Ja zeker, komt omdat je Wifi Router en Hue Bridge zowat op elkaar staan, tenminste dat was bij mij het probleem!Orangelights23 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:30:
Iets vreemds meegemaakt gister. Heb iets van 20 lampen, 7 accessoires en 1 bridge en nooit eerder problemen gehad. Totdat ik gisteren draadloos een game downloadde op mijn Xbox Series S. Alle accessoires werkten niet meer tijdens het downloaden. Dit terwijl ik veel vaker zowel bedraad als draadloos download op mijn PS5 (Xbox is niet decmain console hier, gebruik hem af en toe) en dit probleem niet heb.
Iemand een idee hoe dit komt?
Zorg er voor dat je minimaal 50cm of meer afstand houdt tussen Hue Bridge en Wifi Router, verder kanaal wisselen kan helpen, maar dan het liefst op zelfde overlappende kanaal gaan zitten als je Wifi netwerk! En niet eentje kiezen die verder weg zit!
Waarom zal je dan vragen, dit heeft te maken met hoe 2,4Ghz radio signalen zich gedragen op korte afstand van de zendende bron (antenne). Op een afstand tot 30-50 cm (afhankelijk van antenne design) is het 2,4 ghz signaal niet stabiel op 1 kanaal, het gaat dan over alle kanalen heen, met gevolg dat als je Bridge te dicht bij je router staat, er message collision ontstaat, bij voornamelijk binnen komende berichten (zoals van je Dimmer Switch, of lamp status van je lampen), bij het zenden van berichten vanuit de Hue bridge heb je hier minder last van, omdat zowel de router als bridge elkaar horen en dan een vrij moment van zenden geeft! Alleen ontvangen van berichten voor bridge is een probleem, ook omdat ZigBee veel minder zend vermogen gebruikt als wifi.
Hopelijk helpt het om de afstand tussen beide te vergroten!