Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:29
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:23:
[...]

Nee hoor, proxmox kan prima - gebruik ik ook.

Zijn twee opties: draai een complete HA virtual machine (incl HA OS en addons) of maak een Linux bak (bijv Debian) en draai daar Docker op.

Keuzes, keuzes....
ik zoek de oplossing die het makkelijkst en meest foolproof is voor iemand die er (nog) niet veel verstand van heeft. Ik denk dat de eerste oplossing het best in mijn straatje past...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mikekiwi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:25:
[...]
ik zoek de oplossing die het makkelijkst en meest foolproof is voor iemand die er (nog) niet veel verstand van heeft. Ik denk dat de eerste oplossing het best in mijn straatje past...
Jep. Hier mooi stappenplan: https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

Geloof me: je gaat een periode van veel leren tegemoet, maar het is super leerzaam. Vind ik dan :+

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2021 21:28 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:26:
[...]

Jep. Hier mooi stappenplan: https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835

Geloof me: je gaat een periode van veel leren tegemoet, maar het is super leerzaam. Vind ik dan :+
Thanks! En ik heb al een extra doosje Paracetamol gekocht, gaat goedkomen. Zal me hier nog wel wat vaker gaan melden denk ik met inhoudelijke vragen. Eerst maar eens lekker zelf pielen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
mikekiwi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:32:
[...]
Thanks! En ik heb al een extra doosje Paracetamol gekocht, gaat goedkomen. Zal me hier nog wel wat vaker gaan melden denk ik met inhoudelijke vragen. Eerst maar eens lekker zelf pielen O-)
Kijk vooral ook eens bij Drzzs:

YouTube: Basics of a Proxmox Installation + Tricks for Repo set up, Nag messa...
YouTube: Easiest way to install Home Assistant on a Proxmox Box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Ja, die ken ik en heb er al wat van bekeken. Moet even wennen aan hem, maar wel interessant inderdaad

Had deze video gekeken met een wel heel makkelijke manier om HA te installeren

[ Voor 9% gewijzigd door mikekiwi op 07-04-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zonder de inhoud van de video te kennen: die is 2 jaar oud. Dat is in HA tijd een heel tijdperk.... kan veel veranderd zijn

Ik zou je willen aanraden om de eerder door mij gedeelde community link te volgen - die is veel recenter bijgewerkt. Dan weet je zeker dat je niet tegen allerlei gekkigheid aan loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
mikekiwi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:36:
[...]
Ja, die ken ik en heb er al wat van bekeken. Moet even wennen aan hem, maar wel interessant inderdaad

Had deze video gekeken met een wel heel makkelijke manier om HA te installeren
De eerste link die ik stuurde is een samenvatting daarvan. En heel kort door de bocht vertelt ie alleen wat hier staat: https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:44:
[...]

De eerste link die ik stuurde is een samenvatting daarvan. En heel kort door de bocht vertelt ie alleen wat hier staat: https://github.com/whiskerz007/proxmox_hassos_install
Aha! (y)
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:42:
Zonder de inhoud van de video te kennen: die is 2 jaar oud. Dat is in HA tijd een heel tijdperk.... kan veel veranderd zijn

Ik zou je willen aanraden om de eerder door mij gedeelde community link te volgen - die is veel recenter bijgewerkt. Dan weet je zeker dat je niet tegen allerlei gekkigheid aan loopt.
Ook duidelijk! (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Leuk om mijn naam als bijdrage te zien staan, het is maar een heel klein stukje, maar toch :)
Add dsmr monthly and yearly totals (@robertdelpeut - #48253) (dsmr_reader docs)
Eerst even de recorder instellingen aangepast, vannacht een auto_purge laten uitvoeren en dan morgen maar eens updaten :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
De laatste maanden gingen upgraden makkelijk helaas nu een rollback moeten doen.
In 10 minuten tijd al meer dan 100.000 logs met WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning.

Morgen maar even induiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
golles schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:15:
De laatste maanden gingen upgraden makkelijk helaas nu een rollback moeten doen.
In 10 minuten tijd al meer dan 100.000 logs met WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning.

https://www.home-assistan...ed-variables-in-templates

Zigbee@MQTT zorgt o.a. voor die meldingen, maar ik zie er ook vanuit de Smartthings integratie voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een HA gebruiker van bijna het eerste uur (geloof gestart bij versie 0.24 ofzo >:) ). Altijd op (2B -> 3B -> 3B+ -> 4B) raspberrypi gedraaid met zwave stick en een hele zut aan fibaro plugs, inbouwschakelaars ed.

In het begin draaide ik het kaal op raspbian lite met een venv, maar ik merkte toch dat het onderhoud/updaten enzo zoveel tijd in beslag nam dat dat het eigenlijk nooit lekker goed ingericht/gebruikt werd (zeker toen ik aan het spelen was met een eigen voiceassistant met snips.io).

Toen werd snips.io opgegeten door sonos ( :( )en heb ik het maar helemaal omgegooid: overgestapt op 2x google homes, nabu casa cloud sub en het homeassistant OS totaalpakket (ipv in een venv draaien). Ik was daar maar wisselend tevreden over (niet echt snappy) en het container-feestje (docker) vond ik allemaal maar te veel overhead. :?

Vorige week de pi aan de kant gegooit; draai het nu op een gigantisch overpowerd nuc (oude workstation, skull canyon nuc i7 6770HQ) met 16GB ram en het gaat nu als de brandweer. Beste keuze ooit. _/-\o_ Kan nu eindelijk mij weer richten op het inrichten het hele gebeuren (daar heb je al werk genoeg aan) ipv het technische gebeuren (python 3.7 draaien op debian stable bv...).

Het enige wat ik mis is een soort installer voor de nuc waarmee je het image op de ssd kan schrijven ipv op een sd card. Heb namelijk geen externe M.2 lezer en eerst een ubuntu live cd aanslingeren met monitor ed om dan een image op de ssd te dd'en vind ik wat veel gedoe. :+ Misschien knutsel ik zelf wel een mini-linux bootable image in elkaar die automatisch de laatste image download en op de ssd schrijft (leuk projectje).

Heb er ook aan zitten denken om het op proxmox te gaan draaien, maar naast HA kan ik momenteel niet verzinnen wat ik er nog meer op proxmox moet gaan draaien. O-)

Afijn, echt fantastisch stukje software, ook nog eens geschreven ik een taal waar ik zelf ook nog wel wat mee kan 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:17:
[...]

Zigbee@MQTT zorgt o.a. voor die meldingen, maar ik zie er ook vanuit de Smartthings integratie voorbij komen.
Klopt, maar ook een paar eigen templates, deze vooral heel vaak:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          {{ 
            states.sensor 
              | selectattr('attributes.Wastecollector')
              | selectattr('attributes.Days-until', 'eq', 1)
              | map(attribute='entity_id')
              | first
          }}

maar binnen 10 minuten meer dan 100.000 logs is niet echt top.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4bzCBdHB1cHWrJe4bCJfIWTsxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilxHGj3o1i32E9zKkslhxyZU.png?f=fotoalbum_large

En ik zag ook dat mn entities die ik naar homekit expose niet meer reageerden in de apple woning app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
golles schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:40:
[...]

Klopt, maar ook een paar eigen templates, deze vooral heel vaak:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          {{ 
            states.sensor 
              | selectattr('attributes.Wastecollector')
              | selectattr('attributes.Days-until', 'eq', 1)
              | first
          }}

maar binnen 10 minuten meer dan 100.000 logs is niet echt top.
[Afbeelding]

En ik zag ook dat mn entities die ik naar homekit expose niet meer reageerden in de apple woning app.
Spotcast werkt ook niet meer. Misschien dat ik ook maar even terug ga, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34
Okay, update na db delete ging best wel flawless :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:43:
[...]

Spotcast werkt ook niet meer. Misschien dat ik ook maar even terug ga, inderdaad.
Ik kon het toch weer niet laten om gelijk even aan de slag te gaan

YAML:
1
selectattr('attributes.Wastecollector')

Vind ie blijkbaar niet leuk, maar het werkt wel, hij pakt dan alle entities die de genoemde attribute hebben. nu ik specificeer welke value deze moet zijn, komt deze log niet terug.

YAML:
1
selectattr('attributes.Wastecollector', 'eq', 'purmerend')

Ook die andere, die in de menu bar van OSX gerenderd wordt (die ik trouwens gisteren gemaakt heb) er ook uitgehaald heb, heb ik alleen nog wat mqtt dingetjes (Ik zag dat @Hmmbob daar al een issue voor gemaakt had).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% set lights_on = states.light | selectattr('state', 'eq', 'on') | rejectattr('attributes.is_hue_group') | rejectattr('attributes.entity_id') | list | count %}
{% set doors_open = states.binary_sensor | selectattr('state', 'eq', 'on') | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'door')| list | count %}
{% set windows_open = states.binary_sensor | selectattr('state', 'eq', 'on') | selectattr('attributes.device_class', 'eq', 'window')| list | count %}
{% set media_players_on = states.media_player | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable']) | list | count %}

{%- if lights_on > 0 -%}{{ lights_on }}💡 {%- endif -%}
{%- if doors_open > 0 -%}{{ doors_open }}🚪 {%- endif -%}
{%- if windows_open > 0 -%}{{ windows_open }}🪟 {%- endif -%}
{%- if media_players_on > 0 -%}{{ media_players_on }}📺 {%- endif -%}

Als ik dat in de sjabloom editor zet dan schiet de log gelijk weer vol
code:
1
2021-04-07 23:00:02 WARNING (MainThread) [homeassistant.helpers.template] Template variable warning: 'mappingproxy object' has no attribute 'entity_id' when rendering 'zie hierboven'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08-09 14:56
Ik kom maar niet erachter hoe ik het volgende kan blokkeren, ik blijf continue deze melding krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNe8qKjSiGa11cE8dNw3QQydkAQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ku5ve4iY5PbRAo9PenWFdTz.png?f=user_large
Het gaat om de tv (zie hieronder), die niet van mij is maar wel op het netwerk zit. De ignore functie werkt niet, elke dag staat deze tv er weer tussen en ik haat het om iedere dag een notificatie te zien die niet functioneel is. Is er een andere manier om de ignore fucntie te omzeilen op een andere manier die wel werkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG7B8vgUI5a3DZuFgXf4Xz6cRd8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lyPiKWK03zSbR6ATnTQgXKep.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Homekit breaking changes mist dat de port gewijzigd is, ik ga het even melden.

Als iemand anders ook probleem heeft, info hier: https://github.com/home-assistant/core/pull/47491
(in mijn geval was het de port in docker-compose aanpassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn MySQL database vond het niet grappig. Tabellen en database weggegooid, maar tabellen worden ook niet opnieuw aangemaakt, fout in aanmaak script. Dus maar ff terug naar de standaard database.

Update: toch maar weer terug naar de vorige versie

[ Voor 12% gewijzigd door CAP-Team op 08-04-2021 00:33 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

aex351

I am the one

TomR schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:26:
Ik kom maar niet erachter hoe ik het volgende kan blokkeren, ik blijf continue deze melding krijgen:
[Afbeelding]
Het gaat om de tv (zie hieronder), die niet van mij is maar wel op het netwerk zit. De ignore functie werkt niet, elke dag staat deze tv er weer tussen en ik haat het om iedere dag een notificatie te zien die niet functioneel is. Is er een andere manier om de ignore fucntie te omzeilen op een andere manier die wel werkt?
[Afbeelding]
Ik heb hier ook last van. Het is hier altijd de Samsung televisie.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
aex351 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:10:
[...]

Ik heb hier ook last van. Het is hier altijd de Samsung televisie.
Wat als je hem nu configureert en dan Schakel apparaat in, op uit zet?
Schakel apparaat in
Uitgeschakelde apparaten worden niet weergegeven en entiteiten die bij het apparaat horen, worden uitgeschakeld en niet toegevoegd aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:47

aex351

I am the one

golles schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:15:
[...]

Wat als je hem nu configureert en dan Schakel apparaat in, op uit zet?

[...]
Dat zou ik even moeten bekijken. De Samsung televisie is niet geconfigureerd. Echter wordt het wel steeds 'opnieuw' gedetecteerd als een nieuwe televisie. Dus het is steeds +1.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:22
martinvdm schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:18:
[...]

Het is zigbee2mqtt zeg je; kun je dan niet gewoonweg een mqtt command sturen met hierin de payload en de value.
Goeie, ik kon bij Zigbee2MQTT geen topic vinden, maar ik heb de data uit de log gebruikt en dat werkt gewoon. Thanks!

Het ziet er dan zo uit:
YAML:
1
2
3
4
service: mqtt.publish
data:
  topic: 'zigbee2mqtt/Philips Hue Motion Sensor'
  payload: '{"illuminance_lux":6000}'

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gisteren onwijs zitten stoeien met integraties verwijderen en bepaalde zaken uit te schakelen om te debuggen waardoor mijn installatie tegen wordt gehouden bij opstarten en uitschakelen. Met alle gevolgen van dien (lampen die niet werken terwijl de kinderen naar bed moeten, maar ook zaken die helemaal kapot gaan...).

Buiten dat ik er nog steeds niet achter ben, bedenk ik me vannacht ineens dat ik ook gewoon had kunnen debuggen met een kopie van de Home Assistant VM... |:( |:( |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:43:
[...]

Fix hier: https://github.com/fondberg/spotcast/pull/173

De fix downloaden kan makkelijk via hier, en dan de gedownloade map in je custom_components zetten.

De maker van spotcast heeft aangegeven met een zieke thuis te zitten, en een hoge werkdruk, vandaar dat de fix even duurt.
barrymossel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:42:
Gisteren onwijs zitten stoeien met integraties verwijderen en bepaalde zaken uit te schakelen om te debuggen waardoor mijn installatie tegen wordt gehouden bij opstarten en uitschakelen.
Grote kans dat het door Spotcast komt, die hield bij mij ook reboot tegen vanwege ^^

Ik gebruik dan de nucleaire optie "docker restart homeassistant" :+

[ Voor 27% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:17:
[...]

Deze meldingen kwamen bij mij ook uit zigbee2mqtt, maar dan specifiek van een device die ik nog wel in het netwerk had zitten maar niet meer aan stond / gebruikt werdt. Die verwijderd en geen issues meer.

@golles je log tijdelijk muten kan zo:

YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

logger:
  logs:
    homeassistant.helpers.template: error

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:27:
Heb er ook aan zitten denken om het op proxmox te gaan draaien, maar naast HA kan ik momenteel niet verzinnen wat ik er nog meer op proxmox moet gaan draaien. O-)
Inspiratie (en dan draait er nog een losse container met AdGuard, die staat niet in deze lijst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5mBhuQEYKwWR_Mzo2GdIq3Te1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dl2mI0YES7NZOj4myOg8CCW6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:47:
[...]

Fix hier: https://github.com/fondberg/spotcast/pull/173

De fix downloaden kan makkelijk via hier, en dan de gedownloade map in je custom_components zetten.

De maker van spotcast heeft aangegeven met een zieke thuis te zitten, en een hoge werkdruk, vandaar dat de fix even duurt.

[...]

Grote kans dat het door Spotcast komt, die hield bij mij ook reboot tegen vanwege ^^
Helaas nog steeds:

code:
1
2021-04-08 09:14:45 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.hassio.handler] Timeout on /homeassistant/restart request

Had sowieso al de hele integratie uitgeschakeld gehad. Straks maar eens gestructureerd debuggen.
Ik gebruik dan de nucleaire optie "docker restart homeassistant" :+
Of hier de gehele VM nuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:15:

Naar welke versie is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:52:
[...]

@golles je log tijdelijk muten kan zo:

YAML:
1
2
3
4
5
# configuration.yaml

logger:
  logs:
    homeassistant.helpers.template: error
Bedankt, Ik denk dat ik het eerst even zo laat, het aantal logs is redelijk te overzien (1800 tijdens de nacht). Misschien zijn er nog wel een paar die ik zelf kan fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
sOid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:32:
[...]

Dit is in 2021.4, de laatste.
Maar ik heb het allemaal opgelost en het draait nu goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:32:
[...]

2021.4. Relevant stukje release notes:
Warnings for undefined variables in Templates
This feature is really cool. While technically a small improvement, it is a change that can impact you (as in “breaking”), but also, will greatly help you!

So imaging this little template: {{ my_variable }}

Previously, if my_variable would not exist in the template or system as a variable, Home Assistant would just ignore it and skip over it.

While this can be convenient, it can become problematic when it was misspelled or referring to a variable that doesn’t exist at all. For example, if you would have mistyped it: {{ my_varaible }}, you would never know something is wrong, unless you spotted it.

As of today, Home Assistant will tell you this, using a warning in the logs!
Afbeeldingslocatie: https://www.home-assistant.io/images/blog/2021-04/undefined.png
Screenshot of undefined variable warning log

This helps to find templates that behave unexpectedly because the variable you thought was there, isn’t. It is quite possible you get a bunch of warnings after upgrading to this release. Fixing those warnings, really helps to improve your setup.

So, what if a variable isn’t always there, but I still want to use it? Well, you can give it a default, for example: {{ my_variable | default }}. Or even a default value (10 in this example): {{ my_variable | default(10) }}.

Please note that these are just warnings for now. We plan to replace the warning with an error as of Home Assistant 2021.10 (in October).

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

[s]Voor de mensen die gebruik maken van de HACS ESXi integratie.
De fix event loop I/O bug is opgelost waardoor je dus kan updaten naar de laatste home assistant versie.

Net even geprobeerd en de log wordt inderdaad niet meer gespammed met meldingen.
Echter updaten de entiteiten nu niet meer. Voorlopig maar even een snapshot gerestored.[/i
sgefixed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik had ook ineens redelijk veel template meldingen. Allemaal werden ze veroorzaakt door devices die via zigbee2mqtt (mqtt) integratie binnenkwamen. Een paar omdat:
- ik de legacy optie nog gebruikte: https://www.zigbee2mqtt.i...ml#deprecated-click-event
- Ik mijn LED van de Hue motion sensor doelloos vind. Maar als je die uit hebt gezet krijg je dus een melding...
https://www.zigbee2mqtt.i...tml#led_indication-binary

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat een gedeelte van de fix misschien wel aan de zigbee2mqtt kant zit: IPV 'null' voortaan 'unavailable' meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:57
@Hmmbob Het 'grappige' is, ik heb zojuist toch mijn LED weer uitgezet met de gedachte, stik maar met je meldingen. Maar geen meldingen te zien :9 Dus waarschijnlijk stónd de value in Zigbee2MQTT op null, en nu gewoon op false. Ofzo :)
Anyhow, ik heb weer een lege log en heb mijn automations aangepast van payload.click naar payload.action waar nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar ik heb iets heel raars. Als ik in de Home-Assistant UI een Automation maak (a.d.v. een blueprint) en ik sla hem op dan zie ik hem later niet meer terug in de Automations list. Maar als ik de URL gebruik met het ID er in kan ik hem wel vinden. Is dat een bekend probleem?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet eerder gezien. Heb je toevallig een filter actief in je automations overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:37
Is dit de beste oplossing voor installatie op een PC die geen eigen image heeft zoals een NUC?

Ik heb een zuinig mini pctje met ubuntu nu draaien en daar wordt inderdaad aangegeven dat ik een non supported installatie draai.

Doordat er vele optie's zijn is het lastig te bepalen wat nu de meest verstandige is.
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:42:

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:33:
Niet eerder gezien. Heb je toevallig een filter actief in je automations overzicht?
Nope, geen enkel filter actief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:37:
Is dit de beste oplossing voor installatie op een PC die geen eigen image heeft zoals een NUC?

Ik heb een zuinig mini pctje met ubuntu nu draaien en daar wordt inderdaad aangegeven dat ik een non supported installatie draai.

Doordat er vele optie's zijn is het lastig te bepalen wat nu de meest verstandige is.

[...]
NUC heeft een eigen image?
https://www.home-assistant.io/installation/nuc

Sorry, verkeerd begrepen. Hier staan alle "generic" Linux opties: https://www.home-assistant.io/installation/linux

Ik vermoed dat je nu "supervised" draait op je Ubuntu omgeving? Scroll dan even helemaal naar de bodem van die pagina. Dat gaat over het installeren van supervised op Debian.
Alternatief is om Docker te draaien op je Ubuntu, maar dan draai je alleen "core". Kijk even in de topic start voor wat uitleg hierover.
Btje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:44:
Ik lees ook wat over debian10 op een pi dat kan dan toch ook op een pc?
Ja, zie ^^

[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 14:37
Ik lees ook wat over debian10 op een pi dat kan dan toch ook op een pc?

https://community.home-as...-pi-with-debian-10/247116

Dus waarom voor proxmox

Ik draai supervised op ubuntu.
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:39:
[...]

NUC heeft een eigen image?
https://www.home-assistant.io/installation/nuc

Sorry, verkeerd begrepen. Hier staan alle "generic" Linux opties: https://www.home-assistant.io/installation/linux

[ Voor 5% gewijzigd door Btje op 08-04-2021 10:46 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:54:
Hoe interpreteren jullie dit uit de log (debug level)?

code:
1
2
3
4
5
6
2021-04-07 18:33:32 INFO (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Parse ws data: latitude: 52.2873618723616873, longitude: 5.23176525526
2021-04-07 18:33:34 INFO (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Parse ws data: latitude: 52.2873618723616873, longitude: 5.23176525526
2021-04-07 18:37:55 INFO (MainThread) [homeassistant.components.generic_thermostat.climate] Obtained current and target temperature. Generic thermostat active. 13.23, 18.0
2021-04-07 18:38:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Setup timed out for bootstrap - moving forward
2021-04-07 18:38:06 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Home Assistant initialized in 335.89s
2021-04-07 18:38:06 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant

Iets houdt het opstarten tegen. Buienradar al uitgeschakeld.

---edit---
En "iets" houdt het herstarten tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.stream] Stopped stream workers
2021-04-07 18:55:06 WARNING (MainThread) [haffmpeg.core] FFmpeg isn't running!
2021-04-07 18:55:06 WARNING (MainThread) [haffmpeg.core] FFmpeg isn't running!
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.emulated_hue.upnp] UPNP responder shutting down
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [140350965048032] Connection closed by client
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.37: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.64: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.63: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.68: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:16 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.hassio.handler] Timeout on /homeassistant/restart request
2021-04-07 18:57:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Timed out waiting for shutdown stage 1 to complete, the shutdown will continue
2021-04-07 18:58:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Timed out waiting for shutdown stage 2 to complete, the shutdown will continue
Ik heb de opstart delay ook... Waaorm weet ik niet, heb al meerdere zaken geprobeerd (bijna alle integraties er uit, etc), maar het blijft er maar inzitten.

Bij de restart weet ik niet zeker of ik die heb, zal ik zo eens naar kijken. Ik heb iig geen SpotCast...

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Al de frontend eens ververst? Even browser opnieuw starten of zeker zijn dat je maar één tab met HA hebt bij een F5.

@Btje Ligt een beetje aan je skill level. Als het nu werkt afgezien van de unsupported op OS zou ik het voor nu laten. Geen garantie voor de toekomst natuurlijk. Als het dan stuk loopt zou ik wisselen naar Proxmox en boel virtueel draaien. Kan je er ook nog andere zaken op draaien zonder unsupported te worden (met behoudt van addons en snapshots).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Btje schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:37:

[...]
Ik draai ook Ubuntu op mijn NUC, en draai HA via Docker. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
golles schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:36:
Homekit breaking changes mist dat de port gewijzigd is, ik ga het even melden.

Als iemand anders ook probleem heeft, info hier: https://github.com/home-assistant/core/pull/47491
(in mijn geval was het de port in docker-compose aanpassen)
Ik had ook al een poosje dat na een herstart van HA ervoor zorgde dat mijn entities in homekit op niet beschikbaar kwamen te staan. Vaak had ik dan ook een zeroconf.NonUniqueNameException en dit kon ik oplossen door na het herstarten van HA meteen de avahi-daemon service opnieuw te starten.

Tot gisteren kon ik hier geen oplossing voor vinden, maar nu is het opgelost door cache-entries-max=0 toe te voegen in /etc/avahi/avahi-daemon.conf

Voor het geval iemand anders dit ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Meer mensen die een mysql database gebruiken? Bij mij gaf die dat er een fout zat in het sql statement waardoor de database niet geüpdate kon worden.
Met de standaard database geen problemen overigens.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 12:41

Joe

Is het mogelijk om de lampen en ledstrip van de Action toe te voegen aan HA?
Ik heb er nu eigenlijk nog niets instaan en zou hier graag verder mee willen.
Of gewoon Hue lampen kopen en een bridge?
Tevens wil ik mijn Xiaomi robot stofzuiger hier ook op aansluiten, is dit mogelijk?

Ik run alles via virtualbox op een systeem die direct is aangesloten op mijn connectbox.

De castingfunctie naar de google hub is fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sholofly
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-08-2023
Joe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:23:
Tevens wil ik mijn Xiaomi robot stofzuiger hier ook op aansluiten, is dit mogelijk?
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ga voor een generieke zigbee koppeling dmv deconz, zha of zigbee2mqtt. Hiermee kan je verschillende merken door elkaar gebruiken zonder dat je vast zit aan hubs van fabrikanten. Check wel even welke merken, apparaten worden ondersteund door de verschillende integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 22:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Of als je niet met USB wil werken kan je ook kiezen voor deSonoff zigbee bridge (geflashed met Tasmota)
Dit werkt ook zeer goed met zha.

Het flashen moet je even uitzoeken maar heel moelijk is het niet.
Sholofly schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:27:
[...]

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar ga voor een generieke zigbee koppeling dmv deconz, zha of zigbee2mqtt. Hiermee kan je verschillende merken door elkaar gebruiken zonder dat je vast zit aan hubs van fabrikanten. Check wel even welke merken, apparaten worden ondersteund door de verschillende integraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8unkU3uYEzuVhmxCPKctNih7SA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8P8kCEUoED00g5zqufangcDY.png?f=fotoalbum_large
Zo te zien zijn de analytics half gefixt of ze zijn toch maar gaan tellen :p

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 08-04-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:48:
[Afbeelding]
Deels, dit staat er nog steeds boven :
We are currently experiencing issues handing the amount of data, because of that only the active installations graph is being updated.
Tijd voor een scalable infra bij Home-Assistant :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@DennusB Nouwja, zelfs die is dus maar deels geüpdatet :p Wel ironisch omdat ze gisteravond juist nog dachten een super stabiele infra opgezet te hebben :+ Ach ja, kan gebeuren. Houdt iedereen nog even in spanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:48:
[Afbeelding]
Ha cool. In NL momenteel bijna net zo veel installaties als in VS :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CAP-Team schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:19:
Meer mensen die een mysql database gebruiken? Bij mij gaf die dat er een fout zat in het sql statement waardoor de database niet geüpdate kon worden.
Met de standaard database geen problemen overigens.
Deze? https://github.com/home-assistant/core/issues/48841

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:49:
Tijd voor een scalable infra bij Home-Assistant :P
Analytics draait volledig op Cloudflare systemen, dus dat zou qua scaling toch goed moeten zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:59:
[...]

Analytics draait volledig op Cloudflare systemen, dus dat zou qua scaling toch goed moeten zitten....
Dat doet alleen wat offloading qua requests, scalable bedoel ik AWS Lambda, Scalable stateless containers zoiets ... CloudFlare is leuk, maar als je backend t niet kan handelen dan gaat het alsnog kapot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 12:41

Joe

Sholofly schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:27:
[...]

Ik had al zoiets begrepen, ik kwam uit op de Homey pro, nu vind ik mij die nog net íets te duur.
Wat ik in principe wil doen is lampen aan/uit om bepaalde tijden of als ik zeg 'hey google, film' dat de lampen dimmen, geluidssysteem aangaat etc.

Nu heb ik nog niet veel smart home-producten, eigenlijk alleen een aantal lampen en led strip van de Action, paar google homes, google hub en twee chromecasts, waarvan een de nieuwe is.

Ik had begrepen dat dit alles makkelijk te automatiseren/bedienen valt, óók van buitenaf, dus dat ik de verwarming alvast aan kan zetten etc.

Nu weet ik alleen niet zo goed of ik mij moet focussen op Zigbee of Zwave apparaten?
Ik had ergens ook een controller gezien die beide kan, voor ~60 euro, dit leek mij een goede oplossing, maar dan is het weer kiezen welke lampen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:15
lolgast schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
@Hmmbob Het 'grappige' is, ik heb zojuist toch mijn LED weer uitgezet met de gedachte, stik maar met je meldingen. Maar geen meldingen te zien :9 Dus waarschijnlijk stónd de value in Zigbee2MQTT op null, en nu gewoon op false. Ofzo :)
Anyhow, ik heb weer een lege log en heb mijn automations aangepast van payload.click naar payload.action waar nodig
@Hmmbob @lolgast Ik krijg deze meldingen niet uit mn log zelfs niet na opnieuw pairen in Zigbee2mqtt, oorzaak is de Xiaomi powerplugs. Ik kwam net wel deze PR tegen dus ik hoop dat het in de nieuwe versie van Z2m opgelost gaat worden: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/pull/6988

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:04:
[...]

Dat doet alleen wat offloading qua requests, scalable bedoel ik AWS Lambda, Scalable stateless containers zoiets ... CloudFlare is leuk, maar als je backend t niet kan handelen dan gaat het alsnog kapot!
Je leest niet wat ik schrijf: Analytics draait volledig op Cloudflare systemen. Er is geen offloading naar backend, dat is jouw aanname bij het woord 'cloudflare' :+

De payload wordt ontvangen en verwerkt door 'Cloudflare workers', welke de waardes opslaan in "Cloudflare key:value storage", en de pagina's van de site geserveerd door 'Cloudflare Pages'.

https://github.com/home-a...alytics.home-assistant.io

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daxy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:18:
[...]

@Hmmbob @lolgast Ik krijg deze meldingen niet uit mn log zelfs niet na opnieuw pairen in Zigbee2mqtt, oorzaak is de Xiaomi powerplugs. Ik kwam net wel deze PR tegen dus ik hoop dat het in de nieuwe versie van Z2m opgelost gaat worden: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/pull/6988
Ja, het moet aan z2m zijde opgelost worden. Dit is een mogelijke oplossing, maar weet niet of het de beste is. Koen zal wel snel zijn bijdrage leveren :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 18:45

Frenck

Home Assistant

DennusB schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:04:
[...]

CloudFlare is al lang niet meer een CDN/Proxy partij...

- https://workers.cloudflare.com
- https://pages.cloudflare.com

Het hele ding draait op CloudFlare...

Issue is momenteel code die de data verwerkt en daar wordt naar gekeken.

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12-09 15:25
@Hmmbob ik zie in je config op Github dat in je sensors.yaml brandstofprijzen ophaalt middels "platform: scrape". De URL is echter niet zichtbaar omdat je die ophaalt uit je secrets.yaml, maar ik ben wel benieuwd welke URL je gebruikt. Zou je die hier kunnen delen? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47
iemand enig idee hoe ik de volgende meldingen kan oplossen?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:1335
First occurred: 7 april 2021 21:55:05 (6005 occurrences)
Last logged: 13:42:44

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'tamper' when rendering '{{ value_json.tamper }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'power_on_behavior' when rendering '{{ value_json.power_on_behavior }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'click' when rendering '{{ value_json.click }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'action' when rendering '{{ value_json.action }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'isScreenOn' when rendering '{{ value_json.isScreenOn }}'

ik zie dit wel in mijn fully kios yaml terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
- platform: rest
  name: Tablet
  json_attributes:
    - isScreenOn
  resource: !secret tablet_info
  value_template: '{{ value_json.isScreenOn }}'
  scan_interval: 10

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronker32 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
@Hmmbob ik zie in je config op Github dat in je sensors.yaml brandstofprijzen ophaalt middels "platform: scrape". De URL is echter niet zichtbaar omdat je die ophaalt uit je secrets.yaml, maar ik ben wel benieuwd welke URL je gebruikt. Zou je die hier kunnen delen? Alvast bedankt!
Sure, dat is gewoon een URL van de Tinq website :+

Random voorbeeld: https://www.tinq.nl/tankstations/utrecht-atoomweg

Ik heb mijn sensors.yaml aangepast en dit in de comments erbij gezet, bij de volgende commit staat hij ook online.

[ Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 08-04-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoXP schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:53:
iemand enig idee hoe ik de volgende meldingen kan oplossen?:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.helpers.template
Source: helpers/template.py:1335
First occurred: 7 april 2021 21:55:05 (6005 occurrences)
Last logged: 13:42:44

Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'tamper' when rendering '{{ value_json.tamper }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'power_on_behavior' when rendering '{{ value_json.power_on_behavior }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'click' when rendering '{{ value_json.click }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'action' when rendering '{{ value_json.action }}'
Template variable warning: 'dict object' has no attribute 'isScreenOn' when rendering '{{ value_json.isScreenOn }}'

ik zie dit wel in mijn fully kios yaml terug:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sensor:
- platform: rest
  name: Tablet
  json_attributes:
    - isScreenOn
  resource: !secret tablet_info
  value_template: '{{ value_json.isScreenOn }}'
  scan_interval: 10
Scroll even een paar posts terug, en als het daarmee niet lukt dan even zeggen wat precies niet :+

(Je hoeft niet verder terug dan vandaag + gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Joe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 12:23:
Het is mij gelukt met enkele TuYa lampen, maar dan wel via de TuYa app/cloud wat ik eigenlijk niet wil. Ze waren helaas niet te flashen/
Zoals al werd gezegd zou ik voor Zigbee2MQTT of ZHA gaan (of iets in die trant).
Ligt er denk ik aan welke. Beste kun je even Googlen op je type icm Home Assistant. Ik heb in ieder geval een Roborock S5 aan m'n HA hangen.
Ik run alles via virtualbox op een systeem die direct is aangesloten op mijn connectbox.

De castingfunctie naar de google hub is fantastisch!
Hoe gebruik je het of wil je het gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb de opstart delay ook... Waaorm weet ik niet, heb al meerdere zaken geprobeerd (bijna alle integraties er uit, etc), maar het blijft er maar inzitten.

Bij de restart weet ik niet zeker of ik die heb, zal ik zo eens naar kijken. Ik heb iig geen SpotCast...
Hier lijkt de vertraging bij het herstarten/afsluiten ineens weer weg. Lijkt door een update van SonoffLAN te komen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

De vertraging bij het opstarten blijft helaas bestaan:

code:
1
2021-04-08 14:43:31 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Setup timed out for bootstrap - moving forward

Jammer dat er niet bij komt te staan wat nou voor die timeout van bootstrap zorgt. In debug log ook niks duidelijk te zien aangezien het zo te zien allemaal asynchroon loopt en er verder geen warnings of errors worden gegeven die hier verder relevant voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:07
barrymossel schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:46:
[...]

Hier lijkt de vertraging bij het herstarten/afsluiten ineens weer weg. Lijkt door een update van SonoffLAN te komen, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

De vertraging bij het opstarten blijft helaas bestaan:

code:
1
2021-04-08 14:43:31 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Setup timed out for bootstrap - moving forward

Jammer dat er niet bij komt te staan wat nou voor die timeout van bootstrap zorgt. In debug log ook niks duidelijk te zien aangezien het zo te zien allemaal asynchroon loopt en er verder geen warnings of errors worden gegeven die hier verder relevant voor zijn...
Ik heb geen vertraging bij het afsluiten/herstarten. Wel bij starten.

Maar ook kan niks zinnigs uit de logs halen waar het vandaan komt...

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 17:10
Hey Allemaal,

Ik ben aardig op weg met mijn dashboard. Ik probeer nu een python script erin te krijgen. Maar dit lukt mij niet. Ik heb gekeken op de site van HA. Weet iemand misschien hoe ik het volgende python script erin krijg en of het uberhaupt mogelijk is?:

https://github.com/TheBazeman/MijnKia

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wiz_Kid schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:42:
Hey Allemaal,

Ik ben aardig op weg met mijn dashboard. Ik probeer nu een python script erin te krijgen. Maar dit lukt mij niet. Ik heb gekeken op de site van HA. Weet iemand misschien hoe ik het volgende python script erin krijg en of het uberhaupt mogelijk is?:

https://github.com/TheBazeman/MijnKia
https://www.home-assistant.io/integrations/python_script/ misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Dat nieuwe automations debusscherm is tof. Minder was dat mijn Z-wave het niet meer deed.
Maar had het toevallig vanochtend zelf al opgelost doordat ik zag dat event state hernoemd was.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:08:
Dat nieuwe automations debusscherm is tof. Minder was dat mijn Z-wave het niet meer deed.
Maar had het toevallig vanochtend zelf al opgelost doordat ik zag dat event state hernoemd was.
Je leest de release notes niet voor je update :? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBp-v8_QuecHfNKEX0RlKa4S7Ho=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bfftc7MMgBYc76xjsH5Bi45Q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 09-09 15:31

icecreamfarmer

en het is

Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:35:
[...]

Je leest de release notes niet voor je update :? [Afbeelding]
Gekke is dat het bij mij al 3 dagen speelt.
Maar idd auto update staat aan :X .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 11:53
Ik loop een beetje achterna in het lezen
Anyway
Mochten er mensen op de laatste versie HA zitten, en spotcast werkt niet meer (kan hierdoor ook niet restarten).
Issue is known en iemand heeft al een fix klaar (in afwachting van de maker fondberg)
FF gewoon copy pasten naar je custom component

https://github.com/raman325/spotcast/tree/fix_2021_4

Verder voor de rest mooie nieuwe release :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Ik heb dat inderdaad gedaan en de folders aangemaakt. In de folder heb ik de .py file en .ini file geplaatst. Maar ik heb geen idee hoe ik het script nou moet laten draaien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik wacht meestal met een nieuwe release installeren tot de eerste fix er is. Dus nu wacht ik tot 2021.4.1. Misschien een beetje conservatief (en niet echt "Tweaker") maar scheelt af en toe veel ellende.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wiz_Kid Dan zou je er nu een service call bij moeten hebben.

Maar of het werkt weet ik niet. Want:
It is not possible to use Python imports with this integration. If you want to do more advanced scripts, you can take a look at AppDaemon or pyscript.
En ik zie aardig wat imports in dat script....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:31
Voggy schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:29:
Iemand tips voor het koppelen van de xiaomi light detection sensor aan een conbee II? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik hou de reset knop ingedrukt, hij blinkt 3x. Na het loslaten blinkt hij nog 2x maar er gebeurt helemaal niets.
Ik heb de laatste firmware en gebruik dit ding:
https://www.xiaomiproduct...ght-detection-sensor.html
Iemand?
Batterij vervangen heeft niets geholpen.
Ik zie hem wel in de deCONZ omgeving maar in de Phoscon app kan hij niets vinden. Ik heb al geprobeerd om de attributes uit te lezen tijdens het zoeken maar er gebeurt niets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h97GfV_wTl4LC1gdYtwxg6zD7WE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1dZAEWMYNZbCEYZu9Npxz1Mz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:37:
[...]

Iemand?
Ik zie hem wel in de deCONZ omgeving maar in de Phoscon app kan hij niets vinden. Ik heb al geprobeerd om de attributes uit te lezen tijdens het zoeken maar er gebeurt niets.
[Afbeelding]
En als je hem eens reset? Als ik het goed onthouden heb is 5 seconden knopje indrukken (opnieuw) pairen en 10 seconden ingedrukt houden een reset.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:24:
Ik loop een beetje achterna in het lezen
Anyway
Als je dit dan al zelf weet, hou jezelf dan gewoon in om dan alsnog dubbele info te posten en lees gewoon even terug (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik vond het best irritant dat je toggle geen brightness, color, etc. mee kon geven. Maar besef me net dat dat sinds de chooser in principe wel gewoon kan:

Een service als deze i.p.v. de toggle:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
knop_buitenlamp:
  alias: Lamp buiten aan en uit
  sequence:
    - choose:
       - conditions:
           - condition: state
             entity_id: light.lamp_buiten
             state: "on"
         sequence:
           - service: light.turn_off
             data:
      default:
        - service: light.turn_on
          data:
            brightness_pct: 100
            color_temp: 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Voggy schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:37:
[...]

Iemand?
[Afbeelding]
Deze vraag kun je beter in het deconz topic stellen.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:31
TravockMD schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:48:
[...]

En als je hem eens reset? Als ik het goed onthouden heb is 5 seconden knopje indrukken (opnieuw) pairen en 10 seconden ingedrukt houden een reset.
Reset ook al geprobeerd, werkt niet helaas.
Ga ik daar proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 11:53
Hmmbob schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:37:
[...]

Als je dit dan al zelf weet, hou jezelf dan gewoon in om dan alsnog dubbele info te posten en lees gewoon even terug (y)
Ow ok, ik dacht nu van ik ga wat positief bijbrengen, niet dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:50:
[...]

Ow ok, ik dacht nu van ik ga wat positief bijbrengen, niet dus
Wat super fijn is, ware het niet dat dit al gepost was en je dit met 2 tellen zoeken op "spotcast" in de zoekbalk hierboven gevonden had - nog los van wel/niet terug lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Naar aanleiding van de nieuwe release en alle template variable warnings die ik gistreren had, ben ik toch eens goed gaan kijken wat er nou echt aan de hand was. Het idee was om een bugreport te maken, maar dat was achteraf niet nodig. Ik dacht dat ik selectattr en rejectattr aardig begreep maar dat was toch niet helemaal waar :+
Ik had bijvoorbeeld rejectattr('attributes.is_hue_group') om hue groepen uit een lijst met lampen te filteren en dat werkt gewoon.
Alleen dat triggerede ook terecht de eerder genoemde warning, want de eerste parameter moet bestaan en een boolean (true/false) zijn. Omdat de meeste van mijn lampen deze attribuut niet hebben ging het mis. In zo'n geval is een tweede attribute nodig die een test uitvoert op het eerste attribuut om toch een true of false te krijgen. En dan is er ook nog het derde attribuut die weer aan de test meegegeven wordt.

In het voorbeeld hieronder (dat mede door hulp hier tot stand is gekomen en misschien wel gekopieerd is) gebruik ik zowel met 2 als 3 attributen.
  1. selectattr('state', 'eq', 'on') selecteer waarbij de state gelijk (equals) is aan on
  2. rejectattr('attributes.is_hue_group', 'defined') weiger alles dat attribuut is_hue_group heeft
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
everything_off:
  description: Turn everything off in the house
  mode: single
  fields:
    exclude_entity_ids:
      description: entity_ids to exclude
  sequence:
    - service: homeassistant.turn_off
      data:
        entity_id: >
          {{
            (
              expand(
                states.light
                | selectattr('state', 'eq', 'on')
                | rejectattr('attributes.is_hue_group', 'defined')
                | rejectattr('attributes.entity_id', 'defined')
              ) +
              expand(
                states.media_player
                | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])
              )
            )
            | rejectattr('entity_id', 'in', exclude_entity_ids)
            | join(', ')
          }}

Dit script zal nog steeds een warning triggeren als het veld exclude_entity_ids niet gezet wordt

Ik ben er nog niet uit welke tests er allemaal zijn, maar een aantal staan op deze pagina: https://jinja.palletsproj...1.x/templates/#selectattr

Hopelijk helpt het iemand om van een paar warnings af te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
golles schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:56:
Dit script zal nog steeds een warning triggeren als het veld exclude_entity_ids niet gezet wordt
Kan je weer afvangen met {% if exclude_entity_ids is defined %}. Denk ook wel door een default() filter erop.

Verder blijf ik dat filteren en van lijsten aardige zwarte magie vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:28:
[...]

Kan je weer afvangen met {% if exclude_entity_ids is defined %}. Denk ook wel door een default() filter erop.

Verder blijf ik dat filteren en van lijsten aardige zwarte magie vinden :+
Ja zoiets moet het wel worden alleen werkt dat niet direct inline, binnenkort heb ik er wel een mooie oplossing voor bedacht.

Ik snap je punt over zwarte magie, maar als je het wat vaker gebruikt, dan heb je dat zo onder de knie :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@golles Gaat rejectattr() wel goed als exclude_entity_ids leeg (dus '') is ipv niet meegegeven? Want dan kan je hem gewoon maken :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
everything_off:
  fields:
    exclude_entity_ids:
  sequence:
      data:
          {% if exclude_entity_ids is not defined %}{% set exclude_entity_ids = '' %}{% endif %}
          {{
            (
              expand(
                states.light
              ) +
              expand(
                states.media_player
              )
            )
            | join(', ')
          }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:54

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Grappig, zwavejs2mqtt. Deze update alle info van zijn 6-plug Greenwave via de eerste plug...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
2021-04-08 21:03:31.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 27 => 8.4
2021-04-08 21:03:34.506 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 8.4 => 25.7
2021-04-08 21:03:40.506 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 25.7 => 8.7
2021-04-08 21:03:43.506 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 8.7 => 28.5
2021-04-08 21:03:49.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 28.5 => 8.4
2021-04-08 21:03:52.506 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 8.4 => 26
2021-04-08 21:03:58.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 26 => 8.6
2021-04-08 21:04:01.505 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 8.6 => 26.5
2021-04-08 21:04:10.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 26.5 => 25.3
2021-04-08 21:04:16.505 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 25.3 => 8.4
2021-04-08 21:04:19.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 8.4 => 28.1
2021-04-08 21:04:28.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 28.1 => 26.7
2021-04-08 21:04:37.506 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 26.7 => 25.7
2021-04-08 21:04:46.505 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 25.7 => 26.7
2021-04-08 21:04:52.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 26.7 => 9.1
2021-04-08 21:04:55.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 9.1 => 27
2021-04-08 21:05:01.507 INFO ZWAVE: Node 17: value updated: 50-1-value-66049 27 => 8.7

Zal wel een bugreport worden 8)

Zwavejs2mqtt doet het al wel veel beter dan zwave2mqtt, laat staan de oude native HA integratie.
Zwave is blijkbaar een complex protocol als ik dat vergelijk met de probleemloze werking van zigbee2mqtt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
Septillion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:09:
@golles Gaat rejectattr() wel goed als exclude_entity_ids leeg (dus '') is ipv niet meegegeven? Want dan kan je hem gewoon maken :+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
everything_off:
  fields:
    exclude_entity_ids:
  sequence:
      data:
          {% if exclude_entity_ids is not defined %}{% set exclude_entity_ids = '' %}{% endif %}
          {{
            (
              expand(
                states.light
              ) +
              expand(
                states.media_player
              )
            )
            | join(', ')
          }}
Ik denk dat hij [] (lege array) moet zijn, dat zal zeker werken. Bedankt voor het meedenken

Edit: werkt allebei trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mars Warrior schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:09:
Zwave is blijkbaar een complex protocol als ik dat vergelijk met de probleemloze werking van zigbee2mqtt...
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Z-Wave schijnt vrij strict gestandaardiseerd te zijn, en alle hardware wordt ook gekeurd qua conformiteit en anders mag het niet worden uitgebracht. Bij Zigbee is het vele malen meer vrijheid blijheid en zolang het apparaat op het laagste niveau Zigbee babbeld is het in orde.

Jouw voorbeeld/log erbij pakkende. Die 66049 zal aangeven waar het om gaat, ik neem aan dat het het huidige verbruik is? Bij Z-Wave betekent datz AFAIK, dat een veld met id 66049 altijd dat is, het huidige verbruik. Terwijl in Zigbee een veld met id 66049 de ene keer het huidige verbruik van een plug kan zijn, en de andere keer een de aan/uit status van een bewegingsmelder, om maar een zijspoor te benoemen.
Z-Wave is daar in zoverre echt veel stricter in qua "device class X moet deze velden bevatten onder id ...". Terwijl het bij Zigbee alleen maar er toe doet dat het op het laagste niveau Zigbee is waardoor pakketjes heen en weer gestuurd kunnen worden. Hoe uiteindelijk de daadwerkelijke data wordt uitgewisseld is helemaal niet gestandaardiseerd.

Waar vervolgens bij jouw het probleem in zal zitten lijkt mij een gebrekkige implementatie te zij waarbij de power strip neem ik aan iets stuurt als "node 5, stekker 1/2/3, en dan het huidige verbruik", maar dat zwavejs de "subnodes" (dus stekker 1/2/3) nog niet (correct) verwerkt/herkent en daardoor alles onder "subnode"/stekker 1 beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
Septillion schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:58:
@Wiz_Kid Dan zou je er nu een service call bij moeten hebben.

Maar of het werkt weet ik niet. Want:

[...]

En ik zie aardig wat imports in dat script....
Ah okaay thanks, ga ik morrgen even naar kijken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
Ennnnnn 2021.4.1 is uit :)

@KC27 Je kan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
2021.4.1:
Release 2021.4.1 - April 8
  • Check all endpoints for zwave_js.climate fan mode and operating state (@raman325 - #48800) (zwave_js docs)
  • Add missing super call in Verisure Camera entity (@JohNan - #48812) (verisure docs)
  • Fix iCloud extra attributes (@nzapponi - #48815) (icloud docs)
  • Replace redacted stream recorder credentials with ‘****’ (@emontnemery - #48832) (stream docs)
  • Fix mysensor cover closed state (@MartinHjelmare - #48833) (mysensors docs)
  • Validate supported_color_modes for MQTT JSON light (@emontnemery - #48836) (light docs) (mqtt docs)
  • Bump speedtest-cli to 2.1.3 (@spacegaier - #48861) (speedtestdotnet docs)
  • Correct wrong x in frontend manifest (@bramkragten - #48865) (frontend docs)
  • Fix motion_blinds gateway signal strength sensor (@starkillerOG - #48866) (motion_blinds docs)
  • Fix possibly missing changed_by in Verisure Alarm (@frenck - #48867) (verisure docs)
  • Fix optional data payload in Prowl messaging service (@frenck - #48868) (prowl docs)
  • Update frontend to 20210407.2 (@bramkragten - #48888) (frontend docs)
edit: whahaha septillion 2 nanosec sneller :o

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:31
Ik heb wat sensordata die ik graag naar een externe API zou willen pushen (gegevens van mijn omvormer wil ik graag naar PVOutput versturen).

Zou dat met de Restful Sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/) kunnen? En wat is dan de makkelijkste manier om de payload (die uit verschillende andere sensoren data moet halen) op te bouwen?

Of zijn er betere manieren voor zo'n taak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Bij (sommige?) camera streams via de picture-glance card treden wat problemen op als je deze live toont in je lovelace. Het kan zo zijn dat wanneer je de view/tab met de live stream open laat staan en je gaat uit je app of schakelt van tabblad in je browser, dat wanneer je terugkomt je een notificatie krijgt dat er een foute login was. Best wel irritant (zeker als je een IP banned na een X aantal mislukte logins). Ook blijft de stream 5 minuten doorlopen als je de app of het browser tabblad sluit. Zo haalde mijn HA app afgelopen maand even 20GB naar binnen (gelukkig via wifi). Niet leuk als je veel op je mobiele netwerk zit.

Voor de mislukte logins was er de oplossing dat je in plaats van de picture-glance card de custom button card kon gebruiken. Helaas was dat geen oplossing voor de doorlopende stream.

Zelf gaan mijn rtsp streams via MotionEye, aangezien er, wanneer direct via HA ingeladen, een vertraging van +/- 7 sec optreedt. MotionEye heeft buiten een stream url ook een embed url. Die kun je via de iframe card ook heel prima inladen. Buiten dat dit mooier werkt dan de button-card en/of picture-gance (omdat er bij het inladen een placeholder wordt getoond en je layout dus niet verspringt), stopt deze stream wél wanneer je deze uit beeld is. Ook heb je geen problemen met logins etc.

Dus mocht je een van deze twee problemen hebben met live stream, overweeg het dus op deze manier te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:52
Jesse- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:11:
Ik heb wat sensordata die ik graag naar een externe API zou willen pushen (gegevens van mijn omvormer wil ik graag naar PVOutput versturen).

Zou dat met de Restful Sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.rest/) kunnen? En wat is dan de makkelijkste manier om de payload (die uit verschillende andere sensoren data moet halen) op te bouwen?

Of zijn er betere manieren voor zo'n taak.
Volgens mij heeft @Hmmbob dat ook in zijn config voor zijn weerstation. Github met zijn config staat wel in de start post.
Pagina: 1 ... 12 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.