[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
CarpeVentum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Ja, dat begrijp ik. M'n wens is dus vooral dat de verlichting onder de keukenkasten meegaat met de normale schakelwipper. Ik overweeg wel een slimme schakelaar (misschien de friends of hue schakelaar van gira), maar volgens mij wordt het al snel vrij complex...
Complex is niet direct het juiste woord, eerder duurder. Je kunt de rest van de keukenverlichting voorzien van HUE lichtbronnen, of schakelen met een losse Zigbee/HUE schakelactor of dimmer en dat geheel achter een FoH schakelaar zetten.
Dit soort situaties hebben HUE gebruikers wel vaker en kan zelfs omslaan in een verslaving, om steeds meer verlichting en schakelingen via HUE te laten lopen.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Anoniem: 1441478 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:43:
[...]
Echter heb ik de bridge al besteld en zou vandaag binnen moeten komen. Ik weet nog niet of ik hem in het zicht wil of achter mijn tvmeubel.
Bij mij hangt dat ding vlak bij mijn router in de meterkast. Hoef ik namelijk geen netwerkkabel te trekken.
Dat ding zit ook maar 1 knop op, en die gebruik je als je een nieuwe app of telefoon/tablet wilt koppelen. Praktisch nooit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Ben inmiddels ook behoorlijk hooked aan philips hue, na mijn 3e bestelronde is nagenoeg mijn hele huis alles vervangen. De keuken voeg ik nog een bewegingssensor toe. Wat ik nog mis is dat afhankelijk van het tijdstip automatisch een bepaalde preset gekozen wordt. Ik heb al een tijdje gezocht maar kan niet vinden of dit kan. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:43:
Ben inmiddels ook behoorlijk hooked aan philips hue, na mijn 3e bestelronde is nagenoeg mijn hele huis alles vervangen. De keuken voeg ik nog een bewegingssensor toe. Wat ik nog mis is dat afhankelijk van het tijdstip automatisch een bepaalde preset gekozen wordt. Ik heb al een tijdje gezocht maar kan niet vinden of dit kan. Iemand een idee?
Als je iPhone of iPad hebt kun je iConnectHue proberen. Die kan dat onderscheid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Theo74 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:42:
[...]

Complex is niet direct het juiste woord, eerder duurder. Je kunt de rest van de keukenverlichting voorzien van HUE lichtbronnen, of schakelen met een losse Zigbee/HUE schakelactor of dimmer en dat geheel achter een FoH schakelaar zetten.
Dit soort situaties hebben HUE gebruikers wel vaker en kan zelfs omslaan in een verslaving, om steeds meer verlichting en schakelingen via HUE te laten lopen.
Guilty

@CarpeVentum Ik heb een Hue Aurelle paneel hangen en heb de 6 domme ledspotjes waar ik wel tevreden mee ben slim gemaakt met een zigbee inbouwdimmer. Ik heb 1 normale schakelaar met philips wall module (gouden uitkomst als je van lekker ouderwets voelende schakelaars houdt) en die schakelt tussen 3 scenes in de keuken.

De oplossing is altijd: Meer Hue :)

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 30-03-2021 22:26 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:34
Jag schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:43:Wat ik nog mis is dat afhankelijk van het tijdstip automatisch een bepaalde preset gekozen wordt. Ik heb al een tijdje gezocht maar kan niet vinden of dit kan. Iemand een idee?
Kijk eens in hue labs naar "three times is a charm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:08
Heeft iemand ervaring met de TRÅDFRI van Ikea?
Ik heb nu HUE kleur in mijn woonkamer en wit in mijn slaapkamer. Ik zit te denken om de wit naar mijn (woon)keuken te verplaatsen en mijn gang en slaapkamer met Ikea vol te hangen.

Voor ik dat doe wil ik eigenlijk weten of die lampen fatsoenlijk werken met de HUE bridge en of de kleuren een beetje OK zijn.

Body mods don't determine skill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dracyn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:28:
Heeft iemand ervaring met de TRÅDFRI van Ikea?
Ik heb nu HUE kleur in mijn woonkamer en wit in mijn slaapkamer. Ik zit te denken om de wit naar mijn (woon)keuken te verplaatsen en mijn gang en slaapkamer met Ikea vol te hangen.

Voor ik dat doe wil ik eigenlijk weten of die lampen fatsoenlijk werken met de HUE bridge en of de kleuren een beetje OK zijn.
Ik heb 1 TRADFRI lamp van Ikea, en het werkt. Maar daar is alles mee gezegd, het is bij mij zeker niet zo stabiel als echte Hue lampen helaas

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
HarmoniousVibe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:20:
[...]

Hoe zou je de "kwaliteit" van het licht omschrijven ten opzichte van de Hue E27 white ambiance?
De filament lampen (zowel Hue als iCasa) zijn compleet anders dan de White Ambiance lampen. Je kunt het een beetje vergelijken met het verschil tussen een matte gloeilamp en een heldere gloeilamp.

Ik heb het idee dat de White Ambiance lampen meer licht geven, maar ik vind ze niet zo mooi om naar te kijken -qua design- als je ze in een armatuur gebruikt waar de lamp zelf zichtbaar is (maar dat is mijn persoonlijke smaak).

Nadeel van de filament is dat als de lamp op hoge helderheid staat, je sneller 'verblind' wordt (want helder). De White Ambiance is zachter voor je ogen. Op lage helderheid (als je voor sfeer gaat) is de filament prima.

Ik vind persoonlijk de iCasa filament wel mooier dan de Hue filament omdat ik bij de iCasa ook de kleurtemperatuur kan instellen (kan veel warmer dan zowel de Hue Filament als de Hue White Ambiance)

Maar als je twijfelt, zou ik zeggen, bestel ze gewoon allebei en hou degene die bevalt en stuur de andere terug. Licht is nogal persoonlijk.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
Mijn gang (7 lampen) moet gewoon aan en uit kunnen, kleur zou kunnen maar is geen must, aangezien dat alleen maar doorlopen is ga ik daar geen dure lampen neerhangen.
De look in de gang is echt niet interessant, die zitten in mijn plafond ingebouwd dus zie je niks van.

In de slaapkamer heb ik een lamp waar zelfs de flinke lampen van de action diep in vielen, ook niet echt interessant dus hoe het er uit ziet aangezien je de filamenten ook daar niet echt ziet.
(overigens waren die SMART lampen een drama)

Woonkamer/entertainment ruimte en keuken worden wel HUE, maar voor dat project moet ik wel meer dingen doen, onder andere een nieuw bureau en wat meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dracyn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:56:
Mijn gang (7 lampen) moet gewoon aan en uit kunnen, kleur zou kunnen maar is geen must, aangezien dat alleen maar doorlopen is ga ik daar geen dure lampen neerhangen.
De look in de gang is echt niet interessant, die zitten in mijn plafond ingebouwd dus zie je niks van.

In de slaapkamer heb ik een lamp waar zelfs de flinke lampen van de action diep in vielen, ook niet echt interessant dus hoe het er uit ziet aangezien je de filamenten ook daar niet echt ziet.
(overigens waren die SMART lampen een drama)

Woonkamer/entertainment ruimte en keuken worden wel HUE, maar voor dat project moet ik wel meer dingen doen, onder andere een nieuw bureau en wat meubels.
Ja?

(in je gang zou ik dan domme lampen achter dit ding hangen btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vraag voor hier, als ik met hue labs een preset aanzet, kan ik hem met mijn hue wall switch module niet meer uit krijgen :(. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
JvS schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:19:
[...]

(in je gang zou ik dan domme lampen achter dit ding hangen btw)
Ik betwijfel of mijn huisbaas dat leuk gaat vinden, nadeel van huren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Die mag daar geen mening over hebben... als je bij een verhuizing maar gewoon de oorspronkelijke situatie weer hersteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
musicpixel schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Ik vind persoonlijk de iCasa filament wel mooier dan de Hue filament omdat ik bij de iCasa ook de kleurtemperatuur kan instellen (kan veel warmer dan zowel de Hue Filament als de Hue White Ambiance)
Ik vind de HUE filament lampen juist erg warm wit licht geven. In de buitenlamp naast de voordeur hebben wij er 1 in een armatuur en 's avonds is alles bijna oranje verlicht. Lijkt eerder op een oude kooldraadlamp qua effect. Absoluut niet lelijk maar volgens mij kun je niet veel warmer in kleur zonder naar oranje/rood te gaan.
Of is het Edison model HUE filament lamp juist de kooldraadvervanger en geen 'normale' HUE filament lamp?
M.a.w. andere HUE filament lampen geven meer wit licht misschien?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Tja... daarom staat er ook dat de Hue filament lampen 2100K zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
Theo74 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:06:
[...]

Ik vind de HUE filament lampen juist erg warm wit licht geven. In de buitenlamp naast de voordeur hebben wij er 1 in een armatuur en 's avonds is alles bijna oranje verlicht. Lijkt eerder op een oude kooldraadlamp qua effect. Absoluut niet lelijk maar volgens mij kun je niet veel warmer in kleur zonder naar oranje/rood te gaan.
Of is het Edison model HUE filament lamp juist de kooldraadvervanger en geen 'normale' HUE filament lamp?
M.a.w. andere HUE filament lampen geven meer wit licht misschien?
De Hue Filament lampen zijn inderdaad 2100K volgens de specs en geven al redelijk warm licht. De kleurtemperatuur is echter niet instelbaar.

De iCasa is instelbaar van 1800K-4000K en kun je dus naar wens aanpassen. Als ik zo naar het schuifje kijk in de Hue app heb ik ze op ca 2000-2100K ingesteld, anders werd het wel erg oranje...

Persoonlijk vind ik wel de 'gloeidraad' mooier bij de iCasa (maar dat is smaak), en het lijkt meer op een ouderwetse lamp omdat er geen zwart plastic deel boven de fitting zit zoals bij de Hue.

Ik had eerst de Hue filament lampen, maar die heeft mijn vader nu in de tuin. Zijn zeker niet verkeerd hoor, maar vond de iCasa's toch iets mooier.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dracyn schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Ik betwijfel of mijn huisbaas dat leuk gaat vinden, nadeel van huren :P
Hoezo? Dat ding gaat gewoon achter je schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
JvS schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:14:
[...]

Hoezo? Dat ding gaat gewoon achter je schakelaar.
I know, wilt niet zeggen dat elke huisbaas vrolijk wordt als de huurder aan dat soort dingen gaat rotzooien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zolang je het gewoon als origineel kan opleveren is er niets aan de hand. Maar als je 100% stomme regels wilt volgen, dan gaat het niet idd. Dan kan je beter iets anders doen.

Maar ik denk dat je vooral in bezwaren denkt die er niet echt zijn. Ik zou niet weten waarom je die schakelaar niet gewoon in zou bouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 01-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Na wat bezichtigingen bij vrienden met hue heb ik besloten ook afscheid te gaan nemen van mijn allegaartje aan verlichting thuis en mijn huis om te bouwen naar hue. Ik zie dat er bij ING nog altijd via rentepunten een flinke korting geldt:
20% op een behoorlijk scala aan starterssets (met een max van 9 producten)
15% op een reeks 'deelnemende producten' met van alles wat (ook max 9 producten)

(prijzen op bovenstaande site gaat dus nog 20% (startersets) of 15% (overig) vanaf)

Ik zie soms even door de bomen het bos niet meer, met alle soorten en maten, maar heb het idee dat ik de startersets in ieder geval niet snel nog goedkoper elders zal kunnen scoren toch? Of mis ik dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Valorian Hou Pepper gewoon lekker dagelijks in de gaten voor de beste (hue) deals (via Amazon)

https://nl.pepper.com/search?q=hue

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Dracyn schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:19:
[...]

I know, wilt niet zeggen dat elke huisbaas vrolijk wordt als de huurder aan dat soort dingen gaat rotzooien :P
Als jij als huurder besluit om van 2 kamers 1 te maken door er een muur uit te beuken dan snap ik dat de huisbaas niet zo blij is. Al ken ik wel iemand die dat heeft gedaan en een paar dagen voor de verhuizing die muur weer netjes opnieuw heeft gebouwd en voorzien van stopcontacten op dezelfde plekken als waar ze zaten... Hij heeft daar geen gedonder mee gekregen want het huis was 'in originele staat' toen hij het verliet.

Maar als jij iets veranderd wat je zonder schade weer kunt herstellen (zoals die schakelaar waar JvS mee kwam) dan is er toch niets aan de hand? Je bewaard gewoon het huidige schakelmateriaal en schroeft dat er weer in vlak voor je verhuist. De schade is dan minder dan de schade die je hebt veroorzaakt om een fotolijstje op de muur te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
RiDo78 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:40:
[...]

Als jij als huurder besluit om van 2 kamers 1 te maken door er een muur uit te beuken dan snap ik dat de huisbaas niet zo blij is. Al ken ik wel iemand die dat heeft gedaan en een paar dagen voor de verhuizing die muur weer netjes opnieuw heeft gebouwd en voorzien van stopcontacten op dezelfde plekken als waar ze zaten... Hij heeft daar geen gedonder mee gekregen want het huis was 'in originele staat' toen hij het verliet.

Maar als jij iets veranderd wat je zonder schade weer kunt herstellen (zoals die schakelaar waar JvS mee kwam) dan is er toch niets aan de hand? Je bewaard gewoon het huidige schakelmateriaal en schroeft dat er weer in vlak voor je verhuist. De schade is dan minder dan de schade die je hebt veroorzaakt om een fotolijstje op de muur te hangen.
Waarschijnlijk is het huiverigheid vanaf mijn kant doordat een vorige huisbaas een hoop gezeik heeft opgeleverd nadat ik onveilige Electra had opgelost (denk open dozen, losse draden, lampen die niet aan of uit kunnen, the list goes on).
Misschien toch eens met mijn huidige huisbaas in overleg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracyn
Heeft er iemand ervaring met een product zoals dit: https://www.home2link.nl/...w-connector-en-kabel.html?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:27:
Na wat bezichtigingen bij vrienden met hue heb ik besloten ook afscheid te gaan nemen van mijn allegaartje aan verlichting thuis en mijn huis om te bouwen naar hue. Ik zie dat er bij ING nog altijd via rentepunten een flinke korting geldt:
20% op een behoorlijk scala aan starterssets (met een max van 9 producten)
15% op een reeks 'deelnemende producten' met van alles wat (ook max 9 producten)

(prijzen op bovenstaande site gaat dus nog 20% (startersets) of 15% (overig) vanaf)

Ik zie soms even door de bomen het bos niet meer, met alle soorten en maten, maar heb het idee dat ik de startersets in ieder geval niet snel nog goedkoper elders zal kunnen scoren toch? Of mis ik dan iets?
Het is eigenlijk heel simpel, bekijk wat je nodig hebt aan lampen. Begin eerst met het opstellen van een budget, want voor Hue geldt, the sky is the limit. Bepaal ook in welke ruimten je echte Hue lampen wilt hebben en in welke ruimten je kunt volstaan met een door Hue bedienbare (Zigbee) schakelaar of dimmer. Maar die zijn (nog) niet van Hue zelf te krijgen en werken niet in combinatie met Apple Homekit.

Onthoud allereerst dat er 3 verschillende fittingen zijn
- E27 schroeffitting (groot), die vind je vaak in plafonnieres en staande lampen
- E14 schroeffitting (klein), die vind je vaak in lampen met meerdere 'peertjes'
- GU10 bajonet-fitting, die is kenmerkend voor spotjes.
Verder zijn er 3 mogelijkheden qua licht:
- kleur (color)
- wit met instelbare kleurtemperatuur (white-ambiance)
- gewoon eenvoudig wit die je enkel kunt dimmen (white).

Voor de ruimten die je volledig Hue wilt hebben begin je eerst met de plafond en hanglampen, wil je je huidige armaturen vervangen door Hue armaturen (met ingebouwde lamp) of wil je je huidige armatuur behouden en voorzien van Hue lampjes?
In het eerste geval ben je afhankelijk van de kleurmogelijkheden die op de lamp zit. Een Hue Being lamp bijvoorbeeld is enkel te krijgen in white-ambiance. Ombouwen naar kleur is misschien mogelijk, maar zal niet simpel zijn. De Hue Beyond daarentegen is enkel in kleur te krijgen en heeft maarliefst 2 onafhankelijk instelbare kleurenstrips (kost wat, maar dan heb je ook wat). Wil je je huidige lampen behouden, dan kun je zelf bepalen wat je doet, kleur, white-ambiance of white. Heb je nu 2 armaturen met elk 3 spotjes aan het plafond? Dan wordt het best prijzig om die in kleur uit te voeren. Heb je daarentegen 1 lamp met een E27 fitting....

Dan doe je hetzelfde voor de andere lampen in die ruimte. Je kunt een armatuur vervangen door bijvoorbeeld een Hue Go of Iris, of je vervangt de lampjes van je huidige armatuur.

Tot slot moet je kiezen hoe je de lampen gaat bedienen. Ik raad je af om alles enkel op de app te doen, dan heb je je telefoon nodig om het licht aan te doen als iemand naar het toilet moet. Hier kun je kiezen uit een Hue Dimmer Switch, Hue Tap of je gebruikt een Hue Wall Switch in combinatie met je huidige schakelaar. Ook kun je de infrarood-sensor inzetten in doorgaande ruimtes, het toilet of als extra. Bijvoorbeeld door een IR-sensor onder je bed kun je het zo instellen dat de verlichting voor een bepaalde tijd minimaal gaat branden als je 's nachts uit bed stapt om naar het toilet te gaan.

Dan heb je nu je boodschappenlijstje compleet. Reken uit wat het je gaat kosten en succes met je vriend(in) te overtuigen van de noodzaak. Hoeft niet zo heel erg lastig te zijn als je het goed aanpakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dank @RiDo78 dit geeft inderdaad wel een mooi houvast. Ik heb een paar voordelen:
- Ik woon alleen dus geen vriendin die er iets van moet vinden.
- Ik heb vrijwel geen lamp in mijn huis hangen waar ik veel waarde aan hecht

Wat ik nu wil doen is in eerste instantie voor de woonkamer/keuken een paar fraaie lampen uitzoeken die goed tot zijn recht komen icm Hue. Ik twijfel nog tussen plafonnières en/of een hanglamp, of spotjes. Het eerste is wat betaalbaarder (vooral icm hoeveelheid lampjes) maar het tweede geeft wel een mooie mogelijkheid – zeker icm het 'customizen' van hoe fel welk spotje brand) om bepaalde foto's aan de muur uit te lichten. Voor deze lampen zou ik het leuk vinden de color-versies te hebben.

Vervolgens wil ik in 2x gang + badkamer + toilet + 2x slaapkamer = 8 ruimtes ook voorzien van nieuwe lampen. Dat zullen echter vrijwel zeker allemaal plafonnières worden en hier vind ik de 'eenvoudig wit' eigenlijk wel prima.

Waar ik nog vraagtekens bij heb: als ik bijvoorbeeld plafonnières koop dan heb ik volgens mij in praktijk drie opties:
- Plafonniere van Philips met geïntegreerde led (vanaf +/- 140 euro)
- Plafonniere van gelijkwaardige kwaliteit elders kopen en Hue-lampje erin zetten (?? euro)
- Plafonniere van B-merk en daar los hue lampje voor kopen (paar tientjes, exclusief lampje)

Heeft zo'n geïntegreerde led nou nog voordelen boven elke andere (goedkopere) lamp waar je zelf een hue lampje in draait? En hoe is jullie ervaring qua prijs/kwaliteit voor de bestaande plafonnières van Philips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:51
Valorian schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:00:
Dank @RiDo78 dit geeft inderdaad wel een mooi houvast. Ik heb een paar voordelen:
- Ik woon alleen dus geen vriendin die er iets van moet vinden.
- Ik heb vrijwel geen lamp in mijn huis hangen waar ik veel waarde aan hecht

Wat ik nu wil doen is in eerste instantie voor de woonkamer/keuken een paar fraaie lampen uitzoeken die goed tot zijn recht komen icm Hue. Ik twijfel nog tussen plafonnières en/of een hanglamp, of spotjes. Het eerste is wat betaalbaarder (vooral icm hoeveelheid lampjes) maar het tweede geeft wel een mooie mogelijkheid – zeker icm het 'customizen' van hoe fel welk spotje brand) om bepaalde foto's aan de muur uit te lichten. Voor deze lampen zou ik het leuk vinden de color-versies te hebben.

Vervolgens wil ik in 2x gang + badkamer + toilet + 2x slaapkamer = 8 ruimtes ook voorzien van nieuwe lampen. Dat zullen echter vrijwel zeker allemaal plafonnières worden en hier vind ik de 'eenvoudig wit' eigenlijk wel prima.

Waar ik nog vraagtekens bij heb: als ik bijvoorbeeld plafonnières koop dan heb ik volgens mij in praktijk drie opties:
- Plafonniere van gelijkwaardige kwaliteit elders kopen en Hue-lampje erin zetten (?? euro)
- Plafonniere van B-merk en daar los hue lampje voor kopen (paar tientjes, exclusief lampje)

Heeft zo'n geïntegreerde led nou nog voordelen boven elke andere (goedkopere) lamp waar je zelf een hue lampje in draait? En hoe is jullie ervaring qua prijs/kwaliteit voor de bestaande plafonnières van Philips?
Het voornaamste voordeel van een geïntegreerde led is dat er minder beperkingen zijn op vorm van de lamp. Ook is de lichtopbrengst typisch hoger en de warmteafgifte beter (wat de levensduur ten goede zou moeten komen).
Nadelen zijn natuurlijk dat je de hele lamp mag vervangen als die stuk gaat. Drivers kan je denk ik wel nog vervangen bij de Philips Hue producten.

Nadeel van (veel) spotjes/hanglampen ivm plafonnières is dat elk spotje een plek inneemt op de Bridge en dat elk spotje iets van standby verbruik heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online

Naar mijn gevoel is het lastig om tegenwoordig nog een plafonniere te vinden zonder geïntegreerde verlichting. Ze zijn er nog wel, maar vooral in het eenvoudige/simpele segment of voor spotjes. Hoe mooier/luxer je smaak, hoe lastiger het gaat zijn om iets van je smaak te vinden. En wat Hue plafonnieres betreft, een aantal daarvan zijn afgeleiden van de Hue Ecomoods serie die geintegreerde TL lampen hadden.

Wij hebben thuis vanwege praktische redenen in de slaapkamers Hue Being lampen hangen. Deze willen we kunnen dimmen en als wakeup-light laten dienen. In de woonkamer hangen nog 2 'ouderwetse' plafonnieres met elk 3 spotjes. Omdat we de woonkamer met staande lampen, ambilight TV en dergelijke verlichten branden die dingen eigenlijk alleen als we in de winter 's avonds nog even een stofzuiger of dwijl door de kamer halen. Die willen we wel gaan vervangen... ooit.... maar dan wel in 1x goed, dus in de kleurenversie. En om ineens 6 hue-color spotjes aan te schaffen voor lampen die we (nu) bijna nooit gebruiken (en dus ook niet echt missen) is dan ook weer zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dracyn schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:19:
[...]

Zolang je niet (zonder toestemming) in de groepenkast gaat prutsen heeft een verhuurder daar weinig over te vertellen lijkt me. Je moet toch ook bijvoorbeeld een andere lamp op kunnen hangen, of je schakelmateriaal vervangen. Lijkt me nogal bizar als dat niet kan of mag...
Zelf huur ik ook en ik heb toch echt geen toestemming gevraagd voor mijn 11 Shelly's. En ik ga ook geen toestemming vragen om van de week een nieuwe buitenlamp (Hue Impress) op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsato
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-06 09:30

Bij plafonniere met een losse lamp kan je soms door het glas zien waar de lamp zit doordat daar een "lichtvlek" zit, een geintegreerde oplossing heeft vaak een betere lichtverdeling. Maar dat verschilt erg per armatuur is het is maar net waar je je aan stoort.

Ik heb op de meeste gang/berging een plafonniere met Hue lamp (Ikea of bouwmarkt merk) wat ik prima vind. In andere ruimten waar "mooi" belangrijker is heb ik soms een Hue armatuur en soms een luxer armatuur met losse Hue lampen. Voor gangen en bergingen vindt ik de Hue armaturen gewoon te duur. Voor leef ruimtes mag het wat meer kosten.

Ik heb echter wel gekozen voor Hue white ambiance lampen ipv Hue white in de gangen. De white ambiance lampen kunnen dieper dimmen (minder licht op laagste stand) dan de white lampen. Ik vind het prettig als de lampen weinig licht geven als ik snachts naar toilet ga zodat je minder wakker wordt. De White lampen gaven teveel licht op de laagste stand naar mijn smaak.
Maar ja luxe problemen, vroegah voor Hue was het altijd gewoon volle bak licht of in het donker naar het toilet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracyn
barrymossel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:53:
[...]

Zolang je niet (zonder toestemming) in de groepenkast gaat prutsen heeft een verhuurder daar weinig over te vertellen lijkt me. Je moet toch ook bijvoorbeeld een andere lamp op kunnen hangen, of je schakelmateriaal vervangen. Lijkt me nogal bizar als dat niet kan of mag...
Zelf huur ik ook en ik heb toch echt geen toestemming gevraagd voor mijn 11 Shelly's. En ik ga ook geen toestemming vragen om van de week een nieuwe buitenlamp (Hue Impress) op te hangen.
Nu heb ik ook wel van andere mensen gehoord dat mijn vorige verhuurder nogal extreem was.

Die zelfde mensen hebben lopen klagen dat het huis te erg naar schoonmaakmiddel rook toen ik het opleverde 8)7 8)7

Maar die verhalen zijn meer voor een ander subforum :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
RiDo78 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:09:
[...]
en succes met je vriend(in) te overtuigen van de noodzaak. Hoeft niet zo heel erg lastig te zijn als je het goed aanpakt ;)
Heb je daar een net zo uitgebreide handleiding voor? :') :') :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
LinkinTED schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:23:
[...]

Heb je daar een net zo uitgebreide handleiding voor? :') :') :')
Nee dat niet. Maar mijn ervaring en de verhalen die ik hier en daar hoor is dat de partner vaak erg sceptisch is en de noodzaak er niet van ziet, totdat de living met een paar hue lampen mooi verlicht is.

Een maat van mij heeft zelfs van zijn vriendin een paar Hue lampen voor zijn verjaardag gekregen. Wel met de opmerking dat ze denkt dat ze daar-en-daar een mooi effect kunnen geven. Een verkapt kado aan haarzelf dus, maar hij kon daar prima mee leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 15:31
Ik heb contact gehad met de Hue Helpdeks over de Hue Wandschakelaarmodule.. Een aantal dingetjes, die misschien ook leuk zijn voor anderen:
1. De single pack zijn nu beschikbaar via de Philips shop voor €39,99. Blijkbaar de komende 3 maanden alleen via deze shop.
2. De dubbelpack komen halverwege april (17?) weer in de Philips shop.
3. De module kan ook werken in een hotel schakeling met 2 knoppen, bv boven en beneden bij de trap of zoals bij mij in de keuken bij beide ingangen. Dan heb je dus wel 2 modules nodig. Bonus is dat je dan ook 6 verschillende scenes kunt specificeren ipv 3, maar of dat verstandig is, is een tweede.
4. De module kan ook gebruikt worden in een dubbele schakelaar. Dit is handig in situaties waar je schakelaar/knop hebt die gesplitst is bv voorkamer en achterkamer.
Met een beetje mazzel heb ik de boel dit weekend werkend, dan rapporteer ik wel terug of de realiteit gelijk is aan de theorie voor de hotelschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Raindeer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:00:
Ik heb contact gehad met de Hue Helpdeks over de Hue Wandschakelaarmodule.. Een aantal dingetjes, die misschien ook leuk zijn voor anderen:
1. De single pack zijn nu beschikbaar via de Philips shop voor €39,99. Blijkbaar de komende 3 maanden alleen via deze shop.
2. De dubbelpack komen halverwege april (17?) weer in de Philips shop.
3. De module kan ook werken in een hotel schakeling met 2 knoppen, bv boven en beneden bij de trap of zoals bij mij in de keuken bij beide ingangen. Dan heb je dus wel 2 modules nodig. Bonus is dat je dan ook 6 verschillende scenes kunt specificeren ipv 3, maar of dat verstandig is, is een tweede.
4. De module kan ook gebruikt worden in een dubbele schakelaar. Dit is handig in situaties waar je schakelaar/knop hebt die gesplitst is bv voorkamer en achterkamer.
Met een beetje mazzel heb ik de boel dit weekend werkend, dan rapporteer ik wel terug of de realiteit gelijk is aan de theorie voor de hotelschakeling.
Ik heb 2 enkele modules gekocht en kan bevestigen dat bovenstaande idd in de handleiding staat. Ik had verwacht dat deze modules ook domme verlichting zou kunnen bedienen maar dat kan die dus niet. Het is eigenlijk precies hetzelfde als de normale Hue afstandsbedieningen.

Ik weet nog niet wat ik met de modules ga doen want ik ben nog niet van plan om mijn plafondlampen allemaal te gaan vervangen door Hue lampen. Ik had natuurlijk wat meer research kunnen doen maar vooralsnog ben ik wel aardig teleurgesteld.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:16
Vraagje; wij zijn momenteel aan het kijken om spotjes te maken onder de overstek van de schuur, graag zouden wij hier GU10 spotjes maken waarin we Philips Hue spotjes kunnen plaatsen. Zijn er hier Tweakers die ook zoiets dergelijks hebben gedaan? Kun je dit het beste realiseren met opbouwspots of inbouwspots (en dus een plafond maken in de overstek van de schuur)

Foto's/sfeerimpressies zijn altijd welkom! :)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
Heb vandaag een Hue lightstrip, 2 meter, met een extensie van een meter geïnstalleerd. Even aangedaan om te zien of alle connecties goed zitten (verlaagd plafond). De 2 meter geeft wit licht, de extensie groen. Kan je dat straks via de app gelijk van kleur krijgen? Want dit ziet er een beetje gek uit zo. Of heb ik iets verkeerd geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik ben nog steeds in twijfel of ik de hue in-wall dimmer switch moet aanschaffen met een pulsschakelaar of de standaard hue dimmer switch. Dit filmpje YouTube: Dim lights with the Philips Hue Wall Switch Module laat goed zien wat de in-wall kan, maar wat ik nog mis is is of ik ook op die manier nog scenes kan switchen. De standaard hue dimmer switch gen2 heeft daar natuurlijk een losse knop voor. Dus naast aan en uit op full brightness, kan je op en neer dimmen en dan met de scene knop ook nog scenes switchen. Dat is eigenlijk wat ik zoek in een wandschakelaar (die past in mijn bestaande schakelmateriaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 01:21
Op www.hueblog.de staan wat opmerkingen over de Hue Wall Switch met een “ Taster” - is dat een pulsschakelaar? Volgens mij kun je daar mee dimmen en, net als met een gewone schakelaar, drie scenes mee starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Erniebert schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:50:
Heb vandaag een Hue lightstrip, 2 meter, met een extensie van een meter geïnstalleerd. Even aangedaan om te zien of alle connecties goed zitten (verlaagd plafond). De 2 meter geeft wit licht, de extensie groen. Kan je dat straks via de app gelijk van kleur krijgen? Want dit ziet er een beetje gek uit zo. Of heb ik iets verkeerd geïnstalleerd?
Ik heb ook wel eens gehad dat een lightstrip extentie een andere kleurtje had dan de ‘basis’ strip. Dit was bij mij niet te corrigeren in de app. Achteraf bleek ik één van de draden niet goed gesoldeerd te hebben. Ik zou vooral de verbindingen even goed nalopen.

En heb je de boel goed getest voordat je het ging inbouwen?

[ Voor 4% gewijzigd door scorpion303 op 03-04-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-06 23:33
scorpion303 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:05:
[...]

Ik heb ook wel eens gehad dat een lightstrip extentie een andere kleurtje had dan de ‘basis’ strip. Dit was bij mij niet te corrigeren in de app. Achteraf bleek ik één van de draden niet goed gesoldeerd te hebben. Ik zou vooral de verbindingen even goed nalopen.

En heb je de boel goed getest voordat je het ging inbouwen?
Ja, in die zin dat alles werkte. Kan ook niet zoveel mee mis denk ik, gewoon de pinnetjes van de extensie in het uiteinde van de lightstrip steken toch? Echter vanaf het eerste moment was de extensie groen. Zou je niet verwachten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:36
Rallye schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:47:
Op www.hueblog.de staan wat opmerkingen over de Hue Wall Switch met een “ Taster” - is dat een pulsschakelaar? Volgens mij kun je daar mee dimmen en, net als met een gewone schakelaar, drie scenes mee starten.
Ja, denk het wel. Hmm. Ik nijg toch naar de standaard Hue dimmer switch, omdat deze aparte knoppen heeft voor de verschillende functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 03:47
Zon onder om 20:12 maar mijn Hue gaat het al om 20:11 uitvoeren.
Hebben jullie ook 1 min verschil?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik zit even met het volgende. Ik wil aan de slag met Centris Spotlampen.
3 stuks. 1 keuken, 1 eet tafel, 1 gang.

Nou hebben de keuken en de eettafel, samen een schakel paneel. Gewoon een inbouw met
3 schakelaars. 1 dimmer. Een van die schakelaars is woonkamer. De andere 2 dus voor de aansluitpunten
waar de Centris komen te hangen.

Nou ben ik mij dus bewust dat ik die straks niet kan gebruiken, want ze worden doorgeschakeld naar altijd stroom. Dus dan houd ik een paneeltje over, waar ik maar 1 schakelaar van kan gebruiken, de woonkamer.

Dat is natuurlijk al niet wenselijk, zo een half werkend schakel paneeltje. Met niet werkende zooi erin.

Hoe doen jullie dat dan ?

Is het dan de bedoeling dat ik bijvoorbeeld 2x een Hue smartknop klik in het frampje waar de loze schakelaars zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

@ppeterr Dan lijkt me dat je of een enkelvoudige wip plaatst, of inderdaad de wandschakelaarmodule die paar postjes geleden nog gepost is voor 40 euro die je op je bestaande schakelaar aansluit?

Anderen: wat hebben jullie voor Hue lampen in jullie keuken en slaapkamer hangen?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 03-04-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:42:
@ppeterr Dan lijkt me dat je of een enkelvoudige wip plaatst, of inderdaad de wandschakelaarmodule die paar postjes geleden nog gepost is voor 40 euro die je op je bestaande schakelaar aansluit?
Ah fijn, ik heb dat voorbij zie komen een tijdje terug hier, en een beetje vergeten. Maar dat is
wel iets om even te bekijken. Maar andere vraag, als ik kies voor een losse knop zoals:

https://www.philips-hue.c...-smart-knop/8718699693985

Dan doe ik er dus 2 naast elkaar, en die passen ook in de standaard frampjes ?
Dat lijkt mij ook een mooie oplossing dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ga net beginnen met Hue en had voor ogen het volgende lichtplan:

Woonkamer
Voorin: "Argenta 3 spot color"
Achterin: "Argenta 4 spot color"

Eén van de hoofdredenen om voor de spotjes te gaan dat ik hoop er ook een paar foto's mee te kunnen uitlichten die op +/- 2,5m (achter) of 1,5m (voor) afstand van de spots aan de muur hangen. Verder heb ik een beamer hangen en hoop ik dat door de juiste spotjes te activeren en de andere juist niet ik het scherm mooi helder kan houden en toch wat sfeerlicht heb straks.

Keuken
Of: een 3-spot color model
Of: 3 GU10 color spotjes voor in bestaande armatuur (bouwmarkt spot armatuur).

Keuken vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, maar omdat 'ie doorloopt vanuit woonkamer (geen echte open keuken, maar in uitbouw zonder tussendeur) leek het mij wel mooi daar ook kleur te hebben.

Gang beneden en boven en toilet
Ik wil plafonnières met white ambiance verlichting, maar twijfel nog tussen de Philips Being lampen, of gewoon mijn bestaande budget-plafonniere (bouwmarkt, etc.) met een E27 HUE peertje erin. Het mooie van de Philips is wel dat ze mooi slank zijn. En er zit natuurlijk ook meteen een dimmer/afstandsbediening bij de Being, ook wel handig, al wil ik deze allen uiteindelijk via bewegingssensor laten werken. Nog even nadenken of ik hier 400 euro voor over heb (3x Being) of slechts zo'n 100 euro (3x E27+dimmer en bestaande armatuur). Ergens voelt het wel suf om alles mooi te maken en dan met Ikea of Gamma troep in de gangen te blijven zitten...

Badkamer
Hier komt een plafonnière (twijfel nog, vind de Being eigenlijk ook prima voor hier, ook al is dat formeel geen badkamer-proof lamp). Verder heb ik twee inbouwspotjes maar die kunnen niet vervangen door een peertje van Hue (zijn van die prikkertjes). Ze zitten alleen wel op hetzelfde schakelwerk als de plafondlamp, dus vrees dat ik er wel iets mee moet. Misschien maar de hele spotjes-armatuur vervangen door Adore (zit boven douche, dus in dit geval wel prettig als het waterproof is).

Slaapkamer
Hier heb ik spotjes hangen, en bedacht dat ik voor nu maar gewoon die vervang door 3 White Ambiance spotjes. Ben alleen dus hoeft ook geen romantisch bolwerk te worden.

Ofwel, woon/keuken kleur met spots, rest van het huis white ambiance met bewegingssensors en vooral plafonnières.

Any thoughts?

Totaalkosten van het hele plaatje gaan wel richting 1200 euro. Is nogal wat aangezien ik in mijn huis nooit meer dan 100 euro voor een lamp/armatuur heb uitgegeven. Maar ben wel toe aan een cadeautje voor mijzelf ;)

NB: Hebben jullie voor alle ruimtes – ook die waar een bewegingssensor zit – ook nog zo'n dimmer/knop hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Valorian schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:23:
Ik ga net beginnen met Hue en had voor ogen het volgende lichtplan:

Any thoughts?
Overweeg een Aurelle Paneel in de keuken, Dat diffuse licht is echt geniaal.
NB: Hebben jullie voor alle ruimtes – ook die waar een bewegingssensor zit – ook nog zo'n dimmer/knop hangen?
Ik heb er een in de gang beneden zonder schakelaar. Die werkt gewoon goed. IK heb er ook een boven in de hal op de overloop boven mijn open trap. En die lamp kan ik ook schakelen met scenes met mijn AB bij de bank (zone "huiskamer + hal boven") en met de wall switch module die onderaan de trap hangt (alleen hal boven).

Ik ben daar nog niet zo over te spreken, omdat ik eigenlijk alleen wil dat de sensor iets doet als de lamp uit staat. Maar die sensor doet (binnen de tijdslimieten) altijd wat (ook als het dus licht is) en zet dan na 2 minuten de lamp uit :F

Daar moet ik nog ff een oplossing voor maken. Die is er vast.
Dracyn schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:44:
[...]

Misschien toch eens met mijn huidige huisbaas in overleg gaan.
Zolang jij spul in originele staat oplevert is er niets aan de hand. Dit hoef je echt niet met je huisbaas te overleggen. Sterker nog, ik denk dat-ie het niet snapt en dan denkt dat je iets heel gevaarlijks gaat doen en je dan uit onbegrip voor de zekerheid maar nee gaat vertellen.

De crux van een huurhuis: Je moet het opleveren in originele staat. Als jij electra permanent vervangt, dan doe je dat niet. Dat ie echt wat anders dan een schakelaar vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 04-04-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
JvS schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:19:
[...]
Overweeg een Aurelle Paneel in de keuken, Dat diffuse licht is echt geniaal.

[...]
Ah dat is ook wel interessant ja. Geeft die een meer diffuse lichtspreiding dan bijv zo’n Being plafondlamp? Ik heb een vrij compact keuken (1,8m x 3m), is dan een 30x30 versie meer dan genoeg of toch beter de langwerpige 30x120?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja het diffuse licht komt juist omdat het van een groot oppervlak komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-06 17:52
Hallo,

Gaat de hue lily xl en gewoon, er uit?

ze geven hier aan uitverkoop.

https://www.philips-hue.c...ts/promotions/mixandmatch

[ Voor 12% gewijzigd door timbe op 04-04-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:33

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Bij deze een adapter op een Busch Jager dubbele switch voor 3 hue dimmers.

Trouwens, de RAL kleurcode voor de dimmer switch is 9003 weet Signify mij net te vertellen.

[ Voor 26% gewijzigd door jobr op 04-04-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben nog aan het oriënteren op mijn Hue-plan en heb nog één situatie waarvan ik mij afvraag of er een oplossing voor is. Hopelijk kunnen jullie even meedenken.

Mijn badkamer heeft op dit moment één schakelaar waarmee de volgende lampen aan gaan:
- 2x inbouwspot led in een vrij ondiepe ruimte (< 6cm), boven de douche.
- 1x plafondlamp.

Nu wil ik de plafondlamp vervangen voor een Adore Hue badkamer-plafoniere en het liefst het geheel middels een bewegingssensor laten bedienen of met de dimmer of app. Maar het lastige is dat die twee spotjes dan óf de hele dag aan staan óf ik moet eerst de oorspronkelijke schakelaar 'aan' zetten om überhaupt de Hue-lamp te kunnen bedienen.

Een alternatief zou zijn de spots ook te vervangen, maar ik vind geen inbouwspotjes van een paar cm... Ook binnen het Ikea-palet is het meest ondiepe wat ik kan vinden een variant van 8cm. Is er een manier om de spotjes tóch 'smart' te maken? Of op een andere manier dit probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 21:39
Iemand ervaring met hoekstukjes voor gebruik met de Lightstrip? Ik wil een drietal haakse bochten maken en vroeg me af welke verloopjes op de Lightstrip passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim-vdv
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 07:54
Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:03:
Ik ben nog aan het oriënteren op mijn Hue-plan en heb nog één situatie waarvan ik mij afvraag of er een oplossing voor is. Hopelijk kunnen jullie even meedenken.

Mijn badkamer heeft op dit moment één schakelaar waarmee de volgende lampen aan gaan:
- 1x plafondlamp.

Nu wil ik de plafondlamp vervangen voor een Adore Hue badkamer-plafoniere en het liefst het geheel middels een bewegingssensor laten bedienen of met de dimmer of app. Maar het lastige is dat die twee spotjes dan óf de hele dag aan staan óf ik moet eerst de oorspronkelijke schakelaar 'aan' zetten om überhaupt de Hue-lamp te kunnen bedienen.

Een alternatief zou zijn de spots ook te vervangen, maar ik vind geen inbouwspotjes van een paar cm... Ook binnen het Ikea-palet is het meest ondiepe wat ik kan vinden een variant van 8cm. Is er een manier om de spotjes tóch 'smart' te maken? Of op een andere manier dit probleem op te lossen?
In een eerder bericht schreef je dat de spots boven de douche van die prikkers had. Zijn dat niet 12 (of 24) volt lampjes waar een transformator voor zit? Als je die gaat vervangen moet je de bedrading ook aanpassen.

Is het niet mogelijk om de plafondlamp bedrading zo aan te passen dat hij niet via de schakelaar gaat, maar direct aan de fase-draad verbonden is? Meestal hangt de plafondlamp onder een centraal-doos en is daar een fase draad aanwezig. Anders vragen aan iemand in je buurt die daar wat verstand van heeft.
Als dat zo is, kan je plafondlamp continu van stroom voorzien en hue gebruiken. De spotjes boven de douche blijf je dan via de schakelaar bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
wim-vdv schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:45:
[...]

In een eerder bericht schreef je dat de spots boven de douche van die prikkers had. Zijn dat niet 12 (of 24) volt lampjes waar een transformator voor zit? Als je die gaat vervangen moet je de bedrading ook aanpassen.

Is het niet mogelijk om de plafondlamp bedrading zo aan te passen dat hij niet via de schakelaar gaat, maar direct aan de fase-draad verbonden is? Meestal hangt de plafondlamp onder een centraal-doos en is daar een fase draad aanwezig. Anders vragen aan iemand in je buurt die daar wat verstand van heeft.
Als dat zo is, kan je plafondlamp continu van stroom voorzien en hue gebruiken. De spotjes boven de douche blijf je dan via de schakelaar bedienen.
Dank. Ik ging er even vanuit dat alles wat ik wilde doen om de plafondlamp te ontkoppelen van de schakelaar zou betekenen dat plafond en/of muur open zouden moeten. Maar alsnik goed begrijp wat je bedoelt kán het zijn dat als ik de huidige planfondlamp weghaal ik daar ter plekke dus de schakelaar-draad eraf kan halen. Dat ga ik eens proberen (idd samen met iemand die meer verstand heeft van elektra dan ik ;) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Wel. Lekker dan. Heb voor een kapitaal spul binnen gekregen.
Maar kan het niet ophangen, want de schroeven krijg je er blijkbaar niet bij.

Dat wordt weer een praxisje morgen..bah wat schraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ppeterr schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:54:

Wees blij, de bijgeleverde schroeven en pluggen bij wat dan ook zijn meestal ruk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Anoniem: 1441478 schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:10:
[...]

Wees blij, de bijgeleverde schroeven en pluggen bij wat dan ook zijn meestal ruk. :P
Nee geheel niet blij, heb het zelf niet in huis. En kan het pas morgen 11u ophalen.

Naja, morgen weer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 09:55
Ik zit even te prutsen met voor mijn situatie de beste oplossing is. Misschien iemand hier advies...

De hovenier is hier zo goed als klaar met de aanleg van de tuin.
Naar alle gewenste plekken voor verlichting heb ik 230v grondkabel liggen.
Wandlampen en de bewegingssensor zijn Hue impress (voorzien van eigen seperate voeding).
De sokkels/lantaarns kreeg ik er niet door bij de vrouw die heeft haar zinnen gezet op een ander fabrikaat/design.

Ik heb 4 grondkabels die in de garage uitkomen. Deze wil ik als het even kan wel via hue aansturen en eventueel aan de bewegingssensor koppelen. In principe kan ik uit met een lasdoos voor de afmontage.
Zijn er een soort van aan/uit modules te koop die ik hierin kan bouwen? (als het voor het bereik nodig is kan ik ook meerdere lasdozen naast elkaar zetten).

Anders kan ik er ook een heel circus van maken met de bekende Osram/Ledvance stekkers...
Maar een simpele inbouw aan/uit leek me veel praktischer :+

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:30

Quad

Doof

@thefox154 je hebt een zigbee inbouw module nodig. Robbshop heeft ze wel.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
thefox154 schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:29:
Anders kan ik er ook een heel circus van maken met de bekende Osram/Ledvance stekkers...
Die ledvance stekkers zijn nu bij Ibood in de dagaanbieding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ppeterr schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:54:

Wat voor lampen heb je gekocht? Ik vind het maar lastig, het blijft toch moeilijk inschatten hoe iets er in mijn huis straks uitziet ;) .. Is er een plek/winkel waar ze allemaal te bezichtigen zijn eigenlijk? Bij de bouwmarkt ligt soms iets, maar de wat luxere modellen zie ik daar eigenlijk ook niet. Hoe heb jij gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 20:41
In de Hue-app is een Smart Plug altijd een lamp; hij is bedoeld om normale verlichting in je Hue-systeem op te nemen.

In HomeKit komt een Smart Plug wel naar voren als stopcontact. Eigenlijk wel opmerkelijk, dat Hue het niet als lamp pusht aangezien zij het specifiek daarvoor bedoeld hebben. Maar het komt mij goed uit, want ik gebruik ze stiekem voor de koffiemachine en elektrische haard.

Nu wil ik ook graag, zoals bedoeld, een lamp ermee bedienen. Handig, in HomeKit kun je een stopcontact aanmerken als lamp of ventilator. Dan neemt Siri deze mee als je vraagt het licht uit te doen.

Helaas merk ik dat het item bij elke synchronisatie tussen Hue en HomeKit, weer een stopcontact wordt. Best een vreemde discrepantie. Weet iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Mel33 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:12:
Zon onder om 20:12 maar mijn Hue gaat het al om 20:11 uitvoeren.
Hebben jullie ook 1 min verschil?
Er zijn hier 2 factoren die meespelen. De eerste is, hoe exact staat jouw locatie ingesteld. Er zit makkelijk een paar minuten verschil tussen oost en west Nederland. Dus als jouw bridge denkt dat die zich in -zeg- Arnhem bevind, terwijl je werkelijk in -zeg- Zandvoort woont, dan heb je daar al een verklaring.

Daarnaast kun je in de bridge opgeven dat hij een variatie moet doen op de tijd zodat het voor inbrekers niet lijkt alsof je verlichting automatisch geregeld wordt. Als je die instelt op 5 minuten dan zal ergens tussen 5 minuten voor en 5 minuten na je licht aangaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:42:
[...]

Dank. Ik ging er even vanuit dat alles wat ik wilde doen om de plafondlamp te ontkoppelen van de schakelaar zou betekenen dat plafond en/of muur open zouden moeten. Maar alsnik goed begrijp wat je bedoelt kán het zijn dat als ik de huidige planfondlamp weghaal ik daar ter plekke dus de schakelaar-draad eraf kan halen. Dat ga ik eens proberen (idd samen met iemand die meer verstand heeft van elektra dan ik ;) ).
Als het klopt wat wim-vdv zegt, en je lampjes zijn effectief 12 of 24 volt dan moet er ergens een trafo weggewerkt zitten. Bij die trafo kun je een aan/uit zigbee-module zoals deze: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt plaatsen om die lampjes mee te schakelen.

Ik zou geen dimmer-module gebruiken omdat niet elke trafo daar goed mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:47:
[...]

Wat voor lampen heb je gekocht? Ik vind het maar lastig, het blijft toch moeilijk inschatten hoe iets er in mijn huis straks uitziet ;) .. Is er een plek/winkel waar ze allemaal te bezichtigen zijn eigenlijk? Bij de bouwmarkt ligt soms iets, maar de wat luxere modellen zie ik daar eigenlijk ook niet. Hoe heb jij gekozen?
Hierop inhakend: ik vroeg onlangs nog wat voor Hue lampen jullie hadden in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
Zelf zou ik in de keuken altijd opteren voor GU10 spots, tenzij je goede verlichting onder de keukenkastjes hebt hangen. Maar dit is persoonlijk natuurlijk.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
@Anoniem: 1441478 Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Aurelle 30x30. Qua totale hoeveelheid licht is dat wel echt een stuk effectiever dan spots (2200 lumen vs 350 per spot), al kan je dat natuurlijk nooit helemaal vergelijken. Overigens verbaas ik mij wel over wat websites/blogs aanraden over hoeveel lumen je nodig zou hebben... Zo adviseert "ledspot-planet" zo'n 500-700 lumen per m2 voor de woonkamer en zelfs 5000-10000 lumen voor de keuken. Misschien voor als je een kogelvis gaat bereiden maar voor mijn dagelijkse keukenactiviteiten hoef ik toch echt geen bouwlamp-niveau'tje.... Vrees dat ze gewoon graag zoveel mogelijk lumen verkopen ;)

https://www.ledspot-plane...odig-voor-mijn-interieur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Hopelijk kan iemand mij even op weg helpen.

Ik heb 3x Centris opgehangen, en werkt prachtig in de app met de bridge.

Ik heb een Pulse 8 van Icasa, en probeer dat aan de gang te krijgen.
Ze schrijven:

) Koppelen met de Philips Hue Bridge
In de Philips Hue App druk op Instellingen.
Druk op Accessoire configuratie.
Druk op Accessoire toevoegen.
Druk op Hue Dimmer Schakelaar.
Druk op Optie 1.
Druk op LED knippert.
Houd de Uit en Aan knop op de Wandschakelaar ingedrukt tot de Status LED aangaat.
Druk vervolgens direct op de AAN knop.
De Status led knippert 5 keer snel om een succesvolle koppeling aan te geven.

Dat lijkt te werken. Althans, ik zie 5 keer snel knipperen.

Vervolgens:

2) Koppelen met een Philips Hue lamp
Schakel de stroom van de lamp uit.
Houd de Wandschakelaar op minder dan 10 cm afstand van de lamp.
Schakel de stroom van de lamp weer in.
Houd de Uit en Aan knop ingedrukt tot de Status LED aan gaat, en druk vervolgens direct op de S1 knop.
De Status LED gaat snel knipperen tijdens het koppel proces.
De Lamp knippert kort om een succesvolle koppeling aan te geven.

Hier gebeurd er helemaal niks volgens mij, ze schrijven ook schakel de stroom van
de lamp uit. Ik heb net alle wcd's doorgekoppeld en weer afegsloten?
Bedoelen ze. de lamp uitzetten in de app, of moet ik de stop even omgooien.

We weet raad ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:47:
[...]

Ik ben voor de Centris lijn gegaan. Ik zocht iets voor in de keuken en eet tafel. Met goed veel licht, maar toch een sfeer element. Voor aan het plafond.

Ik heb 2 met 3 spots en een led balkje, en een met 2 spots. Heb er wat foto's van gemaakt, maar goed zie je niet veel aan :)

Ik vind het prachtig licht, je kan er ontzettend veel soorten settings mee maken.
Ik vind het zeer geslaagd. Wel een duur grapje. Boven eettafel en in de keuken. En een in de gang...1100e (wel met een bridge erbij, motion sensor voor in de gang, en een pulse 8 wat ik nog niet aan de praat heb) i need help :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK5zFZ0OjMGpSw9ACuUATvrl9FM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvXtV2GwMwAHMGlkgi0etr5o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbZlVDMSBmpo0ymfAA8A1XVOxHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCu6B5k0tzWhTzd2z4VrDxD1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhsmW41ipvNLqdBap1ARA85aKeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mqv2f5EuwS36cqOr39dPmmPX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
ppeterr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:26:
[...]

Ik ben voor de Centris lijn gegaan. Ik zocht iets voor in de keuken en eet tafel. Met goed veel licht, maar toch een sfeer element. Voor aan het plafond.

Ik heb 2 met 3 spots en een led balkje, en een met 2 spots. Heb er wat foto's van gemaakt, maar goed zie je niet veel aan :)

Ik vind het prachtig licht, je kan er ontzettend veel soorten settings mee maken.
Ik vind het zeer geslaagd. Wel een duur grapje. Boven eettafel en in de keuken. En een in de gang...1100e (wel met een bridge erbij, motion sensor voor in de gang, en een pulse 8 wat ik nog niet aan de praat heb) i need help :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nice. Ik heb nog getwijfeld over Centris, qua mogelijkheden natuurlijk wel uniek, die combi. Maar ben zelf niet zo’n fan van het ontwerp/design, en dat icm kosten heft mij toch naar de argenta gedreven. Bij mij staat de teller nu op 800 euro voor een 3 en een 4 spot en een aurella voor keuken, 3 gu-10 spots voor slaapkamer en een startset met 3x e27 peertjes erbij (voor gang, wc e.d.). O ja en twee bewegingsensors. Enige wat dan nog volgt is badkamer en nog wat sensors. Maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:29:
[...]

Nice. Ik heb nog getwijfeld over Centris, qua mogelijkheden natuurlijk wel uniek, die combi. Maar ben zelf niet zo’n fan van het ontwerp/design, en dat icm kosten heft mij toch naar de argenta gedreven. Bij mij staat de teller nu op 800 euro voor een 3 en een 4 spot en een aurella voor keuken, 3 gu-10 spots voor slaapkamer en een startset met 3x e27 peertjes erbij (voor gang, wc e.d.). O ja en twee bewegingsensors. Enige wat dan nog volgt is badkamer en nog wat sensors. Maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.
Ja design is persoonlijk, en gelukkig bij Phillips zeer breed in soort :)

Het is een boel geld, en tijdens het ophangen bekroop mij het gevoel of het het wel waard is. Maar als je eenmaal de knopjes indruk en de kleuren komen....ow zeker.
De sfeer die je kan maken, echt mooi.
Ik denk dat ik er een soort verslaving bij heb :) Jij bent ook goed op weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
ppeterr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:44:
[...]

Ja design is persoonlijk, en gelukkig bij Phillips zeer breed in soort :)

Het is een boel geld, en tijdens het ophangen bekroop mij het gevoel of het het wel waard is. Maar als je eenmaal de knopjes indruk en de kleuren komen....ow zeker.
De sfeer die je kan maken, echt mooi.
Ik denk dat ik er een soort verslaving bij heb :) Jij bent ook goed op weg!
Klopt. Heb toevallig in korte tijd bij paar mensen in het echt gezien en ben toch wel overtuigd. Verder is een voordeel dat hier nu een allegaartje hangt van ikea plafonnieres tot afdankertjes tot ibood-aanschaffen die tegenvielen. Ook heb ik meerdere slecht werkende dimmers of lampen die daar slecht mee om gaan en knipperen. Dus met deze aanschaf vervang ik ook meteen een grote berg zooi 😅

Eigenlijk vind ik qua design / opties vooral woonkamer/keuken belangrijk. Daarom voor woonkamer ook maar voor kleur gegaan al vraag ik mij af of ik dat nu straks nadat de eerste lol eraf is ook echt ga inzetten. Vond het de meerprijs wel waard. Voor gang wc enzo vind ik de looks minder belangrijk maar wel weer een heel fijn idee om juist dat soort ruimtes straks te kunnen automatiseren. Daarom daar overal white ambiance en geen kleur, en voornamelijk met bestaande armaturen. Die kan ik altijd nog upgraden als het tegenvalt.

Hoor we vaker dat als je eenmaal begint je niet meer stopt met accessoires en upgrades haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:45
Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:03:

- 1x plafondlamp.

Je zou de Innr pucks kunnen overwegen, die heb ik al een paar jaar in mijn badkamer omdat het verlaagde plafond maar 5,5cm diep is.
Deze zijn namelijk maar 1,5cm dik.
Werkt prima samen met Hue, ik heb een motion sensor die ze aanstuurt.

https://www.innr.com/nl/product/smart-puck-light-3-pack/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@wim-vdv Zojuist de spotjes in mijn badkamer eens verwijderd om te kijken wat voor type het is. Denk dat ik die sowieso beter kan vervangen want het zijn ip23 spotjes (G4 prikkertjes denk ik). Op zich misschien geen gevaar met 12v maar toch niet ideaal lijkt mij, zo direct boven een douche? Dan maar even op zoek naar ip44 smart spotjes die samenwerken met hue (beetje zoiets als wat @Marsman83 hierboven noemt maar dan ip44 of ip65, of niet smart varianten en dan zo'n zigbee module voor de trafo (zoals @RiDo78 adviseerde). Hoop dat ik via de huidige spotjes wel bij de trafo kan komen, enige toegang is dat spot-gat van 5cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:45
Valorian schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:24:
@wim-vdv Zojuist de spotjes in mijn badkamer eens verwijderd om te kijken wat voor type het is. Denk dat ik die sowieso beter kan vervangen want het zijn ip23 spotjes (G4 prikkertjes denk ik). Op zich misschien geen gevaar met 12v maar toch niet ideaal lijkt mij, zo direct boven een douche? Dan maar even op zoek naar ip44 smart spotjes die samenwerken met hue (beetje zoiets als wat @Marsman83 hierboven noemt maar dan ip44 of ip65, of niet smart varianten en dan zo'n zigbee module voor de trafo (zoals @RiDo78 adviseerde). Hoop dat ik via de huidige spotjes wel bij de trafo kan komen, enige toegang is dat spot-gat van 5cm.
12v kan geen enkel kwaad boven de douche, die van mij zit echt recht boven de douchecabine.
Ik heb destijds de oude trafo via het gat van de spotjes eruit gehaald. Ik moest wel de gaten opboren van 55 naar 62mm.
Ik heb een blokje hout in het gat gekneld en toen met de gatenzaag daarop gecentreerd een groter gat gemaakt.
De verlichting hier was lang een doorn in m'n oog omdat het de enige niet-hue kamer was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik ben er nog niet uit of ik touchlink in combinatie met een pulse 8 en een
centris (4 lampen in een) nou handig vind. Of ik doe iets niet goed.

Misschien iemand met tips ?

Wat ik nu doe.

- schakel stroom uit (onhandig want ik moet de stop omgooien)
- verbind de lampen (4 stuks) onder 1 knop (s1)
- De lampen starten vol wit op - dus voor de test neem ik aan dat dat dan de setting is.

Aan/uit op de pulse 8 werkt. (jippie)

ik verander de kleur in de app, en druk vervolgens op S1
Dan zou hij toch naar vol wit terug moeten springen ?

edit

Ben er al uit :) Hoe simpel. Het is gewoon daarna S1 of S2 of wat dan ook
even kort ingedrukt houden met de setting die je wilt, dat slaat hij op.

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 07-04-2021 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:13
jobr schreef op maandag 5 april 2021 @ 18:32:
[...]

Die ledvance stekkers zijn nu bij Ibood in de dagaanbieding trouwens.
Ja niet voor het eerst en lijkt ook niet voor het laatst, 4 voor 30 is echt goedkoop. Heb er vorige keer een pak gescoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft er iemand ervaring met deze module?
https://www.philips-hue.c...-smart-plug/8718699689308
(maar dan met EU plug voor jullie)

Ik heb een aantal no-name van dat soort dingen die ik via Alexa bestuur, maar dat is niet zo betrouwbaar en geeft veel frustratie bij MrsT..

Deze zijn een stuk duurder maar dat heb ik er wel voor over als het goed werkt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rallye
Deze dus: https://www.philips-hue.c...art-stekker/8718699689285.

Ik heb er twee. In tegenstelling tot mijn Osrams doen ze het altijd. De Osrams willen nog wel eens een commando (met name “aan”) niet opvolgen. Bij deze heb ik dat nog niet gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Na een dagje wachten op DHL vandaag de hele zwik binnengekregen. Nou, was een flink karwei maar de drie armaturen + alle losse lampen/spotjes zijn inmiddels geïnstalleerd. Voordeel van in één keer veel aanschaffen is dat je ook maar één avondje op ladders met schroevendraaiers, striptangen etc bezig bent.

Eerst een euforisch moment dat het mij gelukt was de Aurelle in mijn eentje op te hangen (eigenlijk heb je vier handen nodig op hoogte, een paar om de lamp vast te houden en een paar om de draden in de blokjes te duwen en de schroefjes aan te draaien). Maar daarna erachter gekomen dat dat met de spots (waar zeer weinig ruimte voor de draden is waardoor het zelfs met twee man priegelen wordt) echt niet ging lukken. Gelukkig iemand om de hoek om bij te springen ;)

Vervolgens het hele Hue circus door. Eén E27 lampje werd niet gevonden via de zoek-functie, maar via serienummer uiteindelijk wel. Verder wilde één van de twee dimmers niet meewerken, maar uiteindelijk ook dat gelukt. Wel jammer dat ik nog de oude switches heb, en niet de januari-nieuwe. Maar qua functionaliteiten is er niets veranderd toch? Eentje komt van de Aurelle, ander van het startpakket. Kennelijk lagen die beide al even op de plank.

Eén van de eerste dingen die mij opvalt is hoe fraaie kleureffecten je kan maken. Ik had echt mijn twijfels bij het hele kleurverhaal en overwoog zelfs nog om alleen voor white ambiance te gaan. Maar toch erg blij met deze keuze. Juist de bescheiden settings geven gewoon net wat meerwaarde boven alleen wittinten! Gaaf!

Tot slot valt één van de zaken waar ik naar uit keek zeer goed uit: namelijk het uitlichten van foto's aan de muur middels een of enkele spots. Ik heb nu 7 spots (1 armatuur van 4 en 1 van 3) in de woonkamer, waardoor ik makkelijk een paar spots op foto's kan richten en een scene aan kan maken waarbij die spot in wittint vrij fel brand terwijl de rest op sfeervol staat. Daarmee komen de foto's erg mooi tot zijn recht! Blijft beetje zoeken naar de mooiste instelling, je hebt natuurlijk geen invloed op de stralingshoek en afstand maar werkt beter dan ik dacht :)

Morgenavond maar weer verder spelen. Gaat nog wel even duren voor ik alles naar wens ingesteld heb. Bewegingssensors zitten nog in het plastic, voor toilet en gang. Nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyhenkie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:44
[quote]Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:45:
. Wel jammer dat ik nog de oude switches heb, en niet de januari-nieuwe. Maar qua functionaliteiten is er niets veranderd toch? Eentje komt van de Aurelle, ander van het startpakket.

aan de oude dimmer switch zijn aan de aan en uit knoppen verschillende actie's te koppelen.
Bij de nieuwe is een knop de aan/uit knop en kun je moeilijker bepaalde actie's koppelen.
Heb zelf 2 nieuwe en 3 oude maar prefereer toch de oude :) :) :)
Bij de oude heb je de mogelijkheid met indrukken en dan een actie en dan bij langer indrukken een vervolgactie bv indrukken( en loslaten ) een bepaalde lamp/kamer/zone aan zetten en bij indrukken en vasthouden bv ook de buitenverlichting inschakelen...evenzo bij de uitknop.
Dit is bij de nieuwe dimmer switch vlgs. mij niet mogelijk althans mij is het nog niet gelukt
Ook kun je aan de aan knop scenes toewijzen en die zit bij de nieuwe onder de HUE knop

[ Voor 4% gewijzigd door boyhenkie op 08-04-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadjnt
  • Laatst online: 28-05 11:52
Goedemorgen, ik gebruik al een tijdje een hue bridge in combinatie met een aantal Hue lampen.
De Hue brige hangt sinds 2 jaar in onze nieuwbouw woning in de meterkast samen met een modem en een andere bridge voor de CV-ketel. Opzich helemaal niets bijzonders.

Vanaf het begin reset de hue bridge zich af en toe. Ik krijg dan een bericht via de e-mail dat de bridge zichzelf heeft terug gezet in de fabrieksinstellingen, dat is een beetje vreemd maar goed de bridge weer koppelen en het probleem is opgelost. Dit is goed gegaan tot een paar maanden geleden, toen was de bridge overleden en terugzetten naar fabrieksinstellingen hielp ook niet meer.

Ik heb daarna een nieuwe bridge gekocht, de garantie was verlopen van de oude, deze begint alleen dezelfde kuren te vertonen. Vorige week was de verbinding verbroken, de bridge gecontroleerd. De lampjes knipperde een beetje vreemd, alsof het kastje compleet in de war was. Stekker eruit verhielp het probleem. Twee keer een kat in de zak kopen lijkt me een beetje sterk. De bridge hangt naast de zekeringkast, iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:45:
Wel jammer dat ik nog de oude switches heb, en niet de januari-nieuwe. Maar qua functionaliteiten is er niets veranderd toch?
Zoals @boyhenkie al aangeeft zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee. Maar de beperking zit volgens mij meer in de hue-app dan in de dimmer zelf. Onder iConnectHue (Iphone only app) kun je elke knop van de oude dimmer naar wens instellen. Zelfs meerdere acties per knop. En ik denk (maar kan het niet testen) dat de nieuwe dimmer ook zo in te stellen is.

Dus is het meer een verhaal van de bedrukking op de switch en hoe dat met jouw instellingen past. Het is logischer om op de nieuwe switch de aan en uit functies op de bovenste button te zetten dan om uit op de 'hue'. knop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:26

Mimiix

Professioneel Prutser

RiDo78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:20:
[...]

Zoals @boyhenkie al aangeeft zijn er wel degelijk verschillen tussen de twee. Maar de beperking zit volgens mij meer in de hue-app dan in de dimmer zelf. Onder iConnectHue (Iphone only app) kun je elke knop van de oude dimmer naar wens instellen. Zelfs meerdere acties per knop. En ik denk (maar kan het niet testen) dat de nieuwe dimmer ook zo in te stellen is.

Dus is het meer een verhaal van de bedrukking op de switch en hoe dat met jouw instellingen past. Het is logischer om op de nieuwe switch de aan en uit functies op de bovenste button te zetten dan om uit op de 'hue'. knop te zetten.
Niet geheel on-topic, maar in deze post binnen de deCONZ repo(https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/4287) heeft een developer er naar gekeken en blijken er toch wel wat verschillen te zijn.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Loadjnt schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:26:
Goedemorgen, ik gebruik al een tijdje een hue bridge in combinatie met een aantal Hue lampen.
De Hue brige hangt sinds 2 jaar in onze nieuwbouw woning in de meterkast samen met een modem en een andere bridge voor de CV-ketel. Opzich helemaal niets bijzonders.
[..]
De bridge hangt naast de zekeringkast, iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Bied je modem ook wifi aan? Zo ja, gebruik je de 2.4 Ghz band veel? En hoe ver hangt de bridge van je router af?

Zigbee en Wifi zitten namelijk allebei op de 2.4 Ghz band. Dus als de modem en de bridge te dicht bij elkaar hangen dan kunnen ze elkaar verstoren. Dus plaats die eens wat verder uit elkaar.

Als je apparaten het aankunnen, kun je ook proberen om over te stappen naar de 5 Ghz wifi band en de 2.4 uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16
LuNaTiC schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:58:
Wie de LED-strips van Philips te duur vindt, en op bepaalde plekken met iets goedkopers af kan, kan ik deze aanraden: YouTube: Zelf je Philips Hue Led Strip maken voor een kwart van de prijs

Net spullen binnen gekregen, en binnen 10 minuten aan de praat gekregen. Best grappig, 5 meter kleurenledstrip en in de Hue app te besturen voor 35 euro.

Kwaliteit zal wel minder zijn en het mist de voordelen van het afknippen/uitbreiden maar voor dat geld ;)
Ik heb m ook, leuk project. Wat wel opvalt is dat de controller rood, groen, blauw, koud wit (C) en warm wit (W) kan aansturen (dus 5 'kleur kanalen'), terwijl de meeste ledstrips (ook die op de video en die van mij) 4 kanalen hebben (5 aders, zwart voor de 12V en RGBW).
Bij mij betekent dat als ik in de hue app bijv. de standaard scene 'energie' kies (wat koud wit is), dan kiest de controller kennelijk voor de 'C' en gaat de ledstrip uit (daar zit geen ader op aangesloten). Niet onoverkomelijk maar wel handig om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

boyhenkie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:24:
[quote]Valorian schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:45:
. Wel jammer dat ik nog de oude switches heb, en niet de januari-nieuwe. Maar qua functionaliteiten is er niets veranderd toch? Eentje komt van de Aurelle, ander van het startpakket.

aan de oude dimmer switch zijn aan de aan en uit knoppen verschillende actie's te koppelen.
Bij de nieuwe is een knop de aan/uit knop en kun je moeilijker bepaalde actie's koppelen.
Heb zelf 2 nieuwe en 3 oude maar prefereer toch de oude :) :) :)
Bij de oude heb je de mogelijkheid met indrukken en dan een actie en dan bij langer indrukken een vervolgactie bv indrukken( en loslaten ) een bepaalde lamp/kamer/zone aan zetten en bij indrukken en vasthouden bv ook de buitenverlichting inschakelen...evenzo bij de uitknop.
Dit is bij de nieuwe dimmer switch vlgs. mij niet mogelijk althans mij is het nog niet gelukt
Ook kun je aan de aan knop scenes toewijzen en die zit bij de nieuwe onder de HUE knop
Kan je even de quote sluiten met [/quote] want ik zie nu niet waar zijn quote eindigt en jouw reactie begint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
MalleEppie71 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb m ook, leuk project. Wat wel opvalt is dat de controller rood, groen, blauw, koud wit (C) en warm wit (W) kan aansturen (dus 5 'kleur kanalen'), terwijl de meeste ledstrips (ook die op de video en die van mij) 4 kanalen hebben (5 aders, zwart voor de 12V en RGBW).
Bij mij betekent dat als ik in de hue app bijv. de standaard scene 'energie' kies (wat koud wit is), dan kiest de controller kennelijk voor de 'C' en gaat de ledstrip uit (daar zit geen ader op aangesloten). Niet onoverkomelijk maar wel handig om te weten.
Dat is op te lossen door de juiste ledstrip met de juiste controller te combineren.

Jij had een RGB-CCT controller met een RGBW geconbineerd. En ja, dan heb je dat probleem.
Simpel gezegd:
- RGBW is kleuren met dimbaar wit licht
- RGB-CCT is kleuren met white-ambiance licht.
De Hue lightstrips zijn RGB-CCT en daar kun je de kleurtemperatuur mee instellen. Dat is ook wat jouw controller naar de app communiceert.
Heb je een RGBW controller dan weet de Hue app dat wit wel dimbaar is, maar een vaste kleurtemperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:16
RiDo78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 14:29:
[...]

Dat is op te lossen door de juiste ledstrip met de juiste controller te combineren.

Jij had een RGB-CCT controller met een RGBW geconbineerd. En ja, dan heb je dat probleem.
Simpel gezegd:
- RGBW is kleuren met dimbaar wit licht
- RGB-CCT is kleuren met white-ambiance licht.
De Hue lightstrips zijn RGB-CCT en daar kun je de kleurtemperatuur mee instellen. Dat is ook wat jouw controller naar de app communiceert.
Heb je een RGBW controller dan weet de Hue app dat wit wel dimbaar is, maar een vaste kleurtemperatuur heeft.
Precies. Niet zo'n probleem, echter wel een tip voor mensen die net als ik de links onder de youtube video volgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loadjnt
  • Laatst online: 28-05 11:52
RiDo78 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:27:
[...]

Bied je modem ook wifi aan? Zo ja, gebruik je de 2.4 Ghz band veel? En hoe ver hangt de bridge van je router af?

Zigbee en Wifi zitten namelijk allebei op de 2.4 Ghz band. Dus als de modem en de bridge te dicht bij elkaar hangen dan kunnen ze elkaar verstoren. Dus plaats die eens wat verder uit elkaar.

Als je apparaten het aankunnen, kun je ook proberen om over te stappen naar de 5 Ghz wifi band en de 2.4 uit te zetten.
De Wifi van de modem in het meterkast staat uit, dus dat kan het niet zijn. Ondertussen de bridge wel op een andere locatie opgehatngen, uit de buurt van de modem. Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mijn volgende uitdaging (na het hue-maken van de badkamerspots) is trouwens puzzelen of ik de mechanische ventilatie in badkamer/wc ook op mijn Hue kan krijgen. Zou dat kunnen door de unit op zolder in een hue-stekker te stoppen en als "lamp" te behandelen? En kan dat dan op een of andere manier ook weer gekoppeld aan de bewegingssensor waar ook de lampen op werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06 18:01
Shoot me down... Hue buitenverlichting geinstalleerd.. maar geen bridge gekocht :)
Gewoon on / off met de schakelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 18:42
ppeterr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:26:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Misschien beetje rare vraag, maar hoe vervangbaar zijn de lampen in dit armatuur? Want toen hij uit kwam wel even naar dit model gekeken maar vond hem te duur en was bang dat als er 1 stuk gaat je meteen het hele ding weg mag flikkeren. Vooral over die rechthoek heb ik mijn bedenkingen, want die andere lijken gewoon spotjes te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Valorian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 15:17:
Mijn volgende uitdaging (na het hue-maken van de badkamerspots) is trouwens puzzelen of ik de mechanische ventilatie in badkamer/wc ook op mijn Hue kan krijgen. Zou dat kunnen door de unit op zolder in een hue-stekker te stoppen en als "lamp" te behandelen? En kan dat dan op een of andere manier ook weer gekoppeld aan de bewegingssensor waar ook de lampen op werken?
Een Hue stekker gedraagt zich als een aan/uit lamp. Dus ja dat kan. Je moet alleen wel zorgen dat het zigbee-netwerk bereik op zolder heeft. Dat klinkt lastiger dan het is; elke lamp kan als doorgifte-station dienen, dus een lamp op de lager gelegen verdieping kan voldoende zijn. Mits die lamp zowel de stekker als een andere lamp of de bridge in het netwerk kan benaderen.

Maar als jouw badkamer-spots al Hue zijn en ik er vanuit mag gaan dat de Hue stekker daar zowat recht boven komt te hangen dan kan het haast niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Een unit op zolder alleen voor de WC? Bij mij zit daar het ventilatiesysteem van het hele huis. Die ook een andere stekker heeft......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Rallye schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:04:
Een unit op zolder alleen voor de WC? Bij mij zit daar het ventilatiesysteem van het hele huis. Die ook een andere stekker heeft......
Hier alleen een afvoer voor de mechanische ventilatie in de keuken, toilet en badkamer. Die is aangesloten via een perilex stekker met standenschakelaar in de keuken, maar ik heb er ook een RF module ingezet voor draadloze bediening in het toilet en de badkamer.

Ik gebruik zelf een Hue smart plug om een luchtzuiveraar automatisch te schakelen, werkt prima. De luchtzuiveraar in de woonkamer heeft wifi en een ingebouwde timer, die op de slaapkamer niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Dj-sannieboy op 08-04-2021 22:05 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 82 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic