Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.203 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:08

-CJ

Not remastered

Vraagje; ik gebruik de integratie voor het uitlezen van de slimme meters (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/). Ik krijg op de entiteit "Energy Comsumption Total", wat een optelling van "Tarif 1" en "Tarif 2", een foutmelding, namelijk dat de eenheid (Entity) ' ' niet klopt.

Kan ik deze ergens instellen? Zo nee, kan ik zelf ergens een entity maken die Tarif 1 en Tarif 2 optelt? Ben nog nieuw in deze scene dus vergeef me als ik de vraag niet goed stel.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 16:05
-CJ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:03:
Vraagje; ik gebruik de integratie voor het uitlezen van de slimme meters (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/). Ik krijg op de entiteit "Energy Comsumption Total", wat een optelling van "Tarif 1" en "Tarif 2", een foutmelding, namelijk dat de eenheid (Entity) ' ' niet klopt.

Kan ik deze ergens instellen? Zo nee, kan ik zelf ergens een entity maken die Tarif 1 en Tarif 2 optelt? Ben nog nieuw in deze scene dus vergeef me als ik de vraag niet goed stel.
Je kunt ook tariff 1 en 2 beide opvoeren, dan worden ze vanzelf bij elkaar opgeteld

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 15:20
Tomas_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:32:
[...]
Ik begreep je wel, ik wil alleen liever geen 2 verschillende systemen. Ik zou dan liever een “versterker” in de vorm van een zigbee device laten fungeren als “router” al weet ik niet of dat te ver is. Aan de andere kan is het wellicht ook geen groot probleem om een extra bridge te gebruiken. Bij de lidl koop je de starterset met lampen, waarmee de bridge bijna gratis is.
2 verschillende systemen valt nogal mee. Dat is juist de sterkte van Home Assistant, dat je gewoon al die verschillende systemen, ook niet-Zigbee spul, perfect kunt integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

TheFes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Je kunt ook tariff 1 en 2 beide opvoeren, dan worden ze vanzelf bij elkaar opgeteld
Hoe doe ik dat? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
Beiden opvoeren in je energy dashboard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
-CJ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:03:

Foutmelding is gemeld, maar blijkbaar nog niet opgepakt: https://github.com/home-assistant/core/issues/58896

Daar wordt inderdaad ook besproken dat beide sensoren toevoegen wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

new_guy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Beiden opvoeren in je energy dashboard. :)
In het energy dashboard heb ik de optelling inderdaad. Is het ook mogelijk in het algemene dashboard? Daar krijg ik op de total dus de foutmelding en verder zie ik alleen de twee separate tarieven. Ik wil eigenlijk een totaal verbruik per dag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie.S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 09:17
RobertMe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Mits je dan ook op elke radiator een Tado knop zet. Zonder Tado knop un je natuurlijk nog niks sturen. En bv woonkamer met thermostaat moet je ook de Tado knoppen gebruiken zodat als je juist een andere plek wilt verwarmen (bv overdag de (thuis)werkkamer enn niemand in de woonkamer is) dat dan ook de radiatoren in de woonkamer dicht zijn.

[...]

Oftewel: je moet thermostaatkranen hebben, en Tado levert (net zoals andere fabrikanten) een hele rij aan adapters mee als de "koppeling" waar je de knop op draait niet in ik meen M30 is (waarbij M30 vermoed ik de defacto standaard is, andere typen thermostaatkranen lijken altijd een merknaam te dragen).

[...]

Ja en nee. Je moet natuurlijk wel nog iets hebben dat de CV-ketel aanstuurt. Met de bedrade Tado thermostaat plaats je die dus gewoon op de plek van de oude thermostaat waarbij de thermostaat de warmtevraag regelt. Immers communiceren de knoppen niet met de CV ketel. Maar er is ook een draadloze Tado thermostaat waarbij je wel een los ding hebt dat je aan de ketel hangt en je dus bij de ketel kunt hangen. (Alhoewel je de bedrade thermostaat ook bv op zolder bij de ketel kunt hangen. Alleen staat de draadloze thermostaat altijd ingesteld als onderdeel van "Woonkamer").

[...]

Correct, heb het zelf niet (op vloerverwarming), maar een thermostaat in de meest simpele vorm is een relais, en via die (om)weg kun je de thermostaat dus ook het systeem van de vloerverwarming aan en uit laten zetten. Overigens is er ook een Tado topic, waar ook een Tado helpdesk account actief in is: Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
Hi RobertMe,

dank voor je uitgebreide antwoord. De tado radiator optie van de Tado valt sowieso af gezien het om vloerverwarming gaat.

Voordat ik de vraag in het Tado Smart Thermostat topic plaats, is het zo dat ik ook alleen kan kiezen voor Tado voor de vloerverwarming en de rest boven op de 'normale' manier aanstuur? of is Tado één systeem en moet dan alles in het gehele huis met Tado zijn? Daar zit ik niet zo op te wachten.

In ieder geval bedankt voor het mee denken.

Mocht iemand nog andere alternatieven hebben hoor ik dat graag. Hoop dat er iets is zoals een kleine temperatuur sensor die dan draadloos de CV of thermostaat aan stuur. De Nest moet bijvoorbeeld ook op een logische plek en is goed zichtbaar, dat wil ik eigenlijk niet.

Einddoel is de tablet met HA op de plek van de thermosstaat, scheelt weer een apparaat aan de wand/in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:27
Vereist een template-sensor met een delay_off dat de state van de sensor helemaal niet meer wijzigt gedurende die periode?
Ik zou zeggen dat het voldoende is zolang het state-template maar niet true wordt.
Afgaande op de documentatie:
https://www.home-assistan...tions/template/#delay_off

Het gedrag is echter anders dan ik zou verwachten.
Bijv. met deze sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.toon_burnerinfo
  binary_sensor:
    - name: "Toon preheated last 2h"
      unique_id: "toon_preheated_2h"
      state: "{{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') }}"
      delay_off:
        hours: 2

Deze zou 2 uur nadat het pre-heaten is afgerond nog hoog mogen blijven, maar daarna af moeten vallen, maar dat doet-ie niet.
Waarschijnlijk omdat de CV dan wisselt tussen CV/idle.

Het lijkt erop dat de state-change gewoon wordt gecanceld, als de toestand veranderd. Ongeacht het resultaat:
https://github.com/home-a...ate/binary_sensor.py#L288

Bug?

auto_off doet ongeveer hetzelfde, daar kan ik misschien ook mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:24
Iemand ervaring met Node-RED ?
Ik ben nog maar net bezig hiermee, maar loop een beetje vast.

Ik heb een deurcontact en een lamp (en nog veel andere dingen die nu niet relevant zijn)
Mijn flow zorgt ervoor dat de lamp aan gaat als de deur open gaat, maar meer niet.
Wat ik graag wil:

- als deur langer dan 5 minuten open staat (dus contact verbroken) dan moet de lamp een bepaalde kleur geven. Zodra de deur dicht is moet hij weer terug naar de standaard gaan (ofwel uit ofwel hoe hij ingesteld stond).

Dat is alles, maar hoe bewaar ik de huidige staat van de lamp?
en hoe zorg ik ervoor dat als de deur dicht gaat dat hij daar naartoe overschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:12:
Vereist een template-sensor met een delay_off dat de state van de sensor helemaal niet meer wijzigt gedurende die periode?
Ik zou zeggen dat het voldoende is zolang het state-template maar niet true wordt.
Afgaande op de documentatie:
https://www.home-assistan...tions/template/#delay_off

Het gedrag is echter anders dan ik zou verwachten.
Bijv. met deze sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.toon_burnerinfo
  binary_sensor:
    - name: "Toon preheated last 2h"
      unique_id: "toon_preheated_2h"
      state: "{{ is_state('sensor.toon_burnerinfo', 'Pre') }}"
      delay_off:
        hours: 2

Deze zou 2 uur nadat het pre-heaten is afgerond nog hoog mogen blijven, maar daarna af moeten vallen, maar dat doet-ie niet.
Waarschijnlijk omdat de CV dan wisselt tussen CV/idle.

Het lijkt erop dat de state-change gewoon wordt gecanceld, als de toestand veranderd. Ongeacht het resultaat:
https://github.com/home-a...ate/binary_sensor.py#L288

Bug?

auto_off doet ongeveer hetzelfde, daar kan ik misschien ook mee uit de voeten.
Die trigger lijkt me hier helemaal niet nodig.
Zonder trigger gaat je binary_sensor ook gewoon naar on als je template True is. Wellicht dat je dan ook niet dat onverwachte gedrag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 16:54
TheFes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Je zou sowieso je trigger kunnen aanpassen naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: time
    at:
      - "18:00:00"
      - "19:00:00"
      - "20:00:00"
      - "21:00:00"
      - "22:00:00"

Dan kan die time condition er ook uit, en triggert je automation niet meer nutteloos elk uur.

En dan heb je tot de avond de volgende dag de tijd om een trace te bekijken waarom hij het niet gedaan heeft. :)

Ow, en conditions zijn standaard AND, je hoeft die AND condition dus niet te gebruiken.
Zou die dan hier moeten komen? of vervangt de code die jij deelde heel dit stuk?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    condition:
      condition: and
      conditions:
        - condition: state
          entity_id: input_boolean.waste_moved
          state: "off"
          entity_id: input_boolean.waste_reminder
          state: "on"
        - condition: time
          after: "18:00:00"
          before: "23:00:00"
        - condition: template
          value_template: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted') != 'Geen' }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:56:
[...]

Zou die dan hier moeten komen? of vervangt de code die jij deelde heel dit stuk?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    condition:
      condition: and
      conditions:
        - condition: time
          after: "18:00:00"
          before: "23:00:00"
          value_template: "{{ states('sensor.afvalwijzer_tomorrow_formatted') != 'Geen' }}"
Mijn code vervangt de time_pattern trigger die he nu hebt. Daardoor triggert hij niet meer elk heel uur, maar op de hele uren na 18:00 en voor 23:00

Je time condition kan dan weg, net als de and condition omdat conditions standaard and zijn.

Conditions worden dan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    condition:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 17:59
lasharor schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:38:
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik probeer op basis van de scrape sensor, die verwijst naar een specifieke tijd een automation af te laten gaan in Home assistant. Om een of andere reden lukt mij dit niet.

Data op de website is bijv: 12:01

in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sensor:
  - platform: scrape
    resource: https://website.test
    name: test1
    select: "#today-test-times-row > div:nth-child(1) > div > div.tpt-time"
    value_template: >
     {{ strptime(value, '%H:%M' ) }}
  - platform: template
    sensors:
     test1:
      friendly_name: "Sensor Test 1"
      value_template: "{{ states('sensor.test1') | as_timestamp | timestamp_custom('%H:%M') }}"

Dit resulteert dan in 2 sensors:

sensor.test1 = 1900-01-01 12:01:00
sensor.test_1= 12:01

Vervolgens gebruik ik sensor.test_1 in mijn automations.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Test automation
  trigger:
  - platform: time
    at: 
    - sensor.test_1
    - sensor.test_2
  action:
  - service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.home_group
      media_content_id: muziek.mp3
      media_content_type: music
  - service: media_player.volume_set
    data:
      entity_id: media_player.home_group
      volume_level: '0.2'
  - service: notify.living_room_tv
    data:
  - service: notify.mobile_app_iphone
    data:

Maar, wanneer op de specifieke tijden (in dit geval dus 12:01) gebeurt er helemaal niks. Wat moet ik hier nog aan veranderen? Mijn automation werkt verder gewoon als ik deze zelf trigger.
geen typo ergens? vind het erg verwarrend met test1, test_1 en test_2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb het IP adres van enkele apparaten (moeten) wijzigen, bijv. van mijn airco, en nu vinden de integraties in Home Assistant deze apparaten niet meer. Het is blijkbaar niet mogelijk om via de GUI het IP adres van een apparaat te updaten, enkel via het handmatig editten van een file.

Ik heb Home Assistant gestopt en in 'config/.storage/core_config_entries' de IP adressen geupdated en het bestand opgeslagen. Daarna Home Assistant weer gestart, maar telkens worden de auto IP adressen teruggezet. Waar haalt HA deze vandaan? En hoe voorkom ik dan?
Ik draai HA overigens in Docker.

EDIT: D'oh, was het bestand onder de verkeerde user aan het editten...

[ Voor 6% gewijzigd door Freekers op 04-01-2022 01:54 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-06 15:31

lasharor

7 december 2004

Step5 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:17:
[...]

geen typo ergens? vind het erg verwarrend met test1, test_1 en test_2
Ik denk dat het iets in die trigger is met betrekking tot formatting van de sensor. In de documentatie staat datetime. Mijn sensor geeft een waarde in 1900 aan. Dus vermoedelijk werkte het daarom niet.

Ik heb het anders aangepakt en gebruik nu ook de sensor.time om te vergelijken of de gescrapte waarde overeenkomt met de huidige HH:MM tijd.

value_template: "{{ states('sensor.test') == states('sensor.time') }}"

Dit werkt prima en hiermee kan ik de sensor ook triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Vraagje: heeft iemand ssl werkend?
Ondanks het volgen van handleidingen en middels mkcert maken van certificaten blijft de browser op alle mogelijke manieren mekkeren dat het certificaat niet geldig is. Heb een DNS-naam voor mijn HA-installatie. Die verwijst naar mijn KPN-ip-adres en uiteraard via port forwarding ga ik naar mijn HA op de Raspberry Pi. HA draait in een docker-container.

[ Voor 22% gewijzigd door DikkieDick op 04-01-2022 08:15 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47
@lasharor Volgens mij is sensor.time deprecated. Zou hem even omschrijven dat hij now() gebruikt. Want inderdaad, je sensor kan niet direct als trigger gebruikt worden, dat kan alleen met een input_datetime.

YAML:
1
value_template: "{{ states('sensor.test') == now().time()|string }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:12:
Vraagje: heeft iemand ssl werkend?
Ondanks het volgen van handleidingen en middels mkcert maken van certificaten blijft de browser op alle mogelijke manieren mekkeren dat het certificaat niet geldig is. Heb een DNS-naam voor mijn HA-installatie. Die verwijst naar mijn KPN-ip-adres en uiteraard via port forwarding ga ik naar mijn HA op de Raspberry Pi. HA draait in een docker-container.
En wat zie je als je de properties van het certificaat opvraagt in de browser? Komt de naam overeen met je url?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:47
@DikkieDick Hint krijg je wanneer je opzoekt wat mkcert is:
mkcert is a simple tool for making locally-trusted development certificates.
Bij beveiliging gaat alles om vertrouwen (trust), niet alleen om dat de data versleutelt wordt. Als data namelijk versleutelt wordt met een sleutel die bekend is bij anderen heb je er nog steeds niets aan. Immers zou jij lokaal ook een certificaat voor Google.com kunnen maken. Daarom checken browsers de chain of trust van het certificaat. Is deze uitgegeven door iemand die ze vertrouwen? Een lokaal gemaakt certificaat zal daarom niet zomaar vertrouwd worden.

Oplossing is dus om certificaten te laten maken door een instantie die wel door iedereen vertrouwd wordt. Meest bekende daarvoor is Let's Encrypt. Dit is ook als add-on beschikbaar en zit ook ingebakken in de DuckDNS add-on.

Anders oplossing zou zijn om op al je devices je zelf gegenereerde certificaten toe te voegen aan de lijst met trusted certificaten (en hem daarmee dus lokaal vertrouwd => locally-trusted). Maar dat is eigenlijk alleen maar omslachtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
new_guy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:28:
[...]

En wat zie je als je de properties van het certificaat opvraagt in de browser? Komt de naam overeen met je url?
Ondanks dat ik mkcert aanroep met een domeinnaam komt die niet voor in het certficaat,

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Septillion schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:29:
@DikkieDick Hint krijg je wanneer je opzoekt wat mkcert is:

[...]

Bij beveiliging gaat alles om vertrouwen (trust), niet alleen om dat de data versleutelt wordt. Als data namelijk versleutelt wordt met een sleutel die bekend is bij anderen heb je er nog steeds niets aan. Immers zou jij lokaal ook een certificaat voor Google.com kunnen maken. Daarom checken browsers de chain of trust van het certificaat. Is deze uitgegeven door iemand die ze vertrouwen? Een lokaal gemaakt certificaat zal daarom niet zomaar vertrouwd worden.

Oplossing is dus om certificaten te laten maken door een instantie die wel door iedereen vertrouwd wordt. Meest bekende daarvoor is Let's Encrypt. Dit is ook als add-on beschikbaar en zit ook ingebakken in de DuckDNS add-on.

Anders oplossing zou zijn om op al je devices je zelf gegenereerde certificaten toe te voegen aan de lijst met trusted certificaten (en hem daarmee dus lokaal vertrouwd => locally-trusted). Maar dat is eigenlijk alleen maar omslachtiger.
Ik ga eens kijken naar de DuckDNS add-on. Thanx.
Crap: die zit in de supervisormode en die heb je in een Docker-container niet. FF verder speuren.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 04-01-2022 09:14 ]

aka pluim003

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-06 15:17
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Ik ga eens kijken naar de DuckDNS add-on. Thanx.
Crap: die zit in de supervisormode en die heb je in een Docker-container niet. FF verder speuren.
Als je docker gebruikt: zet er een Traefik container naast die de verbindingen afhandelt. Je zal vermoedelijk meer dockers hebben draaien?

(Of nginx, of net wat je fijn vindt)

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 04-01-2022 09:36 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Hmmbob schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Als je docker gebruikt: zet er een Traefik container naast die de verbindingen afhandelt. Je zal vermoedelijk meer dockers hebben draaien?
Idd, voor de pihole. Ik ga eens naar Traefik kijken. Weer wat nieuws (voor mij dan).

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Check. Ik draai nog diverse webservertjes en andere zaken, die zitten nu ook achter een domeinnaam.

De truc is dat ik Traefik een wildcard certificaat (*.hmmbob.nl) laat aanvragen bij letsencrypt (dat kan icm de DNS authenticatie bij TransIP, waar mijn domeinnaam vandaan komt) en dit wildcard certificaat wordt gebruikt voor alle hosts die door Traefik wordt afgehandeld

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheFes
Ik gebruik zelf Nginx Proxy Manager, werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:03

Snuffel

Vroem!

Vraagje over de adaptive lighting, misschien dat iemand de truck weet.

Verschillende HUE lampen in mijn huis werken met adaptive lighting, en dat gaat helemaal prima.
Wat ik nu wil bereiken is dat tussen bepaalde tijdstippen de max brightness omhoog/omlaag is aangepast.

Heb nu de max_brightness op 80 staan, terwijl ik dit bijvoorbeeld tussen 07:00 en 09:00 op max 60 wil hebben.

Hoe kan ik dat inregelen? Kan dat in de config.yaml file of moet ik dat bijv. in NodeRed verwerken?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:36
Snuffel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:51:

Verschillende HUE lampen in mijn huis werken met adaptive lighting, en dat gaat helemaal prima.
Wat ik nu wil bereiken is dat tussen bepaalde tijdstippen de max brightness omhoog/omlaag is aangepast.

Heb nu de max_brightness op 80 staan, terwijl ik dit bijvoorbeeld tussen 07:00 en 09:00 op max 60 wil hebben.

Hoe kan ik dat inregelen? Kan dat in de config.yaml file of moet ik dat bijv. in NodeRed verwerken?
Quick en dirty wat in me opkomt:
maak de max brightness afhankelijk van een input_number en laat met een losse automation dat input_number aanpassen naar 60 of 80 naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 18:15
Snuffel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:51:

Ik zou zeggen dat het simpelst is om een template sensor te maken. Daar kun je elke mogelijke waarde in en uit krijgen.

Ik heb iets soortgelijks voor een scene switcher gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
- sensor:
  - name: "Day and Night Lights Office1"
    state: >-
      {% set daytime = states('sun.sun') == 'above_horizon' %}
      {% if daytime %}scene.gaming_room_day_white{% else %}scene.gaming_room_night_white{% endif %}

In dit geval geef ik dus direct de naam van een scene door die in een automation wordt aangeroepen. Je kan hier ook testen op je twee tijden en daarvan afhankelijk 60 of 80 teruggeven.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Ik zou zeggen dat het simpelst is om een template sensor te maken. Daar kun je elke mogelijke waarde in en uit krijgen.

Ik heb iets soortgelijks voor een scene switcher gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
- sensor:
  - name: "Day and Night Lights Office1"
    state: >-
      {% set daytime = states('sun.sun') == 'above_horizon' %}
      {% if daytime %}scene.gaming_room_day_white{% else %}scene.gaming_room_night_white{% endif %}

In dit geval geef ik dus direct de naam van een scene door die in een automation wordt aangeroepen. Je kan hier ook testen op je twee tijden en daarvan afhankelijk 60 of 80 teruggeven.
Ik denk niet dat de adaptive lightning configuratie templates ondersteunt. Maar goed @TravockMD kan het altijd even proberen :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 04-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
TheFes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Ik denk niet dat de adaptive lightning configuratie templates ondersteunt. Maar goed @TravockMD kan het altijd even proberen :)
Ik heb geen idee, ik heb geen Hue dingen en geen adaptive light wat dan ook. Het enige wat ik doe is in mij automations waar ik de lampen toch mee bedien een action een variabele meegeven. Als je een automation toepast moet dit werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-06 07:36
TheFes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Ik heb geen behoefte aan adaptive lighting dus ik ga niets proberen :+
(Denk dat je @Snuffel bedoelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:03

Snuffel

Vroem!

Ja, gewoon proberen inderdaad, eens kijken waar en of het schip strandt

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 00:27
TheFes schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Die trigger lijkt me hier helemaal niet nodig.
Zonder trigger gaat je binary_sensor ook gewoon naar on als je template True is. Wellicht dat je dan ook niet dat onverwachte gedrag hebt.
Goede tip. Heb vannacht met twee aangepaste templates getest en dat geeft andere resultaten.
Zonder expliciete trigger doet delay_off het inderdaad goed.
Mét expliciete trigger doet auto_off nog steeds wel raar. (gaat meteen uit als pre-heaten stopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Laatst online: 20-06 08:56
Wat ik wil lijkt niet te kunnen, iemand een idee?

Ik wil met Button Card een button maken die van kleur veranderd als bijvoorbeeld de groep lichten veranderd van off naar on. In dezelfde button wil ik ook graag de temperatuur van die ruimte laten zien. Kan dit wel?
Hieronder de voorbeelden.

Eerste is de button die ik wil, alleen werkt deze niet want ik weet niet waar ik een tweede entity moet toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsJkih5TmM0hre9IWOiCdzF9_ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/evHSOaAcZhE06VGZrhseaUQP.jpg?f=user_large

Tweede is als ik de sensor eruit haal en de groep.lights weer terug zet in de entity. Button werkt want veranderd van kleur als de groep.lights veranderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6gjUXEAJr_wBF10HJuJW1JtibA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NvW6X5zFCX5nlSVk7xesdzow.jpg?f=user_large

Derde ik had wel iets gevonden maar ik kan dit niet aanpassen naar een mooie button.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3t_vPHc55J--cHcKXEpr_4doO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qdwBPOLtxtqM7fwKyAW1BVxX.jpg?f=user_large

Kan dit wel met Button card of zijn hier andere oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
RudolfR schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:01:
[...]

Goede tip. Heb vannacht met twee aangepaste templates getest en dat geeft andere resultaten.
Zonder expliciete trigger doet delay_off het inderdaad goed.
Mét expliciete trigger doet auto_off nog steeds wel raar. (gaat meteen uit als pre-heaten stopt)
auto_off is voor zover ik weet dan ook juist voor trigger based binary sensors. Die gaan aan door een trigger (bijvoorbeeld een event) en gaan dan niet zomaar uit, daar is die auto_off dan voor.

Bij state based binary sensors wordt de on of off bepaald door de states in je template, en is auto_off dus niet nodig (en werkt het dus blijkbaar ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
TheFes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:46:
Ik gebruik zelf Nginx Proxy Manager, werkt voor mij prima.
Omdat Traefix geen dockervolume voor armv7 heeft ook maar Nginx Proxy Manager geïnstalleerd. Moet ik van buitenaf vermoed ik wel poort 80 open zetten, hetgeen ik nu niet heb, omdat ik alleen poorten die 'echt' nodig zijn open staan.

Update: ja, dat moet dus... En 443.

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 04-01-2022 12:16 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-06 21:58
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Omdat Traefix geen dockervolume voor armv7 heeft
Die snap ik niet, ik draai Traefik+HA vanuit Docker containers en ben nu benieuwd wat je hiermee bedoeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53

Mars Warrior

Earth, the final frontier

RoTeK70 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:02:
De button card kan heel veel, maar ik heb er te weinig ervaring in, om je 1ste vraag te kunnen beantwoorden.

Maar de 2de vraag kan ik wel beantwoorden: JA, er zijn andere oplossingen voor 8)

Maar nog niet publiekelijk beschikbaar...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:25
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Omdat Traefix geen dockervolume voor armv7 heeft ook maar Nginx Proxy Manager geïnstalleerd. Moet ik van buitenaf vermoed ik wel poort 80 open zetten, hetgeen ik nu niet heb, omdat ik alleen poorten die 'echt' nodig zijn open staan.

Update: ja, dat moet dus... En 443.
Als je DNS als authenticatie methode / challenge gebruikt hoef je geen poorten te zetten. I.p.v. dat dan de challenge wordt gedaan middels een request naar jouw server die de challenge response retourneert op basis waarvan Lets encrypt weet dat het domein van jouw is, wordt bij de DNS challenge een record in de DNS van jouw domein aangemaakt en kan Lets encrypt dat gebruiken om te bevestigen dat het domein in jouw beheer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Rembock schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Die snap ik niet, ik draai Traefik+HA vanuit Docker containers en ben nu benieuwd wat je hiermee bedoeld :)
Ik bedoelde een dockercontainer (op dockerhub).

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
RobertMe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Als je DNS als authenticatie methode / challenge gebruikt hoef je geen poorten te zetten. I.p.v. dat dan de challenge wordt gedaan middels een request naar jouw server die de challenge response retourneert op basis waarvan Lets encrypt weet dat het domein van jouw is, wordt bij de DNS challenge een record in de DNS van jouw domein aangemaakt en kan Lets encrypt dat gebruiken om te bevestigen dat het domein in jouw beheer is.
Ok. Thanx. Heb ze nu wel ff open maar doe ze dan later wel weer dicht.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik draai nu toch echt Traefik op een Raspberry Pi 3B (nu 64-bits, maar ook eerder met een 32-bits distributie) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:34:
[...]

De button card kan heel veel, maar ik heb er te weinig ervaring in, om je 1ste vraag te kunnen beantwoorden.

Maar de 2de vraag kan ik wel beantwoorden: JA, er zijn andere oplossingen voor 8)

Maar nog niet publiekelijk beschikbaar...
Ziet er top uit inderdaad, heel mooi gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:56
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Ik denk dat je een docker image bedoelt, de container draai je, neem ik aan, op je eigen hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 18:58
Piet400 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:32:
Ik heb zelf wel wat ervaring met Node-Red en daar meerdere dingen mee aangestuurd en uitgelezen.

Heb je zelf al iets wat je hier eventueel kan delen ?
En de status zou je van de lamp zelf kunnen opvragen, je zou het kunnen opslaan in HA, maar wat ik vaak doe is opslaan in een variable in de Flow zelf.

Ik denk dat ik je er wel verder mee kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Rembock schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Ik draai nu toch echt Traefik op een Raspberry Pi 3B (nu 64-bits, maar ook eerder met een 32-bits distributie) :)
en een rpi3b is een armv8, geen armv7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
roeleboel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:20:
[...]

en een rpi3b is een armv8, geen armv7...
Ach natuurlijk, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
borft schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Ik denk dat je een docker image bedoelt, de container draai je, neem ik aan, op je eigen hardware ;)
Idd, nog een keer fout verwoord. :-)
Overigens een heel vreemd probleem. Heb die nginx geïnstalleerd maar zie nu dat heel veel bestanden (ook onder andere docker-volumes) owner systemd-timesync hebben. De hele toestand is een beetje messed up so to say.

En een hele zooi directories onder /var/lib/docker/volumes welke ik daar niet wil. Deze docker-compose.yml had ik gebruikt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
version: "3"
volumes:
   mariadb:
      driver: local
      driver_opts:
         type: none
         o: bind
         device: /mnt/volumes/
   data:
      driver_opts:
   letsencrypt:
      driver_opts:

services:
  app:
    container_name: nginx
    image: 'jc21/nginx-proxy-manager:latest'
    restart: unless-stopped
    ports:
      # These ports are in format <host-port>:<container-port>
      - '80:80' # Public HTTP Port
      - '443:443' # Public HTTPS Port
      - '81:81' # Admin Web Port
      # Add any other Stream port you want to expose
      # - '21:21' # FTP
    environment:
      DB_MYSQL_HOST: "db"
      DB_MYSQL_PORT: 3306
      DB_MYSQL_USER: "npm"
      DB_MYSQL_PASSWORD: "npm"
      DB_MYSQL_NAME: "npm"
      # Uncomment this if IPv6 is not enabled on your host
      # DISABLE_IPV6: 'true'
    volumes:
      - data:/data
      - letsencrypt:/etc/letsencrypt
    depends_on:
      - db

db:
    image: 'jc21/mariadb-aria:latest'
    restart: unless-stopped
    environment:
      MYSQL_ROOT_PASSWORD: 'npm'
      MYSQL_DATABASE: 'npm'
      MYSQL_USER: 'npm'
      MYSQL_PASSWORD: 'npm'
    volumes:
      - mariadb:/var/lib/mysql

Deze maakt dan volumes (die ik al had) met namen nginx_data, nginx_letsencrypt en nginx_mariadb.

En nog vreemder. Had alles weer teruggezet naar root:root maar nu staat owner weer op systemd-timesync.

[ Voor 65% gewijzigd door DikkieDick op 04-01-2022 13:59 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:56
DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Idd, nog een keer fout verwoord. :-)
Overigens een heel vreemd probleem. Heb die nginx geïnstalleerd maar zie nu dat heel veel bestanden (ook onder andere docker-volumes) owner systemd-timesync hebben. De hele toestand is een beetje messed up so to say.

En een hele zooi directories onder /var/lib/docker/volumes welke ik daar niet wil. Deze docker-compose.yml had ik gebruikt:

[code=yaml]

Deze maakt dan volumes (die ik al had) met namen nginx_data, nginx_letsencrypt en nginx_mariadb
beetje off topic hier, maar de namen van de volumes komen van de naam van de directory waar je docker-compose in staat. Dit kan je aanpassen door ofwel een project naam mee te geven (met -p), of door expliciet een container_name in de docker-compose te zetten.

Ik gebruik trouwens deze: https://registry.hub.docker.com/r/jwilder/nginx-proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemiddag,

Ik ben aan het uitzoeken om mijn Cresto weerstation sensoren te integreren in HA.
Deze sensoren zenden via 433mhz protocol, dus die zou ik met de RFXtrx433XL kunnen ontvangen.

Integreert vervolgens prima in HA middels de RFXCOM integratie, denk ik?

Ik heb echter 1 vraag, kan ik de transreciever gewoon in mijn RPI waarop HA draait bijprikken (ála ConbeeII stick?) of heb ik hier een extra extern apparaat voor nodig (PC/RPI oid?)

Of als iemand een andere suggestie heeft om deze sensoren te integreren hoor ik ook graag.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:31
Ik wil toch weer het licht in het toilet automatiseren. Althans, direct het licht inschakelen bij beweging. Direct naast de deur zit een schakelaar en die wordt nog wel eens precies nadat de lamp aangaat ingedrukt... en gaat dus uit. WAF laag en irritatie tot gevolg. Nu had ik dus 2 seconden vertraging tussen beweging en licht aan gezet en ja dat werkt, maar is ook niet ideaal.

Het gaat om een Shelly met Tasmota die de lamp direct schakelt. Aqara bewegingsmelder gaat via Zigbee2MQTT.

Nu dacht ik: ik laat een timer lopen als de lamp via de bewegingsmelder lopen voor 1 of 2 seconden en in die tijd mag de knop de lamp niet uitzetten. Maar toen besefte ik me dus dat de Shelly direct de lamp schakelde en die helemaal niet naar een timer kijkt.

Ik kan natuurlijk licht aan/uit via de knop middels MQTT oid via Home Assistant laten lopen. Maar dan heb ik weer een vertraging tussen knop en lamp.

Iemand een ideetje wat ik eens zou kunnen proberen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:08:
Ik wil toch weer het licht in het toilet automatiseren. Althans, direct het licht inschakelen bij beweging. Direct naast de deur zit een schakelaar en die wordt nog wel eens precies nadat de lamp aangaat ingedrukt... en gaat dus uit. WAF laag en irritatie tot gevolg. Nu had ik dus 2 seconden vertraging tussen beweging en licht aan gezet en ja dat werkt, maar is ook niet ideaal.

Het gaat om een Shelly met Tasmota die de lamp direct schakelt. Aqara bewegingsmelder gaat via Zigbee2MQTT.

Nu dacht ik: ik laat een timer lopen als de lamp via de bewegingsmelder lopen voor 1 of 2 seconden en in die tijd mag de knop de lamp niet uitzetten. Maar toen besefte ik me dus dat de Shelly direct de lamp schakelde en die helemaal niet naar een timer kijkt.

Ik kan natuurlijk licht aan/uit via de knop middels MQTT oid via Home Assistant laten lopen. Maar dan heb ik weer een vertraging tussen knop en lamp.

Die vertraging zal wel meevallen denk ik. Ik heb hier een shelly device die een lamp bedient via MQTT, en die ook een button control heeft. De shelly heeft de button input op detached staan, dus als die ingedrukt wordt dan levert het een HA event op en that's it.

En met die dubbele MQTT message plus automation gaat de lamp nog steeds instant aan.

Ik zou me er echt geen zorgen over maken. Detached switch op de shelly en laat de automation de wait time maar doen. Werkt echt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
RoTeK70 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:02:
Wat ik wil lijkt niet te kunnen, iemand een idee?

Ik wil met Button Card een button maken die van kleur veranderd als bijvoorbeeld de groep lichten veranderd van off naar on. In dezelfde button wil ik ook graag de temperatuur van die ruimte laten zien. Kan dit wel?
Hieronder de voorbeelden.

Eerste is de button die ik wil, alleen werkt deze niet want ik weet niet waar ik een tweede entity moet toevoegen.

[Afbeelding]

Tweede is als ik de sensor eruit haal en de groep.lights weer terug zet in de entity. Button werkt want veranderd van kleur als de groep.lights veranderd.
[Afbeelding]

Derde ik had wel iets gevonden maar ik kan dit niet aanpassen naar een mooie button.
[Afbeelding]

Denk dat je even naar custom:button-card moet kijken, die kan een hele hoop.
vb zelfde button, ander icoon indien verwarming aanstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lMUrr5fd1sjSXfW6YoS6H0P078=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YxzMJySn4cL6KAvXxSDFrGhD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRqnI7YK8_4KCIothkSYR5ZWjvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wVn3BULgOr5MUYXBKyZQGZoL.png?f=user_large

code van deze specifieke button:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
      - type: custom:button-card
        card_mod:
          style: |
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px 0px;
            }
        entity: sensor.temperature_zolder
        name: Werkkamer
        icon: >
          [[[ if (states["climate.werkkamer"].state == "cool") return
          "mdi:snowflake"; if (states["climate.werkkamer"].state == "heat")
          return "mdi:fire"; else return "mdi:briefcase-outline" ]]]
        show_state: false
        styles:
          card:
            - width: 100px
            - height: 100px
          name:
            - font-size: 14px
          icon:
            - color: >
                "rgb(252, 211, 3)"; if (states["climate.werkkamer"].state ==
                "heat") return "rgb(255, 94, 0)"; else return "rgb(35, 56, 158)"
                ]]]
            - opacity: >
                [[[ if (states["climate.werkkamer"].state == "off") return
                "75%"; else return "100%" ]]]
          grid:
            - grid-template-areas: '"temp icon" "i i" "n n"'
            - grid-template-rows: 20% 1fr 20%
          custom_fields:
            temp:
              - position: absolute
              - left: 5px
              - top: 5px
              - font-size: 13px
              - '--text-color-temp': |-
                  [[[ if (entity.state > 25) return "red"; 
                    if (entity.state < 19) return "blue"; 
                    else return "green" ]]]
              - opacity: 75%
            icon:
              - height: 20px
              - width: 20px
              - right: 5px
              - '--text-color-alert': >-
                  [[[ if (states["binary_sensor.openclose_13"].state == "on")
                  return "rgb(35, 56, 158)"; else return "rgba(0, 0, 0, 0.0)"
                  ]]]
        custom_fields:
          temp: >-
            [[[ return `<span style="color: var(--text-color-temp);">
            ${states["sensor.temperature_zolder"].state}°C </span>` ]]]
          icon: >-
            [[[ return `<ha-icon icon="mdi:window-open"
            style="color:var(--text-color-alert);" </ha-icon>` ]]]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
@barrymossel Hier werd de bewegings-sensor niet op prijs gesteld door de tieners die blijkbaar een kwartier op de WC zitten te insta-en of snapchatten.

Daarom uitgeweken naar een deursensor: deur open lamp aan.
Na de boodschap, deur open. Lamp uit.

Een gewone toggle dus. Werkt meestal prima, bij visite niet altijd goed helaas.

Wel een tradfri-knop in het toilet voor dimmen en lamp handmatig aan doen als de timer afloopt (zit er voor de zekerheid wel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Die vertraging zal wel meevallen denk ik. Ik heb hier een shelly device die een lamp bedient via MQTT, en die ook een button control heeft. De shelly heeft de button input op detached staan, dus als die ingedrukt wordt dan levert het een HA event op en that's it.

En met die dubbele MQTT message plus automation gaat de lamp nog steeds instant aan.

Ik zou me er echt geen zorgen over maken. Detached switch op de shelly en laat de automation de wait time maar doen. Werkt echt prima.
Heb het even getest en het vreemde is dat hij meestal (semi) instant is. Maar andere keren weer niet. Ik merk dat ook bij andere Shelly's die ik zo heb ingesteld (maar dan met Zigbee lampen). Vaak duurt het van Shelly naar Zigbee wel een goede seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
djiedjee schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:47:
@barrymossel Hier werd de bewegings-sensor niet op prijs gesteld door de tieners die blijkbaar een kwartier op de WC zitten te insta-en of snapchatten.

Daarom uitgeweken naar een deursensor: deur open lamp aan.
Na de boodschap, deur open. Lamp uit.

Een gewone toggle dus. Werkt meestal prima, bij visite niet altijd goed helaas.

Wel een tradfri-knop in het toilet voor dimmen en lamp handmatig aan doen als de timer afloopt (zit er voor de zekerheid wel op)
Haha, hier kinderen van 5 en 8 die gewoon met de deur open gaan zitten kakken. Dan gaat ie dus niet meer uit.

Maaaaaar, ik bedenk me nu dat ik in principe de hele knop eruit kan halen.

Beweging --> lamp aan
Vier minuten geen beweging --> lamp uit
Na 2 sec. deursensor van dicht naar open --> lamp uit

En dan misschien een longpress op de knop om de rest te overrulen...

---edit---
Weet iemand toevallig hoe snel zo'n Aqara z'n lichtsterkte doorgeeft? Is het mogelijk om bij beweging ook echt instant op de daadwerkelijke lichtsterkte te schakelen? Of zal dan nog de "vorige" lichtsterkte worden gebruikt?

[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 04-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:53

Mars Warrior

Earth, the final frontier

barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:52:

---edit---
Weet iemand toevallig hoe snel zo'n Aqara z'n lichtsterkte doorgeeft? Is het mogelijk om bij beweging ook echt instant op de daadwerkelijke lichtsterkte te schakelen? Of zal dan nog de "vorige" lichtsterkte worden gebruikt?
Bij mijn beste weten zit beweging en lichtsterke in één bericht, dus de data zou in HA moeten zitten op het moment dat jij een beweging binnenkrijgt...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-06 22:03
[...]

Haha, hier kinderen van 5 en 8 die gewoon met de deur open gaan zitten kakken. Dan gaat ie dus niet meer uit.
Stiekem een sensor in de broek naaien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Voor cryptomunten is er een add-on waardoor koersen kunt zien in HA. Is dit ook mogelijk voor de AEX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Mars Warrior schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Bij mijn beste weten zit beweging en lichtsterke in één bericht, dus de data zou in HA moeten zitten op het moment dat jij een beweging binnenkrijgt...
Klopt, alleen bij beweging verandert de gemeten lichtsterkte. Tenminste zo werkt het met mijn Aqara bewegingssensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
Ik heb de indruk dat hij bij een bewegingsdetectie pas een lichtsterkte doorgeeft. Is bij mij niet betrouwbaar in ieder geval.

Waarom trouwens die 2 seconden regel?
Vooral de visite heeft in die 2 seconden al ruzie met de dichtgeplakte gewone lichtknop :)
[...]

Beweging --> lamp aan
Vier minuten geen beweging --> lamp uit
Na 2 sec. deursensor van dicht naar open --> lamp uit

[ Voor 21% gewijzigd door djiedjee op 04-01-2022 15:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Ik zeg net trots tegen m'n vrouw dat ze nooooit meer de knop hoeft te gebruiken.

"Ja, laatst ging de lamp ook al uit toen ik op het toilet zat. Dat vind ik irritant..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:39:
Ik zeg net trots tegen m'n vrouw dat ze nooooit meer de knop hoeft te gebruiken.

"Ja, laatst ging ie ook al uit toen ik op het toilet zat. Dat vind ik irritant..."
Moet ze meer bewegen terwijl ze zit te kakken.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Heb het even getest en het vreemde is dat hij meestal (semi) instant is. Maar andere keren weer niet. Ik merk dat ook bij andere Shelly's die ik zo heb ingesteld (maar dan met Zigbee lampen). Vaak duurt het van Shelly naar Zigbee wel een goede seconde.
Hmm dat is dan wel weer apart. Helaas kan ik dat hier niet nabootsen omdat er bij mij idg. geen zigbee aan te pas komt.

Als ik de knop indruk dan geeft die shelly een switch-in (on) event door naar HA, op basis waarvan ik een automation afvuur die de output switch van diezelfde shelly aanstuurt. Dus dat is wel allemaal wifi.

Vervolgens heb ik in dezelfde automation een trigger op de switch-out van de shelly, die afgaat omdat de shelly output is aangezet. Die zet dan na een vaste periode dezelfde switch weer op uit.

Zigbee dingen zijn idd zo nu en dan wel wat trager, dat heb ik hier ook gemerkt met name met mijn automatische verlichting. Maar de wifi links zijn echt prima en razendsnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ze gunt me het gewoon niet hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Hmm dat is dan wel weer apart. Helaas kan ik dat hier niet nabootsen omdat er bij mij idg. geen zigbee aan te pas komt.

Als ik de knop indruk dan geeft die shelly een switch-in (on) event door naar HA, op basis waarvan ik een automation afvuur die de output switch van diezelfde shelly aanstuurt. Dus dat is wel allemaal wifi.

Vervolgens heb ik in dezelfde automation een trigger op de switch-out van de shelly, die afgaat omdat de shelly output is aangezet. Die zet dan na een vaste periode dezelfde switch weer op uit.

Zigbee dingen zijn idd zo nu en dan wel wat trager, dat heb ik hier ook gemerkt met name met mijn automatische verlichting. Maar de wifi links zijn echt prima en razendsnel.
Gebruik je MQTT voor dat event? Of hoe heb je dat in de Shelly ingesteld? Misschien zit m'n MQTT server soms een beetje te vol?

---edit---
Ik neem aan SetOption73, maar ook dan gaat het via MQTT.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 04-01-2022 15:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:39:

"Ja, laatst ging de lamp ook al uit toen ik op het toilet zat. Dat vind ik irritant..."
loadcell op de toiletbril zetten, kun je meteen in grafana plotten hoe vaak je er op zit en hoeveel je kwijt raakt :P

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiedjee
De enkele keer dat HA of deconz eruit ligt, heb ik direct commentaar.
"Jeezus, moet ik helemaal zelf het lichtknoppie gebruiken, zucht...."

Hier zijn ze inmiddels wel aan het gemak gewend.

N.B. "gemak" is geloof weer een oud woord voor toilet, de cirkel is weer rond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Magic schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:46:
[...]

loadcell op de toiletbril zetten, kun je meteen in grafana plotten hoe vaak je er op zit en hoeveel je kwijt raakt :P
Te confronterend haha. Wel overwogen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
feenstn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Denk dat je even naar custom:button-card moet kijken, die kan een hele hoop.
vb zelfde button, ander icoon indien verwarming aanstaat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

code van deze specifieke button:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
      - type: custom:button-card
        card_mod:
          style: |
            ha-card {
              margin: 0px 0px 0px 0px;
            }
        entity: sensor.temperature_zolder
        name: Werkkamer
        icon: >
          "mdi:snowflake"; if (states["climate.werkkamer"].state == "heat")
          return "mdi:fire"; else return "mdi:briefcase-outline" ]]]
        show_state: false
        styles:
          card:
            - width: 100px
            - height: 100px
          name:
            - font-size: 14px
          icon:
            - color: >
                "rgb(252, 211, 3)"; if (states["climate.werkkamer"].state ==
                "heat") return "rgb(255, 94, 0)"; else return "rgb(35, 56, 158)"
                ]]]
            - opacity: >
                [[[ if (states["climate.werkkamer"].state == "off") return
                "75%"; else return "100%" ]]]
          grid:
            - grid-template-areas: '"temp icon" "i i" "n n"'
            - grid-template-rows: 20% 1fr 20%
          custom_fields:
            temp:
              - left: 5px
              - font-size: 13px
              - '--text-color-temp': |-
                  [[[ if (entity.state > 25) return "red"; 
                    if (entity.state < 19) return "blue"; 
                    else return "green" ]]]
              - opacity: 75%
            icon:
              - height: 20px
              - width: 20px
              - right: 5px
              - '--text-color-alert': >-
                  [[[ if (states["binary_sensor.openclose_13"].state == "on")
                  return "rgb(35, 56, 158)"; else return "rgba(0, 0, 0, 0.0)"
                  ]]]
        custom_fields:
          temp: >-
            [[[ return `<span style="color: var(--text-color-temp);">
            ${states["sensor.temperature_zolder"].state}°C </span>` ]]]
          icon: >-
            [[[ return `<ha-icon icon="mdi:window-open"
            style="color:var(--text-color-alert);" </ha-icon>` ]]]
Ja zoiets is wel wat ik zoek. Ik werk ook Custom Button card.
Ik ga er eens induiken, ziet er wel lastig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:51
The_Zohan schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Mss een idee om een slimme stekker met verbruiksmeter voor de oplader te zetten?
Klopt, dat zou een oplossing zijn, of nog beter een druksensor in bed. Maar zo vaak is het nog niet voorgekomen met met deze condition krijg ik t aantal false positives nog verder omlaag zonder extra geld te investeren:

code:
1
2
3
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) | round() - as_timestamp(states.binary_sensor.motion_parents_bedroom_occupancy.last_changed)
      | round()) < 600 }}'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Gebruik je MQTT voor dat event? Of hoe heb je dat in de Shelly ingesteld? Misschien zit m'n MQTT server soms een beetje te vol?

---edit---
Ik neem aan SetOption73, maar ook dan gaat het via MQTT.
Ja alle shellies communiceren enkel over MQTT. Ik heb mosquitto draaien als broker op mijn centrale server en de shellies zitten in het IoT vlan. HA heeft ook een plugin voor shellies, maar die gebruik ik niet.

De button input heeft een eigen sensor, en de output switch van de shelly een eigen switch.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# Input switch
- platform: mqtt
  name: ShellyMQTT Entrance Light Switch In
  expire_after: 86400
  qos: 1
  icon: mdi:toggle_switch
  state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/input/0

#output switch
- platform: mqtt
  name: ShellyMQTT Entrance Light Switch Out
  payload_on: "on"
  payload_off: "off"
  qos: 1
  state_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0
  command_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/relay/0/command
  json_attributes_topic: shellies/shelly1pm-84CCA8B12B81/info

De eerste zit in een sensor file en de tweede is een switch, dus ze zitten in aparte config files in HA.

Maar daarmee bedien ik de shelly

In de shelly zelf is het min of meer mqtt instellen en dat was het. Ik heb daar verder niks bijzonders ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 04-01-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:48:
Je zou ook kunnen kijken naar Tasmota rules: https://tasmota.github.io/docs/Rules/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik gebruik een rule om bij short press een mqtt bericht te sturen. Op basis daarvan reageert een automation die de lamp aan zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:59
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Ik gebruik een rule om bij short press een mqtt bericht te sturen. Op basis daarvan reageert een automation die de lamp aan zet...
Of ESPHome er op. Daar kan je dan de logica in bakken dat het licht niet uit gaat binnen x seconden na beweging. Laat dan wel ESPHome luisteren naar de pir schakelaar in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Waar ik aan denk is zoiets:
- bij motion -> lamp aan en timer starten
- bij press -> check of timer nog loopt -> zo ja, dan geen actie, zo nee, dan aan/uitschakelen
Zodat het lokaal wordt afgehandeld. Moet zo te zien kunnen, maar zelf gebruik ik Tasmota verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
balk schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Of ESPHome er op. Daar kan je dan de logica in bakken dat het licht niet uit gaat binnen x seconden na beweging. Laat dan wel ESPHome luisteren naar de pir schakelaar in HA.
Dat is zeker iets om te overwegen. Bedankt! Moet ik wel weer helemaal induiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
verjager schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Waar ik aan denk is zoiets:
- bij motion -> lamp aan en timer starten
- bij press -> check of timer nog loopt -> zo ja, dan geen actie, zo nee, dan aan/uitschakelen
Zodat het lokaal wordt afgehandeld. Moet zo te zien kunnen, maar zelf gebruik ik Tasmota verder niet.
Dat was mijn idee. Maar ik zou dus willen dat Tasmota die check doet, maar ik denk niet dat dat mogelijk. Zal er eens naar kijken. Is in principe dan dezelfde oplossing als via ESPHome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Magic schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Vergeet niet een camera en gezichtsherkenning zodat je ook weet wie naar de WC is geweest. En met een loadcell onder de bril weet je ook meteen wie de bril omhoog heeft laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:59
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Dat was mijn idee. Maar ik zou dus willen dat Tasmota die check doet, maar ik denk niet dat dat mogelijk. Zal er eens naar kijken. Is in principe dan dezelfde oplossing als via ESPHome.
Indien tasmota zich op een state in HA kan "abonneren" dan moet dat zeker lukken ja. In ESPHome kan het iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Heb een nieuw aha momentje. Die ESPHome oplossing is een mooie tweede.

Maar vrouwlief liep nu dus weer te klagen over dat de lamp uit ging na 4 minuten geen beweging. Ik had al een condition in m'n automation dat hij na 4 minuten niet uit zou gaan als de deur dicht zat. Ik snapte al niet waarom dat niet werkte, maar ik bedenk me nu dat de condition occupancy 'off' gebruikte als voorwaarde om uit te gaan. Die moet op 'on' staan... Dom.

Dus nu wordt het:
  • Lamp aan bij beweging
  • Lamp uit na vier minuten geen bewegingen de deur is open.
  • Lamp uit na 2 seconden nadat de deur is opengegaan.
Wij (vrouw en ik) kakken niet met de deur open. Kinderen wel, maar die zitten er (nog) geen 5 minuten op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:53:
Heb een nieuw aha momentje. Die ESPHome oplossing is een mooie tweede.

Maar vrouwlief liep nu dus weer te klagen over dat de lamp uit ging na 4 minuten geen beweging. Ik had al een condition in m'n automation dat hij na 4 minuten niet uit zou gaan als de deur dicht zat. Ik snapte al niet waarom dat niet werkte, maar ik bedenk me nu dat de condition occupancy 'off' gebruikte als voorwaarde om uit te gaan. Die moet op 'on' staan... Dom.

Dus nu wordt het:
  • Lamp aan bij beweging
  • Lamp uit na vier minuten geen bewegingen de deur is open.
  • Lamp uit na 2 seconden nadat de deur is opengegaan.
Wij (vrouw en ik) kakken niet met de deur open. Kinderen wel, maar die zitten er (nog) geen 5 minuten op...
Doen jullie de deur niet netjes dicht als jullie klaar zijn en weer weg gaan, zeker om die stank na het kakken buiten te houden?
En blijft het licht dan niet aan omdat de deur dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Iemand toevallig een tagreader liggen waar die niks mee doet?

Lijkt me leuk speelgoed voor de kleine man hier in huis.

https://www.home-assistan...9/15/home-assistant-tags/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:30
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:08:

Ik heb het WC licht geautomatiseerd met alleen een deursensor en een dimmer.
Dit had ik al op de fibaro jaren en nu omgezet in node-red. werkt eigenlijk al jaren prima

De deur van de WC triggert met een boolean of iemand op de WC zit, of deze te lang open blijft en dan in wat ik noem cleaning stand. en als deze dicht gaat dan weer uit gaat.

Alleen als je te lang open houd nadat je uit de wc komt en het licht automatisch uit gaat moet je een keer handmatig het licht aan zetten maar.

ben alleen gelijk vol in NR gedoken voor mijn automations dus weet niet hoe dit in yaml moet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FXSUoTgaNQl-cPhEshVnGIR6mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSTwsvq2gDF7YtmORMQOL8rm.jpg?f=fotoalbum_large

voor de liefhebbers die lua (van fibaro) kunnen vertealen naar yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
-- NOTICE TO CHANGE DEVICES ID's:
--[[
%% properties
200 value
192 value
%% globals
--]]

-- BATHROOM SCENE FUNCTIONALITY:
-- No extra Global variables needed!
-- Automatic light depending of opening and closing door
-- Time to enter - detecting another situations, like cleaning bathroom

-- NOTICE TO CHANGE DEVICES ID's:
doorID = 200;
lightID = 192;

-- time to enter, longer time will detect as another situation, like: cleaning
timeToEnter = 10;

local light = fibaro:getValue(lightID, 'value');
local door = fibaro:getValue(doorID, 'value');
local armed, lastArmed = fibaro:get(doorID, 'armed');
local trigger = fibaro:getSourceTrigger();

if (tonumber(fibaro:countScenes())>1) then
  -->> fibaro:debug('Kill second scene!');
  fibaro:abort();
end
 -->> fibaro:debug("scene started".. light .. door .. armed)

if (trigger['type']=='property') then
-->> fibaro:debug("triger".. light .. door .. armed)  
  -- door trigger
  if (tonumber(trigger['deviceID'])==tonumber(doorID)) then
    -- door opened
    if (tonumber(door)==1) then
      -->>  fibaro:debug('Door opened.');
      if (tonumber(armed)==0) then
        fibaro:call(lightID, 'turnOn');
        fibaro:call(doorID, 'setArmed', '1');
        fibaro:call(doorID, 'setArmed', '0');
         -->>  fibaro:debug('Light on!');
      end

-- door closed
    elseif (tonumber(door)==0) then
       -->> fibaro:debug('Door closed.');
      if (tonumber(armed)==1 or (os.time()-lastArmed)>=timeToEnter) then
        fibaro:call(lightID, 'turnOff');
        -->>  fibaro:debug('Light off, room empty!');
      else
         -->> fibaro:debug('Someone inside!');
      end
    end

-- light manual
  elseif (tonumber(trigger['deviceID'])==tonumber(lightID) and (os.time()-lastArmed)>0) then
    -- light manual off
    if (tonumber(light)==0) then
      if (tonumber(door)==1) then
        -- when door are opened
      else
        -- when door are closed
      end
       -->>  fibaro:debug('Light manual off!');
    -- light manual on
    elseif (tonumber(light)==1) then
       -->>  fibaro:debug('Light manual on, arming...');
    end
  end
end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
_trickster_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Ik heb zelf wel wat ervaring met Node-Red en daar meerdere dingen mee aangestuurd en uitgelezen.

Heb je zelf al iets wat je hier eventueel kan delen ?
En de status zou je van de lamp zelf kunnen opvragen, je zou het kunnen opslaan in HA, maar wat ik vaak doe is opslaan in een variable in de Flow zelf.

Ik denk dat ik je er wel verder mee kan helpen.
Hey, dat zou heel mooi zijn. heb vrij weinig om te delen nog, omdat ik al vrij snel vast liep. Wat er werkt is dat de lamp aan gaat als de deur open gaat. Wat ik daar nog aan wil toevoegen (hoeft niet allemaal in 1x):

- Lamp gaat in een bepaalde kleur branden als de deur langer dan 5 minuten open staat.
- Lamp gaat weer terug naar de normale stand (ofwel uit ofwel zoals hij stond voordat hij van kleur veranderde) als de deur dicht wordt gedaan.

Hoe bewaar ik de huidige instelling van de lamp? en hoe zet je die weer terug als de deur weer dicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TheFes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Doen jullie de deur niet netjes dicht als jullie klaar zijn en weer weg gaan, zeker om die stank na het kakken buiten te houden?
En blijft het licht dan niet aan omdat de deur dicht is?
Ik en mijn vrouw wel. De kinderen niet. Voor hen dus die 4 minuten geen beweging. Voor ons dus deur open + 2 sec en dan uit. Dat we dan in of na die 2 sec de deur dicht doen maakt niet uit, want ik gebruik een delay in de action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
Passie.S schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
-Beneden gaat alles gestuct worden en extra WCD's/electra voor lampen worden aangelegd. Ik kan zo 1,2,3 niet bedenken wat ik eventueel op voorhand al kan laten doen ten behoeve van toekomstige smart home zaken (los van wat UTP kabels voor aantal devices). Zijn er tips waar ik al rekening mee kan houden?
Als je toch draden gaat trekken, WCD's gaat aanleggen: zorg dat je overal een blauwe draad hebt.
Traditionele schakelaars hebben alleen een bruine en zwarte draad. Slimme schakelaars/dimmers hebben vaak een blauwe draad nodig (of wordt geprefereerd).
Zie ook: https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules

Ik heb hier zelf bij bijna alle schakelaars ook een WCD zitten, dus dan heb je meteen je blauwe (en aarde) draad daar ook beschikbaar.

Verder wil je misschien op meerdere plekken schakelaars die dezelfde functie hebben. Bijvoorbeeld: ik heb als ik vanuit de hal de woonkamer binnen kom een (slimme) schakelaar die alle lampen aan doet. Zo'n zelfde schakelaar heb ik onderaan de trap (die zit in de woonkamer) en in de open keuken naast de buitendeur. Dit is een schakelaar met dubbele wip en ik kan hiermee verschillende scenes activeren.
Dus naast 1 lamp aan/uit doen, heb je nu meer acties (hele kamer, deel van de kamer, verschillende scenes), waardoor je misschien meer schakelaars nodig hebt (en dus meer (inbouw)ruimte in/op de muur.
Als je naast elke schakelaar een WCD hebt, zou je deze op bepaalde plekken kunnen opofferen voor een schakelaar.

Mocht je nog je gordijnen slim willen maken dan is het handig om daar ook al stroom voor in de buurt te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door musicpixel op 04-01-2022 17:38 ]

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
Piet400 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:32:

Ik heb een deurcontact en een lamp (en nog veel andere dingen die nu niet relevant zijn)
Mijn flow zorgt ervoor dat de lamp aan gaat als de deur open gaat, maar meer niet.
Wat ik graag wil:

- als deur langer dan 5 minuten open staat (dus contact verbroken) dan moet de lamp een bepaalde kleur geven. Zodra de deur dicht is moet hij weer terug naar de standaard gaan (ofwel uit ofwel hoe hij ingesteld stond).

Dat is alles, maar hoe bewaar ik de huidige staat van de lamp?
en hoe zorg ik ervoor dat als de deur dicht gaat dat hij daar naartoe overschakeld?
Stel je vraag even in het Node Red forum. Dan krijg je vast meer reactie ;-)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1876137

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
musicpixel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:42:
[...]

Stel je vraag even in het Node Red forum. Dan krijg je vast meer reactie ;-)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1876137
Wist niet dat deze bestond.
Thnx!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Idd, voor de pihole. Ik ga eens naar Traefik kijken. Weer wat nieuws (voor mij dan).
Ik heb er een tijd geleden een keertje een artikeltje aan gewijd.
https://www.techjunky.nl/...stant-and-docker-compose/

Wellicht heb je er iets aan.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik ben nog een beginner met Node RED, en probeer het volgende te maken:

contact deur open voor langer dan 5 minuten, kamerlamp - blauw licht
contact deur weer gesloten, kamerlamp licht terug naar laatste instelling (uit of andere kleur/lichtsterkte)

Tips zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 22:42
barrymossel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Ik en mijn vrouw wel. De kinderen niet. Voor hen dus die 4 minuten geen beweging. Voor ons dus deur open + 2 sec en dan uit. Dat we dan in of na die 2 sec de deur dicht doen maakt niet uit, want ik gebruik een delay in de action.
Daar is ook een andere oplossing voor:
https://www.cleveroption.nl/deurdranger-opdekdeur.html

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Piet400 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:46:
Ik ben nog een beginner met Node RED, en probeer het volgende te maken:

contact deur open voor langer dan 5 minuten, kamerlamp - blauw licht
contact deur weer gesloten, kamerlamp licht terug naar laatste instelling (uit of andere kleur/lichtsterkte)

Tips zijn welkom.
Ik weet even de exacte naam niet, maar er is een "scene.<snapshot achtig iets>" service waarbij je van de huidige state van een of meerdere entities een snapshot maakt / opslaat onder een service. Op een later moment kun je die scene dan activeren zoals elke andere scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
RobertMe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Ik weet even de exacte naam niet, maar er is een "scene.<snapshot achtig iets>" service waarbij je van de huidige state van een of meerdere entities een snapshot maakt / opslaat onder een service. Op een later moment kun je die scene dan activeren zoals elke andere scene.
Nieuw voor mij. Bedankt. Kan erg handig zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik ga gelijk kijken, bedankt.
Wat ik nu heb ziet er zo uit. Maar het licht gaat dus aan maar nooit meer terug naar de 'default'. Overigens alleen tussen bepaalde uren, anders doet hij niets. (wat goed is)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gmHV08n/Node-RED.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
martinvdm schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:25:
[...]

Ik heb er een tijd geleden een keertje een artikeltje aan gewijd.
https://www.techjunky.nl/...stant-and-docker-compose/

Wellicht heb je er iets aan.
Thanx, houd ik achter de hand. Heb nu de Nginx Proxy Manager zover dat ik via een duckdns.org-subdomein mijn installatie kan bereiken (zonder toevoeging van poort), alleen lukt inloggen niet en de log zegt dat er een invalid inlogattempt kwam van het ip-adres van de main router. Achter deze router zit nog een Deco mesh-router. Bij trusted_proxies ook dit ip-adres ingevuld en dan geen meldingen meer maar kan niet inloggen. Wel meldt ie dat het certificaat geldig is.
En inloggen met subdomein.duckdns.org:8123 lukt wel zonder problemen.

Dit zelfde mechanisme gaat wel goed (via nginx) voor pihole die ik een apart subdomein heb gegeven en naar andere poort gaat.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Ik ben al een tijdje aan het tobben om mijn niet-homekit apparaten toch in Homekit te proppen om zo de apparaten beter met elkaar te laten praten. (Dus bijvoorbeeld als ik ga slapen gaan alle apparaten en lampen uit en de Toon thermostaat op 14 graden en mijn luchtreiniger gaat op de nachtstand).

Ik heb gespeeld met Homebridge en Hoobs maar ik vind het of niet prettig of niet uitgebreid genoeg.

Ik ben ook een tijdje aan het kijken naar Home Assistant en eigenlijk is dat in mijn ogen het beste. Het vereist wat meer technische skills maar goed als ik daarmee alles met elkaar kan laten verbinden dan is dat meer dan prima.

Ik heb een Synology DS918+ met 16GB RAM en ik heb het geïnstalleerd on Docker. Werkt prima. Home Assistant kan ik ook koppelen met Homekit. Alleen ik merk dat ik sommige integrations niet kan koppelen. (waaronder die van Withings). Komt dat omdat ik het in Docker draai en het eigenlijk in een VM moet draaien?

Wat zijn nu de grootste verschillen tussen Docker en VM? Een VM is toch wat meer belastend voor de NAS dan een Docker toch?

En het allertofste zou ik vinden dat ik mijn Dyson luchtreiniger in Home Assistant kan instellen. Maar volgens mij werkt dat niet meer. Iemand ervaring? ( https://community.home-as...necting-anymore/169239/29 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

DikkieDick schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:29:
[...]

Thanx, houd ik achter de hand. Heb nu de Nginx Proxy Manager zover dat ik via een duckdns.org-subdomein mijn installatie kan bereiken (zonder toevoeging van poort), alleen lukt inloggen niet en de log zegt dat er een invalid inlogattempt kwam van het ip-adres van de main router. Achter deze router zit nog een Deco mesh-router. Bij trusted_proxies ook dit ip-adres ingevuld en dan geen meldingen meer maar kan niet inloggen. Wel meldt ie dat het certificaat geldig is.
En inloggen met subdomein.duckdns.org:8123 lukt wel zonder problemen.

Dit zelfde mechanisme gaat wel goed (via nginx) voor pihole die ik een apart subdomein heb gegeven en naar andere poort gaat.
Je uitleg maakt het niet makkelijker. Welk netwerk en welke config heb je en wat is je exact error en log?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Pagina: 1 ... 104 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.