Toon posts:

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 53 Laatste
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-03 23:10
Kan iemand me op weg helpen hoe ik het met de Friends of Hue schakelaars voor me moet zien?

Ik zit naar deze schakelaar te kijken, al ons schakelmateriaal is Busch-Jaeger en zodoende kan ik qua afdekplaten hetzelfde aanhouden, wat ons enorm aanspreekt t.o.v. de erg goedkoop ogende Philips Hue Dimmer Switches.

Wat ik in de handleiding echter mis is hoe deze aangesloten op het bestaande aansluitdraad?

Situatie is als volgt: wij hebben in de keuken een 3-tal lampen (E14) welke op één domme dimmer aangesloten staan. Werkt prima op zich, maar dit zijn reguliere gloeilampen nog (3x 40W) en dat wil ik vervangen voor LED en zodoende wil ik ook gelijk voor Hue gaan. Simpelweg 3x Hue white E14 (geen ambiance). Het idee is de dimmer te vervangen door een Friends of Hue schakelaar, zoals hierboven dus.

Kijk ik er nu overheen of hoe schakelt de Friends of Hue schakelaar de lampen fysiek? Het lijkt mij (ook gezien de prijs) vreemd om twee schakelaars naast elkaar te moeten gebruiken: een fysieke en een Hue-gebaseerde. Dat is juist wat ik met Friends of Hue hoop te voorkomen. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:42:
Wat ik in de handleiding echter mis is hoe deze aangesloten op het bestaande aansluitdraad?
Deze schakelaar sluit je niet aan op aansluitdraden. De schakelaar is draadloos en wekt zijn eigen energie op (tijdens het indrukken van de knop) om een seintje naar je Hue bridge te sturen. De draden achter je schakelaar lus je door (bijv. met een wago-klem) zodat de Hue lamp altijd onder spanning staat.

• MooDyBLueS
@r0el Ah thanks! Ja ik kwam net ook (had toch iets meer moeten lezen) op de vorige pagina van dit topic twee antwoorden op een ander tegen die me dit ook min of meer bevestigden.

Even los van de dimmer specifiek, maar voor alle andere schakelaars (enkel en dubbel) zijn er dan dus telkens 3 opties als ik het goed begrijp:

1. Huidige schakelmateriaal laten zitten.
Eventueel de (nieuwe) Hue Dimmer Switch gebruiken voor fysieke bediening.
Voordeel: goedkoopste optie, minst ingrijpend.
Nadeel: fysieke schakelaar moet altijd aanstaan en kan door bijv. kinderen per ongeluk uitgezet worden en dan kan je niks meer met de app of dimmer switch.

2. Hue Wall Switch gebruiken in aanvulling op het vorige.
Voordeel: fysieke schakelaar schakelt niet meer fysiek, maar wordt een soft schakelaar.
Nadeel: iets duurder en nog steeds Dimmer Switch nodig voor fysiek dimmen.

3. Friends of Hue schakelaar gebruiken.
Vervangt bestaand schakelmateriaal.
Voordeel: meest geïntegreerde oplossing, geeft mogelijkheid tot dimmen en scenes in de fysieke switch.
Nadeel: duurste oplossing en het meeste werk omdat al het schakelmateriaal vervangen moet worden.

Klopt dit een beetje?

Dan aansluitend nog een laatste vraag:
De eerder door mij gelinkte schakelaar is voor één aansluiting bedoeld, maar heeft twee knoppen, zonder opdruk en zijn te programmeren volgens Busch-Jaeger, zonder verdere uitleg over het hoe en wat. Nu heb ik op een plek een dubbel afdekraam met aan de ene kant een enkele schakelaar en de andere kant een dubbele schakelaar. In totaal worden hier dus 3 lampen bediend. Kan ik 2 van deze dubbele schakelaars kopen en zo programmeren dat de ene fungeert als aan/uit (links) en scene1/scene2 (rechts) voor lamp 1. En dan de ander schakelaar fungeert als aan/uit (links) voor lamp 2 en aan/uit (rechts) voor lamp 3? Weet niet of je het zo begrijpt, anders maak ik wel een schets.

• r0el
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:16:
Even los van de dimmer specifiek, maar voor alle andere schakelaars (enkel en dubbel) zijn er dan dus telkens 3 opties als ik het goed begrijp:

1. Huidige schakelmateriaal laten zitten.
Eventueel de (nieuwe) Hue Dimmer Switch gebruiken voor fysieke bediening.
Voordeel: goedkoopste optie, minst ingrijpend.
Nadeel: fysieke schakelaar moet altijd aanstaan en kan door bijv. kinderen per ongeluk uitgezet worden en dan kan je niks meer met de app of dimmer switch.

2. Hue Wall Switch gebruiken in aanvulling op het vorige.
Voordeel: fysieke schakelaar schakelt niet meer fysiek, maar wordt een soft schakelaar.
Nadeel: iets duurder en nog steeds Dimmer Switch nodig voor fysiek dimmen.

3. Friends of Hue schakelaar gebruiken.
Vervangt bestaand schakelmateriaal.
Voordeel: meest geïntegreerde oplossing, geeft mogelijkheid tot dimmen en scenes in de fysieke switch.
Nadeel: duurste oplossing en het meeste werk omdat al het schakelmateriaal vervangen moet worden.

Klopt dit een beetje?
Klopt. In aanvulling hierop nog:
4. Third Party smart dimmers gebruiken i.c.m. een impulsdrukker (voorbeeld: https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt)
Nadeel: duur (dimmer kopen + pulsdrukkers), technisch complexer

5. Schakelaars vervangen door afdekplaatjes en werken met sensoren, timers etc. (dus full automatisation)
Voordeel/nadeel: moet je willen. Is hier al veelvuldig discussie over het wel of niet hebben van schakelaars in je huis ivm smart lighting.

Je zou ihkv kostenbesparing ook nog kunnen kijken naar de Hue Smart Button (of dimmer switch) als alternatief aan de muur voor de FOH schakelaars.
Dan aansluitend nog een laatste vraag:
De eerder door mij gelinkte schakelaar is voor één aansluiting bedoeld, maar heeft twee knoppen, zonder opdruk en zijn te programmeren volgens Busch-Jaeger, zonder verdere uitleg over het hoe en wat. Nu heb ik op een plek een dubbel afdekraam met aan de ene kant een enkele schakelaar en de andere kant een dubbele schakelaar. In totaal worden hier dus 3 lampen bediend. Kan ik 2 van deze dubbele schakelaars kopen en zo programmeren dat de ene fungeert als aan/uit (links) en scene1/scene2 (rechts) voor lamp 1. En dan de ander schakelaar fungeert als aan/uit (links) voor lamp 2 en aan/uit (rechts) voor lamp 3? Weet niet of je het zo begrijpt, anders maak ik wel een schets.
Ja dit kan zoals je omschrijft.

Welke lijn schakelmateriaal van BJ heb je overigens? De EvoToggle FoH schakelaar van Voltus (te koop op https://www.voltus.de/hau...ends-of-hue-schalter.html) past naadloos (maat en kleur) in de BJ Balance SI lijn wat maakt dat je raamwerken kan hergebruiken. Ook is de prijs iets vriendelijker dan de BJ FOH schakelaar. Ik ben er tevreden over.

• MooDyBLueS
r0el schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:06:
[...]

4. Third Party smart dimmers gebruiken i.c.m. een impulsdrukker (voorbeeld: https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt)

5. Schakelaars vervangen door afdekplaatjes en werken met sensoren, timers etc. (dus full automatisation)
Voordeel/nadeel: moet je willen. Is hier al veelvuldig discussie over het wel of niet hebben van schakelaars in je huis ivm smart lighting.

Je zou ihkv kostenbesparing ook nog kunnen kijken naar de Hue Smart Button (of dimmer switch) als alternatief aan de muur voor de FOH schakelaars.

[...]

Ja dit kan zoals je omschrijft.

Welke lijn schakelmateriaal van BJ heb je overigens? De EvoToggle FoH schakelaar van Voltus (te koop op https://www.voltus.de/hau...ends-of-hue-schalter.html) past naadloos (maat en kleur) in de BJ Balance SI lijn wat maakt dat je raamwerken kan hergebruiken. Ook is de prijs iets vriendelijker dan de BJ FOH schakelaar. Ik ben er tevreden over.
Thanks wederom! Hier kan ik wat mee. :)

We hebben de Reflex SI lijn, de lelijkste van het stel, maar is niet onze keuze geweest. We wonen hier pas een half jaar en dit is dus een overblijfsel van de vorige bewoners. Als ik zelf moet kiezen zou ik voor Future Linear antraciet of Busch axcent pur leisteen gaan. Dat is even nog zonder gekeken te hebben naar compatibiliteit met FoH compatibiliteit, waar we wel rekening mee moeten gaan houden.

Onze insteek is nu dat we voor de 3 slaapkamers het gewoon gaan houden bij de huidige opzet met Hue Dimmer Switches op een tactische plek, maar woonkamer, keuken en kantoor willen we wel 'native' maken.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 13:08
Weet iemand of de hue GU10 color spots ook in de ikea nymane passen?
Ik kan deze combinatie nergens vinden, maar ik kan me voorstellen dat de philips lampen te hoog zijn.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:33
sharkzor schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:34:
Ik kan deze combinatie nergens vinden, maar ik kan me voorstellen dat de philips lampen te hoog zijn.

[Afbeelding]
als het goed is moet de nieuwe GU10 versie passen, die voldoet aan de 'normale' GU10 maatvoering..

• B-Force
r0el schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:06:
[...]

[...]
Nog een optie: koop een pulsdrukker in je normale schakelmateriaal-serie en zet hier een Smart Button achter. verbind de draden in de lasdoos door. Je hebt dan een pulsdrukker waarmee je hetzelfde kan als een Smart Button, dezelfde functionaliteit als de nieuwe Wall-module en dat voor de helft van de prijs! Alleen even een draadje solderen...

• B-Force
lexvo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:42:
Hoe werkt het met de Wall Switch Module in combinatie met een ‘gewone’ Hue schakelaar? Stel je zet een lamp aan met een muurschakelaar (omlaag) met daarachter de Wall Switch Module, en dan uit met de Hue schakelaar. Blijft de lamp dan uit als je de muurschakelaar terug (omhoog) zet? Of gaat de lamp dan juist weer aan (een beetje zoals bij een hotelschakeling).
Je moet de fysieke schakelaar weghalen (of in ieder geval niet verbinden, zodat je de lamp nooit stroomloos kan maken) en verbinden met de wall module. De wall module stuurt alleen een signaal naar de lamp bij elke schakeling afaik.

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021
Grappig, ze hebben ze denk ik afgekeken bij HomeWizard. Ik had ze in heel mijn huis zitten, maar omdat de lampen van HomeWizard niet zo uitgebreid zijn als bij Hue (bijvoorbeeld geen filament lampen), ben ik overgestapt naar Hue. Als ik deze kan bestellen, kan ik eindelijk de rest van de lampen omzetten naar Hue!

Ik hoop dus dat ze snel weer op voorraad komen.

De prijzen zijn bij HomeWizard wat leukr, maar ja...
https://www.homewizard.nl/wallswitch-converter

Lampkeuze is alleen iets belangrijker hier :o

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb hier de Philips single bulb GU10 warm white erin zitten.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:19

[Afbeelding]
Ik heb andere Nymane spots (de wand variant met 2 GU10 omhoog en 1 omlaag) en daar passen ze heel makkelijk in.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, AC2E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 21:06
B-Force schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:41:
[...]

Je moet de fysieke schakelaar weghalen (of in ieder geval niet verbinden, zodat je de lamp nooit stroomloos kan maken) en verbinden met de wall module. De wall module stuurt alleen een signaal naar de lamp bij elke schakeling afaik.
Ja, ik bedoelde inderdaad een fysieke schakelaar gekoppeld aan de wall module.

• MooDyBLueS
Ik zoek nog even een laatste advies m.b.t. het Friends of Hue materiaal van Busch Jaeger en de inbouw.

Wij willen het volgende aanschaffen:* Het witte raamwerk en de witte bedieningswip zullen we niet gebruiken, maar dit is goedkoper dan de andere onderdelen los kopen.

Ik heb al gekeken en opgelet dat ten eerste de Future Linear bedieningswip (mat zwart) te combineren is met de Friends of Hue smart switch én met het Axcent Pur afdekraam. Dit staat netjes aangegeven op de BJ website.

Wat ik bij het afdekraam echter ook zie is dit:
Vlakke montage mogelijk, de vlakke montageset 30x8/xx moet als inbouwdoos worden gebruikt.
Na wat zoeken kwam die vlakke montageset op Amazon tegen.

Ik begrijp echter niet echt wat er met vlakke montage bedoeld wordt. Het is toch sowieso al een inbouwdoos en geen opbouwdoos? En ik zie niet goed wat die 3068/50 anders doet dan wat we nu hebben.

Nu zit er Busch Jaeger Reflex SI in, een andere serie, maar in één ruimte hebben we ook een andere serie hangen (volgens mij Future Linear) en lijkt mij dezelfde inbouwdoos te zijn.

Is er iemand die mij het verlossende antwoord kan geven? Er is namelijk ook een reeks van de Axcent (de versie zonder Pur) waar zelfs bij staat dat die alleen met de genoemde vlakke montageset gebruikt kan worden.

Als dit teveel off-topic van Hue is, hoor ik het ook graag, dan open ik een eigen topic.

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 10:54
Voor de liefhebbers zijn de wallmodules nu beschikbaar. Ik heb net twee duopacks besteld :D

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Mauz1978

Console War Veteran

bartsled schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:52:
Voor de liefhebbers zijn de wallmodules nu beschikbaar. Ik heb net twee duopacks besteld :D
Ik ook, ben benieuwd :)

Something under the bed is drooling

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yes ik net ook! Enorm relaxed :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• r0el
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
Ik begrijp echter niet echt wat er met vlakke montage bedoeld wordt. Het is toch sowieso al een inbouwdoos en geen opbouwdoos? En ik zie niet goed wat die 3068/50 anders doet dan wat we nu hebben.
Afgaande op deze afbeelding vermoed ik dat het raamwerk nog vlakker op de muur komt c.q. minder uit zal steken. Speciale inbouwdoos dus om dat mogelijk te maken.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:20
Ik heb de bewegingsmelder van Hue ingesteld dat hij op bepaalde tijden de lamp gedimd aan zet.
Maar in de praktijk flits hij op vol vermogen aan en gaat dan heel snel naar het gedimde niveau...
Mij lijkt het fijner en logischer dat hij juist laag begint en dan stijgt tot het gewenste niveau.

Ik heb alles al eens gereset en met hue essentials krijg ik het ook niet echt beter.

Is dit een eigenschap of mis ik iets?

Edit;
Lees net ergens terug dat iemand hetzelfde had bij de Bluetooth versie van white.
Ik had het beneden niet en boven wel. Lamp boven eruit gehaald en dat is een Bluetooth. Gewissels met een andere white oudere die niet aan een motionsensor zit en werkt nu wel correct.
De bluetooth white zit nu dus op een dimmerswitch en de eerste keer sprong hij weer zo aan met fel en dan zachter en na aan en uit gaat hij nu ook netjes van zacht naar hard aan via de dimmer. Weet niet of het opgelost is als ik ze weer terug wissel, werkt nu dus laat het zo.

[Voor 39% gewijzigd door Sjabba1979 op 11-03-2021 18:14. Reden: Getest]

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-03 12:44
MooDyBLueS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:43:
Ik zoek nog even een laatste advies m.b.t. het Friends of Hue materiaal van Busch Jaeger en de inbouw.

Wij willen het volgende aanschaffen:* Het witte raamwerk en de witte bedieningswip zullen we niet gebruiken, maar dit is goedkoper dan de andere onderdelen los kopen.

Ik heb al gekeken en opgelet dat ten eerste de Future Linear bedieningswip (mat zwart) te combineren is met de Friends of Hue smart switch én met het Axcent Pur afdekraam. Dit staat netjes aangegeven op de BJ website.

Wat ik bij het afdekraam echter ook zie is dit:

[...]

Na wat zoeken kwam die vlakke montageset op Amazon tegen.

Nu zit er Busch Jaeger Reflex SI in, een andere serie, maar in één ruimte hebben we ook een andere serie hangen (volgens mij Future Linear) en lijkt mij dezelfde inbouwdoos te zijn.

Is er iemand die mij het verlossende antwoord kan geven? Er is namelijk ook een reeks van de Axcent (de versie zonder Pur) waar zelfs bij staat dat die alleen met de genoemde vlakke montageset gebruikt kan worden.

Als dit teveel off-topic van Hue is, hoor ik het ook graag, dan open ik een eigen topic.
Die eerste link die je geeft (de volledige set) kan je (plat) op de muur monteren. Je kan dus zonder inbouwdoos deze overal op een vlakke muur plaatsen. Op een een inbouwdoos past deze ook prima.

• Dennahz
  • Laatst online: 22:13

Dennahz

Life feels like hell should.

Ben nieuw in dit topic, maar heb ze ook besteld! :) Het gebrek aan een dergelijke oplossing zorgde ervoor dat we niet volledig op Hue overgestapt zijn. Vanaf nu dus kamer per kamer aanpakken d:)b

Twitter

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ja dit is echt wat het afmaakt zonder afhankelijk te zijn van home assistant oid.

Ik heb er ook 4 besteld. Heel erg relaxed. Ik had 8 schakelaars, 4 ga ik er blinddoppen (vaak lampen in dezelfde kamer, gaat nu met scenes), op twee plekken schakel ik dan alleen met de lichtsensor.

Echt de uitkomst!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:06
Waar? Kan ze zo niet 1 2 3 vinden.

• bartsled
Nuevocasa schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Waar? Kan ze zo niet 1 2 3 vinden.
Ff naar boven scrollen, ze zijn al een paar keer gepost ;-) Het is een Philips shop exclusive voor nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mauz1978
  • Nu online

Mauz1978

Console War Veteran

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:47
Ik zal de link in gedachten houden; ze zijn inmiddels weer uitverkocht.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
Afgelopen week ging de lamp steeds weer aan als je em uit deed, dacht eerst dat er een automation was die gek deed :P toen maar besloten de lamp uit te draaien en viel op dat er een barst in zat en een rare verbrande luchtje aan zat:

https://tweakers.net/i/ELm-8ye2s8cjEhOXzQhPSE3G5Tw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e4UAuHR9IPJMS0kwmitBede.jpg?f=fotoalbum_small

Heb em al wel sinds eind 2016 maar dit zou toch niet moeten gebeuren? Als de lamp iedere dag 4 uur aan zou staan (kinderkamer zoontje) dan kom je maar op 9000u brandtijd terwijl ze 25k uur mee moeten gaan volgens de specs.

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 12:37

barrymel

BarryMel

remmuz schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Ik zal de link in gedachten houden; ze zijn inmiddels weer uitverkocht.
https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

1 losse is wel te krijgen, als je er 2 besteld ben je een tientje meer kwijt dan het duo pack

BarryMel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lexvo
Ik had de wall modules ook besteld (3 stuks) en vandaag zijn ze binnengekomen. Ik heb ze meteen gemonteerd :)

Montage was een fluitje van een cent. En installatie via de app was ook probleemloos.

Ik kan nu mijn vraag van enkele dagen geleden zelf definitief beantwoorden: als je een lamp aan zet met de wall module en daarna uit met de app, dan gaat de lamp weer aan als je de fysieke schakelaar weer terug zet (beetje als een hotelschakeling dus).

Sterker nog: voor mijn keuken heb ik twee schakelaars in een hotelschakeling en daar heb ik probleemloos nu 2 wall modules voor ingezet.

[Voor 13% gewijzigd door lexvo op 12-03-2021 18:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-03 20:25
Erik1971 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Volgens mij heb je een bridge nodig voor de Hue Smart Button, deze is in tegenstelling tot de Hue Dimmer Switches, niet bedoeld om zonder tussenkomst van Birdge rechtstreeks de lampen te bedienen.

Maar er is een maar, om producten gecertificeert te krijgen moeten ze ook rechtstreeks met een lamp te koppelen zijn, bij bijvoorbeeld de Hue Sensor zit er in het batterijcompartiment naast een reset knopje, er ook een link knopje, zodat je de lampen rechtstreeks aan de Hue Sensor kunt koppelen zonder bridge, ik neem aan dat bij Hue Smart Button ook ergens (bij batterij?) zo'n link knop verborgen zit?!

Ik heb zelf geen Hue Smart Button, dus kan niet even checken waar de link knop zit of wellicht is het een combinatie van knoppen, geen idee?!

Gevonden, je kunt ook zonder bridge linken, https://hue-expert.com/philips-hue-smart-button-review/:

Standalone
First use: press button for 3 seconds so the LED will start flashing orange.

Make sure the Philips Hue bulb or light is in pairing mode (first 30 minutes after power cycle).

Hold the button close to a Philips Hue light and press the button for 3 seconds until the light starts flashing.

You can now control this light directly with the button.

To add multiple lights (up to 10) repeat this process, but make sure the button is flashing orange to connect (press setup button behind battery cover 1 sec).
Super bedankt!
Heb me werkelijk rot gezocht.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

LuNaTiC schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 14:30:
[...]

Stomme vraag maar ik heb maar één 5 meter strip besteld om dit eerst te testen; maar gezien de aansluiting die nog 'over' is, kan ik hier gewoon een andere strip op aansluiten zodat je hem kan verlengen zonder dat je een extra controller en voeding nodig hebt??

Ik heb ze nu overigens achter een dumbbell rack geplakt, geeft een aardige leuke blauwe gloed af, al krijg ik het niet goed op de foto ;)

[Afbeelding]
Om m’n eigen vraag te beantwoorden: ja je kan de led-strip met een andere verlengen zonder dat je dus een extra controller en adapter nodig hebt. Dus nog voor geen 7 euro meer kun je het met 5 extra meter uitbreiden (en ik gok tot in het oneindige ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03:08
LuNaTiC schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Om m’n eigen vraag te beantwoorden: ja je kan de led-strip met een andere verlengen zonder dat je dus een extra controller en adapter nodig hebt. Dus nog voor geen 7 euro meer kun je het met 5 extra meter uitbreiden (en ik gok tot in het oneindige ;)
bij je huis iig Tot 16Ampere max met 240 volt

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 23:04
Mel33 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:57:
[...]

bij je huis iig Tot 16Ampere max met 240 volt
:D — maar ik denk dat je eerder aan loopt tegen de beperking van het maximale vermogen van de bijgeleverde adapter…

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Haha goeie toevoeging! maar ik ga er vanuit dat ik max 2 led strips nodig heb per voeding dus dat scheelt ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• bartsled
lexvo schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:25:
Ik had de wall modules ook besteld (3 stuks) en vandaag zijn ze binnengekomen. Ik heb ze meteen gemonteerd :)

Montage was een fluitje van een cent. En installatie via de app was ook probleemloos.

Ik kan nu mijn vraag van enkele dagen geleden zelf definitief beantwoorden: als je een lamp aan zet met de wall module en daarna uit met de app, dan gaat de lamp weer aan als je de fysieke schakelaar weer terug zet (beetje als een hotelschakeling dus).

Sterker nog: voor mijn keuken heb ik twee schakelaars in een hotelschakeling en daar heb ik probleemloos nu 2 wall modules voor ingezet.
Hoe heb je de hotelschakeling doorgelust? Ik zit met een soortgelijke situatie. Twee schakelaars op de begane grond naast elkaar voor een lamp in de hal en een lamp op de overloop. Boven twee losse schakelaars voor ieders.

Overigens, had je niet beide lichtpunten op 1 module kunnen zetten?

Maandag krijg ik ze binnen, zie er naar uit :D

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 06:54
Beide lichtpunten op één module lijkt alleen te werken als je een extra draad zou trekken tussen beide schakelaars, als ik dit goed begrijp: https://hueblog.de/2021/0...lichtschaltern-verbinden/

Edit: Sorry, slechte omschrijving van mijn kant. Ik bedoelde aan te sluiten bij de hotelschakeling waarover hierboven werd gesproken - dan gaat het dus niet over meerdere lichtpunten, maar meerdere schakelaars. En daar hoort dan deze link bij: https://hueblog.de/2021/0...ist-theoretisch-moeglich/
Ik was door de kop van de eerdere link op het verkeerde been gezet, maar had de laatste link vandaag gelezen.

[Voor 50% gewijzigd door Rallye op 14-03-2021 00:05]

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-03 16:37
@Rallye ik lees nergens dat je een extra draad moet trekken. Je kunt gewoon twee schakelaars die direct naast of onder elkaar zitten aansluiten op de module. Of de module gebruiken voor dubbele schakelaar met twee wippen. Wil je de dim functie gebruiken dan moet je geen schakelaars gebruiken maar pulsdrukkers. Bij gebruik van pulsdrukkers zijn de scènes ook sneller te bedienen. Gewoon twee keer pulsen voor scène 2 en drie keer pulsen voor scène 3.

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-03 19:00
Nadeel van zoveel hue in huis betekent ook dat wanneer je de dimmers en sensoren gebruikt de batterijen ook een keer leeg zijn. Ik heb hier 8 dimmers en 2 sensoren. Cr2450 schijnt in de dimmer te gaan maar moet je daar perse Duracell, varta of gp voor halen of kan je ook dr batterijen van de action of Blokker daarvoor pakken?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

bartsled schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Hoe heb je de hotelschakeling doorgelust? Ik zit met een soortgelijke situatie. Twee schakelaars op de begane grond naast elkaar voor een lamp in de hal en een lamp op de overloop. Boven twee losse schakelaars voor ieders.

Ik heb ook een hotelschakeling en ik ga het zo oplossen (boven een normale hotelschakeling, onder de hotelschakeling met 1 wall switch module):

Je hebt dus inderdaad wel drie draden nodig tussen de twee schakelpunten. Als je dat niet hebt, of niet mogelijk hebt, moet je per schakelaar zo'n switch module maken.

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 14-03-2021 09:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunnybird
@JvS De vraag bij deze oplossing is, mogen de draden zo lang zijn. Ik hoor graag of dit werkt.
Als je de smart switch met ingang 1 koppelt aan de linker schakelaar en de twee draden die bij de hotelschakeling tussen de schakelaars zitten gebruikt voor ingang 2 dan heb je geen extra kabel nodig.

Er moet weleen vette opmerking bij, je gaat aders die in principe gebruikt zijn voor de 230V nu gebruiken voor laagspanning. Als je het huis verkoopt zul je eerst alles weer in de originele staat moeten terugbrengen en je moet wel wat ervaring hebben met 230V installaties.

[Voor 71% gewijzigd door sunnybird op 14-03-2021 10:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sunnybird schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:57:
@JvS De vraag bij deze oplossing is, mogen de draden zo lang zijn. Ik hoor graag of dit werkt.
De lengte van de draden lijkt me geen issue. Die wall switch module meet gewoon weerstand en het verschil tussen oneindig en zelfs 1 of 2ohm is prima detecteertbaar. Er gaat dan geen vermogen meer overheen he.

Ik ga dit van de week aansluiten. Laat het hier wel weten! :)
Als je de smart switch met ingang 1 koppelt aan de linker schakelaar en de twee draden die bij de hotelschakeling tussen de schakelaars zitten gebruikt voor ingang 2 dan heb je geen extra kabel nodig.
hoe zie je dat precies voor je? En houd je dan de functionaliteit van de hotelschakeling? Ik zie hem ff niet helemaal.
Er moet weleen vette opmerking bij, je gaat aders die in principe gebruikt zijn voor de 230V nu gebruiken voor laagspanning. Als je het huis verkoopt zul je eerst alles weer in de originele staat moeten terugbrengen en je moet wel wat ervaring hebben met 230V installaties.
Ja uiteraard. Maar dat geldt voor alle plekken waar je permanent 220v op je lampenfittingen zet.

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
cypress3d schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:20:
Nadeel van zoveel hue in huis betekent ook dat wanneer je de dimmers en sensoren gebruikt de batterijen ook een keer leeg zijn. Ik heb hier 8 dimmers en 2 sensoren. Cr2450 schijnt in de dimmer te gaan maar moet je daar perse Duracell, varta of gp voor halen of kan je ook dr batterijen van de action of Blokker daarvoor pakken?
Als het nadeel is dat de batterijen eerder leeg gaan, dan zou je duurdere batterijen kunnen gebruiken. Die van de Aldi, Lidl, Action werken prima maar kunnen eerder leeg gaan. Zie de testen die te vinden zijn met Google.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Batterijen van schakelmateriaal gaan toch niet eerder leeg door meer hue lampen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunnybird
@JvS ik heb begrepen dat een smart switch twee onafhankelijke ingangen heeft door nu op elke ingang een schakelaar aan te brengen, kun je via instellingen elke schakelaar aan lampen toewijzen in jou geval toewijzen aan dezelfde lampen. Met de functie aan/uit.
Succes met aansluiten en ik hoor graag je bevindingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik begrijp je niet helemaal. Maar die schakeling die ik postte, doet hetzelfde als 1 schakelaar doet (een circuit onderbreken of herstellen, 'uit' of 'aan' zegmaar), maar dan met 2 plekken waar het circuit onderbroken en weer hersteld kan worden (het principe van een 'domme' hotelschakeling).

Ik begrijp niet helemaal hoe dat een probleem zou zijn. Die wall switch module 'weet' niet hoeveel schakelaars ertussen zitten. Dat kunnen er net zo goed 100 zijn. Hij 'voelt' bij ouderwetse schakelaars alleen of het circuit gesloten of onderbroken is.

Ik begrijp ook nog niet helemaal hoe je dit met 2 draden werkend zou kunnen krijgen in een hotelschakeling.

[Voor 3% gewijzigd door JvS op 14-03-2021 12:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunnybird
@JvS Als ik naar je tweede tekening kijk dan lopen er tussen de twee schakelaars 4 draden en zul je er dus 1 bij moeten trekken. In mijn oplossing hoef ik geen aders bij te trekken maar maak je gebruik van de bestaande aders. Bij de linker schakelaar haal je alle draden los en sluit de ingang 1 van de smart switch aan op L en 1. Op schakelaar rechts sluit je de aders van 1 en 2 nu aan op L en 1 en die beide aders verbind je met ingang 2 op de smart switch. De ader die nu nog over is gebruik je om de lamp op continue 230V te zetten. In jouw tekening de verbinding tussen de bruine aders en de zwarte die via de andere schakelaar naar de lamp gaat.

Officieel mag dit allemaal niet, laagspanning en middenspanning (230V) in een buis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok die moet je echt ff tekenen. In mijn schakeling lopen er trouwens drie draden tussen de twee schakelaars. Allemaal laagspanning :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sunnybird
@JvS Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat dit nooit gaat werken. Standaard heb met een gewone hotelschakeling te weinig aders liggen.
Op een of andere manier moet le de lamp continu op spanning hebben en dat gaat wel maar dan heb je te weinig aders voor de smart switch. De beste oplossing is gewoon twee smart Switches in elke schakelaar 1

• lexvo
bartsled schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Ik heb 2 fysieke schakelaars (één in de keuken, één in de bijkeuken) in een hotelschakeling. In beide schakelaars heb ik de juiste draden doorverbonden zodat de verlichting permanent spanning had. Vervolgens heb ik 2 wall modules geïnstalleerd.

Ik heb er helemaal niet over nagedacht dat het misschien ook opgelost zou kunnen worden met één wall module :)

• sunnybird
@lexvo Dit is inderdaad de enige en veiligste methode om een standaard hotelschakeling om te bouwen naar een Hue "hotelschakeling" met behulp van de smart switches.

• Erniebert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:48
sunnybird schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:03:
@lexvo Dit is inderdaad de enige en veiligste methode om een standaard hotelschakeling om te bouwen naar een Hue "hotelschakeling" met behulp van de smart switches.
Dank allen voor deze uitzoekerij. Nu nog aan een set van twee switches zien te komen (steeds uitverkocht 😱)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

sunnybird schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:03:
Veiligste omdat er geen laagspanning over zwarte aders gaat bedoel je? En enige? Dit lijkt me nogal een principieel "NEN1010 for life" standpunt. Ik snap het uitgangspunt, maar dit is niet alsof je huis direct in de fik vliegt of alsof het niet kan werken. :o

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sunnybird
@JvS een standaard hotelschakeling heeft twee zwarte aders tussen beide schakelaars, jij hebt er drie nodig. Dus een zwarte ader moet je erbij trekken. Daarnaast hoe krijg je de fase draad bij de lamp, op tekening is het een streep maar in de praktijk zul je weer een bruine ader bij moeten trekken. Dat gezegd hebbende lijkt mij een extra smart switch bijkopen, sneller, veiliger.
Ik hoor graag hoe je het uiteindelijk opgelost hebt.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb het net binnen, ga het morgenavond installeren.

Als je twee draden hebt, heb je nog de optie om de module als "dual schakelaar" in te stellen. Hij heeft namelijk die mogelijkhied. De ene doe je dan op de schakelaar aan de ene kant en de andere input sluit je aan op de zwarte draden die je naar je andere schakelaar trekt.

Laat jullie morgenavond meer weten. Ik wil even mn bedrading doormeten voor ik dit ga aansluiten :)

De drie overige plekken doen het direct. Installatie is echt een fluitje van een cent :). Ben er erg tevreden mee.

Ook mooi dat je ze zo mooi verpakt krijgt met lasklemmetjes en draadjes en alles :P

[Voor 20% gewijzigd door JvS op 15-03-2021 20:02]

• siegfriedd
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-08-2021
Dag allemaal, ik heb het forum al flink afgezocht voor goede ideeën voor mijn Philips hue lampen. Echter 1 ding kwam ik nog niet uit.
Ik gebruik Busch jaeger reflex si schakel materiaal en zou graag een draaidimmer willen die mijn Philips hue lampen bediend. bestaat zoiets? ik weet dat (ROBB Smarrt Draaiknop Zigbee draadloos) bestaat, helaas past die niet officieel achter mijn schakel materiaal. weet iemand hier een "hack" op of zijn er nog vergelijkbare dimmers die het zelfde kunnen en die wel achter mijn schakelmateriaal passen? ;w

• posttoast
  • Laatst online: 22:04
Ik heb hier nog één lamp in huis die niet Hue is. Die lamp blijft voorlopig nog eventjes hangen, o.a. in verband met de WAF. Het gaat om een Ikea Termosfar (niet mijn foto):

Ik heb de 12 volts halogeen-spotjes inmiddels vervangen door LED spotjes (in plaats van 100 watt nog maar 15 watt verbruik). Maar... de transformator vindt het niet zo leuk (die zoemt een beetje door het lage verbruik), dus die wil ik gaan vervangen door zoiets. Als ik die bol dan tóch open ga maken, dan is dat natuurlijk een leuk moment om te kijken of ik deze laatste lamp ook aan mijn Hue setup kan gaan koppelen. De vraag is echter: hoe?

Ik kom online dit soort dingen tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? En, in mijn geval niet geheel onbelangrijk, werkt het dan ook in HomeKit? Of moet ik dan iets anders hebben?

omniscale.nl

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik kom online dit soort dingen tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? En, in mijn geval niet geheel onbelangrijk, werkt het dan ook in HomeKit? Of moet ik dan iets anders hebben?
Daar ben ik ook benieuwd naar! Ik had gehoopt dat de nieuwe Hue Module de lichtschakelaar smart kon maken waardoor je op afstand ook niet Hue lampen kan bedienen. Maar helaas dat werkt niet....

• posttoast
robb. schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:48:
Daar ben ik ook benieuwd naar! Ik had gehoopt dat de nieuwe Hue Module de lichtschakelaar smart kon maken waardoor je op afstand ook niet Hue lampen kan bedienen. Maar helaas dat werkt niet....
Mijn schakelaars hoef ik op zich niet "slim" te maken, ik heb nu draadloze (Hager) schakelaars voor deze lamp, die zou ik dan vervangen door een Hue dimmer switch waarschijnlijk. Dus het gaat me puur om het slim maken van de lamp zelf.

omniscale.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-03 10:43
March 12, 2021
Firmware 1943185030 (1.43 SR4.2) (Bridge v2)
This update includes the following:
Improved performance and reliability of the system

Voor elke oplossing is er een probleem!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 06:54
Hue wall switch module gemonteerd onder de oude Berker M2. Huis weer iets origineler gemaakt.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:05
JvS schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:00:
Ik heb het net binnen, ga het morgenavond installeren.

Als je twee draden hebt, heb je nog de optie om de module als "dual schakelaar" in te stellen. Hij heeft namelijk die mogelijkhied. De ene doe je dan op de schakelaar aan de ene kant en de andere input sluit je aan op de zwarte draden die je naar je andere schakelaar trekt.

Laat jullie morgenavond meer weten. Ik wil even mn bedrading doormeten voor ik dit ga aansluiten :)

[Afbeelding]

De drie overige plekken doen het direct. Installatie is echt een fluitje van een cent :). Ben er erg tevreden mee.

Ook mooi dat je ze zo mooi verpakt krijgt met lasklemmetjes en draadjes en alles :P

[Afbeelding]
Mooi product! Ik kon niet wachten dus heb ik de ‘Hue dimmer Tweak’ al enige tijd in een hotelschakelaar situatie werken. Dit werkt uitstekend met 1 hue dimmer. Alleen de schakeldraden aansluiten tussen de 2 schakelaars :)

©2004

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hk12nl schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:23:
[...]

Mooi product! Ik kon niet wachten dus heb ik de ‘Hue dimmer Tweak’ al enige tijd in een hotelschakelaar situatie werken. Dit werkt uitstekend met 1 hue dimmer. Alleen de schakeldraden aansluiten tussen de 2 schakelaars :)
Hoe heb jij de "hue dimmer tweak" gedaan? Ik heb denk ik een fout gemaakt, want de schakelaar is niet echt lekker configureerdbaar bij mij. Ik had gisteravond geen puf meer om het te troubleshooten, maar ik ben er nog niet dus.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:05
JvS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Hoe heb jij de "hue dimmer tweak" gedaan? Ik heb denk ik een fout gemaakt, want de schakelaar is niet echt lekker configureerdbaar bij mij. Ik had gisteravond geen puf meer om het te troubleshooten, maar ik ben er nog niet dus.
Ik doel op deze tweak:
https://www.smartlights.d...-taster-schalter-steuern/

Maar dat staat los van hoe je een hotelschakelaar wilt laten werken met deze tweak of wall switch volgens mij.

1. Stroom doorverbinden zodat de lamp continue stroom heeft en er geen stroom meer staat op de schakelaars.
2. Als je de juiste schakelaars hebt (wisselschakelaars, als het een bestaande hotelschakeling is dan zit het goed) dan sluit je de de wall switch aan op 1 van de je schakelaars.
3. sluit de (vaak) zwarte draden (waar dus geen stroom meer op staat maar deze zorgen wel voor het circuit) op de juiste ingangen aan.

Vooral stap 3 was even zoeken want ik ben geen elektricien, wel 1 geraadpleegd zodat ik wel enigszins weet waar ik mee bezig ben, ik wilde er zeker van zijn dat er geen stroom meer op de schakelaars stond.

Tip: Zorg eerst dat 1 schakelaar werkt met de lamp die je wilt en ga daarna kijken hoe je de tweede werkbaar krijgt.

[Voor 23% gewijzigd door hk12nl op 17-03-2021 09:16]

©2004

• sunnybird
Punt 1 daar zit het ‘m in. Je moet de mogelijkheid hebben om buiten de schakelaars om continue 230V op de lamp te krijgen.
@JvS zet ‘m op, gaat gewoon lukken.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb hier iets geks.

2 lampen doen hun eigen ding.

Als ik ze uit zet via de app of homekit gaan ze van zelf weer aan (op 4-9% in de kleur paars)
Switch ik van scene, dan gaan ze na een paar sec ook weer naar die bovengenoemde.

Er staat geen automatiseren o.i.d. aan.

Iemand enig idee wat het is of zou kunnen zijn? Nog nooit meegemaakt en alles is up to date zo te zien.

[Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 17-03-2021 10:18]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 10:17
Greatsword schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:10:
Ik heb hier iets geks.

2 lampen doen hun eigen ding.

Als ik ze uit zet via de app of homekit gaan ze van zelf weer aan (op 4-9% in de kleur paars)
Switch ik van scene, dan gaan ze na een paar sec ook weer naar die bovengenoemde.

Er staat geen automatiseren o.i.d. aan.

Iemand enig idee wat het is of zou kunnen zijn? Nog nooit meegemaakt en alles is up to date zo te zien.
Iets meer details , wat voor lampen gaat het over, E27 1e, 2e. 3e, 4e generatie? Of een andere lamp?

Heb je al een keer minstens 5 minuten de spanning er af gehaald?

Zitten ze achter een dimmer?

Ze op een andere plek aansluiten kijken of het probleem dan ook nog optreed?!

[Voor 9% gewijzigd door Erik1971 op 17-03-2021 23:32]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Erik1971 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Iets meer details , wart voor lampen gaat het over, E27 1e, 2e. 3e, 4e generatie? Of een andere lamp?

Heb je al een keer minstens 5 minuten de spanning er af gehaald?

Zitten ze achter een dimmer?

Ze op een andere plek aansluiten kijken of het probleem dan ook nog optreed?!
Ik denk dat het met de TV te maken had, is ook een Philips met Ambilight. Alles werk inmiddels weer naar behoren.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 10:17
Greatsword schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Ik denk dat het met de TV te maken had, is ook een Philips met Ambilight. Alles werk inmiddels weer naar behoren.
Gelukkig, dat je het hebt gevonden!

In ver verleden was er ook een paars kleur probleem met 1e gen Hue E27 lampen, dat betekende vaak einde verhaal van de lamp....

• posttoast
posttoast schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:41:
Ik heb hier nog één lamp in huis die niet Hue is. Die lamp blijft voorlopig nog eventjes hangen, o.a. in verband met de WAF. Het gaat om een Ikea Termosfar (niet mijn foto):

[Afbeelding]

Ik heb de 12 volts halogeen-spotjes inmiddels vervangen door LED spotjes (in plaats van 100 watt nog maar 15 watt verbruik). Maar... de transformator vindt het niet zo leuk (die zoemt een beetje door het lage verbruik), dus die wil ik gaan vervangen door zoiets. Als ik die bol dan tóch open ga maken, dan is dat natuurlijk een leuk moment om te kijken of ik deze laatste lamp ook aan mijn Hue setup kan gaan koppelen. De vraag is echter: hoe?

Iemand met tips nog? :X

omniscale.nl

• r0el
  • Niet online
3x Hue GU10 spots erin, transformator exit, plaatje ervoor en 230V erop, draden achter schakelaar doorlussen, Hue schakelaar op de muur?

• posttoast
r0el schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:37:
[...]

3x Hue GU10 spots erin, transformator exit, plaatje ervoor en 230V erop, draden achter schakelaar doorlussen, Hue schakelaar op de muur?
230 volt op die spankabels? Dat lijkt me niet heel veilig... Als ik dit armatuur wil houden (en dat is voorlopig het geval) dan zit ik dus vast aan GU5.3 12V lampjes.

Er zijn verder geen draden om door te lussen, op dit punt staat er altijd 230V op (er zit nu een Hager schakelaar in het plafond, maar die kan gewoon aanblijven of die kan ik eruit slopen).

omniscale.nl

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gewoon dat ding dat je postte. Die is prima. Ik heb deze op een setje spotjes, werkt prima. Lijkt hetzelfde apparaat: https://www.home2link.nl/zigbee-hue-inbouwschakelaar.html

• posttoast
Ja, maar die werkt niet met HomeKit toch? Of werkt dat wel zodra hij aan mijn Hue bridge gekoppeld is?

omniscale.nl

• RiDo78
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:42:
Ja, maar die werkt niet met HomeKit toch? Of werkt dat wel zodra hij aan mijn Hue bridge gekoppeld is?
Wil je dat hij werkt met HomeKit of met Hue, want dat is nogal een verschil.

De Hue bridge werkt met HomeKit maar elk device wat je met de bridge wilt bedienen moet gecertificeerd zijn voor HomeKit. Dus een Ikea Tradfri lamp werkt prima achter een Hue bridge maar HomeKit zal hem niet tonen. Al heb ik geen idee wat er gebeurd als Ikea die lampen ooit gaat certificeren; gaan ze zichtbaar worden achter een Hue bridge of moet je perse een Tradfri bridge hebben?

Anyway er zijn zat inbouwdimmers en -schakelaars te vinden. Bijvoorbeeld voor zigbee: https://www.beaumotica.nl...d-ac-dimmer-7061257407014
of voor Wifi:
https://www.amazon.nl/WLA...houdelijke/dp/B08L5X2S4P/

De zigbee dingen kun je bedienen met je Hue app, die Wifi enkel met HomeKit en/of hun eigen app. Dus het is maar net wat je het liefste doet.

• posttoast
Tja, eigenlijk allebei dus... :(

Ik heb hier in huis alleen Hue verlichting en heb al mijn dimmer switches via de Hue bridge lopen (ingesteld via iConnectHue). Maar vanaf mijn telefoon bedien ik mijn lampen 9 van de 10 keer via de Home-app van Apple en al mijn automations lopen ook via HomeKit. Maar goed, ik begrijp dat dat heel lastig wordt dus. Ik vind persoonlijk wifi voor domotica superonhandig (specifiek voor zaken die "snel" en "altijd" moeten reageren, voor een temperatuursensor vind ik het minder problematisch), dus het liefst werk ik ook met Zigbee.

Zou ik geen Hue Smart Plug kunnen slopen en hiervoor in kunnen zetten? Of kan ik daar beter niet aan beginnen?

[Voor 18% gewijzigd door posttoast op 18-03-2021 14:33]

omniscale.nl

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:55
Ik begrijp het niet. Waarom is er nou niemand die een normale, Europese draaidimmer voor Hue met HomeKit comptabiliteit produceert. Ik kan ze gewoon niet vinden.

Iemand nog met een goede tip?

• RiDo78
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:31:
Zou ik geen Hue Smart Plug kunnen slopen en hiervoor in kunnen zetten? Of kan ik daar beter niet aan beginnen?
Als je het dimmen niet belangrijk vindt (of je verbind hem voor je huidige dimmer) dan kun je dat proberen ja. Die Smart Plug is wellicht HomeKit compatible.

[Voor 47% gewijzigd door RiDo78 op 18-03-2021 14:38]

• posttoast
RiDo78 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:36:
[...]

Als je het dimmen niet belangrijk vind dan kun je dat proberen ja. Die Smart Plug is wellicht HomeKit compatible.
Jep, dat is ie zeker. De vraag is alleen hoe "veilig" het is als ik zelf zo'n ding open ga schroeven. Ik wil geen gezeik met mijn brandverzekering zeg maar ;) En dimmen vind ik in dit geval niet belangrijk.

[Voor 5% gewijzigd door posttoast op 18-03-2021 14:38]

omniscale.nl

• RiDo78
  • Niet online
posttoast schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:38:
[...]

Jep, dat is ie zeker. De vraag is alleen hoe "veilig" het is als ik zelf zo'n ding open ga schroeven. Ik wil geen gezeik met mijn brandverzekering zeg maar ;) En dimmen vind ik in dit geval niet belangrijk.
Als je het ergens in kunt wegwerken dan hoef je hem ook niet open te slopen. Dan schoef je gewoon een stekker aan je huidige dimmer of die lamp. Stekker in de plug, plug in het stopcontact.

• posttoast
RiDo78 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:39:
[...]

Als je het ergens in kunt wegwerken dan hoef je hem ook niet open te slopen. Dan schoef je gewoon een stekker aan je huidige dimmer of die lamp. Stekker in de plug, plug in het stopcontact.
Ja, ware het niet dat dat wel heel krap wordt allemaal. Ik heb geen stopcontact in mijn plafond zitten, dus die zou ik dan ook moeten maken. Of in in ieder geval een "anti-stekker" (female zeg maar). Ik ga eens kijken of zoiets los te koop is en een beetje netjes weg te werken is :)

zoiets dus :)

[Voor 16% gewijzigd door posttoast op 18-03-2021 14:46]

omniscale.nl

• RiDo78
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:32:
Ik begrijp het niet. Waarom is er nou niemand die een normale, Europese draaidimmer voor Hue met HomeKit comptabiliteit produceert. Ik kan ze gewoon niet vinden.

3 redenen die ik kan bedenken:
- Europese (is een beperkte markt)
- Hue (certificeren bij Signify)
- HomeKit (certificeren bij Apple)

Die laatste twee kosten wellicht geld, die eerste levert niet genoeg op.

• Tristan
RiDo78 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:42:
[...]

3 redenen die ik kan bedenken:
- Europese (is een beperkte markt)
- Hue (certificeren bij Signify)
- HomeKit (certificeren bij Apple)

Die laatste twee kosten wellicht geld, die eerste levert niet genoeg op.
Ja, maar... er zijn toch wel normale druk knoppen beschikbaar. Wat is dan het probleem om er een draaiknop van te maken denk ik dan?

• RiDo78
  • Niet online
@posttoast Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Hue plug Teardown (Europe)

Maar zo te zien krijg je hem niet heel makkelijk open.

[Voor 16% gewijzigd door RiDo78 op 18-03-2021 14:45]

• posttoast
RiDo78 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:44:
@posttoast Misschien heb je hier wat aan: YouTube: Hue plug Teardown (Europe)

Maar zo te zien krijg je hem niet heel makkelijk open.
Ik ga maar eens wat spullen bestellen en kijken hoeveel ruimte ik in en onder die bol van de trafo heb. Leuk klusje! Dank voor het meedenken :)

omniscale.nl

• RiDo78
  • Niet online
Tristan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Ja, maar... er zijn toch wel normale druk knoppen beschikbaar. Wat is dan het probleem om er een draaiknop van te maken denk ik dan?
Ik ben ze nog niet tegengekomen hoor, Hue compatible EN HomeKit gecertificeerd...

Voor mij is dat geen probleem aangezien ik de lampen vooral via de Hue app of iConnectHue bedien. HomeKit laat ik vooralsnog links liggen.

Kijk je naar Hue compatible dan heb je bijvoorbeeld wel deze: https://www.letsleds.nl/p...e-dimmer-fase-afsnijding/

Maar voor bijna al die oplossingen moet je rekening houden dat ze als 'lamp' gezien worden, niet als schakelaar of dimmer. Je kunt ze dus bedienen en uitlezen met Hue maar je dimt feitelijk de aangesloten lamp(en) met de draaiknop en Hue kan de status daarvan zien. Net als een Hue Go die je met het knopje op de achterzijde op een andere stand kunt zetten. Dat knopje werkt enkel voor die ene lamp. Met dergelijke dimmers of schakelaars kun je dus geen andere lampen of scenes triggeren op de Hue bridge.

• B-Force

gewoon een pulsdrukker gebruiken met de inbouwmodule?

• Tristan
RiDo78 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Ik ben ze nog niet tegengekomen hoor, Hue compatible EN HomeKit gecertificeerd...
Is toch bizar? Ik kan ze ook niet vinden, dus waarschijnlijk zijn ze er gewoon nog niet.

Ik vind het zonde om €80 per dimmer uit te geven die zich voordoet als een lamp.

• Tristan
B-Force schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:00:
[...]

gewoon een pulsdrukker gebruiken met de inbouwmodule?
Wat?

• Mauz1978
  • Nu online

Mauz1978

Console War Veteran

Ik heb voor niet homekit ondersteunde smart apparaten zoals de eufy camera zojuist hoobs besteld. Op youtube is er veel lof voor deze oplossing (eigenlijk een raspberry pi + software zonder het gekl**t het te moeten installeren)).

https://hoobs.org/

• posttoast
Mauz1978 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:04:
[...]

Ik heb voor niet homekit ondersteunde smart apparaten zoals de eufy camera zojuist hoobs besteld. Op youtube is er veel lof voor deze oplossing (eigenlijk een raspberry pi + software zonder het gekl**t het te moeten installeren)).

https://hoobs.org/
Wel prijzig voor, wat je zelf al zegt, feitelijk een Raspberry pi. Maar goed, als het handig en snel werkt...

omniscale.nl

• Mauz1978
  • Nu online

Mauz1978

Console War Veteran

posttoast schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Wel prijzig voor, wat je zelf al zegt, feitelijk een Raspberry pi. Maar goed, als het handig en snel werkt...
Klopt, maar ik had geen zin om me te verdiepen in het bouwen van een raspberry. Dan moet je kijken naar bepaalde types, en een case eromheen en heb ik wel de goeie die ondersteund wordt blabla... met hoobs heb je dus alles in een :)... hij komt eraan vanuit Amerika. Ik ben heel benieuwd.

*edit* zojuist de Philips Wall module in combinatie met een sensor in de berging geinstalleerd: werkt perfect! Geen familieleden die mn scenes verprusten door het stroom uit te zetten naar een hue lamp. Ze klikken ‘m nu gewoon (smart) uit en daarna pikt de sensor gewoon beweging op (na uiteraard een korte pauze). Super!

[Voor 23% gewijzigd door Mauz1978 op 18-03-2021 16:04]

• Schone10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-11-2022
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar wat oplossingen en wellicht dat jullie mij daarbij kunnen helpen? We gaan namelijk het plafond van de benedenverdieping verlagen om zodoende flexibiliteit te creëren voor het plaatsen van de verlichting. Ik wil uiteraard gebruik maken van Hue.

1. Hoeveel moet het plafond naar beneden, ik las dat de miliskin spots een inbouwdiepte hebben van 10 cm, maar moet ik dan 10 cm of iets meer overhouden?

2. Er zijn GU10 Hue spots beschikbaar, win ik hier nog iets mee qua inbouwdiepte? Dus het gebruik van een ander merk spot met kleinere inbouwdiepte en daarna een philips GU10 er ingedraaid? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en welk type spot ik dan zou kunnen aanschaffen als alternatief? De Hue spots zijn namelijk vrij prijzig.

3. Welke afstand tussen de spots moet ik hanteren? is dit 50 cm, 100 cm ?? Ik lees op Internet diverse afstanden echter nooit in combinatie met Hue spots, wat is jullie ervaring. Een klein voorbeeld ons grote voorraam is 3,8 meter hoeveel spots zouden hier volstaan?

4. Overige tips qua lichtplan met Philips Hue zijn uiteraard welkom ;)

Alvast bedankt voor jullie reacties

• B-Force
Je kan toch een pulsdrukker gebruiken met de nieuwe inbouwmodule? Dan kan je dimmen en besturen wat je maar wil. Daarnaast staat hij ook meteen in Homekit en reageert hij als een Smart Button.

• Tristan
B-Force schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:08:
[...]

Je kan toch een pulsdrukker gebruiken met de nieuwe inbouwmodule? Dan kan je dimmen en besturen wat je maar wil. Daarnaast staat hij ook meteen in Homekit en reageert hij als een Smart Button.
Kan je de producten die je bedoelt linken?

• B-Force
Tristan schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:39:
[...]

Kan je de producten die je bedoelt linken?
pulsdrukker kun je gewoon in je eigen schakelmateriaal kopen (kost ergens tussen de 5 en 10 euro), inbouwmodule wordt al tijden aan gerefereerd in dit topic: klik hier voor de module

[Voor 4% gewijzigd door B-Force op 19-03-2021 08:18]

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Bij de aanstaande badkamer verbouwing wil ik ook Hue zijn intrede laten doen. Mijn aanname dat ik de GU10 lampen in elke GU10 geschikte armatuur kan plaatsen is correct, toch? Vind persoonlijk de combi die Philips hierin aanbied (spot & armatuur) niet zo heel mooi.
Ik twijfel nog een beetje tussen GU10 ambiance en color variant, maar denk dat ik voor de color ga.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JvS schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:56:
[...]

Nou ik krijg het niet werkend. Ik heb deze schakeling en twee zwarte schakeldraden. DIrect op beide schakelaars aangesloten werkt het prima, maar als ik de lange zwarte schakeldraad ertussen doe, registreert de wall module wel de eerste keer "aan", maar niet meer de schakelingen erna.

Ik meet boven (wall switch beneden) wel 0,1-0,2V spanning op de schakeldraden (dat gebruikt de module denk ik om al dan niet gesloten zijn van het circuit te detecteren), maar er loopt ook spanning (blauwe/bruin) door dezelfde leiding en ik denk dat dit inductieve spanning veroorzaakt ofzo die de sensor van het padje gooit. Helaas, bij mij geen succes dus met een hotelschakeling met 1 wall swtich module ;(.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lexvo
Slomy schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:37:
Bij de aanstaande badkamer verbouwing wil ik ook Hue zijn intrede laten doen. Mijn aanname dat ik de GU10 lampen in elke GU10 geschikte armatuur kan plaatsen is correct, toch? Vind persoonlijk de combi die Philips hierin aanbied (spot & armatuur) niet zo heel mooi.
Ik twijfel nog een beetje tussen GU10 ambiance en color variant, maar denk dat ik voor de color ga.
Ja, geen enkel probleem. Ik heb zelf in twee kamers en in de keuken GU10 Hue lampen geplaatst in bestaande (niet Philips) armaturen.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als ik een nieuwe kamer wil maken in mijn Hue-huis, krijg ik in de app een rood kruis met de melding dat het maximaal aantal kamers is bereikt en ik eerst een kamer moet verwijderen. Maar ik heb slechts drie kamers...
Moet ik nu de hele bridge resetten en alles opnieuw configureren (pfff) of is er nog een minder rigoureuze optie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Poor man’s led-strip nu op 2 plekke. Verwerkt:

Heb er nog een paar in bestelling, erg grappig voor wat het kost ;)

Pagina: 1 2 3 ... 53 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee