straat_car_count. Als er een auto langs rijdt is het 1, rijden er 2 dan is 't twee.

Iemand die dit gebruikt om de auto's die op een dag langs rijden te tellen? Lijkt me wel grappige use-case :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: New Automation
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.straat_car_count
condition: []
action:
  - service: counter.increment
    data: {}
    target:
      entity_id: counter.auto_teller
mode: single

Heb nu dit, maar nu doet hij altijd +1 als hij een wijziging oppikt. Dus 0 > 1 = +1 maar van 1 > 0 = ook +1. Iemand tip hoe je die er uit filtert?

[ Voor 37% gewijzigd door Toppe op 28-09-2022 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@DynamicDreams Zelf zou ik per ruimte een automation maken die het instelt. Het zou ook in een enkele automation kunnen maar lijkt me niet perse makkelijker of overzichtelijker.

Zie niet echt in wat je met de helper zou willen doen eigenlijk.

Sorry @tlpeter voor de verkeerde mention!

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 28-09-2022 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13

Bijvoorbeeld:

Badkamer altijd op 18 graden zetten. Trigger 06:00-07:00 en 18:00-19:00, voorwaarde, iemand moet thuis zijn, actie 22 graden. Trigger om 07:01 en 19:01, terug naar 18 graden.
Zoiets kun je ook voor de gang en woonkamer maken.
Eventueel nog met een knop om deze automatisering aan/uit te zetten. Zo heb ik het ook opgelost met airco verwarmen in onze woonkamer.
Je moet de triggers ook opnemen in de voorwaarden, anders werkt het niet als je bijvoorbeeld thuiskomt tussen 18:00-19:00, zie onderstaand de automatisering van onze airco in de woonkamer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
  alias: Airco-aan-winter
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.overloop_1e_temperature
    id: aan
    below: '20'
  - platform: time
    at: 06:30:00
    entity_id:
    - input_boolean.airco_automatisch
    from: 'off'
    to: 'on'
    entity_id:
    - group.family
    to: home
  - platform: numeric_state
    id: uit
    above: 22
    entity_id:
    - group.family
    to: not_home
  - platform: time
    at: '22:00:00'
    entity_id:
    - input_boolean.airco_automatisch
    to: 'off'
    from: 'on'
  action:
  - choose:
    - conditions:
      - condition: trigger
      - condition: state
        entity_id: group.family
        state: home
      - condition: numeric_state
        below: '20'
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.airco_automatisch
        state: 'on'
      - condition: time
        after: 06:00:00
        before: '22:00:00'
        weekday:
        - mon
        - tue
        - wed
        - thu
        - fri
        - sat
        - sun
      sequence:
      - service: script.airco_beneden_aan
    - conditions:
      - condition: trigger
      sequence:
      - service: script.airco_beneden_uit
    default: []
  mode: single

[ Voor 15% gewijzigd door Ora et Labora op 28-09-2022 13:33 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    entity_id:
action:
  - repeat:
      count: "{{ trigger.to_state.state }}"
      sequence:
          target:

Ga ik er wel vanuit dat als de teller van 1 naar 2 gaat dat er inderdaad 3 auto's waren. Zijn het er dan eigenlijk maar 2 dan moet je iets hebben als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state|int > trigger.from_state.state|int }}"
    then:
      - repeat:
          count: "{{ trigger.to_state.state|int - trigger.from_state.state|int }}"
          sequence:
              target:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:23
@DynamicDreams

Ik zou template numbers maken voor de waardes van je setpoint per locatie.
In combinatie met time of day sensors of de nieuwe schedule helper en de conditie 'iemand thuis' laat je het template het hoge of het lage getal teruggeven.
In een automation kun je de setpoints doorzetten naar de thermostaatknop.

Dit idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- number:
    - name: "Setpoint Gang"
      unique_id: "setpoint_gang"
      step: "1"
      min: "10.0"
      max: "25.0"
      state: |-
        {% if states('zone.home') != 0 and states('binary_sensor.gang_comfort_schedule', 'on') %}
          21
        {% else %}
          18
        {% endif %}
      optimistic: true

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
Ik heb sinds deze week HA draaien op een NUC, gisterenavond de P1 kabel aangesloten. Nu houd mijn energie dashboard het energieverbruik en teruglevering bij. Wat ik echter niet kan terug vinden (hier of op andere fora) of het ook mogelijk is om historische data uit je slimme meter te halen? Zit daar überhaupt opslag in?

