Ben mij nog steeds aan het hoofdbreken op de alarminstallatie. Bij een familielid volledig met HA/Z-Wave gefixed, zij het met smartphone/app-codes, geolocation en een keyfob. Nu in mijn aanstaande nieuw bouwhuis zitten we op de combi WiFi/Zigbee. Die lijkt mij het meest duurzaam, en we hebben al wat apparaten op het protocol en testen nu wat raam/deursensoren & PIR's (btw: Aqara is wel wat de klok slaat ;-)).
De uitdaging: mijn teerbeminde wil sowieso geen geo/gps doen, dus via de HA-app alarm inschakelen bij afstand is geen optie. Daarbij komen er periodiek ook wel eens mensen langs die zonder HA-app toegang moeten hebben tot het huis. Nu denk ik dus aan een aantal scenario's, heb even jullie mening nodig. Ik hoop/denk sowieso aan ook Alarmo integratie in HA om zo, als dat lukt, personen thuis te kunnen blijven registreren. Dit is een pré echter gezien ik niet weet of dit gaat lukken, en dan is Alarmo ook nog optioneel omdat met automatiseringen ook wel met wat onderstaande scenario's personen zijn te onderscheiden.
Ik heb nog een apart alarmsysteem overwogen, maar wil graag wel de Zigbee sensoren gebruiken voor andere automatiseringen dan alleen alarm.
RFID/NFC-tag
Met lezer, kan vrij simpel op meerdere plekken. Wel voeding nodig.
Verschillende tag's, verschillende personen.
Voordelen: makkelijk systeem, simpel te integreren, tags makkelijk uit te geven.
Nadelen: kwetsbaarheid tags en verliezen, stroom op tagreader nodig.
HA-app: tablet in de hal.
Zie beschrijving, denk niet handig. Optie is wel een tablet ofzo in de hal met alleen alarmpaneel.
Of afgeleide, ESP/touch? Moet ik nog onderzoeken.
Alarmpaneel
Lastig, lastig, lastig. Heel mooie optie wel, chique oplossing maar alarmpanelen zijn moeilijker te krijgen eigenlijk en ook vrij kostbaar misschien om het even te proberen. Robbshop heeft wel wat mooie opties. Maar Deconz/Zigbee2MQTT niet overal ondersteunt, zit trouwens nu op Deconz, moet wss wel naar Zigbee2MQTT.
Voordelen: mooie oplossing, potentie tot meerdere personen
Nadelen: lastiger te verkrijgen, wat kostbaarder, ondersteuning broker
Wat overigens wel een 'mooie' en ondersteunde is, is deze
Frient keypad.
Wat ik mij ook nog bedacht is bijv. een
draadloze schakelaar en daar bepaalde triggers/toetscombinaties op zetten. Maar moet ik ook nog onderzoeken...
Wie heeft wat aanvullende ideeën?
[
Voor 5% gewijzigd door
RiCk op 01-01-2022 16:21
]