Toon posts:

Welke Smarthome Bridge/Hub te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik ben op zoek naar wat advies over hoe mijn slimme apparaten qua functionaliteit wat uit te breiden en beter te laten integreren.

Wat heb ik al in bezit?:
- 4 Hue-lampen, routines gebaseerd op zonsopgang en zonsondergang. Stembediening werkt niet meer, heb nog de oude Hue-bridge
- Hue Dimmer Switch
- 1 wifi/zigbee buitenlamp, gewoon op tijd geschakeld
- Somfy zonnescherm en Somfy screens, heb nu een Connexoon-apparaat aan de router hangen met aparte app
- diverse Google home-speakers
- Nefit Easy thermostaat
- Youless P1 slimme meter uitlezer

Wat wil ik?:
- stembediening
- meer slimme lampen toevoegen
- wat meer integratie
- wat stekkerswitches
- dat het gewoon werkt
- een hub die de boel wat meer integreert zodat ik in 1 omgeving alles kan regelen en instellen
- misschien later nog wat slimme dingen toevoegen die ik nu nog niet heb bedacht/toegepast

Wat wil ik niet?:
- een nieuwe hobby erbij. M.a.w.: het moet gebruiksvriendelijk zijn en wil geen programmeercursus moeten volgen om het draaiende te krijgen en te houden

Het lijkt dat ik met bijv de Lidl Zigbee-gateway al een heel eind ga komen. Ik lees veel positiefs over SmartThings, maar ook wat onzekerheid over de toekomst nu Samsung geen hardware meer gaat produceren.

Wie heeft hier ervaring mee en kan adviseren over welke bridge/gateway/hub ik het beste kan aanschaffen om bovenstaand met elkaar en met mij te laten praten?

Alle reacties

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoewel ik zelf groot voorstander ben van het gebruiken van integratie software (zoals Home Assistant of OpenHAB) icm verschillende hubs denk ik dat het in jouw geval handiger is om eens een keer te kijken naar Homey.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mikekiwi
Dank voor je input, is wel een redelijke stap qua prijs tov de dingen die ik al bekeken had. Wat is jouw motivatie om deze voor te stellen? Wat is de meerwaarde tov een (behoorlijk) goedkopere alternatieve zigbee-bridge?

Als het bijv. alleen om betere Somfy-integratie gaat dan is dat m.i. een beperkte meerwaarde, als het om meer voordelen gaat dan wordt het een ander verhaal uiteraard.

Edit: en het hoeft voor mij echt niet de prijs van een Lidl gateway te zijn, maar bijv een Smartthings hub is net iets meer dan 100 euro. Heeft Zigbee en Z-wave, maar mist tov Homey BT en 433/866MHz

[Voor 20% gewijzigd door mikekiwi op 20-03-2021 10:34]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn motivatie is voornamelijk omdat je geen andere keuze hebt. Je wil dingen integreren. Iets als een lidl zigbee gateway of vergelijkbare hub gaat je niet vooruit helpen. Sterker nog. Ik vermoed dat de apps die die apparaten hebben een behoorlijke stap achteruit zijn ivm de Hue app. Je kunt dan misschien je buitenlamp er bij hangen, maar je dimmerswitch werkt niet meer en met je P1 meter en somfy doet ie al helemaal niks.

Eigenlijk zou ik een soort integrator aanraden. Een laag bovenop je systeem welke met de verschillende onderdelen praat. Daarbij kun je dus bijvoorbeeld aan een Home Assistant denken, maar dat vind je waarschijnlijk te bewerkelijk. Je zou ook de Google Home app kunnen gebruiken om je verschillende systemen aan elkaar te hangen, maar zoals je aangeeft is je Hue bridge te oud, en daarnaast vind ik de integratie mogelijkheden van Google Home nog wat te beperkt.

Op die manier kom ik eigenlijk bij Homey uit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• mikekiwi
OK, dank voor de toelichting.

Ik dacht er duidelijk iets te makkelijk over en moet we wat meer inlezen. Dat er misschien iets niet werkt (dimmer switch) is overkomelijk (want goedkoop vervangbaar) en de P1-meter inzetten is niet het hoofddoel. Somfy doet het met de Connexoon-hub op zich nu ook wel, maar voor een echt goede integratie moet ik dus iets verder denken dan dat ik deed....

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee