Geen ervaring met de Welcome Outdoor, wel met veel GU10 spots. Die verbruiken in stand-by ca. 1 watt, gemeten met Homewizard. Mijn hele huis, inclusief alles, decomodems, koelkast, vriezer, opladers, 2x airco etc etc ( en ook ca 30 hue lampen) verbruikt in standby 102 watt. Dan lijkt 7 watt mij voor 1 lamp idd wat veel….pbw schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
Ik kocht de Hue Welcome Outdoor (white) spot, een muurspot met een redelijke IP rating.
Maar dat ding verbruikt 7W (gemeten met powermeter van een degelijk merk) ofwel 32mA @ 230V (gemeten met een Fluke multimeter) in STANDBY, dus volledig uit! Dat lijkt me toch wel erg overdreven, aan de huidige Belgische tarieven betaal ik dan om een spot niet te laten branden +/- 30 EUR / jaar / spot!
Bij full power is het verbruik 32W, dat is normaal, maar om een Zigbee kanaal open te houden is 7W toch wel erg veel niet?
Graag jullie mening en mocht er iemand zulk een spot hebben wil je het dan ook eens nameten?
HomeWizard meet vanaf 1 Watt tot 3680 Watt het energieverbruik, dat is vrij goed want de meeste slimme tussen-stekkers met stroommeter meten vanaf 4 watt pas verbruik.BGFG schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:11:
[...]
Geen ervaring met de Welcome Outdoor, wel met veel GU10 spots. Die verbruiken in stand-by ca. 1 watt, gemeten met Homewizard. Mijn hele huis, inclusief alles, decomodems, koelkast, vriezer, opladers, 2x airco etc etc ( en ook ca 30 hue lampen) verbruikt in standby 102 watt. Dan lijkt 7 watt mij voor 1 lamp idd wat veel….
Dus je heb grote kans dat de HomeWizard iets meet en het als 1 Watt weergeeft. Zie:
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Je zult tocht echt een goede multimeter moeten gebruiken om Volt en Milliampère te meten en dat kun je het verbruik in Watt berekenen. Je kunt ook bijvoorbeeld een 'Brennenstuhl PM 231 E" tussen-stekker kopen die met een precisie vanaf 0,1 Watt en met stapjes van 0,1 Watt, goed meet (moet je wel even een kabel met stekker en juiste fitting hebben/maken).
De meeste Nieuwe Goede slimme Zigbee schakelingen (inc. lampen) verbruiken in "Standby"-stand tussen de 0,1 en 0,2Watt aan stroom. De oudere generatie slimme Zigbee schakelingen verbruiken tussen de 0,3 en 0,5 watt.
Ik heb geen Hue lampjes of andere slimme Hue spullen met schakeling dus kan het niet meten voor Hue.
Zie wel meet gegeven Hue in standby:
https://techbird.nl/hoeve...n-de-standby-modus-staat/
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 17-03-2023 00:00 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino (o)y disfrutando de la vida
Ik geloof je direct. Maar als ik zie dat mijn hele huis in rust volgens Homewizard (niet de socket, maar meerdere kWh meters voor verschillende groepen en uiteraard een p1) net boven de 100 w continueverbruik heeft (en dat sluit redelijk aan bij mijn actuele verbruik), lijkt het me sterk dat 1 hue lamp in rust meer dan 7 watt trekt. Dan zou mijn stand by gebruik alleen al voor de hue lampen die ik heb al ruim boven de 200 watt liggen en dat lijkt me vrijwel onmogelijk.Antonio di schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:55:
[...]
HomeWizard meet vanaf 1 Watt tot 3680 Watt het energieverbruik, dat is vrij goed want de meeste slimme tussen-stekkers met stroommeter meten vanaf 4 watt pas verbruik.
Dus je heb grote kans dat de HomeWizard iets meet en het als 1 Watt weergeeft. Zie:
https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Je zult tocht echt een goede multimeter moeten gebruiken om Volt en Milliampère te meten en dat kun je het verbruik in Watt berekenen. Je kunt ook bijvoorbeeld een 'Brennenstuhl PM 231 E" tussen-stekker kopen die met een precisie vanaf 0,1 Watt en met stapjes van 0,1 Watt, goed meet (moet je wel even een kabel met stekker en juiste fitting hebben/maken).
De meeste Nieuwe Goede slimme Zigbee schakelingen (inc. lampen) verbruiken in "Standby"-stand tussen de 0,1 en 0,2Watt aan stroom. De oudere generatie slimme Zigbee schakelingen verbruiken tussen de 0,3 en 0,5 watt.
Ik heb geen Hue lampjes of andere slimme Hue spullen met schakeling dus kan het niet meten voor Hue.![]()
Zie wel meet gegeven Hue in standby:
https://techbird.nl/hoeve...n-de-standby-modus-staat/
Sinds kort (beetje lastig om precies te duiden hoe lang, maar gevoelsmatig 2-3 weken) loopt 1 van mijn geregeld vast. Afgelopen week al 3 maal. De bridge is niet meer benaderbaar via het netwerk maar ook lampen reageren dan niet meer op accesoires zoals bewegingsmelders, dimmers etc. Alsof de bridge echt is vastgelopen. Even van stroom af lost het probleem op.
De vraag is nu, wat is er aan de hand. Firmware issue? Hardware issue? Support geeft aan dat de garantie verlopen is en ik maar eens een factory reset moet proberen. Lekker handig met 50 lampen etc.
Ik vraag me af of er op de een of andere manier nog informatie uit de bridge te halen is? Logs oid. En/of hebben meer mensen hier last van (dat het misschien toch iets met de laatste firmware te maken zou hebben)?
De vraag is nu, wat is er aan de hand. Firmware issue? Hardware issue? Support geeft aan dat de garantie verlopen is en ik maar eens een factory reset moet proberen. Lekker handig met 50 lampen etc.
Ik vraag me af of er op de een of andere manier nog informatie uit de bridge te halen is? Logs oid. En/of hebben meer mensen hier last van (dat het misschien toch iets met de laatste firmware te maken zou hebben)?
Hé, dat ziet er goed uit! Bedankt, precies wat ik nodig had.Archer_VC10 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Kan je hier wel een inbouw Zigbee dimmer kwijt? Zie hier: https://www.robbshop.nl/s...slimme-dimmers/zigbee#twn|?tn_fk_werkt%20met=Philips%20Hue Daarmee kan je deze lampjes weer als Hue compatible dimbare lamp laten werken.
Edit: Volgens mij is de link wat onhandig overgenomen. Probeer deze: https://www.robbshop.nl/s...ing/slimme-dimmers/zigbee en vink 'werkt met Hue' even aan in de filters.
De bedrading van de spots laat ik nu lopen naar zo'n Zigbee dimmer die ik achter het stopcontact kwijt kan. Ik ben ook van plan een bewegingssensor te plaatsen die een bepaalde scene activeert. Hopelijk werkt alles mooi samen en is deze zigbee dimmer stabiel.
Dat is ook mijn conclusie: Het lijkt mij sterk dat een Hue lamp in Standby 7 Watt verbruikt.BGFG schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:50:
[...]
Ik geloof je direct. Maar als ik zie dat mijn hele huis in rust volgens Homewizard (niet de socket, maar meerdere kWh meters voor verschillende groepen en uiteraard een p1) net boven de 100 w continueverbruik heeft (en dat sluit redelijk aan bij mijn actuele verbruik), lijkt het me sterk dat 1 hue lamp in rust meer dan 7 watt trekt. Dan zou mijn stand by gebruik alleen al voor de hue lampen die ik heb al ruim boven de 200 watt liggen en dat lijkt me vrijwel onmogelijk.
Sterker nog, actief moet je ze al aardig fel aanzetten willen ze zoveel verbruiken. Even 2 usecases die ik makkelijk kan identificeren:Antonio di schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:47:
[...]
Dat is ook mijn conclusie: Het lijkt mij sterk dat een Hue lamp in Standby 7 Watt verbruikt.
- 2 lampen op 50% en een (Lidl) lichtstrip op 10%: 5w totaal
- 2 Play Bars met wakeup functie op 100%: 15w
Ik heb sinds vorige week mijn oude v1 bridge omgewisseld voor een v2 bridge, echter ik heb wat problemen met de "gaan slapen" routine. Op mijn oude bridge werden de lampen geleidelijk gedimmed naar uit, in de tijd spanne die ik opgegeven had. Met de nieuwe bridge gaan de lampen redelijk snel, binnen een minuut al, naar een gedimde toestand waarbij ook de kleuren naar warm wit gaan ipv dimmen met de huidige kleursetting.
Is dit de normale "gaan slapen" routine voor de v2 bridge. Ik vind dat nogal teleurstellend.
Zijn er mogelijkheden om dit anders in te stellen?
Is dit de normale "gaan slapen" routine voor de v2 bridge. Ik vind dat nogal teleurstellend.
Zijn er mogelijkheden om dit anders in te stellen?
Verwachten jullie nog een uitgebreidere Hue bridge?
Waar dus meer dan 50 lampen op kunnen?
Oh en zijn hier mensen met een Perifo systeem in L setup?
Ben wel benieuwd naar praktijkvoorbeelden
[ Voor 36% gewijzigd door Tweak_ers op 21-03-2023 13:17 ]
Uiteindelijk wel. Maar die zal dan via Thread/Matter met de lampen praten. Daar is dus een nieuwe generatie lampen voor nodig.Tweak_ers schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:07:
Ik verwacht niet dat er nog een bridge komt voor de huidige lampen zonder de 50 lampen beperking.
Welke meter is dat exact? Er zijn genoeg tests geweest van die tussenstekkers waaruit blijkt dat ze ook niet allemaal even betrouwbaar zijn, zeker niet bij lage vermogens.pbw schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:47:
Maar dat ding verbruikt 7W (gemeten met powermeter van een degelijk merk)
Daarmee kun je hooguit het schijnbaar vermogen (in VA) bepalen, voor het werkelijk vermogen (in W) moet je nog vermenigvuldigen met de cosphi. Die wil wel eens erg laag zijn bij standbyverbruik.ofwel 32mA @ 230V (gemeten met een Fluke multimeter)
Nee, dat kan dus niet. Je kunt daarmee schijnbaar vermogen in VA berekenen. Voor werkelijk vermogen in W moet je ook de arbeidsfactor cosphi kennen.Antonio di schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:55:
Je zult tocht echt een goede multimeter moeten gebruiken om Volt en Milliampère te meten en dat kun je het verbruik in Watt berekenen.
Verbruik wordt trouwens uitgedrukt in Wh of kWh en daarvoor moet je ook nog eens de tijd meten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UmMHYURBAFoMr0LHD07gnleB.jpg?f=user_large)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Kijk, dat is nu een plaatje wat iedere Tweakert snapt

Ik denk wel dat er een nieuwe Philips Hue Hub komt die Matter (Thread+BLT) en Zigbee 3.0 gaat ondersteunen en meer devices aan kan dan de huidige Bridge.Tweak_ers schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:07:
Nu heeft de SiliconLabs chips met Zigbee+BLT (vanaf 2019 in de Hue producten, zit bijv. in de Philips Hue dimmer Switch V2), Thread+BLT en Thread+Zigbee. Allen gebruiken "Time Slicing" om de verschillende protocollen "uit elkaar te houden", omdat ze allemaal op de zelfde freq. 2,4GHz werken.
Home Assistant heeft een USB-transceiver-stickje met deze laatste combi Thread+Zigbee. Er zijn nog wel wat aanloop problemen met dit stickje.
Zie ook:
https://www.silabs.com/wireless/zigbee/em358x-zigbee-socs
Grote vraag is: wordt ZLL (Touch Link) van Zigbee straks nog wel ondersteund.
Dit omdat onder Matter BLT wordt gebruikt voor "Pairen" en Philips BLT het nu al gebruikt om de producten vanaf 2019 te verkopen zonder bridge (zoals ZLL met een afstandbediening) te verkopen (BTL bediening via je smartphone).
ZLL is nooit wat geworden in de USA en de andere grote ZLL EU ontwikkelaar OSRAM is al tijden geleden verkocht en een hoop OSRAM suppport is vervallen. ZLL is niet echt fijn geïmplementeerd onder Zigbee 3.00 door het toestaan van "eigen" toevoegingen in het verleden op de applicatie laag van het Zigbee protocol bij ZLL.
Dus ik zou geen producten meer kopen (tweedehands) van Philips Hue van voor 2019 (zonder BLT). Het is ook niet zo'n probleem dat ZLL zou verdwijnen, het is immers alleen voor lokale bediening (Touch Link) en Philips Hue heef met BLT hiervoor al een vervanger!
Philips zit namelijk ook nog met zijn WIZ (Wifi) lampen tak. Daar zou een mogelijk scenario zijn deze te gaan voorzien van Thread firmware (is zoals Wifi ook IP-based). Dit laatste is niet mogelijk bij Zigbee omdat dit niet IP-based.
Goed, dit is er één voor de knappen koppen ofzo.
Situatie: 2x FoH schakelaar voor Busch Jaeger gekocht. Krijg ik beide niet gekoppeld.
Van ‘t weekend een FoH bij Rexel besteld. Vandaag binnen en ook deze is niet te koppelen.
Ik zou het dan ook gaan zoeken in de bridge maar heb 4 verschillende geprobeerd en allemaal vinden ze die schakelaar’s niet.
Heb maar eens een filmpje gemaakt van mijn koppel avontuur. Zou bijna denken dat ik iets fout doe maar wat
/f/image/o0147pNF7AJyfYgNqzJXfiH6.png?f=fotoalbum_large)
Situatie: 2x FoH schakelaar voor Busch Jaeger gekocht. Krijg ik beide niet gekoppeld.
Van ‘t weekend een FoH bij Rexel besteld. Vandaag binnen en ook deze is niet te koppelen.
Ik zou het dan ook gaan zoeken in de bridge maar heb 4 verschillende geprobeerd en allemaal vinden ze die schakelaar’s niet.
Heb maar eens een filmpje gemaakt van mijn koppel avontuur. Zou bijna denken dat ik iets fout doe maar wat
/f/image/o0147pNF7AJyfYgNqzJXfiH6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/d22WSyUwn2MHUkMyPx9q2jZE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Toppe op 21-03-2023 17:36 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Mooie toevoegingXander schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:27:
[...]
Welke meter is dat exact? Er zijn genoeg tests geweest van die tussenstekkers waaruit blijkt dat ze ook niet allemaal even betrouwbaar zijn, zeker niet bij lage vermogens.
[...]
Daarmee kun je hooguit het schijnbaar vermogen (in VA) bepalen, voor het werkelijk vermogen (in W) moet je nog vermenigvuldigen met de cosphi. Die wil wel eens erg laag zijn bij standbyverbruik.
[...]
Nee, dat kan dus niet. Je kunt daarmee schijnbaar vermogen in VA berekenen. Voor werkelijk vermogen in W moet je ook de arbeidsfactor cosphi kennen.
Verbruik wordt trouwens uitgedrukt in Wh of kWh en daarvoor moet je ook nog eens de tijd meten.Verbruik is iets anders dan vermogen.
[Afbeelding]
Dat is gek, het scherm hoort verder te gaan naar de volgende stap als je die knop 10 seconden ingedrukt hebt gehouden. Dit ging best gemakkelijk met mijn Gira schakelaars. Ik zou zeggen: probeer het eens dichterbij?Toppe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:32:
[YouTube: 21 March 2023][Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik in de app een FoH schakelaar wil toevoegen krijg ik te zien dat ik de knop rechtsonder moet indrukken. Dat lijkt dus zo af en toe te veranderen. Start de hele handel opnieuw op en probeer het opnieuw, dichterbij de hub. Kijk goed welke knop je deze keer ingedrukt moet houden en doe 1 voor 1. Start het proces dus steeds opnieuw als je een andere schakelaar gaat proberen.
Hij zou automatisch door moeten lopen naar de volgende stap in ieder geval.
Je was vorige week al op een soortgelijk topic gewezen toch?Toppe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:32:
rverboom in "Nieuwe Hue Friends niet compatibel??"
Lijkt me dat jij hetzelfde probleem ervaart.
Snap ik, maar zelfs als ik die schakelaars óp de bridge leg gebeurt er helemaal niets. Heb verschillende plekken in het huis geprobeerd maar ze hebben geen van alle het gewenste resultaat.xFeverr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:43:
[...]
Dat is gek, het scherm hoort verder te gaan naar de volgende stap als je die knop 10 seconden ingedrukt hebt gehouden. Dit ging best gemakkelijk met mijn Gira schakelaars. Ik zou zeggen: probeer het eens dichterbij?
Als ik in de app een FoH schakelaar wil toevoegen krijg ik te zien dat ik de knop rechtsonder moet indrukken. Dat lijkt dus zo af en toe te veranderen. Start de hele handel opnieuw op en probeer het opnieuw, dichterbij de hub. Kijk goed welke knop je deze keer ingedrukt moet houden en doe 1 voor 1. Start het proces dus steeds opnieuw als je een andere schakelaar gaat proberen.
Hij zou automatisch door moeten lopen naar de volgende stap in ieder geval.
Ik heb het ook bij mijn ouders geprobeerd, die hebben ook 2 bridges en bij één van die bridges is het ook rechts onder, de andere willen allemaal de knop rechtsboven hebben.
Klopt, daar ging ik ook vanuit maar deze schakelaar ligt al zeker een half jaar in het magazijn dus zou probleemloos moeten werken.Xander schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Je was vorige week al op een soortgelijk topic gewezen toch?
rverboom in "Nieuwe Hue Friends niet compatibel??"
Lijkt me dat jij hetzelfde probleem ervaart.
Het gaat mij er meer om: doe ik wat fout?
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 21-03-2023 17:49 ]
Op de achakelaars waar een stikker op zit staat wel "225007L544", dat is blijkbaar het type wat problemen geeft. De middelste (zonder sticker) is dan de nieuwste van Rexel?Toppe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:49:
[...]
Klopt, daar ging ik ook vanuit maar deze schakelaar ligt al zeker een half jaar in het magazijn dus zou probleemloos moeten werken.
Ik zou niet weten wat je hier fout aan kunt doen. Dus nee.Het gaat mij er meer om: doe ik wat fout?
@Toppe het werkte dan ook niet bij je ouders? Ik zie ook dat er US op je schakelaar staat. Heb je dan toevallig een schakelaar die niet compatibel is met EU frequenties?
Die schakelaars zijn volgens mij gebaseerd op het EnOcean protocol. En op de website staat:
Die schakelaars zijn volgens mij gebaseerd op het EnOcean protocol. En op de website staat:
The standard uses the 868 MHz frequency band in Europe, 902 MHz in North America and 928 MHz in Japan.
Nee, de linker met het raam er omheen komt bij Rexel vandaan. Blijkbaar ligt hij dus geen half jaar op de plank.Xander schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:58:
[...]
Op de achakelaars waar een stikker op zit staat wel "225007L544", dat is blijkbaar het type wat problemen geeft. De middelste (zonder sticker) is dan de nieuwste van Rexel?
[...]
Ik zou niet weten wat je hier fout aan kunt doen. Dus nee.
Nu opzoek naar een toko die wél de juiste heeft liggen. Heb hem echt met een week nodig ivm geboorte
Nee, nergens. 4 bridges, 3 schakelaars, 0 werkendexFeverr schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:03:
@Toppe het werkte dan ook niet bij je ouders? Ik zie ook dat er US op je schakelaar staat. Heb je dan toevallig een schakelaar die niet compatibel is met EU frequenties?
[...]
@Toppe Ik weet niet precies welke EnOcean er in zit, maar hier staat ook nog wat interessante info over o.a. het resetten van de switch:
https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=EnOcean
Feel free to Buy me a coffee
Heb is de PTM215B en die gaat nooit werken met Hue bridge.musicpixel schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:44:
@Toppe Ik weet niet precies welke EnOcean er in zit, maar hier staat ook nog wat interessante info over o.a. het resetten van de switch:
Ik heb er 1 een kleine 2 maand geleden gekocht bij Elektromat. Die was gewoon te koppelen, wel een compleet nieuwe installatie met Hue hub, 4 lampen en dus die ene schakelaar.Toppe schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 18:39:
[...]
Nee, de linker met het raam er omheen komt bij Rexel vandaan. Blijkbaar ligt hij dus geen half jaar op de plank.
Nu opzoek naar een toko die wél de juiste heeft liggen. Heb hem echt met een week nodig ivm geboorte
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Heb ondertussen weer een aantal schakelaars gekocht, hopen dat die wél goed zijnthunder8 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Ik heb er 1 een kleine 2 maand geleden gekocht bij Elektromat. Die was gewoon te koppelen, wel een compleet nieuwe installatie met Hue hub, 4 lampen en dus die ene schakelaar.
Hou ons op de hoogte, ben ondertussen wel benieuwd wat de verschillen zijnToppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:05:
[...]
Heb ondertussen weer een aantal schakelaars gekocht, hopen dat die wél goed zijn
Of er dus een PTM215B in zit of een PTM215Z/E/ZEMadDog11 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:38:
[...]
Hou ons op de hoogte, ben ondertussen wel benieuwd wat de verschillen zijn
Inderdaad, blijft bijzonder dat er een serie is die niet te verbinden is met de bridge.Toppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:43:
[...]
Of er dus een PTM215B in zit of een PTM215Z/E/ZE
Dese modules worden door een andere partij geproduceerd en ze zullen gewoon een verkeerde partij hebben geleverd. Onhandig en slordig maar niet heel bijzonder.MadDog11 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:46:
[...]
Inderdaad, blijft bijzonder dat er een serie is die niet te verbinden is met de bridge.
Dan mogen de leverende partij en de ontvangende partij hun kwaliteitscheck wel eens checkenToppe schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:06:
[...]
Dese modules worden door een andere partij geproduceerd en ze zullen gewoon een verkeerde partij hebben geleverd. Onhandig en slordig maar niet heel bijzonder.
Ik heb sinds kort een Tap Dial switch gekocht en zou die graag bevestigen waar nu een klassieke schakelaar hangt. Alleen steekt de schakelaar te ver uit om het plaatje erop te kunnen klikken. Het groene gedeelte zou weg moeten maar zit vast aan de rest van het ijzer.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Zijn die ijzertjes apart verkrijgbaar (en zo ja, hoe heet dat want ik kon het niet vinden op het internet)?
Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Zijn die ijzertjes apart verkrijgbaar (en zo ja, hoe heet dat want ik kon het niet vinden op het internet)?
:strip_exif()/f/image/WQTR9Jb5ebTiW0IfvYDGVGUd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Flying Hawkic op 23-03-2023 09:08 ]
De bedoeling is dat je de schakelaar weg haalt en de draden doorverbind.Flying Hawkic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:08:
Ik heb sinds kort een Tap Dial switch gekocht en zou die graag bevestigen waar nu een klassieke schakelaar hangt. Alleen steekt de schakelaar te ver uit om het plaatje erop te kunnen klikken. Het groene gedeelte zou weg moeten maar zit vast aan de rest van het ijzer.
[Afbeelding]
Normaal gesproken zit er een zwarte en een bruine draad in de schakelaar. Die haal je los en stop je samen in een lasklem.
BlindplaatFlying Hawkic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:08:
[Afbeelding]
Bedankt alvast!
En misschien eerst de stroom uitzetten
?
@Tinusvolkel En dan heb ik wellicht een blindplaat nodig zoals deze waar ik dan het zwarte en witte gedeelte (de knop) van af haal, dan heb ik enkel het ijzer waar ik dan onderstaande plaatje van de Tap Dial op kan klikken?
@remmuz bedankt maar ik moet voor de Tap Dial knop geen stroom hebben, die is op batterij. Ik moet dus de draden uit de schakelaar halen en in een lasklem (in België heet dat een lusterklem denk ik) steken. Of kan ik er ook gewoon van die tape voor elektriciteitsdraden rond doen (rond elke kabel apart zodat ze elkaar niet raken)?
En misschien eerst de stroom uitzetten
@Tinusvolkel En dan heb ik wellicht een blindplaat nodig zoals deze waar ik dan het zwarte en witte gedeelte (de knop) van af haal, dan heb ik enkel het ijzer waar ik dan onderstaande plaatje van de Tap Dial op kan klikken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/imjjGrJDeQaB88COnzsIGd08.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Flying Hawkic op 23-03-2023 09:51 ]
De bestaande schakelaar moet je helemaal weg halen en over het gat monteer je de Tap Dial.Flying Hawkic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:50:
Bedankt alvast!
[...]
@remmuz bedankt maar ik moet voor de Tap Dial knop geen stroom hebben, die is op batterij. Ik moet dus de draden uit de schakelaar halen en in een lasklem (in België heet dat een lusterklem denk ik) steken. Of kan ik er ook gewoon van die tape voor elektriciteitsdraden rond doen (rond elke kabel apart zodat ze elkaar niet raken)?
En misschien eerst de stroom uitzetten?
[Afbeelding]
Met de oude schakelaar kun je niks meer. Ook niet als je de knop eraf haalt. Je kunt de Tap Dial daar niet op vastschroeven of klikken.
Inderdaad eerst de stroom eraf halen. En NOOIT tape gebruiken.
Erop klikken zal denk ik niet precies gaan maar erop plakken vast wel (tenminste als er niet teveel gaten in het ijzeren plaatje zitten )Flying Hawkic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:50:
Bedankt alvast!
[...]
En misschien eerst de stroom uitzetten?
[Afbeelding]
Hier was ik ook vanalles aan het bedenken om een dial netjes weg te werken maar uiteindelijk ervoor gekozen om de dial op een centraal punt in de kamer te plakken op de muur die alle verlichting in de kamer regelt en achter de bestaande schakelaars een hue wall switch gestopt zodat ik daarmee de lampen nog afzonderlijk aan en uit kan zetten.
Net van Rexel een andere binnen gehad en die heeft een Z ingebouwd.MadDog11 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Dan mogen de leverende partij en de ontvangende partij hun kwaliteitscheck wel eens checken
@remmuz @Tinusvolkel
Ah ik dacht dat het plaatje van de Tap Dial switch erop was voorzien dat je die op bestaande schakelaars (of beter: blindplaten) zou kunnen klikken, maar dat is dus niet zo.
Het gaat hier precies om een schakelaar in de gang waar het licht eigenlijk met een sensor werkt, dus die schakelaar is overbodig en aangezien die schakelaar heel centraal is, zou het ideaal zijn om die te vervangen door een Tap Dial switch. Zo kan het ook niet meer occasioneel gebeuren dat iemand toch op die schakelaar drukt, wat wel eens gebeurt. Je zou iets achter de schakelaar kunnen steken maar die dingetjes zijn best duur voor een overbodige schakelaar.
Ik denk dat mijn beste optie dan is om de Tap Dial gewoon naast de klassieke schakelaar te monteren, want het gat is te groot om de Tap Dial over te monteren denk ik.
Ah ik dacht dat het plaatje van de Tap Dial switch erop was voorzien dat je die op bestaande schakelaars (of beter: blindplaten) zou kunnen klikken, maar dat is dus niet zo.
Het gaat hier precies om een schakelaar in de gang waar het licht eigenlijk met een sensor werkt, dus die schakelaar is overbodig en aangezien die schakelaar heel centraal is, zou het ideaal zijn om die te vervangen door een Tap Dial switch. Zo kan het ook niet meer occasioneel gebeuren dat iemand toch op die schakelaar drukt, wat wel eens gebeurt. Je zou iets achter de schakelaar kunnen steken maar die dingetjes zijn best duur voor een overbodige schakelaar.
Ik denk dat mijn beste optie dan is om de Tap Dial gewoon naast de klassieke schakelaar te monteren, want het gat is te groot om de Tap Dial over te monteren denk ik.
Ik ben net verhuist naar een nieuwe woning waar de vorige eigenaars een stuk of 15 Philips Hue Ambilight spotjes hebben laten hangen. Ze hebben wel de hue dimmer die aan de muur hing meegenomen (en misschien ook een hue bridge, maar die heb ik nooit gezien). Ik probeer er nu achter te komen wat ik precies nodig heb om hiermee te verbinden voordat ik de verkeerde producten bestel.
Via de hue app zijn ze niet vindbaar via Bluetooth, dus ik neem aan dat ze dat niet hebben, maar ik kan daar niet echt een antwoord op vinden als ik op het model nr zoek (9290012576). Moet ik nu een dimmer kopen om hiermee te verbinden, of een bridge, of allebei? En maakt het dan nog uit dat deze lampen waarschijnlijk met een andere bridge gekoppeld zijn? De lichtknop 4x uit en aan doen om de lampjes te resetten leek niks te doen namelijk.
Via de hue app zijn ze niet vindbaar via Bluetooth, dus ik neem aan dat ze dat niet hebben, maar ik kan daar niet echt een antwoord op vinden als ik op het model nr zoek (9290012576). Moet ik nu een dimmer kopen om hiermee te verbinden, of een bridge, of allebei? En maakt het dan nog uit dat deze lampen waarschijnlijk met een andere bridge gekoppeld zijn? De lichtknop 4x uit en aan doen om de lampjes te resetten leek niks te doen namelijk.
:strip_exif()/f/image/fC2MxTmLByqV8zHsjNHW44dz.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt een bridge nodig om de lampen aan te kunnen sturen. Je hebt een dimmer nodig om de lampen te kunnen bedienen. Zonder brigde kan je de lampen niet aan de dimmer koppelen.bartos88 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:12:
Moet ik nu een dimmer kopen om hiermee te verbinden, of een bridge, of allebei? En maakt het dan nog uit dat deze lampen waarschijnlijk met een andere bridge gekoppeld zijn?
Volgens mij kan je de lampen alleen aan de nieuwe bridge toevoegen door het serienummer in te voeren bij het pairen. Dat werkte bij mij in ieder geval prima toen ik een nieuwe brigde had gekocht voor de verhuizing. De brigde vond mijn lampen (die nog gekoppeld waren met de bridge in het oude huis) niet uit zichzelf, maar na het invoeren van de serienummers was het binnen enkele seconden gelukt.
This is absolutely ridiculous
Bedankt! Dan ga ik maar een bridge bestellen en 1 voor 1 de spotjes eruit halen en het serienummer invoerenRidicuul schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Je hebt een bridge nodig om de lampen aan te kunnen sturen. Je hebt een dimmer nodig om de lampen te kunnen bedienen. Zonder brigde kan je de lampen niet aan de dimmer koppelen.
Volgens mij kan je de lampen alleen aan de nieuwe bridge toevoegen door het serienummer in te voeren bij het pairen. Dat werkte bij mij in ieder geval prima toen ik een nieuwe brigde had gekocht voor de verhuizing. De brigde vond mijn lampen (die nog gekoppeld waren met de bridge in het oude huis) niet uit zichzelf, maar na het invoeren van de serienummers was het binnen enkele seconden gelukt.

Jawel, je kunt de dimmer switch zonder bridge gebruiken. Als je dat wil.Ridicuul schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:25:
[...]
Je hebt een bridge nodig om de lampen aan te kunnen sturen. Je hebt een dimmer nodig om de lampen te kunnen bedienen. Zonder brigde kan je de lampen niet aan de dimmer koppelen.
Bron: https://www.philips-hue.c...immer-switch-installationZonder een Hue Bridge: als je Philips Hue lampen hebt die niet zijn verbonden met een Bridge richt je de dimmer switch op de lamp die je wilt bedienen (probeer binnen een straal van 15 cm te houden van de lamp). Druk op de knop Aan en houd deze 3 seconden ingedrukt totdat het groene lampje begint te knipperen. Nu kun je deze lamp bedienen met de dimmer switch. Herhaal dit voor maximaal 10 lampen. Om een lamp uit de dimmer switch te verwijderen, herhaal je hetzelfde proces, maar dan met de knop Uit. Houd deze 10 seconden ingedrukt.
@bartos88
Deze lampen zullen geen bluetooth hebben. Dat is pas later toegevoegd. Wel moet je ze dus resetten. Dat kan niet met de schakelaar een aantal keer omzetten.
Met de Hue Dimmer Switch: Hou de afstandsbediening dicht bij de lamp en druk de bovenste en de onderste knop in tot de lamp 3x knippert.
Met de Hue Bridge: Geef het serienummer aan de app. Voor de lamp die je vast hebt vul je dus F5CA21 in.
Ik zou zelf kiezen voor een bridge én een dimmer switch. Dat geeft je meer mogelijkheden. Maar alleen de afstandsbediening werkt dus ook gewoon.
Nogmaals: dat hoeft dus niet als je dat niet wil. Zie post hierboven. Weet niet of je daar een melding van krijgt, dus bij deze nogmaals een bericht.bartos88 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Bedankt! Dan ga ik maar een bridge bestellen en 1 voor 1 de spotjes eruit halen en het serienummer invoeren
@xFeverr Ah super. Bedankt voor de extra informatie! Ik denk dat je gelijk hebt dat bridge+dimmer het handigst is. Ook aangezien ik er net iets meer dan de max van 10 lampen heb die je blijkbaar met die dimmer kunt toevoegen.
Goed om te weten. Bedankt voor de correctie en excuses voor de foute info @bartos88xFeverr schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
[...]
Jawel, je kunt de dimmer switch zonder bridge gebruiken. Als je dat wil.
Ik zou zelf kiezen voor een bridge én een dimmer switch. Dat geeft je meer mogelijkheden. Maar alleen de afstandsbediening werkt dus ook gewoon.

Als je ze er toch 1 voor 1 uit haalt: noteer de serienummers ergens zodat je dat niet nog eens hoeft te doen als iets niet mocht werken in de toekomst.bartos88 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Bedankt! Dan ga ik maar een bridge bestellen en 1 voor 1 de spotjes eruit halen en het serienummer invoeren
Feel free to Buy me a coffee
Koop gewoon een startersset... stuk goedkoper.bartos88 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:46:
[...]
Goed idee! Dat ga ik zeker doen.musicpixel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:56:
[...]
Als je ze er toch 1 voor 1 uit haalt: noteer de serienummers ergens zodat je dat niet nog eens hoeft te doen als iets niet mocht werken in de toekomst.
Hoe bedoel je? Goedkoper dan een losse bridge?CirclDigital schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Koop gewoon een startersset... stuk goedkoper.
En dan die losse lampen weggooien?CirclDigital schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Koop gewoon een startersset... stuk goedkoper.
Ik zat vandaag met precies hetzelfde probleem met een B-J FoH, bleek ook een PTM215B zender te zijn.
Dank dat je er al in was gedoken, anders had ik 'm vanavond nog 30x proberen te koppelen
Carpe Noctem
Sterkte. Ze verwachten niet voor mei een nieuwe badge te hebbenRoyal-Tweety schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:01:
[...]
Ik zat vandaag met precies hetzelfde probleem met een B-J FoH, bleek ook een PTM215B zender te zijn.
Dank dat je er al in was gedoken, anders had ik 'm vanavond nog 30x proberen te koppelen

Misschhien is de vraag al eens voorbij gekomen in 1 van de 211 pagina's
Je hebt de Bridge nodig om je Philps Hue lampen aan te sturen via de Google Nest Hub.
Kan je elke individuele lamp een naam geven? Bijvoorbeeld lamp eetkamer, lamp keuken etc!
Deze dan appart met Google Assistent aan/uit zetten?
En kan je ook lampen groepen maken? Zodat de lampen aan/uit gaan als 1 groep!
Je hebt de Bridge nodig om je Philps Hue lampen aan te sturen via de Google Nest Hub.
Kan je elke individuele lamp een naam geven? Bijvoorbeeld lamp eetkamer, lamp keuken etc!
Je kan kamers aanmaken binnen de Hue app (in de bridge dus), elke lamp kan je een naam geven. Sommige Hue armaturen hebben meerdere lampen in 1 unit, die krijg je ook als losse lampen te zien en te besturen.Paterman schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:10:
Misschhien is de vraag al eens voorbij gekomen in 1 van de 211 pagina's![]()
Kamers en lampnamen komen mee met de Google koppeling (HomeKit ook). HomeKit ondersteund daarnaast ook het groeperen van apparaten om ze als 1 te besturen, weet niet zeker of Google Home dat ook kan, maar je kan wel per 'kamer' in 1x aansturen.
[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 24-03-2023 10:19 ]
Hallo, ik heb deze (Aubess, maar er zijn ook ander 'Tuya' merken) Smart Switch gekoppeld aan de Philips Hue Bridge (BSB002) + App. Werkt perfect, alleen één dingetje werkt vreemd genoeg niet: via automatisering uitschakelen.
Dus handmatig in- en uitschakelen werkt gewoon. Via automatisering inschakelen werkt ook goed, maar via automatisering uitschakelen doet ie niet. De module zowel een keer als accessoires maar ook als lamp geconfigureerd, en deze zowel in een kamer als in een zone gezet, maar uitschakelen via een automatiseringsregel werkt simpelweg niet, terwijl als ik de lamp, kamer of zone handmatig uitschakel doet ie het wel. Al mijn overig Zigbee spul functioneert wel verder goed.
Deze module is gewoon aangesloten op Fase en Nul, en schakelt de fase door naar de uitgang om de (LED) lamp aan te sturen.
Iemand een soortgelijke ervaring, of beter nog, iemand een oplossing hier voor?
Dus handmatig in- en uitschakelen werkt gewoon. Via automatisering inschakelen werkt ook goed, maar via automatisering uitschakelen doet ie niet. De module zowel een keer als accessoires maar ook als lamp geconfigureerd, en deze zowel in een kamer als in een zone gezet, maar uitschakelen via een automatiseringsregel werkt simpelweg niet, terwijl als ik de lamp, kamer of zone handmatig uitschakel doet ie het wel. Al mijn overig Zigbee spul functioneert wel verder goed.
Deze module is gewoon aangesloten op Fase en Nul, en schakelt de fase door naar de uitgang om de (LED) lamp aan te sturen.
:strip_exif()/f/image/H5ORroGD9eLukw8JQhBc5843.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus jij had daar ook al last van?
Ik had 6 schakelaars gekocht, zonder problemen. Nu heb ik al 4 nieuwe geprobeerd die met geen mogelijkheid willen connecten.
Nieuwe Hue Friends niet compatibel??
Al je vragen: dat kan zeker.Paterman schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:10:
Misschhien is de vraag al eens voorbij gekomen in 1 van de 211 pagina's![]()
Met Google home kan dat prima.
En de groepen lampen kan ook met Hue App.
Allemaal geen probleem
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Heeft iemand een idee hoe je Hue Bluetooth lampen toevoegt in de Hue app, als je ook al een bridge in gebruik hebt? Er is geen aparte optie voor, en de reguliere functie 'Lampen toevoegen' vindt geen bluetooth lampen.
Mijn (toch niet zo exotische?) use case is het gebruik van een paar losse bluetooth lampen tijdens verblijf in een vakantiehuis. En uiteraard moet de thuisconfiguratie gewoon in stand blijven.
"Vroeger" (als in: paar maanden geleden nog) kon je hiervoor de losse Hue BT app gebruiken, alleen die heeft inmiddels de killswitch-behandeling ondergaan...
(De eigen site van Signify schijnt dat echter nog niet te beseffen, want daar wordt nog vrolijk naar de BT app verwezen.)
Mijn (toch niet zo exotische?) use case is het gebruik van een paar losse bluetooth lampen tijdens verblijf in een vakantiehuis. En uiteraard moet de thuisconfiguratie gewoon in stand blijven.
"Vroeger" (als in: paar maanden geleden nog) kon je hiervoor de losse Hue BT app gebruiken, alleen die heeft inmiddels de killswitch-behandeling ondergaan...
(De eigen site van Signify schijnt dat echter nog niet te beseffen, want daar wordt nog vrolijk naar de BT app verwezen.)
Efficiency is intelligent laziness...
In de iPhone app kun je kiezen tussen de bridge en Bluetooth. Vreemd genoeg op de iPad niet.TYZ schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:18:
Heeft iemand een idee hoe je Hue Bluetooth lampen toevoegt in de Hue app, als je ook al een bridge in gebruik hebt? Er is geen aparte optie voor, en de reguliere functie 'Lampen toevoegen' vindt geen bluetooth lampen.
:strip_exif()/f/image/L9gW13ukyFUdqJOwJ27tXmaj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L09b2o2WN1FW3q7gSut16kjC.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks @BGFG!
Pff... Ligt het gelukkig niet aan mij.
Dit is de meest recente versie op Android (4.38.0 van 14-3):
/f/image/vfiGp7HRQwRfxe0JPdhY9Krw.png?f=fotoalbum_large)
Hoop dat de update dan nog in de pijplijn zit... Misschien is de Hue BT app toch iets te vroeg uit de lucht gehaald.
Gelukkig hebben we Hue Essentials nog!
Update: ik heb het ontdekt... Fijn dat het ook goed gedocumenteerd is...
Je moet eerst in de app een nieuw Hue systeem toevoegen, en dan het inloggen overslaan (en nóg een keer). Pas dán krijg je de optie om bluetoothlampen toe te voegen.
Ter referentie voor anderen met hetzelfde issue:
/f/image/yzpdJ9B0PK25HKBFz3wVJEms.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FbHt7c67czAe4QdTfRWUtfaM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VUZSsTh5juur2EPk8gmFKgkB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pfByr09Qo8fDnBR9Zf1RgjPK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/demoACgOn3My5wv1IsvQRsWq.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik ook het keuzeknopje linksboven:
Pff... Ligt het gelukkig niet aan mij.

Dit is de meest recente versie op Android (4.38.0 van 14-3):
/f/image/vfiGp7HRQwRfxe0JPdhY9Krw.png?f=fotoalbum_large)
Hoop dat de update dan nog in de pijplijn zit... Misschien is de Hue BT app toch iets te vroeg uit de lucht gehaald.
Gelukkig hebben we Hue Essentials nog!
Update: ik heb het ontdekt... Fijn dat het ook goed gedocumenteerd is...

Ter referentie voor anderen met hetzelfde issue:
/f/image/yzpdJ9B0PK25HKBFz3wVJEms.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FbHt7c67czAe4QdTfRWUtfaM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VUZSsTh5juur2EPk8gmFKgkB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pfByr09Qo8fDnBR9Zf1RgjPK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/demoACgOn3My5wv1IsvQRsWq.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik ook het keuzeknopje linksboven:
/f/image/LcrNVwhdbK7AJoSHxOlmKLNw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 65% gewijzigd door TYZ op 25-03-2023 19:47 . Reden: Opgelost! ]
Efficiency is intelligent laziness...
Heb een aantal Hue indoor sensoren waarbij de schroef met geen mogelijkheid los te krijgen is. Drama 😅
Goedemiddag allemaal ik heb een vraag mbt tot de syncbox. Ik heb deze aangesloten op port 2 van mijn sony x95j . Mijn mini next op port 3 van de syncbox. Ik heb 2 vloerlampen die naast mijn tv staan die moeten syncen. Heb alle stappen doorgenomen die daarvoor gelden. Probleem is dat mijn lampen pas syncen na een minuut of 5. Alle firmware is up to date. Heb ook al een hard reset gedaan van de bridge en de syncbox maar probleem blijft bestaan. Iemand een idee of is de syncbox gewoon soort van defect ? Of kan het komen doordat de bridge is aangesloten op het mesh netwerk ?
[ Voor 9% gewijzigd door dave1972 op 26-03-2023 13:25 ]
Pixel 9 Pro XL
-
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:18 ]
Zucht...
ik kwam ook niet meer via de hue app of hue sync bij de syncbox. nog wel via google home. Op aanraden van hue de app verwijderd. Ik krijg 'm alleen niet meer opnieuw geinstalleerd ivm dat mijn 2e telefoon (die ik alleen maar voor hue gebruik ivm 2e hub) op android 8.1 draait. Er zal wel een update geweest zijn die niet top is...dave1972 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:23:
Goedemiddag allemaal ik heb een vraag mbt tot de syncbox. Ik heb deze aangesloten op port 2 van mijn sony x95j . Mijn mini next op port 3 van de syncbox. Ik heb 2 vloerlampen die naast mijn tv staan die moeten syncen. Heb alle stappen doorgenomen die daarvoor gelden. Probleem is dat mijn lampen pas syncen na een minuut of 5. Alle firmware is up to date. Heb ook al een hard reset gedaan van de bridge en de syncbox maar probleem blijft bestaan. Iemand een idee of is de syncbox gewoon soort van defect ? Of kan het komen doordat de bridge is aangesloten op het mesh netwerk ?
Ik vind die nieuwe "Natuurlijk Licht" scène erg fijn, ik kan echter niet vinden hoe ik die met een bewegingssensor kan laten activeren. In andere apps zijn deze scènes niet te gebruiken zag ik.
Iemand dit al gelukt?
Iemand dit al gelukt?
Ik heb in huis een vrij uitgebreid assortiment van Philips Hue.
Zo hangen er ook door het hele huis diverse sensoren.
Leuke bijkomstigheid is de combinatie van deze sensoren en de app home monitor. Welke een onderdeel is van Samsung's Smarthings.
In deze app kan je aangeven dat je van huis bent, en vanaf dat moment werken de sensoren als beveiligings sensoren.
Zo hangen er ook door het hele huis diverse sensoren.
Leuke bijkomstigheid is de combinatie van deze sensoren en de app home monitor. Welke een onderdeel is van Samsung's Smarthings.
In deze app kan je aangeven dat je van huis bent, en vanaf dat moment werken de sensoren als beveiligings sensoren.
Je blijft kopen met dat spul, bij bol nu 2e halve prijs.
Nog duur soms, maar het werkt zo makkelijk
Een van de opties voor onze nieuwe keukenverlichting zijn de 'Philips Hue Centura inbouwspots'. Op de afbeelding met formaten lijkt het alleen alsof de veer om de lamp te klemmen vrij hoog zit. Iemand ervaringen met deze spots in een standaard gipsplatenplafond?

En als aanvulling; kan je dergelijke spots 'gewoon' schakelen met een dimmer of schakelaar? We hebben namelijk wel 'gewoon' een inbouwdoos beschikbaar voor een schakelaar/dimmer.

En als aanvulling; kan je dergelijke spots 'gewoon' schakelen met een dimmer of schakelaar? We hebben namelijk wel 'gewoon' een inbouwdoos beschikbaar voor een schakelaar/dimmer.
[ Voor 29% gewijzigd door Tehh op 29-03-2023 18:51 ]
Hier jeukt het nog om op de bestelknop te drukken voor extra tuinverlichtingmaster30 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:38:
Je blijft kopen met dat spul, bij bol nu 2e halve prijs.
Het word of Philips Hue Impress muurlampen of de de e27 color lampen van binnen (want gebruik de kleur binnen eigenlijk toch niet) gaan naar een willenkeurig betaalbaarder buiten armatuur.
Keuzes....
Toevallig dit weekend 9x deze spots ingebouwd in onze nieuwe woonkamer. De veer zit eigenlijk hetzelfde als bij de Eneper variant (alleen armatuur), echter is de kwaliteit echt wel wat beter van deze Centura. De prijs is er dan ook naar.Tehh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:24:
Een van de opties voor onze nieuwe keukenverlichting zijn de 'Philips Hue Centura inbouwspots'. Op de afbeelding met formaten lijkt het alleen alsof de veer om de lamp te klemmen vrij hoog zit. Iemand ervaringen met deze spots in een standaard gipsplatenplafond?
[Afbeelding]
Wat wij doen hier is het schakelen met een wall switch module. Dus normaal achakelnareriaal gebruiken maar de draden erachter doorlussen. Wij gaan voor een pulse schakelaar, dan kun je direct met de knop je hue lampen dimmen, zonder een fysieke dimmer te hebben.
Een traditionele dimmer werkt niet met hue samen, sterker nog, het is vragen om kapotte lampen.
Die pulsschakelaar, is dat zo'n 'friends of hue' ding?jassie256 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:13:
[...]
Toevallig dit weekend 9x deze spots ingebouwd in onze nieuwe woonkamer. De veer zit eigenlijk hetzelfde als bij de Eneper variant (alleen armatuur), echter is de kwaliteit echt wel wat beter van deze Centura. De prijs is er dan ook naar.
Wat wij doen hier is het schakelen met een wall switch module. Dus normaal achakelnareriaal gebruiken maar de draden erachter doorlussen. Wij gaan voor een pulse schakelaar, dan kun je direct met de knop je hue lampen dimmen, zonder een fysieke dimmer te hebben.
Een traditionele dimmer werkt niet met hue samen, sterker nog, het is vragen om kapotte lampen.
Dat ziet er wel prima uit, zeker als dat ook gewoon in een standaard afdekraam past met meerdere posities. Niet bepaald gratis maar ik heb al wel gezien dat ik sowieso beter niet naar de getallen kan kijken...
[ Voor 3% gewijzigd door Tehh op 29-03-2023 20:05 ]
Het is eigenlijk een normale schakelaar maar met een veertje erin. https://info.elektroshop....chakelaar/pulsschakelaar/Tehh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:04:
[...]
Die pulsschakelaar, is dat zo'n 'friends of hue' ding?
Dat ziet er wel prima uit, zeker als dat ook gewoon in een standaard afdekraam past met meerdere posities. Niet bepaald gratis maar ik heb al wel gezien dat ik sowieso beter niet naar de getallen kan kijken...
Geen friends of hue. Zou je ook kunnen doen dan is de wall switch niet nodig. Ook zou je een tap dail kunnen overwegen maar ziet er anders uit.
Vraagje;
Kan ik de hue bridge ook aan mijn zigbee2mqtt toevoegen om zo een overzicht van alle gekoppelde hue devices in 1x te kunnen krijgen?
In domoticz heb ik mijn bridge gewoon kunnen toevoegen en kan ik 1 voor 1 alle hue devices toevoegen.
Ik zou dit graag extra willen doen om wat meer te kunnen instellen en monitoren.
Verbinden dan ook de niet hue zigbee devices met de hue devices in het zigbee netwerk met elkaar?
Ik wil niet de instellingen verliezen met de huidige hue setup en bridge.
Mijn setup:
Rpi4 met sonof dongle plus-E
Gebruikt voor Zigbee2mqtt en Domoticz
Kan ik de hue bridge ook aan mijn zigbee2mqtt toevoegen om zo een overzicht van alle gekoppelde hue devices in 1x te kunnen krijgen?
In domoticz heb ik mijn bridge gewoon kunnen toevoegen en kan ik 1 voor 1 alle hue devices toevoegen.
Ik zou dit graag extra willen doen om wat meer te kunnen instellen en monitoren.
Verbinden dan ook de niet hue zigbee devices met de hue devices in het zigbee netwerk met elkaar?
Ik wil niet de instellingen verliezen met de huidige hue setup en bridge.
Mijn setup:
Rpi4 met sonof dongle plus-E
Gebruikt voor Zigbee2mqtt en Domoticz
[ Voor 3% gewijzigd door master30 op 30-03-2023 15:54 ]
Opgelost!Cloudberry schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:46:
Hallo, ik heb deze (Aubess, maar er zijn ook ander 'Tuya' merken) Smart Switch gekoppeld aan de Philips Hue Bridge (BSB002) + App. Werkt perfect, alleen één dingetje werkt vreemd genoeg niet: via automatisering uitschakelen.
Tot nu toe had ik vanallerhande automatisering die lampen op de diverse momenten inschakelde, en een generieke automatisering die op het einde van de avond alles uitschakeld. Dit werkt voor alles, behalve deze Aubess.
Als ik het inschakel èn uitschakelmoment van de Aubess in één automatiseringsregel zet werkt het feilloos.
Dat moet je maar net weten
Na installeren nieuwste firmware hue bridge en lampen verandert 1 lamp in huis steeds een fractie van een seconde tot maximaal één seconde naar een fel wit-blauwe kleur en gaat dan weer terug naar de kleur die ie moet zijn. Strontvervelend en kan niet zien waarom dat gebeurt. Meer mensen last van?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Wanneer is die uitgekomen? Vorige week wel gehad dat de plafondspots in mijn keuken aan het spoken waren. Bij beweging keurig de gewenste actie, daarna naar 100% helderheid ipv laatste stand (dag) of uit (nacht). Intussen doen ze het weer normaal.
Nieuwe releasenotes voor de bridge:
March 30, 2023
Software version: 1957113050
Improved performance and reliability of the system
March 30, 2023
Software version: 1957113050
Improved performance and reliability of the system
[ Voor 15% gewijzigd door jwhoogervorst op 05-04-2023 13:19 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Voor onze keuken wil ik een ledstrip in een wandplank maken en onder de kastjes/tegen de plint. I heb hiervoor nog voldoende Hue Lightstrip aan extensions, maar helaas maar 1 controller. (Plank en onderkant moeten apart gestuurd kunnen worden)
Nadeel van de hue lightstrip vind ik enerzijds zijn afmetingen, waardoor aantal beschikbare aluminium kanalen beperkt is, terwijl ik voor 10/12mm strips voldoende alternatieven zijn. Daarnaast dat hij maar om de 33cm te knippen is, waardoor je vaak net niet helemaal lekker uitkomt.
In de wandplank wil ik de hue driver stoppen met waarschijnlijk de hue lightstrip in het kader van betrouwbaarheid en ik niet steeds die plank van de muur moet trekken, omdat de driver issues heeft. Maar onder de keuken wil ik misschien met een gledopto Pro mix driver werken. Maar de strips zitten dus bij elkaar en hetzelfde kleurbeeld
Nu is mijn vraag meerledig (of iemand weet of dit getest heeft):
1) Is het kleurbeeld gelijk als je bijvoorbeeld de beide hue lightstrips v4 in de app op ontspannen zet, maar waarbij er een gebruik maakt van de hue controller en de andere van een gledopto controller (bij voorkeur een pro mix)?
2) Zijn er ledstrips die qua kleurbeeld de hue light strips v4 zo dicht mogelijk naderen? Heb ooit wel eens iets gevonden in Amerika of Canada, weet ff de naam niet meer. Maar dan met verzending, etc zat je al weer bijna op de hue prijs. En de paar die ik via ali heb zijn het vaak ook net niet, soms te wit (heb zelfs een rgbcct cob ledstrip). Maar anders blijf je kopen en
3) Heeft iemand ervaring / een linkje naar een alternatief voor een 6-pin micro connector van de v4 versie? Liefst met pins & draad, zodat ik niet hoef te solderen. Maar weet niet of die van hue misschien weer net een andere pinafstand hebben, dan misschien gangbaar is. En om een litcessory door te knippen als test vind ik voor nu wel weer te prijzig.
Alternatief is om misschien in de hele keuken dan maar met gledopto en goede ledstrips te werken, maar zoals eerder gezegd durf ik dat ook weer niet helemaal aan gezien ook de opmerkingen over de drivers ook hier. En dan wil ik ook nog wel dat het kleurbeeld enigszins overeenkomt met de rest van het huis.
Nadeel van de hue lightstrip vind ik enerzijds zijn afmetingen, waardoor aantal beschikbare aluminium kanalen beperkt is, terwijl ik voor 10/12mm strips voldoende alternatieven zijn. Daarnaast dat hij maar om de 33cm te knippen is, waardoor je vaak net niet helemaal lekker uitkomt.
In de wandplank wil ik de hue driver stoppen met waarschijnlijk de hue lightstrip in het kader van betrouwbaarheid en ik niet steeds die plank van de muur moet trekken, omdat de driver issues heeft. Maar onder de keuken wil ik misschien met een gledopto Pro mix driver werken. Maar de strips zitten dus bij elkaar en hetzelfde kleurbeeld
1) Is het kleurbeeld gelijk als je bijvoorbeeld de beide hue lightstrips v4 in de app op ontspannen zet, maar waarbij er een gebruik maakt van de hue controller en de andere van een gledopto controller (bij voorkeur een pro mix)?
2) Zijn er ledstrips die qua kleurbeeld de hue light strips v4 zo dicht mogelijk naderen? Heb ooit wel eens iets gevonden in Amerika of Canada, weet ff de naam niet meer. Maar dan met verzending, etc zat je al weer bijna op de hue prijs. En de paar die ik via ali heb zijn het vaak ook net niet, soms te wit (heb zelfs een rgbcct cob ledstrip). Maar anders blijf je kopen en
3) Heeft iemand ervaring / een linkje naar een alternatief voor een 6-pin micro connector van de v4 versie? Liefst met pins & draad, zodat ik niet hoef te solderen. Maar weet niet of die van hue misschien weer net een andere pinafstand hebben, dan misschien gangbaar is. En om een litcessory door te knippen als test vind ik voor nu wel weer te prijzig.
Alternatief is om misschien in de hele keuken dan maar met gledopto en goede ledstrips te werken, maar zoals eerder gezegd durf ik dat ook weer niet helemaal aan gezien ook de opmerkingen over de drivers ook hier. En dan wil ik ook nog wel dat het kleurbeeld enigszins overeenkomt met de rest van het huis.
Ik ben ook aan het kijken of ik een wandplank in de keuken kan maken, boven het aanrecht, waar ik spotjes of een strip onder doe. Nadeel van die strip is het plakken ervan, bij mij gaan die dingen altijd weer los en dat ziet er niet uit. Ik volg dit onderwerp 
djjvb schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:28:
Voor onze keuken wil ik een ledstrip in een wandplank maken en onder de kastjes/tegen de plint. I heb hiervoor nog voldoende Hue Lightstrip aan extensions, maar helaas maar 1 controller. (Plank en onderkant moeten apart gestuurd kunnen worden)
Ik heb een mix van gledopto Pro controller en ledstrip (volgens mij ledstrip koning) en gu10 white ambiance spots. Geen idee of ze exact t zelfde licht geven, maar in 1 ruimte geen last van t kleurverschil.
Er zijn verschillende Nederlandse bedrijven die LED strip profielen verkopen, even goed op de afmetingen letten of de strip van Hue er in past (is wat breder dan de meeste) en dan zit je niet meer met die ellendige plak dingen die los laten!Speedyco schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:00:
Ik ben ook aan het kijken of ik een wandplank in de keuken kan maken, boven het aanrecht, waar ik spotjes of een strip onder doe. Nadeel van die strip is het plakken ervan, bij mij gaan die dingen altijd weer los en dat ziet er niet uit. Ik volg dit onderwerp
[...]
-
[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:14 ]
Zucht...
Allen, ik heb last gehad van een "zwevende nul".... aantal zaken stuk. Maak me wat zorgen op de langere termijn..... er zijn al wat lampen gesneuveld (meteen). 5 x filament, 2 x colorspot, 2 x e27 white, 3x white spot, 1 x lily buiten spot. 2x adapter hue bridge...... was dus meteen gedoe met uitvallende bridges en niet bedienbare lampen..... gelukkig voeding derde bridge nog heel en alles toch wat kunnen bedienen.
Rare is wel dat op dezelfde groepen ook vele lampen gewoon nog perfect werken. Lily spot vind ik ook raar gezien die achter trafo hangt.....
Vraag: iemand hier al eens last van gehad (of blikseminslag)? Gingen er op latere momenten nog lampen stuk? Hoeveel later? (natuurlijk op enig moment lastig vast te stellen als laat gevolg van de piekspanning, maar toch.....)
Heb een aanzienlijke hoeveelheid hue spul... zet me wel meteen aan het denken of ik mij hier tegen kan beschermen.....
Rare is wel dat op dezelfde groepen ook vele lampen gewoon nog perfect werken. Lily spot vind ik ook raar gezien die achter trafo hangt.....
Vraag: iemand hier al eens last van gehad (of blikseminslag)? Gingen er op latere momenten nog lampen stuk? Hoeveel later? (natuurlijk op enig moment lastig vast te stellen als laat gevolg van de piekspanning, maar toch.....)
Heb een aanzienlijke hoeveelheid hue spul... zet me wel meteen aan het denken of ik mij hier tegen kan beschermen.....
Ik heb dit ook gehad. Na het repareren geen verdere schade gehad.bkruyver schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:13:
Allen, ik heb last gehad van een "zwevende nul".... aantal zaken stuk. Maak me wat zorgen op de langere termijn..... er zijn al wat lampen gesneuveld (meteen). 5 x filament, 2 x colorspot, 2 x e27 white, 3x white spot, 1 x lily buiten spot. 2x adapter hue bridge...... was dus meteen gedoe met uitvallende bridges en niet bedienbare lampen..... gelukkig voeding derde bridge nog heel en alles toch wat kunnen bedienen.
Alles wat kapot ging was ook kapot geklapt tijdens het probleem met de 0 draad.
(Vele lampen, stofzuiger, CV ketel, koffie automaat en wekkers)
Okee, vervelend.Dennis1812 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 18:39:
[...]
Ik heb dit ook gehad. Na het repareren geen verdere schade gehad.
Alles wat kapot ging was ook kapot geklapt tijdens het probleem met de 0 draad.
(Vele lampen, stofzuiger, CV ketel, koffie automaat en wekkers)
Bij mij dus hue spul, zootje adapters: routers, switch, beide pompen vloerverwarming, 3 airco's, motoren bed en hopen dat mn de keuken apparatuur het op langere termijn overleeft....
Ik hoop dat het dan inderdaad hierbij blijft.....
De verzekering gaf bij ons wel aan dat schade die later ontstond maar mogelijk nog te relateren was aan dit probleem ook opgegeven mocht worden.bkruyver schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:28:
[...]
Okee, vervelend.
Bij mij dus hue spul, zootje adapters: routers, switch, beide pompen vloerverwarming, 3 airco's, motoren bed en hopen dat mn de keuken apparatuur het op langere termijn overleeft....
Ik hoop dat het dan inderdaad hierbij blijft.....
Meen dat ze een termijn van 3 maanden hanteerden o.i.d. zou ik moeten opzoeken. Gelukkig al weer een paar jaar geleden.
Vond het vooral een eng gebeuren. Constant flikkerende lampen, random kapotte apparaten. Koffiemachine die aangaf dat er te hoog voltage op stond. En vervolgens weer ineens licht aan op de bovenverdieping. 5 minuten flikkeren en ook kaboem.
Toen huurden we deze woning nog. Bij aankomst van de huurbaas was ze meteen duidelijk. "Jullie slapen hier vannacht niet, de stroom hier is fucked of het huis is bezeten, ik betaal jullie hotel en laat het zsm nakijken. Tot die tijd stroom en gas uit."
Gas was dan niet nodig. Maargoed, we waren allen wat onwetend en bij brandgevaar hadden we het er liever af. Elektricien schrok er ook van. Verzekering was ook heel meegaand gelukkig.
Tsja, verzekeraars zijn dit ondertussen bijna gewend geraakt met de huidige ontstane wildgroei aan cowboy PV installateurs en beunhazen die in de meterkast zitten te roeren.Dennis1812 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 21:33:
[...]
De verzekering gaf bij ons wel aan dat schade die later ontstond maar mogelijk nog te relateren was aan dit probleem ook opgegeven mocht worden.
Meen dat ze een termijn van 3 maanden hanteerden o.i.d. zou ik moeten opzoeken. Gelukkig al weer een paar jaar geleden.
Vond het vooral een eng gebeuren. Constant flikkerende lampen, random kapotte apparaten. Koffiemachine die aangaf dat er te hoog voltage op stond. En vervolgens weer ineens licht aan op de bovenverdieping. 5 minuten flikkeren en ook kaboem.
Toen huurden we deze woning nog. Bij aankomst van de huurbaas was ze meteen duidelijk. "Jullie slapen hier vannacht niet, de stroom hier is fucked of het huis is bezeten, ik betaal jullie hotel en laat het zsm nakijken. Tot die tijd stroom en gas uit."
Gas was dan niet nodig. Maargoed, we waren allen wat onwetend en bij brandgevaar hadden we het er liever af. Elektricien schrok er ook van. Verzekering was ook heel meegaand gelukkig.
Het komt vaker voor dan je denkt.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
T gekke was, bij ons was er niks aan de meterkast gedaan. Al 10 jaar niet. Hooguit een stop vervangen.
PV hadden we nog niet toen.
Daarom schrok hij er ook van. Hij zag t met name na plaatsen PV of andere verbouwingen.
PV hadden we nog niet toen.
Daarom schrok hij er ook van. Hij zag t met name na plaatsen PV of andere verbouwingen.
Vandaag een lampje kapot gegaan in de badkamer.
Bleek nog een 35W lamp te zijn zelfs.
Dus mooi moment om alle 3 de spotjes te vervangen. En nu zit daar ook Hue.
Nog even een compatible lichtknop erbij en bewegingsmelder en dan is de badkamer ook weer volledig Hue.
Dan enkel de bijkeuken, hal, toilet beneden en tuin nog.
Bleek nog een 35W lamp te zijn zelfs.
Dus mooi moment om alle 3 de spotjes te vervangen. En nu zit daar ook Hue.
Nog even een compatible lichtknop erbij en bewegingsmelder en dan is de badkamer ook weer volledig Hue.
Dan enkel de bijkeuken, hal, toilet beneden en tuin nog.
Ik zou zeggen, zolang je er een aan het middelste contact vast maakt en de andere aan de rand van de dop: maakt niet uit aangezien er wisselspanning op staat. Maar ik ben geen expert! Ik zou me wel zorgen maken over mijn spullen met zo’n schoonmaker!
[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 09-04-2023 08:23 ]
Ik heb uit nieuwsgierigheid wel eens geprobeerd om zo'n lamp uit elkaar te halen toen die stuk was.dzzls schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:12:
Mijn schoonmaakster heeft een hue lamp iets te grondig schoongemaakt waardoor deze los is gekomen van de fitting mantel. De lamp werkte nog wel. Het lijkt me dat ik deze wel weer kan repareren maar ik weet niet hoe ik de draadjes moet bevestigen. Iemand ervaring hiermee?
[Afbeelding]
Ik heb het uiteindelijk met een ijzerzaag gedaan omdat ik het anders niet voor elkaar kreeg.
Jouw schoonmaakster is nederlands kampioen armpje drukken?
Het linker draadje zit volgens mij tussen de fitting en de behuizing geklemd.
Dat andere draadje zal lastiger worden. Weet niet of het gesoldeerd zat of met een puntlas vast is gezet?
[ Voor 9% gewijzigd door remmuz op 09-04-2023 10:21 ]
Misschien een beetje een rare vraag, maar waarom is de Friends of Hue gedeelte van de website van Philips Hue verdwenen?
Ik ben af en toe aan het kijken omdat ik mogelijk ander schakelmateriaal wil hebben. Op de Hue website kon je netjes het overzicht zien van Gira, Busch, Neko spul maar dat is nu nergens te vinden. Enkel Neko heeft nog een aparte pagina.
Ik ben af en toe aan het kijken omdat ik mogelijk ander schakelmateriaal wil hebben. Op de Hue website kon je netjes het overzicht zien van Gira, Busch, Neko spul maar dat is nu nergens te vinden. Enkel Neko heeft nog een aparte pagina.
Iig in de app onder 'ontdek' is heel veel te vindenRobkazoe schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:57:
Misschien een beetje een rare vraag, maar waarom is de Friends of Hue gedeelte van de website van Philips Hue verdwenen?
Ga ik daar even kijk. Dank voor de tip!Hulliee schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:37:
[...]
Iig in de app onder 'ontdek' is heel veel te vinden
Even checken voor de zekerheid: als ik twee Hue Strips los van elkaar wil kunnen bedienen, dan heb ik waarschijnlijk twee startsets nodig?
Doel: in de keuken onder twee planken die onder elkaar zitten, wil ik een strip hebben, maar de bovenste wil ik kunnen aandoen als sfeerlicht, en de onderste eventueel als werklicht.
Doel: in de keuken onder twee planken die onder elkaar zitten, wil ik een strip hebben, maar de bovenste wil ik kunnen aandoen als sfeerlicht, en de onderste eventueel als werklicht.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
per te controleren strip heb je een eigen controller nodig
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic