[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:04
Valorian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:17:
Mijn volgende uitdaging (na het hue-maken van de badkamerspots) is trouwens puzzelen of ik de mechanische ventilatie in badkamer/wc ook op mijn Hue kan krijgen. Zou dat kunnen door de unit op zolder in een hue-stekker te stoppen en als "lamp" te behandelen? En kan dat dan op een of andere manier ook weer gekoppeld aan de bewegingssensor waar ook de lampen op werken?
Ik heb de mechanische ventilatie exact zo aangesloten, werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor wat betreft mechanische ventilatie zou ik jullie dit topic aanraden ipv het via Hue doen, ook in verband met meerdere standen van de MV:

Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Wel even met Home Automation aan de slag, maar dat zijn we hier toch al ;) - ik heb een Zehnder E300 met Perilex stekker, hier wat Wemos D1 en toebehoren op Ali voor gehaald voor in totaal 20 euro en ga ik binnenkort eens installeren.

Let wel, ik heb geen ervaring met dit spul dus wordt leuk uitzoekwerk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 22:08
Koja78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:21:
Shoot me down... Hue buitenverlichting geinstalleerd.. maar geen bridge gekocht :)
Gewoon on / off met de schakelaar :)
Welke tuinverlichting heb je geïnstalleerd?
Ik heb afgelopen weekend een aantal van de 24V producten geïnstalleerd. Zover ik weet hebben die geen bluetooth, dus zonder bridge kunnen ze echt alleen aan/uit, geen kleur, dimmen, triggers etc.
Het is natuurlijk jouw keus, maar ik vind het toch wel erg duur spul om die functionaliteiten niet te gebruiken.
Dus zonder verder te willen oordelen, gewoon een oprechte vraag: Wat is voor jou de meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik heb in mijn badkamer een Hue lamp en schakelaar opgehangen en nou wil ik graag dat hij 's nachts bij activatie start als een soort nachtlampje en overdag wel gewoon op volle sterkte start.
Voor beide scenario's kan ik wel een scene maken en die koppelen aan het indrukken van de knop maar dan is altijd één van de twee de standaard.

De routines in de app bieden ook niet echt een mogelijkheid hiertoe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:26
Jesse- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:20:
Ik heb in mijn badkamer een Hue lamp en schakelaar opgehangen en nou wil ik graag dat hij 's nachts bij activatie start als een soort nachtlampje en overdag wel gewoon op volle sterkte start.
Voor beide scenario's kan ik wel een scene maken en die koppelen aan het indrukken van de knop maar dan is altijd één van de twee de standaard.

De app iconnecthue op iOS kan dat geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
DCNY schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:23:
[...]

De app iconnecthue op iOS kan dat geloof ik
Die lijkt inderdaad zoiets te kunnen.
Helaas geen iOS hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:09
Jesse- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:40:
[...]

iPhone kopen. Maakt je leven sowieso beter 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:24
Jesse- schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:40:
[...]

All4Hue app voor Android?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Zo heb ik dat met iConnectHue ingesteld in de slaapkamer. Als je geen iPhone hebt dan ken je vast wel iemand met een iPhone. Het is een kwestie van app installeren, instellen en klaar. Eenmaal ingesteld heb je die iPhone niet meer nodig.

Je moet alleen wel opletten als je de oorspronkelijke Hue app gebruikt, je moet dan niets aanpassen op de configuratie van die dimmerswitch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:53
Sjoop1985 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:46:
[...]

Welke tuinverlichting heb je geïnstalleerd?
Ik heb afgelopen weekend een aantal van de 24V producten geïnstalleerd. Zover ik weet hebben die geen bluetooth, dus zonder bridge kunnen ze echt alleen aan/uit, geen kleur, dimmen, triggers etc.
Het is natuurlijk jouw keus, maar ik vind het toch wel erg duur spul om die functionaliteiten niet te gebruiken.
Dus zonder verder te willen oordelen, gewoon een oprechte vraag: Wat is voor jou de meerwaarde?
Lucca reeks. De niet smart exemplaren waar de bazin naar keek waren zelfde prijscategorie..vandaar. Zal er wel es een bridge bijhangen maar wacht eerst op de nieuwe wifi6 mesh van tplink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
Zojuist via ibood 4 'ledvance' stekkers besteld (25 euro ex verzend) die als het goed is ook via Hue kunnen opereren. Ideaal, er gaat er in ieder geval eentje op de mechanische ventilatie* wc/badkamer.

Iemand nog andere leuke ideeën? Ik dacht nog misschien eentje op de inbouw-oven, zodat ik op afstand (bijv in de supermarkt terwijl de diepvriespizza uit het schap pak) alvast de oven aan kan zetten / voor kan verwarmen. Maar dat voelt toch wat unheimisch... Verder misschien voor zo'n stekkerdoos waar alle audio aan hangt, zodat ik die bij niet gebruiken in een keer van de stroom kan halen. Verder kan ik er een achter de waterkoker hangen, scheelt weer een paar minutenin de ochtend 8)7

*@JDFS Dank voor link naar dat andere topic, ga ik nog eens doorheen spitten. Mijn ventilatie is alleen voor badkamer/douche, maar ik wil die in de toekomst uitbreiden naar woonkamer. In dat geval misschien ook een nieuw apparaat voor op zolder (deze is denk ik 15-20 jaar oud). Voor nu maar gewoon even de simpele route met zo'n stekker.

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 09-04-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:14:
Zojuist via ibood 4 'ledvance' stekkers besteld (25 euro ex verzend) die als het goed is ook via Hue kunnen opereren. Ideaal, er gaat er in ieder geval eentje op de mechanische ventilatie* wc/badkamer.

Iemand nog andere leuke ideeën? Ik dacht nog misschien eentje op de inbouw-oven, zodat ik op afstand (bijv in de supermarkt terwijl de diepvriespizza uit het schap pak) alvast de oven aan kan zetten / voor kan verwarmen. Maar dat voelt toch wat unheimisch... Verder misschien voor zo'n stekkerdoos waar alle audio aan hangt, zodat ik die bij niet gebruiken in een keer van de stroom kan halen. Verder kan ik er een achter de waterkoker hangen, scheelt weer een paar minutenin de ochtend 8)7
Heerlijk, dat kopen zonder doel.

Maar bedenk je wel dat niet elk apparaat daarmee kan werken, zeker de nieuwe niet.
Mijn waterkoker schakelt bijvoorbeeld uit zodra er geen spanning meer op staat. En zonder spanning krijg je die ook niet aan. Dus de waterkoker klaarzetten zodat ik hem met een smart-plug in kan schakelen gaat m niet worden. Net als de Nespresso-machine.

Onze oude wasmachine kon daar wel tegen, die onthield waar hij gebleven was en ging na een stroomonderbreking vrolijk verder. De nieuwe wasmachine (met smart-functie, dat dan wel) gaat vrolijk in de pauze stand staan wachten tot iemand weer op de startknop drukt, maar dat mag ook via de app.

De oven heeft nauwelijks electronica, dus die zal wel aan gaan, maar ik vraag mij af of het vermogen van dat ding niet boven het toegestane vermogen van die smartplug uit komt.

Wat ik wel eens bij iemand heb gezien is dat die persoon zulke plugs (in zijn geval de klikaanklikuit variant) gebruikte om stroom te besparen. Dus alle audio/video apparatuur in de woonkamer zat achter zo'n plug. Alles op zijn bureau zat achter zo'n plug, enz. De standby vermogens van de plugs vond hij opwegen tegen dat van al het sluipverbruik van de reguliere apparaten. Zijn reden was dus niet zozeer om iets aan te zetten, maar vooral om het uit te zetten, Hij had ook een afstandsbediening bij de voordeur waarmee hij met 1 druk alles.

Dat laatste heb ik wel van hem overgenomen, de Hue Dimmerswitch in de hal is zo ingesteld dat bij een lange druk (3 sec) op de uit-knop alle lampen in huis uitschakelt. Tuurlijk, dat kan ook via de locatiegegevens van de app, maar dat vind ik niet zo fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:00
RiDo78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:59:
[...]

Wat ik wel eens bij iemand heb gezien is dat die persoon zulke plugs (in zijn geval de klikaanklikuit variant) gebruikte om stroom te besparen. Dus alle audio/video apparatuur in de woonkamer zat achter zo'n plug. Alles op zijn bureau zat achter zo'n plug, enz. De standby vermogens van de plugs vond hij opwegen tegen dat van al het sluipverbruik van de reguliere apparaten. Zijn reden was dus niet zozeer om iets aan te zetten, maar vooral om het uit te zetten, Hij had ook een afstandsbediening bij de voordeur waarmee hij met 1 druk alles.
Dat doe ik dus ook, met die Ledvance Osram ibood pluggen. Alle TV audio spullen zitten op een lange overspanning (etc.) beveiligde stekkerdoos, en die zit in die plug. En da's ok want ze zijn ca. 3,6kw gezekerd, dus een hele 16A groep.

Mijn instelling is 01.00 uur alles uit. Kans is klein dat er dan nog iemand TV kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RiDo78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:59:
[...]

Heerlijk, dat kopen zonder doel.

Maar bedenk je wel dat niet elk apparaat daarmee kan werken, zeker de nieuwe niet.
Mijn waterkoker schakelt bijvoorbeeld uit zodra er geen spanning meer op staat. En zonder spanning krijg je die ook niet aan. Dus de waterkoker klaarzetten zodat ik hem met een smart-plug in kan schakelen gaat m niet worden. Net als de Nespresso-machine.

Onze oude wasmachine kon daar wel tegen, die onthield waar hij gebleven was en ging na een stroomonderbreking vrolijk verder. De nieuwe wasmachine (met smart-functie, dat dan wel) gaat vrolijk in de pauze stand staan wachten tot iemand weer op de startknop drukt, maar dat mag ook via de app.

De oven heeft nauwelijks electronica, dus die zal wel aan gaan, maar ik vraag mij af of het vermogen van dat ding niet boven het toegestane vermogen van die smartplug uit komt.

Dat laatste heb ik wel van hem overgenomen, de Hue Dimmerswitch in de hal is zo ingesteld dat bij een lange druk (3 sec) op de uit-knop alle lampen in huis uitschakelt. Tuurlijk, dat kan ook via de locatiegegevens van de app, maar dat vind ik niet zo fijn werken.
Ha, ik had wel degelijk een doel hoor: die mechanische ventilatie. En aangezien één Philips stekker al net zo duur is als deze 4 samen was het vooral dat ik nu dacht 'ik vind vast nog wel een bestemming voor de rest'.

De 'uitzetoptie' voor een heel blok apparaten moest ik toevallig ook aan denken. Dat is wel een goede, dan kan ik alle audiovisuele apparatuur, en mijn computerhoek in zijn geheel uit zetten.

Jammer van die Nespresso. Misschien hebben ze dat expres zo ingebouwd zodat mensen voor die zwaar overpriced programmeerbare wifi-modellen gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:52
Met mijn Nespresso(Pixie) werkt het wel, alleen dan moet ik de plug wel tijdijg uitzetten, namelijk voordat de Nespresso in standby gaat anders blijft jhij in standby als de stroom er weer op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
RiDo78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:16:
[...]

Zo heb ik dat met iConnectHue ingesteld in de slaapkamer. Als je geen iPhone hebt dan ken je vast wel iemand met een iPhone. Het is een kwestie van app installeren, instellen en klaar. Eenmaal ingesteld heb je die iPhone niet meer nodig.

Je moet alleen wel opletten als je de oorspronkelijke Hue app gebruikt, je moet dan niets aanpassen op de configuratie van die dimmerswitch.
Ah, als het eenmalig is dan is dat nog wel een goed idee. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:57:
[...]
Jammer van die Nespresso. Misschien hebben ze dat expres zo ingebouwd zodat mensen voor die zwaar overpriced programmeerbare wifi-modellen gaan ;)
Die hebben ze volgens mij niet. Ze hebben wel een bluetooth model gehad (Expert) en voor zover ik weet was dat de enige. Maar die is inmiddels uit het assortiment.
peptalk schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:33:
Met mijn Nespresso(Pixie) werkt het wel, alleen dan moet ik de plug wel tijdijg uitzetten, namelijk voordat de Nespresso in standby gaat anders blijft jhij in standby als de stroom er weer op gaat.
Hoe weet je Nespresso dan welk formaat kopje hij moet tappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Zo, toch nog een keer een beroep doen op mensen hier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnPWhBBfV1LzbUUlP05T87kwLWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHwfqJ1VVFGWRkmpySFMFjQz.jpg?f=fotoalbum_large

Uit mijn verlaagd badkamerplafond heb ik zojuist de volgende dradenwirwar getrokken. Corresponderend met de foto:

- E: 12v transformator voor halogeenspotjes
- A (zwart) + B (blauwgroen) gaan via een soort lasklem naar de trafo en naar C (blauw) + D (zwart)
- C + D hing de plafonnière aan
- F loopt van trafo verder plafond in naar twee spotjes boven douche (niet op foto)

Zowel plafonnière als spotjes werden met één schakelaar in de muur bediend (dus alles aan of alles uit).

Graag zou ik hier weer een plafonnière ophangen maar dan met een hue-lamp erin. De spotjes zou ik het liefst ook via hue bedienen. Zet ik dan een zigbee inbouwschakelaar zoals deze vóór de trafo en bedien ik die schakelaar dan als ware het een lamp? Dan de plafoniere terug, e27 hue erin en ben ik er dan? Of zie ik iets over het hoofd / zijn er logischere methodes?

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 09-04-2021 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
RiDo78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:21:
[...]

Die hebben ze volgens mij niet. Ze hebben wel een bluetooth model gehad (Expert) en voor zover ik weet was dat de enige. Maar die is inmiddels uit het assortiment.

[...]

Ik denk dat hij doelt op een Nespresso voorverwarmen, maar dat je nog wel zelf op het knopje moet drukken. Anders wordt het inderdaad lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:18:
Graag zou ik hier weer een plafonnière ophangen maar dan met een hue-lamp erin. De spotjes zou ik het liefst ook via hue bedienen. Zet ik dan een zigbee inbouwschakelaar zoals deze vóór de trafo en bedien ik die schakelaar dan als ware het een lamp? Dan de plafoniere terug, e27 hue erin en ben ik er dan? Of zie ik iets over het hoofd / zijn er logischere methodes?
Ja in grote lijnen klopt dat. Wat je moet doen is het volgende:
* ga naar de meterkast, haal de stroom eraf, doe de meterkast op slot en neem de sleutel mee. (Better safe then sorry)
* haal A (zwart) en B (blauw) los en steek ze in nieuwe lasklemmen
* verbind ook C (blauw) met de lasklem van B (blauwj en D (zwart) met de lasklem van A.(zwart)
* verbind de lasklem A/C met een blauwe draad aan de buitenste N klem van de zigbee switch
* verbind de blauwe draad van de trafo met de andere N klem
* verbind de lasklem B/D met een zwarte draad aan de linker L klem van de zigbee-switch
* verbind de zwarte of bruine draad van de trafo met de OUT klem op de zigbee switch
* haal de oude schakelaar van de muur en verbind de zwarte en de bruine draad met elkaar door ze tezamen in 1 lasklem te drukken.
* zet op het uiteinde van draden C en D elk een eigen lasklem
* controleer of er nergens blank koper te zien is en dat er nergens een verbinding is tussen draden met verschillende kleuren. (Enige uitzondering is natuurlijk de bruin met zwart bij de schakelaar)
* zet de stroom er weer op
* koppel de zigbee module met de bridge en test of de spots het doen
* haal de stroom er weer af en duw alles weer boven het plafond. Natuurlijk laat je C en D bereikbaar.
* zet de stroom er weer op en test opnieuw. Gewoon om zeker te zijn dat alles nog goed is aangesloten na het gemor met de draden, trafo en zigbee switch.
* stroom er weer af
* hang nu de armatuur terug en sluit die aan. Let goed op dat je hem zo aansluit dat de zwarte draad op het contact onder de lamp komt en de blauwe draad op het schroefdraadcontact.
* Plaats een hue lamp
* koppel de lamp en test de lamp en de spotjes

Ps: gebruik dit soort lasklemmen (met hefboompjes): https://www.gamma.nl/asso...-grijs-10-stuks/p/B122922 Die zijn geschikt voor zowel harde als zachte kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:52
RiDo78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:21:

Verkeerde indruk gewekt. Hij gaat alleen aan, dus alleen zelf nog de knop indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RiDo78 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 01:54:
[...]

Ja in grote lijnen klopt dat. Wat je moet doen is het volgende:
* ga naar de meterkast, haal de stroom eraf, doe de meterkast op slot en neem de sleutel mee. (Better safe then sorry)
* haal A (zwart) en B (blauw) los en steek ze in nieuwe lasklemmen
* verbind ook C (blauw) met de lasklem van B (blauwj en D (zwart) met de lasklem van A.(zwart)
* verbind de lasklem A/C met een blauwe draad aan de buitenste N klem van de zigbee switch
* verbind de blauwe draad van de trafo met de andere N klem
* verbind de lasklem B/D met een zwarte draad aan de linker L klem van de zigbee-switch
* verbind de zwarte of bruine draad van de trafo met de OUT klem op de zigbee switch
* haal de oude schakelaar van de muur en verbind de zwarte en de bruine draad met elkaar door ze tezamen in 1 lasklem te drukken.
* zet op het uiteinde van draden C en D elk een eigen lasklem
* controleer of er nergens blank koper te zien is en dat er nergens een verbinding is tussen draden met verschillende kleuren. (Enige uitzondering is natuurlijk de bruin met zwart bij de schakelaar)
* koppel de zigbee module met de bridge en test of de spots het doen
* haal de stroom er weer af en duw alles weer boven het plafond. Natuurlijk laat je C en D bereikbaar.
* zet de stroom er weer op en test opnieuw. Gewoon om zeker te zijn dat alles nog goed is aangesloten na het gemor met de draden, trafo en zigbee switch.
* stroom er weer af
* hang nu de armatuur terug en sluit die aan. Let goed op dat je hem zo aansluit dat de zwarte draad op het contact onder de lamp komt en de blauwe draad op het schroefdraadcontact.
* Plaats een hue lamp
* koppel de lamp en test de lamp en de spotjes

Ps: gebruik dit soort lasklemmen (met hefboompjes): https://www.gamma.nl/asso...-grijs-10-stuks/p/B122922 Die zijn geschikt voor zowel harde als zachte kern.
Thx, topreactie! Dit sluit inderdaad aan op wat ik al dacht, maar fijn om het nog even goed uitgeschreven te zien icm de belangrijkste aandachtspunten. De lasklemmetjes ga iknallemaal vervangen, en draden even opnieuw goed strippen. Alles zit in een plafond onder oude restanten stuk-op-riet dus het latste wat ik wil is kans op kortsluiting en de gevolgen daarvan.

Overigens heb ik ook ontdekt dat de aardlekschakelaar in mijn meterkastq kapot is. Met het test-knopje gebeurt er niets en ook als ik hem handmatig omzet blijft alles gewoon aan. Denk dat daar een elektricien voor nodig is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wim-vdv
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 11:37

Op Android kan je dit regelen met de app All4hue.

Als je in deze app de "Rule" opzoek, waarmee de lamp wordt ingeschakeld, kan je een extra conditie maken met de tijd (b.v. van 6:00 tot 22:59) en bij acties schakel je de dag-scene in. Dan kopieer je deze "Rule" en verander je in deze kopie de tijd van 23:00 tot 5:59 en bij acties schakel je de nacht-scene in.

Op deze manier heb je twee Rules, één die werkt overdag en één voor 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Aloha,
Ik heb even een vraag waar ik niet uitkom.
Ik heb een ruimte "voortuin" met totaal 7 (soon:9...) Hue lampen er in.
Nu heb ik een bewegingssensor gemonteerd, e zou ik daar graag 3 lampen mee naar helder wit schakelen, en na 3 minuten weer naar de originele setting.

Ik kan echter alleen de hele ruimte "tuin" schakelen ipv enkele lampen. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? (zonder de voortuin in diverse ruimtes te gaan verdelen, want dat wil ik dus niet...

Dit probleem heb ik op meerdere plekken.

In de achtertuin heb ik diverse spots aan de wanden. Ik heb diverse spots in de bloembakken. Ook heb ik een aantal bamoe palen aan elkaar gemaakt en opgehangen, met een prikkabel er in en 6 stuks hue filament lampen er in welke ik ook separaat wil kunnen bedienen.

Het is een schitterend systeem, maar softwarematig erg beperkt/basic....

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:07
dutchlincoln schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:15:
Aloha,
Nu heb ik een bewegingssensor gemonteerd, e zou ik daar graag 3 lampen mee naar helder wit schakelen, en na 3 minuten weer naar de originele setting.

Ik kan echter alleen de hele ruimte "tuin" schakelen ipv enkele lampen. Iemand een idee hoe ik dat kan oplossen? (zonder de voortuin in diverse ruimtes te gaan verdelen, want dat wil ik dus niet...

In de achtertuin heb ik diverse spots aan de wanden. Ik heb diverse spots in de bloembakken. Ook heb ik een aantal bamoe palen aan elkaar gemaakt en opgehangen, met een prikkabel er in en 6 stuks hue filament lampen er in welke ik ook separaat wil kunnen bedienen.

Iemand tips?
Met de app Hue Essentials kun je per lamp een actie geven bij een bewegingssensor of dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim-vdv
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 11:37
Aloha,

Iemand tips?
Met All4hue kan je Rooms aanmaken (bij jou je hele tuin), maar ook Zones. In zo'n zone plaats je één of meerdere lampen uit je Room. Deze zone kan je dan apart bedienen, maar ook gelijk met de gehele Room.

Het Hue systeem is minder beperkt dan je denkt, alleen moet je andere apps gebruiken dan de standaard app. Met iconnecthue of all4hue kan je al veel meer mee instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

In de Hue app kun je daar toch gewoon je scenes voor gebruiken binnen je room? Kostte me ook even om het te ontdekken maar je gaat gewoon in de Hue app naar je room, daarbinnen schakel je dan alleen de lampen aan die je wilt. Die sla je dan als een scene op.

Deze scene kun je dan weer koppelen aan je bewegingssensor bij accessoires.

Of bedoel je iets anders/begrijp ik het dan verkeerd wat je wilt?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 15:20

Geen noodzaak om aparte apps te installeren zoals wordt gesuggereerd.

Je kunt in de officiele Hue app een zone aanmaken, waarin je de lampen stopt die je apart wil schakelen. Dat kan een gedeelte zijn van de lampen uit 1 kamer maar ook lampen uit verschillende kamers.
Die zone stel je dan in voor de bewegingsmelder.

De truc met meerdere scenes binnen de kamer is natuurlijk ook mogelijk, maar met zones blijft het m.i. overzichtelijker en later ook makkelijker aan te passen/uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wally2002 schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:01:
[...]

Geen noodzaak om aparte apps te installeren zoals wordt gesuggereerd.

Je kunt in de officiele Hue app een zone aanmaken, waarin je de lampen stopt die je apart wil schakelen. Dat kan een gedeelte zijn van de lampen uit 1 kamer maar ook lampen uit verschillende kamers.
Die zone stel je dan in voor de bewegingsmelder.

De truc met meerdere scenes binnen de kamer is natuurlijk ook mogelijk, maar met zones blijft het m.i. overzichtelijker en later ook makkelijker aan te passen/uit te breiden.
Ja precies. Zones zijn echt geniaal. Kamers zijn chill, maar zones binnen een kamer (of een zone die uit twee kamers bestaat, of uit sommige lampen in je huis uit alle kamers ofzo, volledig flexibel) maken het geheel veel flexibeler. Echt heel erg nice!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

zones zijn idd heel chill maar wat ik jammer vind is dat je bij je accessoires zoals een dimmer switch wel tot 2 kamers tegelijk kan programmeren maar wel maar 1 zone tegelijk.

Dus als je dan in zo’n scenario zit waarin je sommige lampen wel/niet wil inschakelen heb je in die gevallen meer aan scenes binnen een kamer, anders beperk je je switch maar tot een zone (tenzij dat voldoende voor je is natuurlijk)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan in zo'n geval toch een zone maken met alle lampen uit die twee kamers en die ene zone dan bedienen?

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 11-04-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

JvS schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:34:
Je kan in zo'n geval toch een zone maken met alle lampen uit die twee kamers en die ene zone dan bedienen?
Nouja dan heb je eigenlijk bijna een overkoepelende kamer weer over 2 kamers :P

Maar misschien denk ik dan te krampachtig in zones binnen kamers dan het concept verder te trekken dat zones ook uit meerdere lampen/kamers kunnen bestaan :X :+

Ik gebruik zones dus eigenlijk vooral wanneer ik maar enkele lampen wil bedienen binnen een kamer (dus lampen achter de bank is ‘zone bank’ binnen ‘kamer huiskamer’).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja dat doe ik ook. Lampen waar 3 hue lampen in zitten, maak ik ook als een zone. Maar met mijn muurschakelaar in mijn woonkamer bedien ik een zone met alle lampen in de huiskamer EN de lamp die boven in m'n hal boven de open trap zit (in een andere kamer).

Zones zijn de bom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyhenkie
  • Laatst online: 07-09 09:06
RiDo78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:20:
[...]

Zoals @boyhenkie al aangeeft zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee. Maar de beperking zit volgens mij meer in de hue-app dan in de dimmer zelf. Onder iConnectHue (Iphone only app) kun je elke knop van de oude dimmer naar wens instellen. Zelfs meerdere acties per knop. En ik denk (maar kan het niet testen) dat de nieuwe dimmer ook zo in te stellen is.

Dus is het meer een verhaal van de bedrukking op de switch en hoe dat met jouw instellingen past. Het is logischer om op de nieuwe switch de aan en uit functies op de bovenste button te zetten dan om uit op de 'hue'. knop te zetten.
@RiDo78 dat je de knoppen van de oude dimmer switch kunt programmeren heb ik ook gedaan in de Hue Essentails app wat heel goed werkt maar via deze app de nieuwe dimmer switch programmeren zoals de oude is mij (nog) niet gelukt....de nieuwe switch wordt ook nog als een oude weergegeven in de app dus de 4 knoppen--aan knop; dimmerknoppen en de uit knop en niet als de nieuwe 3 knoppen---aan/ uit knop een dimmerknop en hueknop.
Maar wie weet wat eventuele updates nog gaat brengen in een goede ( niet de HUE app) android app

:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Aloha,

Inderdaad een zone aanmaken met de lampen uit de voortuin, die al het standaard schakelmoment (zonsondergang?) van de hele tuin geschakeld worden. Voor de zone een scene aanmaken met alleen de lampen die fel wit moeten aangepast tov de standaard scene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-08 13:11

bord4kop

maximaal 100KB!

Heeft iemand nog een heel goed idee voor de inzet van een play bar?

Ik kan er werkelijks niks mee :X

Amiblight op mijn TV is voldoende.
Gaming doe ik niet aan met zo'n ding op de achtergrond.
de huidige sfeerverlichting is ruim voldoende. Wel even geprobeerd, maar het ding draagt niets bij
Als extra lichtpunt is het onvoldoende, te weinig opbrengst om bij te schijnen. Bovendien ist een lillik ding om zo neer te zetten ;(

Waar gebruiken jullie hem voor?

| Security Management |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Wij gebruiken ze thuis als nachtlampje, onder de plank die boven het hoofdeind aan de muur hangt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-08 14:18
Raindeer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:00:
Ik heb contact gehad met de Hue Helpdeks over de Hue Wandschakelaarmodule.. Een aantal dingetjes, die misschien ook leuk zijn voor anderen:
1. De single pack zijn nu beschikbaar via de Philips shop voor €39,99. Blijkbaar de komende 3 maanden alleen via deze shop.
2. De dubbelpack komen halverwege april (17?) weer in de Philips shop.
3. De module kan ook werken in een hotel schakeling met 2 knoppen, bv boven en beneden bij de trap of zoals bij mij in de keuken bij beide ingangen. Dan heb je dus wel 2 modules nodig. Bonus is dat je dan ook 6 verschillende scenes kunt specificeren ipv 3, maar of dat verstandig is, is een tweede.
4. De module kan ook gebruikt worden in een dubbele schakelaar. Dit is handig in situaties waar je schakelaar/knop hebt die gesplitst is bv voorkamer en achterkamer.
Met een beetje mazzel heb ik de boel dit weekend werkend, dan rapporteer ik wel terug of de realiteit gelijk is aan de theorie voor de hotelschakeling.
Nou, de bestelling is er nog steeds niet. Ik heb maar een ticket opengezet bij Philips. Dit omdat ik dit weekend een derde bestelde en deze vandaag bezorgd is. Philips heeft al gebeld dat de voorraad zeer beperkt is, maar dat dat niet verklaard waarom de eerste bestelling van 2 units niet verzonden is.

De derde is nodig omdat mijn echtgenote nu een Philips Hue-tic heeft. Ze is helemaal blij met de verschillende tinten wit in de keuken, bv "concentratie" voor als ze aan het koken is en als we eten iets stemmiger. Nu moet ook de woonkamer er aan geloven. De dimmers gaan er uit en er komen 4 white ambiance spotjes en een Ensis lamp. Wordt nog een dure hobby zo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:48

elsinga

=8-)

Goede WAF!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:29
Raindeer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:23:
[...]

Nou, de bestelling is er nog steeds niet. Ik heb maar een ticket opengezet bij Philips. Dit omdat ik dit weekend een derde bestelde en deze vandaag bezorgd is. Philips heeft al gebeld dat de voorraad zeer beperkt is, maar dat dat niet verklaard waarom de eerste bestelling van 2 units niet verzonden is.

De derde is nodig omdat mijn echtgenote nu een Philips Hue-tic heeft. Ze is helemaal blij met de verschillende tinten wit in de keuken, bv "concentratie" voor als ze aan het koken is en als we eten iets stemmiger. Nu moet ook de woonkamer er aan geloven. De dimmers gaan er uit en er komen 4 white ambiance spotjes en een Ensis lamp. Wordt nog een dure hobby zo 8)7
Ik wacht ook nog steeds op een dubbele. Afgelopen weekend gemaild, nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ben ik de enige die het vervelend vindt dat de v2 van de dimmer switch knoppen heeft die richting de bovenkant (voor de bovenste knop) en de onderkant (van de onderste knop) niet erg goed kunnen worden ingedrukt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Vanavond deel II van mijn hue-aanschaffen binnengekregen en geïnstalleerd. De badkamer is nu voorzien van een Hue Being plafondlamp en de bestaande niet-hue spotjes die op dezelfde schakelaar zaten zijn middels een icasa inbouwschakelaar ook 'slim' gemaakt (dank aan @RiDo78 voor de toelichting mbt aansluiten). Het geheel voorzien van nette lasklemmen en weer in het plafond gepropt (gat in inbouwplafond is nu wat groter). Vervolgens gepuzzeld hoe de 3 gaten zo te boren dat er minimaal twee in een houten deel kwamen ipv direct in lloze ruimte achter het gips (toch wat steviger dan opties met gipspluggen enzo). Schakelmateriaal uit de muur gehaald en draden aan elkaar gemaakt en de boel weer dicht met een tijdelijk afdekkapje. Hele operatie maar werkt nu helemaal naar behoren!

PS: Ik begrijp van collega's die verder zijn met domotica dan ik dat zo'n icasa inbouwschakelaar wel met Hue werkt maar niet met bijvoorbeeld Homekit. Voor nu voor mij niet relevant, maar klopt het dat ik met die nieuwe wall switch die hier genoemd wordt dat wél voor elkaar zou kunnen krijgen?

Tot slot de makkelijke zaken: nog een filament lamp voor een laatste tafellamp die nog niet hue was. En een bewegingssensor geïnstalleerd voor de overloop.

Volgende projecten:
- Alle achtergebleven lege schakel-ruimtes in de muur voorzien van stopcontacten met net afdekklepje. Denk dat ik maar even voor alle stopcontacten/schakelaar-plekken een nieuwe bestel in één mooie lijn. Heb nu her en der al wel wat zitten maar dat is wat ik nog had liggen en niet erg fraai.
- Eens een avondje goed bedenken hoe ik het precies wil inrichten qua scenes / zones / kamers / etc. Ik denk dat mijn overburen inmiddels echt niet meer snappen wat ik allemaal aan het doen ben met mijn lampen ;)
- en op langere termijn: de buitenverlichting.

Voor wat het waard is: qua ervaring trouwens blij met zowel Meerdanlicht als Beaumotica .. Allebei snel geleverd, niet zo snel als op de website staat. Wel vreemd dat Beaumotica op site zegt met PostNL te werken en ook het hele bestelproces daar naar gerefereerd wordt en dan het geheel uiteindelijk via DHL gaat. Maar zal wel met de drukte sinds corona te maken hebben?

Enige jammere is dat zowel alle bestellingen waar ik een dimmer bij kreeg (de Aurelle lamp, de Being lamp en het startpakket) voorzien zijn van de oude dimmerswitch. Maar kan mij voorstellen dat het even duurt voor de oude voorraden er doorheen zijn. De nieuwe vind ik er een stuk chiquer uitzien. Maar ik begrijp inmiddels dat de meningen er over verschillen. Ik heb nog te weinig geklikt en ingesteld om er iets van te vinden (op het uiterlijk na dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nb: als ik twee lampen heb in één ruimte en ik wil een scene waarbij alleen lamp 1 aan is en eentje waarbij alleen lamp 2 aan is, klopt het dat ik dat niet met de hue-dimmer v1 kan verzorgen en wel met de v2? (Of kan dat met v1 wel icm een andere app?)

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 14-04-2021 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:00:
PS: Ik begrijp van collega's die verder zijn met domotica dan ik dat zo'n icasa inbouwschakelaar wel met Hue werkt maar niet met bijvoorbeeld Homekit. Voor nu voor mij niet relevant, maar klopt het dat ik met die nieuwe wall switch die hier genoemd wordt dat wél voor elkaar zou kunnen krijgen?
Nee. Een normale schakelaar bestaat uit 2 delen, het gedeelte wat jij aanraakt (indrukt) wat tot gevolg heeft dat er binnen in die schakelaar een elektrisch contact aan of uit gaat. Dat geheel zijn wij gewend om een 'schakelaar' te noemen.

Bij Hue (en andere domotica) zijn die twee functies uit elkaar getrokken. Je hebt een bedieningsdeel die een signaal naar de bridge (of lamp) stuurt en een schakeldeel die signalen van een bridge ontvangt en fysiek schakelt. Door gebrek aan vakkennis worden beide delen nog steeds 'schakelaar' genoemd.

En om het dan nog verwarrender te maken komt Hue met hun 'Wall Switch', vrij vertaald, muurschakelaar. Is leuk, maar daardoor hebben ze de fysieke schakelaar nu in 3 stukken verdeeld: De bediening, de overbrenging en het fysieke schakelcontact. De wall switch monteer je namelijk op een bestaande schakelaar zodat de wall switch de stand van die schakelaar in de gaten houdt. Verander jij de stand van de schakelaar, dan stuurt de wall switch een signaal naar de bridge. Het is dan aan de bridge om er verdere acties aan te verbinden.
Nb: als ik twee lampen heb in één ruimte en ik wil een scene waarbij alleen lamp 1 aan is en eentje waarbij alleen lamp 2 aan is, klopt het dat ik dat niet met de hue-dimmer v1 kan verzorgen en wel met de v2? (Of kan dat met v1 wel icm een andere app?)
Dat is vooral een beperking van de standaard Hue app. Met iConnectHue heb ik bijvoorbeeld verschillende scenes op de 'aan' en 'uit' knoppen gezet:
- 1x drukken: keukenlicht aan / uit
- 2x aan: licht in dampkap aan / uit (keukenlicht gaat bewust aan / uit bij eerste keer indrukken, maar dat is instelbaar)
- lang (3 sec) drukken: enkel licht in de dampkap aan / uit.
De dimknoppen dimmen enkel het keukenlicht, de dampkap zit op een Hue stekker en is niet te dimmen. Ja het klopt, de dampkap doet het niet als het licht uit is, maar dat geeft voor ons niet.

Ik heb hier geen android apparaten dus weet niet wat de All4Hue app kan. Maar omdat hij hier in het topic regelmatig genoemd wordt denk ik dat die app je ook wel uit de brand kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
wim-vdv schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:44:
[...]

Op Android kan je dit regelen met de app All4hue.

Als je in deze app de "Rule" opzoek, waarmee de lamp wordt ingeschakeld, kan je een extra conditie maken met de tijd (b.v. van 6:00 tot 22:59) en bij acties schakel je de dag-scene in. Dan kopieer je deze "Rule" en verander je in deze kopie de tijd van 23:00 tot 5:59 en bij acties schakel je de nacht-scene in.

Op deze manier heb je twee Rules, één die werkt overdag en één voor 's nachts.
Alle rules zijn in het begin wat overweldigend, maar ik heb het precies zo ingesteld als ik wil. Dank voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Volgens mij lukt het mij niet in de standaard (of via Apple homekit) app om lampen na een een stroom-onderbreking op bepaalde tijden op een bepaalde lichtsterkte te laten schijnen. Volgens mij zou dit technisch prima mogelijk moeten zijn.

Ik zie 3 opties onder "Power-on behavior"
  • Default - 100% warm white
  • Power loss recovery (=hoe je het had ingesteld)
  • Customer (=vrij in te stellen - dus kan altijd anders zijn)
Is er niet een andere app waar je bij die customer-instelling ook een tijd-frame kan meegeven? Vind het namelijk vervelend dat 's nachts de toiletlampen vol aangaan (of overdag juist niet).

Nog een vraag
's nachts schakelen we de lampen uit via applewatch/iphone. Overdag willen we ze inschakelen via de wandschakelaar maar dat werkt natuurlijk niet. Eerst schakel je de lampen fysiek uit (power-on word actief) en daarna weer in (=last reminded setting die 0% velheid is ivm uitschakelen via iphone/watch). Iemand hier een slimme hack voor? Of is het slimste simeplweg instellen power-on behavior 50% velheid bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41
Iemand al de officiële wandschakelaars van Philips voorbij zien komen? Ik Google me wezenloos maar zie ze nog bij geen enkele webshop beschikbaar....https://tweakers.net/nieuws/176816/signify-brengt-hue-module-uit-die-in-muurschakelaars-kan-worden-gemonteerd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:08
Ik meen dat deze wandschakelaars enkel in de webshop van Hue zelf zouden worden verkocht. Ik heb er vrijdag twee besteld maar nog niks gehoord van verzending.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
jassie256 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:41:
Volgens mij lukt het mij niet in de standaard (of via Apple homekit) app om lampen na een een stroom-onderbreking op bepaalde tijden op een bepaalde lichtsterkte te laten schijnen. Volgens mij zou dit technisch prima mogelijk moeten zijn.
Ik denk niet dat een individuele lamp enig benul heeft van de tijd. De lampen draaien geen volledig OS want ze moeten meteen reageren bij een power-on. Meteen uitlezen wat de power-on behavior is, daarop acteren en zich zo snel mogelijk aanmelden op het Zigbee netwerk.
Is er niet een andere app waar je bij die customer-instelling ook een tijd-frame kan meegeven? Vind het namelijk vervelend dat 's nachts de toiletlampen vol aangaan (of overdag juist niet).
Het is de bedoeling dat je de Hue-lamp continu van spanning voorziet. Daar zijn ze op gemaakt. Ook het zigbee-netwerk vertrouwt op de lampen doordat elke lamp (of hij brand of niet) als een repeater werkt.

Wat je eigenlijk zou moeten doen is de lichtschakelaar in het toilet aanpassen, waarbij je verschillende opties hebt:
- Voorzie de bestaande schakelaar van een Hue Wall Switch module. Hiermee maak je die schakelaar 'smart'.
- Vervang de bestaande schakelaar door een Hue infrarood sensor
- Vervang de bestaande schakelaar door een Hue Dimmer Switch (V1 of V2) of Hue Tap
- Vervang de bestaande schakelaar door een Friends of Hue wandschakelaar.
Bij alle drie de opties moet je zorgen dat de Hue lamp(en) continu onder spanning blijven. Dat kan bijvoorbeeld door op de plek waar nu de schakelaar zit, de bruine en zwarte draad door te verbinden of door de lamp op de bruine draad aan te sluiten en de zwarte af te doppen.
Nog een vraag
's nachts schakelen we de lampen uit via applewatch/iphone. Overdag willen we ze inschakelen via de wandschakelaar maar dat werkt natuurlijk niet. Eerst schakel je de lampen fysiek uit (power-on word actief) en daarna weer in (=last reminded setting die 0% velheid is ivm uitschakelen via iphone/watch). Iemand hier een slimme hack voor? Of is het slimste simeplweg instellen power-on behavior 50% velheid bijv..
Zelfde als hierboven. Gebruik slimme schakelaars.

Die power-on instelling is een noodoplossing. Een paar jaar geleden had je die nog niet, dan ging een Hue lamp gewoon op volle sterkte branden zodra er spanning op stond. Daarmee wist je meteen dat een nieuwe lamp het deed en was hij te gebruiken voor mensen die 'gewoon een extra dure lamp' uit de winkel haalden zonder zich om Hue te bekommeren.

Dat had alleen wel een vervelend effect. Stel je voor dat je huis vol met Hue lampen hangt, je hele gezin 's nachts lekker op een oor ligt en er vindt een stroomonderbreking plaats. Stroom eraf, niets aan de hand. Stroom er terug op.... hele huis in fel licht en iedereen wakker. Of stel dat je 3 weken op vakantie gaat, bij vertrek doe je alle lampen uit en in de eerste nacht heb je even een stroomonderbreking. Staan bij thuiskomst nog alle lampen vol op te branden. Nu hebben we hier nauwelijks last van stroomonderbrekingen, maar er zijn zat regio's waar dat aan de orde van de dag is.

Ik denk dat dat het doel is van die power-on instelling. Dat je in kunt stellen wat er moet gebeuren als er even een hikje in de stroomvoorziening optreed. Bijvoorbeeld, alle lampen uit, behalve die op de overloop want die wordt gebruikt als nachtlampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laredo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:01:
Iemand al de officiële wandschakelaars van Philips voorbij zien komen? Ik Google me wezenloos maar zie ze nog bij geen enkele webshop beschikbaar....https://tweakers.net/nieuws/176816/signify-brengt-hue-module-uit-die-in-muurschakelaars-kan-worden-gemonteerd.html
In de Hue webshop. Dingen zijn wel akelig lastig te verkrijgen. Wat telefoontjes naar Signify hebben mij geleerd dat je de websites maar in de gaten moet houden en geluk moet hebben (deze periode).

Ik wil ze graag hebben, 7 stuks. Al mijn lampen zijn Hue, dus gaat perfect integreren en later nog met Home Assistant erbij voor wat slimmere dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Zijn bij de Hue shop gewoon op voorraad:
https://www.philips-hue.c...itch-module/8719514318045

Heb ze hier ook besteld en ondertussen geïnstalleerd, werkt erg goed. Installeren is ook geen rocket science gelukkig, kwestie van een paar draden doorverbinden met bijgeleverde lasdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
RiDo78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:50:
[...]

Ik denk niet dat een individuele lamp enig benul heeft van de tijd. De lampen draaien geen volledig OS want ze moeten meteen reageren bij een power-on. Meteen uitlezen wat de power-on behavior is, daarop acteren en zich zo snel mogelijk aanmelden op het Zigbee netwerk.

[...]

Het is de bedoeling dat je de Hue-lamp continu van spanning voorziet. Daar zijn ze op gemaakt. Ook het zigbee-netwerk vertrouwt op de lampen doordat elke lamp (of hij brand of niet) als een repeater werkt.

Wat je eigenlijk zou moeten doen is de lichtschakelaar in het toilet aanpassen, waarbij je verschillende opties hebt:
- Voorzie de bestaande schakelaar van een Hue Wall Switch module. Hiermee maak je die schakelaar 'smart'.
- Vervang de bestaande schakelaar door een Hue infrarood sensor
- Vervang de bestaande schakelaar door een Hue Dimmer Switch (V1 of V2) of Hue Tap
- Vervang de bestaande schakelaar door een Friends of Hue wandschakelaar.
Bij alle drie de opties moet je zorgen dat de Hue lamp(en) continu onder spanning blijven. Dat kan bijvoorbeeld door op de plek waar nu de schakelaar zit, de bruine en zwarte draad door te verbinden of door de lamp op de bruine draad aan te sluiten en de zwarte af te doppen.

[...]

Zelfde als hierboven. Gebruik slimme schakelaars.

Die power-on instelling is een noodoplossing. Een paar jaar geleden had je die nog niet, dan ging een Hue lamp gewoon op volle sterkte branden zodra er spanning op stond. Daarmee wist je meteen dat een nieuwe lamp het deed en was hij te gebruiken voor mensen die 'gewoon een extra dure lamp' uit de winkel haalden zonder zich om Hue te bekommeren.

Dat had alleen wel een vervelend effect. Stel je voor dat je huis vol met Hue lampen hangt, je hele gezin 's nachts lekker op een oor ligt en er vindt een stroomonderbreking plaats. Stroom eraf, niets aan de hand. Stroom er terug op.... hele huis in fel licht en iedereen wakker. Of stel dat je 3 weken op vakantie gaat, bij vertrek doe je alle lampen uit en in de eerste nacht heb je even een stroomonderbreking. Staan bij thuiskomst nog alle lampen vol op te branden. Nu hebben we hier nauwelijks last van stroomonderbrekingen, maar er zijn zat regio's waar dat aan de orde van de dag is.

Ik denk dat dat het doel is van die power-on instelling. Dat je in kunt stellen wat er moet gebeuren als er even een hikje in de stroomvoorziening optreed. Bijvoorbeeld, alle lampen uit, behalve die op de overloop want die wordt gebruikt als nachtlampje.
RiDo678 bedankt voor je heldere antwoord.
Doordat er onlangs de optie bij kwam "custom color" kreeg ik hoop dat een timer ook mogelijk zou worden >:)

Ik heb nog wel 2 Tradfri remotes liggen. Eens kijken wat ik daarmee kan. Alles vervangen is voor nu geen optie omdat we nog in een huurhuis zitten en ik niet teveel wil investeren hier.

Maar dan vraag ik mij nog steeds af - waar hoe/kan ik de volgende dingen instellen?
23u-7u = 30% felheid kleur X
7-23u = 80% felheid kleur Y

Zo ver zie ik in de HUE app alleen maar 1 specifiek moment om een scene of setting in te laten gaan (al dan niet gradually over 10 minuten). Misschien kijk ik scheef of ergens overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:37

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Ik wil graag beginnen met hue en ben aan het kijken voor een starterspakket. Sommige hebben twee dimmers in het pakket zitten, wat is hier het voordeel van? Een lijkt mij genoeg of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Dat hangt er toch maar vanaf in hoeveel ruimtes je een dimmer wilt gebruiken uiteindelijk?

Ik heb er zelf 4 in huis. Eentje voor de keuken + eetkamer, een in de huiskamer, een in de slaapkamer en een in het souterrain.

(Of het een rare keuze is voor puur een starterspakket, tsja, dat waarschijnlijk wel. Maar goed, mooi lokkertje om uit te breiden ws ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door LuNaTiC op 14-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:37

Rtoo

Youtube - Triple Dutch

Aha thanks! Duidelijk zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
jassie256 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 18:47:
[...]

RiDo78 bedankt voor je heldere antwoord.
Doordat er onlangs de optie bij kwam "custom color" kreeg ik hoop dat een timer ook mogelijk zou worden >:)

Ik heb nog wel 2 Tradfri remotes liggen. Eens kijken wat ik daarmee kan. Alles vervangen is voor nu geen optie omdat we nog in een huurhuis zitten en ik niet teveel wil investeren hier.
Ik denk niet dat die remotes gaan werken. De hue-bridge is redelijk kritisch op schakelaars. En wat betreft je huurhuis, ik kan natuurijk niet in je portemonnee kijken, maar een dimmer-switch is ongeveer 25 euro. Koop je de V1 dan heb je nog een installatieplaatje van een paar cent bij de bouwmarkt nodig. Vervolgens schroef je de schakelaar van de muur (vergeet niet eerst de stroom af te zetten), verbind je de bruine en zwarte draad door met een lasklem en plaats je de nieuwe dimmer over dat gat. De oorspronkelijke schakelaar berg je op (hint: in een plastic tas in de meterkast). Ga je verhuizen dan haal je de dimmer-switch weer van de muur en plaats je de oorspronkelijke schakelaar weer. De dimmer-switch neem je dan mee naar je volgende woning.
Maar dan vraag ik mij nog steeds af - waar hoe/kan ik de volgende dingen instellen?
23u-7u = 30% felheid kleur X
7-23u = 80% felheid kleur Y

Zo ver zie ik in de HUE app alleen maar 1 specifiek moment om een scene of setting in te laten gaan (al dan niet gradually over 10 minuten). Misschien kijk ik scheef of ergens overheen?
Simpel gezegd, dat kan niet. De Hue app biedt jouw de mogelijkheid om de lampen (in groep of individueel) met de hand te bedienen of een bepaalde scene te kiezen. Die scenes kun je altijd oproepen.

Wat je wel kunt doen is per tijdsslot een andere scene aan een button op een Hue Dimmerswitch-knop, Hue Tap-knop zetten. Of per tijdsslot een andere scene aanroepen als de Hue infrarood sensor iets waarneemt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je een andere app downloaden, de standaard Hue-app kan dat niet. Voor een Iphone of Ipad kun je bv. iConnectHue gebruiken. In dat geval stel je de lampen in zoals je het hebben wilt (30% felheid kleur X) en sla je dat op als scene. Daarna doe je hetzelfde voor de andere instelling (80% felheid kleur Y). Dan ga je naar de instellingen van de dimmer-switch en verwijder je alle acties op de aan-button. Vervolgens kun je aangeven dat je een verdeling op tijd wilt maken. Je stelt dan de tijden in 23u scene 1, 7 uur scene 2 en klaar!

Nog een tip, iConnectHue heeft ook een app voor de Apple Watch waarmee je ook net wat meer kunt dan met de standaard Hue app voor de watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
LuNaTiC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:27:
(Of het een rare keuze is voor puur een starterspakket, tsja, dat waarschijnlijk wel. Maar goed, mooi lokkertje om uit te breiden ws ;) )
Ideaal voor een trappenhuis. Dimmer beneden, dimmer boven en een of meer lampjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Ja dat kan ook nog ;)

Al vind ik in de gang en op de overlopen juist de bewegingssensoren ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
RiDo78 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:50:
[...]

Ik denk niet dat die remotes gaan werken. De hue-bridge is redelijk kritisch op schakelaars. En wat betreft je huurhuis, ik kan natuurijk niet in je portemonnee kijken, maar een dimmer-switch is ongeveer 25 euro. Koop je de V1 dan heb je nog een installatieplaatje van een paar cent bij de bouwmarkt nodig. Vervolgens schroef je de schakelaar van de muur (vergeet niet eerst de stroom af te zetten), verbind je de bruine en zwarte draad door met een lasklem en plaats je de nieuwe dimmer over dat gat. De oorspronkelijke schakelaar berg je op (hint: in een plastic tas in de meterkast). Ga je verhuizen dan haal je de dimmer-switch weer van de muur en plaats je de oorspronkelijke schakelaar weer. De dimmer-switch neem je dan mee naar je volgende woning.

[...]

Simpel gezegd, dat kan niet. De Hue app biedt jouw de mogelijkheid om de lampen (in groep of individueel) met de hand te bedienen of een bepaalde scene te kiezen. Die scenes kun je altijd oproepen.

Wat je wel kunt doen is per tijdsslot een andere scene aan een button op een Hue Dimmerswitch-knop, Hue Tap-knop zetten. Of per tijdsslot een andere scene aanroepen als de Hue infrarood sensor iets waarneemt. Om dat voor elkaar te krijgen moet je een andere app downloaden, de standaard Hue-app kan dat niet. Voor een Iphone of Ipad kun je bv. iConnectHue gebruiken. In dat geval stel je de lampen in zoals je het hebben wilt (30% felheid kleur X) en sla je dat op als scene. Daarna doe je hetzelfde voor de andere instelling (80% felheid kleur Y). Dan ga je naar de instellingen van de dimmer-switch en verwijder je alle acties op de aan-button. Vervolgens kun je aangeven dat je een verdeling op tijd wilt maken. Je stelt dan de tijden in 23u scene 1, 7 uur scene 2 en klaar!

Nog een tip, iConnectHue heeft ook een app voor de Apple Watch waarmee je ook net wat meer kunt dan met de standaard Hue app voor de watch.
Super. Dan word het inderdaad toch gewoon een paar dimmer switches kopen. Was altijd beetje huiverig omdat ze natuurlijk niet wast zitten en de “lichtknop “ dan door het huis gaat slingeren. Maar netjes voor de oude schakelaar hangen lijkt mij top.
Ga ook iconnecthue eens goed bekijken.

Toegevoegd: Is het grote voordeel van de wal switch tov de dimmer switch dat het er als normaal uitziet voor de medebewoners/visite? Want verder heeft een dimmer switch meer functies en is voor de helft van de prijs te krijgen (en daadwerkelijk verkrijgbaar)

[ Voor 5% gewijzigd door jassie256 op 14-04-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 20:52
Ze zijn momenteel alleen verkrijgbaar in de Hue shop maar ze zijn niet altijd op voorraad. Ik heb ze drie weken geleden besteld en geluk gehad dat ze meteen geleverd konden worden.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat andere webshops ze in de zomer gingen leveren, maar ik weet niet meer waar ik dat zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:53
lexvo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 21:59:
[...]

Ze zijn momenteel alleen verkrijgbaar in de Hue shop maar ze zijn niet altijd op voorraad. Ik heb ze drie weken geleden besteld en geluk gehad dat ze meteen geleverd konden worden.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat andere webshops ze in de zomer gingen leveren, maar ik weet niet meer waar ik dat zag.
Ze worden in de eerste drie maanden na de introductie alleen door de HUE shop verkocht.
Waarschijnlijk omdat de voorraad/toelevering beperkt is.

Ik heb er vorige week woensdag een paar besteld maar nog niks ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:54
Iemand die mij kan vertellen wat het bereik van de bewegingsmelder is in de praktijk?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 19:40
Ik heb gisteren de strip gekocht, komt morgen binnen. De strip is 2 meter pas nét onder m’n tv meubel, dus dat is top. Het mooiste is denk ik om de strip aan de onderkant zo ver mogelijk tegen de muur te plakken, denk ik? Wat raden jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WZwM9wXXdYYmScgRFis0Vc11X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7TrQadZqWoZvzhfTEwosHXI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48
DBreda schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:59:
Ik heb gisteren de strip gekocht, komt morgen binnen. De strip is 2 meter pas nét onder m’n tv meubel, dus dat is top. Het mooiste is denk ik om de strip aan de onderkant zo ver mogelijk tegen de muur te plakken, denk ik? Wat raden jullie aan?

[Afbeelding]
Ja, inderdaad zo ver mogelijk tegen de muur... omdat je anders misschien een reflectie op de vloer te zien krijgt vanaf de bank. Denk ik.

Veel plezier met je strip!

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:48
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:27:
Iemand die mij kan vertellen wat het bereik van de bewegingsmelder is in de praktijk?
Ik weet dat de theoretische afstand 5M is... in de praktijk geen idee.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:27:
In de hal hier haal net 5 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
B-Force schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:10:
[...]

In de hal hier haal net 5 m
Thanks. En reageren ze een beetje vlotjes??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:02:
[...]

Heb niks te klagen. Ze doen perfect wat ze moeten doen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Ter info/inspiratie:

Ik ben zelf ook net gestart maar heb wel mijn hele huis in een keer hue gemaakt. Als je hue lampen gebruikt dan gebruik je normaliter niet meer je bestaande schakelaars (want als je die uit zet gaat de stroom eraf en kan je de lamp met de app of dimmer ook niet meer aanzetten). Dat betekent dat je een aantal opties hebt, zoals:
- dimmerswitch (of andere slimme schakelaar) aan de muur zodat je fysiek (en zonder mobiel) kan bedienen.
- bewegingssensoren en/of op tijd ingestelde lampen zodat je geen fysieke knop nodig hebt.
- oplossingen waarbij je de bestaande schakelaar slim maakt.
- of een combinatie van het bovenstaande

Wat ik gedaan heb is:
- alle bestaande schakelaar weggegaald (draden permanent aan elkar gemaakt zodat de lamp altijd stroom heeft), is bewegingssensoren voor wc en gangen.
- een aantal plekken waar schakelaar zat voorzien van een stopcontact (alleen waar dat handig is)
- de gangen en wc voorzien van bewegingsensor. Daar heb ik geen schakelaar meer nodig. In het uitzonderlijke geval dat ik iets met die map wil wat afwijkt van wat de bewegingsensor doet pak ik mijn app.
- slaapkamer , woonkamer, badkamer en keuken een dimmerswitch aan de muur gehangen op plek van oude schakelaar (valt mooi over het “gat”, vooral versie 2.0)

Ik heb dus 4 dimmerswitches in totaal.

Let wel op: er is net een nieuw type dimmerswitch, maar voor zover ik nu heb ervaren zit die nog in geen enkel startpakket en ook niet bij armaturen waar je een dimmer bij krijgt. Hoeft niet perse een probleem te zijn (de meningen zijn verdeeld over of 1 of 2 fijner is) maar wel handig om te realiseren. Bij de armaturen van philips krijg je meestal ook een dimmer , maar niet altijd. Bij de spotjes in ieder geval niet.

Verder loont het om even goed te bedenken wat je allemaal wilt en dan te berekenen wel startpakket je het grootste voordeel geeft icm wat je toch al moet/wilt kopen.

Heel veel succes en plezier met starten met hue 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
Toppe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:02:
[...]

Zols HarmoniuousVibe ook aangeeft werkt het prima. Enige is dat ze kort na uitschakelen niet altijd direct weer reageren, dit is bekend en wordt hopelijk binnenkort een keer opgelost door Hue. Maar in 99% van de keren werkt het super, ik ga nooit meer terug naar schakelaars in doorgaande routes of ruimtes waar je kort bent (gang, overloop, maar ook inloopkast en bijkeuken)

[ Voor 0% gewijzigd door B-Force op 16-04-2021 09:32 . Reden: zpelvauten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
DBreda schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:59:

[Afbeelding]
Als je de ledstrip sec aan de onderkant van het meubel plakt, zo dicht mogelijk tegen de muur dan krijg je lichtvlekken van de afzonderlijke leds op de muur te zien en bij een gladde vloer kun je wat weerspiegeling van de leds hebben.
Ik zou de ledstrip persoonlijk in een aluminium ledstrip profiel plakken met daar overheen een opalen afdekkap. Hierdoor krijg je egaal strijklicht en heb je ook minder spiegeling op de vloer.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Theo74 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:32:
[...]

Als je de ledstrip sec aan de onderkant van het meubel plakt, zo dicht mogelijk tegen de muur dan krijg je lichtvlekken van de afzonderlijke leds op de muur te zien en bij een gladde vloer kun je wat weerspiegeling van de leds hebben.
Ik zou de ledstrip persoonlijk in een aluminium ledstrip profiel plakken met daar overheen een opalen afdekkap. Hierdoor krijg je egaal strijklicht en heb je ook minder spiegeling op de vloer.
Heb hem ook onder een kast geplakt maar heb hier geen last van, zowel niet op 5% of 100% helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Je ziet het inderdaad wel dat er individuele leds in zo'n strip zitten, ook in de reflectie van iets als laminaat. Niet echt storend in mijn optiek maar het hangt ook af van de afstand tussen de strip en de reflecterende oppervlakte.

Voor de plaatsing zou ik kiezen op ongeveer 1/3 de diepte van je meubel van de muur. Helemaal tegen de muur is in mijn optiek ook niet fraai omdat je vanaf de zijkant wel degelijk ziet waar de strip ongeveer geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal plafondlampen met meerdere GU10 fittingen daarin. Volgens mij kun je die niet groeperen in de Hue app? (Wel in de Apple Home app)
Hoe gaan jullie daarmee om?

[ Voor 172% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 16-04-2021 11:12 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verschillende zones/kamers gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:03
Valorian schreef op donderdag 15 april 2021 @ 22:25:
[...]

Ter info/inspiratie:

Ik ben zelf ook net gestart maar heb wel mijn hele huis in een keer hue gemaakt. Als je hue lampen gebruikt dan gebruik je normaliter niet meer je bestaande schakelaars (want als je die uit zet gaat de stroom eraf en kan je de lamp met de app of dimmer ook niet meer aanzetten). Dat betekent dat je een aantal opties hebt, zoals:
- dimmerswitch (of andere slimme schakelaar) aan de muur zodat je fysiek (en zonder mobiel) kan bedienen.
- bewegingssensoren en/of op tijd ingestelde lampen zodat je geen fysieke knop nodig hebt.
- oplossingen waarbij je de bestaande schakelaar slim maakt.
- of een combinatie van het bovenstaande
...
Wat is eigenlijk het gedrag als je een bewegingsmelder en schakelaar combineert?
Als lamp ingeschakeld is door schakelaar, wordt deze dan uitgeschakeld bij geen beweging en/of voldoende licht?

Ik heb Hue in de hele woonkamer/keuken. Nog geen bewegingsmelders. Zit er nu aan te denken om wall modules en bewegingsmelders te kopen en ook de hal en wc te voorzien van hue. Ik denk dat het nog niet echt prettig is om alles met alleen bewegingsmelders te regelen... of zijn er andere ervaringen?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
RaymondD schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:15:
[...]

Wat is eigenlijk het gedrag als je een bewegingsmelder en schakelaar combineert?
Als lamp ingeschakeld is door schakelaar, wordt deze dan uitgeschakeld bij geen beweging en/of voldoende licht?

Ik heb Hue in de hele woonkamer/keuken. Nog geen bewegingsmelders. Zit er nu aan te denken om wall modules en bewegingsmelders te kopen en ook de hal en wc te voorzien van hue. Ik denk dat het nog niet echt prettig is om alles met alleen bewegingsmelders te regelen... of zijn er andere ervaringen?
De bewegingsmelder werkt op zichzelf en gaat aan bij beweging. Met schakelaar kan je de lamp apart bedienen. Als de lamp aangezet is met schakelaar en je komt in de zone van de sensor dan gaat er een signaal heen met “aan” maar de lamp is al aan dus er gebeurt niets. Als je in een zone staat en de lamp gaat aan door sensor en je zet hem met schakelaar of app bewust uit dan gaat ie overigens niet meteen weer aan. Pas als je uit de zone gaat en er weer in. Kennelijk “begrijpt” het systeem dat je de lamp dan uit wil en dat ie hem niet meteen weer aan zet omdat je daar nog loopt.

Verder kan je de sensor ook programmeren, op gevoeligheid. Wil je hem bijvoorbeeld altijd laten werken dan kan dat, maar als je bij bepaalde hoeveelheid daglicht geen werking wil ook, dat is instelbaar.

Met “schakelaar” bedoel ik overigens de hue-schakelaaar of app, voor de volledigheid. Dus niet de bestaande muurschakelaar. Maar dat lijkt mij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ik heb zowel in mijn wc als keuken een hue dimmer en bewegingssensor. Doordat er op verschillende tijden andere scenes getriggerd worden door de sensor, is het wel eens nodig om dat met de dimmer te overrulen, met name feller zetten. Dat werkt voor mij prima, het duurt even voor de sensor zijn scene weer inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Toppe schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:35:
[...]

Heb hem ook onder een kast geplakt maar heb hier geen last van, zowel niet op 5% of 100% helderheid.
Kan goed hoor, is per geval specifiek. Wel blijft het een feit dat ledstrips in een aluminium profiel betere koeling hebben, rechter liggen en met opalen kap egaler licht geven.
Zeker de HUE ledstrip welke met scene 'Helder' al snel warmwit, koelwit en groen leds activeerd kan het een kermis van vlekken en/of spiegeling worden. Achter opaal wordt dit iets meer homogeen en rustiger licht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 13:57
April 14, 2021
Software update 1944102110 (Hue Bridge v2)
This update includes the following:
Improved performance and reliability of the system

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 20:07
Ik heb een aantal inbouwspots met hue die ik doorgaans gewoon aan/uit zet via de bestaande (stroom)wandschakelaar.
Heb nu sinds kort ook de hue vloerlamp; echter zou ik die graag aan/uit willen laten schakelen in-sync met een andere hue spot. Is dit überhaupt mogelijk? Of alleen met een werkelijke hue remote knop?

//

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
man-o-script schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:44:
Ik heb een aantal inbouwspots met hue die ik doorgaans gewoon aan/uit zet via de bestaande (stroom)wandschakelaar.
Heb nu sinds kort ook de hue vloerlamp; echter zou ik die graag aan/uit willen laten schakelen in-sync met een andere hue spot. Is dit überhaupt mogelijk? Of alleen met een werkelijke hue remote knop?
Daar heb je echt een Hue dimmerswitch, tap of iets dergelijks voor nodig.

En ik denk dat je dan het meeste geholpen bent met de Hue wall switch die je op je wandschakelaar aansluit. Dan moet je wel de bruine en de zwarte draad die op die schakelaar zaten met elkaar doorverbinden door middel van een lasklemmetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 19:40
Ik heb de strip een paar cm van de muur geplakt. Mijn eerste Hue lamp, dus de verslaving kan beginnen :)

Ik stoor mij overigens niet zo aan de reflectie, al staat hij op onderstaande foto wel iets te fel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SusN7Q35BSk0xNEKoRHAK0GWkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XESjNGNZ95geFCSmtfCi2l3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door DBreda op 16-04-2021 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:42
DBreda schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 21:43:
Ik heb de strip een paar cm van de muur geplakt. Mijn eerste Hue lamp, dus de verslaving kan beginnen :)

Ik stoor mij overigens niet zo aan de reflectie, al staat hij op onderstaande foto wel iets te fel.

[Afbeelding]
Erg fraai hoor, nu nog een nieuwe Ambilight TV en het plaatje is compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJvdK
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik heb in de schuur enkele led armaturen achter een gewone lichtschakelaar. Ik denk dat er wel een oplossing is om een fysieke schakelaar te houden maar de lampen wel smart te maken. Ik zie een Robb inbouw schakelaar als ik google. Dat zou dan in combinatie met een Hue opbouw schakelaar moeten. Zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
HJvdK schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 09:55:
Ik heb in de schuur enkele led armaturen achter een gewone lichtschakelaar. Ik denk dat er wel een oplossing is om een fysieke schakelaar te houden maar de lampen wel smart te maken. Ik zie een Robb inbouw schakelaar als ik google. Dat zou dan in combinatie met een Hue opbouw schakelaar moeten. Zijn er nog andere opties?
Voor een schuur zou ik niet moeilijk doen en gewoon die robb inbouwschakelaar pakken + hue dimmerswitch. Waarom zou je de originele schakelaar ook willen behouden? Alternatief is nog alles via bewegingsensor (en dus met inbouwschakelaar). Tot slot zou je de lamp ook goedkoop smart kunnen maken door ergens een smart stekkerblokje tussen te doen. Maar in alle gevallen is een niet-smart schakelaar ertussen houden ern onhandigheid. Die zet je dan een keer uit automatisme uit en dan werkt het smartdeel niet meer.

O ja, en met die nieuwe “wall switch” die hierboven genoemd wordt ben je er ook denk ik?

En als je wilt tweaken: klik aantal pagina’s terug en je vindt een artikel over hoe een oude schakelaar te solderen aan ern hue button geloof ik

[ Voor 10% gewijzigd door Valorian op 17-04-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muggie
  • Laatst online: 13:05

Muggie

8 pm

We zijn aan het kijken naar de Hue Ensis hanglamp, nou lezen we in de reviews dat er exemplaren zijn waar een piep komt uit de lamp zelf of uit het plafondgedeetle. Nou is het vaak zo dat je meestal de mindere verhalen op internet leest dus ik ben benieuwd of hier ook ervaringen zijn met deze lamp waarbij helemaal geen geluid uit de onderdelen komt.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Gek dat de pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule (2-pack) of pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule nog maar amper te koop zijn.

Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat ze vanaf maart te koop zijn of ben ik nog te vroeg?

Dit lost mijn frustratie op die ik momenteel heb met Philips Hue, wanneer iemand de schakelaar uitzet werkt de app niet meer omdat de lamp geen stroom krijgt op dat moment, dit lost dat probleem op. Waardoor je de huidige schakelaars gewoon kunt behouden en iemand anders (lees mijn vriendin) gewoon gebruik kan blijven maken van de schakelaars en ik van de Hue App/Home Assistant.

[ Voor 6% gewijzigd door Gynnad op 17-04-2021 15:55 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Gynnad schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:54:
Gek dat de pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule (2-pack) of pricewatch: Philips Hue wandschakelaarmodule nog maar amper te koop zijn.

Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat ze vanaf maart te koop zijn of ben ik nog te vroeg?

Dit lost mijn frustratie op die ik momenteel heb met Philips Hue, wanneer iemand de schakelaar uitzet werkt de app niet meer omdat de lamp geen stroom krijgt op dat moment, dit lost dat probleem op. Waardoor je de huidige schakelaars gewoon kunt behouden en iemand anders (lees mijn vriendin) gewoon gebruik kan blijven maken van de schakelaars en ik van de Hue App/Home Assistant.
Je kan ze in de Philips Hue store al krijgen, al zijn ze vaak niet op voorraad : https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:29
Gynnad schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:54:

In eerste instantie alleen via de eigen webshop zijn ze te krijgen. Is hier ook al een paar keer benoemd ;) had een duo pack besteld. Die zijn gisteren eindelijk na meer dan een maand geleverd *O* *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Muggie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:39:
We zijn aan het kijken naar de Hue Ensis hanglamp, nou lezen we in de reviews dat er exemplaren zijn waar een piep komt uit de lamp zelf of uit het plafondgedeetle. Nou is het vaak zo dat je meestal de mindere verhalen op internet leest dus ik ben benieuwd of hier ook ervaringen zijn met deze lamp waarbij helemaal geen geluid uit de onderdelen komt.
Gewoon kopen, als ie piept terug sturen onder garantie !

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:58
Muggie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:39:
Heb em hier al drie maanden hangen. Topding! Geen enkele piep. Wel ff opletten als je em ‘full nuke’ aanzet...3500 lumen in your face 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddjnge
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-10-2023
Het monteren van de fugato spot wil mij nog niet helemaal lukken. De originele bevestiging is te kort om deze te kunnen monteren in/op de plafonddoos.

Weet iemand hoe dit op te lossen zodat de spot wel gecentreerd gemonteerd kan worden? Dit is geen kijk zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WehDvWjqKLiZyXqJVSVGSsO8KuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwxbI6mlrjKSpSkwyymxNhnv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Ddjnge op 18-04-2021 15:52 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddjnge
Theo74 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:18:
[...]

Kan goed hoor, is per geval specifiek. Wel blijft het een feit dat ledstrips in een aluminium profiel betere koeling hebben, rechter liggen en met opalen kap egaler licht geven.
Zeker de HUE ledstrip welke met scene 'Helder' al snel warmwit, koelwit en groen leds activeerd kan het een kermis van vlekken en/of spiegeling worden. Achter opaal wordt dit iets meer homogeen en rustiger licht.
Altijd fijn zulke info. Dankjewel.

Ik zit ook al enige tijd te denken om een strip te plaatsen echter doordat de vage indeling van de woonkamer kan het meubel niet gecentreerd staan tov de wand. Wat denken jullie wat het mooiste dan kan zijn?

Onderste meubel en dan maar niet gecentreerd tov van de wand of een variant (hoekprofielAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAwQ6xVTE1-ru30u838-GRUngvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zPhFKHbmyyLxvORRc134z7E.jpg?f=fotoalbum_large) in een strip over de gehele lengte van de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ddjnge schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:48:
Het monteren van de fugato spot wil mij nog niet helemaal lukken. De originele bevestiging is te kort om deze te kunnen monteren in/op de plafonddoos.

Weet iemand hoe dit op te lossen zodat de spot wel gecentreerd gemonteerd kan worden? Dit is geen kijk zo.

[Afbeelding]
Eerst de originele ABB centraaldoosdeksel op de centraaldoos (terug)schroeven en op deze kunstof deksel met korte spaansplaatschroefjes de u-beugel van de Fugato schroeven.
Houd je evengoed toch een lelijke rand rondom de centraaldoos/Fugato voet dan kun je i.p.v. de centraaldoosdeksel een rond wit centraaldoos afdekplaatje maken wat iets meer over de centraaldoos steekt.
Dan schroef je hier de Fugato op en ben je de naad met de centraaldoos kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Ddjnge schreef op zondag 18 april 2021 @ 15:58:
[...]

Altijd fijn zulke info. Dankjewel.

Ik zit ook al enige tijd te denken om een strip te plaatsen echter doordat de vage indeling van de woonkamer kan het meubel niet gecentreerd staan tov de wand. Wat denken jullie wat het mooiste dan kan zijn?

Onderste meubel en dan maar niet gecentreerd tov van de wand of een variant (hoekprofiel[Afbeelding]) in een strip over de gehele lengte van de wand?
Dat kan een lastige zijn omdat het onderste meubel tegen de wand zit en dus geen licht tot de grond doorlaat als je onder het bovenste meubel een ledstrip maakt. Ik zou daardoor waarschijnlijk voor een ledstrip onder beiden meubels kiezen en met de dimstand van de ledstrips spelen waardoor je niet té veel licht hebt.
Opbouw ledstripprofielen laten zijwaards geen licht door omdat de ledstrip in het u-profiel van het ledstripprofiel ligt. Opaal deksel er op en hebt mooi egaal licht. Ik zou zwart ledstripprofiel nemen, past er mooi bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddjnge
Theo74 schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:03:
[...]
Eerst de originele ABB centraaldoosdeksel op de centraaldoos (terug)schroeven en op deze kunstof deksel met korte spaansplaatschroefjes de u-beugel van de Fugato schroeven.
Houd je evengoed toch een lelijke rand rondom de centraaldoos/Fugato voet dan kun je i.p.v. de centraaldoosdeksel een rond wit centraaldoos afdekplaatje maken wat iets meer over de centraaldoos steekt.
Dan schroef je hier de Fugato op en ben je de naad met de centraaldoos kwijt.
Even voor mijn beeldvorming, dat is dit https://www.elektrobode.n...xtra-vlak-1spa007161f0200

, wat stom. Ondanks dat het wellicht nog deels zichtbaar is het vele malen mooier dan het huidige inderdaad! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddjnge
Theo74 schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:07:
[...]

Dat kan een lastige zijn omdat het onderste meubel tegen de wand zit en dus geen licht tot de grond doorlaat als je onder het bovenste meubel een ledstrip maakt. Ik zou daardoor waarschijnlijk voor een ledstrip onder beiden meubels kiezen en met de dimstand van de ledstrips spelen waardoor je niet té veel licht hebt.
Opbouw ledstripprofielen laten zijwaards geen licht door omdat de ledstrip in het u-profiel van het ledstripprofiel licht. Opaal deksel er op en hebt mooi egaal licht. Ik zou zwart ledstripprofiel nemen, past er mooi bij.
Betwijfel of het mooi is, maar kan het eens testen. Betreft de profiel; ik dacht als het een hoek betreft licht die over de gehele lengte waardoor je juist wat sfeer creëert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k3tR5j2f3P4HxXv22sNQQwv93g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rizq85647rYcb8elu0HL3wzU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphiess
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-02-2024
Zojuist mijn eerste Hue product gemonteerd. Omdat dit het eerst product is heb ik nog geen bridge aangeschaft. Ik wil via de app de spots afzonderlijk bedienen, echter lukt dit mij niet. Kan iemand mij hier in helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHojsmQDEBf4IKnroFDXXjOVPSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daFYMOoND1Ek50tpcFD5YQcG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Murphiess op 18-04-2021 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 15:20
Murphiess schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:09:
Zojuist mijn eerste Hue product gemonteerd. Omdat dit het eerst product is heb ik nog geen bridge aangeschaft. Ik wil via de app de spots afzonderlijk bedienen, echter lukt dit mij niet. Kan iemand mij hier in helpen?
iets meer info is wel gewenst.
Gebruik je de aparte Bluetooth app?
worden de lampen wel gezien in de app?
Pagina: 1 ... 7 ... 85 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic