Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.449 views

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
Ik maak gebruik van onderstaande Tuya smart plugs met verbruikmeting voor mijn vriezer.
Echter is het me al een paar keer overkomen dat deze plug uitschakelt (zonder reden).
Wil natuurlijk niet dat alles ontdooit, dus heb hier een automation op gezet die het verbruik monitort en bij het uitblijven van verbruik een notification naar mijn telefoon stuurt.
Omdat hij eigenlijk nooit zou moeten schakelen, heb ik nu de automation aangepast dat wanneer de plug naar Off gaat, hij een notification stuurt.

Iemand enig idee / ervaring met deze plugs, en waarom deze zou uitschakelen?
In mijn Logboek zie ik geen oorzaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS-Y9_phXZqTC6-xmed6OGyWZzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lsVGnx1lxrNNsrVVGcHGnPmf.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUVO94YPIMmZ5Rfs5fvmSIrFOBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Evixnbzyf6RzXaymf5qhXXP6.jpg?f=user_large

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:49
CappieL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:34:
Ik maak gebruik van onderstaande Tuya smart plugs met verbruikmeting voor mijn vriezer.
Echter is het me al een paar keer overkomen dat deze plug uitschakelt (zonder reden).
Wil natuurlijk niet dat alles ontdooit, dus heb hier een automation op gezet die het verbruik monitort en bij het uitblijven van verbruik een notification naar mijn telefoon stuurt.
Omdat hij eigenlijk nooit zou moeten schakelen, heb ik nu de automation aangepast dat wanneer de plug naar Off gaat, hij een notification stuurt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooie naam :P Niet echt een oplossing, maar voor de tijd dat je t probleem nog niet hebt gevonden kan je natuurlijk een automation maken die de switch direct weer aanzet zodra die uit gaat.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:33
Ik heb een mooie wenteltrap waar ik een trilsensor onder de onderste trede heb geplakt. Ik wil graag middels TTS mijn google speaker wat laten zeggen als ik de trap af loop in de ochend.

Ik wil een weerbericht van mijn woonplaats (Amsterdam) laten afspelen maar ik kan even niet vinden hoe ik dat kunnen doen via HA.. Heeft iemand een idee ?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:49
vortexnl1982 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:43:
Ik heb een mooie wenteltrap waar ik een trilsensor onder de onderste trede heb geplakt. Ik wil graag middels TTS mijn google speaker wat laten zeggen als ik de trap af loop in de ochend.

Ik wil een weerbericht van mijn woonplaats (Amsterdam) laten afspelen maar ik kan even niet vinden hoe ik dat kunnen doen via HA.. Heeft iemand een idee ?
Voorbeeld uit Hmmbob zijn config (trigger vervangen door je trilsensor & ipv notification een TTS bericht afschieten)

[ Voor 3% gewijzigd door -Casper op 29-09-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:50
Hopelijk ben je de enige in huis, anders wordt bij elke trilling het weerbericht voorgelezen.
Dat ben je na een dag ook beu.
-Casper schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:35:
[...]

Mooie naam :P Niet echt een oplossing, maar voor de tijd dat je t probleem nog niet hebt gevonden kan je natuurlijk een automation maken die de switch direct weer aanzet zodra die uit gaat.
Zeker een mooie naam, ik was te laat met het claimen van jouw nickname.
Heb eraan gedacht om de automation meteen de switch weer op On te zetten, maar voor nu doe ik het even handmatig.

[ Voor 35% gewijzigd door CappieL op 29-09-2022 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15

Rouwette

Rouwette.com

CappieL schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:52:
[...]

Hopelijk ben je de enige in huis, anders wordt bij elke trilling het weerbericht voorgelezen.
Dat ben je na een dag ook beu.
Ach ook een tijd toevoegen, dan speelt hij het niet af voor als je bv kids in huis hebt die om de haverklap naar boven gaan.

https://www.rouwette.com/

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

icecreamfarmer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:20:
Wat is nu aan te raden om op afstand de p1 poort van de elektrameter uit te lezen?
Mijn HA draait op een server de ik niet nabij de meter kast heb staan.

Nu zie ik verschillende opties:
1: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter review door MiesvanderLippe
2: https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Iemand nog andere ideeën? Het moet kunnen werken ook als de fabrikant straks failliet gaat.
Heb je wifi/netwerkkabel in de meterkast? UART-ethernet/wifi module eraan en dan over netwerk uit laten lezen? Zie mijn posts in P1 (DSMR) naar ethernet (TCP/IP) en weer terug naar P1 (DSMR , al wel raar dat het daar niet werkt, zou moeten werken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:56
Sinds gisteren heb ik zonnepanelen op het dak en is de omvormer/inverter Goodwe 3600D-NS aangesloten.
Ik heb HA al een hele tijd draaien en lees mijn slimme meter uit met de P1 slimmelezer van Marcel Zuidwijk. Niet de allernieuwste versie maar de versie daarvoor.
Dat gaat ook goed.
Ik zie nu ook dat de slimme meter de terug geleverde energie aangeeft.

Vanmiddag heb ik de GoodWe integratie geïnstalleerd, IP adres ingevuld van de omvormer.
Dat werkt ook want er zijn 27 entiteiten bijgekomen.

Ik wil nu graag dit aanpassen in het Energie Dashboard.
Ik zie daar twee opties, zonne energie productie toevoegen en Net productie configureren.
Ik kan uit een lijst van sensoren kiezen.

De vraag is dus wat moet nu waar ingevuld worden?
Ik kan wel wat gokken maar wil voorkomen dat alle waarden door elkaar geregistreerd worden.
Is misschien simpel maar ik vraag het liever even.
Zie plaatjes.
De Shelly is een energie monitor van de heetwaterkraan.
Die levert geen energie maar kost alleen maar energie! 😉

O ja, ik zie via de slimmelezer dat de teruglevering via fase 3 loopt.
Heb hier 3 fasen maar de omvormer is gewoon één fase als ik het goed hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMwvPYxWzOGMF_JGVaDs-xcgd5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPyLmecCIaWw1OAJHs0d3jxO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-Q14GyZv40a3iY2rchj-S6azDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C4ALR1mF3F6Wn0r9zs3xOUT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door HoppyF op 29-09-2022 17:46 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
[...]
ik heb niet exact de zelfde schakelaar, wel een Tuya schakelaar welke exact het zelfde vertoont.
geen echt oplossing gevonden behalve dan een automatisering aan te maken welke na x seconden de schakelaar weer inschakelt.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Glodenox schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:56:
[...]

Voor mensen die deze fout te zien krijgen: er wordt eigenlijk verwacht dat je de dsmr_reading_electricity_delivered_[1|2] en dsmr_reading_electricity_returned_[1|2] sensors gebruikt in het energy dashboard voor respectievelijk de verbruikte en teruggeleverde energie. Daarvoor moet je wel in de confuguratie van DSMR Reader de MQTT bron "(Data source) Telegram: Split topic" activeren, mocht dat nog niet het geval zijn. Ik zal de documentatie van HA hierop proberen te verbeteren.

De reden van die fout zit hem er in dat sommige waarden die alleen zouden mogen stijgen, soms toch plots een lagere waarde kregen. De beheerders van HA hebben daarom die "altijd stijgende" klasse van de meeste sensoren gehaald. De oorzaak is denk ik ondertussen gevonden, dus hopelijk kan die "fix" op HA snel ongedaan gemaakt worden.Vanaf dan zou de day consumption ook opnieuw moeten werken in het energy dashboard, hoewel het niet aan te raden is.

