Gas de deur uit doen: Gratis! Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste
Acties:
  • 731.809 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:59

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik bespeur een hoop principes hier in het topic hulde daarvoor :-) oprecht.

Ik ben er inmiddels (want oude lul) achter dat principes nooit gratis zijn. Ze kosten handen vol tijd / geld / vriendschappen / vul maar in.

In dit dossier ben ik dankbaar voor de dames en heren die alle hete kolen uit het vuur hebben gehaald en waardoor ik nu met 1 opzegging en 1 telefoontje kosteloos van mijn gas aansluiting af ben.
(Hoewel ik de 0 euro offerte nog niet heb mogen ontvangen waarschijnlijk omdat ik expliciet heb benoemd dat ik de standaard aannemer die enexis gebruikt bij mij in de buurt niet wens als uitvoerend aannemer)

Kortom ik kies nu voor de pragmatische route.
En stiekem een beetje mazzel dat dit nu nog kan.
Zo heeft mij dit veel tijd en geld bespaard.
En daar is ook niets mis mee.
Btw mocht ik het pad kruisen die dit mede heeft mogelijk gemaakt betaal ik de eerste paar pilsjes 🍺

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

cyclone schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
Btw mocht ik het pad kruisen die dit mede heeft mogelijk gemaakt betaal ik de eerste paar pilsjes 🍺
Die eer gaat (volgens mij) naar @Bram-Bos.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:41
Even een check hier, volgende maand heb ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik heb geen gascontract afgesloten voor dat adres. Ik hoeft dan toch verder niets te doen behalve de dreigbrieven van Liander afwachten en dan komen ze toch vanzelf wel met de oplossing weghalen, die ik dan natuurlijk prima vind want het is niet van mij maar van jullie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

No Hands schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:14:
Even een check hier, volgende maand heb ik de sleutel van ons nieuwe huis. Ik heb geen gascontract afgesloten voor dat adres. Ik hoeft dan toch verder niets te doen behalve de dreigbrieven van Liander afwachten en dan komen ze toch vanzelf wel met de oplossing weghalen, die ik dan natuurlijk prima vind want het is niet van mij maar van jullie?
Dat is de leuke variant waar je nooit een gascontract hebt gehad, was in het verleden de gemakkelijkste discussie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48

Ik ben er inmiddels (want oude lul) achter dat principes nooit gratis zijn. Ze kosten handen vol tijd / geld / vriendschappen / vul maar in.

In dit dossier ben ik dankbaar voor de dames en heren die alle hete kolen uit het vuur hebben gehaald en waardoor ik nu met 1 opzegging en 1 telefoontje kosteloos van mijn gas aansluiting af ben.
(Hoewel ik de 0 euro offerte nog niet heb mogen ontvangen waarschijnlijk omdat ik expliciet heb benoemd dat ik de standaard aannemer die enexis gebruikt bij mij in de buurt niet wens als uitvoerend aannemer)

Kortom ik kies nu voor de pragmatische route.
En stiekem een beetje mazzel dat dit nu nog kan.
Zo heeft mij dit veel tijd en geld bespaard.
En daar is ook niets mis mee.
Ik vindt het toch wel grappig dat je denkt iets te willen te hebben. Het is niet aan jou om te bepalen wie enexis inhuurt, pas als het mis gaat kan je wat doen, en zonder tweakers route ben je akkoord gegaan met het uitsluiten van enige aansprakelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Groningerkoek schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

Nee, waarom zou je dat denken?
Om hoe je post geschreven is, in combinatie met de stand van Jupiter, hoe anders?

maar ik lees nu ook een andere interpretatie ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Och, die principes hebben mij in het kader van dit dossiers ongeveer 1400 euro bespaard. Mijn financiële ondersteuning aan de gevoerde rechtszaken zit al in die besparing verwerkt.

En juist dat scherp blijven op die principes zorgt er voor dat het voor netbeheerders veel moeilijker wordt om er nieuwe wetgeving doorheen te lobbyen waarmee opnieuw de basisrechten van consumenten worden aangetast (vrijheid van drempelvrij opzeggen van een overeenkomst).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
No Hands schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:14:
Zelf zou ik pro-actief gelijk na de overname een brief/mail de deur uitdoen waarin je netjes verwoord dat je geen gascontract aan zult gaan wegens het niet benodigd zijn van gas en dat ze zelf maar uit moeten zoeken wat ze met jouw aansluiting doen en dat het jou worst zal zijn wat ze besluiten zolang ze het zelf maar betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Groningerkoek schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
Zelf zou ik pro-actief gelijk na de overname een brief/mail de deur uitdoen waarin je netjes verwoord dat je geen gascontract aan zult gaan wegens het niet benodigd zijn van gas en dat ze zelf maar uit moeten zoeken wat ze met jouw aansluiting doen en dat het jou worst zal zijn wat ze besluiten zolang ze het zelf maar betalen.
Geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ah, dat had ik gemist. Je hebt een paar teksten gevonden die zouden kunnen leiden tot het door de ACM vaststellen van een bedrag > €0 voor het verwijderen van een gasaansluiting. Totdat ook daadwerkelijk gebeurt blijft de huidige jurisprudentie van kracht. En zelfs als de ACM dat zou doen is dit hoogstwaarschijnlijk in strijd met het consumentenrecht en de Europese wetgeving. Dus momenteel is er totaal geen reden om aan te nemen dat het verwijderen van een gasaansluiting binnenkort geld gaat kosten voor consumenten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Geen slapende honden wakker maken.
Waarom niet?

Nu is het nog gegarandeerd gratis, kun je wel de boel rekken maar wie weet wat over een jaar de regels zijn? Daarnaast zie ik voor mijzelf dingen liever opgelost dan voortslepen.

En natuurlijk toevoegen dat je in lijn met heersende wet en regelgeving nergens opdracht toe zult geven en dat je ook geen kosten samenhangende met het eventueel door de netwerkbeheerder afsluiten/verwijderen van de aansluiting wil vergoeden. Ze mogen je benaderen om een afspraak te maken als zij binnenshuis bij de aansluiting willen zijn en dat je alle communicatie waarin wordt verzocht om opdracht te geven en/of kosten te dragen hieromtrent niet zult beantwoorden.

Daar komt het uiteindelijk toch op neer, waarom dan rekken en niet gewoon afhandelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

overhyped schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:29:
[...]

Ik vindt het toch wel grappig dat je denkt iets te willen te hebben. Het is niet aan jou om te bepalen wie enexis inhuurt, pas als het mis gaat kan je wat doen, en zonder tweakers route ben je akkoord gegaan met het uitsluiten van enige aansprakelijkheid.
Je hebt gelezen waarom ik gegronde reden heb waarom dit is (al eerder beschreven in dit topic)?

Dus mag je grappig vinden voor mij is dat gewoon de werkelijkheid.
Als Timmermans uit Nuland contact met mij opneemt bel ik mijn contact bij Enexis die nu nog bezig is met de schade afhandeling van de vorige werkzaamheden die ze uitgevoerd hebben en nog steeds niet is afgehandeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:24
Groningerkoek schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Het is lastig met zoiets om de juiste persoon bij de netbeheerder te vinden daarvoor en vermoedelijk hebben ze geen protocol daarvoor.

Dus lekker afwachten tot de eerste brief komt en dan netjes reageren.

En geen contract gehad, is geen ATO gehad dus heb je niks met oude voorwaarden te maken. Oftewel geen enkele reden voor de netbeheerder om kosten te berekenen voor verwijdering.

[ Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 15-10-2023 16:09 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
cyclone schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:05:
[...]

Je hebt gelezen waarom ik gegronde reden heb waarom dit is (al eerder beschreven in dit topic)?

Dus mag je grappig vinden voor mij is dat gewoon de werkelijkheid.
Als Timmermans uit Nuland contact met mij opneemt bel ik mijn contact bij Enexis die nu nog bezig is met de schade afhandeling van de vorige werkzaamheden die ze uitgevoerd hebben en nog steeds niet is afgehandeld.
Ja, gelezen. En daarom zou ik in jouw geval absoluut de tweakers route volgen en zeker niets doen om de aansprakelijkheid van de netbeheerder te beperken.

Jouw emotie is helemaal terecht, ik snap de wens ook, maar het veranderd niets aan het feit dat je niets te willen hebt en met een 0 euro offerte de aansprakelijkheid van de netbeheerder beperkt. Wat blijft is goodwill, gezien jouw ervaringen zou ik daar niet op hopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
Erwin_83 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Het is lastig met zoiets om de juiste persoon bij de netbeheerder te vinden daarvoor en vermoedelijk hebben ze geen protocol daarvoor.

Dus lekker afwachten tot de eerste brief komt en dan netjes reageren.

En geen contract gehad, is geen ATO gehad dus heb je niks met oude voorwaarden te maken. Oftewel geen enkele reden voor de netbeheerder om kosten te berekenen voor verwijdering.
Die juiste persoon vinden ze zelf maar dat is niet ons probleem, en dat protocol zouden ze inmiddels al moeten hebben liggen want dit is inmiddels geen zeldzaam iets meer maar een veelvuldig optredende situatie.

En natuurlijk is er geen grond voor hen om betaling te eisen, maar dit topic bestaat dankzij het feit dat ze dat wel doen en daar helaas te vaak zelfs erg volhoudend in kunnen zijn. Toch fijn om dan gelijk duidelijk te stellen dat je nergens voor gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Groningerkoek schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Die juiste persoon vinden ze zelf maar dat is niet ons probleem,
Correct.
en dat protocol zouden ze inmiddels al moeten hebben liggen want dit is inmiddels geen zeldzaam iets meer maar een veelvuldig optredende situatie.
Zou moeten, maar dat hebben ze dus nog steed niet.
En natuurlijk is er geen grond voor hen om betaling te eisen, maar dit topic bestaat dankzij het feit dat ze dat wel doen en daar helaas te vaak zelfs erg volhoudend in kunnen zijn. Toch fijn om dan gelijk duidelijk te stellen dat je nergens voor gaat betalen.
Volkomen waar, laat zij eerst maar komen en dreigen, dan is het gerechtvaardigd om met redenen omkleed terug te blaffen, waarna ze meestal een stuk inschikkelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:19:
[...]
Volkomen waar, laat zij eerst maar komen en dreigen, dan is het gerechtvaardigd om met redenen omkleed terug te blaffen, waarna ze meestal een stuk inschikkelijker worden.
Dat recht om hen die brief te sturen is er natuurlijk vanaf de seconde dat de Notaris de overdracht heeft geregeld. Ik zie werkelijk niet waarom je daarmee zou wachten. En intussen het risico lopen dat wet/regelgeving veranderd.

Nu is het simpel en het is gratis en je kunt na je brief als zij lastig doen een hoop zooi van hen regelrecht in de vuilnisbak gooien want je hebt hen daar netjes over geïnformeerd.

Niets mis met een pro-actieve instelling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
Groningerkoek schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:23:
[...]

Dat recht om hen die brief te sturen is er natuurlijk vanaf de seconde dat de Notaris de overdracht heeft geregeld. Ik zie werkelijk niet waarom je daarmee zou wachten. En intussen het risico lopen dat wet/regelgeving veranderd.

Nu is het simpel en het is gratis en je kunt na je brief als zij lastig doen een hoop zooi van hen regelrecht in de vuilnisbak gooien want je hebt hen daar netjes over geïnformeerd.

Niets mis met een pro-actieve instelling.
Hoe kan de wet veranderen dat er in eens zonder dat er ooit een overeenkomst was een factuur gestuurd kan worden? Bij verhuizing is er geen ato die opgezegd wordt.

Aan wie moet je die brief adresseren? ‘De netbeheerder’ gaat niet werken.

Er was altijd al een verhuis route, en daar werd nooit echt moeilijk gedaan, ook voor de dingspielen.

In mijn ogen ben je echt voor verwarring aan het zorgen nu, en het komt op mij over dat je historie uit het topic mist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:49
Dan toch ook van mijn kant uit de vraag,
Ik heb mijn gascontract opgezegd en (dus) de ATO.
Ook ik hoef toch in principe nu niks te doen en is het wachten op de eerste dreigbrief van Enexis?!
Of moet ik wel Enexis zelf al op de hoogte stellen dat ik geen gas meer nodig heb en dus geen gascontract meer aanga en nergens opdracht toe geef, etc.

Ik maak ook liever geen slapende honden wakker...

En vanuit het stappenplan in de TS lijkt me dat ik inderdaad niks hoef te doen, anders dan afwachten.
Maar door de discussie ben ik gaan twijfelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 15-10-2023 17:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Truus01 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:10:
Ook ik hoef toch in principe nu niks te doen en is het wachten op de eerste dreigbrief van Enexis?!
Of moet ik wel Enexis zelf al op de hoogte stellen dat ik geen gas meer nodig heb en dus geen gascontract meer aanga en nergens opdracht toe geef, etc.

En vanuit het stappenplan in de TS lijkt me dat ik inderdaad niks hoef te doen, anders dan afwachten.
Je hoeft op dit moment niets anders te doen dan de eerste brief van Enexis af te wachten. Die moet je wel correct beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 11:08
Truus01 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:10:

of je vraagt gewoon via mijnaansluiting.nl verwijdering aan van je gasaansluiting. Enexis geeft je een nul-euro offerte en die accepteer je en dan krijg je een bevestiging dat voor 0 euro je gasleiding wordt verwijdert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Misanthropia schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:24:
[...]
of je vraagt gewoon via mijnaansluiting.nl verwijdering aan van je gasaansluiting. Enexis geeft je een nul-euro offerte en die accepteer je en dan krijg je een bevestiging dat voor 0 euro je gasleiding wordt verwijdert.
Dat is een mogelijkheid als je die gasmeter snel weg wilt hebben (maar zelfs dan zit je nog met een wachttijd) en je bereid bent de verantwoordelijkheden van het opdrachtgeverschap te aanvaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:35:
[...]

Dat is een mogelijkheid als je die gasmeter snel weg wilt hebben (maar zelfs dan zit je nog met een wachttijd) en je bereid bent de verantwoordelijkheden van het opdrachtgeverschap te aanvaarden.
Afgelopen vrijdag nog een verwijdering voor iemand aangevraagd.
De Uitvoering gaat dit jaar niet meer lukken maar wel de 0 euro offerte al ontvangen.
Uitvoering begin volgend jaar..
Komende week nog even contact op nemen met Liander dat ze het doorzetten naar de energie leverancier zodat die zonder gezeik het gascontract stop wil zetten.

Als je geen zin in dat juridische gedoe hebt is dit wel de meest makkelijke manier.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
Ronald.42 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:39:
Als je geen zin in dat juridische gedoe hebt is dit wel de meest makkelijke manier.
Met de kans op meer juridisch gedoe achteraf, bij schade.

Je volgorde is sowieso wel apart door eerst de aanvraag te doen en dan via de netbeheerder je gascontract op te zeggen. Zo is het gascontract (en de ATO) toch ook niet aangegaan? Je hebt toch een gascontract aangevraagd en daar 'gratis' de ATO bijgekregen? Kun je er dus ook op die manier vanaf.
En dat ging bij mij zelf zonder moeite, een belletje was genoeg. En de opzegging was per direct, dus scheelt ook nog (een beetje) in de kosten.

@Misanthropia, Ik wil de MijnAansluiting-route niet volgen, ik wil de Tweakersroute volgen.
Ik vind het wel apart dat de MijnAansluiting-route nu zo 'gepusht' wordt door sommigen. Alsof die zaligmakend is.
Maar ieder zijn ding, met de daarbij behorende verantwoordelijkheden.

Ik wil de Tweakersroute volgen, deels uit principe*, deels uit dat verantwoordelijkheden daar liggen waar ze horen en deels omdat het dan waarschijnlijk wat langer duurt.

*Heb er wel een beetje hobby eraan om van dit soort gevechten aan te gaan. Vooral met de zekerheid van in m'n recht te staan, met de back-up van de voorbeeldbrieven hier, ook nog eens de hulp van de mensen in dit topic en de wetenschap van de reeds gevoerde en gewonnen gevechten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overhyped
Truus01 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:57:
[...]

Ik vind het wel apart dat de MijnAansluiting-route nu zo 'gepusht' wordt door sommigen. Alsof die zaligmakend is.
[/small]
Dat valt mij ook op inderdaad, er lijkt een wave gaande die laconiek over de gevoerde strijd doet, en verwacht dat omdat het grote bedrijven zijn het wel los zal lopen. Helaas leert het verleden ons hoe verkeerd die aanname is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Met de kans op meer juridisch gedoe achteraf, bij schade.

Je volgorde is sowieso wel apart door eerst de aanvraag te doen en dan via de netbeheerder je gascontract op te zeggen. Zo is het gascontract (en de ATO) toch ook niet aangegaan? Je hebt toch een gascontract aangevraagd en daar 'gratis' de ATO bijgekregen? Kun je er dus ook op die manier vanaf.
En dat ging bij mij zelf zonder moeite, een belletje was genoeg. En de opzegging was per direct, dus scheelt ook nog (een beetje) in de kosten.

@Misanthropia, Ik wil de MijnAansluiting-route niet volgen, ik wil de Tweakersroute volgen.

Ik wil de Tweakersroute volgen, deels uit principe*, deels uit dat verantwoordelijkheden daar liggen waar ze horen en deels omdat het dan waarschijnlijk wat langer duurt.

*Heb er wel een beetje hobby eraan om van dit soort gevechten aan te gaan. Vooral met de zekerheid van in m'n recht te staan, met de back-up van de voorbeeldbrieven hier, ook nog eens de hulp van de mensen in dit topic en de wetenschap van de reeds gevoerde en gewonnen gevechten.
Nou zo apart is dat niet.
Als je je gascontract opzegd beginnen ze gelijk te strooien met desinformatie.
Als je dan al kunt aantonen dat de verwijdering is aangevraagd of zelfs dat liander al heeft doorgezet dat de aansluiting buiten gebruik is gaat het een stuk makkelijker.

Ik heb zelf begin dit jaar de boel opgezegd eerst aangevangen volgens de tweakers route welke in principe ook gewoon werkt.
Dus ik had nog een meter zonder contract maar dan begint het geklier.
Maar omdat ik die meter kwijt wou op redelijke termijn ben ik uiteindelijk maar via mijn aansluitingen gaan aanvragen om de meter te verwijderen.

Keurig uitgevoerd door de aannemer overigens.
Ik had foto's gemaakt van de oprit voor de tijd maar die heb ik niet nodig gehad.

De topic titel is overigens gratis van het gas af en volgens mij mogen dan de meerdere wegen besproken worden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ronald.42 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:04:
[...]
En dat moet zo vaak (en hard) aangepakt worden, dat ze daar mee stoppen.
Als je dan al kunt aantonen dat de verwijdering is aangevraagd of zelfs dat liander al heeft doorgezet dat de aansluiting buiten gebruik is gaat het een stuk makkelijker.

Ik heb zelf begin dit jaar de boel opgezegd eerst aangevangen volgens de tweakers route welke in principe ook gewoon werkt.
Dus ik had nog een meter zonder contract maar dan begint het geklier.
Maar omdat ik die meter kwijt wou op redelijke termijn ben ik uiteindelijk maar via mijn aansluitingen gaan aanvragen om de meter te verwijderen.
Dat is een redelijke overweging, die ieder voor zichzelf moet maken.
Keurig uitgevoerd door de aannemer overigens.
Ik had foto's gemaakt van de oprit voor de tijd maar die heb ik niet nodig gehad.
Blij voor jou dat het goed is gegaan.
De topic titel is overigens gratis van het gas af en volgens mij mogen dan de meerdere wegen besproken worden.
Besproken zeker, maar dan wel volledig met ook alle (mogelijke) nadelen van bepaalde routes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:09:
[...]

En dat moet zo vaak (en hard) aangepakt worden, dat ze daar mee stoppen.
Volledig mee eens maar ik voel mij niet geroepen om die strijd te voeren.
Ik ben er aan begonnen begin dit jaar maar ik heb daar gewoon de puf niet voor.
Ding moest uiteindelijk gewoon weg op de manier van de minste weerstand.

Wat betreft de uitvoering bij mij en nog een tiental in mijn omgeving was de ervaring gewoon goed.
Mischien zit hier een aannemer die wel verantwoording voelt voor de uitvoering van de klus, geen idee maar zou zo maar een mogelijkheid zijn.

Overigens alle eer voor de mensen die uit principe wel die strijd aangaan daar zul je mij niet over horen.

Maar de mensen die dat ding kwijt willen gratis en met zo min mogelijk gezeik hebben ook gewoon een optie.
Je bent dan wel overgeleverd aan de manier van uitvoeren door de aannemer dat is waar maar het is niet overal een drama natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Het is maar net waar je zin in hebt en wat de eventuele mogelijke schade kan zijn. Dat kun je als beste zelf beoordelen en dat kan niet iemand anders voor je doen.
Hier ook gewoon aangevraagd via mijnaansluiting.nl en 2 maanden later weg, geen zin in maanden/jaren "gedoe".
Was blij dat die mogelijk er was dankzij de eerdere gevechten hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:04:
[...]

Als er zo duidelijk met desinformatie gestrooid wordt, dan is dat voor mij reden om daarop te wijzen en de wederpartij(en) voor wat betreft het hele vervolgtraject volledig te wantrouwen.

Want als ze in eerste instantie niet eerlijk en netjes zijn, waarom zou je dan verwachten dat ze bij problemen in een later stadium dat wel eerlijk en netjes afhandelen?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Je zou bijna gaan denken dat de netbeheerders een trollen leger aan het werk hebben gezet hier.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11
Erwin_83 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Je zou bijna gaan denken dat de netbeheerders een trollen leger aan het werk hebben gezet hier.
De netbeheerders lezen uiteraard mee op tweakers, en dit topic is ook bekend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Het is vooral een theoretisch risico, waarvan ik en ik denk velen anderen met mij de inschatting maken:

• Dat het risico op schade sowieso klein is. Dit is natuurlijk per usecase anders, maar ik heb hier hele simpele grote tegels en er viel niet echt iets te slopen..
• Ik heb er grote twijfels bij of de soep echt zo heet gegeten wordt zoals die hier wordt opgediend. Ik heb het hier vaker gezegd, maar Liander stelt in de communicatie dat de tuin netjes wordt achtergelaten. Dat valt niet te rijmen met algemene voorwaarden waarin elke aansprakelijkheid voor schade wordt afgewezen. Dat in het achterhoofd houdende heb ik er alle vertrouwen in dat een eventuele rechter in mijn voordeel zou beslissen mochten ze wel grote schade veroorzaken. Je kan immers niet in iemand gezicht zeggen de tuin netjes achter te laten, de boel vervolgens slopen en om vervolgens alle mogelijkheden tot schadevergoeding uit te sluiten in kleine lettertjes. Zo werkt het gewoon niet. Als het nou om een mondelinge toezegging ging om de boel netjes achter te laten, prima, dan krijg je een discussie en algemene voorwaarden zijn nou eenmaal zwart wit. Maar Liander communiceert dit juist zwart op wit!

Ik en die andere trollen geloven er gewoon niet in. Je moet ook uitkijken dat als je te diep in een strijd zit dat je niet altijd 'strijdbaar' blijft en altijd maar wilt blijven strijden, soms moet je gewoon accepteren dat een uitkomst niet ideaal is maar wel werkbaar om je einddoel te bereiken :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
Ik ben meer van mening dat de Tweakers methode wordt gepusht.
Heb ook het idee dat sommige achterdochtig en wantrouweig zijn op alles en iedereen en waarschijnlijk zonnebrillen met spiegeltjes erin dragen om te zorgen dat ze niet van achteren beslopen worden.

Ik wil graag dat ze de tuin open laten liggen. Dat scheelt mij weer graven. Daar waar die gasleiding ligt moet ik toch nog aan de gang. Scheelt mij weer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Nou, ik ga toch uit dat het uit goedheid van de posters is, om mensen ook op die route te wijzen.
En vooral nu, nu het nog 0-Euro is. Ik denk dat de meeste van die posters vrezen dat er binnenkort kosten aan verbonden worden, na de uitspraak van de rechtbank, en dus nu nog snel willen wijzen op die route en (voor de meesten) het gemak ervan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Misanthropia schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:17:
Misschien omdat het topic daar over gaat?
En het eigenlijk de enige echte wettelijk correcte manier is?
Alleen de netbeheerders lijken daar consequent niet in mee te willen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Truus01 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:22:
[...]

Misschien omdat het topic daar over gaat?
En het eigenlijk de enige echte wettelijk correcte manier is?
Alleen de netbeheerders lijken daar consequent niet in mee te willen gaan.
Het topic gaat over gratis van je gasaansluiting af komen?

De 0 euro route is wettelijk gezien niets mis mee. De rechter heeft verboden dat de kosten in rekening worden gebracht bij gasblijvers. Ze betalen het nu vast van de winst.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Glashelder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Ze betalen het nu vast van de winst.. :)
Als je dat werkelijk gelooft, heb ik nog wel een leuke brug voor je te koop ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:29:
[...]

Als je dat werkelijk gelooft, heb ik nog wel een leuke brug voor je te koop ;)
Ze zullen vroeg of laat toch e.a. moeten verantwoorden in de jaarrekening en als de kosten gewoon verwerkt zitten in de netbeheer kosten dan is er toch wel een probleem denk ik :p

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik wel een heel ander beeld heb van de rechtstaat sinds ik het boek van Pieter Omtzigt heb gelezen. Grote bedrijven en de politiek kunnen gewoon relatief gemakkelijk uitspraken naast zich neerleggen en daarmee weg komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:38
Truus01 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

(Ik heb het proberen te lezen, maar het is me niet geheel duidelijk...)
Geldt dit dan ook voor de Tweakers-route? Of alleen voor de 'Mijn Aansluiting' route?
@Truus01 Een poging tot verduidelijking.

Uit methodebesluit 2022 – 2026
Sinds 26 februari 2021 schrijft de Regeling tariefstructuren en voorwaarden gas voor dat de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting met een doorlaatwaarde kleiner dan 40m3(n) worden opgenomen in een component van de vergoeding voor het beheren en onderhouden van een aansluiting. Voorafgaand aan dat moment moest iedere netbeheerder een kostendekkend tarief berekenen aan de hand van voorcalculatorische projectkosten en een standaardfactuur. [zie opm 1]
Vanwege de genoemde wijziging neemt de ACM de kosten voor het verwijderen vanaf deze reguleringsperiode mee in de operationele kosten van de aansluitdienst .
Opmerking 1
Alleen als verwijdering door de aangeslotene werd aangevraagd; via de tweakersroute wordt alleen het gasleveringscontract opgezegd, en daarmee ook de ATO, maar er wordt GEEN aanvraag tot verwijdering gedaan. De netbeheerders hebben een aantal jaren vergeefs gepoogd met allerlei kul-argumenten te beargumenteren, dat ook zonder aanvraag de kosten door de aangeslotene zouden moeten worden gedragen. In twee rechtszaken afgewezen.

Vervolgens is na druk uit onder meer de politiek de – tijdelijke – regeling tot stand gekomen dat verwijdering gratis is.
Met het vernietigen van het Methodebesluit 2022-2026 is er nu feitelijk geen wettelijke basis voor de netbeheerders om verwijdering kosteloos uit te voeren om vervolgens de kosten daarvan in de tarieven van de gasblijvers te verwerken.
Zolang er geen aanvraag tot verwijderen wordt gedaan is er ook nu nog geen wettelijke basis om kosten voor verwijdering door te berekenen. Wat dat betreft zijn we dus terug bij af.

Daarnaast blijven de netbeheerders nog offertes voor € 0 uitbrengen voor het verwijderen van een gasaansluiting, hoewel daar dus ook volgens het document op de site van Netbeheer Nederland anders mee om gegaan zou moeten worden.

@Bram Bos vraagt zich dus terecht af of de ACM nu doet of haar neus bloedt; zie Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

In de nieuwe Energiewet moet eea geregeld gaan worden.

In Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis!" is kort beschreven dat:
1. Het verwijderen van gasaansluitingen is een nieuwe wettelijk taak
2. Het vooraf vaststellen van een tarief via een tariefreguleringsmethode is niet altijd goed mogelijk, of leidt tot een verdeling van kosten die niet verdedigbaar is vanuit het oogpunt van kostenveroorzaking of non-discriminatie. In die gevallen ligt het voor de hand dat de ACM ervoor kiest om een berekeningsmethode vast te stellen voor verrekening van de efficiënte kosten die tot die taak behoren.
3. In paragraaf 3.6.3 van dit wetsvoorstel zijn de regels vastgelegd voor tarieven die op andere wijze dan met een tariefreguleringsmethode in rekening worden gebracht. Artikel 3.111 regelt de vaststelling door de ACM van berekeningsmethoden voor tarieven voor vergoeding van de kosten van bepaalde taken. Het is aan de ACM om te bepalen voor welke taken het passend is om de daaraan ten grondslag liggende kosten op deze manier te verrekenen. Wanneer een TSB of DSB een tarief in rekening brengt dat is gebaseerd op een door de ACM vastgestelde berekeningsmethode, kan een aangeslotene of netgebruiker de ACM verzoeken het tarief te toetsen op de voorwaarden genoemd in het tweede lid van dit artikel.
Dit laat volgens mij de deur op een klein kiertje staan, dat de ACM kan besluiten de kosten voor verwijdering niet in de tarieven (het “vastrecht”) te verwerken, maar verwijdering te laten betalen door degene die van het gas af gaat.
Dat zou wel strijdig zijn met het voornemen om de systematiek van afschrijving te veranderen, waarmee afschrijvingskosten naar voren worden gehaald. Daarmee mogen de tarieven van de netbeheerders sneller toenemen om te voorkomen dat op termijn een nog kleine groep gasgebruikers moet opdraaien voor de kosten van het verwijderen van het gasnet.
Als er ook individueel apart moet worden betaald voor verwijdering, dan is er sprake van dubbele vergoeding voor dezelfde kosten. In strijd met de uitgangspunten van de ACM zelf.

Conclusie: tot dat duidelijk is hoe het in de nieuwe Energiewet en de daaruit volgende besluiten gaat worden, is de Tweakersroute de enige "zekere" methode, omdat nog steeds de wettelijke basis ontbreekt voor het doorberekenen van kosten zonder aanvraag voor verwijdering

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Misanthropia schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:17:
Heb ook het idee dat sommige achterdochtig en wantrouweig zijn op alles en iedereen en waarschijnlijk zonnebrillen met spiegeltjes erin dragen om te zorgen dat ze niet van achteren beslopen worden.

Ik wil graag dat ze de tuin open laten liggen. Dat scheelt mij weer graven. Daar waar die gasleiding ligt moet ik toch nog aan de gang. Scheelt mij weer werk.
1 eens met je
2 dat wilde ik dus ook maar dat “mocht dus niet” ik had de mantel buis al liggen maar ivm de rigide opstelling van de aannemer heb ik het maar gelaten gezien de totaal niet meewerkende houding.

Wellicht mogelijk als je dat direct overlegt als ze komen schouwen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Glashelder schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Het topic gaat over gratis van je gasaansluiting af komen?

De 0 euro route is wettelijk gezien niets mis mee. De rechter heeft verboden dat de kosten in rekening worden gebracht bij gasblijvers. Ze betalen het nu vast van de winst.. :)
De wijze waarop de energieleveranciers en netbeheerders je richting de mijnaansluiting.nl route dwingen, rammelt juridisch gezien wel degelijk.

Wat betreft de energieleverancier:
- Je mag, met of zonder opgaaf van reden, gewoon op elk moment je gascontract opzeggen met een bepaalde opzegtermijn. Veel leveranciers overtreden de wet door de opzegging van een consument niet te verwerken.

Wat betreft de netbeheerder:
- nadat na stevig aandringen bij de energieleverancier dan toch het contract en de ATO beëindigd is, komt de netbeheerder nog altijd met stevige dreigementen (o.a. Met deurwaarders en niet bestaande kosten) , leugens over niet bestaande verplichtingen en nogal dwingende verwijzingen naar een aanvraag.

Op zijn zachtst schuren al die teksten tesamen tegen misleiding aan. Misleiding met als doel dat je via mijnaansluiting.nl een overeenkomst aan gaat. Het factuurbedrag is dan weliswaar 0 euro, maar er kleven wel degelijk ook nadelen aan die overeenkomst waar je toe misleid wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Ivow85 daar is geen discussie over, het staat als een paal boven water dat daar van alles mis mee is.

Maar de opmerking waar ik reageerde ging erover dat Tweakers route juridisch de enige ‘juiste’ is terwijl er volgens mij juridisch niets mis is met de 0 euro route als je die keuze weloverwogen maakt (zoals ik).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ivow85 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:46:
[...] Dat de netbeheerders uitgebreid aan het lobbyen zijn is wel duidelijk. Die lobby heeft onder andere geleid tot de onhoudbare en inmiddels ook onrechtmatig verklaarde besluit om de verwijderingskosten dan maar door te berekenen in de periodieke tarieven van resterende gasgebruikers.
Ik blijf erbij: aanleg is door de aangeslotene betaald, het vastrecht ziet ook op vervanging, dus verwijdering is al betaald.
Anders lijkende boekhouding van de netbeheerders is de boel voor het lapje houden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

onetime schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:36:
[...]
Anders lijkende boekhouding van de netbeheerders is de boel voor het lapje houden.
Daar zijn ze anders lang genoeg (te lang) mee weggekomen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Freee!! schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:13:
[...] Die eer gaat (volgens mij) naar @Bram-Bos.
Wat mij betreft ook naar degene die meer / ook hebben bijgedragen, crowdfunders, genoemde in het dankwoord van polderhuis.org/abn... jazeker, Bram was een uitstekend voorman in het gevecht.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:42
Vandaag dan gas contract opgezegd bij Engie voordat die was begonnen.
De electra zou gewoon doorgaan dus dat komt ook goed.
Ik zou nu alleen een maandje netbeheerskosten en halve bonus missen, geen contractbreukboete. Dat is beter dan 300 euro in het jaar ;)

Ze bleven wel lang doordrammen en pas na de derde poging, kwamen hun vragen qua zorgen over of ik wel warm blijf zitten. Dat was wel jammer, elk antwoord dat ik gaf dat het niet waar is en geen wet, negeren ze en blijven hun script aflopen.

Bedankt voor de tips en nu afwachten tot Liander wil langskomen om zelf de meter te verwijderen en hopelijk alleen wil verzegelen ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Ik heb mijn gascontract ook opgezegd maar heb nu de volgende discussie met de woningstichting,
zij willen dat elke woning is voorzien van een gasmeter, maar heb nu de volgende voorstellen gekregen van hun.

Of ik betaal het vastrecht door en de meter blijft zitten, lekker makkelijk maar ik wil van die kosten af want ik gebruik geen gas meer.

Of ze willen meewerken om de meter te verwijderen (wat ze volgens mij wel moeten als ik geen vastrecht meer betaal) maar moet dan bij het verlaten van de woning de kosten betalen voor het plaatsen van een nieuwe meter 8)7

Of ik hier dus ff voor wil tekenen, dit kunnen ze toch niet verplichten volgens mij, nergens in mijn huurcontract staat dat ik de woning huur inclusief gebruik van de gasmeter (die ja ook niet van hun is).

Ik vraag mij overigens af of zij hier ooit zelf voor betaald hebben in het verleden, dit omdat er toen in veel van deze woningen standaard nog geen gas aansluiting zat, dit hebben veel bewoners toen zelf aangevraagd.

Ik sta open voor tips wat te doen in deze situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:16
@bikeparts

Zoals je al zegt: die gasmeter is niet van hun. Dat heb je vast al aangegeven ? Geef dat anders aan in de reactie naar ze.

Waarom zouden ze trouwens de gasmeter terug willen, als je nu van het gas af bent ? Neem je alles weer mee wat je nu gebruikt en sluiten ze de gas oplossingen weer aan als je uit dit huis gaat ?

Geef ze een voorstel terug met een paar opties:
1. Jullie betalen elk jaar de vaste kosten voor het gas.
2. Gasmeter blijft en netbeheerder plaatst een slotje, volgens mij kost dat ook wat en dat betalen hun dan ook.
3. Gasmeter gaat weg en hun betalen zelf voor het terugplaatsen als dat in de toekomst nodig is.

En laat ze er voor tekenen. Doe alles via mail / brieven zodat het vastgelegt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
bikeparts schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:57:
Ik heb mijn gascontract ook opgezegd maar heb nu de volgende discussie met de woningstichting,
zij willen dat elke woning is voorzien van een gasmeter, maar heb nu de volgende voorstellen gekregen van hun.

Of ik betaal het vastrecht door en de meter blijft zitten, lekker makkelijk maar ik wil van die kosten af want ik gebruik geen gas meer.

Of ze willen meewerken om de meter te verwijderen (wat ze volgens mij wel moeten als ik geen vastrecht meer betaal) maar moet dan bij het verlaten van de woning de kosten betalen voor het plaatsen van een nieuwe meter 8)7

Of ik hier dus ff voor wil tekenen, dit kunnen ze toch niet verplichten volgens mij, nergens in mijn huurcontract staat dat ik de woning huur inclusief gebruik van de gasmeter (die ja ook niet van hun is).

Ik vraag mij overigens af of zij hier ooit zelf voor betaald hebben in het verleden, dit omdat er toen in veel van deze woningen standaard nog geen gas aansluiting zat, dit hebben veel bewoners toen zelf aangevraagd.

