Echt heel jammer dat je de warmtevraag niet kan zien.Jasper Janssen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:44:
Ik ben sinds korte tijd bezig met HA, en zeker nu het weer kouder wordt, ben ik aan de slag gegaan met de evohome integratie.
Mijn evohome heeft 10 zones, en dit is volgens mij ongeveer wat je "gratis" krijgt met de default integratie en default dashboard units:
[Afbeelding]
Je krijgt 11 climate entities, daar kun je simpel de huidige temperatuur uithalen en mooie statistics graphs van maken, en als je de default thermostat widget aan een van die climate entities geeft krijgt je een sort of half werkende thermostaat voor tijdelijke wijzigingen, en als je een history graph op die climate entity gooit krijg je drie onderdelen, current temperature en target temperature doen precies wat je verwacht, maar heating is niet wat ik verwacht. All my hopes and dreams waren eigenlijk dat je daarmee kon zien of er op dat moment warmtevraag is van die zone (procenten zou natuurlijk nog mooier zijn maar laten we dat even in het midden), maar het lijkt meer te zijn over de operational mode -- of de hvac zone aan het koelen of verhitten is? Jammer want dat heeft zeker bij deze integratie bijna geen nut. Het is me ook neit helemaal duidelijk hoe HA kiest welke van de sub-componenten van zo'n climate entity wel en niet zichtbaar worden in een history grafiek, maar dat terzijde. Blijkbaar dezelfde als in de Entities card zichtbaar zijn.
Wat ik eigenlijk zoek als eerste is een manier om een grafiek te maken waarbij -- in een grafiek -- dus inderdaad target temperature, current temperature, en warmtevraag aan/uit te zien zijn.
De richting die in zit te denken is proberen een binary sensor te regelen met de warmtevraag status, denk ik dan in de goede richting? En weet iemand welke van de 17 subcomponenten van de climate entities ik daarvoor moet hebben? Of moet ik gewoon de setpoint en target met elkaar vergelijken en als groter gelijk dan aan?
Edit: Ik heb net de warmtevraag status van een paar zones veranderd (door de boel keihard aan te zetten via de honeywell app), maar in de developer tools->states zie ik dan eigenlijk neits veranderen buiten de target temperature. Dus ik denk dat ik hem gewoon handmatig moet creeren door de twee temperaturen te vergelijken.
Edit2:code:
1 2 3{% set target = state_attr('climate.woonkamer', 'status').setpoint_status.target_heat_temperature | float(0.0) %} {% set temperature = state_attr('climate.woonkamer', 'status').temperature_status.temperature | float(0.0) %} {{ (temperature <= target) }}
Ik vermoed dat dit voor nu even goed genoeg is voor mij. Ik ga hem een paar dagen laten lopen en kijken hoe het bevalt.
Zeker omdat delta T volgens mij niet bepalend is of er vraag is. Want ik weet niet of de “slimme” functies de gevraagde T beinvloeden.
Ik wil eigenlijk alles lokaal gaan besturen. Ik heb de spullen en software al geinstalleerd op een test pi4, maar pfffff dan alle signalen snappen en koppelen aan de juiste zone gaat nog ff boven mijn pet.
Ik ben benieuwd hoe jouw delta T bevalt. Keep us posted!
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
/f/image/8PVwYzMBoQt6WYoe9QKrny9f.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vZKDh92YnnWfzisW0PL88iDk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j0JGUOD5Gp213ETzdwA7YgXW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Zgr0U4jCv7hyEKA5amVtnE8U.jpg?f=fotoalbum_tile)

/f/image/FD4QCpSArbogwWeME1NiroE3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GdVuy1dwbB2HbfKlm5eRkdJa.png?f=fotoalbum_large)