Ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik heb me zitten inlezen en voor zover ik begreep is de Valetudo firmware een lokale versie van de cloud API. De standaard firmware van de stofzuiger praat dus met een webserver die hij zelf ook draait en die biedt onder andere MQTT, de standaard functionaliteit doet dat niet.CAD-tekenaar schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:48:
Ik sta op het punt om een robotstofzuiger (Xiaomi RoboRock S5 Max) te kopen.
(Met €445 in NL is hij prijzig, maar ik wil er graag één met NL-garantie)
Ook zocht ik of deze te koppelen is met Home Assistant. (bron)
Hier lees ik dat het kan, maar ik ben niet technisch onderlegd om dit ding te rooten.
Wat ik hier ook lees dat het apparaat Wifi en de Roborock app nodig heeft voor alle functies.
Heb ik bij een non-rooted apparaat ook de volledige functionaliteit in HA?
(Zoals o.a. de huidige status uitlezen, koppelen met MQTT)
Wie kan me hier meer informatie over verschaffen?
Afhankelijk van het apparaat kun je de firmware via OTA vervangen, of moet je het ding tot aan het moederbordje uit elkaar schroeven om er een seriële kabel aan te hangen. Zelf heb ik wel wat ervaring met dit soort embedded gerommel, maar als je niet echt technisch onderlegd bent (lees: geen ervaring 'onder de motorkap' van Linux) dan zou ik hier niet direct aan beginnen. Hier staat beschreven wat je moet doen als de seriële kabel er eenmaal aan hangt. Als dat je afschrikt is het wellicht handiger om een S50 te kopen, die kun je flashen via OTA.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done