Passie.S schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
-Beneden gaat alles gestuct worden en extra WCD's/electra voor lampen worden aangelegd. Ik kan zo 1,2,3 niet bedenken wat ik eventueel op voorhand al kan laten doen ten behoeve van toekomstige smart home zaken (los van wat UTP kabels voor aantal devices). Zijn er tips waar ik al rekening mee kan houden?
Als je toch draden gaat trekken, WCD's gaat aanleggen: zorg dat je overal een blauwe draad hebt.
Traditionele schakelaars hebben alleen een bruine en zwarte draad. Slimme schakelaars/dimmers hebben vaak een blauwe draad nodig (of wordt geprefereerd).
Zie ook:
https://www.robbshop.nl/modules/aansluiten-modules
Ik heb hier zelf bij bijna alle schakelaars ook een WCD zitten, dus dan heb je meteen je blauwe (en aarde) draad daar ook beschikbaar.
Verder wil je misschien op meerdere plekken schakelaars die dezelfde functie hebben. Bijvoorbeeld: ik heb als ik vanuit de hal de woonkamer binnen kom een (slimme) schakelaar die alle lampen aan doet. Zo'n zelfde schakelaar heb ik onderaan de trap (die zit in de woonkamer) en in de open keuken naast de buitendeur. Dit is een schakelaar met dubbele wip en ik kan hiermee verschillende scenes activeren.
Dus naast 1 lamp aan/uit doen, heb je nu meer acties (hele kamer, deel van de kamer, verschillende scenes), waardoor je misschien meer schakelaars nodig hebt (en dus meer (inbouw)ruimte in/op de muur.
Als je naast elke schakelaar een WCD hebt, zou je deze op bepaalde plekken kunnen opofferen voor een schakelaar.
Mocht je nog je gordijnen slim willen maken dan is het handig om daar ook al stroom voor in de buurt te hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
musicpixel op 04-01-2022 17:38
]