Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.425 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:02
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:56:
[...]

Ik heb een automatisatie dat automatisch aanspringt als mijn tv iets begint af te spelen (status change naar playing). Deze omvat op dit moment de radio uitschakelen en de lichten (als de zon onder is) op "sfeerverlichting" zetten.
Als ik echter in middag de tv aanzet wil ik niet dat mijn lampen aangaan en nu het lente is, is de zon nog niet onder maar eigenlijk wel al donker genoeg om de lampen aan te laten zetten.
je kan misschien spelen met een 'offset' van de sunset ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:08
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:56:
[...]

Ik heb een automatisatie dat automatisch aanspringt als mijn tv iets begint af te spelen (status change naar playing). Deze omvat op dit moment de radio uitschakelen en de lichten (als de zon onder is) op "sfeerverlichting" zetten.
Als ik echter in middag de tv aanzet wil ik niet dat mijn lampen aangaan en nu het lente is, is de zon nog niet onder maar eigenlijk wel al donker genoeg om de lampen aan te laten zetten.
En als je de sun elevation gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:36
Dat zou ik ook adviseren in plaats van een offset.
De snelheid waarmee de zon op en onder gaat verschilt ook nogal gedurende het jaar, sun.sun elevation is dan wat meer accuraat.

Nog beter is natuurlijk een lux sensor :) Dan heb je ook geen last van weersomstandigheden, want op een bewolkte dag is het natuurlijk heel anders dan op een zonnige.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:50:
Voor de template guru's: ik wil graag een stukje text aanpassen in de TTS melding over ons afval. Ik heb nu dit, maar kan dit nog korter?

YAML:
1
{% if is_state("sensor.afvalinfo_today", "pbd") %} plastic {% else %} {{states("sensor.afvalinfo_today")}} {%- endif %}
Ik zou dit doen:
code:
1
{{ 'plastic' if is_state('sensor.afvalinfo_today', 'pbd') else states('sensor.afvalinfo_today') }}

Maar de suggestie van Frenck ziet er ook wel slim uit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
+1 voor een sensor. Echt de beste toevoeging bij mij. Ik heb een time threshold van 2 minuten en met echte wolken zal het dus inderdaad aan gaan en weer uit maar met minimaal 2 minuten er tussen. Dit zorgt ervoor dat het niet irritant is maar juist erg natuurlijk voelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor de template guru's: ik wil graag een stukje text aanpassen in de TTS melding over ons afval. Ik heb nu dit, maar kan dit nog korter?

YAML:
1
{% if is_state("sensor.afvalinfo_today", "pbd") %} plastic {% else %} {{states("sensor.afvalinfo_today")}} {%- endif %}
TheFes schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:19:
Ik zou dit doen:
code:
1
{{ 'plastic' if is_state('sensor.afvalinfo_today', 'pbd') else states('sensor.afvalinfo_today') }}

Maar de suggestie van Frenck ziet er ook wel slim uit ;)
Jep, het is de oplossing die Frenck elders aangedragen heeft geworden - werken met variabelen. Complete code is nu:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- alias: "Afval: Melding vandaag"
  id: melding_afval_vandaag
  initial_state: true
  variables:
    lookup:
       pbd: "plastic" 
       gft: "GFT"
       restafval: "restafval"
       papier: "oud papier"
    types: >
       {{ states('sensor.afvalinfo_today') | default("geen", true) }}
    lookedup: >
       [
         {%- for afval in types.split(', ') -%}
           "{{ lookup.get(afval, "onbekend") }}",
         {%- endfor -%}
       ]
    afval: > 
      {{ lookedup | join(" en ") }}
  trigger:
    platform: time
    at: input_datetime.time_trash_warning_today
  action:
    - service: notify.mobile_app_sm_a505fn
      data:
        title: "Afvalinzameling"
        data:
          tag: "notification-trash"
    - service: tts.microsoft_say
      entity_id: media_player.woonkamer
      data:

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 13-04-2021 12:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Hmmbob schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:08:
[...]

[...]

Jep, het is de oplossing die Frenck elders aangedragen heeft geworden - werken met variabelen. Complete code is nu:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- alias: "Afval: Melding vandaag"
  id: melding_afval_vandaag
  initial_state: true
  variables:
    lookup:
       pbd: "plastic" 
       gft: "GFT"
       restafval: "restafval"
       papier: "oud papier"
    types: >
       {{ states('sensor.afvalinfo_today') | default("geen", true) }}
    lookedup: >
       [
         {%- for afval in types.split(', ') -%}
           "{{ lookup.get(afval, "onbekend") }}",
         {%- endfor -%}
       ]
    afval: > 
      {{ lookedup | join(" en ") }}
  trigger:
    platform: time
    at: input_datetime.time_trash_warning_today
  action:
    - service: notify.mobile_app_sm_a505fn
      data:
        title: "Afvalinzameling"
        data:
          tag: "notification-trash"
    - service: tts.microsoft_say
      entity_id: media_player.woonkamer
      data:
Het is er echter niet echt korter door geworden, wat dat betreft voldeed mijn template beter aan de vraagstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-06 20:56
@TheFes / @KingKoning / @hubertgruber en de andere
Bedankt voor het meedenken. De Sun Elevation lijkt me inderdaad accuraat genoeg voor mijn doel. Als ik soms nog naar mijn smartphone moet grijpen is dat nu geen ramp.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:59
SMGGM schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:53:
@TheFes / @KingKoning / @hubertgruber en de andere
Bedankt voor het meedenken. De Sun Elevation lijkt me inderdaad accuraat genoeg voor mijn doel. Als ik soms nog naar mijn smartphone moet grijpen is dat nu geen ramp.

Thanks!
Ik had afgelopen zomer een automation gemaakt op basis van sun elevation. Toen de automation een paar maand later niet meer goed werkte, realiseerde ik me ineens dat het winter was en de zon veel minder snel minder hoog werd 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toevallig iemand die hier een Philips Hue Smart button heeft en daar een Blueprint voor heeft? :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even terugkomend op de "Alexa is een dependency van cloud" discussie van een paar dagen terug: daar komt verandering in. Alexa wordt voortaan pas geladen als deze daadwerkelijk nodig is.

https://github.com/home-assistant/core/pull/49136

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ok Bart, identify yourself!
Een smarthome wordt steeds normaler. Nederlanders halen meer en meer slimme producten in huis: van deurbel tot thermostaat. Bij de familie Smeding thuis gaan ze nét een stapje verder. Of zeg maar gerust een flinke stap. Alles staat (via internet) met elkaar in verbinding.

Van een wasmachine die door het hele huis laat weten dat hij klaar is tot ramen die automatisch openen om te luchten. Hoe werkt dat? Mattie Valk gaat langs bij Netwerk automation consultant Bart, personal assistant Verona en hun vierjarige zoontje Roan en geeft je een kijkje in hun smarthome.
In de video komt HA naar voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04
Ik heb een maxicool airco met een afstandsbediening. Model van de afstandsbediening is gz-39gb-e1. Als ik het apparaat aanzet, gaat op de remote standaard de setting naar cool: 26 graden. Slaat nergens op, maar heb geen idee hoe ik het moet aanpassen want ik kan de manual niet vinden. Idealiter heb ik het 21-22 graden op de slaapkamer.

Ik heb een RM-mini 4 om deze commandos af te vangen, maar weet niet zo goed hoe ik het zo gek krijg dat de airco standaard aangaat naar 21 graden. Heeft iemand een idee? Beter nog; als iemand dezelfde afstandsbediening heeft en die setting heeft weten te wijzigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber

YAML:
1
Als de templating guru's nog aanwezig zijn, hoe kan ik een sensorwaarde binnen een bereik van zeg 16 tot 24 het beste omzetten in een percentage? Dus dat de waarde 16 een percentage van 0% geeft en de waarde van 24 een percentage van 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
Hetisookwat schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:09:
Ik heb een maxicool airco met een afstandsbediening. Model van de afstandsbediening is gz-39gb-e1. Als ik het apparaat aanzet, gaat op de remote standaard de setting naar cool: 26 graden. Slaat nergens op, maar heb geen idee hoe ik het moet aanpassen want ik kan de manual niet vinden. Idealiter heb ik het 21-22 graden op de slaapkamer.

Ik heb een RM-mini 4 om deze commandos af te vangen, maar weet niet zo goed hoe ik het zo gek krijg dat de airco standaard aangaat naar 21 graden. Heeft iemand een idee? Beter nog; als iemand dezelfde afstandsbediening heeft en die setting heeft weten te wijzigen..
Je zou eventueel een automation kunnen maken dat elke keer bij het aanzetten het commando voor temperatuur verlagen (5* commando omlaag?) wordt verstuurd. Als je de originele afstandsbediening wilt gebruiken kun je het aangaan dan monitoren met een smartplug met meetfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
hubertgruber schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:02:
[...]

