Ik heb stadsverwarming in Utrecht van Eneco. Ik lees de warmtemeter uit middels een IR schrijf/leeskop (
via). Na wat pielen heb ik die aan de praat gekregen en ik ontvang de data in HomeAssistant. De data wordt doorgestuurd vanaf een RaspberryPI - die uitsluitend voor de warmtemeter wordt gebruikt - naar mijn linux server (ubuntu server), waar ik HomeAssistant Core (in een docker) draai.
Op m'n server draai ik o.a. Mosquitto en NodeRed (beide in aparte docker containers, aangezien de HomeAssistant Core geen addons ondersteunt.
Ik heb de warmtemeter sensors handmatig moeten toevoegen in de configuration.yaml van HomeAssistant:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| mqtt:
sensor:
- name: "Warmtemeter Energie"
state_topic: "warmtemeter/values"
unit_of_measurement: "GJ"
value_template: "{{ value_json.energy }}"
- name: "Warmtemeter Volume"
state_topic: "warmtemeter/values"
unit_of_measurement: "m3"
value_template: "{{ value_json.volume }}" |
Ik ontvang de volgende MQTT berichten (JSON) via MQTT / Mosquitto in HomeAssistant:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| [ Bericht 53 ontvangen op warmtemeter/values om 9:30:
{
"energy": 248.50900000000001,
"volume": 2498.791,
"temp1": 36.9,
"temp2": 40.65,
"tempdiff": 3.75,
"flow": 0,
"minflow_m": 0,
"maxflow_m": 224
}
QoS: 0 - Retain: false |
Zoals je kunt zien ontvangt HomeAssistant alleen actuele waardes (muv min/maxflow). Ik ben met name geinteresseerd in 'energy' en 'volume'. Vandaar dat ik vooralsnog alleen die twee sensoren heb opgezet in HomeAssistant.
Wat ik graag wil is m'n
dagelijkse gebruik inzichtelijk krijgen, zodat ik in een overzichtje / grafiek kan zien hoeveel ik iedere dag heb gebruikt. Ik kom er echter niet aan uit hoe ik dit voor elkaar krijg. Met wat speurwerk ben ik er wel achter dat het via template sensoren moet, maar ik ben nog niks tegengekomen wat op mijn situatie lijkt (wellicht gebruik ik verkeerde zoektermen, maar ik zie met name dat mensen gemiddelden etc willen weten). Eigenlijk zou ik elke nacht om 00.00 de waarden willen onthouden/opslaan en vergelijken met 23.59 en dan het verschil als waarde in HomeAssistant weergeven.
Heeft iemand een hoe ik mijn dagelijkse gebruik inzichtelijk kan maken?
[
Voor 0% gewijzigd door
Septillion op 25-09-2022 12:11
. Reden: Denk aan de yaml aub! ]