[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 44 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:12

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, misschien ga ik je wel een agressie beheersing cursus aanrader of een yoga/mindfullness uurtje. Het probleem zit je nogal hoog merk ik. Ook vanuit eerdere posts.

Maar verder zal ik je niet veel aanraden.

Ik vraag mij alleen oprecht nog steeds af of Hue het juiste systeem is voor jou. Hue vereist updates. Misschien kun je overwegen een eigen systeem te maken of een systeem te zoeken dat niet geüpdatet hoeft te worden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 20:59
Je kunt proberen om de uitgaande verbinding van je bridge in je router te blokkeren. Poort 80. En dan testen of alles nog werkt. De buitenshuis bediening werkt dan gegarandeerd niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PhilipsFan Je kunt toch in de app aangeven of updates automatische plaats moeten vinden of niet? Of is dat geen oplossing voor jouw probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-XJngA69hgLzyFaLCbQgjQcMao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihRrrwWhJ29CzniVGN1K6jSF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
@meesje Nee, @PhilipsFan ziet daar anders in. Hij wil absolute controle houden over of een update al of niet doorgevoerd wordt. Dan loop je echter tegen het probleem aan dat hij eerst beschrijft: de app werktniet meer tot je een update doet. Kiezen uit twee kwaden dus.

@PhilipsFan Je mag best je eigen ideeën hebben over wat er mag op jouw lampen. Nadeel van smart oplossingen is echter dat je afhankelijk bent van de maker van de oplossing: Hue (of Apple, of Sonos). Bij “domme” oplossingen ben je meteen na aankoop van de fabrikant af, bij slimme niet.

Overigens: ligt jouw probleem niet bij het feit dat de app wel, maar de Bridge (etc.) niet wordt geüpdatet? Zo dus de oplossing kunnen zijn dat je automatische apps op je telefoon (ook) uitzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elgitto
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-10 15:27
Rallye schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:24:
Overigens: ligt jouw probleem niet bij het feit dat de app wel, maar de Bridge (etc.) niet wordt geüpdatet? Zo dus de oplossing kunnen zijn dat je automatische apps op je telefoon (ook) uitzet?
Volgens mij is dit helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:14

aawe mwan

Wat ook leuk is:

meesje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:15:
@PhilipsFan Je kunt toch in de app aangeven of updates automatische plaats moeten vinden of niet? Of is dat geen oplossing voor jouw probleem?
Volgens mij wel, want ik heb die automatische updates uit staan en zie dat er op dit moment voor mijn bridge een nieuwe versie beschikbaar is. Die update ga ik komend weekend pas installeren, nu nog niet. Maar ik kan de bridge intussen verder wel gewoon gebruiken via de Philips app.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10 15:12
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:53:
Nee, misschien ga ik je wel een agressie beheersing cursus aanrader of een yoga/mindfullness uurtje. Het probleem zit je nogal hoog merk ik. Ook vanuit eerdere posts.

Maar verder zal ik je niet veel aanraden.

Ik vraag mij alleen oprecht nog steeds af of Hue het juiste systeem is voor jou. Hue vereist updates. Misschien kun je overwegen een eigen systeem te maken of een systeem te zoeken dat niet geüpdatet hoeft te worden.
Ik werd er inderdaad agressief van. Vooral omdat ik de vorige keer (en al een keer eerder) via Facebook had geklaagd en ze hebben beloofd om het aan de ontwikkelaars voor te leggen. Ik had beter moeten weten, ik ben tenslotte maar een klant. Waarom zou je daar als ontwikkelaar in vredesnaam naar luisteren, ik betaal tenslotte hun loon niet 8)7

Maar ik ben verder juist heel tevreden over Hue. Het is totnutoe het betrouwbaarste domotica-systeem dat ik in huis heb. Mijn lampen doen het altijd (behalve bij een update, dus) en het systeem is zeer goed naar eigen smaak aan te passen. Groot voordeel vind ik ook de lokale API, dus niet afhankelijk van internet of van de cloud van de fabrikant.
Rallye schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:24:
@meesje Nee, @PhilipsFan ziet daar anders in. Hij wil absolute controle houden over of een update al of niet doorgevoerd wordt. Dan loop je echter tegen het probleem aan dat hij eerst beschrijft: de app werktniet meer tot je een update doet. Kiezen uit twee kwaden dus.
Exact. Ik heb automatische updates inderdaad uit staan. Dat gaat prima, todat er een verplichte update is. Dan werkt het systeem nog wel, maar de app niet meer.
@PhilipsFan Je mag best je eigen ideeën hebben over wat er mag op jouw lampen. Nadeel van smart oplossingen is echter dat je afhankelijk bent van de maker van de oplossing: Hue (of Apple, of Sonos). Bij “domme” oplossingen ben je meteen na aankoop van de fabrikant af, bij slimme niet.

Dit zou zomaar eens het goede antwoord kunnen zijn. Updates van de app slopen je systeem niet, dus die installeer ik regelmatiger. Het zou kunnen dat ik al een tijdje terug de app heb geupdated, maar deze tot nu toe nog niet heb gebruikt. Ik heb me lopen afvragen hoe de app detecteert dat er een update is, hij zou dan toch een service van Hue moeten bevragen? Dus ik heb met Pihole geanalyseerd waar hij allemaal verbinding mee maakt, maar dit leverde niks op. Zelfs als alle verbindingen geblokkeerd werden, beweerde de app nog steeds dat er een update was. Het antwoord zou zomaar eens kunnen zijn dat de geupdate app intern het gewenste versienummer vergelijkt met het versienummer van de bridge. Dat is niet zomaar voor de gek te houden.

Anyway, ik heb de officiele app verbannen van m'n home screen. Ik zal 'm af en toe nog wel eens starten om updates te installeren, maar niet meer voor het bedienen van de lampen. Dat kan ook prima met iConnectHue of Homekit. Wel ironisch dat als veel mensen dit doen, het juist een tegenovergesteld effect heeft van wat ze wilden bereiken, namelijk dat zoveel mogelijk mensen snel die bridge updaten. Het kan maar zo zijn dat ik die officiele app nu maar 1x per jaar ga gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb een deja-vu volgens mij :>

Hier heb ik de automatische updates aan staan, ergens in de nacht controleert de bridge op updates. Ik wil namelijk dat m’n bridge en lampen altijd voorzien zijn van de meest recente (beveiliging)updates. Nog niet meegemaakt dat de app of lampen niet beschikbaar waren.

[ Voor 90% gewijzigd door Dj-sannieboy op 02-06-2022 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:59

amphora

Websites & Fotografie

Misschien is helemaal geen updates installeren wel erger. Wat nou als er een lek wordt gevonden en je hele HomeKit netwerk ligt open? De kans dat er iets mis gaat tijdens updaten is zo klein. Gewoon automatisch updaten joh.

En het is ook wel naïef om te denken dat jouw verzoek direct serieus wordt genomen en in en volgende update verwerkt wordt. Er zijn misschien wel één miljoen gebruikers wereldwijd, bij een dergelijke app moet voor het opschuiven van één pixel een teamoverleg plaatsvinden met 35 lagen in de hiërarchie waar een akkoord moet worden gegeven.

Ze zullen de betrouwbaarheid en veiligheid belangrijker vinden dan de ergernis van een kleine groep die niet automatisch willen updaten.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:03
PhilipsFan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:13:
[...]
Ik werd er inderdaad agressief van. Vooral omdat ik de vorige keer (en al een keer eerder) via Facebook had geklaagd en ze hebben beloofd om het aan de ontwikkelaars voor te leggen. Ik had beter moeten weten, ik ben tenslotte maar een klant. Waarom zou je daar als ontwikkelaar in vredesnaam naar luisteren, ik betaal tenslotte hun loon niet 8)7
Grote kans dat er een aantal ontwikkelaars van Hue/Signify hier ook mee lezen en die vinden dat waarschijnlijk niet zo heel tof dat je ze hier beticht van zaken waar ze misschien helemaal niks aan kunnen doen. Richt je dan maar op het management van die club, die hebben het namelijk voor het zeggen.

Je kunt de automatische updates van de app uitzetten als je daar controle over wilt hebben. Maar inderdaad, waarschijnlijk kijkt de app naar een versienummer van de Hue Bridge en is daar geen internet service voor nodig, omdat dit ingebakken zit in de app. Dit is ook logisch natuurlijk, want de app is gebouwd/gereleased om geschikt te zijn voor versienummer y en dat blijft ook zo, tot er weer een update komt. Als jij dan nog versienummer x hebt, kan je er als app vanuit gaan dat er een update beschikbaar is.

De app compatibel houden met vele verschillende versies van de Hue bridge is misschien iets wat ze niet willen doen. En dat kan ik best begrijpen. Of je update niet de app en niet de bridge, of wel de app en wel de bridge.

Overigens nog wat tegengewicht voor het niet automatisch updaten: vrijwel al mijn apparaten in huis hebben automatische updates aan staan. Ook al mijn Windows-machines. Waarom? omdat het 99,9% van de tijd gewoon goed gaat en juist minder gezeik oplevert. Daarmee heb ik meer dan genoeg tijd bespaard voor die 0,1% pechgevallen. (Die meestal ook wel meevallen omdat dan heel veel mensen er last van hebben en het ook vrij snel wordt opgelost.)

Hoe vaak een probleem gewoon is opgelost door gewoon de updates te draaien weegt niet op tegen hoe vaak het mis is gegaan. Dat is mijn ervaring. Niet perse om je op andere gedachten te brengen, maar (zoals eerder gezegd) om wat tegengewicht te brengen.

Je kunt trouwens ook nog overwegen om een Zigbee-dongle te kopen en daarop al je Hue-apparaten aan te sluiten. Dan heb je echt alle controle en kan niemand er zomaar bij als je dat niet wilt. Ik heb er een van Sonoff en gebruik Home Assistant (aanrader), maar je kunt ook zelf software of scripts maken en/of andere software gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:44
Voor zover ik begrepen heb, kijkt de bridge zélf of er een update is, en geeft hij dat aan de app door.
Dus de enige manier zou zijn om internet voor de bridge te blokkeren.

Maar ik gebruik alleen maar iConnectHue, en alleen als er updates zijn voor de lampen pak ik de officiële app erbij. De updates voor de bridge doe ik vanuit iConnectHue.

IConnectHue is ideaal als je meerdere bridges (3) hebt.

Meerdere bridges zijn óók handig om op de minst belangrijke even nieuwe firmware te testen. Daarna doe ik pas de andere 2...

Maar ook ik heb automatische updates uit staan, nadat:
- Een update van een app ervoor zorgde dat de app niet meer bruikbaar was,
- Een update van iOS ervoor zorgde dat Exchange mail niet meer werkte.

En meer recent natuurlijk dat een update van een bepaald type combimagnetron ervoor zorgde dar hij dacht dat het een stoomoven was. Gelukkig heb ik zelf nog een “domme” combimagnetron...

[ Voor 27% gewijzigd door jwhoogervorst op 03-06-2022 14:17 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart12345
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03-2024
Sinds kort ook begonnen mijzelf te verdiepen in hue automatisering, het werkt allemaal vrij gemakkelijk.

Wat ik mijzelf nog afvraag is of iemand ervaring heeft met een Inbouw LED Dim Module Zigbee welke vervolgens geschakeld kan worden aan 3 wandlampen (LED armatuur, waar geen hue lampen in kunnen)?

Deze zou ik dan vervolgens aan de hue bridge koppelen.

Is dit stabiel / makkelijk in gebruik?

[ Voor 7% gewijzigd door Bart12345 op 03-06-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:44
PhilipsFan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Omdat het bij jou toevallig goed gaat kan het bij anderen niet fout gaan? Omdat jij iets geen probleem vindt of er geen last van hebt, kunnen anderen dat ook niet hebben?

Een modeltweaker. Anderen wel even vertellen hoe je het moet willen, maar geen oplossing aandragen voor het echte probleem. Ik ervaar iets als een probleem en ben op zoek naar een oplossing. Niet naar iemand om me te vertellen dat ik me het probleem inbeeld.

Ga je me zometeen ook nog aanraden om Linux te gebruiken? En bedankt alvast...
Dit is er eentje in het kader ik wil geen airbag want als hij spontaan ontploft terwijl ik rij of het juist niet doet als hij het moet doen heb ik een probleem.
Dan maar helemaal uit en dan creëer je juist het probleem dat hij het inderdaad niet doet als je crasht :? :? :?

Het hele oorzaak gevolg waar je je druk om maakt treft niemand hier, alleen ironisch genoeg de gene die juist niet update omdat updaten misschien problemen geeft, en door niet te updaten is de boel niet te bedienen.

:?
Echt niet lullig bedoeld maar kijk ook gewoon even realistisch wat het je nu oplevert en wat de kans is als je de adviezen leest van mensen hier. Want het in problemen denken levert je juist alleen al het probleem op waar je zo bang voor bent. En niet in wat niet niet kan (omdenken).
Dat scheelt je al mega veel stress

Update die boel snachts of gebruik geen Hue.
Of je moet zelf iets maken want het andere antwoord kan niemand je echt aanleveren zo te zien en Philips ga je niet bewegen om alles om te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
PhilipsFan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:21:
[...]

Dat is toch geen oplossing voor mijn probleem? Ik wil updates kunnen uitvoeren op een moment dat het mij schikt. Niet midden in de nacht. Dan word ik 's ochtends wakker en willen mijn lampen misschien niet meer aan omdat de update mislukt is of bepaalde functionaliteit niet meer ondersteunt, en heb ik op dat moment geen tijd om het probleem op te lossen.

Mijn lampen, zelf gekocht, mijn eigendom, mijn voorwaarden. Ik begrijp het belang van updates, zeker als dat beveiligingsupdates zijn. Maar ik heb hier een huis te runnen en kan daarbij geen onvoorspelbare toestanden gebruiken. Ik WIL gewoon 's nachts geen kind aan m'n bed hebben dat heel nodig moet plassen, maar dat niet durft omdat het licht in de badkamer niet meer aan wil. Dat is een stresslevel wat ik niet meer hoef mee te maken. Dus updates installeer ik als ik daar zelf tijd voor heb, inclusief tijd om eventuele problemen op te lossen.

Philips/Signify heeft in het verleden bewezen dat ze updates GIGANTISCH kunnen verprutsen. Van de een op andere dag, zonder een enkele vooraankondiging, werkten alle niet-officiele Hue lampen niet meer. Omdat er waarschijnlijk een nieuwe manager zat met z'n hoofd metersdiep in z'n eigen reet. Hue is vanaf het begin opgezet om netjes samen te werken met alle lampen die ZLL ondersteunen, van welk merk dan ook. Maar kennelijk kan die hele filosofie van het een op andere moment gewoon overboord, het blijft tenslotte een commercieel bedrijf en bij alle commerciele bedrijven lopen idioten rond.

Als je verlichting opeens niet meer werkt, dan veroorzaakt dat enorme stress. Zeker als je niet alleen woont. Het akkefietje met Philips zal wellicht eenmalig zijn geweest, er kwam enorm protest op en ze hebben het vrij snel teruggedraaid. Maar ik heb ervan geleerd dat je GEEN ENKELE update kunt vertrouwen. Je weet tenslotte nooit of er weer een nieuwe poepfabriek bij Signify een managementpositie heeft vervuld en zijn invloed even wil doen gelden. No thanks. Been there, done that, too many times. Ook andere bedrijven hebben soms de neiging om updates te verprutsen (Siemens magnetrons, anyone?) of functionaliteit te verwijderen (Playstation, Linux anyone?).

Ik installeer updates alleen als het _mij_ schikt. Op al mijn apparaten (inclusief alle Win10 bakken) staan automatische updates uit. Apparaten waarbij automatische updates niet kunnen worden uitgeschakeld, komen er hier niet in. Ik wil bij elke update even rustig de tijd om vooraf te kijken of er geen flaters zijn geslagen. En achteraf even te testen of het bedrijf in kwestie geen nieuwe poepmanagers heeft aangenomen. Pardon, om te testen of alles nog naar behoren werkt. Zodat ik geen gefrustreerde huisgenoten krijg en dus mijn eigen stresslevel binnen acceptabele proporties blijft.
Pffff, ik zie jou hier al jaren huilen met bovenstaand verhaal, beetje vermoeiend voor ons (en al helemaal voor Philips)

Graag ophouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:20

Oekol

waka waka hey hey

[...]
Mijn lampen, zelf gekocht, mijn eigendom, mijn voorwaarden.
Prima, kan geregeld worden. Maar dan ook je eigen app/omgeving bouwen, heb je je eigen voorwaarden. Waarom niet ook direct je eigen lampen ontwikkelen? Wederom eigen voorwaarden.

Niet jaloers worden dat het bij ons vrijwel plug 'n play is. Het is tenslotte ook jouw app, omgeving en lamp die je zelf gebouwd hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 03-06-2022 16:05 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Soullancer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:54:
[...]

Dit is er eentje in het kader ik wil geen airbag want als hij spontaan ontploft terwijl ik rij of het juist niet doet als hij het moet doen heb ik een probleem.
Dan maar helemaal uit en dan creëer je juist het probleem dat hij het inderdaad niet doet als je crasht :? :? :?
Nou, als je dan toch een (stupide) vergelijking met auto's wilt maken, dan is de volgende vergelijking een stuk beter op z'n plaats:
  • Ik had een auto met een werkende airbag
  • De fabrikant beweert dat er een nieuw type airbag in moet omdat de oude mogelijk niet goed werkt
  • Ik heb al meermalen meegemaakt dat een nieuw type airbag problemen gaf, dus ik zeg tegen de fabrikant dat hij maar even moet wachten met monteren van dat type tot ik de tijd heb om die airbag te testen (hier wordt de vergelijking dus totaal ridicuul, maar goed, we zijn eraan begonnen dus we maken 't af)
  • De fabrikant ontzegt me vervolgens compleet de toegang tot m'n hele auto, tot het nieuwe type airbag is gemonteerd
Het hele oorzaak gevolg waar je je druk om maakt treft niemand hier, alleen ironisch genoeg de gene die juist niet update omdat updaten misschien problemen geeft, en door niet te updaten is de boel niet te bedienen.
Nogmaals. Dat het niemand treft, wil niet zeggen dat het mij niet treft. Misschien zijn de meeste gebruikers hier, niet zo veeleisend. Het is nogal vervelend als je vriendin tegen je gaat mopperen dat ze het licht in de badkamer niet aan krijgt terwijl ze moet douchen en op tijd op haar werk moet zijn.
:?
Echt niet lullig bedoeld maar kijk ook gewoon even realistisch wat het je nu oplevert en wat de kans is als je de adviezen leest van mensen hier. Want het in problemen denken levert je juist alleen al het probleem op waar je zo bang voor bent. En niet in wat niet niet kan (omdenken).
Dat scheelt je al mega veel stress
Ik denk niet in problemen, ik probeer de problemen juist voor te zijn. Nadat ik al de ervaring gehad heb dat die soms kunnen ontstaan. Het is niet zo dat ik het zomaar uit de lucht grijp he. Ik heb daadwerkelijk meegemaakt dat sommige van mijn lampen niet meer functioneerden na een update.
Update die boel snachts of gebruik geen Hue.
Of je moet zelf iets maken want het andere antwoord kan niemand je echt aanleveren zo te zien en Philips ga je niet bewegen om alles om te gooien
Ja en dit vind ik dus zo grappig aan Tweakers. Je komt hier met een bepaald (okee, bijzonder specifiek) probleem. Sommigen denken inderdaad mee en geven bruikbare tips en adviezen. Maar de meeste reacties zeggen grof gezegd gewoon "er is helemaal geen probleem, je beeldt het je in of zoekt problemen die er niet zijn". Nog even los van het feit dat ik daadwerkelijk kapotte updates heb meegemaakt bij dit systeem, zijn dit sowieso geen reacties waar je ook maar iets aan hebt. Ik kan zelf ook wel bedenken dat ik een ander systeem kan proberen of kan omschakelen naar domme verlichting, daar heb ik geen Tweakers voor nodig. Als je geen last hebt (of wil hebben) van mijn probleem, als je geen toepasselijke tips hebt, dan kun je gewoon NIET reageren, ofzo...
xFeverr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Grote kans dat er een aantal ontwikkelaars van Hue/Signify hier ook mee lezen en die vinden dat waarschijnlijk niet zo heel tof dat je ze hier beticht van zaken waar ze misschien helemaal niks aan kunnen doen. Richt je dan maar op het management van die club, die hebben het namelijk voor het zeggen.
Als ik op Facebook de reactie krijg dat ze het zullen doorgeven aan de ontwikkelaars, dan reageer ik daarop. Natuurlijk zit daar nog management tussen, en die vinden het ontwikkelen van nieuwe 'features' (wanneer is er nu voor het laatst iets zinvols toegevoegd aan Hue?) natuurlijk belangrijker. Maar dat is hun eigen interne probleem. Dan moeten ze op Facebook zeggen 'ik leg het voor aan het management, en als die er 86 drollen overheen hebben gelegd en het bestaat dan nog, DAN leggen we het voor aan de ontwikkelaars.'
[...]
Hoe vaak een probleem gewoon is opgelost door gewoon de updates te draaien weegt niet op tegen hoe vaak het mis is gegaan. Dat is mijn ervaring. Niet perse om je op andere gedachten te brengen, maar (zoals eerder gezegd) om wat tegengewicht te brengen.
Nou ja, ik heb dus een andere ervaring.
Je kunt trouwens ook nog overwegen om een Zigbee-dongle te kopen en daarop al je Hue-apparaten aan te sluiten. Dan heb je echt alle controle en kan niemand er zomaar bij als je dat niet wilt. Ik heb er een van Sonoff en gebruik Home Assistant (aanrader), maar je kunt ook zelf software of scripts maken en/of andere software gebruiken.
Zigbee dongle heb ik in gebruik voor andere apparaten in huis. In theorie kan ik daar inderdaad ook de Hue lampen mee bedienen, maar het Hue-ecosysteem is nog net ietsje stabieler dan het alternatief.
ndjong schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Pffff, ik zie jou hier al jaren huilen met bovenstaand verhaal, beetje vermoeiend voor ons (en al helemaal voor Philips)

Graag ophouden!
Ik heb blijkbaar een andere mening over updates dan de meeste gebruikers. Daar is niks 'vermoeiend' aan, als je vindt dat mijn probleem voor jou niet van toepassing is, dan reageer je er gewoon niet op. Zo werkt dat op een forum. We zijn hier geen sociaal medium he, we kunnen prima zonder jouw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Bart12345 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:59:
Sinds kort ook begonnen mijzelf te verdiepen in hue automatisering, het werkt allemaal vrij gemakkelijk.

Wat ik mijzelf nog afvraag is of iemand ervaring heeft met een Inbouw LED Dim Module Zigbee welke vervolgens geschakeld kan worden aan 3 wandlampen (LED armatuur, waar geen hue lampen in kunnen)?

Deze zou ik dan vervolgens aan de hue bridge koppelen.

Is dit stabiel / makkelijk in gebruik?
Mijn ervaring is, dat apparatuur van andere fabrikanten ietsje minder stabiel is dan Philips lampen. Ik gebruik bijvoorbeeld een Ikea Tradfri LED driver. Die gaat af en toe wel aan, maar niet op de juiste sterkte. Hetzelfde geldt voor Ikea Tradfri lampen. Even de stroom eraf en ze werken weer normaal. Wat soms wel een probleem is, want de lamp in de wc (bij mij een voorbeeld) krijgt permanent stroom (anders gaan mensen 'm toch weer met de knop uitzetten) en moet dus even uit de fitting worden geschroefd. Maar dit gebeurt niet vaak, bij mij denk ik 1x per maand. Ik heb ook een Adurosmart Eria dimmer inbouwmodule, die werkt stabieler dan de Ikea meuk maar heeft soms ook nog een hikje...

Afhankelijk van of je kan leven met dit soort dingen toch maar echte Hue lampen kopen, maar dan loop je er tegenaan dat Hue niet alles levert. Een goede oplossing voor armaturen waar geen Hue lamp in past is er bijvoorbeeld nog niet. Is vanaf het begin van Hue vraag naar geweest. Eerder kon je nog de Philips Livingcolors stekkers gebruiken (al waren die ook niet helemaal stabiel) maar die zijn allang niet meer leverbaar. Ze hebben liever dat je gewoon een compleet nieuw Hue armatuur koopt, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Ik snap deels je frustraties.

Echter...dit komt kijken bij "slimme" dingen. Ze blijken soms gewoon niet zo binair als een aan of uit knopje te zijn

En ja wij tweakers kunnen denken oh leuk een probleem. Onze partners hebben je eerst doodleuk 1000 piek zien stuk smijten en nu op die ene avond doet het licht het niet. Heb je dan nog andere problemen, en wie heeft dat niet, dan kan dit net een druppel te veel zijn.

Tja. Erg vervelend. Ik heb mij neer gelegd bij feit dat dingen die slim zijn...dat soms niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
PhilipsFan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:28:

[...]
Nogmaals. Dat het niemand treft, wil niet zeggen dat het mij niet treft. Misschien zijn de meeste gebruikers hier, niet zo veeleisend. Het is nogal vervelend als je vriendin tegen je gaat mopperen dat ze het licht in de badkamer niet aan krijgt terwijl ze moet douchen en op tijd op haar werk moet zijn.

[...]
Ik denk niet in problemen, ik probeer de problemen juist voor te zijn. Nadat ik al de ervaring gehad heb dat die soms kunnen ontstaan. Het is niet zo dat ik het zomaar uit de lucht grijp he. Ik heb daadwerkelijk meegemaakt dat sommige van mijn lampen niet meer functioneerden na een update.
Problemen voor zijn... Aha. Dat is dus inderdaad problemen maken van problemen die er nog niet zijn :').
Kan jij je helemaal druk maken over die ene keer in je leven dat die update misschien wel fout gaat. Aangezien er tig duizenden mensen geen problemen hebben met het updaten, en jij wel omdat je juist niet update en van alles niet kan.
Hou je het probleem al zelf in stand

En dan wil ik je niet opjagen. Maar er bestaan ook nog dingen als stroom storingen, internet storingen..
Daar lig je ook wakker om en heb je een aggregaat voor? Hoe doe je dat in godsnaam met smartphones en beveiligings updates?? Die heb je ook nog met software versie 1.0 en alle lekken en fouten van dien want stel je voor dat...dan maar liever exposed? Windows 98?? : :X
EV autos word helemaal een hel voor je wellicht met alle problemen die daar in opduiken soms

Op een gezonde manier risicos inschatten is prima, maar je slaat door is me mening.

En nee je airbag deed het niet, want er is een beveligingsupdate voor om een reden? Of je verwacht dat de fabrikant jou als enige je basic firmware laat draaien, helaas ik heb nieuws voor je zie het smartphone/windows 98 gedeelte hierboven. Ze houden geen rekening met n=1 of 1 persoon want dat is niet te doen

Ram Philips eruit en koop normale lampen. Leef je een stuk langer als ik het zo allemaal lees want dingen die stuk kunnen gaan leveren je zoveel stress op dat relativeren al een ding lijkt

[ Voor 4% gewijzigd door Soullancer op 03-06-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Soullancer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:05:
[...]

Problemen voor zijn... Aha. Dat is dus inderdaad problemen maken van problemen die er nog niet zijn :').
Kan jij je helemaal druk maken over die ene keer in je leven dat die update misschien wel fout gaat. Aangezien er tig duizenden mensen geen problemen hebben met het updaten, en jij wel omdat je juist niet update en van alles niet kan.
Hou je het probleem al zelf in stand
Volgens mij heb je het probleem niet goed begrepen. Mijn probleem is, dat de app niet meer werkt als ik een update niet installeer. Andere apps werken nog prima, Homekit werkt nog prima. En jij hebt misschien nog niet meegemaakt dat een update iets kapot maakt. Ik wel. Ik denk dat dat het verschil is.
En dan wil ik je niet opjagen. Maar er bestaan ook nog dingen als stroom storingen, internet storingen..
Daar lig je ook wakker om en heb je een aggregaat voor? Hoe doe je dat in godsnaam met smartphones en beveiligings updates?? Die heb je ook nog met software versie 1.0 en alle lekken en fouten van dien want stel je voor dat...dan maar liever exposed? Windows 98?? : :X
EV autos word helemaal een hel voor je wellicht met alle problemen die daar in opduiken soms
Je hebt er wederom niks van begrepen. Een stroomstoring ligt buiten mijn macht. Dat kan gebeuren, maar is nooit mijn schuld. Maar als de lampen het niet meer doen in huis, dan ben ik degene die verantwoordelijk word gehouden. Updates van telefoons etc zijn ieders eigen verantwoordelijkheid. Als een update mijn iPhone onklaar maakt, dan heeft niemand daar verder last van behalve ikzelf.
Op een gezonde manier risicos inschatten is prima, maar je slaat door is me mening.
Die mening mag je hebben natuurlijk, maar ik mag ook de mening hebben dat het heel vervelend is als mijn Hue app het niet meer doet. Volgens mij moet iedereen voor zichzelf bepalen wat 'doorslaan' is.
Ram Philips eruit en koop normale lampen. Leef je een stuk langer als ik het zo allemaal lees want dingen die stuk kunnen gaan leveren je zoveel stress op dat relativeren al een ding lijkt
Wederom, je hebt er niks van begrepen. Als de Hue verlichting geen voordelen had, dan had ik het allang de deur uit gedaan. Maar het heeft wel voordelen. Zo handig dat je nergens meer op zoek hoeft naar een lichtknopje. Het licht gaat gewoon aan als je ergens loopt (hal, inloopkast, wc, schuur etc) en de sterkte houdt rekening met het omgevingslicht en tijdstip. Het bespaart energie omdat je nooit meer per ongeluk het licht ergens aan laat. En het is comfortabel om vanuit je bed in 1x alle lampen te kunnen uitschakelen als je gaat slapen. Zodat je niet op bed ligt en denkt, waar komt dat licht nog vandaan...

Per saldo heeft het genoeg voordelen. Maar het kan nog beter. Dat probeer ik te bewerkstelligen, maar zoals gewoonlijk wordt elke mogelijke verbetering eerst van alle kanten geschoffeerd, ontkend, tegengewerkt etc etc etc. Ik her ken het precies van op m'n werk. Als je echter maar lang genoeg volhoudt, dan krijg je de verbetering er vanzelf door en is iedereen er ineens blij mee. Ik heb heel veel geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
<knip>Dit soort opmerkingen mag je voor je houden

[ Voor 190% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
Waarbij het zomaar de mening van Signify kan zijn dat het geen goed idee is om gebruikers (die voor 99% geen tweakers zijn) eindeloos updates te laten uitstellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Soullancer
Het mag wel wat minder op de man. Laat deze discussie gewoon aan je voorbij gaan als je er niet in kan komen.

[ Voor 99% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag weer vriendelijk naar elkaar reageren. Ja, het probleem zit diep bij @PhilipsFan maar naar mijn idee niet onterecht. Zie je het probleem niet, dan reageer je ook gewoon niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
@PhilipsFan Snap je frustratie, is idd onhandig als je ff vlug je lampen wil bedienen via Hue app en dan eerst een gedwongen bridge update moet afwachten (app kan middels sideloading ook een update van bridge doorvoeren, om compatibiliteits problemen te voorkomen)!

Twee manieren om dit te voorkomen, andere App gebruiken of automatische updates juist aan zetten, en dan ergens smiddags wanneer je normaal geen lampen nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:04
Iemand ervaring met een Welcome/Discovery?

Is de opbrengst goed genoeg, op laten we zeggen zo'n 2 meter hoogte, als bruikbare verlichting boven een bbq en werktafel?

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 04-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
<knip> Commentaar op moderatie mag per PM

[ Voor 97% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

<knip> Als je niet wilt helpen hoef je niet te reageren

[ Voor 88% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Het is super ruk dat de lampen het niet doen als je ze wilt gebruiken. Echter doen we nu net of hij er een uur over doet om te updaten. Volgens mij is er een achterliggend probleem en heeft onze Philips fan een adsl verbinding van 8mb. Ik heb dit probleem echt nog nooit gehad, behalve voor enkele minuten en daarna.... Voila licht.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Enkele minuten vind ik persoonlijk al erg lang als ik gewoon het licht aan wil hebben. Weet ik zeker dat ik van Ms. Septillion niet het huis had mogen automatiseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
<knip> Geen wellus nietus hier. Probleem met een post, maak een topic report

[ Voor 128% gewijzigd door Septillion op 04-06-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-10 12:37
yamahabest schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:28:
Ik heb zo'n Hue Smart stekker besteld om uit elkaar te halen. Ik kom er nog wel even op terug of en hoe dat gaat.

De aangegeven Zigbee compatible schakelaars werken wel met de Hue Bridge, maar niet met Apple Homekit.

https://www.reddit.com/r/...plug_and_converted_it_to/
Robsato schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:44:
[...]

Als je een Hue SmartPlug uit elkaar gaat halen dan heb ik hier nog wat fotos van hoe het niet moet :P

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/66717578
De eerste poging is op de een of andere manier mislukt, het relais schakelde niet meer.

De tweede poging is wel succesvol :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwfxon9GBVIgePOZU3yPSX51p60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1i2mAC1Vvzn3jrNY2iC5FiW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyHTDkDMJ482lsn4VU597ZnZGVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbZFscTMWXQbThEqhb7OSNmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R28Es8VKGP0dHn6GTMoLkT3iMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXv7MLACMIomtpkkmWluR638.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:54
Mijn sensor werkt nu niet meer. Batterijen verwisselen deed het niet lateb werken. En toen dacht ik....niet je dag er door laten vergallen blijf een hue fan en word geen philispfan. Dus deze zobdag word klooien om het apparaat aan de praat te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-10 10:27
[...]

Dat is toch geen oplossing voor mijn probleem? Ik wil updates kunnen uitvoeren op een moment dat het mij schikt. Niet midden in de nacht. Dan word ik 's ochtends wakker en willen mijn lampen misschien niet meer aan omdat de update mislukt is of bepaalde functionaliteit niet meer ondersteunt, en heb ik op dat moment geen tijd om het probleem op te lossen.

Mijn lampen, zelf gekocht, mijn eigendom, mijn voorwaarden. Ik begrijp het belang van updates, zeker als dat beveiligingsupdates zijn. Maar ik heb hier een huis te runnen en kan daarbij geen onvoorspelbare toestanden gebruiken. Ik WIL gewoon 's nachts geen kind aan m'n bed hebben dat heel nodig moet plassen, maar dat niet durft omdat het licht in de badkamer niet meer aan wil. Dat is een stresslevel wat ik niet meer hoef mee te maken. Dus updates installeer ik als ik daar zelf tijd voor heb, inclusief tijd om eventuele problemen op te lossen.

Philips/Signify heeft in het verleden bewezen dat ze updates GIGANTISCH kunnen verprutsen. Van de een op andere dag, zonder een enkele vooraankondiging, werkten alle niet-officiele Hue lampen niet meer. Omdat er waarschijnlijk een nieuwe manager zat met z'n hoofd metersdiep in z'n eigen reet. Hue is vanaf het begin opgezet om netjes samen te werken met alle lampen die ZLL ondersteunen, van welk merk dan ook. Maar kennelijk kan die hele filosofie van het een op andere moment gewoon overboord, het blijft tenslotte een commercieel bedrijf en bij alle commerciele bedrijven lopen idioten rond.

Als je verlichting opeens niet meer werkt, dan veroorzaakt dat enorme stress. Zeker als je niet alleen woont. Het akkefietje met Philips zal wellicht eenmalig zijn geweest, er kwam enorm protest op en ze hebben het vrij snel teruggedraaid. Maar ik heb ervan geleerd dat je GEEN ENKELE update kunt vertrouwen. Je weet tenslotte nooit of er weer een nieuwe poepfabriek bij Signify een managementpositie heeft vervuld en zijn invloed even wil doen gelden. No thanks. Been there, done that, too many times. Ook andere bedrijven hebben soms de neiging om updates te verprutsen (Siemens magnetrons, anyone?) of functionaliteit te verwijderen (Playstation, Linux anyone?).

Ik installeer updates alleen als het _mij_ schikt. Op al mijn apparaten (inclusief alle Win10 bakken) staan automatische updates uit. Apparaten waarbij automatische updates niet kunnen worden uitgeschakeld, komen er hier niet in. Ik wil bij elke update even rustig de tijd om vooraf te kijken of er geen flaters zijn geslagen. En achteraf even te testen of het bedrijf in kwestie geen nieuwe poepmanagers heeft aangenomen. Pardon, om te testen of alles nog naar behoren werkt. Zodat ik geen gefrustreerde huisgenoten krijg en dus mijn eigen stresslevel binnen acceptabele proporties blijft.
Ik begrijp het wel.

Ook ik doe alleen updates als ik tijd daarna heb om eventuele problemen op te lossen.
We hebben ondertussen dusdanig veel lampen dat uitval als meer dan vervelend zou worden ervaren.
Gelukkig gaat het vrijwel altijd goed, dat dan weer wel.

En ik wijk uit naar een andere app als de Hue app blokkeert vanwege de update.
Het aan/uit zetten zou toch minimaal beschikbaar kunnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
jwhoogervorst schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:35:
Voor zover ik begrepen heb, kijkt de bridge zélf of er een update is, en geeft hij dat aan de app door.
Dus de enige manier zou zijn om internet voor de bridge te blokkeren.

Maar ik gebruik alleen maar iConnectHue, en alleen als er updates zijn voor de lampen pak ik de officiële app erbij. De updates voor de bridge doe ik vanuit iConnectHue.

IConnectHue is ideaal als je meerdere bridges (3) hebt.

Meerdere bridges zijn óók handig om op de minst belangrijke even nieuwe firmware te testen. Daarna doe ik pas de andere 2...

Maar ook ik heb automatische updates uit staan, nadat:
- Een update van een app ervoor zorgde dat de app niet meer bruikbaar was,
- Een update van iOS ervoor zorgde dat Exchange mail niet meer werkte.

En meer recent natuurlijk dat een update van een bepaald type combimagnetron ervoor zorgde dar hij dacht dat het een stoomoven was. Gelukkig heb ik zelf nog een “domme” combimagnetron...
Automatische updates van op mijn telefoon staan ook uit.

Ik lees vooraf altijd de release info.
Zo heb ik ondertussen een aantal apps gekocht vóór een update omdat die overgingen naar een subscription model.

Ik begrijp wel dat die ontwikkelaars een continue stroom aan abonnementsgeld willen, maar al die (kleine en grote) beetjes worden bijelkaar stiekem toch wel een hoop.

Overigens zijn bij de Hue apps nauwelijks informatieve releases notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

yamahabest schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:25:
[...]

[...]

De eerste poging is op de een of andere manier mislukt, het relais schakelde niet meer.

De tweede poging is wel succesvol :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De allereerste HUE 'smartplug welke ik hier in huis haalde (op de dag van launch) heb ik ook meteen uit elkaar geklikt/gesloopt om IN een inbouwdoos m'n garage te verwerken. De LED 'TL' balken werken er inmiddels al bijna 3 jaar mee >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
Ik lees nu net dat lampen 5 minuten niet beschikbaar zouden zijn tijdens de (lampen-)update.
Da’s best lang.

Nu verwacht ik dat dat slechts een kort moment zal zijn, maar de waarschuwing geeft genoeg redenen om overdag te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
Gewoon automatisch ‘s nachts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Rallye schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:17:
Gewoon automatisch ‘s nachts?
Hier staat de auto update bewust op overdag (13.00). Dan is t nagenoeg altijd licht. We zijn zeer zelden thuis op dat tijdstip. Die combinatie maakt dat er dan de minste vraag naar licht is.

In de nacht nog met regelmaat wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
Nu heb ik niet alle lampen in huis op Hue, maar heb de update om 4.00h staan. Mede gezien het feit dat de lampen niet vaak worden geüpdatet (wel jammer dat er in de app geen data meer bij staan) en het feit dat ze het mogelijk enkel tijdens het updaten zelf niet zouden doen, lijkt mij het risico dat ik door een update ergens zonder licht zit niet heel erg groot,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Rallye schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:18:
Nu heb ik niet alle lampen in huis op Hue, maar heb de update om 4.00h staan. Mede gezien het feit dat de lampen niet vaak worden geüpdatet (wel jammer dat er in de app geen data meer bij staan) en het feit dat ze het mogelijk enkel tijdens het updaten zelf niet zouden doen, lijkt mij het risico dat ik door een update ergens zonder licht zit niet heel erg groot,
Same. Of overdag updaten, overdag staan de lampen uit. Ik had het om 14h staan, nu op 03h. Beide zal ik er geen last van moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
June 6, 2022
Software version: 1951146040

Improved performance and reliability of the system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Is het mogelijk om met een schakelaar waar een wall switch module een gewone lamp achter een smart plug aan te zetten?

Aan de garage hangt een gewone lamp die aan geschakeld kan worden met een klik aan klik uit afstandsbediening. In de bijkeuken heb ik een slimme hue lamp die ook op de hue wall module switch werkt. Hierop is dus nog een poort vrij. Zou ik deze kunnen gebruiken om een gewone (loze) schakelaar op aan te sluiten en deze te koppelen aan een nog aan te schaffen smart plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
Ja, je kunt alle Hue schakelen met de wall switch. Dus ook Smart plug. Ik zou wel de Hue smart plug nemen - die werkt betrouwbaarder dan de Osrams waarvan ik er nog een heel stel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Bedankt voor de bevestiging. Ik ga idd gewoon voor die van hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Laatst online: 18-08 10:15
Ik overweeg om een Philips Hue setup in elkaar te steken en ik vroeg of de setup klopt? Ik heb het oog op de volgende set:

- 1x Bridge
- 3x bewegingssensors
- 6x wandschakelaarmodules

Deze ruimtes wil ik niet meer voorzien van een wandschakelaar en op basis van beweging activeren. De wandschakelaars voorzie ik hiervan een een module

- Badkamer
- Hal (waarbij het licht ’s nachts gedimmed is)
- WC (waarbij het licht ’s nachts gedimmed is)

In de woonkamer zijn er 2 wandschakelaars en in de slaapkamer 1 wandschakelaar die ik ook wil voorzien van een wandschakelaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Av3ng3rtje ik mis in je lijstje nog de lampen?
Zoals ik 13 mei al schreef in reactie op iemand anders: de wandschakelaarmodules maken NIET van je domme lamp een slimme lamp, ze zorgen er alleen voor dat je schakelaar zijn stand aan de bridge doorgeeft.
De bridge zet vervolgens de lamp aan.

[ Voor 3% gewijzigd door jwhoogervorst op 11-06-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Av3ng3rtje
  • Laatst online: 18-08 10:15
Ah, check ja ik heb ook Hue lampen er bij gedaan. Wat ik begrijp is dat Hue enkel werkt met Hue lampen en niet andere dimbare LED lampen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwhoogervorst
@Av3ng3rtje zolang het Zigbee lampen zijn, maakt het niet zoveel uit. IKEA lampen en Gledopto lampen werken ook, al zijj er wel dingen die bij andere merken niet 100% werken: de gledopto lampen dimmen bijvoorbeeld niet netjes als ze door de sensor uitgezet worden. Met IKEA schijnt het probleem te zijn dat ze niet meerdere aanpassingen tegelijk kunnen verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
  • Laatst online: 15:45
@Av3ng3rtje Begrijp ik goed dat je de badkamer en wc volledig op een bewegingssensor wilt laten werken? Dus helemaal geen knop meer op de muur?

Zo ja, dan heb je grote kans dat je op de wc af en toe moet zwaaien bij een "grote boodschap" omdat het licht uit gaat.
En in de badkamer is het nog ingewikkelder: hoe lang moet het licht aan blijven.... en heb je een glazen douchedeur dan kan de sensor daar niet doorheen kijken!

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hier ook een motion sensor op de wc. En inderdaad, soms moet je even wiebelen om de verlichting weer "aan" te zetten (gaat niet gelijk uit, maar eerst op dimstand).
Heb daar niet zo'n probleem mee.

Daarop inhakend.

Op de lamp staat dus continue stroom, want Hue.
Maar als ik via die centraaldoos een afzuiging wil aansluiten, die dus reageert op lamp aan en een tijdje naloopt.

Is dat dan mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
NeutraleTeun schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:17:
Hier ook een motion sensor op de wc. En inderdaad, soms moet je even wiebelen om de verlichting weer "aan" te zetten (gaat niet gelijk uit, maar eerst op dimstand).
Heb daar niet zo'n probleem mee.

Daarop inhakend.

Maar als ik via die centraaldoos een afzuiging wil aansluiten, die dus reageert op lamp aan en een tijdje naloopt.

Is dat dan mogelijk?
..heb je alweer een slimme schakelaar / stopcontacten nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
NeutraleTeun schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:17:

Is dat dan mogelijk?
Allereerst moet je kijken hoe je afzuiging is/kan worden aangesloten. Zit hier een stekker aan dan kun je misschien iets met een Slimme stekker doen. Heeft de afzuiging zelf al een timer?

Ik vraag me echter sterk af of je binnen de standaard Hue app een automation kunt maken die reageert op lamp-aan/uit. Misschien dat het mogelijk is om de afzuiging op een slimme stekker aan te sluiten en onderdeel te maken van dezelfde scene als de lamp. Maar als je die scene dan weer uitschakelt gaat ook je afzuiging uit, tenzij deze toch nog stroom kan krijgen en daar een timer op zit.

Zal wat geknutsel worden, als het al werkend te krijgen is. En je moet weten wat je doet.

Ik gebruik zelf voor de meeste van mijn automations Home Assistant (ipv Hue) en daar kan veel meer mee. Is wel wat ingewikkelder dan een Hue Bridge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee nee. Heeft in principe niks met slimme automatisering of Hue an sich te maken.

Maar meer:
Normaal zou zo'n afzuiging zijn stroom krijgen zodra je de lamp aanzet. En bij verlaten wc (dmv een timer) een tijdje nalopen.

Echter, door Hue, staat er nu al continue spanning op de lamp.
Is er dan nog een manier om die afzuiging aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 11:38
Ik heb 10 Hue Wall Switch-modules gekocht en wil de huidige wipschakelaars van Busch-Jaeger (Balance) vervangen door pulsschakelaars. Ik heb gezocht in dit forum, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Kan iemand me vertellen of ik de goedkoopste kan nemen met 1-polig maakcontact of er een nodig heb met 1-polig maak- en verbreekcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
NeutraleTeun schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:31:
Nee nee. Heeft in principe niks met slimme automatisering of Hue an sich te maken.

Maar meer:
Normaal zou zo'n afzuiging zijn stroom krijgen zodra je de lamp aanzet. En bij verlaten wc (dmv een timer) een tijdje nalopen.

Echter, door Hue, staat er nu al continue spanning op de lamp.
Is er dan nog een manier om die afzuiging aan te sluiten?
Ik weet niet of je nu al een afzuiger hebt, maar een afzuiger die je aan/uit kunt zetten en daarnaast ook een timer functie heeft, heeft (naast waarschijnlijk aarde) een nuldraad, een schakeldraad (om aan/uit te kunnen zetten) en een permanent stroomvoerende draad (om de timer te kunnen laten doorlopen na uitzetten).

Optie 1:
Je zou kunnen proberen om de afzuiger slim te maken door er een stekker aan te zetten op de nul- en schakeldraad en deze in een (hue) slimme stekker te doen.
Die slimme stekker combineer je dan met de slimme lamp in een scene. En die scene schakel je zodat ze beide aan of uit gaan.

Optie 2:
Weer een domme lamp gaan gebruiken en de schakelaar in de muur slim maken (kan volgens mij niet met de Hue Wall Switch, maar er zijn alternatieven). Want ik vermoed dat op de schakelaar zowel de lamp als de ventilator zijn aangesloten (ventilator kan ook bij de lamp/centraaldoos zijn aangesloten).
Noot: De ventilator kun je waarschijnlijk niet dimmen, dus sluit m niet aan op een dimmer.

Optie 3:
De Hue lamp aansluiten op permanent stroom zoals je nu hebt en dan alleen de ventilator op de oude schakelaar. Hangt een beetje af van welke draden je waarnaartoe hebt lopen og en hoe je dat kunt doen.
Je moet dan wel handmatig de ventilator aanzetten (dus niet gekoppeld aan de lamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Eigenlijk allemaal opties die ik liever niet heb.

Optie 1 is een wcd maken op de wc. Het gootje van de centraaldoos naar de ventilator vind ik al lala, laat staan echt een wcd erbij trekken.

Optie 2 is het jammer dat de automatische verlichting vervalt, daar deden we het voor.

Optie 3, ik wil eigenlijk niet iets handmatig willen schakelen op de wc.
Wordt op sommige momenten vergeten, gasten weten het niet. Aanzetten = ook weer handmatig gaan uitzetten.

Ik had gehoopt dat er wel iets makkelijkers mogelijk was.

Enige andere optie is dat ik dan "lamp uit na laatste beweging" op een wat langere tijd moet gaan zetten.
Of... Nja... Is dat dan weer te simpel gedacht en werkt dat ook niet. Want wat zorgt voor de "aan" van een Hue lamp bij continue spanning. Zit dat dan in de fitting verwerkt? Dan valt er dus niks aan de bekabeling ervoor af te takken/splitsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
@NeutraleTeun

Een Hue lamp is niets anders dan een normale lamp met daarin een stukje "slimme" electronica verwerkt dat kan communiceren met je bridge via Zigbee. Die electronica schakelt de lamp aan en uit, en dat gaat dus niet via de stroomdraden. Checken of de lamp aan of uit staat kun je dan alleen doen door het via Zigbee aan de lamp te vragen.

Verder ken ik de situatie ter plekke niet, maar misschien kun je iets met een verlaagd plafond? Is stuk meer werk dat wel ;-)

En gezien je interesse voor meer geavanceerde dingen... kijk eens naar Home Assistant of dat wat voor je is. Dan heb je ook ondersteuning voor veel meer apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:49
NeutraleTeun schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:39:
Eigenlijk allemaal opties die ik liever niet heb.

Optie 1 is een wcd maken op de wc. Het gootje van de centraaldoos naar de ventilator vind ik al lala, laat staan echt een wcd erbij trekken.

Optie 2 is het jammer dat de automatische verlichting vervalt, daar deden we het voor.

Optie 3, ik wil eigenlijk niet iets handmatig willen schakelen op de wc.
Wordt op sommige momenten vergeten, gasten weten het niet. Aanzetten = ook weer handmatig gaan uitzetten.

Ik had gehoopt dat er wel iets makkelijkers mogelijk was.

Enige andere optie is dat ik dan "lamp uit na laatste beweging" op een wat langere tijd moet gaan zetten.
Of... Nja... Is dat dan weer te simpel gedacht en werkt dat ook niet. Want wat zorgt voor de "aan" van een Hue lamp bij continue spanning. Zit dat dan in de fitting verwerkt? Dan valt er dus niks aan de bekabeling ervoor af te takken/splitsen.
Hue heeft het zelf niet, maar er zijn hue-compatible apparaten op de markt die een "domme lamp" (of dus een ventilator) slim maken. Deze bijvoorbeeld: https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee (geen idee of dit een goede is, was de eerste die ik vond met google)

Die laat je dan schakelen op de sensor en dan boots je gewoon na wat je in de originele situatie deed met de lichtknop. (kun je ook meteen weer een "domme lamp" op je wc gebruiken en die hue lamp ergens anders in je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:10
Jackssonss schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:22:
Ik heb 10 Hue Wall Switch-modules gekocht en wil de huidige wipschakelaars van Busch-Jaeger (Balance) vervangen door pulsschakelaars. Ik heb gezocht in dit forum, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Kan iemand me vertellen of ik de goedkoopste kan nemen met 1-polig maakcontact of er een nodig heb met 1-polig maak- en verbreekcontact?
Heb je hier al het antwoord op ?
Ik sta namelijk voor hetzelfde idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:05

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zyS1LQZM/IMG-3600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Btk3RDBh/IMG-3601.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Y4rBQxtS/IMG-3602.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xXS2127M/IMG-3603.jpg

Best lekker toch? Moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de print. Zonder support geprint dus wellicht kan ik hem nog smoother maken met support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
FrankRicard schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Hue heeft het zelf niet, maar er zijn hue-compatible apparaten op de markt die een "domme lamp" (of dus een ventilator) slim maken. Deze bijvoorbeeld: https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee (geen idee of dit een goede is, was de eerste die ik vond met google)

Die laat je dan schakelen op de sensor en dan boots je gewoon na wat je in de originele situatie deed met de lichtknop. (kun je ook meteen weer een "domme lamp" op je wc gebruiken en die hue lamp ergens anders in je huis.
Deze werkt helaas niet met de Motion Sensor van Hue. Had 'm ook gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:42
Yzord schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 02:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Best lekker toch? Moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de print. Zonder support geprint dus wellicht kan ik hem nog smoother maken met support.
Hoe ziet de print er uit aan de onderkant waar de aansluitingen zitten? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

yulunga schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Hoe ziet de print er uit aan de onderkant waar de aansluitingen zitten? Ben wel benieuwd :)
Ik kan er helaas geen foto meer van maken want hij is al verstuurd naar iemand, maar omdat ik geen support heb gebruikt en het dus staand is geprint is de onderkant is minder smooth dan als ik hem liggend zou hebben geprint met support. Maar ik word knettergek van die support, want het verwijderen ervan geeft me alleen maar kopzorgen en nieuwe printopdrachten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick0411
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-06-2022
Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier veel inspiratie op te doen.

Ik heb een vraag: ik heb meerdere wandcontactpunten in ons nieuwbouwhuis waar wij een wandlampjes willen plaatsen. Deze wandlampjes hebben - voor zover ik kan zien - altijd een g9 fitting. Philips Hue heeft - voor zover ik kan zien - geen g9 fitting.

Hoe hebben jullie dit “probleem” opgelost cq hoe zouden jullie dit “probleem” oplossen? Het is natuurlijk het mooist als de wandlampen ook via de Hue app bediend kunnen worden.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Rick0411 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:39:
Dag allemaal,

Ik heb een vraag: ik heb meerdere wandcontactpunten in ons nieuwbouwhuis waar wij een wandlampjes willen plaatsen. Deze wandlampjes hebben - voor zover ik kan zien - altijd een g9 fitting. Philips Hue heeft - voor zover ik kan zien - geen g9 fitting.

Hoe hebben jullie dit “probleem” opgelost cq hoe zouden jullie dit “probleem” oplossen? Het is natuurlijk het mooist als de wandlampen ook via de Hue app bediend kunnen worden.

Je zou het domme lampje kunnen gebruiken icm een Hue smart stekker:
https://www.philips-hue.c...art-stekker/8719514342309

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
Rick0411 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:39:
Dag allemaal,

Doe je ze aan met een schakelaar of dimmer in de muur? Of zit er een stekker aan de lampjes die in het stopcontact zit?

Wil je de wandlampjes los van elkaar schakelen of allemaal tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick0411
musicpixel schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Doe je ze aan met een schakelaar of dimmer in de muur? Of zit er een stekker aan de lampjes die in het stopcontact zit?

Wil je de wandlampjes los van elkaar schakelen of allemaal tegelijk?
Er worden schakelaars geplaatst in de muur/stopcontact, zodat geen separate schakelaars op de muur nodig zijn. Het is daarnaast de bedoeling om de wandlampjes tegelijk met elkaar te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
@Rick0411 Welke wandlampjes zijn het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick0411
xFeverr schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:40:
@Rick0411 Welke wandlampjes zijn het eigenlijk?
Ongeveer zoiets: https://www.praxis.nl/ver...amp-xera-zwart-g9/5567917

Alternatief zou kunnen zijn om te werken met wandlampen met een GU10 fitting, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
@Rick0411 Aha, ze zijn prachtig, maar die gaan zomaar niet werken inderdaad.

Je hebt een paar mogelijkheden die ik je kan opnoemen.

1. Je kiest een andere wandlamp die een fitting bevat waarvoor Philips Hue lampen bestaan. Dat kan inderdaad GU10 zijn, maar wellicht zijn er ook leuke wandlampen met een E14 fitting.
Voordeel: Een ruime selectie aan wandlampen en volledig compatibel met Hue omdat je hun lampen gebruikt.
Nadeel: Het is een andere wandlamp dan degene die je noemde.

2. Je kiest een wandlamp-armatuur van Philips Hue zelf. Deze hebben ingebouwde verlichting.
Voordeel: Alles in één en volledig compatibel met Hue omdat het hun product is.
Nadeel: Het is een andere wandlamp en die dingen zijn meestal schreeuwend duur. Portemonnee trekken dus.

3. Je kiest voor een Zigbee-inbouwmodule, dimbaar of niet dimbaar. Deze zet je achter de wandlamp waar de wandcontactdoos zit.
Voordeel: Eigenlijk zijn alle armaturen dan wel mogelijk, dus je kunt alles kiezen wat je wil. Ook de al gekozen lamp.
Nadeel: Philips heeft zelf geen inbouwmodules, dus je moet een Zigbee-inbouwmodule van een ander merk vinden. Dat werkt meestal wel prima, maar integreert niet altijd 100% lekker. En Homekit, mocht dat belangrijk zijn, kun je helemaal vergeten.

Mijn advies: Zoek eerst of je mooie wandlampen kan vinden met een geschikte fitting. Bestaat er echt geen die naar je zin is? Dan gaan voor de inbouwmodules en eender welke wandlamp kiezen die wel naar je smaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Na de één na laatste update(vorige week) heb ik ineens dat veel lampen en sensors niet bereikbaar zijn. Kijk ik een paar uur later, zijn ze er weer. Het zijn ook niet elke keer dezelfde lampen.
Iemand anders hier ook last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2qpuBNVEmesrYpFIx-fPsPzDXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V2tMLRCzEIBFAPgDjTklyQX2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:04
patrickt35 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:06:
Na de één na laatste update(vorige week) heb ik ineens dat veel lampen en sensors niet bereikbaar zijn. Kijk ik een paar uur later, zijn ze er weer. Het zijn ook niet elke keer dezelfde lampen.
[Afbeelding]
Ja ik ook de laatste tijd, maar kan niet met zekerheid stellen dat het met de update te maken heeft. Heb de bridge nu wat verder van de WiFi router geplaatst en Zigbee kanaal veranderd, maar wel typisch want had eerder nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Nu online
soganta schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:42:
[...]

Ja ik ook de laatste tijd, maar kan niet met zekerheid stellen dat het met de update te maken heeft. Heb de bridge nu wat verder van de WiFi router geplaatst en Zigbee kanaal veranderd, maar wel typisch want had eerder nooit problemen.
Het is idd heel vreemd. Ik heb 16 lampen, 5 motion sensoren, en twee dimmers. Soms zijn er alleen lampen niet bereikbaar, en soms enkele sensoren en lampen. Ook hier is geen regelmaat in te vinden.
Ik moet wel zeggen dat ik de update heb geactiveerd vanuit het buitenland. Echter doe ik dit vaker.
Ik heb nu alles een reset gegeven, en alles opnieuw geïnstalleerd. Dus voor nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Rick0411 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Er worden schakelaars geplaatst in de muur/stopcontact, zodat geen separate schakelaars op de muur nodig zijn. Het is daarnaast de bedoeling om de wandlampjes tegelijk met elkaar te kunnen schakelen.
@xFeverr heeft al een mooie opsomming gegeven van mogelijkheden.

Ik kan nog niet helemaal volgen wat je bedoelt, dus ik ga even wat aannames doen:
1. Je krijgt een x aantal wandlampjes, waarbij de aansluiting achter het lampje in de muur zit zodat je er niets van ziet.
2. Er komt ergens een schakelaar op de muur (ingebouwd) die de lampjes moet gaan schakelen.

Wat kun je nu doen...

Een normale Hue lamp werkt op 230V en bestaat eigenlijk uit een deel dat licht geeft en een stukje electronica waarmee draadloos kan worden gecommuniceerd via (oa) een Hue Bridge (en die werkt via Zigbee)

Jouw lampjes zijn G9 en hebben wel het licht-deel, maar niet de electronica. Dat moet je dus nog toevoegen in de vorm van een module, welke moet werken met Hue.
Die module communiceert draadloos via Zigbee, en schakelt (of dimt) je normale/domme G9 lampen via de 230V schakeldraad.

Op die module kun je dan weer een schakelaar aansluiten zodat je de boel ook met de hand kunt bedienen. Dit moet meestal wel een puls-schakelaar zijn (veert terug in de originele stand na indrukken) en niet een wip-schakelaar (heeft een aan en een uit stand waar ie tussen wipt).

Je hebt modules die schakelen en modules die dimmen, zoals:
https://www.robbshop.nl/r...ouwschakelaar-400w-zigbee
https://www.robbshop.nl/r...gbee-dimmer-2-draads-400w
(Er zijn er meer, even onderzoek doen is verstandig. Sommige werken niet met Hue Motion Sensor bijv)

Daarnaast heb je ook slimme dimmers die ook meteen een knop er op hebben, zoals:
https://www.robbshop.nl/ecodim-basic-draaidimmer-zigbee
Voordeel van deze is dat je ook een gewone dimknop er op kunt zetten en dus kunt bedienen zonder Hue. Ik heb tot nu toe goede ervaringen met deze dimmer, maar ik gebruik 'm niet icm Hue, maar met een Conbee II stick en Home Assistant.
Ook hier geldt, doe even onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
patrickt35 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:06:
[Afbeelding]
Waarschijnlik staat je bridge te dicht bij je Wifi router, dan kan dit gebeuren, houd minimaal 50cm afstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Nu online
Erik1971 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Waarschijnlik staat je bridge te dicht bij jWifi router, dan kan dit gebeuren, houd minimaal 50cm afstand!
Mijn bridge staat al jaren op mijn TV-kast, terwijl mijn router in de meterkast zit. Dus dat is echt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
patrickt35 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 06:23:
[...]

Mijn bridge staat al jaren op mijn TV-kast, terwijl mijn router in de meterkast zit. Dus dat is echt het probleem niet.
Heb je het ZigBee kanaal al gewijzigd?

Verder heb je onlangs een Chrome cast of iets dergelijks aan je TV gehangen? Elke Wifi bron kan in vloed hebben op ontvangst ZigBee berichten, als deze te dicht bij je bridge staat, niet alleen routers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Nu online
Erik1971 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:13:
[...]

Heb je het ZigBee kanaal al gewijzigd?

Verder heb je onlangs een Chrome cast of iets dergelijks aan je TV gehangen? Elke Wifi bron kan in vloed hebben op ontvangst ZigBee berichten, als deze te dicht bij je bridge staat, niet alleen routers.
Alles op mijn tv kast zit bedraad aangesloten op een switch. Chromecast ingebouwd in TV(Android TV). Zoals ik al zei ... Situatie is ongewijzigd.
Verder had ik het kanaal al 2x gewijzigd.
Maar na alles opnieuw te hebben geïnstalleerd, lijkt het goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
@patrickt35 Als je geen antwoorden wilt die voor jou situatie irrelevant zijn, is het misschien beter om bij je vraag je set up te plaatsen en te vermelden wat je allemaal zelf al gedaan hebt…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Yzord schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 02:45:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ga er maar vanuit dat je dit gedaan hebt "omdat het kan". Er zitten toch al uitspraringen achterop om op 2 schroeven te klemmen en zodoende dus op te hangen? Maar goed, je 3d printer is even beziggeweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jackssonss schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:22:

kalmma schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:15:
[...]
Ik gebruik de 2020 US-206 van de Hornbach. Als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlKA20RgjwD8UaAL9rNRrAImFJM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cWReAhZwcYUTP9TDdk2GQ5Ox.png?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door r0el op 16-06-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

CreativeS schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat je dit gedaan hebt "omdat het kan". Er zitten toch al uitspraringen achterop om op 2 schroeven te klemmen en zodoende dus op te hangen? Maar goed, je 3d printer is even beziggeweest :)
Het was een opdracht van iemand. Die van mij bungelt gewoon ergens aan de utp kabel 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
kalmma schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Nee, nog niet. Ben druk bezig met duizend andere zaken omtrent het nieuwe huis. Jij inmiddels wel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:06
Gisteren meteen mijn nieuwe Hue lichtstrip gemold. Alles netjes weggewerkt achter de keukenkastjes en toen vloog het stekkertje van de strip in de controller eruit. Blind het stekkertje er proberen in te duwen maar dat lukte niet. Uiteindelijk blijken de pinnetjes in de controller krom en eentje afgebroken. Deed niet eens heel lomp, maar schijnbaar een gevoelige verbinding.
Een deel van een afgebroken pinnetje zit natuurlijk nu in het stekkertje op de ledstrip.
Spul maar de prullenbak in kieperen nu of kan ik met Letcessory spulletjes en een nieuwe set de boel nog gebruiken? Balen en zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

Yzord schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:04:
Het was een opdracht van iemand. Die van mij bungelt gewoon ergens aan de utp kabel 🤪
Dat verklaart een hoop :) Ik heb 'm dan nog wel netjes in de meterkast onder het modem gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
patrickt35 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:18:
[...]

Alles op mijn tv kast zit bedraad aangesloten op een switch. Chromecast ingebouwd in TV(Android TV). Zoals ik al zei ... Situatie is ongewijzigd.
Verder had ik het kanaal al 2x gewijzigd.
Maar na alles opnieuw te hebben geïnstalleerd, lijkt het goed te gaan.
Volgende keer als het weer optreed, voor de zekerheid in de gaten houden dat je geen film aan het streamen was op je Andriod TV, er vanuit gaande dat je deze via Wifi hebt aangesloten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
Mogelijk snap ik iets niet goed, maar ik heb een 2de hands zonnescherm gekocht op MP met Somfy RTS motor. Daar zit een afstandsbediening bij. Ik doe de aanname dat RTS hetzelfde gebruikt als KAKU namelijk de 433mhz.

Nu heb ik een philips hue bridge, enkele philips hue lampen en een paar sonoff zb mini’s draaien in mijn netwerk die ook als philips hue lampen gezien worden.

Ik wil graag in ieder geval vanuit google home het zonnescherm in en uit kunnen laten gaan bij voorkeur zonder tussenkomst van een somfy basisstation. Is dit mogelijk en wat heb ik hier voor nodig?

Ik heb in dit en de vorige draadjes gezoch op somfy en rts maar nog geen eenduidig antwoord gevonden.

Wie kan me dit uitleggen? Bvd

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:49
loewie1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:43:
Mogelijk snap ik iets niet goed, maar ik heb een 2de hands zonnescherm gekocht op MP met Somfy RTS motor. Daar zit een afstandsbediening bij. Ik doe de aanname dat RTS hetzelfde gebruikt als KAKU namelijk de 433mhz.

Nu heb ik een philips hue bridge, enkele philips hue lampen en een paar sonoff zb mini’s draaien in mijn netwerk die ook als philips hue lampen gezien worden.

Ik wil graag in ieder geval vanuit google home het zonnescherm in en uit kunnen laten gaan bij voorkeur zonder tussenkomst van een somfy basisstation. Is dit mogelijk en wat heb ik hier voor nodig?

Ik heb in dit en de vorige draadjes gezoch op somfy en rts maar nog geen eenduidig antwoord gevonden.

Wie kan me dit uitleggen? Bvd
Ik begrijp niet waarom je deze vraag in het Philips Hue topic stelt?
De HUE bridge kan alleen met lampen omgaan. Bedienen van een zonnescherm kun je vergeten.
Zoek even op KakU en zonnescherm in het forum; je bent niet de eerste met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48
@remmuz omdat ik dacht, dat het net als een lamp een kwestie van inschakelen (scherm klapt uit) uitschakelen (scherm klapt in zou zijn) daarnaast heb ik geen behoefte aan een extra bridge apparaat in mijn meterkast als het kan met philips hue.

Ik stel de vraag hier omdat ik al aan het hue ecosysteem vast zit.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-10 09:27
Erik1971 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:36:
[...]

Waarschijnlik staat je bridge te dicht bij je Wifi router, dan kan dit gebeuren, houd minimaal 50cm afstand!
Heb mijn Hue bridge maanden lang op mijn WiFi router liggen gehad. Nog nooit meegemaakt dat de lampen niet bereikbaar waren. En ik gebruik een kakafonie aan verschillende merken lampen (oa. Hue, Tradfri, Lidl etc). Misschien had ik geluk? Ik herstart overigens ook wekelijks mijn router om allerhande WiFi problemen te voorkomen, wellicht helpt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59
loewie1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:27:
@remmuz omdat ik dacht, dat het net als een lamp een kwestie van inschakelen (scherm klapt uit) uitschakelen (scherm klapt in zou zijn) daarnaast heb ik geen behoefte aan een extra bridge apparaat in mijn meterkast als het kan met philips hue.

Ik stel de vraag hier omdat ik al aan het hue ecosysteem vast zit.
Ga even hier lezen wat er al aan knutselacties is opgezet: Tahoma, van Somfy en zwave en zigbee: (on)mogelijkheden
Er was blijkbaar wel een optie, maar ik weet niet of die nog werkt danwel beschikbaar is: https://www.robbshop.nl/s...-hue-bridge-bedieningsset

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 17-06-2022 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
loewie1984 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:43:
Ik doe de aanname dat RTS hetzelfde gebruikt als KAKU namelijk de 433mhz.
Ze gebruiken inderdaad de 433MHz frequentie bij RTS, maar dat betekent niet dat ze op die frequentie dezelfde taal spreken. De 'kaku-taal' wordt niet door Somfy RTS begrepen, en zo ook andersom.

Tenzij je een ICS-2000 neemt (of de Smart Bridge) van kaku. Die kan toevallig ook Somfy RTS spreken.

Of natuurlijk de bridge van Somfy zelf, of een andere DIY oplossing. Maar vanuit Hue? Nope... die kan überhaupt niets aanspreken op die 433MHz-frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-10 19:02
Een flikkerende hue lamp wat betekent dit? Deze ochtend pas ermee gestart met hue.

Heb al eens snel zelf gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Thibaut1234 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:56:
Een flikkerende hue lamp wat betekent dit? Deze ochtend pas ermee gestart met hue.

Heb al eens snel zelf gezocht.
Misschien dat er een boze geest in huis zit die de lampen laat flikkeren?

Maar wat heb je al geprobeerd? Hoe is de afstand naar de bridge? Heb je al gereset? Andere locatie of lamp geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thibaut1234
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 13-10 19:02
De bridge staat op 5m van de lamp.

De problemen begonnen pas na het indrukken van de toen niet aangesloten draadloze dimmer van philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dus iets waar niets op aangesloten was veroorzaakte een probleem. Ik ga toch neigen naar de geest.

Is het een hue dimmer of wat voor dimmer heb je? Normale dimmers kun je niet gebruiken met hue.

Wat is precies je set up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Nu online
@remmuz Met de Hue Bridge kun je enkel een “stroom aan of uit-opdracht” naar een Hue stekker sturen. De Somfy heeft echter altijd stroom en moet een “ga omhoog of ga naar beneden” opdracht hebben. Dat kan niet via Hue.

[ Voor 5% gewijzigd door Rallye op 18-06-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:49
Rallye schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:24:
@remmuz Met de Hue Bridge kun je enkel een “stroom aan of uit-opdracht” naar een Hue stekker sturen. De Somfy heeft echter altijd stroom en moet een “ga omhoog of ga naar beneden” opdracht hebben. Dat kan niet via Hue.
Ja, daarom zeg ik toch “bedienen van een zonnescherm kun je vergeten” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
r0el schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:51:
[...]

[...]

Ik gebruik de 2020 US-206 van de Hornbach. Als volgt aangesloten:
[Afbeelding]
Heb jouw reactie helemaal over het hoofd gezien blijkbaar. Dankjewel. Werkt het goed/fijn?
Pagina: 1 ... 36 ... 86 Laatste

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic