Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.369.689 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kweetnie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 21:15
sOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:32:
@kweetnie Werkelijk geen idee wat er fout gaat dan. Bij mij klopt het wel. Vind het wel opvallend dat voltage bij jou een stukkie hoger is dan bij mij. Ik zit gemiddeld op 227V.

Pas je nog bepaalde berekeningen toe op die 3 weergaven of is dit echt de data uit de sensoren?
Niet echt berekeningen, enkel afronding. Maar ter test heb ik nu die bron genomen en dan kloppen de waardes wel.... heel vaag, aangezien het voor de som niet uit zo mogen maken hoeveel er na de komma komt.
Maar goed nu werkt het goed, dank je!

En wat het hogere voltage betreft, misschien drukkere wijk hier met veel zonnepanelen? (verzin ook maar iets)
Sinds ik die meter uitlees (pas afgelopen week) nooit het voltage onder de 230 gezien.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Cool. Linus (13 miljoen subscribers op YouTube!) gebruikt HomeAssistant om garagedeurprobleem op te lossen. Ik keek het filmpje en dacht de hele tijd: GEBRUIK HOME ASSISTANT! Een spoiler natuurlijk, maar uiteindelijk is dat dus ook de oplossing. Alsnog leuk om te kijken.

Hoop dat @Frenck e.a. genoeg bandbreedte voor de HA-servers hebben. Kan niet anders dan een instroom van nieuwe gebruikers betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36
sOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:32:
Vind het wel opvallend dat voltage bij jou een stukkie hoger is dan bij mij. Ik zit gemiddeld op 227V.
Dat kan lokaal verschillen. Netspanning mag overigens 10% afwijken van 230V, dus alles tussen 207V en 253V voldoet aan de norm...

Maar we dwalen af :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-10 18:59
Vraagje: ik heb onderstaande 2 lichtsensoren in huis. Is Zigbee, dus zou moeten werken met een Conbee 2 Zigbee stick. Dacht ik.
Maar helaas, ik krijg het niet werkend. Nu ben ik echt nog een beginner in het HA-gebeuren, maar voordat ik verder ga 'ploeteren' de vraag of dit werkend te krijgen zou moeten zijn.

Het rare is dat ik ze wel in Deconz zie (zie screenprint), maar in Phoscon ze niet terug kan vinden en toe kan wijzen. En dus in HA ook niet zichtbaar om te gebruiken.

Ik heb ergens gelezen dat dit mogelijk niet werkt, maar bij anderen weer wel (https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2300). Wat zou ik kunnen doen om dit wel werkend te krijgen?

Ook heb ik begrepen dat dit beter/makkelijker zou kunnen werken met de CC2538 stick. Is die aan te raden boven de Conbee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1kV1YL53QN7evYayxNkrtxmxLQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/37L4UfExomjRIRdMgjAHt8ac.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLeq1vd7VU06M25dfJsu35V3lZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sBntl72ZJyTXsm2s4TirTJ6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPRIFhvQtd7t8lbM5y_BHxeE6xY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDpVvSYqgwBPcWqYcJgvS39D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:53:
Vraagje: ik heb onderstaande 2 lichtsensoren in huis. Is Zigbee, dus zou moeten werken met een Conbee 2 Zigbee stick. Dacht ik.
Maar helaas, ik krijg het niet werkend. Nu ben ik echt nog een beginner in het HA-gebeuren, maar voordat ik verder ga 'ploeteren' de vraag of dit werkend te krijgen zou moeten zijn.

Het rare is dat ik ze wel in Deconz zie (zie screenprint), maar in Phoscon ze niet terug kan vinden en toe kan wijzen. En dus in HA ook niet zichtbaar om te gebruiken.

Ik heb ergens gelezen dat dit mogelijk niet werkt, maar bij anderen weer wel (https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2300). Wat zou ik kunnen doen om dit wel werkend te krijgen?

Ook heb ik begrepen dat dit beter/makkelijker zou kunnen werken met de CC2538 stick. Is die aan te raden boven de Conbee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
pssst in dit topic heb je meer succes.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Eh...oh ja.... 8)7

vergeet bovenstaande vraag dus maar, hij gaat richting dat topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 08:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde Xiaomi licht sensors, maar ze verschijnen gewoon in de web GUI bij mij:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neF8zsRhkLgtjycSfyFqjE4wIWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mG9BL841sD22GALcq0jfl1aR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:55
Is er iemand die de nieuwe google home integratie gebruikt? https://github.com/leikoilja/ha-google-home#troubleshooting

Ik heb hiervoor een app paswoord gemaakt (moet je die trouwens via mail niet bevestigen normaal?)
Toegevoegd, en dan zei de integratie dat hij succesvol was, echter krijg ik geen entiteiten
Ik zie wel errors in de log maar weet niet goed wat doen ermee:

-Config entry for xx google home integration not ready yet
-waiting on integrations to complete setup google home
-failed to acces xxx , api returned 401 client respons xxx [401 Unauthorized]> <CIMultiDictProxy(‘Access--Control-Allow-Headers’: ‘Content-Type’, ‘Cache-Control’: ‘no-cache’, ‘Content-Length’: ‘0’)>
-Unexpected error fetching sensor data: 4 is not a valid GoogleHomeAlarmStatus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:36:
@Hmmbob Huh, waarom is Alexa een dependancy van cloud :?
Ik ben ervan af :+

Heb default_config: uit mijn config gehaald, en alleen de items toegevoegd die ik gebruik (en nog niet elders gedefinieerd had). Cloud én Alexa worden nu niet meer geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:26
Hmmbob schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:32:
[...]

Ik ben ervan af :+

Heb default_config: uit mijn config gehaald, en alleen de items toegevoegd die ik gebruik (en nog niet elders gedefinieerd had). Cloud én Alexa worden nu niet meer geladen.
Hoe heb je dit aangepakt? Ik zit je github config even te bekijken en klakkeloos overnemen lijkt me altijd een slecht idee. Als ik naar de verschillen kijk:

http:
Dit gedeelte heb ik NIET, ik gebruik NGINX in een aparte Proxmoxcontainer voor toegang mocht dat relevant zijn voor gebruik. Is dit noodzakelijk als je defaultconfig weghaalt?

- not included elsewhere
heb ik idd nergens gedefinieerd maar klopt het dat dat verder lege entries zijn?

De rest van de items die verschillen, weet ik waarom, of heb ik uberhaupt niet (nodig)

Als je n linkje hebt dat je gevolgd hebt, mag ook hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Nou, ik heb simpelweg gekeken wat "default_config" aan dependencies heeft: https://github.com/home-a...ault_config/manifest.json

Dat lijstje ben ik stuk voor stuk gaan nalopen om te zien of:

- ik deze al in configuration.yaml gebruik (bijv automation:, input_boolean: etc). Zo ja, dan kan hij van het lijstje af.
- dingen die echt bij core horen, moeten sowieso door. Denk aan discovery items (dhcp, ssdp, zeroconf), maar ook sun en system health
- lijstje wat overblijft, gekeken of ik het gebruik. Hierbij zijn bijvoorbeeld "cloud", "counter" en "tag" afgevallen (al wordt die laatste door ESPhome alsnog geladen)

En dat lijstje bleef over.

http: zit niet in default_config, maar zal (gokje) door de front-end vereist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb een tijd een slave instantie van HA gedraaid (via remote home assistant). Daar had ik 'frontend' ipv default voor een minimale set maar waar frontend wel bleef werken. In mijn geval om hele recorder en logbook uit te schakelen

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:29
SonnyBBQ schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:15:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik krijg de {{user}} variable wel in een uitvoer, bvb markdown/notification, maar het lukt me niet hem te gebruiken als voorwaarde in een template. ik heb sowieso nog wel wat te leren over templates ...

Ondertussen heb ik een mogelijk andere oplossing gevonden via https://github.com/thomasloven/lovelace-state-switch

Ik ga het even uitzoeken...
OK, het is me dus gelukt op basis van de State Switch. :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: custom:state-switch
entity: user
default: <user 1 name>
states:
  <user 1 name>:
    <card 1>
  <user 2 name>:
    <card 2>

Wel een heel werk om mijn cards allemaal manueel toe te voegen (indentation verspringt altijd bij copy/paste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
UTMachine schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb dezelfde Xiaomi licht sensors, maar ze verschijnen gewoon in de web GUI bij mij:[Afbeelding]
Vreemd hè...toevallig is er iemand in het Conbee topic die recent exact dezelfde vraag heeft gesteld...

Op welke versie van de FW zit jij? Ik zit op 26580700, de update naar 26660700 wil maar niet lukken. Elke keer lijkt dat wel het geval, maar na een uur zegt hij dat ik nog steeds op 26580700 zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb een beetje een beginner vraagje want ik begin echt vanaf 0.0

Ik heb thuis een HP T520 terminal. Deze wordt normaal gebruikt als Citrix terminal maar ik heb hem omgebouwd met een 128GB M2 SSD en eventueel upgrade ik het geheugen nog van 4 naar 8GB.

Momenteel staat er Linux zorinos op, maar uiteraard kan ik elke distro er op zetten, en uiteraard kan ik er ook Windows 10 op installeren.

Als ik er Windows 10 op zet, kan ik dan gewoon de Intel NUC installatie gebruiken? Ondanks dat dit natuurlijk geen NUC is is het wel een ideaal low power apparaat die ik voor home automation wil inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 09:18
kaasaanfiets schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:36:

Ik heb thuis een HP T520 terminal. Deze wordt normaal gebruikt als Citrix terminal maar ik heb hem omgebouwd met een 128GB M2 SSD en eventueel upgrade ik het geheugen nog van 4 naar 8GB.

Momenteel staat er Linux zorinos op, maar uiteraard kan ik elke distro er op zetten, en uiteraard kan ik er ook Windows 10 op installeren.

Als ik er Windows 10 op zet, kan ik dan gewoon de Intel NUC installatie gebruiken? Ondanks dat dit natuurlijk geen NUC is is het wel een ideaal low power apparaat die ik voor home automation wil inzetten.
Het zijn beide x86_x64 platformen, maar ik vraag me wel af waarom je Windows kiest en geen debian, of proxmox.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:16
kaasaanfiets schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:36:

Nee dat is geen combinatie. Als je intel nuc image pakt krijg je home assistant os.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

martinvdm schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:41:
[...]

Het zijn beide x86_x64 platformen, maar ik vraag me wel af waarom je Windows kiest en geen debian, of proxmox.
Omdat ik wel ervaring met Windows heb en niet/weinig met Linux. Maar ik wil opzich wel experimenteren met Linux.
denuz schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:42:
[...]

Nee dat is geen combinatie. Als je intel nuc image pakt krijg je home assistant os.
Oh ok. Dat is dus een compleet os. Dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar krijg ik dan issues met drivers enz ?

Ik kan het wel gewoon proberen alleen heb de hardware nu niet bij de hand dus ik doe alvast wat vooronderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:39
kaasaanfiets schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:12:
[...]

Omdat ik wel ervaring met Windows heb en niet/weinig met Linux. Maar ik wil opzich wel experimenteren met Linux.

[...]

Oh ok. Dat is dus een compleet os. Dat was mij niet helemaal duidelijk. Maar krijg ik dan issues met drivers enz ?
Ik veronderstel dat je drivers bedoeld van je NUC, maar in principe niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ik had hier ook geen ervaring mee, maar met wat tips van hier (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66829322) had ik echt in no-time mijn NUC op Proxmox draaien met HA. Echt geen rocket-science, en erg stabiel zo. Werkt fijn! En upgrade naar 8GB zou ik pas doen als dat echt nodig blijkt te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
[...]

[...]

Ik kan het wel gewoon proberen alleen heb de hardware nu niet bij de hand dus ik doe alvast wat vooronderzoek.
Wat wel zou kunnen is dat je Debian installeert en dan supervised (Docker containers) draait. Een installatiescript voor supervised vind je hier: https://github.com/home-assistant/supervised-installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:21:
[...]

Ik had hier ook geen ervaring mee, maar met wat tips van hier (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66829322) had ik echt in no-time mijn NUC op Proxmox draaien met HA. Echt geen rocket-science, en erg stabiel zo. Werkt fijn! En upgrade naar 8GB zou ik pas doen als dat echt nodig blijkt te zijn
Dat is ook een optie maar als hij graag de machine ook als Citrix terminal wil blijven gebruiken dan gaat dat niet (eenvoudig) werken met Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
synoniem schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:23:
[...]

Dat is ook een optie maar als hij graag de machine ook als Citrix terminal wil blijven gebruiken dan gaat dat niet (eenvoudig) werken met Proxmox.
Heb je gelijk in, dat had ik even over het hoofd gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

synoniem schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:23:
[...]

Nee hoor. Ik wil hem niet als citrix terminal gebruiken. Dus alles is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:17
Snelle vraag voor advies:

Om het waterniveau van een ingegraven kuubscontainer te meten wil ik een druksensor gebruiken.
De sensor die ik op het oog heb is de TL136 die op 12-32V werkt en 4-20mA uitstuurt.

Sinds een tijdje ben ik bezig met ESPhome in home assistant, en dat bevalt heel goed, vandaar dat ik daarmee wil gaan werken.

De vraag is nu; hoe krijg ik de 12-32V 4-20mA uitgelezen met een ESP?
Op dit moment kijk ik naar een 4-20mA naar 0-3.3v converter en deze met de analoge input van een nodeMCU uitlezen.

Zijn er makkelijkere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:23
mikekiwi schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:25:
[...]
Vreemd hè...toevallig is er iemand in het Conbee topic die recent exact dezelfde vraag heeft gesteld...

Op welke versie van de FW zit jij? Ik zit op 26580700, de update naar 26660700 wil maar niet lukken. Elke keer lijkt dat wel het geval, maar na een uur zegt hij dat ik nog steeds op 26580700 zit
Ik zit op FW 26680700, maar volgens mij zou een iets oudere firmware dit probleem niet mogen opleveren. De inhoudelijk dingen worden gedaan door de SW en niet de FW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:25
OxyDrokz schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:27:
Snelle vraag voor advies:

Om het waterniveau van een ingegraven kuubscontainer te meten wil ik een druksensor gebruiken.
De sensor die ik op het oog heb is de TL136 die op 12-32V werkt en 4-20mA uitstuurt.

Sinds een tijdje ben ik bezig met ESPhome in home assistant, en dat bevalt heel goed, vandaar dat ik daarmee wil gaan werken.

De vraag is nu; hoe krijg ik de 12-32V 4-20mA uitgelezen met een ESP?
Op dit moment kijk ik naar een 4-20mA naar 0-3.3v converter en deze met de analoge input van een nodeMCU uitlezen.

Zijn er makkelijkere manieren?
Gezien je vraag meer over de hardware gaat verwacht ik dat je hier een grotere kans op succes zult hebben: Het grote ESP topic (en qua software zal het 50/50 zijn. Ook in het ESP topic komen wel eens vragen m.b.t. ESPHome langs IIRC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:17
RobertMe schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:49:
[...]

Gezien je vraag meer over de hardware gaat verwacht ik dat je hier een grotere kans op succes zult hebben: Het grote ESP topic (en qua software zal het 50/50 zijn. Ook in het ESP topic komen wel eens vragen m.b.t. ESPHome langs IIRC).
Thanks, nuttig topic, kende ik nog niet!
Inderdaad meer hardware gerelateerd dus daar aan het juiste adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:14
Heeft wellicht iemand een idee? Ik heb lichten die bij motion aangaan in de badkamer. Na 5 min gaan deze weer uit door een timer die afloopt. Ik heb ook een humidity sensor hangen, deze gebruik ik nog niet maar heeft wellicht iemand een idee om de tijd van de timer te verlengen/pauzeren om zo de lampen aan te houden tijdens het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

mits112 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:57:
Heeft wellicht iemand een idee? Ik heb lichten die bij motion aangaan in de badkamer. Na 5 min gaan deze weer uit door een timer die afloopt. Ik heb ook een humidity sensor hangen, deze gebruik ik nog niet maar heeft wellicht iemand een idee om de tijd van de timer te verlengen/pauzeren om zo de lampen aan te houden tijdens het douchen.
Na aflopen van de timer de lampen alleen uitschakelen wanneer luchtvochtigheid < X en anders de timer herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Als er na 5 min nog een motion trigger is de lampen weer laten activeren / aan laten staan? Welke motion sensor gebruik je overigens?

Deze liggen inmiddels bij het postkantoor, morgen even ophalen. Fingers crossed dat het de T1 is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Je zou een wait_for_condition kunnen gebruiken. Eerst een delay van 5 minuten, gevolgd door de wait_for_condition. Daarin geef je dan aan dat de luchtvochtigheid onder X moet zijn. Als dat al het geval is als die op dit punt aan komt dan gaat die meteen verder, en anders doet die exact wat de naam stelt, wachten totdat aan de conditie wordt voldaan voordat die verder gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mits112
Majesty schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:45:
[...]
Welke motion sensor gebruik je overigens?

Deze liggen inmiddels bij het postkantoor, morgen even ophalen. Fingers crossed dat het de T1 is!
Aqara Motion Sensor, werken prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik wil graag mijn Brink Flair ventilatiesysteem koppelen aan HA, maar deze heeft helaas geen plugin beschikbaar.

Er is een Brink Home app, maar deze is gesloten en niet via een API aan te sturen zover ik weet.

Wel heb ik gezien dat er een modbus aansluiting zit op de unit, en in de handleiding staan alle registers voor de unit uitgelegd.

Ik wil de unit dan ook via modbus gaan uitlezen/aansturen. Helaas zit mijn HA niet naast de ventilatieunit en moet ik dat dus op afstand gaan doen.
Ik zag dat HA overweg kan met modbus over TCP, dus mijn idee is om op een raspberry pi een RS485 USB stick aan te sluiten, en deze met de unit te koppelen.
Waar ik nu tegen aan loop, is dat ik niet kan achterhalen wat ik voor software op de Pi moet draaien om ervoor te zorgen dat HA over TCP/IP met de unit kan communiceren... Iemand die me daarmee op weg kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@GeleFles Ik heb dat al eens gedaan.
Een pi verbonden via wifi, met usb modbus adapter.
Daar draait node-red op en die stuurt alles door naar mqtt server, welke HA dan weer oppikt.

Helaas kreeg ik wel verbinding met de brink en modbus werkte.
Echter geen data verder. Ik miste denk ik de juiste instelling op de printplaat.
Maar ik vrees ook, dat wanneer je modbus gaat communiceren, je de automatische controle wat betreft c02 sturing en dergelijke ook kwijt bent. En dat dus alles via modbus moet.

Any way. Op deze manier lukte, maar ik kreeg verder geen goede data.
(was bij een vriend, dus ben ermee gestopt)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-04-2021 20:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44
GeleFles schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:27:
Ik wil graag mijn Brink Flair ventilatiesysteem koppelen aan HA, maar deze heeft helaas geen plugin beschikbaar.

Er is een Brink Home app, maar deze is gesloten en niet via een API aan te sturen zover ik weet.

Wel heb ik gezien dat er een modbus aansluiting zit op de unit, en in de handleiding staan alle registers voor de unit uitgelegd.

Ik wil de unit dan ook via modbus gaan uitlezen/aansturen. Helaas zit mijn HA niet naast de ventilatieunit en moet ik dat dus op afstand gaan doen.
Ik zag dat HA overweg kan met modbus over TCP, dus mijn idee is om op een raspberry pi een RS485 USB stick aan te sluiten, en deze met de unit te koppelen.
Waar ik nu tegen aan loop, is dat ik niet kan achterhalen wat ik voor software op de Pi moet draaien om ervoor te zorgen dat HA over TCP/IP met de unit kan communiceren... Iemand die me daarmee op weg kan helpen?
Kijk eens een keer naar dit voorbeeld:
https://flows.nodered.org...c8ff6acb5dbbcd48b1df92224
https://medium.com/@clifc...ome-assistant-8ff6a41d19c
https://gist.github.com/c...f92224#file-modbus-py-L35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 21-10 19:34
Zojuist HA ge-update , ik las dat ik de scrips grafisch kan uitlezen met "Automation debugging".
Dit is echter niet zichtbaar bij mij, waar kan ik dit vinden of doe ik iets fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

AUijtdehaag schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:38:
@GeleFles Ik heb dat al eens gedaan.
Een pi verbonden via wifi, met usb modbus adapter.
Daar draait node-red op en die stuurt alles door naar mqtt server, welke HA dan weer oppikt.

Helaas kreeg ik wel verbinding met de brink en modbus werkte.
Echter geen data verder. Ik miste denk ik de juiste instelling op de printplaat.
Maar ik vrees ook, dat wanneer je modbus gaat communiceren, je de automatische controle wat betreft c02 sturing en dergelijke ook kwijt bent. En dat dus alles via modbus moet.

Any way. Op deze manier lukte, maar ik kreeg verder geen goede data.
(was bij een vriend, dus ben ermee gestopt)
Met de links van @TheMystery ben ik inmiddels wat verder, met het voorbeeldscript op 1 van de pagina's krijg ik informatie uit de unit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pi@raspberrypi:~/brink $ python3 brink.py
Stupen vykonu: 1 (nizky)
Privodni teplota: 19.6 C
Odvodni teplota: 7.0 C
Vstupni tlak: 3.2 Pa
Vystupni tlak: 3.9 Pa
Nastaveny vstupni objem vzduchu: 138 m3
Aktualni vstupni objem vzduchu: 139 m3
Nastaveny vystupni objem vzduchu: 132 m3
Aktualni vystupni objem vzduchu: 132 m3
Rezim bypassu: automaticky
Stav bypassu: zavreny
Stav filtru: cisty
Stav predehrivace: inicializovat
Vykon predehrivace: 0 %
Nevyvazenost: povolena
Odchylka nevyvazenosti privodu: 0 %
Odchylka nevyvazenosti odvodu: 0 %
Prutok pro stupen 0 (nepritomnost): 50 m3
Prutok pro stupen 1 (nizky): 100 m3
Prutok pro stupen 2 (stredni): 150 m3
Prutok pro stupen 3 (vysoky): 240 m3
Pouziti filtru: 55 dni

Nu eens zien hoe ik dat vanaf de Pi naar HA ga krijgen, via nodered en MQTT is wellicht een optie, daar ga ik even induiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@GeleFles en @TheMystery
Goh.. En ik zelf maar verzinnen :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:43:
[...]
Itho Daalderop heeft boxen die zelf de LV meten, die gaan automagisch wat harder draaien als je onder de douche stapt of een afwasmachine opent die net klaar is.
Ja, een heel nieuw systeem kopen kan natuurlijk, maar dat is meer cheaten dan tweaken ;)
Bleh! schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:46:
[...]
Uiteindelijk komen die draden bij de MV box uit. Kun je het daar aansluiten?
[en ook @Septillion] Ah, maar ik heb geen MV box... Het is een pijpventilator. De hele unit staat dus buiten op de schoorsteen. Daar kan ik de Zigbee-switch wellicht wel inzetten, maar ik heb heb geen idee hoe goed zo'n ding het doet bij outdoor gebruik (al komt er dan geen regen op). De temperatuur en luchtvochtigheidswisselingen zijn daar toch wat groter dan als je 'm in huis ergens inbouwt.
Ergens in huis moet de draad van de ventilator verbonden zijn aan de stroomtoevoer en die drie draden van de 3 weg schakelaar. Dat moet ik dus nog proberen te vinden. Binnenkort maar eens een koof in de bijkeuken verwijderen, mijn vermoeden is dat het daar zit, of achter een betegelde koof in de badkamer - in dat laatste geval geef ik het even op.
Hmmbob schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:27:
[...]
Add-on != Custom_component.
De instructies op die pagina kloppen gewoon, je doet het zelf fout :+
Ja, dat had ik inmiddels ook ontdekt 8)7 Nu dus inderdaad kijken hoe ik de bestanden op de Pi krijg. Moet ik eerst ssh installeren, geloof ik. Drempels... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:30
sOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:18:
[...]

En dat is dus precies waarom ik de voorkeur geef aan noteringen zoals hierboven. Dan heb je de formule op 1 regel staan en is het, in mijn ogen, veel gemakkelijker om te troubleshooten met al die haakjes :P
Hmm, ik wil ook in de weergegeven waarden in HA afronden en de notatie ervan wijzigen. Is er ergens een goede tutorial op het Internet te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Templar schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:51:
[...]

Hmm, ik wil ook in de weergegeven waarden in HA afronden en de notatie ervan wijzigen. Is er ergens een goede tutorial op het Internet te vinden?
Een goede tutorial 'op het internet'? Je bent bekend met Google? ;)

Zie m'n latere post, daar staat een oplossing voor eerdere vraag. Wat wil je precies doen? Wellicht heb ik een pasklare oplossing. Converten van bepaalde tijdsaanduidingen kan namelijk wel wat tricky zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44
GeleFles schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:23:
[...]

Met de links van @TheMystery ben ik inmiddels wat verder, met het voorbeeldscript op 1 van de pagina's krijg ik informatie uit de unit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
pi@raspberrypi:~/brink $ python3 brink.py
Stupen vykonu: 1 (nizky)
Privodni teplota: 19.6 C
Odvodni teplota: 7.0 C
Vstupni tlak: 3.2 Pa
Vystupni tlak: 3.9 Pa
Nastaveny vstupni objem vzduchu: 138 m3
Aktualni vstupni objem vzduchu: 139 m3
Nastaveny vystupni objem vzduchu: 132 m3
Aktualni vystupni objem vzduchu: 132 m3
Rezim bypassu: automaticky
Stav bypassu: zavreny
Stav filtru: cisty
Stav predehrivace: inicializovat
Vykon predehrivace: 0 %
Nevyvazenost: povolena
Odchylka nevyvazenosti privodu: 0 %
Odchylka nevyvazenosti odvodu: 0 %
Prutok pro stupen 0 (nepritomnost): 50 m3
Prutok pro stupen 1 (nizky): 100 m3
Prutok pro stupen 2 (stredni): 150 m3
Prutok pro stupen 3 (vysoky): 240 m3
Pouziti filtru: 55 dni

Nu eens zien hoe ik dat vanaf de Pi naar HA ga krijgen, via nodered en MQTT is wellicht een optie, daar ga ik even induiken...
Succes, ik heb het zelf trouwens nog niet gemaakt, heb alleen gekeken naar nieuwe wtw units + integratie mogelijkheden om eventueel mijn oude te vervangen aangezien die niet perfect meer werkt. Inmiddels werkt ie weer redelijk dus blijf nog even bij mijn oude.

Zelf had ik nog het idee om met een rs485 op een pi en ser2net de verbinding door te zetten naar ha en dan direct met de modbus integratie van ha het te integreren met de config parameters uit de nodered flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
19roland70 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:01:
Zojuist HA ge-update , ik las dat ik de scrips grafisch kan uitlezen met "Automation debugging".
Dit is echter niet zichtbaar bij mij, waar kan ik dit vinden of doe ik iets fout?
Instellingen -> automatiseringen -> klokje met pijltje achter de juiste automatisering.

Moet hij wel minimaal 1x gedraaid hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:30
sOid schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:55:
[...]

Een goede tutorial 'op het internet'? Je bent bekend met Google? ;)

Zie m'n latere post, daar staat een oplossing voor eerdere vraag. Wat wil je precies doen? Wellicht heb ik een pasklare oplossing. Converten van bepaalde tijdsaanduidingen kan namelijk wel wat tricky zijn.
Afronding van deze waarde, dat achter de komma is niet interessant: 25.377,465 kWh

Van deze entiteit sensor.power_tariff wordt de gegeven waarde 'low' weergeven als Laag tarief en 'normal' voor Hoog tarief. Ik zou voor deze waarden dan ook de 'friendly value' willen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19
golles schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:15:
[...]

Wat als je hem nu configureert en dan Schakel apparaat in, op uit zet?

[...]
Ik heb dit nu een paar keer geprobeerd, het werkt voor die dag, de volgende dag detecteert hij de Samsung tv weer. In m'n ignore lijst staan al 15 Samsung tv's (allemaal dezelfde tv). Heb überhaupt al geen hoge dunk van de meeste Samsung producten (teveel bloatware imo) maar dit maakt de Samsung haat nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
TomR schreef op maandag 12 april 2021 @ 00:21:
[...]

Ik heb dit nu een paar keer geprobeerd, het werkt voor die dag, de volgende dag detecteert hij de Samsung tv weer. In m'n ignore lijst staan al 15 Samsung tv's (allemaal dezelfde tv). Heb überhaupt al geen hoge dunk van de meeste Samsung producten (teveel bloatware imo) maar dit maakt de Samsung haat nog groter.
Heeft je Samsung een vast ip adres ? Bedraad/draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 09:39
Ik heb onlangs al m’n home automation overgezet naar Home Assistent en ben er erg blij mee. Alleen vanochtend wilde ik wat nieuwe automatiseringen toevoegen, maar is het hele tabje ineens verdwenen?

In de logs zie ik staan dat het automation platform niet gestart kan worden. Ik heb HA opnieuw opgestart en gedubbelcheckt dat geen van m’n entiteiten gekke namen hadden. Verder kom ik in de docs niet echt tot meer mogelijke fixes hiervoor. Herkent iemand dit?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
 Setup failed for default_config: Could not set up all dependencies.
6:56:21 – (FOUT) setup.py

Unable to set up dependencies of default_config. Setup failed for dependencies: automation
6:56:21 – (FOUT) setup.py

Error during setup of component automation
6:56:21 – (FOUT) components/device_automation/__init__.py

Error handling request
6:56:21 – (FOUT) components/websocket_api/http.py
Received message for unregistered webhook [knip] from [knip]

6:56:19 – (WAARSCHUWING) Webhook - bericht kwam voor het eerst om 6:56:19 en verschijnt 2 keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Die webhook waarschuwing komt wel vaker voor als je de UI nog open hebt staan tijdens een reboot - dat is gene probleem.

vervelender is je automation failure. Mocht je onlangs nog een automation aangepast/toegevoegd hebben, is dat natuurlijk verdachte één. Maak je automations in de UI of in YAML?

Je kan bijvoorbeeld je automations.yaml in je config dir hernoemen naar een backup_automations.yaml ofzo, een lege automations.yaml aanmaken en nog eens herstarten, kijken wat er dan gebeurd. En dan na een succesvolle herstart automation voor automation terug plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@sOid @Hmmbob 230V -15%/+10% :+

@Hmmbob Hehe, mja, voor de future proof factor heb ik daar eigenlijk geen zin in. Maar misschien dat de analytics de ontwikkelaars rond om Alexa en cloud wat inzichten geeft, ze staan immers ook niet aangemerkt als internal.

@19roland70 Front end herladen?

@asvogel Ah, ja, dan wordt het wel lastiger. Ging inderdaad uit van de "standaard situatie".

@mits112 Ik heb iets vergelijkbaars. Als ik de lampen aan zet dan sla ik de huidige luchtvochtigheidswaarde op in een input_number. In een andere automation bekijk ik of de vochtigheid met x% toeneemt, zo ja, dan cancel ik de timer en zet ik hem aan met een langere tijd. Als alternatief voor de delta zag ik laatst iemand de trend sensor in HA gebruiken. Hier wil ik zelf ook nog naar kijken.

@Templar Template sensor met round(0) filter.
YAML:
1
value_template: "{{ states('[enity_id]')|float|round(0) }}"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-10 16:56
Goedemorgen, is er ergens een draadje waar de keuze voor een tablet als controller hub (voor HA) besproken wordt? Of mag dat in dit topic? In geval van dat laatste zijn actuele suggesties van harte welkom :)

[ Voor 20% gewijzigd door Volture op 12-04-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
@mits112 Ik heb iets vergelijkbaars. Als ik de lampen aan zet dan sla ik de huidige luchtvochtigheidswaarde op in een input_number. In een andere automation bekijk ik of de vochtigheid met x% toeneemt, zo ja, dan cancel ik de timer en zet ik hem aan met een langere tijd. Als alternatief voor de delta zag ik laatst iemand de trend sensor in HA gebruiken. Hier wil ik zelf ook nog naar kijken.

Zou je je YAML kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Templar schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:47:
[...]

Afronding van deze waarde, dat achter de komma is niet interessant: 25.377,465 kWh

Van deze entiteit sensor.power_tariff wordt de gegeven waarde 'low' weergeven als Laag tarief en 'normal' voor Hoog tarief. Ik zou voor deze waarden dan ook de 'friendly value' willen weergeven.
Wat @Septillion zegt :)
Volture schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:08:
Goedemorgen, is er ergens een draadje waar de keuze voor een tablet als controller hub (voor HA) besproken wordt? Of mag dat in dit topic? In geval van dat laatste zijn actuele suggesties van harte welkom :)
Ik heb het in 'Show je HA setup' (of iets dergelijks) topic terug zien komen. Maar volgens mij maakt het allemaal weinig uit. Zolang je maar een browser hebt op die tablet/de HA-app kan gebruiken. Meest populaire optie is kiosk browser meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:51
Hallo allen,

ik heb een vraag als je bijvoorbeeld een Tradfri Gateway koopt, is dit ook een zigbee gateway? en kan je daar behalve IKEA lampen etc ook andere dingen op aansluiten. Ben van plan om de Tradfri LED GU10 lampen aan te schaffen, maar wil dit via home assistant laten verlopen ipv de IKEA app.

Ik weet dat niet alle GU10 lampen op allles functioneren vandaar dat ik TRADFRI icm HA wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:36:
Hallo allen,

ik heb een vraag als je bijvoorbeeld een Tradfri Gateway koopt, is dit ook een zigbee gateway? en kan je daar behalve IKEA lampen etc ook andere dingen op aansluiten. Ben van plan om de Tradfri LED GU10 lampen aan te schaffen, maar wil dit via home assistant laten verlopen ipv de IKEA app.

Ik weet dat niet alle GU10 lampen op allles functioneren vandaar dat ik TRADFRI icm HA wil doen.
Ik raad je aan iets als een Conbee II te kopen en die Tradfri-gateway vergeten. Daar kun je praktisch alles met Zigbee op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
sOid schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:38:
[...]

Ik raad je aan iets als een Conbee II te kopen en die Tradfri-gateway vergeten. Daar kun je praktisch alles met Zigbee op aansluiten.
werken daar bijvoorbeeld de GU10 lampen ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]

Van Ikea bedoel je? Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik zou niet weten waarom niet. Stel je vraag even in het DeConz-topic, je bent vast niet de eerste die dit wil weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 11:34
theduke1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]

Jep, werken daar op. Ik heb er zelf twee in gebruik icm conbee II.

"Nadeel" van conbee II vs IKEA gateway is dat je de conbee II usb-stick in een computer moet steken om te werken (deconz / phoscon software). Je zult dus een NAS, een RPI of een PC constant aan moeten hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Pred op 12-04-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
@Pred ik heb nog een RPi 3 of 4 ergens liggen en zag dat er ook een module voor is. Dus die kan ik dan wel gebruiken voor de HA. maar op Reddit las ik enkele berichten dat GU10 lampen vaak moeilijk doen, en sinds wij er 6 hebben alleen al in de gang, wil ik met zekerheid weten. Want het is een duur grapje 10,- per stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
Pred schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:49:
[...]

Jep, werken daar op. Ik heb er zelf twee in gebruik icm conbee II.

"Nadeel" van conbee II vs IKEA gateway is dat je de conbee II usb-stick in een computer moet steken om te werken (deconz / phoscon software). Je zult dus een NAS, een RPI of een PC constant aan moeten hebben.
Dat moet toch ook voor HA? (we zitten immers in het HA topic).
Het meest makkelijke lijkt me dan om hem daar in te stoppen :)

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01
theduke1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:53:
@Pred ik heb nog een RPi 3 of 4 ergens liggen en zag dat er ook een module voor is. Dus die kan ik dan wel gebruiken voor de HA. maar op Reddit las ik enkele berichten dat GU10 lampen vaak moeilijk doen, en sinds wij er 6 hebben alleen al in de gang, wil ik met zekerheid weten. Want het is een duur grapje 10,- per stuk.
Als je het echt niet werkend krijgt, kun je voor die altijd nog de Tradfri hub gebruiken en die ook integreren in HA.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:33
theduke1989 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:36:
Hallo allen,

Kijk zeker ook eens hier Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge en hier https://www.zigbee2mqtt.i...on/supported_devices.html

Of hier https://www.home-assistant.io/integrations/zha/ en https://zigbee.blakadder.com/zha.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

asvogel schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:51:
[...]

Ja, een heel nieuw systeem kopen kan natuurlijk, maar dat is meer cheaten dan tweaken ;)
Eh valt mee toch? Die boxen zijn vaak sowieso al +10 jaar oud en niet de zuinigste meer. Die van eltho kun je vaak zelfs nog retrofitten met een LV sensor en een RF afstandsbediening maar een nieuwe, schone, zuinigere box met beide ingebouwd en 3 mooie frisse ventielen kun je soms al op de kop tikken voor ~€200.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Erasmo schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
[...]
Eh valt mee toch? Die boxen zijn vaak sowieso al +10 jaar oud en niet de zuinigste meer. Die van eltho kun je vaak zelfs nog retrofitten met een LV sensor en een RF afstandsbediening maar een nieuwe, schone, zuinigere box met beide ingebouwd en 3 mooie frisse ventielen kun je soms al op de kop tikken voor ~€200.
Het is geen box, maar een pijpventilator. Ik weet niet hoe oud deze is, maar ik zag wel dat het een andere is dan de bij de meeste huizen. Waarschijnlijk al een keer vervangen, dus. Ik moet de ventilator eens open maken; als het een niet al te oude is dan kan daar ook een RF-print op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10 19:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vond de Buienradar neerslag sensor niet accuraat genoeg, aangezien deze uitgaat van de meetstations.
Aangezien ze ook een API hebben die wel redelijk nauwkeurig is qua locatie heb ik een scriptje gemaakt:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php
$rssurl = "https://gpsgadget.buienradar.nl/data/raintext?lat=51&lon=3";

if($file = fopen($rssurl,"r")) {
  $data = fgets($file, 10);
  print "{\"exception\":\"Query success!\",\"result\":{";
  print "\"neerslag\":\"". substr($data,0,3) . "\",";
  print "\"tijd\":\"" . substr($data,4,10) . "\"}";
  print ",\"success\":true}";
}
?>

En bijhorende sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
- platform: rest
  name: "Buienradar neerslag"
  resource: http://server:8080/weer/neerslag.php
  value_template: '{{ (10 ** ((float(value_json.result.neerslag)-109)/32)) | round(1) }}'
  unit_of_measurement: "mm/h"

De sensor roept elke 5 minuten het script aan, die vervolgens de tekstwaarden van de buienradar site afhaalt.
Nu krijg ik wat nauwkeuriger regen waarden.

Zie ook
https://www.buienradar.nl/overbuienradar/gratis-weerdata
https://gps.buienradar.nl/getrr.php?lat=51&lon=3

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Beetje offtopic, maar... ik heb mijn domme deurbel slim gemaakt via de @Frenck z'n tutorial. Heeft altijd prima gewerkt. Echter horen we nu regelmatig de bel/gong niet meer. Pas bij de tweede keer bellen doet ie het pas. Het lijkt alsof er soms een vertraging zit in het relais. Maar hij lijkt dus wel gewoon te schakelen (blauw lichtje en klikje), maar dat er nog geen spanning wordt doorgegeven. Kan dat?

Of ligt het eerder aan de voeding en/of bel/gong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Kan iemand het verschil uitleggen tussen de Conbee II die ik telkens hoor en een cc2531 Zigbee2mqtt ?

Laatstgenoemde heb ik voor home automation gekocht om de lampen van de Lidl aan te sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 23:14
@barrymossel Klinkt alsof de relais contacten zijn opgebrand. Op zich ook niet heel gek met een inductieve last zonder ontstoring.

@kaasaanfiets CC2531 super goedkoop maar niet zo krachtig (laat het afweten bij 20 a 30 devices). Conbee is krachtiger en zit een commerciëel bedrijf achter met eigen software (Deconz) welk te integreren is in HA. Zigbee2MQTT heeft experimental support voor de Conbee maar als je met Zigbee2MQTT wilt werken zou ik eerder voor een volledig ondersteunde CC2652 gaan.

Ofwel, CC2531 is mooie goedkope instap (en zelfs prima als je maar paar devices wilt doen) maar zou daarna verder kijken. Of dat dan een Conbee of een CC2652 wordt hangt vooral af van de voorkeur voor software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:32

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mooi, ze hebben de default integraties nu verborgen bij de internal integrations, dus je ziet nu beter wat mensen zelf hebben geinstalleerd _/-\o_

Mqtt staat nu bovenaan *O*

We zitten richting de 14.000 aangemelde installaties...

Edit:
Ik zie nu ook dat de percentages bij de integraties vermeld worden.
Als voorbeeld: “ The SMTP integration was introduced in Home Assistant pre 0.7, and it's used by 4% of the active installations. Its IoT class is Cloud Push. You can find the source for this integration on GitHub.”

[ Voor 45% gewijzigd door Mars Warrior op 12-04-2021 13:10 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:38

Melkaz

Melkazar

Septillion schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:34:
@barrymossel Klinkt alsof de relais contacten zijn opgebrand. Op zich ook niet heel gek met een inductieve last zonder ontstoring.

@kaasaanfiets CC2531 super goedkoop maar niet zo krachtig (laat het afweten bij 20 a 30 devices). Conbee is krachtiger en zit een commerciëel bedrijf achter met eigen software (Deconz) welk te integreren is in HA. Zigbee2MQTT heeft experimental support voor de Conbee maar als je met Zigbee2MQTT wilt werken zou ik eerder voor een volledig ondersteunde CC2652 gaan.

Ofwel, CC2531 is mooie goedkope instap (en zelfs prima als je maar paar devices wilt doen) maar zou daarna verder kijken. Of dat dan een Conbee of een CC2652 wordt hangt vooral af van de voorkeur voor software.
Interessant! Mijn CC2531 heeft het ook laten afweten. Ik wilde overstappen op een Conbee maar een CC2652 stick is wellicht een goed alternatief! Helaas zijn de bekendste allemaal uitverkocht :O (ZZH, Slaesh)

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:27
Wat doen jullie om de grootte van je InfluxDB een beetje binnen de perken te houden en toch data over een lange periode te bewaren?
kan ik vanuit HA ook naar meerdere buckets wegschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:55
Mars Warrior schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:00:
Mooi, ze hebben de default integraties nu verborgen bij de internal integrations, dus je ziet nu beter wat mensen zelf hebben geinstalleerd _/-\o_

Mqtt staat nu bovenaan *O*

We zitten richting de 14.000 aangemelde installaties...

Edit:
Ik zie nu ook dat de percentages bij de integraties vermeld worden.
Als voorbeeld: “ The SMTP integration was introduced in Home Assistant pre 0.7, and it's used by 4% of the active installations. Its IoT class is Cloud Push. You can find the source for this integration on GitHub.”
Nog niet aangezet hier
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gWsfnPv/an.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 22-10 11:46
Jesse- schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:27:
Wat doen jullie om de grootte van je InfluxDB een beetje binnen de perken te houden en toch data over een lange periode te bewaren?
Wat ik deed op mijn eigen monitoring system een tijdje terug is meerdere databases maken die elk een eigen retention hebben: bijvoorbeeld een db met een retention period van een week waarin ik datapoints per seconde in kan zetten, en een tweede db die een langere retention period heeft, maar waarin je de datapoints averaged over bijvoorbeeld een kwartier.

Je kan met Kapacitor bijvoorbeeld een serie pakken, en averages over de langere period wegschrijven. De trade-off is dan de precisie van de data vs. de hoeveelheid data points (en dus dataset size).

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-10 15:29
Stuur alleen de sensoren door naar InfluxDB die ik gebruik binnen Grafana. Gebruik je InfluxDB ook voor je primaire recorder database? Zo ja, dan ook hier alleen includen waarvoor je history wilt bewaren.

What's the speed of dark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Je wilt daarmee zeggen dat we het aantal installaties nog +1 moeten doen? Want ieder moet voor zichzelf bepalen of die het aan wil zetten (en dat dan ook daadwerkelijk doen :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:19
Ik gooi alleen maar interessante sensordata naar influx. Die bewaar ik / heeft een beperkte retention periode, van een jaar.
Daarnaast andere retention periodes gemaakt en continuous queries die deze dan vullen met ge-cumuleerde data (min, max, avg, last) voor die data die ik langer wil bewaren.
Zo hou je het in de perken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:27
Dutchess_Nicole schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:06:
[...]

Wat ik deed op mijn eigen monitoring system een tijdje terug is meerdere databases maken die elk een eigen retention hebben: bijvoorbeeld een db met een retention period van een week waarin ik datapoints per seconde in kan zetten, en een tweede db die een langere retention period heeft, maar waarin je de datapoints averaged over bijvoorbeeld een kwartier.

Je kan met Kapacitor bijvoorbeeld een serie pakken, en averages over de langere period wegschrijven. De trade-off is dan de precisie van de data vs. de hoeveelheid data points (en dus dataset size).
Dat klinkt interessant, zie dat het ook standaard aanwezig is in InfluxDB.
JayOne schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:07:
[...]

Stuur alleen de sensoren door naar InfluxDB die ik gebruik binnen Grafana. Gebruik je InfluxDB ook voor je primaire recorder database? Zo ja, dan ook hier alleen includen waarvoor je history wilt bewaren.
Zo heb ik het al ingesteld, ik stuur alleen vastgestelde sensoren door naar Influx. Al kan ik daar nog wel wat selectiever in zijn :+
TCroezing schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:53:
[...]

Ik gooi alleen maar interessante sensordata naar influx. Die bewaar ik / heeft een beperkte retention periode, van een jaar.
Daarnaast andere retention periodes gemaakt en continuous queries die deze dan vullen met ge-cumuleerde data (min, max, avg, last) voor die data die ik langer wil bewaren.
Zo hou je het in de perken :P
Dat klinkt ook als een interessante optie. Dank je!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-10 09:39
Hmmbob schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:37:
Die webhook waarschuwing komt wel vaker voor als je de UI nog open hebt staan tijdens een reboot - dat is gene probleem.

vervelender is je automation failure. Mocht je onlangs nog een automation aangepast/toegevoegd hebben, is dat natuurlijk verdachte één. Maak je automations in de UI of in YAML?

Je kan bijvoorbeeld je automations.yaml in je config dir hernoemen naar een backup_automations.yaml ofzo, een lege automations.yaml aanmaken en nog eens herstarten, kijken wat er dan gebeurd. En dan na een succesvolle herstart automation voor automation terug plaatsen.
Bedankt voor de reply! Het werkt nu weer. Ik moest inderdaad de automations.yaml leegmaken. Toen verscheen hij weer. Dit was ook een mooie gelegenheid om te leren hoe ik via Samba bij de files op m'n Raspberry kom. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Heeft iemand toevallig ervaring met het koppelen van Teletask & Home Assistant? Ik weet niet of het mogelijk is, maar hoop van wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:12
Iemand een suggestie voor het volgende:
Ik zou graag op basis van de licht intensiteit buiten mijn lampen aan of uit laten gaan. Ik heb echter geen zin om een hardware sensor te kopen en de stand van de zon is niet voldoende. In de winter, bij regen, bewolking,... is de stand van de zon onbetrouwbaar.

Een of andere dienst die een objectieve quotering geeft hoe “donker” het is op basis van mijn locatie zou ideaal zijn.

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koepert
SMGGM schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:13:
Ik zou graag op basis van de licht intensiteit buiten mijn lampen aan of uit laten gaan. Ik heb echter geen zin om een hardware sensor te kopen en de stand van de zon is niet voldoende. In de winter, bij regen, bewolking,... is de stand van de zon onbetrouwbaar.

Een of andere dienst die een objectieve quotering geeft hoe “donker” het is op basis van mijn locatie zou ideaal zijn.

Iemand een suggestie?
Zin maken om een hardwaresensor te kopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:58
Iemand een suggestie?
Opbrengst van je zonnepanelen? Beste lichtsensor die je je kunt wensen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Ik probeerde vanavond over te stappen van Tasmota naar ESPHome voor mijn GoSund SP112 plug. Config gevonden, binary geupload en het device werd mooi zichtbaar in ESPHome:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiKo-mA1K46L1Q11UuOxAu_TLo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sf8AMC9XcDvAqSxdCYOXVKn4.png?f=fotoalbum_large

Nu het probleem: ik krijg met geen mogelijkheid een nieuwe firmware geupload. Iedere upload of het checken van logs geeft:
code:
1
(Error connecting to 192.168.178.33: [Errno 111] Connection refused)

Ik kan het apparaat wel pingen. Welke opties heb ik om de plug OTA te updaten? Of is de enige optie om hem open te schroeven? (dan koop ik wel een Zigbee variant)

Omelette du fromage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 13-10 20:34

Iemand een suggestie?
De Xiaomi Zigbee Mijia Light Sensor is net iets meer dan 7 euro op Ali... Werkt echt fantastisch. Makkelijker wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 16:50
dxta schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:05:
Ik probeerde vanavond over te stappen van Tasmota naar ESPHome voor mijn GoSund SP112 plug. Config gevonden, binary geupload en het device werd mooi zichtbaar in ESPHome:

[Afbeelding]

Nu het probleem: ik krijg met geen mogelijkheid een nieuwe firmware geupload. Iedere upload of het checken van logs geeft:
code:
1
(Error connecting to 192.168.178.33: [Errno 111] Connection refused)

Ik kan het apparaat wel pingen. Welke opties heb ik om de plug OTA te updaten? Of is de enige optie om hem open te schroeven? (dan koop ik wel een Zigbee variant)
Ota werkt alleen als je in je config dat ook aan hebt gezet. Uit mijn hoofd moet in je esphome config voor je device staan:
code:
1
ota:

Zonder die regel kun je geen ota doen.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
2021.4.4:
  • Move cast config flow tests to test_config_flow (@emontnemery - #48362) (cast docs)
  • Bump nexia to 0.9.6 (@bdraco - #48982) (nexia docs)
  • Set Lyric hold time to use local time instead of utc (@timmo001 - #48994) (lyric docs)
  • Fix Shelly brightness offset (@thecode - #49007) (shelly docs)
  • Bump ha-philipsjs to 2.7.0 (@elupus - #49008) (philips_js docs)
  • Fix use search instead of match to filter logs (@frenck - #49017) (logger docs)
  • Resolve potential roku setup memory leaks (@ctalkington - #49025) (roku docs)
  • Bump aiohomekit to 0.2.61 (@bdraco - #49044) (homekit_controller docs)
  • Fix cast options flow overwriting data (@emontnemery - #49051) (cast docs)
  • Quote media_source paths (@emontnemery - #49054) (http docs)
  • mqtt fan percentage to speed_range and received speed_state fix (@jbouwh - #49060) (mqtt docs)
  • Catch unknown equipment values (@dieselrabbit - #49073) (screenlogic docs)
  • Downgrade logger message about homekit id missing (@bdraco - #49079) (homekit_controller docs)
  • Upgrade maxcube-api to 0.4.2 (@unaiur - #49106) (maxcube docs)
  • Check all endpoints for zwave_js.climate hvac_action (@jjlawren - #49115) (zwave_js docs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Iemand een suggestie?
Hoe zou een dienst dit nu ooit goed (lokaal) kunnen aanbieden? 20 meter van je huis kan het al anders zijn... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Andrehj schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:36:
[...]

Opbrengst van je zonnepanelen? Beste lichtsensor die je je kunt wensen.
Tof idee, maar ik heb geen zonnepanelen.
peetgate schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:44:
[...]

De Xiaomi Zigbee Mijia Light Sensor is net iets meer dan 7 euro op Ali... Werkt echt fantastisch. Makkelijker wordt het niet.
Als ik voor dit ga, dan zal er ook nog een nieuwe Zigbee ontvanger bij moeten komen. Heb nog niet gekeken naar hoe complex dit zou zijn. Zit nu met een Ikea hub, dan lijkt het mij zinvol om ook al mijn lampen te gaan regelen met die ontvanger.
Had liever iets gehad wat amper moeite kost maar als er echt geen andere optie is, dan zal er niets anders opzitten vermoed ik dan.
barrymossel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:50:
[...]

Hoe zou een dienst dit nu ooit goed (lokaal) kunnen aanbieden? 20 meter van je huis kan het al anders zijn... :?
Een globale waarneming van hoe donker het is, is toch niet zo vreemd dacht ik. Het weer wordt toch ook voor een regio aangekondigd waarbij het perfect mogelijk is dat "lokaal een bui" voorspeld wordt en je heel de dag geen regen ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Laatst online: 22-10 11:46
Jesse- schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:23:
[...]

Dat klinkt interessant, zie dat het ook standaard aanwezig is in InfluxDB.

[...]

Zo heb ik het al ingesteld, ik stuur alleen vastgestelde sensoren door naar Influx. Al kan ik daar nog wel wat selectiever in zijn :+

[...]

Dat klinkt ook als een interessante optie. Dank je!
Wat TCroezing schreef is inderdaad wat ik bedoelde... Ik kon alleen totaal niet op de term 'continuous queries' komen gisteren :P
Ik zou aanraden om daar even in te duiken. Ik weet dat het prima werkt als je de retention period en data interval een beetje redelijk in evenwicht houdt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:59:
[...]
Een globale waarneming van hoe donker het is, is toch niet zo vreemd dacht ik. Het weer wordt toch ook voor een regio aangekondigd waarbij het perfect mogelijk is dat "lokaal een bui" voorspeld wordt en je heel de dag geen regen ziet.
Je wil je lampen (binnen tenminste) ook schakelen als het 10 minuten donker(der) is door een plaatselijke wolk die net over jouw dorp/wijk heen komt. En dat zie ik niet door een dienst accuraat bepaald worden. Zoals je al zegt kunnen ze regen niet eens accuraat voorspellen (of zelfs melden).

Ik denk dat je het beste af bent met een sensor. Vorige week met die sneeuw was het op en af donker en licht buiten. Mijn lampen zijn redelijk wat geschakeld op basis van een sensor. Dat was nooit gelukt met de stand van de zon en zelfs niet als je die zou combineren met buienradar/wolkenradar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 16:50
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:59:
[...]

Tof idee, maar ik heb geen zonnepanelen.

[...]

Als ik voor dit ga, dan zal er ook nog een nieuwe Zigbee ontvanger bij moeten komen. Heb nog niet gekeken naar hoe complex dit zou zijn. Zit nu met een Ikea hub, dan lijkt het mij zinvol om ook al mijn lampen te gaan regelen met die ontvanger.
Had liever iets gehad wat amper moeite kost maar als er echt geen andere optie is, dan zal er niets anders opzitten vermoed ik dan.

[...]

Er is wel een oplossing voor. Je hoeft hem alleen maar even om te zetten van Lua script (domoticz) naar een Home Assistant alternatief: https://www.domoticz.com/...ata:_Azimuth_Altitude_Lux

Ik heb dit zelf gebruikt in mijn domoticz tijd maar heb nu gewoon een zigbee licht sensor van €7 :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
Hopelijk een simpel vraagje:

Als ik HA reboot springen de lampen soms aan. Op zich niet een heel groot probleem, echter triggert de keukenlamp ook muziek en aangezien mijn vriendin daar werkt worden overdagse reboots niet op prijs gesteld :+

Ik gebruik Shelly switches (detached) en Shelly Duo lampen. Beide hebben "Power on default mode" aanstaan ("Configure Shelly device to Turn ON, when it has power."). Dit voornamelijk om, mocht er 's nachts een issue zijn met HA, met een powercycle van de meterkast overal snel licht te krijgen.

Mijn verwachting is dat de "Power on default mode" alleen van belang is als het device daadwerkelijk stroom kwijt raakt en weer terugkrijgt. Het lijkt mij dat een HA reboot hier geen invloed op zou moeten hebben.

Is bovenstaande juist wel de oorzaak van het probleem? Of zie ik een setting in HA over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Flapperbol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
Hopelijk een simpel vraagje:

Als ik HA reboot springen de lampen soms aan. Op zich niet een heel groot probleem, echter triggert de keukenlamp ook muziek en aangezien mijn vriendin daar werkt worden overdagse reboots niet op prijs gesteld :+

Ik gebruik Shelly switches (detached) en Shelly Duo lampen. Beide hebben "Power on default mode" aanstaan ("Configure Shelly device to Turn ON, when it has power."). Dit voornamelijk om, mocht er 's nachts een issue zijn met HA, met een powercycle van de meterkast overal snel licht te krijgen.

Mijn verwachting is dat de "Power on default mode" alleen van belang is als het device daadwerkelijk stroom kwijt raakt en weer terugkrijgt. Het lijkt mij dat een HA reboot hier geen invloed op zou moeten hebben.

Is bovenstaande juist wel de oorzaak van het probleem? Of zie ik een setting in HA over het hoofd?
Kans is bijzonder groot dat ze tijdens de shutdown de status 'unavailable' krijgen, en dat een automation daarop triggert.
Bepaalde automations voor temp sensoren hebben zo bij mij de extra condition dat de waarde niet unavailable mag zijn.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flapperbol schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
Dit voornamelijk om, mocht er 's nachts een issue zijn met HA, met een powercycle van de meterkast overal snel licht te krijgen.
Een ontzettende 1.0 oplossing, maar: zaklamp op je nachtkastje? Heb ik ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Jupz, dit is een automation issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
barrymossel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:31:
[...]

Je wil je lampen (binnen tenminste) ook schakelen als het 10 minuten donker(der) is door een plaatselijke wolk die net over jouw dorp/wijk heen komt. En dat zie ik niet door een dienst accuraat bepaald worden. Zoals je al zegt kunnen ze regen niet eens accuraat voorspellen (of zelfs melden).

Ik denk dat je het beste af bent met een sensor. Vorige week met die sneeuw was het op en af donker en licht buiten. Mijn lampen zijn redelijk wat geschakeld op basis van een sensor. Dat was nooit gelukt met de stand van de zon en zelfs niet als je die zou combineren met buienradar/wolkenradar, etc.
Mijn doel is dan ook niet om enkel op basis hiervan mijn lampen te laten bedienen maar deze nog af te laten hangen aan iets anders.
Op dit moment gaat sfeerverlichting aan als ik de tv op zet, maar met de lente merk ik dat het toch al wat donker is en mijn lampen niet aan gaan omdat de zon eigenlijk nog niet onder is.
Omdat ik er een extra criteria aan koppel ga ik er dan ook niet vanuit dat mijn lampen constant zullen in en uitschakelen.
Mozart schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
[...]

Er is wel een oplossing voor. Je hoeft hem alleen maar even om te zetten van Lua script (domoticz) naar een Home Assistant alternatief: https://www.domoticz.com/...ata:_Azimuth_Altitude_Lux

Ik heb dit zelf gebruikt in mijn domoticz tijd maar heb nu gewoon een zigbee licht sensor van €7 :)
Bedankt, ik ga deze eens bekijken al hoop ik dit binnen mijn kennis ligt om dit te gebruiken. Buiten wat code kopiëren en eventueel hier en daar licht aanpassen ken ik weinig van programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor de template guru's: ik wil graag een stukje text aanpassen in de TTS melding over ons afval. Ik heb nu dit, maar kan dit nog korter?

YAML:
1
{% if is_state("sensor.afvalinfo_today", "pbd") %} plastic {% else %} {{states("sensor.afvalinfo_today")}} {%- endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:50:
Voor de template guru's: ik wil graag een stukje text aanpassen in de TTS melding over ons afval. Ik heb nu dit, maar kan dit nog korter?

YAML:
1
{% if is_state("sensor.afvalinfo_today", "pbd") %} plastic {% else %} {{states("sensor.afvalinfo_today")}} {%- endif %}
Door middel van een regex_replace filter?
code:
1
string|regex_replace(find='', replace='', ignorecase=False)
Edit: Kan nog simpeler met een gewone replace trouwens:

code:
1
 {{ string|replace('pbd','plastic') }}

Bij wijze van alternatief kun je een losse template sensor aanmaken en dan de TTS melding 'clean' houden.

[ Voor 7% gewijzigd door verjager op 13-04-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:56:
[...]

Mijn doel is dan ook niet om enkel op basis hiervan mijn lampen te laten bedienen maar deze nog af te laten hangen aan iets anders.
Op dit moment gaat sfeerverlichting aan als ik de tv op zet, maar met de lente merk ik dat het toch al wat donker is en mijn lampen niet aan gaan omdat de zon eigenlijk nog niet onder is.
Omdat ik er een extra criteria aan koppel ga ik er dan ook niet vanuit dat mijn lampen constant zullen in en uitschakelen.

[...]
Zou je eens kunnen vertellen hoe je zou willen dat de lampen precies schakelen (gewoon interesse)? Bij ons thuis gaan lampen aan op het moment dat ik ze normaliter ook aan zou doen; als het donker in huis wordt. En dat is enerzijds te voorspellen op basis van gedrag en/of globale factoren (al denk ik dus heel moeilijk en nooit lokaal accuraat), of te doen op basis van actuele waarden van lokale sensoren.

Zelf gaan hier de lampen aan wanneer de lichtsterkte in huis lager is dan X. De lampen gaan weer aan bij X+Y (dus hoger, zodat de lampen niet de hele tijd aan en uit gaan). Uiteraard ook op basis van aanwezigheid. Maar op basis van gedrag is natuurlijk ook e.e.a. mogelijk, dus daarom dat ik benieuwd ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMGGM
barrymossel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:02:
[...]

Zou je eens kunnen vertellen hoe je zou willen dat de lampen precies schakelen (gewoon interesse)? Bij ons thuis gaan lampen aan op het moment dat ik ze normaliter ook aan zou doen; als het donker in huis wordt. En dat is enerzijds te voorspellen op basis van gedrag en/of globale factoren (al denk ik dus heel moeilijk en nooit lokaal accuraat), of te doen op basis van actuele waarden van lokale sensoren.

Zelf gaan hier de lampen aan wanneer de lichtsterkte in huis lager is dan X. De lampen gaan weer aan bij X+Y (dus hoger, zodat de lampen niet de hele tijd aan en uit gaan). Uiteraard ook op basis van aanwezigheid. Maar op basis van gedrag is natuurlijk ook e.e.a. mogelijk, dus daarom dat ik benieuwd ben.
Ik heb een automatisatie dat automatisch aanspringt als mijn tv iets begint af te spelen (status change naar playing). Deze omvat op dit moment de radio uitschakelen en de lichten (als de zon onder is) op "sfeerverlichting" zetten.
Als ik echter in middag de tv aanzet wil ik niet dat mijn lampen aangaan en nu het lente is, is de zon nog niet onder maar eigenlijk wel al donker genoeg om de lampen aan te laten zetten.
Pagina: 1 ... 14 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.