Als de templating guru's nog aanwezig zijn, hoe kan ik het beste een waarde binnen een bereik van zeg 16 tot 24 het beste omzetten in een percentage? Dus dat de waarde 16 een percentage van 0% geeft en de waarde van 24 een percentage van 100%?
Meer een wiskundevraag dan een templatevraag, maar iets als

code:
1
(huidige waarde - 16) * 12.5

of, in een template (en met aanpasbare min en max waarde, afgerond op 1 decimaal):
YAML:
1
2
3
4
5
value_template: >-
  {% set current = states('sensor.met_huidige_waarde') | float %}
  {% set min = 16 %}
  {% set max = 24 %}
  {{ ((current - min)  * (100 / max)) | round(1) }}

[ Voor 23% gewijzigd door TheFes op 13-04-2021 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04
hubertgruber schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:06:
[...]

Je zou eventueel een automation kunnen maken dat elke keer bij het aanzetten het commando voor temperatuur verlagen (5* commando omlaag?) wordt verstuurd. Als je de originele afstandsbediening wilt gebruiken kun je het aangaan dan monitoren met een smartplug met meetfunctie.
Ik ben er inmiddels achter dat hij de hele gewenste staat in een commando naar de airco stuurt. Getest door hem buiten de ruimte op de ab op 21 graden en extra hard te zetten, dit terwijl de airco op 27 stond. Toen heb ik de afstandbediening erop gericht en naar 20 gezet (1 naar beneden). Dus vanavond ga ik een gewenste staat inscannen. Hopelijk werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb HA draaien via Proxmox op een pc. Inmiddels heb een aantal spulletjes binnen en ben lekker een beetje aan het prutsen.

Ik heb het volgende:

- cc2531 Zigbee2mqtt
- Lidl LIVARNO LUX® Starterset - Zigbee Smart Home (https://www.lidl-shop.nl/...bee-smart-home/p100306597)

Nu had ik eerst via de Lidl home app de lampen geprobeerd met de bijbehorende hub. Werkt allemaal prima. Er zit ook een afstandbediening bij waarmee je de lampen van scene kan veranderen en aan en uit kan zetten. Ideaal.

Alleen nu heb ik in HA 1 van de lampen toegevoegd, ik kan hem nu in HA bedienen maar nu is hij niet meer gekoppeld aan de Lidl bridge en kan ik hem dus niet meer bedienen met mijn afstandsbediening.

Is hier een oplossing voor? want ik vond dat wel heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kaasaanfiets schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:00:
Ik heb HA draaien via Proxmox op een pc. Inmiddels heb een aantal spulletjes binnen en ben lekker een beetje aan het prutsen.

Ik heb het volgende:

- cc2531 Zigbee2mqtt
- Lidl LIVARNO LUX® Starterset - Zigbee Smart Home (https://www.lidl-shop.nl/...bee-smart-home/p100306597)

Nu had ik eerst via de Lidl home app de lampen geprobeerd met de bijbehorende hub. Werkt allemaal prima. Er zit ook een afstandbediening bij waarmee je de lampen van scene kan veranderen en aan en uit kan zetten. Ideaal.

Alleen nu heb ik in HA 1 van de lampen toegevoegd, ik kan hem nu in HA bedienen maar nu is hij niet meer gekoppeld aan de Lidl bridge en kan ik hem dus niet meer bedienen met mijn afstandsbediening.

Is hier een oplossing voor? want ik vond dat wel heel handig.
Waarschijnlijk heb je die lamp nu gekoppeld aan je cc2531? Dan moet je die afstandsbediening daar ook aan koppelen, als dat überhaupt nodig is.

Alternatief is de Lidl bridge koppelen aan Home Assistant (als daar al een integration voor is) en de lamp en afstandsbediening weer aan de Lidl bridge te koppelen. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om 1 lamp tegelijkertijd aan 2 verschillende bridges te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

sOid schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:10:
[...]

Waarschijnlijk heb je die lamp nu gekoppeld aan je cc2531? Dan moet je die afstandsbediening daar ook aan koppelen, als dat überhaupt nodig is.

Alternatief is de Lidl bridge koppelen aan Home Assistant (als daar al een integration voor is) en de lamp en afstandsbediening weer aan de Lidl bridge te koppelen. Voor zover ik weet is het niet mogelijk om 1 lamp tegelijkertijd aan 2 verschillende bridges te koppelen.
Ah, ja ik meende te hebben gelezen dat dit via Tuya kon omdat de lidl bridge dezelfde hardware schijnt te bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:25
Net deze NUC gespot op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...-ssd.html?previousPage=lr

Laatst iemand hier horen zeggen dat onderstaande NUC rondjes rent om een raspberry pi.
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

En volgens deze vergelijking zijn die wel aan elkaar gewaagd wat performance betreft:
http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i3-3217U

Goeie deal?

Mijn Pi4 zou ik dan misschien willen weggeven aan m'n vader om te laten kennismaken met Home Assistant, performance hoeft niet geweldig te zijn. Echter ben ik beetje huiverig voor SD-kaart problemen en met een aparte SSD en bijbehorende behuizing wordt 't alweer lomper (en duurder), bovendien wordt USB-boot ook niet officieel ondersteund met HA OS. Is alleen de data op een usb-stick een goede optie? Of is dat evengoed onbetrouwbaar? Of zijn er andere betaalbare alternatieven met bijv. EMMC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja hoor, zal hier prima op draaien! Ik zou er zelf geloof ik wel een grotere SSD in stoppen. Maar dat zijn de kosten tegenwoordig ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-06 19:57
RudolfR schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:57:
Net deze NUC gespot op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...-ssd.html?previousPage=lr

Laatst iemand hier horen zeggen dat onderstaande NUC rondjes rent om een raspberry pi.
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

En volgens deze vergelijking zijn die wel aan elkaar gewaagd wat performance betreft:
http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i3-3217U

Goeie deal?

Mijn Pi4 zou ik dan misschien willen weggeven aan m'n vader om te laten kennismaken met Home Assistant, performance hoeft niet geweldig te zijn. Echter ben ik beetje huiverig voor SD-kaart problemen en met een aparte SSD en bijbehorende behuizing wordt 't alweer lomper (en duurder), bovendien wordt USB-boot ook niet officieel ondersteund met HA OS. Is alleen de data op een usb-stick een goede optie? Of is dat evengoed onbetrouwbaar? Of zijn er andere betaalbare alternatieven met bijv. EMMC?
Het is wel best een oude NUC als je naar de passmark score kijkt. Hier heb je een vergelijking tussen RPi 4 en deze i3-3217: hij is wel een stuk sneller in deze benchmark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Megalomania schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:42:
[...]

Het is wel best een oude NUC als je naar de passmark score kijkt. Hier heb je een vergelijking tussen RPi 4 en deze i3-3217: hij is wel een stuk sneller in deze benchmark.
Ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat een CPU de bottleneck is bij een HA-device. Vraag me dus af of je dat in de praktijk überhaupt merkt. Zou liever kiezen voor tragere CPU en SSD dan snellere CPU en SD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 14842

golles schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:31:
[...]

Ben je niet gewoon op zoek naar recorder instellingen?
https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Het is trouwens in dit (of het vorige) topic al wel een paar keer voorbij gekomen.

Nu ik je bericht nog een keer lees wil je een lijst met domains? Dat is voor iedereen verschillend, maar als je dit in je sjabloon editor gooit, dan krijg je al jouw domains en hoeveel entities er voor dat domain zijn:

YAML:
1
2
3
{%- for d in states | groupby('domain') %}
{{ d[0] }}: {{ states[d[0]] | count}}
{%- endfor %}
Whoppa! Precies wat ik nodig had, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 22:37
Ik ben ook een paar weken bezig met HA, ik ben er mee begonnen vooral om het aantal 'smart apps' dat ik heb terug te dringen maar inmiddels zie ik ook meerwaarde in het automatiseren van zaken en het loggen/recorden van sensor data om te leren waar bv ons energieverbruik naar toe gaat. Het zal nog wel even duren voordat ik alles heb zoals ik het hebben wil, maar er is een begin!

Nu, ik heb een KPN Box 12 router, en deze identificeert zich naar een upnp integratie en heeft 8 entiteiten. Nu wil ik graag ons (totale) dataverkeer loggen (vooral omdat het kan eigenlijk), maar de entiteiten 'KPN Box 12 KiB/s sent' en 'received' geven constant een 0-waarde (het kan dus niet, blijkbaar). Is dat omdat die router een prutding is of doe ik iets vekeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 13:18
Weet iemand of er een makkelijke manier is om Let's Encrypt op te zetten zonder DuckDNS? DDNS heb ik al draaien op mijn eigen domeinnaam, maar ik kan geen add-on vinden die alleen Let's Encrypt regelt. De DuckDNS add-on doet het niet zonder geldige token.
(Ik begrijp dat een nginx reverse proxy aanbevolen is, maar behalve de Pi heb ik geen computers 24/7 draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:48
asvogel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:08:
Weet iemand of er een makkelijke manier is om Let's Encrypt op te zetten zonder DuckDNS? DDNS heb ik al draaien op mijn eigen domeinnaam, maar ik kan geen add-on vinden die alleen Let's Encrypt regelt. De DuckDNS add-on doet het niet zonder geldige token.
(Ik begrijp dat een nginx reverse proxy aanbevolen is, maar behalve de Pi heb ik geen computers 24/7 draaien.)
Dan draai je de reverse proxy toch op de Pi?
Ik gebruik zelf Caddy als reverse proxy, eenvoudiger een certificaat verkrijgen dan dat wordt het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:23

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Heeft iemand enig idee wat er loos is?
Waarom kan ik geen geautomatiseerde taken plannen? (En waarom weer zo'n niks zeggende melding :X)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejjX012Zz1973Svf2Q6Hfrk3jME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1JKRpku8KN7bUzRAm0egydtv.png?f=user_large

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Jesse- schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:10:
[...]
Dan draai je de reverse proxy toch op de Pi?
Ik gebruik zelf Caddy als reverse proxy, eenvoudiger een certificaat verkrijgen dan dat wordt het niet :)
Klinkt goed! Ik kende Caddy niet, dus die had ik niet uit de lijst van add-ons gepikt als mogelijke oplossing hiervoor. Ik ga het vanavond even proberen; dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:20:
Waarom kan ik geen geautomatiseerde taken plannen? (En waarom weer zo'n niks zeggende melding :X)

[Afbeelding]
Opgelost, het is blijkbaar niet een vrij invoerveld ofzo. Je moet dus een keuze maken via de linkjes. :X
Lekkere GUI dus als je er niet dagelijks in werkt :X. Had dit gedoe al eerder bij Toon Integratie, vorig jaar... :/

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 14-04-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 21:57
AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:26:
[...]

Opgelost, het is blijkbaar niet een vrij invoerveld ofzo. Je moet dus een keuze maken via de linkjes. :X
Lekkere GUI dus als je er niet dagelijks in werkt :X. Had dit gedoe al eerder bij Toon Integratie, vorig jaar... :/
Op basis van de daar getypte tekst, probeer HA zelf automatisch een automation aan te maken (hoe geautomatiseerd wil je het hebben). Als je op "Skip" klikt, kom je in het volgende scherm waar je alles zelf kunt definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ardj schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:33:
[...]

Op basis van de daar getypte tekst, probeer HA zelf automatisch een automation aan te maken (hoe geautomatiseerd wil je het hebben). Als je op "Skip" klikt, kom je in het volgende scherm waar je alles zelf kunt definiëren.
Weer wat geleerd, maar rete-krom :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:52
AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:37:
[...]

Je kan HA koppelen met node red, ontelbaar veel beter voor je automations.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

A1AD schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:18:
[...]

Hm, misschien leuk om mij er eens in te verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:23

drice

Loading...

AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:37:
[...]

Hoe bedoel je precies rete-krom?
Kijk even naar de examples in je screenshot en de tekst daaronder die je typt.

Probeer iets in de vorm van "turn wandkast on in the morning"

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Laatst online: 04-06 16:04
Value_template vraag, ik ben totaal niet thuis in yaml, maar probeer er steeds meer van te begrijpen. Iets dat me regelmatig opvalt is:
code:
1
2
3
4
value_template: >
value_template: "
value_template: '

Waarom wat is het verschil? En wanneer gebruik je welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@asvogel Open deur, de Let's Encrypt addon? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
A1AD schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:18:
[...]

Oneens! :+ Maar het is een kwestie van smaak wat voor je werkt. Maar zelf kan ik niet werken met dat gepruts met lijntjes.

@AW_Bos Mee eens dat de error echt te vaag is. Daarnaast die pop up nooit handig gevonden. Had veel liever gehad dat die twee opties gewoon zouden verschijnen als ik over "add automation" hoover maar als ik op "add automation" klik wil ik ook gewoon gelijk een automation maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@kweetnie Zie YAML Multiline

>- is voor template vaak de handigste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
kweetnie schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:30:
Value_template vraag, ik ben totaal niet thuis in yaml, maar probeer er steeds meer van te begrijpen. Iets dat me regelmatig opvalt is:
code:
1
2
3
4
value_template: >
value_template: "
value_template: '

Waarom wat is het verschil? En wanneer gebruik je welke?
Er zijn er nog een paar, hier staat wel een leuke demo:
https://yaml-multiline.info/
(Ik heb het opgezocht omdat ik het zelf ook niet allemaal wist)

[ Voor 6% gewijzigd door golles op 14-04-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asvogel
asvogel schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:25:
[...]
Klinkt goed! Ik kende Caddy niet, dus die had ik niet uit de lijst van add-ons gepikt als mogelijke oplossing hiervoor. Ik ga het vanavond even proberen; dank voor de tip!
Werkt inmiddels!
Ik heb geen idee waarom ik die niet had gezien... Maar Caddy werkt nu, dus ik laat het daar maar even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Nou de nuc is binnen! Ik probeer nu HA als os te installeren vanaf een stick, ik krijg de volgende melding, iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4x7VH3OOE5LPwpMs8ZqZyrdU6xA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIOmZzzbPsVeIgIrcS5Wptjo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sU3om3sgBfiYqMM4OcsaphQMGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBJAMpSVPevwkVdSXdvk3NHK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Laatst online: 13:20
Mischien in de bios aanzetten dat die van USB boot?
Megalomania schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:18:
Nou de nuc is binnen! Ik probeer nu HA als os te installeren vanaf een stick, ik krijg de volgende melding, iemand een idee?

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe installeer ik een client library op een vrij nieuwe Home Assistant Operating System installatie?
Ik wil graag de Intergas InComfort/Intouch Lan2RF gateway integratie installeren namelijk.

Zie https://www.home-assistant.io/integrations/incomfort/

De eerste afhankelijk is die van de incomfort client Library. Ik heb begrepen dat je dat met "pip install incomfort-client" zou moeten kunnen installeren maar als ik inlog op de console krijg ik een foutmelding. Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
k_ers schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:35:
Mischien in de bios aanzetten dat die van USB boot?

[...]
Hij boot wel van USB als het goed is (f10) heb zelfs 2 nucs en beide zijn leeg en geven hetzelfde scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Servor schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:35:
Hoe installeer ik een client library op een vrij nieuwe Home Assistant Operating System installatie?
Ik wil graag de Intergas InComfort/Intouch Lan2RF gateway integratie installeren namelijk.

De eerste afhankelijk is die van de incomfort client Library. Ik heb begrepen dat je dat met "pip install incomfort-client" zou moeten kunnen installeren maar als ik inlog op de console krijg ik een foutmelding. Wie kan mij helpen?
Wat is de foutmelding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
code:
1
2
ha > install pip incomfort-client
Error: unknown command "install" for "ha"

Ik heb vast weer eens de verkeerde versie van HA geïnstalleerd ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:48
AW_Bos schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:20:

[Afbeelding]
De belangrijkste clue lijkt me “only English is supported”.
Nederlandse tekst gaat die niet snappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Servor schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:47:
[...]

code:
1
2
ha > install pip incomfort-client
Error: unknown command "install" for "ha"

Ik heb vast weer eens de verkeerde versie van HA geïnstalleerd ofzo...
Ik neem aan dat je wel pip install hebt getikt zoals je eerder zei.

Zit je wel in de juiste console (die van het onderliggende besturingssysteem) of in de homeasstant cli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 20:36
Moet je die incomfort library wel manueel installeren? Ik lees dat namelijk daar niet in de instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Septillion schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

Oneens! :+ Maar het is een kwestie van smaak wat voor je werkt. Maar zelf kan ik niet werken met dat gepruts met lijntjes.
Volgens mij mist er gewoon validatie. Er gaat wat fout omdat er een waarde mist, en er treedt intern terecht een query-error op. Maar visueel moet je dit opvangen met een fatsoenlijke melding waar een gebruiker ook wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:07
Servor schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:35:

Wat is je verdere setup qua HA? De variant van alleen het HA Operating System waarbij je zelf integraties moet installeren is namelijk nieuw voor mij. Volgens mij hoef je alleen het ip-adres en afhankelijk van het type gateway een username/wachtwoord, zie hiervoor je gelinkte documentatie.