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:39:
@Toppe Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
trigger:
    entity_id:
action:
  - repeat:
      count: "{{ trigger.to_state.state }}"
      sequence:
          target:

Ga ik er wel vanuit dat als de teller van 1 naar 2 gaat dat er inderdaad 3 auto's waren. Zijn het er dan eigenlijk maar 2 dan moet je iets hebben als:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
    entity_id:
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.to_state.state|int > trigger.from_state.state|int }}"
    then:
      - repeat:
          count: "{{ trigger.to_state.state|int - trigger.from_state.state|int }}"
          sequence:
              target:
Hij telt op deze manier. Hij blijft nu op 1 staan omdat er een auto voor de deur staat, moet daar nog een filter goed zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIuGWWJ5w9pKONUn0x75SAZcE1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tKG5ItXrJlau5TTCuoxN3aI0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Okay, dus als hij er twee ziet en één verdwijnt uit het zicht gaat hij terug naar 1. Dan moet je de tweede versie gebruiken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:58:
@Toppe Okay, dus als hij er twee ziet en één verdwijnt uit het zicht gaat hij terug nar 1. Dan moet je de tweede versie gebruiken.
Thanks!

Nog een tipje hoe ik de waarde van de dag weg kan schrijven zodat ik historie opbouw? :D

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 28-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:21

Rouwette

Rouwette.com

lexi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:53:
Ik heb sinds deze week HA draaien op een NUC, gisterenavond de P1 kabel aangesloten. Nu houd mijn energie dashboard het energieverbruik en teruglevering bij. Wat ik echter niet kan terug vinden (hier of op andere fora) of het ook mogelijk is om historische data uit je slimme meter te halen? Zit daar überhaupt opslag in?
De meter heeft geen geschiedenis buiten de standen.

https://www.rouwette.com/

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:30
DynamicDreams schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:28:
[...]

Die climate group is alleen handig als je meerdere devices in 1 kamer hebt, ik heb losse ruimtes die ik wil aansturen tot een bepaalde temperatuur afhankelijk van het tijdstip. Daar lijkt de climate group geen oplossing voor te zijn.
Blijkbaar heb ik niet goed gelezen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Toppe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:59:
Nog een tipje hoe ik de waarde van de dag weg kan schrijven zodat ik historie opbouw? :D
Ligt eraan waarvoor. Want op zich is er al gewoon geschiedenis als je het in een grafiek zet. Maar als je bijvoorbeeld ook een "gisteren" waarde wilt hebben kan je daarvoor een input_number voor aanmaken en deze voorzien van de count als je de dag counter reset.

Andere optie is om een trigger based sensor aan te maken. Zou je de trigger of precies voor de reset van de dag counter moeten zetten. Of, maar weet niet of dat ook ondersteund wordt in trigger based sensoren, hem triggeren op de reset van de dag counter en dan de trigger.from_state.state als waarde pakken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:37:
[...]

Ligt eraan waarvoor. Want op zich is er al gewoon geschiedenis als je het in een grafiek zet. Maar als je bijvoorbeeld ook een "gisteren" waarde wilt hebben kan je daarvoor een input_number voor aanmaken en deze voorzien van de count als je de dag counter reset.

Andere optie is om een trigger based sensor aan te maken. Zou je de trigger of precies voor de reset van de dag counter moeten zetten. Of, maar weet niet of dat ook ondersteund wordt in trigger based sensoren, hem triggeren op de reset van de dag counter en dan de trigger.from_state.state als waarde pakken.
En een template based (binary)sensor dan? Hij hoeft niet 1x per dag weg te schrijven, mag ook direct maar ik wil wel de waarde per dag kunnen terug zien.

Zelfde doe ik met de ontharder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - trigger:
    - type: power
      platform: device
      device_id: f78507610c39f38e33915819b71ebc82
      entity_id: sensor.tasmota_energy_power_3
      domain: sensor
      above: 3
      for:
        hours: 0
        minutes: 0
        seconds: 30
    sensor:
      - name: "Laatste regeneratie"
        state: "{{ as_timestamp(now()) | timestamp_custom('%d-%m-%Y %H:%M') }}"

Afgezien van de trigger zou dat toch ook moeten werken?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-09-2022 16:11 ]

• Septillion
@Toppe Als je het per dag in het verleden wilt zien zal je het aan het eind van de dag naar een sensor moeten schrijven. Dan kan je die later bekijken. Waarschijnlijk kan je deze ook nog opzetten voor statistics zodat hij long term beschikbaar is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

Niet helemaal "HA", maar alsnog waarschijnlijk wel de beste plek om dit te vragen; Hoe komen jullie terecht bij verschillende domotica hardware?

Google is leuk, maar als ik zoek naar termen als 'Zigbee draaiknop' kom je eigenlijk exclusief uit bij volledige LED dimmers. Ik zoek dus wat specifiekere bronnen. :)

* D4NG3R is op zoek naar een Zigbee draaiknop voor aan de muur.
Tijd om het wat strakker te maken dan van die Ikea afstandsbedieningen overal. :+

[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 28-09-2022 16:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion
@D4NG3R Blijft af en toe lastig omdat er voor sommige zaken gewoon stomme marketing namen gebruikt worden. Maar voor zoiets zou ik vooral neuzen in de supported devices list van Zigbee2MQTT onder dimmer. Afgezien van de Ikea en Lutron draaiknoppen ken ik er zo geen. En beide zijn helaas niet in een standaard installatiemateriaal formfactor.

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:24:
Niet helemaal "HA", maar alsnog waarschijnlijk wel de beste plek om dit te vragen; Hoe komen jullie terecht bij verschillende domotica hardware?

Google is leuk, maar als ik zoek naar termen als 'Zigbee draaiknop' kom je eigenlijk exclusief uit bij volledige LED dimmers. Ik zoek dus wat specifiekere bronnen. :)

Tijd om het wat strakker te maken dan van die Ikea afstandsbedieningen overal. :+
Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:56:
@D4NG3R Blijft af en toe lastig omdat er voor sommige zaken gewoon stomme marketing namen gebruikt worden. Maar voor zoiets zou ik vooral neuzen in de supported devices list van Zigbee2MQTT onder dimmer. Afgezien van de Ikea en Lutron draaiknoppen ken ik er zo geen. En beide zijn helaas niet in een standaard installatiemateriaal formfactor.
Ik meende dat er een friend of hue rotary dimmer was maar als ik daarop google kwam ik eerder deze tegen. Uit reviews blijkt die te koppelen te zijn met ZHA, goede kans dat t ook werkt met Z2M/deconz.

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:06
D4NG3R schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:24:

Zoek je zoiets als deze:

https://shopee.sg/MOES-Ne...ce-i.372240703.2919474465

who put a "stop payment" on my reality check

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-09 22:10
[...]

Ik heb de Nordpool intergratie in werking nu, de prijs klopt helaas niet vergeleken met de EnergyZero app. Maar als je wilt aansturen op de laagste prijs, kan dit :)

• Ruudstertje
Ruudstertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:37:
Ik krijg sinds een paar dagen bij HA in het hoekje linksonder de foutmelding "Kan service update/install niet aanroepen. Error updating Home Assistant Core Unknown error, see supervisor" te zien als ik bepaalde updates probeer te doen waaronder de Home Assistant Core Update naar versie 2022.9.7.

Als ik het logboek van de supervisor bekijk zie ik alleen onderstaande fouten erin staan. Zou niet weten wat voor taak er lopend zou zijn?!

code:
1
2
22-09-27 18:20:23 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress
22-09-27 18:20:27 ERROR (MainThread) [supervisor.utils] Can't execute update while a task is in progress
Iemand?

• breinonline

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je hem wel nog herstarten? En blijft de foutmelding dan? Waar draai je op? Zijn er nog updates van het OS die open staan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:14
Misschien niet het juiste topic, maar hier zit wel veel ervaring. Ik heb al een paar maanden zonder problemen een qubino flush 2 relay draaien (dubbele zwave schakelaar). Van de week echter de stroom er even af gehad, en sindsdien werkt 1 van de twee schakelaars niet meer... Als ik hem bedien via HA hoor ik wel wat schakelen, maar er gebeurt niks. Ook met de fysieke schakelaar gebeurt er niks... De andere werkt nog prima
Ik kan er via google niet veel over vinden, is hij overleden of kan ik nog iets proberen om hem te fixen? (Stroom er weer even af heeft niet gewerkt, en opnieuw interviewen ook niet)

• Septillion
@kepler Als je hem hoort schakelen maar er gebeurd niets dan is hij of stuk, of de bekabeling zit niet meer goed of de lamp eraan is stuk. Immers hoor je hem dan gewoon schakelen dus hij wil wel gewoon.

• kepler
Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:53:
@kepler Als je hem hoort schakelen maar er gebeurd niets dan is hij of stuk, of de bekabeling zit niet meer goed of de lamp eraan is stuk. Immers hoor je hem dan gewoon schakelen dus hij wil wel gewoon.
Hij is in de aanstand blijven staan, dus de lamp doet het nog. Hij klinkt ook net iets anders dan de andere schakelaar, dus mijn vermoeden is dat het relais kapot is (of blijft kleven heet dat geloof ik?). Bekabeling is wel een goede, ga ik van de week naar kijken, alhoewel ik daar niet ben aangeweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@kepler Dan heeft het er inderdaad alle schijn van dat het relais is blijven kleven / zit vastgelast :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Heeft iemand een goede tutorial hoe ik m'n google nest audio speaker kan gebruiken in HA ?

• kepler
Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:12:
@kepler Dan heeft het er inderdaad alle schijn van dat het relais is blijven kleven / zit vastgelast :/
Hmm, net nog twee keer met de schakelaar geprobeerd en nu werkt het weer... Misschien dat het toch aan de bedrading ligt dan, alhoewel het wel toevallig niet meer werkte nadat de stroom eraf was geweest. Van het weekend maar even open maken

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:56
vortexnl1982 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:30:
Heeft iemand een goede tutorial hoe ik m'n google nest audio speaker kan gebruiken in HA ?
Als het goed is verschijnen ze automatisch met Auto Discovery. Wat wil je er verder mee doen? Lokale muziek afspelen, radio, dingen omroepen?

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:10
Is het mogelijk om als condition in een automation op te nemen dat een waarde van een entity boven of onder een getal zijn? Ik probeer iets te bouwen dat de airco van mijn auto aangaat als het buiten warmer of kouder is dan een aantal graden. Kom er even niet uit..

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

gomaster schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:31:
Is het mogelijk om als condition in een automation op te nemen dat een waarde van een entity boven of onder een getal zijn? Ik probeer iets te bouwen dat de airco van mijn auto aangaat als het buiten warmer of kouder is dan een aantal graden. Kom er even niet uit..
HA Conditions
YAML:
1
2
3
     conditions:       
         below: 20
         above: 25

Met bijvoorbeeld condition: or kun je combineren

[ Voor 10% gewijzigd door pentode op 28-09-2022 22:48 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

lexi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:53:
Ik draai sinds vandaag ook een HA setup, en ik zou ook wel mijn oude gegevens er in willen pompen.
Nu heb ik wel uitdraaien van mijn historisch verbruik, maar is het mogelijk om deze in te laden?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• vortexnl1982
xFeverr schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:11:
[...]

Als het goed is verschijnen ze automatisch met Auto Discovery. Wat wil je er verder mee doen? Lokale muziek afspelen, radio, dingen omroepen?
Er kwam bij mij niks bij te staan. Moet ik de nest integratie gebruiken en die stappen doorlopen?

Ik wil de speaker wat meldingen laten geven zoals wasmachine klaar en een hondje laten blaffen bv :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
vortexnl1982 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:43:
[...]

Er kwam bij mij niks bij te staan. Moet ik de nest integratie gebruiken en die stappen doorlopen?

Ik wil de speaker wat meldingen laten geven zoals wasmachine klaar en een hondje laten blaffen bv :)
Wat jij wil valt onder de cast integratie. Maar die zouden inderdaad automatisch gedetecteerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

vortexnl1982 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:43:
[...]

Het enige dat ik vaag nog weet is dat HA soms van buiten op het WAN IP te benaderen moet zijn. En een vast IP adres in het intranet. Heb een keer TTS van Google en CAST op de rails gezet. En dat werkte alleen indien HA via het internet te benaderen was. Weet niet of dat in dit geval ook (nog) nodig is.
Vaak gaat er iets aan vooraf waardoor het niet 'out of the box werkt'. Een firewall setting, dns etc.

[ Voor 22% gewijzigd door pentode op 29-09-2022 09:21 . Reden: extra aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Nyarlathotep schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:37:
[...]

Ik draai sinds vandaag ook een HA setup, en ik zou ook wel mijn oude gegevens er in willen pompen.
Nu heb ik wel uitdraaien van mijn historisch verbruik, maar is het mogelijk om deze in te laden?
Dat is er nog niet of heb het gemist. Een aantal draadjes houden zich hier mee bezig.
Het moet de database tabellen in imho.

Zelf heb ik m'n data (voor nu) staan in een DSMR-logger. github. Dat is dus een printplaatje met oa een ESP8266 erop. Hangt in de meterkast. P1 gekoppeld. Data gaat via mqtt en restfull naar ha. (jeetje tis bijna een showcase ;) )
/api/v1/hist/months
code:
1
2
{"months":[
{"recnr": 0, "recid": "22092909", "slot": 11,"edt1": 11450.074, "edt2": 9810.179,"ert1": 693.001, "ert2": 1549.304,"gdt": 3604.096},

En de mogelijk om oude data in CSV formaat aanvullend te importeren. Dus kan het via REST of MQTT naar HA worden geëxporteerd. Een beetje (te) omslachtig voor nu...

[ Voor 17% gewijzigd door pentode op 29-09-2022 10:13 . Reden: extra aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
kepler schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:46:
[...]

Hmm, net nog twee keer met de schakelaar geprobeerd en nu werkt het weer... Misschien dat het toch aan de bedrading ligt dan, alhoewel het wel toevallig niet meer werkte nadat de stroom eraf was geweest. Van het weekend maar even open maken
Klinkt als dat na veel schakelen het contact toch weer los geschoten is.

• gomaster
pentode schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:41:
[...]

HA Conditions
YAML:
1
2
3
     conditions:       

Dank! Ga ik mee aan de slag.

• TravockMD
  • Laatst online: 12-09 11:07
Gaat dit wel werken zo aangezien een state nooit tegelijk boven 25 en onder 20 kan zijn?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:27

D4NG3R

kiwi

:)

-Casper schreef op woensdag 28 september 2022 @ 17:02:
[...]

[...]

Ik meende dat er een friend of hue rotary dimmer was maar als ik daarop google kwam ik eerder deze tegen. Uit reviews blijkt die te koppelen te zijn met ZHA, goede kans dat t ook werkt met Z2M/deconz.
Dat is dus direct weer een LED dimmer, iets waar ik niet naar zoek gezien ik al slimme lampen heb en die juist wil aansturen via HA/NodeRED. ;)

Op den duur ga ik wel op zoek naar een volledig inbouwsysteem welke bij uitval van m'n server alsnog blijft functioneren (en dan ga ik er waarschijnlijk niet omheen komen dat ik domme lampen moet gaan gebruiken i.c.m. een slimme dimmer*) maar dat is nu nog niet het geval.

Maar goed, ik pak de hardwarelijst van Zigbee2MQTT er dit weekend even bij en ga daar lekker doorheen.

* Tenminste, ik gok dat slimme lampen zoals die van Ikea niet echt mee gaan werken als je er een LED dimmer achter hangt. :9

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 10:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

TravockMD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:17:
[...]

Gaat dit wel werken zo aangezien een state nooit tegelijk boven 25 en onder 20 kan zijn?
Het is een voorbeeld om above en below te laten zien. En doorstrepen uit te remmen wat niet van toepassing is. Maar de state kan lager of hoger zijn. Met above OR below kun je in 1x een scope/window/bandbreedte aangeven. Tussen twee waarden binnen of er buiten.

[ Voor 29% gewijzigd door pentode op 29-09-2022 10:42 ]

• Septillion
pentode schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:41:
[...]

HA Conditions
YAML:
1
2
3
     conditions:       

@gomaster Let op, zo is de conditie nooit waar. Quote uit doc:
If both below and above are specified, both tests have to pass.
Onder de 20 en boven de 25 kan nooit tegeliijk waar zijn.

Daarnaast mist dus nog het conditie type ;)

• gomaster
Septillion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:25:
[...]

[...]

Dank voor de tip. Ik ga de docs nog een keer goed doorlezen. Zit nu in de goede richting :)

• water_escape
Morning. Ik zoek een voorbeeld of handleiding, of hulp waarbij ik in een Picture Element card, MDI icons van kleur kan laten veranderd based on state.

Zie onderstaand voorbeeld:
Charging: Zou ik groen willen hebben als hij aan het laden is. Ik heb ook een Laadstatus entiteit
Pre-heating: Deze zou ik geel willen hebben als hij bezig is met pre-heaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9UIlooMaoWMrQswuf-LLCVa9Rc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ieu7erGMWUcKL2exD1LvciGU.png?f=user_large

Water-Escape

• Septillion
Nyarlathotep schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:37:
[...]

Ligt aan je definitie van "in te laden" maar je kan het handmatig toevoegen via Developer tools => Statistics => [Item] icoon van stijgende grafiek (Adjust a statistic).

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

[...]

[...]

Ach, een beetje zelf oplossend vermogen doet wonderen...
[...]
Vandaar de OR en een beetje zelf denkend vermogen gebruiken ;-P

[...]

• Ruudstertje
breinonline schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:08:
[...]

Kan je hem wel nog herstarten? En blijft de foutmelding dan? Waar draai je op? Zijn er nog updates van het OS die open staan?
Ja HA herstarten wil gewoon.. Er staan nog 3 updates open. Het lijkt erop dat ik Home Assisntant Core 2022.9.6 heb overgeslagen?! Zou dit het probleem zijn?
Ik draai HA op mn HP Thin Client T620. Ook deze al opnieuw gestart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlKk9t_TGwztMlvggtkltdyvo2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fxIcnfShFSVDDn6WBbOTVZBJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2crh04FuqBherBjBYDFcZtdVALE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWTWVnz2K6uj0SaTyyomqmdz.png?f=fotoalbum_large

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26
D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:20:
[...]

Dat is dus direct weer een LED dimmer, iets waar ik niet naar zoek gezien ik al slimme lampen heb en die juist wil aansturen via HA/NodeRED. ;)

Op den duur ga ik wel op zoek naar een volledig inbouwsysteem welke bij uitval van m'n server alsnog blijft functioneren (en dan ga ik er waarschijnlijk niet omheen komen dat ik domme lampen moet gaan gebruiken i.c.m. een slimme dimmer*) maar dat is nu nog niet het geval.

Maar goed, ik pak de hardwarelijst van Zigbee2MQTT er dit weekend even bij en ga daar lekker doorheen.

* Tenminste, ik gok dat slimme lampen zoals die van Ikea niet echt mee gaan werken als je er een LED dimmer achter hangt. :9
Dat zou ik inderdaad niet aanraden. Ik had je kennelijk verkeerd begrepen, wist niet dat t om slimme lampen ging :+

• Koepert
water_escape schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:29:
Morning. Ik zoek een voorbeeld of handleiding, of hulp waarbij ik in een Picture Element card, MDI icons van kleur kan laten veranderd based on state.

Zie onderstaand voorbeeld:
Charging: Zou ik groen willen hebben als hij aan het laden is. Ik heb ook een Laadstatus entiteit
Pre-heating: Deze zou ik geel willen hebben als hij bezig is met pre-heaten.

[Afbeelding]
Zo te lezen niet echt en kun je alleen met state_image werken: https://www.home-assistan.../#how-to-use-state_filter

Aanvulling: je kunt wel met "--paper-item-icon-active-color: pink": pink iets aanpassen. Dus dan is het zaak de juiste 'items' onder style te gooien.

FF getest. Als je dit in style toevoegd, bij de juiste entity, dan gaat de kleur van grijs bij inactief, naar groen bij actief. De vraag is even, is je entity ook 'actief' op moment van laden/pre-heaten. Kleuren uiteraard naar wens aanpassen ;)

YAML:
1
2
      "--paper-item-icon-active-color": green
      "--paper-item-icon-color": grey

[ Voor 23% gewijzigd door Koepert op 29-09-2022 11:12 ]

• vortexnl1982
TheFes schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:07:
[...]

Wat jij wil valt onder de cast integratie. Maar die zouden inderdaad automatisch gedetecteerd moeten worden.
Top! Dat was hem. Ik heb de cast integratie toegevoegd en geen ip/hostname ingevuld. De integratie vond toen de speaker! Wat suf dat ik dat niet ergens heb kunnen vinden..

Heb allemaal moeilijke guides gevonden met ha publiek aan het internet hangen met valide ssl certificaten en reverse proxies....

• water_escape
Die begrijp ik niet helemaal. Bovenaan de page zie idd een lamp icon van kleur veranderen.
Bij mij is dat geel. Waar is bepaald dat een icon in een actieve state geel is? En kan ik dat per icon bepalen? Dus laden groen en slotje rood, ipv alles geel bijvoorbeeld.

Water-Escape

• Koepert
water_escape schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:13:
[...]

Die begrijp ik niet helemaal. Bovenaan de page zie idd een lamp icon van kleur veranderen.
Bij mij is dat geel. Waar is bepaald dat een icon in een actieve state geel is? En kan ik dat per icon bepalen? Dus laden groen en slotje rood, ipv alles geel bijvoorbeeld.
Heb m post aangepast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23

Kwam gister tijdens het Youtube scrollen deze video tegen. Toch wel erg gaaf als je zo'n setup hebt met panelen, accu's en HA.

• water_escape
ahhh. dat lijkt te werken in een eerste test. Ik ga verder spelen. Dank!

@Koepert toch een moeilijk gevonden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - type: state-icon
    tap_action:
      action: call-service
      service: script.skoda_start_preheat
    entity: script.skoda_start_preheat
    style:
      top: 90%
      left: 95%

deze roept een script aan. Dus deze weet niet dat een entiteit on of off staat, de entiteit icon zou moeten zijn van switch.skoda_enyaq_sportline_departure_timer_1 .

Die switch gaat on/off door het script. Moet ik dit dan in het script meenemen? Of hoe kan ik nu de icon een color geven based op de switch status?

[ Voor 55% gewijzigd door water_escape op 29-09-2022 11:47 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
water_escape schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:42:
[...]

ahhh. dat lijkt te werken in een eerste test. Ik ga verder spelen. Dank!

@Koepert toch een moeilijk gevonden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    tap_action:
    entity: script.skoda_start_preheat
    style:

deze roept een script aan. Dus deze weet niet dat een entiteit on of off staat, de entiteit icon zou moeten zijn van switch.skoda_enyaq_sportline_departure_timer_1 .

Die switch gaat on/off door het script. Moet ik dit dan in het script meenemen? Of hoe kan ik nu de icon een color geven based op de switch status?
Ik denk dat je dit dan moet doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    tap_action:
    entity:switch.skoda_enyaq_sportline_departure_timer_1
    style:

En dan dus met evt de --paper...active als kleur, die pakt dan immers de kleur van de switch. en die gaat active op moment dat je dat wil als ik je goed begrepen heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glodenox
  • Laatst online: 00:08
Bockelaar schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:54:[...]

Die laatste is wat je in je energy dashboard wil zien, alleen die krijgt daar een State Class melding
code:
1
2
The following entities do not have the expected state class:
sensor.dsmr_day_consumption_electricity1
Voor mensen die deze fout te zien krijgen: er wordt eigenlijk verwacht dat je de dsmr_reading_electricity_delivered_[1|2] en dsmr_reading_electricity_returned_[1|2] sensors gebruikt in het energy dashboard voor respectievelijk de verbruikte en teruggeleverde energie. Daarvoor moet je wel in de confuguratie van DSMR Reader de MQTT bron "(Data source) Telegram: Split topic" activeren, mocht dat nog niet het geval zijn. Ik zal de documentatie van HA hierop proberen te verbeteren.

De reden van die fout zit hem er in dat sommige waarden die alleen zouden mogen stijgen, soms toch plots een lagere waarde kregen. De beheerders van HA hebben daarom die "altijd stijgende" klasse van de meeste sensoren gehaald. De oorzaak is denk ik ondertussen gevonden, dus hopelijk kan die "fix" op HA snel ongedaan gemaakt worden.Vanaf dan zou de day consumption ook opnieuw moeten werken in het energy dashboard, hoewel het niet aan te raden is.

Ter info: in de volgende versie van HA, die op 5 oktober uitgebracht gaat worden, zal DSMR Reader overstappen naar een UI-gebaseerde configuratie met automatische detectie en ga je de regel uit je configuration.yaml mogen halen. Verder ga je nu ook eindelijk de sensoren van naam kunnen veranderen in de UI omdat er unieke id's toegevoegd gaan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Glodenox op 29-09-2022 12:02 ]

Coördinator van de Waze Belux Community

• loyske
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ben bezig met over te stappen van Domoticz naar HAOS. Een en ander al succesvol geïntegreerd.

Wat me maar niet schijnt te lukken is het integreren van mijn MHI Airco's via intesishome/airconwithme.
Gaat al mis met username en wachtwoord. Diegenen die het hier gebruiken: gebruiken jullie de username of e-mailadres? Heb beide al geprobeerd! Werkt deze integratie nog in de laatste HA versie?

Mijn airconwithme app werkt prima, maar met de credentials krijg ik de integratie niet voor elkaar.
Ook nog een andere versie geprobeerd die de local API van de airco's kan aanspreken, maar dan krijg ik een hoop foutmeldingen dat de custom integratie niet lekker werkt.

• water_escape
Koepert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat je dit dan moet doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    tap_action:
    entity:switch.skoda_enyaq_sportline_departure_timer_1
    style:

En dan dus met evt de --paper...active als kleur, die pakt dan immers de kleur van de switch. en die gaat active op moment dat je dat wil als ik je goed begrepen heb.
Geweldig dat werkt zo idd.
Nog een moeilijkere: op slot is een Locked MDI in het rood. Unlocked is groen bijvoorbeeld. Maar ik zou voor unlocked een unlock mdi laten zien ipv de locked mdi. Kan je ipv kleur aanpassen ook de mdi laten veranderen on state?

Water-Escape

• Koepert
water_escape schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:45:
[...]

Geweldig dat werkt zo idd.
Nog een moeilijkere: op slot is een Locked MDI in het rood. Unlocked is groen bijvoorbeeld. Maar ik zou voor unlocked een unlock mdi laten zien ipv de locked mdi. Kan je ipv kleur aanpassen ook de mdi laten veranderen on state?
Het kan vast. Maar ik denk dat je dan echt in Card_mod of andere styling moet gaan duiken. Volgens mij ondersteunt Picture-Elements geen templating op die manier..

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb toevallig deze week de volgende combi geprobeerd, dit loopt per kamer:
• cl_ctrl_living_auto, een boolean-helper (automatisch schema aan of uit, instelbaar via UI)
• schedule.cl_ctrl_living, een schedule-helper (wanneer target temp, wanneer niets doen)
• cl_ctrl_living_target, number input helper (target temperatuur - instelbaar via UI)

Waar ik met het schema tegenaan liep is dat het wat te streng was en niet zichtbaar in de UI. En daardoor vraag je je af waarom de verwarming niet op springt (buiten het ingestelde schema) terwijl je dat wel verwacht op basis van de gemeten temperatuur en de UI.

Het eerste is makkelijk beter in te stellen, voor het tweede denk ik nu om een extra helper in te zetten die de combi weergeeft van schedule en de boolean.

Ik overweeg ook de boolean helper te vervangen door een keuzemenu:
• schema-based
• manueel (=geen schema)+constante target-temp
• oldskool manueel aan/uitzetten

Verder omdat mijn schedule ook in de conditions voor moest komen, moest ik het uitzetten van de verwarming op basis van het schedule in een aparte automation steken (kan ook onkunde van mijn kant zijn - als in 95% kans 8) ).

• water_escape
Koepert schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:47:
[...]

Het kan vast. Maar ik denk dat je dan echt in Card_mod of andere styling moet gaan duiken. Volgens mij ondersteunt Picture-Elements geen templating op die manier..
Dat is jammer. En zonder hulp te ver gezocht voor mij helaas.

Water-Escape

• kepler
Septillion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:06:
[...]

Klinkt als dat na veel schakelen het contact toch weer los geschoten is.
Ik had inderdaad vlak daarvoor ook als een malle op het knopje in HA staan drukken :') Dat heeft, voorlopig, gewerkt

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

Wat is nu aan te raden om op afstand de p1 poort van de elektrameter uit te lezen?
Mijn HA draait op een server de ik niet nabij de meter kast heb staan.

Nu zie ik verschillende opties:
1: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter review door MiesvanderLippe
2: https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Iemand nog andere ideeën? Het moet kunnen werken ook als de fabrikant straks failliet gaat.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
icecreamfarmer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:20:
Wat is nu aan te raden om op afstand de p1 poort van de elektrameter uit te lezen?
Mijn HA draait op een server de ik niet nabij de meter kast heb staan.

Nu zie ik verschillende opties:
1: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter review door MiesvanderLippe
2: https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Iemand nog andere ideeën? Het moet kunnen werken ook als de fabrikant straks failliet gaat.
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Die HomeWizard en de Zuidwijk doen het sowieso ook zonder fabrikant. Zuidwijk is gewoon ESPHome, en zit hier op Tweakers :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• TheFes
water_escape schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:53:
[...]

Dat is jammer. En zonder hulp te ver gezocht voor mij helaas.
Mushroom Template Cards ondersteunen templates voor het icoon zelf, en de kleur

Pagina: 1 ... 197 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.