Weet iemand of de meeste Hue problemen nu opgelost zijn? Om die reden draai ik nog op 2021.11.5Hmmbob schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:07:
2021.12.6:
[...]
In die front-end fix zit ook de fix voor de gauge card
Yep. Er is al wel 1 melding dat het nog steeds mis is in dat issue. Hopelijk is daar iets anders aan de hand bij de melder… https://github.com/home-a...2#issuecomment-1001834077Hmmbob schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:07:
2021.12.6:
[...]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik denk dat frontend fix iets anders gebroken heeft, maar ik wil eerst zeker weten, heeft iemand last van dat lovelace dashboards niet updaten als een entiteit van status veranderd?Hmmbob schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:07:
2021.12.6:
[...]
Het is lastig uit te leggen wanneer het gebeurd maar here it goes:
Ik heb 2 tablets voor 2 verschillende verdiepingen als bedieningspaneel met fully erop, als ik voor de tablet sta gaat de scherm aan en lovelace blijft hangen op laatste keer dat scherm uit ging, entiteiten zijn niet meer up to date, hiervoor moet ik de pagina volledig opnieuw laden, dit geld voor beide tablets.
Dit gebeurt ook op mijn PC, als ik in Chrome HA open heb staan en ik open andere tab in Chrome als ik na 10 minuten terug ga naar HA tab in Chrome dan zijn de entiteiten niet up to date tot ik pagina opnieuw laad.
EDIT: Het gebeurd als de pagina open blijft staan en niet na wisselen van de tabbladen in Chrome, na een tijdje worden de entiteiten niet meer geupdate.
Volledige cache clear voor HA helpt ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Reptile-X op 28-12-2021 09:53 ]
@Reptile-X , yep heb ik ook. Wel heel sporadisch, maar soms ook consistent. Sommige kaarten updaten niet als ze voor staan, maar wel als ik ff naar een andere view schakel en weer terug: dan zijn ze wél bijgewerkt…
Heel vreemd, en nog geen idee waar het aan ligt. Caches al leeg gemaakt, dus daar zou het niet aan moeten liggen denk ik maar.
Heel vreemd, en nog geen idee waar het aan ligt. Caches al leeg gemaakt, dus daar zou het niet aan moeten liggen denk ik maar.
Op welke manier heb je de modbus geactiveerd? Via de Wifi? En wat bedoel je dat het wifi netwerk uit gaat? dat doe je zelf?Ittie schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:53:
[...]
Mijn inverter hangt er vanaf juli met een GSM verbinding maar ik wou ook lokaal dat ding gewoon uitlezen. Vorige maand zonder problemen de modus via TCP geactiveerd in de setapp van Solaredge. Ik kreeg wel gelijk een update van de inverter met setapp.
Het wifi netwerk op de inverter gaat na gebruik gewoon weer dicht/uit. Geen issues.
Nu lees ik de inverter nog parallel uit cloud en lokaal maar dat cloud lijntje knip ik wel een keer door.
Weet niet welke problemen je hebt, maar met de .12 is er naar de v2 api gegaan (met hue_events), die nog niet compleet is. Zo werkt de long_release niet meer bij FoH switches, en werkt de Tap niet meer goed.TheMystery schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:14:
[...]
Weet iemand of de meeste Hue problemen nu opgelost zijn? Om die reden draai ik nog op 2021.11.5
Ik wilde afgelopen weekend net wat automations aanmaken op de long_release (langzaam maar zeker over van de hue ridge naar alles in HA), maar helaas dus...
De SE omvormer zet je in AP modus zodat je via je telefoon rechtstreeks verbinding maakt met de SE omvormer.oltk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:20:
[...]
Op welke manier heb je de modbus geactiveerd? Via de Wifi? En wat bedoel je dat het wifi netwerk uit gaat? dat doe je zelf?
Dan kan je in de app wat dingetjes instellen zoals het aanzetten van TCP modbus.
Nadat de SE omvormer geen verbinding meer heeft gaat de AP modus weer uit en maakt hij (weer) verbinding met je eigen WiFi of ethernet netwerk.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Nog geen zit nog op 2021.11.5 omdat ik lees dat er veel problemen zijn.JPDeckers schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:54:
[...]
Weet niet welke problemen je hebt, maar met de .12 is er naar de v2 api gegaan (met hue_events), die nog niet compleet is. Zo werkt de long_release niet meer bij FoH switches, en werkt de Tap niet meer goed.
Ik wilde afgelopen weekend net wat automations aanmaken op de long_release (langzaam maar zeker over van de hue ridge naar alles in HA), maar helaas dus...
Maar dan update ik nog even niet.
Nog even hierop terugkomend. Ook met deCONZ is het gedrag allesbehalve waterdicht. Zo zie ik bvb 3 lampen direct hun connectie verliezen en dus Unavailable in HA, maar de 4de zit nu al 10 minuten gewoon nog zogezegd connected, i.e. deCONZ heeft het ook nog niet door dat die niet meer antwoordt.Twixie schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:46:
Bizar probleempje hier.
Heb 2 ruimtes met Tradfri lampen in plaats van oude GU10 spots. In een van de ruimtes gaan de spots in HA netjes naar Unavailable wanneer ik met een domme schakelaar de Tradfri lichten uitdoe. In de andere ruimt echter blijft de status gewoon op On.
In beide gevallen zijn de lampen gekoppeld met de Tradfri bridge.
...
Ik ben wel van plan over te schakelen op controle via ConBee II + deCONZ maar ik vind het wel bizar dat de lampen zich anders gedragen in beide ruimtes.
Sowieso heb ik nu beseft, mede dankzij de deCONZ network view, dat dit eigenlijk geen goede oplossing is. De lampen fungeren immers ook als Zigbee Routers en helpen dus o.a. het bereik te vergroten. Als die dan regelmatig ook effectief uit gaan staan, gaat dat eigenlijk constant het Zigbee network doen wijzigen, of erger zorgen dat ik op sommige plaatsen geen Zigbee ontvangst meer heb en ineens op die plaatsen ook devices zie offline gaan.
Oplossing is overigens vrij simpel met een goedkope Shelly i3 of Sonoff ZBmini, dan heb ik gelijk ook een deftig geintegreerde schakelaar.
Waar staat deze code? In je configuration.yaml? Want dan moet de "-" voor sensor: weg:krizzziz schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 08:52:
Ik probeer een Riemann Sum voor elkaar te krijgen maar de nieuw te creëren sensor verschijnt simpelweg niet. Iemand een idee wat ik fout doe?
code:
1 2 3 4 5 6 - sensor: - platform: integration source: sensor.koelkast_electric_consumption_w name: energy_spent_test unit_prefix: k round:
De sensor waarnaar gekeken wordt klopt qua benaming en heb de check gedaan of die in W wordt weergegeven.
De sensor energy_spent_test is dus simpelweg niet terug te vinden.
YAML:
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: integration source: sensor.koelkast_electric_consumption_w name: energy_spent_test unit_prefix: k round: 2 |
Als je round op 2 zet, dan rond hij af op 2 cijfers achter de komma.
C:\>Signature.bat
Ik ben teruggegaan naar 2021.12.5 backup om te kijken of het weer normaal werkt en alles werkt weer zoals het hoort, was even schrikken want 10 van 88 zigbee apparaten die ik heb waren in unavailable staat, allemaal batterij powered, was wel snel opgelost door langs te gaan bij sensoren en op het knopjes te drukken voor data send. (was trouwens niet alle batterij powered apparaten, meeste deed het gewoon)Mars Warrior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 09:57:
@Reptile-X , yep heb ik ook. Wel heel sporadisch, maar soms ook consistent. Sommige kaarten updaten niet als ze voor staan, maar wel als ik ff naar een andere view schakel en weer terug: dan zijn ze wél bijgewerkt…
Sinds wij tweeën dit issue hebben en andere niet, blijf ik even op 12.5 er was toch geen essentiële update voor mijn installatie, ik zie niets in the community posts of op github issues, maar ik laat het hierbij liggen, er zijn genoeg issues die open staan, ik wil niet nog meer gaan belasten met zoiets simpels.
Ik wacht ook even af of het verdwijnt na een paar dagen: oftewel ligt het aan mijn config of niet.Reptile-X schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:03:
[...]
Sinds wij tweeën dit issue hebben en andere niet, blijf ik even op 12.5 er was toch geen essentiële update voor mijn installatie, ik zie niets in the community posts of op github issues, maar ik laat het hierbij liggen, er zijn genoeg issues die open staan, ik wil niet nog meer gaan belasten met zoiets simpels.
En anders inderdaad weer terug naar 12.5.
Ik dacht eerst dat ik een bug heb in mijn custom card, omdat ik geen updates binnenkrijg van sommige sensoren (waarom niet allemaal??). Ik zie dus bij het debuggen gewoon GEEN update binnenkomen, maar dezelfde sensor bij andere kaarten weer wél
Weird!
Ik heb het op mij tablet ook (bijvoorbeeld de energie dashboard widget die niet update tenzij ik een page refresh doe) maar ik heb versie 2021.12.3. Qua status van de andere sensoren weet ik het niet 1-2-3 want die check ik niet zo vaakMars Warrior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:20:
[...]
Ik wacht ook even af of het verdwijnt na een paar dagen: oftewel ligt het aan mijn config of niet.
Ik dacht eerst dat ik een bug heb in mijn custom card, omdat ik geen updates binnenkrijg van sommige sensoren (waarom niet allemaal??). Ik zie dus bij het debuggen gewoon GEEN update binnenkomen, maar dezelfde sensor bij andere kaarten weer wél
Weird!
Ik ben toch wat een N00B hierop. Ik heb de setapp app van solaredge geinstalleerd, maar ik krijg de melding "user is not allowed to use setapp". Dus dat is dat.Quad schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:59:
[...]
De SE omvormer zet je in AP modus zodat je via je telefoon rechtstreeks verbinding maakt met de SE omvormer.
Dan kan je in de app wat dingetjes instellen zoals het aanzetten van TCP modbus.
Nadat de SE omvormer geen verbinding meer heeft gaat de AP modus weer uit en maakt hij (weer) verbinding met je eigen WiFi of ethernet netwerk.
En hoe zet ik de SE omvormer in AP modus? Er zit geen knop of iets op..
Ik heb echt geen idee wat ik moet doen
Edit: ik heb het knopje naar P gezet en kon inloggen. Maar kwam niet verder want "ethernet kabel niet aangesloten".
En dat was dan weer dat
edit2: gelukkig blijf ik registratie van de opbrengst (vrijwel nihil vandaag
[ Voor 13% gewijzigd door oltk op 28-12-2021 12:58 ]
https://githubplus.com/mp...ssistant-solaredge-modbus Ik heb deze stappen destijds gevolgd en dat werkte.oltk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:34:
[...]
Ik ben toch wat een N00B hierop. Ik heb de setapp app van solaredge geinstalleerd, maar ik krijg de melding "user is not allowed to use setapp". Dus dat is dat.
En hoe zet ik de SE omvormer in AP modus? Er zit geen knop of iets op..
Ik heb echt geen idee wat ik moet doen
Edit: ik heb het knopje naar P gezet en kon inloggen. Maar kwam niet verder want "ethernet kabel niet aangesloten".
En dat was dan weer dat
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik ben zojuist begonnen met Home Assistant en heb mijn iPhone gekoppeld dmv de Icloud integratie.
Nu zie ik dit apparaat niet op de map als ik links in het menu kijk.
Hetzelfde geldt voor de personen die ik heb aangemaakt en gekoppeld met een device.
Ik zie echter wel dat deze persoon thuis of afwezig is.
Ik zie dus alleen een huis icoontje in de maps weergave.
Klopt dit wel?
Nu zie ik dit apparaat niet op de map als ik links in het menu kijk.
Hetzelfde geldt voor de personen die ik heb aangemaakt en gekoppeld met een device.
Ik zie echter wel dat deze persoon thuis of afwezig is.
Ik zie dus alleen een huis icoontje in de maps weergave.
Klopt dit wel?
Iemand heeft een issue geopend: https://github.com/home-assistant/core/issues/62925Mars Warrior schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:20:
[...]
Ik wacht ook even af of het verdwijnt na een paar dagen: oftewel ligt het aan mijn config of niet.
...
Weird!
Misschien kunnen we het bevestigen dat het bij ons ook gebeurd.
KC27 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:43:
[...]
Ik ben benieuwd of je meetresultaten de theorie ondersteunen. Deel je ze hier?
Ik heb wat data, Quooker is sterk afhankelijk van je hoeveelheid gebruikt warm water, dat kan per week enorm schelen.gastje01 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:55:
[...]
Ik ben ook wel nieuwsgierig hoeveel dit nu daadwerkelijk scheelt. Jij hebt het al ingericht, heb jij al data beschikbaar, of meet je niet?
6 t/m 12 december, continu onder stroom: 12/13 kWh
13 t/m 19 december, uit tussen 2100-0900 en als we weg zijn: 9.5 kWh
20 t/m 26 december, uit tussen 2100-0900 en als we weg zijn: 12.5 kWh. Hier zat 1 kerstdag tussen, waar op 1 dag 4 kWh verbruikte door vele warm water gebruik (afspoelen, handwas etc)
Wat gemiddelden op gevoel:
Hele dag weg: 0.6 kWh
Hele dag thuis: 1.3 kWh
Oude situatie, hele dag onder stroom: 1.8/2 kWh
Conclusie:
Voor me gevoel fractie minder gebruik, met uitschakelen snachts en bij afwezigheid. Je ziet wel duidelijk dat bij inschakelen de Quooker even "langer" verwarmt om alles weer op temperatuur te krijgen.
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Kut.. Zojuist n stroomuitval gehad waarbij mn Proxmox dus ok uitviel .. Gereboot. Op zich alles weer up...zo leek het.. maar mn ConbeeII doet niet wat ie moet doen..
Krijg bij een error bij het aanroepen van een light:
[code]
pydeconz.errors.BridgeBusy
[/]
Maar wat is wijsheid.. De proxmox host is up, de VM lijkt geen errors te geven, USB passthrough werkt in Proxmox, behalve dan dat in HA de " phoscon" connectie verbroken lijkt. de Deconz webGUI draait wel, maar daarbinnen reageren lampen ook niet..
Wat is wijsheid?
Ok.. Na een vastloper op de VM een reboot gedaan, nu lijkt alles weer up en running.. bijzonder. maar ff monitoren de komende dagen.
Krijg bij een error bij het aanroepen van een light:
[code]
pydeconz.errors.BridgeBusy
[/]
Maar wat is wijsheid.. De proxmox host is up, de VM lijkt geen errors te geven, USB passthrough werkt in Proxmox, behalve dan dat in HA de " phoscon" connectie verbroken lijkt. de Deconz webGUI draait wel, maar daarbinnen reageren lampen ook niet..
Wat is wijsheid?
Ok.. Na een vastloper op de VM een reboot gedaan, nu lijkt alles weer up en running.. bijzonder. maar ff monitoren de komende dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door Koepert op 28-12-2021 14:36 ]
Dat zijn mooie metingen. Ik wacht nog op mijn stekker om de Quooker mee te schakelen, dan kan ik ook eens gaan meten. Als ik 't zo bekijk bespaar je ongeveer een KWh per dag gemiddeld, dat laat zich relatief snel terug verdienen :-)R-B schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:07:
Ik heb wat data, Quooker is sterk afhankelijk van je hoeveelheid gebruikt warm water, dat kan per week enorm schelen.
6 t/m 12 december, continu onder stroom: 12/13 kWh
13 t/m 19 december, uit tussen 2100-0900 en als we weg zijn: 9.5 kWh
20 t/m 26 december, uit tussen 2100-0900 en als we weg zijn: 12.5 kWh. Hier zat 1 kerstdag tussen, waar op 1 dag 4 kWh verbruikte door vele warm water gebruik (afspoelen, handwas etc)
Wat gemiddelden op gevoel:
Hele dag weg: 0.6 kWh
Hele dag thuis: 1.3 kWh
Oude situatie, hele dag onder stroom: 1.8/2 kWh
Conclusie:
Voor me gevoel fractie minder gebruik, met uitschakelen snachts en bij afwezigheid. Je ziet wel duidelijk dat bij inschakelen de Quooker even "langer" verwarmt om alles weer op temperatuur te krijgen.
Heeft iemand de Tado slimme airco bediening werkend binnen HA?
Via de Tado app kan ik de airco aansturen en instellen, vanuit HA via de Tado integratie krijg ik het alleen voor elkaar om met de thermostaat kaart om de airco uit te zetten, elke andere bediening werkt niet.
iemand een suggestie om dit wel werkend te krijgen?
Via de Tado app kan ik de airco aansturen en instellen, vanuit HA via de Tado integratie krijg ik het alleen voor elkaar om met de thermostaat kaart om de airco uit te zetten, elke andere bediening werkt niet.
iemand een suggestie om dit wel werkend te krijgen?
Precies wat @Quad zegtoltk schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:20:
[...]
Op welke manier heb je de modbus geactiveerd? Via de Wifi? En wat bedoel je dat het wifi netwerk uit gaat? dat doe je zelf?
@oltk gewoon de setapp op je telefoon zetten en starten dat ding, wijst zich vanzelf.Quad schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:59:
[...]
De SE omvormer zet je in AP modus zodat je via je telefoon rechtstreeks verbinding maakt met de SE omvormer.
Ik ben bezig om mijn nieuwe dashboard vorm te geven en een van de dingen die ik heb is een lijst van raam/deursensors waarvan ik de status wil weergeven. Nu lukt dat op zich prima, maar ik moet wel heel YAML code copy/pasten. Is er een manier om een soort van functie te maken die een stukje YAML terug geeft met de alleen de naam van de entity aangepast?
Ik heb nu bijvoorbeeld een stuk of 10x dit stukje:
En eigenlijk alleen de name en de gebruikte entity wijzigt iedere keer. Dus het zou mooi zijn als ik dat kon extraheren, zodat ik het maar op 1 plek hoef te wijzigen. Ik gok dat het niet kan (en google geeft dat ook aan), maar ik vraag toch maar even
.
Ik heb nu bijvoorbeeld een stuk of 10x dit stukje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - type: custom:template-entity-row name: Kledingkamer entity: binary_sensor.raam_kledingkamer_contact_alarm icon: >- {% if is_state('binary_sensor.raam_kledingkamer_contact_alarm', 'on')%} mdi:window-open-variant {% else %} mdi:window-closed-variant {% endif %} active: '{{ is_state("binary_sensor.raam_kledingkamer_contact_alarm", "on")}}' secondary: '{{ relative_time(states["binary_sensor.raam_kledingkamer_contact_alarm"].last_updated) }}' state: null |
En eigenlijk alleen de name en de gebruikte entity wijzigt iedere keer. Dus het zou mooi zijn als ik dat kon extraheren, zodat ik het maar op 1 plek hoef te wijzigen. Ik gok dat het niet kan (en google geeft dat ook aan), maar ik vraag toch maar even
Xbox Live: Chevalric
Nog een beginnersvraag, waarbij ik vooral benieuwd ben naar jullie advies. Binnenkort heb ik een Raspberry met Home Assistant, die ik in te beginnen ga gebruiken om mijn slimme meters uit te lezen. Daarna wil ik meer smarthome toepassingen gaan toevoegen. Denk aan:
Wat zou jullie advies zijn of wat zijn jullie overwegingen geweest?
- Philips Hue lampen schakelen/dimmen
- Domme lampen schakelen/dimmen
- Slimme stopcontact pluggen schakelen
- Totale elektrische circuits schakelen, zoals badkamer ventilator en tuinverlichting
All I had to do was follow the damn train.
Hangt van diverse factoren af. Waaronder budget en netwerk.-CJ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:17:
Nog een beginnersvraag, waarbij ik vooral benieuwd ben naar jullie advies. Binnenkort heb ik een Raspberry met Home Assistant, die ik in te beginnen ga gebruiken om mijn slimme meters uit te lezen. Daarna wil ik meer smarthome toepassingen gaan toevoegen. Denk aan:Nou heb ik veel zitten zoeken en in dit topic werd mij ook Shelly geadviseerd. Dat ziet er goed uit. Echter, als ik meer wil gaan werken met sensoren (op lange termijn zeker wenselijk) zijn protocollen als ZigBee en Z-wave weer handiger. Ik heb nog niks gekocht verder dus twijfel nu: alles via wifi of via ZigBee/Z-wave?
- Philips Hue lampen schakelen/dimmen
- Domme lampen schakelen/dimmen
- Slimme stopcontact pluggen schakelen
- Totale elektrische circuits schakelen, zoals badkamer ventilator en tuinverlichting
Heeeeeel kort door de bocht:
Zigbee is goedkoper dan Zwave, Wifi zweeft er vaak onder/half.
Wifi heeft eerder impact op je interne netwerk.
Maar ik zou je niet blindstaren op het ene OF het andere maar vooral wat mix en match op basis budget. Ikzelf probeer zoveel mogelijk Zigbee aan te houden (stabiel en is weer bevorderlijk voor dichtheid netwerk) en heb een paar dingen op wifi en GEEN Zwave. Vooral omdat dit in de ' beginfase' mij wat te duur was. Wel zou ik vooral zorgen voor een beetje uniformiteit in merk. Ik gebruik vooral Aqara (Zigbee batterij) sensoren, heb een paar Sonoff Zigbee, maar die bevallen me minder, hoewel ze iets goedkoper zijn. Ik koop daarom vooral Aqara sensoren. Voor Powerplugs bevallen Blitzwolf SHP13 me prima, maar heb daar ook eigenlijk geen goed alternatief in zelfde prijspunt voor.
@-CJ Dat maakt geen fluit uit. In Home assistant kan je Z-wave, Zigbee en Wifi met elkaar mixen.
Uiteraard moet je dan wel op de machine waar Home assistant op draait een Z-wave of een Zigbee-stick/interface hebben.
Sensoren zoals deur en raam-sensoren zijn meestal Z-wave of Zigbee. Dat komt omdat iets via Wifi veel meer stroom vraagt waardoor een accu of batterij het niet zo lang uithoud in vergelijking met Z-wave of Zigbee.
Wifi sensoren zijn weer vaker goedkoper maar zijn er eigenlijk niet met een batterij of accu erin.
Uiteraard moet je dan wel op de machine waar Home assistant op draait een Z-wave of een Zigbee-stick/interface hebben.
Sensoren zoals deur en raam-sensoren zijn meestal Z-wave of Zigbee. Dat komt omdat iets via Wifi veel meer stroom vraagt waardoor een accu of batterij het niet zo lang uithoud in vergelijking met Z-wave of Zigbee.
Wifi sensoren zijn weer vaker goedkoper maar zijn er eigenlijk niet met een batterij of accu erin.
Want volgens mij een groot voordeel is van zigbee en zwave is dat ze niet aan het internet hangen, terwijl wifi dat in principe wel is. Veiligheid is dus meer een issue. Tuurlijk kan vlans draaien of dat soort zaken, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Bedankt voor de reacties! Goed om te weten dat mixen geen probleem is. Ik wilde voor het WiFi-alternatief sowieso een apart WiFi-netwerk inschakelen.
Kan ik in Home Assistant ook apparaten van verschillende protocollen aan elkaar knopen? Bijvoorbeeld; schakel Shelly aan als Zigbee-sensor een bepaalde waarde heeft?
Kan ik in Home Assistant ook apparaten van verschillende protocollen aan elkaar knopen? Bijvoorbeeld; schakel Shelly aan als Zigbee-sensor een bepaalde waarde heeft?
All I had to do was follow the damn train.
Iemand hier ervaring met het overzetten van historische data van Domoticz naar HA?
Ik gebruik al jaren Domoticz maar ben er op uitgekeken.
Ik heb HA eens geprobeerd en ben erg gecharmeerd van de integraties en de looks maar zou graag mijn jaren aan historische data van de P1 meter en temperatuur meters graag willen behouden..
Is zoiets mogelijk en eenvoudig te doen?
Ik gebruik al jaren Domoticz maar ben er op uitgekeken.
Ik heb HA eens geprobeerd en ben erg gecharmeerd van de integraties en de looks maar zou graag mijn jaren aan historische data van de P1 meter en temperatuur meters graag willen behouden..
Is zoiets mogelijk en eenvoudig te doen?
Ja, dat is heel makkelijk te doen. Je merkt er eigenlijk niets van als je het aan elkaar knoopt in Home assistant.-CJ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:39:
Bedankt voor de reacties! Goed om te weten dat mixen geen probleem is. Ik wilde voor het WiFi-alternatief sowieso een apart WiFi-netwerk inschakelen.
Zigbee-sensor staat erin als sensor A en Shelly als apparaat B.
Je zegt niets meer dan dat sensor A het apparaat B moet schakelen en dan zoek Home assistant wel uit of dat met Zigbee, Wifi of wat dan ook moet.
Persoonlijk vind ik dat er meer overwegingen zijn en zeker onderlinge compatibiliteit daarin meespeelt. Mijn Hue lampen hangt nog de Dimmer Switch aan gekoppeld, ondanks dat ik die nooit gebruik. Maar in het geval dat Home Assistant er uit ligt kan ik wel nog via de Dimmer Switch de lampen aan en uit doen middels een Direct Binding van Zigbee. Z-Wave gaat daarin nog verder v.w.b. mogelijkheden, en als test heb ik op een gegeven moment mijn Fibaro Button gekoppeld aan een Fibaro Roller Shutter en daarbij valt ook in te stellen dat bv bij een dubbelklik het rolluik naar 50% open gaat, zonder tussenkomst van de Z-Wave coördinator en dus zonder tussenkomst van Home Assistant. Het grote nadeel van wifi is gewoon dat het daadwerkelijk niet werkt zonder wifi en er geen backup mogelijkheid is. Wifi lampen kun je AFAIK niet bedienen zonder wifi, en als het al kan zal het zijn omdat elke lamp als fallback als AP dienst gaat doen, je met de telefoon met dat AP moet verbinden, en dan via de webbrowser de lamp aan en uit kunt zetten, per lamp. Oftewel: when shit goes wrong heeft wifi totaal geen WAF, terwijl je in het geval van Zigbee en Z-Wave wel in backup mogelijkheden kunt voorzien door een afstandsbediening bij de hand te hebben die via respectievelijk Direct Binding en Associations wel lampen of een relais kan bedienen.badkuip schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:30:
@-CJ Dat maakt geen fluit uit. In Home assistant kan je Z-wave, Zigbee en Wifi met elkaar mixen.
En Z-Wave gaat dan nog eens verder door de "alarm" signalering. Als bv een rookmelder af gaat stuurt die een alarm signaal het netwerk in, en bv een relais met verlichting kun je daarop laten reageren door aan te gaan, een rolluik module kun je het rolluik laten openen etc. Dat terwijl bv Home Assistant op dat moment gewoon plat kan liggen. Zolang de nodes die moeten reageren maar stroom hebben en het netwerk / bereik nog dekkend is.
@RobertMe Oh ja, daar heb je wel gelijk in. Bij mij is dat echter nooit een probleem omdat ik op elke verdieping in huis een AP heb hangen.
En voor wat betreft je situatie met de rookmelder, dat is wel een goede maar, again, daar heb ik geen last van omdat ik geen rolluiken automatiseer. Als de brandmelder afgaat dan kunnen we zonder obstakels van geautomatiseerde dingen het huis uit komen.
En voor wat betreft je situatie met de rookmelder, dat is wel een goede maar, again, daar heb ik geen last van omdat ik geen rolluiken automatiseer. Als de brandmelder afgaat dan kunnen we zonder obstakels van geautomatiseerde dingen het huis uit komen.
En als je de router uit trekt werkt alsnog niks?badkuip schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:50:
@RobertMe Oh ja, daar heb je wel gelijk in. Bij mij is dat echter nooit een probleem omdat ik op elke verdieping in huis een AP heb hangen.
Maar uiteraard is het ook aan ieder voor zich om daar een afweging in te maken. Persoonlijk denk ik er in ieder geval wel altijd over na, dat er nog een mogelijkheid tot aansturing is buiten HA om.
Ik heb de volgende automation:
Nu vroeg ik me af hoe ik het volgende kan maken, een soort van conditionele actie:
- Staat "vacation mode" uit, dan gewoon om 9:00 uur de rolluiken omhoog
- Staat "vacation mode" aan, dan om zeg 11:00 uur de rolluiken omhoog
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - service: cover.set_cover_position target: entity_id: cover.bedroom_blind data: position: 40 mode: single |
Nu vroeg ik me af hoe ik het volgende kan maken, een soort van conditionele actie:
[ Voor 17% gewijzigd door Fab1Man op 28-12-2021 17:24 ]
ik heb hetzelfde probleem. Een refresh lost het op. Lijkt erop dat de websocket na 1000 events gesloten wordt, en de UI daar niet van herstelt.Reptile-X schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:45:
[...]
Iemand heeft een issue geopend: https://github.com/home-assistant/core/issues/62925
Misschien kunnen we het bevestigen dat het bij ons ook gebeurd.
In deze opzet hoeft die aanvullende "AND" niet. Standaard zijn conditions allemaal AND.Fab1Man schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:15:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - service: cover.set_cover_position target: entity_id: cover.bedroom_blind data: position: 40 mode: single
tip, pak de trace functie erbij van de automation. Als je de automation edit vanuit de UI, daar zit ook een Trace knop. Kan je exact zien hoe en wat hij de laatste keer heeft uitgevoerd.
Vervolgens uiteraard NIET je automation saven via de UI, anders is je hele automations.yaml naar de knoppen qua layout en commentaar.
mbt je 2e vraag, kan op twee manieren.
2e automation bouwen, met ander tijdstip. Of onder conditions een OR maken, en twee verschillende ANDs daar weer in.
[ Voor 7% gewijzigd door R-B op 28-12-2021 17:39 ]
| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |
Wat je wilt kan met een chooser, zie documentatie hier: https://www.home-assistan...choose-a-group-of-actionsFab1Man schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:15:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - service: cover.set_cover_position target: entity_id: cover.bedroom_blind data: position: 40 mode: single
Kortom, zorg dat je 2x triggert, 1x om 9:00 uur en 1x om 11:00 uur. Je kunt dan de conditie weekday laten staan, en de conditie op vacation mode verwijderen.
Verander het stuk onder action: met de chooser, en check in de eerste conditie of het 9:00 uur is en vacation mode = uit, waarop je de rolluiken omhoog doet en check dan in de tweede conditie of het 11:00 uur is en vacation mode = aan, waarop je de rolluiken omhoog doet.
Denk dat dit het moet zijnRonker32 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:39:
[...]
Wat je wilt kan met een chooser, zie documentatie hier: https://www.home-assistan...choose-a-group-of-actions
Kortom, zorg dat je 2x triggert, 1x om 9:00 uur en 1x om 11:00 uur. Je kunt dan de conditie weekday laten staan, en de conditie op vacation mode verwijderen.
Verander het stuk onder action: met de chooser, en check in de eerste conditie of het 9:00 uur is en vacation mode = uit, waarop je de rolluiken omhoog doet en check dan in de tweede conditie of het 11:00 uur is en vacation mode = aan, waarop je de rolluiken omhoog doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' - platform: time at: '11:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'on' - condition: time after: '10:45' weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - service: cover.open_cover target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter default: [] mode: single |
Ik heb al ruime tijd Zwave stick liggen maar niets/nauwlijks wat mee gedaan. Behalve Fibaro multi sensor er ooit aan gekoppeld.
Nu is er hier in de wijk een brand geweest. Doordat de kinderen met aanstekers aan het spelen waren. in hun slaapkamer. Gezien we nu alleen rookmelders op de gang hebben hangen. Gekozen om dit aan te vullen met slimme rookmelders op de kamer van de kids. en het washok.
Reden ook is om in de toekomst bij brand alarm strategische plekken de lampen aan te zetten en rolluiken te openen.
Hiervoor gekozen voor Fibaro Smoke Sensor V2.
Ze zijn middels zwavejs2mqtt verbonden met home assistant. Probleem waar ik nu alleen mee zit is het koppelen van de sensoren aan elkaar. Dus gaat er 1 piepen dan moet de andere ook gaan piepen.
Hiervoor optie 13. Alarm broadcast aangezet op functie 1. https://manuals.fibaro.com/smoke-sensor/
Als ik op de testknop druk gaat alleen de sirene van die ene rookmelder af.
Het klopt toch dat de sensoren met elkaar kunnen comuniceren om een alarm af te gaan? Dat ze geen relay functie hebben dat snap ik.. gezien het batterij gevoed zijn.
Nu is er hier in de wijk een brand geweest. Doordat de kinderen met aanstekers aan het spelen waren. in hun slaapkamer. Gezien we nu alleen rookmelders op de gang hebben hangen. Gekozen om dit aan te vullen met slimme rookmelders op de kamer van de kids. en het washok.
Reden ook is om in de toekomst bij brand alarm strategische plekken de lampen aan te zetten en rolluiken te openen.
Ze zijn middels zwavejs2mqtt verbonden met home assistant. Probleem waar ik nu alleen mee zit is het koppelen van de sensoren aan elkaar. Dus gaat er 1 piepen dan moet de andere ook gaan piepen.
Hiervoor optie 13. Alarm broadcast aangezet op functie 1. https://manuals.fibaro.com/smoke-sensor/
Het klopt toch dat de sensoren met elkaar kunnen comuniceren om een alarm af te gaan? Dat ze geen relay functie hebben dat snap ik.. gezien het batterij gevoed zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 28-12-2021 18:34 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Ziet er onoverzichtelijk uit. Ik zou het zo doen:Fab1Man schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:42:
[...]
Denk dat dit het moet zijn
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' - platform: time at: '11:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'on' - condition: time after: '10:45' weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - service: cover.open_cover target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter default: [] mode: single
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| alias: Weekdays - Open Shutters description: 'Open de shutters om 9 of 11 uur' trigger: - platform: time at: '09:00' id: '9u' - platform: time at: '11:00' id: '11u' action: - choose: - conditions: - condition: trigger id: '9u' - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - service: cover.open_cover target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - service: cover.set_cover_position target: entity_id: cover.bedroom_blind data: position: 40 - conditions: - condition: trigger id: '11u' - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'on' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - service: cover.open_cover target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - service: cover.set_cover_position target: entity_id: cover.bedroom_blind data: position: 40 mode: single |
Ik heb ook die position 40 erin verwerkt die je in je eerste automation probeersel had, maar die kan je natuurlijk weglaten.
[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 28-12-2021 18:43 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Eens met wat @breinonline hierboven zegt, die code ziet er overzichtelijker en logischer uit. Om voort te borduren op zijn code, kun je de conditie van weekday nog voor de action: halen want die geldt voor de gehele automation. Daarnaast denk ik dat het nog wel wat geoptimaliseerd kan worden - binnen dit topic zijn er mensen die nog wat creatiever zijn - maar je doel bereik je zo wel in mijn optiek.Fab1Man schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:42:
[...]
Denk dat dit het moet zijn
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 alias: Weekdays - Open Shutters description: '' trigger: - platform: time at: '09:00' - platform: time at: '11:00' condition: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: time weekday: - mon - tue - wed - thu - fri action: - service: cover.open_cover data: {} target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter - choose: - conditions: - condition: or conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'off' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.vacation_mode state: 'on' - condition: time after: '10:45' weekday: - mon - tue - wed - thu - fri sequence: - service: cover.open_cover target: entity_id: - cover.bedroom_shutter - cover.bureau_shutter default: [] mode: single
Edit: overigens zou in jouw code de automation niet worden uitgevoerd als de vacation mode = on is, want die definieer je als algemene conditie (vacation mode = off) voor de action.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronker32 op 28-12-2021 19:33 ]
Beetje offtopic maar eerlijk gezegd vraag ik me af of de alarm functie zo bestaat als wat jij beschrijft. De group association is veelal een manier om andere devices aan het ene device te koppelen qua zwave, maar zegt vaak niks over laten het afgaan van een alarm. Veelal kan dit niet met rookmelders. Zo zal ook het handmatig alarm aansturen vanuit bijv hass niet ondersteund zijn.To_Tall schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:33:
Ik heb al ruime tijd Zwave stick liggen maar niets/nauwlijks wat mee gedaan. Behalve Fibaro multi sensor er ooit aan gekoppeld.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Ach ja dan gaat het over. Normaal kunnen. De betere rookmelders wel onderling bij signaal afgaan.
Voor deze kamers is het fijn een rookmelder te hebben die niet al te veel opvalt :-).
Op de overloop wil ik wel gekoppelde alarmen hebben de fibaro laat ik via hass dan wel de lampen schakelen dan alleen optisch :-).
Voor deze kamers is het fijn een rookmelder te hebben die niet al te veel opvalt :-).
Op de overloop wil ik wel gekoppelde alarmen hebben de fibaro laat ik via hass dan wel de lampen schakelen dan alleen optisch :-).
A Soldiers manual and a pair of boots.
@Fab1Man
Volgens mij ben je beter af met een (binary) template-sensor.
Die afhankelijk van de input_boolean.vacation_mode of 09.00 uur of om 11.00 uur even waar wordt.
Daar kun je dan vervolgens op triggeren in je automations.
Die template sensor kun je ook alleen om 9 en 11 uur laten updaten.
Dit idee:
Volgens mij ben je beter af met een (binary) template-sensor.
Die afhankelijk van de input_boolean.vacation_mode of 09.00 uur of om 11.00 uur even waar wordt.
Daar kun je dan vervolgens op triggeren in je automations.
Die template sensor kun je ook alleen om 9 en 11 uur laten updaten.
Dit idee:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - trigger: - platform: time at: '09:00' - platform: time at: '11:00' binary_sensor: - name: "open_shutters" unique_id: "open_shutters" state: "{{ now().minute == 0 and now().weekday() < 5 (states('input_boolean.vacation_mode') and now().hour == 11) or (not states('input_boolean.vacation_mode') and now().hour == 9) }}" |
zou je je picture element card nog willen delen? zou deze ook graag willen maken voor mijn Brink WTWbreinonline schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:22:
Ik heb mijn WTW apparaat (Zhender Q600) al een tijdje aangesloten in HA. Maar het ding geeft nogal wat entities hetgeen veel informatie geeft maar weinig overzicht:
[Afbeelding]
Vanavond maar eens een picture elements card gebouwd om dat op te lossen:
[Afbeelding]
De knoppen voor de standen had ik trouwens al.
Iemand een idee waarom automations die niet uitgevoerd worden omdat 1 van de condities false retourneert, niet zichtbaar worden in het logbook? De enige manier waarop ik een automation altijd kan tonen zodra de trigger wordt geactiveerd, is het verschuiven van de conditions in het "action" block (ipv erboven).
Enig idee wat een best practice is? Conditions altijd in het aparte condition block, of voor de actions? Snap dat het soms nodig is om ze tussen acties te plaatsen als je een specifieke actie niet wil uitvoeren.
Enig idee wat een best practice is? Conditions altijd in het aparte condition block, of voor de actions? Snap dat het soms nodig is om ze tussen acties te plaatsen als je een specifieke actie niet wil uitvoeren.
[ Voor 7% gewijzigd door thecompany op 28-12-2021 22:06 ]
Waarom zou dit in het logboek moeten staan? Een beetje volwassen installatie zou waarschijnlijk een volgespammed logboek hebben met dergelijke meldingen zonder dat je er iets mee wil doen.thecompany schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:05:
Iemand een idee waarom automations die niet uitgevoerd worden omdat 1 van de condities false retourneert, niet zichtbaar worden in het logbook? De enige manier waarop ik een automation altijd kan tonen zodra de trigger wordt geactiveerd, is het verschuiven van de conditions in het "action" block (ipv erboven).
johankamp schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:00:
[...]
zou je je picture element card nog willen delen? zou deze ook graag willen maken voor mijn Brink WTW
:fill(white):strip_exif()/f/image/BMNUoqRgBHtCH4CFGawEkGtP.png?f=user_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
| type: picture-elements image: local/images/wtw_icons2.png elements: - type: state-label entity: sensor.comfoairq_supply_airflow style: top: 59% left: 73% color: black - type: state-label entity: sensor.comfoairq_exhaust_airflow style: top: 59% left: 27% color: black - type: state-label entity: sensor.comfoairq_inside_temperature style: top: 20% left: 92% color: darkred - type: state-label entity: sensor.comfoairq_inside_humidity style: top: 28% left: 92% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_supply_temperature style: top: 77% left: 92% color: darkred - type: state-label entity: sensor.comfoairq_supply_humidity style: top: 85% left: 92% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_outside_temperature style: top: 20% left: 14.5% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_outside_humidity style: top: 28% left: 14.5% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_exhaust_temperature style: top: 77% left: 14.5% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_exhaust_humidity style: top: 85% left: 14.5% color: '#4171b1' - type: state-label entity: sensor.comfoairq_bypass_state prefix: 'Bypass: ' style: top: 26% left: 50% color: black - type: state-label entity: sensor.comfoairq_days_to_replace_filter prefix: 'Filterwissel in ' suffix: agen style: top: 92% left: 50% color: black - type: state-label entity: sensor.comfoairq_current_rmot prefix: 'Rmot ' style: top: 10% left: 13% color: grey |
Voor mij zijn juist de automations die om 1 of andere reden niet uitgevoerd worden een reden om in het logboek te kijken. Maar ik begrijp dat deze niet gelogd worden dus dan houd ik mijn condities in de acties.-Casper schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:12:
[...]
Waarom zou dit in het logboek moeten staan? Een beetje volwassen installatie zou waarschijnlijk een volgespammed logboek hebben met dergelijke meldingen zonder dat je er iets mee wil doen.
Bij Settings => Automations kun je de debug trace erbij pakken. Daar staat wel alles in, van welke trigger werd gebruikt tot de evaluatie van de condities tot of de condities de boel afbreken tot met welke uiteindelijke waardes de acties worden uitgevoerd.thecompany schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:36:
[...]
Voor mij zijn juist de automations die om 1 of andere reden niet uitgevoerd worden een reden om in het logboek te kijken. Maar ik begrijp dat deze niet gelogd worden dus dan houd ik mijn condities in de acties.
:strip_exif()/f/image/wJp7i4WkFoyPvoFt1eJ9LltO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb thuis dit apparaat hangen voor de mechanische ventilatie. Iemand enig idee of dit ook te koppelen is aan Home Assistant?
Owner of DBIT Consultancy
WellichtDennusB schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:18:
[Afbeelding]
Ik heb thuis dit apparaat hangen voor de mechanische ventilatie. Iemand enig idee of dit ook te koppelen is aan Home Assistant?
Heren geleerden, ik heb weer eens een rare issue. Gisteren alles overgezet naar Tuya Local. Eerst even een lamp geprobeerd toe te voegen als test en dat ging prima. Vervolgens de rest erbij alles werken als een gek!
Toen ineens 1 lamp niet meer bereikbaar was via home assistant. Via Tuya app nog wel steeds. Heb ‘m weggegooid uit Local en bij opnieuw toevoegen krijg ik nu constant: Failed to authenticate with device. Verify that device id and local key are correct.
Weggegooid, opnieuw toegevoegd, HA herstart etc. Rare is dus dat ie via Tuya app wel werkt. Heb de local id nogmaals opgezocht, deze is gewoon hetzelfde gebleven. Iemand dit eerder meegemaakt en wellicht een oplossing gevonden?
Toen ineens 1 lamp niet meer bereikbaar was via home assistant. Via Tuya app nog wel steeds. Heb ‘m weggegooid uit Local en bij opnieuw toevoegen krijg ik nu constant: Failed to authenticate with device. Verify that device id and local key are correct.
Weggegooid, opnieuw toegevoegd, HA herstart etc. Rare is dus dat ie via Tuya app wel werkt. Heb de local id nogmaals opgezocht, deze is gewoon hetzelfde gebleven. Iemand dit eerder meegemaakt en wellicht een oplossing gevonden?
Ik krijg iets heel basics niet voor elkaar. Ik krijg mijn server aan via HA (Wake On LAN) maar het uitschakelen gaat niet goed via SSH.
De server wil wel aan maar niet uit. Als ik het "server_uit" commando rechtstreeks uitvoer vanuit HA (via SSH) dan gaat mijn server wél uit. Voer ik hem uit onder Ontwikkelingshulpmiddelen -> Services dan gebeurt er ook niks (net zoals het drukken op de knop). Van de logging wordt ik zelf niks wijzer.
Als ik onder Ontwikkelingshulpmiddelen -> Gebeurtenissen ga luisteren naar de services dan zie ik het volgende:
Via Google ook het onderstaande commando gevonden. Werkt wel via SSH maar niet via HA service "shell_command"
[edit]
Wat uren verder en gefixt
id_rsa gekopieerd vanuit /root/.ssh naar /config/ssh (niet naar .ssh, dat wordt een symlink en dan werkt ie niet!) en vervolgens volgende commando uitgevoerd:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Shell commandos shell_command: server_uit: "ssh homeassistant@10.0.0.3 sudo poweroff" # Switch (voor Wake On LAN) switch: - platform: wake_on_lan name: "Server" host: 10.0.0.3 mac: "54:A0:50:55:28:F8" turn_off: service: shell_command.server_uit |
De server wil wel aan maar niet uit. Als ik het "server_uit" commando rechtstreeks uitvoer vanuit HA (via SSH) dan gaat mijn server wél uit. Voer ik hem uit onder Ontwikkelingshulpmiddelen -> Services dan gebeurt er ook niks (net zoals het drukken op de knop). Van de logging wordt ik zelf niks wijzer.
Als ik onder Ontwikkelingshulpmiddelen -> Gebeurtenissen ga luisteren naar de services dan zie ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| Gebeurtenis 1 uitgevoerd 11:02: { "event_type": "call_service", "data": { "domain": "shell_command", "service": "server_uit", "service_data": {} }, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2021-12-29T10:02:31.354817+00:00", "context": { "id": "6cbf2e44814ba884845a048f8c30532e", "parent_id": null, "user_id": "aac41d31ac8249b195a417ac271e1706" } } Gebeurtenis 0 uitgevoerd 11:02: { "event_type": "call_service", "data": { "domain": "switch", "service": "turn_off", "service_data": { "entity_id": "switch.server" } }, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2021-12-29T10:02:31.348362+00:00", "context": { "id": "6cbf2e44814ba884845a048f8c30532e", "parent_id": null, "user_id": "aac41d31ac8249b195a417ac271e1706" } } |
Via Google ook het onderstaande commando gevonden. Werkt wel via SSH maar niet via HA service "shell_command"
code:
1
| /usr/bin/ssh -i /root/.ssh/id_rsa homeassistant@10.0.0.3 'sudo poweroff' |
[edit]
Wat uren verder en gefixt
id_rsa gekopieerd vanuit /root/.ssh naar /config/ssh (niet naar .ssh, dat wordt een symlink en dan werkt ie niet!) en vervolgens volgende commando uitgevoerd:
YAML:
1
2
| shell_command: server_uit: "ssh -o StrictHostKeyChecking=no -i /config/ssh/id_rsa homeassistant@10.0.0.3 'sudo poweroff'" |
[ Voor 62% gewijzigd door WoBBeL op 29-12-2021 14:10 ]
Wie kan mij uitleggen wat hier fout aan is.
YAML:
1
2
3
4
| {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'gft') %}# GFT Container aan de weg zetten, deze komt vandaag!{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'papier') %}# Papier Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'pmd') %}# PMD Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'restafval') %}# Restafval Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %}{% endif %} |
Je moet geen code die nodig is voor werking achter een # zetten, daarmee wordt die code niet uitgevoerd. In jouw geval de {% else %} etc.ngommers schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:54:
YAML:
1 2 3 4 {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'gft') %}# GFT Container aan de weg zetten, deze komt vandaag!{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'papier') %}# Papier Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'pmd') %}# PMD Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'restafval') %}# Restafval Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %}{% endif %}
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Heb het ook gehad, lamp een keer van de stroom afgehaald had toen geholpen.meneerdeman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:34:
Heren geleerden, ik heb weer eens een rare issue. Gisteren alles overgezet naar Tuya Local. Eerst even een lamp geprobeerd toe te voegen als test en dat ging prima. Vervolgens de rest erbij alles werken als een gek!
Als dat niet werkt, weggooien uit de Tuya app en lamp resetten (ik geloof 5x aan en uit snel achter elkaar). Dan toevoegen in de Tuya app, dan nieuwe local-id opzoeken en toevoegen in Local Tuya.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Aanvullend: we hebben zelfs een apart topic voor dat ding, waarbij zowel de radiografische route als de 0-10V optie worden besproken: Zehnder comfofan s aansturen via RPi, ArduinoWoutF schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:26:
[...]
WellichtIk heb een vergelijkbare unit en op het pcb onder de pastic kap zit een header waar ik een Qubino 0-10v Zwave-dimmer op aangesloten heb. Op die manier kan ik de afzuiging aansturen en de snelheid aanpassen.
Goedkoopste is voor een paar euro een 0-10V systeempje in elkaar knutselen: Gizz in "Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino" maar een kant-en-klare 0-10V dimmer werkt inderdaad ook
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Van alles, buiten de commentaar tags (#) moet je bij alle statements na de eerste elif gebruiken ipv if en alleen de laatste sluiten met een else.ngommers schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:54:
YAML:
1 2 3 4 {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'gft') %}# GFT Container aan de weg zetten, deze komt vandaag!{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'papier') %}# Papier Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'pmd') %}# PMD Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %} {% if is_state('sensor.rmn_afvalkalander_vandaag', 'restafval') %}# Restafval Container aan de weg zetten, deze komt vandaag{% else %}{% endif %}
@DennusB ik ben ook bezig met de ComfoFan S maar kwam erachter dat wij een bedrade CO2 unit hebben in de woonkamer die de 0-10V ingang bezet. Heb nog geen oplossing maar check dat wel even.
Ik zoek een simpele automation: bij een beweging in WC lamp helderheid (brightness_pct) op 80% tussen 08:00 en 20:00 en anders 30%.
In YAML template (Developer Tools -> Template) zou je dan zoiets krijgen maar in automation werkt dat niet :
{% if now().hour > 8 and now().hour < 20 %}80{% else %}30{% endif %}
Dit geeft bijv: dat Float expected is:
Op site van HA heb ik geen goede voorbeelden gezien hoe dit moet werken met if..then..else, wel met state attributes etc. maar dat is hier niet van toepassing.
Iemand enig idee?
In YAML template (Developer Tools -> Template) zou je dan zoiets krijgen maar in automation werkt dat niet :
code:
1
2
3
4
5
6
| action: - type: turn_on device_id: 7673fc930c1ce45ccaaed64030856aa9 entity_id: light.hue_wc_lamp domain: light brightness_pct: {% if now().hour > 8 and now().hour < 20 %}80{% else %}30{% endif %} |
Op site van HA heb ik geen goede voorbeelden gezien hoe dit moet werken met if..then..else, wel met state attributes etc. maar dat is hier niet van toepassing.
Iemand enig idee?
Kan ik het area-id, in dit geval 'huis', gebruiken in een Condition voor een Automation?:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kdxjUcQvWIclNOTZ1UssuCDx.jpg?f=user_large)
Opgelost met:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kdxjUcQvWIclNOTZ1UssuCDx.jpg?f=user_large)
Opgelost met:
code:
1
| {{ expand(area_entities('huis')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | list | count > 0 }} |
[ Voor 16% gewijzigd door mbuurman op 29-12-2021 12:56 ]
Automatisering 1:smesjz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:32:
Ik zoek een simpele automation: bij een beweging in WC lamp helderheid (brightness_pct) op 80% tussen 08:00 en 20:00 en anders 30%.
code:
1 2 3 4 5 6 action: - type: turn_on device_id: 7673fc930c1ce45ccaaed64030856aa9 entity_id: light.hue_wc_lamp domain: light brightness_pct: {% if now().hour > 8 and now().hour < 20 %}80{% else %}30{% endif %}
Iemand enig idee?
Trigger is uiteraard beweging.
Voorwaarden is tijd, tussen 08:00-20:00
Actie is lamp aanzetten met helderheid X
Automatisering 2:
Voorwaarden is tijd, tussen 20:00-23:59 en dan een of en tussen 00:01-08:00
Zo heb ik het werkend.
/f/image/kTKCi1bHinDmjENJaB6niD87.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Ora et Labora op 29-12-2021 11:37 ]
dank voor de uitleg het is mij gelukt.TheFes schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:06:
[...]
Van alles, buiten de commentaar tags (#) moet je bij alle statements na de eerste elif gebruiken ipv if en alleen de laatste sluiten met een else.
Ja, dat kan ook maar dat voelt beetje als workaround omdat je dan voor simpele dingen al 2 automations hebt terwijl het met 1 regel code in een template zou moeten kunnen.Ora et Labora schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:35:
[...]
Automatisering 1:
Voorwaarden is tijd, tussen 08:00-20:00
Automatisering 2:
Voorwaarden is tijd, tussen 20:00-23:59 en dan een of en tussen 00:01-08:00
Zo heb ik het werkend.
[Afbeelding]
Super dat was ‘m! Werkt weer als een gek! Tnx!Ora et Labora schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:04:
[...]
Heb het ook gehad, lamp een keer van de stroom afgehaald had toen geholpen.
Als dat niet werkt, weggooien uit de Tuya app en lamp resetten (ik geloof 5x aan en uit snel achter elkaar). Dan toevoegen in de Tuya app, dan nieuwe local-id opzoeken en toevoegen in Local Tuya.
Ik vroeg me af of je met HA ook deftig kan dimmen via knoppen/dimmers. Of überhaupt: is dimming iets dat aangestuurd wordt door de controller, of heeft een slimme lamp zelf de functionaliteit om naar een bepaald niveau te dimmen ?
Ik heb mijn Ikea apparaten overgezet van de Tradfri hub naar mijn ConBee II met deCONZ. Dit werkt eigenlijk prima, maar tegelijk heb ik ook scenes gedefinieerd in deCONZ zodat ik bvb door scenes kan cyclen met een shortcut knop. Dit is iets wat standaard in deCONZ zit.
Punt is echter dat ik nu dus een mix heb van HA en deCONZ inzake functionaliteit en scenes e.d. Ook merk ik dat deCONZ sommige zaken niet kan dat met Tradfri wel kan, zoals bvb dubbelklik van een shortcut knop. Bij deCONZ heb ik enkel enkelklik en long-press en die long-press kan dan ook nog enkel gebruikt worden om te dimmen. Ongetwijfeld kan ik via HA dit wel implementeren (al besef ik nu dat de knop zelf toch ook ergens functionaliteit hiervoor heeft aangezien dubbelklik enkel mogelijk was na een FW update van de Shortcut knop).
Anyway, het lijkt me op zich eigenlijk wel beter van alles in HA te doen dan te gaan combineren met andere platformen. Mijn vraag is dan of dit inderdaad beter is, maar ook, of basic functionaliteit zoals het dimmen van lichten dan even goed werkt, en/of gemakkelijk te implementeren is in HA ?
Ik heb mijn Ikea apparaten overgezet van de Tradfri hub naar mijn ConBee II met deCONZ. Dit werkt eigenlijk prima, maar tegelijk heb ik ook scenes gedefinieerd in deCONZ zodat ik bvb door scenes kan cyclen met een shortcut knop. Dit is iets wat standaard in deCONZ zit.
Punt is echter dat ik nu dus een mix heb van HA en deCONZ inzake functionaliteit en scenes e.d. Ook merk ik dat deCONZ sommige zaken niet kan dat met Tradfri wel kan, zoals bvb dubbelklik van een shortcut knop. Bij deCONZ heb ik enkel enkelklik en long-press en die long-press kan dan ook nog enkel gebruikt worden om te dimmen. Ongetwijfeld kan ik via HA dit wel implementeren (al besef ik nu dat de knop zelf toch ook ergens functionaliteit hiervoor heeft aangezien dubbelklik enkel mogelijk was na een FW update van de Shortcut knop).
Anyway, het lijkt me op zich eigenlijk wel beter van alles in HA te doen dan te gaan combineren met andere platformen. Mijn vraag is dan of dit inderdaad beter is, maar ook, of basic functionaliteit zoals het dimmen van lichten dan even goed werkt, en/of gemakkelijk te implementeren is in HA ?
Bij mij werkt dit gewoon:
Dus ik denk dat het bij jou de ontbrekende aanhalingstekens zijn?
EDIT: ik zie dat ik nog een oude data_template heb staan, dat mag tegenwoordig ook gewoon data: zijn
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
| action: - service: light.turn_on entity_id: light.werkkamer data_template: brightness_pct: "{% if now().hour > 22 %}50{% elif now().hour < 7 %}50{% else %}80{% endif %}" |
EDIT: ik zie dat ik nog een oude data_template heb staan, dat mag tegenwoordig ook gewoon data: zijn
smesjz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:32:
code:
1 2 3 4 5 6 action: - type: turn_on device_id: 7673fc930c1ce45ccaaed64030856aa9 entity_id: light.hue_wc_lamp domain: light brightness_pct: {% if now().hour > 8 and now().hour < 20 %}80{% else %}30{% endif %}
Iemand enig idee?
[ Voor 4% gewijzigd door ma3d1um op 29-12-2021 11:46 ]
Ik gebruik een Hue-dimmer, aangemeld op Conbee, alleen niet via deConz maar via ZHA.Twixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:43:
Ik vroeg me af of je met HA ook deftig kan dimmen via knoppen/dimmers. Of überhaupt: is dimming iets dat aangestuurd wordt door de controller, of heeft een slimme lamp zelf de functionaliteit om naar een bepaald niveau te dimmen ?
Ik kan automatiseringen maken dat als de bovenste knop wordt ingedrukt dan actie, enzovoorts.
Werkt ook prima om te dimmen.
/f/image/y6sEub6Uoq7mQw1ZiZWCtFI9.png?f=fotoalbum_large)
Notificatie als MQTT niet binnenkomt van specifiek apparaat:
Kunnen jullie mij opweg helpen hoe ik een notificatie kan laten sturen als er geen mqtt data meer vanuit de "HeishaMon" komt?
Heb nu elke 5 min een trigger op de automatiseringen van de "Set Selector" van diverse automatiseringen zitten. Dus daar moet je wat mee kunnen zou je denken? Ik zou denken als die langer dan 6 min (mqtt HeishaMon staat op max 1x per 5 min update) geen update van uitvoeren hebben ontvangen dan een notificatie, maar kom er niet helemaal uit.....
Huidige opstelling (welke niet werkt):
Kunnen jullie mij opweg helpen hoe ik een notificatie kan laten sturen als er geen mqtt data meer vanuit de "HeishaMon" komt?
Heb nu elke 5 min een trigger op de automatiseringen van de "Set Selector" van diverse automatiseringen zitten. Dus daar moet je wat mee kunnen zou je denken? Ik zou denken als die langer dan 6 min (mqtt HeishaMon staat op max 1x per 5 min update) geen update van uitvoeren hebben ontvangen dan een notificatie, maar kom er niet helemaal uit.....
Huidige opstelling (welke niet werkt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| alias: Test als mqtt Heishamon stops description: '' trigger: - platform: time_pattern minutes: '0' seconds: '10' condition: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: automation.set_quiet_level_selector state: 'On' attribute: last_triggered for: hours: 0 minutes: 6 seconds: 0 action: - service: notify.persistent_notification data: message: >- Maybe no connection: Check Mqtt Heishamon http://192.168.0.188/ on EAP110 Outdoor http://192.168.0.96/ title: Check de verbinding MQTT - HA - service: notify.notify data: message: >- Maybe no connection: Check Mqtt Heishamon http://192.168.0.188/ on EAP110 Outdoor http://192.168.0.96/ title: Check de verbinding MQTT - HA mode: single |
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Als ik light.turn_on pak icm quotes werkt het wel. Met die automation die ik eerst had (device turn on) werkte het niet, zelfs met quotes. Topma3d1um schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:44:
Bij mij werkt dit gewoon:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 action: - service: light.turn_on entity_id: light.werkkamer data_template: brightness_pct: "{% if now().hour > 22 %}50{% elif now().hour < 7 %}50{% else %}80{% endif %}"
[...]
Ik zat met hetzelfde met mijn HA Blue (Odroid N2+ met 128GB emmc). Het blijkt erg lastig te zijn om externe opslag betrouwbaar te mounten. Ik heb o.a. dit geprobeer.DeadMetal schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:23:
Ik draai HA op een Odroid N2+ waarbij alles (HA OS + opslag) draait vanaf een 256GB eMMC kaart.
Nou wil ik graag extra opslag toevoegen voor muziekbestanden. Kan iemand me vertellen hoe ik dat het beste kan aanpakken? Ik lees wat tegenstrijdige berichten of het nou mogelijk is om bijv. een portable HDD/SSD via USB aan te koppelen, en deze vanuit HA beschikbaar te maken?
Het gaat dus niet om de eMMC vervangen, de huidige setup moet liefst intact blijven. Het gaat puur om extra opslagruimte toevoegen. Idealiter blijft HA dus gewoon draaien vanaf de eMMC, en kan ik de evt. USB-drive loskoppelen, er extra muziek opzetten via een PC, en hem daarna weer in HA inpluggen..
Ik verplaatst dus liever niet de hele opslag naar een SSD. Maar dat kan evt. een alternatief zijn.
Uiteindelijk was ik het zo zat (ook vanwege andere beperkingen) dat ik Debian heb geïnstalleerd en nu draai ik dus supervised. Dan is mounten een eitje.
Ik zie dit al een tijdje in mijn log, is toch een HA melding en niet van mijn automations/helpers?
code:
1
2
3
4
5
6
| Logger: homeassistant.helpers.template Source: helpers/template.py:1779 First occurred: 12:29:44 (1 occurrences) Last logged: 12:29:44 Template variable warning: 'mappingproxy object' has no attribute 'side' when rendering '{{ trigger.event.data.old_state.attributes.side }}' |
Toch wel van een eigen template. Je probeert ergens het attribuut "side" van te lezen, maar de oude state heeft dat attribuut niet.
Sometimes you need to plan for coincidence
Misschien een automation of blueprint voor een Xiaomi magic cube?TWKterry schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:41:
Ik zie dit al een tijdje in mijn log, is toch een HA melding en niet van mijn automations/helpers?
code:
1 2 3 4 5 6 Logger: homeassistant.helpers.template Source: helpers/template.py:1779 First occurred: 12:29:44 (1 occurrences) Last logged: 12:29:44 Template variable warning: 'mappingproxy object' has no attribute 'side' when rendering '{{ trigger.event.data.old_state.attributes.side }}'
Ik heb wat inspiratie nodig bij het inrichten van mijn scenes in de slaapkamer. Ik heb het nu als volgt ingericht:
Ik heb een IKEA zigbee on/off schakelaar (witte vierkante) waarmee ik de verlichting aanstuur. Met de bovenste toggle ik de verlichting on/off. Met de onderste kun je door de verschillende scenes cyclen. Maar het probleem hiermee is dat, wanneer je de verlichting uitzet bij het gebruik van een deel van de lampen, de volgende toggle weer alle lampen aan gaan met een random samenstelling van lampen dus.
Wat ik eigenlijk wil is dus de bovenste knop zo gebruiken dat hij niet alle lampen on/off toggled, maar dat hij toggled tussen de laatst gekozen scene en 'alles uit'. De onderste knop blijft dan gewoon in gebruik als scene-cycle knop.
Ik zou ook een andere indeling kunnen toepassen, die het makkelijker maakt, maar het liefste wil ik niet teveel moeten doen om mijn vrouw weer nieuwe dingen aan te leren haha. De WAF is soms niet altijd even hoog.
Ik heb een IKEA zigbee on/off schakelaar (witte vierkante) waarmee ik de verlichting aanstuur. Met de bovenste toggle ik de verlichting on/off. Met de onderste kun je door de verschillende scenes cyclen. Maar het probleem hiermee is dat, wanneer je de verlichting uitzet bij het gebruik van een deel van de lampen, de volgende toggle weer alle lampen aan gaan met een random samenstelling van lampen dus.
Wat ik eigenlijk wil is dus de bovenste knop zo gebruiken dat hij niet alle lampen on/off toggled, maar dat hij toggled tussen de laatst gekozen scene en 'alles uit'. De onderste knop blijft dan gewoon in gebruik als scene-cycle knop.
Ik zou ook een andere indeling kunnen toepassen, die het makkelijker maakt, maar het liefste wil ik niet teveel moeten doen om mijn vrouw weer nieuwe dingen aan te leren haha. De WAF is soms niet altijd even hoog.
Een tijdje geleden hulp gehad en toen de statistics integratie gebruikt om het gemiddelde van de temperatuur te bepalen. En daarmee ook het aantal graaddagen en het gasverbruik per graaddag.
Zie Peutpeut in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Nu wil ik het aantal graaddagen per maand optellen, dus een som van de laatste waarde per dag, is hiervoor in HA ook een functie voor? Met de statistics integratie kan dit niet voor zover ik kan zien.
Mocht het niet mogelijk zijn dan ga ik het in Node-Red proberen.
Zie Peutpeut in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
Nu wil ik het aantal graaddagen per maand optellen, dus een som van de laatste waarde per dag, is hiervoor in HA ook een functie voor? Met de statistics integratie kan dit niet voor zover ik kan zien.
Mocht het niet mogelijk zijn dan ga ik het in Node-Red proberen.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Iemand op de laatste versie die zijn automations niet meer kan afzetten?
Als ik gelijk welke automation afzet, springt hij na 1 seconde direct terug aan...
Als ik gelijk welke automation afzet, springt hij na 1 seconde direct terug aan...
@Hmmbob en @golles dank voor jullie aanwijzingen.golles schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:20:
[...]
Misschien een automation of blueprint voor een Xiaomi magic cube?
Ik heb de automations.yaml en de diverse packages doorzocht op een "side" aanwijzing en niets gevonden wat dit zou kunnen zijn.
Je noemt ook de blueprints, kan dit van een blueprint komen die niet gebruikt is maar wel geinstalleerd staat?
Ik heb namelijk een Aqara Magic Cube (Z2M) blueprint staan, met daaarin
code:
1
2
3
4
| action: - variables: event: '{{ trigger.event.data.old_state.state }}' sub_event: '{{ trigger.event.data.old_state.attributes.side }}' |
Ja dus, dit lijkt hem te zijn.
Daar had ik zelf nooit gezocht, dank.
Heb je al eens herstart ? Ik had voor dat ik sommige licht-instellingen in automatisaties niet kon veranderen. De toggle voor on/off sprong direct weer naar off als ik die op on zette. In mijn geval was ik wel geswitcht van Tradfri naar deCONZ, dus misschien had het daar mee te maken.skank schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
Ja, lijkt een front-end bug te zijnskank schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
Sometimes you need to plan for coincidence
ah ok
Dus ik zal nu moeten herstarten om te zien of ze aan /uit staan?
Want de backend wordt wel aangepast?
Ik heb mijn p1 meter ook maar eens aan het Energy dashboard gekoppeld.
Vreemd genoeg kan ik de 2 imports en mijn zonne-energie toevoegen, maar staan mijn 2 exports er niet bij...
Vreemd genoeg kan ik de 2 imports en mijn zonne-energie toevoegen, maar staan mijn 2 exports er niet bij...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # energy hassio daily_energy_grid_import_night: source: sensor.p1_meter_total_power_import_t1 cycle: daily daily_energy_grid_import_day: source: sensor.p1_meter_total_power_import_t2 cycle: daily daily_energy_grid_export_night: source: sensor.p1_meter_total_power_export_t1 cycle: daily daily_energy_grid_export_day: source: sensor.p1_meter_total_power_export_t2 cycle: daily daily_solar_power: source: sensor.solaredge_energy_today cycle: daily |
*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains
Moet je dan zelf gaan loopen zolang de knop ingedrukt is ?Ora et Labora schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:48:
[...]
Ik gebruik een Hue-dimmer, aangemeld op Conbee, alleen niet via deConz maar via ZHA.
Ik kan automatiseringen maken dat als de bovenste knop wordt ingedrukt dan actie, enzovoorts.
Werkt ook prima om te dimmen.
Heb nu een simpele automation met "button continuously pressed" en dan een action "decrease brightness" op mijn lampen. Maar dan daalt de helderheid een klein beetje en gebeurt er verder niets meer zolang ik de knop ingedrukt houd.
Vermoedelijk doet ie 1x een decrease brightnessTwixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:52:
[...]
Moet je dan zelf gaan loopen zolang de knop ingedrukt is ?
Heb nu een simpele automation met "button continuously pressed" en dan een action "decrease brightness" op mijn lampen. Maar dan daalt de helderheid een klein beetje en gebeurt er verder niets meer zolang ik de knop ingedrukt houd.
FWIW: Ik voeg de Smart sockets aan LocalTuya toe via configuration.yaml. Op die manier werkt het al een half jaar bullet proof (oftewel nog geen enkele fout) zolang de WiFi verbinding me niet in de steek laat (want de wifi van m'n Gosund sockets is sub-optimaal).Ora et Labora schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:04:
[...]
Heb het ook gehad, lamp een keer van de stroom afgehaald had toen geholpen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb een notificatie voor als de batterij van een van mijn sensoren bijna leeg is. Hoe kan ik hier ook de actuele waarde in meenemen?
code:
1
2
3
4
5
6
| service: notify.notify data: message: >- Batterij van {{ state_attr(trigger.to_state.entity_id, "friendly_name") }} moet binnenkort vervangen worden title: BATTERIJ BIJNA LEEG |
Gewoon simpelweg dimmen zolang ik de dimknop ingedrukt houd. In zowel Ikea Home Smart als deCONZ (als elk ander home automation platform) is dat 1 simpele koppeling qua configuratie. Maar bij HA vind ik het niet, en begin ik te vrezen dat je het dus echt volledig zelf moet gaan implementeren.borft schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:54:
[...]
Vermoedelijk doet ie 1x een decrease brightnessWat verwacht je?

gewoon de state in de notify knallen, een voorbeeld waarbij ik andere state meegeef in bericht:crimby schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:00:
Ik heb een notificatie voor als de batterij van een van mijn sensoren bijna leeg is. Hoe kan ik hier ook de actuele waarde in meenemen?
code:
1 2 3 4 5 6 service: notify.notify data: message: >- Batterij van {{ state_attr(trigger.to_state.entity_id, "friendly_name") }} moet binnenkort vervangen worden title: BATTERIJ BIJNA LEEG
YAML:
1
2
3
4
| action: - service: notify.home data: message: 'Afvalbak morgen: {{ states(''sensor.hvc_afval_morgen'') }}' |
of
YAML:
1
2
3
4
| - service: notify.home data: title: Wasmachine message: 'De wasmachine is klaar om: {{ states(''sensor.date_time'') }}' |
[ Voor 11% gewijzigd door R-B op 29-12-2021 14:06 ]
Twixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:02:
[...]
Gewoon simpelweg dimmen zolang ik de dimknop ingedrukt houd. In zowel Ikea Home Smart als deCONZ (als elk ander home automation platform) is dat 1 simpele koppeling qua configuratie. Maar bij HA vind ik het niet, en begin ik te vrezen dat je het dus echt volledig zelf moet gaan implementeren.
Inderdaad loopen, je kunt ook een actie ingeven dat als de knop ingedrukt blijft, bijvoorbeeld -50% maar dan moet je hem wel weer loslaten en loopen om het verder te dimmen.Twixie schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:52:
[...]
Moet je dan zelf gaan loopen zolang de knop ingedrukt is ?
Het werkt niet als je heel snel achter elkaar op een knop drukt maar wel als je er elke keer een seconde ofzo tussen laat.
Als je een andere goede manier weet, hoor ik het ook graag want als je snel een paar stappen terug wil dimmen, moet je dus langzaam een aantal keer op de dimknop drukken in mijn geval en ik wil het ook snel kunnen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 29-12-2021 14:08 ]
Ik gebruik de volgende add-on om annoucements af te spelen op Sonos devices in huis : https://github.com/kevinv...aster/sonos-audioclip-tts
Ik gebruik deze code om het te exposen als een commando in Hass :
Dat werkt goed als ik het op deze manier aanroep vanuit een automation:
Maar nu wil ik het graag op alle Sonos speakers afspelen in huis, en zit er niet op te wachten 5x een losse actie te maken in m'n automations. Is dit iets wat makkelijk weg te scripten is?
code:
1
2
3
4
| rest_command: sonos_announce: url: "http://<IP>:8349/api/speakText?playerId={{ playerId }}&text={{ text }}&volume=20" method: GET |
code:
1
2
3
4
5
| service: rest_command.sonos_announce data: playerId: >- RINCON_949F3EC673C801400 text: De deurbel gaat! |
Maar nu wil ik het graag op alle Sonos speakers afspelen in huis, en zit er niet op te wachten 5x een losse actie te maken in m'n automations. Is dit iets wat makkelijk weg te scripten is?
[ Voor 5% gewijzigd door DennusB op 29-12-2021 14:16 ]
Maar bij mij zijn het tientallen mogelijke sensoren. Het moet dus een dynamische waarde zijn.R-B schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:04:
[...]
gewoon de state in de notify knallen, een voorbeeld waarbij ik andere state meegeef in bericht:
YAML:
1 2 3 4 action: - service: notify.home data: message: 'Afvalbak morgen: {{ states(''sensor.hvc_afval_morgen'') }}'
of
YAML:
1 2 3 4 - service: notify.home data: title: Wasmachine message: 'De wasmachine is klaar om: {{ states(''sensor.date_time'') }}'
Kan ik zoiets gebruiken als {{ state_attr(''trigger.to_state.state'') }}
Het moet dan wel de actuele waarde worden en niet de to_state waarde.
Bij een state trigger is de to_state op dat moment de actuele staat.crimby schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:41:
[...]
Maar bij mij zijn het tientallen mogelijke sensoren. Het moet dus een dynamische waarde zijn.
Kan ik zoiets gebruiken als {{ state_attr(''trigger.to_state.state'') }}
Het moet dan wel de actuele waarde worden en niet de to_state waarde.
Maar trigger.to_state.state zal de staat teruggeven, die kun je dus niet zo gebruiken icm state_attr.
Ik zou graag een url willen openen als Action in een Automation.
In onderstaande (deel van een) Automation wil ik naast een bericht naar Telegram (dit werkt) een actie uit willen laten voeren op een ESP (geluidje afspelen) dmv een url.
In de documentatie heb ik iets gevonden over een Shell Command, maar weet niet hoe ik dat kan implemeteren in een Automation. Is een Shell Command uberhaupt de manier om dit voor elkaar te krijgen?
URL naar ESP:
Deel van Automation
In onderstaande (deel van een) Automation wil ik naast een bericht naar Telegram (dit werkt) een actie uit willen laten voeren op een ESP (geluidje afspelen) dmv een url.
In de documentatie heb ik iets gevonden over een Shell Command, maar weet niet hoe ik dat kan implemeteren in een Automation. Is een Shell Command uberhaupt de manier om dit voor elkaar te krijgen?
URL naar ESP:
code:
1
| http://172.31.254.50/control?cmd=event,start_warning3 |
Deel van Automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| action: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ expand(area_entities('huis')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | list | count > 0 }} - condition: trigger id: garage sequence: - service: notify.telegram_group data: message: >- De {{ state_attr(trigger.to_state.entity_id, "friendly_name") }} is open er is iemand thuis! |
Via https://www.home-assistan.../sonos/#service-sonosjoin join en unjoin?DennusB schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:15:
Ik gebruik de volgende add-on om annoucements af te spelen op Sonos devices in huis : https://github.com/kevinv...aster/sonos-audioclip-tts
code:
1 2 3 4 rest_command: sonos_announce: url: "http://<IP>:8349/api/speakText?playerId={{ playerId }}&text={{ text }}&volume=20" method: GET
code:
1 2 3 4 5 service: rest_command.sonos_announce data: playerId: >- RINCON_949F3EC673C801400 text: De deurbel gaat!
Je moet wel rekening houden dat als je bijv. muziek aan het spelen bent op een Sonos je huidig station / song overschrijft dus iets als snapshot / restore is ook iets om te overwegen. Je kan dit ook in een script gooien zodat het later makkelijk te hergebruiken is.
Ik neem aan dat domoticz ook een database gebruikt om de data van de P1 op te slaan. De vraag is alleen hoe deze database is ingedeeld en of deze (in het ideaalste geval) een gelijke indeling heeft. Ik heb er helaas voor je geen ervaring mee, ik heb dit nog niet geïntegreerd in mijn home assistant.OsiriS.nl schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:40:
Iemand hier ervaring met het overzetten van historische data van Domoticz naar HA?
Ik zou beginnen om te kijken in domoticz of je de database kan uitlezen d.m.v. een database client/reader.
Dat is dus het fijne aan deze plug-in, die doet echt een announcement en spelen daarna vrolijk verder wat ze aan het spelen warensmesjz schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:21:
[...]
Via https://www.home-assistan.../sonos/#service-sonosjoin join en unjoin?
Je moet wel rekening houden dat als je bijv. muziek aan het spelen bent op een Sonos je huidig station / song overschrijft dus iets als snapshot / restore is ook iets om te overwegen. Je kan dit ook in een script gooien zodat het later makkelijk te hergebruiken is.
Poging zoveel....
Ok. Ik heb de sonoff Zigbee coordinator binnen. En om gedoe voor te zijn wil ik overstappen naar Zigbee2MQTT. Maar ik krijg het dus niet ingesteld. Na heel veel gedoe en zoeken op fora heb ik een GUI maar hij wil niet inloggen in het apparaten deel . Kaart, instellingen, groepen, OTA, log etc kan ik wel in. De log is leeg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2uXgC83PryEQOXweHS5hEzYY.png?f=user_large)
Ik gebruik de MQTT mosquitto broker in de addons (edit: de integratie heb ik uitgezet)
edit: ik heb de zigbee2mqtt_edge versie geinstalleerd en die schijnt te werken. Nu nog uitzoeken hoe ik apparaten die ik laat discoveren ook kan gebruiken in HA
Ok. Ik heb de sonoff Zigbee coordinator binnen. En om gedoe voor te zijn wil ik overstappen naar Zigbee2MQTT. Maar ik krijg het dus niet ingesteld. Na heel veel gedoe en zoeken op fora heb ik een GUI maar hij wil niet inloggen in het apparaten deel . Kaart, instellingen, groepen, OTA, log etc kan ik wel in. De log is leeg.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2uXgC83PryEQOXweHS5hEzYY.png?f=user_large)
Ik gebruik de MQTT mosquitto broker in de addons (edit: de integratie heb ik uitgezet)
edit: ik heb de zigbee2mqtt_edge versie geinstalleerd en die schijnt te werken. Nu nog uitzoeken hoe ik apparaten die ik laat discoveren ook kan gebruiken in HA
[ Voor 157% gewijzigd door oltk op 29-12-2021 23:28 ]
Een rest_command lijkt me hier het meest voor de hand liggend.mbuurman schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:19:
Ik zou graag een url willen openen als Action in een Automation.
URL naar ESP:
code:
1 http://172.31.254.50/control?cmd=event,start_warning3
Deel van Automation
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 action: - choose: - conditions: - condition: template value_template: >- {{ expand(area_entities('huis')) | selectattr('state', 'eq', 'on') | list | count > 0 }} - condition: trigger id: garage sequence: - service: notify.telegram_group data: message: >- De {{ state_attr(trigger.to_state.entity_id, "friendly_name") }} is open er is iemand thuis!
In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
| rest_command: play_sound_esp: url: "http://172.31.254.50/control?cmd=event,start_warning3" |
En in automation.yaml de volgende action toevoegen:
YAML:
1
| - service: rest_command.play_sound_esp |
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.