Mooi tweaker project voor de zondag.
Ik heb in de koof van de keuken zes inbouwspotjes met hue GU10 lampjes en een inbouw afzuigkap met ingebouwde verlichting, die kleurtemperatuur match niet echt lekker met de hue spots en loopt niet mee met de scenes. Dus dat moet omgebouwd worden naar hue.
De GU10 lampen zijn te hoog om in de kap te passen dus even kijken of de lampen makkelijk uit elkaar te halen zijn. Ik heb met een kleine slijpertje de voorste ring afgezaagd die de twee lenzen vasthoud. Een heldere fresnel lens om het licht te bundelen en de voorste lens om het licht weer diffuus te maken.
De stuurprint is met twee solderingen los te maken van de voeding. Deze print is met acht contactpuntjes in de onderliggende led print gedrukt en is makkelijk van elkaar te wippen. Daarna is de led print, die in een aluminium bakje is geplakt met een soort koelpasta, met drie schroefjes en een beetje motivatie te verwijderen uit de behuizing.
Bij de tweede lamp kwam ik er achter dat het makkelijker is om de pootjes aan de achterkant van de lamp af te knippen, die twee 230v contacten is het enige wat de voedingsprint nog op zijn plek houdt. Al dat plastic ervan af pellen was dus niet nodig geweest.
Terug in elkaar ging beter dan gehoopt. De twee lenzen paste perfect in de ring die de oude lenzen vasthield, met een paar druppels hete lijm blijven de lenzen netjes op zijn plek. Ook de stuur- en de led print paste precies in de oude behuizing van de lamp en kon ik met drie schroefjes in de behuizing schroeven.
De voedingsprints heb ik ieder in klein kunststof bakje gemonteerd. Aan de print nieuwe draden gesoldeerd voor naar de stuurprint. Aan de 230v zijde van de print heb ik de oude pennen weg gesoldeerd en daar ook nieuwe bekabeling aangemaakt. De oude lampjes waren 12v dus heb de gehele bekabeling opnieuw gedaan en binnen in de afzuigkap aangesloten op de 230v rails.
Et voilà, dit is het resultaat. Lamp lopen nu netjes mee in de scènes en matchen mooi met de rest van de keuken verlichting.