Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.361.214 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
barrymossel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:44:
Zojuist zie ik in een grafiek de tijd in de middag getoond worden als 00:15 p.m. Buiten dat ik dat nog nooit gezien heb en best wel vreemd vind (in Amerika is het toch ook gewoon 12:15 p.m.?), kan ik zo 1-2-3 niet vinden waar dat op gebaseerd is en hoe dit aan te passen is.

Iemand een idee waar ik moet kijken?
Tijdaanduidingen binnen HA zijn bloedirritant. Worden op verschillende plekken verschillende noteringen gebruikt. Snap werkelijk niet waarom het devteam dit niet oppakt. Zitten notabene diverse NL'ers in...

Er zou gewoon een system-wide instelling moeten zijn om het aan te passen.

</rant>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05 21:48
sOid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]

Tijdaanduidingen binnen HA zijn bloedirritant. Worden op verschillende plekken verschillende noteringen gebruikt. Snap werkelijk niet waarom het devteam dit niet oppakt. Zitten notabene diverse NL'ers in...

</rant>
Dát topic heb ik net ook gelezen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 20:00

wielhelm

80/86 ST bladebladed

De kaart verschijnt hier ook niet automatisch helaas. yes f5 refresh
TheMystery schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb hem even geinstalleerd via hacs en als integration toegevoegd.
Hierna via integrations geconfigureerd, maar als ik hem dan aan mijn dachtbord wil toevoegen staat de kaart er niet bij en als ik handmatig de kaart toevoeg zegt ie niet beschikbaar is.

moeten we nog handmatig een dashboard resource aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 20:30

Toppertje

www.davideografie.nl

Sine schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:17:
Hmnein, zegt mij helemaal niks.

Eigenlijk ook nooit problemen gehad met de hass images, zeker niet op de pi3
Weer met een schone installatie begonnen, terminal geinstalleerd en vervolgens HACS proberen te installeren, wederom dezelfde foutmelding (config flow could not be loaded), uit onderstaande log misschien te halen wat er fout gaat?

Als ik nu overigens weer naar integraties ga, en rechtsonder op "Integratie toevoegen" klik, blijft er het volgende in beeld staan: Even geduld a.u.b. terwijl de integratie wordt geïnstalleerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Logger: homeassistant.util.package
Source: util/package.py:85
First occurred: 10:55:04 (1 occurrences)
Last logged: 10:55:04

Unable to install package hacs_frontend==20210214110032: WARNING: Retrying (Retry(total=4, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487dd30>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=3, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487dbc8>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=2, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487da78>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=1, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d9a0>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=0, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d9b8>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /simple/hacs-frontend/ WARNING: Retrying (Retry(total=4, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d6e8>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /alpine-3.12/armv7/ WARNING: Retrying (Retry(total=3, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d628>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /alpine-3.12/armv7/ WARNING: Retrying (Retry(total=2, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d4d8>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /alpine-3.12/armv7/ WARNING: Retrying (Retry(total=1, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d400>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /alpine-3.12/armv7/ WARNING: Retrying (Retry(total=0, connect=None, read=None, redirect=None, status=None)) after connection broken by 
'NewConnectionError('<pip._vendor.urllib3.connection.HTTPSConnection object at 0x7487d418>: Failed to establish a new connection: [Errno -2] Name does not resolve')': /alpine-3.12/armv7/ERROR: Could not find a version that satisfies the requirement hacs_frontend==20210214110032 (from versions: none) ERROR: No matching distribution found for hacs_frontend==20210214110032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-05 22:10
Terminal?

Waarom niet gewoon een voorgebakken image?

https://github.com/home-a...2/hassos_rpi3-5.12.img.xz

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:21:
[...]

</rant>
Helemaal eens. Op werkelijk ieder digitaal systeem/apparaat waar ik de laatste ~30 jaar mee gewerkt heb, kon ik de tijdsinstelling binnen enkele minuten aanpassen naar 24-uurs weergave. Bij Home Assistant heb ik het (na uren proberen en na het doorspitten van de hierboven genoemde post) maar opgegeven. Het resultaat is een semi-willekeurige mix tussen 24-uur en AM/PM notaties in de GUI. De mini-graph-card maakt er een nog grotere bende van. Daar kan het ‘s nachts 24h39 zijn 😀

Ik snap dat de developers dit niet het meest urgente/sexy issue vinden om op te pakken, maar erg professioneel oogt het niet. Ik vermoed dat ‘just AM/PM’ notatie wel goed werkt, waardoor de belangrijkste (Amerikaanse) doelgroep geen enkel weet heeft van dit issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scorpion303 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:16:
[...]

Helemaal eens. Op werkelijk ieder digitaal systeem/apparaat waar ik de laatste ~30 jaar mee gewerkt heb, kon ik de tijdsinstelling binnen enkele minuten aanpassen naar 24-uurs weergave. Bij Home Assistant heb ik het (na uren proberen en na het doorspitten van de hierboven genoemde post) maar opgegeven. Het resultaat is een semi-willekeurige mix tussen 24-uur en AM/PM notaties in de GUI. De mini-graph-card maakt er een nog grotere bende van. Daar kan het ‘s nachts 24h39 zijn 😀

Ik snap dat de developers dit niet het meest urgente/sexy issue vinden om op te pakken, maar erg professioneel oogt het niet. Ik vermoed dat ‘just AM/PM’ notatie wel goed werkt, waardoor de belangrijkste (Amerikaanse) doelgroep geen enkel weet heeft van dit issue.
Ja exact. Maar dat vind ik wel opmerkelijk, omdat er dus NL'se developers in het core team zitten. Die moeten zich hier ook aan ergeren, denk ik dan. De workaround waar @barrymossel naar linkt vind ik geen oplossing. Kan geen andere applicatie noemen waarbij het zo verwarrend is. Doet me denken aan Adobe vroeger, daar was het ook alleen met veel moeite mogelijk om Photoshop in een andere taal dan de systeemtaal te installeren.

In het kader van wishful thinking: misschien helpt het om @Frenck te mentionen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Ja, Home assistant (zoals hier omschreven) op een USB stick met BelenaEtcher en vervolgens HACS installeren zoals dit stappenplan.

Ik zal het nu eens met die image proberen, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:39
aex351 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 00:10:
Voor degene die gebruik maken van de Neerslag Card (Buienalarm en/of Buienradar grafiek). Ik heb deze doorontwikkeld naar de Neerslag App. Dit is een alles-in-één oplossing (front-end + back-end) en daardoor redelijk uniek in de wereld van Home Assistant.De custom sensors van de Neerslag Card zijn nu verwerkt in een Home Assistant integratie. Dit is volledig via de interface te configureren. Zo kan je nu via de interface je latitude en longitude per sensor beheren of gebruik maken van de ingebouwde locatie gegevens van Home Assistant. Deze integratie bevat ook de Neerslag Card.

Volgende stap is om wellicht ook extra sensors toe te voegen. Bijvoorbeeld om aan te geven dat het gaat regenen. En over hoeveel minuten het gaat regenen. etc. Dat kan je dan in je automation gebruiken. Bijvoorbeeld om een push notificatie te krijgen om je mobiel of om de zonnescherm naar binnen te halen.

Migratie pad van Neerslag Card naar Neerslag App (heel simpel):
Wil je gebruik maken van de Neerslag App, verwijder dan eerst de Neerslag Card. Ook is het handig om de custom sensors te verwijderen, want de Neerslag App maakt daar geen gebruik van.

[Afbeelding]
Zojuist de repo toegevoegd en de integratie toegevoegd. Maar in het dashboard krijg ik bij het toevoegen van cards niets als ik op neerslag zoek Oke, laat maar, scherm refresh en nu is hij er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
scorpion303 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:16:
[...]

In principe werkt het voor mij allemaal prima, echter is het wel bizar dat metric/imperial wél aan te passen is, maar tijdsaanduiding niet. Ik gebruik op meerdere devices (met verschillende talen) HA, zou wel lekker zijn als alles dus gelijk is ongeacht device.

Dat mini-graph-card het weer helemaal anders aanpakt vind ik echt heel erg slecht. Hoezo hebben cards andere tijdsinstellingen dan de rest van HA? Slaat mijn inziens echt nergens op. Maar goed, het lijkt nu opgelost voor mij (ik zie ook geen 24:xx).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Inderdaad ergens een optie om het ding naar 24h mode te forceren was erg welkom.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• barrymossel
Sine schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:48:
Inderdaad ergens een optie om het ding naar 24h mode te forceren was erg welkom.
Voten maar: https://community.home-as...12-24h-time-format/295598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Toppertje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:30:
[...]

Ja, Home assistant (zoals hier omschreven) op een USB stick met BelenaEtcher en vervolgens HACS installeren zoals dit stappenplan.

Ik zal het nu eens met die image proberen, dank!
Draai je op een USB stick of een SD card? USB sticks zijn over het algemeen niet snel genoeg om vloeiend HA te draaien

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

dxta schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:24:
[...]

Draai je op een USB stick of een SD card? USB sticks zijn over het algemeen niet snel genoeg om vloeiend HA te draaien
USB stick, deze om precies te zijn.
Voordat ik opnieuw ben begonnen ook die USB stick gebruikt en eigenlijk nooit (merkbare) problemen gehad met snelheid. Voor een USB stick gekozen omdat ik las dat een SD kaart snel defect raakt door HA.

Nu dus voor het eerst problemen omdat ik HACS niet geïnstalleerd krijg...

[ Voor 7% gewijzigd door Toppertje op 02-04-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07:33
Toppertje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:00:
[...]

USB stick, deze om precies te zijn.
Voordat ik opnieuw ben begonnen ook die USB stick gebruikt en eigenlijk nooit (merkbare) problemen gehad met snelheid. Voor een USB stick gekozen omdat ik las dat een SD kaart snel defect raakt door HA.

Nu dus voor het eerst problemen omdat ik HACS niet geïnstalleerd krijg...
Die foutmelding lijkt me niks met je USB stick te maken te hebben. Schrijfsnelheid naar zo'n USB stick is wel vrij laag, maar ik weet niet hoeveel je daarvan gaat merken als het eenmaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:34
Sinds gisteren over op Proxmox voor HA, hierbij ook definitief afscheid genomen van Domoticz.
Ik ben nu bezig om mijn lampen weer te laten werken.
als ik s'avonds naar bed ga dan druk ik op een knopje (Xiaomi Mini Wireless switch) en in de oude situatie gingen vervolgens de lampen in een periode van 20-40 seconden uit.

Ik had nu bedacht om twee automations te maken:
- 1 automation dat als ik na 21.30 op het knopje druk dat de schakelaar nacht aan gaat.
- 1 automation welke als trigger de schakelaar nacht heeft als actie een delay van xx seconden en daarna de lampen uit.

Gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:38:
[...]

..
Dat mini-graph-card het weer helemaal anders aanpakt vind ik echt heel erg slecht. Hoezo hebben cards andere tijdsinstellingen dan de rest van HA? Slaat mijn inziens echt nergens op. Maar goed, het lijkt nu opgelost voor mij (ik zie ook geen 24:xx).
Net nog even gekeken en de mini-graph-card gaat nu (mits je daar de 24h notatie expliciet afdwingt) inderdaad netjes van 23:59 naar 00:00. Wellicht een foutje uit eerdere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Robbie T schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:43:
Sinds gisteren over op Proxmox voor HA, hierbij ook definitief afscheid genomen van Domoticz.
als ik s'avonds naar bed ga dan druk ik op een knopje (Xiaomi Mini Wireless switch) en in de oude situatie gingen vervolgens de lampen in een periode van 20-40 seconden uit.

- 1 automation dat als ik na 21.30 op het knopje druk dat de schakelaar nacht aan gaat.
- 1 automation welke als trigger de schakelaar nacht heeft als actie een delay van xx seconden en daarna de lampen uit.

Gaat dat werken?
Heel duidelijk ben je niet... ;) Wat wil je precies?

Knopje (binary_sensor) gebruiken als trigger (from off to on). En dan werken met conditions. Of choose binnen action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 13:22
Hoi

Weet iemand trouwens waar de Supervisor (Proxmox VM) zijn performance-data vandaan haalt?

Proxmox control panel: 90% RAM in gebruik (vd 4GB)
Supervisor:

Supervisor RAM-gebruik
3.7 %

Core RAM-gebruik
8 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 15:39
Zucht... Ik probeer een site te vinden om informatie van stroom en gas verbruik te verkrijgen in InfluxDB en Grafana.

Wie heeft zoiets kunnen vinden die je stap voor stap kan helpen?

Ik denk dan bijv. aan:
- Stroomverbruik
- Stroomopwekking
- Dagelijks stroomverbruik
- Dagelijks stroomopwekking

Ik heb wel stroomverbruik en stroomopwekking voor elkaar gekregen, maar zo te zien worden ze tegen elkaar afgestreept. Stroomopwekking komt op 0 te staan als de wasmachine of vaatwasser aan staat...

Wie o wie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Lelletje Hoe meet je dat nu? Als je echt je eigen verbruik wilt zien incl PV dan kan dat niet met alleen P1. Dan zal je ook je PV moeten uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Ja dat is een goede, ik kan mijn PV niet uitlezen, of ja, ik weet niet hoe. Ik heb het inderdaad via P1 aangesloten. Ik heb een Growatt ShineLan eraan gekoppeld, ik kan daarop inloggen.

Ik heb eea al geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar om een plant id te verkrijgen. Ik voeg het toe, maar dan gebeurt er niets in de app.

[ Voor 28% gewijzigd door Lelletje op 02-04-2021 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-05 20:09
Lelletje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:15:
Zucht... Ik probeer een site te vinden om informatie van stroom en gas verbruik te verkrijgen in InfluxDB en Grafana.

Wie heeft zoiets kunnen vinden die je stap voor stap kan helpen?

Ik denk dan bijv. aan:
- Stroomverbruik
- Stroomopwekking
- Dagelijks stroomverbruik
- Dagelijks stroomopwekking

Ik heb wel stroomverbruik en stroomopwekking voor elkaar gekregen, maar zo te zien worden ze tegen elkaar afgestreept. Stroomopwekking komt op 0 te staan als de wasmachine of vaatwasser aan staat...

Wie o wie....
Haha, bestaat er toeval? Ben vanmiddag bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen, heb het nu aardig werkend. Heb je deze links al gezien? Dummylabs en HA documentatie op InfluxDB geven best wel een goed beeld van wat er mogelijk is en hoe het moet.

Hoe meet je op dit moment je verbruik? Met een P1 kabel? De utility meter kan je sowieso helpen met het juist opzetten van de relevante measures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
Ronker32 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:20:
[...]

Haha, bestaat er toeval? Ben vanmiddag bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen, heb het nu aardig werkend. Heb je deze links al gezien? Dummylabs en HA documentatie op InfluxDB geven best wel een goed beeld van wat er mogelijk is en hoe het moet.

Hoe meet je op dit moment je verbruik? Met een P1 kabel? De utility meter kan je sowieso helpen met het juist opzetten van de relevante measures.
Die Dummylabs helpt al veel, thanks!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 19:02

HJR

Ja hij is binnen! Mijn limited edition Home Assistant. Vervangt m'n Chinese Icy NUC kloon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpHSMHypsAT4DWP_7RPSdyQbqiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIRJhDF0D2qlzUPMlH09wR8L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg9z_yNkiB7Vim2LaE_K--1phf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0RAybuyglERGPhy3MJyrcTj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 10:34
Haha mooi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ronker32 @Lelletje Toevallig afgelopen week opnieuw Influxdb geïnstalleerd en geconfigureerd via docker (zie een aantal pagina's terug voor wat configdingen). Was vrij eenvoudig.

Ik lees slimme meter via P1/USB-kabel uit met HA (standaardintegratie). Vervolgens stuurt HA die data naar Influxdb. Grafana moet ik nog even opnieuw koppelen, al moet ik zeggen dat je met de nieuwe Influxdb ook grafiekjes kunt maken van je verzamelde data. Grafana is dus wat minder relevant geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 15:55

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Over een paar daagjes 2021.4
Hier alvast de beta release notes
https://rc--home-assistan...2021/03/31/release-20214/

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Laatst online: 00:39
Weet iemand dit hier? Ik zit voor zwave nog op de oude integratie. Betekend een overstap naar zwavejs dat ik alles opnieuw moet configureren of is er een tool om makkelijk over te stappen? Ik heb eigenlijk geen zin om alles opnieuw te moeten doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Moosjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:50:
Weet iemand dit hier? Ik zit voor zwave nog op de oude integratie. Betekend een overstap naar zwavejs dat ik alles opnieuw moet configureren of is er een tool om makkelijk over te stappen? Ik heb eigenlijk geen zin om alles opnieuw te moeten doen :P
Volgens blijven je devices op je usb stick opgeslagen

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:58
Wat @martinvdm hierboven aangeeft. Bij ZWave wordt het netwerk door de coördinator / stick opgeslagen. Als het goed is moet je dus kunnen overstappen door puur de software te wisselen. Enige voorwaarde AFAIK is dat je dezelfde network key moet behouden. Maar ik vermoed dat er hier of daar ook wel een handleiding / blogpost te vinden is over hoe je deze overstap kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 19:06
Ik maak graag gebruik van de ervaring van andere. Tijden heb ik een Raspberry Pi met Domoticz met daaraan P1 kabel (usb), RFlink (arduino via USB) (voor het ontvangen van de KaKu deurbel) en op de GPIO poorten een inductieve sensor t.b.v. de watermeter gehad. Tegenwoordig ben ik in het bezit van een NUC met daarop VMware met Home Assistant.

Nu heb ik in de meterkast nog steeds mijn Raspberry Pi liggen waarop inmiddels DSMR draait welke weer Connect via MQTT naar Home Assistant het uitlezen van de slimme meter lukt dus.

Alleen nu mijn vraag hoe kan ik het beste de RFLink en de GPIO poorten weer werkend krijgen op Home Assistant. Ik heb al zitten kijken naar socat, ser2net maar vraag mij af of dat de beste oplossingen zijn. Kan ik bijvoorbeeld beter een 2de Home Assistant op de Raspberry Pi in de meterkast installeren welke weer linkt aan die op de NUC (VMware) Alvast bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@ngommers De watermeter lees ik uit met een NPN sensor aangesloten op een Wemos D1 met ESPHome, daarvoor hoeft je Raspberry Pi niet per se te blijven draaien dus.

Voor DSMR is er sinds kort ook een HA add-on (https://community.home-as...for-home-assistant/279087), dus die zou je ook aan je HA op je NUC Kunnen toevoegen.

Voor je RFLink is er binnen HA een integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/rflink/

[ Voor 17% gewijzigd door JBS op 02-04-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-05 19:06
JBS schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:44:
@ngommers De watermeter lees ik uit met een NPN sensor aangesloten op een Wemos D1 met ESPHome, daarvoor hoeft je Raspberry Pi niet per se te blijven draaien dus.

Voor DSMR is er sinds kort ook een HA add-on (https://community.home-as...for-home-assistant/279087), dus die zou je ook aan je HA op je NUC Kunnen toevoegen.

Voor je RFLink is er binnen HA een integratie: https://www.home-assistant.io/integrations/rflink/
Bedankt voor de reactie, van die Wemos had ik nog niet eerder gehoord. Ga mij daar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Jesse- schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:32:
[...]

Die foutmelding lijkt me niks met je USB stick te maken te hebben. Schrijfsnelheid naar zo'n USB stick is wel vrij laag, maar ik weet niet hoeveel je daarvan gaat merken als het eenmaal draait.
Is het nog slim om bepaalde dingen uit te zetten, zoals het opslaan van geschiedenis etc. om de USB stick langer mee te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:46
ik heb sinds een week of 4 (weet het niet exact) problemen dat mijn lampen en motionsensor heel erg traag schakelen/reageren.
Het duurt nu minimaal 2 a 3 seconden voordat de lamp in de gang aan gaat (d.m.v. detectie via motionsensor) en de lampen in de woonkamer (6 stuks) duurt nog langer 8 seconden voordat ze allemaal aanstaan.

Het heeft ruim een jaar stabiel gedraaid waarbij het systeem veel sneller was lees: milliseconden.
Is dit een bekend probleem of waar moet ik zoeken?

Home Assistant is geïnstalleerd op een Pi3 i.c.m. een CC2531 stick:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUyGVXxp-ei4-uxhgslRH_OcRm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a6DM6YsZ9v7yEAMs3rhiCV2T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:30

aex351

I am the one

water_escape schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:29:
Begrijp ik nu dat ik het beste even alle weer gerelateerd onderdelen moet verwijderen en daarna deze in te stellen?

En klopt het dat ik hem niet in HACS zie, ondank je beschrijving dat hij via HACS te downloaden is?

This is the recommended option and also allows for easy updates.

Add this repository to HACS;
Add the Neerslag App in the Home Assistant Community Store;
Add the Neerslag App as an Integration in Home Assistant (config/integration).

[...]
Het is een een 'custom' repository. Dit betekend dat het nog niet standaard via HACS aangeboden wordt. Ik zal kijken of ik het ook onderdeel kan laten uitmaken van de standaard HACS repositories.
Hmmbob schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:41:
[...]

Hier thuis zou de grootste PAF behaald worden als er niet 2 maar 1 lijntje is, die dan wel de gegevens van beiden bevat. Oftewel: zou het in te bouwen / configureren zijn dat de card het gemiddelde van de twee sensoren pakt, als deze allebei data bevatten?

Zeg maar Buienalarm geeft 2mm, Buienradar geeft 6mm, de card heeft 1 lijn met 4mm?
Hier had ik zelf ook al over nagedacht. Het stond al op mijn lijst voor de Neerslag Card. Een punt hiermee wel is, het komt nog wel eens voor dat Buienalarm regen laat zien. Terwijl Buienradar zegt dat het droog blijft. Of omgekeerd (al maak ik dat weinig mee). Hierdoor klopt de grafiek minder. Een (lichte) regenval, wordt dan ineens gehalveerd. Waardoor er minder sprake is van regenval wanneer je naar de grafiek kijkt.
TheMystery schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:35:
[...]

Ik heb hem even geinstalleerd via hacs en als integration toegevoegd.
Hierna via integrations geconfigureerd, maar als ik hem dan aan mijn dachtbord wil toevoegen staat de kaart er niet bij en als ik handmatig de kaart toevoeg zegt ie niet beschikbaar is.

moeten we nog handmatig een dashboard resource aanmaken?
Nee dat is niet nodig. Je zal waarschijnlijk even de browser pagina moeten verversen. Het toevoegen van de Neerslag Card gaat precies zoals je elk ander standaard Home Assistant card toevoegt aan je dashboard. Via de interface.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-05 13:22
Zoek t topic ff door, het is eerder behandeld meen ik 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:23

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heel kort, je gekoppelde nodes staan op je z-wave stick, dus je hoeft niet je huis door te rennen. Wel gaan al je entity ID's eraan, en moet je ze of aan de integratie kant renamen naar wat ze waren, of je UI en automations en scripts aanpassen.

Als je je een beetje voorbereidt met een excel overzichtje ben je in principe zo klaar als je met een fatsoenlijke text editor bij je configuratie kunt (of 't dmv de UI in elkaar klikt). Oud --> nieuw zeg maar. En ik heb 35 nodes :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:15

BCGraaf

BC

HJR schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:11:
Ja hij is binnen! Mijn limited edition Home Assistant. Vervangt m'n Chinese Icy NUC kloon
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mijne vandaag ook binnen gehad. Had gehoopt dat het plug and play is. Maar krijg via de browser met geen mogelijkheid het opstart scherm van home assistant. Krijg verbinding geweigerd. Morgen er maar eens een scherm aan hangen en kijken of die wat meer informatie geeft. Zijn er nog tips en tricks die ik eventueel kan uitvoeren? De app (iOS) herkend hem ook niet.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 19:47
[...]

Nee dat is niet nodig. Je zal waarschijnlijk even de browser pagina moeten verversen. Het toevoegen van de Neerslag Card gaat precies zoals je elk ander standaard Home Assistant card toevoegt aan je dashboard. Via de interface.
Dat doe ik eigenlijk standaard al, maar de kaart komt er niet bijstaan, bij handmatig toevoegen deze melding:
Custom element doesn't exist: neerslag-card

De 2 entiteiten van de integratie zijn wel beschikbaar

Edit: voor de zekerheid bij bronnen /custom_components/neerslag/home-assistant-neerslag-card/neerslag-card.js toegevoegd maar dan zie ik hem ook niet.

Edit2: na nog wat andere devices te hebben geprobeerd en meerdere malen een browser refresh te hebben gedaan werkt het nu :)

[ Voor 23% gewijzigd door TheMystery op 02-04-2021 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Toppertje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:13:
[...]

Is het nog slim om bepaalde dingen uit te zetten, zoals het opslaan van geschiedenis etc. om de USB stick langer mee te laten gaan?
Waarom een stick? Je had toch een SSD?

Er stonden er bij V&A laatst nieuwe van 60GB voor 10 euro oid, daar heb ik er een paar van ingeslagen voor dit soort toepassingen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03:30

aex351

I am the one

TheMystery schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:48:
[...]

Dat doe ik eigenlijk standaard al, maar de kaart komt er niet bijstaan, bij handmatig toevoegen deze melding:
Custom element doesn't exist: neerslag-card

De 2 entiteiten van de integratie zijn wel beschikbaar

Edit: voor de zekerheid bij bronnen /custom_components/neerslag/home-assistant-neerslag-card/neerslag-card.js toegevoegd maar dan zie ik hem ook niet.

Edit2: na nog wat andere devices te hebben geprobeerd en meerdere malen een browser refresh te hebben gedaan werkt het nu :)
Het zal mogelijk aan je browser cache hebben gelegen dan.

Een andere mogelijkheid is dat Home Assistant de Neerslag Card sneller heeft geladen dan andere primaire componenten. Waardoor de front-end view van Home Assistant de Neerslag Card niet kan laden. Dit gebeurd vooral wanneer je Home Assistant op een wat tragere machine draait. Het gaat dan echt om milliseconden/seconden. Een ingebakken workaround (zit nu in de Neerslag Card) is dat deze met een vertraging van 2 seconden wordt geladen. Voor een Raspberry Pi 2 (mijn device) is dit voldoende.

Laat maar weten als dit probleem zich vaker voordoet. Een simpele test is om je browser pagina een aantal keer te verversen met Shift + F5. Zie je dit probleem nog steeds af en toe voorbij schieten dan heeft het te maken met wat ik net beschreef. Laat maar weten dan. Ik ga nog even opzoek naar een alternatieve manier van laden, zodat ik die workaround van 2 seconden ook weg kan halen. Het heeft verder geen impact overigens.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Toppertje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:13:
[...]

Ik heb op al mijn Pi's log2ram geïnstalleerd om het aantal writes te verminderen. Nadeel is wel dat je dan na elke reboot of crash (gebeurt gelukkig zelden tot nooit) geen logs hebt.

In home assistant heb ik in mijn recorder staan dat ik alleen sensor data wil opslaan:
YAML:
1
2
3
4
5
recorder:
  purge_keep_days: 2
  include:
    domains:
      - sensor

Alles wat ik echt belangrijk vind sluis ik door naar Influxdb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 21:34
Bevriezende netbeheer integratie:
Na een hoop gekloot om het probleem op te lossen, nu maar symptoombestrijding:
Via Chrome met inspect->network de api call bekeken van een reload uit de front end en daar door middel van een rest command een service van gemaakt:
Op deze manier kan ik reload integration bewerkstelligen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
rest_command:
  reload_netbeheer:
    url: http://IP_ADDRESS:8123/api/config/config_entries/entry/dc666f053ca43e50eca40423b5aaf84f/reload
    method: POST
    headers:
      authorization: 'Bearer !secret netbeheer_token'
      content-type: 'application/json'
    payload: '{"require_restart": false}'

Nu houd ik met een automation in de gaten of de integratie al een tijdje geen data heeft doorgegeven en roep ik de service aan als dat nodig is.
OxyDrokz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:03:
[...]

Nog steeds bevriest de Netbeheer Nederland integratie dagelijks.
Ik heb geprobeerd om /by-id/ als adres te gebruiken in configuration.yaml ipv /ttyUSB0, dit hielp ook niet helaas. (Er staat nog wel steeds /dev/ttyUSB0 op de card van de integration trouwens...)

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit te laten werken?

Of zoals eerder aangegeven, het met een automation herladen van de integration?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

JBS schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:44:
Oehhhh kun je delen hoe je dit hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HJR schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:24:
[...]

Oehhhh kun je delen hoe je dit hebt gedaan?
Ja hoor, zie https://www.jbswebcom.nl/...r-uitlezen-met-npn-sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@JBS ik zag dat je ook een fc-37 als rain sensor hebt ingezet op je weerstation. Dat ik heb ik ook gedaan, echter na verloop van tijd gaat het oxideren en werkt het gewoonweg niet goed. Ik zoek eigenlijk een betaalbaar alternatief liefst op I2C bus. Hoe doe jij dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

martinvdm schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:33:
@JBS ik zag dat je ook een fc-37 als rain sensor hebt ingezet op je weerstation. Dat ik heb ik ook gedaan, echter na verloop van tijd gaat het oxideren en werkt het gewoonweg niet goed. Ik zoek eigenlijk een betaalbaar alternatief liefst op I2C bus. Hoe doe jij dit?
M'n weerstation is helaas regensensor-loos inmiddels, precies om dezelfde reden. Heb nog niet gezocht naar een beter alternatief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

JBS schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:35:
[...]
M'n weerstation is helaas regensensor-loos inmiddels, precies om dezelfde reden. Heb nog niet gezocht naar een beter alternatief..
Dan zitten we in hetzelfde schuitje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

martinvdm schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:39:
[...]

Dan zitten we in hetzelfde schuitje ;)
Wel jammer, want het was een leuke toevoeging. Tegenvaller dat ie binnen no-time onbruikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

JBS schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:44:
[...]
Wel jammer, want het was een leuke toevoeging. Tegenvaller dat ie binnen no-time onbruikbaar was.
Ik ga zoiets een keer proberen
https://community.home-as...r-into-daily-value/136709
Echter had ik graag de sensor kleiner gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-05 14:07
Ik heb dit laatst gedaan, tipje, neem meteen zwavejs2mqtt en niet de supervisor zwavejs integratie, meer mogelijkheden en een webui. De supervisor integratie is veel te beperkt.

Volg deze : https://community.home-as...ed-to-zwavejs2mqtt/276721

Alles ging bij mij vrijwel probleemloos, op enkele rookmelders na, deze heb ik verwijderd en opnieuw toegevoegd. En je moet de batterij gevoede sensoren ff wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-05 18:46
Al een tijdje heb ik het probleem dat ik niet kan updaten vanwege een probleem in mijn automations file. Zie Issue of Github voor meer details.

Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik het volgende aan mijn configuration.yaml file toevoeg, ik de foutmelding krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1600785711545'
  alias: Slaapkamer - input select next
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 203120cc4de5483bb68df6f100720ca0
    domain: deconz
    platform: device
    type: remote_button_short_press
    subtype: turn_off
  - device_id: 5366fada158111eb92a70fea2e6df9b9
    subtype: right
  - device_id: bb5062f512ca4b84a01aef0efbf640ba
  condition: []
  action:
  - service: input_select.select_next
    data: {}
    entity_id: input_select.scenes_slaapkamer
  mode: single

iemand een idee wat ik hier fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:05
HJR schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had hem vorige week al, maar ben nu nog aan het wachten op een 3d geprinte onder-plaat om hem op te kunnen hangen. Had op de een of andere manier verwacht dat deze wel gemakkelijk op te hangen was, maar dat viel even tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

Ik ben met ESP32 Bluetooth presence aan het pielen en dat werkt op zich prima.
Ik gebruik hiervoor een Tile Pro die ik aan mn sleutels heb hangen.
Nu is het zo dat als ik mijn huis snel verlaat, de sensor niet meer update maar dus wel de laatste waarde vasthoudt, dus present.

Is er een manier om in Home Assistant een sensor na bepaalde tijd van laatste pol een andere waarde te geven? Ik zou het liefst de waarde van de RSSI waarde op unknown zetten na 2 minuten geen refresh. Liefst een Node-red

[ Voor 10% gewijzigd door HJR op 03-04-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HJR schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:35:
Nu is het zo dat als ik mijn huis snel verlaat, de sensor niet meer update maar dus wel de laatste waarde vasthoudt, dus present.

Is er een manier om in Home Assistant een sensor na bepaalde tijd van laatste pol een andere waarde te geven? Ik zou het liefst de waarde van de RSSI waarde op unknown zetten na 2 minuten geen refresh. Liefst een Node-red
Wat is de reden dat je niet de normale presence integratie (op basis van GPS van je telefoon bijvoorbeeld) gebruikt? Dat zou het namelijk meteen oplossen. Of wil je presence detectie per ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

sOid schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:36:
[...]

Wat is de reden dat je niet de normale presence integratie (op basis van GPS van je telefoon bijvoorbeeld) gebruikt? Dat zou het namelijk meteen oplossen. Of wil je presence detectie per ruimte?
Dat laatste. In ieder geval presence per verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HJR schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:09:
[...]

En als je dat nou van elkaar loskoppelt? Dus GPS-integratie voor home/not-home en je Bluetooth-oplossing voor presence per verdieping. Dan is het volgens mij een kwestie van je automations iets aanpassen en dan ben je er ook, maar wellicht zie ik iets over het hoofd ;)

Wat je vraagt zal overigens vast kunnen hoor, maar ik heb geen idee hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
sOid schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:25:
[...]

En als je dat nou van elkaar loskoppelt? Dus GPS-integratie voor home/not-home en je Bluetooth-oplossing voor presence per verdieping. Dan is het volgens mij een kwestie van je automations iets aanpassen en dan ben je er ook, maar wellicht zie ik iets over het hoofd ;)

Wat je vraagt zal overigens vast kunnen hoor, maar ik heb geen idee hoe.
Ik zou het inderdaad ook loskoppelen. Een andere optie is een thuis/niet thuis op basis van verbinding met je wifinetwerk. Voor andere doeleinden heb ik een nmap device tracker draaien en dat werkt prima (wel met wat lag omdat er niet continu gescand wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Laatst online: 23-05 22:40
makaa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:15:
...
Is dit een bekend probleem of waar moet ik zoeken?
Home Assistant is geïnstalleerd op een Pi3 i.c.m. een CC2531 stick
Is de HomeAssistant interface ook merkbaar trager?
Bekijk eens de load van je PI met de Glances Addon.

Anderzijds kan het ook zijn dat je Zigbee verbindingen misschien niet zo goed (meer) zijn.
Gebruik je ZHA of Deconz, kijk dan eens op de visual map naar de verbindingskwaliteit van je apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Ik heb problemen met het bereiken van Home Assistant via mijn externe URL.
Ik heb in mijn Synology, welke op een ander extern IP-adres draait via reverse proxy het volgende opgenomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPHcdbUMHKriYySQoYNLzuGQsc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3tV9qORTXV1yzoM0NfIqdUvp.png?f=user_large
Ik heb meerdere services op deze manier bereikbaar en dat werkt zonder problemen.
Als ik de app open via 4G dan krijg ik de melding dat er geen verbinding gemaakt worden. Als ik via de browser de url invoer krijg ik wel het inlogscherm te zien maar na het invoeren van de gegevens krijg ik alsnog de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

het IP-adres is goed en poort 443 is ook geforward. Gezien de rest van de services wel werkt op deze manier heb ik het idee dat het iets is binnen Home Assistant, maar aan de andere kant; dit is ook de enige service die niet verwijst naar hetzelfde ip-adres als de synology,.

Ik moet nog gebruik maken van DuckDNS, maar heb net alles over naar een proxmox installatie en nog niet aan toe om duckdns te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

HJR schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:09:
[...]

Is wellicht Room Assistant dan niet geschikter? Zie https://www.room-assistant.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxxie85
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-05 06:09
Robbie T schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:38:
Ik heb in mijn Synology, welke op een ander extern IP-adres draait via reverse proxy het volgende opgenomen:
[Afbeelding]
Ik heb meerdere services op deze manier bereikbaar en dat werkt zonder problemen.
Als ik de app open via 4G dan krijg ik de melding dat er geen verbinding gemaakt worden. Als ik via de browser de url invoer krijg ik wel het inlogscherm te zien maar na het invoeren van de gegevens krijg ik alsnog de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

het IP-adres is goed en poort 443 is ook geforward. Gezien de rest van de services wel werkt op deze manier heb ik het idee dat het iets is binnen Home Assistant, maar aan de andere kant; dit is ook de enige service die niet verwijst naar hetzelfde ip-adres als de synology,.

Ik moet nog gebruik maken van DuckDNS, maar heb net alles over naar een proxmox installatie en nog niet aan toe om duckdns te regelen.
Heb je al gekeken naar de HTTP config in je configuration.yaml. Als je gebruik maakt van reverse proxy moet je dat aan home-assistant vertellen.
Zie hiervoor de HTTP documentatie: https://www.home-assistant.io/integrations/http/

Voorbeeld in mijn configuratie, waarin 172.20.0.0/16 het netwerk/subnet is waar het verkeer van je reverse proxy naar home-assistant vandaan komt.
code:
1
2
3
4
5
6
http:
  ip_ban_enabled: True
  login_attempts_threshold: 3
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.20.0.0/16

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

Vreemd dat je wel het inlogscherm ziet, in mijn ogen sluit dat een firewallprobleem namelijk uit. Voor de zekerheid kan je wel proberen om firewall op je HA-machine even uit te schakelen, kijken wat het doet.

Verder raad ik je aan om in je logs te kijken van HA. Zie je daar iets? Bekijk ook dit even, en dan met name use_x_forwarded_for en trusted_proxies. https://www.home-assistan...http/#use_x_forwarded_for

@maxxie85 Great minds think alike ;) Volgens mij is het overigens niet verplicht om dat in je config te zetten. Meen me te herinneren dat ik het eerst had draaien met reverse proxy zonder die config.

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 03-04-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
maxxie85 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:10:
[...]

Heb je al gekeken naar de HTTP config in je configuration.yaml. Als je gebruik maakt van reverse proxy moet je dat aan home-assistant vertellen.
Zie hiervoor de HTTP documentatie: https://www.home-assistant.io/integrations/http/

Voorbeeld in mijn configuratie, waarin 172.20.0.0/16 het netwerk/subnet is waar het verkeer van je reverse proxy naar home-assistant vandaan komt.
code:
1
2
3
4
5
6
http:
  ip_ban_enabled: True
  login_attempts_threshold: 3
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 172.20.0.0/16
Heb dit zojuist overgenomen waarbij ik trusted proxy heb aangepast naar het ip-adres van mijn reverse proxy maar helaas geen resultaat. (HA wel herstart).

Firewall binnen Proxmox staat overigens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
HJR schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:35:

Kan je de device_tracker.see service call hiervoor gebruiken? https://www.home-assistan...device_trackersee-service

Zelf even in Node Red een flow bij verzinnen op basis van de updates, en dan een service_call maken met de juiste dev_id en location_name: not_home

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-05 18:46
peetgate schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:57:
Al een tijdje heb ik het probleem dat ik niet kan updaten vanwege een probleem in mijn automations file. Zie Issue of Github voor meer details.

Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik het volgende aan mijn configuration.yaml file toevoeg, ik de foutmelding krijg:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1600785711545'
  alias: Slaapkamer - input select next
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 203120cc4de5483bb68df6f100720ca0
    subtype: turn_off
  - device_id: 5366fada158111eb92a70fea2e6df9b9
  - device_id: bb5062f512ca4b84a01aef0efbf640ba
  condition: []
  action:
  - service: input_select.select_next
    data: {}
    entity_id: input_select.scenes_slaapkamer
  mode: single

iemand een idee wat ik hier fout doe?
De foutmelding kwam voor in de configuration check add-on. Maar ik heb net toch een install gedaan en de hele foutmelding komt niet daadwerkelijk terug in Home Assistant.... Dus... een storm in een glas water I guess??

Iemand anders die de configuration check gebruikt en dit soort dingen heeft meegemaakt? Ik vraag mij op deze manier eigenlijk wel een beetje af wat de meerwaarde is van deze add-on als dit soort dingen kunnen gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-05 20:09
peetgate schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:12:
[...]

De foutmelding kwam voor in de configuration check add-on. Maar ik heb net toch een install gedaan en de hele foutmelding komt niet daadwerkelijk terug in Home Assistant.... Dus... een storm in een glas water I guess??

Iemand anders die de configuration check gebruikt en dit soort dingen heeft meegemaakt? Ik vraag mij op deze manier eigenlijk wel een beetje af wat de meerwaarde is van deze add-on als dit soort dingen kunnen gebeuren...
Ik gebruik zelf geen deconz maar ik weet dat mijn Philips Hue dimmer switches een nieuw ID krijgen als ik de connectie verlies met mijn Hue bridge. Als ik je automation bekijk lijkt het voor mij alsof je ook hier een input device hebt wat je gebruikt als trigger. Kan het zijn dat het device id is veranderd waardoor de check config het device niet meer herkent? Een herinstallatie zou dit probleem inderdaad oplossen in mijn optiek, zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22
Ik kan je waarschijnlijk helpen, ik gebruik zelf ook synology nas met reverse proxy maar wel enkel intern gebruik.

Je moet 1 belangrijk ding doen bij reverse proxy setting bij de nas en dat is naar custom header gaan en vervolgens klik je create button en dan op websocket. Dit gaat 2 rule maken bij header in de setting.

Vanaf dan zou het normaal moeten werken, enkel gebeurt het wel soms bij een nieuw toestel waar ik eerste keer naar proxy gaat dat ik dan bij de nas login terechtkomt. Dan moet je gewoon opnieuw url ingeven.

Op home assistant moet je niks veranderen btw.
[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door royalt123 op 04-04-2021 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb mijn CC2652R binnen van Slaesh, ter vervanging van een kapotte CC2531, en ik word er niet wijs uit. Zigbee2Mqtt wil maar niet starten. Mocht het uitmaken, ik gebruik de hassio-zigbee2mqtt plugin van danielwelch. Home Assistant draait in een virtuele machine op mijn server. Zo een die je zo van de release page downloadt. De USB stick wordt in de VM gebruikt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing... 
[05:21:39] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing... 
[05:21:40] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[05:21:40] INFO: MQTT server settings not configured, trying to auto-discovering ...
[05:21:40] INFO: Configuring 'mqtt://core-mosquitto:1883' mqtt server
[05:21:40] INFO: MQTT credentials not configured, trying to auto-discovering ...
[05:21:40] INFO: Configuring'addons' mqtt user
[05:21:40] INFO: Previous config file found, checking backup
[05:21:40] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[05:21:40] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[05:21:40] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:21:41: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-21-41' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-09-22'
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:21:41: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #1.18.1)
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:21:41: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:21:41: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6755},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0"}}'
Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-04-04 05:22:56: Error: Coordinator failed to start, probably the panID is already in use, try a different panID or channel
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:172:23
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/app/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/startZnp.js:25:65)
npm ERR! code ELIFECYCLE
npm ERR! errno 1
npm ERR! zigbee2mqtt@1.18.1 start: `node index.js`
npm ERR! Exit status 1
npm ERR! 
npm ERR! Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
npm ERR! This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output above.
npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR!     /root/.npm/_logs/2021-04-04T03_22_56_329Z-debug.log
[05:22:56] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.18.1 start /app
> node index.js
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Loaded state from file /config/zigbee2mqtt/state.json
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:22:57: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-22-56' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2021-04-04.05-10-37'
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:22:57: Starting Zigbee2MQTT version 1.18.1 (commit #1.18.1)
Zigbee2MQTT:info  2021-04-04 05:22:57: Starting zigbee-herdsman (0.13.71)
Zigbee2MQTT:debug 2021-04-04 05:22:57: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6755},"serialPort":{"path":"/dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0"}}'

Ondertussen heb ik al geprobeerd om de pan_id en zelfs het kanaal en uiteindelijk ook de network key te veranderen. Ik heb mijn ZigBee lampen uitgezet, zodat die niet een of ander id kunnen uitzenden. Ik heb een andere USB poort geprobeerd. Ik heb 0x1a63 ingevoerd als pan_id, maar dan springt die terug naar de vorige id. Ik heb geprobeerd om Z2M opnieuw te installeren. Ik heb zelfs een verse image van hassio gepakt. Ik heb er met zekerheid voor gezorgd dat hij de serial-by-id pakt in plaats van ttyACM of ttyUSB. Ik heb "test -w /dev/serial/by-id/usb-Silicon_Labs_slae.sh_cc2652rb_stick_-_slaesh_s_iot_stuff_00_12_4B_00_21_4F_3F_5D-if00-port0 && echo success || echo failure" gedraaid. Dat gaf een success bericht. Het is geen probleem met access rechten, dus. Een firmware probleem mag het niet zijn, Slaesh flasht al hun USB sticks met firmware voor Z2M, tenzij anders aangegeven.

Ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik had ook problemen met Slaesh, maar uiteindelijk opgelost met een USB verlengkabel. Vooral problemen met een Pi4 (voor elke ZigBee adapter trouwens), maar misschien geldt dat voor meer apparaten?

[ Voor 13% gewijzigd door kepler op 04-04-2021 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 07:10
Amanoo schreef op zondag 4 april 2021 @ 05:47:

npm ERR! A complete log of this run can be found in:
npm ERR! /root/.npm/_logs/2021-04-04T03_22_56_329Z-debug.log
....

Ik heb 0x1a63 ingevoerd als pan_id, maar dan springt die terug naar de vorige id.
Ik heb geen pasklaar antwoord/oplossing, maar 2 dingen die me zo 123 opvallen.

1. Wat zegt de log waarnaar verwezen wordt?
2. Aangezien hij aangeeft dat de default PAN ID (6755) mogelijk in gebruik is, draait er misschien nog de gewone Zigbee integratie op de achtergrond oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Al een tijd loop ik tegen een vervelend probleem aan in HA, wat ik maar niet opgelost krijg.

Belangrijke info:
HA Supervised, volledige up to date op de laatste versies (in een VM op Synology DSM)
Unifi controller: 6.0.43 (in een docker op Synology DSM)
Officiële Unifi integration in HA

In totaal heb ik 4 personen aangemaakt in HA, alle 4 hebben ze een devicetracker toegewezen welke vanuit de Unifi integration komt. De devicetracker is de smartphone die verbonden is met het Unifi netwerk.
Ik heb een boolean anybodyhome welke on/off is op basis van de 4 persons. Zodra 1 de status home heeft, is anybodyhome on. Zijn ze allemaal not_home dan is anybodyhome off.

De laatste tijd gebeurd het dat om welke reden dan ook iets met de devicetrackers gebeurd en alles wat een tracker is verdwijnt naar away. Meestal binnen de seconde komt alles weer terug naar status home.

Mijn probleem is: steeds vaker worden de trackers niet meer als home gepdate in HA. Vanochtend vond het systeem dus dat er niemand thuis was, want alle telefoon waren away volgens HA.
Het is HA die op dat moment mis zit, niet unifi. Ik heb al eens een test gedaan op zo'n moment door een telefoon die away is te pingen: instant reply.
Wifi aan/uit zetten heeft 9 vd 10 keer ook geen nu voor de reflectie in HA (tenzij je echt wacht tot Unifi opnieuw away gaat melden naar HA en dáárna je wifi weer aanzet).

Maar, nu komt het : de unifi integration reloaden lost alles op. Alles wat ten onrechte away staat, komt netjes weer op home.
Ik heb recent de de gekoppelde devicetrackers verwijderd, de Unifi integration verwijderd, HA herstart, integration opnieuw toevoegen en daarna weer de devicetrackers gekoppeld.
Helaas, geen oplossing.

Komt iemand die rare gedrag bekend voor met de Unifi integration?
Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder alternatieve tracking options toe te voegen?
In mijn ogen ligt de fout voornamelijk bij HA, niet bij de Unifi controller.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 18:28
Amanoo schreef op zondag 4 april 2021 @ 05:47:
Ik heb mijn CC2652R binnen van Slaesh, ter vervanging van een kapotte CC2531, en ik word er niet wijs uit. Zigbee2Mqtt wil maar niet starten.
Verkeerde topic, beter hier: Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

Koffie schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:20:
Al een tijd loop ik tegen een vervelend probleem aan in HA, wat ik maar niet opgelost krijg.

Belangrijke info:
HA Supervised, volledige up to date op de laatste versies (in een VM op Synology DSM)

In totaal heb ik 4 personen aangemaakt in HA, alle 4 hebben ze een devicetracker toegewezen welke vanuit de Unifi integration komt. De devicetracker is de smartphone die verbonden is met het Unifi netwerk.
Ik heb een boolean anybodyhome welke on/off is op basis van de 4 persons. Zodra 1 de status home heeft, is anybodyhome on. Zijn ze allemaal not_home dan is anybodyhome off.

De laatste tijd gebeurd het dat om welke reden dan ook iets met de devicetrackers gebeurd en alles wat een tracker is verdwijnt naar away. Meestal binnen de seconde komt alles weer terug naar status home.

Mijn probleem is: steeds vaker worden de trackers niet meer als home gepdate in HA. Vanochtend vond het systeem dus dat er niemand thuis was, want alle telefoon waren away volgens HA.
Het is HA die op dat moment mis zit, niet unifi. Ik heb al eens een test gedaan op zo'n moment door een telefoon die away is te pingen: instant reply.
Wifi aan/uit zetten heeft 9 vd 10 keer ook geen nu voor de reflectie in HA (tenzij je echt wacht tot Unifi opnieuw away gaat melden naar HA en dáárna je wifi weer aanzet).

Maar, nu komt het : de unifi integration reloaden lost alles op. Alles wat ten onrechte away staat, komt netjes weer op home.
Ik heb recent de de gekoppelde devicetrackers verwijderd, de Unifi integration verwijderd, HA herstart, integration opnieuw toevoegen en daarna weer de devicetrackers gekoppeld.
Helaas, geen oplossing.

Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder alternatieve tracking options toe te voegen?
Ik zou en vertraging zetten op het zetten van de anybody home boolean. Als de status van alle telefoons 1 minuut weg zijn dan op false. Zodra de eerste er weer is meteen op true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
royalt123 schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:16:
Ik kan je waarschijnlijk helpen, ik gebruik zelf ook synology nas met reverse proxy maar wel enkel intern gebruik.

Je moet 1 belangrijk ding doen bij reverse proxy setting bij de nas en dat is naar custom header gaan en vervolgens klik je create button en dan op websocket. Dit gaat 2 rule maken bij header in de setting.

Vanaf dan zou het normaal moeten werken, enkel gebeurt het wel soms bij een nieuw toestel waar ik eerste keer naar proxy gaat dat ik dan bij de nas login terechtkomt. Dan moet je gewoon opnieuw url ingeven.

Op home assistant moet je niks veranderen btw.

[...]
Jij, meneer! Bent de held van de dag! Het werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie T schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:07:
[...]

Jij, meneer! Bent de held van de dag! Het werkt nu.
Maar zeiden je logs nou iets? (Zie mijn post hierboven, die je voor het gemak hebt overgeslagen vermoed ik ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

TravockMD schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:26:
[...]

Ik heb geen pasklaar antwoord/oplossing, maar 2 dingen die me zo 123 opvallen.

2. Aangezien hij aangeeft dat de default PAN ID (6755) mogelijk in gebruik is, draait er misschien nog de gewone Zigbee integratie op de achtergrond oid?
De log kan ik nergens vinden. Als ik erheen probeer te gaan bestaat die niet. Mogelijk iets met Docker? Home Assistant is nogal fan van Docker. 6755 heb ik met de hand ingesteld. Die kan sowieso niet in gebruik zijn. En ik krijg hetzelfde met een schone Home Assistant VM waarin ik ook een eigen pan_id doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

HJR schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:06:
[...]

Ik zou en vertraging zetten op het zetten van de anybody home boolean. Als de status van alle telefoons 1 minuut weg zijn dan op false. Zodra de eerste er weer is meteen op true
Het issue is dus dat HA ze uren lang op away houd. De vertraging voor away zit er al vanaf Unifi in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
Iemand tips voor het koppelen van de xiaomi light detection sensor aan een conbee II? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik hou de reset knop ingedrukt, hij blinkt 3x. Na het loslaten blinkt hij nog 2x maar er gebeurt helemaal niets.
Ik heb de laatste firmware en gebruik dit ding:
https://www.xiaomiproduct...ght-detection-sensor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 14:37
Ik krijg mijn camera niet meer gecast naar de google home hub:

De error melding is:

Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 141, in handle_call_service
await hass.services.async_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1488, in async_call
task.result()
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1523, in _execute_service
await handler.job.target(service_call)
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 204, in handle_service
await self.hass.helpers.service.entity_service_call(
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 642, in entity_service_call
future.result() # pop exception if have
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 681, in async_request_call
await coro
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/service.py", line 679, in _handle_entity_call
await result
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/camera/__init__.py", line 661, in async_handle_play_stream_service
ATTR_MEDIA_CONTENT_ID: f"{get_url(hass)}{url}",
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/network.py", line 117, in get_url
raise NoURLAvailableError
homeassistant.helpers.network.NoURLAvailableError

Als ik de via de entiteit de google home hub aan zet zie ik wel het scherm van de hub omschakelen.
De camera is ook via een camera stream toegevoegd in HA en die zie ik wel.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 20:00

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Op welke unify firmware zit je met je accesspoints? Ik las wel wat problemen met unify en dhcp leases met recente firmware

Ikzelf zit op een oude firmware versie en nergens last van. Away/home is nagenoeg instant.
Koffie schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:20:

Belangrijke info:

Helaas, geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

wielhelm schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:21:
Op welke unify firmware zit je met je accesspoints? Ik las wel wat problemen met unify en dhcp leases met recente firmware

Ikzelf zit op een oude firmware versie en nergens last van. Away/home is nagenoeg instant.

[...]
Versie 4.3.28.11361
Maar ik had het volgens mij ook al vóór deze versie.

Voor de volledigheid : op het moment dat HA ze away vind, zijn ze in unifi gewoon online. De clients zijn ook gewoon met wifi verbonden. Een wifi sleep oid vanaf de client (android) kant is het ook niet, al ga ik een uur traffic generen op die telefoon .. HA blijft 'm away vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

TravockMD schreef op zondag 4 april 2021 @ 07:26:
[...]

Ik heb het Dockervolume gevonden waar die in zit. Daar komt dit uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
0 info it worked if it ends with ok
1 verbose cli [ '/usr/bin/node', '/usr/bin/npm', 'start' ]
2 info using npm@6.14.11
3 info using node@v14.16.0
9 verbose run-script [ 'prestart', 'start', 'poststart' ]
5 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~prestart: zigbee2mqtt@1.18.1
6 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: zigbee2mqtt@1.18.1
7 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: unsafe-perm in lifecycle true
8 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: PATH: /usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/node-gyp-bin:/app/node_modules/.bin:usr/local/sbin:usr/local/bin:usr/sbin:usr/bin:sbin:/bin
9 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: CWD: /app
10 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Args: [ '-c', 'node index.js' ]
11 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Returned: code: 1 signal: null
12 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Failed to exec start script
13 verbose stack Error: zigbee2mqtt@1.18.1 start: 'node index.js'
13 verbose stack Exit status 1
13 verbose stack    at EventEmitter.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/index.js:332:16)
13 verbose stack    at EventEmitter.emit (events.js:315:20)
13 verbose stack    at ChildProcess.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/lib/spawn.js:55:14)
13 verbose stack    at ChildProcess.emit (events.js:315:20)
13 verbose stack    at maybeClose (internal/child_process.js:1048:16)
13 verbose stack    at Process.ChildProcess._handle.onexit (internal/child_process.js:288:5)
19 verbose pkgid zigbee2mqtt@1.18.1
15 verbose cwd /app
16 verbose Linux 5.4.99
17 verbose argv "usr/bin/node" "usr/bin/npm" "start"
18 verbose node v14.16.0
19 verbose npm v6.14.11
20 error code ELIFECYCLE
21 error errno 1
22 error zigbee2mqtt@1.18.1 start: 'node index.js'
22 error Exit status 1
23 error Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
23 error This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output aboue.
29 verbose exit [ 1, true ]

Ik moest het even door een OCR gooien, dus er kan een enkele typfout inzitten. Via SSH kan ik niet bij het host OS van Home Assistant, alleen via libvirt. Moest screenshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
@Amanoo Enkel om e.e.a. uit te sluiten, werkt de stick wel met de "gewone" Zigbee integratie in HA ?
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Amanoo schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:45:
[...]

Ik heb het Dockervolume gevonden waar die in zit. Daar komt dit uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
0 info it worked if it ends with ok
1 verbose cli [ '/usr/bin/node', '/usr/bin/npm', 'start' ]
2 info using npm@6.14.11
3 info using node@v14.16.0
9 verbose run-script [ 'prestart', 'start', 'poststart' ]
5 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~prestart: zigbee2mqtt@1.18.1
6 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: zigbee2mqtt@1.18.1
7 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: unsafe-perm in lifecycle true
8 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: PATH: /usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/node-gyp-bin:/app/node_modules/.bin:usr/local/sbin:usr/local/bin:usr/sbin:usr/bin:sbin:/bin
9 verbose lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: CWD: /app
10 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Args: [ '-c', 'node index.js' ]
11 silly lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Returned: code: 1 signal: null
12 info lifecycle zigbee2mqtt@1.18.1~start: Failed to exec start script
13 verbose stack Error: zigbee2mqtt@1.18.1 start: 'node index.js'
13 verbose stack Exit status 1
13 verbose stack    at EventEmitter.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/index.js:332:16)
13 verbose stack    at EventEmitter.emit (events.js:315:20)
13 verbose stack    at ChildProcess.<anonymous> (/usr/lib/node_modules/npm/node_modules/npm-lifecycle/lib/spawn.js:55:14)
13 verbose stack    at ChildProcess.emit (events.js:315:20)
13 verbose stack    at maybeClose (internal/child_process.js:1048:16)
13 verbose stack    at Process.ChildProcess._handle.onexit (internal/child_process.js:288:5)
19 verbose pkgid zigbee2mqtt@1.18.1
15 verbose cwd /app
16 verbose Linux 5.4.99
17 verbose argv "usr/bin/node" "usr/bin/npm" "start"
18 verbose node v14.16.0
19 verbose npm v6.14.11
20 error code ELIFECYCLE
21 error errno 1
22 error zigbee2mqtt@1.18.1 start: 'node index.js'
22 error Exit status 1
23 error Failed at the zigbee2mqtt@1.18.1 start script.
23 error This is probably not a problem with npm. There is likely additional logging output aboue.
29 verbose exit [ 1, true ]

Ik moest het even door een OCR gooien, dus er kan een enkele typfout inzitten. Via SSH kan ik niet bij het host OS van Home Assistant, alleen via libvirt. Moest screenshots maken.
9 van de 10 keer is dit het verkeerd opgeven van het usb/serial device, of verkeerd flashen van de stick.
In beide gevallen kan zigbee2mqtt geen verbinding met de stick krijgen, en stipt ermee bij opstarten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
Mars Warrior schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:58:
[...]

9 van de 10 keer is dit het verkeerd opgeven van het usb/serial device, of verkeerd flashen van de stick.
In beide gevallen kan zigbee2mqtt geen verbinding met de stick krijgen, en stipt ermee bij opstarten.
Aangezien het opgegeven path (vanuit de log gezien) hetzelfde is als bij mij (op een paar tekens uit het ID na) heb ik ook het vermoeden dat het niet juist geflasht is.
(Ik heb geen problemen met deze stick nl.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

@TravockMD @Mars Warrior
Ik heb de stick zojuist opnieuw geflasht. Geen verandering. Ik zal zo nog ZHA proberen.

EDIT: ZHA zegt dat het geen verbinding kan maken. Moet dus toch iets mis zijn met de stick dan, of met de firmware....

EDIT2: Ik zag net in de VM het bericht "cp210x ttyUSB0: failed set request 0x7 status -32" langskomen. ttyUSB0 is waar de stick op zit.

EDIT3:
cp210x ttyUSB0: failed set request 0x7 status: -19
cp210x ttyUSB0: failed set request 0x12 status: -19
cp210x ttyUSB0: failed set request 0x0 status: -19

EDIT4: Ik heb een oudere firmware geflashed. Nu schijnt het te werken.

EDIT5: Ik krijg geen van mijn apparaten aan het joinen.

[ Voor 85% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR

HJR

Even terugkomend op mijn vraag. Je kunt de tijd berekenen en in een sensor zetten met een template.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      backdoor_tile_last_updated:
          entity_id: sensor.backdoor_tile
          friendly_name: 'Backdoor Tile Last Seen'
          icon_template: mdi:clock-outline
          value_template: "{{(as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.backdoor_tile.last_updated))|round(2)}}"
          unit_of_measurement: "Seconds"

Dit werkt op zich prima. Ik zoek nu alleen een manier dat ik de waarde van een sensor kan zetten met Node-Red. Ik kan het in de Developer section van Home Assistant zelf maar via Node-Red was dat even uitzoeken.
Dit kan dus met de API node. Even de URL erin zetten: /api/states/sensor.backdoor_tile
Bij state de waarde aangeven en POST.
Werkt nu!

[ Voor 10% gewijzigd door HJR op 04-04-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Bij schoonvader heb ik het os van 5.9 naar 5.12 geüpdate maar nu start hij niet meer op. Is hier iets aan te doen of is het jammer maar helaas?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Btje schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:05:
Bij schoonvader heb ik het os van 5.9 naar 5.12 geüpdate maar nu start hij niet meer op. Is hier iets aan te doen of is het jammer maar helaas?
Met zo weinig info zal denk ik niemand je kunnen helpen. Wat zegt je log?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik kan nergens bij hij start denk ik niet op.het rode lampje van de pi gaat niet aan.
martinvdm schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:36:
[...]

Met zo weinig info zal denk ik niemand je kunnen helpen. Wat zegt je log?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:55:
Ik kan nergens bij hij start denk ik niet op.het rode lampje van de pi gaat niet aan.

[...]
Hang er even een monitor (of tv) aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Robbie T schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:43:

Gaat dat werken?
Ja, ik heb zelf twee van die knoppen, één voor mezelf en één voor mijn vrouw. Die zetten voor ons beide een virtuele schakelaar om, die dan weer gekoppeld zijn aan een binary_sensor 'allebei in bed' en als die aan staat, gaan de lampen en de verwarming uit. Als één van ons 's chtends weer op de knop drukt, gaat de verwarming en een lampje op de overloop aan (tenzij de zon al op is).

Ook leuk, als we op slapen staan en er gaat een buitendeur open, dan gaat de lamp ook aan. En toen was ik een keer vergeten mezelf op wakker te zetten en wilde de kat naar buiten :X

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 04-04-2021 22:56 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie T
sOid schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:30:
[...]

Maar zeiden je logs nou iets? (Zie mijn post hierboven, die je voor het gemak hebt overgeslagen vermoed ik ;))
Sorry! Ik heb de logs wel bekeken middels de addon log viewer maar zag hier niet direct wat naar voren komen waar ik wijs uit werd. Ik heb, nadat de oplossing werkte, ook niet verder tijd aan besteed. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Laatst online: 23-05 16:48
Ik sta op het punt om een robotstofzuiger (Xiaomi RoboRock S5 Max) te kopen.
(Met €445 in NL is hij prijzig, maar ik wil er graag één met NL-garantie)
Ook zocht ik of deze te koppelen is met Home Assistant. (bron)
Hier lees ik dat het kan, maar ik ben niet technisch onderlegd om dit ding te rooten.
Wat ik hier ook lees dat het apparaat Wifi en de Roborock app nodig heeft voor alle functies.
Heb ik bij een non-rooted apparaat ook de volledige functionaliteit in HA?
(Zoals o.a. de huidige status uitlezen, koppelen met MQTT)

Wie kan me hier meer informatie over verschaffen?

[ Voor 15% gewijzigd door CAD-tekenaar op 05-04-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 08:37

icecreamfarmer

en het is

Hmmbob schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:56:
+1 voor Proxmox.

Heb 1 host draaien met HA + rijtje andere containers, en 1 host voor AdGuard - specifiek los van mijn andere host zodat hij geen last heeft van evt reboots etc in de HA host.

Ik zou het nog wel eens verder kunnen splitsen, maar ach.... Werkt :+
Schrijft bij jouw Adguard ook alles vol?
Heb het nu 2x geprobeerd in mijn HA VM en 2x na een uur of 6 vernaggeld hij de VM en schrijft hij de gehele disk vol.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Laatst online: 23:31
Ik heb nu een Raspberry Pi met P1 meterkabel in de meterkast welke dsmr remote datalogger draait en dit via de app doorgeeft aan een VM op mijn server met dsmr reader.
Deze dsmr reader VM geeft via MQTT alles weer door naar HomeAssistant.
Is dit niet eenvoudiger te realiseren?
Want zo zit er weer een extra laag tussen wat misschien helemaal niet nodig is.
Pagina: 1 ... 10 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.