jtm_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:30:
Ik heb onlangs twee Motions Sensors aangeschaft, zowel de indoor- als de outdoor-variant.
Paar vragen;
- Bij 'gedrag overdag' (in mijn geval nu handmatig van 20u tot 23.30) en 'gedrag 's nachts' (is automatisch de resterende tijd; 23.30 tot 20u) kan ik alleen vaste tijden invullen. Ik zou dit graag willen starten op het moment van bijv zonsondergang. Ik laat nu met een automatisering de buitenlamp bij zonsondergang automatisch aangaan (gedimd), en nu wil ik bij gedrag overdag instellen dat hij 2 minuten fel aangat bij een beweging, maar enkel vanaf zonsondergang. Ik heb niet zo'n zin om elke week de tijd van deze automatisering aan te passen. Kan dit ook op basis van zonsondergangstijd? Of moet ik dit dan juist doen met op de juiste manier instellen van de daglichtgevoeligheid?
- De indoor sensor heb ik geprogrammeerd met de Hue Labs-formule 'Sunlight as a switch'. Zodra het in de keuken wat te donker wordt, bijvoorbeeld als het heel bewolkt is maar de zonsondergang nog niet bereikt is, gaan de lampen aan. Dit lijkt echter te conflicteren met de bestaande automatiseringen die lampen aanzet bij zonsondergang, want gisterenavond gingen die lampen ineens niet meer vanzelf aan toen de zon onderging. Heeft iemand deze ervaring ook?
- Ik zou het wel fijn vinden als de outdoor-sensor ook lampen binnen kan triggeren. Zo zou bijv graag willen hebben dat zodra er buiten als het donker is een beweging is gedecteerd, er een specifieke lamp in de woonkamer 1 seconde fel gaat branden (of heel kort knipperen) en daarna weer teruggaat naar de vorige status. Is zoiets mogelijk?
Ik denk dat je het wel kunt doen aan de hand van de hoeveelheid ambient light, die de sensor ook meet. Als jij kunt definieren hoeveel licht voor jou 'zonsondergang' is, kan je een rule maken hiervoor. Daglichtgevoeligheid is dus een 'way to go'.
Maar, als je de Hue Bridge hebt, die heeft ook gewoon een sunrise sensor hoor. (daylight detected / no daylight detected). Als je de Bridge hebt verteld wat je locatie is, houdt die de zonsopkomst en zonsondergang in de gaten. Die kan je simpelweg toevoegen als conditie voor je rule die het gedrag heeft wat jij wil.
Dit vereist wel het gebruik van de Hue API, bijvoorbeeld met een van de vele apps die in de omloop zijn (ik gebruik All4Hue, redelijk compleet en handig en de developer lijkt actief).
Een outdoor sensor is gewoon een sensor die volgens mij gewoon alles kan doen wat een binnensensor ook kan. Ik heb er niet een, maar zou gek zijn van niet. Hij zou gewoon moeten verschijnen onder de accessoires.
Dat knipperen kan ook, je kan de huidige actieve licht-instellingen bewaren in een scene, iets doen met de lamp voor een bepaalde hoeveelheid tijd (bijv met een timer) en dan de oude licht-instellingen terugzetten. Ik zou dat zelf waarschijnlijk doen met twee timers die een geheugen variabele op een waarde zetten en dan een tweetal regels die triggeren op die verandering in die geheugen waarde (timers mogen maar 1 actie hebben nog, helaas, dus beetje work-around).
stekkercontact schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 01:56:
Ik heb een Hue Hub met Hue lampen en IKEA lampen en vraag me af of het volgende instelbaar is:
‘s Avonds de woonkamer instellen op een bepaalde scène tot 23:30u en daarna enkel een bepaalde scène activeren voor 15 minuten als er beweging wordt gedetecteerd. En ook de mogelijkheid om na 23:30u zelf een scène te kiezen via de Hue Dimmer Switch die niet wordt gewijzigd bij het detecteren van beweging.
Dit kan zeker via de Hue API. Ik heb een vergelijkbaar iets geprogrammeerd in de Hue Bridge. Ik zou een value sensor koppelen aan het gebruik van de Hue Dimmer Switch (die bijvoorbeeld op 1 zetten), en die als conditie toevoegen aan de regels van je bewegingssensor (vereisen dat die value sensor op 0 staat bijvoorbeeld, want als hij op 1 staat dan weet je dat de dimmer switch iets heeft gedaan). De value sensor moet natuurlijk weer op 0 gezet worden in alle regels die die dimmer scene uitzetten.
[
Voor 21% gewijzigd door
Siaon op 20-08-2021 01:09
]