Ik zou een soort testopstelling maken met eigen bedrading (dus buiten de leiding om) en kijken of je het dan wel werkend krijgt.JvS schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:01:
[...]
Nou ik krijg het niet werkend. Ik heb deze schakeling en twee zwarte schakeldraden. DIrect op beide schakelaars aangesloten werkt het prima, maar als ik de lange zwarte schakeldraad ertussen doe, registreert de wall module wel de eerste keer "aan", maar niet meer de schakelingen erna.
Ik meet boven (wall switch beneden) wel 0,1-0,2V spanning op de schakeldraden (dat gebruikt de module denk ik om al dan niet gesloten zijn van het circuit te detecteren), maar er loopt ook spanning (blauwe/bruin) door dezelfde leiding en ik denk dat dit inductieve spanning veroorzaakt ofzo die de sensor van het padje gooit. Helaas, bij mij geen succes dus met een hotelschakeling met 1 wall swtich module.
[Afbeelding]
Is de afstand niet 'gewoon' te groot om het schakel signaal op te pikken voor de inbouw module? Ik heb hier thuis dit weekend mijn hotelschakeling onklaar gemaakt. Heb zelf in de hal 2 schakelaars bij elkaar en op de overloop 2 stuks. Ieders voor een lamp op een andere plek (1 in de hal en 1 op de overloop). Na het doorlussen voor de constante spanning tbv de lampen ging alles prima. Ik heb echter wel de inbouwmodule direct op een schakelaar zitten, niet met extra draad.JvS schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:01:
[...]
Nou ik krijg het niet werkend. Ik heb deze schakeling en twee zwarte schakeldraden. DIrect op beide schakelaars aangesloten werkt het prima, maar als ik de lange zwarte schakeldraad ertussen doe, registreert de wall module wel de eerste keer "aan", maar niet meer de schakelingen erna.
Ik meet boven (wall switch beneden) wel 0,1-0,2V spanning op de schakeldraden (dat gebruikt de module denk ik om al dan niet gesloten zijn van het circuit te detecteren), maar er loopt ook spanning (blauwe/bruin) door dezelfde leiding en ik denk dat dit inductieve spanning veroorzaakt ofzo die de sensor van het padje gooit. Helaas, bij mij geen succes dus met een hotelschakeling met 1 wall swtich module.
[Afbeelding]
In feite besturen nu twee losse schakelaars mijn lamp. Dus dat resulteert dat soms een schakelaar op 'aan' staat terwijl de lamp met de andere schakelaar op 'uit' is gezet. Esthetisch wat minder, maar super functioneel
Dinsdag verwacht ik een pulsdrukker binnen, dan gaat daar de laatste inbouwmodule op, kijken of het dimmen dan ook fijn werkt.
Dit is niet helemaal waar. Qua armatuur (breedte en vorm en dergelijke) past het wel, alleen ik heb spotjes op de badkamer waar het glasplaatje niet meer terug gezet kan worden door de bolling van de Hue lamp.Slomy schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:37:
Bij de aanstaande badkamer verbouwing wil ik ook Hue zijn intrede laten doen. Mijn aanname dat ik de GU10 lampen in elke GU10 geschikte armatuur kan plaatsen is correct, toch? Vind persoonlijk de combi die Philips hierin aanbied (spot & armatuur) niet zo heel mooi.
Ik twijfel nog een beetje tussen GU10 ambiance en color variant, maar denk dat ik voor de color ga.
Om het iets duidelijker te maken onderstaande foto. Het roze deel wat je ziet staat bol. Die bolling is voor ons spotje net te vors waardoor het 'dekseltje' van de spot zelf niet meer vast gedraaid kan worden.
:strip_exif()/f/image/AtWfiyEJKI3QNBXHnyzp6T92.jpg?f=fotoalbum_large)
De Ikea lampen zijn precies hetzelfde maar plat aan de bovenkant (dus niet die bolling zoals Hue) en die passen prima. Is wel een puntje om goed in de gaten te houden!
[ Voor 29% gewijzigd door AlxRoelofs op 21-03-2021 22:53 ]
Ja voor de kennis wel interessant, maar ik heb er niets aan en heb geen 6 meter installatiedraad liggen.Jos-P schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Ik zou een soort testopstelling maken met eigen bedrading (dus buiten de leiding om) en kijken of je het dan wel werkend krijgt.
Lijkt me sterk. De weerstand is nihil van 6m 1,5mm koperdraad. Maar kan wel. Ik houd het op inductie.bartsled schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:05:
[...]
Is de afstand niet 'gewoon' te groot om het schakel signaal op te pikken voor de inbouw module?
Dit is toch bij elke hotelschakeling zo? En dit is ook zo als je je domme knoppen slim maakt, dan heb je ook geen 'echte' uit stand meer. Daar kan ik me niet zo aan storenIn feite besturen nu twee losse schakelaars mijn lamp. Dus dat resulteert dat soms een schakelaar op 'aan' staat terwijl de lamp met de andere schakelaar op 'uit' is gezet. Esthetisch wat minder, maar super functioneel
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Niet voor de kennis, maar uitsluiten van het probleem. Je hebt dan ook geen 6 meter installatiedraad nodig. Leg ze kort bij elkaar en kijk of het dan wel goed werkt. Misschien ligt het wel aan de module.JvS schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:31:
[...]
Ja voor de kennis wel interessant, maar ik heb er niets aan en heb geen 6 meter installatiedraad liggen.
Tip voor de mensen die wip schakelaars willen vervangen door pulsdrukkers voor gebruik met de Hue Module.
Mijn enkele wip van Busch Jaeger Reflex SI serie was "voorbereid" voor pulsdruken. Er zit al een uitsparing voor een veertje in het plastic.
Door een veertje uit een (123)balpen door de helft te knippen en in de uitsparing te plaatsen is het nu een prima pulsdrukker.
Weet niet of andere merken/series dit ook hebben, maar scheelt weer (bezorg)kosten en eventueel thuis moeten zijn voor levering.
Mijn enkele wip van Busch Jaeger Reflex SI serie was "voorbereid" voor pulsdruken. Er zit al een uitsparing voor een veertje in het plastic.
Door een veertje uit een (123)balpen door de helft te knippen en in de uitsparing te plaatsen is het nu een prima pulsdrukker.
Weet niet of andere merken/series dit ook hebben, maar scheelt weer (bezorg)kosten en eventueel thuis moeten zijn voor levering.
Ah zo. Dit heb ik al getest. De module werkt wel als ik de twee schakelaars rechtstreeks aansluit en instel op 2 schakelaars dusJos-P schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Niet voor de kennis, maar uitsluiten van het probleem. Je hebt dan ook geen 6 meter installatiedraad nodig. Leg ze kort bij elkaar en kijk of het dan wel goed werkt. Misschien ligt het wel aan de module.
In onze nieuwe woning ga ik meer dan 50 Hue lampen ophangen. Ga ik dat met 1 bridge redden, ik lees er tegenstrijdige berichten daar over. Iemand die meer dan 50 lampen op 1 bridge heeft draaien? En hoe soepel werkt het?
Ik wil een plafondlamp waar geen Hue-lampen in passen (wel 230VAC) "slim" gaan maken door de schakelaar slim te maken. De lampen kunnen en hoeven alleen aan en uit, dus ik kwam al snel bij de icasa Zigbee 3.0 On/Off Switch uit.
Nu snap ik echter het aansluitschema niet helemaal. De inbouwswitch zelf moet worden gevoed met fase en neutraal en de fase loopt dan via de schakeldraaid door naar het armatuur; dat is logisch.
Echter snap ik dan niet helemaal hoe de pulsdrukker moet worden aangesloten. De neutraal moet naar de rechter terminal in de hoek en naar de overgebleven terminal voor N aan de onderkant. Ik kan even niet meer volgen hoe de pulsdrukker dan in de stroomkring zit. Kan ik gewoon een 3-weg wagoklem gebruiken en daarmee beide terminals op de N aan te sluiten? Iemand dit ooit eerder gedaan? Ik wil hem later ook in een wisselschakeling gaan aansluiten met 2 pulsdrukkers.
Nu snap ik echter het aansluitschema niet helemaal. De inbouwswitch zelf moet worden gevoed met fase en neutraal en de fase loopt dan via de schakeldraaid door naar het armatuur; dat is logisch.
Echter snap ik dan niet helemaal hoe de pulsdrukker moet worden aangesloten. De neutraal moet naar de rechter terminal in de hoek en naar de overgebleven terminal voor N aan de onderkant. Ik kan even niet meer volgen hoe de pulsdrukker dan in de stroomkring zit. Kan ik gewoon een 3-weg wagoklem gebruiken en daarmee beide terminals op de N aan te sluiten? Iemand dit ooit eerder gedaan? Ik wil hem later ook in een wisselschakeling gaan aansluiten met 2 pulsdrukkers.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Het hoeft niet precies volgens de plaatjes, zolang alle juiste aansluitingen er maar zijn. De dubbele L en N op de module kunnen gebruikt worden om door te lussen, je ziet dat ook vaak op conventionele schakelaars, werkt effectief hetzelfde als een lasklem. Je hoeft ze niet te gebruiken.
Toevallig heb ik dit weekend een module tijdelijk uitgebouwd:
:strip_exif()/f/image/goEtT0SNZXkODnos7ugpWp3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet een blauwe N naar de onderkant en naar linksboven. Dat heb ik via een 3weg wago gedaan. Zowel de module als de pulsdrukker moeten natuurlijk spanning krijgen, dus moet er een bruine L naar de Zigbee module en naar de pulsdrukker. Zoals je ziet heb ik de L via de dubbele aansluiting op de pulsdrukker doorgelust naar de module, maar dit zou ook met een wago kunnen zoals bij de N. Onderling verbinden op de module kan ook, maar nogal een gepruts als alles weer de inbouwdoos in moet.
Tot slot zie je een zwarte schakeldraad van de pulsdrukker naar linksboven op de module gaan om de schakelpuls te leveren en een zwarte schakeldraad van de onderkant van de module de muur in naar de lamp.
De stroomkring van de pulsdrukker loopt dus van L uit de muur naar pulsdrukker naar schakeldraad naar module en dan via de module naar de N linksboven. Die kring is separaat van de stroomkring voor de lamp die daadwerkelijk door de module geschakeld wordt.
:strip_exif()/f/image/goEtT0SNZXkODnos7ugpWp3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet een blauwe N naar de onderkant en naar linksboven. Dat heb ik via een 3weg wago gedaan. Zowel de module als de pulsdrukker moeten natuurlijk spanning krijgen, dus moet er een bruine L naar de Zigbee module en naar de pulsdrukker. Zoals je ziet heb ik de L via de dubbele aansluiting op de pulsdrukker doorgelust naar de module, maar dit zou ook met een wago kunnen zoals bij de N. Onderling verbinden op de module kan ook, maar nogal een gepruts als alles weer de inbouwdoos in moet.
Tot slot zie je een zwarte schakeldraad van de pulsdrukker naar linksboven op de module gaan om de schakelpuls te leveren en een zwarte schakeldraad van de onderkant van de module de muur in naar de lamp.
De stroomkring van de pulsdrukker loopt dus van L uit de muur naar pulsdrukker naar schakeldraad naar module en dan via de module naar de N linksboven. Die kring is separaat van de stroomkring voor de lamp die daadwerkelijk door de module geschakeld wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Sjoop1985 op 22-03-2021 15:51 . Reden: Verduidelijking ]
Op een hue bridge kan je maximaal 63 lampen en 12 tot 20 accessories (dimmer switches etc.) aansluiten. Zie https://www.beaumotica.nl...-verbinden-wanneer-en-hoe voor meer info.Noxa schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:38:
In onze nieuwe woning ga ik meer dan 50 Hue lampen ophangen. Ga ik dat met 1 bridge redden, ik lees er tegenstrijdige berichten daar over. Iemand die meer dan 50 lampen op 1 bridge heeft draaien? En hoe soepel werkt het?
Als je precies op 50-55 lampen (en 8-10 accessories) uitkomt zou ik zeker alles op 1 bridge houden. Dit performt prima, heeft voordelen in de Hue apps en scheelt weer wat energie. Mocht je de harde grens echt op gaan zoeken (of er overheen dreigen te gaan) dan ontkom je niet aan een extra bridge.
Bedankt voor de foto en de uitleg! Wat ik zelf in een paar filmpjes had gezien was het volgende: YouTube: Hoe installeer je de Zigbee Hue inbouwdimmer (Met nuldraad) - Home2Link. Dus de drukker gewoon (serieel?) doorgeschakeld van de inbouwdimmer/switch naar de drukker. Dus geen directe verbinding met de N. Want in principe heeft de pulsdrukker zelf geen spanning nodig toch? Net als een gewone schakelaar dat ook niet nodig heeft. Die acteert enkel op de bestaande stroomkring door mechanisch de stroom eraf te halen.Sjoop1985 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:29:
Het hoeft niet precies volgens de plaatjes, zolang alle juiste aansluitingen er maar zijn. De dubbele L en N op de module kunnen gebruikt worden om door te lussen, je ziet dat ook vaak op conventionele schakelaars, werkt effectief hetzelfde als een lasklem. Je hoeft ze niet te gebruiken.
[Afbeelding]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ja die had ik ook gevonden, echter topic start staat dat tot 200 lampen mogelijk is.scorpion303 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Op een hue bridge kan je maximaal 63 lampen en 12 tot 20 accessories (dimmer switches etc.) aansluiten. Zie https://www.beaumotica.nl...-verbinden-wanneer-en-hoe voor meer info.
Als je precies op 50-55 lampen (en 8-10 accessories) uitkomt zou ik zeker alles op 1 bridge houden. Dit performt prima, heeft voordelen in de Hue apps en scheelt weer wat energie. Mocht je de harde grens echt op gaan zoeken (of er overheen dreigen te gaan) dan ontkom je niet aan een extra bridge.
Maar goed, daar ga ik wel overheen, dus ik ga maar vast een tweede bridge aanschaffen. Even marktplaats scouten. Backup unit is sowieso wel handig.
Kun je wel alle kamers, lampen gemakkelijk in de app bedienen of moet je dan tussen bridges schakelen?
[ Voor 7% gewijzigd door Noxa op 22-03-2021 19:36 ]
Binnen de Philips hue app kun je enkel de lampen van de geselecteerde bridge zien. Switchen gaat overigens wel heel snel.
Binnen Google Home moet het mogelijk zijn alle bridges onder te brengen. Je kan echter maar 1 bridge per Google account koppelen. Oplossing hiervoor is andere accounts uit te nodigen die elk dus weer 1 bridge kunnen toevoegen. Heb dit zelf nog niet geïmplementeerd maar dan heb je alles binnen een app.
Overigens gebruik ik de app zelden. Veel gaat bij mij automatisch op gezette tijden of via dimmer switches of beweging sensoren.
Binnen Google Home moet het mogelijk zijn alle bridges onder te brengen. Je kan echter maar 1 bridge per Google account koppelen. Oplossing hiervoor is andere accounts uit te nodigen die elk dus weer 1 bridge kunnen toevoegen. Heb dit zelf nog niet geïmplementeerd maar dan heb je alles binnen een app.
Overigens gebruik ik de app zelden. Veel gaat bij mij automatisch op gezette tijden of via dimmer switches of beweging sensoren.
Het schakelen tussen twee bridges kan je in de ‘echte’ Hue app vrij makkelijk/snel doen, maar je bent toch snel weer zo’n 15-20 seconden bezig.Noxa schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:35:
[...]
Kun je wel alle kamers, lampen gemakkelijk in de app bedienen of moet je dan tussen bridges schakelen?
In de praktijk zet je snel alles wat (volledig) via routines of bewegingssensoren loopt op de 2e bridge. In mijn geval moest de zolder daar ook bij. Al met al hoef ik die 2e bridge slechts eens per week ofzo te selecteren.
Daarnaast zijn er apps (zoals iconnecthue) waar je multi-bridge ondersteuning extra kunt bijkopen. Als laatste kan je meerdere bridges natuurlijk naadloos integreren op een domotica platform. Op mijn home assistant omgeving maakt het hebben van meerdere bridges geen enkel verschil.
Same. Life goal: nooit de app hoeven gebruiken.verzenden schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:43:
Ja als ik er zo over nadenk gebruik ik de app ook zelden.verzenden schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:43:
Binnen de Philips hue app kun je enkel de lampen van de geselecteerde bridge zien. Switchen gaat overigens wel heel snel.
Dank voor de tips, heb wel wat ideeën opgedaan.
Dit is noch serieel, noch parallel. Die twee polen op de hoek zitten niet in hetzelfde circuit als degene waarin de schakelaar en de lamp zitten. Er staat op die polen ook geen spanning als de module spanning heeft. Die polen moeten spanning krijgen om de module te laten schakelen en die komt van de L, geschakeld door de pulsdrukker ertussen. De N is nodig om de kring te sluiten.HarmoniousVibe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:03:
[...]
Bedankt voor de foto en de uitleg! Wat ik zelf in een paar filmpjes had gezien was het volgende: YouTube: Hoe installeer je de Zigbee Hue inbouwdimmer (Met nuldraad) - Home2Link. Dus de drukker gewoon (serieel?) doorgeschakeld van de inbouwdimmer/switch naar de drukker. Dus geen directe verbinding met de N. Want in principe heeft de pulsdrukker zelf geen spanning nodig toch? Net als een gewone schakelaar dat ook niet nodig heeft. Die acteert enkel op de bestaande stroomkring door mechanisch de stroom eraf te halen.
Het punt hier is dat je met de pulsdrukker feitelijk de module triggert, je schakelt niet rechtstreeks de lamp. De pulsdrukker schakelt dus (pulsgewijs) de spanning naar de schakelpool van de module. Uiteraard verbruikt de drukker zelf geen stroom, maar dat is ook niet de reden dat er een fasedraad in moet.
Wat in het filmpje gebeurt is me dan ook niet helemaal duidelijk, want op deze manier doet de pulsdrukker niet meer dan de twee polen linksboven met elkaar verbinden. Gezien er op geen van die polen spanning staat doet dat niks. Ik heb het net ff getest op de module van mijn foto en hier werkt het niet.
Edit: In de comments onder het filmpje zie ik nog iemand die dit opmerkt, maar kennelijk zijn er modules in omloop die wel zo aangesloten kunnen worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Sjoop1985 op 22-03-2021 23:50 ]
Anoniem: 1441478
Waarom is het vinden van Hue lampen E14 met druppelvorm/kogelvorm zo lastig? Volop kaarsenmodels op amazon.de /.nl maar druppel/kogel lijken een zeldzaamheid terwijl alternatieve merken het wel volop aanbieden?
Ja klopt daar verbaasde ik me ook al over. Heb uit armoe toch maar zo’n peervorm gekocht. Misschien komt het nog in de toekomst.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
@Noxa Als je zo op het randje gaat zitten met het aantal lampen zou ik niet alle standaard scenes aanmaken. Dat scheelt ook. Heb zelf ook rond de 50 lampen en wat schakelmateriaal op een bridge, maar toen ik op een gegeven moment iets wou aanpassen moest ik eerst ruimte maken door scenes te verwijderen.scorpion303 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:50:
[...]
Op een hue bridge kan je maximaal 63 lampen en 12 tot 20 accessories (dimmer switches etc.) aansluiten. Zie https://www.beaumotica.nl...-verbinden-wanneer-en-hoe voor meer info.
Helemaal mee eens met deze tip. Standaard lijkt iedere 'room' te worden voorzien van alle mogelijke standaard 'scenes' (Relax, Read, Concentrate, Bright. etc.).robkrekel schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:59:
[...]
@Noxa Als je zo op het randje gaat zitten met het aantal lampen zou ik niet alle standaard scenes aanmaken. Dat scheelt ook. Heb zelf ook rond de 50 lampen en wat schakelmateriaal op een bridge, maar toen ik op een gegeven moment iets wou aanpassen moest ik eerst ruimte maken door scenes te verwijderen.
Om een of andere reden kost dit inderdaad behoorlijk wat ruimte. Per (nieuwe) kamer direct de scenes verwijderen die je toch nooit gaat gebruiken levert weer wat ruimte op.
Misschien een noob-vraag, maar hoe of waar kun je 'zien' of waar merk je aan als je bridge 'te vol' staat met lampen, dan wel istellingen/scenes etc?
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Dat geeft ie aan als je wat wil toevoegen, of veranderen. De exacte melding weet ik niet meer, maar het was duidelijk genoeg, en ik ben direct scenes gaan verwijderen, om vervolgens mijn verandering wel door te kunnen voeren.
Ah oke, dan ben ik nog niet zo ver dus
(ik heb voor mijn gevoel al wel echt behoorlijk richting het eind aan het gaan, maar heb het nooit geteld ofzo).
In de app all4hue (Android) kun je dat zien wanneer je de bridge selecteert en op edit klikt.LuNaTiC schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:25:
Ah oke, dan ben ik nog niet zo ver dus(ik heb voor mijn gevoel al wel echt behoorlijk richting het eind aan het gaan, maar heb het nooit geteld ofzo).
Yep zelfde in iConnectHue, die geeft bij details van de bridge als iets van ‘x of y scenes used (z%)’ waarbij y de max is.Nuevocasa schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:39:
[...]
In de app all4hue (Android) kun je dat zien wanneer je de bridge selecteert en op edit klikt.
En zelfde voor rooms lights routines etc per categorie.
[ Voor 7% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 23-03-2021 11:57 ]
Bij all4hue zie je precies hoeveel er nog aangemaakt kunnen worden. Ik kon niets meer toevoegen omdat m'n scènes aan de max zat. Even flink opgeschoond en kan weer even verderRo-Maniak2 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:57:
[...]
Yep zelfde in iConnectHue, die geeft bij details van de bridge als iets van ‘x of y scenes used (z%)’ waarbij y de max is.
En zelfde voor rooms lights routines etc per categorie.
:strip_exif()/f/image/zilA6BxeuTc0RGRzp09pHiqD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb al eens eerder hier wat vragen gesteld wat heel erg nuttige antwoorden opleverde en zojuist toch maar eens de stroom afgesloten en de lichtschakelaars bekeken.
Mijn doel: het dubbele afdekraam met nu een dimmer en dubbele schakelaar vervangen voor 2x een Busch Jaeger Friends of Hue schakelaar.
Wat er geschakeld wordt:
dimmer: 3x 40W hanglamp keuken
dubbele schakelaar: lamp eettafel en woonkamer
De dubbele schakelaar heeft 1 bruine draad en 2 zwarte draden, die elk aan een kant van de schakelaar zitten. De dimmer zit met 1 bruine en 1 zwarte draad verbonden, maar daarachter zit nog een zwarte draad die nu onbruikbaar is gemaakt met een enkel kroonsteentje. Die is voor een niet-gebruikte plek op het plafond in de keuken en zijn wij ook niet van plan te gebruiken. Omdat die ook niet met een andere draad in verbinding staat, gaat er dus geen stroom naartoe.
Vanwege de Hue wisseling wil ik de stroom continu op deze punten laten staan (behalve de niet-gebruikte plek in de keuken). Nu ga ik ervan uit dat ik op de plek van de dimmer gewoon de zwarte en bruine draad met een. wago-klem met elkaar kan verbinden. Maar kan ik bij de dubbele schakelaar ook 2x zwart en 1x bruin in één wago-klem met elkaar verbinden voor continu stroom? Volgens mij is dit gewoon hoe de schakelaar ook werkt immers, toch? Of moet ik eerst bruin doorlussen met een extra wago-klem ertussen omdat anders beide zwarte draden ook met elkaar in verbinding staan?
Mijn doel: het dubbele afdekraam met nu een dimmer en dubbele schakelaar vervangen voor 2x een Busch Jaeger Friends of Hue schakelaar.
Wat er geschakeld wordt:
De dubbele schakelaar heeft 1 bruine draad en 2 zwarte draden, die elk aan een kant van de schakelaar zitten. De dimmer zit met 1 bruine en 1 zwarte draad verbonden, maar daarachter zit nog een zwarte draad die nu onbruikbaar is gemaakt met een enkel kroonsteentje. Die is voor een niet-gebruikte plek op het plafond in de keuken en zijn wij ook niet van plan te gebruiken. Omdat die ook niet met een andere draad in verbinding staat, gaat er dus geen stroom naartoe.
Vanwege de Hue wisseling wil ik de stroom continu op deze punten laten staan (behalve de niet-gebruikte plek in de keuken). Nu ga ik ervan uit dat ik op de plek van de dimmer gewoon de zwarte en bruine draad met een. wago-klem met elkaar kan verbinden. Maar kan ik bij de dubbele schakelaar ook 2x zwart en 1x bruin in één wago-klem met elkaar verbinden voor continu stroom? Volgens mij is dit gewoon hoe de schakelaar ook werkt immers, toch? Of moet ik eerst bruin doorlussen met een extra wago-klem ertussen omdat anders beide zwarte draden ook met elkaar in verbinding staan?
Kan ik in de badkamer de bestaande spots wisselen voor de 'normale' Hue GU10 spots? Lees wat gemengde verhalen. Ofwel als het armatuur waterdicht ip44/ip65 is, maakt het niet uit of de lamp zelf ook nog waterdicht is. Ofwel dat beide waterdicht moeten zijn.
Wil het liefst de normale gu10 white ambiance plaatsen icm een bewegingssensor.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik gebruik in de badkamer 'normale' Hue GU10 spots in spatwaterdichte armaturen (boven de douche/toilet).KoningPaulus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:44:
Kan ik in de badkamer de bestaande spots wisselen voor de 'normale' Hue GU10 spots? Lees wat gemengde verhalen. Ofwel als het armatuur waterdicht ip44/ip65 is, maakt het niet uit of de lamp zelf ook nog waterdicht is. Ofwel dat beide waterdicht moeten zijn.
Dit is volgens mijn elektricien geen enkel probleem.
Indien de bewegingssensor op een locatie hangt die heel vochtig of zelfs wat nat kan worden kan je misschien voor de outdoor variant kiezen. Ikzelf heb een gewone sensor hangen (al een jaartje) icm balansventilatie en dit is voorlopig geen probleem.
Hier ook gu10 white ambiance in mijn badkamer, inmiddels een jaar zonder problemenKoningPaulus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:44:
Ik ben me aan het inlezen in smart verlichting en heb de ECO-DIM.07 Led dimmer Zigbee Pro op het oog. Deze is compatible met de Philips Hue bridge.
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld via een bewegingssensor deze lamp aan te sturen?
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld via een bewegingssensor deze lamp aan te sturen?
JaMooDyBLueS schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:02:
Maar kan ik bij de dubbele schakelaar ook 2x zwart en 1x bruin in één wago-klem met elkaar verbinden voor continu stroom?
Ik hoop dat je begrijpt dat je met Friends of Hue en Hue schakkelaars via ZigBee (greenpower) Hue lampen draadloos aanstuurd en niet normale lampen (zonder ZigBee) kunt dimmen/bedienen!?MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:02:
Ik heb al eens eerder hier wat vragen gesteld wat heel erg nuttige antwoorden opleverde en zojuist toch maar eens de stroom afgesloten en de lichtschakelaars bekeken.
Wat er geschakeld wordt:
Gezien zijn vraag over het doorlussen om daarmee de lichtpunten permanent van stroom te voorzien, denk/hoop ik dat dat duidelijk was. Maar zo niet, bij dezen
Ja hoor, dat had ik wel begrepen, vandaar dat ik ook aangaf dat ik Hue E14 kaarslampen daarvoor gekocht heb. Ik wou juist van de lampen met hoog verbruik af (3x 40W) en de huidige dimmer kan geen LED dimmen en Hue kan niet met een dergelijke dimmer overweg. Aangezien een LED-dimmer zelf ook al vrij pittig geprijsd is, was het voor mij reden om juist voor Friends of Hue te kiezen. Het is een optie die ook makkelijk terug te draaien is, maar me ook de vrijheid en automatisering van Hue oplevert.Erik1971 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:07:
[...]
Ik hoop dat je begrijpt dat je met Friends of Hue en Hue schakkelaars via ZigBee (greenpower) Hue lampen draadloos aanstuurd en niet normale lampen (zonder ZigBee) kunt dimmen/bedienen!?
Ja. Al neem ik straks zelf de versie van Robbshop: https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrtYazoo schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:49:
Ik ben me aan het inlezen in smart verlichting en heb de ECO-DIM.07 Led dimmer Zigbee Pro op het oog. Deze is compatible met de Philips Hue bridge.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Klopt ja. Thanks voor het meedenken en potentieel waarschuwen.Sjoop1985 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:14:
Gezien zijn vraag over het doorlussen om daarmee de lichtpunten permanent van stroom te voorzien, denk/hoop ik dat dat duidelijk was. Maar zo niet, bij dezen
Voor alle duidelijkheid, de huidige situatie is:
- 3x 40 Watt E14 gloeilamp op Busch Jaeger (BJ) dimmer (geen Hue/Zigbee/etc)
- 1x Hue E27 Filament lamp op BJ schakelaar (standaard)
- 1x Hue E27 white lamp op BJ schakelaar
- 1x Hue E27 white lamp in staande lamp in wcd met eigen voetschakelaar (die altijd aanstaat)
Het gaat hier dus om een dubbel afdekraam met aan de ene kant een dimmer en aan de andere kant een een dubbele schakelaar waar 2 Hue lampen achter zitten.
Gewenste situatie is:
- 3x E14 Hue ambiance, als bundel in Hue gezien als 1 lamp, gekoppeld aan een van de knoppen op de FoH BJ schakelaar
- 2x BJ FoH schakelaar met elk 2x2 schakelaars, waarmee elke (set) lamp(en) aan/uit geschakeld kan worden volgens Hue/Zigbee principe en ook scenes in te stellen zijn zoals ook met de Hue dimmer switch bijv.
Heb al uitgezocht dat dit allemaal mogelijk is en wou ook per se schakelmateriaal wat ooit makkelijk terug te draaien is naar originele staat en wat er ondertussen niet zo goedkoop uitziet als het Philips materiaal zelf (dimmer switch).
Een peervorm en dan ook nog eens E14? Bedoel je dan niet hetzelfde als ik met druppel/kogel? Dit dus (wat meteen ook de enige advertentie is wat te koop is op Amazon qua vorm: https://www.amazon.de/-/n...E14&qid=1616563395&sr=8-9LuNaTiC schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:36:
Ja klopt daar verbaasde ik me ook al over. Heb uit armoe toch maar zo’n peervorm gekocht. Misschien komt het nog in de toekomst.
Een andere lamp gaat helaas niet in de armaturen. Is er een (goede) reden om niet uit te wijken naar alternatieve merken zoals: https://www.amazon.de/-/n...14&qid=1616563588&sr=8-22
Wat ik wil is deze vorm en dimbaarheid en betrouwbaarheid en dat ie te besturen is via mobiel. Ik sta best open voor alternatieve merken maar alleen als men er grotendeels lyrisch over is.
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. De kogelvorm zoals jij die plaatst met je Amazon-linkje heb ik nooit in de color-variant kunnen vinden, alleen white ambiance.Anoniem: 1441478 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:31:
[...]
Een peervorm en dan ook nog eens E14? Bedoel je dan niet hetzelfde als ik met druppel/kogel? Dit dus (wat meteen ook de enige advertentie is wat te koop is op Amazon qua vorm: https://www.amazon.de/-/n...E14&qid=1616563395&sr=8-9
Een andere lamp gaat helaas niet in de armaturen. Is er een (goede) reden om niet uit te wijken naar alternatieve merken zoals: https://www.amazon.de/-/n...14&qid=1616563588&sr=8-22
Wat ik wil is deze vorm en dimbaarheid en betrouwbaarheid en dat ie te besturen is via mobiel. Ik sta best open voor alternatieve merken maar alleen als men er grotendeels lyrisch over is.
Ik wilde graag een kleurenlamp in deze, die heb je volgens mij alleen in de kaars/peervariant.
Oeps, hoe meelezen vaak wel helpt. Ik heb dus 3x E14 kaarslamp white ambiance besteld om de huidige E14 40 Watt gloeilampen te vervangen, welke in hanglampen zitten met deels gematteerd glas en de onderkant transparant. Zie dankzij jullie ineens dat ze 106mm lang zijn en de kogelvorm (Luster) 77mm lang zijn.
De huidige lampen die ik heb zijn 85mm lang (kan er een paar mm naast zitten) en dus gaan de kaarslampen straks ±2cm meer naar beneden hangen. En het mat glas heeft maar 1cm speling tov de huidige lamp. Denk dat dat aardig lelijk gaat worden als je dat puntje continu ziet. Dus ofwel omruilen voor de lastig te verkrijgen kogelvorm of 3 andere hanglampen kopen.
De huidige lampen die ik heb zijn 85mm lang (kan er een paar mm naast zitten) en dus gaan de kaarslampen straks ±2cm meer naar beneden hangen. En het mat glas heeft maar 1cm speling tov de huidige lamp. Denk dat dat aardig lelijk gaat worden als je dat puntje continu ziet. Dus ofwel omruilen voor de lastig te verkrijgen kogelvorm of 3 andere hanglampen kopen.
Ik heb van een kaarslamp het buitenste deel afgezaagd. Die doet het alweer ruim twee jaar prima met alleen het binnenste deel, waardoor hij een stuk korter is. Als je goed kijkt, zie je als de lamp aanstaat, vanaf de zijkant duidelijk dat er “een lamp in een lamp” zit.
Want met dat buitenste deel eruit hangend was het inderdaad spuuglelijk.
Als ze nou eens een E14 kogel-lamp in kleur op de markt zouden brengen, zou ik er nog over nadenken.
Als ze nou eens een E14 kogel-lamp in kleur op de markt zouden brengen, zou ik er nog over nadenken.
[ Voor 24% gewijzigd door jwhoogervorst op 24-03-2021 10:57 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
O zo, wit is voor mij prima alhoewel ik eerder wel even enthousiast werd van de RGB variant maar dit lijkt me weer zoiets van "leuk! hebbe hebbe!!" en dan vervolgens zelden of nooit gebruiken. Waarom zou ik mijn woonkamer rood willen hebben? Of blauw? Of een andere kleur?LuNaTiC schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:41:
[...]
Sorry ik was niet helemaal duidelijk. De kogelvorm zoals jij die plaatst met je Amazon-linkje heb ik nooit in de color-variant kunnen vinden, alleen white ambiance.
Ik wilde graag een kleurenlamp in deze, die heb je volgens mij alleen in de kaars/peervariant.
Heeft iemand hier ervaring met deze filamentlamp die van kleurtemperatuur kan veranderen? Een Hue E27 filament Ambiance, zeg maar?
Mijn 5 maanden oude Hue lightstrip werkt maar voor de helft meer. Lijkt dat die gesoldeerde contantpuntjes heel erg gevoelig zijn als je deze om een hoekje wil vastmaken. Jammer en misschien is het een eenvoudig om die contactpuntjes terug bij elkaar te solderen maar van solderen heb ik helaas weinig kaas gegeten, laat staan dat ik het geschikte materiaal heb liggen.
Dus ik bel Philips support lijn 00800 744 547 75 maar wanneer in de keuzelijst terechtkomt en nr 1 wil kiezen voor Nederlands wordt de lijn abrupt verbroken. Vreemd.
Dus ik bel Philips support lijn 00800 744 547 75 maar wanneer in de keuzelijst terechtkomt en nr 1 wil kiezen voor Nederlands wordt de lijn abrupt verbroken. Vreemd.
@HarmoniousVibe Niet met die. Maar het is wel overduidelijk een bulb met twee warm witte en twee koud witte fillaments. Iets om rekening mee te houden dus.
Geen idee, het is ook heel persoonlijk. Heb de mijne in mn werkkamer en daarbij gebruik ik nog weleens blauwig licht bv.Anoniem: 1441478 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:44:
[...]
O zo, wit is voor mij prima alhoewel ik eerder wel even enthousiast werd van de RGB variant maar dit lijkt me weer zoiets van "leuk! hebbe hebbe!!" en dan vervolgens zelden of nooit gebruiken. Waarom zou ik mijn woonkamer rood willen hebben? Of blauw? Of een andere kleur?
jos707 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:24:
offtopic:
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt met mijn iphone. Op een gegeven moment viel het mij op dat ik er bij meerdere van die telefoon-menu'tjes uit gegooid werd na het maken van de eerste keuze. Opnieuw opstarten van de telefoon bleek de remedie.
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt met mijn iphone. Op een gegeven moment viel het mij op dat ik er bij meerdere van die telefoon-menu'tjes uit gegooid werd na het maken van de eerste keuze. Opnieuw opstarten van de telefoon bleek de remedie.
Ja knalrood natuurlijk niet, alhoewel er wel mensen zijn die dat 's nachts doen als ze bijvoorbeeld naar het toilet moeten, om daarna weer makkelijker in slaap te kunnen vallen.Anoniem: 1441478 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:44:
[...]
O zo, wit is voor mij prima alhoewel ik eerder wel even enthousiast werd van de RGB variant maar dit lijkt me weer zoiets van "leuk! hebbe hebbe!!" en dan vervolgens zelden of nooit gebruiken. Waarom zou ik mijn woonkamer rood willen hebben? Of blauw? Of een andere kleur?
Maar ik maak het 's avonds ook wel eens oranje, als zonsondergang idee. Het soort oranje dat je met een ambiance sowieso niet haalt. Heb het net even geprobeerd.
Zeker als je een LED-strip hebt en die gebruikt als indirecte verlichting, kun je daar hele sfeervolle dingen mee doen, zonder dat het een kermis wordt.
Heel simpel, waarom zou je een muur in een kleur verven? Je ideale kleur zie je toch enkel bij daglicht. 's avonds bij kunstlicht komt die kleur heel anders uit. Natuurlijk kan een Hue kleurenlamp dat niet oplossen, maar je kunt wel je kleurenlamp gebruiken om toch terug sfeer aan te brengen in je woonkamer. Een muurtje groen, de ander blauw en warm-wit licht vanaf het plafond om zelf er niet als een clown uit te zien? Geen probleem met Hue. Google bijvoorbeeld maar eens voor inspiratie: https://www.google.com/search?q=living+room+hueAnoniem: 1441478 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:44:
[...]
Second that, ik heb het zelf niet in deze woning maar ik heb voorbeelden gezien waarbij mensen de lightstrip bijvoorbeeld op of onder de keukenkasten plaatsen als extra sfeerlicht.HarmoniousVibe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:53:
Zeker als je een LED-strip hebt en die gebruikt als indirecte verlichting, kun je daar hele sfeervolle dingen mee doen, zonder dat het een kermis wordt.
Of onder de rand van het bed in combinatie met een IR sensor onder het bed. Zo hebben ze 's avonds sfeer licht als ze nog even een filmpje in bed kijken en 's nachts gaat de strip minimaal aan zodra iemand uit bed stapt om naar het toilet te gaan.
Wat is dan de afstand tussen de afgezaagde kop en onderkant? Heb je een foto? Ik wil hem voor mijn 2 wandlampen gaan gebruiken en kan het kwaad dat er stof of zo erin zal vallen?jwhoogervorst schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:47:
Ik heb van een kaarslamp het buitenste deel afgezaagd. Die doet het alweer ruim twee jaar prima met alleen het binnenste deel, waardoor hij een stuk korter is. Als je goed kijkt, zie je als de lamp aanstaat, vanaf de zijkant duidelijk dat er “een lamp in een lamp” zit.
Heb zitten kijken naar hue e14 kogel white maar lijkt overal niet op voorraad te zijn. Naar de RGB kaars variant heb ik nog niet gekeken.
Ik ben op zoek naar een afstandsbediening zonder batterijen zoals: Philips Hue Tap. Deze is helaas niet meer te krijgen (1 webshop maar niet meer leverbaar)..
Weet iemand een alternatief?
https://www.karwei.nl/ass...lichtschakelaar/p/B538188Natsu schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:43:
Ik ben op zoek naar een afstandsbediening zonder batterijen zoals: Philips Hue Tap. Deze is helaas niet meer te krijgen (1 webshop maar niet meer leverbaar)..
bij verschillende karwei winkels zijn ze nog op voorraad
als je voor andere schakelaars wil gaan zonder batterijen dan heb je de friends of hue schakelaars
BarryMel
Ik heb via @Theo74 een mooie draaidimmer gekocht. En "3-draads" aangesloten in een test setup.
:strip_exif()/f/image/0GjkkhFiPrJfk6D19c9S0V2d.gif?f=fotoalbum_large)
Ik zie de dimmer ook netjes in de Hue app en als ik aan de knop draai dan zie ik in de Hue app ook de slider verspringen.
/f/image/yZduT8RwtLAtvdTJ6x8aPb9G.png?f=fotoalbum_large)
Echter dimt de GU10 lamp zelf niet. Er gebeurd gewoon niets. Wel kan ik hem via de dimmer aan en uit drukken en ook via de app aan en uit. Mis ik iets? Of is deze setup niet compatible?
:strip_exif()/f/image/0GjkkhFiPrJfk6D19c9S0V2d.gif?f=fotoalbum_large)
Ik zie de dimmer ook netjes in de Hue app en als ik aan de knop draai dan zie ik in de Hue app ook de slider verspringen.
/f/image/yZduT8RwtLAtvdTJ6x8aPb9G.png?f=fotoalbum_large)
Echter dimt de GU10 lamp zelf niet. Er gebeurd gewoon niets. Wel kan ik hem via de dimmer aan en uit drukken en ook via de app aan en uit. Mis ik iets? Of is deze setup niet compatible?
@Tristan Om de open deur in te trappen, ja, je mist iets
Een Hue (ambient and color) bulb is alleen te dimmen via Zigbee, niet via de netspanning zoals je nu probeert. De dimmer is juist gemaakt om samen te werken met dimbare niet smart bulb.
Ik weet niet hoe makkelijk het binnen Hue is om eventueel de dimmer alleen als input te gebruiken maar de Hue bulb gewoon aan de constante spanning te hangen.
Ik weet niet hoe makkelijk het binnen Hue is om eventueel de dimmer alleen als input te gebruiken maar de Hue bulb gewoon aan de constante spanning te hangen.
Ja bah! Dacht ik eindelijk de ideale setup te hebben gevondenSeptillion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:19:
@Tristan Om de open deur in te trappen, ja, je mist ietsEen Hue (ambient and color) bulb is alleen te dimmen via Zigbee, niet via de netspanning zoals je nu probeert. De dimmer is juist gemaakt om samen te werken met dimbare niet smart bulb.

Deze dimmer als input gebruiken kan niet omdat hij gezien wordt als "lamp".
[ Voor 5% gewijzigd door Tristan op 25-03-2021 17:47 ]
@Tristan Volgens mij brengt Hue of FoH geen draai-afstandsbedieningen uit dus dan houdt de HomeKit ondersteuning volgens mij op

Huh wacht wat? Dus mijn geplande aankoop Hue E14 white (/ of toch de color) in de wandlampen gaan niet dimmen via mijn iPhone zonder bijv Zigbee hub? Beetje misleidende advertentie dan.Septillion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:19:
@Tristan Om de open deur in te trappen, ja, je mist ietsEen Hue (ambient and color) bulb is alleen te dimmen via Zigbee, niet via de netspanning zoals je nu probeert. De dimmer is juist gemaakt om samen te werken met dimbare niet smart bulb.
@Anoniem: 1441478 Als je genoegen neemt met de Bluetooth functie kan je ze prima dimmen vanaf je iPhone, maar niet via Homekit of met een echte dimmer (die dus fase aansnijding/afsnijding doet). Of je koppelt direct een Zigbee afstandsbediening. Deze zijn er alleen niet zo veel in draai uitvoering en het wordt al helemaal beperkt (lees: volgens mij 0) als het met HomeKit moet werken.
[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 25-03-2021 20:35 ]
En als ik een Hue bridge koop? Werkt alles dan? Zoiets bijv: https://www.praxis.nl/ver...e27/10017708?utm_campaignSeptillion schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:32:
@Anoniem: 1441478 Als je genoegen neemt met de Bluetooth functie kan je ze prima dimmen vanaf je iPhone, maar niet via Homekit. Of je koppelt direct een Zigbee afstandsbediening. Deze zijn er alleen niet zo veel in draai uitvoering en het wordt al helemaal beperkt (lees: volgens mij 0) als het met HomeKit moet werken.
Je hebt mij iig een miskoop bespaard. Ik had al 2xE14 willen bestellen maar overal niet uit voorraad leverbaar.
@Anoniem: 1441478 Een bridge is inderdaad een hart waarmee je het aan het internet kunt koppelen en dus HomeKit. En als je Hue Ambient koopt zijn ze gewoon Hue en werkt het met HomeKit.
Momenteel heb ik twee Icasa Zigbee 3.0 dimmers (https://www.bol.com/nl/p/...gbee-3-0/9200000103163310) in mijn Hue-installatie. Hiermee kan ik de niet-Hue keukenspotjes en niet-Hue lampen boven de salontafel bedienen. Werkt perfect, dimmer wordt gewoon als lamp herkend.
Ik gebruik ze echter nogal 'dom': ik heb ze gewoon heel simpel tussen de kabel geplaatst, in plaats van aan een schakelaar gekoppeld. Ze zijn dus alleen via de app te bedienen, niet via een schakelaar.
Ik wil meer lampen op deze manier gaan bedienen, bijvoorbeeld de tuinverlichting en eventueel via de Motion sensor. Ik zoek dus eigenlijk gewoon een soort Hue Smart Plug die je tussen elektrakabels kan plaatsen, en waar je geen stopcontact voor nodig hebt. De Icasa dimmer is er ook in een simpelere on/off switch variant, maar die vind ik eigenlijk nog steeds best duur (bijna 40 euro) aangezien ik ze niet helemaal gebruik zoals ze bedoeld zijn. Zijn er simpelere en voordelige alternatieven, die goed compatible zijn met Hue?
Ik gebruik ze echter nogal 'dom': ik heb ze gewoon heel simpel tussen de kabel geplaatst, in plaats van aan een schakelaar gekoppeld. Ze zijn dus alleen via de app te bedienen, niet via een schakelaar.
Ik wil meer lampen op deze manier gaan bedienen, bijvoorbeeld de tuinverlichting en eventueel via de Motion sensor. Ik zoek dus eigenlijk gewoon een soort Hue Smart Plug die je tussen elektrakabels kan plaatsen, en waar je geen stopcontact voor nodig hebt. De Icasa dimmer is er ook in een simpelere on/off switch variant, maar die vind ik eigenlijk nog steeds best duur (bijna 40 euro) aangezien ik ze niet helemaal gebruik zoals ze bedoeld zijn. Zijn er simpelere en voordelige alternatieven, die goed compatible zijn met Hue?
[ Voor 10% gewijzigd door jtm_ op 25-03-2021 23:08 ]
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.Tristan schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:03:
Ik heb via @Theo74 een mooie draaidimmer gekocht. En "3-draads" aangesloten in een test setup.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het slechte nieuws: je hebt iets inderdaad niet goed begrepen. Je moet óf softwarematig dimmen, óf met fasedimming op de traditionele manier.
Nu het goede nieuws: je kunt nu 2 slimmen lampen besturen in plaats van 1. Doe die GU10 van Hue ergens anders in en je kunt hem sowieso via de app dimmen. Of via een soft dimmer switch of een soft switch van bijvoorbeeld Friends of Hue.
Die inbouwdimmer kun je dan vervolgens ergens inprikken bij een dimbare lamp die niet van Hue is. Dan kun je toch die lamp via Hue (en dus via sensors, timers, scenes en soft switches enzo) bedienen.
Volgens mij bestaat dat niet echt helaas. Als je iets vindt, laat het me aub weten want ik ben ook op zoek.jtm_ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:09:
Momenteel heb ik twee Icasa Zigbee 3.0 dimmers (https://www.bol.com/nl/p/...gbee-3-0/9200000103163310) in mijn Hue-installatie. Hiermee kan ik de niet-Hue keukenspotjes en niet-Hue lampen boven de salontafel bedienen. Werkt perfect!
Ik wil meer lampen op deze manier gaan bedienen, bijvoorbeeld de tuinverlichting. Ik zoek dus eigenlijk gewoon een soort Hue Smart Plug die je tussen elektrakabels kan plaatsen, en waar je geen stopcontact voor nodig hebt. De Icasa dimmer is er ook in een simpelere on/off switch variant, maar die vind ik eigenlijk nog steeds best duur (bijna 40 euro) aangezien ik ze niet helemaal gebruik zoals ze bedoeld zijn. Zijn er simpelere en voordelige alternatieven, die goed compatible zijn met Hue?
Ik wil ook de gu10 spotjes halen maar hoeveel lumen brengen deze op? En de kleur groen schijnt waardeloos te zijn? Of gaat dit dan om de eerste generatie ?
De gen2 (kleinere, met Bluetooth) geeft 350 Lumen. Ik vind de kleur groen anders prima ogen!JayJay schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 01:01:
Ik wil ook de gu10 spotjes halen maar hoeveel lumen brengen deze op? En de kleur groen schijnt waardeloos te zijn? Of gaat dit dan om de eerste generatie ?
Jep ik ben inmiddels ook tot deze realisatie gekomen. Gelukkig heb ik nog een paar domme lampen die ik nu met deze draai dimmer kan dimmen. Dat komt niet slecht uit dus.HarmoniousVibe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:34:
[...]
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.
Het slechte nieuws: je hebt iets inderdaad niet goed begrepen. Je moet óf softwarematig dimmen, óf met fasedimming op de traditionele manier.
Nu het goede nieuws: je kunt nu 2 slimmen lampen besturen in plaats van 1. Doe die GU10 van Hue ergens anders in en je kunt hem sowieso via de app dimmen. Of via een soft dimmer switch of een soft switch van bijvoorbeeld Friends of Hue.
Die inbouwdimmer kun je dan vervolgens ergens inprikken bij een dimbare lamp die niet van Hue is. Dan kun je toch die lamp via Hue (en dus via sensors, timers, scenes en soft switches enzo) bedienen.
Ik moet nu even afwegen of ik een FoH muur schakelaar aanschaf of gewoon de Hue Dimmer van Signify zelf. Wat mij irriteert is dat al die FoH schakelaars op kinetische energie werken en daardoor dus een behoorlijk klik geluid maken. Harder dan dat ik zou willen. Er is zover ik kan vinden geen alternatief die op batterij of bedraadt werkt. Ook zijn al die schakelaars alleen maar in twee-voudige variant te krijgen. Een enkele FoH schakelaar is er niet. Scenic heeft wel plaatjes van een enkele uitgegeven, maar deze is niet te koop.
Allemaal niet ideaal dus. Wat dus betekent dat het de standaard Signify Hue dimmer waarschijnlijk moet worden. Echter is het plaatje waar je hem op “klikt” weer een Amerikaanse maat en past deze niet op de Europese ronde inbouwdozen. Ook is er geen frame te koop waardoor je twee of drie van deze dimmers netjes zonder al te veel ruimte ertussen naast elkaar kan plaatsen.
Vraag ik nou iets vreemds? Ik begrijp er niets van!
De V2 dimmer zou wel over de europese dozen moeten passen. Mocht je een V1 dimmer hebben dan kun je die op montageplaatje plakken. Bijvoorbeeld: https://www.gamma.nl/asso...2-voudig-opbouw/p/B276231Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:54:
[...]
Allemaal niet ideaal dus. Wat dus betekent dat het de standaard Signify Hue dimmer waarschijnlijk moet worden. Echter is het plaatje waar je hem op “klikt” weer een Amerikaanse maat en past deze niet op de Europese ronde inbouwdozen.
Die montageplaat is een paar mm hoger en breder dan de plaat van de Hue Dimmer, maar als je hem netjes in het midden plakt ziet het er uit alsof het zo ontworpen is.
Nee niet echt een frame. Wat je wel kunt overwegen is om een magneetstrip op de juiste lengte te maken en die op de muur te bevestigen. Alleen ik weet niet of de switches geen last van elkaar hebben, dus test dat wel even voor je gaten in je muur schiet.Ook is er geen frame te koop waardoor je twee of drie van deze dimmers netjes zonder al te veel ruimte ertussen naast elkaar kan plaatsen.
[ Voor 21% gewijzigd door RiDo78 op 26-03-2021 09:35 ]
Ik denk dat ik maar mijn eigen frame gaat (laten) ontwerpen en 3d printen waar 2 en 3 van de Hue knoppen netjes naast elkaar passen.RiDo78 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:31:
[...]
De V2 dimmer zou wel over de europese dozen moeten passen. Mocht je een V1 dimmer hebben dan kun je die op montageplaatje plakken. Bijvoorbeeld: https://www.gamma.nl/asso...2-voudig-opbouw/p/B276231
Die montageplaat is een paar mm hoger en breder dan de plaat van de Hue Dimmer, maar als je hem netjes in het midden plakt ziet het er uit alsof het zo ontworpen is.
[...]
Nee niet echt een frame. Wat je wel kunt overwegen is om een magneetstrip op de juiste lengte te maken en die op de muur te bevestigen. Alleen ik weet niet of de switches geen last van elkaar hebben, dus test dat wel even voor je gaten in je muur schiet.
[quote]RiDo78 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:31:
[...]
De V2 dimmer zou wel over de europese dozen moeten passen. Mocht je een V1 dimmer hebben dan kun je die op montageplaatje plakken. Bijvoorbeeld: https://www.gamma.nl/asso...2-voudig-opbouw/p/B276231
Van de nieuwste V2 dimmer valt de montageplaat perfect op de ronde inbouwdozen...............heb er zelf nu 2 geplaatst in de woonkamer en de 2 "oude" zijn verhuisd naar de bovenverdieping
[...]
Van de nieuwste V2 dimmer valt de montageplaat perfect op de ronde inbouwdozen...............heb er zelf nu 2 geplaatst in de woonkamer en de 2 "oude" zijn verhuisd naar de bovenverdieping
FoH-schakelaars zijn dubbel, omdat volgens mij de ene wipper voor aan/uit wordt gebruikt en de andere voor dimmen. Gewoon een Hue Dimmer Switch, maar dan mooier en niet op batterij.Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:54:
[...]
Jep ik ben inmiddels ook tot deze realisatie gekomen. Gelukkig heb ik nog een paar domme lampen die ik nu met deze draai dimmer kan dimmen. Dat komt niet slecht uit dus.
Ik moet nu even afwegen of ik een FoH muur schakelaar aanschaf of gewoon de Hue Dimmer van Signify zelf. Wat mij irriteert is dat al die FoH schakelaars op kinetische energie werken en daardoor dus een behoorlijk klik geluid maken. Harder dan dat ik zou willen. Er is zover ik kan vinden geen alternatief die op batterij of bedraadt werkt. Ook zijn al die schakelaars alleen maar in twee-voudige variant te krijgen. Een enkele FoH schakelaar is er niet. Scenic heeft wel plaatjes van een enkele uitgegeven, maar deze is niet te koop.
Allemaal niet ideaal dus. Wat dus betekent dat het de standaard Signify Hue dimmer waarschijnlijk moet worden. Echter is het plaatje waar je hem op “klikt” weer een Amerikaanse maat en past deze niet op de Europese ronde inbouwdozen. Ook is er geen frame te koop waardoor je twee of drie van deze dimmers netjes zonder al te veel ruimte ertussen naast elkaar kan plaatsen.
Vraag ik nou iets vreemds? Ik begrijp er niets van!
Het is mogelijk een framepje te laten 3D-printen zodat de dimmer switches gewoon op onze lasdozen passen:
:strip_exif()/f/image/4LtFhEYbtEEoC7tsPwDqYzAi.jpg?f=fotoalbum_medium)
edit: het is dit ding: https://www.thingiverse.com/thing:3423072. Je kunt gewoon het bestand opsturen en ze voor redelijk goedkoop laten printen. Dan heb je een paar dagen later een enveloppe in huis met die dingen erin.
Maar zoals iemand anders al zei is de nieuwe dimmer switch breder en past blijkbaar wel zo op onze dozen.
[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-03-2021 14:43 . Reden: niet ]
Je zou ook nog deze kunnen overwegen (al dan niet met kleine tweak): https://www.elektrototaal...-tme-montageplaat-4167774Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:54:
Iemand een idee hoe de Philips Hue lampen zich gedragen in koude? Wil straks in het nieuwe tuinhuis Hue lampen in het tuinhuis hangen en wellicht GU10 lampen boven de veranda.
Ik weet niet hoe het met Hue specifiek zit, maar LED in het algemeen doet het juist goed in koude temperaturen. Dat is één van de dingen die LED heeft opgelost ten opzichte van de fluoriserende verlichting die we daarvoor hadden (spaarlampen en TL).OmeAnne schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:59:
Iemand een idee hoe de Philips Hue lampen zich gedragen in koude? Wil straks in het nieuwe tuinhuis Hue lampen in het tuinhuis hangen en wellicht GU10 lampen boven de veranda.
En binnen zou ik sowieso geen issues verwachten. Als het een beetje goed is geïsoleerd dan gaat het echt niet zomaar vriezen.
Nou er zal verder geen isolatie in komen. Tis meer berging/schuur dan daadwerkelijk de bedoeling dat we er gaan zitten.HarmoniousVibe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:03:
[...]
En binnen zou ik sowieso geen issues verwachten. Als het een beetje goed is geïsoleerd dan gaat het echt niet zomaar vriezen.
Ik wil gewoon alle "mijn" verlichting met 1 app kunnen bedienen, dan wel kunnen automatiseren op eenzelfde manier.
De laatste tijd alle lampen in huis vervangen door Hue, maar ik zit nu allemaal met 'nutteloze' lichtschakelaars opgescheept. In de gehele woning zit schakelmateriaal van JUNG en ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze te verbergen met een afdekplaat oid.
Ik zie in dit topic vele oplossingen zoals het doorlussen in de doos, FoH-schakelaars installeren of een ander merk monteren/iets 3D laten printen en daar de Dimmer V1 op plakken. Dit is echter niet wat ik wil, de lichtschakelaar moet slechts onbruikbaar/onbereikbaar worden gemaakt in de aan-stand zodat de visite niet meer per ongeluk de schakelaars gebruiken.
Na vele zoekuren ben ik er niet uit gekomen, misschien weten jullie een oplossing?
Ik zie in dit topic vele oplossingen zoals het doorlussen in de doos, FoH-schakelaars installeren of een ander merk monteren/iets 3D laten printen en daar de Dimmer V1 op plakken. Dit is echter niet wat ik wil, de lichtschakelaar moet slechts onbruikbaar/onbereikbaar worden gemaakt in de aan-stand zodat de visite niet meer per ongeluk de schakelaars gebruiken.
Na vele zoekuren ben ik er niet uit gekomen, misschien weten jullie een oplossing?
Bedankt, maar helaas.. Ik heb 2 pogingen gedaan, maar ze kunnen het niet vinden bij de vestiging in mijn buurtbarrymel schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:35:
[...]
https://www.karwei.nl/ass...lichtschakelaar/p/B538188
bij verschillende karwei winkels zijn ze nog op voorraad
als je voor andere schakelaars wil gaan zonder batterijen dan heb je de friends of hue schakelaars

Dus heb ik maar lasklemmen meegenomen en ga ik me verdiepen in de schakelaars van Friends of Hue.
Doorlossen in de inbouwdoos en de schakelaar gewoon niet meer aansluiten dan ?Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:
De laatste tijd alle lampen in huis vervangen door Hue, maar ik zit nu allemaal met 'nutteloze' lichtschakelaars opgescheept. In de gehele woning zit schakelmateriaal van JUNG en ik vroeg mij af of het mogelijk is om deze te verbergen met een afdekplaat oid.
Owner of DBIT Consultancy
Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:
- Wall Modules inbouwen om de schakelaars slim te maken, als je dat wil.
- Doorlussen achter de schakelaars met een wago zodat de schakelaars niet meer werken en niemand per ongeluk een lamp van de stroom af schakelt.
- Blindplaatjes in plaats van de schakelaars? Dan kun je er nog altijd bij en de boel herstellen mocht je ooit verhuizen. En anders doppen op je inbouwdozen en dichtsmeren
Doorlussen in de doos en er een afdekplaat overheen idd. Daarna de hue afstandbediening er overheen?Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:
Wat ik meestal doe ik vervang de lichtschakelaars door stopcontacten en lus ze dus daar in door.
Uit de centraaldoos in het plafond waar je doorgaans je lamp ophangt komt normaal een zwarte, een blauwe en vaak een geel-groene draad. Maak je die centraaldoos open zul je een bruine draad aantreffen die verdeeld wordt naar draden die naar stopcontacten en naar de lichtschakelaar gaat. Prik een stukje bruine draad in die lasdop erbij en gebruik die in plaats van de zwarte draad om je lamp op aan te sluiten. De zwarte draad die je overhoud zet je in een eigen (losse) lasdop en prop je in de centraaldoos.Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:10:
Je Hue lamp sluit je dan aan op Bruin (L), Blauw (N) en indien nodig Geelgroen (PE).
De schakelaar werkt dan niet meer, maar zit gewoon nog op zijn plek.
Als alternatief (omdat de lampen al hangen) kun je de schakelaar los schroeven, de bruine en zwarte draad in dezelfde aansluiting van de schakelaar zetten (meestal heeft een schakelaar 2 draadingangen per aansluiting) of je haalt ze los en stopt ze tezamen in een lasdop die je in de einddoos propt. Vervolgens plaats je de schakelaar terug. Heeft het zelfde effect als het geknutsel in de centraaldoos, maar is wat eenvoudiger. (Soms is het ook nodig omdat de centraaldoos te vol zit).
Ik zou me er niet druk over maken. Zolang de lampen in een armatuur geschikt voor de locatie zit (qua IP-rating), dan is er weinig verschil tussen Hue en een gewone LED-lamp.OmeAnne schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:05:
[...]
Nou er zal verder geen isolatie in komen. Tis meer berging/schuur dan daadwerkelijk de bedoeling dat we er gaan zitten.
Ik wil gewoon alle "mijn" verlichting met 1 app kunnen bedienen, dan wel kunnen automatiseren op eenzelfde manier.
Weet iemand hoe het zit met die nieuwe Hue Inbouwschakelaar en Home-Assistant? Werkt dat al goed samen ?
Owner of DBIT Consultancy
@RiDo78 @OmeAnne @bartsled @DennusB dank voor de input!
Het gaat inderdaad vooral om het gemakkelijk in orde maken van de originele verlichting bij verhuizing. Is het mogelijk om de bestaande schakelaars te behouden, de wip en de wipplaat te verwijderen en deze te vervangen door een enkele centraalplaat met klem?
Bijvoorbeeld deze: https://www.hashop.nl/jung-as500-centraalplaat-alpinewit
Dat scheelt namelijk een hoop extra werk, zowel nu als in de toekomst.
Het gaat inderdaad vooral om het gemakkelijk in orde maken van de originele verlichting bij verhuizing. Is het mogelijk om de bestaande schakelaars te behouden, de wip en de wipplaat te verwijderen en deze te vervangen door een enkele centraalplaat met klem?
[ Voor 8% gewijzigd door Dark-Mist op 26-03-2021 11:56 ]
Ik denk dat er dan nog iets uitsteekt. Dus ik verwacht niet dat dat zomaar kan.Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:55:
Vervangen door een stopcontact vond ik de makkelijkste en mooiste oplossing.
@Tristan je kan natuurlijk ook altijd nog de batterij-gevoede FoH schakelaars van Robshop overwegen:
https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue
Die zijn ook nog in HomeKit zichtbaar, en gewoon via de hue-app in te stellen
Die bevallen hier prima!
Die bevallen hier prima!
[ Voor 11% gewijzigd door jwhoogervorst op 26-03-2021 12:06 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Dat zal net niet passen verwacht ik. Plus een blindplaatje komt met een eigen metalen frame wat je op de inbouwdoos schoeft om het stukje plastic in te kunnen klemmen. Je bent denk ik het beste af door al je schakelaars er af te halen, je moet ze immers toch doorlussen met een wago.Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:55:
Dat past niet.Dark-Mist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:55:
Maar ter interesse. Hoe wil je je lampen uit / aandoen straks? Ik ben zelf erg tevreden met die wall switch modules (moeilijk leverbaar). Ik vind het belangrijk dat mijn schakelaars gewoon blijven werken en wilde niet aan een HA achtige situatie vast zitten.
Ik gebruik al meerdere jaren mijn Hue (E27 & filament) lampen buitenshuis en ze hebben alle winters zonder problemen overleefd. Ik zou vooral zorgen dat er geen vocht bij kan komen en me over de kou geen zorgen maken.OmeAnne schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:59:
Kan iemand meten hoeveel afstand er zit tussen de 2 schroefgaten in de houder van de nieuwe dimmer switch? Is dat precies op lasdoos-afstand (60mm), of is het breder?
Binnen in de berging zal dat niet zo'n probleem zijn. Dan moet ik voor buiten op zoek naar goede armaturen.scorpion303 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:36:
[...]
Ik gebruik al meerdere jaren mijn Hue (E27 & filament) lampen buitenshuis en ze hebben alle winters zonder problemen overleefd. Ik zou vooral zorgen dat er geen vocht bij kan komen en me over de kou geen zorgen maken.
past precies op de gangbare inbouwdozen.........heb er 2 gemonteerd...HarmoniousVibe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 13:51:
Kan iemand meten hoeveel afstand er zit tussen de 2 schroefgaten in de houder van de nieuwe dimmer switch? Is dat precies op lasdoos-afstand (60mm), of is het breder?
Thanks, dan ga ik ze inderdaad allemaal vervangen en doorlussen.bartsled schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:13:
[...]
Dat zal net niet passen verwacht ik. Plus een blindplaatje komt met een eigen metalen frame wat je op de inbouwdoos schoeft om het stukje plastic in te kunnen klemmen. Je bent denk ik het beste af door al je schakelaars er af te halen, je moet ze immers toch doorlussen met een wago.
Ik maak gebruik van Dimmers door het gehele huis heen, kostte wat finetuning maar ben er erg tevreden over. Verder werken de hal, wc, overloop en badkamer op motion sensoren.JvS schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Dat past niet.
Maar ter interesse. Hoe wil je je lampen uit / aandoen straks? Ik ben zelf erg tevreden met die wall switch modules (moeilijk leverbaar). Ik vind het belangrijk dat mijn schakelaars gewoon blijven werken en wilde niet aan een HA achtige situatie vast zitten.
Hoe is de kwaliteit van het plastic? En hoe hard klikt hij?jwhoogervorst schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:05:
@Tristan je kan natuurlijk ook altijd nog de batterij-gevoede FoH schakelaars van Robshop overwegen:
Die bevallen hier prima!
Ik heb er een (toevallig bied ik 'm nu aan in V&A). Klikgeluid is een zacht tikje. Plastic feel is niet gelijk aan de originele FOH schakelaars maar wat mij betreft een prima alternatief.Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:29:
[...]
Hoe is de kwaliteit van het plastic? En hoe hard klikt hij?
Ik heb er nog eentje in de aanbieding.r0el schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:00:
[...]
Ik heb er een (toevallig nu in V&A). Klikgeluid is een zacht tikje. Plastic feel is niet gelijk aan de originele FOH schakelaars maar wat mij betreft een prima alternatief.
PM!
Ik heb ze teruggestuurd. Vond het een heel klein beetje speelgoed. Ik ben wel gevoelig voor "gevoel" en die philips wall modules kwamen net uit. Het was vooral het 'klikje' wat ik niet zo lekker vond voelen.Tristan schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:29:
[...]
Hoe is de kwaliteit van het plastic? En hoe hard klikt hij?
Kleurverschil met Jung wit vond ik wel meevallen, maar de klink is licht, maar vooral dus qua gevoel niet echt lekker vind ik. Maar ik ben sowieso geen tiptoetsen gewend.
[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 26-03-2021 16:15 ]
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic