rik schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:53:
[...]
Zo had ik hem ook in gedachten inderdaad. Maar in de hue app heb je die mogelijkheid toch niet? In Homey zou het wellicht kunnen, maar volgens mij is dat dan nog steeds niet te koppelen aan het inschakelen van de lamp (power on). Of zie jij wel mogelijkheden?
Je zet ze aan met de dimmer zei je toch? Achter die dimmer knop kan je prima deze regels koppelen, ik vermoed dat het gewoon mag met de functie achter de knop, mogelijk moet je er een timer bij gebruiken. Ik werk bijna exclusief met de Hue API en gebruik de officiele app alleen voor updates en het toevoegen van materiaal.
Ik vermoed dat het zelfs zonder timer kan. Als je met een derde partij app de regel opzoekt van die dimmer (dat is wel even een rotkarwij, want Hue geeft ze geen handige namen, ze hebben allemaal nummers) die de scene aanzet die jij bedoelt, dan kan je die regel kopieeren, en daarin de scene waarin je naartoe wilt faden aanzetten met een hele lange fadetime (je veranderd dus de scene die je eerst aanzet in de warm witte scene en geeft het een lange fade time, dus als nu op die knop wordt gedrukt roept hij beide regels aan). Waarschijnlijk doet dit precies wat jij wilt. Maar ik heb dit nog niet getest, dit is op basis van wat ik weet van Hue.
Mogelijk kan je gewoon je bestaande dimmer setup gebruiken, maar moet je even een goede Hue app downloaden en die gebruiken om de functie die deze scene aanzet aanpassen om de fade toe te voegen, is niet erg moeilijk. Daarna kan je de app gewoon weer verwijderen.
Ik gebruik zelf veel All4Hue, volgens mij kan je met de gratis versie dit wel doen (als je iemand kent met een hue app, kunnen zij het ook voor je doen).
https://ibb.co/XDgRYQg
Het is mij op deze manier vrij simpel gelukt:
1. Ik heb een scene gemaakt met de rode kleuren van waaruit je wilt beginnen.
2. Ik heb een regel gemaakt die deze scene activeert en daarnaast ook stap 3 doet.
3. Gebruik de 'change color' API om de kleur te veranderen naar warm wit over een periode van [vul wat je wil hierin in].
Volgens mij doet dit precies wat je wil.
De ene scene gradueel naar de andere veranderen is toch iets moeilijker, maar dit is vrij makkelijk. Kan heel simpelweg aangepast worden door de knop van je dimmer 1 extra regel te geven.
PS. Je hoeft in het plaatje niet te letten op de conditions, om dingen te testen gebruik ik meestal een timer die een regel triggert, dat is wat je hier ziet.
[
Voor 5% gewijzigd door
Siaon op 12-09-2021 16:42
]