Koffie schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:20:
Al een tijd loop ik tegen een vervelend probleem aan in HA, wat ik maar niet opgelost krijg.
Belangrijke info:
HA Supervised, volledige up to date op de laatste versies (in een VM op Synology DSM)
Unifi controller: 6.0.43 (in een docker op Synology DSM)
Officiële Unifi integration in HA
In totaal heb ik 4 personen aangemaakt in HA, alle 4 hebben ze een devicetracker toegewezen welke vanuit de Unifi integration komt. De devicetracker is de smartphone die verbonden is met het Unifi netwerk.
Ik heb een boolean anybodyhome welke on/off is op basis van de 4 persons. Zodra 1 de status home heeft, is anybodyhome on. Zijn ze allemaal not_home dan is anybodyhome off.
De laatste tijd gebeurd het dat om welke reden dan ook
iets met de devicetrackers gebeurd en alles wat een tracker is verdwijnt naar away. Meestal binnen de seconde komt alles weer terug naar status home.
Mijn probleem is: steeds vaker worden de trackers niet meer als home gepdate in HA. Vanochtend vond het systeem dus dat er niemand thuis was, want alle telefoon waren away volgens HA.
Het is HA die op dat moment mis zit, niet unifi. Ik heb al eens een test gedaan op zo'n moment door een telefoon die away is te pingen: instant reply.
Wifi aan/uit zetten heeft 9 vd 10 keer ook geen nu voor de reflectie in HA (tenzij je echt wacht tot Unifi opnieuw away gaat melden naar HA en dáárna je wifi weer aanzet).
Maar, nu komt het : de unifi integration reloaden lost alles op. Alles wat ten onrechte away staat, komt netjes weer op home.
Ik heb recent de de gekoppelde devicetrackers verwijderd, de Unifi integration verwijderd, HA herstart, integration opnieuw toevoegen en daarna weer de devicetrackers gekoppeld.
Helaas, geen oplossing.
Komt iemand die rare gedrag bekend voor met de Unifi integration?
Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder alternatieve tracking options toe te voegen?
In mijn ogen ligt de fout voornamelijk bij HA, niet bij de Unifi controller.