[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:26
dragon2 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:46:
[...]

Dat kan toch gewoon? Je plakt een hue dimmer switch aan de muur, klaar. Of je vraagt alexa of Google om te dimmen, ook geen foon voor nodig.
Maar dan verandert de kleurtemperatuur niet. Heb je mijn vraag hierboven wel gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
musicpixel schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:27:
[...]
Ik denk dat je met Hue op een andere manier moet gaan denken. Dus niet in termen van dimmen/feller zetten, maar in scenes.
Volgens mij is dit de relevante issue. Je wilt je lampen op de ouderwetse manier kunnen blijven gebruiken, maar Hue is zo opgezet dat je scenes voorprogrammeert zodat je makkelijk hiertussen kan schakelen, danwel handmatig danwel automatisch. Dat hoeft echt niet altijd via je telefoon, dat kan ook met een Hue wall switch module (drie scenes te programmeren), een andere Hue switch of via Friends of Hue schakelaars. Je kan deze ook koppelen aan bewegingsmelders of ze automatisch op basis van tijd of andere triggers laten wisselen.

Ik snap je punt wel hoor, lampen hebben altijd zo gereageerd en je wilt dit graag ook zien in Hue lampen. Ik denk dat het zeker te implementeren is maar omdat het binnen het Hue systeem om een combinatie van twee zaken gaat, lichtsterkte en kleurtemperatuur, is het niet zo makkelijk om dit zelf te regelen. Ik denk dat je eigenlijk het makkelijkst kan overschakelen naar de WarmGlow LED lampen van Philips (https://www.lighting.phil...er/kies-een-lamp/warmglow) en deze dan (als je dat wilt) kan regelen via een Zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/s...ing/slimme-dimmers/zigbee). Op die manier heb je nog steeds de Hue functionaliteit om de lampen via de Bridge te laten schakelen of dimmen, maar je hebt ook het gewenste gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:47:
[...]

Maar dan verandert de kleurtemperatuur niet. Heb je mijn vraag hierboven wel gelezen?
Op zo’n Hue Dimmer Switch V2 kan je meerdere keren klikken op de Hue knop en daar staan dan al 5 standaard opties in met verschillende kleur temperaturen.

Vervolgens heb je in het midden dan nog knoppen zitten om te dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exRVmf16_BdXsr1jqYUtA-vAG4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7ClYkPTRnv0Wa7f3WtuVl9h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFE-nZWl03IT7kB_stUoytaIPyQ=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2004142924.jpeg?f=imagegallery

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 07-11-2022 15:43 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Greatsword schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:41:
[...]

Op zo’n Hue Dimmer Switch V2 kan je meerdere keren klikken op de Hue knop en daar staan dan al 5 standaard opties in met verschillende kleur temperaturen.

Vervolgens heb je in het midden dan nog knoppen zitten om te dimmen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt, daar was ik ook achter. Zijn deze te editen? Want vannacht wilde ik de lamp aandoen, om vervolgens door deze lijst te moeten scrollen met o.a. een setting van 100% 3000 Kelvin. Niet heel fijn voor je ogen :)

Mocht ik de waardes kunnen aanpassen voor helderheid/temp, per entry, zou dat mij een beetje helpen. Ik heb de V1 van die dimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:51:
[...]

Dat klopt, daar was ik ook achter. Zijn deze te editen? Want vannacht wilde ik de lamp aandoen, om vervolgens door deze lijst te moeten scrollen met o.a. een setting van 100% 3000 Kelvin. Niet heel fijn voor je ogen :)

Mocht ik de waardes kunnen aanpassen voor helderheid/temp, per entry, zou dat mij een beetje helpen. Ik heb de V1 van die dimmer.
In de Hue app heb je een paar opties als je op het pijltje klikt, maar als je echt wilt customizen geld weer o.a het Apple verhaal.

Zo heb ik in de slaapkamer bijvoorbeeld gewoon de standaard opties, maar in de woonkamer bijvoorbeeld eigen gemaakte scènes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvOE8m0HaxA00U_hcxOwblX5mTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOP73UaMYHgE7jg9PQoX9Z1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Archer_VC10 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:33:
[...]

Volgens mij is dit de relevante issue. Je wilt je lampen op de ouderwetse manier kunnen blijven gebruiken, maar Hue is zo opgezet dat je scenes voorprogrammeert zodat je makkelijk hiertussen kan schakelen, danwel handmatig danwel automatisch. Dat hoeft echt niet altijd via je telefoon, dat kan ook met een Hue wall switch module (drie scenes te programmeren), een andere Hue switch of via Friends of Hue schakelaars. Je kan deze ook koppelen aan bewegingsmelders of ze automatisch op basis van tijd of andere triggers laten wisselen.

Ik snap je punt wel hoor, lampen hebben altijd zo gereageerd en je wilt dit graag ook zien in Hue lampen. Ik denk dat het zeker te implementeren is maar omdat het binnen het Hue systeem om een combinatie van twee zaken gaat, lichtsterkte en kleurtemperatuur, is het niet zo makkelijk om dit zelf te regelen. Ik denk dat je eigenlijk het makkelijkst kan overschakelen naar de WarmGlow LED lampen van Philips (https://www.lighting.phil...er/kies-een-lamp/warmglow) en deze dan (als je dat wilt) kan regelen via een Zigbee dimmer (https://www.robbshop.nl/s...ing/slimme-dimmers/zigbee). Op die manier heb je nog steeds de Hue functionaliteit om de lampen via de Bridge te laten schakelen of dimmen, maar je hebt ook het gewenste gedrag.
Dat is een goeie, mocht ik er niet uitkomen. Liever dat de bridge dit doet (met alle intelligentie aan boord), maar als alternatief kan jouw optie ook. Ik heb wel begrepen dat leddimmers en domme dimbare ledlampen een hit/miss kunnen zijn. De ene combi werkt wel goed, de ander niet. Eens even kijken of jouw combi goed samenwerkt.

Zou eventueel zoiets als home assistant dit ook kunnen, denk je? Dat je dit programmeert? Ik ben daar totaal niet mee bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Greatsword schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:56:
[...]

In de Hue app heb je een paar opties als je op het pijltje klikt, maar als je echt wilt customizen geld weer o.a het Apple verhaal.

Zo heb ik in de slaapkamer bijvoorbeeld gewoon de standaard opties, maar in de woonkamer bijvoorbeeld eigen gemaakte scènes.

[Afbeelding]
Ow tof, dat lijkt inderdaad wel te werken. Eens kijken of ik daarmee uit de voeten kan. Niet helemaal trappeloos dimbaar, maar komt zeker in de buurt. En ik kan dan ook een scene kiezen en die nog helderder zetten met de dimmer, als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Is hier ook iemand die zowel de white als white ambiance GU10 hue spots hebben gehad? Voor mijn nieuwe woning ben ik opzoek naar nieuwe spots voor in de keuken (rail verlichting) en voor buiten als pad verlichting aan de garage. De vraag is eigenlijk, is de warm white warm genoeg om als gezellig te kunnen aandoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:51:
[...]

Natuurlijk kan dat. De settings in de screenshot hierboven komen mij bekend voor, dat is volgens mij de standaard eerste setup. Ik zou eerst voor de relevante lampen of kamer(s) de scenes, dus combinatie intensiteit/kleurtemperatuur gaan bouwen en opslaan, hierna kan je naar de instellingen voor je switch toe en deze scenes in de voor jou juiste volgorde in die lijst zetten.

Ik geloof dat je met All4Hue dit soort zaken ook tijdsafhankelijk kan maken, dus na 23:00 wordt de eerste scene een gedimde, maar daarvoor wordt het een minder gedimde scene. Dat zijn echter echt dingen waarvoor je deze app nodig hebt (ik heb deze trouwens zelf niet, dus ik kan er wat naast zitten).

[ Voor 15% gewijzigd door Archer_VC10 op 07-11-2022 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01
mattdice schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:12:
Is hier ook iemand die zowel de white als white ambiance GU10 hue spots hebben gehad? Voor mijn nieuwe woning ben ik opzoek naar nieuwe spots voor in de keuken (rail verlichting) en voor buiten als pad verlichting aan de garage. De vraag is eigenlijk, is de warm white warm genoeg om als gezellig te kunnen aandoen?
Ik heb de white ambiance spots in mijn keuken. Daarnaast heb ik nog een zithoek in de keuken waar ik voorheen een E27 lamp had, wat de hue white was. Behalve dat die 2 geen goeie combinatie waren, wil ik in mijn keuken graag praktisch werklicht, daarom heb ik daar de white ambiance in het plafond gedaan.
Hue white is mij te geel en de lichtopbrengst is te laag om er nog fatsoenlijk bij te kunnen lezen in dat hoekje.

Als ik 's avonds de plafondspots aan heb staan en niet in de keuken hoef te staan heb ik ze gedimd. M.i. geeft dat een gezelligere sfeer dan die Hue white lamp die ik toch echt veel te geel vond. Moet er wel bij zeggen dat de lamp in een 'smoked' glazen lamp zat, wat de lichtopbrengst wellicht ook verminderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Ray_ schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:24:
[...]

Ik heb de white ambiance spots in mijn keuken. Daarnaast heb ik nog een zithoek in de keuken waar ik voorheen een E27 lamp had, wat de hue white was. Behalve dat die 2 geen goeie combinatie waren, wil ik in mijn keuken graag praktisch werklicht, daarom heb ik daar de white ambiance in het plafond gedaan.
Hue white is mij te geel en de lichtopbrengst is te laag om er nog fatsoenlijk bij te kunnen lezen in dat hoekje.

Als ik 's avonds de plafondspots aan heb staan en niet in de keuken hoef te staan heb ik ze gedimd. M.i. geeft dat een gezelligere sfeer dan die Hue white lamp die ik toch echt veel te geel vond. Moet er wel bij zeggen dat de lamp in een 'smoked' glazen lamp zat, wat de lichtopbrengst wellicht ook verminderde.
Bedankt voor je snelle reactie! Je argument 'werklicht' heeft me eigenlijk al geholpen. Het lijkt me inderdaad wel fijn om in de keuken het ook iets koeler te kunnen maken. Voor buiten lijkt me dan de white spots prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 13:53
segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:56:
[...]
Zou eventueel zoiets als home assistant dit ook kunnen, denk je? Dat je dit programmeert? Ik ben daar totaal niet mee bekend.
Ik gebruik inmiddels grotendeels Home Assistant en daar kun je veel meer mee dan met Hue, maar vergt ook wat meer tijd om de boel in te stellen en te onderhouden (updates etc). En is iets complexer dan Hue, maar minder complex dan ik dacht.

Ik raad je echter aan om eerst eens met Hue te gaan spelen en te kijken wat de mogelijkheden zijn. Tegen de tijd dat je tegen de limieten aanloopt kun je redelijk eenvoudig HA uitproberen.

In mijn ervaring duurde het even voor ik niet meer op de traditionele "doe het licht aan en dim het" manier dacht, maar meer op de smart "stel scene in" manier.

Inmiddels heb ik meerdere motion sensors in huis en het licht gaat aan op een scene die afhankelijk is van het moment van de dag. In de keuken gaat bijvoorbeeld al het licht aan gedurende de tijden dan ik normaal gesproken kook, daarbuiten alleen de basisverlichting, maar alleen als het te donker is, en 's nachts op een heel lage helderheid om niet meteen wakker te zijn. En met een knop kan ik dit overriden.

Volgens mij zou je het "warm dimmen" wel kunnen maken in Home Assistant, maar ik heb het zelf nog niet nodig gehad eerlijk gezegd.

Als je echter niet geinteresseerd bent in het "smart" gedeelte, dan kun je misschien beter gewoon standaard warm dimbare led lampen met een standaard led dimmer nemen ;)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Nou, ik heb alles zo ongeveer weer op de rit, als in alle lampen, dimmers en stekkers zijn geconfigureerd. Alleen wil het niet vlotten met de Hue motion sensors, die krijg ik niet gedetecteerd met de app. Allemaal op allerlei manieren gerest middels de resetbutton aan de achterzijde (3 seconden, 10 seconden, hell, zelfs 30 seconden tot een minuut lang), rode lampje knippert even, maar de app vind de accessoires niet. Om gek van te worden. En dat niet bij één maar bij alle 14 8)7

Hue bridge al gerest, verbinding verbroken en opnieuw opgezet, app aan en uit, app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, niks lukt, krijg ze niet verbonden met mijn nieuwe bridge. Lijkt wel of ze hardcoded vastgebakken zitten aan mijn oude defecte bridge. Zelfs de batterijen uit de motion sensoren halen heeft niet geholpen.

Edit: never mind. In tegenstelling tot alle andere Hue apparaten meld de app niet dat de sensor is gevonden. Ze stonden allemaal keurig in de lijst onderaan bij accesoires 8)7. Lekker handig weer :P

[ Voor 11% gewijzigd door Han op 07-11-2022 18:49 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
mattdice schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:12:
De vraag is wat je als gezellig ervaart ;)

M'n vader had eerst whites in de woonkamer, maar die heeft hij vervangen voor white ambiance. Was beter af te stemmen op de rest van de verlichting.

Heb je nog andere verlichting? Misschien kerstverlichting buiten? Een ander merk lamp binnen? Zo ja, dan raad ik ambiance aan.

Persoonlijk heb ik in huis kleurenlampen die in de avond meestal op 2150K staan, waarbij ik kleurtjes kan gebruiken voor notificaties. Buiten heb ik Filament lampen van Lidl en die zijn 2100K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:27
Ik heb Hue lampen, en bedien ze met Apple HomeKit. In mijn woning zitten opbouw schakelaars, is het ook mogelijk om deze om te bouwen, of te vervangen voor "slim" schakelmateriaal? Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld in mijn keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyqUkl12q8DRw8kc8WNVZJ2jwZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BlsE7cToiLwa7FXCSm7WBCd1.webp?f=user_large

Als zoiets met Apple HomeKit niet mogelijk zou zijn, ben ik bereid om (eindelijk eens) naar HomeAssistent te kijken (maar stao voor stap... eerst eens kijken wat de mogelijkheden zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Daar zou je gewoon een Hue Wall Switch Module in moeten kunnen bouwen, maar kijk even hoeveel ruimte je hebt als je de schakelaar verwijderd/openmaakt. Je moet er een lasklem en de WSM in kunnen verstoppen.
https://www.philips-hue.c...itch-module/8719514318045

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
blackd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:43:
Even een ervaring delen met de Hue Tap Dial Switch en de montage van meer dan 1 naast elkaar.

Ik heb op de begane grond en 1e verdieping vrijwel overal Hue lampen, het schakelmateriaal vanuit de bouw is Reflex SI. Een deel van de verlichting schakel ik met sensoren (gang, overloop, keuken), een deel doe ik met timers (zonsopgang, zonsondergang, vaste tijdstippen) maar toch is het handig om met knoppen af en toe te kunnen schakelen. Ik had tot voor kort dan ook alle schakeldraden doorgelust met Wago's, en de schakelaars vervangen door Eltako FT55R met de module van de Hue Tap (het oude model zonder draairing). Alleen die schakelaars met kinetische energie werken niet altijd optimaal en de usability van die schakelaars liet ook te wensen over.
Video over deze conversie: YouTube: Modify your Philips Hue Tap to look like a regular switch

Ik was wel gecharmeerd van de Hue Tap Dial switch vanwege de mogelijkheid om te dimmen met de ring. Ik heb er in eerste instantie twee besteld, een voor de woonkamerlampen en een voor de eetkamerlampen. Deze vervangen dan twee dubbele schakelaars op een dubbele inbouwdoos.

Nu dacht ik in eerste instantie om te kijken of ik ze naast elkaar kon monteren, maar de montageplaatjes zijn daar net te breed voor. Omdat ik geen 3D ontwerpskills heb, en ook geen 3D printer, heb ik dit bij iemand laten ontwerpen en maken. Het resultaat is hieronder te zien:

[Afbeelding]

Mocht je het zelf willen ontwerpen, in de basis maak je de twee achterplaatjes aan elkaar vast, en moeten de montagegaten iets verschoven. Hou dan wel rekening met 4mm tussenruimte tussen beide randjes, anders kun je beide muurplaatjes niet erin klikken. Wil je het kopen dan kan dat hier. Ik heb geen enkele relatie met die webshop, anders dan dat ik het idee heb aangedragen.

Hier zie je de montageplaat op de dubbele inbouwdoos gemonteerd:
[Afbeelding]

Ik ben van plan in alle slaapkamers ook zo'n Tap Dial Switch te monteren, Dat zijn nu enkelvoudige schakelaars of de FT55R constructie zonder poespas eromheen (enkelvoudig raampje), dus relatief eenvoudig.

Deze oplossing werkt dus niet om de Hue Tap Dial Switch te integreren in het bestaande Reflex SI schakelmateriaal.
Als er een triple afdekraam komt dan ben ik game! In mijn huiskamer heb ik drie schakelaars naast elkaar nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMaxedTank
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03
Ik gebruik sinds mijn verhuizing in augustus een 12-tal Hue lampen (mix van 800 en 1100 LM, RGB en White) icm zigbee2mqtt vanuit een Hassio installatie. De lampen zijn aangesloten op domme schakelaars, en krijgen dus een groot gedeelte van de tijd simpelweg geen stroom.

Het valt me op dat ongeveer eens per week een lamp (tot zover alleen een probleem met de RGB lampen, en niet altijd dezelfde lamp) meerdere malen knippert als we hem aanzetten en zich ontkoppeld van zigbee2mqtt. De lamp wordt in deze situatie niet meerdere malen kort na elkaar aan en uit gezet.

In sommige gevallen kan ik hem simpelweg re-pairen en is er geen probleem, maar soms moet ik de lamp resetten naar fabrieksinstellingen via de Hue app voordat de lamp weer een poging wil doen zich te verbinden met Z2M. Als ik dat moet doen moet ik ook weer allerlei zaken herconfigureren in HA dus dat is vrij irritant.

Herkent iemand dit verschijnsel?

[ Voor 6% gewijzigd door MrMaxedTank op 08-11-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
OmeRobbie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:16:
Ok, ik snap em nu! :)
Ik ga dezelfde 3d-goochelaar vragen of hij iets dergelijks kan maken (al in contact).
Ik ben benieuwd wat je gaat laten ontwerpen. Als het interessant is voor anderen, deel je dan je ervaring hier?
zuma schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:14:
Als er een triple afdekraam komt dan ben ik game! In mijn huiskamer heb ik drie schakelaars naast elkaar nodig :+
Volgens mij is dat redelijk eenvoudig te copy/pasten voor de 3d kunstenaar, als je hem een berichtje stuurt zal hij zo een ontwerp kunnen maken verwacht ik.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Nu online
juiced01 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:30:
Ik heb Hue lampen, en bedien ze met Apple HomeKit. In mijn woning zitten opbouw schakelaars, is het ook mogelijk om deze om te bouwen, of te vervangen voor "slim" schakelmateriaal? Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld in mijn keuken:

[Afbeelding]

Als zoiets met Apple HomeKit niet mogelijk zou zijn, ben ik bereid om (eindelijk eens) naar HomeAssistent te kijken (maar stao voor stap... eerst eens kijken wat de mogelijkheden zijn :))
Oef… lastig…

Opbouwschakelaars hebben geen ruimte achter de schakelaar. Tenminste, niet voldoende ruimte om een inbouwschakelaar in te verstoppen. Jouw situatie kan er natuurlijk anders uit zien, maar ik ga er vanuit dat er dus geen ruimte is.

Dan wordt het al wat lastiger, maar er zijn mogelijkheden. Ik weet dat er opbouwdozen bestaan waarin je inbouwschakelaars kunt plaatsen. De ruimte is daarin ook beperkt, maar misschien lukt het wel om er een Hue Wall Switch module in te steken. Anders zou je zo’n opbouwdoos kunnen gebruiken om er een Friends of Hue schakelaar op te zetten. Dan heb je zeker nog genoeg ruimte erachter om je bedrading in te verstoppen.

Anders moet je misschien iets vanuit je centraaldoos zien te regelen, maar dat is een puzzel en de Hue Wall Switch Module is niet echt handig voor in je plafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-11-2024
Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:54:
[...]
Dat idee had ik ook. Dus voordat ik de nieuwe bridge ben gaan aansluiten eerst de oude geprobeert met de voeding van de nieuwe. Maar helaas, zo dood als een pier. Zal hem straks eens openschroeven om te kijken of ik iets zie wat het euvel heeft veroorzzaakt.

Half uurtje geleden de stroom er afgehaald thuis, 2 minuten gewacht met het er weer opzetten. Daarna gekeken of de lampen 'vindbaar' zijn via de app; helaas pindakaas. En ja, alle lampen hebben bluetooth. Ze zijn dus na de 'great reset' van de stroom niet vindbaar.

Om die reden maar overgegaan naar de andere methode met een remote. Op zich gaat het prima, maar dit proces verloopt toch niet vlekkeloos. Met de eerste afstandsbediening heb ik een 8 tal lampen kunnen resetten en opnieuw kunnen toevoegen aan mij nieuwe bridge. Daarna werkte het niet meer, als of de remote zelf ook is gereset en dus niet met de lampen communiceerd. Een andere probleem is dat ik bijvoorbeeld in de hal meerdere inbouwspots wil gaan resetten en halverwege het proces prompt de reeds geresette spots reset in tegenstelling tot de spot waar ik de afstandsbediening naast houd. Niet echt handig dit. Wat een gedrocht dit systeem.
[...]
Exact mijn gedachte. Op het device waar de app op draait of lokaal op een NAS desnoods wanneer je privacy een issue vindt. Maar ik maak ook gebruik van buitenshuisbediening en heb notabene een Hue account. Daar zou het prima in kunnen worden opgeslagen, encrypted. Legio mogelijkheden om de gebruiksvriendelijkheid naar anno 2022 te tillen. Nu is het gewoon zwaar out-dated op deze manier.
Ja snap je frustratie, maar het backupen is nog niet zo makkelijk als het lijkt, instellingen op de bridge ja dat is makkelijk, maar configuratie zigbee netwerk is onmogelijk om die te backupen....

Is wel degelijk onderzoek naar gedaan bij Signify om dit mogelijk te maken, maar het backupen van zigbee netwerk is gewoon niet mogelijk, door de verschillende beveiligingsmaatregelingen in de zigbee stack, kun je niet een snapshot van een uur/dag/maand geleden terug zetten op een nieuwe bridge, deze doet dan alsnog niet mee....

Wat je het beste kunt doen is zorgen dat je een Dimmer Switch of oude Living Colors remote, direct met je bridge linkt en die veilig bewaard, als soort van master remote (heb er zelf een paar Living Colors). Als je zo'n dimmer switch direct aan je ZigBee netwerk koppelt middels touchlinken, en dus niet via App, dan is de touch link mogelijkheid van die Dimmer niet uitgezet door de bridge, wat via App wel gebeurt!

Met zo'n master remote kun je naast makkelijk Ikea lampen enzo toevoegen aan je netwerk ook een nieuwe Bridge touch linken aan je netwerk, als de oude kapot is, eerst bridge reseten via reset knop achterop en dan zigbee chip reseten, precies zoals je een lamp met dimmer reset, maar dan tegelijk de link button op de bridge ingedrukt houden (button die normaal gebruikt als je een app toevoegt aan bridge).
Vervolgens na resetten van de bridge deze met dimmer/remote touchlinken, ook dan tijdens linken de link button bridge indrukken.
Op deze manier joined je nieuwe bridge je bestaand zigbee netwerk en hoef je niet alle lampen opnieuw toe te voegen.
(Dit is overigens ook een van de manieren hoe je een master remote toevoegd, maar let op dat je dan je bridge compleet reset en alle instellingen en zigbee netwerk settings weg zijn, dus doe dat voordat je begint met opbouwen netwerk, maar makelijker is om een remote of dimmer switch via touchlinken aan het netwerk van de bridge toe te voegen, eerst remote reseten en dan via bridge touch linken, kan niet via officiele app maar wel via 3rd party apps).

Wat je wel moet doen helaas is alle dimmers, schakkelaars en sensoren die je via vorige bridge met app hebt toegevoegd opnieuw toevoegen aan nieuwe bridge door deze een voor een te reseten. Deze accesoires, hebben op zigbee nivo een harde koppeling met je oude bridge, dat wil zeggen dat ze berichten direct aan de bridge afgeven, en dat wordt niet automatisch hersteld!

Hopelijk kan dit jou en vooral anderen in de toekomst helpen en scheelt in iedergavel het resetten van alle lampen.

update: was stap vergeten om bridge met netwerk te linken, had alleen de reset stap beschreven

[ Voor 9% gewijzigd door Erik1971 op 09-11-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:01
Die lampen opnieuw toevoegen is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat je alle scenes, automatisering en instellingen van je wall- en dimmer switches kwijt bent.
Ik kan die met een Windows app als Winhue gewoon exporteren, dus ik snap niet waarom je die export niet zou kunnen inladen op een nieuwe bridge. Dat heeft niks met Zigbee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Hey allemaal,

Ik heb een leuke uitdaging waar ik met het internet er niet veel wijzer uit word.

Buiten heb ik namelijk 5 stalampen met een normale filament erin (e27). Nu zijn ze gekoppeld aan een schakelaar maar wil ik deze graag smart maken. Ze zijn vrij van vocht door het glas en koud en warm kan het worden afhankelijk van de temperatuur.

Zou het werken om 5 normale philips hue white lampen hier in te doen en dan bedoel ik meer hebben jullie hier ervaring mee qua levensduur etc?

Van die stresstestjes online word ik niet veel wijzer. Heel leuk dat ze het een dag volhouden met -30 maar dat geeft nog niks weer voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50
Shadow343 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:06:
Buiten heb ik namelijk 5 stalampen met een normale filament erin (e27). Nu zijn ze gekoppeld aan een schakelaar maar wil ik deze graag smart maken. Ze zijn vrij van vocht door het glas en koud en warm kan het worden afhankelijk van de temperatuur.

Zou het werken om 5 normale philips hue white lampen hier in te doen en dan bedoel ik meer hebben jullie hier ervaring mee qua levensduur etc?
Ik heb één filament erin (e27) buiten hangen, uitsluitend bescherm tegen regen door glas en deze doet na enkele jaren nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
remmuz schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:23:
Die lampen opnieuw toevoegen is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat je alle scenes, automatisering en instellingen van je wall- en dimmer switches kwijt bent.
Ik kan die met een Windows app als Winhue gewoon exporteren, dus ik snap niet waarom je die export niet zou kunnen inladen op een nieuwe bridge. Dat heeft niks met Zigbee te maken.
Klopt, maar is voor normale gebruiker niet uit te leggen, dat deze backup alleen terug te zetten is nadat hij met hoop moeite alles weer gekoppeld heeft, het is alles of niets en niet de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Nu online
Hey allemaal,

Ik heb een leuke uitdaging waar ik met het internet er niet veel wijzer uit word.

Van die stresstestjes online word ik niet veel wijzer. Heel leuk dat ze het een dag volhouden met -30 maar dat geeft nog niks weer voor de toekomst.
Ik heb 4 Hue-lampen (2x GU10 aan de voorkant, 2x Hue white ambiance filament aan de achterkant) buiten hangen en dat werkt vooralsnog prima. Het armatuur waarin ze hangen zijn geschikt voor buiten, anders zou elke lamp een probleem kunnen krijgen.

Normaal gezien wil je voor de tuinverlichting die in de grond staat voor laagspanning gaan omdat dat makkelijker aan te leggen is, veiliger is, etc. Maar als er dan toch al 230v ligt, kan ik goed voorstellen dat je dat gewoon wilt gebruiken. Dan gaat een standaard Hue lamp ook gewoon werken.

Ik zou het doen, maar niemand gaat je echt garanties geven natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:14
xFeverr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:53:
[...]

Ik heb 4 Hue-lampen (2x GU10 aan de voorkant, 2x Hue white ambiance filament aan de achterkant) buiten hangen en dat werkt vooralsnog prima. Het armatuur waarin ze hangen zijn geschikt voor buiten, anders zou elke lamp een probleem kunnen krijgen.

Normaal gezien wil je voor de tuinverlichting die in de grond staat voor laagspanning gaan omdat dat makkelijker aan te leggen is, veiliger is, etc. Maar als er dan toch al 230v ligt, kan ik goed voorstellen dat je dat gewoon wilt gebruiken. Dan gaat een standaard Hue lamp ook gewoon werken.

Philips heeft (of had) een aantal buitenarmaturen op de markt, waar voor zover ik weet gewoon een standaard E27 Hue lamp meegeleverd werd.
Zolang je armatuur geschikt is voor buiten en m.n. (spat)waterdicht is, zal het verder wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow343
  • Laatst online: 06-11-2024
Super dankjewel!
xFeverr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:53:
[...]

[ Voor 95% gewijzigd door Shadow343 op 08-11-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
blackd schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:38:
[...]

Ik ben benieuwd wat je gaat laten ontwerpen. Als het interessant is voor anderen, deel je dan je ervaring hier?

[...]

Volgens mij is dat redelijk eenvoudig te copy/pasten voor de 3d kunstenaar, als je hem een berichtje stuurt zal hij zo een ontwerp kunnen maken verwacht ik.
Yes, heb al contact met ze via de mail.
Reageren vriendelijk en snel. Hij geeft aan dat er al een afdekraam voor 2 bestaat en uitbreiding naar 3 eenvoudig is te maken.
Een afdekraam waarin de andere Jung schakelmateriaal en stopcontact zit is ook te maken.

Ik wacht nog even op de oplossing van @maratropa die zelf is gaan zagen kitten... Daarna ga ik beslissen...

Persoonlijk denk ik dat de Hue Tap dial wel een succes gaat worden. Uiteindelijk is een ronde dimmer toch het meest foolproof? Voor nette afwerking van schakelmateriaal is dus een markt voor want die Hue Wall Switch en programmeerbare friends-of-hue schakelaars zie ik nog steeds als overgangsoplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hey allemaal,

Wij hebben hier 4 sokkels in de tuin (220V, E27), 2 prikspots (220V, GU10) en 9 buitenlampen rondom aan de woning (220V, E27). In alles zit een normale Hue lichtbron. En dat gaat gewoon goed.

De sokkels en de prikspots hebben een deel van de dag schaduw. De wandlampen aan de woning in de tuin hebben de hele zag zon (als deze schijnt). Die laatste hangen er al 5 jaar en werken nog goed. Alleen de wandlamp zelf is Gamma kwaliteit, dus die gaat nu wel achteruit. Maar de Hue lichtbron doet 't nog.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@OmeRobbie hierr issie dan, zo ziet de test er nu uit en ik ga dit nog iig op 2 andere plekken zo doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUN2-s9FeafXPbI6TC4FZrSLsas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXUgJA8Wcao6NkWv2zNYF0mW.jpg?f=user_large

60mm gat zit in een blindplaatje:
https://www.sandervunderi...it-hagelwit-ls961bww.html

Gat is ok, kan nog iets centraler in het plaatje. De Hue knop zit dus voor een muur, zonder doosje er achter oid.

De knop zit dus op het metalen plaatje wat in de door hue geleverde basis zit, bijgeknipt.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 09-11-2022 09:34 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

xFeverr schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:49:
[...]

Oef… lastig…

Opbouwschakelaars hebben geen ruimte achter de schakelaar. Tenminste, niet voldoende ruimte om een inbouwschakelaar in te verstoppen. Jouw situatie kan er natuurlijk anders uit zien, maar ik ga er vanuit dat er dus geen ruimte is.

Dan wordt het al wat lastiger, maar er zijn mogelijkheden. Ik weet dat er opbouwdozen bestaan waarin je inbouwschakelaars kunt plaatsen. De ruimte is daarin ook beperkt, maar misschien lukt het wel om er een Hue Wall Switch module in te steken. Anders zou je zo’n opbouwdoos kunnen gebruiken om er een Friends of Hue schakelaar op te zetten. Dan heb je zeker nog genoeg ruimte erachter om je bedrading in te verstoppen.

Anders moet je misschien iets vanuit je centraaldoos zien te regelen, maar dat is een puzzel en de Hue Wall Switch Module is niet echt handig voor in je plafond.
@juiced01 je kunt de draden doorverbinden en er een Friends Of Hue schakelaar of een nieuwe Hue Tap Dial op plakken. Denk dat dat prima strak af te werken is en dan ben je van je opbouwschakelaars af.

Wordt alleen lastig op plekken waar er ook nog een stopcontact aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
maratropa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:33:
@OmeRobbie hierr issie dan, zo ziet de test er nu uit en ik ga dit nog iig op 2 andere plekken zo doen.

[Afbeelding]

Gat is ok, kan nog iets centraler in het plaatje. De Hue knop zit dus voor een muur, zonder doosje er achter oid.

De knop zit dus op het metalen plaatje wat in de door hue geleverde basis zit, bijgeknipt.
Dat ziet er heel fraai uit!!!! _/-\o_
Ik snap je opmerking over het kleurverschil. Ik ga de Hue tap dial bestellen en dan kijken bij een Jung dealer welke kleur zwart daar het mooist bij past. To be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Nu online
Beekforel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:40:
[...]

@juiced01 je kunt de draden doorverbinden en er een Friends Of Hue schakelaar of een nieuwe Hue Tap Dial op plakken. Denk dat dat prima strak af te werken is en dan ben je van je opbouwschakelaars af.

Wordt alleen lastig op plekken waar er ook nog een stopcontact aanwezig is.
Ligt er natuurlijk maar net aan of de draden achter de schakelaar weggewerkt kunnen worden. Misschien kun je ze terug in de buis duwen (als het netjes met een buis naar die plek is gebracht), Een FoH schakelaar is plat en geeft dus 0 ruimte.

Maar voor ons is het natuurlijk gissen. Wij weten niet hoe het er achter uit ziet bij @juiced01 totdat we er meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:00
maratropa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:33:

[Afbeelding]

Heel fraai! Ik zit zelf ook nog de opties te overwegen om de bestaande schakelaars slim te maken (door Wall Switch Module, FoH of dus de Tap Dial Switch). Ik wil dit in ieder geval doen in de woonkamer (4 lichtknoppen naast elkaar). Met jouw aanpak maakt het uiteindelijk toch niet uit of je de tap dial voor een kaal stuk muur plaatst of voor een inbouwdoos?

Grootste uitdaging is dus kleurverschil voorkomen, gat mooi in het midden en de afwerking van de zaagrand van het gat.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:26
Goedemorgen. Ik ben niet zo heel handig, maar dacht een Philips Hue plafonnière moet nog wel lukken. Gaat om de Hue Being.

Maar ik raak echt in de war van de handleiding.

Dit is hoe de draden op de lamp zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6zpcGhbxM_fxYoZPnHYZUMu9es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caVkwoLmhD6edkkSQeaTaJ3D.jpg?f=fotoalbum_large

En dit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2yjP6dcxtvJEa9ZBwRzSDVxCgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQNWK8t7u0rxvLgurm7bvmSr.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt straightforward. Aarde op aarde, N op N en L op L.

Maar dan deze waarschuwing in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyrKT0zLasZv2puaT8mxftKFpVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoHy4BiKX8wsmWX0xEbbGUFV.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt in eerste instantie te waarschuwen om kabels niet tegen de printplaat te leggen. Op voorbeeld zijn de blokjes waar kabels in zitten netjes op 1 plek, zelf dan daar tapen? Zie geen bevestigingplek er voor.

Maar wat mij verward is hoe de aarde kabel is afgebeeld op de OK afbeelding. Die loopt naar buiten toe?

Wat moet ik nou aanpassen aan de aardekabel zoals ie uit de doos in de lamp zelf gemonteerd zit? Los schroeven en elders vastmaken?

Om het nog onduidelijker te maken is op de NOK afbeelding de kabels van de lamp weggelaten.

Heb nog videos gekeken op YouTube maar wordt het mede door andere bekabeling in buitenland niet duidelijker op.

Voor volledigheid, zo ziet plafond er uit. Ik wilde dus gewoon installatiedraad bevestigen aan het bestaande kroontje en dan met de aarde alle drie de kabels door middelste gat lamp heen loodsen en dan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFxfqVZCwdwSbmsUXVqkgGSFY3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBjskN617TSuVvqbWKecZZMl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

xFeverr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:06:
[...]

Ligt er natuurlijk maar net aan of de draden achter de schakelaar weggewerkt kunnen worden. Misschien kun je ze terug in de buis duwen (als het netjes met een buis naar die plek is gebracht), Een FoH schakelaar is plat en geeft dus 0 ruimte.

Maar voor ons is het natuurlijk gissen. Wij weten niet hoe het er achter uit ziet bij @juiced01 totdat we er meer over weten.
Het type wat @juiced01 op de foto heeft, heeft meestal een ondiepe doos erachter waar je de doorverbinding wel in kwijt kunt. Maar eens, kan ook prima een buis zijn en dan wordt het lastiger. Je zou dan kunnen kijken of je in de centraaldoos de draden kunt doorverbinden en de draden van de schakelaar een eindje terug kunt trekken zodat het vlak afgewerkt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Nu online
@Hertog_Martin hele onduidelijke afbeelding inderdaad. Die aardedraad moet je gewoon lekker laten zitten want die zit goed. Het is inderdaad de draden aansluiten en ophangen. Misschien dat ze bedoelen dat je voorzichtig moet zijn voor de printplaat en that's it.

Vanuit het kroonsteentje in je plafond kun je installatiedraad gebruiken. De aardedraad komt al gelijk uit het plafond en daarvoor hoef je dus geen extra draad te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Het lijkt mij ook alleen een waarschuwing om de extra draad (eventuele lus tussen het gat en de blokjes) niet door dat gebied te laten lopen. De rest zou ik niet teveel over piekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
OmeRobbie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:40:
[...]

Dat ziet er heel fraai uit!!!! _/-\o_
Ik snap je opmerking over het kleurverschil. Ik ga de Hue tap dial bestellen en dan kijken bij een Jung dealer welke kleur zwart daar het mooist bij past. To be continued!
nja in de praktijk is het kleurverschil niet echt storend. goed genoeg :) Met zwart mogelijk nog minder een probleem.

60mm gat heb ik dus met de gatenzaag gemaakt, daarmee heb ik de rand een beetje beschadigd. Maar na bijschuren van het gat gaat dat niemand opvallen. Desnoods koop je een blindplaatje extra om te oefenen. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:08
Wellicht een wat voor de hand liggende vraag, maar ik wil een Hue Dimmer Switch aanschaffen voor zowel mijn eethoek als mijn woonkamer. Het is toch geen probleem om twee switches met dezelfde Bridge te verbinden?

Ik kan zelf namelijk geen reden verzinnen waarom dat niet zou kunnen, maar ik kan online niet vinden dat het niet kan, maar ook niet uitsluiten dat het wél kan.

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tc99m schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:01:
Wellicht een wat voor de hand liggende vraag, maar ik wil een Hue Dimmer Switch aanschaffen voor zowel mijn eethoek als mijn woonkamer. Het is toch geen probleem om twee switches met dezelfde Bridge te verbinden?

Ik kan zelf namelijk geen reden verzinnen waarom dat niet zou kunnen, maar ik kan online niet vinden dat het niet kan, maar ook niet uitsluiten dat het wél kan.
Geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:08
Top. Dank voor de snelle reactie!

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Tc99m schreef op woensdag 9 november 2022 @ 23:04:
[...]

Top. Dank voor de snelle reactie!
Graag gedaan, heb er hier een stuk of 10 en werkt perfect. Gewoon in de app instellen welke lampen ze moeten bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:05
Hue gaat de concurrentie aan met Twinkly!

https://www.iculture.nl/n...festavia-kerstverlichting

Vooralsnog behoorlijk aan de prijs en weinig keuze...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

iRob schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:49:

Mijn twinkley heeft 600 lampjes en veel meer mogelijkheden. Gelukkig, anders moest ik weer upgraden hahaha

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
medetweakers,
ik gebruik al een behoorlijke tijd Hue naar volle tevredenheid.
Recentelijk heb ik het toilet beneden ook van hue voorzien. E27 White +dimmer switch V2.

Ik heb m zo ingesteld dat wanneer ik op de aan knop klik, hij vol aan gaat.
Als ik op Hue knop klik moet ie van de donderste stand met iedere klik een stukje feller.

Nu is het zo dat meestal (niet altijd), wanneer ik op de hue knop klik, hij een fractie van een seconde een standje feller knippert.

Ik heb hier al contact over gehad met Hue, maar wacht nog op antwoord. Maar misschien zijn er meer tweakers die daar last van hebben?

Toilet boven en badkamer heb ik geen probleem, maar dat is nog een V1 dimmer switch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
iRob schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:49:

Gaaf maar zoals gewoonlijk behoorlijk prijzig en dat voor die 6 weken per jaar dat de kerstboom staat......

Is denk alleen voor de superrijken onder ons, ik ga daar geen 150 euro aan uitgeven, is meer dan boom met ballen kost.....

Verder wel een mooie oplossing, als ik ooit een lotterij win en een gigantisch huis heb, dan schaf ik er meteen eentje aan, samen met die Porsche 911 die op mijn verlanglijstje staat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
darklord007 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:38:
medetweakers,
ik gebruik al een behoorlijke tijd Hue naar volle tevredenheid.
Recentelijk heb ik het toilet beneden ook van hue voorzien. E27 White +dimmer switch V2.

Ik heb m zo ingesteld dat wanneer ik op de aan knop klik, hij vol aan gaat.
Als ik op Hue knop klik moet ie van de donderste stand met iedere klik een stukje feller.

Nu is het zo dat meestal (niet altijd), wanneer ik op de hue knop klik, hij een fractie van een seconde een standje feller knippert.

Ik heb hier al contact over gehad met Hue, maar wacht nog op antwoord. Maar misschien zijn er meer tweakers die daar last van hebben?

Toilet boven en badkamer heb ik geen probleem, maar dat is nog een V1 dimmer switch...
Op badkamer meer dan 1 lamp achter de V1 schakelaar waarschijnlijk?!

Probleem is dat Hue geen ZigBee group en scene aanmaakt met maar 1 lamp achter de schakelaar en in plaats daarvan dan ZigBee unicast berichten stuurt, en dan stuurt de bridge altijd eerst een on commando en daarna het dim commando naar de lamp, dit kan inderdaad als effect hebben dat de lamp ff op vol aangaat na ontvangen van on commando, om vervolgens die juist dim level te selecteren. Met een Scene commando worden die settings in 1 keer gezet en dan zie dit soort effecten niet.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57
In mijn beide Wc's heb ik een ouderwetse inbouw plafond bewegings schakelaar zitten.
Ik vermoed deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zukMpe9T2N8msapaU57jKsCPPrI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSoCQsd1oqMEYdHK5mknuW4W.png?f=user_large
Specs: https://docs.rs-online.com/f3f5/A700000007124830.pdf
Nu wil ik deze smart maken door er een dimmer achter te zetten en die op basis van het tijdstip bepaald op hoeveel % de lamp aan moet. 's Nachts gaat hij namelijk nu ook 100% aan terwijl je 's nachts maar een klein beetje licht wilt hebben.

Wat zou hier nou een simpele oplossing voor zijn?

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:15

amphora

Websites & Fotografie

ChiLLeR schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:42:
In mijn beide Wc's heb ik een ouderwetse inbouw plafond bewegings schakelaar zitten.
Ik vermoed deze:
[Afbeelding]
Specs: https://docs.rs-online.com/f3f5/A700000007124830.pdf
Nu wil ik deze smart maken door er een dimmer achter te zetten en die op basis van het tijdstip bepaald op hoeveel % de lamp aan moet. 's Nachts gaat hij namelijk nu ook 100% aan terwijl je 's nachts maar een klein beetje licht wilt hebben.

Wat zou hier nou een simpele oplossing voor zijn?
Verwijder deze sensor (gewoon direct doorlussen) en plaats een hue motion sensor. Ik had ook een vergelijkbare sensor en dat werkt toch niet echt lekker samen omdat dat echt de stroom van de lampen af gaat.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

• ChiLLeR
amphora schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:01:
[...]

Verwijder deze sensor (gewoon direct doorlussen) en plaats een hue motion sensor. Ik had ook een vergelijkbare sensor en dat werkt toch niet echt lekker samen omdat dat echt de stroom van de lampen af gaat.
Had ik ook bedacht maar dan moet ik én een Hue lamp kopen en heb ik een extra kastje (de hue motion sensor) op mijn plafond naast de inactieve ouderwetse sensor. Estetisch niet de meeste mooie oplossing, ik heb ook al gezocht of er een plafond inbouw hue sensoren zijn maar die heb ik vooralsnog niet gevonden.

Ik dacht misschien bestaat er een hue/zigbee dimmer switch die iets kan met de schakeling van de beweging sensor.

>> Signature?

• Archer_VC10
  • Nu online
Als je diezelfde sensor hebt hangen dan lijkt dat zowel een motion-based schakelaar met timer te zijn als een dimmer. Je kan vast wel iets in elkaar knutselen wat op basis hiervan doet wat jij wilt maar dat gaat dan iets erg complex en custom worden voor deze specifieke toepassing. Hue is niet gemaakt voor wat jij hiermee wilt denk ik. De geboden oplossing zou het simpelste alternatief zijn, dus een Hue motion sensor en Hue lamp waarbij je de huidige sensor/schakelaar/dimmer verwijderd of in ieder geval doorlust.

• musicpixel
ChiLLeR schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:31:
[...]

Had ik ook bedacht maar dan moet ik én een Hue lamp kopen en heb ik een extra kastje (de hue motion sensor) op mijn plafond naast de inactieve ouderwetse sensor. Estetisch niet de meeste mooie oplossing, ik heb ook al gezocht of er een plafond inbouw hue sensoren zijn maar die heb ik vooralsnog niet gevonden.

Ik dacht misschien bestaat er een hue/zigbee dimmer switch die iets kan met de schakeling van de beweging sensor.
Weet niet hoe groot de oude sensor is, maar misschien kun je met gekko-tape de hue sensor op de plek van de oude sensor vastplakken?

Moet je wel nog steeds Hue lampen kopen.

Enige alternatief is knutselen, maar denk niet dat het dan lukt om binnen het Hue ecosysteem te blijven. Ik denk hierbij aan een Shelly koppelen aan de huidige sensor en dan een slimme dimmer op de lampen aansluiten. Denk echter niet dat dat veel goedkoper gaat zijn.

Heb je plannen om meer met smart home te gaan doen? Zo ja, dan zou ik me eerst verdiepen in de (on)mogelijkheden van de diverse systemen.

• ChiLLeR
Archer_VC10 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:43:
Als je diezelfde sensor hebt hangen dan lijkt dat zowel een motion-based schakelaar met timer te zijn als een dimmer. Je kan vast wel iets in elkaar knutselen wat op basis hiervan doet wat jij wilt maar dat gaat dan iets erg complex en custom worden voor deze specifieke toepassing. Hue is niet gemaakt voor wat jij hiermee wilt denk ik. De geboden oplossing zou het simpelste alternatief zijn, dus een Hue motion sensor en Hue lamp waarbij je de huidige sensor/schakelaar/dimmer verwijderd of in ieder geval doorlust.
Fair enough, ik vermoede ook al zo iets. Heb inmiddels deze gevonden die een plafond inbouw optie heeft.
Review: (https://www.siio.de/aeote...nstallation-mit-recessor/ )

Ik ga mij daar eens verder in verdiepen, wordt dan allemaal wel iets duurder dan ik voor ogen had.

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
@ChiLLeR Net even gekeken, en ik denk dat het mogelijk is om een Shelly Dimmer 2 tussen je huidige sensor en je lamp te zetten. Om het zeker te weten zou ik het even navragen in het Shelly topic. Hou wel het minimale wattage even in de gaten.

Shelly werkt overigens niet samen met Hue, maar dat doet die aeotec van je link waarschijnlijk ook niet.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een hue tap switch gekoppeld zojuist, toen ik merkte dat de knop niet werkte zag ik in de app ineens deze melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q68SX5mTZBT7xlcF_ValKdiqte8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a9Cm7mPSF4M8nAA9s5nKTMVu.png?f=fotoalbum_large

Bedoelen ze nou dat de lege batterij een Bug is, en belangrijker nog, gaat hij het na deze update überhaupt doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 10-11-2022 22:10 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:56
Donstil schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:09:
Ik heb een hue tap switch gekoppeld zojuist, toen ik merkte dat de knop niet werkte zag ik in de app ineens deze melding.

[Afbeelding]

Bedoelen ze nou dat de lege batterij een Bug is, en belangrijker nog, gaat hij het na deze update überhaupt doen?
Jue tap. Serieus?

• Donstil
  • Niet online
Hahaha dat had ik nog niet eens gezien, glad overheen gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

[Afbeelding]

Bug. Na firmware update opgelost.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971

[Afbeelding]

8)7 Jue Tap en dan ook nog eens vragen om batterijen te vervangen voor een apparaat dat geen batterijen heeft, denk dat iemand heeft zitten slapen bij Signify.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Nu online
Ik denk dat je een nepperd hebt gekocht! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Erik1971 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:52:
[...]

8)7 Jue Tap en dan ook nog eens vragen om batterijen te vervangen voor een apparaat dat geen batterijen heeft, denk dat iemand heeft zitten slapen bij Signify.....
Deze heeft wel een batterij hoor :)
Die had ik al vervangen voor ik ging rommelen.

Maar na de firmware is het idd opgelost. Nu doen de knoppen het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 18:46
Erik1971 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:33:
[...]

Op badkamer meer dan 1 lamp achter de V1 schakelaar waarschijnlijk?!

Probleem is dat Hue geen ZigBee group en scene aanmaakt met maar 1 lamp achter de schakelaar en in plaats daarvan dan ZigBee unicast berichten stuurt, en dan stuurt de bridge altijd eerst een on commando en daarna het dim commando naar de lamp, dit kan inderdaad als effect hebben dat de lamp ff op vol aangaat na ontvangen van on commando, om vervolgens die juist dim level te selecteren. Met een Scene commando worden die settings in 1 keer gezet en dan zie dit soort effecten niet.
Dank je voor je bericht.
Echter op zowel toilet boven als badkamer ieder maar 1 lamp.
Verschil is wel dat beneden een V2 dimmer zit en boven 2x een V1.
Zal eens moeten uitproberen of het daaraan licht.

In principe stuur ik er al een scene naartoe (als ik t goed heb), want met een hue white e27 heb je niet heel veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-04 09:37
Heb nu ook een Niko dimschakelaar gekocht en geïnstalleerd nu wil ik daar een scène aan koppelen aan 1 knop maar je krijgt dan in de hue app alleen de standaard scènes hoe krijg je de eigen scène daar in ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Donstil schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:32:
[...]

Deze heeft wel een batterij hoor :)
Die had ik al vervangen voor ik ging rommelen.

Maar na de firmware is het idd opgelost. Nu doen de knoppen het ook.
O wacht het was de nieuwe Tap ja die heeft idd een batterij 8)7 was ik al weer vergeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innoh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-06 10:52
Ik heb mijn hele huis vol hangen met Hue lampen en motion sensors maar nu stuit ik op een onderdeel waar ik zo 123 geen oplossing voor heb. Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen?

Ik heb in de douche een trekschakelaar hangen die een lamp en afzuiging inschakelt. Ik wil deze heel graag ook op een Hue motion sensor laten werken maar dat gaat met de afzuiging natuurlijk niet lukken omdat deze niet smart is. Wat is nou de gemakkelijkste oplossing om zowel het afzuigsysteem als de lamp in de douche op een motion sensor van Hue te activeren? Thanks alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 06:56
Sinds vandaag heeft Signify de slimme kerstverlichting op de markt gebracht de Philips Hue Festavia

Vraag me af in hoeverre deze ook werken in samenwerking met de Philips Hue + Ambilight

[ Voor 86% gewijzigd door indofk op 15-11-2022 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik denk hetzelfde als een normale ledstrip:
https://www.philips-hue.c...9514465497#specifications
Vind het toch wel interessant. Maar duur :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Ik ben volledig nieuw tot het creëren van een smarthome en ik heb een vraag waar ik nergens duidelijk antwoord op kan krijgen.

Stel, ik zou een Philips Hue e27 lampje draaien in een armatuur dat nu boven de eetkamertafel hangt... dan bedien ik dit lampje met de Hue app (i.c.m. bridge) en eventueel met een aparte Hue schakelaar. Maar, hiervoor dient de lichtschakelaar (waarmee we nu de het 'domme' lampje mee aan/uit zetten boven de eetkamertafel) wel altijd ingeschakeld te blijven, toch?

Als deze staat uitgeschakeld, dan zal je met de Hue app dit e27 lampje niet kunnen bedienen, toch?

Wat gebeurt er als je de lichtschakelaar aan zet en het e27 limpje bijv. op 80% dimt op een gele kleur en vervolgens de lichtschakelaar weer uitzet.... en dan weer aan. Springt ie dan terug op de instellingen waarop 'ie uit werd geschakeld?

Ik heb het wat pietluttig omschreven, maar voor ons is de praktische kant hiervan heel belangrijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innoh
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:25:

Als deze staat uitgeschakeld, dan zal je met de Hue app dit e27 lampje niet kunnen bedienen, toch?
Klopt. De lamp is niet te bedienen indien de schakelaar uitgeschakeld is. Dit probleem is echter wel te verhelpen door er bijvoorbeeld een wall switch module aan te hangen: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

En als antwoord op je vraag wat er gebeurt als je de lamp weer inschakelt nadat hij uitgeschakeld is geweest is handmatig in te stellen via de app. Je kunt instellen dat hij de laatst gekozen staat terugzet of dat hij bijvoorbeeld een zelfgekozen scene.

Dat ziet er in de app als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeQj8rcJunSFByyqaS3xUkxLyM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4DOkbAafQR1QNct9BH6uX6n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Innoh op 15-11-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34

ThunderNet

Flits!

robkrekel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:35:
Ik denk hetzelfde als een normale ledstrip:
https://www.philips-hue.c...9514465497#specifications
Vind het toch wel interessant. Maar duur :|
Ik heb hem zojuist besteld, we hebben momenteel "kerstlampjes" in de slaapkamer hangen als verlichting, aangesloten op een Hue smartplug, maar ik mis de mogelijkheid tot dimmen. 2-3 dagen levertijd, dus ik ben benieuwd :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Innoh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:32:
[...]

Klopt. De lamp is niet te bedienen indien de schakelaar uitgeschakeld is. Dit probleem is echter wel te verhelpen door er bijvoorbeeld een wall switch module aan te hangen: https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

En als antwoord op je vraag wat er gebeurt als je de lamp weer inschakelt nadat hij uitgeschakeld is geweest is handmatig in te stellen via de app. Je kunt instellen dat hij de laatst gekozen staat terugzet of dat hij bijvoorbeeld een zelfgekozen scene.

Dat ziet er in de app als volgt uit:
Aha. Bedankt! Zo te lezen kunnen wij de Philips Hue lamp dus als een normale 'domme' lamp gebruiken, gekoppeld aan een 'fysieke' normale aan/uit schakelaar, en deze simpelweg dimmen of van kleur doen laten veranderen wanneer we dat nodig achten met onze mobiel (zolang de aan/uit schakelaar op 'aan' staat)?

Want dat is namelijk precies waar ik op zoek naar ben... van een afstand lampen aan of uit doen is voor ons namelijk niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Gautama op 15-11-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:50
remmuz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Mijn tafel is "slechts" 2,40 meter en daarvoor is de Ensis meer dan voldoende.
Er komt echt veel licht uit. Je hebt ook nog de reflectie op het plafond van de LEDs aan de bovenkant van het armatuur.
Hier ook een tafel van 2,4 meter. Hoe hoog heb je de Ensis boven de tafel hangen?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Innoh
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:47:
[...]

Aha. Bedankt! Zo te lezen kunnen wij de Philips Hue lamp dus als een normale 'domme' lamp gebruiken, gekoppeld aan een 'fysieke' normale aan/uit schakelaar, en deze simpelweg dimmen of van kleur doen laten veranderen wanneer we dat nodig achten met onze mobiel (zolang de aan/uit schakelaar op 'aan' staat)?

Want dat is namelijk precies waar ik op zoek naar ben... van een afstand lampen aan of uit doen is voor ons namelijk niet nodig.
Correct. Dat is zeker mogelijk. Maar voor een paar centen extra zou je ook nog kunnen overwegen om een dimmer switch te bestellen: uitvoering: Philips Hue Dimmer Switch

Dan kun je de betreffende lamp gewoon uitschakelen met de switch en is hij ook nog steeds te benaderen via de app. Zo voorkom je dus dat de lamp niet bereikbaar is. Ook heb je dan in de switch gelijk een mogelijkheid om de lamp te dimmen maar kun je ook nog andere acties koppelen aan deze module. Denk bijvoorbeeld aan verschillende scenes, kleuren of hue labs automatiseringen.

Deze switch werkt op batterijen en hang je op dmv bijgeleverd dubbelzijdig tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:47:
[...]

Nog wel iets om rekening mee te houden als je gaat uitbreiden:
Als je uiteindelijk meerdere lampen, schakelaars, slimme stekkers etc hebt dan vormen deze samen een draadloos mesh-netwerk om een beter en groter bereik te creeeren. Als je dan de stroom van de lamp af haalt wordt dit mesh netwerk verstoord en kan het zijn dat dit niet goed meer werkt.

Verder zou ik inderdaad ook een "dimmer switch" erbij bestellen. Deze kun je aan de muur bevestigen, maar dat hoeft niet. Je kunt deze "afstandsbediening" ook gewoon op tafel o.i.d. leggen. Is voor de bediening een stuk handiger dan de app, zeker voor dimmen. Ook om een lamp te resetten is zo'n dimmer switch handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
GermanPivo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:58:
[...]

Hier ook een tafel van 2,4 meter. Hoe hoog heb je de Ensis boven de tafel hangen?
Ik heb het gelijk even gemeten voor je... Hoogte is 58 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
@Innoh @musicpixel
Dank voor jullie toelichting. De dimmer switch zag ik inderdaad al voorbij komen in de starterkits. Ik lees online dat je hieraan 10 lampen kunt koppelen.

Wellicht een beetje een domme vraag, maar hoe weet de dimmer switch welke van deze 10 lampen je dan wilt bedienen? Of worden ze allemaal tegelijkertijd bedient (tot 10 lampen) en lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Gautama schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:44:
@Innoh @musicpixel
Dank voor jullie toelichting. De dimmer switch zag ik inderdaad al voorbij komen in de starterkits. Ik lees online dat je hieraan 10 lampen kunt koppelen.

Wellicht een beetje een domme vraag, maar hoe weet de dimmer switch welke van deze 10 lampen je dan wilt bedienen? Of worden ze allemaal tegelijkertijd bedient (tot 10 lampen) en lees ik het verkeerd?
Er zijn twee manieren van koppelen:
1. Je lampen direct aan de afstandsbediening en dan werkt het (meen ik) via Bluetooth. Dan zit er een maximum aan. Ook moeten alle lampen dan hetzelfde doen.
2. Je lampen en je afstandsbediening beide afzonderlijk aan de bridge. Dan werkt het via Zigbee (mesh). Dan is dat maximum er niet (maar wel een max van iets van 60 apparaten aan de bridge. Ik raad eigenlijk altijd een bridge aan, dat werkt gewoon veel fijner en je hebt meer mogelijkheden.

Waarschuwing: je wilt nu misschien maar 1 lamp, maar het is best een beetje verslavend, dus voor je het weet hangt je huis vol ;)

Begin gewoon met een startpakket met een paar lampen, een bridge en een dimmer switch, dan kun je dingen uitproberen en krijg je een goed idee hoe het werkt.

(edit: regel toegevoegd)

[ Voor 8% gewijzigd door musicpixel op 15-11-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 22:07
@Innoh @musicpixel

Er wordt een code meegestuurd, die alleen voor een specifieke lamp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innoh
@Innoh @musicpixel

Om het even in Jip en Janneketaal voor je uit te leggen:
  • Je sluit een hue bridge aan op je netwerk en daar verbind jij je telefoon mee.
  • Als jij een lamp toevoegt in de omgeving wordt deze opgemerkt door je bridge.
  • Jij koppelt deze lamp aan je systeem thuis en geeft deze een naam en koppelt deze aan een ruimte. Laten we in jouw geval zeggen de eetkamer.
Nadat je dit hebt doorlopen is de lamp toegevoegd en zichtbaar in de hue app. De lamp functioneert op dit moment gewoon als een normale lamp. Als je de schakelaar in je huis uit hebt, staat de lamp uit. Zet je hem aan, dan gaat de lamp aan.

Als je de lamp nu via de app uitschakelt, gaat de lamp uit maar staat de schakelaar in je huis nog steeds aan. De lamp is dus nog steeds benaderbaar via de app.

Nu ga je een dimmer switch koppelen aan je hue systeem
  • Je schakelt de dimmer switch voor de eerste keer in
  • Je opent de hue app
  • Je zoekt in de hue app naar een accessoire
  • De nieuwe accessoire wordt automatisch opgemerkt door je bridge
  • Je koppelt de accessoire aan je systeem en geeft de accessoire een naam. Laten we zeggen in jouw geval: Schakelaar eetkamer
Nu kun je de accessoire koppelen aan een lamp die ook in je systeem te vinden is. In jouw geval de lamp in de eetkamer. En daarna kun je instellen welke handelingen er allemaal uitgevoerd kunnen worden met de dimmer op de lamp in de eetkamer.
Dat ziet er dus als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g30qawCQE9L4G6ZCaDtKqVRat4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EnVUW2XfZKpizSHb20EQDqxp.png?f=fotoalbum_large

Maar let op. Zodra je de (echte) schakelaar in je huis uit hebt staan is de lamp dus niet meer benaderbaar en zal de dimmer switch niets meer doen omdat de lamp geen stroom heeft.

Als je de lamp uitgeschakeld hebt via de app of met de dimmer switch is hij altijd benaderbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Innoh op 15-11-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 21:08
ThunderNet schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik heb hem zojuist besteld, we hebben momenteel "kerstlampjes" in de slaapkamer hangen als verlichting, aangesloten op een Hue smartplug, maar ik mis de mogelijkheid tot dimmen. 2-3 dagen levertijd, dus ik ben benieuwd :)
Hier ook besteld met 15% korting via ING

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
ThunderNet schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:37:
[...]

Ik zit er aan te denken om ze in de garage op te hangen. Komt ook een barretje in namelijk :9B
Laat even weten wat het doet, en of je deze via spotify mee kan laten doen.
Innoh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:31:
Goed verwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
Innoh schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:31:
[...]

• Je sluit een hue bridge aan op je netwerk en daar verbind jij je telefoon mee.
  • Als jij een lamp toevoegt in de omgeving wordt deze opgemerkt door je bridge.
  • Jij koppelt deze lamp aan je systeem thuis en geeft deze een naam en koppelt deze aan een ruimte. Laten we in jouw geval zeggen de eetkamer.
Nadat je dit hebt doorlopen is de lamp toegevoegd en zichtbaar in de hue app. De lamp functioneert op dit moment gewoon als een normale lamp. Als je de schakelaar in je huis uit hebt, staat de lamp uit. Zet je hem aan, dan gaat de lamp aan.

Als je de lamp nu via de app uitschakelt, gaat de lamp uit maar staat de schakelaar in je huis nog steeds aan. De lamp is dus nog steeds benaderbaar via de app.

Nu ga je een dimmer switch koppelen aan je hue systeem
  • Je schakelt de dimmer switch voor de eerste keer in
  • Je opent de hue app
  • Je zoekt in de hue app naar een accessoire
  • De nieuwe accessoire wordt automatisch opgemerkt door je bridge
  • Je koppelt de accessoire aan je systeem en geeft de accessoire een naam. Laten we zeggen in jouw geval: Schakelaar eetkamer
Nu kun je de accessoire koppelen aan een lamp die ook in je systeem te vinden is. In jouw geval de lamp in de eetkamer. En daarna kun je instellen welke handelingen er allemaal uitgevoerd kunnen worden met de dimmer op de lamp in de eetkamer.
Dat ziet er dus als volgt uit:
[Afbeelding]

Maar let op. Zodra je de (echte) schakelaar in je huis uit hebt staan is de lamp dus niet meer benaderbaar en zal de dimmer switch niets meer doen omdat de lamp geen stroom heeft.

Als je de lamp uitgeschakeld hebt via de app of met de dimmer switch is hij altijd benaderbaar.
Helemaal helder, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Misschien niet helemaal het juiste topic omdat het technisch gezien niet over Hue gaat, maar wel zigbee en binnen mijn eigen hue ecosysteem dus vraag het toch even hier:

Ik heb een icasa zigbee dimmer gekocht (deze om precies te zijn: https://www.bol.com/nl/nl...ZNBw.4_12.18.ProductTitle) en daarmee bedien ik drie kleine 4 watt dimbare ledjes (G9 fitting). Echter de dimmer dimt niet verder dan ongeveer 50% en gaat dus ook niet uit. Koppelen met de hue app gaat prima en kan daar wel lager instellen of uitzetten maar in de praktijk blijft deze toch op ongeveer 50% hangen. Met de reset/min instel knopjes kom ik ook niet echt verder en icasa support is ook niet de beste. Dus voordat ik het weer retour stuur hoop ik dat hier nog iemand is die de gouden tip heeft. De gouden tip kan ook zijn dat ik voor een ecodim of die van robbshop moet gaan (maar dan wel graag onderbouwd).

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 15-11-2022 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-06 21:08
robkrekel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:45:
[...]
Ik zit er aan te denken om ze in de garage op te hangen. Komt ook een barretje in namelijk :9B
Laat even weten wat het doet, en of je deze via spotify mee kan laten doen.
Hier net binnengekomen en leuke set. Werkt met Spotify 😊 Leuk disco effect

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
amphora schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:19:
Misschien niet helemaal het juiste topic omdat het technisch gezien niet over Hue gaat, maar wel zigbee en binnen mijn eigen hue ecosysteem dus vraag het toch even hier:

Ik heb een icasa zigbee dimmer gekocht (deze om precies te zijn: https://www.bol.com/nl/nl...ZNBw.4_12.18.ProductTitle) en daarmee bedien ik drie kleine 4 watt dimbare ledjes (G9 fitting). Echter de dimmer dimt niet verder dan ongeveer 50% en gaat dus ook niet uit. Koppelen met de hue app gaat prima en kan daar wel lager instellen of uitzetten maar in de praktijk blijft deze toch op ongeveer 50% hangen. Met de reset/min instel knopjes kom ik ook niet echt verder en icasa support is ook niet de beste. Dus voordat ik het weer retour stuur hoop ik dat hier nog iemand is die de gouden tip heeft. De gouden tip kan ook zijn dat ik voor een ecodim of die van robbshop moet gaan (maar dan wel graag onderbouwd).
Kan ook aan de lampjes zelf liggen. Heb hier bijv een dimbare led spot van ikea die niet zo ver kan terugdimmen. Bij dimmer op 1% zetten lijkt het lampje op 10% te staan. Zet ik de dimmer op 50% staat het lampje al bijna voluit, want het verschil tussen 50% en 100% op de dimmer is bij het lampje nauwelijks te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3leee
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 14:52
Innoh schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:45:
Ik heb mijn hele huis vol hangen met Hue lampen en motion sensors maar nu stuit ik op een onderdeel waar ik zo 123 geen oplossing voor heb. Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen?

Ik heb in de douche een trekschakelaar hangen die een lamp en afzuiging inschakelt. Ik wil deze heel graag ook op een Hue motion sensor laten werken maar dat gaat met de afzuiging natuurlijk niet lukken omdat deze niet smart is. Wat is nou de gemakkelijkste oplossing om zowel het afzuigsysteem als de lamp in de douche op een motion sensor van Hue te activeren? Thanks alvast
Heb een dergelijke setup: een aantal inbouwspots met een Hue GU10 erin en dan de ventilator aangesloten op een Hue Smart Plug die boven het (verlaagde) plafond ligt. Bij beweging gaan alleen de lichten aan en bij 1 keer drukken op de scène knop van de afstandsbediening ook de ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

musicpixel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:51:
[...]

Kan ook aan de lampjes zelf liggen. Heb hier bijv een dimbare led spot van ikea die niet zo ver kan terugdimmen. Bij dimmer op 1% zetten lijkt het lampje op 10% te staan. Zet ik de dimmer op 50% staat het lampje al bijna voluit, want het verschil tussen 50% en 100% op de dimmer is bij het lampje nauwelijks te zien.
Maar een dimmer moet toch ook de lampen helemaal uit kunnen zetten? Zeker een zigbee dimmer want als ik alsnog een fysieke aan/uit schakelaar nodig heb zou vrij kansloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
De losse hue gu10 white ambiance lampen wilde ik gebruiken in een plafond lamp. Ik loop er alleen tegenaan dat de lampen niet blijven zitten, voor het draaien van de lampen vallen ze uit. De houders zijn net te diep/ de buis van de fitting te smal. Zijn daar oplossingen voor bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
amphora schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:56:
[...]

Maar een dimmer moet toch ook de lampen helemaal uit kunnen zetten? Zeker een zigbee dimmer want als ik alsnog een fysieke aan/uit schakelaar nodig heb zou vrij kansloos zijn.
Dus als je er op drukt (ipv draait) gaan de lampen niet uit?

Als dat het geval is moet je waarschijnlijk de bypass gebruiken. Een slimme dimmer heeft altijd een beetje stroom nodig om te werken, en zonder blauwe draad en bypass doet ie dat door een klein beetje door de lamp te laten lopen. Bij een gloeilamp geen probleem, maar bij led vaak wel.

Maar minimale helderheid bij dimmen zou nog steeds aan de lampen zelf kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

musicpixel schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:04:
[...]

Dus als je er op drukt (ipv draait) gaan de lampen niet uit?

Als dat het geval is moet je waarschijnlijk de bypass gebruiken. Een slimme dimmer heeft altijd een beetje stroom nodig om te werken, en zonder blauwe draad en bypass doet ie dat door een klein beetje door de lamp te laten lopen. Bij een gloeilamp geen probleem, maar bij led vaak wel.

Maar minimale helderheid bij dimmen zou nog steeds aan de lampen zelf kunnen liggen.
Ahah...

Dan is alleen de vraag hoe ik een bypass ga plaatsen want er komen nu twee draadjes uit de muur. Er zit nu oude halogeen dimmer die de lampjes dimt (die waren ooit ook halogeen maar vervangen door led). Werkt prima maar ik wil het natuurlijk slim maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
amphora schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:34:
[...]

Ahah...

Dan is alleen de vraag hoe ik een bypass ga plaatsen want er komen nu twee draadjes uit de muur. Er zit nu oude halogeen dimmer die de lampjes dimt (die waren ooit ook halogeen maar vervangen door led). Werkt prima maar ik wil het natuurlijk slim maken.
Bypass plaatsen heb ik nooit gedaan, dus dat zul je even op internet of in de handleiding moeten zoeken.
Zelf heb ik overigens een stel Ecodim 07 Basic dimmers en die bevallen goed. Tot nu toe geen bypass nodig gehad, maar heb er dan ook (nog) geen led op zitten (binnenkort wel, heb net de led-lampjes binnen ;) )

Hier is het schema voor de icasa dimmer:
https://help.icasa.io/por...aansluitschema-s-1-9-2020

3x4Watt zou het eerste schema moeten zijn, dus zonder bypass. Heb je ook die extra bruine draad aangesloten?

Je hebt toevallig niet een wandcontactdoos naast de dimmer zitten he? Dan zou je de blauwe draad daarvan kunnen gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door musicpixel op 15-11-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Yes, eindelijk overstag en ook in de Hue wereld gesprongen. Eerste aankoop voor de eetkamer (ook vaak als kantoor in gebruik) is de Hue Ensis. Wat een genot!

Ook een nieuwe Bridge in gebruik genomen en het werkt allemaal erg fijn. Wij wonen in een jaren '50 woning en hebben ook nog wat oudere lampen verspreid door de woning die we graag willen houden. Zo ook drie spotjes met een armatuur dat echt ruim 50 jaar oud is..

Kan dit armatuur gebruikt worden voor Hue? De lampen die er nu inzitten zijn slechts 9 centimeter hoog en volgens mij zijn de Hue lampen iets meer dan 10 centimeter. Mocht Hue kunnen werken in zo'n ouder armatuur dan willen we graag drie nieuwe Hue lampjes voor achter de tv. Zal dit werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MSI25SJpPywC3GK2eWe-kCOmGk=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/MSHAD6fWvNWumXVmbbQ4GGvH.gif?f=fotoalbum_large

Komend weekend ook maar eens naar wall switches kijken, de Tap Dial Switch staat op de shortlist maar eerst maar eens verder inlezen. Wil het wel meteen goed doen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door D-Ed op 15-11-2022 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
D-Ed schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:17:

Kan dit armatuur gebruikt worden voor Hue? De lampen die er nu inzitten zijn slechts 9 centimeter hoog en volgens mij zijn de Hue lampen iets meer dan 10 centimeter.
Het lijkt mij een grote fitting? (e27). Dat gaat lastig worden. Alle kleine HUE lampen hebben een e14 fitting.

Als je een kleine fitting zou hebben en je hebt genoeg aan alleen wit licht dan zou deze in aanmerking komen,
https://www.philips-hue.c...14/8719514356696#overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Innoh
M3leee schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 14:53:
[...]

Heb een dergelijke setup: een aantal inbouwspots met een Hue GU10 erin en dan de ventilator aangesloten op een Hue Smart Plug die boven het (verlaagde) plafond ligt. Bij beweging gaan alleen de lichten aan en bij 1 keer drukken op de scène knop van de afstandsbediening ook de ventilator
Ook nog een idee inderdaad. Ik ga het plafond hier ook verlagen. Maar dan moet ik de trekschakelaar eerst ombouwen naar een stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie911
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:56
remmuz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:24:
[...]

Het lijkt mij een grote fitting? (e27). Dat gaat lastig worden. Alle kleine HUE lampen hebben een e14 fitting.

Als je een kleine fitting zou hebben en je hebt genoeg aan alleen wit licht dan zou deze in aanmerking komen,
Je kan er ook altijd nog een adapter van e27 naar e14 tussen zetten.
Geen ervaring mee, maar het lijkt alsof je dan niet veel hoogte verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
remmuz schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:24:
[...]

Dank, het klopt idd.. Een grote fitting..

Maar mocht ik iets passends vinden, werkt het dan wel met het oude spul samen? Ik vrees er een beetje voor ivm de ouderdom van de lamp maar misschien maak ik mij voor niets zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
D-Ed schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:06:
[...]

Dank, het klopt idd.. Een grote fitting..

Maar mocht ik iets passends vinden, werkt het dan wel met het oude spul samen? Ik vrees er een beetje voor ivm de ouderdom van de lamp maar misschien maak ik mij voor niets zorgen?
Zolang het qua afmetingen er in past, en er niet iets van een (snoer)dimmer tussen zit zou het moeten werken.

Als je trouwens alleen aan/uit wilt -dus geen kleurtjes oid- zou je nog een slimme stekker (Hue) kunnen overwegen, en de huidige lampen houden. De slimme stekkers van Lidl werken ook met Hue en zijn nu in de aanbieding voor 6 euro.

Pagina: 1 ... 45 ... 82 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic