Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.361.592 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:10

Demo

Probleemschietende Tovenaar

CAD-tekenaar schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:48:
Ik sta op het punt om een robotstofzuiger (Xiaomi RoboRock S5 Max) te kopen.
(Met €445 in NL is hij prijzig, maar ik wil er graag één met NL-garantie)
Ook zocht ik of deze te koppelen is met Home Assistant. (bron)
Hier lees ik dat het kan, maar ik ben niet technisch onderlegd om dit ding te rooten.
Wat ik hier ook lees dat het apparaat Wifi en de Roborock app nodig heeft voor alle functies.
Heb ik bij een non-rooted apparaat ook de volledige functionaliteit in HA?
(Zoals o.a. de huidige status uitlezen, koppelen met MQTT)

Wie kan me hier meer informatie over verschaffen?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik heb me zitten inlezen en voor zover ik begreep is de Valetudo firmware een lokale versie van de cloud API. De standaard firmware van de stofzuiger praat dus met een webserver die hij zelf ook draait en die biedt onder andere MQTT, de standaard functionaliteit doet dat niet.
Afhankelijk van het apparaat kun je de firmware via OTA vervangen, of moet je het ding tot aan het moederbordje uit elkaar schroeven om er een seriële kabel aan te hangen. Zelf heb ik wel wat ervaring met dit soort embedded gerommel, maar als je niet echt technisch onderlegd bent (lees: geen ervaring 'onder de motorkap' van Linux) dan zou ik hier niet direct aan beginnen. Hier staat beschreven wat je moet doen als de seriële kabel er eenmaal aan hangt. Als dat je afschrikt is het wellicht handiger om een S50 te kopen, die kun je flashen via OTA.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:13:
[...]

Schrijft bij jouw Adguard ook alles vol?
Heb het nu 2x geprobeerd in mijn HA VM en 2x na een uur of 6 vernaggeld hij de VM en schrijft hij de gehele disk vol.
Nee, ik draai adguard in een aparte container, los van ha (en draai ook niet de HA VM)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:48:
Ik sta op het punt om een robotstofzuiger (Xiaomi RoboRock S5 Max) te kopen.
(Met €445 in NL is hij prijzig, maar ik wil er graag één met NL-garantie)
Ook zocht ik of deze te koppelen is met Home Assistant. (bron)
Hier lees ik dat het kan, maar ik ben niet technisch onderlegd om dit ding te rooten.
Wat ik hier ook lees dat het apparaat Wifi en de Roborock app nodig heeft voor alle functies.
Heb ik bij een non-rooted apparaat ook de volledige functionaliteit in HA?
(Zoals o.a. de huidige status uitlezen, koppelen met MQTT)

Wie kan me hier meer informatie over verschaffen?
Demo schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:44:
[...]
Ik ben daar ook wel benieuwd naar, ik heb me zitten inlezen en voor zover ik begreep is de Valetudo firmware een lokale versie van de cloud API. De standaard firmware van de stofzuiger praat dus met een webserver die hij zelf ook draait en die biedt onder andere MQTT, de standaard functionaliteit doet dat niet.
Afhankelijk van het apparaat kun je de firmware via OTA vervangen, of moet je het ding tot aan het moederbordje uit elkaar schroeven om er een seriële kabel aan te hangen. Zelf heb ik wel wat ervaring met dit soort embedded gerommel, maar als je niet echt technisch onderlegd bent (lees: geen ervaring 'onder de motorkap' van Linux) dan zou ik hier niet direct aan beginnen. Hier staat beschreven wat je moet doen als de seriële kabel er eenmaal aan hangt. Als dat je afschrikt is het wellicht handiger om een S50 te kopen, die kun je flashen via OTA.
Rooten zou ik niet aan beginnen. Dan moet ie open zover ik weet. Maar je kunt hem schijnbaar wel via de Xiaomi integratie in Home Assistant krijgen, zonder root: https://community.home-as...x-vacuum-cleaner/154093/2

@CAD-tekenaar wat is volgens jou de volledige functionaliteit? Start/stop/zuigkracht/ga naar/etc. is allemaal mogelijk. Maar instellingen zoals zones of resetten van sensoren zul je zonder app of root niet kunnen vermoed ik. Zelf heb ik root op de S50 met Valetudo en daar moet ik dat soort dingen ook gewoon doen in de web interface van Valetudo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ComTech schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:25:
Ik heb nu een Raspberry Pi met P1 meterkabel in de meterkast welke dsmr remote datalogger draait en dit via de app doorgeeft aan een VM op mijn server met dsmr reader.
Deze dsmr reader VM geeft via MQTT alles weer door naar HomeAssistant.
Is dit niet eenvoudiger te realiseren?
Want zo zit er weer een extra laag tussen wat misschien helemaal niet nodig is.
Ik gebruik sinds een paar dagen een Slimme Lezer module van @iMars, die koppelt rechtstreeks aan dsmr-reader op mijn server die de waardes via mqtt naar HA pusht (waar het weer ingelezen wordt door de dsmr-reader integratie).

Dat is dus min of meer dezelfde route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-05 20:33
barrymossel schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:07:
[...]

[...]

Rooten zou ik niet aan beginnen. Dan moet ie open zover ik weet. Maar je kunt hem schijnbaar wel via de Xiaomi integratie in Home Assistant krijgen, zonder root: https://community.home-as...x-vacuum-cleaner/154093/2

@CAD-tekenaar wat is volgens jou de volledige functionaliteit? Start/stop/zuigkracht/ga naar/etc. is allemaal mogelijk. Maar instellingen zoals zones of resetten van sensoren zul je zonder app of root niet kunnen vermoed ik. Zelf heb ik root op de S50 met Valetudo en daar moet ik dat soort dingen ook gewoon doen in de web interface van Valetudo.
Fijn dat dat allemaal mogelijk is.
Met volledige functionaliteit denk ik aan Roborock S5 max (zwart) kunnen aansturen via HA.
Zoals je al schreef moet het configureren van de ruimtes/zones gewoon via de app gaan, maar het aansturen van de Roborock wil ik via HomeAssistant doen icm stembediening (Google Home)

Ik dacht aan:
- Roborock pas starten als er niemand in de ruimte is. = koppeling ruimtedetectie (Zigbee) - Roborock
- Wanneer Roborock bezig is en zodra er iemand de ruimte inkomt dan via Google Home Mini omroepen: "Kijk uit! Roborock is bezig." = koppeling Roborock - ruimtedetectie (Zigbee) - Google Home
- Wanneer Rockrock klaar is (of een error krijgt) een Telegram zenden
- Sensoren Roborock uitlezen en sturen naar HomeAssistant UI of Telegram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06 14:09
Ik heb de pi aan een monitor hangen na de update van 5.9 naar 5.12

Ik zie vaak out of memory meldingen. Ook krijg ik niet de promt in Linux om wat te bekijken. Is nu ongeveer 20 min bezig.

Hangt nu op

Starting cleanup of temporary directories

Na 30 min of zo krijg ik de promt met home assistant login.

Daar voer ik de user in die normaal ook inlogt maar dan krijg ik een timeout.
sOid schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:02:
[...]

Hang er even een monitor (of tv) aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Btje op 05-04-2021 16:50 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CAD-tekenaar schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:31:
[...]

Met volledige functionaliteit denk ik aan Roborock S5 max (zwart) kunnen aansturen via HA.
Zoals je al schreef moet het configureren van de ruimtes/zones gewoon via de app gaan, maar het aansturen van de Roborock wil ik via HomeAssistant doen icm stembediening (Google Home)

Ik dacht aan:
- Roborock pas starten als er niemand in de ruimte is. = koppeling ruimtedetectie (Zigbee) - Roborock
- Wanneer Roborock bezig is en zodra er iemand de ruimte inkomt dan via Google Home Mini omroepen: "Kijk uit! Roborock is bezig." = koppeling Roborock - ruimtedetectie (Zigbee) - Google Home
- Wanneer Rockrock klaar is (of een error krijgt) een Telegram zenden
- Sensoren Roborock uitlezen en sturen naar HomeAssistant UI of Telegram
Dat zou allemaal moeten kunnen als je hem geïntegreerd krijgt:

Dit is mijn entity via die integratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5Bt-3I8b7LC2Ajb6CpnJW3kbgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2EfIsm6fKj9gMMC2ZF2Yxsx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:11

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@CAD-tekenaar @Demo ik heb zelf de S5 en niet geroot. Ik kan zoals @barrymossel al zegt alle gangbare functies bedienen en ook status uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OSQLz4jrhhR8brNYwEQaYXuyD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7gDK9eX2ZsiM1crNwO8zghl.jpg?f=fotoalbum_large

Middels deze card kan ik zelfs de zones tekenen in de card en ook handmatig zones starten middels scripts:
code:
1
2
3
4
5
6
7
xiaomi_vacuum_zone_keuken:
 sequence:
  - service: vacuum.send_command
    data:
      entity_id: vacuum.xiaomi_vacuum_cleaner
      command: app_zoned_clean
      params: [[18972,28161,21172,30761,1]]

Op die manier kan ik snel een zone cleanen maar je zou het ook in een automation kunnen gebruiken.
Het is wel ff klooien met die kaart en de token, het uitlijnen (startpunt) en finetunen, maar een maal erin is niet meer naar omkijken.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:19
Hoi, newbie hier. Mijn thuisautomatisering - groot woord voor die paar spulletjes die hier draaien - draait op Homey. Werkt prima, tevree mee, maar de dashboards die met HA te maken zijn lukt daarin niet.

Bedoeling is dus om HA te gaan draaien om een dashboard te maken, te communiceren met de Homey (zijn zat tutorials voor). Wie weet, als ik denk dat ik HA een beetje meer begrijp, maak ik dan volledig de overstap naar HA als ik daar de meerwaarde van inzie.

Vooralsnog heb ik dus geen zigbee/zwave ondersteuning nodig (dat covert Homey) en ben ik op zoek naar de meest geschikte hardware voor mij (= geen it-expert, heb ondersteuning, tutorials, etc nodig om het te gaan laten draaien).
Ik denk dat een Pi 3B+ voor wat ik wil afdoende is, kunnen jullie dat bevestigen? Of beter een Odroid C2 (staat nu een te koop hier op tweakers)?
En mocht ik ooit verder willen met HA en gaan uitbreiden (en een hardware upgrade nodig is) neem ik aan dat ik hetgeen ik heb opgebouwd ook makkelijk te importeren is in de nieuwe installatie?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mitchie_
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 17:20
aex351 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:03:
[...]

Het zal mogelijk aan je browser cache hebben gelegen dan.

Een andere mogelijkheid is dat Home Assistant de Neerslag Card sneller heeft geladen dan andere primaire componenten. Waardoor de front-end view van Home Assistant de Neerslag Card niet kan laden. Dit gebeurd vooral wanneer je Home Assistant op een wat tragere machine draait. Het gaat dan echt om milliseconden/seconden. Een ingebakken workaround (zit nu in de Neerslag Card) is dat deze met een vertraging van 2 seconden wordt geladen. Voor een Raspberry Pi 2 (mijn device) is dit voldoende.

Laat maar weten als dit probleem zich vaker voordoet. Een simpele test is om je browser pagina een aantal keer te verversen met Shift + F5. Zie je dit probleem nog steeds af en toe voorbij schieten dan heeft het te maken met wat ik net beschreef. Laat maar weten dan. Ik ga nog even opzoek naar een alternatieve manier van laden, zodat ik die workaround van 2 seconden ook weg kan halen. Het heeft verder geen impact overigens.
Ik maak nu sinds een paar dagen gebruik van neerslag app, hiervoor gebruik ik neerslag via HACS.
Het valt me op dat het laden van neerslag card niet goed werkt.
Meerdere keren verschijnt hij niet en dit los ik dan op door in firefox het buffer te legen en daarna Shift + F5.
Toen ik nog via HACS gebruik maakte van de neerslag card gaf dit nooit problemen. Ik draai hem op PI 4 met ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:33

aex351

I am the one

_Mitchie_ schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:26:
[...]

Ik maak nu sinds een paar dagen gebruik van neerslag app, hiervoor gebruik ik neerslag via HACS.
Het valt me op dat het laden van neerslag card niet goed werkt.
Meerdere keren verschijnt hij niet en dit los ik dan op door in firefox het buffer te legen en daarna Shift + F5.
Toen ik nog via HACS gebruik maakte van de neerslag card gaf dit nooit problemen. Ik draai hem op PI 4 met ssd.
Klopt, ik heb dat ook gemerkt. Ik ben bezig om dat stabiel te krijgen. Zodra de kaart geladen is werkt alles wel prima.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 19:02

HJR

mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:41:
Hoi, newbie hier. Mijn thuisautomatisering - groot woord voor die paar spulletjes die hier draaien - draait op Homey. Werkt prima, tevree mee, maar de dashboards die met HA te maken zijn lukt daarin niet.

Bedoeling is dus om HA te gaan draaien om een dashboard te maken, te communiceren met de Homey (zijn zat tutorials voor). Wie weet, als ik denk dat ik HA een beetje meer begrijp, maak ik dan volledig de overstap naar HA als ik daar de meerwaarde van inzie.

Vooralsnog heb ik dus geen zigbee/zwave ondersteuning nodig (dat covert Homey) en ben ik op zoek naar de meest geschikte hardware voor mij (= geen it-expert, heb ondersteuning, tutorials, etc nodig om het te gaan laten draaien).
Ik denk dat een Pi 3B+ voor wat ik wil afdoende is, kunnen jullie dat bevestigen? Of beter een Odroid C2 (staat nu een te koop hier op tweakers)?
En mocht ik ooit verder willen met HA en gaan uitbreiden (en een hardware upgrade nodig is) neem ik aan dat ik hetgeen ik heb opgebouwd ook makkelijk te importeren is in de nieuwe installatie?

Dank!
Ik zou als ik jou was Homey gewoon uitfaseren en vol op home assistant overstappen. Dit heb ik 2 jaar geleden gedaan, omdat ik me over liet halen door collega's dat Homey echt de beste oplossing zou zijn.
Nou nee. Veel tekortkomingen in Homey en ik geloof niet in hun bedrijfsmodel.
Doe je Homey weg nu hij nog geld oplevert. Koop een Deconz conbee 2 zigbee USB stick en een fibaro home center 3 lite voor Z-wave. Gebruik een raspberry pi 4 met HassOS erop.
Als je Home Assistant dan groter wordt, kun je de pi gebruiken voor dedicated Deconz zigbee bridge en dan een ander dedicated device gebruiken voor home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:41:

Welkom! Ben je al een beetje bekend met Linux? Dat maakt het een en ander wel makkelijker. Maar er is veel over HA te vinden en er is een actieve community. Het grootste nadeel van HA vind ik dat het nog volop in ontwikkeling is. In eerste instantie denk je: dat is toch een voordeel? En dat is het, maar óók een nadeel. Soms worden bepaalde dingen ineens omgegooid waardoor je weer een avond je configuratie aan het aanpassen bent. Geen ramp, maar houd er rekening mee dat het meer 'gepruts' is dan met een consumentenoplossing als Homey.
Als je het geld er voor over hebt, of je wilt eventueel ook nog andere dingen draaien, raad ik aan om een NUC te kopen ipv een Pi. Veel mensen beginnen met een Pi en lopen daar tegen grenzen op. Daar had ik ook last van. Nu naar volle tevredenheid op een NUC. Werkt top.
Ja, dat is geen probleem. Kwestie van backup importeren of homeassistant-mapjes verplaatsen (afhankelijk van installatiemethode).

Verder kan ik me wel vinden in de coment van @HJR. Conbee-stickje kost je 3 tientjes en is eenvoudig te integreren met HA. Wel wil ik de kanttekening plaatsen dat Homey ook een prima ding is voor een bepaalde groep. M'n vindt het hele home automation ook prachtig, maar ik moet 'm echt niet met HA laten klooien. Veel te ingewikkeld voor hem. Is dus erg blij met z'n Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 11:28
@sOid ik sta er enigzins hetzelfde in als @mikekiwi, maar dan zonder homey. Wat voor limitaties doel je op bijvoorbeeld? Met een NUC ga je wel een behoorlijke prijs stap omhoog. Zou je bv wel meteen voor een ssd gaan ipv een SD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Megalomania schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:14:
@sOid ik sta er enigzins hetzelfde in als @mikekiwi, maar dan zonder homey. Wat voor limitaties doel je op bijvoorbeeld? Met een NUC ga je wel een behoorlijke prijs stap omhoog. Zou je bv wel meteen voor een ssd gaan ipv een SD?
Dat zal al schelen inderdaad. Limitaties zijn vooral merkbaar op het moment dat je naast HA ook nog andere diensten op de Pi wil draaien. Een mediaservertje of OpenVPN-server bijvoorbeeld. Los daarvan is een NUC ook gewoon 'snappier' dan een Pi. Home Assistant laadt sneller, zeker dingen als het logboek en geschiedenis van entities. In hoeverre laatstgenoemde wordt opgelost door het gebruik van een SSD ipv SD-kaart, durf ik niet te zeggen.

Overigens zeg ik niet dat een Pi 3B slecht is hoor, maar als je er toch méér mee wil moet je dus vervolgens nog iets anders kopen en maak je uiteindelijk kosten voor zowel een Pi als NUC (of iets anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
HJR schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:58:
[...]

Ik zou als ik jou was Homey gewoon uitfaseren en vol op home assistant overstappen. Dit heb ik 2 jaar geleden gedaan, omdat ik me over liet halen door collega's dat Homey echt de beste oplossing zou zijn.
Nou nee. Veel tekortkomingen in Homey en ik geloof niet in hun bedrijfsmodel.
Doe je Homey weg nu hij nog geld oplevert. Koop een Deconz conbee 2 zigbee USB stick en een fibaro home center 3 lite voor Z-wave. Gebruik een raspberry pi 4 met HassOS erop.
Als je Home Assistant dan groter wordt, kun je de pi gebruiken voor dedicated Deconz zigbee bridge en dan een ander dedicated device gebruiken voor home assistant.
Ik heb die Homey net twee weken..... 8) (zie mijn start in dit topic)
Maar, ik geef toe: ik dacht dat het een alles in 1 apparaat was, maar toch heb ik om het goed te laten werken alsnog een aparte Hue Bridge moeten kopen. En nu dus een HomeAssistant oplossing voor het dashboard.
En ik zag dat de Yamaha-integratie tbv mijn receiver in HA ook meer kan dan die op Homey.

Ik geef toe dat ik er stiekem wel aan zit te denken om alles op HA te doen, maar zie op tegen de steile leercurve. Vandaar dat ik dacht dat met een start nu voor het dashboard, wellicht later de switch makkelijker te maken is.
Hoor ook wat verhalen over verminderde stabiliteit en frustraties over niet werkende zaken bij mensen die veel meer computer-fähiger zijn dan ik. Dan moet het voor mij dan helemaal een drama zijn denk ik....
Maar ik laat me graag corrigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 12:19
martinvdm schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:26:
@CAD-tekenaar @Demo ik heb zelf de S5 en niet geroot. Ik kan zoals @barrymossel al zegt alle gangbare functies bedienen en ook status uitlezen.

[Afbeelding]

Middels deze card kan ik zelfs de zones tekenen in de card en ook handmatig zones starten middels scripts:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 sequence:
    data:

Op die manier kan ik snel een zone cleanen maar je zou het ook in een automation kunnen gebruiken.
Het is wel ff klooien met die kaart en de token, het uitlijnen (startpunt) en finetunen, maar een maal erin is niet meer naar omkijken.
Inderdaad. Ik gebruik de S5 Max ook zonder aanpassingen in Home Assistant, via de Xiaomi Miio integratie.
Daarbij is zowat alle functionaliteit die je nodig hebt beschikbaar. Ik zou ook aanraden om de ruimtes/kamers eerst in de mi home app vast te zetten

Voor ruimtes/kamers kan je het ook op deze manier activeren:

code:
1
2
3
4
5
          service: xiaomi_miio.vacuum_clean_segment
          service_data:
            entity_id: vacuum.roborock_vacuum_s5max
            segments:
              - 19

Ieder segment slaat op een kamer en ze beginnen vanaf 16 inbegrepen. Ik ben zo zo 1 voor 1 even afgegaan (ik keek dan in de mi home app welke kamer er gekozen werd) en heb dan een script gebouwd per kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
sOid schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:07:
[...]

Welkom! Ben je al een beetje bekend met Linux? Dat maakt het een en ander wel makkelijker. Maar er is veel over HA te vinden en er is een actieve community. Het grootste nadeel van HA vind ik dat het nog volop in ontwikkeling is. In eerste instantie denk je: dat is toch een voordeel? En dat is het, maar óók een nadeel. Soms worden bepaalde dingen ineens omgegooid waardoor je weer een avond je configuratie aan het aanpassen bent. Geen ramp, maar houd er rekening mee dat het meer 'gepruts' is dan met een consumentenoplossing als Homey.

[...]

Als je het geld er voor over hebt, of je wilt eventueel ook nog andere dingen draaien, raad ik aan om een NUC te kopen ipv een Pi. Veel mensen beginnen met een Pi en lopen daar tegen grenzen op. Daar had ik ook last van. Nu naar volle tevredenheid op een NUC. Werkt top.

[...]

Ja, dat is geen probleem. Kwestie van backup importeren of homeassistant-mapjes verplaatsen (afhankelijk van installatiemethode).

Verder kan ik me wel vinden in de coment van @HJR. Conbee-stickje kost je 3 tientjes en is eenvoudig te integreren met HA. Wel wil ik de kanttekening plaatsen dat Homey ook een prima ding is voor een bepaalde groep. M'n vindt het hele home automation ook prachtig, maar ik moet 'm echt niet met HA laten klooien. Veel te ingewikkeld voor hem. Is dus erg blij met z'n Homey.
Linux: helaas niet zo'n held in.

Alles moeten aanpassen: is dat een avond voor jou en twee weken voor mij? Als je alles moet aanpassen door een update van HA, werken dan de scenes e.d. die ik in de Hue-app en de bijbehorende knoppenkast nog wel gewoon. Anders krijg ik ruzie thuis...

NUC: valt een thin client (HP T620/T630) ook onder die noemer? Moet wel kijken of de HA installatie daarop ook makkelijk te managen is voor iemand die niet heel ervaren is met linux zoals ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:28:
[...]
Ik heb die Homey net twee weken..... 8) (zie mijn start in dit topic)
Maar, ik geef toe: ik dacht dat het een alles in 1 apparaat was, maar toch heb ik om het goed te laten werken alsnog een aparte Hue Bridge moeten kopen. En nu dus een HomeAssistant oplossing voor het dashboard.
En ik zag dat de Yamaha-integratie tbv mijn receiver in HA ook meer kan dan die op Homey.

Ik geef toe dat ik er stiekem wel aan zit te denken om alles op HA te doen, maar zie op tegen de steile leercurve. Vandaar dat ik dacht dat met een start nu voor het dashboard, wellicht later de switch makkelijker te maken is.
Hoor ook wat verhalen over verminderde stabiliteit en frustraties over niet werkende zaken bij mensen die veel meer computer-fähiger zijn dan ik. Dan moet het voor mij dan helemaal een drama zijn denk ik....
Maar ik laat me graag corrigeren
Heb je je huiswerk wel goed gedaan? In het topic die je hier noemt, raadt 1 iemand je Homey aan en bam je koopt een Homey.
Nadeel van Homey is dat je niet klein kunt beginnen.
Ik zou Hue verlichting ALTIJD via een Hue bridge doen. Op marktplaats vind je die dingen voor weinig omdat men ze koopt in bundels en dan twee bridges hebben.
Dus hop Homey op marktplaats. Weg met dan ding!
En dan een Raspberry pi 4 met een officieel Home assistant image erop.
Dan heb je meteen een web interface en is de leercurve in het begin niet zo steil.
Als je verder geen zigbee devices hebt, omdat je alleen Hue lampen hebt op de bridge, dan kun je al heel veel!
De IKEA tradfri stekkers kun je tegenwoordig ook in de Hue bridge zetten, dus makkelijk.
Bouw dan vanuit hier verder.
Hoeveel Z-wave spullen heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
HJR schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:44:
[...]

Heb je je huiswerk wel goed gedaan? In het topic die je hier noemt, raadt 1 iemand je Homey aan en bam je koopt een Homey.
Nadeel van Homey is dat je niet klein kunt beginnen.
Ik zou Hue verlichting ALTIJD via een Hue bridge doen. Op marktplaats vind je die dingen voor weinig omdat men ze koopt in bundels en dan twee bridges hebben.
Dus hop Homey op marktplaats. Weg met dan ding!
En dan een Raspberry pi 4 met een officieel Home assistant image erop.
Dan heb je meteen een web interface en is de leercurve in het begin niet zo steil.
Als je verder geen zigbee devices hebt, omdat je alleen Hue lampen hebt op de bridge, dan kun je al heel veel!
De IKEA tradfri stekkers kun je tegenwoordig ook in de Hue bridge zetten, dus makkelijk.
Bouw dan vanuit hier verder.
Hoeveel Z-wave spullen heb je?
- Huiswerk goed gedaan: ja, ik dacht het wel. Had het ook elders gevraagd en kreeg dezelfde tip (al zaten daar ook HA tips tussen). Maar soms weet je pas na eigen ervaring hoe dingen werkelijk lopen. Ik had bijv. gezocht op dashboards vanuit Homey en zag prachtige voorbeelden. Pas als je er dan dieper induikt dan zie je dat die met HA of NodeRed zijn gemaakt....

- Zigbee: net een deursensor en twee lichtsenoren van Ali binnengekregen
- Z-Wave: 1 bewegingssensor, ook van Ali

Allemaal introductiespul om te zien hoe het werkt, tientjeswerk qua investering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HJR

HJR

mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:50:
[...]

- Huiswerk goed gedaan: ja, ik dacht het wel. Had het ook elders gevraagd en kreeg dezelfde tip (al zaten daar ook HA tips tussen). Maar soms weet je pas na eigen ervaring hoe dingen werkelijk lopen. Ik had bijv. gezocht op dashboards vanuit Homey en zag prachtige voorbeelden. Pas als je er dan dieper induikt dan zie je dat die met HA of NodeRed zijn gemaakt....

Zigbee: net een deursensor en twee lichtsenoren van Ali binnengekregen
Z-Wave: 1 bewegingssensor, ook van Ali

Allemaal introductiespul om te zien hoe het werk, tientjeswerk qua investering
Ik zou dan niet een complete Z-wave wolk maken in huis voor 1 Z-wave device die je ook met zigbee op kan lossen.
Koop dus een Conbee 2 stick voor 3 tientjes die je in je Raspberry steekt. De Z-wave gebruik je dan even niet. Gewoon aan de slag met home assistant op een raspberry pi met de conbee stick en een Hue bridge. Dan kun je echt wel even vooruit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
HJR schreef op maandag 5 april 2021 @ 19:53:
[...]

Ik zou dan niet een complete Z-wave wolk maken in huis voor 1 Z-wave device die je ook met zigbee op kan lossen.
Koop dus een Conbee 2 stick voor 3 tientjes die je in je Raspberry steekt. De Z-wave gebruik je dan even niet. Gewoon aan de slag met home assistant op een raspberry pi met de conbee stick en een Hue bridge. Dan kun je echt wel even vooruit!
Dank voor het meedenken. En nu moet ik natuurlijk wel wachten op meer mensen die zeggen dat ik dit moet doen, anders ga ik gelijk weer iets kopen nadat 1 iemand iets zegt en zonder mijn huiswerk gedaan te hebben :9 :9 :9

Just kidding uiteraard.

Pi4 is echt the way to go? of is zoals elders gesuggereerd een NUC/thin Client oid beter? Als dat veel extra configuratie en kennis vereist, dan is de Pi denk ik voor mij wel qua instap toegankelijk, zolang de SD-card blijft werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

@mikekiwi
Als je de Homey wel wilt houden, installeer hier dan de MQTT broker op. Dan laat je Homey allen sensoren op de bus berichten plaatsen die je met Home Assistant er weer vanaf haalt.
Is natuurlijk wel allemaal moeilijker maar dan gooi je het geld van de Homey niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:09:
[...]
Dank voor het meedenken. En nu moet ik natuurlijk wel wachten op meer mensen die zeggen dat ik dit moet doen, anders ga ik gelijk weer iets kopen nadat 1 iemand iets zegt en zonder mijn huiswerk gedaan te hebben :9 :9 :9

Just kidding uiteraard.

Pi4 is echt the way to go? of is zoals elders gesuggereerd een NUC/thin Client oid beter? Als dat veel extra configuratie en kennis vereist, dan is de Pi denk ik voor mij wel qua instap toegankelijk, zolang de SD-card blijft werken....
De kaart blijft het zeker wel even volhouden in een Pi. Er zit een uitstekende backup functie op en zolang je geregeld backups maakt is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
HJR schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:10:
@mikekiwi
Als je de Homey wel wilt houden, installeer hier dan de MQTT broker op. Dan laat je Homey allen sensoren op de bus berichten plaatsen die je met Home Assistant er weer vanaf haalt.
Is natuurlijk wel allemaal moeilijker maar dan gooi je het geld van de Homey niet weg.
Ik heb de Homey gebruikt gekocht en kan hem denk ik wel voor dat bedrag ook weer verkopen. Zal er financieel er niet op inleveren denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJR

HJR

mikekiwi schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:12:
[...]
Ik heb de Homey gebruikt gekocht en kan hem denk ik wel voor dat bedrag ook weer verkopen. Zal er financieel er niet op inleveren denk ik
Dan zsm weg. Je wilt mooie dashboards en dat kan Homey gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Is zoiets - of iets vergelijkbaars - een grote meerwaarde tov een Pi?

https://link.marktplaats.nl/m1687483011

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo'n ding rent rondjes rond een Pi4. Ik begrijp dat je een relatieve beginner bent? Dan HA OS erop zetten (is een versie voor NUC voor) en gaan (y)

[ Voor 61% gewijzigd door Hmmbob op 05-04-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Wel aantrekkelijk een 2e hands nuc wat dat betreft. Ik heb echter ook een shield en synology draaien, dus veel meer dan HA zal het ik niet nodig hebben.

Wat zal het gebruik zijn, 10-15 watt?
Ik heb vooral veel hue en tradfri en Co2 sensoren op esphome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
Zo even een updateje over mijn ervaringen met HassOS.

Sinds de laatste keer dat ik al die issues had met de Pi die vastliep heb ik gelijk een nieuwe Pi besteld (ik heb echt geen geduld met dat soort dingen), en Lo and Behold: zelfde SD card, zelfde Hass installatie (met custom networking er nog op), werken zonder problemen.

Kapotte Pi dus linea-recta terug gestuurd naar de webshop. Ze zeggen dat ze hem gaan repareren... Ik zie wel.

Inmiddels dus wel mijn Hass werkend, op de Pi. Ik ga verder niks op dat ding draaien dus qua performance hou ik het wel even uit; bovendien heb ik de recorder plugin verwezen naar mijn synology met mariadb, dat spaart hopelijk de SD aardig wat.

Nu zit ik dus uit te vogelen hoe alle componenten in elkaar steken. Ik moet zeggen dat dat nog knap ingewikkeld in elkaar zit zo op het oog.
Sommige dingen worden via de Unifi integratie opgepikt, zoals mobile clients. Handig voor telefoon presence detection, maar ik zie ook dat sommige apparaten die met Cat5 recht op de switch zitten elke zoveel tijd als away gezien worden. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat het geval zou kunnen zijn.

Verder ben ik aan het zien hoe ik het aan- en afwezig zijn van 1 of meer personen kan koppelen aan automations. Ik dacht een group te maken met sensors voor mijn vrouw en ikzelf zodat de group zou aangeven als we afwezig zijn, maar blijkbaar kunnen groups niet overweg met een sensor entity, dus dat ding is permanent unknown. :(

Ook ben ik aan het worstelen met de integratie van een Elgato Avea lamp die we in de woonkamer hebben staan. Er is een integration voor, dus dat is handig, maar helaas is die lamp alleen via bluetooth the bedienen en de Hass Pi hangt min of meer in een Kooi van Faraday in de meterkast, dus dat gaat niet werken dan.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is om een control node in een bepaalde zone te krijgen? In mijn geval dus om bluetooth commands vanuit de zelfde Living Room zone uit te voeren als waar de lamp in staat?

Veel gepruts maar het werkt nu iig, en dat is al veel beter dan de eerste poging!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megalomania schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:15:
Wel aantrekkelijk een 2e hands nuc wat dat betreft. Ik heb echter ook een shield en synology draaien, dus veel meer dan HA zal het ik niet nodig hebben.

Wat zal het gebruik zijn, 10-15 watt?
Ik heb vooral veel hue en tradfri en Co2 sensoren op esphome
Je kan ook HA op je Synology draaien he. Heb ik ook een tijdje gedaan (via Docker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@sOid ja klopt, alleen niet op die ik heb: een ds214se, te oud of langzaam denk ik, staat iig niet bij de supported models helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dutchess_Nicole Kijk even kritisch naar je recorder instellingen. In mijn ervaring kan je een hoop meuk uitsluiten (hoe belangrijk is het om over een paar weken nog te weten op welk moment je een lamp hebt ingeschakeld bijvoorbeeld). Daardoor blijft je database kleiner. Als je toch bezig bent kan ik je aanraden om Influxdb te configureren voor data die je langer wil bewaren.

Verder wordt er geloof ik vaak een input_boolean gebruikt voor automations als je met 2 personen een groepje voor presence detection wil maken. Heb het zelf niet nodig, maar is volgens mij wel eens langs gekomen in dit topic (of het vorige deel).

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 05-04-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:25:
@Dutchess_Nicole Kijk even kritisch naar je recorder instellingen. In mijn ervaring kan je een hoop meuk uitsluiten (hoe belangrijk is het om over een paar weken nog te weten op welk moment je een lamp hebt ingeschakeld bijvoorbeeld). Daardoor blijft je database kleiner. Als je toch bezig bent kan ik je aanraden om Influxdb te configureren voor data die je langer wil bewaren.

Verder wordt er geloof ik vaak een input_boolean gebruikt voor automations als je met 2 personen een groepje voor presence detection wil maken. Heb het zelf niet nodig, maar is volgens mij wel eens langs gekomen in dit topic (of het vorige deel).
Beter niet excluden, maar includen. Oftewel, alleen vastleggen wat je wil hebben.

En device tracker voor 2 personen kan met een groep waarin je de twee person entities zet, of device trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Hmmbob schreef op maandag 5 april 2021 @ 20:20:
Zo'n ding rent rondjes rond een Pi4. Ik begrijp dat je een relatieve beginner bent? Dan HA OS erop zetten (is een versie voor NUC voor) en gaan (y)
Haal dat relatief maar weg ;-) Thanks, ik ga even een mooi pakketje uitzoeken....

is USB3 een noodzaak, of heb ik genoeg aan 3x USB2?

[ Voor 7% gewijzigd door mikekiwi op 05-04-2021 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
USB 2 is prima, aangenomen dat je daar alleen misschien ooit een zigbee or zwave stick op aan gaat sluiten (en dus geen externe schijf - niet nodig want je kan gewoon een lekkere SSD in je NUC stoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 23:35
Dutchess_Nicole schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:16:
Verder ben ik aan het zien hoe ik het aan- en afwezig zijn van 1 of meer personen kan koppelen aan automations. Ik dacht een group te maken met sensors voor mijn vrouw en ikzelf zodat de group zou aangeven als we afwezig zijn, maar blijkbaar kunnen groups niet overweg met een sensor entity, dus dat ding is permanent unknown. :(
Je maakt in HA personen aan en koppelt daar dan device tracker entities aan.
De officiële HA app is trouwens een zeer goede device tracker en je zult die APP wellicht toch gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:52:
[...]

Je maakt in HA personen aan en koppelt daar dan device tracker entities aan.
De officiële HA app is trouwens een zeer goede device tracker en je zult die APP wellicht toch gebruiken.
@Dutchess_Nicole zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# groups.yaml

all_persons:
  name: Personen
  icon: mdi:account-group
  entities:
    - person.bob
    - person.birgit

https://github.com/hmmbob...ludes/groups.yaml#L10-L15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hij zal vast rondjes rennen om een Pi4, maar merk je in de praktijk ook enig verschil in HA wanneer deze op zo;n NUC of een Pi4 staat?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:51
Koffie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:18:
[...]

Hij zal vast rondjes rennen om een Pi4, maar merk je in de praktijk ook enig verschil in HA wanneer deze op zo;n NUC of een Pi4 staat?
Dat ligt er aan wat je er mee doet. Ben je veel aan het opbouwen/aanpassen en dus veel herstarts aan het uitvoeren, maar ook veel van pagina wisselen? Dan ja. Heb je het draaien en is het een incidentele reboot bij een update, nee dan minder. Ik was iig blij dat ik nu n Optiplex heb draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:12
sOid schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:25:
Dat is inderdaad een dingetje waar ik nog naar kan kijken... Op het moment heb ik vrijwel geen dingen aan net netwerk hangen (1 bluetooth operated lamp, wat unifi spul en een appletv) dus ik maak me geen zorgen over de db size.

Ik heb al een prometheus server draaien dus ik kan te zijner tijd nog wel eens kijken of ik daar stats in kan hannessen. Het servertje waar dat nu op draait kan Influx echter niet aan, dus dat zal mogelijk moeten wachten.

Maar er valt nu toch nog niks te zien. :|
Dank je voor de tip, ik heb dus nog niet echt door wat nou waarvoor bedoeld is.
Hmmbob schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:07:
[...]

@Dutchess_Nicole zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
# groups.yaml

all_persons:
  name: Personen
  icon: mdi:account-group
  entities:
    - person.bob
    - person.birgit

https://github.com/hmmbob...ludes/groups.yaml#L10-L15
Zoiets ja, maar ik zou ik niet zijn als het zo simpel was, Ik was eigenlijk meer op zoek naar iets als dit:

https://philhawthorne.com...-detection-not-so-binary/

Dus iets meer granulaire controle over welke away state er eigenlijk van toepassing is. Dat is wat er momenteel niet echt lekker werkt.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:26:
code:
1
2
3
4
5
6
7
 sequence:
    data:

Daar heb ik me toentertijd ook even in vastgebeten, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Iedere keer als ik een go-to deed kwam hij een halve tot een hele meter naast het betreffende punt. Heb het maar opgegeven... Zonde, want juist dat is een erg handige kaart. Maar dat doe ik dan maar via de webinterface van Valetudo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:18:
[...]

Als je een wat kale installatie van HA hebt, waarschijnlijk niet (behalve het eerder genoemde rebooten, maar dat ligt meer aan het verschil tussen Sd-kaart en SSD). Maar als je van plan bent om allerlei addons te gebruiken of (zoals ik) naast HA nog veel meer op je host te draaien (ik heb meerdere stacks in docker draaien) dan ga je dta wel merken.

Ergo: in de basis is een Pi4 prima - daar is HA op ontwikkeld. Ga je meer buiten HA om toevoegen (omdat je toch al een servertje hebt draaien), dan is de kans groot dat je tegen de beperkingen van een Pi aan gaat lopen.

Fijn he, zo'n flexibel platform :+
Kun je lekker eenduidig antwoord geven (not :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:22:
Dus iets meer granulaire controle over welke away state er eigenlijk van toepassing is. Dat is wat er momenteel niet echt lekker werkt.
Check, die heb ik ook wel eens gezien en uiteindelijk vanaf gestapt want zelf geen echte use case voor.

Wat ik je kan aanraden (en deze opmerking is meer generiek voor heel HA) is om het stapje voor stapje te doen. Implementeer iets kleins, kijk of dat werkt, en bouw daarop verder. Er is zoveel kans binnen HA om ergens iets verkeerd te doen waardoor iets sneuvelt, dat deze stap-voor-stap werkwijze je uiteindelijk veel tijd gaat schelen.

HA is mega krachtig en flexibel, en dat is meteen de valkuil 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxalex
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:06
Goedemorgen,

Ik krijg een melding dat ik een nieuwe code voor HACS moet aanmaken. Moet ik HACS opnieuw installeren hiervoor? Ik kan namelijk niet vinden waar ik de code kan aanpassen. Iemand een idee?
HACS — public access
Regenerate this token to take advantage of the new token formats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 09:01
ajaxalex schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:36:
Goedemorgen,

Ik krijg een melding dat ik een nieuwe code voor HACS moet aanmaken. Moet ik HACS opnieuw installeren hiervoor? Ik kan namelijk niet vinden waar ik de code kan aanpassen. Iemand een idee?
HACS — public access
Regenerate this token to take advantage of the new token formats
kreeg ook deze melding en volgens mij moet je een nieuwe token aanmaken bij Github en deze gebruiken binnen HA (bij mij is dat in de configuration.yaml onder het kopje hacs).

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Als je HACS via de config flow hebt aangemaakt (en dus niet in configuration.yaml hebt staan) moet je de integratie verwijderen en opnieuw toevegen. Daarbij verlies je je custom integrations verder niet, die blijven gewoon staan.

Zie ook https://hacs.xyz/docs/con...hanging-the-configuration

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gri-
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
sOid schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:46:
Ik kan de Aqara temperatuursensor aanraden. Kost geen zak, registreert het snel. Maar is wel Zigbee, dus weet niet of dat een optie voor je is. Knoopcelbatterijtje gaat ook dik een jaar mee.
Vorige week een conbee II stickje en deze sensor gekocht, had het binnen 15 minuten in Home Assistant hangen en lijkt tot nu toe vlot te reageren.
Bedankt voor je tip (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gri- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:49:
[...]

Vorige week een conbee II stickje en deze sensor gekocht, had het binnen 15 minuten in Home Assistant hangen en lijkt tot nu toe vlot te reageren.
Bedankt voor je tip (y)
Leuk om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:58:
[...]

Beter niet excluden, maar includen. Oftewel, alleen vastleggen wat je wil hebben.
Dat komt natuurlijk op hetzelfde neer, maar je hebt wel gelijk dat expliciet includen inderdaad overzichtelijker is :)

Edit: Stom dat posts soms niet automatisch worden samengevoegd. Heeft dat te maken met plaatsen van post op nieuwe pagina?
Edit2: Ja dus.

[ Voor 17% gewijzigd door sOid op 06-04-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort gestart met het gebruikt van HA. Ik heb momenteel nog alles draaien op een homey maar wil stap voor stap alles gaan over zetten naar HA omdat ik merk dat homey het zwaar begint te krijgen waardoor het vaak de vraag is of de verlichting wel of niet ingeschakeld wordt.

Nu schakel ik binnen homey de verlichting in op basis van de helderheid welke gemeten wordt door een senser van neocoolcam. Deze waarde wordt dan in een variabele gezet zodat ik de variabele in andere flows/automations kan gebruiken. Dit heb ik zo gedaan dat mocht de sensor stuk gaan, ik maar 1 flow hoef aan te passen, namelijk die de variabele update. Nu vroeg ik me af of ik binnen HA ook met eigen gemaakte variabele kan werken en waar/hoe ik die dan zou moeten aanmaken. Of hoe doen jullie dit? Misschien zit ik nog te veel in de homey flow te denken en kan dit binnen HA wellicht makkelijker of anders.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:31
@Akumu22 Je kan je vervangende sensor altijd weer hetzelfde entity ID geven. Ik zie dus geen reden hier eerst weer een dummy sensor voor aan te maken :)

@Akumu22 Graag volgende keer gewoon een topic report aanmaken ipv een cross post te maken!

[ Voor 58% gewijzigd door Septillion op 06-04-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Septillion schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:34:
@Akumu22 Je kan je vervangende sensor altijd weer hetzelfde entity ID geven. Ik zie dus geen reden hier eerst weer een dummy sensor voor aan te maken :)

[mbr]@Akumu22 Graag volgende keer gewoon een topic repost aanmaken ipv een cross post te maken![/mbr]
Bedankt voor de hulp, dat maakt het dan ook al een stuk makkelijker :)

Niet aan gedacht, ik zal er de volgende keer even aan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 22:03
Ik heb een script gemaakt om via Plex een playlist aan te roepen en te starten. Probleem is dat als ik die playlist op dag 2 start dat de melding komt "wilt u verder kijken".

Is er iets van een force play commando dat iemand weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdWestMan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-10-2024
Zijn er hier meer tweakers die problemen hebben met de combinatie van een SSD en CC2531 Stick op een RaspberryPi 4?

Heb sinds gister alles overgeplaatst naar een SSD, maar krijg het Zigbee2Mqtt gedeelte niet aan de praat. Zat zelf te denken aan de voeding, echter gebruik ik wel de officiële 3A Raspberry voeding.

In m'n log komt de volgende melding steeds voorbij;

code:
1
2
3
4
21-04-06 16:11:11 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.ADD usb hardware /dev/bus/usb/001/061
21-04-06 16:11:11 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.ADD serial hardware /dev/ttyACM0 - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B000BE88019-if00
21-04-06 16:11:13 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.REMOVE serial hardware /dev/ttyACM0 - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B000BE88019-if00
21-04-06 16:11:13 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.REMOVE usb hardware /dev/bus/usb/001/061

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

barrymossel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:43:
[...]

Daar heb ik me toentertijd ook even in vastgebeten, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Iedere keer als ik een go-to deed kwam hij een halve tot een hele meter naast het betreffende punt. Heb het maar opgegeven... Zonde, want juist dat is een erg handige kaart. Maar dat doe ik dan maar via de webinterface van Valetudo.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

barrymossel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:43:
[...]

Ja de inrichting heb ik toen ook wel wat moeite mee gehad herinner ik mezelf, maar ik geef niet snel op ;)
Werkt nu al tijden best prima via die card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@WeirdWestMan Heb je hem al aan een USB verlengkabeltje zitten?

@martinvdm zal ik er eentje weg halen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-05 15:47
WeirdWestMan schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:12:
Zijn er hier meer tweakers die problemen hebben met de combinatie van een SSD en CC2531 Stick op een RaspberryPi 4?

Heb sinds gister alles overgeplaatst naar een SSD, maar krijg het Zigbee2Mqtt gedeelte niet aan de praat. Zat zelf te denken aan de voeding, echter gebruik ik wel de officiële 3A Raspberry voeding.
Ik had dit probleem als ik beide in de USB3 port deed, zolang ik de CC2531 in een USB2 port deed was het prima. Vrij bizar, maar had geen zin om er dieper in te duiken.

Mijn Pi crashte zelfs meteen (ik gok dat de SSD werd ge-unmount?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdWestMan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-10-2024
@Septillion Ja heb hem al aan een verlengkabeltje zitten. Voorheen toen ik met SD draaide verder ook geen problemen gehad.

Zal zo eens kijken of ik nog een USB hub heb liggen, zodat ik hem extern kan voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
WeirdWestMan schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:12:

In m'n log komt de volgende melding steeds voorbij;

code:
1
2
3
4
21-04-06 16:11:11 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.ADD usb hardware /dev/bus/usb/001/061
21-04-06 16:11:11 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.ADD serial hardware /dev/ttyACM0 - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B000BE88019-if00
21-04-06 16:11:13 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.REMOVE serial hardware /dev/ttyACM0 - /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B000BE88019-if00
21-04-06 16:11:13 INFO (MainThread) [supervisor.hardware.monitor] Detecting HardwareAction.REMOVE usb hardware /dev/bus/usb/001/061
Nee geen problemen maar wel gemerkt dat de ene 3A voeding en usb-kabel de andere niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:44
@WeirdWestMan

Kijk ook even naar de logs van de host (ipv Supervisor), daar komen misschien ook under-voltagemeldingen voorbij?

Ik had ook weinig succes met m'n raspbee en een SSD (zonder powered-hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:16
Ok.

Heb mijn shelly via Shellyfor HASS in HA lopend.
Mijn shelly is een RGBW2, die ik firmwarematig heb omgezet naar aansturen van max 4 white lightstrips
Mijn lightstrip is een dubbele ; warm white en cold white.
Beiden zijn appart aangestuurd en zijn ook aan te sturen mbv 2 kanalen vanuit een light card.
Maar dan krijg ik 2 cards, en ik wil eigenlijk maar 1 card gebruiken; met daarop 2 sliders
1 voor het dimmen van de leds, en in dezelfde card 1 slider om van volledig warm wit naar volledig koud wit te gaan.
Dat laatste gaat als volgt;
Volledig koud ; koud staat op 100%, warm op 0%. Datzelfde moet natuurlijk ook andersom gebeuren. Maar dus met 1 slider.
Hoe pak ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:41

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik heb vorige week geprobeerd mijn Pi bij te werken qua OS en Home Assistant vesie, de versie die ik draaide was van januari. Voor zover ik me kan herinneren heb ik eerst het OS gedaan, waarna mijn Pi nog boot maar na het updaten van Hass zelf boot hij niet meer.

Ik heb de Pi op een scherm aangesloten en hij boot helemaal niet, ik kom ook niet in de cli, scherm blijft zwart. Het betreft een PI4B, ik heb verschillende voedingen geprobeerd. Rode ledje brand, groen knippert een paar keer en dan niets meer.

Als ik de SD card in mijn pc plaats kan ik bij de boot partitie, dit is de inhoud van mijn config.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
# For more options and information see
# http://rpf.io/configtxt
# Some settings may impact device functionality. See link above for details

# HassOS - don't change it!
disable_splash=1
kernel=u-boot.bin

# uncomment for aarch64 bit support
#arm_64bit=1

# uncomment to enable primary UART console
#enable_uart=1

# uncomment if you get no picture on HDMI for a default "safe" mode
#hdmi_safe=1

# uncomment this if your display has a black border of unused pixels visible
# and your display can output without overscan
#disable_overscan=1

# uncomment the following to adjust overscan. Use positive numbers if console
# goes off screen, and negative if there is too much border
#overscan_left=16
#overscan_right=16
#overscan_top=16
#overscan_bottom=16

# uncomment to force a console size. By default it will be display's size minus
# overscan.
#framebuffer_width=1280
#framebuffer_height=720

# uncomment if hdmi display is not detected and composite is being output
#hdmi_force_hotplug=1

# uncomment to force a specific HDMI mode (this will force VGA)
#hdmi_group=1
#hdmi_mode=1

# uncomment to force a HDMI mode rather than DVI. This can make audio work in
# DMT (computer monitor) modes
#hdmi_drive=2

# uncomment to increase signal to HDMI, if you have interference, blanking, or
# no display
#config_hdmi_boost=4

# uncomment for composite PAL
#sdtv_mode=2

# Uncomment to disable continous SD-card poll (for USB SSD)
#dtparam=sd_poll_once=on

# Uncomment some or all of these to enable the optional hardware interfaces
#dtparam=i2c_arm=on
#dtparam=i2s=on
#dtparam=spi=on

# Uncomment this to enable the lirc-rpi module
#dtoverlay=lirc-rpi

# Additional overlays and parameters are documented /boot/overlays/README

# Enable audio (loads snd_bcm2835)
dtparam=audio=on

[all]
#dtoverlay=vc4-fkms-v3d
#max_framebuffers=2

Ik heb een avondje zitten googlen, maar ik kom niet verder. Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@maartend Als het niet standaard in de Shelly zit heb je denk ik twee opties:
- Tasmota erop zetten, die kan wel een CCT ledstrip aan.
- In HA een template light maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chaoss Al geprobeerd om die HDMI-dingen te uncommenten? En ander SD-kaartje met kopie van de huidige geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
De dubbele dimmer is inmiddels geinstalleerd. Of de pulsschakelaars werken weet ik nog niet (die moet ik nog bestellen), maar het dimmen via HA werkt in ieder geval wel!

Volgend beginnersvraagje: Ik heb een 3 standen schakelaar voor de mechanische ventilatie (geen balansventilatie), die ik uiteindelijk ook op luchtvochtigheid in de badkamer wil kunnen laten schakelen. Voor zover ik kan zien maakt hij in stand 1 geen verbinding, in stand 2 met de ene draad en in stand 3 met de andere draad. Mijn simpele geest zegt dan dat ik daar een 2 gang switch achter kan zetten. Weet iemand of dat inderdaad zo werkt? En is er een manier om daar in HA een visueel aantrekkelijke (voor zover mogelijk) 3 standen schakelaar van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:41

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

sOid schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:28:
@Chaoss Al geprobeerd om die HDMI-dingen te uncommenten? En ander SD-kaartje met kopie van de huidige geprobeerd?
Die hdmi boost bedoel je? De andere hdmi settings lijken me niet vam toepassing? Maar die boost heb ik niet geprobeerd morgen even testen. Mijn scherm gaat wel van 'no signal' op zwart dus die detecteerd wel iets.

Kopie kan ik proberen, even kijken of ik nog ergens een 16gb sd heb liggen. En dan even een clone tooltje zoeken.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

asvogel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:33:
De dubbele dimmer is inmiddels geinstalleerd. Of de pulsschakelaars werken weet ik nog niet (die moet ik nog bestellen), maar het dimmen via HA werkt in ieder geval wel!

Volgend beginnersvraagje: Ik heb een 3 standen schakelaar voor de mechanische ventilatie (geen balansventilatie), die ik uiteindelijk ook op luchtvochtigheid in de badkamer wil kunnen laten schakelen. Voor zover ik kan zien maakt hij in stand 1 geen verbinding, in stand 2 met de ene draad en in stand 3 met de andere draad. Mijn simpele geest zegt dan dat ik daar een 2 gang switch achter kan zetten. Weet iemand of dat inderdaad zo werkt? En is er een manier om daar in HA een visueel aantrekkelijke (voor zover mogelijk) 3 standen schakelaar van te maken?
Hangt een beetje af van het merk en type mechanische ventilatie, lees dit topic ff door, onlangs wat voorbeelden voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:41

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

asvogel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:33:

Ik heb achter de wcd van mijn MV-box een shelly 2,5 gezet en in de badkamer een temp/vochtigheids sensor. Automation maken en klaar 8)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:34
Is het mogelijk om de "set state" knop onder developers tools te gebruiken in een script?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OGuVAHB.png

Mijn Philips Hue outdoor motion sensor verliest ongeveer 1x in de 10 dagen de verbinding (verbonden via Zigbee2MQTT). Aangezien er behoorlijk wat automations aan de lichtsterkte van deze sensor hangen, wil ik graag de waarde forceren naar dag (value = 8000) of nacht (value = 0) totdat ik de sensor weer eens opnieuw toegevoegd heb.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:16
Septillion schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:28:
@maartend Als het niet standaard in de Shelly zit heb je denk ik twee opties:
- Tasmota erop zetten, die kan wel een CCT ledstrip aan.
- In HA een template light maken
Thnx

Ik krijg net te horen dat Shelly heeft belooft dit in een FW te zetten, dus mogelijk daar maar eens op wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repsect schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:09:
Is het mogelijk om de "set state" knop onder developers tools te gebruiken in een script?

[Afbeelding]

Mijn Philips Hue outdoor motion sensor verliest ongeveer 1x in de 10 dagen de verbinding (verbonden via Zigbee2MQTT). Aangezien er behoorlijk wat automations aan de lichtsterkte van deze sensor hangen, wil ik graag de waarde forceren naar dag (value = 8000) of nacht (value = 0) totdat ik de sensor weer eens opnieuw toegevoegd heb.
Volgens mij niet. Wat je kan doen is een (nieuwe) template sensor maken en die gebruiken in je automations.

De waarde van die template sensor vul je dan óf met de waarde van de motion sensor (zolang die online is) en anders zet je hem handmatig afhankelijk van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16

[Afbeelding]

mm ik heb ook een Hue sensor die eens in de zoveel tijd wegvalt. (niet allemaal)
Een restart van HA lost het dan op. Maar ben nog niet achter een permanente oplossing.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chaoss schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 23:38:
[...]

Die hdmi boost bedoel je? De andere hdmi settings lijken me niet vam toepassing? Maar die boost heb ik niet geprobeerd morgen even testen. Mijn scherm gaat wel van 'no signal' op zwart dus die detecteerd wel iets.

Kopie kan ik proberen, even kijken of ik nog ergens een 16gb sd heb liggen. En dan even een clone tooltje zoeken.
Ik moet bekennen dat ik niet precies van al die HDMI-settings begrijp wat ze doen. Jij weet dat waarschijnlijk beter dan ik ;)

Als je hier niet mee verder komt zou ik op een leeg SD-kaartje een nieuwe installatie doen. Kijken of dat wel goed gaat. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat je Pi dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48
Mijn HA was vannacht in een keer offline. Kwam erachter dat het licht niet aan ging toen in naar de WC ging. Heb toen de stekker uit de Pi getrokken en weer erin gedaan en toen deed alles het weer.
Kan ik ergens zien wat er is gebeurd? Logs worden gewist zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxoss schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:59:
Logs worden gewist zo te zien.
Dat dus....

Volgende keer power off, sd er even uit en in je laptop/pc stoppen om het log te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of via Samba (als je daarover beschikt) de log checken. Die is vaak gewoon nog zichtbaar. Maar ik snap goed dat je daar midden in de nacht niet op zit te wachten @maxoss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:20:
Maar ik snap goed dat je daar midden in de nacht niet op zit te wachten @maxoss...
Dit dus :)

Waar kan ik de logs vinden in Samba? Zie ze niet staan.

Maar ik begrijp dus dat alle logs worden gewist bij opnieuw opstarten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ìk vind het eigenlijk wel een aardig idee om te kijken of ze een "previous.log" kunnen bijhouden als de home_assistant.log geroteerd wordt bij boot. Zal er eens een issue/feature request voor aanmaken.

edit: daar is al een feature request voor met maar weinig stemmen, dus stemmen maar!

https://community.home-assistant.io/t/log-rotate/272707

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maxoss schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
[...]

Dit dus :)

Waar kan ik de logs vinden in Samba? Zie ze niet staan.
In de config map staat home-assistant.log. Als je de Samba add-on gebruikt dan zou je die zo moeten vinden.
Maar ik begrijp dus dat alle logs worden gewist bij opnieuw opstarten?
Wel de home-assistant.log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-05 11:00
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:15:
Ìk vind het eigenlijk wel een aardig idee om te kijken of ze een "previous.log" kunnen bijhouden als de home_assistant.log geroteerd wordt bij boot. Zal er eens een issue/feature request voor aanmaken.

edit: daar is al een feature request voor met maar weinig stemmen, dus stemmen maar!

https://community.home-assistant.io/t/log-rotate/272707
Oei, wat zou er dan volgens jou moeten gebeuren als je 2x opnieuw opstart? Wordt de previous.log dan weer overschreven of blijven er meer van deze files komen?

Ik denk persoonlijk dat de huidige situatie wel goed is, als je tegen een probleem aan loopt is klakkeloos opnieuw opstarten natuurlijk nooit de juiste keuze.

(ik ben er niet op tegen hoor dat je een feature request maakt, zeker doen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:19:
[...]

Oei, wat zou er dan volgens jou moeten gebeuren als je 2x opnieuw opstart? Wordt de previous.log dan weer overschreven of blijven er meer van deze files komen?

Ik denk persoonlijk dat de huidige situatie wel goed is, als je tegen een probleem aan loopt is klakkeloos opnieuw opstarten natuurlijk nooit de juiste keuze.

(ik ben er niet op tegen hoor dat je een feature request maakt, zeker doen!)
In mijn use-case zou dan previous.log weer overschreven worden inderdaad. Ik zag in de code dat je log_rotate wel kan instellen, maar ik denk dat dat een van de minst bekende / gedocumenteerde functies is...
https://github.com/home-a...nt/bootstrap.py#L261-L356

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[Afbeelding]

Het is zigbee2mqtt zeg je; kun je dan niet gewoonweg een mqtt command sturen met hierin de payload en de value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:18:
[...]

Het is zigbee2mqtt zeg je; kun je dan niet gewoonweg een mqtt command sturen met hierin de payload en de value.
Oeh, das eigenlijk wel een leuke oplossing inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe interpreteren jullie dit uit de log (debug level)?

code:
1
2
3
4
5
6
2021-04-07 18:33:32 INFO (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Parse ws data: latitude: 52.2873618723616873, longitude: 5.23176525526
2021-04-07 18:33:34 INFO (MainThread) [buienradar.buienradar_json] Parse ws data: latitude: 52.2873618723616873, longitude: 5.23176525526
2021-04-07 18:37:55 INFO (MainThread) [homeassistant.components.generic_thermostat.climate] Obtained current and target temperature. Generic thermostat active. 13.23, 18.0
2021-04-07 18:38:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Setup timed out for bootstrap - moving forward
2021-04-07 18:38:06 INFO (MainThread) [homeassistant.bootstrap] Home Assistant initialized in 335.89s
2021-04-07 18:38:06 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Starting Home Assistant

Iets houdt het opstarten tegen. Buienradar al uitgeschakeld.

---edit---
En "iets" houdt het herstarten tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.stream] Stopped stream workers
2021-04-07 18:55:06 WARNING (MainThread) [haffmpeg.core] FFmpeg isn't running!
2021-04-07 18:55:06 WARNING (MainThread) [haffmpeg.core] FFmpeg isn't running!
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.emulated_hue.upnp] UPNP responder shutting down
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [140350965048032] Connection closed by client
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.37: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.64: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.63: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:06 INFO (MainThread) [aioesphomeapi.connection] 192.168.1.68: Error while reading incoming messages: Error while receiving data: 0 bytes read on a total of 1 expected bytes
2021-04-07 18:55:16 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.hassio.handler] Timeout on /homeassistant/restart request
2021-04-07 18:57:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Timed out waiting for shutdown stage 1 to complete, the shutdown will continue
2021-04-07 18:58:06 WARNING (MainThread) [homeassistant.core] Timed out waiting for shutdown stage 2 to complete, the shutdown will continue

[ Voor 49% gewijzigd door barrymossel op 07-04-2021 18:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Eerste woensdag van de maand, dus release day!

2021.4.0 is zojuist vrijgegeven. Kan nog even duren voor alle builds klaar zijn :) (zie https://dev.azure.com/hom...uildId=63563&view=results)

Release notes: https://www.home-assistant.io/blog/2021/04/07/release-20214/

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:46:
Eerste woensdag van de maand, dus release day!

2021.4.0 is zojuist vrijgegeven. Kan nog even duren voor alle builds klaar zijn :) (zie https://dev.azure.com/hom...uildId=63563&view=results)

Release notes: https://www.home-assistant.io/blog/2021/04/07/release-20214/
Ben benieuwd hoeveel mensen de analytics aan gaan zetten, en op wat voor getallen we dan uitkomen _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had hem al aan staan sinds 2021.4.0.b3 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hmmbob Waar vind jij die build-link altijd? Ik heb er ooit eens naar gezocht maar kon het toen niet vinden :+

Had vorige week de release notes al wat door zitten snuffelen maar is toch nog wel aardig aangevuld. Dingen waar ik benieuwd naar ben:

"Database upgrades, please be patient" Oewww... Misschien dat ik maar gewoon weer een db delete doe. Misschien dat hij daarna ook weer wat normaler reageert want hoe veel ik ook toe voeg, hij is al maanden steady 13GB :+

Automation debug ziet er goed uit! Sterker nog, tijdens het maken van de automation in de UI zou ik best altijd zo'n flow diagram van iconen ernaast willen hebben zodat ik snel kan zien waar ik ben etc. En nee, ik ga niet naar NodeRed. Ik wil geen lijntjes trekken :+

Verder best tevreden met de UI ook al heb ik wel het idee (maar kan er de vinger niet echt op leggen) dat sinds 2021.3 het mixen van yaml en UI minder soepel gaat. Oa dat de hele chooser als yaml getoond wordt als ik daarin als een van de stappen een service call met data doe die niet via de UI kan.

Iets wat ik niet terug zie in de release notes wat ik wel verwacht had: opt in per integration/addon/etc voor de Have I Been Pwned... Of in ieder geval een ignore knop.

Ziet er verder uit als een steady release! d:)b Okay, party time!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dan weer die lijst met breaking changes ziet, dan weet je dat zoiets nooit voor het grote publiek gaat zijn. Kan er niks aan doen, maar ik begin me er toch wel een beetje aan te irriteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:57:
@Hmmbob Waar vind jij die build-link altijd? Ik heb er ooit eens naar gezocht maar kon het toen niet vinden :+
https://dev.azure.com/hom...efinitionId=76&_a=summary
Had vorige week de release notes al wat door zitten snuffelen maar is toch nog wel aardig aangevuld. Dingen waar ik benieuwd naar ben:

"Database upgrades, please be patient" Oewww... Misschien dat ik maar gewoon weer een db delete doe. Misschien dat hij daarna ook weer wat normaler reageert want hoe veel ik ook toe voeg, hij is al maanden steady 13GB :+
Sowieso wel eens goed om flink de bezem door je recorder instellingen te halen - waarom leg je zoveel vast? Allemaal schrijf acties op je schijf...
Automation debug ziet er goed uit! Sterker nog, tijdens het maken van de automation in de UI zou ik best altijd zo'n flow diagram van iconen ernaast willen hebben zodat ik snel kan zien waar ik ben etc. En nee, ik ga niet naar NodeRed. Ik wil geen lijntjes trekken :+
Ja, die heb ik ook al gebruikt! Bleek dat mijn air quality automatisering regelmatig bleef wachten op een nog lopende actie. Die gaan we binnenkort maar eens verbouwen :+
Iets wat ik niet terug zie in de release notes wat ik wel verwacht had: opt in per integration/addon/etc voor de Have I Been Pwned... Of in ieder geval een ignore knop.
Dat is toch een onderdeel van supervisor of het OS? Dan zit het niet in Core natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:04:
Als je dan weer die lijst met breaking changes ziet, dan weet je dat zoiets nooit voor het grote publiek gaat zijn. Kan er niks aan doen, maar ik begin me er toch wel een beetje aan te irriteren...
Of je overdrijft een beetje, want als je erdoorheen klikt zie je meerdere wijzigingen die relatief klein zijn en vooral voor geavanceerde/edge cases impact hebben.

Daarnaast, niemand die alle integraties uit die lijst allemaal gebruikt. Met 1770+ integraties zal er allicht wel eens een breaking change zijn, en met zoveel integraties wordt die lijst vanzelf langer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 29-05 13:11
barrymossel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:04:
wat is het grote publiek.. jan met de korte achternaam neemt gewoon hue of tradfri en vindt alleen lampen schakelen genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:04:
Sowieso wel eens goed om flink de bezem door je recorder instellingen te halen - waarom leg je zoveel vast? Allemaal schrijf acties op je schijf...
Luiheid :+ Misschien iets voor een WTH-month maar ik vind de include en exclude van de recoder echt onwerkbaar om aan te passen.
Dat is toch een onderdeel van supervisor of het OS? Dan zit het niet in Core natuurlijk :+
Half half denk ik? Anders moet het echt gewoon door de yaml scrapen ofzo.

En eens met de breaking changes :+

@zoeperman Dat noem ik simpele zielen :+ Er is nu gewoon best een groot gat tussen amper smart te noemen Tradfri en echt wat slimme zaken. Met de mogelijkheden die steeds toegevoegd worden aan de UI wordt de drempel wel aardig verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:06:
[...]

Of je overdrijft een beetje, want als je erdoorheen klikt zie je meerdere wijzigingen die relatief klein zijn en vooral voor geavanceerde/edge cases impact hebben.

Daarnaast, niemand die alle integraties uit die lijst allemaal gebruikt. Met 1770+ integraties zal er allicht wel eens een breaking change zijn, en met zoveel integraties wordt die lijst vanzelf langer natuurlijk.
De kans is gewoon heel erg groot dat als je klakkeloos update, zoals je met ieder consumentenproduct doet, je een keer een kapot systeem hebt. Totaal niet geschikt voor de gemiddelde consument (ofwel het grote publiek). Het is gewoon iets wat niet zomaar blijft werken.
zoeperman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:08:
[...]

wat is het grote publiek.. jan met de korte achternaam neemt gewoon hue of tradfri en vindt alleen lampen schakelen genoeg.
Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die een werkend (HA) systeem zouden willen hebben en daar ook nog eens voor zouden willen betalen. Maar dat gaat never nooit werken met Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Zo, na jullie adviezen is inmiddels de Homey verkocht en komt er morgen een i3-NUCje binnen. Conbee Zigbee stick is er al, dus we kunnen weer opnieuw opbouwen heen.

Nu zie ik wel de voordelen van het draaien van HA in een container, zodat ik nog 1 of 2 andere services (adguard en misschien een fileservertje) op de NUC kan draaien.

Ik zat zelf te denken aan ProxMox omdat ik er hier wel wat positiefs over heb gelezen. Is dat inderdaad een nog aan te raden aanvliegroute om HA stabiel te draaien?
Of is iets als VirtualBox verstandiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 29-05 13:11
mikekiwi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:19:
[...]

Zo, na jullie adviezen is inmiddels de Homey verkocht en komt er morgen een i3-NUCje binnen. Conbee Zigbee stick is er al, dus we kunnen weer opnieuw opbouwen heen.

Nu zie ik wel de voordelen van het draaien van HA in een container, zodat ik nog 1 of 2 andere services (adguard en misschien een fileservertje) op de NUC kan draaien.

Ik zat zelf te denken aan ProxMox omdat ik er hier wel wat positiefs over heb gelezen. Is dat inderdaad een nog aan te raden aanvliegroute om HA stabiel te draaien?
dan zou ik inderdaad proxmox kiezen en geen virtualbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mikekiwi schreef op woensdag 7 april 2021 @ 21:19:
[...]

Nee hoor, proxmox kan prima - gebruik ik ook.

Zijn twee opties: draai een complete HA virtual machine (incl HA OS en addons) of maak een Linux bak (bijv Debian) en draai daar Docker op.

Keuzes, keuzes....

Edit: goede guide voor HA op proxmox hier: https://community.home-as...tant-using-proxmox/201835
Edit: er is ook een Proxmox topic hier: Het grote Proxmox VE topic

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2021 21:26 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.