Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met een goede (liefste zonder cloud) CO-melder?
Harde eis: ook met een lokaal alarm wanneer mn HA niet beschikbaar is. (Als mn stroom uitvalt wil ik niet dood :) )
Netatmo zag ik voorbij komen, maar kan niets vinden over HA compatibiliteit.

Ik heb een zigbee2mqtt stick, dus alles op zigbee is prima.

Benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spijbelaar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-02-2023
Dag iedereen.

Enkele jaren geleden is ons huis volledig verbouwd geweest en was er toen gekozen voor centrale sturing. Soort van budget Dominica.
Met andere woorden.. alle kabels van de lichten gaan naar mijn kast, alsook mijn drukknoppen.
Drukknoppen werken op 24v, zijn verbonden met een svv kabel van 0,8 en sturen een eltako relais aan.

Ondertussen ben ik nu een klein jaar bezig met HA en zou ik dus graag al mijn Eltako-relais vervangen naar iets wat ik kan koppelen met HA.
Probleem is.. dat ik dus niets vind wat iets of wat betaalbaar is. Er bestaat niets smart waarmee ik gewoon plug-and-play gewijs de eltakos mee kan vervangen.

Bedoeling is wel dat mijn bedrade drukknoppen kunnen blijven.

Iemand een idee of iemand die me op weg kan zetten?
Ik las al veel over KNX of loxone of WagoPLC maar weet niet goed hoe ermee te starten en waarmee ik rekening zou moeten houden.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
Rouwette schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:40:
[...]

Ik heb de superuser draaiend in een docker dus het kan wel met addons via de gui :)
Ik weet dat het kan, maar ik vind dit op zich ook wel clean, aparte dockers voor alles. Dus ik heb die bewust zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37
rob1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:15:

Wat ik graag wil is m'n dagelijkse gebruik inzichtelijk krijgen, zodat ik in een overzichtje / grafiek kan zien hoeveel ik iedere dag heb gebruikt. Ik kom er echter niet aan uit hoe ik dit voor elkaar krijg. Met wat speurwerk ben ik er wel achter dat het via template sensoren moet, maar ik ben nog niks tegengekomen wat op mijn situatie lijkt (wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen, maar ik zie met name dat mensen gemiddelden etc willen weten). Eigenlijk zou ik elke nacht om 00.00 de waarden willen onthouden/opslaan en vergelijken met 23.59 en dan het verschil als waarde in HomeAssistant weergeven.

Heeft iemand een hoe ik mijn dagelijkse gebruik inzichtelijk kan maken?
Je kan de Utility Meter integratie gebruiken. Zet de Cycle op Daily.
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Alternatief is om de Energie waarde om te rekenen naar m3 of kWh en dan gebruik te maken van het energy dashboard van HA (bijv als gasverbruiksensor)

In mijn geval krijg ik de energie waarden binnen als GJ. Reken ze om naar m3 en kWh.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
template:
  - sensor:
      - unique_id: gas_equivalent
        name: Stadsverwarming (m³)
        unit_of_measurement:  
        device_class: gas        
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 
        state_class: total_increasing
        availability: >-
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}

- unique_id: multical_energy_gas
        name: Stadsverwarming
        unit_of_measurement: kWh 
        device_class: energy        
        state: "{{ states('sensor.multical_energy')}}" 
            {{ not is_state("sensor.multical_energy", "unavailable") and states('sensor.multical_energy')|float > 0 }}    

utility_meter:
  stadsverwarming_m3_per_dag:
    source: sensor.stadsverwarming_gas_equivalent
    name: Stadsverwarming Dagelijks (m3)
    cycle: daily    
  stadsverwarming_m3_per_week:
    name: Stadsverwarming Wekelijks (m3)
    cycle: weekly
  stadsverwarming_m3_per_maand:
    name: Stadsverwarming Maandelijks (m3)
    cycle: monthly
  stadsverwarming_m3_per_jaar:
    name: Stadsverwarming Jaarlijks (m3)
    cycle: yearly

[ Voor 43% gewijzigd door jj85 op 25-09-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:57
Weet iemand of dit nog verder gefinetuned kan worden?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - unique_id: count_broken
    name: Count Broken
    icon: mdi:image-broken-variant
    state: >
      {{
        states.sensor
          | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id') | default([], true))
          | selectattr('state', 'eq', 'unavailable')
          | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined')
          | list
          | count
      }}

Ik wil mijn unavailable sensoren graag inzichtelijk. Vandaag/gisteren al 2x Z2M moeten herstarten omdat alle devices weg waren. Na een reboot waren ze er weer. Dat ben ik nog aan t onderzoeken, maar wil graag een soort signalering.. Maar bovenstaande telt ook unavailable sensoren die ik zelf uitgeschakeld of hidden heb. In dev-tools ontdek ik zo geen unique identifier waarmee ik DIE er ook uitfilter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Koepert schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:34:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      {{
        states.sensor
          | rejectattr('entity_id', 'in', state_attr('light.exclude_z2m', 'entity_id') | default([], true))
          | list
          | count
      }}

Ik wil mijn unavailable sensoren graag inzichtelijk. Vandaag/gisteren al 2x Z2M moeten herstarten omdat alle devices weg waren. Na een reboot waren ze er weer. Dat ben ik nog aan t onderzoeken, maar wil graag een soort signalering.. Maar bovenstaande telt ook unavailable sensoren die ik zelf uitgeschakeld of hidden heb. In dev-tools ontdek ik zo geen unique identifier waarmee ik DIE er ook uitfilter..
Als het om Z2M gaat, zou ik beginnen met integration_entities('mqtt') (er vanuit gaande dat Z2M onder de MQTT integratie valt. Daarna daar de sensoren uitfilteren.
Dan heb je er meteen geen last meer van dat hij op één keer per seconde gethrotteld wordt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Spijbelaar schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:59:
Dag iedereen.

Enkele jaren geleden is ons huis volledig verbouwd geweest en was er toen gekozen voor centrale sturing. Soort van budget Dominica.
Met andere woorden.. alle kabels van de lichten gaan naar mijn kast, alsook mijn drukknoppen.
Drukknoppen werken op 24v, zijn verbonden met een svv kabel van 0,8 en sturen een eltako relais aan.

Ondertussen ben ik nu een klein jaar bezig met HA en zou ik dus graag al mijn Eltako-relais vervangen naar iets wat ik kan koppelen met HA.
Probleem is.. dat ik dus niets vind wat iets of wat betaalbaar is. Er bestaat niets smart waarmee ik gewoon plug-and-play gewijs de eltakos mee kan vervangen.

Ik las al veel over KNX of loxone of WagoPLC maar weet niet goed hoe ermee te starten en waarmee ik rekening zou moeten houden.

Alvast bedankt!
Bedoeld je om de din rails relais in de groepenkast te vervangen. Voor iets dat draadloos deze (ook) aanstuurt.
De relais dat is denk ik nog een (draad)brug te ver. Misschien komt dat nog. Zou mooi zijn. Bijvoorbeeld met Zigbee.

Zelf gebruik ik een vier x ESP relais module om de mechanische ventilatie aan te sturen. Van de warmtepomp met mv. Deze zijn galvanisch optisch gescheiden. Je hebt ze ook 8x, 16x...

Aangestuurd via ESPHome in HA. Meer info hier.
Deze overruled de mv knop in de keuken.

Daar kun je de relais in de groepenkast draadloos mee aansturen in HA met bijvoorbeeld ESPHome.
Je hebt dan wel twee aanstuur stromen.

[ Voor 0% gewijzigd door pentode op 25-09-2022 10:29 . Reden: verduidelijking ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Koepert schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:34:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
      {{
        states.sensor
          | list
          | count
      }}

Uitval mogelijk gerelateerd aan https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/13382 ?

Als het de bridge status is die naar offline gaat, dan kun je dit als temp fix gebruiken.

Mqtt sensor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
    # Sensor for monitoring the bridge state
    - name: Zigbee2MQTT Bridge state
      unique_id: zigbee2mqtt_bridge_state_sensor
      state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
      value_template: "{{ value_json.state }}"
      icon: mdi:router-wireless

Automation die Z2M restart
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Zigbee2MQTT - Status check + restart
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state
    from: online
    to: offline
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
condition: []
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: zigbee2mqtt/bridge/request/restart
  - service: notify.persistent_notification
    data:
  - delay:
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

Toppe

Oké ✅

Ik ben opzoek naar een manier om een lijst met aardbevingen in HA te krijgen. Nu heb ik gevonden dat je daarvoor de restapi moet gebruiken omdat er geen andere oplossing is.

Alleen gaan ze er daar vanuit dat je geen dubbele JSON array's hebt en dat ik hier wel het geval: https://bevinggevoeld.nl/geoservice/bevingenbag.json

Toevallig hier iemand die al aan de slag is geweest met aardbevingen of grotere JSON array's?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Toppe schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:17:
Ik ben opzoek naar een manier om een lijst met aardbevingen in HA te krijgen. Nu heb ik gevonden dat je daarvoor de restapi moet gebruiken omdat er geen andere oplossing is.

Alleen gaan ze er daar vanuit dat je geen dubbele JSON array's hebt en dat ik hier wel het geval: https://bevinggevoeld.nl/geoservice/bevingenbag.json

Toevallig hier iemand die al aan de slag is geweest met aardbevingen of grotere JSON array's?
Kwam gisteren in Discord langs: https://www.knmi.nl/kenni...aset/aardbevingscatalogus

Die kan ik met NodeRed uitlezen, maar levert alleen de lijst mat meest recente bevingen op (uitgesplitst in opgewekt (door de NAM) of natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
jj85 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:12:
[...]

Uitval mogelijk gerelateerd aan https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/13382 ?

Als het de bridge status is die naar offline gaat, dan kun je dit als temp fix gebruiken.

Mqtt sensor
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
    # Sensor for monitoring the bridge state
    - name: Zigbee2MQTT Bridge state
      unique_id: zigbee2mqtt_bridge_state_sensor
      state_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
      value_template: "{{ value_json.state }}"
      icon: mdi:router-wireless

Automation die Z2M restart
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Zigbee2MQTT - Status check + restart
trigger:
    entity_id:
      - sensor.zigbee2mqtt_bridge_state
    from: online
    to: offline
    for:
      minutes: 0
      seconds: 10
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: zigbee2mqtt/bridge/request/restart
  - service: notify.persistent_notification
    data:
  - delay:
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
Dat zou goed kunnen. Ik zal die thread in de gaten houden. En tx voor de automation en sensor. Is ook n optie natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@Toppe dit nog kunnen proberen?
jj85 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:10:
[...]

En als je enkel de lambda laat staan? En 100.0 gebruikt ipv 100

[...]

YAML:
1
2
3

filters:
    - lambda: return x*100.0;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TheFes schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:53:
[...]

Als het om Z2M gaat, zou ik beginnen met integration_entities('mqtt') (er vanuit gaande dat Z2M onder de MQTT integratie valt. Daarna daar de sensoren uitfilteren.
Dan heb je er meteen geen last meer van dat hij op één keer per seconde gethrotteld wordt.
Ik kom hier niet helemaal uit, filteren op integration gaat prima, maar hoe filter ik DAARNA op state unavailable? Het mogen alle soorten (sensor, binary etc) zijn, maar t gaat puur om de unavailable state

Hier komt nu 0 uit.. wellicht klopt dit al :P

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{{
        states.sensor
          | selectattr('entity_id', 'in', integration_entities('mqtt') | default([], true))
          | list
          | count
      }}

Nee niet natuurlijk.. want ik wil neit ALLEEN de sensoren hebben.. ik wil juist alles uit de mqtt hebben..

[ Voor 27% gewijzigd door Koepert op 25-09-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Koepert schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:20:
[...]

Kwam gisteren in Discord langs: https://www.knmi.nl/kenni...aset/aardbevingscatalogus

Die kan ik met NodeRed uitlezen, maar levert alleen de lijst mat meest recente bevingen op (uitgesplitst in opgewekt (door de NAM) of natuurlijk)
Ja dat is prima, wat zou ik nog meer willen zien dan? Een kaartje?

Jij leest hem al uit met nodered? Wil je die flow delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19

pistole

Frutter

madtraxx schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:14:
Iemand hier ervaring met het vervangen van zijn p1 kabel? Deze prutser heeft esp32 geflashed naar het verkeerde usb device, (applaus voor mij). Gevolg, zooitje werkt niet meer…. Heb maar een nieuw kabeltje besteld maar kan nergens vinden of dit plug en play is?

Stel dat ik de dsmr integratie opnieuw moet installeren, blijft de geschiedenis van alle entiteiten dan wel bewaard?
Dit zou gewoon moeten kunnen. In DSMR kan je namelijk waar nodig het pad naar de USB interface. Zoals altijd moet je natuurlijk wel een backup maken, voor de zekerheid ;)

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Je berichtje nu pas gezien. Ga het proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Toppe schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:26:
[...]

Ja dat is prima, wat zou ik nog meer willen zien dan? Een kaartje?

Jij leest hem al uit met nodered? Wil je die flow delen?
Die thread ging over het ontvangen van een melding op de app met 'er is een beving geweest' .. Dat kan zover ik kan nagaan niet mee..

Hierbij de flow. Ontbreken aan het einde 2 sensoren. Ik heb met de NR-companion integratie 2 sensoren gemaakt. Je kunt dat wellicht ook anders oplossen. En wellicht dat deze flow ook nog handiger kan.. maar dit werkt. Oh en ik pak dus alleen de LAATSTE beving.. niet de hele lijst.. maar dat kan ook wel

JSON:
1
[{"id":"a3aa95a1216d046b","type":"inject","z":"809aa730.579b5","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"00 08 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":940,"wires":[["0fdcdcb9cb40861c","b38ae6c3d2a7ea07"]]},{"id":"0fdcdcb9cb40861c","type":"http request","z":"809aa730.579b5","name":"KNMI INDUCED","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/seismologie/all_induced.json","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":280,"y":940,"wires":[["29cc9f0207acbbb5"]]},{"id":"29cc9f0207acbbb5","type":"json","z":"809aa730.579b5","name":"Parse","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":470,"y":940,"wires":[["fd8747e442853e6c","36ebf6852042cfe6"]]},{"id":"36ebf6852042cfe6","type":"function","z":"809aa730.579b5","name":"Parse Induced","func":"var formatPlace = msg.payload.events[0].place;\nvar formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;\n\n// get the raw date and time string values\nvar strDate = msg.payload.events[0].date;\nvar strTime = msg.payload.events[0].time;\n\n// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'\n// so combine the raw date and time with a T in between\nvar dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);\n\n// format date and time separately based on locale\nvar formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');\nvar formatStartTime = msg.payload.events[0].time;\n\nmsg.payload = {\n    Place: formatPlace,\n    Magnitude: formatMagnitude,\n    Date: formatStartDate,\n    Time: formatStartTime\n}\nreturn msg.payload;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":940,"wires":[["06b7e383a789c550"]]},{"id":"b38ae6c3d2a7ea07","type":"http request","z":"809aa730.579b5","name":"KNMI TECTONIC","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/seismologie/all_tectonic.json","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":290,"y":1000,"wires":[["e1efc0a468e5b2c9"]]},{"id":"e1efc0a468e5b2c9","type":"json","z":"809aa730.579b5","name":"Parse","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":470,"y":1000,"wires":[["7de85fe0f623854f","d2a082e6f2383b34"]]},{"id":"fd8747e442853e6c","type":"debug","z":"809aa730.579b5","name":"Induced","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":700,"y":900,"wires":[]},{"id":"7de85fe0f623854f","type":"debug","z":"809aa730.579b5","name":"Tectonic","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":720,"y":1060,"wires":[]},{"id":"d2a082e6f2383b34","type":"function","z":"809aa730.579b5","name":"Parse Induced","func":"var formatPlace = msg.payload.events[0].place;\nvar formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;\n\n// get the raw date and time string values\nvar strDate = msg.payload.events[0].date;\nvar strTime = msg.payload.events[0].time;\n\n// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'\n// so combine the raw date and time with a T in between\nvar dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);\n\n// format date and time separately based on locale\nvar formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');\nvar formatStartTime = msg.payload.events[0].time;\n\nmsg.payload = {\n    Place: formatPlace,\n    Magnitude: formatMagnitude,\n    Date: formatStartDate,\n    Time: formatStartTime\n}\nreturn msg.payload;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":1020,"wires":[["f39f2da9bb4f14e6"]]}]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Koepert schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:22:
[...]

Ik kom hier niet helemaal uit, filteren op integration gaat prima, maar hoe filter ik DAARNA op state unavailable? Het mogen alle soorten (sensor, binary etc) zijn, maar t gaat puur om de unavailable state

Hier komt nu 0 uit.. wellicht klopt dit al :P

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
{{
        states.sensor
          | selectattr('entity_id', 'in', integration_entities('mqtt') | default([], true))
          | list
          | count
      }}

Nee niet natuurlijk.. want ik wil neit ALLEEN de sensoren hebben.. ik wil juist alles uit de mqtt hebben..
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
{{
        expand(integration_entities('mqtt'))
          | list
          | count
      }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spijbelaar
pentode schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:09:
[...]

Bedoeld je om de din rails relais in de groepenkast te vervangen. Voor iets dat draadloos deze (ook) aanstuurt.
Of de relais dat is denk ik nog een (draad)brug te ver. Misschien komt dat nog. Zou mooi zijn. Bijvoorbeeld met Zigbee.

Zelf gebruik ik een vier x ESP relais module om de mechanische ventilatie aan te sturen. Van de warmtepomp met mv. Deze zijn galvanisch optisch gescheiden. Je hebt ze ook 8x, 16x...

Aangestuurd via ESPHome in HA. Meer info hier.
Deze overruled de mv knop in de keuken.

Daar kun je de relais in de groepenkast draadloos mee aansturen in HA met bijvoorbeeld ESPHome.
Je hebt dan wel twee aanstuur stromen.
Inderdaad.
Mijn din-rail relais vervangen door iets smart. Moet niet draadloos zijn want alle bekabeling is er.
Probleem met de esp relais is dat ik geen check heb dan.
Bijvoorbeeld als ik een zigbee bewegingsmelder in mijn wc hang, de drukknop is daar nog steeds. Dan kan het voorvallen dat iemand het licht aan steekt met de drukknop zonder dat de bewegingsmelder de persoon ziet, en vanaf de pir iemand ziet, deze het licht gewoon terug uitschakelt.

Het zou gelijk een relais moeten zijn die ook de inputs kan zien.
Bvb bij knx of loxone heb je input modules, maar ook uitgang modules..
Iets gecombineerd zou ideaal zijn.
De shelly 4pm is perfect wat ik bedoel alleen moet de input 24v dc kunnen zijn, en helaas is dat niet.

Stapje?

[ Voor 3% gewijzigd door Spijbelaar op 25-09-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 22:21
(jarig!)
pistole schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:26:
[...]

Dit zou gewoon moeten kunnen. In DSMR kan je namelijk waar nodig het pad naar de USB interface. Zoals altijd moet je natuurlijk wel een backup maken, voor de zekerheid ;)
Enig idee waar? Ik heb nu alleen maar deze waarde gevonden in de naam van de plugin;

/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P12F3OEX-if00-port0

ik dacht dat er voorheen ook wat in je config.yaml stond maar die is bij mij leeg.

(Ik zou wel in een backup terug kunnen kijken of het eerder anders was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Koepert schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:30:
[...]

Die thread ging over het ontvangen van een melding op de app met 'er is een beving geweest' .. Dat kan zover ik kan nagaan niet mee..

Hierbij de flow. Ontbreken aan het einde 2 sensoren. Ik heb met de NR-companion integratie 2 sensoren gemaakt. Je kunt dat wellicht ook anders oplossen. En wellicht dat deze flow ook nog handiger kan.. maar dit werkt. Oh en ik pak dus alleen de LAATSTE beving.. niet de hele lijst.. maar dat kan ook wel

JSON:
1
[{"id":"a3aa95a1216d046b","type":"inject","z":"809aa730.579b5","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"","crontab":"00 08 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"","payloadType":"date","x":110,"y":940,"wires":[["0fdcdcb9cb40861c","b38ae6c3d2a7ea07"]]},{"id":"0fdcdcb9cb40861c","type":"http request","z":"809aa730.579b5","name":"KNMI INDUCED","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/seismologie/all_induced.json","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":280,"y":940,"wires":[["29cc9f0207acbbb5"]]},{"id":"29cc9f0207acbbb5","type":"json","z":"809aa730.579b5","name":"Parse","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":470,"y":940,"wires":[["fd8747e442853e6c","36ebf6852042cfe6"]]},{"id":"36ebf6852042cfe6","type":"function","z":"809aa730.579b5","name":"Parse Induced","func":"var formatPlace = msg.payload.events[0].place;\nvar formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;\n\n// get the raw date and time string values\nvar strDate = msg.payload.events[0].date;\nvar strTime = msg.payload.events[0].time;\n\n// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'\n// so combine the raw date and time with a T in between\nvar dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);\n\n// format date and time separately based on locale\nvar formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');\nvar formatStartTime = msg.payload.events[0].time;\n\nmsg.payload = {\n    Place: formatPlace,\n    Magnitude: formatMagnitude,\n    Date: formatStartDate,\n    Time: formatStartTime\n}\nreturn msg.payload;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":940,"wires":[["06b7e383a789c550"]]},{"id":"b38ae6c3d2a7ea07","type":"http request","z":"809aa730.579b5","name":"KNMI TECTONIC","method":"GET","ret":"txt","paytoqs":"ignore","url":"https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/seismologie/all_tectonic.json","tls":"","persist":false,"proxy":"","insecureHTTPParser":false,"authType":"","senderr":false,"headers":[],"x":290,"y":1000,"wires":[["e1efc0a468e5b2c9"]]},{"id":"e1efc0a468e5b2c9","type":"json","z":"809aa730.579b5","name":"Parse","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":470,"y":1000,"wires":[["7de85fe0f623854f","d2a082e6f2383b34"]]},{"id":"fd8747e442853e6c","type":"debug","z":"809aa730.579b5","name":"Induced","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":700,"y":900,"wires":[]},{"id":"7de85fe0f623854f","type":"debug","z":"809aa730.579b5","name":"Tectonic","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":720,"y":1060,"wires":[]},{"id":"d2a082e6f2383b34","type":"function","z":"809aa730.579b5","name":"Parse Induced","func":"var formatPlace = msg.payload.events[0].place;\nvar formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;\n\n// get the raw date and time string values\nvar strDate = msg.payload.events[0].date;\nvar strTime = msg.payload.events[0].time;\n\n// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'\n// so combine the raw date and time with a T in between\nvar dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);\n\n// format date and time separately based on locale\nvar formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');\nvar formatStartTime = msg.payload.events[0].time;\n\nmsg.payload = {\n    Place: formatPlace,\n    Magnitude: formatMagnitude,\n    Date: formatStartDate,\n    Time: formatStartTime\n}\nreturn msg.payload;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":720,"y":1020,"wires":[["f39f2da9bb4f14e6"]]}]
Ik heb even de locatie ook toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
var formatPlace = msg.payload.events[0].place;
var formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;

// get the raw date and time string values
var strDate = msg.payload.events[0].date;
var strTime = msg.payload.events[0].time;

// get locations
var latitude = msg.payload.events[0].lat;
var longitude = msg.payload.events[0].lon;

// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'
// so combine the raw date and time with a T in between
var dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);

// format date and time separately based on locale
var formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');
var formatStartTime = msg.payload.events[0].time;

msg.payload = {
    Place: formatPlace,
    Magnitude: formatMagnitude,
    Latitude: latitude,
    Longitude: longitude,
    Date: formatStartDate,
    Time: formatStartTime
}
return msg.payload;

Ik heb bij "Input override" gekozen voor "merge" waardoor hij de data samen voegt en je dus een historie opbouwt.

code:
1
2
3
4
5
type: map
entities:
  - entity: sensor.aardbeving
hours_to_show: 24
auto_fit: true

Deze laat nu gewoon netjes een kaartje zien met de bevingen van de afgelopen 24 uur :)

Alleen nu nog een manier vinden om die "a" in het rondje op de kaart aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:48
Zijn er hier meer mensen met de INNR SP120 smart plugs die ineens stoppen met het meten van de power?

Ik heb redelijk wat dingen gekoppeld aan divers stroomverbruik van apparaten, Maar ik zie de laatste maanden dat deze smart plugs geregeld stoppen met het meten van het stroomverbruik. Resetten verhelpt het wel (even), maar na een tijdje stopt het weer.

Ik kan er maar niet achter komen waar het vandaan komt.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Spijbelaar schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:44:
[...]

Inderdaad.
Mijn din-rail relais vervangen door iets smart. Moet niet draadloos zijn want alle bekabeling is er.
Bijvoorbeeld als ik een zigbee bewegingsmelder in mijn wc hang, de drukknop is daar nog steeds. Dan kan het voorvallen dat iemand het licht aan steekt met de drukknop zonder dat de bewegingsmelder de persoon ziet, en vanaf de pir iemand ziet, deze het licht gewoon terug uitschakelt.

Het zou gelijk een relais moeten zijn die ook de inputs kan zien.
Bvb bij knx of loxone heb je input modules, maar ook uitgang modules..
Iets gecombineerd zou ideaal zijn.
De shelly 4pm is perfect wat ik bedoel alleen moet de input 24v dc kunnen zijn, en helaas is dat niet.

Stapje?
Snap 't. Een schrale troost, je bent niet de enige :) Heb in een minder grijs verleden de nodige domotica aangelegd. Ook bij bekende Nederlanders.
Femme, dat liet hij zien tijdens de Smarthome meet-up heeft ook het nodige geautomatiseerd. Helaas gaat de techniek zo hard dat het merendeel anno nu hopeloos achterhaald is. En er zijn toen aardig wat centjes in gaan zitten.

En om nou signalen naar 24V dc om te zetten, dan wordt 't wortel twee zo veel. Het zou wel kunnen...
Maar echt elegant is het niet.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Toppe schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb even de locatie ook toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
var formatPlace = msg.payload.events[0].place;
var formatMagnitude = msg.payload.events[0].mag;

// get the raw date and time string values
var strDate = msg.payload.events[0].date;
var strTime = msg.payload.events[0].time;

// get locations
var latitude = msg.payload.events[0].lat;
var longitude = msg.payload.events[0].lon;

// new Date() wants something like '2022-09-22T13:00:00Z'
// so combine the raw date and time with a T in between
var dtStartDateTime = new Date(strDate + 'T' + strTime);

// format date and time separately based on locale
var formatStartDate = dtStartDateTime.toLocaleDateString('nl-NL');
var formatStartTime = msg.payload.events[0].time;

msg.payload = {
    Place: formatPlace,
    Magnitude: formatMagnitude,
    Latitude: latitude,
    Longitude: longitude,
    Date: formatStartDate,
    Time: formatStartTime
}
return msg.payload;

Ik heb bij "Input override" gekozen voor "merge" waardoor hij de data samen voegt en je dus een historie opbouwt.

code:
1
2
3
4
5
type: map
entities:
hours_to_show: 24
auto_fit: true

Deze laat nu gewoon netjes een kaartje zien met de bevingen van de afgelopen 24 uur :)

Alleen nu nog een manier vinden om die "a" in het rondje op de kaart aan te passen :)
@Koepert
Ook een Lovelace gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
type: entities
entities:
    icon: mdi:earth
    name: Plaats
    icon: mdi:pulse
    name: Datum
    type: attribute
    attribute: kracht
    icon: mdi:calendar
    name: Datum
    attribute: date
    icon: mdi:clock
    name: Tijd
    attribute: time
    icon: mdi:longitude
    name: Longitude
    attribute: longitude
    icon: mdi:latitude
    name: Lattitude
    attribute: latitude
theme: Mushroom
state_color: false

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqJq0Ga0E-PQy20EQsCdH7H28CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Dj1H5rH6vHiS4Yx5n71jvEF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 25-09-2022 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
Toppe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:08:
[...]

En waar denk jij dat bijvoorbeeld Shelly vandaan komt? Juist.

Die ontwerpen hun PBC’s wél zelf maar ergens moet je op besparen, ik vraag me dus af hoe hoog hun kwaliteiten controle is
Niet alleen Shelly hoor. Denk niet dat je ook maar één consumentenapparaat in je huis kunt vinden waar de printplaat in de EU gemaakt is. Daar maken we alleen proto spul of hele bijzondere zaken. En is op zich ook niet zo erg, maar het valt en staat inderdaad met de kwaliteitscontrole die de afnemende partij uitvoert (of laat uitvoeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@jhead22 Let even op dat je dus ook info van je omvormer nodig hebt voor je echte eigen energieverbruik. Als je alleen maar de P1 info gebruikt krijg je alleen je netto netverbruik. Daarin mist dan nog het directe eigen verbruik van je PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Timo002 Let even op dat er twee types zijn! Er is ook een SONOFF Zigbee 3.0 USB Dongle Plus E. iTead heeft het dan ook over Dongle-P en Dongle-E. Laatste heeft een EFR32MG21 chip en maakt alleen iTead de firmware voor, niet Koenkk / het Zigbee2MQTT project.

Maar goed, afgezien van de laatste versie zouden ze al wel met firmware moeten komen en flashen niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Septillion schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:59:
[...]

Niet alleen Shelly hoor. Denk niet dat je ook maar één consumentenapparaat in je huis kunt vinden waar de printplaat in de EU gemaakt is. Daar maken we alleen proto spul of hele bijzondere zaken. En is op zich ook niet zo erg, maar het valt en staat inderdaad met de kwaliteitscontrole die de afnemende partij uitvoert (of laat uitvoeren).
Zie mijn latere post, Fibaro Wall Plug die ik heb staat daadwerkelijk Made in Poland op. Kan het uiteraard nog dat een deel fabricage uit Azië komt en bv het PCB in Polen nog alleen in de plastic is geduwd en het doosje in is gegaan.
En mijn antieke Nokia N9 die ik nog steeds in huis heb was volgens mij ook in Polen gefabriceerd.

Maar zoals je zegt. Fabricage in China is niet perse het probleem (v.w.b. kwaliteit, omstandigheden in fabrieken is waarschijnlijk een ander verhaal). De kwaliteitscontrole natuurlijk wel. En bij no-name Chinees spul op AliExpress zal dat zeer waarschijnlijk een stuk minder zijn dan bij een Fibaro of Shelly of ander bekend (Europees / Amerikaans) merk. Maar ook daar heb je uiteraard geen controle op. Zo kan ik mij eerlijk gezegd niet indenken dat het Nederlandse Athom, maker van de Homey smarthome hub, een uitgebreide kwaliteitscontrole heeft hier in Nederland. En dat hoogstens ook weer uitbesteed zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
rob1985 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 22:15:
Ik heb stadsverwarming in Utrecht van Eneco. Ik lees de warmtemeter uit middels een IR schrijf/leeskop (via). Na wat pielen heb ik die aan de praat gekregen en ik ontvang de data in HomeAssistant. De data wordt doorgestuurd vanaf een RaspberryPI - die uitsluitend voor de warmtemeter wordt gebruikt - naar mijn linux server (ubuntu server), waar ik HomeAssistant Core (in een docker) draai.

Op m'n server draai ik o.a. Mosquitto en NodeRed (beide in aparte docker containers, aangezien de HomeAssistant Core geen addons ondersteunt.

Ik heb de warmtemeter sensors handmatig moeten toevoegen in de configuration.yaml van HomeAssistant:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
mqtt:
  sensor:
    - name: "Warmtemeter Energie"
      state_topic: "warmtemeter/values"
      unit_of_measurement: "GJ"
      value_template: "{{ value_json.energy }}"
    - name: "Warmtemeter Volume"
      state_topic: "warmtemeter/values"
      unit_of_measurement: "m3"
      value_template: "{{ value_json.volume }}"

Ik ontvang de volgende MQTT berichten (JSON) via MQTT / Mosquitto in HomeAssistant:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[ Bericht 53 ontvangen op warmtemeter/values om 9:30:
{
    "energy": 248.50900000000001,
    "volume": 2498.791,
    "temp1": 36.9,
    "temp2": 40.65,
    "tempdiff": 3.75,
    "flow": 0,
    "minflow_m": 0,
    "maxflow_m": 224
}
QoS: 0 - Retain: false

Zoals je kunt zien ontvangt HomeAssistant alleen actuele waardes (muv min/maxflow). Ik ben met name geinteresseerd in 'energy' en 'volume'. Vandaar dat ik vooralsnog alleen die twee sensoren heb opgezet in HomeAssistant.

Wat ik graag wil is m'n dagelijkse gebruik inzichtelijk krijgen, zodat ik in een overzichtje / grafiek kan zien hoeveel ik iedere dag heb gebruikt. Ik kom er echter niet aan uit hoe ik dit voor elkaar krijg. Met wat speurwerk ben ik er wel achter dat het via template sensoren moet, maar ik ben nog niks tegengekomen wat op mijn situatie lijkt (wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen, maar ik zie met name dat mensen gemiddelden etc willen weten). Eigenlijk zou ik elke nacht om 00.00 de waarden willen onthouden/opslaan en vergelijken met 23.59 en dan het verschil als waarde in HomeAssistant weergeven.

Heeft iemand een hoe ik mijn dagelijkse gebruik inzichtelijk kan maken?
Meerdere wegen naar Rome natuurlijk. Optie in grafische vorm zou kunnen zijn om een custom:apexcharts-card te gebruiken en deze op group by te zetten.

Andere optie zou zijn om te werken met twee helpers en een automation. En dan gewoon elke nacht het dagverbruik te berekenen en op te slaan in één helper en huidige meterstand (voor volgende dag) in de ander.

Dit zou misschien ook met trigger based template sensoren moeten kunnen maar heb daar ook nog steeds ruzie mee om dat voor mijn piekopwek goed te krijgen.

[edit]En natuurlijk de utility meter vergeten! Die is nog makkelijker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
RobertMe schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:11: Kan het uiteraard nog dat een deel fabricage uit Azië komt en bv het PCB in Polen nog alleen in de plastic is geduwd en het doosje in is gegaan.
En mijn antieke Nokia N9 die ik nog steeds in huis heb was volgens mij ook in Polen gefabriceerd.
Dat kan ik je op een briefje geven. In ieder geval de PCB is met zekerheid gemaakt in Azië. Maar ook de PCBA (PCB assembly) zou ik ook in Azië verwachten. Leuk dat ze hem dan in Polen in een doosje drukken en een sticker erop plakken. Het 'made in' land doet mij dus echt heeeeeelemaal niets :+

En ja, in Europa zouden we hogere standaarden moeten leveren. Maar het ligt nog steeds bij de fabrikant en importeur waarbij de meeste er ook niet echt iets mee doen. Over de breedte genomen is de kwaliteit ook wel hoger maar of dat echt door iets als CE komt. Enige is dat we in Europa gewoon niet echt de grootste bagger / no-name hebben. Maar onder aan de streep heb ik wat meer vertrouwen in bepaalde merken omdat ze zich bewezen hebben (goede naam, weinige incidenten en vooral zelf hebben kunnen bekijken) dan dat ik me ook maar iets beter voel door 'Made in EU'. Zo staat Blitzwolf bij mij wel op gelijke voet met Shelly bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Spijbelaar Iets compleet kant en klaars is er denk ik niet zo. Ja, misschien als je KNX kan laten aanleggen. Maar gewoon drop in denk ik niet.

Een PLC komt dan denk ik nog het meeste in de buurt als kant en klare hardware. Voor de sw kant kan je daarvoor in Domotica met plc's kijken.

Maar meet DIY is er wel meer te bedenken maar gaat er dan vooral om wat je eigen kennis is en hoeveel tijd je er aan wilt besteden.
Spijbelaar schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:44:
Dat hoeft niet waar te zijn. Nu kan je niet gewoon naar de winkel voor een drop in "esp relais" dus het zal natuurlijk afhangen van de software. Maar met juiste software (lees: meeste beschikbare software) stuur je geen schakel-commando maar een schakel-aan-commando of een schakel-uit-commando en is er gewoon feedback.

Bijvoorbeeld een Sonoff mini of een Shelly is te gebruiken, zeker met alternatieve firmware als Tasmota. Die heeft een vrij te schakelen relais en een ingang voor een schakelaar/pulsdrukker. Geen DIN-rail helaas.

Maar goed, met een ESP zit je dan al wel snel aan wireless qua communicatie naar een controller (zoals HA). Je drukknop kan er dan wel bedraad aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Welke integratie draai je voor Zigbee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:48
Deconz (Conbee II)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Septillion schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:28:
[...]

Dat kan ik je op een briefje geven. In ieder geval de PCB is met zekerheid gemaakt in Azië. Maar ook de PCBA (PCB assembly) zou ik ook in Azië verwachten. Leuk dat ze hem dan in Polen in een doosje drukken en een sticker erop plakken. Het 'made in' land doet mij dus echt heeeeeelemaal niets :+

En ja, in Europa zouden we hogere standaarden moeten leveren. Maar het ligt nog steeds bij de fabrikant en importeur waarbij de meeste er ook niet echt iets mee doen. Over de breedte genomen is de kwaliteit ook wel hoger maar of dat echt door iets als CE komt. Enige is dat we in Europa gewoon niet echt de grootste bagger / no-name hebben. Maar onder aan de streep heb ik wat meer vertrouwen in bepaalde merken omdat ze zich bewezen hebben (goede naam, weinige incidenten en vooral zelf hebben kunnen bekijken) dan dat ik me ook maar iets beter voel door 'Made in EU'. Zo staat Blitzwolf bij mij wel op gelijke voet met Shelly bijvoorbeeld.
Laatste post van mij over dit semi offtopic onderwerp. Maar naast CE zijn er volgens mij wel ook echte keuringsinstanties en labels in Europa? Zoals het Duitse tüv. Volgens mij wordt voor het toekennen van dat label wel echt inspectie gedaan door de uitgevende instantie en is het niet de fabrikant die het zelf er op mag plakken. * RobertMe heeft jaren terug een no name stopcontact met USB gekocht bij de Lidl. Was toen hier op Tweakers besproken als "goed" op basis van de tüv certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe TÜV etc zijn inderdaad externe keuringen. Maar goed, die kijken naar design, niet naar de kwaliteitscontrole. En dat is denk ik wel waar de meeste issues liggen. Je kan dus prima een TÜV keurmerk krijgen als je een enkele werkende unit levert met goed design maar nog steeds veel foute units leveren.

Overigens is Lidl spul nooit no-name. Het is geen A-brand maar altijd gelabeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 11:53
Spijbelaar schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:59:
Dag iedereen.

Alvast bedankt!
Ik zat in dezelfde situatie als jou, en ik heb al een jaar of 3 denk ik, zonder enige problemen of hickup een unipi draaien !
https://www.sossolutions....6hP2m7ekiNURoCS0MQAvD_BwE

Ze hebben nog andere modellen ook.
Misschien is dat iets voor je?

Ik heb hem gekoppeld via mqtt: https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Maar ik lees net dat er nog andere manieren zijn ook : https://forum.unipi.techn...ome-assistant-integration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:03

Rouwette

Rouwette.com

rob1985 schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:04:
[...]

Ik weet dat het kan, maar ik vind dit op zich ook wel clean, aparte dockers voor alles. Dus ik heb die bewust zo gedaan.
Van de addons worden ook mooi dockers aangemaakt. 😌

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19

pistole

Frutter

madtraxx schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:52:
[...]

Enig idee waar? Ik heb nu alleen maar deze waarde gevonden in de naam van de plugin;

/dev/serial/by-id/usb-FTDI_P1_Converter_Cable_P12F3OEX-if00-port0

ik dacht dat er voorheen ook wat in je config.yaml stond maar die is bij mij leeg.

(Ik zou wel in een backup terug kunnen kijken of het eerder anders was)
Instellingen > Add-ons -> DSMR Reader > Open Web-UI > Configuration > Datalogger > Serial port config

Er is ongetwijfeld een shortcut :)

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Ik wou gisteren mij Ikea motion sensor koppelen aan HA via de Phillipps heu bridge. Hele middag mee bezig geweest.

Kom ik er achter dat ik dan beter voor een Zigbee usb dongle kan gaan. Ook wat makkelijker voor de toekomst wil meer sensors installeren.

Nu draai ik op de Raspberry pi 4 en zie dat er een Raspbee 2 is die in de PIO pins gaan.

Zijn er meer die deze Raspbee hebben of kan ik beter voor een usb versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
Ik heb een homewizard P1 meter en wil een utility meter maken van m'n dagelijks verbruik.
Volgens de documentatie moet ik

sensor.energy_consumption_tarif_1
sensor.energy_consumption_tarif_2

Daarvoor gebruiken maar die heb ik niet ik heb deze:

sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t1 sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t2

Moet ik daarvoor deze dan gebruiken of moet dit weer op een andere manier?

[ Voor 0% gewijzigd door ComTech op 25-09-2022 15:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is er nog ergens een lijstje waar je aan moet denken bij het kopen van een nieuwbouwhuis in voorbereiding op domotica bestuurbaar via HA? Denk aan blauwe draad achter elke schakelaar bijv. Zou me wel helpen om te bepalen of ik niks over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Evertt schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:17:
Ik wou gisteren mij Ikea motion sensor koppelen aan HA via de Phillipps heu bridge. Hele middag mee bezig geweest.

Kom ik er achter dat ik dan beter voor een Zigbee usb dongle kan gaan. Ook wat makkelijker voor de toekomst wil meer sensors installeren.

Nu draai ik op de Raspberry pi 4 en zie dat er een Raspbee 2 is die in de PIO pins gaan.

Zijn er meer die deze Raspbee hebben of kan ik beter voor een usb versie gaan.
Met een Raspbee zit je natuurlijk vast aan een RPi en kun je niet overstappen op een andere PC zonder een nieuwe Zigbee dongle te kopen. Daarnaast kan de wifi & bluetooth van de RPi (mogelijk) interferentie geven met Zigbee (allemaal werken op 2,4GHz, met uitzondering van de RPi die uiteraard ook 5GHz voor wifi ondersteund). Daarom wordt het ook vaker aangeraden om een USB dongle aan een verlengkabel te plaatsen, en dan uiteraard "op een afstandje".
En met een Raspbee zul je mogelijk geen, of nog maar een beperkt aantal cases kunnen gebruiken. Immers zal de "hat" ook in de case moeten passen.

En afhankelijk van de Zigbee software die je wilt gebruiken, waar je niks over aangeeft, zullen er ook meerdere opties zijn van hardware die variëren in prijs. De Conbee 2 werkt "overal" mee, en ik vermoed dat dat ook geldt voor de Raspbee. Maar als je Zigbee2mqtt of ZHA gaat gebruiken kun je ook kiezen voor bv de Sonoff stick. Deze is AFAIK veel goedkoper dan de Conbee 2 en waarschijnlijk dus ook Raspbee 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
@RobertMe
Met de raspbee ben je alleen beperkt met de Raspberry hier dacht ik ook aan als ik in de toekomst het wil veranderen.

Waarschijnlijk wordt een Conbee. Maar zit ook naar een combinatie met z-wave te kijken.
Moeilijke keuze.

Heb nu Philips Hue bridge helaas ben je erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Evertt schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:52:
@RobertMe
Met de raspbee ben je alleen beperkt met de Raspberry hier dacht ik ook aan als ik in de toekomst het wil veranderen.

Waarschijnlijk wordt een Conbee. Maar zit ook naar een combinatie met z-wave te kijken.
Moeilijke keuze.

Heb nu Philips Hue bridge helaas ben je erg beperkt.
Combinatie stick kwam hier laatst ook langs als vraag en heb ik toen op geantwoord. Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat je dan bv altijd de hele stick moet vervangen voor een upgrade, voor bv Zigbee 1 => Zigbee 3. Of Z-Wave 500 => Z-Wave 700. En combinatie sticks zijn ook nog eens zeldzaam, waardoor je mogelijk niet eens een nieuwe stick kunt kopen.

En daarnaast: het ligt ook aan de software die je wilt gebruiken. Wil je Deconz gebruiken kun je überhaupt alleen voor de Conbee / Raspbee gaan. En mogelijk dat Zigbee2mqtt of ZHA, en ZWave JS ook niet altijd ondersteuning hebben voor die combi sticks. En hoe verloopt de communicatie met zo'n stick überhaupt? In de meeste gevallen identificeert de stick zich als een serieel apparaat. En dan kan AFAIK maar 1 applicatie die seriële interface gebruiken omdat anders zaken door elkaar lopen. Hoe werkt dat met zo'n combi stick? En dat je dan dus zowel Zigbee2mqtt / ZHA & ZWave JS daarmee wilt laten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
Ik ben aan het kijken om een Wallbox Quasar te plaatsen om mijn auto als thuisbatterij te gebruiken maar aangezien deze pas vanaf 600W ontlaadt, wil ik de komende tijd inzicht krijgen in hoeveel kWh ik juist bespaar.

Heeft er iemand een idee wat er fout is aan deze if/else?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: template
    sensors:
      energy_above_600w:
        friendly_name: 'kWh verbruik boven de 600W'
        value_template: >
          {% set x = states('sensor.p1_meter_active_power') | float %}
          {% if x < 600 %} 0
          {% else %} (states('sensor.p1_meter_active_power') | float)
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "Wh"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Horla schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:40:
Ik ben aan het kijken om een Wallbox Quasar te plaatsen om mijn auto als thuisbatterij te gebruiken maar aangezien deze pas vanaf 600W ontlaadt, wil ik de komende tijd inzicht krijgen in hoeveel kWh ik juist bespaar.

Heeft er iemand een idee wat er fout is aan deze if/else?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      energy_above_600w:
          {% if x < 600 %} 0
          {% else %} (states('sensor.p1_meter_active_power') | float)
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "Wh"
Je mist {{ en }} in je template bij de else
Verder miss je defaults voor de float filters, of een availability template. Zo krijg je errors.
En ik zou je aanraden het nieuwe template format je gebruiken, je gebruikt nu het legacy format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Sinds kort heb ik HA draaien met als eerste 'project' het inzichtelijk maken van de energieverbruiken en -kosten. Via een op MP aangeschafte P1 meter is dat nu gelukt m.b.v. de DSMR integratie, grote blij! _/-\o_

Nu ik ook via HACS aan de slag wil gaan, moet HA wel eens een herstart krijgen. Zodra ik dit doe blijft de P1 meter offline en moet ik de gehele DSMR integratie verwijderen en opnieuw koppelen. Met als gevolg dat er een gat ontstaat in uitlezing. Dit lijkt mij dit geen standaardactie die na elke restart van HA gedaan zou moeten worden?

Heeft iemand een oplossing? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
@TheFes dank voor de input. Ik wil hem eerst werkend krijgen voor ik de syntax van al mijn sensors verander. Met behulp van google denk ik dat het de bedoeling is dat ik (0) achter de float zet maar de juiste plaatsing van de {{ en }} vind ik niet terug. Het volgende geeft geen foutcode in de syntax maar werken doet hij niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      energy_above_600w:
          {% set x = states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) %}
          {% if x < 600 %} 0
          {% else %} x = {{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0)) / 1000 }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "kWh"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Horla schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:00:
@TheFes dank voor de input. Ik wil hem eerst werkend krijgen voor ik de syntax van al mijn sensors verander. Met behulp van google denk ik dat het de bedoeling is dat ik (0) achter de float zet maar de juiste plaatsing van de {{ en }} vind ik niet terug. Het volgende geeft geen foutcode in de syntax maar werken doet hij niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    sensors:
      energy_above_600w:
          {% set x = states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0) %}
          {% if x < 600 %} 0
          {% else %} x = {{ (states('sensor.p1_meter_active_power') | float(0)) / 1000 }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "kWh"
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    sensors:
      power_above_600w:
        friendly_name: 'kW verbruik boven de 600W'
          {% if x < 600 %}
            0
          {% else %}
            {{ x / 1000 }}
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "kW"
        availability_template: "{{ states('sensor.p1_meter_active_power') | is_number }}"

Overigens gebruik je een power sensor, dat zal W zijn, energy is kWh, je kunt kunt W niet zomaar delen door 1000 om er kWh van te maken. Je maakt er nu kW van.

Je kunt (k)W met een Riemen Sum integral omzetten naar kWh. Die kun je in de GUI instellen bij Settings > Integrations & Services > Helpers

[ Voor 12% gewijzigd door TheFes op 25-09-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spijbelaar
skank schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:36:
[...]

Ik zat in dezelfde situatie als jou, en ik heb al een jaar of 3 denk ik, zonder enige problemen of hickup een unipi draaien !
https://www.sossolutions....6hP2m7ekiNURoCS0MQAvD_BwE

Ze hebben nog andere modellen ook.
Misschien is dat iets voor je?

Ik heb hem gekoppeld via mqtt: https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Maar ik lees net dat er nog andere manieren zijn ook : https://forum.unipi.techn...ome-assistant-integration
Oh amai merci voor de tip!
Die Unipi 1.1 lijkt me wel iets.
Ik heb hier nog 2 pi's liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken. Dan kan ik al 16 lampen sturen. Kost met wel 400€ dan.

Als ik voor knx zou gaan bvb dan kan ik voor 500€ 48 in/uitgangen sturen.

Gaat nog wat wikken en wegen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Trevvv schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:57:
Sinds kort heb ik HA draaien met als eerste 'project' het inzichtelijk maken van de energieverbruiken en -kosten. Via een op MP aangeschafte P1 meter is dat nu gelukt m.b.v. de DSMR integratie, grote blij! _/-\o_

Nu ik ook via HACS aan de slag wil gaan, moet HA wel eens een herstart krijgen. Zodra ik dit doe blijft de P1 meter offline en moet ik de gehele DSMR integratie verwijderen en opnieuw koppelen. Met als gevolg dat er een gat ontstaat in uitlezing. Dit lijkt mij dit geen standaardactie die na elke restart van HA gedaan zou moeten worden?

Staat er niets in de logs met een hint dat er iets niet goed gaat? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:06
Trevvv schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:57:

Bij mij hetzelfde, echter op de achtergrond lopen de meters wel op, je ziet alleen niets het energie daahboard.
Na een keer heretarten worden de grafieken dan echter weer gewoon bijgewerkt.

Bij mij gebeurt dit echter meestal bij een update van core of os. Niet na een reboot vanwege HACS

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:33
Heeft iemand ook een Ajax alam systeem gekoppeld aan HA ? Ik gebruik de SIA integratie en heb 1 device maar een 5 tal entiteiten.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook de deur status (open/dicht) kan binnenkrijgen met de SIA integratie. Ik zie die entiteiten echter niet terug in de lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:09
ComTech schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:20:
Ik heb een homewizard P1 meter en wil een utility meter maken van m'n dagelijks verbruik.
Volgens de documentatie moet ik

sensor.energy_consumption_tarif_1
sensor.energy_consumption_tarif_2

Daarvoor gebruiken maar die heb ik niet ik heb deze:

sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t1 sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t2

Moet ik daarvoor deze dan gebruiken of moet dit weer op een andere manier?
Even schaamteloos mezelf quoten, inmiddels heb ik gewoon die 2 entiteiten toegevoegd en het werkt de teller loopt (vanmiddag poosje niet) maar dat komt omdat er nog teruggeleverd werd.
Daardoor klopt het totaal natuurlijk niet, dan moet ik op een of andere manier deze sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t1 en t2 er weer vanaf halen.
Maar hoe? Tot zover mijn kennis van yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 21:32
jj85 schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:06:
[...]

Je kan de Utility Meter integratie gebruiken. Zet de Cycle op Daily.
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Alternatief is om de Energie waarde om te rekenen naar m3 of kWh en dan gebruik te maken van het energy dashboard van HA (bijv als gasverbruiksensor)

In mijn geval krijg ik de energie waarden binnen als GJ. Reken ze om naar m3 en kWh.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
template:
  - sensor:
      - unique_id: gas_equivalent
        name: Stadsverwarming (m³)
        unit_of_measurement:  
        device_class: gas        
        state: "{{ ( states('sensor.multical_energy')|float * 3.6 / 1000 * 32.68 ) | round(2)}}" 

- unique_id: multical_energy_gas
        name: Stadsverwarming
        unit_of_measurement: kWh 
        device_class: energy        
        state: "{{ states('sensor.multical_energy')}}" 

utility_meter:
  stadsverwarming_m3_per_dag:
    name: Stadsverwarming Dagelijks (m3)
    cycle: daily    
  stadsverwarming_m3_per_week:
    name: Stadsverwarming Wekelijks (m3)
    cycle: weekly
  stadsverwarming_m3_per_maand:
    name: Stadsverwarming Maandelijks (m3)
    cycle: monthly
  stadsverwarming_m3_per_jaar:
    name: Stadsverwarming Jaarlijks (m3)
    cycle: yearly
Thanks! Ik was nog niet op de hoogte van die Utility meter. Ik heb hem opgezet. Volgens mij moet die even een dagje draaien voordat ie gegevens laat zien, want nu zegt ie nog 'unknown' voor beide.

Wat betreft je YAML configuratie snap ik die berekening nog niet helemaal. Ik krijg GJ en m3 als aparte waardes doorgestuurd. Klopt het dat jouw sensor met oorspronkelijke data "sensor.multical_energy" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madtraxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 22:21
(jarig!)
pistole schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:15:
[...]

Instellingen > Add-ons -> DSMR Reader > Open Web-UI > Configuration > Datalogger > Serial port config

Ik gebruik een andere Add on, namelijk de Slimme meter P1 addon. Daar lijkt het niet te kunnen helaas, morgen hopen dat alle sensors gewoon terugkomen met een ander kabeltje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds mijn slimme laadpaal die zonneopwek, huisgebruik, grid export/import en laadgebruik apart meet dmv CT’s een beetje de smaak te pakken.

Ik houd niet van random zooi aan het internet en wil eigenlijk mijn chinese omvormer en engelse laadpaal van het internet af halen.

Ik heb CT meet hats besteld voor mijn raspberry pi. Deze kunnen tot 40 CT’s meten!
Ik wil elke groep (12 stuks) en 4x 3-fase groepen apart meten zodat ik gedetailleerd inzicht hebt in mijn verbruikt.

Dit word een leuk winter projectje. Ik vraag me af of Home Assistant hier voor geschikt is, of dat ik berer een ander pakket kan draaien.

Volgend jaar wil ik deze setup uitbreiden met een nieuw projectje met CO2 + fijnstof meters in elke ruimte.

Denk dat ik bij HA dan wel aan het juiste adres zit?

- Edit:
Zo te zien is er iig al een mooie docker container om m‘n Pi hats uit te lezen naar mqqt. https://github.com/ned-kelly/docker-lechacal-homeassistant

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 25-09-2022 22:12 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
rob1985 schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:34:
[...]

Thanks! Ik was nog niet op de hoogte van die Utility meter. Ik heb hem opgezet. Volgens mij moet die even een dagje draaien voordat ie gegevens laat zien, want nu zegt ie nog 'unknown' voor beide.

Wat betreft je YAML configuratie snap ik die berekening nog niet helemaal. Ik krijg GJ en m3 als aparte waardes doorgestuurd. Klopt het dat jouw sensor met oorspronkelijke data "sensor.multical_energy" is?
Klopt, sensor.multical_energy. Geeft energie in GJ.
Deze reken ik vervolgens om naar kWh en m3 (equivalent gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ComTech Welk totaal klopt niet?

Maar wat je ook doet, om je enery dashboard qua net levering en teruglevering te laten kloppen heb je 4 sensoren nodig. Een hoog en laag sensor voor de import/levering/consumption onder 'Grid consumption' en een hoog en laag sensor voor export/teruglevering/production onder 'Return to grid'.

Aan de namen die je geeft zou ik verwachten dat je dus onder 'Grid consuption' dus 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t1' en 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_import_t2' moet hebben. En onder 'Return to grid' moet je hebben 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t1' en 'sensor.p1_meter_3c39e72cf3ec_total_power_export_t2'.

Wil je dan ook nog dat eigen netto verbruik klopt in je energy dashboard zal je onder 'Solar panels' nog een entiteit moeten toevoegen die de opwek van je PV bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_eLMo_ Maar kan die hat ook de netspanning van elke fase meten? Anders is het namelijk onmogelijk je werkelijke gebruikte energy te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:01:
@_eLMo_ Maar kan die hat ook de netspanning van elke fase meten? Anders is het namelijk onmogelijk je werkelijke gebruikte energy te bepalen.
Ja, ik meet ook de netspanning van de 3 fases :) En aan gezien ik in de groepenkast meet heb je nog niet te maken met verschillen ivm weerstand van lange kabels. Denk aan de PV omvormer die achter 20m kabel hangt. Dat kan mogelijk eens een voltje verschillen.

[ Voor 25% gewijzigd door _eLMo_ op 26-09-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@_eLMo_ Dat kan een voor en nadeel zijn, net wat je visie is over verlies over de PV kabel. Meet je PV in de meterkast doe je alsof er geen verlies is. Meet je bij de PV telt het op bij eigen verbruik. Voor beide valt wat te zetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:39:
@_eLMo_ Dat kan een voor en nadeel zijn, net wat je visie is over verlies over de PV kabel. Meet je PV in de meterkast doe je alsof er geen verlies is. Meet je bij de PV telt het op bij eigen verbruik. Voor beide valt wat te zetten natuurlijk.
Ik wil de waarheid zo dicht mogelijk bij de meter, dus voor mij een voordeel. Maar ik verwacht daar zelf geen problemen aangezien ik gewoon 4mm2 heb liggen voor 3.7kWp :+ En 3-fase 4mm2 voor de 4.4kWp setup voorop het huis.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 26-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Nu kan ik met onderstaande notify keurig weergeven hoelang het nog duurt voordat ik thuis ben maar ik zou eigenlijk een E.T.A. willen hebben alleen kan ik hier wel wat hulp bij gebruiken. Ik verwacht dat als ik een current time heb en deze + de sensor.time_to_home doe ik op de geschatte ETA uitkom. Echter mis ik de handvatten hoe dit er in praktijk uit zou moeten komen te zien.

YAML:
1
2
3
4
service: notify.mobile_app
data:
  title: Vertrokken van werk
  message: Alex is thuis in {{ states("sensor.time_to_home") }} minuten 

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 26-09-2022 12:39 . Reden: Denk aan de yaml-tags aub! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mr.DJ95 En wij missen daarvoor de layout / werkelijke waarde van sensor.time_to_home :) Die omzetten zal alles vanaf hangen.

En wil je het eenmalig gebruiken of ook als sensor? Laatste zou je dan ook een trigger based sensor voor moeten maken.

[ Voor 30% gewijzigd door Septillion op 26-09-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:39:
@mr.DJ95 En wij missen daarvoor de layout / werkelijke waarde van sensor.time_to_home :) Die omzetten zal alles vanaf hangen.

En wil je het eenmalig gebruiken of ook als sensor? Laatste zou je dan ook een trigger based sensor voor moeten maken.
Ah uiteraard. Deze is momenteen in minuten.

sensor.time_to_home_alex
Time to Home Alex
30
duration: 30.233333333333334
distance: 36.969
route: Best-A28
unit_of_measurement: min

Ik heb hem momenteel in een automation zitten. Zodra ik zone werk verlaat verzend hij dit bericht.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: "Notify: Pietje is onderweg van werk"
trigger:
  - platform: zone
    entity_id: device_tracker.iphone
    zone: zone.werk_Pietje
    event: leave
action:
  - service: notify.mobile_app_iphone
    data:
      title: Pietje vertrokken van werk
      message: Pietje is thuis in {{ states("sensor.time_to_home_pietje") }} minuten

Nu wel in 1 keer de code netjes in YAML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:26
mr.DJ95 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:46:
[...]

Ah uiteraard. Deze is momenteen in minuten.

sensor.time_to_home_alex
Time to Home Alex
30
duration: 30.233333333333334
distance: 36.969
route: Best-A28
unit_of_measurement: min

Ik heb hem momenteel in een automation zitten. Zodra ik zone werk verlaat verzend hij dit bericht.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
    data:
      message: Pietje is thuis in {{ states("sensor.time_to_home_pietje") }} minuten

Nu wel in 1 keer de code netjes in YAML.
Je kan met now een timedelta gebruiken om het aantal minuten in je sensor toe te voegen. Voorbeeldje van deze oplossingsrichting kan je hier vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

g1n0 schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:12:
Heeft er iemand ervaring met een goede (liefste zonder cloud) CO-melder?
Harde eis: ook met een lokaal alarm wanneer mn HA niet beschikbaar is. (Als mn stroom uitvalt wil ik niet dood :) )
Netatmo zag ik voorbij komen, maar kan niets vinden over HA compatibiliteit.

Ik heb een zigbee2mqtt stick, dus alles op zigbee is prima.

Benieuwd naar jullie ervaringen
Ik heb zelf 3 Netatmo rookmelders, en als ik de Netatmo integratie installeer dan zie ik ze ook wel in de diagnostics voorbij komen maar voor de rest kan ik er helemaal niets mee :'(

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zijn er mensen die hier Frigate gebruiken? Heb dat nu geïnstalleerd maar de camera twee keer hernoemt, ziet nu met 3 actieve camera's. Frigate al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat geeft niet het gewenste resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@mr.DJ95 Als je de tijd er in de automation bij wilt hebben:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
action:
    data:
      message: Pietje is thuis in {{ states("sensor.time_to_home_pietje") }} minuten om {{ (now() + timedelta(minutes = states("sensor.time_to_home_pietje")|int)).strftime('%-H:%M') }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
pistole schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:15:
[...]

Deze @bnwgraaf heb je DSMR al werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wou graag iets om de lampen mee te automatiseren op de Apple TV.

Helper aangemaakt die de status bepaald of ik wél of geen film verlichting wil. Staat hij aan dan schakelt de verlichting mee op het afspelen van beeld materiaal of niet.

Ik twijfel nog even om scene's te gebruiken die ik dan kan schakelen, staat wel weer wat netter en zal waarschijnlijk ook eenvoudiger zijn bij aanpassingen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: Cinema mode
trigger:
  - platform: device
    type: changed_states
    device_id: 491b597cc6caa02c783c26f53d1b2551
    entity_id: media_player.keuken_2
    domain: media_player
    entity_id:
      - input_boolean.film_mode
    from: "off"
    to: "on"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.film_mode
    state: "on"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: device
            type: is_paused
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: 9fb43a087f1c6f9fc62c7c0a40d49199
            entity_id: light.wand_toilet_boven
            domain: light
            brightness_pct: 15
          - type: turn_on
            device_id: d6401107455b0fd1d685f3cc7fe11d46
            entity_id: light.wand_voorgevel_boven
            domain: light
            brightness_pct: 15
      - conditions:
          - condition: device
            type: is_playing
        sequence:
          - service: light.turn_off
            data:
              transition: 3
            target:
              entity_id:
                - light.wand_toilet_onder
                - light.wandlamp_links_onder
                - light.wand_voorgevel_onder
                - light.wand_voorgevel_boven
                - light.wand_rechts_onder
                - light.wand_toilet_boven
          - service: light.turn_on
            data:
              transition: 10
              brightness_pct: 10
            target:
              entity_id:
                - light.wand_links_boven
                - light.wand_rechts_boven

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 26-09-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-08 21:43
Ik heb een Co2 meter via ESPhome verbonden met mijn Home Assistant alleen is deze nu in HA niet beschikbaar. Heb ook nog een ander device via esphome integration verbonden en die werkt wel.
Ook wanneer ik kijk in de logs via het esphome dashboard zie ik dat de meter gewoon zn werk doet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en waar ik moet zoeken. In de logs zie ik niks terug over de meter (heeft in het verleden gewerkt en na reboot van mn nas werkt hij niet meer.

Draai HA in docker op een synology drive versie Home Assistant 2022.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HF5236 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:41:
Ik heb een Co2 meter via ESPhome verbonden met mijn Home Assistant alleen is deze nu in HA niet beschikbaar. Heb ook nog een ander device via esphome integration verbonden en die werkt wel.
Ook wanneer ik kijk in de logs via het esphome dashboard zie ik dat de meter gewoon zn werk doet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen en waar ik moet zoeken. In de logs zie ik niks terug over de meter (heeft in het verleden gewerkt en na reboot van mn nas werkt hij niet meer.

Draai HA in docker op een synology drive versie Home Assistant 2022.8.2
Kan je het apparaat zelf wel benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Nog wat voor als de film afgelopen is?
En/of restore van de verlichting als je het weer uit zet?

Ik had een movie mode in het appartement (moet hier nog weer fixen) maar dat was nog zonder play/pauze. Maar movie mode was een van de modi van de woonkamer (input_select)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:45:
@Toppe Nog wat voor als de film afgelopen is?
En/of restore van de verlichting als je het weer uit zet?

Ik had een movie mode in het appartement (moet hier nog weer fixen) maar dat was nog zonder play/pauze. Maar movie mode was een van de modi van de woonkamer (input_select)
Goeie! Ga ik naar kijken, al moet ik wel voorzichtig zijn met het aanpassen ivm WAF. Die is hier prima als ze eenmaal gewend is... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:42:
[...]

Kan je het apparaat zelf wel benaderen?
Via het ESPhome dashboard kan ik deze benaderen ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HF5236 schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:52:
[...]

Via het ESPhome dashboard kan ik deze benaderen ja
Apparaat verwijderen en handmatig weer toevoegen, mogelijk ander ip gekregen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:30
Hey @Vaevictis_ ,
Ik heb uiteindelijk een andere weg genomen. Ik heb de USB>>serial converter van de kabel verwijderd en alleen het inverter stukje plus een weerstand aan de RJ stekker laten zitten. Deze kabel vervolgens aangesloten op een esp8266 boardje en die geprogrammeerd binnen Home Assistant met de esphome addin.

Dat werkte gelijk perfect, dus nu heb ik metingen die door blijven lopen! Ik heb er nu ook niets voor hoeven toevoegen aan de configuration.yaml file.

Wertk vooralsnog goed!
Nu moet ik de metingen nog zien te verwerken die met een kWh meter gemeten worden. Dit is de gebruikte energie die ik gebruik voor het laden van de auto en deze kWh meter telt alleen maar pulsen (1 Watt per pulse). Maar daar is vast ook wel iets voor te vinden binnen esphome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
bnwgraaf schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:57:
[...]

Hey @Vaevictis_ ,
Ik heb uiteindelijk een andere weg genomen. Ik heb de USB>>serial converter van de kabel verwijderd en alleen het inverter stukje plus een weerstand aan de RJ stekker laten zitten. Deze kabel vervolgens aangesloten op een esp8266 boardje en die geprogrammeerd binnen Home Assistant met de esphome addin.

Dat werkte gelijk perfect, dus nu heb ik metingen die door blijven lopen! Ik heb er nu ook niets voor hoeven toevoegen aan de configuration.yaml file.

Wertk vooralsnog goed!
Nu moet ik de metingen nog zien te verwerken die met een kWh meter gemeten worden. Dit is de gebruikte energie die ik gebruik voor het laden van de auto en deze kWh meter telt alleen maar pulsen (1 Watt per pulse). Maar daar is vast ook wel iets voor te vinden binnen esphome!
Om W om te zetten naar kWh kun je Riemann intregral gebruiken zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:38
Ooit al eens een HomeAssistant server opgezet wat toen deed wat het moest doen. Daar heb ik verder nooit meer naar omgekeken. Toch zou ik nu weer gebruik willen maken van HomeAssistent.

Om niet op oude versies te blijven zitten heb ik de oude server maar verwijderd en een nieuwe opgezet. So far so good.

De ingebouwde connectie met SolarEdge werkt ook. Nu is mijn vraag, is er ergens een overzicht met Lovelace modules die mensen hebben zodat je kan kijken/kopieren welke info je wil weergeven?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
Google op lovlace dashboard examples

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Beneveerg En we hebben natuurlijk ook het Home Assistant - Show je setup topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:06
He die kon ik nog niet

Dat wordt weer was lees tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Wellicht handig hem in QR op te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:20
De topic warning verwijst naar de topic start en daar staat ie wel gewoon in. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:37:
[...]

Wellicht handig hem in QR op te nemen?
Staat er in toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Haha je hebt gelijk, zie het nu pas :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Quad schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 15:08:
[...]

Ik gebruik nu al een tijdje deze: https://aliexpress.com/item/4000688965828.html
WiFi en via LocalTuya uit te lezen.
Elke stroomwijziging geeft het door, en tot nu toe betrouwbaar en vrij nauwkeurig. (meet vanaf 0,1W)
Ik gebruik nu de Athom preflashed met ESPhome plugs. Goedkoper dan degene die jij noemt, puur local en integreert automagisch met hass. En makkelijk herporgrammeeebaar — wil je alleen meten en niet het risico lopen dat ze per ongeluk uitgaan? Bijv voor de wasmachine? Dan zet je die functie gewoon uit, waarom niet. Ze hebben wel een softwarematige beperking ingesteld dat alles onder 3W wordt afgekapt naar 0, vermoedelijk omdat de chip minder nauwkeurig is dan dat. Heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als je die software limit uit zet.

Plus homewizard energy plugs in beide smaken, werken ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
RobertMe schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:56:
[...]
De Conbee 2 werkt "overal" mee, en ik vermoed dat dat ook geldt voor de Raspbee. Maar als je Zigbee2mqtt of ZHA gaat gebruiken kun je ook kiezen voor bv de Sonoff stick. Deze is AFAIK veel goedkoper dan de Conbee 2 en waarschijnlijk dus ook Raspbee 2.
Conbee 2 op Amazon DE is 40 euro, sonoff stick P 35.

Goedkoper, ja, *veel*…. Bij mij is dat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jasper Janssen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:14:
[...]

Sonoff is $24 (inclusief btw) bij Itead zelf. Zou je nog wat andere producten bij hen bestellen, dan wordt er gratis verzonden. Anders $4 verzendkosten.

$24 vs. €40 zou ik zelf nog wel de moeite waard vinden, is toch weer een sensor of twee die je extra kan kopen van die besparing :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
ProudElm schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:03:
Hier thuis heb ik SolarEdge. En via de modbus kun je via Wifi/Ethernet realtime de opwek en nog wat meer ophalen en direct in HA stoppen. Dat gaat prima eigenlijk!

[Afbeelding]

Als je snel bent en internet toegang blokkeert van je omvormer dan kun je de recente firmware tegenhouden en zou je als het goed is ook de gegevens van de optimizers moeten kunnen krijgen. Maar daar loopt een topic over hier: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Misschien een stomme vraag, maar kan het niet direct vinden, zou je een korte toelichting kunnen geven op de modbus - heb de term al een paar keer voorbij zien komen, maar kan 'm niet helemaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trevvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-07 10:57
Raven schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:24:
[...]

Staat er niets in de logs met een hint dat er iets niet goed gaat? :?
DaRk PoIsOn schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:40:
[...]

Bij mij hetzelfde, echter op de achtergrond lopen de meters wel op, je ziet alleen niets het energie daahboard.
Na een keer heretarten worden de grafieken dan echter weer gewoon bijgewerkt.

Bij mij gebeurt dit echter meestal bij een update van core of os. Niet na een reboot vanwege HACS
Bedankt voor jullie reacties. Uiteindelijk een gouden tip gekregen om in het KPN modem een statisch IP mee te geven aan de Raspberry Pi en de P1 meter. Nu werkt het vlekkenloos bij een herstart van HA, ook na een update _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jasper Janssen schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:14:
[...]

offtopic:
€19,99 heb ik hem voor opgepikt met de Prime Days, op Amazon NL. Toch 50% goedkoper dan toen. Standaard prijs was toen overigens €30. Dus nu €35 is die duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

marc1982 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:51:
Misschien een stomme vraag, maar kan het niet direct vinden, zou je een korte toelichting kunnen geven op de modbus - heb de term al een paar keer voorbij zien komen, maar kan 'm niet helemaal plaatsen.
Modbus is gewoon een protocol; zie bvb. Wikipedia: Modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
Toppe schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:53:
[...]

Apparaat verwijderen en handmatig weer toevoegen, mogelijk ander ip gekregen
Was inderdaad het geval, heb de esp een vast ip adres gegeven (die bij HA bekend was) en hij werkt weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
Strange thing. I heb zojuist update gedaan naar 2022.9.7. Nu krijg ik allen te zien "Unable to connect to HA..retrying".

Als ik naar 192.x.x.x:8123 ga, krijg ik login scherm te zien (maar ik weet username en passw niet)
EDIT: ik kan er lokaal in nu.

- wat is er mis gegaan in de 9.7 ? Op de telefoon krijg ik: The certificate for this server is invalid. (duckdns i have setup)

Is er een manier om DuckDNS + LetsEncrypt opnieuw certificaten te laten maken

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
water_escape schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:58:
Strange thing. I heb zojuist update gedaan naar 2022.9.7. Nu krijg ik allen te zien "Unable to connect to HA..retrying".

Als ik naar 192.x.x.x:8123 ga, krijg ik login scherm te zien (maar ik weet username en passw niet)
EDIT: ik kan er lokaal in nu.

- wat is er mis gegaan in de 9.7 ? Op de telefoon krijg ik: The certificate for this server is invalid. (duckdns i have setup)

Is er een manier om DuckDNS + LetsEncrypt opnieuw certificaten te laten maken
Hoe heb je je Let's encrypt certificaat initieel aangemaakt? Certbot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
mr.DJ95 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:06:
[...]

Hoe heb je je Let's encrypt certificaat initieel aangemaakt? Certbot?
Ik heb werkelijk geen idee meer. En kan ook niet vinden in de DuckDns handleiding voor HA waar ik de cert moet aanmaken.

[ Voor 42% gewijzigd door water_escape op 27-09-2022 15:09 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:07:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee meer. En kan ook niet vinden in de DuckDns handleiding voor HA waar ik de cert moet aanmaken.
De DuckDNS add on zou dat zelf moeten afhandelen voor zover ik weet.

Pagina: 1 ... 196 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.