Ik heb besloten om de nieuwe Hue dimmer te kopen en het zo op te lossen. Ik moet daar dan alleen een frame voor laten ontwikkelen.
Ben nu net bezig om een opzet stuk voor 3 Hue dimmers te ontwerpen (3D printen) die je op een Busch Jaeger (met 2 schakelaars) kan plakken. Bedoeling is dat je de schakelaars indien nodig ook nog kan bedienen.Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:53:
Ik heb besloten om de nieuwe Hue dimmer te kopen en het zo op te lossen. Ik moet daar dan alleen een frame voor laten ontwikkelen.
Dit idee een beetje maar dan wat minder massaal.
Ohja ja zoiets. Maar dan inderdaad minder bulky. Ik haal mijn standaard schakelmateriaal weg en ga een frame ontwerpen die over de inbouwdoos past.jobr schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:02:
[...]
Ben nu net bezig om een opzet stuk voor 3 Hue dimmers te ontwerpen (3D printen) die je op een Busch Jaeger (met 2 schakelaars) kan plakken. Bedoeling is dat je de schakelaars indien nodig ook nog kan bedienen.
Dit idee een beetje maar dan wat minder massaal.
Waarom niet zoiets als dit?Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:18:
[...]
Ohja ja zoiets. Maar dan inderdaad minder bulky. Ik haal mijn standaard schakelmateriaal weg en ga een frame ontwerpen die over de inbouwdoos past.
https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021
Vorige week 2 stuks aangeschaft, werkt erg goed om lampen, kamers of zones te bedienen. Ook gewoon met je normale schakelaars, maar de lampen blijven altijd bereikbaar. Je kunt 2 schakelaar per module aansluiten. En je hoeft niet die (naar mijn mening) lelijke dimmer switch te gebruiken. Je kunt ze instelllen als aan/uit schakelaar, maar ook met 3 verschillende scenes waaromder dus ook een gedimpte scene (door tot 3x drukken). Ik heb zelf een pulsschakelaar erbij gekocht, waarmee je ook kan dimmen door de schakelaar ingedrukt te houden (dat dimmen kan alleen met pulsschakelaar, niet met normale schakelaar).
Hier wel duidelijke video op youtube:
YouTube: Dim lights with the Philips Hue Wall Switch Module
[ Voor 24% gewijzigd door jtm_ op 26-03-2021 23:15 ]
Anoniem: 1441478
Wat is dan de afstand tussen de afgezaagde kop en onderkant? Heb je een foto? Ik wil hem voor mijn 2 wandlampen gaan gebruiken en kan het kwaad dat er stof of zo in de afgezaagde deel zal vallen?jwhoogervorst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:47:
Ik heb van een kaarslamp het buitenste deel afgezaagd. Die doet het alweer ruim twee jaar prima met alleen het binnenste deel, waardoor hij een stuk korter is. Als je goed kijkt, zie je als de lamp aanstaat, vanaf de zijkant duidelijk dat er “een lamp in een lamp” zit.
Want met dat buitenste deel eruit hangend was het inderdaad spuuglelijk.
Als ze nou eens een E14 kogel-lamp in kleur op de markt zouden brengen, zou ik er nog over nadenken.
Edit: zojuist wandlamp opengemaakt en E14 kaarslamp in gedaan. Past net, je ziet de puntje alleen bij het springen maar kan prima. Opgelost voor mij dus, maar misschien voor andere mensen interessant om te weten hoe lang de afgezaagde E14 kaarslamp is?
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 27-03-2021 07:17 ]
Is ook nog een optie! En misschien nog wel de mooiste optie, maar met een puls drukker erbij wel aanzienlijk duurder dan de Hue dimmer van €18/st.jtm_ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:55:
[...]
Waarom niet zoiets als dit?
Vorige week 2 stuks aangeschaft, werkt erg goed om lampen, kamers of zones te bedienen. Ook gewoon met je normale schakelaars, maar de lampen blijven altijd bereikbaar. Je kunt 2 schakelaar per module aansluiten. En je hoeft niet die (naar mijn mening) lelijke dimmer switch te gebruiken. Je kunt ze instelllen als aan/uit schakelaar, maar ook met 3 verschillende scenes waaromder dus ook een gedimpte scene (door tot 3x drukken). Ik heb zelf een pulsschakelaar erbij gekocht, waarmee je ook kan dimmen door de schakelaar ingedrukt te houden (dat dimmen kan alleen met pulsschakelaar, niet met normale schakelaar).
Heeft er hier iemand een Aurelle toevallig?
Ik overweeg er eentje voor in onze mancave, en dan met name boven de pooltafel. Het lijkt me een fijne oplossing omdat het plafond daar laag is (zo’n 2.12m) dus van die traditionele hanglampen zie ik dan niet zo zitten.
Doel is om voldoende en mooi helder licht te krijgen zodat je de ballen natuurlijk goed ziet en dat je fijn kunt poolen.
Anderzijds hoop ik de complete ruimte (5,5 * 6 m ongeveer) te kunnen sfeerverlichten met warm licht als je niet aan het poolen bent maar gewoon een biertje aan het drinken bent.
Alles wat ik heb kunnen vinden lijkt het wel een geschikt ding, maar het is toch een kleine uitgave en iets meer werk om op te hangen dan even ergens een lampje vervangen
Dus was eigenlijk nieuwsgierig of iemand ervaring heeft en me deze kan aanraden
Ik overweeg er eentje voor in onze mancave, en dan met name boven de pooltafel. Het lijkt me een fijne oplossing omdat het plafond daar laag is (zo’n 2.12m) dus van die traditionele hanglampen zie ik dan niet zo zitten.
Doel is om voldoende en mooi helder licht te krijgen zodat je de ballen natuurlijk goed ziet en dat je fijn kunt poolen.
Anderzijds hoop ik de complete ruimte (5,5 * 6 m ongeveer) te kunnen sfeerverlichten met warm licht als je niet aan het poolen bent maar gewoon een biertje aan het drinken bent.
Alles wat ik heb kunnen vinden lijkt het wel een geschikt ding, maar het is toch een kleine uitgave en iets meer werk om op te hangen dan even ergens een lampje vervangen
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik heb de rechthoek (120x30) in de bureau en het grote vierkant (60x60) in de wasplaats. Heel tevreden van! Ziet er strak uit omdat ze heel dicht tegen het plafond hangen.LuNaTiC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:12:
Alles wat ik heb kunnen vinden lijkt het wel een geschikt ding, maar het is toch een kleine uitgave en iets meer werk om op te hangen dan even ergens een lampje vervangen![]()
ik zat te zoeken naar de goedkoopste aanbieder en tot mijn verbazing is Amac dat, ten eerste omdat ik niet wist dat zij Hue in hun assortisement hadden en ten tweede omdat Amac nou niet meteen bekend staat als een prijsvechter.
https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp
Bieden zij nou Hue lampen aan omdat dit ondersteund wordt door Homekit?
https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 27-03-2021 08:18 ]
@LuNaTiC hier hangt een 120x30 in de keuken en een in de hal boven (daglichtlampfunctionaliteit).
Ik vind dat het mooi licht geeft en hangend aan een hoog plafond werkt het echt heel nice. De hoeveelheid zou ik als ruim voldoende benoemen, maar niet oogverblindend. Het is heel fijn dat je hele zachte (afwezige) schaduwen hebt.
Ik vind dat het mooi licht geeft en hangend aan een hoog plafond werkt het echt heel nice. De hoeveelheid zou ik als ruim voldoende benoemen, maar niet oogverblindend. Het is heel fijn dat je hele zachte (afwezige) schaduwen hebt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Prima hoeveelheid licht van een Aurelle.....LuNaTiC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:12:
Maar ik zou het hier niet doen. Ik ervaar de relatief slechte CRI als een probleem bij dit soort toepassingen, al je kleuren worden er niet echt goed door weergegeven en voor dingen als snooker of pool zou ik dat zelf een probleem vinden.
Een armatuur zoals een rails (of gewoon een plaat) met meerdere fittingen strak tegen het plafond en dan enkele naar beneden stralende spots lijkt me een veel betere optie. Kan je ook met een fatsoenlijke CRI krijgen.
hm, ik beschouw mezelf als een redelijke zeurpiet als het op wit licht aan komt en ik ervaar de kwaliteit ervan als behoorlijk goed. Ik vergelijk het met een lidl paneel en vind deze echt beter en best als goed.
Waarom vind je de CRI niet goed @Yowzawood ?
Waarom vind je de CRI niet goed @Yowzawood ?
Vergelijken met een LIDL panel is nou niet echt een goede vergelijking in mijn optiek.....
De CRI voor HUE is voor achtergrond en sfeerverlichting gebruik nog wel acceptabel, daar gebruik ik ze ook gewoon. Maar is meestal (kleine verschillen tussen de lampen) niet erg goed met een waarde rond de 80. En belangrijker de roodweergave is gewoon slecht, net zoals bij de meeste goedkopere leds trouwens. En laat je dat bij pool, maar zeker bij snooker, nou net nodig hebben.
Voor verlichting in een keuken, eettafel of dit soort dingen vindt ik persoonlijk HUE dus nog niet zo geschikt. Hang er maar eens een gloei of hallogeenlamp naast dan zie je gelijk een (enorm) verschil in kleurweergave. Met LED kan dat ook, en het wordt steeds beter, maar dan kost het je voor een gewone lamp net zoveel als een HUE lamp :-).
De CRI voor HUE is voor achtergrond en sfeerverlichting gebruik nog wel acceptabel, daar gebruik ik ze ook gewoon. Maar is meestal (kleine verschillen tussen de lampen) niet erg goed met een waarde rond de 80. En belangrijker de roodweergave is gewoon slecht, net zoals bij de meeste goedkopere leds trouwens. En laat je dat bij pool, maar zeker bij snooker, nou net nodig hebben.
Voor verlichting in een keuken, eettafel of dit soort dingen vindt ik persoonlijk HUE dus nog niet zo geschikt. Hang er maar eens een gloei of hallogeenlamp naast dan zie je gelijk een (enorm) verschil in kleurweergave. Met LED kan dat ook, en het wordt steeds beter, maar dan kost het je voor een gewone lamp net zoveel als een HUE lamp :-).
[ Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 09:53 ]
dank voor de reacties al maakt dit het er niet makkelijker op 
Maar dat is wel vaker op T.net

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik quote dit ff om later tegen je te gebruiken als dat nodig is.JvS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:37:
hm, ik beschouw mezelf als een redelijke zeurpiet
Om even je antwoord in te kunnen schatten. Is dit gewoon je kritiek op Hue in het algemeen of op Aurelle specifiek?Yowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:52:
Vergelijken met een LIDL panel is nou niet echt een goede vergelijking in mijn optiek.....
Het is een opmerking over HUE in het algemeen. En de led strips die ze in de meeste lampen gebruiken zijn vaak nog "slechter" dan in de E27 lampen. HUE is feitelijk een redelijk middelmatige (lees goedkope) led lamp met wat aansturing en software waar je een forse meerprijs voor betaald.
Ik heb een Aurelle op een overloop hangen, prima lichtopbrengst en daar voldoet het. Maar ik zou persoonlijk boven een pooltafel dus iets beters hangen.
Ik heb een Aurelle op een overloop hangen, prima lichtopbrengst en daar voldoet het. Maar ik zou persoonlijk boven een pooltafel dus iets beters hangen.
[ Voor 18% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 10:08 ]
Ik ben zelf ook flink wat wijzer geworden sinds ik meedoe in dit topic. Had echt geen weet van zoveel dingen, kende alleen de Hue bol waarmee mensen sfeer wilden of wakker wilden worden en wist wel dat er nu losse lampen waren maar verder.....? Ik had bijna een "simpele" witte gekocht met het idee dat hij in diverse tinten wit instelbaar was maar dat is alleen bij ambiance, en dat je een bridge nodig hebt voor herkenning in Homekit. Ik dacht dat dat alleen bij meer dan 10 Hue lampen nodig was.LuNaTiC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:56:
dank voor de reacties al maakt dit het er niet makkelijker op
Verder heel gek dat geen enkele starterskit E14 is. En dat er geen E14 kogellamp is die zowel wit als color is. En dat Amac blijkbaar ook Hue lampen verkoopt. En dat Zigbee geen merk is maar een WiFi standaard is tussen home smart apparaten. Man man man.... mijn knowhow is met 300% gestegen.
DuidelijkYowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:06:
Het is een opmerking over HUE in het algemeen. En de led strips die ze in de meeste lampen gebruiken zijn vaak nog "slechter" dan in de E27 lampen. HUE is feitelijk een redelijk middelmatige (lees goedkope) led lamp met wat aansturing en software waar je een forse meerprijs voor betaald.
E14 is (voor HUE) een wat meer niche formaat.... ze hebben de kogellampen ook pas recent uitgebracht.Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:07:
[...]
Verder heel gek dat geen enkele starterskit E14 is.
En echt verbazen....ze bieden voor de meeste andere fittingen gewoon helemaal niets aan. Nou ben je, zoals aangegeven, in mijn optiek toch vaak beter af met een kwalitatief betere gewone (led) lamp. En als je dan HUE wilt gebruiken zijn er prima oplossingen door bijvoorbeeld een HUE compatibel dimmer te gebruiken.
Er is in mijn optiek geen enkele reden om je alleen te beperken tot wat Signify/Philips aanbied. Met bijvoorbeeld een "icasa Zigbee 3.0 dimmer" zijn alle dimbare lampen op een eenvoudige manier in je HUE configuratie op te nemen. En met amper een meerprijs.
[ Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 10:19 ]
Misschien is het historisch zo gegroeid, want quote van WikiPedia:Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 08:14:
The Hue system was released in October 2012 as an Apple Store exclusive and was marketed as the first iOS controlled lighting appliance.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Aha! Nou ik zit ook maar net hierin. Moet het allemaal nog horen/leren/ondervinden. Las dat Philips zich niet meer bezig ging houden met Hue en dat deel van dat bedrijf verkocht heeft aan Chinese geinteresseerden. Misschien gaat het vanaf nu sneller qua ontwikkeling en komen er binnenkort (veel) meer "smaken" beschikbaar?Yowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:10:
[...]
E14 is (voor HUE) een wat meer niche formaat.... ze hebben de kogellampen ook pas recent uitgebracht.
En echt verbazen....ze bieden voor de meeste andere fittingen gewoon helemaal niets aan. Nou ben je, zoals aangegeven, in mijn optiek toch vaak beter af met een kwalitatief betere gewone (led) lamp. En als je dan HUE wilt gebruiken zijn er prima oplossingen door bijvoorbeeld een HUE compatibel dimmer te gebruiken.
Voorlopig hou ik het bij 2 wandlampen (want vanaf bankstel licht dimmen lijkt me relaxt) en zie wel of ik enthousiast raak en ermee doorga met de rest van mijn huis. Ik had trouwens ook een alternatieve merk kunnen kiezen maar vooralsnog ga ik maar ff voor Philips Hue tot ik iets beters tegen kom.
Heb jij een specifiek merk in gedachten die hetzelfde kan als Hue white&color E14 maar wat jij betere kwaliteit vindt?
Ik heb 2 stuks zigbee Paulmann Velora 595x595 https://nl.paulmann.com/b...t-mat-tunable-white/79826LuNaTiC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:12:
Alles wat ik heb kunnen vinden lijkt het wel een geschikt ding, maar het is toch een kleine uitgave en iets meer werk om op te hangen dan even ergens een lampje vervangen![]()
Deze heb ik mijn 60x60 systeemplafond verwerkt in de hobbykamer, boven 2 bureaus en ze bevallen goed en werken prima met Hue. Ze zijn officieel geen inbouw, maar opbouw. Met de ophanging gedemonteerd passen ze perfect in het raster van mijn systeemplafond.
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 27-03-2021 10:29 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Wow... 2012. Heb onder een steen geleefd dan. Vaak genoeg Apple store/Amac(iCentre) binnengewandeld maar nog nooit Hue meuk gezien.aawe mwan schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:22:
[...]
Misschien is het historisch zo gegroeid, want quote van WikiPedia:
The Hue system was released in October 2012 as an Apple Store exclusive and was marketed as the first iOS controlled lighting appliance.
Het centrale concern Philips heeft de lighting divisie al in 2015 / 2016 al verzelfstandigd en sinds 2018 heet het bedrijf officieel signify. De lampen blijven gewoon van de merken "philips" en "hue". En Hue blijft bij Signify horen.Anoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:26:
[...]
Aha! Nou ik zit ook maar net hierin. Moet het allemaal nog horen/leren/ondervinden. Las dat Philips zich niet meer bezig ging houden met Hue en dat deel van dat bedrijf verkocht heeft aan Chinese geinteresseerden. Misschien gaat het vanaf nu sneller qua ontwikkeling en komen er binnenkort (veel) meer "smaken" beschikbaar?
Hier zijn geen recente ontwikkelingen verder voor zover ik weet. Het is vooral het merk dat philips blijft heten, maar het is geen onderdeel meer van het bedrijf philips. Net als bij de TV's, Dat is TP-Vision, maar het merk blijft Philips.
Wat heeft jou doen kiezen voor die panelen boven de Hue Aurelles? Deze zijn best duur en hebben flink minder lichtopbrengst dat de Aurelle panelen (2650 vs 4150 lumen).guido66 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:27:
[...]
Ik heb 2 stuks zigbee Paulmann Velora 595x595 https://nl.paulmann.com/b...t-mat-tunable-white/79826
Deze heb ik mijn 60x60 systeemplafond verwerkt in de hobbykamer, boven 2 bureaus en ze bevallen goed en werken prima met Hue. Ze zijn officieel geen inbouw, maar opbouw. Met de ophanging gedemonteerd passen ze perfect in het raster van mijn systeemplafond.
[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 27-03-2021 10:53 ]
Een deel van wat je schrijft vind ik terug in de NOS artikel maar er zijn schijnbaar toch wat recente ontwikkelingen: https://nos.nl/artikel/23...chinese-investeerder.htmlJvS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:49:
[...]
Het centrale concern Philips heeft de lighting divisie al in 2015 / 2016 al verzelfstandigd en sinds 2018 heet het bedrijf officieel signify. De lampen blijven gewoon van de merken "philips" en "hue". En Hue blijft bij Signify horen.
Hier zijn geen recente ontwikkelingen verder voor zover ik weet. Het is vooral het merk dat philips blijft heten, maar het is geen onderdeel meer van het bedrijf philips. Net als bij de TV's, Dat is TP-Vision, maar het merk blijft Philips.
en wordt er opnieuw afscheid genomen van een onderdeel dat consumentenapparatuur maakt. Eerder verkocht het Nederlandse bedrijf zijn tv-divisie en werd het onderdeel dat lampen produceert zelfstandig naar de beurs gebracht.
De hoogste baas van Hillhouse Capital zegt dat hij de producten van Philips naar nieuwe markten wil brengen.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 27-03-2021 11:02 ]
Ja, het bedrijf Philips (wat dus niets met het al eerder afgestoten bedrijf Philips Hue (nu: Signify) en dus ook niets met het merk Philips Hue van doen heeft, behalve hooguit nog wat aandelen bezitten ofzo), stoot nu ook weer een andere divisie afAnoniem: 1441478 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Een deel van wat je schrijft vind ik terug in de NOS artikel maar er zijn schijnbaar toch wat recente ontwikkelingen: https://nos.nl/artikel/23...chinese-investeerder.html
Wel verwarrend allemaal met bedrijfsnamen, merken, verkopen, afsplitsingen die qua naamgeving overlap hebben
Maar philips Hue blijft gewoon onderdeel van Signifiy, dat in 2016 van Philips afgesplitst is (toen onder de naam Phlips Lighting, in 2018 veranderd in Signifiy). Bij signify en met het merk "Philips Hue" gebeurt helemaal niets als philips z'n broodroosterdivisie verkoopt aan chinezen hoor
[ Voor 37% gewijzigd door JvS op 27-03-2021 11:11 ]
Het feit dat ik ze kon inbouwen, ze zijn nagenoeg onzichtbaar in mijn plafond als ze uit staan. Toen ik ze een jaar geleden kocht vond ik ze voor €136,- per stuk bij https://www.stm-licht.de/...s-matt-tunable-white.html +€10,- verzendkostenJvS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:49:
[...]
Wat heeft jou doen kiezen voor die panelen boven de Hue Aurelles? Deze zijn best duur en hebben flink minder lichtopbrengst dat de Aurelle panelen (2650 vs 4150 lumen).
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
De CRI-waarde van HUE-lampen is niet opgegeven (anders dan >80). Jouw inschatting van de waarde is daarom pure speculatie.Yowzawood schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:52:
Hier ook in de markt voor o.a. een Aurelle 120x30 voor in de keuken. @JvS en @sam45 fijn om te horen dat jullie in ieder geval tevreden zijn.
Ik wil dan waarschijnlijk wel de nieuwe Hue Dimmer Switch V2 gebruiken omdat die beter over het schakelmateriaal zou passen.
Daarnaast ook aan het kijken naar een paar ronde aurelle's voor op het toilet, in de gang en een extra kamer en een Ensis voor boven de eettafel. (Las in een review dat er wel wat mensen waren waarbij die een piepend geluid maakt, dus hopelijk is dat inmiddels opgelost)
productreview: Philips Hue Ensis hanglamp (met bluetooth) Wit review door cascer1
Ik hou de Hue kortingen en pepper dagelijks in de gaten maar op dit soort modellen zie je echt bijna nooit aanbiedingen.
Bij Beaumotica al een keer prijsje opgevraagd, maar daar doen ze max 5% van af.
Ik heb nog een paar maanden voor het nieuwe huis, dus hopelijk komt er voor die tijd nog iets leuks voorbij.

Ik wil dan waarschijnlijk wel de nieuwe Hue Dimmer Switch V2 gebruiken omdat die beter over het schakelmateriaal zou passen.
Daarnaast ook aan het kijken naar een paar ronde aurelle's voor op het toilet, in de gang en een extra kamer en een Ensis voor boven de eettafel. (Las in een review dat er wel wat mensen waren waarbij die een piepend geluid maakt, dus hopelijk is dat inmiddels opgelost)
productreview: Philips Hue Ensis hanglamp (met bluetooth) Wit review door cascer1
Ik hou de Hue kortingen en pepper dagelijks in de gaten maar op dit soort modellen zie je echt bijna nooit aanbiedingen.
Bij Beaumotica al een keer prijsje opgevraagd, maar daar doen ze max 5% van af.
Ik heb nog een paar maanden voor het nieuwe huis, dus hopelijk komt er voor die tijd nog iets leuks voorbij.
[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 27-03-2021 13:21 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
CRI waardes zijn met een lichtmeter eenvoudig te meten. En laat ik die nou voor foto/video gewoon hebben..... en ik ben niet alleen, velen hebben de waarden gewoon gemeten en zien de verschillen. Hue is niet meer dan gemiddeld of zelfs daaronder, net zoals alle goedkope led lampen.coinman63 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:38:
[...]
De CRI-waarde van HUE-lampen is niet opgegeven (anders dan >80). Jouw inschatting van de waarde is daarom pure speculatie.
CRI > 80 adverteerd iedereen mee, omdat alles daaronder gewoon het aanzien niet waard is en niet wordt verkocht. Een Hue white ambiance is de "beste" op het CRI vlak (beter dan de kleur en de strips). Daar kom je met de basic CRI net ergens rond de 85 uit maar de R9 (dat is de rood weergave) komt op een extreem slechte 32. Die rode biljarbal of tomaat ziet er dus niet echt rood uit.....
Roodwaarde is met LED altijd lastig, zelfs de betere lampen komen dan ergens rond de 55 (van de 100) uit. De basic CRI ligt daar wel op 90 of 95. In de praktijk beiden toch een groot verschil en heel goed zichtbaar.
Maar je kan het zelf ook eenvoudig zien. Hou even een halogeen lamp naast je HUE lamp en je ziet een mega verschil in kleurwaarde. Die oude shit heeft gewoon een CRI van 100...... helaas alleen ook een te hoog gebruik.
En nee, je hoeft niet overal voor een zo hoog mogelijke CRI te gaan. Het meerendeel van mijn lampen is ook gewoon Hue white ambiance. Maar op plekken als een keuken of eettafel, en boven een biljart zoals de vraag was, is het wel belangrijk. En het is ook niet zo moeilijk... met een Zigbee dimmer past ook een gewone (goede) led lamp of halogeen prima in een HUE installatie.
[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 27-03-2021 13:37 ]
Ik vind de tomaten in mijn keuken er prima uitzien met het aurelle paneel wel
. En ik vind de hue E27 white & color lamp boven mijn eettafel eerlijk gezegd ook goed. Zoals gezegd, flink beter dan het vergelijk dat ik heb (de lidl panelen en lampen).
Waarom is het zo belangrijk dat de CRI met biljarten zo extreem goed is? Ben je dan niet fotografie-eisen aan het projecteren op iemand die gewoon comfortabel en prettig ligt wilt?
Waarom is het zo belangrijk dat de CRI met biljarten zo extreem goed is? Ben je dan niet fotografie-eisen aan het projecteren op iemand die gewoon comfortabel en prettig ligt wilt?
[ Voor 77% gewijzigd door JvS op 27-03-2021 14:18 ]
Waar heb jij deze reeds aangeschaft? Ben er op zoek naar een stuk of 7 voor mijn woning.jtm_ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:55:
[...]
Waarom niet zoiets als dit?
Op dit moment alleen bij Philips/Signify zelf te krijgen. Ik had ze een paar dagen nadat ze te koop kwamen besteld. Ze verwachten deze begin april weer te kunnen leveren.JDFS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:15:
[...]
Waar heb jij deze reeds aangeschaft? Ben er op zoek naar een stuk of 7 voor mijn woning.
Kijk je moet wel liefst een beetje goed/helder licht hebben bij het poolen, aan de andere kant ben ik het harde tl-licht ook wel zat nu. Het mag best wel nog enigszins ‘suboptimaal’ want het gaat allemaal wel om vriendschappelijke casual potjes.
Uiteraard moet het niet zo zijn dat ik echt ballen ga missen puur doordat het licht zo slecht is... maar oke. Nouja blijft lastig beoordelen als je het gewoon niet in actie ziet op de plek en onder de omstandigheden waar je zit, dus wellicht moet ik uiteindelijk de gok maar wagen.
Uiteraard moet het niet zo zijn dat ik echt ballen ga missen puur doordat het licht zo slecht is... maar oke. Nouja blijft lastig beoordelen als je het gewoon niet in actie ziet op de plek en onder de omstandigheden waar je zit, dus wellicht moet ik uiteindelijk de gok maar wagen.
Heeft iemand toevallig voor de nieuwe GU10 color lampen al een passende & kantelbare IP65 armatuur gevonden(badkamer)? Ik zoek mij er helemaal scheef op, maar vind eigenlijk nergens geschikte armaturen.
Voila, nummer twee bij een Google zoektocht: https://luxar.nl/ip65-kan...z_2WdKt0XuVBoCN8QQAvD_BwE
Deze zou ook niet moeten passen gezien de opmerking “(Philips Hue) LED lampen met een bolling aan de voorkant passen niet in dit armatuur”. Lijkt alsof de (platte) oude GU10 versie wel zou passen, maar de nieuwe niet icm het glaasje bij de meeste ip65 armaturen.coinman63 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:16:
Voila, nummer twee bij een Google zoektocht: https://luxar.nl/ip65-kan...z_2WdKt0XuVBoCN8QQAvD_BwE
Op de philips site, ergens anders zag ik ze ook nog niet. Heb twee losse besteld voor 39.95 per stuk. Het 2-pack van 69 is nog niet leverbaar volgens mijJDFS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:15:
[...]
Waar heb jij deze reeds aangeschaft? Ben er op zoek naar een stuk of 7 voor mijn woning.
Is iets duurder inderdaad koste met 39.95 en de pulsschakelaar voor 13 euro gekocht, maar die paar tientjes vind ik het persoonlijk wel waard. Enige nadeel is de vrij harde klik van mijn peha schakers, maar dat ligt wellicht aan het type.Tristan schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:52:
[...]
Is ook nog een optie! En misschien nog wel de mooiste optie, maar met een puls drukker erbij wel aanzienlijk duurder dan de Hue dimmer van €18/st.
@jtm_ ah vandaar inderdaad - ik zag alleen de twee Pack (2pac?) en keek ff niet verder.
Een waar geschenk dat deze nu uitkomen; ik verhuis binnenkort naar nieuwbouw en ben daar al druk aan de slag om al mijn schakelaars door Jung LS990 te vervangen. Ideaal dat ik nu deze switches met Jung pulsdrukkers in het grafietzwart kan gebruiken!
Is het trouwens mogelijk om deze switch op een dubbele pulsdrukker aan te sluiten? En kan je via de app op bijv. de tweede drukker scènes zetten en de eerste knop ‘gewoon’ aan/uit/dimmen?
Een waar geschenk dat deze nu uitkomen; ik verhuis binnenkort naar nieuwbouw en ben daar al druk aan de slag om al mijn schakelaars door Jung LS990 te vervangen. Ideaal dat ik nu deze switches met Jung pulsdrukkers in het grafietzwart kan gebruiken!
Is het trouwens mogelijk om deze switch op een dubbele pulsdrukker aan te sluiten? En kan je via de app op bijv. de tweede drukker scènes zetten en de eerste knop ‘gewoon’ aan/uit/dimmen?
Je kan de tafel toch even verlichten met een paar hue lampen die je al hebt of eventueel met je cheape ledstrep. Dan kan je voor jezelf inschatten hoe je de witweergave vindt.LuNaTiC schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:50:
Kijk je moet wel liefst een beetje goed/helder licht hebben bij het poolen, aan de andere kant ben ik het harde tl-licht ook wel zat nu. Het mag best wel nog enigszins ‘suboptimaal’ want het gaat allemaal wel om vriendschappelijke casual potjes.
Met zo'n ledstrip, wat aluminium profielen en een plaat melkglas zou je zelfs zelf een paneel zelf kunnen maken btw
[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 28-03-2021 08:24 ]
Nou dat laatste vind ik sowieso te veel moeite en gemcgyver
Hue stast voor mij juist voor gemak dus ga liever voor een kant en klare oplossing. Dank voor het meedenken in elk geval!
Ja, je kunt twee knoppen bedienen per switch. Dus maakt niet of een dubbele schakelaar of twee losse schakelaars wil aansluiten. Er zitten twee ingangen op. Tijdens het instellen kun je aangeven of je 1 of 2 knoppen wil bedienen.JDFS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:53:
@jtm_ ah vandaar inderdaad - ik zag alleen de twee Pack (2pac?) en keek ff niet verder.
Je kunt de knoppen inderdaad afzonderlijk van elkaar instellen. Dus aan/uit/dimmen voor knop 1 en scènes voor knop 2 kan gewoon. Dat ziet er zo uit:
/f/image/mxJdHXrtWXH5Bv2mfbQfydWK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2460SBPFCIKFK6UaJ7sKmsxQ.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk. Daarom nog even verder gezocht. Bij dit armatuur gebeurt het kantelen achter het glaasje, de lichte bolling is dan geen probleem meer:Slomy schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:56:
[...]
Deze zou ook niet moeten passen gezien de opmerking “(Philips Hue) LED lampen met een bolling aan de voorkant passen niet in dit armatuur”. Lijkt alsof de (platte) oude GU10 versie wel zou passen, maar de nieuwe niet icm het glaasje bij de meeste ip65 armaturen.
https://www.rmverlichting...on-r-ip65-kantelbaar.html
Ik loop tegen de limiet van de hue bridge aan. Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik een tweede bridge kan gebruiken. In de hue app lijkt dat niet echt handig begreep ik? Mensen ervaring mee?
Verder zou een alternatief zijn om HomeKit te gebruiken maar daar heb ik weer het probleem dat ik de brightness van een kamer niet in 1 keer aan kan passen...
Verder zou een alternatief zijn om HomeKit te gebruiken maar daar heb ik weer het probleem dat ik de brightness van een kamer niet in 1 keer aan kan passen...
@giantgiantus voor jouw situatie lijkt me een Zigbee Sniffer icm domotica software een stuk handiger (gezien je meer dan 50 lichtjes hebt?) en uitgebreider.
In de officiële Hue app hoeft het geen probleem te zijn. Je kunt een tweede bridge toevoegen. Je moet in de app steeds wel tussen de bridges switchen als je vanuit de app wilt bedienen, of dingen wilt instellen.giantgiantus schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:24:
Ik loop tegen de limiet van de hue bridge aan. Daarom ben ik aan het onderzoeken of ik een tweede bridge kan gebruiken. In de hue app lijkt dat niet echt handig begreep ik? Mensen ervaring mee?
Afhankelijk hoe veel lampen je dagelijks vanuit de app bediend zou je een deel over kunnen hevelen naar de tweede bridge die je meer als 'set and forget' instelt (bediening via sensoren, schakelaars of routines).
Als je dan incidenteel iets wil instellen, dan moet je in de Hue app even switchen naar die 2e bridge.
Vraagje...de oude hue kleuren lampen zijn naar de kamers van de kinderen verhuisd, daar ook een dimmer switch aan de muur. Nu wil ik dat als je bij de 4e of 5e x op de knop drukt dat er een lava lamp idee ontstaat. (Kleuren cycle).
Ik meende dat dat kon, maar krijg het niet voor elkaar.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Hoe gaat Zigbee met het netwerk dan om? Heb je dan 2 verschillende netwerken en dus ook bereik of wordt dat samen 1 netwerk?Wally2002 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:06:
[...]
In de officiële Hue app hoeft het geen probleem te zijn. Je kunt een tweede bridge toevoegen. Je moet in de app steeds wel tussen de bridges switchen als je vanuit de app wilt bedienen, of dingen wilt instellen.
Afhankelijk hoe veel lampen je dagelijks vanuit de app bediend zou je een deel over kunnen hevelen naar de tweede bridge die je meer als 'set and forget' instelt (bediening via sensoren, schakelaars of routines).
Als je dan incidenteel iets wil instellen, dan moet je in de Hue app even switchen naar die 2e bridge.
Waarschijnlijk het meest praktisch inderdaad. Weet iemand of je wel meerdere bridges kan toevoegen met HomeKit?Wally2002 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:06:
[...]
In de officiële Hue app hoeft het geen probleem te zijn. Je kunt een tweede bridge toevoegen. Je moet in de app steeds wel tussen de bridges switchen als je vanuit de app wilt bedienen, of dingen wilt instellen.
Had je hier al naar gekeken ?Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:54:
[...]
Jep ik ben inmiddels ook tot deze realisatie gekomen. Gelukkig heb ik nog een paar domme lampen die ik nu met deze draai dimmer kan dimmen. Dat komt niet slecht uit dus.
Ik moet nu even afwegen of ik een FoH muur schakelaar aanschaf of gewoon de Hue Dimmer van Signify zelf. Wat mij irriteert is dat al die FoH schakelaars op kinetische energie werken en daardoor dus een behoorlijk klik geluid maken. Harder dan dat ik zou willen. Er is zover ik kan vinden geen alternatief die op batterij of bedraadt werkt. Ook zijn al die schakelaars alleen maar in twee-voudige variant te krijgen. Een enkele FoH schakelaar is er niet. Scenic heeft wel plaatjes van een enkele uitgegeven, maar deze is niet te koop.
Allemaal niet ideaal dus. Wat dus betekent dat het de standaard Signify Hue dimmer waarschijnlijk moet worden. Echter is het plaatje waar je hem op “klikt” weer een Amerikaanse maat en past deze niet op de Europese ronde inbouwdozen. Ook is er geen frame te koop waardoor je twee of drie van deze dimmers netjes zonder al te veel ruimte ertussen naast elkaar kan plaatsen.
Vraag ik nou iets vreemds? Ik begrijp er niets van!
De ROBB Smarrt Dubbele wandzender Zigbee Friends of Hue met een batterij.
Niet met die lamp, maar ik heb deze iCasa Filament lampen in mijn buitenlampen zitten en bevallen goed. Ook geen problemen gehad met de vrieskou van laatst.HarmoniousVibe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:14:
Heeft iemand hier ervaring met deze filamentlamp die van kleurtemperatuur kan veranderen? Een Hue E27 filament Ambiance, zeg maar?
Ik wilde namelijk ook de kleurtemperatuur kunnen aanpassen wat niet bij de Philips Hue filament lampen kan.
Feel free to Buy me a coffee
Hoe zou je de "kwaliteit" van het licht omschrijven ten opzichte van de Hue E27 white ambiance?musicpixel schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:18:
[...]
Niet met die lamp, maar ik heb deze iCasa Filament lampen in mijn buitenlampen zitten en bevallen goed. Ook geen problemen gehad met de vrieskou van laatst.
Ik wilde namelijk ook de kleurtemperatuur kunnen aanpassen wat niet bij de Philips Hue filament lampen kan.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Dat zijn dan 2 verschillende Zigbee netwerken.Helox-in-a-box schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:30:
[...]
Hoe gaat Zigbee met het netwerk dan om? Heb je dan 2 verschillende netwerken en dus ook bereik of wordt dat samen 1 netwerk?
We zijn de woonkamer en keuken aan het verbouwen, op zolder heb ik 3 Lidl gu10 spotjes maar ik denk niet dat die in de woonkamer mooi licht geven.
Dus in de woonkamer en keuken komen Hue white ambiance gu10 lampen. En boven de eettafel hue filament lampen.
Gelukkig is de vrouw het daar ook mee eens
Dus in de woonkamer en keuken komen Hue white ambiance gu10 lampen. En boven de eettafel hue filament lampen.
Gelukkig is de vrouw het daar ook mee eens
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Ik kan het nergens vinden dus hoop dat iemand me hier kan helpen, de E14 Kleur lampen (die candle lights), kan iemand voor mij meten hoe lang die lampen zijn exclusief de fitting?
Owner of DBIT Consultancy
De lampen zijn 117 mm hoog, inclusief fitting, dus als je weet hoe hoog een fitting is.DennusB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:02:
Ik kan het nergens vinden dus hoop dat iemand me hier kan helpen, de E14 Kleur lampen (die candle lights), kan iemand voor mij meten hoe lang die lampen zijn exclusief de fitting?
Als je een iphone hebt, kun je iConnectHue proberen. Die heeft wat meer mogelijkheden dan de standaard app. Een lavalamp daarin 'maken' is vrij simpel te doen.OmeAnne schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:23:
Vraagje...de oude hue kleuren lampen zijn naar de kamers van de kinderen verhuisd, daar ook een dimmer switch aan de muur. Nu wil ik dat als je bij de 4e of 5e x op de knop drukt dat er een lava lamp idee ontstaat. (Kleuren cycle).
Iemand een idee?
Dat worden twee onafhankelijke netwerken. De lampen van het ene netwerk zullen NIET het signaal van het andere netwerk doorsturen. Heb je dus een clustertje lampjes ver van de bridge af, dan moet je wel zorgen dat er genoeg lampen in hetzelfde netwerk tussenin zijn om het signaal daar te krijgen.Helox-in-a-box schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:30:
[...]
Hoe gaat Zigbee met het netwerk dan om? Heb je dan 2 verschillende netwerken en dus ook bereik of wordt dat samen 1 netwerk?
Gezien Homekit een 'toegangslaag' wil zijn voor allehande domotica lijkt het mij geen probleem om verschillende bridges toe te voegen. Ook niet als dat twee dezelfde bridges zijn.giantgiantus schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:01:
[...]
Waarschijnlijk het meest praktisch inderdaad. Weet iemand of je wel meerdere bridges kan toevoegen met HomeKit?
Maar, ik heb het niet getest.
Ik wil een hue ledstrip in de badkamer. Moet dit perse de outdoor variant zijn. De kans dat er direct water op komt is vrijwel nul.
Nee hoor, de normale kan je dan prima gebruiken!TrailBlazer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:16:
Ik wil een hue ledstrip in de badkamer. Moet dit perse de outdoor variant zijn. De kans dat er direct water op komt is vrijwel nul.
De IP-rating moet in de badkamer minimaal IP x1 (drupwaterdicht) zijn ivm condensvorming. Ik kan zo de IP-rating van de indoor strip niet vinden op de site van Signify zelf, maar volgens Coolbue is hij IP21, wat voldoende zou moeten zijn als hij minimaal 60cm is verwijderd van de rand van je bad en de kranen van de wastafel.TrailBlazer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:16:
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
HarmoniousVibe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:53:
[...]
De IP-rating moet in de badkamer minimaal IP x1 (drupwaterdicht) zijn ivm condensvorming. Ik kan zo de IP-rating van de indoor strip niet vinden op de site van Signify zelf, maar volgens Coolbue is hij IP21, wat voldoende zou moeten zijn als hij minimaal 60cm is verwijderd van de rand van je bad en de kranen van de wastafel.
code:
1
2
3
4
5
| Plafond | \ / | | \./ | muur ——-————- | | |
Dit zal het worden dus een hele koof rondom de badkamer.
Als die koof minimaal 225 cm boven de bodem van het bad of de douche hangt dan is IP21 toegestaan. Anders IP44 of zelfs IP65. Zie ook https://www.lampenlicht.n...hting/wat-zijn-ip-waardenTrailBlazer schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:04:
[...]
code:
1 2 3 4 5 Plafond | \ / | | \./ | muur ——-————- | |
Dit zal het worden dus een hele koof rondom de badkamer.
[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-03-2021 12:12 ]
Ik heb een vraag en hoop dat hier iemand me kan helpen.
In huis heb ik op een aantal plaatsen naast een centraal licht punt ook spotjes in de plafonds. Nu wil ik graag deze spotjes kunnen besturen met de Hue app. Nu zat ik te denken om in het plafond een Hue smart plug te verstoppen maar dat wordt dan wel een lomp geheel een stekker in de plug en die weer in een andere contactdoos.
Heeft iemand de smartplug uit elkaar gehaald? op Youtube vind ik slechts een filmpje.
In huis heb ik op een aantal plaatsen naast een centraal licht punt ook spotjes in de plafonds. Nu wil ik graag deze spotjes kunnen besturen met de Hue app. Nu zat ik te denken om in het plafond een Hue smart plug te verstoppen maar dat wordt dan wel een lomp geheel een stekker in de plug en die weer in een andere contactdoos.
Heeft iemand de smartplug uit elkaar gehaald? op Youtube vind ik slechts een filmpje.
Gewoon Hue spots inbouwen?Jasper1975 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
Ik heb er een uit elkaar gehaald, maar dat was niet zo'n success.Jasper1975 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
Er zitten 2 prints in die haaks op elkaar staan, dus is nog steeds niet mooi compact weg te werken. Bij het proberen los te halen van de 2 haakse prints heb ik het hele zaakje gesloopt, maar misschien dat iemand anders het wel uit elkaar kan halen.
Ik dacht dat ik fotos gemaakt had ik zal eens kijken of ik die nog kan vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door Robsato op 29-03-2021 12:58 ]
Als ze dimbaar zijn kun je een Hue-compatible inbouwdimmer kopen. Als ze alleen aan/uit moeten kunnen en je koopt later ook geen dimbare spots dan heb je deze ook in de on/off-variant.Jasper1975 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
Bijvoorbeeld de iCasa Zigbee inbouwdimmer. Deze kun je achter de schakelaar in de lasdoos stoppen als je daar genoeg ruimte hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-03-2021 12:59 ]
Ik heb maar 5 cm ruimte boven de spots, daarnaast is 25,- (keer 6) voor de plug een stuk goedkoper dan drie spots keer 6 van Hue.
Aan uit is prima, is het nu ook. Het is zo jammer dat er geen schakelaars zijn die werken als een gewone schakelaar en ook met de app bediend kunnen worden. Zou maai zijn als ze die toelaten tot 'HarmoniousVibe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Als ze dimbaar zijn kun je een Hue-compatible inbouwdimmer kopen. Als ze alleen aan/uit moeten kunnen en je koopt later ook geen dimbare spots dan heb je deze ook in de on/off-variant.
friends of Hue'
Ik zie dat ze complete dimmers hebben. Helaas geen Homekit. Zal wel werken via homebridge dan denk ik.HarmoniousVibe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:57:
[...]
Als ze dimbaar zijn kun je een Hue-compatible inbouwdimmer kopen. Als ze alleen aan/uit moeten kunnen en je koopt later ook geen dimbare spots dan heb je deze ook in de on/off-variant.
Bijvoorbeeld de iCasa Zigbee inbouwdimmer. Deze kun je achter de schakelaar in de lasdoos stoppen als je daar genoeg ruimte hebt.
Ik ben mij aan het oriënteren op tuinverlichting en geïnteresseerd in de Hue tuinseries. Nu zie ik op de Hue website uitverkoop staan. Is het iemand bekend of deze serie(s) eruit gaan en vervangen worden? Of gaan ze toch stoppen met de laagspanning tuin lijn?
:strip_exif()/f/image/ixi8DSHCTvksLSzKOnu21Uu3.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
https://www.bol.com/nl/p/...gateway/9200000107260782/ Hiermee kun je een gewone pulsschakelaar ombouwen tot een slimme schakelaar die je ook via de app kunt bedienen.Jasper1975 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:03:
[...]
Aan uit is prima, is het nu ook. Het is zo jammer dat er geen schakelaars zijn die werken als een gewone schakelaar en ook met de app bediend kunnen worden. Zou maai zijn als ze die toelaten tot '
friends of Hue'
De smartplug uit elkaar halen raad ik je niet aan. Dat is haast niet te doen en het levert nauwelijks extra ruimte op.Jasper1975 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
Wil je de lampen enkel schakelen of ook kunnen dimmen? Want je zou de huidige wandschakelaars kunnen vervangen door iets als: https://www.bol.com/nl/p/...-gateway-inclusief-bypass
Die dimmer presenteert zich als Zigbee-lamp aan de bridge. Je kunt die dimmer dus enkel gebruiken voor de lamp of lampen waarop hij bedraad is aangesloten. Gebruik je de draaiknop om de lamp te dimmen dan dimt hij meteen, maar de bridge ziet dat alleen als hij toevallig die lamp uitvraagt. Je kunt die dimmer dus niet gebruiken om acties op de Hue bridge uit te voeren. Wel kun je vanuit de bridge de dimmer aansturen. Dus lamp aan, uit of dimmen kan gewoon met de Hue app(s). Het enige nadeel, deze 'lamp' is niet gecertificeerd voor Apple HomeKit, dus apps die HomeKit gebruiken (waaronder Siri) zien die 'lamp' simpelweg niet.
Zojuist E14 color candle lights binnengekregen, 91mm. Fitting is 26mm. Totale lengte 117mm.DennusB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:02:
Er is echter duidelijk een lamp binnenin een lamp te zien. De punt daarvan is 76mm zonder fitting mee te meten. Alles is gemeten met een digitale schuifmaat.
Ik heb geen facebook maar via mijn vrouw navraag gedaan:breinonline schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:26:
Ik ben mij aan het oriënteren op tuinverlichting en geïnteresseerd in de Hue tuinseries. Nu zie ik op de Hue website uitverkoop staan. Is het iemand bekend of deze serie(s) eruit gaan en vervangen worden? Of gaan ze toch stoppen met de laagspanning tuin lijn?[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YjhsYsXawkaM45vX2PKaCVNb.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Wat is nu het verschil tussen https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp en https://www.amac.nl/phili...-ambiance-2-lampen-e14-v4? De bluetooth? Ik ontdek namelijk net dat de mijne helemaal geen bluetooth hebben en ik er niks mee kan zonder bridge. 
Wat is wijsheid: alsnog bridge aanschaffen of deze 2 terugsturen en die met bluetooth kopen + ook bridge kopen? In hoeverre is bluetooth een voordeel/aanwinst?

Wat is wijsheid: alsnog bridge aanschaffen of deze 2 terugsturen en die met bluetooth kopen + ook bridge kopen? In hoeverre is bluetooth een voordeel/aanwinst?
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 29-03-2021 18:52 ]
Dat is precies dezelfde linkAnoniem: 1441478 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:46:
Wat is nu het verschil tussen https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp en https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp? De bluetooth? Ik ontdek namelijk net dat de mijne helemaal geen bluetooth hebben en ik er niks mee kan zonder bridge.
Wat is wijsheid: alsnog bridge aanschaffen of deze 2 terugsturen en die met bluetooth kopen + ook bridge kopen?
Bluetooth is het verschil ja, zet ze maar eens in de vergelijk. Als je meer lampen in de toekomst wil is een bridge misschien wel handig, als je denkt dat het bij deze twee blijft...Anoniem: 1441478 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:46:
Wat is nu het verschil tussen https://www.amac.nl/phili...nce-e14-2-stuks-kaarslamp en https://www.amac.nl/phili...-ambiance-2-lampen-e14-v4? De bluetooth? Ik ontdek namelijk net dat de mijne helemaal geen bluetooth hebben en ik er niks mee kan zonder bridge.
Ik acht de kans op meer Hue lampen niet zo groot, maar tot voor kort wilde ik ook niets van Hue weten. Dus het kan veranderen. Maar voor nu heb ik 2 lampjes van bij elkaar 70 euro in de armaturen zitten die alleen maar 1 kleur kunnen weergeven en aan en uit kunnen. Ik zal dus echt een bridge moeten kopen of deze terug moeten sturen.breinonline schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:55:
[...]
Bluetooth is het verschil ja, zet ze maar eens in de vergelijk. Als je meer lampen in de toekomst wil is een bridge misschien wel handig, als je denkt dat het bij deze twee blijft...
Heeft de bluetooth functie meerwaarde? Stabielere verbinding of zo?
Nee, de bluetooth gaat uit nadat de lampen aan de Bridge gekoppeld zijn. Is echt voor de minder gevorderde gebruiker.
Nog een ander vraag over de tuinlampen (24V): je kan tot 30m aansluiten op een adapter. Is dat de langste keten of kan je ook 12,5m en dan vertakken naar 12,5m en nog eens 12,5m?
Ik zou in mijn badkamer graag ook hue en een bewegingssensor willen.
Echter zit er een douchegordijn voor. Ik wil niet elke x minuten zwaaien en wil 'm ook niet te lang aan laten staan.
Iemand een slimme oplossing? Behalve de sensor in mijn douche hangen
Echter zit er een douchegordijn voor. Ik wil niet elke x minuten zwaaien en wil 'm ook niet te lang aan laten staan.
Voor de geinteresseerden wat fotos van een open gemaakte SmartPlug naar aanleiding van een eerdere vraag.
Eerste 2 fotos zijn waar ik de kap er best netjes van af had gehaald met voorzichtig dremelen. Daarna had ik problemen om PCB los te krijgen van de 2 pinnen voor stopcontact dus toen daar de zaag ingezet, maar daar beneden zit dus ook het relais (foto 3)
. Daarna alsnog geprobeerd de soldeer verbinding tussen de 2 PCBs los te halen (foto 4), maar mijn soldeerstation is daar niet zo geschikt voor en uiteindelijk teveel geweld ipv geduld gebruikt en een aantal sporen beschadigd. Dus tsja, zo moet het niet.
Ik wilde deze inbouwen in een plafonniere ipv de LivingWhites PCB die daar nu in zit omdat die wel eens ooit in storing gaat (is op te lossen met powercycle, maar toch irritant), maar met een SmartPlug gaat het dus niet worden.
Eerste 2 fotos zijn waar ik de kap er best netjes van af had gehaald met voorzichtig dremelen. Daarna had ik problemen om PCB los te krijgen van de 2 pinnen voor stopcontact dus toen daar de zaag ingezet, maar daar beneden zit dus ook het relais (foto 3)

Ik wilde deze inbouwen in een plafonniere ipv de LivingWhites PCB die daar nu in zit omdat die wel eens ooit in storing gaat (is op te lossen met powercycle, maar toch irritant), maar met een SmartPlug gaat het dus niet worden.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Als je alleen woont zou je op de overloop een motion sensor op kunnen hangen die na een minuut de lamp uitschakelt. Maar dan kun je die net zo goed in de douche hangen. Het meest voor de hand liggend is om ook gewoon een dimmer switch tegen de muur te plakken.Freddy22 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:57:
Je zou de luchtvochtigheid erbij kunnen meten, zolang deze hoog is laat je de lamp aan.Freddy22 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:57:
Ik wil de Philips Hue lightstrip onder m'n keukenkastjes hangen. Kan je deze ook laten schakelen vanaf een normale schakelaar (zodat deze meegaat met het normale licht in de keuken) zonder een al te ingewikkelde smarthome setup met allerlei condities?
Zeker, de HUE ledstrip zal bij inschakelen van de verlichting terug aan gaan op de laatst ingestelde stand.CarpeVentum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:10:
Ik wil de Philips Hue lightstrip onder m'n keukenkastjes hangen. Kan je deze ook laten schakelen vanaf een normale schakelaar (zodat deze meegaat met het normale licht in de keuken) zonder een al te ingewikkelde smarthome setup met allerlei condities?
Als de HUE ledstrip uit is kun je hem niet meer bedienen en is hij onbereikbaar in de HUE app.
Op die manier heb je eigenlijk een domme ledstrip gemaakt en kun je misschien beter kiezen voor een ledstrip van een paar Euro van de Action, etc. Die kun je ook instellen op kleur en schakelen ook mee met de verlichting.
[ Voor 7% gewijzigd door Theo74 op 30-03-2021 08:18 ]
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Ja, dat begrijp ik. M'n wens is dus vooral dat de verlichting onder de keukenkasten meegaat met de normale schakelwipper. Ik overweeg wel een slimme schakelaar (misschien de friends of hue schakelaar van gira), maar volgens mij wordt het al snel vrij complex...Theo74 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:17:
[...]
Zeker, de HUE ledstrip zal bij inschakelen van de verlichting terug aan gaan op de laatst ingestelde stand.
Als de HUE ledstrip uit is kun je hem niet meer bedienen en is hij onbereikbaar in de HUE app.
Op die manier heb je eigenlijk een domme ledstrip gemaakt en kun je misschien beter kiezen voor een ledstrip van een paar Euro van de Action, etc. Die kun je ook instellen op kleur en schakelen ook mee met de verlichting.
Kijk eens naar een Wall Module. Die zou je bij je normale schakelaar kunnen hangen?CarpeVentum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:10:
Je kunt een wall module niet additioneel aansluiten op een schakelaar die ook 230V schakelt. Er zou dan 230V op de module komen te staan bij het inschakelen en dat kan 'ie niet aan.bartsled schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:01:
[...]
Kijk eens naar een Wall Module. Die zou je bij je normale schakelaar kunnen hangen?
De gedachte achter de Wall Module is echt dat je de bestaande schakelaar uit het 230V circuit haalt en uitsluitend aansluit op de wall module. De use case van Julianl om tegelijkertijd een domme en een slimme lamp te schakelen is niet voorzien.
[ Voor 23% gewijzigd door Sjoop1985 op 30-03-2021 13:25 ]
Hmm, en met een dubbele wip? Zijn dat wel twee losse systemen? Heb je nog wel twee losse schakelaars uiteraard, maar ze zitten direct bij elkaar dus qua interactie wellicht een oplossing.Sjoop1985 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:15:
[...]
Je kunt een wall module niet additioneel aansluiten op een schakelaar die ook 230V schakelt. Er zou dan 230V op de module komen te staan bij het inschakelen en dat kan 'ie niet aan.
De gedachte achter de Wall Module is echt dat je de bestaande schakelaar uit het 230V circuit haalt en uitsluitend aansluit op de wall module. De use case van Julianl om tegelijkertijd een domme en een slimme lamp te schakelen is niet voorzien.
De bridge heb je nodig voor timer-functies en het instellen van scenes en dergelijke. Dus waarbij je meerdere lampen in een keer op de juiste kleur zet.Anoniem: 1441478 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 19:03:
[...]
Ik acht de kans op meer Hue lampen niet zo groot, maar tot voor kort wilde ik ook niets van Hue weten. Dus het kan veranderen. Maar voor nu heb ik 2 lampjes van bij elkaar 70 euro in de armaturen zitten die alleen maar 1 kleur kunnen weergeven en aan en uit kunnen. Ik zal dus echt een bridge moeten kopen of deze terug moeten sturen.
Heeft de bluetooth functie meerwaarde? Stabielere verbinding of zo?
Dus stel jezelf eerst eens de vraag, waarom heb je de Hue lampen aangeschaft?
- Is dat enkel omdat je ze met de app wilt bedienen?
- Is dat omdat je ze met de app op een bepaalde kleur/helderheid wilt kunnen zetten?
- Ben je tevreden met de vooringestelde scenes in de (al dan niet bijgeleverde) dimmer-switch?
- Wil je niet meer dan 10 lampen bedienen?
Dan kun je prima met de bluetooth verbinding uit de voeten.
Wil je
- dat de lampen op een bepaald tijdstip aangaan? Of als de zon onder gaat?
- je een dimmer-switch kunt instellen zodat je er je favoriete scenes mee kunt oproepen?
- de lampen met stemcommando's bedienen?
- de lampen bedienen als je niet thuis bent?
- tot 50 lampen bedienen?
Dan heb je de bridge nodig.
Daarnaast zit je inderdaad met verbinding, de bridge verbind je bedraad met je router en de app communiceert dus via Wifi. Je kunt de lampen dus echt overal bedienen, binnenshuis via wifi en (indien ingesteld) buitenhuis. Voor de bluetooth-verbinding moet je wel in de buurt van de lampen zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door RiDo78 op 30-03-2021 15:32 ]
Kan als je de schakelaar vervangt door een dubbelpolige schakelaar. Wel erg goed opletten welke zijde van de schakelaar de netspanning is en welke kant je gebruikt voor de wall-module.Sjoop1985 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:15:
[...]
Je kunt een wall module niet additioneel aansluiten op een schakelaar die ook 230V schakelt. Er zou dan 230V op de module komen te staan bij het inschakelen en dat kan 'ie niet aan.
Je wilt hem niet te lang aanlaten, maar waarom niet? Hue is toch zuinig spul? Wat geeft het als hij 1 minuut blijft branden als je al weg bent?Freddy22 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:57:
Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg en meedenken. Echter heb ik de bridge al besteld en zou vandaag binnen moeten komen. Ik weet nog niet of ik hem in het zicht wil of achter mijn tvmeubel.RiDo78 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:29:
[...]
De bridge heb je nodig voor timer-functies en het instellen van scenes en dergelijke. Dus waarbij je meerdere lampen in een keer op de juiste kleur zet.
Dus stel jezelf eerst eens de vraag, waarom heb je de Hue lampen aangeschaft?
- Is dat enkel omdat je ze met de app wilt bedienen?
- Is dat omdat je ze met de app op een bepaalde kleur/helderheid wilt kunnen zetten?
- Ben je tevreden met de vooringestelde scenes in de (al dan niet bijgeleverde) dimmer-switch?
- Wil je niet meer dan 10 lampen bedienen?
Dan kun je prima met de bluetooth verbinding uit de voeten.
Wil je
- dat de lampen op een bepaald tijdstip aangaan? Of als de zon onder gaat?
- je een dimmer-switch kunt instellen zodat je er je favoriete scenes mee kunt oproepen?
- de lampen met stemcommando's bedienen?
- de lampen bedienen als je niet thuis bent?
- tot 50 lampen bedienen?
Dan heb je de bridge nodig.
Daarnaast zit je inderdaad met verbinding, de bridge verbind je bedraad met je router en de app communiceert dus via Wifi. Je kunt de lampen dus echt overal bedienen, binnenshuis via wifi en (indien ingesteld) buitenhuis. Voor de bluetooth-verbinding moet je wel in de buurt van de lampen zijn.
Wat ik wilde was: vanaf de bank dimmen en volstond aanvankelijk white ambiance. Later besloot ik color te nemen nav interessante meningen hier en wil ik mee gaan exprimenteren. Toen besloot ik Bluetooth te nemen omdat ik niet meteen een bridge wilde aanschaffen voor 2 lampen maar ik kocht de verkeerde lampen helaas.
Alle andere lampen in mijn huis vind ik goed zo afgezien van de keuken, daar wil ik wel een andere lamp en wie weet wordt dat ook een Hue lamp. Misschien dat ik een strip wil in mijn slaapkamer. Misschien dat ik over 1 jaar mijn hele huis behangen heb met Hue. Ik weet niet hoe enthousiast ik ga worden maar voor nu wil ik alleen dat de wandlampen gedimt kunnen worden vanaf de bank en dat heeft me al 126 euro (2x E14 70+ bridge 46) gekost tot nu toe maar ja, luxe he....
De rest van mijn huis is btw "domme" Philips LEDlampen en een aantal LSC (=action) LEDlampen. Dus het is geen echte stroombesparing nu. Alleen comfort en luxe.
De meeste dubbelwipschakelaars hier in huis zijn niet volledig gescheiden. Voor 2 schakeldraden is maar 1 fasedraad nodig. Dus inderdaad goed opletten of dit kan zonder dat de module onder 230 komt te staan.RiDo78 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:37:
[...]
Kan als je de schakelaar vervangt door een dubbelpolige schakelaar. Wel erg goed opletten welke zijde van de schakelaar de netspanning is en welke kant je gebruikt voor de wall-module.
Overigens kreeg ik de indruk dat Julianl niet per se op zoek was naar 2 schakelaars, maar 2 acties op 1 enkelpolige schakelaar, vandaar mijn opmerking.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic