Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.372.010 views

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:50

JoepW

iRacer & Home Assistant

Jasper Janssen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:44:
Ik ben sinds korte tijd bezig met HA, en zeker nu het weer kouder wordt, ben ik aan de slag gegaan met de evohome integratie.

Mijn evohome heeft 10 zones, en dit is volgens mij ongeveer wat je "gratis" krijgt met de default integratie en default dashboard units:

[Afbeelding]

Je krijgt 11 climate entities, daar kun je simpel de huidige temperatuur uithalen en mooie statistics graphs van maken, en als je de default thermostat widget aan een van die climate entities geeft krijgt je een sort of half werkende thermostaat voor tijdelijke wijzigingen, en als je een history graph op die climate entity gooit krijg je drie onderdelen, current temperature en target temperature doen precies wat je verwacht, maar heating is niet wat ik verwacht. All my hopes and dreams waren eigenlijk dat je daarmee kon zien of er op dat moment warmtevraag is van die zone (procenten zou natuurlijk nog mooier zijn maar laten we dat even in het midden), maar het lijkt meer te zijn over de operational mode -- of de hvac zone aan het koelen of verhitten is? Jammer want dat heeft zeker bij deze integratie bijna geen nut. Het is me ook neit helemaal duidelijk hoe HA kiest welke van de sub-componenten van zo'n climate entity wel en niet zichtbaar worden in een history grafiek, maar dat terzijde. Blijkbaar dezelfde als in de Entities card zichtbaar zijn.

Wat ik eigenlijk zoek als eerste is een manier om een grafiek te maken waarbij -- in een grafiek -- dus inderdaad target temperature, current temperature, en warmtevraag aan/uit te zien zijn.

De richting die in zit te denken is proberen een binary sensor te regelen met de warmtevraag status, denk ik dan in de goede richting? En weet iemand welke van de 17 subcomponenten van de climate entities ik daarvoor moet hebben? Of moet ik gewoon de setpoint en target met elkaar vergelijken en als groter gelijk dan aan?

Edit: Ik heb net de warmtevraag status van een paar zones veranderd (door de boel keihard aan te zetten via de honeywell app), maar in de developer tools->states zie ik dan eigenlijk neits veranderen buiten de target temperature. Dus ik denk dat ik hem gewoon handmatig moet creeren door de twee temperaturen te vergelijken.

Edit2:
code:
1
2
3
          {% set target = state_attr('climate.woonkamer', 'status').setpoint_status.target_heat_temperature | float(0.0) %}
          {% set temperature = state_attr('climate.woonkamer', 'status').temperature_status.temperature | float(0.0) %}          
          {{ (temperature <= target) }}

Ik vermoed dat dit voor nu even goed genoeg is voor mij. Ik ga hem een paar dagen laten lopen en kijken hoe het bevalt.
Echt heel jammer dat je de warmtevraag niet kan zien.
Zeker omdat delta T volgens mij niet bepalend is of er vraag is. Want ik weet niet of de “slimme” functies de gevraagde T beinvloeden.
Ik wil eigenlijk alles lokaal gaan besturen. Ik heb de spullen en software al geinstalleerd op een test pi4, maar pfffff dan alle signalen snappen en koppelen aan de juiste zone gaat nog ff boven mijn pet.
Ik ben benieuwd hoe jouw delta T bevalt. Keep us posted!

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-11 10:05
Koepert schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:24:
[...]

Die bedoel ik idd.. En laat je niet afschrikken.

- spare telefoon lader (micro USB) Heb je vaak liggen
- D1 Mini of vergelijkbare ESP8266 OF ESP32.. Kost je n paar euro en ff wachten;
- LED strip (5v of 12v) van bijv BF LIghting in gewenste lengte. 1m kost je geloof ik nog geen 10 euro
- DUpont kabeltjes voor aansluiten D1 op LEDstrip

Meer ben je in principe niet nodig. WLED installeren kan via n chrome browser. Easy.

Wil je t goed doen dan ook:

Case voor ESP
Solderen van de kabeltjes

Maar eerlijk (als test) kan het met tape en in elkaar twisten draad..prima..
Ik heb Dupont kabeltjes (en zelfs een krimper ervoor :9 )
Ook heb ik een ESP32 (althans, ik heb nog een M5StickC -ik neem aan dat die ook kan)
USB lader: too many
Led strip... hmmm ..

Ik ga toch eens beter kijken.

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-11 18:29
oltk schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:04:
[...]

Ik heb Dupont kabeltjes (en zelfs een krimper ervoor :9 )
Ook heb ik een ESP32 (althans, ik heb nog een M5StickC -ik neem aan dat die ook kan)
USB lader: too many
Led strip... hmmm ..

Ik ga toch eens beter kijken.
Iets van lamp/led om aan te sturen ;)

Ome ali heeft keuze genoeg.. BFLighting heb ik prima ervaringen mee. Maar zijn meer merken

Meest optimaal (schijn) 60 Led/m en IP65 te zijn maar ligt vooral aan je doel/budget/voorkeur combinatie.

Maar zoiets: Strip

Zowel DrZzs als IntermittTech (Quindor) hebben er VEEEL filmpjes over op YT

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-11 14:13
ComTech schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:48:
Ik heb een Fritzbox als router/modem en 3 Unify AP's voor de WiFi.
Unify controller via Docker.
Dat alles in HA geïntegreerd.

Nu wil in aanwezigheid detectie instellen door de telefoons hier in huis voor te gebruiken maar dat werkt niet zoals ik zou willen.
Ik kan in de integratie van Unify of Fritzbox mijn telefoon wel vinden maar die van de vrouw niet.
Allebei iPhone's (13 en 13promax).
Heb prive Mac adres uitgeschakeld want dan gaat het helemaal niet.

Mijn telefoon zie ik in de unify integratie soms wel 3x staan met verschillende entiteiten device_tracker.comtech.iphone device_tracker.comtech.iphone_2
Deze staan op aanwezig en wisselen wel als ik de wifi uitzet dus opzich prima.
Maar die van de vrouw staat er soms wel 3x tussen maar alleen maar op afwezig en een op aanwezig en veranderen niet.
Hoe krijg ik dit goed werkend? Iemand tips?
Als je de telefoons allen een gereserveerd IP-adres geeft in je Fritzbox (dan moet inderdaad prive-macadres uit staan zoals je al hebt).
Dan kan je iets soortgelijks als onderstaande in je configuration.yaml zetten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
## Trackers op basis van ping > vast/gereserveerd IP-adres ##
device_tracker:
  - platform: ping
    hosts:
      mobiel_XXX: 192.168.188.103
      laptop_XXX_draadloos: 192.168.188.102
      laptop_XXX_bedraad: 192.168.188.101
      mobiel_XXX2: 192.168.188.106
## bezoekers ##
      mobiel_XXX3: 192.168.188.113
      mobiel_XXX4: 192.168.188.104

En daar natuurlijk je (in Fritz) gereserveerde IP-adressen van je Devices in zetten.
Dan even je HA rebooten
En dan kijken of de file: group.yaml aangemaakt is/wordt in je main-directory (anders even zelf doen en includen in je configuration.yaml), en daarin kan je dan dit plakken:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
residents:
  name: bewoners
  icon: mdi:home
  entities:
    - device_tracker.mobiel_XXX
    - device_tracker.laptop_XXX_draadloos
    - device_tracker.laptop_XXX_bedraad
    - device_tracker.mobiel_XXX2

visitors:
  name: bezoekers
  icon: 
  entities:
    - device_tracker.mobiel_XXX3
    - device_tracker.mobiel_XXX4

Heb het zelf alleen op Ping basis gedaan i.v.m. ik niet continue m'n GPS aan wil hebben op mobiel.

PS includen in je configuration.yaml via deze code (staat er vermoedelijk wel in, en group is vermoedelijk wel al aangemaakt, bij mij tenminste toen wel)
YAML:
1
group: !include group.yaml

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:57

ilm

ilm schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:28:
Is er een integratie om verbruik uit te lezen via mijn.fluvius.be (scraper of API) ipv de P1 poort? Dat zou wel gemakkelijk zijn. Wegens appartement is de P1 poort eigenlijk nutteloos.
Ter informatie, er lijkt wel een API voorhanden te zijn, maar enkel voor organisaties. Desondanks dat de doelgroep ook "mensen met een technische achter grond" is:
https://partner.fluvius.b...bruiksdata-via-api-v2.pdf

Misschien eens een keer horen? Maar ik vrees ervoor.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 17:28
Toppe schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:50:
Zijn er mensen die de aanvoer en retour temperatuur van hun vloerverwarming meten op de buizen zelf?

Heb hier 9 zones en geen mogelijkheid om de zones via de warmtepomp af te lezen, daarom zit ik te kijken naar de DS18B20 in combinatie met een tie-wrap en wat buis isolatie.

Ben alleen bang dat het een chaos gaat worden qua installatie. Iemand hier die dit al eens gedaan heeft en wat foto’s kan/wil delen?
Ik heb ze hier zitten op de aan/afvoer van de CV installatie zelf.
Ik heb de DS18B20 gebruikt in gegoten vorm, ik kan je zeggen dat dit geen succes is dus de kleine losse SD18B20 sensoren zijn onderweg. De gegoten varianten met aangegoten kabel zijn niet heel snel qua meting, ik hoop dus dat de losse sensoren sneller zullen reageren.

Beide zijn aangesloten op een Wemos D1 mini en die komen wel netje binnen in HA.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37
etienne001 schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:14:
[...]

Ik heb ze hier zitten op de aan/afvoer van de CV installatie zelf.
Ik heb de DS18B20 gebruikt in gegoten vorm, ik kan je zeggen dat dit geen succes is dus de kleine losse SD18B20 sensoren zijn onderweg. De gegoten varianten met aangegoten kabel zijn niet heel snel qua meting, ik hoop dus dat de losse sensoren sneller zullen reageren.

Beide zijn aangesloten op een Wemos D1 mini en die komen wel netje binnen in HA.
Wel gek want zal de zelfde sensor zijn… hoe heb je ze op de buis vast zitten als ik vragen mag?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 09:30
Toppe schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:50:
Zijn er mensen die de aanvoer en retour temperatuur van hun vloerverwarming meten op de buizen zelf?

Heb hier 9 zones en geen mogelijkheid om de zones via de warmtepomp af te lezen, daarom zit ik te kijken naar de DS18B20 in combinatie met een tie-wrap en wat buis isolatie.

Ben alleen bang dat het een chaos gaat worden qua installatie. Iemand hier die dit al eens gedaan heeft en wat foto’s kan/wil delen?
Niet op de vloer verwarming, maar ik heb wel een DS18B20 op de warmwaterleiding geplakt. Niet zozeer om de temperatuur exact te meten maar wel om te detecteren of de warmwaterkraan loopt. Ik heb op dezelfde plek een aqara temp sensor hangen, zit een paar graden verschil tussen. Ik ga er vanuit dat de aqara iets nauwkeuriger is. Omdat ik ook de andere buizen (aanvoer en de beide CV buizen) van een DS18B20 heb voorzien, is het idd wel een spaghetti geworden. Ik heb ze ook van Ali gehaald, ik had wel een slechte batch. Een flink aantal werkt niet.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
Let op dat er veel neppe DS18B20 zijn bij Ali e.d. Let ook op dat je al je sensors eerst kalibreert naast elkaar zodat ze dezelfde temperatuur weergeven (offset instellen) voor je ze overal gaat installeren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben me even aan het verdiepen in de nieuwe schedule helper van HA die er sinds deze maand inzit: https://www.home-assistant.io/integrations/schedule/

Wat ik echter nog niet gevonden heb: hoe kun je nu een beetje fatsoenlijk in de GUI de start en stoptijd van vandaag / huidige schedule laten zien? Er is geen secondary info beschikbaar in de entity card.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de Tapo lijn Smart Plugs van TP-Link?

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/smart-plug/

De TP115 ziet er b.v. prima uit en voor 16 euro zijn ze ook niet al te duur!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14
Danielson schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
Heeft iemand ervaring met de Tapo lijn Smart Plugs van TP-Link?

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/smart-plug/

De TP115 ziet er b.v. prima uit en voor 16 euro zijn ze ook niet al te duur!
Heb de oudere KASA devices, ben van TP link afgestapt ivm het ontbreken van meet opties in de nieuwe devices.

Shelly is iets duurder, even groot en kunnen energie meten.
Wel ietsje minder A.

Andere optie die ook goedkoop is : Athom
https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:49:
Ik ben me even aan het verdiepen in de nieuwe schedule helper van HA die er sinds deze maand inzit: https://www.home-assistant.io/integrations/schedule/

Wat ik echter nog niet gevonden heb: hoe kun je nu een beetje fatsoenlijk in de GUI de start en stoptijd van vandaag / huidige schedule laten zien? Er is geen secondary info beschikbaar in de entity card.
Ik heb het nu zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
entities:
  - entity: schedule.vloerverwarming
  - type: attribute
    entity: schedule.vloerverwarming
    attribute: next_event
show_header_toggle: false
title: Badkamer
type: entities

Helaas krijg je daar alleen de eerstvolgende tijd mee (wat dus een start of een stop tijd kan zijn, al naar gelang de situatie) maar meer niet.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
raymondw schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:24:
[...]

Heb de oudere KASA devices, ben van TP link afgestapt ivm het ontbreken van meet opties in de nieuwe devices.

Shelly is iets duurder, even groot en kunnen energie meten.
Wel ietsje minder A.

Andere optie die ook goedkoop is : Athom
https://www.athom.tech/blank-1/esphome-eu-plug
Dat is een goede tip, die kende ik nog niet! Alleen wil ik er ook een voor onze vaatwasser van 2400Watt gebruiken, maar de specs spreken elkaar tegen?

Current:16A(Max)
Power rating:2200W

:?

• Toppe
htca schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:39:
[...]

Niet op de vloer verwarming, maar ik heb wel een DS18B20 op de warmwaterleiding geplakt. Niet zozeer om de temperatuur exact te meten maar wel om te detecteren of de warmwaterkraan loopt. Ik heb op dezelfde plek een aqara temp sensor hangen, zit een paar graden verschil tussen. Ik ga er vanuit dat de aqara iets nauwkeuriger is. Omdat ik ook de andere buizen (aanvoer en de beide CV buizen) van een DS18B20 heb voorzien, is het idd wel een spaghetti geworden. Ik heb ze ook van Ali gehaald, ik had wel een slechte batch. Een flink aantal werkt niet.
Dat is gek want normaal gesproken zou je verwachten dat je met de DS18B20 een betere kwaliteit krijgt dan met de Xiaomi sensoren...

Ik zal eens opzoek gaan of ik op Fiverr iemand vind die een PCB'tje kan ontwerpen waarop je een aantal sensoren kan aansluiten en die met één (Dupont)kabel naar een ESP kan verbinden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toppe schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik zal eens opzoek gaan of ik op Fiverr iemand vind die een PCB'tje kan ontwerpen waarop je een aantal sensoren kan aansluiten en die met één (Dupont)kabel naar een ESP kan verbinden
Daar hoef je niet veel voor te ontwerpen. Gewoon headers of schroefterminals op een experimenteerbordje solderen :)

* Gizz vindt het altijd wel een leuk klusje om mooie banen te solderen. Alsof je straten legt in een game als SimCity.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 19-09-2022 14:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Toppe
Gizz schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:00:
[...]

Daar hoef je niet veel voor te ontwerpen. Gewoon headers of schroefterminals op een experimenteerbordje solderen :)
Eens, maar als je netjes een PCB'tje ontwerpt dan heb je ook geen uitstekende delen en dergelijke :D

• Toppe
Ik loop ook tegen een ESPHome probleem aan en ik kan niet achterhalen waardoor het komt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Time    level   Tag Message
14:04:43    [D] [sensor:126]    
'Waterontharder gevuld percentage': Sending state 100.00000 % with 2 decimals of accuracy
14:04:44    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
'Waterontharder gemeten hoogte' - Got distance: 0.04 m
14:04:49    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:04:54    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:04:59    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:04    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:09    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:10    [D] [text_sensor:067]   
'Uptime': Sending state '4m 35s'
14:05:10    [D] [sensor:126]    
'Uptime Sensor (raw)': Sending state 274.91101 s with 0 decimals of accuracy
14:05:14    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:19    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:22    [D] [sensor:126]    
'Waterontharder geschat gewicht': Sending state 28.00000 kg with 2 decimals of accuracy
14:05:24    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
14:05:29    [D] [ultrasonic.sensor:040] 
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XTMvb20_8MLxjAPWJGUHu3i62w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PVwYzMBoQt6WYoe9QKrny9f.png?f=fotoalbum_large

Na een herstart is de hoogte 7.683cm en dan gooi ik wat onder die sensor waardoor de hoogte 4cm wordt. In de log's zie ik die hoogte netjes voorbij komen maar de waarde van de sensor wordt niet geupdate.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
  # Set distance sensor
  - platform: ultrasonic
    trigger_pin: GPIO14
    echo_pin: GPIO12
    name: "Waterontharder gemeten hoogte"
    id: "hoogte"
    update_interval: 5s
    filters:
    - quantile:
        window_size: 5
        send_every: 5
        send_first_at: 1
        quantile: .9
    - delta: 0.2
    - lambda: return x*100;
    unit_of_measurement: "cm"
    accuracy_decimals: 3
    on_value:
        then:
          - sensor.template.publish:
              id: procent
              state: !lambda |-
                return id(procent).state;
              id: ontharder
                return (${maximal_height}-id(hoogte).state);
              id: kilos
                return int((1-id(hoogte).state / (${maximal_height}-${minimal_height})) * ${capacity});

Ik doe wat fout, maar zou niet weten exact wat?

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:44:
Ik ben sinds korte tijd bezig met HA, en zeker nu het weer kouder wordt, ben ik aan de slag gegaan met de evohome integratie.

Mijn evohome heeft 10 zones, en dit is volgens mij ongeveer wat je "gratis" krijgt met de default integratie en default dashboard units:

[Afbeelding]

Je krijgt 11 climate entities, daar kun je simpel de huidige temperatuur uithalen en mooie statistics graphs van maken, en als je de default thermostat widget aan een van die climate entities geeft krijgt je een sort of half werkende thermostaat voor tijdelijke wijzigingen, en als je een history graph op die climate entity gooit krijg je drie onderdelen, current temperature en target temperature doen precies wat je verwacht, maar heating is niet wat ik verwacht. All my hopes and dreams waren eigenlijk dat je daarmee kon zien of er op dat moment warmtevraag is van die zone (procenten zou natuurlijk nog mooier zijn maar laten we dat even in het midden), maar het lijkt meer te zijn over de operational mode -- of de hvac zone aan het koelen of verhitten is? Jammer want dat heeft zeker bij deze integratie bijna geen nut. Het is me ook neit helemaal duidelijk hoe HA kiest welke van de sub-componenten van zo'n climate entity wel en niet zichtbaar worden in een history grafiek, maar dat terzijde. Blijkbaar dezelfde als in de Entities card zichtbaar zijn.

Wat ik eigenlijk zoek als eerste is een manier om een grafiek te maken waarbij -- in een grafiek -- dus inderdaad target temperature, current temperature, en warmtevraag aan/uit te zien zijn.

De richting die in zit te denken is proberen een binary sensor te regelen met de warmtevraag status, denk ik dan in de goede richting? En weet iemand welke van de 17 subcomponenten van de climate entities ik daarvoor moet hebben? Of moet ik gewoon de setpoint en target met elkaar vergelijken en als groter gelijk dan aan?

Edit: Ik heb net de warmtevraag status van een paar zones veranderd (door de boel keihard aan te zetten via de honeywell app), maar in de developer tools->states zie ik dan eigenlijk neits veranderen buiten de target temperature. Dus ik denk dat ik hem gewoon handmatig moet creeren door de twee temperaturen te vergelijken.

Edit2:
code:
1
2
3
          {% set target = state_attr('climate.woonkamer', 'status').setpoint_status.target_heat_temperature | float(0.0) %}
          {% set temperature = state_attr('climate.woonkamer', 'status').temperature_status.temperature | float(0.0) %}          
          {{ (temperature <= target) }}

Ik vermoed dat dit voor nu even goed genoeg is voor mij. Ik ga hem een paar dagen laten lopen en kijken hoe het bevalt.
De standaard EvoHome integratie bevat helaas geen enkele details over warmtevraag (compleet of per zone). Hetgeen je nu kunt zien is alles waar je het mee zult moeten doen. Als je meer wilt weten dan heb je enkele workarounds:
  1. thermometer op aanvoerbuizen : temperatuur minimaal vijf graden hoger dan kamertemperatuur? verwarming is aan
  2. slimme plug op evohome zone controller (HCE80) : verbruik zonecontroller hoger dan 5W? verwarming is aan
  3. template in home assistant : zone target > huidige zone temperatuur - 0.3? zone vraagt om warmte
De eerste twee geven je een (vrij goed) beeld dat er ergens een warmtevraag is. De derde geeft een redelijk beeld welke zone om warmte zou kunnen vragen, maar je hebt geen idee om hoeveel warmte de zone precies vraagt (10, 30 of 100%).

Een andere mogelijkheid is een USB-to-RF apparaat (bijv. HGI80 of https://indalo-tech.onlineweb.shop/) samen met een custom component (https://github.com/zxdavb/ramses_cc). Dat is een heleboel meer werk, maar dan zou je wel in staat moeten zijn om ook echt alles uit te lezen.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
scorpion303 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:13:
[...]

De standaard EvoHome integratie bevat helaas geen enkele details over warmtevraag (compleet of per zone). Hetgeen je nu kunt zien is alles waar je het mee zult moeten doen. Als je meer wilt weten dan heb je enkele workarounds:
  1. thermometer op aanvoerbuizen : temperatuur minimaal vijf graden hoger dan kamertemperatuur? verwarming is aan
  2. slimme plug op evohome zone controller (HCE80) : verbruik zonecontroller hoger dan 5W? verwarming is aan
  3. template in home assistant : zone target > huidige zone temperatuur - 0.3? zone vraagt om warmte
De eerste twee geven je een (vrij goed) beeld dat er ergens een warmtevraag is. De derde geeft een redelijk beeld welke zone om warmte zou kunnen vragen, maar je hebt geen idee om hoeveel warmte de zone precies vraagt (10, 30 of 100%).

Een andere mogelijkheid is een USB-to-RF apparaat (bijv. HGI80 of https://indalo-tech.onlineweb.shop/) samen met een custom component (https://github.com/zxdavb/ramses_cc). Dat is een heleboel meer werk, maar dan zou je wel in staat moeten zijn om ook echt alles uit te lezen.
Dank je! Dat is een handig overzicht van mijn opties.

"target > (temp-0.3)" -- die 0.3 was ik voorlopig nog niet op gekomen ;)

En moet ik dan voor huidige temperatuur de echte accurate, of de afgerond-naar-0.5 versie gebruiken? in de climate entity heb ik ze alletwee.

Het via-433-rf-meeluisteren-met-ramses project was ik wel al tegengekomen maar lijkt me voor nu even niet voor mij aan de orde, misschien op termijn nog wel. HCE80 heb ik niet. Misschien moet ik sowieso maar een slimme plug op de CV ketel zetten, daarmee moet ik iig kunnen zien wanneer de pomp en fan draait denk ik.

Op zich weet ik ook ongeveer wanneer mijn CV ketel aan staat, want gasverbruik bijna-realtime via de P1 poort. Het gaat mij inderdaad vooral over welke zones het veroorzaken, iig in eerste instantie.

• chaoscontrol
Ik heb een slimme stekker waarbij de relay is gekoppeld aan een aan-knop van een LED lamp. Deze zet bij inschakelen de relay aan en na 1 seconde weer uit. Dit simuleert een button-press zodat het lampje aan gaat. Uiteraard gaat de toggle in HA dan ook aan en weer uit. De lamp staat dan echter wel aan. Is er een manier om te onthouden of de lamp aan of uit staat en dat ook zo te weergeven in de status van de lamp (dat de toggle aan blijft staan?)

Ik kom er even niet uit hoe ik dit het beste kan doen.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 14:37
chaoscontrol schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:51:
Ik heb een slimme stekker waarbij de relay is gekoppeld aan een aan-knop van een LED lamp. Deze zet bij inschakelen de relay aan en na 1 seconde weer uit. Dit simuleert een button-press zodat het lampje aan gaat. Uiteraard gaat de toggle in HA dan ook aan en weer uit. De lamp staat dan echter wel aan. Is er een manier om te onthouden of de lamp aan of uit staat en dat ook zo te weergeven in de status van de lamp (dat de toggle aan blijft staan?)

Je kunt elke keer als de slimme stekker aangezet wordt een input_boolean schakelen, en de state van die input_boolean gebruiken als state van de lamp.

Home Assistant configuratie

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:51:

Met een https://www.home-assistant.io/integrations/switch_as_x/

Edit: niet goed gelezen.

Als de smartplug stroommeting doet, kun je met een template sensor checken of er stroom wordt verbruikt, voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - binary_sensor:
      - name: "Ventilator status"
        unique_id: ventilator_status
        icon: mdi:fan
        delay_on:
          seconds: 0
        delay_off:
          seconds: 1
        state: >-
          {{ is_state('switch.smartplug_zolder_switch', 'on') and ( states('sensor.smartplug_zolder_power') | float(default=0) ) > 10 }}

Maar als de stroom niet via de smartplug wordt afgenomen, helpt dit natuurlijk ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door verjager op 19-09-2022 15:18 ]

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:46:
[...]

Dank je! Dat is een handig overzicht van mijn opties.

"target > (temp-0.3)" -- die 0.3 was ik voorlopig nog niet op gekomen ;)

En moet ik dan voor huidige temperatuur de echte accurate, of de afgerond-naar-0.5 versie gebruiken? in de climate entity heb ik ze alletwee.

Het via-433-rf-meeluisteren-met-ramses project was ik wel al tegengekomen maar lijkt me voor nu even niet voor mij aan de orde, misschien op termijn nog wel. HCE80 heb ik niet. Misschien moet ik sowieso maar een slimme plug op de CV ketel zetten, daarmee moet ik iig kunnen zien wanneer de pomp en fan draait denk ik.

Op zich weet ik ook ongeveer wanneer mijn CV ketel aan staat, want gasverbruik bijna-realtime via de P1 poort. Het gaat mij inderdaad vooral over welke zones het veroorzaken, iig in eerste instantie.
Ik zou de acurate temperatuurwaarde gebruiken (en niet de afgeronde naar *.0 of *.5 getallen). Ik geloof dat intern ook met de hogere accuratie wordt gewerkt.

Een smart meter op de stroomkabel van je CV ketel zou inderdaad ook moeten gaan werken, al weet ik niet zeker of je daar ook warm (kraan)water uit haalt. In dat laatste geval weet ik niet of je duidelijk een verschil tussen verwarming en warmkraanwater kunt gaan meten.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
scorpion303 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:38:
[...]

Ik zou de acurate temperatuurwaarde gebruiken (en niet de afgeronde naar *.0 of *.5 getallen). Ik geloof dat intern ook met de hogere accuratie wordt gewerkt.

Een smart meter op de stroomkabel van je CV ketel zou inderdaad ook moeten gaan werken, al weet ik niet zeker of je daar ook warm (kraan)water uit haalt. In dat laatste geval weet ik niet of je duidelijk een verschil tussen verwarming en warmkraanwater kunt gaan meten.
Dat weet ik wel, dat verschil zie ik niet. Ik heb een extern gestookte 120l drukvat boiler (en dat betekent dus dat wanneer die om warmte vraagt de ketel min of meer hetzelfde doet als wanneer er warmtevraag is, alleen loeit ie op een hoger vermogen). Als ik dat wil heb ik dus wat temperatuursensors nodig op die buizen daar. Baby steps ;)

(Alternatief: de sturing (volgens mij 24vac) van de drie weg klep aftappen. Misschien wel makkelijker.)

[ Voor 8% gewijzigd door Jasper Janssen op 19-09-2022 18:47 ]

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-11 19:04
Is hier iemand die z'n mechanische ventilatie met een 0-10volt dimmer heeft weten aan te sturen?

Ik heb deze dimmer aangeschaft https://www.123led.nl/Gle...Gledopto-i7788-t5852.html. Getest als ie niet aangesloten is, en er komt keurig tussen de 5v en 12v uit (en 0 als ie uitstaat) volgens m'n multimeter. Hang ik 'm echter aan de mechanische ventilatie, dan komt er altijd 12v uit 🤔 Vraag me af of dit een belastingdingetje is en er een weerstand tussen moet oid. Iemand een idee?

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
Darkwings schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:37:
Is hier iemand die z'n mechanische ventilatie met een 0-10volt dimmer heeft weten aan te sturen?

Ik heb deze dimmer aangeschaft https://www.123led.nl/Gle...Gledopto-i7788-t5852.html. Getest als ie niet aangesloten is, en er komt keurig tussen de 5v en 12v uit (en 0 als ie uitstaat) volgens m'n multimeter. Hang ik 'm echter aan de mechanische ventilatie, dan komt er altijd 12v uit 🤔 Vraag me af of dit een belastingdingetje is en er een weerstand tussen moet oid. Iemand een idee?
Hangt denk ik nogal af van welke mechanische ventilatie je hebt? De controller heeft max 5A output, dus op 12V is dat maar 60W.
Verder zie ik op de controller zelf staan: common anode / constant voltage. Weet je zeker dat deze controller wel lagere voltages uitstuurd?
Verder zou het natuurlijk kunnen dat, omdat het een LED controller is, deze tegelijk de weerstand meet van het systeem. Deze is uiteraard heel anders van een ventilator dan van een LED strip,

• Darkwings
ramonlambal schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:04:
[...]

Hangt denk ik nogal af van welke mechanische ventilatie je hebt? De controller heeft max 5A output, dus op 12V is dat maar 60W.
Verder zie ik op de controller zelf staan: common anode / constant voltage. Weet je zeker dat deze controller wel lagere voltages uitstuurd?
Verder zou het natuurlijk kunnen dat, omdat het een LED controller is, deze tegelijk de weerstand meet van het systeem. Deze is uiteraard heel anders van een ventilator dan van een LED strip,
Ja, weet zeker dat ie lagere voltages doet, ik kon m prima dimmen terwijl mn multimeter eraan hing. Die 0-10v is alleen een stuur signaal, dat hoeft dus niet het vermogen van de ventilator zelf te leveren.

Exacte model van de ventilatie moet ik even opzoeken, moet ik weer naar zolder. Volgens mij cmfe comfofan.

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 17:28
Toppe schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:15:
[...]

Wel gek want zal de zelfde sensor zijn… hoe heb je ze op de buis vast zitten als ik vragen mag?
Je zou het wel zeggen inderdaad...
Leg ik ze in een pan kokend water dan duurt het simpelweg even voordat ze de temperatuur van 100 graden hebben bereikt.
Pak ik de vleesthermometer van de BBQ erbij dan zit die binnen notime aan de 100 graden.
Zo gaat het nu ook als ze op de cv zitten...
Ik heb ze ingetaped op de cv-buis met daaromheen nog een extra stuk isolatie.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18
@Darkwings Die dimmer geeft waarschijnlijk gewoon PWM uit, dat zal je ventilatie gewoon niet zo leuk vinden. Als de belasting van het dim signaal door de ventilatie niet zo hoog is zo je er misschien een simpel RC filter voor kunnen gooien. Maar zonder de belasting* te weten en de frequentie is het wel gewoon allemaal gokken. Zou ik denk ik eens 10k en een 470uF ofzo proberen.

Maar het hangt ook al van hoe je die dimmer voedt. Is dat een losse voeding of uit de ventilatie zelf?

Al met al is een bordje met een ESP en ESPhome waarschijnlijk al makkelijker....

* Weet dat hij niet de echte ventilatie hoeft te voeden maar er zal altijd iets van belasting zijn.

• chaoscontrol
TheFes schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:59:
[...]

Je kunt elke keer als de slimme stekker aangezet wordt een input_boolean schakelen, en de state van die input_boolean gebruiken als state van de lamp.
Precies wat ik zocht inderdaad. Werkt nu goed! :)

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-11 13:20
Hi, Ik heb een vraagje. Ik wil de waardes uit de ITHO module inlezen in HA. Hoe krijg ik de JSON string goed in onderstaande sensor? Uit de string wil ik de volgende waarde halen: RH bathroom 1 (%)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
     name: "ITHO Humidity"
      state_topic: "itho/ithostatus"
      unit_of_measurement: "%"
      value_template: "{{ value_json.<HIER MOET RH bathroom 1 (%> komen }}"
      device_class: "humidity"
      unique_id: "itho_hum"

Json string:
JSON:
1
{"Operating mode":2,"Operating phase IBS":0,"Operating status":0,"Setting":0,"RH extractor (%)":0,"RH kitchen (%)":0,"RH toilet 1 (%)":0,"RH living room 1 (%)":0,"RH living room 2 (%)":0,"RH laundry room (%)":0,"RH bathroom 1 (%)":48.2,"RH bathroom 2 (%)":0,"

dankjewel!

[mbr]Graag volgende keer zelf code-tags gebruiken[/mbr]

Dit is de oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
    sensor:
    - name: "ITHO Badkamer"
      value_template: "{{ value_json['RH bathroom 1 (%)']}}"
      unique_id: "itho_humidity"

[ Voor 20% gewijzigd door konehead op 19-09-2022 23:04 ]

• Septillion
@konehead Ik denk
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Humidity"
       value_template: "{{ value_json['RH bathroom 1 (%)'] }}"

Ook even indentatie goed gezet.

• konehead
  • Laatst online: 13-11 13:20
Septillion schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:05:
@konehead Ik denk
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
  sensor:
    - name: "ITHO Humidity"
       value_template: "{{ value_json['RH bathroom 1 (%)'] }}"

Ook even indentatie goed gezet.
Yes werkt, dankjewel!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:15
Darkwings schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:24:

Ja, weet zeker dat ie lagere voltages doet, ik kon m prima dimmen terwijl mn multimeter eraan hing. Die 0-10v is alleen een stuur signaal, dat hoeft dus niet het vermogen van de ventilator zelf te leveren.

Exacte model van de ventilatie moet ik even opzoeken, moet ik weer naar zolder. Volgens mij cmfe comfofan.
Mijn Buva Q-stream kan ik volgens mij vrij gemakkelijk aansluiten met een 0-10V "dimmer" (niet op de foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfdR_Y_1WDt6GPS6ejU4lw6YG6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZKDh92YnnWfzisW0PL88iDk.jpg?f=fotoalbum_large

"dimmer": pricewatch: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)

Zonder verdere aansturing staat ie alleen altijd op 10V / maximaal, ik heb het nog niet voor elkaar door gebrek aan tijd die ik in hassio heb gestoken.

Met het standaard kastje kan de ventilatie alleen op 4 standen (met verbruik 4W/8W/16W/32W).
Ook werken die tijdgestuurde afstandsbedieninkjes niet goed (vreet batterijen en reageert vaak niet).

Ik wil wel iets meer controle (op afstand, op basis van spraak en op basis van mn vochtmeter in de badkamer, tijdgestuurd).
Mocht iemand dit als hobby hebben, ik woon in Lisse :D

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 19-09-2022 23:25 ]

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-11 19:33
Ik wil de iSense van mijn Remeha ketel vervangen voor een Tado voor integratie met HA.

Nu kan ik vanuit de iSense thermostaat bijvoorbeeld de temperatuur van het tapwater instellen en nog een aantal andere zaken, kan dit ook vanuit de Tado thermostaat of via HA?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 23:54

Mimiix

Professioneel Prutser

mitsumark schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:21:
[...]

Mijn Buva Q-stream kan ik volgens mij vrij gemakkelijk aansluiten met een 0-10V "dimmer" (niet op de foto).
[Afbeelding]

"dimmer": pricewatch: Qubino Flush Dimmer 0-10V Z-Wave+ (ZMNHVD1)

Zonder verdere aansturing staat ie alleen altijd op 10V / maximaal, ik heb het nog niet voor elkaar door gebrek aan tijd die ik in hassio heb gestoken.

Met het standaard kastje kan de ventilatie alleen op 4 standen (met verbruik 4W/8W/16W/32W).
Ook werken die tijdgestuurde afstandsbedieninkjes niet goed (vreet batterijen en reageert vaak niet).

Ik wil wel iets meer controle (op afstand, op basis van spraak en op basis van mn vochtmeter in de badkamer, tijdgestuurd).
Mocht iemand dit als hobby hebben, ik woon in Lisse :D
Ik heb ook zo'n ding! Ben benieuwd of je er wat op vind.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:41
Ruudstertje schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:39:
Ik wil de iSense van mijn Remeha ketel vervangen voor een Tado voor integratie met HA.

Nu kan ik vanuit de iSense thermostaat bijvoorbeeld de temperatuur van het tapwater instellen en nog een aantal andere zaken, kan dit ook vanuit de Tado thermostaat of via HA?
Met mijn Nefit ketel, die een eigen protocol babbelt (dat wel modulerent is, dus geen "aan/uit") kan ik met de Tado warm tapwater alleen aan/uit zetten (al dan niet middels een schema), maar dus niet de temperatuur instellen. Maar dat kan ook best een beperking zijn van de oudere ketel (met een draaiknop op ketel om dit te wijzigen) waarbij die ook nog eens een custom protocol babbelt en dat Tado dit mogelijk wel ondersteund via bv OpenTherm.

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
Toppe schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:02:
[...]

Eens, maar als je netjes een PCB'tje ontwerpt dan heb je ook geen uitstekende delen en dergelijke :D
Ik gebruik onderstaande pcb, werkt perfect.
Zit een esp op, en kunnen zes sensoren op aangesloten worden, evt meer natuurlijk.
Heb nog 4 lege pcb liggen, dan moet je zelf de terminals en header op solderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY_mCuNMM-WEGkUMgQA_xalz84M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0JGUOD5Gp213ETzdwA7YgXW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv57ror2AvNqSarGdchYpZAZbjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zgr0U4jCv7hyEKA5amVtnE8U.jpg?f=fotoalbum_tile

• Toppe
hendrik12345678 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:22:
[...]

Ik gebruik onderstaande pcb, werkt perfect.
Zit een esp op, en kunnen zes sensoren op aangesloten worden, evt meer natuurlijk.
Heb nog 4 lege pcb liggen, dan moet je zelf de terminals en header op solderen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Waar bestel je die?

• Darkwings
Septillion schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:28:
@Darkwings Die dimmer geeft waarschijnlijk gewoon PWM uit, dat zal je ventilatie gewoon niet zo leuk vinden. Als de belasting van het dim signaal door de ventilatie niet zo hoog is zo je er misschien een simpel RC filter voor kunnen gooien. Maar zonder de belasting* te weten en de frequentie is het wel gewoon allemaal gokken. Zou ik denk ik eens 10k en een 470uF ofzo proberen.

Maar het hangt ook al van hoe je die dimmer voedt. Is dat een losse voeding of uit de ventilatie zelf?

Al met al is een bordje met een ESP en ESPhome waarschijnlijk al makkelijker....

* Weet dat hij niet de echte ventilatie hoeft te voeden maar er zal altijd iets van belasting zijn.
Ik dacht eerst ook dat PWM misschien roet in het eten gooit (en dat kan nog steeds zo zijn), maar er is ook iets anders aan de hand. Als ik de dimmer "uit" zet zou er toch op z'n minst 0 V uit moeten komen, maar ook dan blijft ik 12 V meten en loeit de fan lekker door. Ook hiervoor geldt dat de dimmer werkt zoals verwacht als ie niet aangesloten zit aan de fan, en ook de fan werkt dan zoals verwacht en is aan te sturen met de draadloze bediening in de badkamer. Die laatste werkt zoals verwacht dan weer niet als de dimmer is aangesloten.

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:47
Ruudstertje schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:39:

ik heb zelf ook tado in HA, gebruik het warm water niet via tado, maar de entities voor warm water komen door en er is een service voor in HA:

https://www.home-assistant.io/integrations/tado

zou moeten kunnen dus lijkt mij.

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:17:
[...]

Met mijn Nefit ketel, die een eigen protocol babbelt (dat wel modulerent is, dus geen "aan/uit") kan ik met de Tado warm tapwater alleen aan/uit zetten (al dan niet middels een schema), maar dus niet de temperatuur instellen. Maar dat kan ook best een beperking zijn van de oudere ketel (met een draaiknop op ketel om dit te wijzigen) waarbij die ook nog eens een custom protocol babbelt en dat Tado dit mogelijk wel ondersteund via bv OpenTherm.
Ik gebruik dit (https://bbqkees-electronics.nl/hoe-werkt-het/?lang=nl) in HA en kan echt alles instellen van mijn Nefit ketel.

• Septillion
@Darkwings Dan blijft mijn vraag over :) De dimmer zal namelijk low side schakelen. Maar de ventilatie meet waarschijnlijk high side. Prima als het gescheiden voedingen zijn maar werkt dus niet als ze een common GND hebben.

Maar goed, dan houd je denk ik nog steeds dat hij de PWM niet leuk gaat vinden.

• RobertMe
JoepW schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik gebruik dit (https://bbqkees-electronics.nl/hoe-werkt-het/?lang=nl) in HA en kan echt alles instellen van mijn Nefit ketel.
Ziet er interessant uit. Totdat ik even verder keek en op de compatibiliteit pagina uit kwam:
https://bbqkees-electroni...rmtepomp-compatibiliteit/
Als je niet zeker weet of je een ongeschikte Ecomline hebt dan open het klepje aan de voorzijde. Als de regelunit eruit ziet als een van hieronder dan is het zeker een Ecomline met een iRT bus.
Er zit op deze regelunits een 3,5mm stekkeraansluiting. Alhoewel hij fysiek er wel in past, is deze NIET compatible met de EMS Gateway.
Afbeeldingslocatie: https://bbqkees-electronics.nl/wp-content/uploads/general/nefit-irt-boilers-e1581446562976.jpg
Ik heb de rechtse.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 17:04

TWKterry

Master Mariner

Gebruikt iemand hier met succes een Zigbee stekkerdoos in HA ?

Op Blackadder kom ik er slechts een paar tegen;
  • 29.59euro UseeLink Power Strip 4 AC with 2 USB SM-SO306EZ-10
  • 25.00euro Lidl SilverCrest Power Strip 3 AC (16A) with 4 USB
  • 00.00euro LELLKI Power Strip 16A 4000W 4AC + 2USB

• Septillion
@TWKterry Is individuele uitgangen een eis? Zo niet heeft Ikea nog Åskväder. Die heeft alleen wel de gemiste kans dat hij maar met één "aan/uit knop" werkt. Als ze er een 4-polige connector tussen hadden gezet en de schakelaar steeds alleen de eerst volgende stekker/module hadden laten schakelen was het een veel gaver systeem geweest.

[ Voor 35% gewijzigd door Septillion op 20-09-2022 10:35 ]

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-11 17:15
Darkwings schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:36:
[...]

Ik dacht eerst ook dat PWM misschien roet in het eten gooit (en dat kan nog steeds zo zijn), maar er is ook iets anders aan de hand. Als ik de dimmer "uit" zet zou er toch op z'n minst 0 V uit moeten komen, maar ook dan blijft ik 12 V meten en loeit de fan lekker door. Ook hiervoor geldt dat de dimmer werkt zoals verwacht als ie niet aangesloten zit aan de fan, en ook de fan werkt dan zoals verwacht en is aan te sturen met de draadloze bediening in de badkamer. Die laatste werkt zoals verwacht dan weer niet als de dimmer is aangesloten.
Ik zou eens in dit topic rondkijken, gaat over een andere fan, maar het idee is hetzelfde: Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

In het kort zie ik 2 opties:
of de qubino 0-10V gebruiken (zoals ook al door anderen genoemd), voor aansluitschema zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57809290 LET OP, z-wave ipv zigbee
zigbee alternatief: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69509436

of zelfbouw via een ESP boardje: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61368444

[ Voor 4% gewijzigd door ramonlambal op 20-09-2022 11:41 ]

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-11 15:47
TWKterry schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:

Of zelf maken :)
https://aliexpress.com/item/1005002519585205.html

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 20-09-2022 11:17 . Reden: link gestript van al het onnodige ]

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Allen, ik heb een vraag, ik heb een Airco van het merk FLUO. Deze Airco heeft WiFi en natuurlijk dus ook een app. (het betreft de Easy Home AMS app. (tenminste op IOS)).

Heeft iemand een idee hoe ik deze moet / kan toevoegen in HA?

Dank alvast.

PVoutput

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-11 16:33
Ik ben bezig met een verbouwing en wil aan de buitenkant van onze schuifpui twee onafhankelijk te bedienen screens monteren. Deze wil ik graag zowel via HA als manueel bedienen, dus heb ik deze schakelaar op het oog:

https://www.elektramat.nl...eem-55-zwart-mat-1150005/

Idee was om daar een Shelly 2.5 achter te plaatsen, maar ik kom er niet helemaal uit. Klopt het dat ik met een Shelly 2.5 slechts één screen/één schakelaar kan koppelen? Ik ben nu nog bezig met de installateur dus nu is het moment om het goed te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronker32 op 20-09-2022 11:16 ]

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Op zich een goed plan maar staat niet zo netjes in de woonkamer (al kan ik natuurlijk een kastje kopen/maken) en mijn electriche kunsten beperken zich toch tot simpele 230V aansluiten :-)

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:33:
@TWKterry Is individuele uitgangen een eis? Zo niet heeft Ikea nog Åskväder. Die heeft alleen wel de gemiste kans dat hij maar met één "aan/uit knop" werkt. Als ze er een 4-polige connector tussen hadden gezet en de schakelaar steeds alleen de eerst volgende stekker/module hadden laten schakelen was het een veel gaver systeem geweest.
Afzonderlijk schakelen is wel een pre.
Die ÅSKVÄDER aan/uit knop kost maar 10euro, open slopen en gewoon los gebruiken met standaard 220V draden is ook nog een optie.

• RobertMe
Ronker32 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:16:
Ik ben bezig met een verbouwing en wil aan de buitenkant van onze schuifpui twee onafhankelijk te bedienen screens monteren. Deze wil ik graag zowel via HA als manueel bedienen, dus heb ik deze schakelaar op het oog:

https://www.elektramat.nl...eem-55-zwart-mat-1150005/

Idee was om daar een Shelly 2.5 achter te plaatsen, maar ik kom er niet helemaal uit. Klopt het dat ik met een Shelly 2.5 slechts één screen/één schakelaar kan koppelen? Ik ben nu nog bezig met de installateur dus nu is het moment om het goed te doen.
Uiteraard, is een Shelly (of eender welke rolluik module) ook maar voor één rolluik/screen/.... De twee inputs en twee outputs zijn daarbij dan ook "de een is voor omhoog, de ander is voor omlaag".
En met de schakelaar die je linkt kun je uiteraard ook maar één screen bedienen.
Of je moet dus beide screens op dezelfde Shelly aansluiten (of niet slim: beiden op dezelfde schakelaar), maar dan kun je ze uiteraard niet onafhankelijk bedienen.

• Septillion
@RobertMe en @Ronker32 Het is in inderdaad een screen per Shelly. Maar die Gira lijkt me al vier toetsen te hebben. Ik kan dit alleen niet echt netjes vinden :/ Lijkt bij basiselement 014700 te horen die als 4-voudig te boek staat. Dan zou je dus achter die ene schakelaar al twee Shelly's kunnen hangen. Er passen er niet twee achter een schakelaar dus zou je de modules ergens anders moeten plaatsen (doosje bij de screen ofzo). Dan zou je dus met een schakelaars twee screens (met elk een Shelly 2.5) individueel kunnen bedienen.

• Ronker32
RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:41:
[...]

Uiteraard, is een Shelly (of eender welke rolluik module) ook maar voor één rolluik/screen/.... De twee inputs en twee outputs zijn daarbij dan ook "de een is voor omhoog, de ander is voor omlaag".
En met de schakelaar die je linkt kun je uiteraard ook maar één screen bedienen.
Of je moet dus beide screens op dezelfde Shelly aansluiten (of niet slim: beiden op dezelfde schakelaar), maar dan kun je ze uiteraard niet onafhankelijk bedienen.
Thanks, ik had inderdaad dat vermoeden, in ieder geval helder nu! Ik neig er nu dan naar om de installateur te vragen om een extra schakelaar te boren zodat ik twee schakelaars heb (1 per inbouwdoos) en dan gooi ik achter elke schakelaar een Shelly 2.5. Of mis ik wellicht een beter alternatief?

• Ronker32
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:08:
@RobertMe en @Ronker32 Het is in inderdaad een screen per Shelly. Maar die Gira lijkt me al vier toetsen te hebben. Ik kan dit alleen niet echt netjes vinden :/ Lijkt bij basiselement 014700 te horen die als 4-voudig te boek staat. Dan zou je dus achter die ene schakelaar al twee Shelly's kunnen hangen. Er passen er niet twee achter een schakelaar dus zou je de modules ergens anders moeten plaatsen (doosje bij de screen ofzo). Dan zou je dus met een schakelaars twee screens (met elk een Shelly 2.5) individueel kunnen bedienen.
Ah top, die 014700 had ik nog niet gevonden maar die zou het wel eens kunnen zijn inderdaad. Dan is alleen het probleem ruimtegebrek voor de twee Shelly's, wellicht nog eens met de installateur bespreken hoe we die dan het beste weg kunnen werken. Voorkeur gaat sterk uit naar één doos met twee schakelaars om ruimte te besparen, vandaar.

• RobertMe
Ronker32 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:12:
[...]

Ah top, die 014700 had ik nog niet gevonden maar die zou het wel eens kunnen zijn inderdaad. Dan is alleen het probleem ruimtegebrek voor de twee Shelly's, wellicht nog eens met de installateur bespreken hoe we die dan het beste weg kunnen werken. Voorkeur gaat sterk uit naar één doos met twee schakelaars om ruimte te besparen, vandaar.
Doos ernaast met blindplaatje? Of zoals @Septillion al aangaf aansluiten bij de screen. Enige probleem is dat je ean nog een extra fase draad naar de Shelly moet hebben. De Shelly moet immers continu gevoed worden. En de schakelaar(s) dan ook continu gevoed worden waarbij die bij gebruik dus het circuit "sluit" tussen bv de omhoog knop en de eerste uitgang en bij de omlaag knop dan naar de tweede uitgang.

En ik had op telefoon niet goed gekeken. Plaatje werd "afgekapt" halverwege waardoor ik twee knoppen met een pijltje zag, en ik niet had gezien dat het 2x een pijltje omhoog was :p (en dus ogenschijnlijk inderdaad bedoeld voor het onafhankelijk aansluiten van twee motoren).

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47
voor mijn omvormer heb ik een nieuwe integratie ingesteld die lokaal uitleest ipv via de cloud.
Kan ik nu direct in het energy dashboard dit omhangen, of beter wachten tot vanavond als de omvormer uit staat?

Beide integraties hebben een totaalopwekstand als entiteit, waarvan er nu 1 in het energydashboard gekoppeld is, en ik dus ga vervangen voor de ander.

Gaat history in het energydashboard hier goed mee om?

Tijd van werken, tijd van rusten

• Septillion
Ronker32 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:12:
[...]

Dat kan ook als je de Shelly simpelweg niet ook DAAR wilt hebben. Als je vervolgens nog een lasdoos per screen hebt kan je prima daar per screen een Shelly stoppen.

• Septillion
@Driek , dat zou ik denk ik vanavond even doen. Denk dat je anders nu wel een beetje overlap gaat krijgen.

• Darkwings
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 09:37:
@Darkwings Dan blijft mijn vraag over :) De dimmer zal namelijk low side schakelen. Maar de ventilatie meet waarschijnlijk high side. Prima als het gescheiden voedingen zijn maar werkt dus niet als ze een common GND hebben.

Maar goed, dan houd je denk ik nog steeds dat hij de PWM niet leuk gaat vinden.
Ah op die manier. Ik heb beide geprobeerd, externe voeding en de 12 V die op het bordje van de fan zit, met gedeelde aarde.
ramonlambal schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:53:
[...]

Ik zou eens in dit topic rondkijken, gaat over een andere fan, maar het idee is hetzelfde: Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

In het kort zie ik 2 opties:
of de qubino 0-10V gebruiken (zoals ook al door anderen genoemd), voor aansluitschema zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/57809290
Dit is dus precies hoe ik 'm ook aangesloten had :'( Ik dacht dat de dimmer die ik nu gebruik een redelijk zigbee alternatief voor die qubino was.

Edit: de daar gelinkte zigbee dimmer doet volgens mij ook PWM, dus dat zou het probleem niet eens moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkwings op 20-09-2022 13:41 ]

• Septillion
@Darkwings Mja, doordat het waarschijnlijk open collector met PWM aangestuurd wordt door de dimmer zal je in de tijd dat de PWM uit is nog gewoon de 10V van de pull up zien. Dus ja, dat werkt niet. Dan zal je toch echt minimaal een filter moeten hebben om er echt een spanning van te maken ipv PWM. Tenzij je heel graag Zigbee wilt zou ik dan gewoon een ESP met ESPhome pakken en er een filter achter hangen. Als je al moet solderen is een ESP amper meer werk.

Voor een TL die te dimmen was ooit ook zoiets gedaan. Daar toen nog wel opampje opgenomen om niet te hoeven denken een de belasting van de stuuringang op het filter. Geen idee of dat toen echt een issue was of dat hier gaat zijn maar wilde het voor zijn en was toch makkelijke optie om van 3v3 naar 10V te komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 20-09-2022 14:00 ]

• Darkwings
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:54:
@Darkwings Mja, doordat het waarschijnlijk open collector met PWM aangestuurd wordt door de dimmer zal je in de tijd dat de PWM uit is nog gewoon de 10V van de pull up zien. Dus ja, dat werkt niet. Dan zal je toch echt minimaal een filter moeten hebben om er echt een spanning van te maken ipv PWM. Tenzij je heel graag Zigbee wilt zou ik dan gewoon een ESP met ESPhome pakken en er een filter achter hangen. Als je al moet solderen is een ESP amper meer werk.

Voor een TL die te dimmen was ooit ook zoiets gedaan. Daar toen nog wel opampje opgenomen om niet te hoeven denken een de belasting van de stuuringang op het filter. Geen idee of dat toen echt een issue was of dat hier gaat zijn maar wilde het voor zijn en was toch makkelijke optie om van 3v3 naar 10V te komen.
Toch maar aan de knutsel dan... begrijp nog niet waarom de oplossing met een 0-10 V dimmer bij anderen wel werkt, volgens mij heb ik precies dezelfde situatie. Ben een beetje bang dat ik veel tijd in een knutselproject ga investeren en het dan ergens anders aan blijkt te liggen :X

• Septillion
@Darkwings Nee, je hebt niet hetzelfde. Een 0-10V sturing geeft werkelijk constant een spanning af. Je led dimmer doet PWM, die staat dus of vol aan, of vol uit. Waarbij hij ook nog eens alleen stroom kan leveren en niet terug kan nemen (indien hij uit staat). De ventilatie box zelf zorgt ervoor dat er 10V staat als er niets is aangesloten. Een 0-10V sturing overruled dat en bepaald de spanning. Een PWM dimmer overruled de 10V wel als hij aan staat maar als de PWM uit staat heeft het niet de optie om die 10V naar 0V te trekken.

Open collector PWM is een kraan met een terugslagklem die je alleen vol aan of vol uit kunt zetten. Waarbij een 0-10V sturing een pomp is waarmee je beide kanten op kunt regelen, zolang de uiteindelijke spanning er maar staat.

Je zou al een extra belastingsweerstand kunnen plaatsen die het ruststroompje van de ventilatiebox waarmee hij de boel op 10V houdt te niet doet. Dan zal het stuursignaal in rust al 0V zijn. Maar goed, dan blijft het nog PWM, geen idee of de box dat leuk vind. Maar je zou eens een 1k belasting kunnen proberen (maar zou nog te hoog kunnen zijn).

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-11 23:54

Mimiix

Professioneel Prutser

TWKterry schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:

Ik heb die van de Lidl. geinig apparaat.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 18:56

hneel

denkt er het zijne van

Er gebeurt iets in mijn code wat ik niet snap:

Ik communiceer via mqtt met een esp device. bij het opstarten stuurt deze zijn ip adres op, en daarna elke 5 minuten een status.
(Althans, dat is de bedoeling. de status wordt nu al gestuurd. Het versturen van het ip adres moet ik nog programmeren in de esp.)
In HA heb ik dat alsvolgt geconfigureerd.

mqtt.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - name:           "mqtt_acremote_gang_status"
    unique_id:      "mqtt_acremote_gang_status"
    state_topic:    "acremote/gang/state"
    value_template: "{{ value_json.status }}"
    force_update:   true
    qos: 1

- name:           "mqtt_acremote_gang_ip"
    unique_id:      "mqtt_acremote_gang_ip"
    state_topic:    "acremote/gang/state"
    value_template: "{{ value_json.ip }}"
    force_update:   true
    qos: 1

template.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:

- name:         "tmpl_last_acremote_gang_status"
    unique_id:    "tmpl_last_acremote_gang_status"
    state:        "{{as_timestamp(states.sensor.mqtt_acremote_gang_status.last_updated) | timestamp_custom('%a %d-%b-%Y, %H:%M:%S')}}"
    availability: "{{ states('sensor.mqtt_acremote_gang_status') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"

- name:         "tmpl_last_acremote_gang_ip"
    unique_id:    "tmpl_last_acremote_gang_ip"
    state:        "{{as_timestamp(states.sensor.mqtt_acremote_gang_ip.last_updated) | timestamp_custom('%a %d-%b-%Y, %H:%M:%S')}}"
    availability: "{{ states('sensor.mqtt_acremote_gang_ip') not in [ 'unknown', 'unavailable'] }}"

De waarde van tmpl_last_acremote_gang_status wordt inderdaad regelmatig ge-update. Maar die van tmpl_last_acremote_gang_ip ook, en dat laatste snap ik niet. Want dat ip adres wordt niet verstuurd! Wie ziet wat ik zelf niet zie?

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 20-09-2022 16:10 . Reden: Denk aan de yaml tags aub! ]

• Septillion
@hneel
force_update boolean (Optional, default: false)
Sends update events even if the value hasn’t changed. Useful if you want to have meaningful value graphs in history.
Lijkt me dus normaal dat last_update dus ook aanpast. last_changed zou niet moeten aanpassen. Maar daar heb ik ook issues mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rH2dIG00jPPv1gbITJePIdEDGFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FD4QCpSArbogwWeME1NiroE3.png?f=fotoalbum_large
Zit al twintig uur dicht maar last_changed van 2 minuten... En ja, staat echt op last_changed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xomScANZHeu0gONW3PW1MD0coc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdVuy1dwbB2HbfKlm5eRkdJa.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11 14:37
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:20:
@hneel

[...]

Lijkt me dus normaal dat last_update dus ook aanpast. last_changed zou niet moeten aanpassen. Maar daar heb ik ook issues mee.

[Afbeelding]
Zit al twintig uur dicht maar last_changed van 2 minuten... En ja, staat echt op last_changed:
[Afbeelding]
Heb je 3 minuten geleden een reboot gedaan? last_changed wordt namelijk niet restored na een reboot

Je ziet het overigens ook bovenin je bovenste screenshot, daar staat ook "2 minutes ago"

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 20-09-2022 17:09 ]

Home Assistant configuratie

• Septillion
@TheFes Nope, laatste reboot is van gisteren tijdens de update van HA.

• chaoscontrol
Ik heb mijn centrale ventilatie aan een 'cover' gehangen. Met cover_stop heb ik stand 1, cover_close stand 2 en cover_open is stand 3, dat werkt op zich prima, maar de call service die ik gebruik stoppen na 1 minuut. Kan ik dat ergens op oneindig zetten?

Dus call service entity.cover_open zou moeten blijven draaien tot ik een andere stand kies.

• Septillion
@chaoscontrol Volgens mij hebben de call's helemaal geen duur. Dus dat komt al uit "het device" dat je gebruikt. Dus wat gebruik je en hoe is het geïntegreerd?

• RobertMe
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:45:
Ik heb mijn centrale ventilatie aan een 'cover' gehangen. Met cover_stop heb ik stand 1, cover_close stand 2 en cover_open is stand 3, dat werkt op zich prima, maar de call service die ik gebruik stoppen na 1 minuut. Kan ik dat ergens op oneindig zetten?

Dus call service entity.cover_open zou moeten blijven draaien tot ik een andere stand kies.
Is de fan integration niet logischer daarvoor? https://www.home-assistant.io/integrations/fan/

Ik kan mij in ieder geval indenken dat HA aanneemt dat een cover ooit een endstop bereikt en deze dus "stopt", en daarom na een periode dus de cover op stopped zet. Maar wellicht begrijp ik ook niet goed hoe je deze ogenschijnlijke hack in elkaar hebt gezet. Iets van automation / script / cover / ... YAML kan dus handig zijn om even te posten.

• chaoscontrol
Ik gebruik een shutter actuator hiervoor van Eaton xComfort. Jullie zaten op het goede spoor. Als ik deze via de xComfort app zelf aan zet stopt deze ook na 1 minuut, het zit dus in de actuator. Kan ik even die richting op zoeken. :)

(Soms is het zo moeilijk om even te bedenken dat je bij de basis moet beginnen...)

• JoepW

JoepW

iRacer & Home Assistant

RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:14:
[...]

Ziet er interessant uit. Totdat ik even verder keek en op de compatibiliteit pagina uit kwam:
https://bbqkees-electroni...rmtepomp-compatibiliteit/

[...]

Ik heb de rechtse.
Tijd voor een nieuwe ketel… :X

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Naar mijn idee heb ik thuis enkele sluip stroom gebruikers en die zou ik graag willen vinden. Hiervoor wil ik een smart plug met vermogens meting aanschaffen. Maar ik wil niet dat enig smart device gaat verbinden met een clouddienst, dat wil ik graag binnenshuis kouden.

Nu zat ik er aan te denken om Home Assistant te gaan draaien op mijn Synology. Daar ga ik wel uitkomen, maar waar ik niet uit ga komen, welke hardware kan ik nu het beste aanschaffen?

Welke smart plugs en zijn geschikt en heb ik dan nog een gateway nodig?
Ik zie door de bomen het bos niet echt.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 07:28
@Timo002

Je kan een shelly plug s ook alleen lokaal gebruiken

Cloud is niet verplicht
Telt hij alleen niet alles op maar omverbruik temeten goed genoeg

• Timo002
  • Niet online
vonkkie schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:07:
@Timo002

Je kan een shelly plug s ook alleen lokaal gebruiken

Cloud is niet verplicht
Telt hij alleen niet alles op maar omverbruik temeten goed genoeg
Wat bedoel je met alles optellen?

Ik wordt trouwens altijd een beetje zenuwachtig als er bij een product staat: Werkt met Google Home, Alexa. Of als je het niet gebruikt, hoef ik me daar dan ook niet druk om te maken?

[ Voor 23% gewijzigd door Timo002 op 20-09-2022 19:20 . Reden: Aanvulling ]

• Darkwings
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:04:
@Darkwings Nee, je hebt niet hetzelfde. Een 0-10V sturing geeft werkelijk constant een spanning af. Je led dimmer doet PWM, die staat dus of vol aan, of vol uit. Waarbij hij ook nog eens alleen stroom kan leveren en niet terug kan nemen (indien hij uit staat). De ventilatie box zelf zorgt ervoor dat er 10V staat als er niets is aangesloten. Een 0-10V sturing overruled dat en bepaald de spanning. Een PWM dimmer overruled de 10V wel als hij aan staat maar als de PWM uit staat heeft het niet de optie om die 10V naar 0V te trekken.

Open collector PWM is een kraan met een terugslagklem die je alleen vol aan of vol uit kunt zetten. Waarbij een 0-10V sturing een pomp is waarmee je beide kanten op kunt regelen, zolang de uiteindelijke spanning er maar staat.

Je zou al een extra belastingsweerstand kunnen plaatsen die het ruststroompje van de ventilatiebox waarmee hij de boel op 10V houdt te niet doet. Dan zal het stuursignaal in rust al 0V zijn. Maar goed, dan blijft het nog PWM, geen idee of de box dat leuk vind. Maar je zou eens een 1k belasting kunnen proberen (maar zou nog te hoog kunnen zijn).
Ah check! Dat ga ik proberen, thanks voor het meedenken.

• Septillion
@Timo002 Nee, de Shelly kan echt zonder. En vertrouw je het dan nog niet kan je ook de open source Tasmota erop zetten.

Als alternatief kan je een Sonoff pakken. Maar daar is andere firmware dan wel een must.

• RobertMe
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:22:
@Timo002 Nee, de Shelly kan echt zonder. En vertrouw je het dan
... kun je ook de internet toegang blokkeren :p Die alternatieve firmware geeft immers ook geen garantie dat er geen backdoor of zo in zit.

Of gewoon geen wifi apparaat gebruiken, maar een Zigbee of Z-Wave variant. Vereist dan uiteraard wel een hub/gateway (al dan niet puur een USB stick). Zelf heb ik de Fibaro stekkers, en die doen het in zoverre ook prima. En met een Z-Wave stick en ZWave2mqtt als software ook 0 kans dat er iets richting Fibaro gaat / backdoors in de plug kunnen zitten / .... En de open source zwave2mqtt vertrouw ik "dan maar". (Zelfde kan uiteraard gezegd worden van Tasmota, ESPHome etc. behalve dat er theoretisch ook een backdoor in de hardware kan zitten als een soort rootkit).

• Septillion
@RobertMe True, maar dan zou ik verwachten dat iemand dat wel al gezien had en vertrouw ik "dan maar" :) Als er een backdoor in de ESP (aka, de hardware) had gezeten had deze ook al wel op tafel gelegen. Wel even NTP open laten wat smart devices die de tijd niet weten kunnen raar doen.

• vonkkie
@Timo002

Hij kan alleen de kwh perdag weergeven via de cloud volgens mij

Maar het directe verbruik kan je zien lokaal

• Timo002
  • Niet online
@vonkkie Wil wel graag een historisch verbruik kunnen zien, dus achteraf terugkijken wanneer er stroom verbruik is. Kan dit niet gelogd worden met Home Assistant?

• vonkkie
@Timo002

Ha met homeassistant kan je bijna alles loggen wat je kan verzinnen

• chaoscontrol
Septillion schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:56:
@chaoscontrol Volgens mij hebben de call's helemaal geen duur. Dus dat komt al uit "het device" dat je gebruikt. Dus wat gebruik je en hoe is het geïntegreerd?
RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:14:
[...]

Is de fan integration niet logischer daarvoor? https://www.home-assistant.io/integrations/fan/

Ik kan mij in ieder geval indenken dat HA aanneemt dat een cover ooit een endstop bereikt en deze dus "stopt", en daarom na een periode dus de cover op stopped zet. Maar wellicht begrijp ik ook niet goed hoe je deze ogenschijnlijke hack in elkaar hebt gezet. Iets van automation / script / cover / ... YAML kan dus handig zijn om even te posten.
Het was inderdaad een setting in de actuator zelf. Wat kan het toch simpel zijn soms. :)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
JoepW schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:41:
[...]
Tijd voor een nieuwe ketel… :X
Hier ook :X
Was er van overtuigd dat de mijne nog niet zo oud was.

• jbhc
  • Laatst online: 14-11 03:55
Ik gebruik home assistant momenteel naast wat klimaat sensoren ook om de opbrengst van de zonnepanelen te monitoren met een esp32 welke esp home draait en de pulsen van de kwh meter registreerd. Nu is deze resolutie vrij laag (als in per KWh) en ik zou nu de oprengst veel minder is dit liever per 0,1KWh registreren. (of bijvoorbeeld 100Wh)

De documentatie is namelijk nogal beperkt

Weet iemand hoe ik dit moet configureren?

• RobertMe
tlpeter schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:03:
[...]

Hier ook :X
Was er van overtuigd dat de mijne nog niet zo oud was.
offtopic:
Tsja, wat is oud. Deze zal een jaar of 15 zijn. Volgens monteur / jaarlijks onderhoud "prima in orde en goed model". In die zin dus niet perse verouderd of aan vervanging toe. Maar met de huidige gasprijzen zou het best kunnen dat nieuwere toch weer wat efficiënter zijn, slimmer moduleren, etc waardoor het om die reden economisch wel beter kan zijn om te vervangen.
Nog los van dat hier nu 2 jaar zoiets de Tado thermostaat hangt en sinds een jaar overal ook de knoppen. En de ketel is dan vrij dom in dat de pomp een vaste snelheid heeft en dat soort zaken waardoor bv de radiator(en) flink ruisen als er maar een aantal open zijn. Nog los van dat de pomp 24 uur blijft "uit lopen" na gebruik. Dus ook als er geen warmte vraag uit de thermostaat is en de CV ook zijn warmte niet kwijt hoeft hoor je nog regelmatig de pomp lopen en de ene radiator die als "by-pass" dienst doet ruisen.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:10

Rouwette

Rouwette.com

RobertMe schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:26:
[...]

offtopic:
Tsja, wat is oud. Deze zal een jaar of 15 zijn. Volgens monteur / jaarlijks onderhoud "prima in orde en goed model". In die zin dus niet perse verouderd of aan vervanging toe. Maar met de huidige gasprijzen zou het best kunnen dat nieuwere toch weer wat efficiënter zijn, slimmer moduleren, etc waardoor het om die reden economisch wel beter kan zijn om te vervangen.
Nog los van dat hier nu 2 jaar zoiets de Tado thermostaat hangt en sinds een jaar overal ook de knoppen. En de ketel is dan vrij dom in dat de pomp een vaste snelheid heeft en dat soort zaken waardoor bv de radiator(en) flink ruisen als er maar een aantal open zijn. Nog los van dat de pomp 24 uur blijft "uit lopen" na gebruik. Dus ook als er geen warmte vraag uit de thermostaat is en de CV ook zijn warmte niet kwijt hoeft hoor je nog regelmatig de pomp lopen en de ene radiator die als "by-pass" dienst doet ruisen.
Ik zou de pomp slim gaan maken, zal ook stroom besparen. Wellicht heeft de monteur daar ook iets voor.

https://www.rouwette.com/

• moozzuzz
  • Niet online
Timo002 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:03:
Welke smart plugs en zijn geschikt en heb ik dan nog een gateway nodig?
Ik zie door de bomen het bos niet echt.
Of een zigbee setup met een sonof usb stick (de hub) met lidl plugs (enkel de nieuwe meet stroom én wordt pas vanaf 1 oktober ondersteund in de stable release van zigbee2mqtt) of ali express plugs (=tuya).

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:41
moozzuzz schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:14:
[...]

Of een zigbee setup met een sonof usb stick (de hub) met lidl plugs (enkel de nieuwe meet stroom én wordt pas vanaf 1 oktober ondersteund in de stable release van zigbee2mqtt) of ali express plugs (=tuya).
Die Lidl pluggen zijn helaas alleen uitverkocht in Nederland al een tijdje :'(

• Toppe
Ik heb deze code, als ik dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:   
  - sensor:
      - name: "AED Mode"
        state: >
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 -%}
                Normaal
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 3 %}
                Koelen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 %}
                Verwarmen
            {%- endif -%}

Gek genoeg blijft hij op "Normaal" staan terwijl het verbruik 48W is. Net even een herstart gegeven om zeker te weten dat hij "leeg" begint op 48w en ook dan "Normaal" ipv "Verwarmen"?

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11 17:58
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:03:
Ik heb deze code, als ik dit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:   
  - sensor:
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 -%}
                Normaal
                Koelen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 %}
                Verwarmen
            {%- endif -%}

Gek genoeg blijft hij op "Normaal" staan terwijl het verbruik 48W is. Net even een herstart gegeven om zeker te weten dat hij "leeg" begint op 48w en ook dan "Normaal" ipv "Verwarmen"?
Hij pakt de eerste rule die true is, dus in dit geval is 48 groter dan 1 en geeft hij "Normaal" weer.
Ik zou het dus omdraaien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:   
  - sensor:
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 -%}
                Verwarmen
                Koelen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 %}
                Normaal
            {%- endif -%}

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

keekeboo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:09:
Heb Rhasspy op een Rpi4 aan home assistant geknoopt (nuc). Werkt prima met een jabra speakerphone, maar das een beetje prijzig als permanente oplossing. Dus zoek ik een goedkope speakerphone die aardig werkt en er graag ook nog een beetje leuk uitziet (zonder Bluetooth of batterij). Heeft iemand een tip?
@keekeboo of andere geïnteresseerde. Gebruik momenteel al een paar weken de Respeaker usb versie met 4 microfoons. Voor de HA Add-on Rasspy. Er is ook een hat voor de pi. Met twee of vier microfoons. En... Open source de hard- en de software of the grid. Géén cloud luistervinken. Zie github
De laatste firmware erop ge-flashed met een python script, versie 'processed audio for ASR'. En het werkt goed. Wake woord wordt herkent. Ook de opdrachten of intents worden uitgevoerd. Met een Vlaamse stem terug koppeling.
Daarvoor de Anker conference speaker geprobeerd. Maar na een firmware update werd deze niet meer herkent. In Linux. Dus terug gestuurd.
Ff een demo video gemaakt om een indruk te krijgen. Zeg speakers in de video maar bedoel de microfoons, blijft lastig uit het hoofd zonder script. Direct streamen video gaat helaas niet, hapert soms. De Ziggo upload stelt niet zo veel voor. Met vlc bekijken of downloaden.

[ Voor 23% gewijzigd door pentode op 03-10-2022 20:34 . Reden: YT link ipv naar eigen nas ]

De mens leert. De mensheid niet.

• Toppe
_Marcel_1973 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

Heb jij metingen die scherp genoeg zijn, hier fluctueert het best erg, terwijl de sensor etc niet bewegen of het zout wordt bijgevuld. Ik ga binnenkort iig sensor maar eens vervangen.
Ik gebruik script van Adonno.

[Afbeelding]
Beetje trage reactie maar je kan ook de negatieve getallen er uit filteren. Ik ben zelf ook aan de slag gegaan met delta om het er uit te filteren maar dan krijg ik één strakke lijn die zich niet meer aanpast, ondanks dat de sensor wel andere waardes meet.

• Toppe
TravockMD schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:09:
[...]

Hij pakt de eerste rule die true is, dus in dit geval is 48 groter dan 1 en geeft hij "Normaal" weer.
Ik zou het dus omdraaien:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:   
  - sensor:
            {% if states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 5 -%}
                Verwarmen
                Koelen
            {% elif states('sensor.tasmota_energy_power_4')|float > 1 %}
                Normaal
            {%- endif -%}

Thanks, het voelt niet helemaal logisch om zo te werken maar soms moet je je zelf aanpassen :D

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedemorgen,

Ik wil mijn Iphone connecten voa Bluethoot met mijn HA.
Heb een Bleuthoot 5.1 usbstick en een iphone met daarop de HA-app.

Ik wil het gaan gebruiken voor als ik niet thuis ben, bepaalde apparaten uitworden geschaakeld.

Maar kan nergens in HA vinden dat HA kan connecten via bleuthoot.

Weet iemand de oplossing?

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:49
Toppe schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:24:
[...]

Thanks, het voelt niet helemaal logisch om zo te werken maar soms moet je je zelf aanpassen :D
Als je deze manier van ‘omdraaien’ niet prettig vind, kun je ook de filtering omdraaien. Door ipv met ‘groter dan’ met ‘kleiner dan’ te werken.

Er zijn vaak vele manieren om hetzelfde te bereiken :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:51

D4NG3R

kiwi

:)

-Randy- schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:22:
Goedemorgen,

Ik wil mijn Iphone connecten voa Bluethoot met mijn HA.
Heb een Bleuthoot 5.1 usbstick en een iphone met daarop de HA-app.

Ik wil het gaan gebruiken voor als ik niet thuis ben, bepaalde apparaten uitworden geschaakeld.

Maar kan nergens in HA vinden dat HA kan connecten via bleuthoot.

Weet iemand de oplossing?
"Home assistant bluetooth" op google brengt je direct naar de juiste pagina. ;)

Maaruhm, als je de HA app toch al op je telefoon hebt staan, waarom werk je niet met de GPS?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1 ... 193 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.