Ik zit een beetje met een dilemma.
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Plugwise om stroom te meten in mijn woning en dus ook de opbrengsten van de zonnepanelen zijn hierin opgeslagen en per uur te raadplegen. Dit was redelijk simpel, de software een klein beetje buggy, maar het deed altijd wat het moest doen.
Vandaag kreeg ik een onaangename verrassing dat Plugwise mijn installatie (en ook die van anderen) heeft gesaboteerd door de licentie ongeldig te makenCorrectie: Plugwise heeft aan mij aangegeven een storing te hebben gehad aan de licentieserver en hierdoor is de +25 licentie komen te vervallen, ondanks dat het out of support is lossen ze het wel op, als je contact opneemt krijg je een key. Ik heb deze ook gehad, ik weet niet of deze voor iedereen hetzelfde is dus ik deel hem niet, hoe dan ook op dit moment lijkt die licentieserver er weer uit te liggen....>, hierdoor is het aantal meters die ik nog kan gebruiken met 2/3e teruggebracht. Ik had een licentie voor >25 modules. De source software doet regelmatig een check op licenties, waardoor Plugwise in het verleden ook licenties kon toevoegen, maar nu hebben ze het omgekeerde gedaan.
Dit is wel het moment geworden om af te stappen van Plugwise en voor een goed alternatief te gaan. Het probleem is echter dat er enorm veel keuze is en de software niet standaard alles kan wat ik wil.
Ik ben in ieder geval zover dat ik denk dat ik Home Assistant wil gaan gebruiken, puur op basis van hetgeen ik op internet lees.
Daarnaast zou ik willen gaan meten en schakelen met modules van Shelly. Deze werken op WiFi en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb een uitgebreid Wi-Fi netwerk met meerdere accesspoints en dekking op mijn hele terrein, dus dat heeft mijn voorkeur.
Hetgene waar ik een beetje mee zit voordat ik allerlei hardware ga kopen is of ik je juiste keuze maak en of hetgeen wat ik wil (stroom meten) redelijk eenvoudig te doen is in HA. Toen ik me hier ging inlezen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met allerlei extra software aan de gang moest en allerlei scripts schrijven om dat werkend te krijgen (Node Red, Grafana?).
Aan de andere kant, de kant en klare kastjes zit ik ook niet op te wachten. Je bent afhankelijk van de fabrikant qua updates en ik weet hoe dat met Plugwise is gegaan.
Het hoeft niet 100% plug en play te zijn, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks dagen lang aan het studeren moet om al die software te doorgronden.
Kunnen de mensen met ervaring mij adviseren wat te doen?
[
Voor 10% gewijzigd door
Fairy op 31-12-2021 09:47
]