Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.111 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:00
Is er eigenlijk een beperking met het creëren van HA Scenes in combinatie met deCONZ ? Ik heb dus mijn lichten verhuisd van Tradfri Hub naar deCONZ, maar ik slaag er niet meer in om lichten in te stellen in een HA Scene. Zowel aan/uit als brightness verspringen telkens weer naar hun vorige waarden. Die waarden zijn ook verschillend tussen lampen van verschillende kamers.
EDIT: en een halfuur later was het ineens vanzelf opgelost... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Twixie op 29-12-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 20:46

R-B

Blokkert

MdBruin schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:28:
[...]

Ik neem aan dat domoticz ook een database gebruikt om de data van de P1 op te slaan. De vraag is alleen hoe deze database is ingedeeld en of deze (in het ideaalste geval) een gelijke indeling heeft. Ik heb er helaas voor je geen ervaring mee, ik heb dit nog niet geïntegreerd in mijn home assistant.
Ik zou beginnen om te kijken in domoticz of je de database kan uitlezen d.m.v. een database client/reader.
Wat ik begreep (alweer tijd geleden), gaat Domoticz anders om met het opslaan van Data. Dus waarschijnlijk onmogelijk te integreren.

Ik had ditzelfde met mijn overstap, heb toen besloten aparte DSMR reader op linux te runnen. Los van HA en Domoticz. Domoticz nog steeds in leven, maar heb de history in jaren in excel verwerkt.

Vervolgens had ik enorm goede P1 splitter gevonden, van 1 port naar 4 (werkt als een kanon). Dus die kan je er ook eventueel tussen knallen. Kost je dan ongeveer 50 euro.. maar dan kan alles zijn eigen data bijhouden _/-\o_

(splitter: Tech4U P1 Poort Splitter, werkt bij mij uitstekend in combinatie met DSMR 5)

[ Voor 5% gewijzigd door R-B op 29-12-2021 19:08 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DennusB schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:41:
[...]

Dat is dus het fijne aan deze plug-in, die doet echt een announcement en spelen daarna vrolijk verder wat ze aan het spelen waren :)
Ah, ik zie het nu ook. Nadeel is dat die plug-in wel een Node.js server draait en API key van Sonos vereist.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
2021.12.7 met een nieuw poging om de front-end issues op te lossen:
  • Fix unique_id of nuki config entry (@pree - #62840) (nuki docs)
  • Bump python-smarttub dependency to 0.0.29 (@mdz - #62968) (smarttub docs)
  • Bump flux_led to 0.27.21 (@bdraco - #62971) (flux_led docs)
  • Send commands to Hue grouped lights all at once (@marcelveldt - #62973) (hue docs)
  • Remove duplicate filter for Hue button events (@marcelveldt - #62974) (hue docs)
  • Update frontend to 20211229.0 (@bramkragten - #62981) (frontend docs)
  • Bump aiohue to 3.0.11 (@marcelveldt - #62983) (hue docs)
  • Gracefully handle unknown HVAC mode in Tuya (@frenck - #62984) (tuya docs)
  • Fix short flash effect in Hue integration (@marcelveldt - #62988) (hue docs)
  • Fix incorrect unit of measurement access in Tuya (@frenck - #62989) (tuya docs)
  • Fix Tuya data type information in lights (@frenck - #62993) (tuya docs)
  • Fix Tuya data type information in climate (@frenck - #62994) (tuya docs)
  • Gracefully handle missing preset mode in Tuya fan (@frenck - #62996) (tuya docs)
  • Normalize Hue colortemp if value outside of bounds (@marcelveldt - #62998) (hue docs)
  • Hotfix for Nuki integration tests (@frenck - #63007) (nuki docs)
  • Fix night mode switch state on Sonos (@jjlawren - #63009) (sonos docs)
  • Add missing migration for Sonos speech enhancement switch entities (@jjlawren - #63010) (sonos docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:13
Hmmbob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:35:

[...]
Als het goed is zit er ook een fix in voor Friends of Hue schakelaars :)
Die zit verstopt in de aiohue update.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse- op 29-12-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

[...]
Ben benieuwd hoe ver ze komen met patch releases. Ze hadden een rustige periode willen hebben met de eerste release in februari, en 2021.12 was later door de conferentie / .... Dus ze zitten nu op een week of twee, drie op 8 releases, en dan is er nog iets meer als een maand te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:22
OsiriS.nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:40:
Iemand hier ervaring met het overzetten van historische data van Domoticz naar HA?

Ik gebruik al jaren Domoticz maar ben er op uitgekeken.
Ik heb HA eens geprobeerd en ben erg gecharmeerd van de integraties en de looks maar zou graag mijn jaren aan historische data van de P1 meter en temperatuur meters graag willen behouden..

Is zoiets mogelijk en eenvoudig te doen?
Met HA zelf niet. Wel in het verleden de migratie gedaan van domoticz naar dsmr reader via deze link: https://github.com/dsmrre...08#issuecomment-592456012

HA heb ik dan weer gekoppeld aan dsmrreader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:15
Iemand ervaring met het migreren van een docker installatie naar een virituele machine?
Ik kan niet echt vinden hoe je dit nu precies kunt doen.
Op een aantal forums las ik dat het overzetten van de config folder voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Laatst online: 09:34
Zijn er hier nog meer Frigate gebruikers te vinden?

Draai het zelf als add-on binnen HA (VM op proxmox) en ben best wel gecharmeerd van de werking en de mogelijkheden, bijvoorbeeld tuinverlichting alleen aan bij een persoon en niet bij een kat, iets wat me met een PIR niet echt lekker wilde lukken.

Frigate vreet alleen m’n hele Cpu op met 2 camera’s, een Coral TPU zou dit drastisch moeten verminderen, maar die zijn praktisch niet verkrijgbaar op dit moment. Iemand ‘m hier al met deze setup in gebruik? Ben vooral benieuwd hoeveel het de cpu usage kan remmen, m’n host verbruikt daardoor nogal veel extra energie (en maakt daarbij vooral geluid, dat is vooral vervelend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb deze value template om bndbreedte te berekenen, maar ik blijf maar de melding krijgen dat ik geen default heb. De meeste sensoren lukt me wel om hier een default(0) of anders in te voeren, maar deze blijft maar bokken.

heb dit getest, maar ook dat werkt niet:
YAML:
1
value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2) }}"

YAML:
1
value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2,default=0) }}"

Iemand een idee op welke plek ik de 'default' op de juiste wijze invoer?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
martinvdm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:51:
Ik heb deze value template om bndbreedte te berekenen, maar ik blijf maar de melding krijgen dat ik geen default heb. De meeste sensoren lukt me wel om hier een default(0) of anders in te voeren, maar deze blijft maar bokken.

heb dit getest, maar ook dat werkt niet:
YAML:
1
value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2) }}"

YAML:
1
value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2,default=0) }}"

Iemand een idee op welke plek ik de 'default' op de juiste wijze invoer?
Zoals die tweede maar dan ook met float(0) ipv float

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TheFes schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:53:
[...]

Zoals die tweede maar dan ook met float(0) ipv float
Top , dat lijkt hem idd te zijn, zocht er al een tijdje naar.
De docs kan op dit vlak wel iets uitgebreider als je het mij vraagt....

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 22:22
qwasd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:17:
Iemand ervaring met het migreren van een docker installatie naar een virituele machine?
Ik kan niet echt vinden hoe je dit nu precies kunt doen.
Op een aantal forums las ik dat het overzetten van de config folder voldoende moet zijn.
Gewoon een backup maken en die restore je als je ha voor het eerst opent op je vm.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:05:
[...]

Top , dat lijkt hem idd te zijn, zocht er al een tijdje naar.
De docs kan op dit vlak wel iets uitgebreider als je het mij vraagt....
Is dit voor een template sensor trouwens, want dan kan het beter zijn om met een availlibility template te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TheFes schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:11:
[...]

Is dit voor een template sensor trouwens, want dan kan het beter zijn om met een availlibility template te werken.
Ja dat klopt.

Ik krijg overigens nog steeds wel deze, ondankt het gebruik van de availabilty_template. Je zou denken dat deze error voort komt uit het feit dat de source sensor mogelijk geen data heeft.
YAML:
1
homeassistant.exceptions.TemplateError: TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'int'

Sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - platform: template
    sensors:
      firewall_internet_in_mbps:
        value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float(0)*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2,default=0) }}"
        unit_of_measurement: 'MBps'
        availability_template: >-
          {{ states("sensor.firewall_wan_in") not in ["unknown", "unavailable", "none"] }}

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 29-12-2021 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
ik had even goede hoop dat het langlopende Tuya probleem met deze lovelace is dead update eindelijk verholpen zou zijn. Helaas, de switches voor Tuya lampen etc updaten nog steeds niet. Hopen dat dat toch wel eens een keer weer goed gaat werken.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
martinvdm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:13:
[...]

Ja dat klopt.

Ik krijg overigens nog steeds wel deze, ondankt het gebruik van de availabilty_template. Je zou denken dat deze error voort komt uit het feit dat de source sensor mogelijk geen data heeft.
YAML:
1
homeassistant.exceptions.TemplateError: TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'NoneType' and 'int'

Sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - : template
    sensors:
        value_template: "{{ (state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats','change_rate')|float(0)*8*(state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size')-1)/1000000)|round(2,default=0) }}"
          {{ states("sensor.firewall_wan_in") not in ["unknown", "unavailable", "none"] }}
Je availlibility template controleert de state van een andere sensor dan degene die je in het template gebruikt.

Je zou ook het volgende kunnen doen, dan heb je die default dus ook niet nodig:
Sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - : template
    sensors:
          {{ state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'change_rate') | is_number and state_attr('sensor.firewall_wan_in_stats', 'sampling_size') | is_number }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!
qwasd schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:17:
Ja.

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 29-12-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mozart schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:06:
[...]

Gewoon een backup maken en die restore je als je ha voor het eerst opent op je vm.
Of dit inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
Beste mede-tweakers,

Weet iemand of Home assistant OS gebruikt kan maken van multi-cores op een CPU?

Blijkbaar is HA zelf single-threaded, maar ik gebruik wel add-ons (o.a. InfluxDB, Grafana, NodeRed), maar het is mij niet duidelijk of die dan wel aparte threads kunnen draaien.

Achtergrond van mijn vraag;
Na het overlijden van 1x PI3B en 2x een Pi4B (allen met SSD, echt de PI defect) is wil ik een betrouwbaarder systeempje voor Home Assistant met addons als InfluxDB, Grafana, NodeRed, etc.

De Mele Quieter 2 lijkt me geschikt. Die is beschikbaar met een N4020 (2 cores) en iets duurdere J4125 (4 cores). Single thread performance is vergelijkbaar tussen de CPU's. Multi-core is uiteraard veel beter op de J4125. Ik ben benieuwd of ik daar profijt bij ga hebben in mijn situatie.

Vergelijking N4020 en J4125

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:27
@MWDKing

Ik neem aan dat Home Assistant OS met z'n addons wel gewoon meerdere cores benut.
Dus addons als Grafana en InfluxDB profiteren daar dan ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-06 21:30
@RudolfR Top bedankt.

Ik zie dat de Mele Quieter 2 een gesoldeerde eMMC heeft. Iemand een idee hoe ik dan het Generic x86-64 HA OS erop kan zetten zonder eerst een bootable OS op een extern medium te zetten? Ik kan vast niet het mini-PC'tje via USB aan mijn laptop koppelen.

Als alternatief kan ik Linux of Windows op een externe SSD zetten, die booten en vanaf daar de eMMC flashen volgens de officiële guide. Is wel wat meer werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-06 22:29

[...]
Ik zag deze vanmiddag op komen. nog niet geinstalleerd.
kijk ik net in de settings. is de update weg.. Misschien terug getrokken?

nevermind.. Hij staat er weer.. :)

Hij was bij weg. misschien cache issue :)

[ Voor 10% gewijzigd door To_Tall op 30-12-2021 00:07 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

To_Tall schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:38:
[...]

Ik zag deze vanmiddag op komen. nog niet geinstalleerd.
kijk ik net in de settings. is de update weg.. Misschien terug getrokken?
Volgens mij gewoon beschikbaar. Heb hem draaien.

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 15:38

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

@To_Tall Dat is vreemd, want het staat nog steeds op aankondiging pagina

Ik kan niet checken want ik had het al geïnstalleerd, frontend probleem is voor mijn installatie opgelost, misschien is het gevoelsmatig maar forntend is wel enorm responsive geworden, voelt stukken sneller aan dan sinds maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 14:39
Twixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:43:
Ik vroeg me af of je met HA ook deftig kan dimmen via knoppen/dimmers. Of überhaupt: is dimming iets dat aangestuurd wordt door de controller, of heeft een slimme lamp zelf de functionaliteit om naar een bepaald niveau te dimmen ?
@Ora et Labora

Leuke vraag! Toevallig zelf laatste tijd mee bezig geweest. Met HA kan ontzettend veel dus de vraag is vast op vele manieren te tackelen. Ik zal hier mijn gevonden manier beschrijven, die erg goed werkt!

Ik gebruik een RPi4 met conbee II stick, Hue lampen, HA OS, Deconz en Node Red. Deze combinatie is vrij noodzakelijk al zou het misschien zonder Node Red ook kunnen maar daar kan ik niet bij helpen. Ik durf niet te zeggen of dit met elke lamp anders dan Hue lampen werkt.

Om even te beginnen bij de basis, voor mij is een ideale manier van dimmen:
- een knop ingedrukt te houden
- de lamp begint met continue rustig dimmen
- bij het loslaten van de knop stopt de lamp met dimmen

Dit is hoe het dimmen bij Philips Hue werkt en daar werkt dit heel prettig. Hoe dit vaak wordt nagebootst is door een loop te starten waarbij elke 250-500 ms een kleine increment in brightness wordt gegeven bij start van de long press. Bij de release wordt de loop gestopt. Deze manier werkt maar heeft een tradeoff. Korte loops maken het dimmen responsief maar minder soepel (elke overgang tussen de korte brightness transities). Lange loops zien er beter uit maar zijn minder responsief (je laat de knop los maar het dimmen gaat nog even door).

Wat je dus eigenlijk wilt is een lange, rustige transitie naar de lamp sturen bij de start van de long press en de transitie stoppen bij het loslaten van de knop. Dit laatste kan met het Deconz commando bri_inc: 0. Voor deze automations gebruik ik de Deconz plugin voor Node Red. De reactietijd van deze combinatie is erg goed omdat Node Red dan direct met Deconz praat.

Dan blijft er nog 1 hindernis over: een commando met dimmen naar min of max brightness (bri: 0 of bri: 255) met een vaste transitie tijd levert een andere dim snelheid op afhankelijk van de huidige brightness van de lamp.

Hoe ik dit heb opgelost is door een bri_inc: 55 of bri_inc: -55 te sturen met transitie van 800ms op elke pulse van de long press. Dit kan niet met alle dimmers maar de Hue dimmers geven een herhaaldelijke pulse elke 800ms. Bij het loslaten stuur ik dus bri_inc: 0.

Het resultaat is een soepele dim actie die ook erg responsief is. De Node Red flow is daarnaast erg eenvoudig en compact. Een voorbeeld kan ik later delen.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
DeadMetal schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:23:
...
Nou wil ik graag extra opslag toevoegen voor muziekbestanden. Kan iemand me vertellen hoe ik dat het beste kan aanpakken? Ik lees wat tegenstrijdige berichten of het nou mogelijk is om bijv. een portable HDD/SSD via USB aan te koppelen, en deze vanuit HA beschikbaar te maken?
Moet denk ik op vergelijkbare manier kunnen als waarop ik mijn muziekbestanden vanaf de NAS beschikbaar maak.

In configuration.yaml maak ik eerst /mnt beschikbaar. De media_dirs moeten namelijk bij opstarten altijd lokaal aanwezig zijn.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
### Some basic information
homeassistant:

# Custom media_dirs
  media_dirs:
    local: /media
    mnt: /mnt # folder needs to exist upon boot
              # /music and /pictures folders are created and mounted hereafter

Ik gebruik een extra include voor script vanwege een trucje met credentials. De GUI editor die wegschrijft in scripts.yaml kan namelijk niet met secrets omgaan.

YAML:
1
2
3
### Include yaml files
script: !include scripts.yaml
script secret: !include scripts_secret.yaml

Onder /mnt maak ik met een shell_command een folder aan waarin de NAS beschikbaar wordt gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
### Shell commands
shell_command:

# Mount music folder with separate mkdir command because
  # templating in shell_command prohibits the use of &&
  # (placeholder values go in data: section of service call)
  mkdir_music: mkdir -p /mnt/music
  mount_music: mount -t cifs -o "ro,username={{ usr }},password={{ pwd }}" //{{ ip }}/{{ folder }} /mnt/music/
  umount_music: umount /mnt/music/

Via umount_music is deze dus weer af te koppelen. Het mount commando zou je moeten aanpassen voor je externe USB.
  • type vfat aanpassen naar ...
  • folder wijzigen naar /dev/sdb1 oid - goed checken!
  • credentials niet nodig voor lokale mount
In scripts_secrets.yaml gebruik ik dus !secret om de wachtwoorden uit m'n config te houden:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
mount_music:
  alias: Mount music folder
  mode: single
  sequence:
  - service: shell_command.mkdir_music
  - service: shell_command.mount_music
    data:
      ip: !secret xpenology_ip
      usr: !secret xpenology_usr
      pwd: !secret xpenology_pwd
      folder: Music

En via automation.yaml wordt dit na elke herstart uitgevoerd:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- alias: Mount pictures folder
  trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  action:
  - service: script.mount_pictures

• Twixie
SgtCaffran schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:50:
[...]
Leuke vraag! Toevallig zelf laatste tijd mee bezig geweest. Met HA kan ontzettend veel dus de vraag is vast op vele manieren te tackelen. Ik zal hier mijn gevonden manier beschrijven, die erg goed werkt!
Ik ga nu gewoon die aansturing in deCONZ laten. Ik was eigenlijk verbaasd dat dat a) niet eenvoudiger kan, en b) ik online ook niet echt een standaard approach hiervoor terugvind (want de vraag komt wel frequent voor).
Uiteindelijk worden je automations in HA wel enorm onoverzichtelijk als je ook nog eens per schakelaar 3 a 4 automations moet toevoegen voor iets simpel als aan/uit (single press) en dimmen (long press). In HA stop ik dan enkel de meer slimme logica voor meer complexe scenarios.

• TheFes
Twixie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:22:
[...]

Ik ga nu gewoon die aansturing in deCONZ laten. Ik was eigenlijk verbaasd dat dat a) niet eenvoudiger kan, en b) ik online ook niet echt een standaard approach hiervoor terugvind (want de vraag komt wel frequent voor).
Uiteindelijk worden je automations in HA wel enorm onoverzichtelijk als je ook nog eens per schakelaar 3 a 4 automations moet toevoegen voor iets simpel als aan/uit (single press) en dimmen (long press). In HA stop ik dan enkel de meer slimme logica voor meer complexe scenarios.
Dat hoeft niet in 3 à 4 automations hoor, dat kan tegenwoordig prima in één automation per knop.
Sterker nog, als de acties per kliktype voor alle knoppen gelijk zijn (dus bijvoorbeeld kort is schakelen, dubbel is 100% aan, lang is dimmen) dan kun je met behulp van templates zelfs één automation voor alle knoppen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
Twixie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:22:
[...]

De reden dat het niet altijd eenvoudig lijkt of kan heeft verschillende oorzaken:
  • Het Zigbee protocol heeft geen dim functie ingebouwd
  • Het Zigbee protocol wordt niet door elke fabrikant op dezelfde manier geimplementeerd
  • Niet elke dimmer werkt hetzelfde. Hue geeft naast het start/stop signaal elke 800ms een puls bij lang indrukken. Sommige sturen alleen het start en stop signaal bij lang indrukken.
  • Niet elke lamp kan even soepel/laag dimmen
  • Er is veel verschillende software die uiteindelijk de Zigbee berichten stuurt (Hue, ZHA, Zigbee2Mqtt, Deconz, etc)
Maar ik vind het jammer te lezen dat je de uitdaging niet aangaat om het dimmen zelf te maken. Alle informatie staat in mijn post en ik kan je zelfs een Node Red template geven om snel te proberen. Ik zou je toch nog eens willen aansporen om naar Node Red te kijken! Het overzichtelijke is juist wat mij enorm aanspreekt bij Node Red. Je kan vrij eenvoudig complexe flows maken zonder dat het gelijk onoverzichtelijk wordt, juist omdat het zo grafisch is!

Hieronder het voorbeeld van mijn aan/uit/dim flow voor verschillende dimmers en lamp groepen. Deze ene flow kan dus meerdere dimmers aansturen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mce4moMCXFOtyv_CC2KyT9YhqFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vSUYS5Qe8fLzD7le1iRhLi9.png?f=fotoalbum_large
SgtCaffran schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:37:
[...]

De reden dat het niet altijd eenvoudig lijkt of kan heeft verschillende oorzaken:
  • Het Zigbee protocol heeft geen dim functie ingebouwd
  • Het Zigbee protocol wordt niet door elke fabrikant op dezelfde manier geimplementeerd
  • Niet elke dimmer werkt hetzelfde. Hue geeft naast het start/stop signaal elke 800ms een puls bij lang indrukken. Sommige sturen alleen het start en stop signaal bij lang indrukken.
  • Niet elke lamp kan even soepel/laag dimmen
  • Er is veel verschillende software die uiteindelijk de Zigbee berichten stuurt (Hue, ZHA, Zigbee2Mqtt, Deconz, etc)
Maar ik vind het jammer te lezen dat je de uitdaging niet aangaat om het dimmen zelf te maken. Alle informatie staat in mijn post en ik kan je zelfs een Node Red template geven om snel te proberen. Ik zou je toch nog eens willen aansporen om naar Node Red te kijken! Het overzichtelijke is juist wat mij enorm aanspreekt bij Node Red. Je kan vrij eenvoudig complexe flows maken zonder dat het gelijk onoverzichtelijk wordt, juist omdat het zo grafisch is!

Hieronder het voorbeeld van mijn aan/uit/dim flow voor verschillende dimmers en lamp groepen. Deze ene flow kan dus meerdere dimmers aansturen!

[Afbeelding]
Hoewel ik het wel met je eens ben (ik gebruik Node_Red voor zoveel mogelijk, maar dan als HA-addon en dus met de HA koppeling en niet Deconz) kan juist dit grafische een drempel zijn. In de GUI (of Yaml) is het wat platter qua ' IFTTT' gevoel. Bij NR moet je het soort node wel kennen/snappen. Dat is goed te leren, maar schrikt sommigen wel af.

(PS: Draai jij NodeRed dan als losse instance (buiten HA) net als Deconz? of is (1van beide) HA-addon?

• Twixie
Ok, bedankt voor de feedback. Ik ga eerst even de rest van mijn automations verder afwerken, en als ik eens tijd heb, me verdiepen in alles in HA te doen. Vandaag komen er nog een hoop Sonoff ZBmini's toe, die dus ook nog toegevoegd moeten worden. In deCONZ verwacht ik dat dat op een paar minuten geklaard is. Daarna kan ik eens kijken hoe ik onze oude schakelaars met ZBmini dan in HA krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Reptile-X schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:02:
@To_Tall Dat is vreemd, want het staat nog steeds op aankondiging pagina

Ik kan niet checken want ik had het al geïnstalleerd, frontend probleem is voor mijn installatie opgelost, misschien is het gevoelsmatig maar forntend is wel enorm responsive geworden, voelt stukken sneller aan dan sinds maanden.
Ik denk dat het cache issue was in de browser. Op de telefoon zag ik hem wel na cashe clean in de browser zag ik de update weer :+

Twixie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:49:
Ok, bedankt voor de feedback. Ik ga eerst even de rest van mijn automations verder afwerken, en als ik eens tijd heb, me verdiepen in alles in HA te doen. Vandaag komen er nog een hoop Sonoff ZBmini's toe, die dus ook nog toegevoegd moeten worden. In deCONZ verwacht ik dat dat op een paar minuten geklaard is. Daarna kan ik eens kijken hoe ik onze oude schakelaars met ZBmini dan in HA krijg.
Vooral doen wat je zelf t fijnste vind (Node-Red of in HA..of zelfs in deCONZ). Dat zit m voornamelijk in hoe grafisch het is. Concept blijft het zelfde:

Luister naar een event van type X, hoor je die, doe dan Y. En dat kan in Node-Red in elk geval in 1 flow voor meerdere 'knoppen' ..

• RobertMe
  • Nu online
SgtCaffran schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:37:
Het Zigbee protocol heeft geen dim functie ingebouwd
Niet de hele discussie gevolgd dus wellicht dat ik het in de verkeerde context lees, maar Zigbee ondersteund v.w.b. de aansturing van lampen AFAIK wel een transitietijd. Dus je kunt naar een lamp sturen "ga naar dimniveau 10% over een periode van 1 minuut" en de lamp doet dan automatisch dimmen van de huidige stand naar de opgegeven 10% en berekend zelf de stapjes daarin.
In ieder geval kan dit met de Hue Bridge (in gebruik) en Zigbee2mqtt (wil ik lampen naar over zetten). En het is mijn idee dat dit ook "gewoon" in het Zigbee protocol zit. Ook omdat je dit met een groep lampen kunt doen en elk andere instellingen kunt geven (bv bij twee lampen de een feller zetten met een transition en de ander juist dimmen, en al dan niet te combineren met aanpassen van de kleur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
Koepert schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:48:
[...]

Hoewel ik het wel met je eens ben (ik gebruik Node_Red voor zoveel mogelijk, maar dan als HA-addon en dus met de HA koppeling en niet Deconz) kan juist dit grafische een drempel zijn. In de GUI (of Yaml) is het wat platter qua ' IFTTT' gevoel. Bij NR moet je het soort node wel kennen/snappen. Dat is goed te leren, maar schrikt sommigen wel af.

(PS: Draai jij NodeRed dan als losse instance (buiten HA) net als Deconz? of is (1van beide) HA-addon?
Daar heb je wel een punt. De verschillende nodes, verbindingen en berichten structuur voelen voor mij erg logisch aan maar je moet inderdaad wel even snappen hoe het werkt. Ik denk wel dat bijvoorbeeld HA Automations in het begin makkelijker zijn maar bij specifieke vragen ineens heel snel log en complex kunnen worden. Bij Node Red zit er misschien aan het begin iets meer een leer curve maar kan je daarna vrij snel complexe dingen aan elkaar knopen.

Ik draai zowel Deconz als Node Red als HA addon, ik hou wel van dat gemak (al moet je met Deconz soms even wachten op de stable totdat de addon wordt geüpdatet). Wel gebruik ik nu de Deconz plugin voor Node Red (GitHub), deze werkt voor mij merkbaar een stuk sneller en maakt het dimmen zoals hierboven beschreven mogelijk. Ook worden in de nodes bijvoorbeeld automatisch groepen en devices opgehaald en kan je vrij eenvoudig queries doen op device of groep naam.

@Koepert Transities zijn wel ingebouw maar niet een standaard functionaliteit voor het dimmen op basis van lang ingedrukt houden van een knop. De logica hiervoor moet je zelf verzinnen en zal dus vrij sterk afwijken per dimmer/lamp/software/automation.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtCaffran op 30-12-2021 10:05 ]

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Zit te speuren hoe ik op basis van proximity de thermostaat lager kan zetten. Maar ik loop tegen wat dingen aan. Allereerst als ik wil testen wat mijn proximity is zegt ie "not set in km" als ik die als entiteit wil laten zien.

YAML:
1
2
3
4
5
6
dick_thuis:
  zone: home
  devices:
    - device_tracker.sm_a725f
  tolerance: 5
  unit_of_measurement: km

Op dit moment ben ik thuis dus zou ie 0 aan moeten geven. Of bij benadering, want HA denkt ook wel eens dat ik bij de buren hiernaast of aan de overkant zit. :-)

En dan zou het mooi zijn om de geofencing wat de Honeywell Lyric-thermostaat heeft, maar welke ik daar nooit heb gebruikt omdat de overigens gezinsleden die app niet hebben, in de HA te bakken. Eerst maar even testen op basis van alleen mij en daarna zal ik de rest ook maar eens opdragen HA te installeren op de feun. :-)

Heeft iemand een succesvolle config die op basis van proximity de kachel bv een halve graad lager kan zetten. We hebben vloerverwarming dus fluctueert de temperatuur sowieso al niet veel.

Update: nu geeft ie wel aan dat ik 0km van huis ben, waarschijnlijk duurde het een tijdje. :-)

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 30-12-2021 11:37 ]

aka pluim003

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Google Nest Camera aan Home Assistant? Ik ben helemaal nieuw hierin, home assistant geinstalleerd via virtualbox op een windows systeem, werkt allemaal prima.
Nu probeer ik mijn nest camera te koppelen, heb alle stappen op de voet gevolgd van https://www.home-assistant.io/integrations/nest/

Nu ben ik toegekomen aan het toevoegen in Home Assistant, ik configureer de intergratie en moet vervolgens een access token opgeven. Dan klik ik op Authorize Your Account, kom netjes op mijn eigen oauth scherm. Kan inloggen en zie ook mijn camera staan. Vervolgens geef ik toestemming en krijg een acces token. Dat vul ik weer in bij Home Assistant maar vervolgens blijft het schermpje maar laden en knalt er uiteindelijk, na een kwartier ofzo, uit met 'Unknown error occured'

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:35
Nevermind

[ Voor 109% gewijzigd door Ora et Labora op 30-12-2021 11:34 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-06 22:06
Ik had al een tijdje Fully Kiosk Browser draaien op een Huawei Mediapad, maar nog nooit echt bezig geweest met de settings.

Nu ik sinds kort een Reolink camera buiten heb hangen leek het mij een idee om deze op de tablet te streamen en zodra de tablet beweging ziet het HA dashboard te tonen. Ik dacht dit misschien met de screensaver optie te kunnen doen maar daar werkt de rtsp camera url niet.

Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een de rtsp eventueel via een andere applicatie te tonen.

Iemand een tip hoe dit misschien werkend te krijgen is?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar Plugwise om stroom te meten in mijn woning en dus ook de opbrengsten van de zonnepanelen zijn hierin opgeslagen en per uur te raadplegen. Dit was redelijk simpel, de software een klein beetje buggy, maar het deed altijd wat het moest doen.

Vandaag kreeg ik een onaangename verrassing dat Plugwise mijn installatie (en ook die van anderen) heeft gesaboteerd door de licentie ongeldig te makenCorrectie: Plugwise heeft aan mij aangegeven een storing te hebben gehad aan de licentieserver en hierdoor is de +25 licentie komen te vervallen, ondanks dat het out of support is lossen ze het wel op, als je contact opneemt krijg je een key. Ik heb deze ook gehad, ik weet niet of deze voor iedereen hetzelfde is dus ik deel hem niet, hoe dan ook op dit moment lijkt die licentieserver er weer uit te liggen....>, hierdoor is het aantal meters die ik nog kan gebruiken met 2/3e teruggebracht. Ik had een licentie voor >25 modules. De source software doet regelmatig een check op licenties, waardoor Plugwise in het verleden ook licenties kon toevoegen, maar nu hebben ze het omgekeerde gedaan.

Dit is wel het moment geworden om af te stappen van Plugwise en voor een goed alternatief te gaan. Het probleem is echter dat er enorm veel keuze is en de software niet standaard alles kan wat ik wil.

Ik ben in ieder geval zover dat ik denk dat ik Home Assistant wil gaan gebruiken, puur op basis van hetgeen ik op internet lees.
Daarnaast zou ik willen gaan meten en schakelen met modules van Shelly. Deze werken op WiFi en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb een uitgebreid Wi-Fi netwerk met meerdere accesspoints en dekking op mijn hele terrein, dus dat heeft mijn voorkeur.

Hetgene waar ik een beetje mee zit voordat ik allerlei hardware ga kopen is of ik je juiste keuze maak en of hetgeen wat ik wil (stroom meten) redelijk eenvoudig te doen is in HA. Toen ik me hier ging inlezen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met allerlei extra software aan de gang moest en allerlei scripts schrijven om dat werkend te krijgen (Node Red, Grafana?).

Aan de andere kant, de kant en klare kastjes zit ik ook niet op te wachten. Je bent afhankelijk van de fabrikant qua updates en ik weet hoe dat met Plugwise is gegaan.

Het hoeft niet 100% plug en play te zijn, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks dagen lang aan het studeren moet om al die software te doorgronden.

Kunnen de mensen met ervaring mij adviseren wat te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 31-12-2021 09:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34

Matis

Rubber Rocket

Gisteren heb ik mijn eerste (eigen) custom component geschreven voor Home Assistant.

Greenchoice Variable Tariffs Sensor for Home Assistant
Een simpele sensor welke de variabele tarieven voor Greenchoice uit hun API haalt op basis van je postcode en je huisaansluiting.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
R-B schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:54:
[...]

Wat ik begreep (alweer tijd geleden), gaat Domoticz anders om met het opslaan van Data. Dus waarschijnlijk onmogelijk te integreren.
[..]
(splitter: Tech4U P1 Poort Splitter, werkt bij mij uitstekend in combinatie met DSMR 5)
Wat ik heb kunnen vinden is dat er een manier is om een CSV file te maken, daarna is het kijken hoe deze ingedeeld is en hoe deze zo makkelijk mogelijk is de database van Home Assistant gezet kan worden.
De splitter staat bij mij in bestelling, maar dan de 2 weg. Op de P1 zit momenteel de Toon aangesloten.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:01
Fairy schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:45:
Ik zit een beetje met een dilemma.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar Plugwise om stroom te meten in mijn woning en dus ook de opbrengsten van de zonnepanelen zijn hierin opgeslagen en per uur te raadplegen. Dit was redelijk simpel, de software een klein beetje buggy, maar het deed altijd wat het moest doen.

Vandaag kreeg ik een onaangename verrassing dat Plugwise mijn installatie (en ook die van anderen) heeft gesaboteerd door de licentie ongeldig te maken, hierdoor is het aantal meters die ik nog kan gebruiken met 2/3e teruggebracht. Ik had een licentie voor >25 modules. De source software doet regelmatig een check op licenties, waardoor Plugwise in het verleden ook licenties kon toevoegen, maar nu hebben ze het omgekeerde gedaan.

Dit is wel het moment geworden om af te stappen van Plugwise en voor een goed alternatief te gaan. Het probleem is echter dat er enorm veel keuze is en de software niet standaard alles kan wat ik wil.

Ik ben in ieder geval zover dat ik denk dat ik Home Assistant wil gaan gebruiken, puur op basis van hetgeen ik op internet lees.
Daarnaast zou ik willen gaan meten en schakelen met modules van Shelly. Deze werken op WiFi en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb een uitgebreid Wi-Fi netwerk met meerdere accesspoints en dekking op mijn hele terrein, dus dat heeft mijn voorkeur.

Hetgene waar ik een beetje mee zit voordat ik allerlei hardware ga kopen is of ik je juiste keuze maak en of hetgeen wat ik wil (stroom meten) redelijk eenvoudig te doen is in HA. Toen ik me hier ging inlezen kwam ik al snel tot de conclusie dat ik met allerlei extra software aan de gang moest en allerlei scripts schrijven om dat werkend te krijgen (Node Red, Grafana?).

Aan de andere kant, de kant en klare kastjes zit ik ook niet op te wachten. Je bent afhankelijk van de fabrikant qua updates en ik weet hoe dat met Plugwise is gegaan.

Het hoeft niet 100% plug en play te zijn, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks dagen lang aan het studeren moet om al die software te doorgronden.

Kunnen de mensen met ervaring mij adviseren wat te doen?
als je alleen je slimme meter uit wil lezen kan dat met DSMR Reader eenvoudig https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
Zonnepanelen lees ik via de omvormers uit en stuur ik naar pvoutput. Voordeel is dat die niet leverancier afhankelijk is en als er een andere omvormer komt dit geen effect heeft op historischedata.
PVOutput kun je weer koppelen om an Home Assistant te laten zien als je dat wil. Geldt overigens ook voor DSMR.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bockelaar schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:13:
[...]

als je alleen je slimme meter uit wil lezen kan dat met DSMR Reader eenvoudig https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader
Zonnepanelen lees ik via de omvormers uit en stuur ik naar pvoutput. Voordeel is dat die niet leverancier afhankelijk is en als er een andere omvormer komt dit geen effect heeft op historischedata.
PVOutput kun je weer koppelen om an Home Assistant te laten zien als je dat wil. Geldt overigens ook voor DSMR.
De slimme meter lees ik al uit via P1 monitor.

De inverters die ik heb zijn verschillende merken, dus die lees ik het liefst uit met een module, zodat dit overal gelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:38
[...]

@Ora et Labora

Ik gebruik een RPi4 met conbee II stick, Hue lampen, HA OS, Deconz en Node Red. Deze combinatie is vrij noodzakelijk al zou het misschien zonder Node Red ook kunnen maar daar kan ik niet bij helpen. Ik durf niet te zeggen of dit met elke lamp anders dan Hue lampen werkt.

Dit is hoe het dimmen bij Philips Hue werkt en daar werkt dit heel prettig. Hoe dit vaak wordt nagebootst is door een loop te starten waarbij elke 250-500 ms een kleine increment in brightness wordt gegeven bij start van de long press. Bij de release wordt de loop gestopt. Deze manier werkt maar heeft een tradeoff. Korte loops maken het dimmen responsief maar minder soepel (elke overgang tussen de korte brightness transities). Lange loops zien er beter uit maar zijn minder responsief (je laat de knop los maar het dimmen gaat nog even door).

Wat je dus eigenlijk wilt is een lange, rustige transitie naar de lamp sturen bij de start van de long press en de transitie stoppen bij het loslaten van de knop. Dit laatste kan met het Deconz commando bri_inc: 0. Voor deze automations gebruik ik de Deconz plugin voor Node Red. De reactietijd van deze combinatie is erg goed omdat Node Red dan direct met Deconz praat.

Dan blijft er nog 1 hindernis over: een commando met dimmen naar min of max brightness (bri: 0 of bri: 255) met een vaste transitie tijd levert een andere dim snelheid op afhankelijk van de huidige brightness van de lamp.

Hoe ik dit heb opgelost is door een bri_inc: 55 of bri_inc: -55 te sturen met transitie van 800ms op elke pulse van de long press. Dit kan niet met alle dimmers maar de Hue dimmers geven een herhaaldelijke pulse elke 800ms. Bij het loslaten stuur ik dus bri_inc: 0.

Het resultaat is een soepele dim actie die ook erg responsief is. De Node Red flow is daarnaast erg eenvoudig en compact. Een voorbeeld kan ik later delen.
Ik wil juist af van die een-knops dimmers. Niet intuïtief wat mij betreft. Ik heb een aantal fibaro dimmer modules. Ik ben vandaag bezig met het inbouwen van wat rotary encoders in de muur. Die hangen aan een esp32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGBcvDogsyh6yRO-Vmg2o6PLbxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78GKZP4fMqmvB6sHd1NNxn03.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWha-hHocSvzCJ_w03pISTaWLoQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPwS9MCoJhQbTVlShf7WXoNf.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je er dan aan draait geeft ESPhome een incrementele waarde door aan HA. De verlichting wordt dan met die waarde aangepast. Er is een kleine vertraging maar werkt prima. Code is hier te vinden.
Het enige jammere is dat de meeste dimmer afdekplaten voor een 4mm as zijn terwijl deze draaiknoppen 6mm zijn. Even in de weer met een Dremel.

• SgtCaffran
@balk Ik heb nog gezocht naar zigbee rotary dimmers maar ben nog vrij weinig tegen gekomen. Zocht specifiek ook een oplossing die nog enigsinds plug&play is. Ben benieuwd hoe je oplossing werkt, creatief! _/-\o_

Gebruik nu Hue Wall Switch Modules icm een pulsdrukker met neutraal. Deze pulsdrukker kan je dus zowel omhoog als omlaag bedienen. Omlaag = aan/feller, omhoog = uit/minder fel.

[ Voor 7% gewijzigd door SgtCaffran op 30-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:16
@Twixie ik heb voor mijn Philips en Ikea dimmers een blueprint geïmporteerd . (zigbee2mqtt - Ikea on/off button with dimmer en MQTT - Philips Hue Dimmer)
Het is dan alleen een kwestie van de dimmer en de target lamp selecteren in een automation en de dimmer is volledig functioneel.
Ik ben onlangs na 2 jaar volledig van node-red overgestapt terug naar Home-assistant automations, en verbaasd over hoe eenvoudig alles te automatiseren is tov het moment dat ik met HA startte.

intentionally left blank

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Kire88 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:47:
Ik had al een tijdje Fully Kiosk Browser draaien op een Huawei Mediapad, maar nog nooit echt bezig geweest met de settings.

Nu ik sinds kort een Reolink camera buiten heb hangen leek het mij een idee om deze op de tablet te streamen en zodra de tablet beweging ziet het HA dashboard te tonen. Ik dacht dit misschien met de screensaver optie te kunnen doen maar daar werkt de rtsp camera url niet.

Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om een de rtsp eventueel via een andere applicatie te tonen.

Iemand een tip hoe dit misschien werkend te krijgen is?
Ik heb zelf 2 tabletten op de muur hangen, een in de woonkamer en een op de gang van 1e verdieping, beide met FKB en een camera beeld in de dashboard, ik gebruik een addon in HA om een streaming url te krijgen, en dan zet ik het in een Iframe in lovelace, werkt erg goed tot nu toe.

Addon is motionEye:
https://github.com/hassio-addons/addon-motioneye
motionEye is in de addon store van HA. Als je een camera toevoegt aan motionEye kan je daaruit een streaming url uit halen.

In lovelace gebruik ik volgende:
YAML:
1
2
3
4
      - type: iframe
        url: >-
          http://192.168.1.XX:8123/api/hassio_ingress/5RfPDl9Gd9cGkMBFVdsflkasdfkasjdfsdM21CEs/picture/1/frame/
        aspect_ratio: 75%

Het werk ook met een picture-card maar dan blijft het soms hangen als het scherm van de tablet aangaat, iframe werkt altijd, maar dat kan aan mijn installatie liggen, dus probeer ook met picture-card

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Ik heb succesvol Home Assistant op mijn Qnap geinstalleerd.
Eerst wilde ik dit in docker doen maar daar kan de advanced mode niet geinstalleerd worden.
En dat is toch wel een must om zelf de yaml bestanden te kunnen bewerken.

Dus toen een VM opgezet op de Qnap en het draait nu supersnel en is benaderbaar met het volgende adres:
http://homeassistant.local:8123/

Nu wil ik Node-red wat in een docker draait verbinding laten maken met de HomeAssistant server op http://homeassistant.local:8123

Maar helaas gaat dit niet, ik krijg de melding:
Invalid format of Base URL: http://homeassistant.local:8123

Als ik http://homeassistant.local vervang voor http://192.168.1.41 (locale IP van de NAS) is ook niet de oplossing. Iemand een idee hoe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LJ80 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:03:
Eerst wilde ik dit in docker doen maar daar kan de advanced mode niet geinstalleerd worden.

Dus toen een VM opgezet op de Qnap en het draait nu supersnel en is benaderbaar met het volgende adres:

Nu wil ik Node-red wat in een docker draait verbinding laten maken met de HomeAssistant server op http://homeassistant.local:8123

Als ik http://homeassistant.local vervang voor http://192.168.1.41 (locale IP van de NAS) is ook niet de oplossing. Iemand een idee hoe?
Als je HA os draait in een VM kun je het beste NodeRed als addon installeren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• KC27
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:52:
Gisteren heb ik mijn eerste (eigen) custom component geschreven voor Home Assistant.

Greenchoice Variable Tariffs Sensor for Home Assistant
Een simpele sensor welke de variabele tarieven voor Greenchoice uit hun API haalt op basis van je postcode en je huisaansluiting.
Klinkt mooi. Wil ik graag proberen. Komt het ook in HACS?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• LJ80
KC27 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:15:
[...]

Als je HA os draait in een VM kun je het beste NodeRed als addon installeren.
Oke ik wilde het juist los draaien, in het geval er iets mis zou gaan alles in node red los van het totaal staat.
Maar als je het in VM draait is dat dus niet mogelijk met node red begrijp ik?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34

Matis

Rubber Rocket

KC27 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:17:
Klinkt mooi. Wil ik graag proberen. Komt het ook in HACS?
Vooralsnog niet, de code is nog ietwat experimenteel, zojuist heb ik er een tweede bug uitgehaald: https://github.com/toaoma...variable-tariffs/releases

Daarnaast moet ik mijn code echt beter testen en een hogere kwaliteit krijgen, wil ik in aanmerking komen voor HACS.

Momenteel is de configuratie alleen nog via YAML te realiseren. Daar moet (eventueel) ook nog een Config Flow voor geschreven worden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• KC27
  • Niet online
LJ80 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:19:
[...]

Oke ik wilde het juist los draaien, in het geval er iets mis zou gaan alles in node red los van het totaal staat.
Maar als je het in VM draait is dat dus niet mogelijk met node red begrijp ik?
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb er geen ervaring mee. Misschien iemand anders?

• To_Tall
@LJ80 dat klinkt als een dns issue.

Ik weet niet wat je gebruikt voor dns. Je zou dan home assistant instance kunnen opnemen in je dns en Viola.

• verjager
  • Niet online
LJ80 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:03:

Werkt http://192.168.1.41:8123 dus incl. poortnummer?

Heb je de Access Token ook ingevoerd?

• LJ80
To_Tall schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:19:
@LJ80 dat klinkt als een dns issue.

Ik weet niet wat je gebruikt voor dns. Je zou dan home assistant instance kunnen opnemen in je dns en Viola.
Bedoel je in de router doorsturen ?

• LJ80
verjager schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:35:
[...]

Werkt http://192.168.1.41:8123 dus incl. poortnummer?

Heb je de Access Token ook ingevoerd?
Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was in het bericht, maar inderdaad na het ip adres het poortnummer, zonder succes helaas. En ja ik heb een api token aangemaakt in HA en ingevoerd in Node-red

• verjager
  • Niet online
@LJ80 Ik zou het erin zoeken, of je Node-red Docker en Home Assistant VM elkaars netwerk kunnen benaderen. Ze zitten waarschijnlijk in een andere IP-range.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is het een beetje te doen (voor een database n00b) om een foutieve waarde te verwijderen/aan te passen?
De uitlezing van mijn PV omvormer was kortstondig iets van 1000 lager, waardoor ik in 1 dag een halfjaar aan energie heb opgewekt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XCqNfDx0np57FIfgiDCS_qWucY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wkEirZUPX9UnCJZqfDiDx55Q.png?f=fotoalbum_large

• LJ80
verjager schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:08:
@LJ80 Ik zou het erin zoeken, of je Node-red Docker en Home Assistant VM elkaars netwerk kunnen benaderen. Ze zitten waarschijnlijk in een andere IP-range.
Maar dan zou ik met mijn (desktop) computer welke ook in het zelfde netwerk zit met IP range niet beiden WEL kunnen benaderen toch? Want de Node-RED docker is benaderbaar via http://192.168.1.41:49158/ en de Home Assistant installatie via http://homeassistant.local:8123/

Maar anders laat ik het er wel bij en ga Node-RED via de HomeAssistant addon installeren ipv in een eigen docker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@LJ80 Docker werkt voor iedere container intern met afwijkende ip-adressen dacht ik. Misschien kun je deze bridgen met je host netwerk? Hoe dit op een QNAP precies moet is mij verder helaas niet bekend. Zou uiteindelijk wel mogelijk moeten zijn. Maar nu eerst via de Addon is wel makkelijker ja.

• Kire88
Reptile-X schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb zelf 2 tabletten op de muur hangen, een in de woonkamer en een op de gang van 1e verdieping, beide met FKB en een camera beeld in de dashboard, ik gebruik een addon in HA om een streaming url te krijgen, en dan zet ik het in een Iframe in lovelace, werkt erg goed tot nu toe.

Addon is motionEye:
https://github.com/hassio-addons/addon-motioneye
motionEye is in de addon store van HA. Als je een camera toevoegt aan motionEye kan je daaruit een streaming url uit halen.

In lovelace gebruik ik volgende:
YAML:
1
2
3
4
      - type: iframe
        url: >-
          http://192.168.1.XX:8123/api/hassio_ingress/5RfPDl9Gd9cGkMBFVdsflkasdfkasjdfsdM21CEs/picture/1/frame/
        aspect_ratio: 75%

Het werk ook met een picture-card maar dan blijft het soms hangen als het scherm van de tablet aangaat, iframe werkt altijd, maar dat kan aan mijn installatie liggen, dus probeer ook met picture-card
Bedankt voor de reactie. Ik begrijp nog niet zo goed hoe je dan alleen de stream laat zien zodra FKB geen beweging ziet? Of heb ik het verkeerd begrepen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

@Ora et Labora

Heb je al eens naar ControllerX gekeken? AppDaemon integratie die traploos dimt en op heel wat controllers support heeft inclusief meerdere clicks functionaliteiten, “shift”-knop mogelijkheid dmv input booleans etc. Ik gebruik die voor al mijn tradfri’s, hue dimmer, symfonisks en hue wall modules. Ik kan niet meer zonder!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:20
Ik heb HA een beetje niet geupdated
Sinds Omnik gestopt is en mijn oude logging naar PVoutput het niet meer doet heb ik het volgende gedaan
- Omnik integratie via HACS erop gezet, dit werkt

Wat ik nog niet helemaal voor elkaar heb is PVoutput
Ik heb in mijn config.yaml onderstaande opgenomen
Ik loop wat vast wat ik op regel 8,11,14, en 17 moet veranderen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  - platform: pvoutput
    system_id: YOUR_SYSTEM_ID
    api_key: YOUR_API_KEY
template:
  - sensor:
    - name: Power Consumption
      state: "{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_consumption') | float(default=0) }}"
      unit_of_measurement: "W"
    - name: Energy Consumption
      state: "{{ '%0.1f' | format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_consumption') | float(default=0) / 1000) }}"
      unit_of_measurement: "kWh"
    - name: Power Generation
      state: "{{ state_attr('sensor.pvoutput', 'power_generation') | float(default=0) }}"
      unit_of_measurement: "W"
    - name: Energy Generation
      state: "{{ '%0.2f' | format(state_attr('sensor.pvoutput', 'energy_generation') | float(default=0) / 1000) }}"
      unit_of_measurement: "kWh"

Nu kwam vroeger ook de netspanning en de omvormer temperatuur in pvoutput terecht.
Kan ik lukraak maar data sturen?
sensor.pvgroot_ac_output_voltage
sensor.pvgroot_temperature

In het vroegere python programma ging het als volgt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
       get_data = {
            'key': pvout_apikey, 
            'sid': pvout_sysid, 
            'd': now.strftime('%Y%m%d'),
            't': now.strftime('%H:%M'),
            'v1': msg.getEToday() * 1000,
            'v2': msg.getPAC(1),
            'v5': msg.getTemp(),
            'v6': msg.getVPV(1)

[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 30-12-2021 20:56 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Reptile-X

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Kire88 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp nog niet zo goed hoe je dan alleen de stream laat zien zodra FKB geen beweging ziet? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Nee ik heb zelf eerste vraag niet goed begrepen, je wilt camera beeld tijdens schermbeveiliging, daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar zoals ik al had gezegd motionEye maakt wel een http link van de stream, dus misschien is het mogelijk daarmee een schermbeveiliging in te stellen? Die http link kan je gewoon in je browser openen, dus het zou ook via FKB moeten werken.

Misschien via onderstaand instelling van FKB?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jhh5-2ioa6jHZ0U-bjlGxhgy8O4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mTTY2hvEQQkvpVpO8zQ8LVEz.png?f=user_large

EDIT:
Ik heb net geprobeerd en het werkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ts-egfzBvxW2N0bNplNUp0hzBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuLMAhHJSHhV5X00exookDOd.jpg?f=fotoalbum_large

Als je in de motionEye instellingen het url pakt van Embed URL werkt het best, hier onderaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQTmP-9H7gS-BAn6CncJ9DyVrQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JXBH9LBolwKZTxb7lUyOvd0i.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Reptile-X op 30-12-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
@JDFS Die heb ik wel gezien ja! Echter is mijn plan voor nu om alles in Node Red te doen. Icm met de deconz plugin voor NR werkt dat razendsnel (directe koppeling). Daarnaast is mijn manier van dimmen voor zover ik weet nog iets beter dan ControllerX. Ik moet zeggen dat ik alleen Hue dimmers heb dus dat werkt ook iets makkelijker dan een mix!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Reptile-X schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:11:
[...]

Nee ik heb zelf eerste vraag niet goed begrepen, je wilt camera beeld tijdens schermbeveiliging, daar heb ik helaas geen ervaring mee, maar zoals ik al had gezegd motionEye maakt wel een http link van de stream, dus misschien is het mogelijk daarmee een schermbeveiliging in te stellen? Die http link kan je gewoon in je browser openen, dus het zou ook via FKB moeten werken.

Misschien via onderstaand instelling van FKB?
[Afbeelding]

EDIT:
Ik heb net geprobeerd en het werkt:
[Afbeelding]

Als je in de motionEye instellingen het url pakt van Embed URL werkt het best, hier onderaan:
[Afbeelding]
Ja het is mij ook gelukt via de embed url van motioneye. Bedankt _/-\o_

Enige is nu nog dat de hij niet uit de screensaver komt op basis van beweging, maar dat zal nog wel ergens onder een instelling staan. Zal morgen wel weer eens verder kijken.

Edit:
Al gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmYKi8wT8GRLJtPcmc1EG4Ja5KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWfLMveUob5oOdpVbAkPpvPY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Kire88 op 30-12-2021 22:20 ]

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Ik heb dit topic zitten lezen en ben geinteresseerd om met HA te starten :)

Doel is om een paar lampen aan te sturen, de Roomba o.b.v. tijd en presence detection, op t dashboard streams vanuit Unifi Protect. En als t lukt beregening in de tuin schakelen o.b.v. weersvoorspelling. Dat kan met een simpele stopcontact-schakelaar, moet alleen even kijken of daar wifi-bereik is.

Wil op een Raspberry Pi gaan draaien; welke is daar geschikt voor? Heb nog een hele oude liggen (jaar of 7,8). Is dat nog te doen of beter een nieuwe, en welke dan, met hoeveel geheugen?

• SgtCaffran
@unifi ik draai op een Pi4 met 4GB ram en dat gaat super. Enige aanbeveling is om HA op een 128GB SSD te draaien. Doe dat gelijk dan voorkom je een boel gezeik achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
Zijn er meer mensen waar de HA cloud down is momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
ik ben aan het testen dat als een device away is de kachel een halve graad lager gaat, maar mijn volgende stuk code wil niet werken en ik weet niet wat ik fout doe:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- id: verwarming_uit_test
  alias: Verwarming uit test
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: device_tracker.telefoon_emilie
    to: 'not_home'
  condition:
  action:
    service: climate.set_temperature
    entity_id: climate.tstat_51daa3
    data_template:
      temperature: {{ (state_attr('climate.tstat_51daa3', 'tstat_51daa3_current_temperature') - 0.5) }}

Hij mekkert over mijn laatste regel.

Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping
in "/config/automations.yaml", line 216, column 21
expected ',' or '}', but got '<scalar>'
in "/config/automations.yaml", line 216, column 93

De entiteit met tstat_51daa3 heeft 2 dingen:

Tstat-51DAA3
climate.tstat_51daa3
HomeKit Controller
Woonkamer

Tstat-51DAA3 - Current Temperature
sensor.tstat_51daa3_current_temperature
HomeKit Controller
Woonkamer

Wat zie ik over het hoofd? Of doe ik hier fout? Alvast bedankt.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DikkieDick schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:22:
ik ben aan het testen dat als een device away is de kachel een halve graad lager gaat, maar mijn volgende stuk code wil niet werken en ik weet niet wat ik fout doe:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  condition:
  action:
    data_template:
      temperature: {{ (state_attr('climate.tstat_51daa3', 'tstat_51daa3_current_temperature') - 0.5) }}

Hij mekkert over mijn laatste regel.

Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping
in "/config/automations.yaml", line 216, column 21
expected ',' or '}', but got '<scalar>'
in "/config/automations.yaml", line 216, column 93

De entiteit met tstat_51daa3 heeft 2 dingen:

Tstat-51DAA3
climate.tstat_51daa3
HomeKit Controller
Woonkamer

Tstat-51DAA3 - Current Temperature
sensor.tstat_51daa3_current_temperature
HomeKit Controller
Woonkamer

Wat zie ik over het hoofd? Of doe ik hier fout? Alvast bedankt.
YAML foutje, in principe probeert YAML waardes (achter de :) zelf te interpreteren naar het juiste type, bv climate.set_temperature maakt die automatisch een string van. Echter heeft { een speciale betekenis. Daar moet je dus even expliciet een string van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  condition:
  action:
    target:
    data:
      temperature: "{{ (state_attr('climate.tstat_51daa3', 'tstat_51daa3_current_temperature')|float - 0.5) }}"

Verder is _template niet meer nodig (en kan gewoon data en service), omdat templates nu automatisch herkend worden. En entity_id had je dubbel staan. En daarnaast hoort (/kan) deze tegenwoordig onder target (waarbij target bv ook een area kan zijn, i.p.v. een entity, vandaar dat dat verschoven is).

Edit:
|float ook nog maar even toegevoegd, want het state attr zal een string zijn, en string - float kan uiteraard niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 31-12-2021 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuceTundra
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-06 16:16
Polyphemus schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:17:
Zijn er meer mensen waar de HA cloud down is momenteel?
Ik kan mijn HA instance gewoon bereiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
RobertMe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:29:
[...]

YAML foutje, in principe probeert YAML waardes (achter de :) zelf te interpreteren naar het juiste type, bv climate.set_temperature maakt die automatisch een string van. Echter heeft { een speciale betekenis. Daar moet je dus even expliciet een string van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  trigger:
  condition:
  action:
    target:
    data:
      temperature: "{{ (state_attr('climate.tstat_51daa3', 'tstat_51daa3_current_temperature')|float - 0.5) }}"

Verder is _template niet meer nodig (en kan gewoon data en service), omdat templates nu automatisch herkend worden. En entity_id had je dubbel staan. En daarnaast hoort (/kan) deze tegenwoordig onder target (waarbij target bv ook een area kan zijn, i.p.v. een entity, vandaar dat dat verschoven is).

Edit:
|float ook nog maar even toegevoegd, want het state attr zal een string zijn, en string - float kan uiteraard niet.
Thanx. Heb het aangepast. Had overigens tstat_51daa3 maar hernoemd in thermostaat en nu ff met mijn telefoon. Wifi uit, dus zal ie mij straks als afwezig moeten detecteren.

En voor de volledigheid:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  trigger:
    entity_id: device_tracker.telefoon_dick
  condition:
  action:
    entity_id: climate.thermostaat
    data:
      temperature: "{{ (state_attr('climate.thermostaat', 'thermostaat_current_temperature')|float - 0.5) }}"

En ik bepaal de aanwezigheid op basis van een ping.

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: ping
  interval_seconds: 30
  consider_home: 1200
  hosts:
    telefoon_dick: 10.0.0.105
   ...

Dus nadat er 20 minuten geen signaal is dan gaat persoon op afwezig.

Update: de kachel ging niet een halve graag omlaag maar naar 5 graden althans dat beweert mijn lovelace-card, maar de sensor thermostaat_current_temperature geeft 20 graden aan. En dat is overigens een halve graad hoger dan het was want hij stond op 19,5.

Ik zie het al in de trace: hij doet een set_temperature; -0.5 en het minimum dat ie aan kan is 5.

[ Voor 24% gewijzigd door DikkieDick op 31-12-2021 09:19 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb gisteravond nog even zitten klooien met HA. Ik ben iets verder gekomen met deze tutorial:
YouTube: Home automation dashboard tutorial using Home Assistant, InfluxdB an...

Het blijft alleen wel alles zelf maken en weinig dingen die standaard zijn, dus hoe dat in de toekomst gaan met het veiligstellen van gegevens e.d. weet ik nog niet, met Plugwise was het heel simpel.

Ik kan nu in ieder geval grafiekjes uit mijn inverters halen. Nu moet ik zien dat ik iets van periodieke gegevens, zoals maandopbrengst, jaartotalen e.d. in een overzichtje kan krijgen.

Mocht iemand daar nog tips of tutorials voor hebben dan hoor ik het graag. Ik ben nog echt een nitwit op dit gebied, maar nu ik wat resultaat heb bereikt hoop ik dat ik het onder de knie ga krijgen.

Wat ik me ook afvraag. Als ik die doorgegeven waarden laat optellen, klopt dit dan wel? Zijn dit gemiddelden voor de gestelde tijd of zijn het telkens momentopnamen?

Zo veel vragen....

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 31-12-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
is het ook mogelijk om een utility_meter te gebruiken om bijvoorbeeld de COP waarde van de warmtepomp te bereken?

Het voorbeeld is: geleverde kwh/gebruikte kwh = een getal. Het delen werkt al wel, maar wil graag deze waarde elk uur opslaan in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Laatst online: 18-06 13:54
SgtCaffran schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:11:
@balk Ik heb nog gezocht naar zigbee rotary dimmers maar ben nog vrij weinig tegen gekomen. Zocht specifiek ook een oplossing die nog enigsinds plug&play is. Ben benieuwd hoe je oplossing werkt, creatief! _/-\o_

Gebruik nu Hue Wall Switch Modules icm een pulsdrukker met neutraal. Deze pulsdrukker kan je dus zowel omhoog als omlaag bedienen. Omlaag = aan/feller, omhoog = uit/minder fel.
Ik kwam laatst de ECO-DIM.07 tegen, dit is een draai dimmer welke via Zigbee gekoppeld kan worden. Zelf nog niet geprobeerd, maar lijkt vrij simpel in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-06 20:22

Chrisjuh_15

Facta non verba

rusman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:54:
[...]

Ik kwam laatst de ECO-DIM.07 tegen, dit is een draai dimmer welke via Zigbee gekoppeld kan worden. Zelf nog niet geprobeerd, maar lijkt vrij simpel in te bouwen.
Ik heb deze gekocht. Die schijnen ook prima plug-and-play te werken. Moet hem nog installeren maar lees er goede verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:02
TheFes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:02:
[...]

Bedoel je die automation die ik hier geplaatst heb? Die is afhankelijk van de de state van de sensoren voor vandaag en morgen. Als die op 'Geen' staan, zal de automation niets doen.
Je kunt het dus alleen testen als er vandaag of morgen daadwerkelijk afval opgehaald wordt.

Omdat hij afhankelijk is van het id van de trigger, moet er dus ook wel een trigger zijn, als je hem zelf draait zal hij een error geven omdat de trigger.id's missen.

Als je automation niet afhankelijk is van trigger.id's, kun je hem vanuit configuration -> Automation & Scenes handmatig starten.
Durf ik niet te zeggen, heb op de dag zelf geen notificatie gekregen (begin deze week in de gaten gehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
dutchnltweaker schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:05:
[...]

Durf ik niet te zeggen, heb op de dag zelf geen notificatie gekregen (begin deze week in de gaten gehouden).
Wat is nu je automation? En heb je de trace nog van de dag dat je de notificatie had moeten krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
rroetenberg schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:46:
is het ook mogelijk om een utility_meter te gebruiken om bijvoorbeeld de COP waarde van de warmtepomp te bereken?

Het voorbeeld is: geleverde kwh/gebruikte kwh = een getal. Het delen werkt al wel, maar wil graag deze waarde elk uur opslaan in een grafiek.
Je kunt met utility_meter van de kWh entiteiten (oplopende meterstanden) uur- en dagwaarden maken. Met een template kun je dan hiervan COP waarden berekenen. Tenminste zo heb ik het gedaan en dat werkt prima. En met die template sensor kun je dan alle kanten uit, ook naar een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ok, zonet mijn eerste stap gedaan in migratie van deCONZ naar HA voor bediening van de lichten. Met dimmen wacht ik nog even, maar ik ben begonnen met een muurschakelaar die ik slim gemaakt heb met een ZBmini. Die bedienen een armatuur met 4 Tradfri lampen in die dus individueel regelbaar zijn (ben nog van plan scenes te definieren waarbij een of meerdere kunnen uit staan).

De implementatie in HA was op zich op een paar minuten rond, alleen vraag ik me af of het niet simpeler kan. Wat ik wil is dat als alle lampen uit staan, ze allemaal op volle sterkte aan gaan, en als er ook maar 1 lamp brandt, ze allemaal uit gaan.

Hiervoor heb ik dan 2 automations gemaakt.

Voor aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: 'Bureau: Wall switch on'
description: ''
trigger:
  - platform: device
    type: turned_off
    device_id: 9f1ca56979156d432d4ee136abe9e3d3
    entity_id: switch.on_off_light_10
    domain: switch
    type: turned_on
condition:
  - condition: device
    type: is_off
    device_id: bc4b6f28aee67bdd0784f5abc80a7fe6
    entity_id: light.bureau_linksachter
    domain: light
    device_id: a07ba4cb9b08ef16e5cd871176e3f0f6
    entity_id: light.bureau_linksvoor
    device_id: d91a6bb068c130d1bad1da8f1a5d3c43
    entity_id: light.bureau_rechtsachter
    device_id: e0d2f9c82abd31b4703a825641b55db3
    entity_id: light.bureau_rechtsvoor
action:
  - scene: scene.bureau_lights_max

en voor uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: 'Bureau: Wall switch off'
trigger:
    type: turned_off
    type: turned_on
condition:
  - condition: or
    conditions:
        type: is_on
        device_id: bc4b6f28aee67bdd0784f5abc80a7fe6
        entity_id: light.bureau_linksachter
        device_id: a07ba4cb9b08ef16e5cd871176e3f0f6
        entity_id: light.bureau_linksvoor
        device_id: d91a6bb068c130d1bad1da8f1a5d3c43
        entity_id: light.bureau_rechtsachter
        device_id: e0d2f9c82abd31b4703a825641b55db3
        entity_id: light.bureau_rechtsvoor
action:
  - scene: scene.bureau_lights_off

Op zich toch vrij complex voor een simpele aan/uit. Welke optimalisaties zie ik uit het oog ?
(Ik zie trouwens dat ik mijn schakelaar nog een friendly name moet geven :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Laatst online: 11:27
@Twixie

Ik zou voor het gemak de lampen in een groep zetten, volgens mij is de groep ook aan als één van de lampen in de groep aan is. Dat checkt makkelijker.

Bovendien kun je de automations samenvoegen en gebruik maken van een enkele choose met als conditie de status van de groep, want volgens mij zijn de triggers ook identiek.
(als groep aan, dan scene alles uit, als groep uit, dan scene max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 18:23
Brainstorm hulp gevraagd:

Ik heb een WTW ventilatie die ik nu aan stuur met een paar eenvoudige automations op basis van de luchtkwaliteit. Ik wil dit graag wat slimmer maken, maar de complexiteit moet beheersbaar blijven. Ik heb nog niet zo veel ervaring met home assistant dus ik zie nog wel eens een optie over het hoofd.
Hebben jullie suggesties voor helpers, templates, add-ons etc die ik kan gebruiken om dit op een handige manier te doen? Het gaat bij voornamelijk om de structuur. De details kom ik wel uit als ik de richting weet.

Ik zou graag slimmer willen kiezen wanneer er geventileerd moet worden op basis van de volgende aspecten:
1) luchtkwaliteit
2) temperatuur
3) luchtvochtigheid (voornamelijk badkamer)
4) weersverwachting
5) uurtarieven energie

Ideaal gesproken wil ik extra ventileren als: de buiten temperatuur dicht bij de streef temperatuur ligt en de huidige energie prijs laag is.

Om mee te beginnen wil ik op basis van de huidige situatie een goede keus maken. Ik dacht aan een aantal helpers bij te houden die aangeven hoe gunstig of ongunstig het is om te ventileren en te ventileren als de som positief is. Zijn er betere manieren?

De volgende stap is om op basis van voorspellingen te gaan werken. De weersvoorspelling en energieprijzen zijn 24h van te voren beschikbaar. Hoe kan ik deze informatie gebruiken om ventileren een paar uur uit te stellen?

De laatste stap is om ook zelf voorspellingen te gaan doen over de ontwikkeling van de binnen temperatuur, luchtkwaliteit en luchtvochtigheid en bijvoorbeeld preventief te gaan koelen als het een warme dag gaat worden.

Alle suggesties, tips en inspiratiebronnen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 21:09
DikkieDick schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:48:
[...]

En ik bepaal de aanwezigheid op basis van een ping.

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: ping
  interval_seconds: 30
  consider_home: 1200
  hosts:
    telefoon_dick: 10.0.0.105
   ...

Dus nadat er 20 minuten geen signaal is dan gaat persoon op afwezig.
Waarom gebruik je hiervoor niet de presence detection? Door state = home/away heb je dan toch ook de status van je aanwezigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
RudolfR schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:10:
Ik zou voor het gemak de lampen in een groep zetten, volgens mij is de groep ook aan als één van de lampen in de groep aan is. Dat checkt makkelijker.
Super. Stom dat ik daar zelf niet aan dacht, want had al een gelijkaardige groep om de aan/.uit status van mijn PC en laptop hier te detecteren.
Is nu inderdaad een pak eenvoudiger al. Die dubbele trigger moet wellicht ook nog vermeden kunnen worden, want uiteindelijk moet ik gewoon een state change detecteren. Dat kan wellicht zelfs met een Trigger zonder From en To, alleen vrees ik dat ik dan valse triggers ga krijgen als de status ook eens Unavailable wordt om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
KC27 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:04:
[...]

Je kunt met utility_meter van de kWh entiteiten (oplopende meterstanden) uur- en dagwaarden maken. Met een template kun je dan hiervan COP waarden berekenen. Tenminste zo heb ik het gedaan en dat werkt prima. En met die template sensor kun je dan alle kanten uit, ook naar een grafiek.
Ik al reeds templates in gebruik om de COP te bereken. Echter wil ik natuurlijk per uur de COP bereken. Kun jij een voorbeeld sturen van je utility_meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Twixie schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:24:
[...]

Super. Stom dat ik daar zelf niet aan dacht, want had al een gelijkaardige groep om de aan/.uit status van mijn PC en laptop hier te detecteren.
Is nu inderdaad een pak eenvoudiger al. Die dubbele trigger moet wellicht ook nog vermeden kunnen worden, want uiteindelijk moet ik gewoon een state change detecteren. Dat kan wellicht zelfs met een Trigger zonder From en To, alleen vrees ik dat ik dan valse triggers ga krijgen als de status ook eens Unavailable wordt om wat voor reden dan ook.
Je kunt het volgende doen om dat af te vangen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    entity_id: je.entity
    from:
      - "on"
      - "off"
    to:
      - "on"
      - "off"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
@Twixie zorg wel dat je Deconz groepen gebruikt want volgens mij zijn de HA groepen geen Zigbee groepen... Verwarrend maar waar. En het voordeel van zigbee groepen is dat er dan maar 1 bericht over het netwerk wordt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Thanks @TheFes , @SgtCaffran . Het is nu inderdaad al een pak compacter en leest gewoon gemakkelijker :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: 'Bureau: Wall switch off'
trigger:
    entity_id: switch.bureau_muurschakelaar
    from:
      - 'on'
      - 'off'
    to:
      - 'on'
      - 'off'
condition:
  - condition: state
    entity_id: light.bureau
    state: 'on'
action:
  - scene: scene.bureau_lights_off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:02
TheFes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:07:
[...]

Wat is nu je automation? En heb je de trace nog van de dag dat je de notificatie had moeten krijgen?
Zou ik na moeten kijken, ben nu bezig met een migratie van sd kaart naar een SSD. Dit verloopt tot en met de conbee 2 stick goed. De zigbee apparaten worden gevonden, maar de tradfri lampen niet/wel en doen niks.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-06 21:58
Ik heb vandaag een nieuwe schakelaar binnen gekregen en opgehangen
Moes zigbee switch 4 gang
Deze keurig gekoppeld
Echter als ik op de "uit knop" druk
Besluit home assistant een "no_name" groep uit te zetten
Dat is dus niet de bedoeling want blijkbaar zitten er een aantal smart-plugs in deze groep

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het met bindings te maken zou kunnen hebben
Maar het unbinden lukt niet

[ Voor 14% gewijzigd door creon op 31-12-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De beste wensen allen! Beveiliging met intergratie in HA. Dat zoek ik.

Waar? Voordeur onder n afdak maar ‘in de wind’ dus enigszins tegen elementen.

Waarom? Wij hebben n hoekhuis met de voordeur aan de zijkant waarbij lokale jeugd het soms leuk vinden op die deur te beuken ed. ik wil dat n beetje ontmoedigen.

Wat? Niet al te duur, enkele camera, nog geen uitbreiding op de planning, eenvoudige montage.

Hebben jullie adviezen, tips, eigen ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
rroetenberg schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:37:
[...]

Ik al reeds templates in gebruik om de COP te bereken. Echter wil ik natuurlijk per uur de COP bereken. Kun jij een voorbeeld sturen van je utility_meter?
Ik heb de volgende utilily_meter sensoren gedefinieerd in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
utility_meter:
  hourly_heat_production:
    source: luxtronik.warmteprod
    cycle: hourly
  daily_heat_production:
    source: luxtronik.warmteprod
    cycle: daily
  hourly_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    cycle: hourly
  daily_wp_consumption:
    source: sensor.youless_meterstand
    cycle: daily          

Daarmee bereken ik de cop's (uit sensors.yaml):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- platform: template
  sensors: 
#.....
    wp_cop_moment:
      value_template: "{{ (states('luxtronik.thermisch_vermogen') | float(0) /
states('sensor.youless_power') | float(0)) | round(1) }}"
      unit_of_measurement: 'Cop'
      friendly_name: COP actueel    
    wp_cop_hourly:
      value_template: >-
        {% if (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(0) == 0) %}
        0 
        {% else %}      
        {{ (states('sensor.hourly_heat_production') | float(0) / (states('sensor.hourly_wp_consumption')  | float(0)) ) | round(1) }}
        {% endif %}
      friendly_name: COP uur
    wp_cop_daily:
      value_template: "{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float(0) /
states('sensor.daily_wp_consumption') | float(0)) | round(1) }}"
      friendly_name: COP dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
En dat geeft dit overzicht in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd2Kt-yHimUh6ImwSeucoXiVxB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/02MGqyKD5XP0Sx40semNpk0t.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
Koepert schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:54:

Waarom? Wij hebben n hoekhuis met de voordeur aan de zijkant waarbij lokale jeugd het soms leuk vinden op die deur te beuken ed. ik wil dat n beetje ontmoedigen.

Wat? Niet al te duur, enkele camera, nog geen uitbreiding op de planning, eenvoudige montage.

Eufy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Koepert schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:54:

Ik heb een Eufy Video Doorbell 2k, dat is geen feest met Home Assistant vind ik. Geen RTSP stream beschikbaar, integratie gaat via tussenlaag. RTSP is wel ooit beloofd door Eufy lang geleden, maar lijkt toch echt niet te komen. Dat is wel een grote rode vlag voor het merk als geheel vind ik.

De 'pure' camera's van Eufy werken wel beter meen ik, maar daar heb ik geen persoonlijke ervaring mee.
Pagina: 1 ... 102 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.