Ter info: in de volgende versie van HA, die op 5 oktober uitgebracht gaat worden, zal DSMR Reader overstappen naar een UI-gebaseerde configuratie met automatische detectie en ga je de regel uit je configuration.yaml mogen halen. Verder ga je nu ook eindelijk de sensoren van naam kunnen veranderen in de UI omdat er unieke id's toegevoegd gaan worden.
sweet! Gaaf om te zien dat je het oppakt, ermee bezig gaat en de ontwikkelaar van DSMR er ook iets mee doen. Ik heb inmiddels de gewenste sensors in het dashbord staat en was niet van plan om er weer mee te gaan rommelen zolang het werkt :D (en dat is niet heel tweakerig, i know)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:39

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:20:
Wat is nu aan te raden om op afstand de p1 poort van de elektrameter uit te lezen?
Mijn HA draait op een server de ik niet nabij de meter kast heb staan.

Nu zie ik verschillende opties:
1: HomeWizard Wi-Fi P1 Meter review door MiesvanderLippe
2: https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/

Iemand nog andere ideeën? Het moet kunnen werken ook als de fabrikant straks failliet gaat.
Heb de bovenste gekocht. Was uiteindelijk na verzendkosten goedkoper en zag er simpeler uit qua aansluiten.
De andere opties waren uitverkocht of voor mij niet werkbaar (kan geen draden trekken).

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Zoals eerder posten ben ik bezig om de attributen zichtbaar te krijgen in een kaart.
Het is me gelukt om de bandenspanning weer te geven in een kaart .
Probleem is nu dat ik geen friendly_name kan toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YhkNQJBtK3c9l2dUCS0Tv5Hx0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/816b0ysqrpCo8hbPja5Ye6L5.png?f=user_large
Is er een manier om aan te geven bv linksvoor, rechtsvoor , enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

geenwindows schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:00:
[...]

ik heb niet exact de zelfde schakelaar, wel een Tuya schakelaar welke exact het zelfde vertoont.
geen echt oplossing gevonden behalve dan een automatisering aan te maken welke na x seconden de schakelaar weer inschakelt.
Vriezers, koelkasten, warmtepompen en dergelijke schijn je niet te moeten uitzetten wanneer de compressor draait? Als deze daarna weer aangezet wordt dan is mogelijk de kans dat de compressor stuk gaat. 1e pinned comment. Of de levensduur verkort. Garantie vervalt ...
Heb daar zelf geen kijk op. Wie wel. Of is dit een broodje aap.
Maar je schijnt minstens tien minuten te moeten wachten alvorens weer in te schakelen.
Of doet het apparaat het zelf al, een - delay: n min, middels de thermostaat of iets dergelijks.

Zo wie zo liever gewoon alleen het wattage meten zonder dat een relais de stroom eraf kan gooien imho.

[ Voor 7% gewijzigd door pentode op 29-09-2022 20:45 . Reden: aanvuling ]

De mens leert. De mensheid niet.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37

Vos

AFCA

Heeft iemand hier ervaring met kant en klare fijnstof (PM10 / PM2,5) meters? Kom wel wat DIY projecten tegen, maar ik heb geen soldeer ervaring :)

[ Voor 31% gewijzigd door Vos op 29-09-2022 20:26 ]

• jasring
  • Laatst online: 18:09
Vos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:26:
Heeft iemand hier ervaring met kant en klare fijnstof (PM10 / PM2,5) meters? Kom wel wat DIY projecten tegen, maar ik heb geen soldeer ervaring :)
ik heb een Awair, die zijn op marktplaats op t moment ook prima te verkrijgen. Daarnaast een lokale integratie mogelijk sinds de laatste release.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37

Vos

AFCA

jasring schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:55:
[...]

ik heb een Awair, die zijn op marktplaats op t moment ook prima te verkrijgen. Daarnaast een lokale integratie mogelijk sinds de laatste release.
Bedankt. Hoe verloopt de lokale integratie, via welk protocol?

Via hun API?

• jasring
  • Laatst online: 18:09
Vos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:58:
[...]

Bedankt. Hoe verloopt de lokale integratie, via welk protocol?

Via hun API?
Ik heb me er niet precies in verdiept maar volgens mij heeft t device inderdaad een lokale api die wordt gebruikt door HA.

Overigens 1 nadeel van al dit soort sensors is dat er een ventilator in zit en die hoor je wel eens. Ik heb een iets ouder model dus weet niet hoe t bij deze zit maar op de slaapkamer wil ik m s nachts niet aan hebben. Was toen ie nieuw was overigens wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:25
@Koepert heb jij uiteindelijk de E-versie van de Sonoff Zigbee 3.0 dongle aangeschaft? Ben je nog tegen issues aangelopen irt z2m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
TheFes schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:33:
[...]

Mushroom Template Cards ondersteunen templates voor het icoon zelf, en de kleur
Die zien er mooi uit. Maar ik zoek de aanpassingen voor de icons die ik op mijn Picture Elements card heb staan. Zover ik kan zien gaat dit niet samen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
pentode schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:14:
[...]

Vriezers, koelkasten, warmtepompen en dergelijke schijn je niet te moeten uitzetten wanneer de compressor draait? Als deze daarna weer aangezet wordt dan is mogelijk de kans dat de compressor stuk gaat. 1e pinned comment. Of de levensduur verkort. Garantie vervalt ...
Heb daar zelf geen kijk op. Wie wel. Of is dit een broodje aap.
Maar je schijnt minstens tien minuten te moeten wachten alvorens weer in te schakelen.
Of doet het apparaat het zelf al, een - delay: n min, middels de thermostaat of iets dergelijks.

Zo wie zo liever gewoon alleen het wattage meten zonder dat een relais de stroom eraf kan gooien imho.
deze verhalen heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. puur voor de zekerheid zou ik dan de schakelaar vervangen voor een andere die niet zomaar uitschakelt.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben nieuw in HA en het hele smarthome, jullie hebben we al geholpen met hoe ik het op mijn Synology aan het draaien krijg. Tnx daarvoor. Ik gebruik nu een Sonoff Zigbee stick in mijn Synology die met een Zigbee Aqara smart plug

Ik heb een smart nu op de zolder om te meten hoeveel stroom ons ventilatie systeem verbruikt. Echter heeft deze daar geen bereik meer. Nu heb ik volgens mij begrepen dat Zigbee een mesh netwerk maakt. Houdt dat dan in dat als ik bv een Zigbee lamp op de 1e verdieping hang, die hopelijk nog wel verbinding heeft, de smartplug op zolder weer bereik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Timo002 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:22:
Ik ben nieuw in HA en het hele smarthome, jullie hebben we al geholpen met hoe ik het op mijn Synology aan het draaien krijg. Tnx daarvoor. Ik gebruik nu een Sonoff Zigbee stick in mijn Synology die met een Zigbee Aqara smart plug

Ik heb een smart nu op de zolder om te meten hoeveel stroom ons ventilatie systeem verbruikt. Echter heeft deze daar geen bereik meer. Nu heb ik volgens mij begrepen dat Zigbee een mesh netwerk maakt. Houdt dat dan in dat als ik bv een Zigbee lamp op de 1e verdieping hang, die hopelijk nog wel verbinding heeft, de smartplug op zolder weer bereik heeft?
Kort antwoord, ja. Alleen moet je wel instellen dat de Aqara smart plug via de Zigbee lamp routert.
FF kort door de bocht. Gebruik je Zigbee2MQTT of de HA Zigbee.
Zelf heb ik op de Zigbee stick een (nog) grotere antenne geschroefd. Goede positionering antenne. Interferentie allemaal zaken om rekening mee te houden. No brainer d'r moet wel continu spanning op de lamp blijven staan. Het licht mag wel uit zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJeYCBjsM6T95Y2QpBsDVLyOctw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzEvOYHkISwwbJgOTaYKACdu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door pentode op 30-09-2022 11:01 . Reden: plaatje meer dan 1k woorden ;-P ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnQnl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 21:01

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel van die zigbee plugs (met power metering) zijn allemaal dezelfde versie, en daarvan is dit een bekend probleem las ik hier: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/TS011F_plug_1.html Ik kon niet echt een goede zigbee plug vinden die niet dit typenummer had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@pentode Ik denk HA Zigbee, ik heb namelijk niets geflashed ofzo.

De Synology staat in de meterkast, deze meterkast zit na een verbouwing aan de buitenkant van een oude buitenbuur (wat nu dus binnenmuur is geworden). Verder zit in mijn huis veel gewapend beton (alle muren) dus kan me goed voorstellen dat het bereik de zolder niet haalt, dan lukte met de wifi ook nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Timo002 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:36:

De Synology staat in de meterkast, deze meterkast zit na een verbouwing aan de buitenkant van een oude buitenbuur (wat nu dus binnenmuur is geworden). Verder zit in mijn huis veel gewapend beton (alle muren) dus kan me goed voorstellen dat het bereik de zolder niet haalt, dan lukte met de wifi ook nauwelijks.
Ja, herkenbaar. Heb heel wat mensen geholpen beter bereik te verkrijgen. Wifi routers in het trappengat. Mesh etc. Inter- en intranet via home plugs kan ook. Als randaarde aanwezig kan een aardige snelheid bereikt worden. Dan ben je mogelijk vrijer in het (ver)plaatsen van de nas. Is maar een idee.
USB verlengkabel helpt soms ook. Wel een waar ook de data mee verbonden is. Niet alleen opladen.
En dan de stick anders of hoger positioneren. De meterkast is sowieso een prettige gestoorde plek ;-P

Heb alleen met de add-on Zigbee2MQTT ervaring opgedaan. Misschien kan een ander je vertellen of de doc's zijn zelf verklarend genoeg om bij HA Zigbee de routering via de lamp te laten lopen.

[ Voor 15% gewijzigd door pentode op 30-09-2022 11:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik heb een markdown met de volgende inhoud:
YAML:
1
2
3
Laatste. bezoek van de postbode was om

<ha-icon icon="{{ states.binary_sensor.vibration_sensor.attributes.icon }}"></ha-icon>  {{ states.binary_sensor.vibration_sensor.last_changed }}

Nu wil ik de datum netjes (dd-mm HH:MM) uit last_changed halen maar dat lijkt alleen te kunnen bij de sensor zelf en niet in een markdown?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40

Acradavos

Poetsfanaat

Sinds gisteren kan ik afzonderlijk mijn zonne-productie meten door een Enphase sensor. Nu kom ik er helaas niet helemaal uit wel entiteiten ik precies moet gebruiken.

Ik heb een tweetal entiteiten voor normaal / dal verbruik met een eigen prijs. Ik heb ook 2 entiteiten voor terugleveren, met een eigen prijs. Echter is dat teruglevering van mijn P1 meter, nadat mijn verbruik er al van af is.

Hoe gaat HA om met het salderen, of welke entiteiten kan ik toevoegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO9IVT1WY58S7-qXa_K0UOWG5Os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jMMRNB765f9hTnhVkxNQgb1Q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:04:
Ik heb een markdown met de volgende inhoud:
YAML:
1
2
3
Laatste. bezoek van de postbode was om

<ha-icon icon="{{ states.binary_sensor.vibration_sensor.attributes.icon }}"></ha-icon>  {{ states.binary_sensor.vibration_sensor.last_changed }}

Nu wil ik de datum netjes (dd-mm HH:MM) uit last_changed halen maar dat lijkt alleen te kunnen bij de sensor zelf en niet in een markdown?
Hier werkt dat wel. Met een willekeurig binary_sensor.
Merk wel dat Preview 'vastloopt' tijdens het editen van de markdown. Hierdoor lijkt het alsof het niet werkt...

Wellicht dat hij het gewoon doet als je jouw bovenstaande code in één keer copy/paste in de Markdown.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pCKp7GrWvaZOmVLnhVMDcklUsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66oXjAeb0POcNt0yyX3jjlaY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door jj85 op 30-09-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

jj85 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:31:
[...]

Hier werkt dat wel. Met een willekeurig binary_sensor.
Merk wel dat Preview 'vastloopt' tijdens het editen van de markdown. Hierdoor lijkt het alsof het niet werkt...

Wellicht dat hij het gewoon doet als je jouw bovenstaande code in één keer copy/paste in de Markdown.

[Afbeelding]
Het werkt ook wel, maar de datum en tijd is niet echt lekker leesbaar, ik wil die een bepaald format kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Toppe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:32:
[...]

Het werkt ook wel, maar de datum en tijd is niet echt lekker leesbaar, ik wil die een bepaald format kunnen geven.
Verkeerd gelezen :+

Probeer eens met:
YAML:
1
{{ states.binary_sensor.vibration_sensor.last_changed.strftime('%d-%m-%Y %H:%M') }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15
Voor andere opties voor het format, zie https://strftime.org

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
HoppyF schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:44:
Sinds gisteren heb ik zonnepanelen op het dak en is de omvormer/inverter Goodwe 3600D-NS aangesloten.
Ik heb HA al een hele tijd draaien en lees mijn slimme meter uit met de P1 slimmelezer van Marcel Zuidwijk. Niet de allernieuwste versie maar de versie daarvoor.
Dat gaat ook goed.
Ik zie nu ook dat de slimme meter de terug geleverde energie aangeeft.

Vanmiddag heb ik de GoodWe integratie geïnstalleerd, IP adres ingevuld van de omvormer.
Dat werkt ook want er zijn 27 entiteiten bijgekomen.

Ik wil nu graag dit aanpassen in het Energie Dashboard.
Ik zie daar twee opties, zonne energie productie toevoegen en Net productie configureren.
Ik kan uit een lijst van sensoren kiezen.

De vraag is dus wat moet nu waar ingevuld worden?
Ik kan wel wat gokken maar wil voorkomen dat alle waarden door elkaar geregistreerd worden.
Is misschien simpel maar ik vraag het liever even.
Zie plaatjes.
De Shelly is een energie monitor van de heetwaterkraan.
Die levert geen energie maar kost alleen maar energie! 😉

O ja, ik zie via de slimmelezer dat de teruglevering via fase 3 loopt.
Heb hier 3 fasen maar de omvormer is gewoon één fase als ik het goed hebt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Grid consuption:
- sensor.energy_consumed_tariff_1
- sensor.energy_consumed_tariff_2

Return to grid:
- sensor.energy_produced_tariff_1
- sensor.energy_produced_tariff_2

Solar production:
- sensor.total_pv_generation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
19roland70 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:11:
Zoals eerder posten ben ik bezig om de attributen zichtbaar te krijgen in een kaart.
Het is me gelukt om de bandenspanning weer te geven in een kaart .
Probleem is nu dat ik geen friendly_name kan toevoegen.
[Afbeelding]
Is er een manier om aan te geven bv linksvoor, rechtsvoor , enz?
Welke card gebruik je er nu voor? Laat eens wat yaml zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Timo002 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:36:

Hoef je ook helemaal niets voor te flashen ;) Is alleen een kwestie andere integratie / addon gebruiken. ZHA zit als standaard integratie in HA en Zigbee2MQTT is als addon te installeren (en maakt dan gebruik van de MQTT integratie). Sterker nog, ZHA lift mee op de firmware gemaakt voor Zigbee2MQTT.

@pentode HA Zigbee => Zigbee HA aka ZHA :) Om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Acradavos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:28:
Sinds gisteren kan ik afzonderlijk mijn zonne-productie meten door een Enphase sensor. Nu kom ik er helaas niet helemaal uit wel entiteiten ik precies moet gebruiken.

Ik heb een tweetal entiteiten voor normaal / dal verbruik met een eigen prijs. Ik heb ook 2 entiteiten voor terugleveren, met een eigen prijs. Echter is dat teruglevering van mijn P1 meter, nadat mijn verbruik er al van af is.

Hoe gaat HA om met het salderen, of welke entiteiten kan ik toevoegen?

[Afbeelding]
Je zal je Enphase ook moeten intereren zodat je ook een waarde hebt voor de PV productie. Die gaat dan onder "Solar production" en je entities van je P1 gaan onder 'Grid consuption' en 'Return to grid' voor gebruik en teruglevering respectievelijk. Bij beide twee entities, normaal en dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40

Acradavos

Poetsfanaat

Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:02:
[...]

Je zal je Enphase ook moeten intereren zodat je ook een waarde hebt voor de PV productie. Die gaat dan onder "Solar production" en je entities van je P1 gaan onder 'Grid consuption' en 'Return to grid' voor gebruik en teruglevering respectievelijk. Bij beide twee entities, normaal en dal.
Thnx, dan lijkt het er op dat het al goed gaat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Snap de vraag ook wel want gek genoeg wordt in de doc strptime() wel genoemd maar strftime() niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:04:
[...]

Snap de vraag ook wel want gek genoeg wordt in de doc strptime() wel genoemd maar strftime() niet :/
timestamp_custom wordt ook vermeld, verklaart ook waarom datetimes zo vaak naar timestamps omgezet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:12
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een Raspberry Pi4 als upgrade van mijn huidige Pi2 voor HA maar gewoon nog steeds niet leverbaar.
Nu kwam ik erachter dat HA ook op Odroids draait! Ik heb hier nog een Odroid C2 liggen die ik niet meer gebruik (was Kodi player eerst) en heb een volledige backup daarop terug gezet.
Ik sta echt versteld van hoe simpel de migratie naar een andere host is! Alles werkte gewoon meteen, ongelooflijk _/-\o_
Alles is nu een stuk sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:58:
[...]

Hoef je ook helemaal niets voor te flashen ;) Is alleen een kwestie andere integratie / addon gebruiken. ZHA zit als standaard integratie in HA en Zigbee2MQTT is als addon te installeren (en maakt dan gebruik van de MQTT integratie). Sterker nog, ZHA lift mee op de firmware gemaakt voor Zigbee2MQTT.

@pentode HA Zigbee => Zigbee HA aka ZHA :) Om verwarring te voorkomen.
Helder, ben pas met Zigbee aan de gang gegaan. Nadat ik Koenkk gezien had op het podium bij de smarthome meet-up. Had daarvoor zo'n 4 in1 Z-wave apparaat. Met bij behorende usb stick. Iemand nog interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kan iemand mij wijzen op een P1 lezer die niet aan het netwerk hangt. Ik ben een RPi setup aan het maken in mijn meterkast die met CT klemmen al mijn groepen uitleest (24 CT klemmen). Graag wil ik hier een P1 lezer aan toevoegen, maar ik wil zoveel mogelijk "direct gekoppeld" hebben zodat ik geen last heb van uitval bij wifi / netwerk fratsen (en geen phone-home / privacy / security gezeik). Tevens zal de RPi op een noodstroomvoorziening zitten zodat hij altijd online is.

Eigenlijk zoek ik gewoon een pre-made compatible UART lezer dus, haha.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 30-09-2022 14:53 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een MCO home A8-9.
Zover ik kan zien doet die goed zijn werk. Meet op bijna alle belangrijke luchtcomponenten. Wel een prijzig dingetje en ik heb er zelf voor gezorgd dat hij uiteindelijk ondersteund werd door HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

_eLMo_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:52:
Kan iemand mij wijzen op een P1 lezer die niet aan het netwerk hangt. Ik ben een RPi setup aan het maken in mijn meterkast die met CT klemmen al mijn groepen uitleest (24 CT klemmen). Graag wil ik hier een P1 lezer aan toevoegen, maar ik wil zoveel mogelijk "direct gekoppeld" hebben zodat ik geen last heb van uitval bij wifi / netwerk fratsen (en geen phone-home / privacy / security gezeik). Tevens zal de RPi op een noodstroomvoorziening zitten zodat hij altijd online is.

Een ftdi-kabel/-module en afhankelijk van de meter 1 of 2 weerstandjes en transistor.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Ik heb een MCO home A8-9.
Zover ik kan zien doet die goed zijn werk. Meet op bijna alle belangrijke luchtcomponenten. Wel een prijzig dingetje en ik heb er zelf voor gezorgd dat hij uiteindelijk ondersteund werd door HA.
uitvoering: MCO Home MCOHome Multi-Sensor A8-9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Wil je een P1 lezer hebben of P1 uitlezen op de RPi? Want P1 is gewoon heel simpel aan te sluiten. Het is een seriele interface, waarbij je eigenlijk ook nog alleen een RX nodig hebt, over een telefoonstekker. Ik heb zelf een "lezer" gemaakt met een Wemos D1 mini. En dat was echt gewoon een netwerk (of telefoon) kabel pakken, RJ11 stekker er op, en 3 van de 4 draden aansluiten op de GPIOs van de Wemos, uit mijn hoofd dan de 3.3V of 5V (weet ik niet zeker, maar een van deze twee), een op ee ground, en een op een willekeurige GPIO als input. Als je de data direct wilt uotlezen op een RPi verwacht ik dus dat dat ook makkelijk moet kunnen met de legio GPIOs daar op. En daarnaast zijn er ook kant en klare kabels voor waar een serial naar USB chip in zit. Dan kun je dus gewoon die kabel via USB inprikken en heb je extra seriële interface die je kunt uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Heb een https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/ staan welke ik heb voorzien van een Wemos D1 met ESPHome erop voor HA integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Gebruikt er iemand hier toevallig een Mijia BLE ESP32 temp sensor?

Deze zijn te flashen met esphome. Nu vroeg ik mij af: Is het ook mogelijk om daar een andere entity in te laden die dan een temperatuur laat zijn?

Ik zou het mooi vinden als ik zon Mijia BLE ESP32 in de badkamer kan ophangen, en vervolgens de temperatuur weergeeft van onze boiler tank van 200 liter ipv de badkamer temperatuur.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tevens zal de RPi op een noodstroomvoorziening zitten zodat hij altijd online is.
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen, USB powerbank ertussen als buffer? Maarruh wat verwacht je eigenlijk precies aan stroomdata uit te lezen als er geen stroom is? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Erasmo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:51:
[...]

Ben benieuwd hoe je dat gaat doen, USB powerbank ertussen als buffer? Maarruh wat verwacht je eigenlijk precies aan stroomdata uit te lezen als er geen stroom is? :P
USB powerbank werkt niet vermoed ik, Pi Juice wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Klopt, je zoekt gewoon een P1 naar USB kabel.
Ik heb de mijne van AliExpress, er stond zelfs "P1 slimme meter" in de titel. Bij de "kleur" van het product kies je gewoon het merk en/of type van je meter.

Hij gaat rechtstreeks van de P1 poort met USB in je Pi en bij mij was de installatie zo simpel als in Home Assistant slimme meter integratie kiezen en aan te duiden welke seriele poort het om ging. De rest ging helemaal vanzelf.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Mavamaarten schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:03:
[...]

Klopt, je zoekt gewoon een P1 naar USB kabel.
Ik heb de mijne van AliExpress, er stond zelfs "P1 slimme meter" in de titel. Bij de "kleur" van het product kies je gewoon het merk en/of type van je meter.

Hij gaat rechtstreeks van de P1 poort met USB in je Pi en bij mij was de installatie zo simpel als in Home Assistant slimme meter integratie kiezen en aan te duiden welke seriele poort het om ging. De rest ging helemaal vanzelf.
Ik vraag me af, hoelang mag de USB kabel zijn? Ik heb de kabel, de NUC met HA heb ik in de kelder, +/- 5 meter afstand. Zal een lange USB verlengkabel ertussen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

Rouwette schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:05:
[...]

Ik vraag me af, hoelang mag de USB kabel zijn? Ik heb de kabel, de NUC met HA heb ik in de kelder, +/- 5 meter afstand. Zal een lange USB verlengkabel ertussen werken?
Normaal gezien kan dat zonder problemen, je kan USB 2.0 tot 30 meter verlengen, afhankelijk van de kwaliteit van je kabel natuurlijk.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Rouwette Officiele max kabellengte voor USB 1 en 2 is 5m. En daarvoor moet je al wel fatsoenlijke kabel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Zal het eens gaan proberen dit weekend, kijken of het lukt de usb door het gaatje naar de kelder te duwen.
Alternatief is een verlengde RJ12 kabel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:51:
[...]

Nee, USB powerbanks kunnen dat niet goed. Ik haal gewoon een noodstroomvoorziening van Meanwell (DUPS20), en dan een loodaccutje eraan. Dan heb ik 12v, en kan ik met een paar converters naar 5v (RPi) en andere voltages voor modem/router/PoE.

En ik ga niet alleen stroom lezen, ik wil straks ook CO2 en fijnstof.

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 30-09-2022 16:32 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Iemand ervaringen met een goede buitentemperatuursensor?
Ik zie van alles maar eigenlijk is alles voor binnen. Het moet tegen de regen kunnen en het liefst verbinden met Z-wave al sta ik ook open voor wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:47:
Iemand ervaringen met een goede buitentemperatuursensor?
Ik zie van alles maar eigenlijk is alles voor binnen. Het moet tegen de regen kunnen en het liefst verbinden met Z-wave al sta ik ook open voor wifi.
Ik heb een Netatmo, werkt prima en aardig accuraat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:36:
[...]

Grid consuption:
- sensor.energy_consumed_tariff_1
- sensor.energy_consumed_tariff_2

Return to grid:
- sensor.energy_produced_tariff_1
- sensor.energy_produced_tariff_2

Solar production:
- sensor.total_pv_generation
Bedankt voor je reactie.
Het stuk Solar production en Grid consumption gaat goed.
Het Return to Grid heb ik nu gedeeltelijk goed staan.
Tarief 1 Produced kan ik toevoegen, de sensor voor Tarief 2 bestaat (nog) niet.
Dat zou kunnen komen doordat de zonnepanelen net pas geïnstalleerd zijn en er nog geen teruglevering in het daltarief is geweest. Dat zal morgen en overmorgen moeten veranderen.

Verder kan ik bij het invoeren van de return to grid bij “Krijg je geld terug als je energie teruglevert aan het net?”
alleen de eerste optie kiezen.
Als ik daar kies voor “een entiteit met het huidige tarief gebruiken” krijg ik een foutmelding te zien zoals te zien in het derde plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3O7NjWv6ayQ0TcRWn7zhALwSP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyfYJOKdX6SSXALZDwf5SErW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3zDkILEeyxaq3vhpGEsVyWG3m0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwImOyW7tO8wOhFWYKGxVBRc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w79WNo7l7XjA--rVFaz54YtOmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRK8zoAImu2ksJX7xcq8W321.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

HoppyF schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:15:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Het stuk Solar production en Grid consumption gaat goed.
Het Return to Grid heb ik nu gedeeltelijk goed staan.
Tarief 1 Produced kan ik toevoegen, de sensor voor Tarief 2 bestaat (nog) niet.
Dat zou kunnen komen doordat de zonnepanelen net pas geïnstalleerd zijn en er nog geen teruglevering in het daltarief is geweest. Dat zal morgen en overmorgen moeten veranderen.

Verder kan ik bij het invoeren van de return to grid bij “Krijg je geld terug als je energie teruglevert aan het net?”
alleen de eerste optie kiezen.
Als ik daar kies voor “een entiteit met het huidige tarief gebruiken” krijg ik een foutmelding te zien zoals te zien in het derde plaatje.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik moest er dit bijzetten:
code:
1
unit_of_measurement: "kWh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
pentode schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:28:
[...]

Ik moest er dit bijzetten:
code:
1
unit_of_measurement: "kWh"
Ok, maar waar heb je dat precies toegevoegd?

Keek net nog bij het energie Dashboard en kon daar nu het tweede tarief (productie) toevoegen.
Vreemd genoeg is de taal Engels terwijl de eerste sensor Nederlands is.
Ik heb daar verder zelf niets aan vertaald.
Geen idee waar dit zo vandaan komt.
Mijn HA is gewoon in het Nederlands.

Er staat dus nu:
Energie geproduceerd tarief 1
Energy Produced Tariff 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIclsIvdsub4NwIhkXt8Z9fyLko=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W4s9KTOMjXhUL3Y3lYVLM76f.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 30-09-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

HoppyF schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:11:
[...]

Ok, maar waar heb je dat precies toegevoegd?

Keek net nog bij het energie Dashboard en kon daar nu het tweede tarief (productie) toevoegen.
Vreemd genoeg is de taal Engels terwijl de eerste sensor Nederlands is.
Ik heb daar verder zelf niets aan vertaald.
Geen idee waar dit zo vandaan komt.
Mijn HA is gewoon in het Nederlands.

Er staat dus nu:
Energie geproduceerd tarief 1
Energy Produced Tariff 2

[Afbeelding]
Langs deze weg heb ik het voor elkaar gekregen:
Utility Meter
Bij advanced: unit_of_measurement: kWh
Maar dat was al voordat het Energy dashboard geïntroduceerd werd.

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 30-09-2022 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF Die is er niet opeens bijgekomen, die stond ook al in je eerste screenshot :+ Geen idee waarom er één een afwijkende taal heeft. Welke integratie draai je voor de P1, DSMR Reader? Mocht het je storen mag je natuurlijk de friendly name altijd aanpassen.

Voor laatste plaatje / de error, daar moet je een sensor met de huidige prijs per kWh gebruiken. Maar ik denk dat sensor.energy_consumed_tariff_1_cost al berekende totale kosten bevat door de gebruikte integratie en niet de actuele prijs per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:47:
@HoppyF Die is er niet opeens bijgekomen, die stond ook al in je eerste screenshot :+ Geen idee waarom er één een afwijkende taal heeft. Welke integratie draai je voor de P1, DSMR Reader? Mocht het je storen mag je natuurlijk de friendly name altijd aanpassen.

Voor laatste plaatje / de error, daar moet je een sensor met de huidige prijs per kWh gebruiken. Maar ik denk dat sensor.energy_consumed_tariff_1_cost al berekende totale kosten bevat door de gebruikte integratie en niet de actuele prijs per kWh.
Ik had net de entities afgelopen en zag dat er bij de eerste sensor een Friendly name stond.
De Nederlandse tekst.
Bij de tweede was dat veld leeg.
Heb daar dezelfde Nederlandse tekst ingevuld met het cijfer 2 ipv 1.
Dat komt nu goed in het energie Dashboard te staan.

Dan het tariff.
Daar staat zo te zien een waarde in kWh dus niet in € of €/kWh of zoiets.
Daar moet ik even goed naar gaan kijken.

De P1 slimmelezer is de slimmelezer ESPHome integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF Probeer je in de ESP ook al de kosten te berekenen? Is volgens mij niet standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
Het lijkt erop dat ik een schakelaar kwijt aan het raken ben in de tuin. Ik had ooit een smartplug (geen idee welke) geflashed met Sonoff Tasmota maar deze raakt continue verbinding kwijt.
Deze had ik zo gefabriceerd dat ik de betreffende muur schakelaar ook gewoon met de hand bedienen kon (is voor tuin verlichting). Maar deze lijkt dus de geest te geven. Nu wil ik eigenlijk sowieso van Tasmota af en zoek ik een vervanger op zigbee protocol.

Iemand tips? Voorwaarde is dat ik wel met hand ook kan blijven bedienen en het moet in een inbouwdoos voor buiten kunnen en liefst zo goedkoop mogelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cranberry schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:44:
@Koepert heb jij uiteindelijk de E-versie van de Sonoff Zigbee 3.0 dongle aangeschaft? Ben je nog tegen issues aangelopen irt z2m?
Nee de P versie heb ik. Mwa issues.. ik had n wegvallend netwerk. Na stick op plek oude stick te hangen was dat over, nu heb ik alleen als ik bestaande sensor extra entiteiten AAN zet, mijn entiteiten kortstondig onbereikbaar worden

Geen idee hoe dat komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

schumi2004 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:25:
Het lijkt erop dat ik een schakelaar kwijt aan het raken ben in de tuin. Ik had ooit een smartplug (geen idee welke) geflashed met Sonoff Tasmota maar deze raakt continue verbinding kwijt.
Deze had ik zo gefabriceerd dat ik de betreffende muur schakelaar ook gewoon met de hand bedienen kon (is voor tuin verlichting). Maar deze lijkt dus de geest te geven. Nu wil ik eigenlijk sowieso van Tasmota af en zoek ik een vervanger op zigbee protocol.

Iemand tips? Voorwaarde is dat ik wel met hand ook kan blijven bedienen en het moet in een inbouwdoos voor buiten kunnen en liefst zo goedkoop mogelijk :D
Hue Wall Switch bijvoorbeeld, maar dan moeten je lampen zelf ook slim zijn. Niet erg goedkoop, maar je Zigbee eis beperkt het aanbod. Indien toch ook Wi-Fi, dan een Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Septillion schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:11:
@HoppyF Probeer je in de ESP ook al de kosten te berekenen? Is volgens mij niet standaard.
Ik heb het gewoon verkeerd gelezen.
De sensors met tariff in de omschrijving geven de meterstand aan in kWh.
Niet de kosten per kWh.
Wat ik er voor de zonnepanelen had staan was een vaste prijs per kWh.
Dat klopt dus wel en is EUR/kWh.
Bij terugleveren kan ik nu het beste invullen “ik krijg geen geld terug” omdat de opbrengst nu lager is dan het verbruik zo ongeveer. Dat wordt anders als je daadwerkelijk meer produceert dan consumeert.
Voorlopig ziet het er dus goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
HoppyF schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Ik heb het gewoon verkeerd gelezen.
De sensors met tariff in de omschrijving geven de meterstand aan in kWh.
Niet de kosten per kWh.
Wat ik er voor de zonnepanelen had staan was een vaste prijs per kWh.
Dat klopt dus wel en is EUR/kWh.
Bij terugleveren kan ik nu het beste invullen “ik krijg geen geld terug” omdat de opbrengst nu lager is dan het verbruik zo ongeveer. Dat wordt anders als je daadwerkelijk meer produceert dan consumeert.
Voorlopig ziet het er dus goed uit.
Als je teruglevering lager is dan je verbruik, moet je nu nog gewoon hetzelfde tarief opgeven als voor het verbruik. Dat wordt immers de komende jaren nog gesaldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@HoppyF WIlde ongeveer hetzelfde zeggen. Helaas kent HA het model voor salderen niet. En dat is ook lastig omdat je dan iets over een jaar moet doen en dus eigenlijk altijd met terugwerkende kracht. Maar totdat je meer opwekt dan je normaal verbruikt geeft zelfde bedrag voor leveren en terugleveren het eerlijkste beeld.

Zou wel leuk zijn als het dashboard nog met voorspellingen zou komen. Zeker als salderen afgebouwd wordt, zegt een instantaan berekend bedrag niets meer :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Een Sonoff ZBMini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Misschien kunnen jullie mij helpen?

Ik stuur mijn MHI Airco lokaal aan via Home Assistant icm MHI-AC-CTRL. De interne tempsensor overrule ik door gebruik te maken van een externe temperatuursensoren, de Zigbee Aqara sensor.

Elke 10 seconde stuur ik de temperatuur van de Aqara sensor naar MHI-AC-Kitchen/Troom
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

- id: "1234567890"
  alias: Sensor_2_MHI_kitchen
  description: ""
  trigger:
    - platform: time_pattern
      seconds: /10
  condition: []
  action:
    - service: mqtt.publish
      data:
        topic: MHI-AC-Kitchen/Troom
        payload_template: "{{ states.sensor.temperatuur_sensor_temperature.state }}"
  mode: single

In de MHI-AC-CTRL Support.h heb ik #define ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT 60 enabled en de time-out op 60 seconde gezet.

Toch zie ik de Troom onwillekeurig terugspringen naar de interne sensor, met als gevolg dat de unit gaat pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2U4gfBVIHgaIzatZyTVPhP7jy4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5tFBXdmQ8YyhQdFHNZhMFcA8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OysJhdvXX69ThexDw95roO43WKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mBxOkIgycr4K4QCvisYo1txo.png?f=fotoalbum_large

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Chimsie78 Als je ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT heb ingesteld is dat denk ik je fout. In de doc zie ik namelijk dat de macro ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT moet heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:40:
@Chimsie78 Als je ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT heb ingesteld is dat denk ik je fout. In de doc zie ik namelijk dat de macro ROOM_TEMP_MQTT_TIMEOUT moet heten.
Lijkt een foutje in de documentatie.
De code gebruikt wel de ROOM_TEMP_MQTT_SET_TIMEOUT
https://github.com/absalo.../src/MHI-AC-Ctrl.ino#L405

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@jj85 Ah, ja. Verder geen ervaring dus keek ook alleen maar daar :) Maar goed, lijkt erop dat de module ook debug data uitspuugt via Serial, ook over het ontvangen van de temperatuur. Lijkt me dus goed moment om die te gaan bekijken.

En kan jij toevallig wel vinden of dat het juiste topic is? Want kan MQTT_SET_PREFIX TOPIC_TROOM zo snel niet vinden.

[edit]
Zie nu dat het twee losse macro's zijn. MQTT_SET_PREFIX is gelijk aan 'set/'. Moet totale topic dan niet zijn 'MHI-AC-Kitchen/set/Troom' uitgaande dat HOSTNAME is ingesteld op 'MHI-AC-Kitchen'.

@Chimsie78 Direct states gebruiken is wel af te raden. En misschien ook alleen zenden als je werkelijk een temperatuur hebt. Zou er van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Sensor_2_MHI_kitchen
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /30
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.temperatuur_sensor_temperature
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.temperatuur_sensor_temperature')|is_number }}"
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: MHI-AC-Kitchen/Troom
      payload_template: "{{ states('sensor.temperatuur_sensor_temperature') }}"

Dit zonder eventueel topic fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Deze ga ik eens proberen, 4 stuks voor 40 euro is niet duur en kan ik meteen wat schakelaars in huis vervangen.

Zouden zulke modules ook voor 2 schakelaars op een enkele doos beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 19:59
Ik probeer een custom sensor toe te voegen die de waarde die DSMR doorstuurt naar HA om te zetten in W ipv kW. Ik heb hiervoor de volgende code toegevoegd aan sensors.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      current_wattage:
        friendly_name: "Huidig verbruik"
        value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') }}"
        icon_template: mdi:transmission-tower-export
        unit_of_measurement: "W"

In configuration staat sensor: !include sensors.yaml

Na herstarten van HA komt de sensor echter niet tevoorschijn. Wat doe ik fout?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@schumi2004 Zelf ook wel een paar dubbele dimmer modules van Lonsonho in gebruik. Ze maken ook dubbele relais modules. Deze heb ik alleen niet geprobeerd.

Bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005001794813181.html

De dimmer zien er goed uit en werken prima. Maar qua merk vind ik iTead / Sonoff wel wat hoger staan in het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@manusjevanallesHet gaat mis omdat de parent 'sensor' dus al in je 'configuration.yaml' staat bij de include. In 'sensor.yaml' moet je dus alleen nog hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    current_wattage:
      value_template: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered') }}"

Maar, dat is de legacy manier voor een template sensor. Die zou ik nu niet meer aanraden omdat er een nieuwe integratie is met meer opties. De oude zal ongetwijfeld een keer verdwijnen. Omgezet naar de nieuwe methode zou je in je 'configuration.yaml' moeten hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      unique_id: current_wattage
      name: "Huidig verbruik"
      availability: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|is_number }}"
      state: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float * 1000 }}"
      icon: mdi:transmission-tower-export
      state_class: measurement
      device_class: power

De parant 'template' zou je natuurlijk ook weer als include kunnen doen en een losse yaml voor maken. Dan geldt ook weer dat hij niet meer in de 'template.yaml' moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
manusjevanalles schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:48:
Ik probeer een custom sensor toe te voegen die de waarde die DSMR doorstuurt naar HA om te zetten in W ipv kW. Ik heb hiervoor de volgende code toegevoegd aan sensors.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
    sensors:
      current_wattage:

In configuration staat sensor: !include sensors.yaml

Na herstarten van HA komt de sensor echter niet tevoorschijn. Wat doe ik fout?
Je definieert nu 2x sensor:
Eerst in het configuration.yaml en daarna in sensor.yaml.
Die eerste regel in sensor.yaml moet weg, en als je het echt netjes wil doen moet je op elke regel dan 2 spaties weg halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:24:
@manusjevanallesHet gaat mis omdat de parent 'sensor' dus al in je 'configuration.yaml' staat bij de include. In 'sensor.yaml' moet je dus alleen nog hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
    current_wattage:

Maar, dat is de legacy manier voor een template sensor. Die zou ik nu niet meer aanraden omdat er een nieuwe integratie is met meer opties. De oude zal ongetwijfeld een keer verdwijnen. Omgezet naar de nieuwe methode zou je in je 'configuration.yaml' moeten hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      unique_id: current_wattage
      name: "Huidig verbruik"
      availability: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|is_number }}"
      state: "{{ states('sensor.dsmr_reading_electricity_currently_delivered')|float * 1000 }}"
      icon: mdi:transmission-tower-export
      state_class: measurement
      device_class: power

De parant 'template' zou je natuurlijk ook weer als include kunnen doen en een losse yaml voor maken. Dan geldt ook weer dat hij niet meer in de 'template.yaml' moet staan.
Dit werkt nu als ik deze code in configuration.yaml zet. Als ik de code in sensors.yaml zet, dan werkt het niet. Ik zou graag alle sensoren in sensors.yaml zetten, of kan dat niet?

Of ik kan het in template.yaml zetten, maar dan zal de eerste regel wegmoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:03:

[edit]
Zie nu dat het twee losse macro's zijn. MQTT_SET_PREFIX is gelijk aan 'set/'. Moet totale topic dan niet zijn 'MHI-AC-Kitchen/set/Troom' uitgaande dat HOSTNAME is ingesteld op 'MHI-AC-Kitchen'.

@Chimsie78 Direct states gebruiken is wel af te raden. En misschien ook alleen zenden als je werkelijk een temperatuur hebt. Zou er van maken:
Ik heb het topic gewijzigd naar MHI-AC-Kitchen/set/Troom en dit lijkt het issue op te lossen.

Vanavond zal ik tevens jou voorbeeld YAML testen.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@manusjevanalles Welk van de twee?

Eerste zou juist moeten werken als het in de 'sensors.yaml' zet. Tweede gaat daar inderdaad nooit werken. Wat ik al zei, dat is een nieuwe integratie, het gehaal moet dus onder 'template' hangen. Daar een include gewoon een grote copy past is naar de plek van de include betekend dat dus dat alles in 'sensors.yaml' onder 'sensor:' hangt omdat daar de inlcude staat.

Ipv alle sensoren in de 'sensoren.yaml' te willen hebben is het misschien makkelijker om alle template zaken incl template sensoren in een 'template.yaml' te zetten? Want je kan er donder op zeggen dat vroeg of laat template sensoren onder 'sensor:' (aka, de lagacy methode) komt te vervallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 01-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:13:
@schumi2004 Zelf ook wel een paar dubbele dimmer modules van Lonsonho in gebruik. Ze maken ook dubbele relais modules. Deze heb ik alleen niet geprobeerd.

Bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/1005001794813181.html

De dimmer zien er goed uit en werken prima. Maar qua merk vind ik iTead / Sonoff wel wat hoger staan in het lijstje.
Thanks.
Zal eens kijken hoe en wat want lees dat een neutral nodig is (ook bij die mini volgens wire diagram?), ff checken of dat mogelijk is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:14:
@manusjevanalles Welk van de twee?

Eerste zou juist moeten werken als het in de 'sensors.yaml' zet. Tweede gaat daar inderdaad nooit werken. Wat ik al zei, dat is een nieuwe integratie, het gehaal moet dus onder 'template' hangen. Daar een include gewoon een grote copy past is naar de plek van de include betekend dat dus dat alles in 'sensors.yaml' onder 'sensor:' hangt omdat daar de inlcude staat.

Ipv alle sensoren in de 'sensoren.yaml' te willen hebben is het misschien makkelijker om alle template zaken incl template sensoren in een 'template.yaml' te zetten? Want je kan er donder op zeggen dat vroeg of laat template sensoren onder 'sensor:' (aka, de lagacy methode) komt te vervallen.
De tweede bedoel ik. Ik kan dus beter overstappen naar de tweede code, en daarmee verder gaan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Ik blijf maar aan het klooien met de aanwezigheid detectie via de app. (ik weiger op te geven :X )
Op mijn iPhone (13promax) doet deze het prima.
Op die van mijn vrouw iPhone 13 krijg ik alleen maar dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8WBsHG9DmYmBqqXKcHqov_v32U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6cGTcULGZ2rNbo85tv1wNaSQ.png?f=user_large

Alle instellingen staan hetzelfde, ze heeft een eigen gebruikersnaam waarmee ze inlogt (ook admin).
Loggen allebei in via een eigen domeinnaam (reverse proxy).
(heb ook geprobeerd om in te loggen via mijn inlog).
Gekke is ik zie de entiteit van mijn telefoon device_tracker_xxxsIphone (de naam zoals die is ingesteld in de iPhone bij algemeen).
Bij de iPhone van mijn vrouw staat dat dus niet maar gewoon device_tracker_iphone (terwijl ik een andere naam heb ingesteld in de iPhone.

Ook in de app heb ik die namen aangepast / hetzelfde gezet zoals ze in de iPhone staan.

Iemand nog tips ? Ik weet dat er ook andere manieren zijn van tracker maar vind het wel handig dat je zones kan maken zodat ik ook kan automatiseren als ik van werk naar huis ga bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

ComTech schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:22:
Ik blijf maar aan het klooien met de aanwezigheid detectie via de app. (ik weiger op te geven :X )
Op mijn iPhone (13promax) doet deze het prima.
Op die van mijn vrouw iPhone 13 krijg ik alleen maar dit.

[Afbeelding]

Alle instellingen staan hetzelfde, ze heeft een eigen gebruikersnaam waarmee ze inlogt (ook admin).
Loggen allebei in via een eigen domeinnaam (reverse proxy).
(heb ook geprobeerd om in te loggen via mijn inlog).
Gekke is ik zie de entiteit van mijn telefoon device_tracker_xxxsIphone (de naam zoals die is ingesteld in de iPhone bij algemeen).
Bij de iPhone van mijn vrouw staat dat dus niet maar gewoon device_tracker_iphone (terwijl ik een andere naam heb ingesteld in de iPhone.

Ook in de app heb ik die namen aangepast / hetzelfde gezet zoals ze in de iPhone staan.

Iemand nog tips ? Ik weet dat er ook andere manieren zijn van tracker maar vind het wel handig dat je zones kan maken zodat ik ook kan automatiseren als ik van werk naar huis ga bijvoorbeeld.
En wat als je de naam van de iPhone in de companion app bewust een andere naam geeft dan de iPhone zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35
Toppe schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

En wat als je de naam van de iPhone in de companion app bewust een andere naam geeft dan de iPhone zelf?
Dat had ik al geprobeerd helpt niks.
Net nog even bij mijn telefoon gekeken (waar het goed werkt) en daar staat nog gewoon in het licht grijs iPhone.
Blijf hier maar verder af want die werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zorian schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:17:
Vraagje; Ik heb een HomeWizard watermeter (dus niet de P1 meter!) en wil graag de waterstand gaan bijhouden. Nou kan ik de watermeter prima toevoegen aan het dashboard, echter meet hij de waardes vanaf het installatiemoment en dus niet met inachtneming van de huidige stand.
Hoe kan ik de huidige waterstand invullen zodat ie de correcte waarde weergeeft? :)
Hoe bevalt de HomeWizard watermeter? Is die makkelijk in gebruik binnen HA en leest die goed de data uit etc?
Zit er aan te denken om er ook 1 te halen (om oa het water beetje te kunnen monitoren en inzicht te krijgen wat ik zoal gebruik in combi met een aquarium :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ik snap weer iets niet haha!

Ben bezig met de mechanische ventilatie. Ik wil -uiteindelijk- 4 input_numbers aanmaken zodat ik met een slider kan bepalen op welke stand hij wat moet schakelen. Gewoon omdat ik dat leuk vind.

Nu dacht ik een automation te maken die vuurt zodra de luchtvochtigheid wijzigt en dan een iff-then statement om te kijken of de huidige waarde onder de drempel waarde zit.

Ik wil dus eigelijk dit, maar dat werkt niet. Probleem zit op regel 14

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
  - type: humidity
    platform: device
    device_id: d5febd234c3e76a9e668fb8c876df81a
    entity_id: sensor.badkamer_2
    domain: sensor
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        below: "{{ states('input_numer.mv_auto') }}"
    then:
      - service: notify.persistent_notification
        data:
alias: Mechanische Ventilatie

Edit:
Ik heb het nu zo opgelost, maar dit lijkt me niet de meest ideale weg?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
    above: 1
    enabled: false
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: |-
          {% if states('input_numer.mv_auto') > states('sensor.badkamer_2') %}
          true
          {% endif %}
    then:
        data:

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 01-10-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

ComTech schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:50:
[...]

Dat had ik al geprobeerd helpt niks.
Net nog even bij mijn telefoon gekeken (waar het goed werkt) en daar staat nog gewoon in het licht grijs iPhone.
Blijf hier maar verder af want die werkt wel.
Geen privacy instellingen in iOS zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Paulus07 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Hoe bevalt de HomeWizard watermeter? Is die makkelijk in gebruik binnen HA en leest die goed de data uit etc?
Zit er aan te denken om er ook 1 te halen (om oa het water beetje te kunnen monitoren en inzicht te krijgen wat ik zoal gebruik in combi met een aquarium :P)
Niet aan mij gericht maar ik heb hem ook. Is ie betrouwbaar? Best wel. Denk dat ik per dag eens 25 liter naast zit ofzo maar goed genoeg om een beeld te krijgen van het waterverbruik.

Wil je er overigens wat nuttigs mee doen dan moet je hem via USB voeden want op batterijen heeft hij geen ‘constante’ verbinding.

Vooral het gadget gehalte is hoog, automatiseren wordt lastig. Als je bij voorbeeld 50l wil bewateren in de tuin dan moet je geen water gebruiken want anders slaat hij te snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Je mag direct een helper gebruiken :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
  - if:
        below: input_numer.mv_auto
    then:
        data:

Overigens nu wel een rare automation met die if ipv gewoon een numeric state trigger. Je automation is nu dus hetzelfde als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: numeric_state
action:
    data:

Alleen dan veel vaker getriggerd.

Okay, niet 100%. Want je krijgt nu bij elke wijziging onder het niveau een notificatie maar dat is vast niet wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 01-10-2022 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:31:
@Toppe Je mag direct een helper gebruiken :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
trigger:
action:
  - if:
    then:
        data:

Overigens nu wel een rare automation met die if ipv gewoon een numeric state trigger. Je automation is nu dus hetzelfde als
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: numeric_state
action:
    data:

Alleen dan veel vaker getriggerd.

Okay, niet 100%. Want je krijgt nu bij elke wijziging onder het niveau een notificatie maar dat is vast niet wat je wilt.
Die notificatie gaat weg, vind het altijd makkelijk testen vandaar.

Maar die if-then heb ik wel nodig aangezien ik 4 verschillende niveau’s wil kunnen bepalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Maar dan nog wil je dus dan triggeren wanneer de ventilatie boven of onder een waarde komt. En liefst dus ook nog met hysterese denk ik. Anders blijft de boel wel wat klapperen misschien.

Bedoel meer dat je nu je actie uitvoert bij elke verandering van de luchtvochtigheid, dat is gewoon niet super handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:23:
@Toppe Maar dan nog wil je dus dan triggeren wanneer de ventilatie boven of onder een waarde komt. En liefst dus ook nog met hysterese denk ik. Anders blijft de boel wel wat klapperen misschien.

Bedoel meer dat je nu je actie uitvoert bij elke verandering van de luchtvochtigheid, dat is gewoon niet super handig.
Ben ik met je eens. Heb je tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Mm, misschien dat je voor hysterese dan wel weer makkelijker uit bent met templates...

Maar goed, je zou eerst eens zonder hysterese kunnen testen. Eigenlijk voeg je dan alle thresholds toe als trigger voor zowel above als below. En dan zou ik daarna met een choose kijken wat je wilt uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:37:
@Toppe Mm, misschien dat je voor hysterese dan wel weer makkelijker uit bent met templates...

Maar goed, je zou eerst eens zonder hysterese kunnen testen. Eigenlijk voeg je dan alle thresholds toe als trigger voor zowel above als below. En dan zou ik daarna met een choose kijken wat je wilt uitvoeren.
Hmm, ik was lekker op weg maar ik heb nu iets, geen idee.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
firmata:
  - serial_port: /dev/serial/by-id/usb-Arduino_LLC_Arduino_Micro-if00
    serial_baud_rate: 57600
    lights:
      - name: fan speed
        pin_mode: PWM
        pin: 3
        minimum: 0
        maximum: 99
    sensors:
      - name: fan speed
        pin_mode: ANALOG
        pin: A0
        differential: 1

fan:
    fans:
      mechanische_ventilatie:
        friendly_name: "Mechanische Ventilatie"
        value_template: "{{ states('light.fan_speed') }}"
        preset_mode_template: >
          {% set output = ['Laag','Mid','Hoog','Auto'] %}
          {% set idx = state_attr('light.fan_speed', 'brightness') | int - 1 %}
          {{ output[idx] }}
        turn_on:
          service: homeassistant.turn_on
          entity_id: light.fan_speed
        turn_off:
          service: homeassistant.turn_off
        set_preset_mode:
          service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: >
              {% set mapper = {'Laag': 1, 'Mid': 2, 'Hoog': 3, 'Auto': 4} %}
              {{ mapper[preset_mode] }}
        preset_modes:
          - Laag
          - Mid
          - Hoog
          - Auto

Wat ik kies:
Laag = 3
Middel = 5
Hoog = 8
Auto = 10

Wat het moet zijn:
Laag = 1
Middel = 2
Hoog = 3
Auto = 4

Lijkt dus dat hij ergens de waarde maal 2 doet, maar ik zou niet. kunnen verzinnen waar of wat. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57

Zorian

What the fox?

Paulus07 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Het was een gevalletje van even instellen in de app op mobiel, de local API aanzetten, adden aan HA en gaan. App kon daarna van de telefoon af. Leest tot op heden keurig uit en klopt nog steeds met de echte meterstand, dus perfect. Heb hem wel op de kabel ipv batterij gedaan trouwens. Snoer is lang zat.
Installatie was even lastig, maar dat bleek een typisch iets van mijn model watermeter te zijn (je moest dus 1 deel vasthouden en dan een ander deel krachtig draaien en dan verdraait het frame waardoor het opzetstuk wel past ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Je maakt het wel weer lekker makkelijk met die firmata :+

Maar denk dat het probleem zit in de schaling met de min/max daarvan. Geen idee hoe dat zou moeten werken. Maar verschil dat je zit is precies de factor 2,55. Ofwel het verschil tussen 'brightness_pct' (0-100) en 'brightness' (0-255).

Nu weet ik niet waar je de waarde kijkt. Als het in HA is dan klopt het op zich dus gewoon. Je stelt in in percent en HA slaat het op als 0-255. Maar als het goed is doet het dan voor de firmata weer een schaling terug naar 0-99.

Waarom wil je het eigenlijk weer als PWM uitsturen?
Pagina: 1 ... 198 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.