Toon posts:

Nieuwe Hue Friends niet compatibel??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rverboom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 13:10
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe friends of hue schakelaar van Busch Jaeger aangeschaft en probeerde die te koppelen met een bestaande bridge. De nieuwe schakelaar wordt niet herkend. Ik heb de schakelaar terug gestuurd en een een nieuwe gekregen onder garantie... maar weer geen succes. Zijn nieuwe schakelaars niet compatibel met oudere bridges?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb twee bridges, beide type 3241312018A, iets van 3 jaar oud met laatste versie van de firmware.
De bridge waar ik de schakelaar wil op aansluiten heeft twee lampen en nu nog 1 schakelaar.
De andere bridge is vol.
De oude schakelaar heeft nummer 214L11
De nieuwe schakelaar heeft nummer 225007L544

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de bridge gereset, en de 2 lampen en de eerste schakelaar weer normaal kunnen aansluiten.
De nieuwe schakelaar wordt niet herkend, ook niet toen ik die als eerste probeerde aan te sluiten.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen de bridge en schakelaar.

Hebben andere mensen dit ervaren?
Zijn er suggesties om dit op te lossen?

Mogelijke volgende stappen:
- Nieuwe hub kopen om te kijken of dit het oplost.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• ucsdcom
  • Laatst online: 13:54
Dit zijn hardnekkige dingen. Ik heb helaas alleen een paar algemene suggesties voor je:

werkt de schakelaar met batterijen? Die kunnen te leeg zijn. Bedienen gaat dan nog wel, maar koppelen lukt niet. Weet je zeker dat er geen transport folie ergens tussen zit? De schakelaars moeten jaren in een doos op de plank kunnen liggen namelijk en ook bij transport geen vreemde dingen gaan doen.

Werkt de schakelaar door piëzo beweging, wek dan eerst voldoende spanning op door de schakelaar een aantal keren in te drukken voordat je de koppelpoging start. Je laadt daarmee de condensator op zodat deze voldoende spanning heeft voor het koppelen.

Daarnaast kan het helpen de schakelaar ongeveer op de bridge te houden tijdens een koppelpoging.

Kan je de schakelaar nog resetten?

Kies je in de app wel de "Friends of Hue"optie om toe te voegen in plaats van een Hue schakelaar? (vast wel)

Is er een speciale pair modus die je moet activeren op de schakelaar door bijvoorbeeld 2 knoppen gelijktijdig in te drukken?

Ja, zie het youtube filmpje op o.a. deze site:

https://www.elektramat.nl...2u0Ae5EAAYASAAEgKMQPD_BwE

Kan je hem registreren op basis van het serienummer, net zoals je kan doen bij weigerachtige lampen?

Tenslotte: probeer hem eens als "lamp" te koppelen. De stomste dingen praten opeens wel in de lamp modus.

Dus alleen even in algemene zin, zodat je echt niets over het hoofd ziet.

[Voor 13% gewijzigd door ucsdcom op 27-01-2023 16:16]

• rverboom
ucsdcom schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:04:

werkt de schakelaar met batterijen? Die kunnen te leeg zijn. Bedienen gaat dan nog wel, maar koppelen lukt niet. Weet je zeker dat er geen transport folie ergens tussen zit? De schakelaars moeten jaren in een doos op de plank kunnen liggen namelijk en ook bij transport geen vreemde dingen gaan doen.

Werkt de schakelaar door piëzo beweging, wek dan eerst voldoende spanning op door de schakelaar een aantal keren in te drukken voordat je de koppelpoging start. Je laadt daarmee de condensator op zodat deze voldoende spanning heeft voor het koppelen.

Daarnaast kan het helpen de schakelaar ongeveer op de bridge te houden tijdens een koppelpoging.

Kan je de schakelaar nog resetten?

Kies je in de app wel de "Friends of Hue"optie om toe te voegen in plaats van een Hue schakelaar? (vast wel)

Is er een speciale pair modus die je moet activeren op de schakelaar door bijvoorbeeld 2 knoppen gelijktijdig in te drukken?
Bedankt voor het meedenken. _/-\o_
Het is een Friends of Hue schakelaar op piëzo, en naast de bridge houden heeft niet geholpen.
Ik heb idd de Friends of Hue optie gekozen, als lamp vind hij ook niets.
Er zit geen reset op deze schakelaars.
Nadat hij is herkend door de bridge moet je twee knoppen tegelijk indrukken, maar zover kom ik niet.
Een Friends of Hue schakelaar heeft geen code helaas zoals bij een lamp.
Ik heb inmiddels 10 van deze schakelaars aangesloten, maar deze wil dus niet.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar het omschakelen naar Hue verlichting en ik wil dus ook deze Busch-Jaeger schakelaars, omdat deze niet ingebouwd hoeven worden. Ik heb ik huis nog opbouwstopcontacten en juist met deze schakelaars kan ik ze overal plaatsen waar ik wil, zonder het halve huis te moeten verbouwen of met enige regelmaat batterijen vervangen. Ik heb wel gelezen dat deze alleen werken met de V2 Bridge, de vierkante versie, maar de nieuwere versie bridge heeft weer afgeronde hoeken. Nu vraag ik mij dus af of deze schakelaars wel werken met de nieuwere bridge.

Is jouw bridge een v2 of een up-to-date V1? Als dat laatste het geval is, dan zou dat de reden kunnen zijn dat de schakelaars niet werken. (volgens informatie bij Beaumotica en Busch-Jaeger zelf.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• rverboom
thunder8 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:19:
Ik ben zelf ook aan het kijken naar het omschakelen naar Hue verlichting en ik wil dus ook deze Busch-Jaeger schakelaars, omdat deze niet ingebouwd hoeven worden. Ik heb ik huis nog opbouwstopcontacten en juist met deze schakelaars kan ik ze overal plaatsen waar ik wil, zonder het halve huis te moeten verbouwen of met enige regelmaat batterijen vervangen. Ik heb wel gelezen dat deze alleen werken met de V2 Bridge, de vierkante versie, maar de nieuwere versie bridge heeft weer afgeronde hoeken. Nu vraag ik mij dus af of deze schakelaars wel werken met de nieuwere bridge.

Is jouw bridge een v2 of een up-to-date V1? Als dat laatste het geval is, dan zou dat de reden kunnen zijn dat de schakelaars niet werken. (volgens informatie bij Beaumotica en Busch-Jaeger zelf.
Het is de V2 bridge, met de ronde hoeken.
Ik heb 10 Busch Jaeger Friends schakelaars aan twee bridges, maar deze nieuwe wordt niet herkend.
Het werkt prima, alleen deze 11de niet...
De nieuwe schakelaar heeft een ander type nummer, maar weet niet of dit de reden is dat deze niet werkt.

• rverboom
Ik had een support request gedaan bij Philips, en dit is hun antwoord:

1 Schoon uw bridge op via instellingen > bridge > informatie > opschonen.
2 Verander Zigbee channel (onder instellingen > bridge > bridge info/bridge settings).
3 Haal de stroom voor 30 seconden van zowel uw bridge als uw router af, en sluit beide daarna weer aan om te zien of het internet lampje dan aan gaat.
4 Probeer de bridge op een andere poort van uw router aan te sluiten.
5 Gebruik een andere ethernet kabel (zorg er ook voor dat de kabel in de LAN outlet zit en niet in de WAN).
6 Controleer of uw bridge en telefoon op hetzelfde netwerk aangesloten zijn (dus beide op uw wifi, niet op uw mobiele netwerk).
7 Controleer of de bridge in uw DHCP lijst wordt gevonden. Dit doet u door uw browser te openen en uw IP adres in te typen, en in te loggen op uw router. Als de bridge niet in de DHCP lijst wordt gevonden kan het een router probleem zijn.
8 Reset de bridge. Aan de onderkant van de bridge zit een kleine resetknop die u in kunt drukken met iets kleins zoals een paperclip.

Indien de schakelaar nog steeds niet wordt herkend, neem dan contact op met Busch-Jaeger.

1, 2, 3, 8 reeds gedaan
4, 5, 6, 7 zijn voornamelijk relevant als je de bridge niet kan vinden
Ik ga het allemaal nogmaals doen maar ik verwacht geen wonderen.

• thunder8
  • Nu online

thunder8

rverboom schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Het is de V2 bridge, met de ronde hoeken.
Ik heb 10 Busch Jaeger Friends schakelaars aan twee bridges, maar deze nieuwe wordt niet herkend.
Het werkt prima, alleen deze 11de niet...
De nieuwe schakelaar heeft een ander type nummer, maar weet niet of dit de reden is dat deze niet werkt.
Ben benieuwd, heb paar uur geleden toch maar besloten om de gok te wagen en 1 schakelaar te kopen en 4 Hue Iris lampen met de bridge. Als het goed is morgenavond of uiterlijk woensdagavond alles binnen en dan maar prutsen hiermee. Mijn huidige 4 lampen in de woonkamer zijn een goedkoop alternatief voor die eerste Philips living lights. Die werken nog met IR, maar schakelen naar een andere kleur als ik de TV uit of aan zet. Daar ben ik klaar mee en wil alles in Homekit aansturen. Van het weekend 4 smart-stekkers gekocht en 1 is al actief, anderen moet ik nog even een doel voor zoeken. :)

• thunder8
  • Nu online

thunder8

Lampen en schakelaar zijn intussen binnen. Gisteren alles geïnstalleerd. In het begin kreeg ik de schakelaar van Busch Jaeger niet aan de slag, maar het juiste indrukken werkte pas, nadat ik de schakelaar echt in elkaar gezet had, met de kapjes en al. Daarna werkte het bij mij wel. Heb mijn schakelaar bij Elektromat gekocht. Ben helemaal happy want deze lampen zijn zoveel beter dan wat ik had en met stem bedienen of via de schakelaar is heerlijk. Licht van de Hue Iris lampen is goed, hoef ze niet eens maximaal te zetten voor meer licht dan de vorige 4 led-lampen die ik had en er op leken. En dat terwijl de Iris de helft op max verbruikt dan die lampen die ik had. :)

Nu alleen nog een leuke plek vinden waar ik mijn Hue Bridge vast kan plakken en welke dubbelzijdige tape te gebruiken, vanwege de kleine voetjes.

• rverboom
Kleine update
Ik ben vandaag teruggebeld door Philips of mijn probleem reeds opgelost is, wat ik best wel klantvriendelijk vind.
Vervolgens heb ik Busch Jaeger gebeld en via e-mail de case informatie eb de versienummers opgestuurd.
Nog geen oplossing maar wordt vervolgd.

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Wat voor lamp heb je op de bridge zitten?

• rverboom
Een Hue Aurelle Panel, mooi product!

• rverboom
Ik ben zojuist gebeld door Busch Jaeger, en ze bevestigen dat er een productiefout zit in deze serie. Ik kan de schakelaar terugsturen naar de leverancier voor een refund. Onbekend wanneer het probleem is opgelost. Ik heb om e-mail bevestiging gevraagd en zal deze posten als hij binnen is.

• rverboom
rverboom schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:04:
Ik ben zojuist gebeld door Busch Jaeger, en ze bevestigen dat er een productiefout zit in deze serie. Ik kan de schakelaar terugsturen naar de leverancier voor een refund. Onbekend wanneer het probleem is opgelost. Ik heb om e-mail bevestiging gevraagd en zal deze posten als hij binnen is.
Dit is de reactie van BJ:

Wij betreuren dat uw Busch-Jaeger Friends of Hue schakelaar niet naar behoren functioneert.
De oorzaak van dit probleem wordt momenteel door ons onderzocht.

Voor nu kunt u de Friends of Hue schakelaar retourneren/omwisselen bij uw leverancier.
(ons retour proces loopt altijd via de toeleverancier, bij vragen over de afhandeling kan de toeleverancier contact opnemen met hun ABB account manager).

Verder willen wij u bedanken voor uw onderzoek/inzet naar het probleem en mocht u verder nog vragen hebben dan horen wij het graag.

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Het zigbee green energy gedeelte is van enOcean. Kan je het typenummers hiervan terugvinden? De Hue versie verbind altijd op hetzelfde kanaal. Echter bij de andere versie die beschikbaar is kan je het kanaal kiezen. Mogelijk dat er een verkeerde module in terecht is gekomen. Staat het typenummer vermeld?

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb 6 schakelaars van Friends of Hue van Busch Jaeger zonder problemen gekoppeld aan de Philips Hue Bridge.

Laatst 2 schakelaars bijbesteld, en met geen mogelijkheid te koppelen.
Het typenummer komt overeen met het typenummer van de topicstarter, dus er lijkt inderdaad iets mis te gaan met een bepaalde serie.

Maar je leest er nergens iets over, behalve in dit topic!

Oude switch die wel werkt: 224907L138
Nieuwe switch die niet werkt: 225007L508

Het Nederlandse Provider Forum

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wolf87 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:14:
Het zigbee green energy gedeelte is van enOcean. Kan je het typenummers hiervan terugvinden? De Hue versie verbind altijd op hetzelfde kanaal. Echter bij de andere versie die beschikbaar is kan je het kanaal kiezen. Mogelijk dat er een verkeerde module in terecht is gekomen. Staat het typenummer vermeld?
Onder de sticker van Busch Jaeger zie ik dit:
Model PTM215B
S3221-A215-7 DD

Het Nederlandse Provider Forum

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee