Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.372.039 views

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-11 09:27
Ik zal er wel helemaal overheen kijken, maar: Kan iemand me vertellen waar ik voor de intergration DSMR Slimme Meter de tarieven kan aanpassen? :/

Science is stranger than fiction

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

-Randy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:22:
Goedemorgen,

Ik wil mijn Iphone connecten voa Bluethoot met mijn HA.
Heb een Bleuthoot 5.1 usbstick en een iphone met daarop de HA-app.

Ik wil het gaan gebruiken voor als ik niet thuis ben, bepaalde apparaten uitworden geschaakeld.

Maar kan nergens in HA vinden dat HA kan connecten via bleuthoot.

Weet iemand de oplossing?
Waar loop je tegenaan in de handleiding.

De mens leert. De mensheid niet.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Harmani schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
Ik zal er wel helemaal overheen kijken, maar: Kan iemand me vertellen waar ik voor de intergration DSMR Slimme Meter de tarieven kan aanpassen? :/
Bedoel je de versie van Willem.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

Harmani schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:31:
Ben je niet op zoek naar de instellingen van HASS zelf? Afaik heeft die integratie verder niks van doen met prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJdKp_z4Wk1E3mUpUcNrQR3XB5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qlec9m0bjZMkFHMT4XHBJFpR.png?f=fotoalbum_large

Daarna kan je bij de toe/teruglevering een prijs koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kfkwUfMshtBCDwOtGVcS-YS4z4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kCsGuYljEg3LUPY5wP18wTwi.png?f=user_large

Alle energy cards maken gebruik van bovenstaande data.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
D4NG3R schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:27:
[...]

"Home assistant bluetooth" op google brengt je direct naar de juiste pagina. ;)

Maaruhm, als je de HA app toch al op je telefoon hebt staan, waarom werk je niet met de GPS?
Ik heb gezocht maar denk dat ik te moeilijk zocht.

Omdat dat niet helemaal 100% werkt.
Soms blijven de apparaten aan of gaan niet aan.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

-Randy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
[...]

Ik heb gezocht maar denk dat ik te moeilijk zocht.

Omdat dat niet helemaal 100% werkt.
Soms blijven de apparaten aan of gaan niet aan.
Dat probleem zal waarschijnlijk alleen maar groter zijn bij bluetooth, veel foutgevoeliger.

Heb je wel de juiste vertraging in je automations zitten en heeft de HA app wel de juiste permissies?
Denk bij vertraging aan "telefoon -Randy- afwezig voor 10 minuten"

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Randy-
Als in naar de connecties kijk van mijn mobiel staat ee geen bleuthoot bij.
Ik heb gehoord dat het wel kan, daarom ben ik gaan zoeken.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• -Randy-
Het heeft gewerkt alleen na een tijd begon het slechter en slechter te worden.

Heb het ook via wifi geprobeert, werkt ook niet 100%.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

-Randy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:12:
[...]

Als in naar de connecties kijk van mijn mobiel staat ee geen bleuthoot bij.
Ik heb gehoord dat het wel kan, daarom ben ik gaan zoeken.
De telefoon zend een bluetooth broadcast id uit. Constant als de bluetooth aan staat.
Er hoeft dus geen verbinding gemaakt te worden. Of dat je het ziet in de telefoon.
Weet bijvoorbeeld wanneer de postbode in de buurt is. Die zend een mac adres uit met een van de apparaten.
Helaas komt het voor dat tegenwoordig ook random bluetooth adressen gegenereerd worden, imho.
Hoe doe ik het zelf. Via de HA app op de telefoon. Dan wordt de GPS locatie en nog veel meer doorgegeven.
En via ESPhome bluetooth proxies.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:31
lolgast schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:24:
[...]

Als je deze manier van ‘omdraaien’ niet prettig vind, kun je ook de filtering omdraaien. Door ipv met ‘groter dan’ met ‘kleiner dan’ te werken.

Er zijn vaak vele manieren om hetzelfde te bereiken :)
Ow dit werkt wel hoor, moet alleen even er aan denken als je met zoiets aan de slag gaat.

Heb voor het gemak ook even de juiste icons er bij gezet, maar kan dit niet efficiënter?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  - sensor:
      - name: "AED Mode"
        state: >
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 -%}
                Verwarmen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 3 %}
                Koelen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 %}
                Normaal
            {%- endif -%}
        icon: >
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 -%}
                mdi:radiator
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 3 %}
                mdi:fan
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 %}
                mdi:eye-circle-outline
            {%- endif -%}

Ik kom hier twee verschillende opties tegen maar beide combineren geen elif met een state én een icon

Overigens mogen ze die kasten wel iéts beter isoleren. Je staat nu echt voor Jan Joker te stoken.

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 21-09-2022 12:48 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• -Randy-
Ik ga vanavond er weer eens voor zitten.

En de handleiding doornemen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:34
@Toppe Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - sensor:
        state: >-
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
        icon: >-
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

Stond ook random streepje bij eerste statement. En ook availability toegevoegd, scheelt je weer error daar je float geen default gaf.

P.S. Nuttige entity ID's ftw :+

• Toppe
Septillion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:58:
@Toppe Zoiets?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - sensor:
        state: >-
            {% set s = states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float %}
            {% if s > 5 -%}
              Verwarmen
            {% elif s > 3 %}
              Koelen
            {% elif s > 1 %}
              Normaal
            {% else %}
              Error
            {%- endif -%}
        icon: >-
            {% set i = {
              'Verwarmen': 'mdi:radiator',
              'Koelen': 'mdi:fan', 
              'Normaal': 'mdi:eye-circle-outline', 
              'Error': 'mdi:alert-circle'
            } %}
            {{ i[this.state] }}
        availability: "{{ states('sensor.tasmota_energy_power_4')|is_number }}"

Stond ook random streepje bij eerste statement. En ook availability toegevoegd, scheelt je weer error daar je float geen default gaf.
Held! _/-\o_

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:29

Rouwette

Rouwette.com

Misschien een domme vraag :P google geeft niet echt duidelijke mogelijkheden

Ik heb 433mhz werkend in HA, (USB, link Ali) zie bv een weerstation, maar de deurbel 433mhz zie ik niet tegelijk, het is of/of, ligt eraan waar ik de antenne zet.

Is het een mogelijkheid om een 2de antenne aan de ontvanger te stuiten?

https://www.rouwette.com/

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39
Toppe schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:35:
[...]

Toevallig fotootje? :+

Overigens zit ik zelf te denken aan de losse D18B20 en geen bedrade versie zodat je zelf de bedrading wat beter kan afwerken :D
Hierbij 2 foto's van mijn situatie.
Ik heb de bekabeling van de sensoren direct op de D1 gesoldeerd en het geheel 'afgewerkt' met krimpkous zodat de contacten afgeschermd zijn. Zoals gezegd zit er een kast omheen, dus geen noodzaak om het nog beter af te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Wpjs25RXhtMJO4zxdeweCT5g5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KA4fisdfrrbg6v3qbuMVevT9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muLOUGQ33YGgBrZx0HpqkEpih_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8EVWhbXMcWCnW8v5HMC2ISj.jpg?f=fotoalbum_large

• Harmani
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-11 09:27
D4NG3R schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:37:
Ben je niet op zoek naar de instellingen van HASS zelf? Afaik heeft die integratie verder niks van doen met prijzen.
Dat was het dus, compleet op de verkeerde plek aan het zoeken... mijn dank is groot! _/-\o_

Science is stranger than fiction

• Septillion
@Rouwette Twee antennes op één ontvanger gaat nooit werken. RF is niet zo simpel om alleen even twee antennes op te tellen.

Ken de integratie niet, maar tweede module mogelijk?

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Septillion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:59:
@Rouwette Twee antennes op één ontvanger gaat nooit werken. RF is niet zo simpel om alleen even twee antennes op te tellen.

Ken de integratie niet, maar tweede module mogelijk?
Daar was ik al bang voor, het is een addon https://github.com/pbkhrv...-addons/tree/main/rtl_433
Daarnaast een auto discovery https://github.com/pbkhrv...tl_433_mqtt_autodiscovery

Ik heb nog geen idee hoe ik 433mhz uit het logboek, welke de discovery niet registreert, handmatig kan toevoegen.

Bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
time      : 2022-09-21 13:53:01
model     : Generic-Remote
House Code: 6715
Command   : 15
Tri-State : 0ZXX01X10011
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 
time      : 2022-09-21 13:53:01
model     : Smoke-GS558
id        : 1762
unit      : 24
learn     : 0
Raw Code  : f0dc58

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 23:01

-CJ

Not remastered

mbuurman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 13:48:
[...]

Hierbij 2 foto's van mijn situatie.
Ik heb de bekabeling van de sensoren direct op de D1 gesoldeerd en het geheel 'afgewerkt' met krimpkous zodat de contacten afgeschermd zijn. Zoals gezegd zit er een kast omheen, dus geen noodzaak om het nog beter af te werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi gedaan! Puur uit interesse; waarom zou je de aan- en afvoertemperatuur willen weten?

Ik zit ook te denken om het gehele verwarmingssysteem in mijn huis via Home Assistant te doen dus ben nu vooral aan het inlezen.

All I had to do was follow the damn train.

• mbuurman
  • Laatst online: 10:39
-CJ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:12:
[...]

Mooi gedaan! Puur uit interesse; waarom zou je de aan- en afvoertemperatuur willen weten?

Ik zit ook te denken om het gehele verwarmingssysteem in mijn huis via Home Assistant te doen dus ben nu vooral aan het inlezen.
Het temperatuurverschil in aanvoer op de verdeler en de retour van een individuele groep bepaald de warmte afgifte van die betreffende groep. In mijn keuken is het een stuk koeler dan in mijn woonkamer, de retourtemperatuur van de keukengroep is daarom een stuk lager.
Om een evenredige warmte beleving tussen alle groepen te krijgen knijp ik de 'warme groepen' iets af (aanvoerkraan iets dicht) zodat ik hier een vergelijkbare retourtemperatuur krijg.

ps. Alle groepen liggen in dezelfde fysieke ruimte zonder deuren (woonkamer en keuken). Waarbij de thermostaat in de woonkamer hangt. Te snel warm in de woonkamer betekend nog een koude keuken.

[ Voor 5% gewijzigd door mbuurman op 21-09-2022 14:21 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-11 23:01

-CJ

Not remastered

mbuurman schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:19:
[...]

Het temperatuurverschil in aanvoer op de verdeler en de retour van een individuele groep bepaald de warmte afgifte van die betreffende groep. In mijn keuken is het een stuk koeler dan in mijn woonkamer, de retourtemperatuur van de keukengroep is daarom een stuk lager.
Om een evenredige warmte beleving tussen alle groepen te krijgen knijp ik de 'warme groepen' iets af (aanvoerkraan iets dicht) zodat ik hier een vergelijkbare retourtemperatuur krijg.

ps. Alle groepen liggen in dezelfde fysieke ruimte zonder deuren (woonkamer en keuken). Waarbij de thermostaat in de woonkamer hangt. Te snel warm in de woonkamer betekend nog een koude keuken.
Ah, ik heb eenzelfde situatie (inclusief een gang die wel is afgesloten) dus dan kan dit voor mij ook relevant zijn. Bedankt voor het delen en je antwoord!

All I had to do was follow the damn train.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02
17 september had SolarEdge een flink deel van de dag een storing in hun portal/app/API, de productiedata kwam overdag niet door. Pas na 20:00 's avonds zag ik in de SolarEdge portal dat de data van die dag langzaam in de app verscheen. De SolarEdgedatabase zal flink druk geweest zijn met het in een paar uur tijd verwerken van de data van tig omvormers van een hele dag. Na afloop van de inhaalslag stond het goed in de portal/app.

Echter, Home Assistant heeft de stroom data gedurende het bijwerken (tussen ongeveer 20:00 en 01:00) verwerkt als PV-productie op die tijdstippen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4lIT5N_hoFDp0KJ_FrrwvOfr50=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QhpGiqZYxvlRa8PTcBJan3zm.png?f=fotoalbum_medium

Geen groot drama, voor de week- en maandgrafieken maakt het geen bal uit, maar de autist in mij wéét dat het voor deze dag nu niet correct staat. Dit is zeker niet eenvoudig bij te werken zodat het matcht met de werkelijkheid? :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-11 09:57
Ik zoek me een slag in de rondte maar krijg het niet gevonden (misschien kan het ook wel niet?)
Ik zou graag de status van een mediaplayer als entitity of object willen hebben op mijn dashbord waar ik later weer iets anders mee wil gaan doen.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik niet alle statussen weet van de mediaplayer dus wilde ik eerst een overzicht/log entry maken om te monitoren welke statussen er allemaal voorbij komen.

Ik kan wel een Media Control card toevoegen maar dat is real time en ik zou graag de history ervan willen kunnen inzien of gewoon als entity aan mijn dashbord toevoegen.

• Bartske
  • Laatst online: 07:14
JeroenH schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:21:
17 september had SolarEdge een flink deel van de dag een storing in hun portal/app/API, de productiedata kwam overdag niet door. Pas na 20:00 's avonds zag ik in de SolarEdge portal dat de data van die dag langzaam in de app verscheen. De SolarEdgedatabase zal flink druk geweest zijn met het in een paar uur tijd verwerken van de data van tig omvormers van een hele dag. Na afloop van de inhaalslag stond het goed in de portal/app.

Echter, Home Assistant heeft de stroom data gedurende het bijwerken (tussen ongeveer 20:00 en 01:00) verwerkt als PV-productie op die tijdstippen:

[Afbeelding]

Geen groot drama, voor de week- en maandgrafieken maakt het geen bal uit, maar de autist in mij wéét dat het voor deze dag nu niet correct staat. Dit is zeker niet eenvoudig bij te werken zodat het matcht met de werkelijkheid? :P
Als je weet in welk uur welke hoeveelheid is geproduceerd is het redelijk eenvoudig aan te passen via home assistant zelf. Via Developer Tools > Statistics

Zo had ik zelf ooit doordat mn zonnenpanelen 2 weken van het dak waren afgehaald vanwege verbouwing een productie van -1000kwh in mijn home assistant (door een bug). Dit heb ik toen eenvoudig kunnen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 21-09-2022 15:41 ]

• Septillion
@JeroenH Je kan dat aanpassen via Dev tools => Statistics => Adjust a statistic. Zelf nog nooit gedaan maar dan zou je het moeten kunnen verplaatsen. Nog nooit gedaan zelf, maar zou het zelf even 's avonds doen als de som niet meer oploopt.

• Septillion
@schumi2004 Je kan in je logbook of history filteren op je media entity. Dan kan je alle wijzigingen van de state over een tijd bekijken.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:02
Super! Daar ga ik mee aan de gang, dank u, beiden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• schumi2004
Septillion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:45:
@schumi2004 Je kan in je logbook of history filteren op je media entity. Dan kan je alle wijzigingen van de state over een tijd bekijken.
Na het lezen van je reactie heb ik het vermoeden dat ik deze info eruit gefilterd heb. Thanks voor de tip/hint ;)

/edit:
Helaas daar kan ik het niet zien.
Gaat dus om dat geel gemarkeerde, daar kan ik dus zien welke app (Is android TV) of zender/input er actief is.
Dit zelfde zie je met een Chromecast bijvoorbeeld ook maar dergelijke info kan ik nergens terug halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH_nXzaLuoUf5yMvceZF88C2kQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8dk1PLtTwwE6848U1G3t5Smu.png?f=user_large

En bijvoorbeeld een TV zender waarbij het groen gemarkeerde alle entities zijn die ik kiezen kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB-OB-15Gzn3ytuRMHKWYjgKEgs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GMoabgceVES0JcYzvAus8UjM.png?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door schumi2004 op 21-09-2022 19:04 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
moozzuzz schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:05:
Ik zit met het volgende deel van een automatisation in de knoop, het lijkt aan het feit te liggen dat ik een berekende waarde wil geven aan de color temp, of dat is toch mijn vermoeden.

...

De vraag is: doe ik weer iets fout of is het een HA-bugje?
@TheFes ik ben weer naar mijn eerste aanpak gegaan (mqtt.publish ipv service light.turnon) maar deze keer met color_temp_step ipv het sukkelen met een conditie-variabele of met state_attr(). Werkte zo snel correct dat ik het bijna niet kan geloven dat ik deze als afgewerkt mag aanvinken 8)7.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#restore ikea styrbar colour temperature button actions

...

service: mqtt.publish
data:
  payload: "{\"color_temp_step\": 25}"
  topic: zigbee2mqtt/Lights/Living/Main/set #target

...

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:59
schumi2004 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:58:
[...]

Na het lezen van je reactie heb ik het vermoeden dat ik deze info eruit gefilterd heb. Thanks voor de tip/hint ;)

/edit:
Helaas daar kan ik het niet zien.
Gaat dus om dat geel gemarkeerde, daar kan ik dus zien welke app (Is android TV) of zender/input er actief is.
Dit zelfde zie je met een Chromecast bijvoorbeeld ook maar dergelijke info kan ik nergens terug halen.
[Afbeelding]

En bijvoorbeeld een TV zender waarbij het groen gemarkeerde alle entities zijn die ik kiezen kan.
[Afbeelding]
Wat zoek je nu precies?? Want de State van de mediaplayer is (niet volledig) unavailable, idle, paused, playing etc. De state attributes zijn source en source list oa. Daar staat RTL ed tussen.

• schumi2004
Koepert schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:11:
[...]

Wat zoek je nu precies?? Want de State van de mediaplayer is (niet volledig) unavailable, idle, paused, playing etc. De state attributes zijn source en source list oa. Daar staat RTL ed tussen.
Wellicht ben ik in de war met andere objecten maar Ik zoek een history/object van de sources, RTL, NPO, Netflix etc.

Media card kan het laten zien dan moet ik hier toch ook een object/entity/history van kunnen hebben ergens?

/edit:
Denk dat ik wat aanknopingspunten gevonden heb, kom er later op terug.

/edit2:
Duurde even maar ben er uit naar waar ik naar opzoek was.
Middels een topic op HA forum kwam ik uit op Developer Tools -> States met onderstaand overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7fXcU76wEx6oRF4whgEGC1ADnA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H5xnYmBvL2fd0DiSfYLgFoBj.png?f=user_large

Daar de volgende sensors mee gemaakt (als test).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- platform: template
  sensors:
    living_room_tv_media:
      value_template: '{{ states.media_player.philips.attributes["media_title"] }}'
      friendly_name: 'Living Room TV Media Title'

sensors:
    living_room_tv_app:
      value_template: '{{ states.media_player.philips.attributes["app_name"] }}'
      friendly_name: 'Living Room TV App Name'

sensors:
    living_room_tv_source_list:
      value_template: '{{ states.media_player.philips.attributes["source_list"] }}'
      friendly_name: 'Living Room TV Source List'

Met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz9CGRjcaAYzUVC-YDpoGfBppbs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aHkXAQRSGZ6FxXaDiASwtbP0.png?f=user_large

Thanks voor meedenken ;)

[ Voor 55% gewijzigd door schumi2004 op 22-09-2022 11:27 ]

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 12:55
Ik wil een automatisering maken dat als vrouwlief (of iemand anders) de (geroote) Toon Thermostaat te hoog zet, deze dan automatisch wordt terug gezet naar een normale(re) waarde maar ik kom er alleen niet uit.

Dit is mijn code; het zit 'm vooral in het stukje "service: climate.set_temperature" en verder, want de notificatie via de google mini komt wel goed door. Daar maak ik uit op dat in ieder geval wel de te hoge temperatuursetting wordt gedetecteerd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Temperatuursetting te hoog
description: >-
  Als de temperatuur van de thermostaat te hoog wordt gezet, dan deze terug naar
  21.
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: climate.toon_thermostaat
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
    attribute: temperature
    above: 25
condition: []
action:
  - service: climate.set_temperature
    data:
      temperature: 21
  - service: tts.google_translate_say
    data:
      entity_id: media_player.living_room_speaker
      language: nl
        Zou je niet een trui aantrekken? Of misschien een dekentje?
        Energiecrisis, nietwaar?
    enabled: true
mode: single

Waarschijnlijk mis ik nog iets, iemand een idee?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 22-09-2022 11:24 . Reden: Denk aan de yaml ]

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 16:33
podarcis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:02:
Ik wil een automatisering maken dat als vrouwlief (of iemand anders) de (geroote) Toon Thermostaat te hoog zet, deze dan automatisch wordt terug gezet naar een normale(re) waarde maar ik kom er alleen niet uit.

Dit is mijn code; het zit 'm vooral in het stukje "service: climate.set_temperature" en verder, want de notificatie via de google mini komt wel goed door. Daar maak ik uit op dat in ieder geval wel de te hoge temperatuursetting wordt gedetecteerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  21.
trigger:
    for:
action:
    data:
    data:
        Energiecrisis, nietwaar?

Heb je al in de documentatie gekeken? Wellicht werkt het wel met een target + entity_id. Kijk ook even in de logs/trace, want als je automation dus wel triggert en er een deel van de actions wordt uitgevoerd, staat er ook wat info over het deel dat niet werkt.

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Ik maak momenteel gebruik van "oude" Blitzwolf BW-SHP13 pluggen en deze werken goed i.c.m. HA en de Conbee2/Deconz oplossing. Ze schakelen en geven het stroomverbruik door.

Ik begrijp dat de huidige BW-SHP13 lichting (Ali) geen verbruiksinformatie meer doorgeeft aan HA.

Wat is een goed alternatief voor deze schakelaars?

ps ik heb deze besteld maar lees her en der dat die ook niet helemaal lekker werkt met mijn combinatie:
https://nl.aliexpress.com...bkMf&gatewayAdapt=glo2nld

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
podarcis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:02:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  21.
trigger:
    for:
action:
    data:
    data:
        Energiecrisis, nietwaar?

Zoals Ronker32 ook zegt, je mist een target + entity_id bij action. Want de climate service weet nu niet waar hij die actie op moet uitvoeren.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59
Arn0uDz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:29:
[...]

Zoals Ronker32 ook zegt, je mist een target + entity_id bij action. Want de climate service weet nu niet waar hij die actie op moet uitvoeren.
@podarcis Ik debug dit soort dingetjes altijd door de service call handmatig in te voeren in de UI, en dan naar YAML modus te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://my.home-assistant.io/badges/developer_services.svg

Die YAML verklapt dan wat je nodig hebt

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 22-09-2022 08:35 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• podarcis
  • Laatst online: 14-11 12:55
Hmmbob schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:34:
[...]

@podarcis Ik debug dit soort dingetjes altijd door de service call handmatig in te voeren in de UI, en dan naar YAML modus te gaan:

[Afbeelding]

Die YAML verklapt dan wat je nodig hebt
Handig truukje... Zoals door meerderen was aangegeven, ik miste een target en een entitty_id. Het stukje dat nu werkt is;

code:
1
2
3
4
5
service: climate.set_temperature
data:
target:

Ik heb inderdaad ook in de documentatie van HA gezocht, maar op de een of andere manier helpt me die vaak maar weinig. Dit werkt in ieder geval, bedankt aan degene die me de juiste richting in hebben geholpen!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
podarcis schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:52:
[...]

Handig truukje... Zoals door meerderen was aangegeven, ik miste een target en een entitty_id. Het stukje dat nu werkt is;

code:
1
2
3
4
5
service: climate.set_temperature
data:
target:

Ik heb inderdaad ook in de documentatie van HA gezocht, maar op de een of andere manier helpt me die vaak maar weinig. Dit werkt in ieder geval, bedankt aan degene die me de juiste richting in hebben geholpen!
Ik zal de laatste zijn die zegt dat de documentatie van HA altijd duidelijk is, maar in dit geval lijkt het voorbeeld me toch prima

https://www.home-assistan...ce-climateset_temperature
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
### Set temperature to 24 in heat mode
automation:
  trigger:
    platform: time
    at: "07:15:00"
  action:
      target:
        entity_id: climate.kitchen
      data:
        temperature: 24
        hvac_mode: heat

Home Assistant configuratie

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:20:
@hneel

[...]

Lijkt me dus normaal dat last_update dus ook aanpast. last_changed zou niet moeten aanpassen. Maar daar heb ik ook issues mee.
Ik had ook verwacht dat mijn bluetooth thermometers en fpr that matter m'n evohome thermos dat daarbij ze beide zouden updaten als er een nieuwe waarde waarde binnenkomt, en dat gebeurt ook, maar dat de last_update ook aanpast op het moment dat er een BLE waarde binnenkomt van de sensor, ook als dat nog steeds dezelfde waarde is. En dat gebeurt dus niet.

Het lijkt haast wel alsof de integraties die waarde gewoon niet aanpassen conform de docs, of dat er ergens een filterlaag tussenzit waardoor de update tijden verloren gaan. Anyway: verder dan dat was ik nog niet gekomen, I would like to subscribe to your newsletter.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Flash3d schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:26:
Ik maak momenteel gebruik van "oude" Blitzwolf BW-SHP13 pluggen en deze werken goed i.c.m. HA en de Conbee2/Deconz oplossing. Ze schakelen en geven het stroomverbruik door.

Ik begrijp dat de huidige BW-SHP13 lichting (Ali) geen verbruiksinformatie meer doorgeeft aan HA.

ps ik heb deze besteld maar lees her en der dat die ook niet helemaal lekker werkt met mijn combinatie:
Ik kocht zo eentje bij ali (Tuya Zigbee Plug 16A/20A Eu Outlet 3680W Power Meter). Door Z2M herkend als Tuya TS011F_plug_1. Tevreden van.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 13:09

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Heeft iemand hier een idee hoe ik het volgende voor elkaar kan krijgen; ik heb een ochtendroutine die moet starten als er tussen half 7 en 7 beweging gedetecteerd word op een bepaalde bewegingsmelder; en dan maar 1 keer mag starten (en dus niet nog een keer start als er weer beweging is). Iemand een goede suggestie, moet ik dat oplossen met een helper-variable waarin in controleer of er die dag de ochtendroutine al geweest is of kan het slimmer?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:52

Mimiix

Professioneel Prutser

Flash3d schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:26:

Allicht even zoeken in dit topic. Deze vraag is inmiddels al 4x gesteld (als ik goed geteld heb) dit jaar.

Frient schijnt goed te zijn :)
moozzuzz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:01:
[...]

Ik kocht zo eentje bij ali (Tuya Zigbee Plug 16A/20A Eu Outlet 3680W Power Meter). Door Z2M herkend als Tuya TS011F_plug_1. Tevreden van.
Dat is een SHP15 met ander merkje. Zelfde doosje.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• TheFes
deWit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:10:
Heeft iemand hier een idee hoe ik het volgende voor elkaar kan krijgen; ik heb een ochtendroutine die moet starten als er tussen half 7 en 7 beweging gedetecteerd word op een bepaalde bewegingsmelder; en dan maar 1 keer mag starten (en dus niet nog een keer start als er weer beweging is). Iemand een goede suggestie, moet ik dat oplossen met een helper-variable waarin in controleer of er die dag de ochtendroutine al geweest is of kan het slimmer?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.je_motion_sensor
    to: "on"
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ now().date() != as_local(this.attributes.last_triggered).date() }}"
  - condition: time
    after: "06:30"
    before: "07:00"
action:
  - je routine

• CAP-Team
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik gebruik daar een helper voor.
's nachts om 2 uur wordt die helper aangezet.
Zodra de eerste beweging in de gang beneden wordt gedetecteerd en als de helper aan staat, dan gaan de lampen in de woonkamer aan, en de helper wordt weer uitgezet.
Als de zon opkomt en er is nog geen beweging geweest dan wordt de helper ook uitgezet.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Septillion
@Jasper Janssen Uhh, nu ben ik even kwijt, zie je nu wel of juist niet aanpassingen?

Volgens mij zou last_change alleen moeten aanpassen als de waarde anders is. En last_update bij elk antwoord van het apparaat en lijkt me dus met force ook vaker dan dat.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:30
deWit schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:10:
Ik gebruik zelf een input_select om de "dagcyclus" bij te houden. Opties zijn Slapen => Ontwaken => Overdag => Gaan slapen. Ontwaken gaat bv op basis van de wekker (van Android) of kan ik vanuit bed met een knop doen. Daarbij gaat dan de verlichting aan op de slaapkamer als zijnde wakeup light. Met de knop/lichtschakelaar bij de deur wordt deze (altijd) op overdag gezet, maar dit gebeurt ook automatisch als die op "Ontwaken" staat en er 2 minuten aaneengesloten beweging is geweest en daarna (pas) de slaapkamerdeur geopend. "Gaan slapen" wordt automatisch geactiveerd als ik na 22u het bed in ga, of als ik na half 11 de slaapkamer op ga. En "Slapen" gaat dan weer automatisch als ik in bed ga liggen.
Waarbij "in bed" en "in bed liggen" gebaseerd zijn op load cells onder het bed, gecombineerd met een brwegingsmelder onder het bed. (Lees: als ik "in bed" ben is beweging alleen mogelijk als de melder onder het bed actief is. Gaat de "algemene" bewegingsmelder af terwijl ik in bed ben dan is het of een false positive of draai ik mij eens om 's nachts :p

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Heeft er iemand hier toevallig een Odroid M1 ? De N2 is nauwelijks beschikbaar.

Nu heb ik deze gekocht voor een vriend van mij maar zie dat deze niet supported is. Nu wil ik het liefste de HASOS gaan gebruiken (ivm addons en backups etc), maar heeft iemand hier toevallig een manual voor hoe dit aangepakt moet worden?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Toppe
RobertMe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik zelf een input_select om de "dagcyclus" bij te houden. Opties zijn Slapen => Ontwaken => Overdag => Gaan slapen. Ontwaken gaat bv op basis van de wekker (van Android) of kan ik vanuit bed met een knop doen. Daarbij gaat dan de verlichting aan op de slaapkamer als zijnde wakeup light. Met de knop/lichtschakelaar bij de deur wordt deze (altijd) op overdag gezet, maar dit gebeurt ook automatisch als die op "Ontwaken" staat en er 2 minuten aaneengesloten beweging is geweest en daarna (pas) de slaapkamerdeur geopend. "Gaan slapen" wordt automatisch geactiveerd als ik na 22u het bed in ga, of als ik na half 11 de slaapkamer op ga. En "Slapen" gaat dan weer automatisch als ik in bed ga liggen.
Waarbij "in bed" en "in bed liggen" gebaseerd zijn op load cells onder het bed, gecombineerd met een brwegingsmelder onder het bed. (Lees: als ik "in bed" ben is beweging alleen mogelijk als de melder onder het bed actief is. Gaat de "algemene" bewegingsmelder af terwijl ik in bed ben dan is het of een false positive of draai ik mij eens om 's nachts :p
Die load cells onder je bed zijn wel grappig, kan je zien hoeveel vocht je ‘s nachts verliest en hoe hard je aan het sporten bent :+

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41

Illusion

(the art of)

Possible schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:23:

Nu heb ik deze gekocht voor een vriend van mij maar zie dat deze niet supported is. Nu wil ik het liefste de HASOS gaan gebruiken (ivm addons en backups etc), maar heeft iemand hier toevallig een manual voor hoe dit aangepakt moet worden?
Hier al gekeken? https://community.home-as...t-for-odroid-m1/408257/25

Daar staat in ieder geval een howto voor een supervised install

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Toppe
Ik wordt gek, iemand enig idee wat ik fout doe?

Hij meet wel wat maar het komt niet door. Delta staat al op 0.001
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqt73fQripxtm0raUlGFjJQxBfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DJbyCKn8wb1aX7sWsalYK3q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2iteOinm0dkXe0EN355acmUiUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0p7SLmjyTY5Y4fgIpMUxCcK.png?f=fotoalbum_large

• RobertMe
Toppe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:42:
[...]

Die load cells onder je bed zijn wel grappig, kan je zien hoeveel vocht je ‘s nachts verliest en hoe hard je aan het sporten bent :+
Lees jij dan af of de aardappelen aan het sporten zijn geweest? :+

• Toppe
RobertMe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 19:58:
[...]

Lees jij dan af of de aardappelen aan het sporten zijn geweest? :+
Zeker! Leven wordt duur dan helpen die krieltjes wel :+

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 21:41
Possible schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:23:

Hier heb ik hem van de zomer besteld en is die gewoon op voorraad aldus de site:
https://www.antratek.nl/o...ic-s922x-sbc-with-4gb-ram

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Eerder deze week al een vraag gesteld over Home Assistent icm smart plugs die stroom kunnen meten. Ik wil graag HA op mijn Synology draaien (in Docker). Daarvoor heb ik een hub en een plug nodig.

Wat betreft hardware kom ik dan op het volgende uit:Hiermee heb ik dan een Z-Wave plus setup. Is dit een goede beginsituatie? Of is het beter om voor Zigbee te gaan, welke is het meest toegankelijk? Ik lees ook iets over combi sticks (HUSBZB-1), maar die lijkt weer verouderd te zijn..

• RobertMe
Timo002 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:30:
Eerder deze week al een vraag gesteld over Home Assistent icm smart plugs die stroom kunnen meten. Ik wil graag HA op mijn Synology draaien (in Docker). Daarvoor heb ik een hub en een plug nodig.

Wat betreft hardware kom ik dan op het volgende uit:Hiermee heb ik dan een Z-Wave plus setup. Is dit een goede beginsituatie? Of is het beter om voor Zigbee te gaan, welke is het meest toegankelijk? Ik lees ook iets over combi sticks (HUSBZB-1), maar die lijkt weer verouderd te zijn..
Persoonlijk meng ik. Z-Wave is duur dus heb ik minder van. Maar heeft wel ook weer wat features die Zigbee niet heeft. Maar de sensoren van bv Xiaomi/Aqara waren zeker een aantal jaren terug zo goedkoop dat ze moeilyte negeren waren. Een bewegingsmelder van rond de €10 vs een Fibaro multisensor van €50 is dan toch een groot verschil. "Probleem", of "voordeel" bij Z-Wave is dat alles gelicentieerd en gevalideerd moet worden, wat het relatief duur maakt. Voordeel is uiteraard de hoge compatibiliteit onderling etc.

V.w.b. combi stick. Ik zou gewoon voor twee sticks gaan. Dan kun je ze indien gewenst/nodig ook onafhankelijk van elkaar upgraden etc. Bv een Z-Wave 700 stick die je nu aangeeft zal in "combi stick" variant niet bestaan. En de nieuwere Zigbee chips zoals toegepast in de Sonoff, Conbee, ZZH!, Slaesh, ... sticks zal ook wel niet in een combi stick te vinden zijn.

• Jasper Janssen
Septillion schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:37:
@Jasper Janssen Uhh, nu ben ik even kwijt, zie je nu wel of juist niet aanpassingen?

Volgens mij zou last_change alleen moeten aanpassen als de waarde anders is. En last_update bij elk antwoord van het apparaat en lijkt me dus met force ook vaker dan dat.
Ik zie bij een aantal dingen dat last update nooit verandert, behalve wanneer last change ook wijzigt. Ze blijven dus altijd identiek en tracken voor zo ver ik tot nu toe heb kunnen achterhalen alleen maar de laatste change.

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Mimiix schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:17:
[...]

Allicht even zoeken in dit topic. Deze vraag is inmiddels al 4x gesteld (als ik goed geteld heb) dit jaar.

Frient schijnt goed te zijn :)

[...]

Dat is een SHP15 met ander merkje. Zelfde doosje.
Thx, deze kwam ik na even speuren ook tegen: https://a.aliexpress.com/_EGa3zkX

• TheFes
Jasper Janssen schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:58:
[...]

Ik zie bij een aantal dingen dat last update nooit verandert, behalve wanneer last change ook wijzigt. Ze blijven dus altijd identiek en tracken voor zo ver ik tot nu toe heb kunnen achterhalen alleen maar de laatste change.
Wat voor entities zijn dat dan? Als dit hun state pushen, dan kan het best zijn dat er niets gewijzigd is natuurlijk. Of zijn er dan wel attributes gewijzigd?

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Timo002 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:30:

Heb al 8 jaar alles in huis met Z-Wave en draait zonder problemen.
Eerst fibaro home center en laatste jaar alles op home assistant met Z-Stick 7
Vergeet niet eerst de stick een firmware update te geven alvorens alles gaat koppelen. Staat op site van fabrikant
Your good to go ;)

[ Voor 5% gewijzigd door d-vine op 23-09-2022 08:13 ]

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Toppe schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:52:
Ik wordt gek, iemand enig idee wat ik fout doe?

Hij meet wel wat maar het komt niet door. Delta staat al op 0.001
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ziet je yaml eruit?

• Toppe
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
 # Set distance sensor
  - platform: ultrasonic
    trigger_pin: GPIO14
    echo_pin: GPIO12
    name: "Waterontharder gemeten hoogte"
    id: "hoogte"
    update_interval: 5s
    filters:
    #- quantile:
    #    window_size: 5
    #    send_every: 5
    #    send_first_at: 1
    #    quantile: .9
    - delta: 0.02
    - heartbeat: 30s
    - lambda: return x*100;
    unit_of_measurement: "cm"
    accuracy_decimals: 3
    on_value:
        then:
          - sensor.template.publish:
              id: procent
              state: !lambda |-
                return id(procent).state;
              id: ontharder
                return (${maximal_height}-id(hoogte).state);
              id: kilos
                return int((1-id(hoogte).state / (${maximal_height}-${minimal_height})) * ${capacity});

• jj85
Apart idd, snap dat je gek wordt. Niks 'geks' in je yaml volgens mij.
Al geprobeerd hoe hij reageert indien je alle filters eruit haalt?

• Toppe
jj85 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:47:
[...]

Apart idd, snap dat je gek wordt. Niks 'geks' in je yaml volgens mij.
Al geprobeerd hoe hij reageert indien je alle filters eruit haalt?
Ja dan reageert hij prima 8)7

• Timo002
  • Niet online
Nog een laatste vraag vanuit mijn kant voordat ik overga op aanschaffen van hardware en een basis neer ga leggen voor home automation in mijn huis.

Ik kan verschillende protocollen als Zigbee en Z-Wave door elkaar heen gebruiken als ik wil. Maar ik wil graag met een van de twee beginnen. Ik wil absoluut niet dat de hardware in contact staat met een online cloud, ik wil het in huis houden.

Zigbee zie ik veel voorbij komen en de hardware lijkt aanzienlijk goedkoper, ik zie bv ook Tuya smart zigbee plugs welke een schijntje kosten in vergelijkding met Z-wave plugs. Zijn deze zonder cloud dienst te koppelen? Ik denk dat ik dan ga starten met een Zigbee platform.

• Toppe
Timo002 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:52:
Nog een laatste vraag vanuit mijn kant voordat ik overga op aanschaffen van hardware en een basis neer ga leggen voor home automation in mijn huis.

Ik kan verschillende protocollen als Zigbee en Z-Wave door elkaar heen gebruiken als ik wil. Maar ik wil graag met een van de twee beginnen. Ik wil absoluut niet dat de hardware in contact staat met een online cloud, ik wil het in huis houden.

Zigbee zie ik veel voorbij komen en de hardware lijkt aanzienlijk goedkoper, ik zie bv ook Tuya smart zigbee plugs welke een schijntje kosten in vergelijkding met Z-wave plugs. Zijn deze zonder cloud dienst te koppelen? Ik denk dat ik dan ga starten met een Zigbee platform.
Zolang je niet de officiële apps gebruikt maar iets wat op HA draait dan zal je geen cloud hebben.

Die chinezen zien toch wel wat je doet, hebben ze geen Tuya voor nodig ;)

• jj85
Toppe schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:52:
[...]

Ja dan reageert hij prima 8)7
En als je enkel de lambda laat staan? En 100.0 gebruikt ipv 100
https://esphome.io/components/sensor/index.html#lambda
Make sure to add .0 to all values in the lambda, otherwise divisions of integers will result in integers (not floating point values).
YAML:
1
2
3

filters:
    - lambda: return x*100.0;

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-11 09:26
Timo002 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:52:

Zigbee apparaten werken altijd lokaal. Altijd. Maar als je bijvoorbeeld een Tuya Zigbee-bridge zou kopen, dan is het de bridge die met de Tuya-cloud praat. Je lamp kan niet direct met Tuya praten, die zal alleen met je Zigbee-bridge spreken. Dat die bridge op zijn beurt alle veranderingen van status etc. het internet op slingert staat dus buiten Zigbee.

Met andere woorden: Zigbee is een goede keuze :), want jouw Home Assistant installatie zal niets doorspelen aan de Tuya-cloud. Of eender welke cloud. Tenzij je dat zelf wilt en configureert natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 23-09-2022 09:37 ]

• RobertMe
xFeverr schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:36:
[...]

Zigbee apparaten werken altijd lokaal. Altijd. Maar als je bijvoorbeeld een Tuya Zigbee-bridge zou kopen, dan is het de bridge die met de Tuya-cloud praat. Je lamp kan niet direct met Tuya praten, die zal alleen met je Zigbee-bridge spreken. Dat die bridge op zijn beurt alle veranderingen van status etc. het internet op slingert staat dus buiten Zigbee.

Met andere woorden: Zigbee is een goede keuze :)
Dat geldt natuurlijk voor alles behalve wifi ;) Z-Wave babbelt ook niet met een cloud want heeft net zo goed geen internet verbinding. Alleen de Z-Wave controller kan daarin voorzien. En hoe @Timo002 de apparaten wil gaan aansluiten geeft hij niks over aan dus is helemaal open voor of dat wel of niet cloud based is.

Ik persoonlijk zou in ieder geval kijken naar welke sensoren en actoren je nu nodig hebt, en kijken welke vervolgens het best passen. Slimme verlichting bestaat AFAIK überhaupt al niet in Z-Wave, dus als "stap 1" slimme verlichting is valt dat al af. Tenzij het compromis dan zou worden om domme lampen slim aan te sturen met bv een dimmer module. Gaat het puur om wat simpele bewegingsmelders en bv temperatuur sensoren dan zijn die van Xiaomi / Aqara spotgoedkoop daar waar je bij Fibaro snel €50 kwijt bent. Voor een huis vol is starten met Zigbee dan een interessante optie.

• Timo002
  • Niet online
Thnx all (@xFeverr, @RobertMe, en alle andere). Ik ga beginnen met Zigbee, draai HomeAssistant op mijn Synology Nas en doe daar een Sonoff Zigbee USB dongle in (https://www.bol.com/nl/nl...dBVA.2_36.37.ProductImage).

In de basis ga ik beginnen met stroom meten, ons huis verbruikt in rust naar mijn idee teveel stroom. Dat wil ik eerst onderzoeken, daarna denk ik uitbereiden met bewegings sensoren en lampen in ons trapgat, daar is het zelfs op een zonnige dag nog donker. We krijgen binnenkort ook zonnepanelen, dus ga ook kijken welke info ik daarvan kan binnenharken op HA. Dus uitbereiding naar slimme meter uitlezen komt er ook wel aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Timo002 op 23-09-2022 10:02 ]

• Septillion
@Jasper Janssen Als dat ook het enige moment is dat er een waarde gestuurd wordt is het logisch dat last_change en last_update gelijk lopen. Maar weet je zeker, en bij MQTT lekker makkelijk te zien (daarom zo'n fan van MQTT als bus), dat de huidige waarde ook herhaalt wordt dan is het een bus.

En sluit het niet uit want ik heb dus ook een sensor waar last_changed ten onrechte meeloopt met last_updated ondanks dat de log het logbook geen wijzigingen laat zien. Dat is wel een sensor via de Tasmota integratie maar die loopt in de achtergrond natuurlijk ook over MQTT. Dus er lijkt een bugje te zijn.

• Majesty
  • Niet online
Ben hier de laatste tijd beetje bezig geweest met mushroom cards, echt leuk om daarmee een mooi dashboard te maken met hoge WAF.
Hier een voorbeeld van hoe het er inmiddels uit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbq0o1jAEG7fEzTcKhHHzQaqT7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3r2CrLyvRe8UbBBty2bP0EG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik eigenlijk voor de pagina 'Energie' een dashboard maken à la het Home Assistant Energy dashboard. Op deze manier dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoNw7NR9JBLEk-7kE2pleyp2biw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xnnQJm6qBZXZvOfxSxvdB2G.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik zelf een Toon 1 die m'n energie data doorgeeft, maar deze heeft van zichzelf alleen de entitys 'Huidig stroom verbruik' en 'totaal stroom verbruik' (net als 'Gas laatste uur' en 'totaal gas verbruik'. Ik weet dat het mogelijk moet zijn om dit zoals het Energy dashboard uit te lezen/weer te geven, maar zou niet weten hoe. Iemand die me in de goede richting kan sturen? Ik vermoed met Utility meters?
En als iemand een Toon gebruikt en ook een eigen energy dashboard gebouwd heeft, hoor ik dat natuurlijk helemaal graag! :)

[ Voor 24% gewijzigd door Majesty op 23-09-2022 10:56 ]

• Jasper Janssen
Weet iemand misschien of de SSM-D2 stick of iets vergelijkbaars ook verkrijgbaar is in Europa? Tussen de pond conversie en de verzendkosten en dan ook nog eens import en inklaringskosten is het opeens geen leuk tussendoor uitgave meer. https://indalo-tech.onlin...D2/p7844707_21584696.aspx

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-11 15:58
Heeft iemand hier een energie leverancier die uur en dag prijzen voor stroom en gas hanteert, deze met een ''entity with current price'' in het energy dashboard kunnen krijgen? Zou graag betrouwbaarder willen weten wat voor kosten ik maak :)

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 15:46
arjen888 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
Heeft iemand hier een energie leverancier die uur en dag prijzen voor stroom en gas hanteert, deze met een ''entity with current price'' in het energy dashboard kunnen krijgen? Zou graag betrouwbaarder willen weten wat voor kosten ik maak :)
Ja hoor! Ik heb dynamische stroomprijzen en bij mij komen de bedragen in het Energy Dashboard erg nauwkeurig overeen met de kosten die ik berekend krijg door mijn leverancier. Tot nu toe steeds op de cent nauwkeurig.

Ik gebruik zelf de nordpool-integratie (beschikbaar in HACS), maar aangezien ik bij Tibber zit zou ik ook de Tibber-integratie kunnen gebruiken. Beide geven me een entity die ik kan gebruiken in het Energy Dashboard.

• Majesty
  • Niet online
Vragen mogen niet in dat topic >:) . Maar ik zal wat afbeeldingen verwijderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Majesty op 23-09-2022 10:41 ]

• Jasper Janssen
Majesty schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:22:

Nu wil ik eigenlijk voor de pagina 'Energie' een dashboard maken à la het Home Assistant Energy dashboard. Op deze manier dus:
[…]
Ik gebruik zelf een Toon 1 die m'n energie data doorgeeft, maar deze heeft van zichzelf alleen de entitys 'Huidig stroom verbruik' en 'totaal stroom verbruik' (net als 'Gas laatste uur' en 'totaal gas verbruik'. Ik weet dat het mogelijk moet zijn om dit zoals het Energy dashboard uit te lezen/weer te geven, maar zou niet weten hoe. Iemand die me in de goede richting kan sturen? Ik vermoed met Utility meters?
Ik was hier ook mee aan het experimenteren — utility meters geven je een energie meting (dus in kWh/m^3) die per x tijd reset ipv continu oploopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH4TSTBjHYIsa3eV6zeXIQgczJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgEiYHDYHB6UVVxjv3WfvBBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe je daarvan een bargraph maakt is me nog niet helemaal duidelijk.

• Septillion
@Toppe Ik zie precies je log niet helemaal dus mis even wat er nu gek is.

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:53:
@Toppe Ik zie precies je log niet helemaal dus mis even wat er nu gek is.
In de logs zie ik bepaalde waardes voorbij komen maar hij update die waardes niet richting HA. Als ik hem herstart krijg ik wél de juiste waarde. Zo kan 't zomaar zijn dat hij 2 dagen op de zelfde waarde staat terwijl de hoogte echt wisselt.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Timo002 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:01:
Thnx all (@xFeverr, @RobertMe, en alle andere). Ik ga beginnen met Zigbee, draai HomeAssistant op mijn Synology Nas en doe daar een Sonoff Zigbee USB dongle in (https://www.bol.com/nl/nl...dBVA.2_36.37.ProductImage).

In de basis ga ik beginnen met stroom meten, ons huis verbruikt in rust naar mijn idee teveel stroom. Dat wil ik eerst onderzoeken, daarna denk ik uitbereiden met bewegings sensoren en lampen in ons trapgat, daar is het zelfs op een zonnige dag nog donker. We krijgen binnenkort ook zonnepanelen, dus ga ook kijken welke info ik daarvan kan binnenharken op HA. Dus uitbereiding naar slimme meter uitlezen komt er ook wel aan.
Dat onderzoeken kan eventueel ook in de meterkast met een ampere tang zelfs de Lidl verkoopt ze tegenwoordig. Om een bruine draad heen, de fase hangen(om de nul werkt 't ook :P ) en je ziet hoeveel stroom er doorheen loopt.

Of met een CT clamp, zie plaatje groepenkast rechts onder met rood kringeltje. zo doe ik het. Gekoppeld aan een ESP32s HA addon ESPHome. Nu voor de zonnepanelen. Krijg namelijk geen toegang tot de api van de leverancier.
Heb je een slimme meter dan bijvoorbeeld een DSMLogger erbij gebruiken. Gekoppeld aan HA via MQTT.

Fijnmaziger kan het met onder andere wandcontactdoos plugin's. Zoals al benoemd en geadviseerd is. Gebruik zelf acht stuks van het merk Gosund, geflashed voor ESPHome. Maar die zijn wijzer geworden dus flashen gaat niet meer zo makkelijk. OTA.
Apparaten die warmte produceren vreten de meeste stroom. Een cooker, elektrische boiler enz. No-brainer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCPeiQsvKFXsspWpkMMflfzBQZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06r3byNOjj7HvMG9Z3G6y0RQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pentode op 24-09-2022 09:56 . Reden: aanvulling ]

• Septillion
@Majesty Ik had verwacht dat het kon met de statistics card maar daarmee krijg ik het niet voor elkaar. Maar lijkt wel te kunnen met de custom:apexcharts-card en dan een group_by met type: diff.

• Septillion
@Toppe Wat als je de heartbeat weg haalt? Want daarvan is me niet duidelijk of dat alleen periodiek updates toevoegd of dat het ook updates beperkt.

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:13:
@Toppe Wat als je de heartbeat weg haalt? Want daarvan is me niet duidelijk of dat alleen periodiek updates toevoegd of dat het ook updates beperkt.
Die had ik er nooit staan, had juist gehoopt dat die het probleem zou oplossen maar nee, helaas.

Heb de delta nu wel wat aangepast van 0.2 naar 0.02 in de hoop dat dit werkt dus ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 23-09-2022 11:16 ]

• Toppe
@Septillion nogmaals dank voor het fixen van de Sonoff:

Grafiekje!

Duidelijk te zien dat de buitenkast blijft verwarmen, ondanks dat het niet echt nodig is.

[ Voor 74% gewijzigd door Toppe op 23-09-2022 11:30 ]

• Timo002
  • Niet online
@pentode Een ampere tang heb ik ook al aan zitten te denken, maar ken ze vanuit mijn studie als ontzettend dure apparaten. Die van de Lidl is goed te doen, zal wel niet een miljoenste nauwkeurig zijn, maar dat maakt voor mijn werk niet uit. Ik zag zelfs smart MCB's (aliexpress), dat is nog makkelijker, maar die zou ik niet zo snel in mijn meterkast hangen.

Ik begin denk ik met een paar smartplugs omdat ik dan nauwkeuriger op 1 apparaat kan meter en loggen.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Timo002 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:30:
@pentode Een ampere tang heb ik ook al aan zitten te denken, maar ken ze vanuit mijn studie als ontzettend dure apparaten. Die van de Lidl is goed te doen, zal wel niet een miljoenste nauwkeurig zijn, maar dat maakt voor mijn werk niet uit. Ik zag zelfs smart MCB's (aliexpress), dat is nog makkelijker, maar die zou ik niet zo snel in mijn meterkast hangen.

Ik begin denk ik met een paar smartplugs omdat ik dan nauwkeuriger op 1 apparaat kan meter en loggen.
Eventueel stuur je de tang binnen twee weken weer terug ;-). Nee das flauw. Het is een handig apparaat.
Alleen de testleads, de meetsnoeren zijn waardeloos imho. Iemand in de buurt had hem gekocht en kwam bij me langs. Hij wilde "twee twintig meten in het stopcontact" !!! Maar de pennen maakte geen contact. Meette dus nix. Met andere woorden KISS.

• Septillion
@Toppe Wauw, zit je temp sensor direct tegen het verwarmingselement aan? Zelfs voor een kast met gaten vind ik de response op het inschakelen van verwarmen wel heeeeeeel snel.

En helaas niet even makkelijk een ESP liggen om delta te kunnen testen.

* Septillion zou wel toe zijn aan weer een kantoor/lab maar is nog wel even werk...

• schumi2004
Wie kan me melpen met het volgende.
Ik heb in het verleden zelf een P1 meter in elkaar geknutseld middels een NodeMcu (ESP8266) met een hele berg regels verspreid over de config en deze sinds lange tijd weer willen gebruiken.
Er zitten nog wat fouten in config want krijg diverse errors om me oren maar ik zag bij opeens een melding dat handmatige MQTT sensors zullen gaan stoppen (en daar zijn er nog al wat van in mijn situatie): This stops working in version 2022.12.0. Please address before upgrading

Ik heb geprobeerd de P1 Monitor te installeren maar deze herkent mij knutsel werkje natuurlijk niet.
Nu ben ik opzoek naar een betaalbare kant en klare P1 meter die wel met P1 Monitor werkt?
En het liefst zo min mogelijk configuratie poespas heeft.

Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 23-09-2022 11:57 ]

• Toppe
Septillion schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:37:
@Toppe Wauw, zit je temp sensor direct tegen het verwarmingselement aan? Zelfs voor een kast met gaten vind ik de response op het inschakelen van verwarmen wel heeeeeeel snel.

En helaas niet even makkelijk een ESP liggen om delta te kunnen testen.

* Septillion zou wel toe zijn aan weer een kantoor/lab maar is nog wel even werk...
Ja hij zit er redelijk vlak tegen aan. Ik moet nog even een DS18B20 houdertje vinden en printen :)

• TheFes
schumi2004 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:57:
Ik heb in het verleden zelf een P1 meter in elkaar geknutseld middels een NodeMcu (ESP8266) met een hele berg regels verspreid over de config en deze sinds lange tijd weer willen gebruiken.
Er zitten nog wat fouten in config want krijg diverse errors om me oren maar ik zag bij opeens een melding dat handmatige MQTT sensors zullen gaan stoppen (en daar zijn er nog al wat van in mijn situatie): This stops working in version 2022.12.0. Please address before upgrading

Ik heb geprobeerd de P1 Monitor te installeren maar deze herkent mij knutsel werkje natuurlijk niet.
Nu ben ik opzoek naar een betaalbare kant en klare P1 meter die wel met P1 Monitor werkt?

Iemand tips?
Ik heb zelf deze: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Bevalt prima, je data die over de P1 poort komt is dan gewoon via het netwerk te lezen.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:00
Iemand een idee of het mogelijk is om micro omvormers van Kaideng (KDWVC model met WiFi) toe te voegen aan HA?

Ze worden gemonitord met een (Android) app genaamd Cloud Intelligence

Ik kan echter niet vinden of de gegevens ook via een website / API uit te lezen zijn, laat staan dat er een integration voor te vinden is.

• Hmmbob
TheFes schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb zelf deze: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Bevalt prima, je data die over de P1 poort komt is dan gewoon via het netwerk te lezen.
Wifi variant doet hier ook al een heel tijdje zijn werk: https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

• TheFes
Ja, die was er nog niet toen ik de mijne kocht.
Er is wel een verschil tussen die 2.De jouwe gebruikt ESPHome en maakt daarin entities aan. De ethernet versie doet eigenlijk niet veel meer als je P1 meter aan het netwerk koppelen.

• Hmmbob
Nah, ik heb ook een eerdere versie, daar staat nog geen esphome op maar iets anders....

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hmmbob schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:12:
Nah, ik heb ook een eerdere versie, daar staat nog geen esphome op maar iets anders....
ESP-link?

www.google.nl

• TheFes
Hmmbob schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:12:
Ah, oke, ja toen ik die kocht was er ook een wifi variant die inderdaad verder hetzelfde was als die ethernet versie (behalve dan dat ie geen ethernet poort had) :P

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Ik ben bezig met het maken van een eigen ESP-p1 meter, nog niet gelukt maja komen weekend nog maar eens naar kijken

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:42
schumi2004 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:57:

Iemand tips?
Is het niet een kwestie van deze sensoren verplaatsen van de sensor: integratie naar de mqtt: integratie?

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• schumi2004
@TheFes en @Hmmbob

En die werkt netjes met de P1 Monitor integration in HA?

/Edit
Helaas out of stock bij Zuidwijk.

[ Voor 12% gewijzigd door schumi2004 op 23-09-2022 12:55 ]

Pagina: 1 ... 194 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.