[ Voor 12% gewijzigd door JayOne op 14-04-2021 23:50 ]

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
JayOne schreef op woensdag 14 april 2021 @ 23:43:
[...]

Wat is je verdere setup qua HA? De variant van alleen het HA Operating System waarbij je zelf integraties moet installeren is namelijk nieuw voor mij. Volgens mij hoef je alleen het ip-adres en afhankelijk van het type gateway een username/wachtwoord, zie hiervoor je gelinkte documentatie.
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben er vanuit gegaan dat het een requirement was en geen mededeling, die afhankelijkheid van die infcomfort client. Na toevoegen in configuration.yaml kwam de thermostaat en alle andere gegevens automatisch tevoorschijn.

Wat is momenteel de beste manier om Z-Wave te doen? OpenZwave of Zwave JS? Ik heb een Zwave.me Controller Plus USB stick die ik zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@AW_Bos Je quote dan ook precies het niet gerelateerde deel, dat ging over NodeRed :+ Compleet met je eens dat die error echt te vaag is en iets zinnigs zou moeten tonen. Ziet eruit als een bugje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Septillion schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:33:
[...]

@AW_Bos Mee eens dat de error echt te vaag is. Daarnaast die pop up nooit handig gevonden. Had veel liever gehad dat die twee opties gewoon zouden verschijnen als ik over "add automation" hoover maar als ik op "add automation" klik wil ik ook gewoon gelijk een automation maken!
Dan wil ik jou automations wel is zien die externe api's moet aansturen, complexe timers, verschillende loopen uitvoeren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drice
  • Laatst online: 15:23

drice

Loading...

A1AD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:09:
[...]

Dan wil ik jou automations wel is zien die externe api's moet aansturen, complexe timers, verschillende loopen uitvoeren...
Ik ben ook eerst met node-red begonnen maar ben nu weer terug naar yaml automations. Ik probeer de automations klein te houden en meer vanuit een state te denken. Dus aan de hand van een aantal variabelen/triggers wil ik een bepaalde state bereiken. Door dit op te zetten zijn de automations minder lineair (zoals je in node-red vaak op uitkomt).
Voordeel hiervan is dat de kleine automations sneller aan te passen zijn. En je een stuk herbruikbaarheid hebt.

Nadeel is dat je veel automations hebt en je deze goed moet structureren om het overzicht te bewaren.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joh, die hele YAML vs Node-red discussie is vergelijkbaar met de Android-iPhone of windows-mac discussie: de ene helft vindt links fijner, de andere helft rechts.

Ik kon ook niet overweg met node-red en maak al mijn automations in yaml. Maar als een ander liever node-red gebruikt, prima :)

Vergeet niet dat we ook nog een UI variant hebben (die onder water gewoon YAML bouwt) in Home Assistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Hmmbob schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:29:

Vergeet niet dat we ook nog een UI variant hebben (die onder water gewoon YAML bouwt) in Home Assistant.
Die wordt steeds uitgebreider. Je kunt tegenwoordig echt ontzettend veel doen in de GUI.
Dat vind ik wel fijn aangezien YAML extreem gevoelig is met een spatie te veel of te weinig.
Zo heb ik een complete afstandsbediening gemaakt via de GUI in verschillende grids met buttons die een service aanroepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chQQxtMNNmb9wqZOZqelVzdzi9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ufQPqfkO3Bkk22aRThrTbR4.jpg?f=fotoalbum_large

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:29:
Joh, die hele YAML vs Node-red discussie is vergelijkbaar met de Android-iPhone of windows-mac discussie: de ene helft vindt links fijner, de andere helft rechts.

Ik kon ook niet overweg met node-red en maak al mijn automations in yaml. Maar als een ander liever node-red gebruikt, prima :)

Ik merk dat ik hier als Domoticz gebruiker ook nog enorm zoekende in ben. Ik ben een enorme fan van Blockly als fervent anti-scripter (ik kan het gewoon niet) dus een wat meer grafische weergave van de logica vind ik heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@A1AD Externe API's doe ik niet aan, alles via HA integraties. Maar welke complexe timers of choosers wil je zien? Wel zo dat de weergave in de UI sinds de introductie van UI delen voor service calls er niet beter op is geworden als er een template in staat :|

Maar geen idee wat nu echt mijn meest complexe taak is. Zit dan inieder geval gewoon gesplitst in meerdere automations. Bijvoorbeeld als onderdeel van het licht in de hall en keuken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
- id: '1616357264995'
  alias: Kitchen Light motion on
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: binary_sensor.kitchen_motion_occupancy
    to: 'on'
  condition:
  - condition: or
    conditions:
    - condition: and
      conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ ( states(''sensor.outside_luminance_illuminance_lux'')|int
          < states(''input_number.kitchen_lux_spot'')|int ) or ( states(''input_number.kitchen_lux_spot'')|int
          == 0 ) }}'
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.livingroom_active
        state: 'on'
      entity_id: light.kitchen_light_l1
  action:
  - choose:
    - conditions:
        state: 'off'
      sequence:
      - service: light.turn_on
        data:
          brightness_pct: 35
        target:
    default: []
  - service: timer.cancel
    target:
      entity_id: timer.kitchen_light
  - service: timer.start
    data:
      duration: '90'
    target:
      entity_id: timer.kitchen_light
  mode: single

Op zich niet zo complex zou ik zeggen :) En voor meeste pak ik gewoon de UI, ook voor de complexere. Gooi ik er daarna wel wat templates in om wat waardes uit een input_number ofzo te halen. (Maar zou betere native ondersteuning daarvoor en voor tempates mixen in de UI wel kunnen waarderen. Maar goed, er worden steeds grote stappen nog gemaakt :) )

Mm, daar mag misschien nog een default filter in...

[edit] Eigenlijk wat @drice zegt. Maar gaf ook al aan, net als @Hmmbob, het is persoonlijke voorkeur. Als je NodeRed fijner vindt, prima! Maar als iemand dan weer eens een "NodeRed is ontbaar veel beter" reactie plaatst dan kan ik het daar niet mee eens zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 15-04-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:50
Ora et Labora schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:42:
[...]

Die wordt steeds uitgebreider. Je kunt tegenwoordig echt ontzettend veel doen in de GUI.
Dat vind ik wel fijn aangezien YAML extreem gevoelig is met een spatie te veel of te weinig.
Zo heb ik een complete afstandsbediening gemaakt via de GUI in verschillende grids met buttons die een service aanroepen.

[Afbeelding]
Zou je deze willen delen O-)

Ik zit er tegenaan te hikken om onze tv toe te voegen juist om dit op te moeten bouwen. De basis van een remote zie ik wel her en der, maar ik loop juist een beetje vast op het ombouwen naar mn eigen situatie.,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46
Koepert schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:29:
[...]

Ik zit er tegenaan te hikken om onze tv toe te voegen juist om dit op te moeten bouwen. De basis van een remote zie ik wel her en der, maar ik loop juist een beetje vast op het ombouwen naar mn eigen situatie.,
Oude versie van mijn remote. Horizontal-stacks met knoppen op basis van condition (zodat de remote mee verandert met naar waar we naar kijken op dat moment (Harmony Activity).

https://community.home-as...ace-button-card/65981/239
https://community.home-as...ace-button-card/65981/242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kweetnie
  • Laatst online: 04-06 16:04
golles schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:34:
[...]

Er zijn er nog een paar, hier staat wel een leuke demo:
https://yaml-multiline.info/
(Ik heb het opgezocht omdat ik het zelf ook niet allemaal wist)
Top, dank jullie wel.
En inderdaad >- of ".." zijn de meest gebruikte, maar ik zag regelmatig verschillen en vroeg me af waarom. En als dan een keer je code niet werkt, begin ik gelijk aan de dingen te twijfelen die ik niet snap. Dus bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
@drice en @Septillion ik gebruik HA automations ook, maar enkel voor de kleine basis taken.

Ik heb een elektrische verwarming in de badkamer en deze automation (misschien lichtjes over engineerd) wil ik echt niet maken in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTdZ81GzfzZZCOVcRWT4EjWHMkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssmDfDZ9HBfuhYoRQnJAWf2i.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het is natuurlijk helemaal perfect dat we de keuze hebben! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door A1AD op 15-04-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:55
Ik heb in mijn badkamer de ventilator geautomatiseerd middels HomeAssistant en probeer dit nu verder uit te bouwen.

Hardware :
- Shelly 1PM tussen het trekkoord van de ventilator en de ventilator zelf. Hiermee kan de ventilator zowel met het trekkoord als met HA geschakeld worden.
- Tuya Zigbee temperatuur/luchtvochtigheidsensor met display om de luchtvochtigheid te kunnen meten welke als input dient voor de automation.

1e versie van de automation:
- Ventilator aan als de luchtvochtigheid boven xx is, uit als hij onder yy is. Override middels knop in HA of trekkoord mogelijk, zolang de luchtvochtigheid tussen xx en yy is.
Dit werkt(e) prima, maar soms bleef de ventilator uren lopen omdat het minimum net niet gehaald werd.

2e versie van de automation:
- Gelijk aan versie 1, met als aanvulling: minimum looptijd na inschakelen is aa, maximum looptijd na inschakelen is bb.

Dit werkt opzich ook, alleen met de override die ik in de 1e versie had, werden de timers voor de minimum/maximum looptijd niet gestart/gestopt.

3e versie van de automation:
- Gelijk aan versie 2, alleen kijkt de automation nu ook of de schakelaar wordt aangezet/uitgezet en zet daarmee ook de automation en timers in gang.

Dit gaat niet goed. Aan het eind van de looptijd van de timers starten deze opnieuw. Reden weet ik denk ik ook wel, want in de eerste action heb ik staan dat als de switch op "on" staat, hij de timers moet starten. Dat zou ik moeten kunnen oplossen door deze condition om te bouwen naar iets waarbij je kijkt naar de state from/to, maar die optie is er niet als je "condition: state" gebruikt. Ik wil eigenlijk ook geen extra helper maken, maar het gewoon binnen de automatisering oplossen.

Iemand een goed idee?

De automation in kwestie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
description: >-
  Ventilatie aan bij hoge luchtvochtigheid & Ventilatie uit bij lage
  luchtvochtigheid
trigger:
    entity_id: sensor.klimaat_badkamer_humidity
    entity_id: timer.badkamer_maximum_looptijd
    entity_id: switch.ventilator_badkamer
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
              - condition: numeric_state
                above: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
          - service: timer.start
            data:
              duration: '0'
            target:
              entity_id:
                - timer.badkamer_maximum_looptijd
                - timer.badkamer_minimum_looptijd
      - conditions:
            conditions:
              - condition: and
                conditions:
                  - condition: numeric_state
                    below: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_minimum
                    entity_id: timer.badkamer_minimum_looptijd
                    state: idle
                entity_id: timer.badkamer_maximum_looptijd
                state: idle
                state: 'off'
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
          - service: timer.cancel
            target:
              entity_id:
                - timer.badkamer_maximum_looptijd
                - timer.badkamer_minimum_looptijd
    default: []
mode: single

Binnen HA ziet alles wat er in gebruik is voor bovenstaande er overigens zo uit bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKh9Lb-iTY1-iy_xLvrUjMgTYQ4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xuKHSo59GpU1kdaMWELMRLnY.png?f=fotoalbum_medium

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
A1AD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:25:
@drice en @Septillion ik gebruik HA automations ook, maar enkel voor de kleine basis taken.

Ik heb een elektrische verwarming in de badkamer en deze automation (misschien lichtjes over engineerd) wil ik echt niet maken in HA:
[Afbeelding]

Maar het is natuurlijk helemaal perfect dat we de keuze hebben! _/-\o_
Ik zie hier nou niet echt iets bijzonders in. Of je nu heul veul blokjes hebt, of heul veul regels code.

Doe er niet aan af dat ik dat node-red (en zeker jouw automations hier) leuk vind om te zien. Misschien toch maar weer eens naar kijken! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
barrymossel schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:30:
[...]

Ik zie hier nou niet echt iets bijzonders in. Of je nu heul veul blokjes hebt, of heul veul regels code.

Doe er niet aan af dat ik dat node-red (en zeker jouw automations hier) leuk vind om te zien. Misschien toch maar weer eens naar kijken! :*)
Nee natuurlijk niet, maar deze automation heb ik in een mum van tijd voor elkaar. Het werkt voor mij vele sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Koepert schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:29:
[...]

Een klein stukje van de bovenste activiteiten, maar de rest is nagenoeg hetzelfde maar dan met andere commando's.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
type: grid
cards:
  - type: button
    tap_action:
      action: call-service
      service: remote.turn_on
      service_data:
        entity_id: remote.harmony
        activity: TV Kijken
      target: {}
    entity: switch.harmony_tv_kijken
    show_state: true
    icon: 'mdi:television'
    hold_action:
      service: remote.turn_off
      service_data:
        activity: TV Kijken
    name: TV
    tap_action:
      service_data:
        activity: PS4
    icon: 'mdi:sony-playstation'
    name: PS4
    hold_action:
      service_data:
        activity: PS4
    entity: switch.harmony_ps4
    tap_action:
      service_data:
        activity: Chromecast
    entity: switch.harmony_chromecast
    name: Cast
    icon: 'mdi:google-chrome'
    hold_action:
      service_data:
        activity: Chromecast
    tap_action:
      service_data:
        activity: WII
    entity: switch.harmony_wii
    name: WII
    icon: 'mdi:nintendo-wii'
    hold_action:
      service_data:
        activity: WII
square: false
columns: 4

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
A1AD schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:32:
Het werkt voor mij vele sneller.
Daar gaat het om! (y)

Maar je plaatje is dood gecomprimeerd dus heb geen idee hoe makkelijk ik dit zou achten met automations. (En daarvoor is een normale omschrijving vaak toch handiger). Maar als ik zo kijk lijken me het ook gewoon een paar losse flows dus zou ik ook paar losse automations gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
Septillion schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:44:
[...]

Daar gaat het om! (y)

Maar je plaatje is dood gecomprimeerd dus heb geen idee hoe makkelijk ik dit zou achten met automations. (En daarvoor is een normale omschrijving vaak toch handiger). Maar als ik zo kijk lijken me het ook gewoon een paar losse flows dus zou ik ook paar losse automations gebruiken.
Ik gebruik verschillende overkoepelende variabelen. Zou het werken in HA, waarschijnlijk wel. Wil ik mij daarmee bezig houden? Zeker niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@DaLass Zelf zou ik kijken om de threshold wat dynamisch te maken. Dit omdat de luchtvochtigheid normaal al aardig kan schommelen. Bijvoorbeeld door vooraf de luchtvochtigheid op te slaan (bij aanzetten licht of met een trend sensor bijvoorbeeld) of door een andere sensor buiten de badkamer als referentie te gebruiken.

Voor de huidige, denk dat de schakelaar gewoon naar eigen automation gooien het makkelijkste is. Of je moet de trigger.to_state gebruiken maar die is met meerdere triggers al snel errrrgggg rommelig.

Daarnaast, zou het niet makkelijker zijn als:
- De schakelaar omhalen gewoon de fan toggled?
- Je altijd een overrule kunt doen, ook onder minimum en boven maximum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
@DaLass Ik heb ook al een tijdje mijn fan geautomatiseerd.Ik gebruikt:
- < 65 fan uit > 70 fan aan.
- Bad mode = geen fan aan wanneer ik in het bad zit, bad mode uit: kijk na of fan aan moet. (om 1u reset de badmode voor als de vrouw hem vergeet uit te schakelen)
- overrule voor zowel uit als aan, maar met mijn "badmode" moet ik die eigenlijk nooit gebruiken.

edit: die bad mode kan je dan weer gebruiken voor je verlichting aan te passen / muziek af te spelen...

[ Voor 23% gewijzigd door A1AD op 15-04-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 13:06
@barrymossel Heb jij de vertraging in het starten van HA al gevonden?

Ik heb het nog steeds, maar weet echt niet waar het vandaan komt.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 15:47
Ik wil iets heel simpels denk ik, maar ik heb me redelijk rot gezocht en het nog niet makkelijk gevonden.

Ik heb meerdere utility meters en wat ik zou willen is iets als in:

verbruik vriezer deze maand: xxx kWh
verbruik vriezer vorige maand: xxx kWh

Ik zou zeggen, dat moet makkelijk kunnen. Maar kan dit zonder dat ik weer een extra template sensor of iets dergelijks moet toevoegen? Ik kom er in ieder geval even niet meer uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
ProudElm schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:39:
Ik wil iets heel simpels denk ik, maar ik heb me redelijk rot gezocht en het nog niet makkelijk gevonden.

Ik heb meerdere utility meters en wat ik zou willen is iets als in:

verbruik vriezer deze maand: xxx kWh
verbruik vriezer vorige maand: xxx kWh

Ik zou zeggen, dat moet makkelijk kunnen. Maar kan dit zonder dat ik weer een extra template sensor of iets dergelijks moet toevoegen? Ik kom er in ieder geval even niet meer uit
Hiervoor heb je in je utility-meter sensor een attribute (last_period:), die kun je in diverse lovelace kaarten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Laatst online: 15:47
Thanx! Zie, ik dacht al dat het heel simpel moest zijn.. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:10
Ik probeer op basis van de github van @Hmmbob de brandstofprijzen van een tankstation in de buurt uit te lezen. Eerder heeft hij de betreffende URL al gedeeld, en ik had gehoopt dat ik op basis van die informatie en de info uit Github zelf een sensor zou kunnen bouwen, maar helaas; geen succes tot nu toe.

Ik probeer bijv. (willekeurig tankstation, wel de juiste organisatie) van dit tankstation de prijs van Euro 95 op te halen. De sensor die ik nu heb geeft me foutmeldingen, o.a. 'unable to retrieve data' en 'error fetching data'. Wat moet ik invullen bij deze sensor om wel goede waardes op te kunnen halen? Ik heb tot nu toe dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: scrape
  resource: https://www.tango.nl/stations/tango-wolvega
  name: "Tango Euro 95"
  select: ".field--name-field-station-prices .field--name-field-prices-price-pump"
  value_template: "{{ value | float | round(3) }}"
  unit_of_measurement: 
  scan_interval: 3600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
Ronker32 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:31:
Ik probeer op basis van de github van @Hmmbob de brandstofprijzen van een tankstation in de buurt uit te lezen. Eerder heeft hij de betreffende URL al gedeeld, en ik had gehoopt dat ik op basis van die informatie en de info uit Github zelf een sensor zou kunnen bouwen, maar helaas; geen succes tot nu toe.

Ik probeer bijv. (willekeurig tankstation, wel de juiste organisatie) van dit tankstation de prijs van Euro 95 op te halen. De sensor die ik nu heb geeft me foutmeldingen, o.a. 'unable to retrieve data' en 'error fetching data'. Wat moet ik invullen bij deze sensor om wel goede waardes op te kunnen halen? Ik heb tot nu toe dit:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  resource: https://www.tango.nl/stations/tango-wolvega
  name: "Tango Euro 95"
  select: ".field--name-field-station-prices .field--name-field-prices-price-pump"
  value_template: "{{ value | float | round(3) }}"
  unit_of_measurement: 
Hmmbob maakt gebruik van de Tinq website, jij van Tango.
De Tango site heeft heel andere namen voor hun informatievelden (fields). Daar zul je dus naar op zoek moeten.

Relevant element van de Tinq website:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<div class="field field--name-field-station-prices field--type-entity-reference field--label-above">
    <div class="field__label">Brandstofprijzen vandaag</div>
          <div class="field__items">
              <div class="field__item"><div class="node node--type-price node--view-mode-default taxonomy-term-Diesel ds-1col clearfix">

<div class="field field--name-field-prices-product field--type-entity-reference field--label-hidden field__item"><div class="taxonomy-term taxonomy-term--type-products taxonomy-term--view-mode-default ds-1col clearfix">

<div class="field field--name-taxonomy-term-title field--type-ds field--label-hidden field__item"><p>
  Diesel
</p>
</div>

</div>

</div>

<div content="1.289" class="field field--name-field-prices-price-pump field--type-float field--label-hidden field__item">€ 1.28<sup>9</sup><span>EUR/L</span></div>

</div>

</div>
          <div class="field__item"><div class="node node--type-price node--view-mode-default taxonomy-term-Euro95 E10 ds-1col clearfix">

<div class="field field--name-field-prices-product field--type-entity-reference field--label-hidden field__item"><div class="taxonomy-term taxonomy-term--type-products taxonomy-term--view-mode-default ds-1col clearfix">

<div class="field field--name-taxonomy-term-title field--type-ds field--label-hidden field__item"><p>
  Euro95 E10
</p>
</div>

</div>

</div>

<div content="1.659" class="field field--name-field-prices-price-pump field--type-float field--label-hidden field__item">€ 1.65<sup>9</sup><span>EUR/L</span></div>

</div>

</div>
              </div>
      </div>

En op de Tango site:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<div class="pricing open" id="euro95" style="">

<div class="pump_price">
        <span class="text">Pompprijs</span>
        <span class="price">1.649</span> EUR/L
      </div>
      <div class="details">
        <div class="proposed_price">
          <span class="text">Adviesprijs</span>
          <span class="price">1.849</span> EUR/L
        </div>
        <div class="discount">
          <span class="text">Korting</span>
          <span class="price">20</span> CENT/L
        </div>
      </div>
    </div>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
Voor Tango zou het dit moeten zijn:

code:
1
'#euro95 .pump_price .price'

(niet getest in HA)

Werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    resource: https://www.tango.nl/stations/tango-***
    name: Tango - Benzine
    select: "#euro95 > div.pump_price > span.price"
    unit_of_measurement: 

[ Voor 56% gewijzigd door golles op 15-04-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
golles schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:44:
Voor Tango zou het dit moeten zijn:

code:
1
'#euro95 .pump_price .price'

(niet getest in HA)

Werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
    resource: https://www.tango.nl/stations/tango-***
    name: Tango - Benzine
    select: "#euro95 .pump_price .price"
    unit_of_measurement: 
Held! Precies wat ik zoek! Thanks!

Maar hoe weet je dat je deze attributen moet gebruiken? Ik heb nu bijv. deze website waar ik ook graag de prijs van Euro 95 wil onttrekken, maar waar begin ik? De meeste resultaten op Google zijn vrij specifiek of gericht op Python, ik kom er moeilijk uit.

Code op dit moment als volgt, resultaat in HA is geen error maar 'unknown':

YAML:
1
2
3
4
5
6
  resource: https://www.brandstof-zoeker.nl/station/h-lagendijk-benzinestations-bv-rotterdam-616/
  name: Firezone - Benzine
  select: ".half.half2 .dl .dd"
  unit_of_measurement: 

[ Voor 40% gewijzigd door Ronker32 op 15-04-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 02-06 14:44

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ronker32 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:03:
[...]

Maar hoe weet je dat je deze attributen moet gebruiken? Ik heb nu bijv. deze website waar ik ook graag de prijs van Euro 95 wil onttrekken, maar waar begin ik? De meeste resultaten op Google zijn vrij specifiek of gericht op Python, ik kom er moeilijk uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
  resource: https://www.brandstof-zoeker.nl/station/h-lagendijk-benzinestations-bv-rotterdam-616/
  unit_of_measurement: 
cool! meteen toegevoegd. Jammer dat de Shell, Esso en Avia deze info niet op hun site aanbieden en die vergelijkingssites nooit actueel zijn.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:46
Ronker32 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:03:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
  unit_of_measurement: 
Puntjes bij dl en dd iig al weghalen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:33:
@barrymossel Heb jij de vertraging in het starten van HA al gevonden?

Ik heb het nog steeds, maar weet echt niet waar het vandaan komt.
Nope. Ik heb het al heel lang en dacht eerst dat het door mijn RPi kwam. Maar nu op de NUC nog steeds/weer. En soms is het wel het geval en soms niet. Heb geen zin meer om het te debuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
S_tef schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:20:
[...]

Puntjes bij dl en dd iig al weghalen ;).
Yes, thanks! Ben nog steeds wel benieuwd hoe dit precies werkt, ik snap het scrape principe nog niet helemaal. Grappig dat mijn Python-cursus van deze week direct van pas komt, met wat extra code in de value_template heb ik nu een werkende sensor.

Voor de volledigheid:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  select: ".half.half2 dl dd:nth-child(4)"
  value_template: "{{ '{:.3f}'.format(value.split(' ')[1] | float) }}"
  unit_of_measurement: 

Edit: alhoewel.. hij pakt nu de eerste waarde in de tabel, in dit geval krijg ik dus de prijs van diesel terug. Hoe pak ik nu de tweede waarde voor Euro 95?

Edit2: Got it! Met behulp van de info uit de post van @golles hieronder, heb ik de selector opgehaald. Die bevat 'dd:nth-child(4)', en ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat HA daar niet mee kon omgaan. Maar dat blijkt dus niet waar, dit werkt prima! Ik heb het codeblok hierboven aangepast naar het juiste format. Iedereen bedankt voor het meedenken!! _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Ronker32 op 16-04-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• golles
Ronker32 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:51:
[...]

Yes, thanks! Ben nog steeds wel benieuwd hoe dit precies werkt, ik snap het scrape principe nog niet helemaal. Grappig dat mijn Python-cursus van deze week direct van pas komt, met wat extra code in de value_template heb ik nu een werkende sensor.

Voor de volledigheid:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  select: ".half.half2 dl dd"
  value_template: "{{ '{:.3f}'.format(value.split(' ')[1] | float) }}"
  unit_of_measurement: 
In Chrome kun je het ook op een hele makkelijke manier doen zonder het echt te hoeven snappen.
Als je met je rechter muisknop klikt op 1.649 (bij Tango) en dan voor inspect (denk inspecteer in NL) klikt dan opent zich de gerenderde html, hier is automatisch de html van 1.649 geselcteerd en als je daar weer een recht muisknop op doet kkun je voor deze optie kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aar-H2gyA5rQi0zHdo2PiCR1spQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TSgupWO2o27YmpSrCcIwzmjt.png?f=user_large
Dan krijg je dit:
Cascading Stylesheet:
1
#euro95 > div.pump_price > span.price

Deze is zelfs iets beter als wat ik met de hand gedaan had (ik zal mn vorige post updaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Ik zit een beetje in de knel en ik weet niet precies of dit het juiste topic is.

Ik heb HA nu draaien op een HP T520 terminal pc (nuc installatie) en alles werkt nu naar behoren. Ook mijn cc2531 Zigbee2mqtt lijkt te werken. Voorheen draaide ik via Proxmox maar kreeg ik steeds foutmeldingen met de cc2531. Maar nu ik het rechtstreeks heb draaien lijkt alles goed te gaan.

Ik heb een setje van de Lidl aangeschaft met 3 lampen, 1 bridge en 1 remote. Dit werkt allemaal perfect in de Lidl Home app, en de afstandsbediening werkt ook.
Maar HA herkent daar niks van. Nu heb ik alles over geswitcht naar de Tuya app want de Lidl hub is feitelijk een Tuya cloon heb ik mij laten vertellen.
In HA de Tuya add-on toegevoegd, dan vindt hij een aantal scenes maar nog steeds geen hardware. Dus geen lampen, geen remote en geen bridge.

Ik krijg de lampen en remote wel in HA als ik ze reset en laat pairen. Als ik dan in de add-on Zigbee2mqtt de Web UI open en daar zoek naar devices, vindt ik dus de lampen en de remote.
Maar niet de bridge, die krijg ik met geen mogelijkheid verbonden met HA.

Ok, maar dan heb ik nu dus de lampen en de remote in HA maar nu werkt niks meer buiten HA om. Dus de remote werkt niet meer en de Lidl of Tuya app ziet ook niks meer omdat ze verbonden zijn met HA.

Dit is dus totaal niet wat ik wil, ik wil de lampen in HA en ik wil ook de app kunnen bedienen en ik wil via de remote de lampen aan en uit kunnen zetten en kunnen dimmen.(de remote kan ook dimmen)

Heb ik dan een verkeerde set gekocht? Zo ja, wat zijn mijn alternatieven. Ik neig naar TRÅDFRI omdat ik Hue eigenlijk te duur vindt. Maar is de ondersteuning van Hue in HA beter?
Of kan ik het beste een Hue bridge nemen met TRÅDFRI lampen?

Ik heb verder een Google mini speaker, dus enige comptabiliteit met google zou ook fijn zijn.

edit: Misschien ook handig om alvast aan te geven wat ik in de toekomst wil zodat ik misschien ergens rekening mee kan houden?
- in de toekomst wil ik een camera via HA draaien om mijn auto in de gaten te houden;
- wil ik een slimme stekker op mijn wasmachine zodat ik weet wanneer hij klaar is;
- wil ik een bewegingssensor in de douche zodat het licht automatisch aan gaat;
- wil ik deursensoren zodat ik zie of er iemand mijn woning binnen komt/ iets leuks afspeel als ik thuis kom/ iets automatiseer als ik thuis kom.
- wil ik tegen google home zeggen, iets van "ik ga film kijken" en dat hij de lampen in een bepaalde stand zet of "ik ga slapen" dat hij alles uit doet oid.

[ Voor 15% gewijzigd door kaasaanfiets op 16-04-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
kaasaanfiets schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 00:05:
Ik zit een beetje in de knel en ik weet niet precies of dit het juiste topic is.

Ik heb HA nu draaien op een HP T520 terminal pc (nuc installatie) en alles werkt nu naar behoren. Ook mijn cc2531 Zigbee2mqtt lijkt te werken. Voorheen draaide ik via Proxmox maar kreeg ik steeds foutmeldingen met de cc2531. Maar nu ik het rechtstreeks heb draaien lijkt alles goed te gaan.

Ik heb een setje van de Lidl aangeschaft met 3 lampen, 1 bridge en 1 remote. Dit werkt allemaal perfect in de Lidl Home app, en de afstandsbediening werkt ook.
Maar HA herkent daar niks van. Nu heb ik alles over geswitcht naar de Tuya app want de Lidl hub is feitelijk een Tuya cloon heb ik mij laten vertellen.
In HA de Tuya add-on toegevoegd, dan vindt hij een aantal scenes maar nog steeds geen hardware. Dus geen lampen, geen remote en geen bridge.

Ik krijg de lampen en remote wel in HA als ik ze reset en laat pairen. Als ik dan in de add-on Zigbee2mqtt de Web UI open en daar zoek naar devices, vindt ik dus de lampen en de remote.
Maar niet de bridge, die krijg ik met geen mogelijkheid verbonden met HA.

Ok, maar dan heb ik nu dus de lampen en de remote in HA maar nu werkt niks meer buiten HA om. Dus de remote werkt niet meer en de Lidl of Tuya app ziet ook niks meer omdat ze verbonden zijn met HA.

Dit is dus totaal niet wat ik wil, ik wil de lampen in HA en ik wil ook de app kunnen bedienen en ik wil via de remote de lampen aan en uit kunnen zetten en kunnen dimmen.(de remote kan ook dimmen)

Heb ik dan een verkeerde set gekocht? Zo ja, wat zijn mijn alternatieven. Ik neig naar TRÅDFRI omdat ik Hue eigenlijk te duur vindt. Maar is de ondersteuning van Hue in HA beter?
Of kan ik het beste een Hue bridge nemen met TRÅDFRI lampen?

Ik heb verder een Google mini speaker, dus enige comptabiliteit met google zou ook fijn zijn.

edit: Misschien ook handig om alvast aan te geven wat ik in de toekomst wil zodat ik misschien ergens rekening mee kan houden?
- in de toekomst wil ik een camera via HA draaien om mijn auto in de gaten te houden;
- wil ik een slimme stekker op mijn wasmachine zodat ik weet wanneer hij klaar is;
- wil ik een bewegingssensor in de douche zodat het licht automatisch aan gaat;
- wil ik deursensoren zodat ik zie of er iemand mijn woning binnen komt/ iets leuks afspeel als ik thuis kom/ iets automatiseer als ik thuis kom.
- wil ik tegen google home zeggen, iets van "ik ga film kijken" en dat hij de lampen in een bepaalde stand zet of "ik ga slapen" dat hij alles uit doet oid.
Volgens mij begrijp je het concept van HA niet helemaal. HA is juist je "hub". Je sluit alles aan op HA en bedient alles via Home Assistant.
Ik heb Tuya lampen en die worden door zowel die enge Chinese Tuya app gezien als door HA, waarmee ik ook kan dimmen. Tradfri hangt via Zigbee2MQTT ook aan HA. Ook heb ik wifi slimme stekkers die gekoppeld zijn aan HA.
En alles wordt bediend via HA (app én automations). En via Google Assistant (Home) kan ik dat allemaal ook aansturen.

Er zijn meerdere protocollen. En HA combineert die. Hue gaat bijvoorbeeld via Zigbee. Daarvoor heb je een hub nodig. Zigbee2MQTT vervangt die hub. Dus alles wat je via de Hue gateway kan, kan dan ook via HA. Mits je het goed aansluit (heb neem MQTT broker ingesteld?).

Alles wat je wilt kan via HA, met alle apparaten die je noemt. Ik zou me beter inlezen als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

barrymossel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 01:09:
[...]

Volgens mij begrijp je het concept van HA niet helemaal. HA is juist je "hub". Je sluit alles aan op HA en bedient alles via Home Assistant.
Ik heb Tuya lampen en die worden door zowel die enge Chinese Tuya app gezien als door HA, waarmee ik ook kan dimmen. Tradfri hangt via Zigbee2MQTT ook aan HA. Ook heb ik wifi slimme stekkers die gekoppeld zijn aan HA.
En alles wordt bediend via HA (app én automations). En via Google Assistant (Home) kan ik dat allemaal ook aansturen.

Er zijn meerdere protocollen. En HA combineert die. Hue gaat bijvoorbeeld via Zigbee. Daarvoor heb je een hub nodig. Zigbee2MQTT vervangt die hub. Dus alles wat je via de Hue gateway kan, kan dan ook via HA. Mits je het goed aansluit (heb neem MQTT broker ingesteld?).

Alles wat je wilt kan via HA, met alle apparaten die je noemt. Ik zou me beter inlezen als ik jou was...
* Daarvoor heb je geen hub nodig.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:03
goedemorgen allen,

Ik zit met vraagstuk.
Ik heb een Philips Hue motion sensor in de keuken hangen. (nu nog via de hue bridge). Deze zorgt dat de lampen bij < x lux aan gaan voor 5 minuten. En bij beweging dus aan blijven.

Soms moeten de lampen continu aan staan en moet de sensor dus op "pauze" , tot ik zelf de lampen weer uit zet. Dit is nu gedaan via de Hue Labs " Do not disturb my scene" addon.

Zo ver werkt dit al lange tijd perfect.

Nu had alleen deze sensor niet genoeg dekking voor de hele keuken. Ik heb hier dus een tweede aan toegevoegd gisteren.

Met de Hue labs " Sensor Couple" heb ik de sensoren aan elkaar kunnen koppelen zodat ze samenwerken. Alleen nu lijkt het dat ik maar 1 hue labs logic kan activeren omdat bij het activeren van "do not distrub my scene" ik de volgende melding krijg: " the following behaviour will be overwritten on installation: Sensor Couple".

Nu is mijn vraag of hier Philips gebruikers zijn die dit opgelost hebben. Of dat ik dit kan verplaatsen naar HA.

rules:
- if motion detected and lux <x turn on scene x for x minutes
- if one of the lights of scene x are already on (dus handmatig aangezet) , ignore motion detection.
- dit moet dan met 2 sensoren die samenwerken. En uiteraard wanneer ik de lampen weer uit zet, mag de motion sensoren weer actief worden.

hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

barrymossel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 01:09:
[...]

:D Ik doe afgelopen 3 dagen niks anders dan mijzelf inlezen maar soms kom ik er gewoon niet uit.

Verder een goed verhaal, maar wat als als mijn HA pc uitvalt, er een bepaalde storing is of ik onderhoud pleeg?
Dan kan ik dus mijn lampen niet bedienen? Als dat zo is, so be it...

Maar wat specifieker, hoe moet ik de remote koppelen aan mijn lampen dan? Want in de app kan je de remote in pair mode zetten en aanvinken welke lampen je ermee wil bedienen. Maar in HA kan ik niet vinden hoe je lampen kan koppelen.
Ik heb hier uiteraard al naar lopen zoeken maar tot op heden niet gevonden hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 20:27
kaasaanfiets schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:33:
[...]

:D Ik doe afgelopen 3 dagen niks anders dan mijzelf inlezen maar soms kom ik er gewoon niet uit.

Verder een goed verhaal, maar wat als als mijn HA pc uitvalt, er een bepaalde storing is of ik onderhoud pleeg?

Maar wat specifieker, hoe moet ik de remote koppelen aan mijn lampen dan? Want in de app kan je de remote in pair mode zetten en aanvinken welke lampen je ermee wil bedienen. Maar in HA kan ik niet vinden hoe je lampen kan koppelen.
Ik heb hier uiteraard al naar lopen zoeken maar tot op heden niet gevonden hoe dit moet.
Goede vragen en dat zijn keuzes in hoe je de boel opzet. Je kan alles via HA laten lopen en dan heb je inderdaad een probleem als HA down is (of iets in die richting). Zelf probeer ik ook nog rechtstreekse schakelaars op de lampen te hebben (bijv. middels een Shelly die zowel een fysieke schakelaar kan aansluiten als aansturing vanuit HA accepteert). Zo voorkom je dat jij en/of je partner in het donker zit en de HA problemen niet direct opgelost kunnen worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Het toverwoord is automations. Daarmee knoop je een wijziging van de ene status aan een aanpassing van een andere status. Dus knop ingedrukt en lamp uit > lamp zachtjes aan, knop ingedrukt en lamp is al zachtjes aan > lamp op zijn felst. Maar je kunt ook de staat van de zon gebruiken om de lampen net voor zonsondergang aan te zetten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
[...]

Dit statement/visie van de grondlegger van Home Assistant blijft nog altijd relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Om de zonneenergie die ik opwek met mijn panelen optimaal zelf te gebruiken, laat ik op dit moment 90 minuten voor 'noon' (zon op hoogste punt) de warmtepomp aanspringen om het warmwater op te warmen.
Die 90 minuten is redelijk optimaal qua zonnestand t.o.v. de panelen, maar dat houdt natuurlijk geen rekening met wolken.
Van de week was het in de ochtend al redelijk warm en zonning met mooie opbrengst, ideaal dus om de WP te laten gaan verwarmen, maar toen het 90 minuten voor noon was, was de hee lucht bedekt met wolken en was er dus veel minder opbrengst.

Wat ik natuurlijk liever doe, is dat ik rekening hou met de verwachte (voorspelde) opbrengst (en in mindere mate temperatuur) per uur van de dag, rekeninghoudend met de verwachte bewolking. Dus als die aangeeft dat er tussen 14:00 en 15:00 meer opbrengt is dan tussen 90 minuten en 30 minuten voor noon (opwarmen duur ca 1 uur), dan stel ik dat opwarmen liever uit tot 13:00.

Ik heb wat API's gevonden voor voor het voorspellen van de opbrengst o.b.v. ligging panelen, maar die houden geen rekening met de verwachte bewolking op die locatie: ik zie dan een mooie opbrengst-curve, terwijl ik zeker weet dat er bewolking gaat zijn op die dag.

Mijn vragen:
  1. Weet iemand een API of andere databron die aan dit soort voorspellingen doet?
  2. Heeft iemand dit misschien ook al zo geimplementeerd in HA (en is die bereid dat te delen :-) )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
[...]

Als de Hue Gateway uitvalt kun je de lampen ook niet bedienen. ;) Maar dat klopt bij Zigbee zaken inderdaad. Die worden geschakeld via een een hub/gateway. Maar er zijn dus ook domme lampen die je slim kunt maken via een Shelly bijvoorbeeld. Dan is de knop zonder tussenkomst van een hub/domoticasysteem gewoon te gebruiken.
En verder, als je stroom uitvalt doet sowieso niks meer. Dus laten we er nu maar vanuit gaan dat niks uitvalt (en anders dat het snel op te lossen valt). :P
Je koppelt beiden aan Home Assistant, dus remote en lampen. Dan maak je automations die bijvoorbeeld bij een bepaalde input van de remote, een bepaalde actie (lamp boven de eettafel aan) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slimme keuzes maken met de dingen die je toevoegt aan je huis. al mijn lampen zijn altijd nog handmatig te schakelen (soms met maar een heel klein knopje, maar het kan) - óók als HA plat ligt.

Denk aan smart switches in je muur waar je ook een fysieke schakelaar aan koppelt, of een tussenstekker met een knopje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:03:
[...]
Denk aan smart switches in je muur waar je ook een fysieke schakelaar aan koppelt, of een tussenstekker met een knopje erop.
Al is dat met een smart bulb wat lastiger... Toch?

---edit---
Wellicht kun je instellen dat de lamp aan gaat bij opstarten en wanneer je schakelaar geen MQTT contact heeft (of iets in die trant) dat je dan het relais van je Shelly (ofzo) schakelt. Volgens mij is dat al eerder in dit topic voorbij gekomen.

[ Voor 30% gewijzigd door barrymossel op 16-04-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06 14:57
barrymossel schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:04:
[...]

Al is dat met een smart bulb wat lastiger... Toch?
Ik heb met Shelly relais m'n schakelaars slim gemaakt en via Home Assistant kan ik daardoor alle andere slimme verlichting in huis aansturen. Zowel de Philips Hue lampen als de Shelly lampen kan ik daardoor via zowel HA bedienen als met de bestaande schakelaars in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb met Shelly relais m'n schakelaars slim gemaakt en via Home Assistant kan ik daardoor alle andere slimme verlichting in huis aansturen. Zowel de Philips Hue lampen als de Shelly lampen kan ik daardoor via zowel HA bedienen als met de bestaande schakelaars in de muur.
Ja zo heb ik het ook, maar mocht HA uitvallen dan krijg je je lamp niet aan. En daar ging het geloof ik over.
Pagina: 1 ... 15 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.