[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-10 17:26
Kees_frl schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

iOS of Android? Balen dat het niet werkt en er wisselende ervaringen zijn
iOS, op 2 verschillende iPhones niet werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Mel33 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:24:
Die kan beter nu al beginnen met een eigen elektriciteit centrale te bouwen. :+ haha

Je kan het na een stroomstoring niet met zekerheid uit laten. Want de optie in mijn app is
Na stroomuitval gaat de lamp weer aan of uit, staat er bij

[Afbeelding]
Maar dat is wel de oplossing: deze setting zorgt ervoor dat de lampen uitblijven als dat het geval was toen de stroom uitviel of weer aangaan als ze aan stonden toen de stroom uitviel. In mijn beleving moet je altijd deze stand kiezen, dan voorkom je het geschetste probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 08:52
Klaaf14 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:33:
Hi all, ik heb een vraag over de Hue ledstrip. Het gaat om het volgende.

In de nis van onze keuken (90cm breed) wil ik een (Hue) ledstrip onder een blinde wandplank installeren. Om dit te realiseren (en de ledstrip + bijbehoren zo netjes mogelijk weg te werken) wil ik aan één kant van de nis een gat boren in de keukenkast en daar de connector van de ledstrip doorheen trekken. Dan kan ik in de keukenkast de adapter en dergelijke aansluiten, zodat in de nis alleen de ledstrip komt te hangen. Echter, om het geboorde gat zo klein mogelijk te houden, vroeg ik me af of het een slim idee is om de connector van de ledstrip door te knippen, door het gat te trekken, en dan de 2 delen weer op elkaar aan te sluiten. Het gaat dan om dit deel van de ledstrip:

[Afbeelding]

Stel, ik knip dat door, is het dan met wat geknutsel weer aan elkaar te verbinden? Zo ja, hoe? Bijv. met een verbindingsklem?

Dan nog een andere vraag waar ik denk ik het antwoord al op weet :) De nis is 90cm, dus idealiter wordt de ledstrip óók 90cm. Ik begrijp dat de ledstrip uit minimaal 1 meter bestaat en er elke 33cm een plek is om te knippen. Stel, ik knip er 90cm af, werkt dan de laatste 33cm in zijn geheel niet meer?

Thnx alvast _/-\o_
Denk dat je beter een kabeltje koopt en strip heel houd. https://www.ledstripkonin.../rgbww-aansluitmateriaal/
Kan wel natuurlijk wat jij wilt, als je genoeg ruimte hebt om die kabel weer te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-10 14:59

In de nis van onze keuken (90cm breed) wil ik een (Hue) ledstrip onder een blinde wandplank installeren. Om dit te realiseren (en de ledstrip + bijbehoren zo netjes mogelijk weg te werken) wil ik aan één kant van de nis een gat boren in de keukenkast en daar de connector van de ledstrip doorheen trekken. Dan kan ik in de keukenkast de adapter en dergelijke aansluiten, zodat in de nis alleen de ledstrip komt te hangen. Echter, om het geboorde gat zo klein mogelijk te houden, vroeg ik me af of het een slim idee is om de connector van de ledstrip door te knippen, door het gat te trekken, en dan de 2 delen weer op elkaar aan te sluiten. Het gaat dan om dit deel van de ledstrip:

[Afbeelding]

Stel, ik knip dat door, is het dan met wat geknutsel weer aan elkaar te verbinden? Zo ja, hoe? Bijv. met een verbindingsklem?

Dan nog een andere vraag waar ik denk ik het antwoord al op weet :) De nis is 90cm, dus idealiter wordt de ledstrip óók 90cm. Ik begrijp dat de ledstrip uit minimaal 1 meter bestaat en er elke 33cm een plek is om te knippen. Stel, ik knip er 90cm af, werkt dan de laatste 33cm in zijn geheel niet meer?

Thnx alvast _/-\o_
Ik zou het zelf nooit doen. Het wordt een ontzettende gepruts omdat in een keukenkastje weer aan elkaar knopen/solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG

In de nis van onze keuken (90cm breed) wil ik een (Hue) ledstrip onder een blinde wandplank installeren. Om dit te realiseren (en de ledstrip + bijbehoren zo netjes mogelijk weg te werken) wil ik aan één kant van de nis een gat boren in de keukenkast en daar de connector van de ledstrip doorheen trekken. Dan kan ik in de keukenkast de adapter en dergelijke aansluiten, zodat in de nis alleen de ledstrip komt te hangen. Echter, om het geboorde gat zo klein mogelijk te houden, vroeg ik me af of het een slim idee is om de connector van de ledstrip door te knippen, door het gat te trekken, en dan de 2 delen weer op elkaar aan te sluiten. Het gaat dan om dit deel van de strip.

Thnx alvast _/-\o_
Ik kan de situatie niet helemaal inschatten obv je beschrijving, maar kun je ook achterlangs het kastje in? Achterwand is bordkarton en meer uit het zicht……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:49
Zijn er meer mensen die problemen hebben met Hue in Google Home? Gisteren was er een Home update maar sinds vanmorgen zijn al mijn lampen offline in de Home app en doen mijn spraakopdrachten het ook niet. Mijn ervaring is om zo weinig mogelijk met instellingen te prutsen en dat alles het weer vanzelf gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10 14:09
Jongens,

even een vraag waar ik niet uitkom, Google wil me niet wijzer maken in deze. Ik heb een kamer met een lamp en een motion sensor, werkt perfect. Nu heb ik een extra lamp aangesloten en toegevoegd aan de kamer. Doet het netjes, werkt allemaal dikke prima. Nu wil ik echter met de motion sensor beide lampen aan laten gaan en dat krijg ik maar niet voor elkaar. Hij geeft in de app aan dat de kamer wordt ingeschakeld maar dat is dus maar een van de twee lampen.

Heb de kamer al verwijderd en weer toegevoegd, de sensor idem dito. Helaas, verhelpt het probleem niet. Iemand de gouden tip wat ik moet doen om dit werkend te krijgen?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
ikswarom schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:54:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met Hue in Google Home? Gisteren was er een Home update maar sinds vanmorgen zijn al mijn lampen offline in de Home app en doen mijn spraakopdrachten het ook niet. Mijn ervaring is om zo weinig mogelijk met instellingen te prutsen en dat alles het weer vanzelf gaat doen.
Nope, hier werkt alles gewoon in de Google Home app

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 16:37
Julekes schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:44:
Hue is leuk en prijzig speelgoed. Na een aantal jaren loop ik intussen tegen de 50 aangsoten lampjes aan. Als ik het goed begrijp, dan zou de (meest recente) bridge 50+ lampjes kunnen aansturen? Iemand daar ervaring mee?
Een nadeel dat ik vorig jaar met Hue ervaren heb, is dat na een stroomuitval in onze wijk, al mijn Hue verlichting volle bak aan ging. Op zich zou je zeggen, geen probleem.... alleen we waren op dat moment op vakantie :-( en alle lampjes bleven aanstaan totdat mijn ouders me hierop attendeerden toen ze de planten kwamen water geven. Gelukkig is deze combinatie zeldzaam, maar denk iig goed na over hoe je je Hue configuratie instelt bij herstel van stroomtoevoer.
Dan heb je de functie 'Gedrag lamp bij inschakelen' gemist. Geen probleem van Hue maar meer van You (pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-10 16:38
BGFG schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:41:
[...]

Ik kan de situatie niet helemaal inschatten obv je beschrijving, maar kun je ook achterlangs het kastje in? Achterwand is bordkarton en meer uit het zicht……
Nou, om het wat duidelijker te maken, het idee is om het dan te monteren achter de oven. De oven moet nog geleverd worden, dus op de plek waar de oven komt zit nu nog een leeg gat waar ik dus ook makkelijk bij kan. Dus zodra de oven dan geplaatst is, zou de boel ook helemaal uit het zicht zijn.

Begrijp dat dit een risico is bij een mogelijk defect van de ledstrip... dus ik moet nog even bedenken hoe ik er weer bij kan komen op het moment dat de oven is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
DePaul schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:21:
Jongens,

even een vraag waar ik niet uitkom, Google wil me niet wijzer maken in deze. Ik heb een kamer met een lamp en een motion sensor, werkt perfect. Nu heb ik een extra lamp aangesloten en toegevoegd aan de kamer. Doet het netjes, werkt allemaal dikke prima. Nu wil ik echter met de motion sensor beide lampen aan laten gaan en dat krijg ik maar niet voor elkaar. Hij geeft in de app aan dat de kamer wordt ingeschakeld maar dat is dus maar een van de twee lampen.

Heb de kamer al verwijderd en weer toegevoegd, de sensor idem dito. Helaas, verhelpt het probleem niet. Iemand de gouden tip wat ik moet doen om dit werkend te krijgen?
Even uit mijn hoofd - kun je een zone van die twee lampen maken en ze op die manier aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 21:40
Klaaf14 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Nou, om het wat duidelijker te maken, het idee is om het dan te monteren achter de oven. De oven moet nog geleverd worden, dus op de plek waar de oven komt zit nu nog een leeg gat waar ik dus ook makkelijk bij kan. Dus zodra de oven dan geplaatst is, zou de boel ook helemaal uit het zicht zijn.

Begrijp dat dit een risico is bij een mogelijk defect van de ledstrip... dus ik moet nog even bedenken hoe ik er weer bij kan komen op het moment dat de oven is geplaatst.
Een inbouw oven zit met slechts enkele schroefjes vast. Die heb je er zo weer uit. Ingebouwd zit de meeste ruimte achter de oven meestal bovenaan. Er zal ook wel een contactdoos achter zitten om de oven van stroom te voorzien. Dus waarschijnlijk ook al een gat. Eventueel hele achterwand eruit halen, hoef je er ook niet doorheen te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
oef! schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Even uit mijn hoofd - kun je een zone van die twee lampen maken en ze op die manier aansturen?
Net even getest en ja, dan werkt het wel. Maar toch verbaast het me dat ik het kennelijk met een omweg moet doen. Niet Hue waardig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Ik loop tegen het volgende "probleempje" aan. In mijn slaapkamer heb een lamp hangen waar 5 zigbee lampen inzitten. Deze lampen zijn via een draadloze zigbee schakelaar verbonden met de hue bridge. In de HUE app zijn de 5 lampen gekoppeld aan de schakelaar. De stroomdraad en de schakeldraad van het schakelpunt heb ik aan elkaar geknoopt (met een lasdop?!?) om zodoende altijd stroom op de lampen te hebben. Nu wil het geval dat als de lampen uitgeschakeld zijn er out of the blue zomaar een lamp kan gaan branden. Alle instellingen heb in de HUE app heb ik nagelopen, maar alles staat zoals het zou moeten zijn. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTUxxzPn8HzNKFyTnd3VTo_3H80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU5j08cL6AmcG43ruEY1YnBE.jpg?f=fotoalbum_large

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonejunky
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik kom even niet uit om de basiskleur in te stellen wanneer de lampen aan en uit zijn gemaakt.

Heb 18 spots aangesloten, kan ik de basiskleur van alle 18 tegelijk aanpassen want ik zie dat het wel 1 voor 1 kan maar niet tegelijk.
Zodat wanneer ik de lamp met de schakelaar uit zet en dan weer aan zet alles dezelfde kleur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 15:45
iphonejunky schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:56:
Ik kom even niet uit om de basiskleur in te stellen wanneer de lampen aan en uit zijn gemaakt.

Heb 18 spots aangesloten, kan ik de basiskleur van alle 18 tegelijk aanpassen want ik zie dat het wel 1 voor 1 kan maar niet tegelijk.
Zodat wanneer ik de lamp met de schakelaar uit zet en dan weer aan zet alles dezelfde kleur is
Je bedoelt dat je bij het uitschakelen de stroom er af haalt? Want dat is bij slimme lampen eigenlijk niet de bedoeling.

Je kunt wel de lampen aan doen en instellen zoals je ze wilt hebben, en dan één voor één voor elke lamp de "power on" instellen (de juiste kleur staat dan al ingesteld)

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonejunky
  • Laatst online: 10-01-2024
Juist ja bij uitschakelen van de stroom.

Dat is het hem nou juist de juiste kleur staat niet ingesteld maar een fel geel op 100%.
Wil juist alle lampen tussen blauw en geel hebben maar dat tegelijk instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
iphonejunky schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:30:
Juist ja bij uitschakelen van de stroom.

Dat is het hem nou juist de juiste kleur staat niet ingesteld maar een fel geel op 100%.
Wil juist alle lampen tussen blauw en geel hebben maar dat tegelijk instellen
Doe eens 1 lamp aan op groen ofzo, en ga dan naar de "power on" instellingen voor die lamp. Daar zou onder "custom" nu die groene kleur zichtbaar moeten zijn.
Moet je ze nog wel 1 voor 1 langslopen, maar de kleuren staan dan al voor-ingevuld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicpixel
jdwrist schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 17:47:
Ik loop tegen het volgende "probleempje" aan. In mijn slaapkamer heb een lamp hangen waar 5 zigbee lampen inzitten. Deze lampen zijn via een draadloze zigbee schakelaar verbonden met de hue bridge. In de HUE app zijn de 5 lampen gekoppeld aan de schakelaar. De stroomdraad en de schakeldraad van het schakelpunt heb ik aan elkaar geknoopt (met een lasdop?!?) om zodoende altijd stroom op de lampen te hebben. Nu wil het geval dat als de lampen uitgeschakeld zijn er out of the blue zomaar een lamp kan gaan branden. Alle instellingen heb in de HUE app heb ik nagelopen, maar alles staat zoals het zou moeten zijn. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is?

[Afbeelding]
Ik zou beginnen met alle lampen even van de stroom te halen (uit de fitting losdraaien) en dan rustig 1 voor 1 weer in de fitting vastdraaien. Dat zorgt er voor dat ie opnieuw opgenomen wordt in de mesh en opnieuw verbinding maakt met de bridge.

Als dat niet werkt, zou ik de "Clean up" optie bij de bridge instellingen proberen. Het kan dat er delen van scenes en automatiseringen zijn achtergebleven die je niet ziet in de app. Je raakt dan wel een deel van de instellingen kwijt (zoek even op internet welke).

Als dat ook niet werkt de lampen verwijderen en opnieuw koppelen.

En als laatste middel de hele bridge resetten.

Iemand anders nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:42
Hallo,

Ik heb eingelijk nog nooit problemen gehad met mijn Hue lampen.
Maar heb nu een kogellamp P45 E14, als ik deze vel zet gaat hij knipperen.
Betekend dit dat ik pech heb en de lamp kapot is?
Dat zou wel snel zijn, want denk dat hij nog geen jaar oud is.

Of zou dit ergens anders aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
timbe schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:28:
Hallo,

Ik heb eingelijk nog nooit problemen gehad met mijn Hue lampen.
Maar heb nu een kogellamp P45 E14, als ik deze vel zet gaat hij knipperen.
Betekend dit dat ik pech heb en de lamp kapot is?
Dat zou wel snel zijn, want denk dat hij nog geen jaar oud is.

Of zou dit ergens anders aan liggen?
Zou gewoon ff contact opnemen met Philips! Hun service is dikke prima

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-10 21:00
Wist niet dat de Motion Outdoor sensor ook aantrekkingskracht heeft op een ekster :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8hSGSAxR_SdAM8Yi0XjToHGR2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SmdEiJBLasVfqsJKdlGSU1cM.jpg?f=user_large

Sensor werkt nog, maar door vocht zal deze sensor geen lang leven meer beschoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

Nick Name

SinFest!

Cranberry schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:17:
Wist niet dat de Motion Outdoor sensor ook aantrekkingskracht heeft op een ekster :(

Sensor werkt nog, maar door vocht zal deze sensor geen lang leven meer beschoren zijn.
Dank je voor het oplossen van een mysterie: mijn buitensensor had vorig jaar vergelijkbare schade en ik kon er niet achterkomen wat de oorzaak zou kunnen zijn.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

musicpixel schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Ik zou beginnen met alle lampen even van de stroom te halen (uit de fitting losdraaien) en dan rustig 1 voor 1 weer in de fitting vastdraaien. Dat zorgt er voor dat ie opnieuw opgenomen wordt in de mesh en opnieuw verbinding maakt met de bridge.

Als dat niet werkt, zou ik de "Clean up" optie bij de bridge instellingen proberen. Het kan dat er delen van scenes en automatiseringen zijn achtergebleven die je niet ziet in de app. Je raakt dan wel een deel van de instellingen kwijt (zoek even op internet welke).

Als dat ook niet werkt de lampen verwijderen en opnieuw koppelen.

En als laatste middel de hele bridge resetten.

Iemand anders nog ideeen?
Clean Up lijkt de oplossing te zijn geweest :-) Tot op heden geen lampen meer gehadin de slaapkamer die op onverklaarbare wijze (midden in de nacht bv) aanspringen

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-10 15:47
Even een tip, momenteel bij Bol.com op veel Hue spulletjes 2+1 gratis (was zelf nog een stapel motion sensors nodig dus nu mooi voordelig !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-10 16:38
Lijkt erop dat bij mij de kabel naar de controller kapot is. Ledstrip geeft geen rood licht meer (alleen als ik in de kabel knijp en in een rare hoek houd). Mogelijk zelf wat te lomp geweest bij het installeren... :(

Kan ik dit nog fixen? Of kan ik bijv. bij Litcessory alleen een nieuw kabeltje kopen? Beetje zonde om een hele nieuwe set te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05 21:26
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de lamp te vinden op de app.
Ook niet door de 6 cijferige code direct in te toetsen.

Nou heb ik wel aluminium of stalen lampen.. maar zelfs de lamp in de hal 2m bij meterkast vandaan vind ie niet. En de lichtknop staat ook aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Laatst online: 17-10 11:41
Beste allen,

Begin volgend jaar start bij ons de verbouwing, dus gaat alles er uit.

Op dit moment heb ik in elke ruimte 1 of meerdere Hue Dimmers op afdekplaten zitten.
Dit werkt naar behoren, maar we willen het wat strakker maken (en op de plekken waar een WCD naast een schakelaar zit, ziet dat er ook niet uit).

Zijn daarom op zoek naar alternatief, en daar is nu (ten tijde toen ik de Dimmers plaatste niet) veel alternatieven voor.

Ons oog is gevallen op de Gira E2 lijn.

Daarop kan heb ik dan 2 keuzes:
- Senic & Gira Friends of Hue schakelaar
- Hue Wall Switch Module

De Dimmers heb ik nu via iConnect Hue ingesteld als volgt:

- Aan knop = lamp(en) aan
- Dim Omhoog 1x indrukken = lamp feller
- Dim Omhoog ingedrukt houden = lamp geleidelijk feller
- Dim Omlaag 1x ingedrukt = lamp minder fel
- Dim Omlaag ingedrukt = lamp geleidelijk minder fel
- Uit knop = lamp(en) uit

Tevens heb ik in de woonkamer 1 Dimmer ingesteld als volgt:
- Aan knop 1ste keer indrukken = Woonkamer plafond aan
- Aan knop 2e keer indrukken = Woonkamer plafond uit, Keuken plafond aan
- Aan knop 3e keer indrukken = Woonkamer plafond aan en Keuken Plafond aan
- Na 22.30 gaat 1ste keer indrukken alleen keuken plafond aan met brightness van 15%, aankoop ingedrukt houden is Keuken Plafond op 100% aan

Graag zou ik deze functionaliteit willen behouden, vooral het geleidelijk als de knop ingedrukt blijft (en als het mogelijk blijft per stap dimmen maar geen pre)

Als ik kijk naar de Senic & Gira FOH schakelaar, dan lijkt dat te kunnen (en uiteraard met iConnect Hue kan ik hetzelfde inregelen) omdat deze 4 maak-contacten heeft (noem je dat zo?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYNAZ3J8Pif4ebTrf0srz3-pywg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOcABBKLyFTIzWvsg7T3Dn0p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dus met deze schakelaar als voorbeeld van de woonkamer Dimmer het zo inkunnen stellen:
- Linksboven indrukken = Woonkamer plafond aan
- Linksonder indrukken = Woonkamer plafond aan
- Linksboven ingedrukt houden = Woonkamer plafond geleidelijk feller
- Linksonder ingedrukt houden = Woonkamer plafond geleidelijk minder fel
Rechter kant idem maar dan voor keukenplafond

Voor een schakelaar in ruimte met maar 1 lamp zou ik dan hetzelfde kunnen doen, en dan de 2 wippers vervangen voor de enkele wipper die meegeleverd is.

De andere optie voor de Hue Wall Switch Module loop ik vast....

Ik weet dus niet of dit te realiseren is met deze module.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Ben dus benieuwd naar:

- Is dit überhaupt mogelijk met de module?
- Als dit mogelijk is, welke polsdrukker van Gira heb ik dan nodig voor 4 maak contacten? Ik zag bijvoorbeeld deze: https://www.girastore.nl/...maakcontact-4-voudig.html
- Met een polsdrukker met 4 maak contacten, heb ik dan 1 module nodig (eventueel met meegeleverde 2e aansluitdraadjes) of 2 modules nodig?
- Kamers met 1 lamp om te bedien, welke polsdrukkers heb ik dan nodig die zowel boven, als onder klikt? Is dit een polsdrukker met 2 maak contacten?
- Kamers met 1 lamp om te bedienen, heb ik dan 1 module nodig (eventueel met meegeleverde 2e aansluitdraadjes) of 2 modules nodig?

Als dat namelijk mogelijk is, zijn we niet perse gebonden aan de Senic Gira schakelaars want dan zouden voor ons voordelen zijn:
- Andere kleuren mogelijk
- Mochten we gaan verhuizen, dan kan ik de lasklemmen van de bedrading halen en vervangen voor normale wipschakelaar inplaats van pulsdrukker
- "Hard klik geluid" en "Soms onprettig gevoel bij indrukken" wat ik las in reviews van de Senic & Gira FOH schakelaar
- Kosten :P
- En voor mij (ook redelijk belangrijk) onafhankelijk van Senic, krijg het idee dat ze bijna nergens meer te koop zijn en mocht ik willen uitbreiden dan zijn ze er wellicht niet meer waar ik met de Wall Switch Module dan geen last van heb

Alvast names ons, heel erg bedankt!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:47

Ursamajor

Astrofotograaf

Is de Hue Tap dial switch niet iets voor je?

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
@Danno88 bedoel je dit in het geval van een Hue wall switch ?

Ik heb deze overal in huis geplaatst en per wall switch kan je 2 schakelaars aansturen, in ons geval heb ik ook alles vervangen voor puls schakelaars gezien dat mooier werkt (ook voor het dimmen van verlichting).

Voorbeeld van 1 van de schakelaars: 1x drukken vel licht 2x drukken iets minder en 3x zacht licht, ook kan je hier scenes achter hangen indien gewenst. Hou je de knop vast dan dimt hij het licht druk je daarna nogmaals (vasthouden) dan wordt het weer veller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx7qIx7rrlXTumglDSp0Nc-ZD_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dxVAvmnTqLljDZT74htm1raQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
LightStar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:03:
@Danno88 bedoel je dit in het geval van een Hue wall switch ?

Ik heb deze overal in huis geplaatst en per wall switch kan je 2 schakelaars aansturen, in ons geval heb ik ook alles vervangen voor puls schakelaars gezien dat mooier werkt (ook voor het dimmen van verlichting).

Voorbeeld van 1 van de schakelaars: 1x drukken vel licht 2x drukken iets minder en 3x zacht licht, ook kan je hier scenes achter hangen indien gewenst. Hou je de knop vast dan dimt hij het licht druk je daarna nogmaals (vasthouden) dan wordt het weer veller.
[Afbeelding]
Thanks voor je reactie!

Ja klopt, ik bedoel inderdaad de Hue Wall Switch Module i.c.m. pulsdrukker.

De opstelling die jij hebt zou ik kunnen gebruiken.
Ik had dit ook gevonden dat dit kon, maar in dit geval heb je dus maar 2 knoppen die je gebruikt.

Naar wat ik begrijp, kan de Hue Module per ingang 1 knop registreren.
Dat is dan een simpele press of een hold.
Als je de 2e ingang dan aansluit, kan je de 2e knop registeren.

Jij hebt op je dubbele pulsdrukker dus een Hue Module gekoppeld waardoor je 2 knoppen kan indrukken.

Dat is denk ik jouw opstelling, en hier onder ff simpel uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsHKY41gzn72wliDcQfFUUghTAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHtm1hQAzPTZNYIrR2mbSIEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Correct?

Wat ik (denk ik) eigenlijk zoek, is een pulsdrukker welke 4 knoppen heeft (dus linksboven, links onder, rechtsboven en rechtsonder).

Dan zou het (denk ik ;) ) op deze manier gekoppeld moeten worden met 2 Hue Modules:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad-ly1KmsexNaBA-KV2wwo3QZms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7h1t6VqRSgAbN9RSrTvhacn2.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de kamers met maar 1 lamp te bieden, een pulsdrukker die standaard in het midden zit, en die je boven en onder kan indrukken.
Dan zou ik met 1 module met 2 setjes draden het zelfde kunnen doen.
- Knop Boven --> verbonden aan ingang 1 van Hue Module --> 1x indrukken = Lamp aan
- Knop Boven --> verbonden aan ingang 1 van Hue Module --> ingedrukt houden = Lamp feller
- Knop Onder--> verbonden aan ingang 2 van Hue Module --> 1x indrukken = Lamp uit
- Knop Onder--> verbonden aan ingang 2 van Hue Module --> ingedrukt houden = Lamp minder fel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
Danno88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
[...]

Dat is denk ik jouw opstelling, en hier onder ff simpel uitgetekend:
[Afbeelding]

Correct?
Klopt zo is die bij mij aangesloten.

Je hebt wel pulsdrukker welke in de midden stand staat, maar hoeveel je daar op aan kan sluiten durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 23:28
Ik weet niet of dit mogelijk is zoals je het met de twee modules tekent. Je kan volgens mij geen losse dim actie aan een enkele ingang van de wall switch module koppelen. Als je een ingang als pulsdrukker configureert dan werkt die zoals eerder beschreven, maar je kan geen feller/dimmer actie splitsen over twee schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
LightStar schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:12:
[...]

Klopt zo is die bij mij aangesloten.

Je hebt wel pulsdrukker welke in de midden stand staat, maar hoeveel je daar op aan kan sluiten durf ik niet te zeggen.
Ok top.

Nee dat begrijp ik, zelf hier helemaal niet in thuis dus weet ook niet wat er wel en niet mogelijk is.
Misschien denk ik te simpel/makkelijk 8)7

Als ik naar aansluitschema kijk van de Gira 014700 schakelaar met 4 maakcontacten, dan heeft deze 2 gescheiden ingangen, en 4 uitgangen. Ik denk dan zou het in theorie zo moeten kunnen(wellicht draden van geel en zwart omdraaien, dat weet ik niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWRKUUurYUh25B-5ZsfwGLkiDfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MaP5FuX87yWt6iRxLBVPlRU2.jpg?f=user_large

Ik denk dat ik het maar moet proberen.
Dacht misschien heeft iemand dit al en heeft die er ervaring mee, scheelt me weer geld uitgeven voor iets waar ik toch uiteindelijk niks mee kan ;w
Archer_VC10 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:14:
Ik weet niet of dit mogelijk is zoals je het met de twee modules tekent. Je kan volgens mij geen losse dim actie aan een enkele ingang van de wall switch module koppelen. Als je een ingang als pulsdrukker configureert dan werkt die zoals eerder beschreven, maar je kan geen feller/dimmer actie splitsen over twee schakelaars.
Naar wat ik begreep van @LightStar kan dat wel, en is dat ook een functie die mee komt als je de Hue Module instelt dat hij gebruik maakt van een puls drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
De module is juist zo opgezet dat je die twee pulsdrukkers op de twee poorten van dezelfde module kan aansluiten. Dus je hebt maar één module nodig om beide schakelaars te kunnen gebruiken. Ik zie niet wat je dan aan functionaliteit toevoegd door de twee kanten van de schakelaar met afzonderlijke poorten danwel modules te verbinden, maar wellicht kan iemand anders dat toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wij willen onze buitenlampen aan de woning vervangen door Hue Impress wandlampen. Deze hangen dus aan de buitenmuur van de woning, op het zuiden, dus de hele dag volle zon er op. Onze huidige (bouwmarkt) lampen trokken dat slecht. Het plastic is helemaal opgedroogd en gebarsten. Hue Impress is staal en glas natuurlijk, dus zou beter bestand moeten zijn. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie met de Impress lampen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Vraagje, ben recentelijk verhuist en de HUE lampen die ik heb staan nog ingesteld na de situatie in onze oude woning. Hoe kan ik dat het beste resetten, want gebeurt nu wel eens als we de HUE Dimmer indrukken dat er opeens de lamp aangaat op 1 van de kamers van de kids.

Moet je dit per lamp resetten of.....en de HUE bridge, is het raadzaam deze ook te resetten?

Tevens, heb ik een HUE lightstrip achter mijn oude tvmeubel geplakt. Onze nieuwe tvmeubel wordt volgende week geleverd en vroeg mij af kan ik die lightstrip er nog beetje netjes afhalen en opnieuw gebruiken of is dat haast niet te doen? Denk dat die lightstrip er al snel 2 jaar op het oude meubel zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
Frid0 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:23:
Hi,

Vraagje, ben recentelijk verhuist en de HUE lampen die ik heb staan nog ingesteld na de situatie in onze oude woning. Hoe kan ik dat het beste resetten, want gebeurt nu wel eens als we de HUE Dimmer indrukken dat er opeens de lamp aangaat op 1 van de kamers van de kids.

Moet je dit per lamp resetten of.....en de HUE bridge, is het raadzaam deze ook te resetten?

Tevens, heb ik een HUE lightstrip achter mijn oude tvmeubel geplakt. Onze nieuwe tvmeubel wordt volgende week geleverd en vroeg mij af kan ik die lightstrip er nog beetje netjes afhalen en opnieuw gebruiken of is dat haast niet te doen? Denk dat die lightstrip er al snel 2 jaar op het oude meubel zit
Je kunt de lampen fysiek wisselen of softwarematig in de hue app opnieuw aan een andere zone of kamer koppelen. Fysiek wisselen is het makkelijkst want dan blijven al je settings ongewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
Klaas25 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:23:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de lamp te vinden op de app.
Ook niet door de 6 cijferige code direct in te toetsen.

Nou heb ik wel aluminium of stalen lampen.. maar zelfs de lamp in de hal 2m bij meterkast vandaan vind ie niet. En de lichtknop staat ook aan...
Is bij iedereen dit automatisch goed gegaan? Ik kan op internet verder ook geen andere tips vinden.
Alleen nog de Hue Bridge zelf resetten maar kon zo snel geen dun naaldje vinden om de reset knop in te drukken. En hij komt net uit de doos dus gelijk al resetten lijkt me ook niet de oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-10 09:42

rg-mohwa

Phoe Hé

ik heb een aantal lampen en een dimmer switch.
hoe krijg ik het voor elkaar dat zodra ik de lampen uit wil zetten op de dimmer switch dat ze niet direct uitgaan maar dat ze bijvoorbeeld "langzaam" uitgaan, daar bedoel ik mee dimmen tot de laagste stand en dan nog even blijven branden +- 10 sec en daarna uit gaan. en zodra ik de boel de volgende keer weer aanzet deze wel de "normale" hoeveelheid licht branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 11:47

Ursamajor

Astrofotograaf

Dat zul je moeten programmeren met all4hue bijvoorbeeld. Heb je daar kennis van?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
rg-mohwa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:07:
ik heb een aantal lampen en een dimmer switch.
hoe krijg ik het voor elkaar dat zodra ik de lampen uit wil zetten op de dimmer switch dat ze niet direct uitgaan maar dat ze bijvoorbeeld "langzaam" uitgaan, daar bedoel ik mee dimmen tot de laagste stand en dan nog even blijven branden +- 10 sec en daarna uit gaan. en zodra ik de boel de volgende keer weer aanzet deze wel de "normale" hoeveelheid licht branden ?
Als je een IOS device hebt kan ik je echt iConnectHue aan raden.
Daar is alles zo in te regelen wat met de Hue appp niet kan.
Fade time kan je instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oBebnqvj6hZVvSp4O-sSxMaXp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3icgMTvt1khMxqCUoo1qblZ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:55
Ik heb in onze keuken 12 spots (Philips GU10 Led) hangen, waarbij ze per 4 op een traditionele dimmer aangesloten zitten. Nu zijn er 2 spots stuk en wil ik ze eigenlijk gaan upgraden naar Hue spots omdat ik ze wil gaan aansturen met scenes.
Wat moet ik doen met de dimmer schakelaar? Moet ik die vervangen door een aan/uit schakelaar, of misschien zelfs een smart schakelaar.
Ivm kosten wil ik het per groep van 4 gaan aanpakken. Iemand tips om dit mooi op te lossen?

edit: dim schakelaar vervangen door afdekplaatje en gewoon constant 230v aansluiten. Evt smart plaatje erop maken.

[ Voor 11% gewijzigd door ChiLLeR op 03-11-2022 10:25 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
BGFG schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:44:
[...]

Je kunt de lampen fysiek wisselen of softwarematig in de hue app opnieuw aan een andere zone of kamer koppelen. Fysiek wisselen is het makkelijkst want dan blijven al je settings ongewijzigd.
Bedankt, dan ga ik dat doen.
Gister is ons nieuwe tv-meubel geleverd ipv begin volgende week, meevallertje dus. Alleen aan de achterkant van mijn oude tv-meubel zit een HUE lightstrip. Iemand advies hoe ik die er het beste af kan halen zodat ik hem nog kan hergebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
ChiLLeR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:16:
Ik heb in onze keuken 12 spots (Philips GU10 Led) hangen, waarbij ze per 4 op een traditionele dimmer aangesloten zitten. Nu zijn er 2 spots stuk en wil ik ze eigenlijk gaan upgraden naar Hue spots omdat ik ze wil gaan aansturen met scenes.
Wat moet ik doen met de dimmer schakelaar? Moet ik die vervangen door een aan/uit schakelaar, of misschien zelfs een smart schakelaar.
Ivm kosten wil ik het per groep van 4 gaan aanpakken. Iemand tips om dit mooi op te lossen?

edit: dim schakelaar vervangen door afdekplaatje en gewoon constant 230v aansluiten. Evt smart plaatje erop maken.
De vraag is of je kleurtjes wilt, of dat je warm/koel wit wilt kunnen instellen.

Zo niet, dan zou je ook gewoon de kapotte lampjes kunnen vervangen door dezelfde die er al in zaten en dan alleen de dimmers vervangen door bijvoorbeeld de EcoDim.07 Basic.
Je maakt dan dus niet de lampen zelf slim, maar de dimmer die de lampen aanstuurt wordt dan slim. Op die dimmer zelf kun je geen scenes bedienen, maar je kunt wel scenes maken die de dimmer aansturen bijv met een motion sensor.

Zo ja, dan inderdaad Hue spots gebruiken, en dan de dimmers verwijderen, draden erachter doorverbinden en een andere manier van schakelen gebruiken. Kan een traditionele pulsschakelaar met een Hue wall switch zijn, of bijvoorbeeld zoiets als de FOH Gira Senic (even zoeken of er voor jouw merk schakelmateriaal iets is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:56
Al eerder over gehad maar kom er helaas niet uit. Veel onderzoek gedaan. Ik ben de badkamer aan het verbouwen, ik krijg een verlaagdplafond en aan 2 zijdes laat ik 10 cm van de muur het plafond open. Ik plaats dan een ledstrip aan de bovenkant van de nieuwe gipsplaten op het verlaagd plafond. Nu zoek ik daarvoor de juiste ledstrip profielen: wit aluminium met transparant glas. Ik moet ook 1 hoek van 90 graden maken maar ik weet alleen niet of dat mogelijk is. Maar ik krijg niet het juiste profiel gevonden. Heeft er iemand een tip voor het juiste profiel voor de hue? De meeste zijn te klein, lees online over 14,4 mm breed maar de Hue is al 14,7 mm dus dat past niet meerof ze zijn breed genoeg maar zijn dan niet leverbaar met transparant glas.
Omdat ze naar het plafond schijnen en indirect licht moeten verzorgen wil ik maximaal licht output dus geen opaal of melk afdekglas.

[ Voor 13% gewijzigd door assn op 03-11-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Per ongeluk mijzelf gequote

[ Voor 102% gewijzigd door assn op 03-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
assn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:50:
Al eerder over gehad maar kom er helaas niet uit. Veel onderzoek gedaan. Ik ben de badkamer aan het verbouwen, ik krijg een verlaagdplafond en aan 2 zijdes laat ik 10 cm van de muur het plafond open. Ik plaats dan een ledstrip aan de bovenkant van de nieuwe gipsplaten op het verlaagd plafond. Nu zoek ik daarvoor de juiste ledstrip profielen: wit aluminium met transparant glas. Ik moet ook 1 hoek van 90 graden maken maar ik weet alleen niet of dat mogelijk is. Maar ik krijg niet het juiste profiel gevonden. Heeft er iemand een tip voor het juiste profiel voor de hue? De meeste zijn te klein, lees online over 14,4 mm breed maar de Hue is al 14,7 mm dus dat past niet meerof ze zijn breed genoeg maar zijn dan niet leverbaar met transparant glas.
Omdat ze naar het plafond schijnen en indirect licht moeten verzorgen wil ik maximaal licht output dus geen opaal of melk afdekglas.
Hiero misschien wat je zoekt https://www.ledprofiel.nl...-philips-hue-lightstrips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Deze had ik uit een eerdere post gehaald, mooi spul alleen helaas hebben ze alleen vanaf 16 mm hoogte. Je verliest daardoor best wat licht omdat die zijkant hoog zijn. Wil liefst heel laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copyer
assn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:11:
[...]

Deze had ik uit een eerdere post gehaald, mooi spul alleen helaas hebben ze alleen vanaf 16 mm hoogte. Je verliest daardoor best wat licht omdat die zijkant hoog zijn. Wil liefst heel laag.
opbouw https://www.hetledhuis.nl/led-stripprofiel-led-line-4000/

De laagste die ik zo kon vinden..
Bij lager, gaat ook de breedte omlaag, past de hue strip niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door copyer op 03-11-2022 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assn
copyer schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:19:
[...]

opbouw https://www.hetledhuis.nl/led-stripprofiel-led-line-4000/

De laagste die ik zo kon vinden..
Bij lager, gaat ook de breedte omlaag, past de hue strip niet meer.
Top dank je. Niet die exact maar wel een goeie site, deze gaan het worden:
https://www.hetledhuis.nl/led-profiel-slim-line-wide-8-mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:19
@Klaas25 de lampen zijn om veiligheidsredenen maar een half uur te vinden nadat de stroom erop is gezet (met een schakelaar of even eruit en erin draaien).

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
maratropa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:47:
[...]

ik heb hier jung LS990 en dat achterplaatje van de nieuwe tap dial is evengroot als het afdekraam, die kan er dus niet in, das idd wel jammer. Ik twijfel nu of ik die bijgeleerde plaatjes ga verkleinen zodat er in passen, of standaard Jung afdekplaatjes ga nemen er daar een gat van 60mm in maken, voordeel is dat de tap dial dan ook wat verder terug kan liggen. (wel ook iets van metaal er achter maken)

Verder blij met de nieuwe tap dial, dit wordt hem maar denk ik. Ik heb een Jung FOH 2 knops geprobeerd maar dat geklik is niet normaal meer, dat is het batterijloze niet waard, hij voelt goedkoop en eigenlijk mis je zo'n dimring. Die nieuwe tap dial voelt ook wat zwaarder en degelijker dan bijv die standaard hue remotes die je bij de lampen krijgt.
Heb jij deze tap dial al in je Jung LS990 afdekraam weten te knutselen? Ik zit met exact hetzelfde vraagstuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
jwhoogervorst schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:31:
@Klaas25 de lampen zijn om veiligheidsredenen maar een half uur te vinden nadat de stroom erop is gezet (met een schakelaar of even eruit en erin draaien).
Volgende dag opnieuw dus lang genoeg eruit geweest. Maar lukte nog steeds niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1979
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 14:26
Iemand die toevallig de stap naar Matter al heeft gemaakt? Zou moeten werken via onderstaand linkje, maar dit werkt helaas voor mij niet. (iOS , hue app 4.27)

https://d3pagfmlj72rko.cl...atter_developer_beta.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:54
robin1979 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:05:
Iemand die toevallig de stap naar Matter al heeft gemaakt? Zou moeten werken via onderstaand linkje, maar dit werkt helaas voor mij niet. (iOS , hue app 4.27)

https://d3pagfmlj72rko.cl...atter_developer_beta.html
Misschien ook wel handig om de resterende stappen te noemen. Ten eerste de bovenstaande link op je iPhone/iPad openen, de Hue app opent dan.

Daarna:
  • Make sure you have the Hue app version 4.27 or higher and a Hue Bridge.
  • Scan the code below with your mobile device to open the Hue app.
  • Wait while Hue Bridge software version 1954360010 installs.
  • Navigate to Settings > Software update to check if the Hue Bridge software version 1954360010 is installed.
  • Navigate to Settings > Smart home.
  • Go to the “Matter developer beta” option to link your Philips Hue system to your app via Matter.
Ik ben nog aan het wachten tot de bridge is geüpdatet. Op de site staat dat dit tot een week kan duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:18:
[...]

Heb jij deze tap dial al in je Jung LS990 afdekraam weten te knutselen? Ik zit met exact hetzelfde vraagstuk...
Ja ik heb idd een 60mm gat in een blank afdekplaatje gemaakt, een afdeklijst met een extra plek genomen, het HUE metalen plaatje verkleint en deze in het lijstje gekit. Daarna afdekplaatje met gat er op gekit. Is wat kleurveschil maar ik vind het wel prima zo en wil dit op meer plekken zo gaan doen. Zal ff foto maken als ik in de gelegenheid ben.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
maratropa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:01:
[...]

Ja ik heb idd een 60mm gat in een blank afdekplaatje gemaakt, een afdeklijst met een extra plek genomen, het HUE metalen plaatje verkleint en deze in het lijstje gekit. Daarna afdekplaatje met gat er op gekit. Is wat kleurveschil maar ik vind het wel prima zo en wil dit op meer plekken zo gaan doen. Zal ff foto maken als ik in de gelegenheid ben.
erg benieuwd! Toevallig ook de zwarte versie gekocht? Benieuwd of er ook kleurverschil is tussen de zwarte Hue dial Tap en een grafietzwarte LS990 afdekraam en schakelaars.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een ervaring delen met de Hue Tap Dial Switch en de montage van meer dan 1 naast elkaar.

Ik heb op de begane grond en 1e verdieping vrijwel overal Hue lampen, het schakelmateriaal vanuit de bouw is Reflex SI. Een deel van de verlichting schakel ik met sensoren (gang, overloop, keuken), een deel doe ik met timers (zonsopgang, zonsondergang, vaste tijdstippen) maar toch is het handig om met knoppen af en toe te kunnen schakelen. Ik had tot voor kort dan ook alle schakeldraden doorgelust met Wago's, en de schakelaars vervangen door Eltako FT55R met de module van de Hue Tap (het oude model zonder draairing). Alleen die schakelaars met kinetische energie werken niet altijd optimaal en de usability van die schakelaars liet ook te wensen over.
Video over deze conversie: YouTube: Modify your Philips Hue Tap to look like a regular switch

Ik was wel gecharmeerd van de Hue Tap Dial switch vanwege de mogelijkheid om te dimmen met de ring. Ik heb er in eerste instantie twee besteld, een voor de woonkamerlampen en een voor de eetkamerlampen. Deze vervangen dan twee dubbele schakelaars op een dubbele inbouwdoos.

Nu dacht ik in eerste instantie om te kijken of ik ze naast elkaar kon monteren, maar de montageplaatjes zijn daar net te breed voor. Omdat ik geen 3D ontwerpskills heb, en ook geen 3D printer, heb ik dit bij iemand laten ontwerpen en maken. Het resultaat is hieronder te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_QehkgoLTvZXuPbUm29iG5RJhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DY9ayTJq61AmyzZifqp6GTH4.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je het zelf willen ontwerpen, in de basis maak je de twee achterplaatjes aan elkaar vast, en moeten de montagegaten iets verschoven. Hou dan wel rekening met 4mm tussenruimte tussen beide randjes, anders kun je beide muurplaatjes niet erin klikken. Wil je het kopen dan kan dat hier. Ik heb geen enkele relatie met die webshop, anders dan dat ik het idee heb aangedragen.

Hier zie je de montageplaat op de dubbele inbouwdoos gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu2TObrKKoMsF7UJTllVkz_a370=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/szwZdg6JBKn2IppuBqvENpR1.jpg?f=user_large

Ik ben van plan in alle slaapkamers ook zo'n Tap Dial Switch te monteren, Dat zijn nu enkelvoudige schakelaars of de FT55R constructie zonder poespas eromheen (enkelvoudig raampje), dus relatief eenvoudig.

Deze oplossing werkt dus niet om de Hue Tap Dial Switch te integreren in het bestaande Reflex SI schakelmateriaal.

[ Voor 5% gewijzigd door blackd op 04-11-2022 12:41 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
maratropa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 23:01:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDmQSpLoVhF5aigySnL6LpI4_lk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vvTlTBPQrKQrXpbIjocRoDq0.jpg?f=user_large

Als ik het dus goed begrijp: je hebt een stukje vd basisplaat Tap Dial afgezaagd (hoe?) --> van 8cm naar ? cm
en dan deze onder het afdekplaatje geplaatst?

Waarom moest je het kitten? Erg benieuwd naar hoe het eruit ziet!

[ Voor 9% gewijzigd door OmeRobbie op 04-11-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
musicpixel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:27:
[...]

De vraag is of je kleurtjes wilt, of dat je warm/koel wit wilt kunnen instellen.

Zo niet, dan zou je ook gewoon de kapotte lampjes kunnen vervangen door dezelfde die er al in zaten en dan alleen de dimmers vervangen door bijvoorbeeld de EcoDim.07 Basic.
Je maakt dan dus niet de lampen zelf slim, maar de dimmer die de lampen aanstuurt wordt dan slim. Op die dimmer zelf kun je geen scenes bedienen, maar je kunt wel scenes maken die de dimmer aansturen bijv met een motion sensor.

Zo ja, dan inderdaad Hue spots gebruiken, en dan de dimmers verwijderen, draden erachter doorverbinden en een andere manier van schakelen gebruiken. Kan een traditionele pulsschakelaar met een Hue wall switch zijn, of bijvoorbeeld zoiets als de FOH Gira Senic (even zoeken of er voor jouw merk schakelmateriaal iets is)
Ja goed idee eigenlijk had ik nog niet aan gedacht, opzich warm/koel instellen zou wel leuk zijn maar niet persee noodzakelijk. Met deze optie kan ik wel scenes maken en de lampen bedienen en kan ik ook meteen alle spots smart maken door gewoon de 3 dimmers te vervangen. Hoef ik geen lampen te vervangen die wel nog gewoon werken.
Geinig... leuk project. Eens nadenken welke scenes ik het voor zou kunnen gebruiken.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
blackd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:43:
Even een ervaring delen met de Hue Tap Dial Switch en de montage van meer dan 1 naast elkaar.

Deze oplossing werkt dus niet om de Hue Tap Dial Switch te integreren in het bestaande Reflex SI schakelmateriaal.
Gave oplossing! Ik ben dus ook op zoek naar een normale dimmermogelijkheid (is bij ons foolproof)

Wat ik me afvraag: op de foto lijken het 2 losse tapdialswitches die je naast elkaar hebt, wat is de meerwaarde om het zo te doen ipv beide platen netjes naast elkaar op de muur bevesitgen?
Is een geïntegreerde afdekplaat niet mooier?

Jammer, dat het niet gelukt is om te integreren in de Jaeger Busch Reflex SI serie afdekraam...
Vind toch de meest nette oplossing als het allemaal netjes zo is weggewerkt met een afdekraam ervoor.

[ Voor 15% gewijzigd door OmeRobbie op 04-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
OmeRobbie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:48:
[...]

Gave oplossing! Ik ben dus ook op zoek naar een normale dimmermogelijkheid (is bij ons foolproof)

Wat ik me afvraag: op de foto lijken het 2 losse tapdialswitches die je naast elkaar hebt, wat is de meerwaarde om het zo te doen ipv beide platen netjes naast elkaar op de muur bevesitgen?
Is een geïntegreerde afdekplaat niet mooier?

Jammer, dat het niet gelukt is om te integreren in de Jaeger Busch Reflex SI serie afdekraam...
Vind toch de meest nette oplossing als het allemaal netjes zo is weggewerkt met een afdekraam ervoor.
Voor de Reflex SI serie is vrij weinig 'smart' schakelmateriaal te vinden. Zo ver ik kon vinden is er alleen de FT55R die erin past.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@OmeRobbie voor mij was het belangrijk om het dus over de bestaande dubbele inbouwdoos te monteren. Daarbij heb ik dus de schroefgaten van de inbouwdoos kunnen gebruiken. Zo kan ik nog redelijk eenvoudig bij de inbouwdoos waar de schakeldraad is doorgelust. Ook is het redelijk eenvoudig terug te brengen naar originele staat (bij bijv verhuizen).

Ik heb in mijn vorige post een foto toegevoegd van de montageplaat gemonteerd op een dubbele inbouwdoos.

Je kan de bestaande twee plaatjes ook naast elkaar op de muur plakken of schroeven maar dan zul je extra gaten moeten maken omdat het net niet past.

Een geïntegreerde afdekplaat met twee cirkels zou ook mooi zijn. Maar dan moet je dat 3d print technisch wel goed krijgen. Heb ik geen ervaring mee..
ChiLLeR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:22:
Voor de Reflex SI serie is vrij weinig 'smart' schakelmateriaal te vinden. Zo ver ik kon vinden is er alleen de FT55R die erin past.
Inderdaad, er is wel iets van icasa of ecodim wat er een beetje op lijkt, maar is het net niet.
Een alternatief is de future lineair gebruiken daar is wat zigbee spul voor. Maar ik wil dan overal graag hetzelfde en dat loopt in de papieren.

Deze tap dials zijn dan ook een compromis: ze wijken af van de rest maar het is wel eenduidig in alle kamers straks deze knoppen voor de verlichting.

[ Voor 48% gewijzigd door blackd op 04-11-2022 12:42 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
OmeRobbie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:39:
[...]

[Afbeelding]

Als ik het dus goed begrijp: je hebt een stukje vd basisplaat Tap Dial afgezaagd (hoe?) --> van 8cm naar ? cm
en dan deze onder het afdekplaatje geplaatst?

Waarom moest je het kitten? Erg benieuwd naar hoe het eruit ziet!
Ja sorry komt, ff niet thuis :p

Tapdial base gesloopt > metalen basisplaatje bijgeknipt zodat hij in het 3 breed afdekraam past binnen die kleine ribbeltjes > metalen plaatje vastgekit in het afdekraam > afdekraam vastgezet op 2 inbouwdozen met stopcontacten (dus tap dial gewoon voor de muur) > gat van 60mm in los afdekplaatje > afdekplaatje vastgekit in afdekraam.

Voor een eerste keer wel ok. Tis nog ff dat gat perfect in het midden van dat plaatje te krijgen met een gatenzaag. En die thermoharder is best apart spul dus rand van gat beschadigde beetje maar dat zie je niet onwijs. Weenie of je dat spul kan lasersnijden eigenlijk zonder gekke dampen of verbranding, gok van nie.

Polar white trouwens dus die tap dial is nog iets witter maar ok. Zwart valt misschien wel meer op omdat JUNG zwart glossy is?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 04-11-2022 13:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
ChiLLeR schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:45:
[...]

Ja goed idee eigenlijk had ik nog niet aan gedacht, opzich warm/koel instellen zou wel leuk zijn maar niet persee noodzakelijk. Met deze optie kan ik wel scenes maken en de lampen bedienen en kan ik ook meteen alle spots smart maken door gewoon de 3 dimmers te vervangen. Hoef ik geen lampen te vervangen die wel nog gewoon werken.
Geinig... leuk project. Eens nadenken welke scenes ik het voor zou kunnen gebruiken.
Let wel op dat je de dimmerknop die op de ecodim zit niet kunt gebruiken om scenes te activeren. Dat is namelijk een knop die precies hetzelfde werkt als een traditionele dimmer. Je kunt alleen de helderheid instellen en uitlezen, en of ie aan of uit is.

Wat je ook nog kunt overwegen is om alle spots op 1 of 2 dimmers (ipv 3) te zetten (maar weet niet of dat logisch is in jouw situatie) en dan er iets van een slimme knop (Senic Gira bijv) naast te zetten om je scenes te besturen. De Ecodim is dan ook meteen een fallback als je Hue systeem eens niet mocht werken, want die draaiknop werkt namelijk altijd.

Je hebt ook nog een Ecodim zonder knop geloof ik.

Genoeg combinaties en mogelijkheden om over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Laatst online: 14-10 18:40
Onze nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd en ik heb een aantal vragen. We hebben al een aantal Hue lampen en accessoires die we in de slaapkamer hadden geïnstalleerd. We willen dit nu gaan doortrekken naar het hele huis.

1) Als je geen nuldraad hebt lopen van de lamp naar de schakelaar, kan je dan geen gebruik maken van FoH of Wall Switch Module? Ik weet dat dit wordt aangeraden, maar bij het vastleggen van de meerwerkopties wist ik dit nog niet. Ik kan natuurlijk wel proberen om die nuldraden alsnog te trekken, maar ik weet niet waar ik aan toe ben als dit niet lukt.

2) Wat is het voordeel van de WSM t.o.v. een FoH schakelaar? Zo'n schakelaar kost een flinke duit, maar met een Senic Gira kan je wel twee schakelingen doen, waar de WSM er maar 1 kan. Dus dat maakt de WSM dan toch juist duurder dan een FoH schakelaar? Die FoH schakelaar heeft geen batterij die je om de paar jaar hoeft te vervangen en je hebt met de WSM alleen de optie om aan/uit te schakelen, dimmen kan niet eens tenzij je weer een losse pulsdrukker installeert wat de kosten nog verder opdrijft. Enige nadelen van FoH is dat ik dan eindig met een paar blindplaten omdat ik alle enkele schakelaars kan vervangen met dubbele en dat FoH niet werkt met normale lampen als je ooit wil downgraden (maar het normale schakelmateriaal zal ik bewaren en hoef ik dus niet opnieuw aan te schaffen in dat geval).

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
blackd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:24:
@OmeRobbie voor mij was het belangrijk om het dus over de bestaande dubbele inbouwdoos te monteren. Daarbij heb ik dus de schroefgaten van de inbouwdoos kunnen gebruiken. Zo kan ik nog redelijk eenvoudig bij de inbouwdoos waar de schakeldraad is doorgelust. Ook is het redelijk eenvoudig terug te brengen naar originele staat (bij bijv verhuizen).

Ik heb in mijn vorige post een foto toegevoegd van de montageplaat gemonteerd op een dubbele inbouwdoos.

Je kan de bestaande twee plaatjes ook naast elkaar op de muur plakken of schroeven maar dan zul je extra gaten moeten maken omdat het net niet past.

Een geïntegreerde afdekplaat met twee cirkels zou ook mooi zijn. Maar dan moet je dat 3d print technisch wel goed krijgen. Heb ik geen ervaring mee..

[...]

Ok, ik snap em nu! :)
Ik ga dezelfde 3d-goochelaar vragen of hij iets dergelijks kan maken (al in contact).

Inderdaad, er is wel iets van icasa of ecodim wat er een beetje op lijkt, maar is het net niet.
Een alternatief is de future lineair gebruiken daar is wat zigbee spul voor. Maar ik wil dan overal graag hetzelfde en dat loopt in de papieren.

Deze tap dials zijn dan ook een compromis: ze wijken af van de rest maar het is wel eenduidig in alle kamers straks deze knoppen voor de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
maratropa schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:03:
[...]

Ja sorry komt, ff niet thuis :p

Tapdial base gesloopt > metalen basisplaatje bijgeknipt zodat hij in het 3 breed afdekraam past binnen die kleine ribbeltjes > metalen plaatje vastgekit in het afdekraam > afdekraam vastgezet op 2 inbouwdozen met stopcontacten (dus tap dial gewoon voor de muur) > gat van 60mm in los afdekplaatje > afdekplaatje vastgekit in afdekraam.

Voor een eerste keer wel ok. Tis nog ff dat gat perfect in het midden van dat plaatje te krijgen met een gatenzaag. En die thermoharder is best apart spul dus rand van gat beschadigde beetje maar dat zie je niet onwijs. Weenie of je dat spul kan lasersnijden eigenlijk zonder gekke dampen of verbranding, gok van nie.

Polar white trouwens dus die tap dial is nog iets witter maar ok. Zwart valt misschien wel meer op omdat JUNG zwart glossy is?
Hij is er ook in Grafietzwart mat :) Zal zeker kleurverschil zijn maar vind ik niet erg. Mijn muur is ook antaciet zwart, daarnaast is een metalen industriële deur en met zonlicht erop is juist die kleurverschillen wel spannend gok ik...

Enige zorgpunt die ik heb nu is: hoe krijg ik een fraai rondje in die thermoharder materiaal van dat afdekplaatje... Misschien ergens langs gaan waar ze de juiste apparatuur hebben? Desnoods een ander (materiaal) afdekplaatje!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
OmeRobbie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:24:
[...]

Hij is er ook in Grafietzwart mat :) Zal zeker kleurverschil zijn maar vind ik niet erg. Mijn muur is ook antaciet zwart, daarnaast is een metalen industriële deur en met zonlicht erop is juist die kleurverschillen wel spannend gok ik...

Enige zorgpunt die ik heb nu is: hoe krijg ik een fraai rondje in die thermoharder materiaal van dat afdekplaatje... Misschien ergens langs gaan waar ze de juiste apparatuur hebben? Desnoods een ander (materiaal) afdekplaatje!?
60mm gatenzaag gaat op zich best prima als je het met beleid doet. Het perfecte midden is nog even puntje van aandacht.Ander plaatje kan natuurlijk ook maar het is wel mooi als dat stukje netjes lijkt op de plaatjes van de wandcontactplaatjes en schakelaars lijkt me?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ridicuul schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
1) Als je geen nuldraad hebt lopen van de lamp naar de schakelaar, kan je dan geen gebruik maken van FoH of Wall Switch Module?
Voor de wall switch module heb je geen nuldraad nodig, deze zit geheel gescheiden van je elektra aangesloten. Geen idee hoe dat bij FoH werkt, hangt denk ik van de individuele schakelaar af.
Ridicuul schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
2) Wat is het voordeel van de WSM t.o.v. een FoH schakelaar? Zo'n schakelaar kost een flinke duit, maar met een Senic Gira kan je wel twee schakelingen doen, waar de WSM er maar 1 kan. Dus dat maakt de WSM dan toch juist duurder dan een FoH schakelaar? Die FoH schakelaar heeft geen batterij die je om de paar jaar hoeft te vervangen en je hebt met de WSM alleen de optie om aan/uit te schakelen, dimmen kan niet eens tenzij je weer een losse pulsdrukker installeert wat de kosten nog verder opdrijft. Enige nadelen van FoH is dat ik dan eindig met een paar blindplaten omdat ik alle enkele schakelaars kan vervangen met dubbele en dat FoH niet werkt met normale lampen als je ooit wil downgraden (maar het normale schakelmateriaal zal ik bewaren en hoef ik dus niet opnieuw aan te schaffen in dat geval).
Je zal zelf moeten bedenken of je het voordelen vind... maar:
  • één WSM kan je met twee schakelaars verbinden,
  • de WSM kan je gebruiken om tussen drie verschillende scenes te wisselen (uit-aan om naar de volgende te schakelen).
  • Als je in plaats van een normale aan-uit schakelaar de WSM verbindt met een pulsdrukker (dat is niet een extra losse schakelaar) dan heb je naast aan-uit ook een dim-mogelijkheid (knop vasthouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
OmeRobbie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:48:
[...]

Is het niet mogelijk de dimmer switch op een blindplaat te monteren? Ik heb dit een paar pagina's geleden beschreven maar dan over een wcd geplaatst. Dit zou op deze wijze (magneetjes er achter lijmen) ook prima werken met een blindplaat.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.jacobs
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Mijn Hue Wall Switch Module was vanochtend opeens onbereikbaar. Heb hem moeten resetten en toen werkte alles weer. Geen enorme ramp, maar hij zit er pas een paar weken in en ik heb er niet zo'n zin in dat dit nu een regelmatig terugkerend probleem gaat worden. Hebben jullie dit ook wel eens gehad?

De switch zit overigens in dezelfde ruimte als de hub, dus afstand naar de hub is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
roy.jacobs schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:00:
Mijn Hue Wall Switch Module was vanochtend opeens onbereikbaar. Heb hem moeten resetten en toen werkte alles weer. Geen enorme ramp, maar hij zit er pas een paar weken in en ik heb er niet zo'n zin in dat dit nu een regelmatig terugkerend probleem gaat worden. Hebben jullie dit ook wel eens gehad?

De switch zit overigens in dezelfde ruimte als de hub, dus afstand naar de hub is het probleem niet.
Nog nooit gehad, heb er meerdere in huis en die zitten er straks bijna een jaar in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.jacobs
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
LightStar schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:21:
[...]

Nog nooit gehad, heb er meerdere in huis en die zitten er straks bijna een jaar in!
Hmm okee, mocht het nog een keer gebeuren moet ik 'm maar omruilen voor een nieuwe dus :)

Edit: De dichtstbijzijnde lamp in de Zigbee mesh is een Tradfri die om onduidelijke redenen ook niet bereikbaar was, dus misschien was die wel de schuldige.

[ Voor 21% gewijzigd door roy.jacobs op 05-11-2022 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Grrrrrrrrr..... (x1000).

Gisteravond bij het naar bed gaan werkten de Hue afstandsbedieningen niet, vreemd. Dus via de app maar de lampen uit doen dacht ik. Helaas, geen verbinding met de Hue bridge. En dat kon wel eens kloppen; alle lampjes op de bridge uit, geen ethernet verbinding meer met de modem, etc. Ergo; de bridge heeft de geest gegeven na 3 jaar :|

Maar geen nood, de bouwmarkt is om 09:00 uur open, dus snel even een nieuwe bridge gehaald (ook een 2.1, net als de vorige). Bij thuiskomst meteen de bridge aangesloten, geupdate naar de laatste versie en de app gekoppeld aan de nieuwe bridge. Uiteraard alles kwijt qua lampen, kamers, accesoires, etc.

Op zich geen ramp dacht ik; alle lampen aangezet in huis en de app laten zoeken naar de lampen, eigenlijk de zelfde exercitie als toen ik alles had aangeschaft. Maarrrrrrrr... er wordt geen enkele lamp gevonden :(

Snel even één lamp via het serienummer toegevoegd, dat werkt prima. Het probleem is alleen dat ik een whopping 70+ lampen heb thuis, waarvan zeker de helft inbouwspots betreft, gepositioneerd in het planfond (4+ meter hoog) en veel buitenlampen.

Hoezo vindt de Hue de lampen niet? Ik sta letterlijk naast de lamp met mijn telefoon, bluetooth ingeschakeld, maar helemaal niks. Ik schat in dat in een straal van 5 meter er zich minimaal 8 lampen bevinden, geen één wordt gevonden. Moet ik dan serieus elke lamp middels het serienummer invoeren? Destijds bij het installeren was dat niet nodig, toen werd elke lamp prima via bluetooth gevonden, zelfs op afstanden van 5 meter en meer. Waarom nu niet?

Iemand een idee/tip? Ik heb weinig trek om alle lampen via het serienummer toe te voegen, dat geldt met name voor de inbouwspots en buitenlampen, dat wordt echt ladder-werk en een helse klus gezien het aantal lampen in en rond mijn huis :|

Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosmetdesnor123
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 12:09
Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:06:
Grrrrrrrrr..... (x1000).

Gisteravond bij het naar bed gaan werkten de Hue afstandsbedieningen niet, vreemd. Dus via de app maar de lampen uit doen dacht ik. Helaas, geen verbinding met de Hue bridge. En dat kon wel eens kloppen; alle lampjes op de bridge uit, geen ethernet verbinding meer met de modem, etc. Ergo; de bridge heeft de geest gegeven na 3 jaar :|

Maar geen nood, de bouwmarkt is om 09:00 uur open, dus snel even een nieuwe bridge gehaald (ook een 2.1, net als de vorige). Bij thuiskomst meteen de bridge aangesloten, geupdate naar de laatste versie en de app gekoppeld aan de nieuwe bridge. Uiteraard alles kwijt qua lampen, kamers, accesoires, etc.

Op zich geen ramp dacht ik; alle lampen aangezet in huis en de app laten zoeken naar de lampen, eigenlijk de zelfde exercitie als toen ik alles had aangeschaft. Maarrrrrrrr... er wordt geen enkele lamp gevonden :(

Snel even één lamp via het serienummer toegevoegd, dat werkt prima. Het probleem is alleen dat ik een whopping 70+ lampen heb thuis, waarvan zeker de helft inbouwspots betreft, gepositioneerd in het planfond (4+ meter hoog) en veel buitenlampen.

Hoezo vindt de Hue de lampen niet? Ik sta letterlijk naast de lamp met mijn telefoon, bluetooth ingeschakeld, maar helemaal niks. Ik schat in dat in een straal van 5 meter er zich minimaal 8 lampen bevinden, geen één wordt gevonden. Moet ik dan serieus elke lamp middels het serienummer invoeren? Destijds bij het installeren was dat niet nodig, toen werd elke lamp prima via bluetooth gevonden, zelfs op afstanden van 5 meter en meer. Waarom nu niet?

Iemand een idee/tip? Ik heb weinig trek om alle lampen via het serienummer toe te voegen, dat geldt met name voor de inbouwspots en buitenlampen, dat wordt echt ladder-werk en een helse klus gezien het aantal lampen in en rond mijn huis :|

Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft :|
Probeer even in de Hue app het volgende: Settings > Hue Bridge settings > Clean up.
Dit zorgt ervoor dat alle lampen worden de un-paired. Dat kan de reden zijn waarom ze nu niet gevonden worden. Na clean up ook even de stroom er af halen in je huis.

(Idealiter had je dit ff moeten proberen met je oude bridge nog gekoppeld, maar als die stuk is betwijfel ik of het verschil maakt...)

Mocht dit niet lukken kan het zijn dat je oude bridge op een andere Zigbee kanaal zat (waarschijnlijk 20). Kijk in de Hue settings onder 'clean up' naar Zigbee channel change: probeer de andere kanalen. Wellicht werkt dat.

[ Voor 6% gewijzigd door Kosmetdesnor123 op 07-11-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Kosmetdesnor123 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:13:
Probeer even in de Hue app het volgende: Settings > Hue Bridge settings > Clean up.
Dit zorgt ervoor dat alle lampen worden de un-paired.
Welke lampen dan :P

Het probleem is dat geen enkele lamp wordt gevonden en deze dus ook niet kunnen worden 'gereset' via de app. Als dat wel zou kunnen dan zou deze handeling overbodig zijn omdat de lampen dan wel gevonden zouden zijn toch? Of maak ik nu een denkfout?

Wat mij wel opvalt nu is dat ik vanuit mijn kantoor geen verbinding kan maken met de bridge. Zodra ik de app opstart blijft deze zoeken naar de bridge. Normaliter kan ik overal in huis probleemloos de app gebruiken, zelfs buiten, zonder gebruik te hoeven maken van de buitenshuisbesturing.
Na clean up ook even de stroom er af halen in je huis.
Serieus? Wtf... dat heeft nogal een impact hier :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:21:
[...]

Het probleem is dat geen enkele lamp wordt gevonden en deze dus ook niet kunnen worden 'gereset' via de app. Als dat wel zou kunnen dan zou deze handeling overbodig zijn omdat de lampen dan wel gevonden zouden zijn toch? Of maak ik nu een denkfout?

Wat mij wel opvalt nu is dat ik vanuit mijn kantoor geen verbinding kan maken met de bridge. Zodra ik de app opstart blijft deze zoeken naar de bridge. Normaliter kan ik overal in huis probleemloos de app gebruiken, zelfs buiten, zonder gebruik te hoeven maken van de buitenshuisbesturing.
[...]
idd stroom er al en dan zijn de geloof ik het eerste half uur vindbaar

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Dat is wat er mist in je bridge update verhaal: je hebt de lampen niet in een 'discoverable' modus gezet. In het ideale verhaal had je de oude bridge kunnen gebruiken om al je lampen en instellingen over te zetten naar de nieuwe bridge. Nu dat niet kan moet je opnieuw beginnen en daarvoor moet je de lampen dus ook resetten zodat ze weer vindbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 17-10 11:03
@Han Je lampen blijven in het Zigbee-netwerk waar ze al in zaten. De Hue-bridge is dan wel weg, maar het netwerk blijft bestaan. En om te voorkomen dat je lollige buurman je lampen over neemt, is het dus niet zomaar mogelijk om al je lampen toe te voegen. Daarvoor moeten ze eerst gereset worden.

Hoe reset je dan? Makkelijkste is via de bridge, maar ja... dat gaat natuurlijk niet meer.
Dan kan het ook nog met een Hue-afstandsbediening. Of met het serienummer. Of je gebruikt Bluetooth om ze te resetten, maar dan moet je de lampen eerst even van stroom af halen en dan weer aanzetten. (en je lampen moeten Bluetooth hebben, de wat oudere lampen hebben enkel Zigbee en kunnen dit dus niet).

Aangezien je Hue afstandsbedieningen hebt kan je die misschien het beste gebruiken. Je moet echter wel dichtbij de lamp gaan staan, dus je ladder zal je erbij moeten pakken. Of je moet iets ingenieus uitvinden met een stok :+.
Je de lampen resetten door de bovenste en onderste knop van je afstandsbediening ingedrukt te houden dichtbij de lamp. Voor de Dimmer Switch v1 is dat dus de aanknop en de uitknop. Voor de v2 is het het de aan/uit-knop en hue-knop.

Als je voor de serienummermethode gaat: schrijf ze gelijk allemaal even op. Wie weet is dat handig in de toekomst.

[ Voor 7% gewijzigd door xFeverr op 07-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Kees_frl schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:22:
idd stroom er al en dan zijn de geloof ik het eerste half uur vindbaar
Wat is het verschil tussen de stroom er af halen voor het gehele huis en de lampen fysiek uitzetten met een schakelaar? Dat laatste doet toch precies het zelfde? Met andere woorden, wanneer ik de lampen van, bijvoorbeeld, een zithoek (5x GU10 ambiance Hue) met een schakelaar uitschakel en vervolgens weer inschakel, dus stroom er af en stroom er weer op) dan zouden deze toch ook weer vindbaar moeten zijn? Dat zijn ze in ieder geval dus niet. Of is de stroom voor het gehele huis uitschakelen anders?
Archer_VC10 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:26:
Dat is wat er mist in je bridge update verhaal: je hebt de lampen niet in een 'discoverable' modus gezet. In het ideale verhaal had je de oude bridge kunnen gebruiken om al je lampen en instellingen over te zetten naar de nieuwe bridge. Nu dat niet kan moet je opnieuw beginnen en daarvoor moet je de lampen dus ook resetten zodat ze weer vindbaar zijn.
Wat een ontzettend achterlijk systeem is het dan eigenlijk dat alle instellingen fysiek (lokaal) op zo'n bridge worden opgeslagen en dus niet overzetbaar zijn vanuit bijvoorbeeld de cloud. Kan mij gewoon niet voorstellen dat hier nooit over nagedacht is, dat wanneer je bridge kapot gaat je helemaal opnieuw alles moet gaan ontdekken en inregelen. Dat is best wel 1990 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:24
Een vraagje... ik heb sinds kort een Hue systeem, bestaande uit een bridge, enkele White ambiance lampen en een simpele dimmer (die meegeleverd wordt met een lamp). Mij was verteld door de Philips support afdeling dat bij het dimmen van de lamp, automatisch de kleurtemperatuur mee verandert. Net zoals een normale gloeilamp (en elk gloeiend/brandend object) hoort te doen. Echter, als ik de lampen via de dimmer dim, dan verandert de kleurtemperatuur niet. Deze moet ik handmatig via de app aanpassen. Hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Laatst online: 17-10 11:03
Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:40:
Wat is het verschil tussen de stroom er af halen voor het gehele huis en de lampen fysiek uitzetten met een schakelaar? Dat laatste doet toch precies het zelfde? Met andere woorden, wanneer ik de lampen van, bijvoorbeeld, een zithoek (5x GU10 ambiance Hue) met een schakelaar uitschakel en vervolgens weer inschakel, dus stroom er af en stroom er weer op) dan zouden deze toch ook weer vindbaar moeten zijn? Dat zijn ze in ieder geval dus niet. Of is de stroom voor het gehele huis uitschakelen anders?
Daar zit verder geen verschil tussen. Behalve dat je zeker weet dat je echt alles uit hebt gezet. Als het geen echte schakelaars zijn dan is er natuurlijk wel een verschil, maar ik ga er wel vanuit dat je weet of het echte schakelaars zijn of 'smart schakelaars'.

In welke zin bedoel je vindbaar? Door de bridge? want dat is dus niet waar. De lampen zijn niet gereset als je de schakelaar om zet. (zou een mooie boel worden dan).

Via Bluetooth? Hebben je lampen wel Bluetooth? Als het Bluetooth logo erop staat dan hebben ze het, anders zijn ze inderdaad niet vindbaar via Bluetooth.

Mocht je voor Bluetooth gaan, let dan wel op: Dit is voor jou alleen voor het resetten van de lamp. Je wilt je lampen niet bedienen via Bluetooth maar via de Hue hub.
Wat een ontzettend achterlijk systeem is het dan eigenlijk dat alle instellingen fysiek (lokaal) op zo'n bridge worden opgeslagen en dus niet overzetbaar zijn vanuit bijvoorbeeld de cloud. Kan mij gewoon niet voorstellen dat hier nooit over nagedacht is, dat wanneer je bridge kapot gaat je helemaal opnieuw alles moet gaan ontdekken en inregelen. Dat is best wel 1990 :X
Het heeft zijn voor- en nadelen. Ik wil niet dat al mijn data in een of andere cloud staat. Ja, heel vervelend als het een keer kapot gaat. Maar dit is wel veel privacyvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:21:
[...]

[...]
Ik zit met hetzelfde probleem, ik ben afgelopen week verhuisd en heb mijn bridge eigenlijk gewoon uit de meterkast gehaald zonder deze eerst te resetten. De lampen zijn dus nog gekoppeld en bij het opnieuw aansluiten niet direct vindbaar.
Wat bij mij werkt voor de tafellampen is de schakelaar aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit totdat de lamp dus reset. Daarna was die wel te vinden. Maar dit kan ik alleen bij de lampen doen die in een schakelaar zitten. Voor mijn losse play bars werkt dit niet dus moet ik een andere oplossing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:47:
Een vraagje... ik heb sinds kort een Hue systeem, bestaande uit een bridge, enkele White ambiance lampen en een simpele dimmer (die meegeleverd wordt met een lamp). Mij was verteld door de Philips support afdeling dat bij het dimmen van de lamp, automatisch de kleurtemperatuur mee verandert. Net zoals een normale gloeilamp (en elk gloeiend/brandend object) hoort te doen. Echter, als ik de lampen via de dimmer dim, dan verandert de kleurtemperatuur niet. Deze moet ik handmatig via de app aanpassen. Hoe zorg ik ervoor dat dit automatisch gebeurd?
Adaptive Lighting

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bedankt voor je reactie, maar ik heb geen apple en vind het ook raar dat hiervoor een apart systeem nodig zou moeten zijn. Ben ik nou echt de enige diie het normaal vind dat een gloeilamp warmer van kleur wordt naarmate deze gedimd wordt? Dit moet toch gewoon standaard gedrag zijn van elke dimbare lamp, lijkt me. Zeker zulke dure lampen als Philips Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Wat een ontzettend achterlijk systeem is het dan eigenlijk dat alle instellingen fysiek (lokaal) op zo'n bridge worden opgeslagen en dus niet overzetbaar zijn vanuit bijvoorbeeld de cloud.
Eens. Met andere Zigbee-software zoals Zigbee2MQTT kan dit wel gewoon. Maar goed, dat is wel voor een ander publiek dan de gemiddelde gebruiker die een Hue-hubje inzet.

Overigens gaat bij een apparaat als een Hue-hub, waar geen bewegende onderdelen inzitten, 9 van de 10 keer de voeding stuk en niet het apparaat zelf. Heb je je oude hub al met een andere voeding geprobeerd? Lost dat het probleem niet op, dan is er misschien een condensator gaat lekken in de hub. Die zou je kunnen proberen te vervangen. Maar een andere adapter is de eerste stap :)
xFeverr schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:51:
Het heeft zijn voor- en nadelen. Ik wil niet dat al mijn data in een of andere cloud staat. Ja, heel vervelend als het een keer kapot gaat. Maar dit is wel veel privacyvriendelijker.
Men had natuurlijk ook gewoon een lokale exportmogelijkheid kunnen inbouwen in de app. Dan heb je een back-up zonder ook maar iets in te leveren op het gebied van privacy. Maakt het ook een stuk gebruiksvriendelijker om van een oude hub naar een nieuwe over te stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-11-2022 11:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:17:
Overigens gaat bij een apparaat als een Hue-hub, waar geen bewegende onderdelen inzitten, 9 van de 10 keer de voeding stuk en niet het apparaat zelf. Heb je je oude hub al met een andere voeding geprobeerd? Lost dat het probleem niet op, dan is er misschien een condensator gaat lekken in de hub. Die zou je kunnen proberen te vervangen. Maar een andere adapter is de eerste stap :)
Dat idee had ik ook. Dus voordat ik de nieuwe bridge ben gaan aansluiten eerst de oude geprobeert met de voeding van de nieuwe. Maar helaas, zo dood als een pier. Zal hem straks eens openschroeven om te kijken of ik iets zie wat het euvel heeft veroorzzaakt.

Half uurtje geleden de stroom er afgehaald thuis, 2 minuten gewacht met het er weer opzetten. Daarna gekeken of de lampen 'vindbaar' zijn via de app; helaas pindakaas. En ja, alle lampen hebben bluetooth. Ze zijn dus na de 'great reset' van de stroom niet vindbaar.

Om die reden maar overgegaan naar de andere methode met een remote. Op zich gaat het prima, maar dit proces verloopt toch niet vlekkeloos. Met de eerste afstandsbediening heb ik een 8 tal lampen kunnen resetten en opnieuw kunnen toevoegen aan mij nieuwe bridge. Daarna werkte het niet meer, als of de remote zelf ook is gereset en dus niet met de lampen communiceerd. Een andere probleem is dat ik bijvoorbeeld in de hal meerdere inbouwspots wil gaan resetten en halverwege het proces prompt de reeds geresette spots reset in tegenstelling tot de spot waar ik de afstandsbediening naast houd. Niet echt handig dit. Wat een gedrocht dit systeem.
Men had natuurlijk ook gewoon een lokale exportmogelijkheid kunnen inbouwen in de app. Dan heb je een back-up zonder ook maar iets in te leveren op het gebied van privacy. Maakt het ook een stuk gebruiksvriendelijker om van een oude hub naar een nieuwe over te stappen.
Exact mijn gedachte. Op het device waar de app op draait of lokaal op een NAS desnoods wanneer je privacy een issue vindt. Maar ik maak ook gebruik van buitenshuisbediening en heb notabene een Hue account. Daar zou het prima in kunnen worden opgeslagen, encrypted. Legio mogelijkheden om de gebruiksvriendelijkheid naar anno 2022 te tillen. Nu is het gewoon zwaar out-dated op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:47:
Ik zou eens bij de Philips support afdeling navragen voor welke lampen dit statement geldt. Ik weet dat er lampen zijn die dit doen, maar de standaard Hue lamp/setting/app doet dit niet. Jij mag best vinden dat elke lamp dit hoort te doen maar er zijn ook een hoop mensen die dit liever niet hebben. Verschillende wensen... verschillende producten.
Dit is een keuze tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Houd ook in je achterhoofd dat 'de bridge gaat stuk' geen use case is waar de ontwerpers standaard van uit gaan voor elke klant. De bridge zou gedurende de normale levensduur van het systeem moeten blijven werken en dan heb je dit probleem nooit. Het is een Tweaker afwijking dat wij graag alles zelf willen kunnen modden, downloaden en aanpassen maar voor de gemiddelde gebruiker die dit bij de Gamma heeft gekocht is dit (bijna) nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Archer_VC10 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:51:
Dit is een keuze tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid.
Dat vind ik echt onzin en tevens zwaar achterhaald argument. Daarnaast hoef je het niet te verplichten en gebruikers zelf kunnen laten kiezen.

We praten hier over eenvoudige zaken als instellingen, lampen, schema's etc. Het is niet zo dat je je hele hebben en houwen bij Philips stalt, zoals helaas vaak wel het geval is bij een Meta, Google of andere grote partijen. Allemaal de normaalste zaak van de wereld, met gemak als grootste reden waarom er voor gekozen wordt. En je zou het ook prima in de app van Hue kunnen opslaan. Daar is niks engs aan. Daarnaast maken heel veel gebruikers wel gebruik van buitenshuisbediening, waarbij de inloggegevens en IP adressen in de cloud worden opgeslagen. Dat kan dan wel weer :)
Houd ook in je achterhoofd dat 'de bridge gaat stuk' geen use case is waar de ontwerpers standaard van uit gaan voor elke klant. De bridge zou gedurende de normale levensduur van het systeem moeten blijven werken en dan heb je dit probleem nooit.
Maar blijkbaar is het wel de levensader van het systeem op deze manier. Gaat de bridge kapot dan ben je alles kwijt qua instellingen. Als gebruikersgemak een belangrijk onderdeel is van jouw product dan staat dit hier haaks op. En er vanuit gaan dat iets een verwachte levensduur mee gaat is sowieso naief, dingen gaan kapot, shit happens :).
Maar een simpele optie implementeren waarmee een gebruiker zijn instellingen kan opslaan op een gewenste locatie is toch geen Star Wars optie tegenwoordig? Zou wat zijn wanneer telefoonfabrikanten de zelfde instelling zouden hanteren... device kapot? Jammer, even weer vanaf scratch beginnen met alles.
Het is een Tweaker afwijking dat wij graag alles zelf willen kunnen modden, downloaden en aanpassen maar voor de gemiddelde gebruiker die dit bij de Gamma heeft gekocht is dit (bijna) nooit een probleem.
Dat heeft hier echt 0,0 mee te maken, het valt imho onder regulier gebruik, er is geen modding of aanpassing aan te pas gekomen, alles valt onder regulier gebruik. En juist van een Hue, die prat gaat op de vele mogelijkheden zou iets van een backup van je instellingen de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, in plaats van alles afhankelijk te maken van één device.

[ Voor 13% gewijzigd door Han op 07-11-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

Han schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:54:

[...]
Exact mijn gedachte. Op het device waar de app op draait of lokaal op een NAS desnoods wanneer je privacy een issue vindt. Maar ik maak ook gebruik van buitenshuisbediening en heb notabene een Hue account. Daar zou het prima in kunnen worden opgeslagen, encrypted. Legio mogelijkheden om de gebruiksvriendelijkheid naar anno 2022 te tillen. Nu is het gewoon zwaar out-dated op deze manier.
Had twee weken terug ook gedoe. Namelijk een nieuwe telefoon.
In plaats van gewoon inloggen en gaan, nee, moest eerst alles in hetzelfde netwerk gevonden worden. Maar gezien mijn Hue in een apart VLAN zit, moest ik die dus eerst fysiek verplaatsen naar mijn gewone LAN. Daarna was de bridge vindbaar en kon ik weer inloggen in mijn account.

Voelde allemaal erg 1998 aan.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
Archer_VC10 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ik zou eens bij de Philips support afdeling navragen voor welke lampen dit statement geldt. Ik weet dat er lampen zijn die dit doen, maar de standaard Hue lamp/setting/app doet dit niet. Jij mag best vinden dat elke lamp dit hoort te doen maar er zijn ook een hoop mensen die dit liever niet hebben. Verschillende wensen... verschillende producten.
[...]
Bedankt voor je reactie, de vraag staat inmiddels uit. Wat betreft of mensen dit wel/niet willen. Ik zou zeggen dat de meeste mensen dit wel willen, omdat dit natuurlijk gedrag is van een component dat gloeit of brandt. Hoe heter een vlam, hoe witter. Hoe feller een gloeidraad gloeit, hoe witter (vandaar ook de term kleurtemperatuur). Een led lamp imiteert een gloeilamp. Zoals de kleurtemperatuur. Ik bedoel, 2700 Kelvin heeft niets van doen met de led lampjes, maar alles met de temperatuur van de gloeidraad van een traditionele lamp. Waarom zou dan niet standaard het natuurlijke gedrag nabootsen? Juist hiervan afwijken zou optioneel moeten zijn, niet standaard.
Maar goed, dat is mijn mening. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan denk ik dat ik alles terug stuur naar de leverancier. Ik bedoel, een lage helderheid met wit licht, juk. :X Net zo erg als die witte led buitenverlichting die in de avond brand bij sommige mensen. Of het feit dat de gemeente lampen in lantaarnpalen vervangt door felle, witte, onnatuurlijk ledlicht in het donker. Yikes.

[ Voor 7% gewijzigd door segil op 07-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 16-10 08:21
Je verwacht blijkbaar dat ledlampen hetzelfde doen als lampen met een gloeispiraal. Zijn er ledlampen die dat wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
robkrekel schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:08:
Je verwacht blijkbaar dat ledlampen hetzelfde doen als lampen met een gloeispiraal. Zijn er ledlampen die dat wel doen?
Ja, Philips heeft de warm glow serie, een domme ledlamp die dimbaar is en zelf de kleur aanpast. Dus het kan wel blijkbaar. En met een aansturing zoals de Hue Bridge zou dit juist kinderlijk eenvoudig moeten zijn. Toch?
100% helderheid = 2700 Kelvin (of wat je ook wilt qua bovenwaarde). En vervolgens in stappen terug naar de 2200 Kelvin bij 10% helderheid. Lijkt mij niet heel moeilijk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Gizz schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:17:
[...]

Eens. Met andere Zigbee-software zoals Zigbee2MQTT kan dit wel gewoon. Maar goed, dat is wel voor een ander publiek dan de gemiddelde gebruiker die een Hue-hubje inzet.

[...]

Je kan je bridge instellingen back-uppen via een app http://www.all4hue.com/en/features.htm

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Dat is een 3rd party app en kost je € 6,99. Op zich geen probleem, maar zoiets zou standaard in de Hue app moeten zitten. Het is niet zo dat het Action lampen/accesoires zijn die voor een appel en ei over de toonbank gaan. Voor dit geld mag je wel iets meer gebruikersgemak verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:10:
[...]

Ja, Philips heeft de warm glow serie, een domme ledlamp die dimbaar is en zelf de kleur aanpast. Dus het kan wel blijkbaar. En met een aansturing zoals de Hue Bridge zou dit juist kinderlijk eenvoudig moeten zijn. Toch?
100% helderheid = 2700 Kelvin (of wat je ook wilt qua bovenwaarde). En vervolgens in stappen terug naar de 2200 Kelvin bij 10% helderheid. Lijkt mij niet heel moeilijk om te maken.
Ik denk dat je met Hue op een andere manier moet gaan denken. Dus niet in termen van dimmen/feller zetten, maar in scenes.

Een scene is een vaste combinatie van lampen die op een bepaalde kleur(temperatuur) en helderheid zijn ingesteld. Dus bijvoorbeeld een "avond" scene die in de woonkamer alle lampen op 20% helderheid en 2300K zet. En een "overdag" of "werk" scene die alle lampen op 70% en 3000K zet.

Ik merk zelf dat ik eigenlijk vrijwel nooit handmatig het licht dim, maar gewoon de juiste scene kies.

In welke situaties is het bij jou nodig om het licht handmatig te moeten dimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
musicpixel schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:27:
[...]

Ik denk dat je met Hue op een andere manier moet gaan denken. Dus niet in termen van dimmen/feller zetten, maar in scenes.

Een scene is een vaste combinatie van lampen die op een bepaalde kleur(temperatuur) en helderheid zijn ingesteld. Dus bijvoorbeeld een "avond" scene die in de woonkamer alle lampen op 20% helderheid en 2300K zet. En een "overdag" of "werk" scene die alle lampen op 70% en 3000K zet.

Ik merk zelf dat ik eigenlijk vrijwel nooit handmatig het licht dim, maar gewoon de juiste scene kies.

In welke situaties is het bij jou nodig om het licht handmatig te moeten dimmen?
Wanneer dimde je vroeger, pre smarthome tijdperk, het licht? Wanneer je meer of minder licht wilde hebben, toch? Ik wil niet mijn smartphone moeten pakken om de instelling te doen. Dit moet gewoon met een fysieke knop gebeuren. Als ik s-avonds mijn slaapkamer in kom en meer licht nodig hebt, verwacht ik dat ik de lamp kan aandoen en feller kan zetten (met een dimmer). Als ik 's-nachts het licht wil aan doen, wil ik deze kunnen dimmen tot 20% en daarbij donkerwarm licht hebben, dat beter is voor je ogen. Ik wil dan niet eerst mijn smartphone tevoorschijn moeten pakken om de instellingen aan te passen. Sterker nog, die smartphone ligt in de woonkamer, niet in de slaapkamer.
Ik begrijp dat er ook een behoefte kan zijn om een scene te configueren die alle lampen in een bepaalde modus zet. Maar imho moet er ook gewoon een simpele dimmer functie op zitten, die gewoon doet wat elke normale goedkope gloeidraad lamp en goedkope dimmer van de afgelopen 60 jaar kan :p

edit: ik kan er eigenlijk gewoon niet over uit dat dit niet standaard is. Elk natuurlijk object dat licht uitstraalt, verandert van kleurtemperatuur nagelang de helderheid verandert. Dit is zo logisch en vanzelfsprekend voor je ogen en hersenen dat alles wat daar vanaf wijkt, raar is en onnatuurlijk overkomt. Waarom ledlamp fabrikanten dit niet willen nabootsen, is mij een raadsel.

[ Voor 10% gewijzigd door segil op 07-11-2022 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
segil schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:38:
[...]

Wanneer dimde je vroeger, pre smarthome tijdperk, het licht? Wanneer je meer of minder licht wilde hebben, toch? Ik wil niet mijn smartphone moeten pakken om de instelling te doen. Dit moet gewoon met een fysieke knop gebeuren. Als ik s-avonds mijn slaapkamer in kom en meer licht nodig hebt, verwacht ik dat ik de lamp kan aandoen en feller kan zetten (met een dimmer). Als ik 's-nachts het licht wil aan doen, wil ik deze kunnen dimmen tot 20% en daarbij donkerwarm licht hebben, dat beter is voor je ogen. Ik wil dan niet eerst mijn smartphone tevoorschijn moeten pakken om de instellingen aan te passen. Sterker nog, die smartphone ligt in de woonkamer, niet in de slaapkamer.
Ik begrijp dat er ook een behoefte kan zijn om een scene te configueren die alle lampen in een bepaalde modus zet. Maar imho moet er ook gewoon een simpele dimmer functie op zitten, die gewoon doet wat elke normale goedkope gloeidraad lamp en goedkope dimmer van de afgelopen 60 jaar kan :p

edit: ik kan er eigenlijk gewoon niet over uit dat dit niet standaard is. Elk natuurlijk object dat licht uitstraalt, verandert van kleurtemperatuur nagelang de helderheid verandert. Dit is zo logisch en vanzelfsprekend voor je ogen en hersenen dat alles wat daar vanaf wijkt, raar is en onnatuurlijk overkomt. Waarom ledlamp fabrikanten dit niet willen nabootsen, is mij een raadsel.
Dat kan toch gewoon? Je plakt een hue dimmer switch aan de muur, klaar. Of je vraagt alexa of Google om te dimmen, ook geen foon voor nodig.
Pagina: 1 ... 44 ... 86 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic