Toon posts:

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• jjorissen
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-04 21:37
Hallo, ik heb een vraag.
We hebben hier 3 philips hue bloom lampen, en 1 hue led strip. Deze werken al een aantal jaren zonder problemen samen met de philips hue app op android. Maar ik heb nu een iphone, en als ik daar in de philips hue app de lampen wil detecteren/connecteren, blijft hij maar zoeken zonder iets te vinden.
Ik heb geen hue bridge, de connectie gebeurt dus puur via bluetooth.
Enig idee hoe ik dit op iphone ook aan het werk krijg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
jjorissen schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:52:
Hallo, ik heb een vraag.
We hebben hier 3 philips hue bloom lampen, en 1 hue led strip. Deze werken al een aantal jaren zonder problemen samen met de philips hue app op android. Maar ik heb nu een iphone, en als ik daar in de philips hue app de lampen wil detecteren/connecteren, blijft hij maar zoeken zonder iets te vinden.
Ik heb geen hue bridge, de connectie gebeurt dus puur via bluetooth.
Enig idee hoe ik dit op iphone ook aan het werk krijg?
Ze zijn maar kort zichtbaar als te koppelen via Bluetooth. Ben niet bekend met de bloom, maar ik vermoed dat je ze even van de stroom moet afhalen en weer aanzetten, dan zijn ze een paar minuten vindbaar met je telefoon om te koppelen.

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Hier ook maar een vraag posten. In de keuken heb ik nu een IKEA Termosfar hangen, wat gewoon mooi staat daar:

Nu wil ik verder gaan met "verhue-en" van mijn huis maar in de Termosfar kunnen geen Hue GU10 lampjes helaas (is een halogeenspot nu met een GU4 12 Volt aansluiting). Nu zou ik graag een Hue- én Homekit compatible dimmer er op aan willen sluiten maar ik kan niks vinden. Wel veel Hue-compatible, maar ik heb echt Apple Homekit (of Matter) nodig. Bestaan deze dimmertrafo's met een 12V aansluiting eigenlijk wel?

Anders ben ik op zoek naar een vergelijkbaar armatuur geschikt voor Philips Hue Gu10 lampen. Dus met spotjes aan spandraad. Kan ik ook niks van vinden. Dus als iemand weet wat daar op lijkt, hoor ik het graag!

This title is for sale, please send me a PM

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 16:44
Zolang jij een Hue Bridge 2.0 gebruikt (het vierkante model) kan je Hue compatible zaken ook via HomeKit aansturen. Zoek a.u.b. eerst eens uit of je huidige armatuur en lampjes te dimmen zijn, zo ja dan is er vast een Hue compatible dimmer te vinden: https://www.robbshop.nl/s...ing/slimme-dimmers/zigbee (even 'werkt met Hue' aanvinken in de filters).

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 17:35
the-body schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:00:
Hier ook maar een vraag posten. In de keuken heb ik nu een IKEA Termosfar hangen, wat gewoon mooi staat daar:

[Afbeelding]

Nu wil ik verder gaan met "verhue-en" van mijn huis maar in de Termosfar kunnen geen Hue GU10 lampjes helaas (is een halogeenspot nu met een GU4 12 Volt aansluiting). Nu zou ik graag een Hue- én Homekit compatible dimmer er op aan willen sluiten maar ik kan niks vinden. Wel veel Hue-compatible, maar ik heb echt Apple Homekit (of Matter) nodig. Bestaan deze dimmertrafo's met een 12V aansluiting eigenlijk wel?

Anders ben ik op zoek naar een vergelijkbaar armatuur geschikt voor Philips Hue Gu10 lampen. Dus met spotjes aan spandraad. Kan ik ook niks van vinden. Dus als iemand weet wat daar op lijkt, hoor ik het graag!
Dit misschien?
https://www.ledstripxl.nl...led-strip-controller.html

Volgens de specs compatible met HUE en Homekit.
Het is alleen een driver, er zit geen trafo in. Je moet hem dus zelf met 12v voeden. (Dat zal niet lukken met de bestaande trafo omdat daar waarschijnlijk wisselspanning uit komt.)

Spandraad systemen voor GU10 lampen bestaan niet omdat het best wel gevaarlijk kan zijn om 230v op die draden te zetten ;)

• remmuz
Archer_VC10 schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:01:
Zolang jij een Hue Bridge 2.0 gebruikt (het vierkante model) kan je Hue compatible zaken ook via HomeKit aansturen.
Hoe doe je dat dan? Ik heb genoeg lampen in huis die wel aan Hue gekoppeld zijn maar niet Homekit compatible zijn. Die zie ik dus niet terug in de woning app en ik kan er ook geen scenes en automatiseringen mee maken.

• Archer_VC10
remmuz schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:11:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik heb genoeg lampen in huis die wel aan Hue gekoppeld zijn maar niet Homekit compatible zijn. Die zie ik dus niet terug in de woning app en ik kan er ook geen scenes en automatiseringen mee maken.
Goede vraag... ik realiseer me dat ik alleen Hue lampen die blijkbaar HomeKit compatible zijn op mijn Bridge heb zitten (het zijn er niet heel veel) dus dat gaat bij mij automatisch goed. Ik had het idee dat de Bridge de 'vertaalslag' leverde van je telefoon of ander Apple apparaat naar de Hue spullen voor HomeKit doeleinden. Wellicht heb ik dat fout.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:11
Apple is er streng voor de toelating tot Homekit: de devices moeten te updaten zijn via de Bridge. Anders komen ze niet op Homekit. Ik had een aantal Osram stopcontacten die redelijk werkten met Philips. Omdat ze echter een eigen bridge hadden voor updates (die ik niet had) kwamen ze niet in Homekit.

• barry142
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-06 07:47
remmuz schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:11:
[...]

Je kan met bijvoorbeeld een raspberry pi homebridge draaien. Zo kun je niet 'ondersteunde' Homekit lampen of accessoires toch compatibel maken met Apple Homekit.

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 14:49
@the-body ik heb soortgelijke IKEA lampen via een slimme stekker van Hue aangesloten. Die komt gegarandeerd in HomeKit. Je kan ze alleen niet dimmen.

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Helaas is Hue-compatibel geen garantie voor Homekit-compatibel, dit heb ik al eerder gemerkt met een Zigbee dimmer van Ecodim. En aangezien ik veel bedien met mijn stem is dat wel noodzakelijk voor mij. Ook is dimmen een noodzaak voor deze lampen, dus een slimme stekker wordt hem ook niet. Ook heb ik bewust gekozen voor zo min mogelijk apparaten, dus geen extra Homebridge/Homey of zoiets. Alhoewel Homey wel interessant maar ook duur blijft..

@remmuz , bedankt! Ik ga hem bestellen en kijken of ik er verder mee kom. Ik ben benieuwd!

EDIT: ondanks dat de genoemde website stelt dat hij Homekit compatibel is is hij dat niet. Jammer, fout op de website! Verder zoeken maar weer.

[Voor 11% gewijzigd door the-body op 17-04-2023 15:20]

• Rallye
Alle echte Hue devices, dus ook de stopcontacten, zijn te updaten via de Bridge en dus Homekit compatible. Als je mixt met niet-Hue spullen wordt het anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
@Rallye @the-body Producten moeten door Apple gecertificeerd worden voordat ze officiele Homekit-ondersteuning krijgen. Het klopt dat één van de eisen is dat het apparaat updates moet kunnen doen.

In het geval van een randapparaat dat door een andere apparaat wordt aangestuurd, zoals het geval is bij een Zigbee-lamp die door een Zigbee bridge wordt aangestuurd, geldt dat de combinatie van bridge + randapparaat gecertificeerd moet worden.

En daar zit het 'm in: Philips gaat écht niet betalen voor certificering met alle IKEA lampen. Of een dimmer van Ecodim. Evengoed gaat IKEA daar niet voor betalen, dat kost ze al genoeg met hun eigen hub.

Daarom werkt het niet bij Homekit. Technisch staat er niks in de weg. Alleen de certificering gaat geld kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jjorissen
  • Laatst online: 19-04 21:37
BGFG schreef op zondag 16 april 2023 @ 11:47:
[...]

Ze zijn maar kort zichtbaar als te koppelen via Bluetooth. Ben niet bekend met de bloom, maar ik vermoed dat je ze even van de stroom moet afhalen en weer aanzetten, dan zijn ze een paar minuten vindbaar met je telefoon om te koppelen.
Bedankt! Na nog een paar keer proberen met ze compleet van de stroom af te halen (stekkerdoos schakelaar uit- en aanzetten was blijkbaar niet genoeg), is het uiteindelijk gelukt om ze allemaal te connecteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 09:31
Zodra de Hue bridge de nieuwe Matter standaard ondersteunt, en je je bridge via die standaard koppelt aan Homekit, dan worden 3rd party wél zichtbaar binnen Homekit. Signify heeft de uitrol van Matter alleen tot onbepaalde tijd uitgesteld omdat andere partijen ook op zich laten wachten...

• the-body
  • Niet online

the-body

qroy schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:43:
Zodra de Hue bridge de nieuwe Matter standaard ondersteunt, en je je bridge via die standaard koppelt aan Homekit, dan worden 3rd party wél zichtbaar binnen Homekit. Signify heeft de uitrol van Matter alleen tot onbepaalde tijd uitgesteld omdat andere partijen ook op zich laten wachten...
Dat zou heel mooi nieuws zijn. Heb je ook een bron waar dit wordt vermeld? Zoals ik je lees worden ook apparaten die wel Hue-compatibel zijn maar geen matter ondersteunen dan ook via de Hue bridge in Homekit getoond?

[Voor 13% gewijzigd door the-body op 18-04-2023 16:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
the-body schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:49:
[...]

Dat zou heel mooi nieuws zijn. Heb je ook een bron waar dit wordt vermeld? Zoals ik je lees worden ook apparaten die wel Hue-compatibel zijn maar geen matter ondersteunen dan ook via de Hue bridge in Homekit getoond?
Ik heb in december getest met de beta firmware voor de bridge met Matter ondersteuning.
Dat was een drama;

Lampen en accesoires zonder Homekit ondersteuning werden zichtbaar in de Woning app, dus so far, so good.
Maar
- kamers waren verdwenen. Lampen moest ik opnieuw toewijzen aan de kamers in Woning.
Lastig, want: Alle lampen waren hernoemd naar Matter Accessory xx
- scenes waren weg en moest ik opnieuw maken in Woning
- De dimmer switches stonden ieder 4 keer in Woning (1 keer voor elke knop, en ook elke knop was hernoemd naar Matter Accesory...)
Uiteindelijk de bridge en Homekit gereset en opnieuw begonnen.

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 12:05
Ik heb nu in de gang en overloop een 3-tal gu10 HUE spotjes hangen. Ik wil deze graag gaan koppelen met de sensor zodat je eigenlijk de knop niet meer hoeft te gebruiken. Ik ben benieuwd naar jullie plekken voor de sensoren. Ik heb er momenteel 2 liggen en zit te denken aan de gang op de grond onder de verwarming, dan zie je het ding niet en kan die wel goed de beweging meten. Voor de overloop denk ik aan het plafond zodat die ook al de beweging van beneden naar boven kan meten.

Waar hebben jullie de sensoren geplaatst?

• remmuz
assn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:26:

Ik heb ze bij mij weer weggehaald. Vond het niet prettig. Ik wil b.v. ook wel eens dat het licht niet aan gaat als ik langs kom omdat ik niemand wakker wil maken.
Het reageerde ook wel eens niet, of te laat, of het licht bleef te lang branden naar mijn smaak.
Op een gegeven moment was ik het zat en heb ik ze weggehaald.
Hier in huis werkt een schakelaar gewoon beter maar dat kan natuurlijk anders zijn als je (jonge) huisgenoten hebt die vaak vergeten het licht uit te doen.

Ik merkte ook steeds vaker dat ik probeerde iets te automatiseren omdat het kon en niet omdat het nou zo handig was.

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 16:26
Ik heb sensoren aan de lamp gehangen. (Stalen lamp, met magneetje). Sensor kijkt naar beneden. Werkt wel. Nadeel is dat hij de katten ook ziet. Beter zou t zijn als ik m zo zou hangen dat alleen boven kniehoogte kijkt, dan ziet hij de katten niet.

Op zolder heb ik m in de hoek v plafond gehangen, zo kijkt hij ook trappenhuis in. Met zo'n 3d geprinte houder

Vanaf 23u heb ik t licht veel minder fel ingesteld. Dat werkt prima. Zelfde op de wc.

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:21
Ik heb nu in de gang en overloop een 3-tal gu10 HUE spotjes hangen. Ik wil deze graag gaan koppelen met de sensor zodat je eigenlijk de knop niet meer hoeft te gebruiken. Ik ben benieuwd naar jullie plekken voor de sensoren. Ik heb er momenteel 2 liggen en zit te denken aan de gang op de grond onder de verwarming, dan zie je het ding niet en kan die wel goed de beweging meten. Voor de overloop denk ik aan het plafond zodat die ook al de beweging van beneden naar boven kan meten.

Met de sensor op de grond onder de verwarming wordt de detectiehoek wel heel erg beperkt denk ik. Ik zou hem persoonlijk aan het plafond hangen. Dat werkt bij ons probleemloos.

• assn
Jos-P schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:54:
[...]

Met de sensor op de grond onder de verwarming wordt de detectiehoek wel heel erg beperkt denk ik. Ik zou hem persoonlijk aan het plafond hangen. Dat werkt bij ons probleemloos.
Ook voor in de gang? Heb je dan ook nog de schakelaars in gebruik?
Misschien inderdaad gewoon aan het plafond ergens plakken.

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 16:58
<knip> We reageren behulpzaam of we reageren niet. Kan iets echt niet, maak dan een TR

[Voor 72% gewijzigd door septillion op 20-04-2023 10:00]

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:42

Ik heb twee sensors in huis staan. Eentje in de hal op de verdeler van de vloerverwarming en eentje in de badkamer. Een derde sensor wil ik in de keuken ophangen, die moet de lampen aan doen op basis van lichtsterkte en geen beweging.

Alle sensors staan dus gewoon in het zicht zodat ze het beste werken. Ik stoor me er niet aan.

Op de benedenverdieping heb ik alle schakelaars weggehaald of vervangen voor stopcontacten en ik heb ze nog geen seconde gemist.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:21
assn schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:11:
Ook voor in de gang? Heb je dan ook nog de schakelaars in gebruik?
Misschien inderdaad gewoon aan het plafond ergens plakken.
Ja, ook voor in de gang. De schakelaar zit er nog wel, maar wordt nooit gebruikt. Bij calamiteiten kan ik de schakelaar 2x uit- inschakelen en gaat de lamp op 100% branden.

[Voor 13% gewijzigd door septillion op 20-04-2023 10:03. Reden: quote fix]

• GerSch_
  • Laatst online: 10-05 08:37
Beste lezers,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met het verbouwen van ons huis en moet een keuze maken welke spots in de woonkeuken geplaatst gaan worden.

Opstelling: Uitbouw met 2 x 3 spots achter elkaar. In de uitbouw en deels in het bestaande deel van het huis staat de keuken tegen de muur. Hierboven komen nog 4 spots. Om e.a. in te schakelen hebben we gekozen om op verschillende plaatsen de boel aan en uit te kunnen schakelen, echter is tijdens de aanleg hier niet echt goed over nagedacht en ben ik genoodzaakt om dit slimmer te laten schakelen met behulp van Philips Hue spots.

Dus 10 spots, via Hue. Vraag is nu, kan ik 2x een zigbee ecodim.07 dimmer gebruiken die als een soort hoteldimschakeling de 4 spots boven de keuken bediend? Ik zie overal namelijk dat de zwarte draad die naar de lampen lopen gekoppeld moet zijn aan de ecodim.07. Kan iemand mij hierin wat hulp bieden?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
GerSch_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:14:
Beste lezers,

Ik heb een vraag. Ik ben bezig met het verbouwen van ons huis en moet een keuze maken welke spots in de woonkeuken geplaatst gaan worden.

Opstelling: Uitbouw met 2 x 3 spots achter elkaar. In de uitbouw en deels in het bestaande deel van het huis staat de keuken tegen de muur. Hierboven komen nog 4 spots. Om e.a. in te schakelen hebben we gekozen om op verschillende plaatsen de boel aan en uit te kunnen schakelen, echter is tijdens de aanleg hier niet echt goed over nagedacht en ben ik genoodzaakt om dit slimmer te laten schakelen met behulp van Philips Hue spots.

Dus 10 spots, via Hue. Vraag is nu, kan ik 2x een zigbee ecodim.07 dimmer gebruiken die als een soort hoteldimschakeling de 4 spots boven de keuken bediend? Ik zie overal namelijk dat de zwarte draad die naar de lampen lopen gekoppeld moet zijn aan de ecodim.07. Kan iemand mij hierin wat hulp bieden?
Fysieke dimmers zijn alleen geschikt voor domme lampen, wanneer je Hue lampen op een fysieke dimmer aansluit is de kans groot dat je de lampen sloopt.

Als je Hue GU10 plaatst, heb je geen fysieke dimmers nodig, maar knoppen die de Hue lampen kunnen besturen. Al eens gekeken naar de FriendsOfHue knoppen? Voor meeste merken/series is er wel een optie beschikbaar.

Gallery V&A

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 20:16
The Evil Brain schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:51:
Hoi, vraagje over het Perifo railsysteem:

Wij gaan een U-vorm maken aan het plafond.
Dat betekent dus de plafondvoeding met 2 lichtpunten in het midden, vervolgens een stuk rail aan beide kanten, een hoekconnector aan beide kanten, en dan nog een stuk rail.
Vraag: moeten we de interne of externe hoekconnector hebben?
Dit is niet duidelijk van de handleiding op de Philips Hue site, want het hangt af of de voeding aan beide kanten plus/min aan de binnen- en buitenkant heeft (situatie A op de schets), of dat plus en min gespiegeld zit aan de linker- en rechterkant van de voeding (situatie B ).
In situatie A moet ik 2x dezelfde connector hebben, vraag is dan of het uitmaakt of dat interne of externe connector is?
In situatie B moet in een interne en een externe connector hebben.
Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]
Om maar even antwoord te geven op mijn eigen vraag over hoe je erachter komt of je een interne of externe hoekconnector nodig hebt voor het Perifo railsysteem:

Alle rails, connectoren en de plafondvoeding hebben een “A” een “B” kant. De A kant van een rail past alleen op de B kant van een connector. Daarmee kun je voor een U dus de volgende tekening maken:

Voor deze U-vorm heb je dus 2x dezelfde hoekconnector nodig. Of dit dan interne of externe connector is maakt niet uit, want je kunt het startpunt (de plafondvoeding) zo draaien dat het past.

Inmiddels hangen de Perifo rails met 2x spot en 2x hanglamp nu een maandje in de nieuwe keuken (zie The Evil Brain in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3") en we zijn erg tevreden: mooie lampen, mooi licht en makkelijk te integreren met de andere Hue lampen en schakelaars.

• GerSch_
BiG-GuY schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:37:
[...]

Fysieke dimmers zijn alleen geschikt voor domme lampen, wanneer je Hue lampen op een fysieke dimmer aansluit is de kans groot dat je de lampen sloopt.

Als je Hue GU10 plaatst, heb je geen fysieke dimmers nodig, maar knoppen die de Hue lampen kunnen besturen. Al eens gekeken naar de FriendsOfHue knoppen? Voor meeste merken/series is er wel een optie beschikbaar.
De Hue GU10 spots wil ik inderdaad gaan gebruiken. Bijv. een Philips Hue Wall Switch kan mij al op weg helpen?

• assn
GerSch_ schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:11:
[...]

De Hue GU10 spots wil ik inderdaad gaan gebruiken. Bijv. een Philips Hue Wall Switch kan mij al op weg helpen?
Inderdaad een Philips Hue Wall Switch of je kan er voor kiezen om Hue Wall module achter 'gewone' schakelaars te plaatsen. Het advies is om dan dubbele impulsdrukkers te nemen omdat je dan de meeste functionaliteit kan toevoegen. Zoals Dimmen, aan/uit en scenes er aan koppelen.

• GerSch_
assn schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:16:
[...]

Inderdaad een Philips Hue Wall Switch of je kan er voor kiezen om Hue Wall module achter 'gewone' schakelaars te plaatsen. Het advies is om dan dubbele impulsdrukkers te nemen omdat je dan de meeste functionaliteit kan toevoegen. Zoals Dimmen, aan/uit en scenes er aan koppelen.
https://www.sandervunderi...4FiKICig9bnMaAkWvEALw_wcB Die zou bijvoorbeeld kunnen? In combinatie met een https://www.philips-hue.c...dule-2-pack/8719514318021? Is het echt zo simpel?

• assn
Yes, zo simpel. Met behulp van de iConnect Hue van je bijzonder veel instellen.

• jwhoogervorst
@the-body zou je mij je ervaring willen delen?
Mogelijk is dat voor mij óók een oplossing. Al zou ik wel even moeten kijken of mijn huidige OSRAM 12V LED-lampen dimbaar zijn.

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:58
Is er een mogelijkheid met een afstandsbediening oid om 3 verschillende lampen te kunnen dimmen? Ik zit te overwegen om voor 3 lampen een dimmer te plaatsen maar als ik dit via een Philips hue oplossing kan doen is dat ook prima. Ik weet dat ik dit via een app op m'n telefoon prima kan inregelen maar ik wil ook een fysieke oplossing of moet ik dan 3x een dimmer switch gaan toepassen?

• BGFG
Agostino schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:01:
Is er een mogelijkheid met een afstandsbediening oid om 3 verschillende lampen te kunnen dimmen? Ik zit te overwegen om voor 3 lampen een dimmer te plaatsen maar als ik dit via een Philips hue oplossing kan doen is dat ook prima. Ik weet dat ik dit via een app op m'n telefoon prima kan inregelen maar ik wil ook een fysieke oplossing of moet ik dan 3x een dimmer switch gaan toepassen?
Nee hoor, als het allemaal hue lampen zijn kun je ze koppelen aan 1 switch :)

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:58
BGFG schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:46:
[...]

Nee hoor, als het allemaal hue lampen zijn kun je ze koppelen aan 1 switch :)
Kun je ze dan wel afzonderlijk van elkaar dimmen?

Stel:
1: keukenverlichting (railsysteem 4 spots)
2: eettafel verlichting (aantal losse filament bollen)
3: plafondlamp tv hoek (plafondlamp)

• BGFG
Agostino schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:52:
[...]

Kun je ze dan wel afzonderlijk van elkaar dimmen?

Stel:
1: keukenverlichting (railsysteem 4 spots)
2: eettafel verlichting (aantal losse filament bollen)
3: plafondlamp tv hoek (plafondlamp)
Wel alle drie tegelijk, maar niet onderling verschillend, je zou wel kunnen proberen scènes te maken, met verschillende levels voor de verschillende lampen, dan kun je met 1 switch door die scènes “bladeren”

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:28
Ik heb vandaag de trådfri styrbar gehaald en die nu net via touchlink weten te koppelen aan de bridge en m'n lampen. Op zich werkt dat nu goed, alleen lijk ik geen scènes te kunnen cyclen via de remote. Dat zou wel balen zijn, want dat is eigenlijk precies waar ik hem voor wil gebruiken. Is dit bij anderen wel gelukt, of kan dat niet via touchlink?

• the-body
  • Niet online

the-body

jwhoogervorst schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:35:
@the-body zou je mij je ervaring willen delen?
Mogelijk is dat voor mij óók een oplossing. Al zou ik wel even moeten kijken of mijn huidige OSRAM 12V LED-lampen dimbaar zijn.
Welk ervaring bedoel je?

• BGFG
Zinloos1 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:27:
Ik heb vandaag de trådfri styrbar gehaald en die nu net via touchlink weten te koppelen aan de bridge en m'n lampen. Op zich werkt dat nu goed, alleen lijk ik geen scènes te kunnen cyclen via de remote. Dat zou wel balen zijn, want dat is eigenlijk precies waar ik hem voor wil gebruiken. Is dit bij anderen wel gelukt, of kan dat niet via touchlink?
Ik vraag me af of dat überhaupt wel kan met de styrbar. Zie geen knop voor scène toggle, alleen aan/uit en dimmen toch?

• Zinloos1
BGFG schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:26:
[...]

Ik vraag me af of dat überhaupt wel kan met de styrbar. Zie geen knop voor scène toggle, alleen aan/uit en dimmen toch?
Links en rechts op de button zie ik twee pijlen. In de winkel kon die gebruikt worden om scènes te wisselen.

#

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remmuz
Zinloos1 schreef op maandag 24 april 2023 @ 07:34:
[...]

Links en rechts op de button zie ik twee pijlen. In de winkel kon die gebruikt worden om scènes te wisselen.

[Afbeelding]#
In de winkel gebruiken ze waarschijnlijk een Tradfri bridge en niet een Hue bridge. Dat zou wel eens verschil kunnen maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BGFG
remmuz schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:44:
[...]

In de winkel gebruiken ze waarschijnlijk een Tradfri bridge en niet een Hue bridge. Dat zou wel eens verschil kunnen maken.
Dat zou ook goed kunnen. Die Ikea switches kun je ook niet programmeren met de hue app of hue essentials. Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom @Zinloos1 geen hue switch koopt. Kost toch iets van €20,-? Die kun je met hue essentials in ieder geval prima configureren, ook met toggle tussen scènes.

• jwhoogervorst
the-body schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:54:
[...]

Welk ervaring bedoel je?
Precies wat je in je edit zegt. Waarvoor dank!

• Zinloos1
BGFG schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:26:
[...]

Dat zou ook goed kunnen. Die Ikea switches kun je ook niet programmeren met de hue app of hue essentials. Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom @Zinloos1 geen hue switch koopt. Kost toch iets van €20,-? Die kun je met hue essentials in ieder geval prima configureren, ook met toggle tussen scènes.
Ah ja, het gaat mij niet om het geld, haha.
Ik vind de knoppen die Hue maakt persoonlijk oerlelijk.
Ronde bakjes in mijn huis ben ik niet zo'n fan van.
Alleen de smart-knop heeft nog wel wat, maar zoals ik het begrijp kan je daar dan precies weer geen scenes mee instellen.

Wellicht toch maar richting de belachelijke prijzen van Jung...
Overigens nu aan het kijken of het misschien toch te doen is via Home Assistant.

• floatingwatcher
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-05 11:45
Hi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de Hue Sync TV-app op voor Samsung Smart TV's.
Recent heb ik een nieuwe Samsung TV gekocht (55QN85B, 2022 editie), in de hoop dat ik deze app kon downloaden.
Helaas is de Hue Sync TV-app niet zichtbaar in de appstore op de TV en kan ik hem niet downloaden.

Signify en Samsung hebben het over comptabiliteit met bijna alle 2022-toestellen, maar op mijn televisie lijkt het dus niet te werken.

Heeft een van jullie hier ervaringen mee of tips voor?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 15:47
Ff vreselijk baal momentje. Ik moet even wat doen achter mijn bureau en stoot per ongeluk tegen de connector van mijn 3m led strip die om het bureau zit. Bam, licht uit. Kabeltje hing wat los dus ik dacht, kwestie van er weer indrukken. Maar helaas is de hele led strip dood. Toch zit het kabeltje wel stevig in dat kleine witte kasje, het is ook niet zo dat het heel slap is. Als ik in de app kijk dan zie ik helaas wel dat de LED strip niet bereikbaar is. Die zal denk ik helaas geen stroom krijgen?

Iemand enig idee of wellicht dat je iets kan zien? Ik hoop dat de fotos duidelijk genoeg zijn. In geval de connector bijv. wel te ver is omgebogen, kan je makkelijk zo'n nieuw los kabeltje kopen en monteren? Dus die vanuit de ledstrip dat kleine kasje in gaat? Alvast bedankt!

[Voor 3% gewijzigd door Juancho op 02-05-2023 11:59]

Volvo XC40 P8 (MY20)| Software versie 2.6 | Android 10 | 20" | Warmtepomp

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:47
@Juancho Ik zie een stekker met 6 gaatjes en jouw tweede foto maar 5 pennetjes.
Het lijkt er op dat helemaal rechts iets niet klopt (op de tweede foto)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Een korte Hue vraag, waarvan ik me bijna niet kan voorstellen dat het niet kan:

Kun je ergens de irritant "veiligheids"feature uitschakelen dat een lamp op volle sterkte gaat branden als deze binnen een bepaald tijdsbestek aan/uit en weer aan wordt gezet?

Tot nu toe gebruikte ik Yeelight lampen, en daarbij was de reset procedure 3x heel rap achter elkaar aan/uit schakelen. Iets wat je in de praktijk bijna nooit doet per ongeluk.

Bij twee nieuwe Hue lampjes die we hebben gekocht voor de slaapkamer lampjes heb ik ze ingesteld op 10% vermogen, want dat is prettig als nachtlampje. Echter, vriendin doet ze soms even een paar tellen aan om iets op het nachtkastje te leggen, en weer uit (met een fysieke schakelaar aan het lampje). Helaas ziet de Hue dat als stroomstoring, en schakelt de lamp de volgende keer met vol vermogen aan. Dan moet je weer de app in om hem naar 10% te zetten. Erg irritant en onnodig imho.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Kijk even bij instellingen van de lampen in de hue app, daar kan je kiezen welke status je lampen moeten hebben na uitval.

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
tlpeter schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:00:
@Juancho Ik zie een stekker met 6 gaatjes en jouw tweede foto maar 5 pennetjes.
Het lijkt er op dat helemaal rechts iets niet klopt (op de tweede foto)
Hmm nu je het zegt. Ik heb ff 2 foto's ingezoomd gemaakt, en daar zie ik volgens mij idd de schade Het rechter pinnetje is krom gebogen en valt daarom niet meer in het gaatje van de aansluiting. Dus geen stroom.Valt dit nog makkelijk op te lossen wellicht? Of wordt dat een gevalletje van zo'n nieuw wit kastje kopen?

[Voor 6% gewijzigd door Juancho op 02-05-2023 12:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:47
Juancho schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:18:
[...]

Hmm nu je het zegt. Ik heb ff 2 foto's ingezoomd gemaakt, en daar zie ik volgens mij idd de schade Het rechter pinnetje is krom gebogen en valt daarom niet meer in het gaatje van de aansluiting. Dus geen stroom.Valt dit nog makkelijk op te lossen wellicht? Of wordt dat een gevalletje van zo'n nieuw wit kastje kopen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een klein platbektangetje kun je dit misschien nog fixen. Beetje rechtbuigen en hopen dat het nog werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jwhoogervorst
May 1, 2023
Software version: 1957200040

Improved performance and reliability of the system

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Juancho
tlpeter schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Met een klein platbektangetje kun je dit misschien nog fixen. Beetje rechtbuigen en hopen dat het nog werkt.
Poeh met heel wat prutsen is het gelukt! Met het blote oog zie je dat pennetje amper, dus heb half met ingezoomde camera en wat op geluk dat rechter pinnetje iets kunnen verplaatsen en nou werkt het weer. Blij mee! Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 11:12
jwhoogervorst schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:26:
May 1, 2023
Software version: 1957200040

Improved performance and reliability of the system
ik zit inmiddels al op op 1.58.1958034010. Er zijn nergens nog release notes van te vinden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-05 17:15
Ik ga Hue Lily-spots kopen voor het verlichten van de schutting met klimop, twee bomen en wat borders. Ik kan echter nergens vinden op hoeveel afstand van elkaar ik de spotjes het beste kan plaatsen. Kan iemand me adviseren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rallye
@Jeroenneman Lopen de Hue’s nogsteeds via het lichtknopje dan? Niet handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Rallye schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:29:
@Jeroenneman Lopen de Hue’s nogsteeds via het lichtknopje dan? Niet handig.
Wat anders? Moet ik prima nachtlampjes weggooien omdat Philips een bizarre manier van reset verzonnen heeft en vervolgens nieuwe knoppen kopen én een Hue bridge?

Niet handig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:00
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:54:
[...]

Wat anders? Moet ik prima nachtlampjes weggooien omdat Philips een bizarre manier van reset verzonnen heeft en vervolgens nieuwe knoppen kopen én een Hue bridge?

Niet handig.
Slimme lampen met een analoog knopje uitschakelen is niet handig. Dus gebruik daar een Hue switch voor. Of gebruik een bridge zodat je het gedrag na 'stroomstoring' in kan stellen. Of beide, dat is helemaal handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rallye
@Jeroenneman Ik had je aanduiding “fysieke schakelaar aan het lampje” niet goed geïnterpreteerd. Blijft onhandig om ze zo aan te willen doen, maar iets begrijpelijker dat je ze laat zitten (vervangen door een kroonsteentje - cue commentaar van technici - kan natuurlijk ook). Snelste is is inderdaad de restore optie aanpassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

verzenden schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Slimme lampen met een analoog knopje uitschakelen is niet handig. Dus gebruik daar een Hue switch voor. Of gebruik een bridge zodat je het gedrag na 'stroomstoring' in kan stellen. Of beide, dat is helemaal handig.
Dus als ik het goed begrijp zit er niets anders op dan extra te dokken voor een bridge? Ik kan nu namelijk ook op de lampen met de Hue app al instellen wat ze na power loss moeten doen, maar helaas overruled dat niet het standaard gedrag na 2x power cycle binnen kort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rallye
Een Hue Bridge is wel een goed toevoeging, ja. Marktplaats staat er vol mee……

Acties:
  • +1Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
Op onze wc heb ik ook een hue white lamp achter een gewone schakelaar.
In de app heb ik ingesteld dat hij op de laatste stand weer aan moet na stroom uit val.
Die stand heb ik in de app op 30% gezet.
Dit werkt niet altijd goed, soms gaat ie op 100% aan.
Leuk als je snachts even gaat plassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Dus als ik het goed begrijp zit er niets anders op dan extra te dokken voor een bridge? Ik kan nu namelijk ook op de lampen met de Hue app al instellen wat ze na power loss moeten doen, maar helaas overruled dat niet het standaard gedrag na 2x power cycle binnen kort.
Waar zou je de bridge dan voor gebruiken? Je kunt namelijk een dimmer switch rechtstreeks met lampen pairen. Max 10 lampen dacht ik.
Werkt via zigbee.
Je hebt de bridge wel nodig voor automations en bij gebruik beweging sensor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:46

charrel

Cortisol4life..

Wally2002 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 04:12:
[...]

Waar zou je de bridge dan voor gebruiken? Je kunt namelijk een dimmer switch rechtstreeks met lampen pairen. Max 10 lampen dacht ik.
Werkt via zigbee.
Je hebt de bridge wel nodig voor automations en bij gebruik beweging sensor.
Ik kreeg mijn oude dimmer switch niet aan mijn bridge gekoppeld. Die zit nu rechtstreeks aan de lampen, werkt idd eigenlijk best goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 16:39
blackd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:43:
Even een ervaring delen met de Hue Tap Dial Switch en de montage van meer dan 1 naast elkaar.

<knip>

Wil je het kopen dan kan dat hier. Ik heb geen enkele relatie met die webshop, anders dan dat ik het idee heb aangedragen.
Ik heb zojuist de Triple versie besteld. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rallye
@Wally2002 Ik begreep dat je bij bediening via bluetooth het aan/uitgedrag na stroomonderbreking niet kan instellen - met een dimmerswitch only ook niet, zo neem ik aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wally2002
Rallye schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 17:01:
@Wally2002 Ik begreep dat je bij bediening via bluetooth het aan/uitgedrag na stroomonderbreking niet kan instellen - met een dimmerswitch only ook niet, zo neem ik aan.
Dat zou kunnen, ik bedoelde in ieder geval dat je voor de bediening niet perse een bridge nodig hebt. Maar dus mogelijk wel eenmalig om het gedrag bij stroomonderbreking in te stellen, ik kan dat hier niet verifiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Archer_VC10
Jeroenneman schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Ik weet niet of dat de enige oplossing is, maar feit is dat deze lampen bedoeld zijn om constant stroom te krijgen. Als je ze dan anders gaat gebruiken dan is het denk ik ook niet vreemd dat het niet altijd werkt zoals je wilt. Als je de schakelaars die je hebt wilt blijven gebruiken, zet daar dan een wall switch module achter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Archer_VC10 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet of dat de enige oplossing is, maar feit is dat deze lampen bedoeld zijn om constant stroom te krijgen. Als je ze dan anders gaat gebruiken dan is het denk ik ook niet vreemd dat het niet altijd werkt zoals je wilt. Als je de schakelaars die je hebt wilt blijven gebruiken, zet daar dan een wall switch module achter.
Feit is dat de Hue lampen dit blijkbaar nodig hebben. De Yeelights doen het al jaren, en daarbij is de reset procedure in ieder geval iets beter doordacht.
Een wall switch module? Is dat een aparte schakelaar die je moet omzetten? Dat lijkt me ook niet bepaald handig, gezien ik nu gewoon strakke zwarte nachtlampjes heb met een snoer en schakelaar op het snoer. Ziet er heel raar uit als je dan een losse wandschakelaar nodig hebt.

Verder wel bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat de conclusie is dat Philips simpelweg geen goede optie is voor scenario's waarin je een bestaande situatie slim wil maken. Ik zie dat Yeelight nu ook filament lampen verkoopt, en die trippen niet zodra je twee keer dan lamp binnen korte tijd aandoet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verzenden
Je hebt Hue startsets met een bridge, je hebt startsets met een dimmer switch. Jij besluit om met enkele lampjes en een app te beginnen. Om vervolgens de analoge schakelaar te gaan gebruiken. Zo is het systeem niet bedoeld, heb je niet de juiste gebruikerservaring en doet het dus niet wat je ervan verwacht.

Ik heb ook 2 bestaande bedlampjes uitgerust met hue lampen, dimmer switch ligt op het kastje, werkt prima. Is het donker, roep ik Ok Google en zet ze zo aan. Ben ik op vakantie, dan schakelt de bridge ze op gewenste tijden aan of uit.

Bij die startsets krijg je de bridge of dimmer switch praktisch gratis. Kijk anders eens op marktplaats.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:58
Jeroenneman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:41:
Verder wel bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat de conclusie is dat Philips simpelweg geen goede optie is voor scenario's waarin je een bestaande situatie slim wil maken.
Daarvoor is het een prima optie, maar jij wilt de Hue lampen blijkbaar "dom" blijven schakelen.

Slim ga je het toch nooit krijgen als je de spanning van de lampen haalt? Je kunt ze dan immers niet inschakelen met bijvoorbeeld automatiseringen, sensoren of stemcommando's. Het ontgaat me wat er slim is aan schakelen met een snoerschakelaar.

Voor wat jij er mee wilt is Hue inderdaad geen goede optie.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
-

[Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 12:06]

• Jeroenneman

Jeroenneman

SgtElPotato schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 14:52:
[...]

Nee dat zijn deze modules: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045
Je maakt daarmee je domme wandschakelaars slim (door de lampen continuestroom te geven en de schakelaar aan Hue te koppelen). Maar je hebt dan wel een bridge nodig om deze Wall Switch te kunnen aansturen.

Ik zou gewoon adviseren om het iets beter uit te denken wat je nu exact wilt. Aan de hand daarvan kun je bepalen of Hue iets is wat je wilt.
Daar heb ik een keer naar gekeken. Was ook niet zo "smart" als eerst gedacht. Blijkt een batterij in te zitten, terwijl je het in een inbouwschakelaar stopt...waar dus stroomdraden liggen. Waarom zou je in godsnaam met een batterij hannesen als er een stroomdraad achter ligt? :F

Maar soit, het zal aan mij liggen. Vooralsnog vind ik wat ik ervan zie alles behalve smart, en vooral veel net niet oplossingen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
-

[Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 12:06]

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21
Ik heb nu een tijdje de Hue Sync App op mijn oude laptop, die ik draadloos connect met mijn TV, in gebruik en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben!

Het enige nadeel is dat mijn laptop (nog) geen 4K kan miracasten naar mijn TV. Voor Mandalorian maakt dat niet uit, want dat is toch nep 4K, maar voor spul dat wel in goed 4K te krijgen is kijk ik dan liever via de apps op mijn TV.

Ook ben ik voorlopig selectief in waarvoor ik hem gebruik. Series als Seinfeld of Succession voegt het niet zoveel aan toe, maar actie series als Mandalorian en Boba Fett absoluut wel.

Op de Macbook Air M1 is de max resolutie ook niet hoog genoeg en daar komt nog bij dat de Hue Sync app daar regelmatig crasht (ligt denk ik aan mijn eigen gepriegel met custom resolutions, want daarvoor ging het wel zonder problemen). Ik denk dat als ik een goede kabel leg van mijn TV naar mijn MBA ik wel 4K content kan Hue Syncen. En anders met een kleine upgrade aan een oude desktop die ik dan permanent bekabeld naast mijn TV zet.

Anyways, ik vind het erg de moeite waard om toch Hue Sync te kunnen gebruiken zonder de veel te dure syncbox. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Jeroenneman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Daar heb ik een keer naar gekeken. Was ook niet zo "smart" als eerst gedacht. Blijkt een batterij in te zitten, terwijl je het in een inbouwschakelaar stopt...waar dus stroomdraden liggen. Waarom zou je in godsnaam met een batterij hannesen als er een stroomdraad achter ligt? :F

Maar soit, het zal aan mij liggen. Vooralsnog vind ik wat ik ervan zie alles behalve smart, en vooral veel net niet oplossingen.
Philips poogt het zo "makkelijk" en zo "min mogelijk technisch" te maken. Vaak heb je geen blauw draad in de inbouwpot, alleen bruin en zwart (schakel) draad. En om Zigbee van stroom te voorzien heb je toch echt blauw en bruin nodig (plus een ingebouwd transformator-tje). Vandaar o.a. de batterij, denk ik.
Philips Smart-lampen zijn voor de consument wel echt lampen met echt goede kleuren en wit-tinten.

Ik zelf neem geen smart-lampen meer ook omdat ik kleur-lampen niet nodig vind.
Alleen domme dimbare witte led lampen met op/in de inbouwpot een fysieke schakelaar/dimmer die met de hand te bedienen is en via Zigbee . Waar nodig trek ik er een blauw draad erbij vanaf het lichtpunt naar de Inbouwpot van de schakelaar. Maar goed dan neem je geen Philips Bridge etc..
Zie ook alle overwegingen in hoofdstuk 10 " Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" :
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
Een fysieke dimmer/schakelaar met ook Zigbee,zie:
Samotech Zigbee & Draaiknop dimmer review door Antonio di

Andere (Philips) oplossing, die ik bij de buren heb geïnstalleerd is: i.p.v. een aantal fysieke 230V schakelaars de Philips Hue dimmer Switch V2 met "dekkende" wandhouder en Philips Hue lampen geplaatst, zie voor details:
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Acties:
  • 0Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-06 10:53
Juancho schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:57:
Ff vreselijk baal momentje. Ik moet even wat doen achter mijn bureau en stoot per ongeluk tegen de connector van mijn 3m led strip die om het bureau zit. Bam, licht uit. Kabeltje hing wat los dus ik dacht, kwestie van er weer indrukken. Maar helaas is de hele led strip dood. Toch zit het kabeltje wel stevig in dat kleine witte kasje, het is ook niet zo dat het heel slap is. Als ik in de app kijk dan zie ik helaas wel dat de LED strip niet bereikbaar is. Die zal denk ik helaas geen stroom krijgen?

Iemand enig idee of wellicht dat je iets kan zien? Ik hoop dat de fotos duidelijk genoeg zijn. In geval de connector bijv. wel te ver is omgebogen, kan je makkelijk zo'n nieuw los kabeltje kopen en monteren? Dus die vanuit de ledstrip dat kleine kasje in gaat? Alvast bedankt!

[
Zoals @tlpeter zegt.
Is er een pennetje omgebogen ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Juancho
s e k schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Zoals @tlpeter zegt.
Is er een pennetje omgebogen ?
Ik had al gereageerd dat het me gelukt is door het pennetje iets terug te buigen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 15:31
Mijn Hue Sync Box vind de update van 3 mei nog niet en draai op dit moment nog op 1.8.3 als firmware versie. Update check gedaan maar vind geen nieuwe update.
Af en toe heb ik dat de verbinding weg valt wanneer ik tv kijk en zou graag de nieuwe update installeren om te kijken of dit helpt. Enig idee wat ik kan doen om deze te forceren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwhoogervorst
Op dit moment is bij mij al het Bluetooth capabele spul versie 1.104.2 aan het installeren: de GU10’s en de “slimme” stopcontacten.
Releasenotes? Nah, je dacht toch niet dat die er al waren…?
De stopcontacten doen wel een power-cycle.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

evol

hello world

Ik ben aan het nadenken over het gebruik van Hue in onze nieuwe woning.
Nu wil ik op een aantal plekken Friends of Hue schakelaars om de verlichting te dimmen en/of schakelen.

Kan een Friends of Hue schakelaar ook met 1 knop meerdere inbouw dimmers/schakelaars (die met Hue werken, bijv. die van Robbshop) aansturen? Mijn idee is een inbouw radio achter de inbouwschakelaar te zetten en de verlichting (spots) achter een inbouw dimmer zetten. De schakelaar zou dan bij indrukken beiden aanzetten en bij langer indrukken de verlichting dimmen. Gaat dat?

[Voor 4% gewijzigd door evol op 07-05-2023 21:09]

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Archer_VC10
Ja hoor, je kan allerlei zaken combineren in kamers en zones en deze samen aansturen als een scene.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 11:12
jwhoogervorst schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:48:
Op dit moment is bij mij al het Bluetooth capabele spul versie 1.104.2 aan het installeren: de GU10’s en de “slimme” stopcontacten.
Releasenotes? Nah, je dacht toch niet dat die er al waren…?
De stopcontacten doen wel een power-cycle.
May 8, 2023
Lights with hardware platform versions 100b-110, 100b-112, 100b-114, 100b-115, 100b-118, 100b-120, 100b-11a, 100b-11d, 100b-11e, 100b-11f
Software version 1.104.2

Bug fixes and stability improvements _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 15:31
Ronzz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:58:
Mijn Hue Sync Box vind de update van 3 mei nog niet en draai op dit moment nog op 1.8.3 als firmware versie. Update check gedaan maar vind geen nieuwe update.
Af en toe heb ik dat de verbinding weg valt wanneer ik tv kijk en zou graag de nieuwe update installeren om te kijken of dit helpt. Enig idee wat ik kan doen om deze te forceren?
Update inmiddels doorgekomen. Nu eens kijken of het beter gaat :)

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 18:22
Jeroenneman schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:01:
[...]

Er zijn ook Friends of Hue schakkelaars, die maken gebruik van ZigBee GreenPower en hebben geen batterij of stroomdraden nodig, want stroom die nodig is voor verzenden berichtje wordt opgewekt door drukken knop.

Is erg smart....

En die modules voor inbouw schakkelaars zijn bewust zo gemaakt, omdat je meestal geen null draad hebt bij een schakkelaar, die zou je dan moeten aanleggen. En dat is in veel landen een probleem, omdat daar alleen een gecertificeerd electricien dat mag doen....

Er zijn ook oplossingen mogelijk die zonder null draad werken, maar die zijn lastig om te maken, lees werkt niet in alle situaties en kan er voorzorgen dat je lek stroom te hoog wordt, waardoor je aardlek er uit springt....

Oplossing met batterij is dus wel degelijk over nagedacht, verder verbruikt zo'n schakkelaar weinig stroom en met normaal gebruik gaan die minstens twee jaar of langer mee, heb zelf een aantal Hue Dimmer Switches op batterij, die vergelijkbaar zijn en die gaan al 5 jaar of zo mee en zijn nog niet leeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1971
evol schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:08:
Ik ben aan het nadenken over het gebruik van Hue in onze nieuwe woning.
Nu wil ik op een aantal plekken Friends of Hue schakelaars om de verlichting te dimmen en/of schakelen.

Kan een Friends of Hue schakelaar ook met 1 knop meerdere inbouw dimmers/schakelaars (die met Hue werken, bijv. die van Robbshop) aansturen? Mijn idee is een inbouw radio achter de inbouwschakelaar te zetten en de verlichting (spots) achter een inbouw dimmer zetten. De schakelaar zou dan bij indrukken beiden aanzetten en bij langer indrukken de verlichting dimmen. Gaat dat?
Langer drukken met Friends of Hue kan alleen met de laaste generatie (die al een paar jaar uit is), de eerste generatie, die ik zelf ook heb, kan langer drukken niet, want dan wissel je van zigbee kanaal en werkt de schakelaar ineens niet meer.

Dus even opletten dat je de laatste versie hebt, maar als je ze nieuw koopt, zal dat wel goed zitten. Alleen tweedehands, moet je hier ff opletten!

Success.

• Erik1971
Hansie_P schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:39:
[...]

May 8, 2023
Lights with hardware platform versions 100b-110, 100b-112, 100b-114, 100b-115, 100b-118, 100b-120, 100b-11a, 100b-11d, 100b-11e, 100b-11f
Software version 1.104.2

Bug fixes and stability improvements _/-\o_
Standaard melding, release notes, vaak zitten er wel al nieuwe features bij, maar die worden pas gemeldt als deze feature volledig is uitgerolt, lees ook voor bridge en apps.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robsato
  • Laatst online: 02-06 17:37
Erik1971 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Langer drukken met Friends of Hue kan alleen met de laaste generatie (die al een paar jaar uit is), de eerste generatie, die ik zelf ook heb, kan langer drukken niet, want dan wissel je van zigbee kanaal en werkt de schakelaar ineens niet meer.

Dus even opletten dat je de laatste versie hebt, maar als je ze nieuw koopt, zal dat wel goed zitten. Alleen tweedehands, moet je hier ff opletten!

Success.
Volgens mij is het alleen de originele Hue Tap (de grote ronde knop) waar lang drukken het Zigbee kanaal veranderd. Dat is ook een normaal "hoofd" Hue product en valt niet onder Friends of Hue.

Alle Friends of Hue schakelaars (die met dubbele wip van diverse fabrikanten) hebben de mogelijkheid om acties te configureren bij lang drukken van een wip.

(de modules binnen in de Hue Tap en Friends of Hue schakelaars lijken op het oog wel hetzelfde, maar de modules in de nieuwere Friends of Hue schakelaars hebben dus wat extra features)

• Erik1971
Robsato schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:33:
[...]
Volgens mij is het alleen de originele Hue Tap (de grote ronde knop) waar lang drukken het Zigbee kanaal veranderd. Dat is ook een normaal "hoofd" Hue product en valt niet onder Friends of Hue.

Alle Friends of Hue schakelaars (die met dubbele wip van diverse fabrikanten) hebben de mogelijkheid om acties te configureren bij lang drukken van een wip.

(de modules binnen in de Hue Tap en Friends of Hue schakelaars lijken op het oog wel hetzelfde, maar de modules in de nieuwere Friends of Hue schakelaars hebben dus wat extra features)
Ja ik heb zelf die Hue Tap en dan zelf in schakkelaar gebouwd, met Enocean dubble wip, vandaar dat ik ff twijfelde..

Maar klopt idd, de Friends of Hue, hebben een verbeterde module.

• Juancho
Vraagje en deels eigenlijk een beetje offtopic, maar ik was even aan het kijken of ik wat leuke tuinlampen van Hue kon vinden maar ik schrok me kapot van die prijzen. Bijv. voor zo'n sokkel of tuinspotjes. Niet normaal. Wij hebben helemaal geen grote tuin dus ik dacht, misschien is er een leuke set van eerst 3 te vinden die ik dan even met kabels op het stopcontact in het schuurtje kon aansluiten.

Ik vroeg me af, zijn er hier mensen die met een alternatief werken die wel zigbee ondersteunen? Die kan je namelijk toch gewoon via je Hue Bridge koppelen en dus met de app/afstandbediening/sensor ook bedienen?

Iemand ervaringen hiermee? Super bedankt alvast!

[Voor 4% gewijzigd door Juancho op 18-05-2023 23:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remmuz
Juancho schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:25:
Vraagje en deels eigenlijk een beetje offtopic, maar ik was even aan het kijken of ik wat leuke tuinlampen van Hue kon vinden maar ik schrok me kapot van die prijzen. Bijv. voor zo'n sokkel of tuinspotjes. Niet normaal. Wij hebben helemaal geen grote tuin dus ik dacht, misschien is er een leuke set van eerst 3 te vinden die ik dan even met kabels op het stopcontact in het schuurtje kon aansluiten.

Ik vroeg me af, zijn er hier mensen die met een alternatief werken die wel zigbee ondersteunen? Die kan je namelijk toch gewoon via je Hue Bridge koppelen en dus met de app/afstandbediening/sensor ook bedienen?

Gewoon tuinspots kopen en daar een Hue lamp in stoppen?
Volgens mij zijn er wel voorbeelden te vinden in dit topic als je b.v zoekt op buitenlamp of tuinverlichting.

En anders is er b.v. dit
https://www.lidl.nl/p/liv...89160AC1C9DFA3D24EE39891C
Die kun je ook koppelen met de Hue bridge. De kleuren zijn niet geweldig maar voor de tuin vind ik dat minder belangrijk.

[Voor 17% gewijzigd door remmuz op 19-05-2023 07:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BGFG
Juancho schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:25:

Heb deze al een paar jaar met Hue GU10 lampjes erin, white ambiance: gaat prima. Zijn nog wel goedkopere spots te vinden trouwens. Wel heb je 230 volt nodig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• verzenden
BGFG schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Heb deze al een paar jaar met Hue GU10 lampjes erin, white ambiance: gaat prima. Zijn nog wel goedkopere spots te vinden trouwens. Wel heb je 230 volt nodig
Ik heb exact dezelfde spots, ander merk, zo te zien zelfde fabrikant. Dan voor 12 euro per spot. Doen het al jaren prima in de tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
BGFG schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Zijn die Hue GU10 lampen wel waterdicht dan? Verder prima oplossing, stom dat ik daar zelf niet aan dacht. Gewoon. Goedkope staanders kopen en daar Hue lampen, wel geschikt voor buiten dus, in stoppen. En dan moet je denk ik wel specifiek verlengsnoer hebben om van lampje naar lampje te kunnen gaan zodat je maar 1 stopcontact punt nodig bent?

Moet dan alleen wel ff kijken of de 230v aanwezig is. Heb er weinig verstand van maar we hebben zowel in het schuurtje als buiten een aansluiting waar bijv eerder een klein watervalletje aan zat of nu van die hang sfeer lampen. Lijkt me ook allemaal 230v?

Ben wel een keertje klaar met die lampjes die op zonne-energie zouden moeten werken. Die doen het 1 zomer en daarna zijn ze weer stuk. Kan je elke zomer nieuwe kopen. Dan liever toch maar eens over op stroom en dan natuurlijk bedienbaar via Hue! 🙏

[Voor 17% gewijzigd door Juancho op 19-05-2023 22:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Juancho
[

[Voor 99% gewijzigd door Juancho op 19-05-2023 22:57]

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
Een simpele vraag of niet?

Het lukt mij niet om heel simpel een hue motion v2 sensor zo in te stellen dat een hue smart plug aan gaat bij beweging en na een x tal minuten weer uit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wally2002
Juancho schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:50:
[...]

Zijn die Hue GU10 lampen wel waterdicht dan? Verder prima oplossing, stom dat ik daar zelf niet aan dacht. Gewoon. Goedkope staanders kopen en daar Hue lampen, wel geschikt voor buiten dus, in stoppen. En dan moet je denk ik wel specifiek verlengsnoer hebben om van lampje naar lampje te kunnen gaan zodat je maar 1 stopcontact punt nodig bent?
Het voordeel van de Hue buitenverlichting is dat het laagspanning is (dacht 24 V). Is toch wat veiliger dan 230V zeker als je kabels ingraaft en mogelijk kunt raken tijdens tuinieren.
Ook alle verbindingen zijn ontworpen met het ook op buiten gebruik (waterdichte aansluitingen van de kabels).

De Hue lampen zelf zijn uiteraard niet waterdicht , daar zitten spanning voerende delen aan waar het in een fitting gedraaid wordt. De waterdichtheid moet dus van het armatuur komen.

Gezien je vragen zou ik adviseren goed de 230V optie te onderzoeken, een buiteninstallatie vraagt om speciale kabels en waterdichte aansluitingen.

• BGFG
Wally2002 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 03:22:
[...]

Het voordeel van de Hue buitenverlichting is dat het laagspanning is (dacht 24 V). Is toch wat veiliger dan 230V zeker als je kabels ingraaft en mogelijk kunt raken tijdens tuinieren.
Ook alle verbindingen zijn ontworpen met het ook op buiten gebruik (waterdichte aansluitingen van de kabels).

De Hue lampen zelf zijn uiteraard niet waterdicht , daar zitten spanning voerende delen aan waar het in een fitting gedraaid wordt. De waterdichtheid moet dus van het armatuur komen.

Gezien je vragen zou ik adviseren goed de 230V optie te onderzoeken, een buiteninstallatie vraagt om speciale kabels en waterdichte aansluitingen.
@Wally2002 : dank voor je aanvullingen op mijn reactie, volledig mee eens. Ik heb inderdaad overal grondkabel incl aardscherm gebruikt en goed ingegraven. De armaturen moeten uiteraard 100% waterdicht zijn. Als je dit niet voor elkaar hebt -> niet doen. Pak dan inderdaad laag voltagesysteem van Hue, wel even sparen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rallye
master30 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:45:
Een simpele vraag of niet?

Het lukt mij niet om heel simpel een hue motion v2 sensor zo in te stellen dat een hue smart plug aan gaat bij beweging en na een x tal minuten weer uit.
Zonder uitleg is het wat wel wat moeilijk antwoorden. Wat heb je al geprobeerd dan?
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee