Zelfs een Tweakblog met relevante info! Dank!-Casper schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:51:
[...]
Volgens mij heeft @Hmmbob dat ook in zijn config voor zijn weerstation. Github met zijn config staat wel in de start post.
Jesse- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:11:
Ik heb wat sensordata die ik graag naar een externe API zou willen pushen (gegevens van mijn omvormer wil ik graag naar PVOutput versturen).
Zou dat met de Restful Sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/) kunnen? En wat is dan de makkelijkste manier om de payload (die uit verschillende andere sensoren data moet halen) op te bouwen?
Of zijn er betere manieren voor zo'n taak.
Rest_command (!= rest_sensor!) is daar prima geschikt voor, zolang PVOutput het ook maar kan ontvangen
Ik denk dat je in jouw geval hier het meest mee uit de voeten kan:
https://github.com/hmmbob...ncludes/rest_command.yaml
@Jesse- Deze ook gezien? https://community.home-as...pvouput-uploader/46761/17
[ Voor 56% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2021 10:17 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Die had ik nog niet gevonden. Ik kwam alleen de variant PVOutput naar HomeAssistant tegen.Hmmbob schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:00:
[...]
[...]
Rest_command (!= rest_sensor!) is daar prima geschikt voor, zolang PVOutput het ook maar kan ontvangen
Ik denk dat je in jouw geval hier het meest mee uit de voeten kan:
https://github.com/hmmbob...ncludes/rest_command.yaml
@Jesse- Deze ook gezien? https://community.home-as...pvouput-uploader/46761/17
Gebruik van een shell_command met curl is wel fantastisch eenvoudig!
Weet je wat het is..... Er zijn weinig Home Assistant use cases die zo uniek zijn dat nog niet iemand anders er ook al aan heeft gedacht & iets voor gebouwd heeft
On a different note: de analytics pagina is weer gefixt. https://analytics.home-assistant.io/
/f/image/51h6HepWCrmLVNR37X37OGkP.png?f=fotoalbum_large)
Grappig om te zien dat meer dan 2/3 het hele HA OS gebruikt, dat de usergroup voor Supervised groter is dan die voor container en dat er in NLD meer gebruikers van HA zijn dan in DE
/f/image/51h6HepWCrmLVNR37X37OGkP.png?f=fotoalbum_large)
Grappig om te zien dat meer dan 2/3 het hele HA OS gebruikt, dat de usergroup voor Supervised groter is dan die voor container en dat er in NLD meer gebruikers van HA zijn dan in DE
Duitsers zijn over het algemeen meer privacybewust dus het zou ook prima kunnen dat ze de analytics hebben uitgeschakeld. Voor zover ik heb begrepen kan dat toch? Zit zelf nog op een wat oudere HA-versie.Hmmbob schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:06:
On a different note: de analytics pagina is weer gefixt. https://analytics.home-assistant.io/
[Afbeelding]
Het totaal aantal gebruikers volgens deze analytics is zodanig laag dat ik vermoed dat een heleboel mensen dit blokkeren, niet alleen in Duitsland.sOid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:12:
[...]
Duitsers zijn over het algemeen meer privacybewust dus het zou ook prima kunnen dat ze de analytics hebben uitgeschakeld. Voor zover ik heb begrepen kan dat toch? Zit zelf nog op een wat oudere HA-versie.
https://community.home-as...alytics-reporting/84865/2
Ach, je kunt het zien:NielsFL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:14:
[...]
Het totaal aantal gebruikers volgens deze analytics is zodanig laag dat ik vermoed dat een heleboel mensen dit blokkeren, niet alleen in Duitsland.
- 5431 of 6506 installations have chosen to share usage statistics (83%)
- 6080 of 6506 installations have chosen to share their used integrations (93%)
Denk eerder dat lang niet iedereen nog geupgrade is (ik ook niet).
In veel landen zie je ook maar 1 of 2 actieve installaties, dat zal hopelijk ook niet echt representatief zijn.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Volgens SensorTower is de iOS app 10.000 keer gedownload, de Android app 60.000 keer. Nu zullen mensen de app vast meermaals downloaden, maar ergens had ik toch wel de indruk dat het totaal aantal gebruikers flink boven die 6500 zou liggen. Ik kan het mis hebben natuurlijk - misschien ben ik misleid door de hoge mate van activiteit rond home assistent. (Wat dan alleen maar positief is over de community.)Mars Warrior schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:24:
[...]
Ach, je kunt het zien:
In veel landen zie je ook maar 1 of 2 actieve installaties, dat zal hopelijk ook niet echt representatief zijn.
De app telt niet mee in die analytics statsNielsFL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:28:
[...]
Volgens SensorTower is de iOS app 10.000 keer gedownload, de Android app 60.000 keer. Nu zullen mensen de app vast meermaals downloaden, maar ergens had ik toch wel de indruk dat het totaal aantal gebruikers flink boven die 6500 zou liggen. Ik kan het mis hebben natuurlijk - misschien ben ik misleid door de hoge mate van activiteit rond home assistent. (Wat dan alleen maar positief is over de community.)
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
ik denk dat er ook nog veel mensen zijn die nog even wachten met upgraden tot 2021.04.03 of later zelfs.NielsFL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:31:
[...]
Dat snap ik. Ging mij meer om een indicatie van het totaal aantal gebruikers.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Is dit niet meer:Mars Warrior schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:24:
[...]
Ach, je kunt het zien:
In totaal hebben 6506 gebruikers analytics aangezet
Daarvan sharen er 6080 hun integrations.
Ook aangezien het type installatie optelt tot 6506, en dat onder vinkje 1 van Analytics valt.
[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 09-04-2021 11:40 ]
Als het zo werkt (ik draai die versie nog helemaal niet) dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.TheFes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:39:
[...]
Is dit niet meer:
Ook aangezien het type installatie optelt tot 6506, en dat onder vinkje 1 van Analytics valt.
Ik ging er even vanuit dat HA sowieso zich even meld als "Ik Besta", en dat de analytics instellingen aangeven of je verder ook data wilt delen...
Dat kan zeker - sterker nog, dat is de default.sOid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:12:
[...]
Duitsers zijn over het algemeen meer privacybewust dus het zou ook prima kunnen dat ze de analytics hebben uitgeschakeld. Voor zover ik heb begrepen kan dat toch? Zit zelf nog op een wat oudere HA-versie.
Ik weet niet waarom je deze linkt, maar updater != analytics. En ze leggen nu een heel stuk beter uit wat er precies verstuurd wordt.NielsFL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:14:
[...]
Het totaal aantal gebruikers volgens deze analytics is zodanig laag dat ik vermoed dat een heleboel mensen dit blokkeren, niet alleen in Duitsland.
Dit is juist.TheFes schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:39:
Is dit niet meer:
En dit nietMars Warrior schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:49:
Ik ging er even vanuit dat HA sowieso zich even meld als "Ik Besta", en dat de analytics instellingen aangeven of je verder ook data wilt delen...
Ik denk dat het issue ook meer dit is:
Ben benieuwd wat de stats na het weekend zijndaxy schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:34:
ik denk dat er ook nog veel mensen zijn die nog even wachten met upgraden tot 2021.04.03 of later zelfs.
[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2021 12:01 ]
Dat ligt het ook. Wat het exact is, weten we niet.NielsFL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:28:
[...]
maar ergens had ik toch wel de indruk dat het totaal aantal gebruikers flink boven die 6500 zou liggen. Ik kan het mis hebben natuurlijk - misschien ben ik misleid door de hoge mate van activiteit rond home assistent. (Wat dan alleen maar positief is over de community.)
Ik weet bijvoorbeeld dat m'n node-red & vscode add-ons ieders circa ~100.000 actieve installaties hebben (op basis van docker pull stats op individuele releases van deze add-ons). Dat betreft dan enkel en alleen installaties met een Supervisor aanwezig.
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
ik denk dat je nog een maand of 2 moet wachten om betrouwbare info hieruit te halen. Denk dat heel veel mensen wachten met upgraden zodat de eerste bugs eruit zijn.
Ik denk ook dat er genoeg zijn die de release notes niet zo lezen of lui zijn en het dus gewoon niet aan zetten. Misschien was een notificatie bij de al geïnstalleerde instanties wel een aardige geweest. Ook al wil je zo'n optie ook niet te vaak gebruiken natuurlijk...
Kijkende naar hoe snel het aantal instanties van 2021.4.1 is gegroeid heb ik wel het idee dat het aantal "tweakers" / enthousiastelingen onder de mensen die analytics aan hebben gezet erg hoog is.
Kijkende naar hoe snel het aantal instanties van 2021.4.1 is gegroeid heb ik wel het idee dat het aantal "tweakers" / enthousiastelingen onder de mensen die analytics aan hebben gezet erg hoog is.
[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 09-04-2021 12:50 ]
Dat klinkt een stuk beter en naar verwachting.Frenck schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:15:
[...]
Dat ligt het ook. Wat het exact is, weten we niet.
Ik weet bijvoorbeeld dat m'n node-red & vscode add-ons ieders circa ~100.000 actieve installaties hebben (op basis van docker pull stats op individuele releases van deze add-ons). Dat betreft dan enkel en alleen installaties met een Supervisor aanwezig.
Vanuit Nabu Casa zelf zijn natuurlijk ook cijfers bekend vwb de abbo’s. Deze statistieken komen daar natuurlijk bij om meer inzicht te krijgen/geven in wat er zo over de wereld draait
Ik probeer alle berichten netjes bij te houden maar de laatste tijd is dit niet gelukt. Ik ben blijven hangen op pagina 79 van het vorige topic en loop dus 23 pagina`s achter. Ik ga dit niet dus kunnen bijbenen.
Nu viel met op dat sinds kort de Google Hub niet meer een beeld laat zien op het moment dat iemand aan de deur staat. Weinig aandacht aan gegeven maar ik dacht laat ik er nu even induiken, het lijkt erop dat de CAST devices niet meer beschikbaar zijn.
Ik had dit probleem al met versie homeassistant-2021.3.4 en zit inmiddels op homeassistant-2021.4.1
Op de HomeAssistant machine staat Avahi-Daemon geinstalleerd is dat nodig? Ik heb in het netwerk een Pi die ook voorzien is van Avahi Daemon want die zorgt ervoor dat alle Chromecast devices beschikbaar zijn op het bekabelde netwerk, want ze leven allemaal in het Wifi netwerk (ander vlan)
Nu viel met op dat sinds kort de Google Hub niet meer een beeld laat zien op het moment dat iemand aan de deur staat. Weinig aandacht aan gegeven maar ik dacht laat ik er nu even induiken, het lijkt erop dat de CAST devices niet meer beschikbaar zijn.
Ik had dit probleem al met versie homeassistant-2021.3.4 en zit inmiddels op homeassistant-2021.4.1
Op de HomeAssistant machine staat Avahi-Daemon geinstalleerd is dat nodig? Ik heb in het netwerk een Pi die ook voorzien is van Avahi Daemon want die zorgt ervoor dat alle Chromecast devices beschikbaar zijn op het bekabelde netwerk, want ze leven allemaal in het Wifi netwerk (ander vlan)
MySQL update gedaan naar versie 5.7, toen ging dat update wel goed.CAP-Team schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:19:
Meer mensen die een mysql database gebruiken? Bij mij gaf die dat er een fout zat in het sql statement waardoor de database niet geüpdate kon worden.
Met de standaard database geen problemen overigens.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Verwijderd
Ok, ik heb het opgegeven om er achter te komen waarom mijn db gewoon doorgroeit naar meer dan 6GB terwijl ik de purge op 10 dagen heb staan (lijkt ook niets te doen).
Ik wil gewoon alleen domains opnemen die nuttig zijn en eventueel specifieke devices in/excluden. Ik kom er echter niet achter waar ik een lijst met alle mogelijk domains kan vinden? Google en de HA website laten me het ook niet vinden. Weet een van jullie een lijst met alle mogelijke domains in HA?
Eventuele tips om er achter te komen welke entries nu zo idioot veel ruimte opsnoepen zijn ook welkom
Ik wil gewoon alleen domains opnemen die nuttig zijn en eventueel specifieke devices in/excluden. Ik kom er echter niet achter waar ik een lijst met alle mogelijk domains kan vinden? Google en de HA website laten me het ook niet vinden. Weet een van jullie een lijst met alle mogelijke domains in HA?
Eventuele tips om er achter te komen welke entries nu zo idioot veel ruimte opsnoepen zijn ook welkom
Ik ben sinds deze week veranderd van Home Assistant in een Python virtual environment naar Home Assistant in een Docker container op mijn Pi 3B, voornamelijk om in de toekomst makkelijker HA te kunnen upgraden.
Nu heb ik het gevoel dat sinds de overstap naar de Docker container de responstijden van mijn automatiseringen een stuk hoger zijn. Er zit bijvoorbeeld soms best een flinke vertraging tussen het indrukken van een Zigbee schakelaar en het aangaan van een lamp. De gerapporteerde link qualities van Zigbee2MQTT zijn allemaal prima.
Iemand anders hier toevallig ook deze ervaring? Zijn Docker en een Pi 3 misschien toch niet de beste combinatie?
Nu heb ik het gevoel dat sinds de overstap naar de Docker container de responstijden van mijn automatiseringen een stuk hoger zijn. Er zit bijvoorbeeld soms best een flinke vertraging tussen het indrukken van een Zigbee schakelaar en het aangaan van een lamp. De gerapporteerde link qualities van Zigbee2MQTT zijn allemaal prima.
Iemand anders hier toevallig ook deze ervaring? Zijn Docker en een Pi 3 misschien toch niet de beste combinatie?
Het zou niet echt veel uit moeten maken. HA OS is nl ook met docker, dus dan zouden heel veel meer mensen klachten moeten hebben.ACDSL schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:26:
Ik ben sinds deze week veranderd van Home Assistant in een Python virtual environment naar Home Assistant in een Docker container op mijn Pi 3B, voornamelijk om in de toekomst makkelijker HA te kunnen upgraden.
Gewoon op onderzoek gaan in de home assistant database. Zelf gebruik ik de sqlite db in combinatie met de sqlite web addon en de volgende sql code om uit te zoeken welke entities vaak loggen:Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:02:
code:
1
2
3
4
| SELECT domain, entity_id, count(*) FROM "states" Group by domain, entity_id Order by count(*) desc |
Op basis hiervan kan je dan weer bepaalde domains en/of entities excluden in je logging. Volgens mij zou deze sql ook moeten werken op andere database platformen, omdat het redelijke standaard sql code is.
Ik zou graag op mijn lovelace dashboard de conditional card gebruiken om afhankelijk van de productie van mijn zonnepanelen ofwel de huidige productie, ofwel de totale dag productie te laten zien in een gauge card.
In de richting van:
Productie >0 Watt, --> huidige productie
Productie 0 --> dagtotaal
Dus zodra de productie naar 0 is de rechter gauge card vervangen door een gauge card met het dagtotaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xWPVwZd70Yck53nZD3hR1GyT.png?f=user_large)
Nu kan ik dit volgens mij bereiken door een binaire sensor te maken van de sensor die de huidge opwek weergeeft, en op basis daarvan de conditional cards aansturen.
Zit ik op het juiste spoor, of zijn er andere mogelijkheden om dit effect te bereiken?
In de richting van:
Productie >0 Watt, --> huidige productie
Productie 0 --> dagtotaal
Dus zodra de productie naar 0 is de rechter gauge card vervangen door een gauge card met het dagtotaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xWPVwZd70Yck53nZD3hR1GyT.png?f=user_large)
Nu kan ik dit volgens mij bereiken door een binaire sensor te maken van de sensor die de huidge opwek weergeeft, en op basis daarvan de conditional cards aansturen.
Zit ik op het juiste spoor, of zijn er andere mogelijkheden om dit effect te bereiken?
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
@Kire88 Lijkt me de makkelijkste oplossing inderdaad. Conditional card doet zelf helaas geen numerieke state check.
Zit overigens net naar de integratie analytics te kijken en moet zeggen, vind het wel verrassend.
Webhooks op 1 is niet zo gek, het is eigenlijk natuurlijk een internal integratie die niet uit kan... Maar Amazon Alexa en Home Assistant Cloud vind ik als 2 en 3 best wel heel verrassend.
Webhooks op 1 is niet zo gek, het is eigenlijk natuurlijk een internal integratie die niet uit kan... Maar Amazon Alexa en Home Assistant Cloud vind ik als 2 en 3 best wel heel verrassend.
Die Amazon Alexa kan ik niet verklaren, maar die Cloud wel als ik de integratie pagina lees:Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:33:
Zit overigens net naar de integratie analytics te kijken en moet zeggen, vind het wel verrassend.
Edit:This integration is by default enabled, unless you’ve disabled or removed the default_config: line from your configuration.
Of misschien toch wel te verklaren. Van de Amazon Alexa pagina:
Misschien dat het op 1 of andere manier op de achtergrond standaard als actief wordt gezien.Automatic setup via Home Assistant Cloud
[ Voor 14% gewijzigd door TravockMD op 09-04-2021 17:43 ]
@TravockMD Ahh, dat had ik even gemist. Ik had alleen gelezen:
Maar op zich zou ik het wel logischer vinden als dit dan ook echt als integratie (dus te vinden / in te stellen onder integrations) in HA zou zitten...
en daaruit niet de conclusie getrokken dat dit de link naar Nabu Casa is.The Home Assistant Cloud allows you to quickly integrate your local Home Assistant with various cloud services like Amazon Alexa and Google Assistant. Learn more.
Maar op zich zou ik het wel logischer vinden als dit dan ook echt als integratie (dus te vinden / in te stellen onder integrations) in HA zou zitten...
De pulsschakelaars heb ik inmiddels - maar nu ben ik toch minder blij: Als ik op de ene schakelaar druk dan gaan beide lampen aan/uit. Druk ik op de andere schakelaar, dan gaat één lamp aan/uit. Dat schakelt toch een beetje lastigasvogel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:33:
De dubbele dimmer is inmiddels geinstalleerd. Of de pulsschakelaars werken weet ik nog niet (die moet ik nog bestellen), maar het dimmen via HA werkt in ieder geval wel!

Ik heb nog zitten te bedenken of ik een fout in de aansluiting van de schakelaars (twee dubbele pulsschakelaars) heb gemaakt, maar ik kan geen aansluiting bedenken die dit gedrag zou veroorzaken. Heeft iemand een goede tip?
@asvogel Mm, dat is niet het gedrag wat ik er mee zie... Weet je zeker dat de pulsdrukker goed zit?
Als je er nog één hebt zou je even een desk opstelling kunnen maken. Alleen power naar de module is genoeg, ik HA kan je dan gewoon de states uitlezen. En dan even met een draadje tappen (voorzichtig, blijft 230V
) tussen SW en L.
Als je er nog één hebt zou je even een desk opstelling kunnen maken. Alleen power naar de module is genoeg, ik HA kan je dan gewoon de states uitlezen. En dan even met een draadje tappen (voorzichtig, blijft 230V
Mehhhh, toch iets stuk door 2021.4
Vriendin probeert net de radio aan te zetten. Versterker gaat aan maar het blijft stil. De stream wordt niet gestart in Kodi.
Goed, dat is iets voor straks. Eerst, een koud biertje!
Lijkt op een error vanuit Kodi (jsonrpc). Aangezien er niets is verandert in mijn config lijkt dit dus de integratie met kodi die niet goed gaat.[2833306960] (-32602, 'Invalid params.', {'error': {'code': -32602, 'data': {'method': 'Player.Open', 'stack': {'message': 'Received value does not match any of the union type definitions', 'name': 'item', 'type': 'object'}}, 'message': 'Invalid params.'}, 'id': 186447703, 'jsonrpc': '2.0'})
Goed, dat is iets voor straks. Eerst, een koud biertje!
Ik zou de bedrading nalopen, misschien een zwarte draad die in een plafonddoos doorgelast is vanuit de oude situatie?asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:50:
[...]
De pulsschakelaars heb ik inmiddels - maar nu ben ik toch minder blij: Als ik op de ene schakelaar druk dan gaan beide lampen aan/uit. Druk ik op de andere schakelaar, dan gaat één lamp aan/uit. Dat schakelt toch een beetje lastigEen andere QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN deed precies hetzelfde, dus het ding zelf lijkt niet stuk te zijn. Moet ik hiervoor iets anders in HA instellen? Alles staat nu op de standaardinstellingen en in de app zelf werkt het prima.
Ik heb nog zitten te bedenken of ik een fout in de aansluiting van de schakelaars (twee dubbele pulsschakelaars) heb gemaakt, maar ik kan geen aansluiting bedenken die dit gedrag zou veroorzaken. Heeft iemand een goede tip?
Als je zo niks duidelijks kunt vinden zou ik ze om en om loskoppelen en nogmaals proberen.
Verwijderd
Dat is dan weer niet mijn ding. Heb de default DB ook in gebruik, geen tools geïnstalleerd om daar iets mee te kunnen op de appliance verder. Als ik heel eerlijk ben: ik wil mijn tijd er ook niet aan spenderen.bhartman schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:14:
[...]
Gewoon op onderzoek gaan in de home assistant database. Zelf gebruik ik de sqlite db in combinatie met de sqlite web addon en de volgende sql code om uit te zoeken welke entities vaak loggen:
code:
1 2 3 4 SELECT domain, entity_id, count(*) FROM "states" Group by domain, entity_id Order by count(*) desc
Op basis hiervan kan je dan weer bepaalde domains en/of entities excluden in je logging. Volgens mij zou deze sql ook moeten werken op andere database platformen, omdat het redelijke standaard sql code is.
Zou wel fijn zijn als er ergens een lijst is met domains, nog steeds niet kunnen vinden
Ben je niet gewoon op zoek naar recorder instellingen?Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:17:
[...]
Zou wel fijn zijn als er ergens een lijst is met domains, nog steeds niet kunnen vinden
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Het is trouwens in dit (of het vorige) topic al wel een paar keer voorbij gekomen.
Nu ik je bericht nog een keer lees wil je een lijst met domains? Dat is voor iedereen verschillend, maar als je dit in je sjabloon editor gooit, dan krijg je al jouw domains en hoeveel entities er voor dat domain zijn:
YAML:
1
2
3
| {%- for d in states | groupby('domain') %} {{ d[0] }}: {{ states[d[0]] | count}} {%- endfor %} |
[ Voor 29% gewijzigd door golles op 09-04-2021 20:37 ]
Iemand een idee waarom ik binnen HA "unknown" krijg terwijl het commando op de host direct via SSH wel het verwachte resultaat geeft?
Ik draai HA Core via Docker. Zou het daar mee te maken hebben? Moet ik 'm toevoegen als mountpoint oid? Ik heb een andere command_line-sensor (om CPU temperatuur van host-NUC op te vragen) en die werkt wel gewoon...
YAML:
1
2
3
4
| - platform: command_line name: 'InfluxDB Size' command: du -s /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db # database path |
Ik draai HA Core via Docker. Zou het daar mee te maken hebben? Moet ik 'm toevoegen als mountpoint oid? Ik heb een andere command_line-sensor (om CPU temperatuur van host-NUC op te vragen) en die werkt wel gewoon...
Durf het niet te zeggen, maar ik doe het met een query sensor:sOid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:31:
Iemand een idee waarom ik binnen HA "unknown" krijg terwijl het commando op de host direct via SSH wel het verwachte resultaat geeft?
YAML:
1 2 3 4 - platform: command_line name: 'InfluxDB Size' command: du -s /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db # database path
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| sensor: - platform: influxdb host: influxdb queries: - name: InfluxDb size unit_of_measurement: MB value_template: '{{ (value | float / 1024 /1024) | round(1) }}' group_function: sum measurement: '"monitor"."shard"' database: _internal where: 'time > now() - 10s' field: diskBytes |
edit, ik weet het wel, want de command line wordt in je HA docker uitgevoerd en niet op je host machine
[ Voor 4% gewijzigd door golles op 09-04-2021 20:40 ]
Ja zo had ik 'm ook maar dat werkt niet met InfluxDB 2golles schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:38:
[...]
Durf het niet te zeggen, maar ik doe het met een query sensor:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 sensor: - platform: influxdb host: influxdb queries: - name: InfluxDb size unit_of_measurement: MB value_template: '{{ (value | float / 1024 /1024) | round(1) }}' group_function: sum measurement: '"monitor"."shard"' database: _internal where: 'time > now() - 10s' field: diskBytes

Note that 2.xx installations of InfluxDB only support queries in their Flux language. While this language was available in 1.xx installations, it was not the default and not used in the API so you may not be aware of it.
Dat zou dan vreemd zijn ja. Ik kijk het nog even aan, als het traag blijft dan maar weer terug naar de venvMars Warrior schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:01:
[...]
Het zou niet echt veel uit moeten maken. HA OS is nl ook met docker, dus dan zouden heel veel meer mensen klachten moeten hebben.

Nou, dat is dus het vreemde. Want ik heb dit ook, en werkt perfect.golles schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:38:
[...]
edit, ik weet het wel, want de command line wordt in je HA docker uitgevoerd en niet op je host machine
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| #-----CPU Temperature NUC - platform: command_line name: nuc_cpu_temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value | multiply(0.001) }}" #-----Linux version NUC - platform: command_line name: nuc_ubuntu_version command: "cat /proc/version" value_template: '{{ value[99:106] }}' #-----Product name NUC - platform: command_line name: nuc_product_name command: "cat /sys/class/dmi/id/product_name" value_template: '{{value|truncate(45,True)}}' |
Domains zijn eenvoudig af te leiden. Alles in een entiteit voor de . is een domain. Dus de entiteit sensor.version behoort tot het domain sensor.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:17:
[...]
Dat is dan weer niet mijn ding. Heb de default DB ook in gebruik, geen tools geïnstalleerd om daar iets mee te kunnen op de appliance verder. Als ik heel eerlijk ben: ik wil mijn tijd er ook niet aan spenderen.
What's the speed of dark?
Omdat de docker container die specifieke resources van de host gebruikt, maar jouw nuc home directory, bijvoorbeeld niet. Je zou hem als volume kunnen mappen, maar dat is echt heel lelijk.sOid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:43:
[...]
Nou, dat is dus het vreemde. Want ik heb dit ook, en werkt perfect.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 #-----CPU Temperature NUC - platform: command_line name: nuc_cpu_temperature command: "cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp" unit_of_measurement: "°C" value_template: "{{ value | multiply(0.001) }}" #-----Linux version NUC - platform: command_line name: nuc_ubuntu_version command: "cat /proc/version" value_template: '{{ value[99:106] }}' #-----Product name NUC - platform: command_line name: nuc_product_name command: "cat /sys/class/dmi/id/product_name" value_template: '{{value|truncate(45,True)}}'
Ik was vergeten dat je influxdb2 draait, dan ben ik bang dat het zoeken wordt
@golles Grappig! Gelijk in een script gegoten die een persistant notification maakt
Ja crap, was ik dus al bang voor. Heb even in de Flux-documentatie gekeken maar dat vind ik echt te ingewikkeld om uit te zoeken voor die ene query die ik nodig heb...golles schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:52:
[...]
Omdat de docker container die specifieke resources van de host gebruikt, maar jouw nuc home directory, bijvoorbeeld niet. Je zou hem als volume kunnen mappen, maar dat is echt heel lelijk.
Ik was vergeten dat je influxdb2 draait, dan ben ik bang dat het zoeken wordt
Ik wacht wel af tot er meer mensen zijn overgestapt
@Septillion,@MBgekIk heb de dimmer uit de plafonddoos gehaald, draden gecontroleerd, de schakeldraden los gehaald, alles weer in elkaar gezet en toen werkte het. Wonderlijk. Maar ik kan me er druk over maken of blij zijn dat het nu goed gaat. Ik heb voor het laatste gekozen...
Dank in ieder geval!
2021.4.2 is ook al uit zojuist
https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/2021.4.2
https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/2021.4.2
- Account for openweathermap 'dew_point' not always being present (@hanskroner - #48826) (openweathermap docs)
- Catch expected errors and log them in rituals perfume genie (@milanmeu - #48870) (rituals_perfume_genie docs)
- Extend media source URL expiry to 24h (@emontnemery - #48912) (media_source docs)
- Bump pykodi to 0.2.4 (@cgtobi - #48913) (kodi docs)
- Handle exceptions when looking for new version (@ludeeus - #48922) (version docs)
- Change discovery timeout from 10 to 60 (@ludeeus - #48924) (hassio docs)
- Fix "notify.events" trim() issue + add initial tests (@spacegaier - #48928) (notify_events docs)
- Bump pykodi to 0.2.5 (@cgtobi - #48930) (kodi docs)
- Bump ZHA quirks library (@dmulcahey - #48931) (zha docs)
- Extend Google Cast media source URL expiry to 24h (@Ph-Wagner - #48937) (cast docs)
- Fix Plex live TV handling (@jjlawren - #48953) (plex docs)
[ Voor 84% gewijzigd door martinvdm op 09-04-2021 21:19 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
@Mars Warrior Damn, dat is snel 
Ennuhhh
Schiet eens op met bouwen dan
Ennuhhh
zou dat gelijk mijn probleem weer fixen?!Bump pykodi to 0.2.5 to fix issues due to breaking changes in jsonrpc_async, jsonrpc_base and jsonrpc_websocket
[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 09-04-2021 21:27 ]
Het lijkt me gelukt te zijn:Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:27:
@Kire88 Lijkt me de makkelijkste oplossing inderdaad. Conditional card doet zelf helaas geen numerieke state check.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Unp8hjsybh9CnelLmDnnsdoS.png?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| binary_sensor: - platform: template sensors: solar_production_on_off: friendly_name: "solar_production_on_off" value_template: >- {{ states('sensor.solaredge_current_power_w')|float > 0 }} |
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Verwijderd
Nee, die had ik wel gezien. Maar daar staan alleen een paar voorbeelden van domains. Ik heb er ook wel een paar in staan, maar een uitputtende lijst zou mooi zijn...golles schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:31:
[...]
Ben je niet gewoon op zoek naar recorder instellingen?
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Het is trouwens in dit (of het vorige) topic al wel een paar keer voorbij gekomen.
Nu ik je bericht nog een keer lees wil je een lijst met domains? Dat is voor iedereen verschillend, maar als je dit in je sjabloon editor gooit, dan krijg je al jouw domains en hoeveel entities er voor dat domain zijn:
YAML:
1 2 3 {%- for d in states | groupby('domain') %} {{ d[0] }}: {{ states[d[0]] | count}} {%- endfor %}
Ja, Alexa is een dependency van cloud, en cloud is default config. Dus dankzij cloud wordt ook Alexa ingeladen.TravockMD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:42:
[...]
Die Amazon Alexa kan ik niet verklaren, maar die Cloud wel als ik de integratie pagina lees:
[...]
Edit:
Of misschien toch wel te verklaren. Van de Amazon Alexa pagina:
[...]
Misschien dat het op 1 of andere manier op de achtergrond standaard als actief wordt gezien.
Verwijderd
Thanks. Hier was ik ook al achter inderdaad.JayOne schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:47:
[...]
Domains zijn eenvoudig af te leiden. Alles in een entiteit voor de . is een domain. Dus de entiteit sensor.version behoort tot het domain sensor.
Maar dan moet ik dus zo ongeveer elke entity af om de lijst met door mij gebruikte domains te vinden. Er moet toch een complete lijst zijn ergens? Ik bedoel, de meeste kan ik wel gokken maar er zitten ook een paar bij dat ik denk: moet ik toch echt ff zoeken...
@Hmmbob Huh, waarom is Alexa een dependancy van cloud
No clue, maar het is zo:Septillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:36:
@Hmmbob Huh, waarom is Alexa een dependancy van cloud
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| { "domain": "cloud", "name": "Home Assistant Cloud", "documentation": "https://www.home-assistant.io/integrations/cloud", "requirements": ["hass-nabucasa==0.42.0"], "dependencies": ["http", "webhook", "alexa"], "after_dependencies": ["google_assistant"], "codeowners": ["@home-assistant/cloud"] } |
https://github.com/home-a...nents/cloud/manifest.json
Zoiets bedoelde ik inderdaad. Net geprobeerd, maar helaas zit die 3 standen schakelaar in een ondiepe wcd; daar krijg ik geen switch achterdevino schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:37:
[...]
Ik heb achter de wcd van mijn MV-box een shelly 2,5 gezet en in de badkamer een temp/vochtigheids sensor. Automation maken en klaar
T is Lang geleden maar k heb n logboek melding die ik niet ‘begrijp’...
Wat, van wat er in deze template staat mag niet? (T is n template die lampen telt die aan zijn. ) Ik begrijp dat hij over zn nek gaat als alle lampen uit zijn. 22:00 was tijd van de melding en dat is ook de tijd dat mn verlichting beneden uit ging en de counter op 0 kwam
code:
1
| Template variable warning: 'mappingproxy object' has no attribute 'entity_id' when rendering '{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id') | list | count}}' |
Wat, van wat er in deze template staat mag niet? (T is n template die lampen telt die aan zijn. ) Ik begrijp dat hij over zn nek gaat als alle lampen uit zijn. 22:00 was tijd van de melding en dat is ook de tijd dat mn verlichting beneden uit ging en de counter op 0 kwam
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| count_lights: friendly_name: Lights icon_template: mdi:lightbulb-group value_template: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id') | list | count}}" |
[ Voor 35% gewijzigd door Koepert op 09-04-2021 22:14 ]
Ik probeerde mijn Nefit Easy in HA te krijgen. Ik had https://github.com/ksya/ha-nefiteasy gevonden, dus ik probeerde die volgens instructies als add on repository toe te voegen. Helaas gebeurt er niets, behalve dat ik dit in de log vind:
Iemand een suggestie hoe ik verder moet/kan? Ik probeerde ksya lastig te vallen, maar die was zo verstandig geen emailadres achter te laten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 21-04-09 20:13:58 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Cloning add-on https://github.com/ksya/ha-nefiteasy repository 21-04-09 20:13:59 ERROR (MainThread) [supervisor.store] https://github.com/ksya/ha-nefiteasy is not a valid add-on repository 21-04-09 20:13:59 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new issue IssueType.CORRUPT_REPOSITORY - ContextType.STORE / 68595fea 21-04-09 20:13:59 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.module] Create new suggestion SuggestionType.EXECUTE_REMOVE - ContextType.STORE / 68595fea 21-04-09 20:13:59 WARNING (MainThread) [supervisor.store.data] No repository information exists at /data/addons/git/68595fea 21-04-09 20:13:59 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 68 all - 0 new - 0 remove 21-04-09 20:13:59 INFO (MainThread) [supervisor.resolution.fixups.store_execute_remove] Remove invalid Store: 68595fea 21-04-09 20:13:59 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Removing custom add-on repository https://github.com/ksya/ha-nefiteasy |
Iemand een suggestie hoe ik verder moet/kan? Ik probeerde ksya lastig te vallen, maar die was zo verstandig geen emailadres achter te laten.
Blijkbaar moet ik eerst HACS installeren. Ik ontdek iedere dag weer wat nieuws...asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:20:
Ik probeerde mijn Nefit Easy in HA te krijgen.
[...]
Iemand een suggestie hoe ik verder moet/kan?
ben hier toevallig ook mee bezig, maar kan hem ook in HACS niet vinden...asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:54:
[...]
Blijkbaar moet ik eerst HACS installeren. Ik ontdek iedere dag weer wat nieuws...
Je moet even kijken naar mijn bericht van gisteren voor de hele uitleg, maar de fix is rejectattr('attributes.entity_id', 'defined')Koepert schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:09:
T is Lang geleden maar k heb n logboek melding die ik niet ‘begrijp’...
code:
1 Template variable warning: 'mappingproxy object' has no attribute 'entity_id' when rendering '{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id') | list | count}}'
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 count_lights: friendly_name: Lights icon_template: mdi:lightbulb-group value_template: "{{ states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_deconz_group', 'eq', true) | rejectattr('attributes.entity_id') | list | count}}"
[ Voor 3% gewijzigd door golles op 09-04-2021 23:51 ]
Het lijkt erop dat een specifieke switch na een firmware update heeft besloten om geen enkele mDNS packet meer door te laten. Tijdens het TCPdumpen op de eerste switch (Cisco) zie ik alles netjes voorbij komen, kijk ik op de tweede switch(Mikrotik) waar ook mijn HomeAssistant achter hangt dan komt er geen enkele packet meer vanuit de rest van het netwerk.raymonvdm schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:05:
Ik probeer alle berichten netjes bij te houden maar de laatste tijd is dit niet gelukt. Ik ben blijven hangen op pagina 79 van het vorige topic en loop dus 23 pagina`s achter. Ik ga dit niet dus kunnen bijbenen.
De bridge op de tweede switch voorzien van igmp-snooping=no en tada
* op de 1e switch staat IGMP Snooping gewoon aan, en volgens mij is mDNS niet helemaal IGMP

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 10-04-2021 00:03 ]
Ja dat is weer een nadeel als je 1 van de 1e bent hier die naar versie 2 gegaan is, ik ben wel benieuwd of er bepaalde voordelen zijn tov versie 1.sOid schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:01:
[...]
Ja crap, was ik dus al bang voor. Heb even in de Flux-documentatie gekeken maar dat vind ik echt te ingewikkeld om uit te zoeken voor die ene query die ik nodig heb...
Ik wacht wel af tot er meer mensen zijn overgestapt
Wat je nog wel zou kunnen doen, het is nog steeds geen mooie oplossing maar wel een leuke hack. In je nuc maak je een cron job die om de zoveel tijd deze commando uitvoert:
Bash:
1
| /usr/bin/du -s /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db > /home/soid/docker/home-assistant/config/influxdb2size |
Het is jouw originele commando alleen wordt de output naar een file geschreven, deze file moet in de config map van je HA terecht komen om het makkelijk te houden. Dan maak je een sensor in HA die dat weer uitleest:
YAML:
1
2
3
| - platform: command_line name: 'InfluxDB Size' command: cat /config/influxdb2size |
Theoretisch gezien zal dit werken, je moet alleen even de cron zelf instellen en de zorgen dat de paden goed staan op beide plekken. Ik zou eerst die shell commando met de hand uitvoeren om te zien of het bestand gemaakt wordt op de juiste plek
[ Voor 4% gewijzigd door golles op 10-04-2021 00:14 ]
2021.4.3:
- Add TTS engines in config.components (@ludeeus - #48939) (tts docs)
- Implement percentage_step and preset_mode is not not speed fix for MQTT fan (@jbouwh - #48951) (mqtt docs)
- Bump devolo Home Control to support old websocket-client versions again (@Shutgun - #48960) (devolo_home_control docs)
- Fix config forwarding (@balloob - #48967) (template docs)
- Prevent ping id allocation conflict with device_tracker (@bdraco - #48969) (ping docs)
- Fix Shelly button device triggers (@thecode - #48974) (shelly docs)
- Update python-smarttub to 0.0.23 (@mdz - #48978) (smarttub docs)
Add-on != Custom_component.asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:20:
Ik probeerde mijn Nefit Easy in HA te krijgen. Ik had https://github.com/ksya/ha-nefiteasy gevonden, dus ik probeerde die volgens instructies als add on repository toe te voegen. Helaas gebeurt er niets, behalve dat ik dit in de log vind:
De instructies op die pagina kloppen gewoon, je doet het zelf fout
Hacs kán, maar als je die nog niet gebruikt is het niet per se nodig om die te installeren - je Nefit component is niet opgenomen in HACS en HACS wordt dan ook alleen als tussenstap gebruikt. Het installeren van HACS kost net zoveel / meer moeite als het goed installeren van je Nefit component.
https://github.com/ksya/ha-nefiteasy#installation
Uiteindelijk komen die draden bij de MV box uit. Kun je het daar aansluiten?asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:49:
[...]
Zoiets bedoelde ik inderdaad. Net geprobeerd, maar helaas zit die 3 standen schakelaar in een ondiepe wcd; daar krijg ik geen switch achterIk kan de draden verder niet volgen, die zitten waarschijnlijk achter een verlaagd plafond. Dus ik zit voor nu even vast...
Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.
Cool! Creatieve oplossing! Zo even proberengolles schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:07:
[...]
Ja dat is weer een nadeel als je 1 van de 1e bent hier die naar versie 2 gegaan is, ik ben wel benieuwd of er bepaalde voordelen zijn tov versie 1.
Wat je nog wel zou kunnen doen, het is nog steeds geen mooie oplossing maar wel een leuke hack. In je nuc maak je een cron job die om de zoveel tijd deze commando uitvoert:
Bash:
1 /usr/bin/du -s /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db > /home/soid/docker/home-assistant/config/influxdb2size
Het is jouw originele commando alleen wordt de output naar een file geschreven, deze file moet in de config map van je HA terecht komen om het makkelijk te houden. Dan maak je een sensor in HA die dat weer uitleest:
YAML:
1 2 3 - platform: command_line name: 'InfluxDB Size' command: cat /config/influxdb2size
Theoretisch gezien zal dit werken, je moet alleen even de cron zelf instellen en de zorgen dat de paden goed staan op beide plekken. Ik zou eerst die shell commando met de hand uitvoeren om te zien of het bestand gemaakt wordt op de juiste plek
Edit: geprobeerd. Denk wel dat dit kan werken. Bestand wordt door het commando aangemaakt. Juiste data staat er ook in. Maar... Er staat te veel data in, namelijk dit:
[code]3508152 /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db[/code]
De cijfers zijn goed maar het path is natuurlijk irrelevant. Heb je een suggestie hoe ik dat eruit kan halen? Of eruit kan filteren door het cat-command?
Edit 2: ah laat maar, al gevonden! Dit werkt:
code:
1
| */10 * * * * /usr/bin/du -s /home/soid/docker/influxdb2/engine/data/0ffc2fcbc0fac7db | cut -f -1 > /home/soid/docker/hass/influxdb2size |
Edit 3: en dit is de uiteindelijke sensor die erbij hoort.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| #-----InfluxDB size --- See cronjob for du command - platform: command_line name: 'InfluxDB Size' command: cat /config/influxdb2size # read data from du cronjob value_template: "{{ (value.split('\t')[0]|int/1000)|round(1) }}" unit_of_measurement: 'MB' |
Ben je wederom dankbaar, @golles!
Ik vind de GUI bij de nieuwe versie van Influxdb wel wat toevoegen. Je kunt er nu ook charts mee maken zoals met Grafana.
Dit is bijvoorbeeld een grafiekje van m'n temperatuursensoren van de afgelopen week. Ben benieuwd of het iemand lukt deze grafiekjes direct in HA te krijgen.
:strip_exif()/f/image/40rMQQs6WFFsDc0cV2LN5h1j.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door sOid op 10-04-2021 10:18 ]
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door skank op 10-04-2021 10:02 ]
Het tempo ligt behoorlijk hoog ....
Tja, dan pak je wel iedereen die in het weekend update mee
Yep, en heb je weer wat te doen in het weekend als de update misgaatHmmbob schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:09:
[...]
Tja, dan pak je wel iedereen die in het weekend update mee

Kan ook zijn om mensen zo snel mogelijk te laten updaten, je weet wel, van die lui die pas bij de .3 of .4 versie iets gaan doen vanwege de mogelijke bugs in eerdere versies

Jammer dat de build gefaald is op de armv7 release
https://dev.azure.com/hom...uildId=63660&view=results
Dan wordt het nog even wachten met updaten
Als je in ontwikkelhulpmiddelen/toestanden door de lijst scrollt heb je toch zo je domains? Deze staan namelijk op volgorde van domains. Binnen twee minuten heb je je domains.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:34:
[...]
Thanks. Hier was ik ook al achter inderdaad.
Maar dan moet ik dus zo ongeveer elke entity af om de lijst met door mij gebruikte domains te vinden. Er moet toch een complete lijst zijn ergens? Ik bedoel, de meeste kan ik wel gokken maar er zitten ook een paar bij dat ik denk: moet ik toch echt ff zoeken...
Ligt eraan welke versie je nodig hebt, home- assistant/amd64-homeassistant staat gewoon op Dockermaxxie85 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:12:
[...]
Jammer dat de build gefaald is op de armv7 release
https://dev.azure.com/hom...uildId=63660&view=results
Dan wordt het nog even wachten met updaten

TL;DR - Weet iemand als het mogelijk is om één knop verschillende acties te kunnen geven afhankelijk van de gebruiker?
Of misschien is er een andere manier om mijn probleem op te lossen.
Achtergrond: Ik heb voor mijn vriendin een ander dashboard voor de mobile app. Ze heeft voornamelijk een ander weergave als startscherm en dan zijn er enkele weergaven die ik heb en zij niet nodig heeft. Het startscherm heeft allemaal knoppen die dan naar een andere weergave navigeren.
Dit heb ik voorlopig opgelost met een ander dashboard voor haar. Met als nadeel dat ik alle aanpassingen dubbel moet doen (of kaarten kopiëren).
Ik wou de gemeenschappelijke weergaven samenvoegen en de startschermen aanpassen via zichtbaarheid. Still with me so far?
Nu komt het probleem. Onderaan iedere weergave heb ik een home knop. Zodat we weer snel terug naar ons startscherm kunnen. Maar de actie moet hier dus verschillend zijn, afhankelijk van wie de knop indrukt.
Ik dacht dat dit wel mogelijk zou zijn met een template in een custom button card. Maar ik vind geen manier om de gebruiker te identificeren - of desnoods het toestel van de mobile app die op dat moment de actie uitvoert.
Achtergrond: Ik heb voor mijn vriendin een ander dashboard voor de mobile app. Ze heeft voornamelijk een ander weergave als startscherm en dan zijn er enkele weergaven die ik heb en zij niet nodig heeft. Het startscherm heeft allemaal knoppen die dan naar een andere weergave navigeren.
Dit heb ik voorlopig opgelost met een ander dashboard voor haar. Met als nadeel dat ik alle aanpassingen dubbel moet doen (of kaarten kopiëren).
Ik wou de gemeenschappelijke weergaven samenvoegen en de startschermen aanpassen via zichtbaarheid. Still with me so far?
Nu komt het probleem. Onderaan iedere weergave heb ik een home knop. Zodat we weer snel terug naar ons startscherm kunnen. Maar de actie moet hier dus verschillend zijn, afhankelijk van wie de knop indrukt.
Ik dacht dat dit wel mogelijk zou zijn met een template in een custom button card. Maar ik vind geen manier om de gebruiker te identificeren - of desnoods het toestel van de mobile app die op dat moment de actie uitvoert.
User is toch een variabele in Lovelace? Ff zoeken voor je.
Edit: jep: https://github.com/hmmbob...lovelace/1-start.yaml#L32
[ Voor 58% gewijzigd door Hmmbob op 10-04-2021 12:34 ]
Toen ik een pull deed kwam die niet binnen ten tijde van mijn vorige post. Misschien is dat nu andersHmmbob schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:57:
[...]
Ligt eraan welke versie je nodig hebt, home- assistant/amd64-homeassistant staat gewoon op Docker
Die variable is alleen in de markdown card geldigHmmbob schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:34:
User is toch een variabele in Lovelace? Ff zoeken voor je.
Ow echt? Hmmm, dat vind ik stom eigenlijk.golles schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:49:
[...]
Die variable is alleen in de markdown card geldig
Je kunt met browsermod toch selecteren/filteren op device/Id ? Biedt dat geen mogelijkheid? Dat je de page, de popup of de link oid filtert op id? Hebben er niet helemaal in verdiept dus weet t niet zeker. Wellicht dat je dan 2 markdown card kunt maken en die filteren op user/id. Geen garantie op succes 😉SonnyBBQ schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:28:
TL;DR - Weet iemand als het mogelijk is om één knop verschillende acties te kunnen geven afhankelijk van de gebruiker?
Ik wou de gemeenschappelijke weergaven samenvoegen en de startschermen aanpassen via zichtbaarheid. Still with me so far?![]()
@golles @SonnyBBQ In de Custom Button Card lijk je ook de beschikking te hebben voer user
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 10-04-2021 14:27 ]
@asvogel Exact datBleh! schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:46:
[...]
Uiteindelijk komen die draden bij de MV box uit. Kun je het daar aansluiten?
Wow, releases gaan wel heel hard deze week
Maarrrrrrr
Yess! 2021.4.2 heeft mijn Kodi problemen weer opgelost. Oef, komen de WAF punten gelukkig weer terugSeptillion schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:26:
[...]
zou dat gelijk mijn probleem weer fixen?!Schiet eens op met bouwen dan
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik krijg de {{user}} variable wel in een uitvoer, bvb markdown/notification, maar het lukt me niet hem te gebruiken als voorwaarde in een template. ik heb sowieso nog wel wat te leren over templates ...
Ondertussen heb ik een mogelijk andere oplossing gevonden via https://github.com/thomasloven/lovelace-state-switch
Ik ga het even uitzoeken...
Ondertussen heb ik een mogelijk andere oplossing gevonden via https://github.com/thomasloven/lovelace-state-switch
Ik ga het even uitzoeken...
Ik weet eigenlijk ook niet of de user in de trigger wordt meegegeven. In het logboek kan je bijvoorbeeld zien wie welke actie heeft gedaan (lamp aan/uit bijvoorbeeld).
Ruzie met afronden... wie heeft voor mij de oplossing of gouden tip.
Ben bezig met een dashboard bouwen in HA voor mijn powermonitoring enzo. Echter blijf ik elke keer waardes zien die blijkbaar niet door round(1) opgepakt worden.
Hier een simpel voorbeeld (weet overigens dat de waarde nergens opslaat maar ik moet toch wat invullen
)
:fill(white):strip_exif()/f/image/d7z8GxdFJdGnsCTGRpaWx1jJ.png?f=user_large)
De formule die ik hiervoor gebruik is:
Dus die voltage is gewoon de fase 1+2+3=x/3 en ik heb nu zelfs meerdere keren round(1) staan, maar als ik enkel aan het einde dit doe is het effect ook hetzelfde. Wil daar ook gewoon altijd een waarde hebben staan die netjes op 1 decimaal is. Niet enkel af en toe, soms gaat het namelijk wel goed.
Zelfde gedrag zie ik ook bij andere sensors terug komen, maar minder regelmatig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/98sc8geyZZLKPh7AKRy2VxDE.png?f=user_large)
Ben bezig met een dashboard bouwen in HA voor mijn powermonitoring enzo. Echter blijf ik elke keer waardes zien die blijkbaar niet door round(1) opgepakt worden.
Hier een simpel voorbeeld (weet overigens dat de waarde nergens opslaat maar ik moet toch wat invullen
:fill(white):strip_exif()/f/image/d7z8GxdFJdGnsCTGRpaWx1jJ.png?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| total_voltage_corrected: friendly_name: "Current voltage" unit_of_measurement: 'V' icon_template: mdi:sine-wave value_template: "{{ (states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l1') | float | round(1) + states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l2') | float | round(1) + states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3') | float) | round(1) / 3 | round(1) }}" |
Dus die voltage is gewoon de fase 1+2+3=x/3 en ik heb nu zelfs meerdere keren round(1) staan, maar als ik enkel aan het einde dit doe is het effect ook hetzelfde. Wil daar ook gewoon altijd een waarde hebben staan die netjes op 1 decimaal is. Niet enkel af en toe, soms gaat het namelijk wel goed.
Zelfde gedrag zie ik ook bij andere sensors terug komen, maar minder regelmatig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/98sc8geyZZLKPh7AKRy2VxDE.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VQaYrPIvfZPx08ONbuQWuVyS.png?f=user_large)
@kweetnie Ik begrijp niet helemaal wat je nou wil. Als ik het goed lees wil je de gemiddelde voltage van je 3 fasen berekenen? Waarom zou je dat überhaupt willen? Apparatuur is toch maar op 1 fase aangesloten (kookplaat uitgezonderd).
Edit: dit werkt bij mij. Ik vind het met berekeningen altijd overzichtelijker om het zo te doen.
Edit: dit werkt bij mij. Ik vind het met berekeningen altijd overzichtelijker om het zo te doen.
YAML:
1
2
3
4
| {% set l1 = states('sensor.voltage_phase_l1') | float %} {% set l2 = states('sensor.voltage_phase_l2') | float %} {% set l3 = states('sensor.voltage_phase_l3') | float %} {{((l1 + l2 + l3 ) / 3 ) | round (1)}} |
[ Voor 44% gewijzigd door sOid op 10-04-2021 16:03 ]
Het gaat mis omdat round() een hogere prioriteit heeft dan het delen door 3. Wat er in de laatste regel van je formule eigenlijk gebeurt is dat eerst “3 | round(1)” wordt uitgevoerd en daarna pas het delen door wordt uitgevoerd. Je zult het hele deel van de formule voor de laatste “| round(1)” tussen haakjes moeten zetten.kweetnie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:36:
code:
1 ... + states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3') | float) | round(1) / 3 | round(1) }}"
(En de eerdere afrondingen zijn dan ook niet nodig dus)
En dat is dus precies waarom ik de voorkeur geef aan noteringen zoals hierboven. Dan heb je de formule op 1 regel staan en is het, in mijn ogen, veel gemakkelijker om te troubleshooten met al die haakjesVloris schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:07:
[...]
Het gaat mis omdat round() een hogere prioriteit heeft dan het delen door 3. Wat er in de laatste regel van je formule eigenlijk gebeurt is dat eerst “3 | round(1)” wordt uitgevoerd en daarna pas het delen door wordt uitgevoerd. Je zult het hele deel van de formule voor de laatste “| round(1)” tussen haakjes moeten zetten.
(En de eerdere afrondingen zijn dan ook niet nodig dus)
Ik heb vandaag mijn Zehnder WHR930 WTW-unit in Home Assistant toegevoegd met dank aan deze post. Nu krijg ik netjes de data binnen, maar ik kan helaas de ventilatiestand niet wijzigen. Laat dat nu net mijn doel zijn
.
Ik zie in de logs wel dat de message om de ventilatiestand te wijzigen wel verstuurd wordt:
Dus mijn automation en configuratie lijkt zover goed te zijn.
Iemand een idee?

Ik zie in de logs wel dat de message om de ventilatiestand te wijzigen wel verstuurd wordt:
code:
1
2
3
| 2021-04-10 16:21:30 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Transmitting message on house/ventilation/whr930/set_ventilation_level: '1', mid: 522 2021-04-10 16:21:31 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Transmitting message on house/ventilation/whr930/set_ventilation_level: '2', mid: 523 2021-04-10 16:21:32 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt] Transmitting message on house/ventilation/whr930/set_ventilation_level: '3', mid: 524 |
Dus mijn automation en configuratie lijkt zover goed te zijn.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - id: Set WTW ventilation level alias: 'Set WTW ventilation level' trigger: - platform: state entity_id: input_number.set_wtw_ventilation_level action: - service: mqtt.publish data_template: topic: house/ventilation/whr930/set_ventilation_level payload: "{{ states('input_number.set_wtw_ventilation_level') | int }}" retain: false |
Iemand een idee?
Signature
Itho Daalderop heeft boxen die zelf de LV meten, die gaan automagisch wat harder draaien als je onder de douche stapt of een afwasmachine opent die net klaar is.asvogel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:49:
[...]
Zoiets bedoelde ik inderdaad. Net geprobeerd, maar helaas zit die 3 standen schakelaar in een ondiepe wcd; daar krijg ik geen switch achterIk kan de draden verder niet volgen, die zitten waarschijnlijk achter een verlaagd plafond. Dus ik zit voor nu even vast...
Ja en die krengen zijn veel te gevoelig. Vind het een bijzonder irritante feature, terwijl ik in eerste instantie dacht dat het handig zou zijn.Erasmo schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:43:
[...]
Itho Daalderop heeft boxen die zelf de LV meten, die gaan automagisch wat harder draaien als je onder de douche stapt of een afwasmachine opent die net klaar is.
Het goede nieuws is dat een tweaker er een addon-module voor heeft gemaakt. Daardoor kun je 'm aan HA koppelen. Heb er net een besteld! Itho daalderop CVE wifi control add-on module
(cc @asvogel)
Echt leuk zulke projecten . Je kan ook de remote nabootsen met een esp bordje , draait hier al jaren super.sOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:54:
[...]
Ja en die krengen zijn veel te gevoelig. Vind het een bijzonder irritante feature, terwijl ik in eerste instantie dacht dat het handig zou zijn.
Het goede nieuws is dat een tweaker er een addon-module voor heeft gemaakt. Daardoor kun je 'm aan HA koppelen. Heb er net een besteld! Itho daalderop CVE wifi control add-on module
(cc @asvogel)
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Ja, te gek!martinvdm schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:57:
[...]
Echt leuk zulke projecten . Je kan ook de remote nabootsen met een esp bordje , draait hier al jaren super.
DIY: Itho ventilatie aansturen via 868Mhz transmitter
Ik vond dit een elegantere oplossing. Ook omdat je veel meer keuze hebt over de "afzuigniveau's" ten opzichte van een remote. En deze werkt ook samen met de RF-remote + heeft ingebouwde vocht- en tempsensoren die ook data naar HA kunnen sturen.
Laat hier binnenkort wel even of het goed werkt!
Sinds ik actief DNS-over-TLS (DOT) en DNS-over-HTTPS (DOH) blokkeer op m'n LAN (van binnen > buiten) merk ik dat m'n HA setup gigantisch veel van die queries naar Cloudflare blijft verzenden (+- 350 op een 5-minuten)
Heb net de allerlaatste core geinstalleerd core-2021.4.3
Van wat ik lees zit er iets ingebakken in de DNSCore en bestaat er dus geen simpel setting om dat te stoppen. Het is niet kwaadaardig, maar ik wel gewoon niet dat HA "iets" gaat resolven doorsturen zonder dat ik dat wil.
Alles dient intern via m'n Pi-hole te passeren. Niks van DNS-lookups kan zomaar naar buiten (ik onderschep en NAT naar Pi-hole DNS)
Heb net de allerlaatste core geinstalleerd core-2021.4.3
Van wat ik lees zit er iets ingebakken in de DNSCore en bestaat er dus geen simpel setting om dat te stoppen. Het is niet kwaadaardig, maar ik wel gewoon niet dat HA "iets" gaat resolven doorsturen zonder dat ik dat wil.
Alles dient intern via m'n Pi-hole te passeren. Niks van DNS-lookups kan zomaar naar buiten (ik onderschep en NAT naar Pi-hole DNS)
Je moet eerst de hele berekening uitvoeren (tussen () plaatsen) en daarna pas de round(1).kweetnie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:36:
Hier een simpel voorbeeld (weet overigens dat de waarde nergens opslaat maar ik moet toch wat invullen)
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 total_voltage_corrected: friendly_name: "Current voltage" unit_of_measurement: 'V' icon_template: mdi:sine-wave value_template: "{{ (states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l1') | float | round(1) + states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l2') | float | round(1) + states('sensor.dsmr_reading_phase_voltage_l3') | float) | round(1) / 3 | round(1) }}"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Vloris @sOid helemaal top!, dank je voor de heldere toelichting/uitleg. Ga het gelijk toepassensOid schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:46:
@kweetnie Ik begrijp niet helemaal wat je nou wil. Als ik het goed lees wil je de gemiddelde voltage van je 3 fasen berekenen? Waarom zou je dat überhaupt willen? Apparatuur is toch maar op 1 fase aangesloten (kookplaat uitgezonderd).
YAML:
1 2 3 4 {% set l1 = states('sensor.voltage_phase_l1') | float %} {% set l2 = states('sensor.voltage_phase_l2') | float %} {% set l3 = states('sensor.voltage_phase_l3') | float %} {{((l1 + l2 + l3 ) / 3 ) | round (1)}}
Overigens weet dat het onzin is om te berekenen, maar moest iets in dat "veld" invullen anders ziet het er niet uit. Dus dacht ik dan maar een gem van de 3. En daarnaast heb ik werkende afronding verder op nog wel meer plekken nodig. Deze was nu even goed in beeld om bij te voegen.
Echter lijkt er toch nog iets niet goed te staan in de formule. Aangezien 3x bijna hetzelfde dan delen door 3 nooit heel veel kan afwijken.
YAML:
1
2
3
4
5
| value_template: " {% set l1 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l1') | float %} {% set l2 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l2') | float %} {% set l3 = states('sensor.dsmr_reading_phase_currently_delivered_l3') | float %} {{((l1 + l2 + l3 ) / 3 ) | round(1) }}" |
:fill(white):strip_exif()/f/image/0x5AqOTSmj9k7BhBZTUJnRuO.png?f=user_large)
Iets heb ik ergens niet goed staan, echter zelf zie ik het niet.... (dat zegt overigens niets
@kweetnie Werkelijk geen idee wat er fout gaat dan. Bij mij klopt het wel. Vind het wel opvallend dat voltage bij jou een stukkie hoger is dan bij mij. Ik zit gemiddeld op 227V.
Pas je nog bepaalde berekeningen toe op die 3 weergaven of is dit echt de data uit de sensoren?
Pas je nog bepaalde berekeningen toe op die 3 weergaven of is dit echt de data uit de sensoren?
Is er iemand die deze blueprint gebruikt? https://community.home-as...ations-for-android/256773
Krijg je android notificaties... met actions
Zelf nog geen blueprints gebruikt, maar ik ben ff aan het nadenken waarvoor ik het zou kunnen gebruiken. Ideetjes altijd welkom.
Ik denk dan aan, een notificatie indien ik weg ben en het licht staat nog aan, of de garagepoort staat nog open (hoewel ik dit altijd merk)
Nog?
Krijg je android notificaties... met actions
Zelf nog geen blueprints gebruikt, maar ik ben ff aan het nadenken waarvoor ik het zou kunnen gebruiken. Ideetjes altijd welkom.
Ik denk dan aan, een notificatie indien ik weg ben en het licht staat nog aan, of de garagepoort staat nog open (hoewel ik dit altijd merk)
Nog?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.