Als huurder is het wat lastig.

Waar gebruikt de woning gas voor en wat wordt je alternatief? Wellicht kan je aangeven dat je een fatsoenlijk/algemeen geaccepteerd alternatief hebt voor gas wat achter blijft bij verlaten van de woning.

Een l/l airco ipv een cv ketel vind ik daar persoonlijk niet onder vallen.

Gaat het bijvoorbeeld alleen om koken blijft er een perilex stopcontact met kookplaat achter dan is dat naar mijn idee wel een alternatief.

Ellende is waarschijnlijk dat je de woning moet achterlaten in de staat zoals je die aantrof. Dus met gas en mogelijk kom je er mee weg als je een goed alternatief biedt.

Naderhand gas weer aansluiten zal de netbeheerder forse kosten voor rekenen, als ze het al gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 17-10-2023 11:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:12

Als de woningbouw de gasmeter koste wat het kost wil laten hangen, kunnen ze er zelf toch een leegstandscontract op afsluiten?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:23
Ik zie twee opties, en ik vraag me af wat hier de correcte is:

1. Jij zegt je gascontract op. De netbeheerder wil op eigen initiatief de meter komen verwijderen. Jij zegt: "dat is jullie recht, doe maar" en informeert je huisbaas dat ze hun eigen zooi op komen halen.

2. Jij zegt je gascontract op. De netbeheerder wil op eigen initiatief de meter komen verwijderen. Jij zegt: "het is niet mijn woning en ook niet mijn spullen, regel het maar met de huisbaas". Je informeert je huisbaas dat hij het zelf moet weten maar dat jij geen kosten gaat betalen

Volgens mij heeft @Verwijderd deze use case zelf doorlopen. Dat was volgens mij optie 2, maar ik kon je dossier niet vinden. Creeër je met die reactie niet een potentiëel conflict met de verhuurder (die niet zo in de Tweakers-route zit, de kosten betaalt voor afsluiten, en die vervolgens op jou probeert af te wentelen)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped

Lees de start post, en de bundle van @Bram-Bos nog een keer, daar staat ook de huurder route in.

Uit m’n hoofd is de tl;dr: opzeggen, en de netbeheerder naar de verhuurder doorsturen, niet zelf mee communiceren. Jij hebt er geen mening over en ook geen zeggenschap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
overhyped schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Lees de start post, en de bundle van @Bram-Bos nog een keer, daar staat ook de huurder route in.

Uit m’n hoofd is de tl;dr: opzeggen, en de netbeheerder naar de verhuurder doorsturen, niet zelf mee communiceren. Jij hebt er geen mening over en ook geen zeggenschap.
Klopt, maar ook checken of er in je huurcontract geen verplichting is opgenomen tot in stand houding van de gasaansluiting. Zo niet, dan gewoon consequent netbeheerder naar verhuurder verwijzen, omdat die alleen kan 'beschikken' over (het lot van) de gasaansluiting.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Bram-Bos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Klopt, maar ook checken of er in je huurcontract geen verplichting is opgenomen tot in stand houding van de gasaansluiting. Zo niet, dan gewoon consequent netbeheerder naar verhuurder verwijzen, omdat die alleen kan 'beschikken' over (het lot van) de gasaansluiting.
Bedankt voor de toevoeging, die moet in de TL;DR inderdaad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:31:
Ik zie twee opties, en ik vraag me af wat hier de correcte is:

1. Jij zegt je gascontract op. De netbeheerder wil op eigen initiatief de meter komen verwijderen. Jij zegt: "dat is jullie recht, doe maar" en informeert je huisbaas dat ze hun eigen zooi op komen halen.

2. Jij zegt je gascontract op. De netbeheerder wil op eigen initiatief de meter komen verwijderen. Jij zegt: "het is niet mijn woning en ook niet mijn spullen, regel het maar met de huisbaas". Je informeert je huisbaas dat hij het zelf moet weten maar dat jij geen kosten gaat betalen

Volgens mij heeft @Verwijderd deze use case zelf doorlopen. Dat was volgens mij optie 2, maar ik kon je dossier niet vinden. Creeër je met die reactie niet een potentiëel conflict met de verhuurder (die niet zo in de Tweakers-route zit, de kosten betaalt voor afsluiten, en die vervolgens op jou probeert af te wentelen)?
Ik heb de rechtzaak verloren. De rechter vond dat ik wel verantwoordelijk was voor de gasleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Ik heb de rechtzaak verloren. De rechter vond dat ik wel verantwoordelijk was voor de gasleiding.
Die had ik gemist. Heb je een ECLI voor me? Is de uitspraak gepubliceerd?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Verwijderd Verwijderd in "Gas de deur uit doen: Gratis!" was jouw laatste posting in dit topic; heb je daarna nog hulp van mede tweakers gehad? Wanneer was de zitting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Kleine update ruim een week later na indienen aanvraag 0 euro offerte geen reactie ontvangen.
Enexis breekt zijn hoofd denk ik over de opmerking dat ik hun standaard aannemer de toegang tot mijn perceel zal weigeren ivm de recente ervaring bij het verplaatsen van mijn meterkast.

Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

cyclone schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:11:
Kleine update ruim een week later na indienen aanvraag 0 euro offerte geen reactie ontvangen.
Enexis breekt zijn hoofd denk ik over de opmerking dat ik hun standaard aannemer de toegang tot mijn perceel zal weigeren ivm de recente ervaring bij het verplaatsen van mijn meterkast.

Ben benieuwd.
Ik vind het optimistisch dat je denkt dat er iemand voldoende in detail naar kijkt. Mijn verwachting is dat de opdracht gewoon naar diezelfde partij gaat en dat die partij gewoon op de stoep staat straks.

Weiger je toegang, gaan zij bellen en krijg je een berg dreigementen gevolgd door rekeningen.

Alles gaat een goedkoop gestandaardiseerd proces in. Een rechtsgang is voor de meesten te onzeker, te veel werk, te veel kosten.

Komt het echt zo ver, komt het dan pas bij een mens op het bureau (ik reken de vleesbots bij de meeste bedrijven niet mee) en die doet even een standaard mea culpa email en schuift de opdracht ergens anders heen - of wat anders vereist is om die paar volhouders af te wimpelen.

Het is een simpele business case. Menselijkheid is gewoon te duur. Schadevergoedingen of betaalde tijd kan je in NL ook vergeten als het 'verspilde "vrije" tijd' is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2023 23:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Verwijderd
Jij mag vinden wat je wilt het is immers een vrij land echter vraag ik mij terdege af op welke feiten / ervaringen jij deze stellingen poneert.

Als je mijn reacties allemaal hebt gelezen dan zou je weten dat begin dit jaar ik een dergelijk traject heb doorlopen voor het verplaatsen van mijn meterkast en ik dus deze informatie uit eerste hand heb.

Tel daarbij de ervaring op die ik hier lees dat mensen in ongeveer 48 uur hun 0 euro offerte krijgen bij een “standaard” aanvraag en ik inmiddels al nu 8 werkdagen niets heb vernomen maakt dat ik opmerk dan mijn aanvraag in een ander “bakje” is gekomen.

Verder is in het eerste traject in opdracht van Enexis contact gezocht door de uitvoerende aannemer per mail, telefoon en heeft er ook een fysieke schouwing plaatsgevonden alvorens de werkzaamheden zijn aangevangen.

Men staat dus niet zomaar onaangekondigd met een graafploeg voor je deur.
Gezien mijn oprit ruim 80 meter is en ik tijdens de werkzaamheden niet op of af kan rijden vrij logisch.

Vervolgens heb ik wegens onvrede over de uitvoering direct gesproken met directie van de desbetreffende aannemer en toen dat niet meer constructief was (dat was al na het 2de gesprek) heb ik nu direct contact met de verantwoordelijke binnen Enexis hierover.
De rekening heb ik vanzelfsprekend nog steeds niet betaald in goed overleg met Enexis gezien ik meer schade heb geleden dan de rekening behelst. Dit volledig in consensus met Enexis overigens.

Dat is mijn ervaring waarop ik dus nu mijn post hiervoor baseerde.
En jij welke recente praktijk ervaring heb jij waarom jij de mijne in twijfel trekt ?

[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 19-10-2023 08:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de ervaring met inrichting van bedrijfsprocessen bij grote organisaties en wat daar vaak mis mee is. Inmiddels meer dan 25 jaar mijn professionele vakgebied.

Als je geluk hebt, is Enexis een van de weinige uitzonderingen. Maar over het algemeen als je via een standaardweg een standaard proces in gaat, dan is er minimale menselijke controle met de mogelijkheden om een uitzonderingsproces te starten tenzij je zelf separaat escaleert.

Helaas. Ik zou ook graag zien dat grote bedrijven hun processen beter inrichten. Maar wellicht ben je happy exception.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Verwijderd
Helder je vult het dus in op basis van eigen aannames en denkt daarmee mijn praktijk ervaring te kunnen verbeteren.

Mag hoor maar ik vind het heel bijzonder.
Ik houdt mijn verslaggeving liever feitelijk gebaseerd op ervaringen uit eigen hand.

Vind het niet nodig ook dat je nu Enexis onnodig zwart maakt. Begrijp me niet verkeerd ik draag gezien de houding geen enkele netbeheerder een warm hart toe, en ze maken het de consument onnodig lastig.
Maar tot op heden ben ik na wat aandringen altijd netjes en persoonlijk te woord gestaan.
Dus jouw aannames zijn mij echt onnodig kort door de bocht en stroken dus niet met mijn praktijk ervaring.

Voor sprookjes ga ik wel richting Europalaan 1 in Kaatsheuvel.

[ Voor 38% gewijzigd door cyclone op 19-10-2023 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
cyclone schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:00:
@Verwijderd
Helder je vult het dus in op basis van eigen aannames en denkt daarmee mijn praktijk ervaring te kunnen verbeteren.

Mag hoor maar ik vind het heel bijzonder.
Ik houdt mijn verslaggeving liever feitelijk gebaseerd op ervaringen uit eigen hand.

Vind het niet nodig ook dat je nu Enexis onnodig zwart maakt. Begrijp me niet verkeerd ik draag gezien de houding geen enkele netbeheerder een warm hart toe, en ze maken het de consument onnodig lastig.
Maar tot op heden ben ik na wat aandringen altijd netjes en persoonlijk te woord gestaan.
Dus jouw aannames zijn mij echt onnodig kort door de bocht en stroken dus niet met mijn praktijk ervaring.

Voor sprookjes ga ik wel richting Europalaan 1 in Kaatsheuvel.
Lees jij dit topic ook of baseer jij alles op je eigen ervaring?

Want van wat ik hier lees is jouw positieve ervaring namelijk een uitzondering bij Enexis en is Enexis juist star in het volgen van onwettelijke procedures.

Dan zijn juist de opmerkingen van @Verwijderd een goede aanvulling.
Het doet niks af aan jouw positieve ervaring, maar zet het wel in perspectief.
Hij probeert jou zelfs te waarschuwen dat jouw 'ervaringen uit het verleden, geen garantie geven voor de toekomst'.

[ Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 19-10-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Truus01
Ik heb het hele topic integraal tot mij genomen.
Proef veel aannames en negatief sentiment wat ik deels wel begrijp.
Maar ervaar ook weinig “ruimte” voor andere geluiden.
Jouw reactie is daar een pracht voorbeeld van.

Ik zal jullie feestje niet meer bederven en me weerhouden van mijn ervaring te delen.

[ Voor 15% gewijzigd door cyclone op 19-10-2023 12:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
cyclone schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:24:
@Truus01
Ik heb het hele topic integraal tot mij genomen.
Proef veel aannames en negatief sentiment wat ik deels wel begrijp.
Maar ervaar ook weinig “ruimte” voor andere geluiden.
Jouw reactie is daar een pracht voorbeeld van.

Ik zal jullie feestje niet meer bederven en me weerhouden van mijn ervaring te delen.
Er zijn hier vooral hele slechte ervaringen, met de diverse netbeheerders, dus niet zomaar aannames of verjaardags praat.

Goede ervaringen horen we ook graag hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 19-10-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Erwin_83 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:33:
[...]

Er zijn hier vooral hele slechte ervaringen, met de diverse netbeheerders, dus niet zomaar aannames of verjaardags praat.

Goede ervaringen horen we ook graag hoor.
Noem het hoe je het wil noemen @Verwijderd beroept zich op aannames en niet op praktijk ervaring / feiten.

Ook mijn ervaring met de aannemer met Enexis is negatief en is nog steeds niet opgelost trouwens.
Zie dat ook niet meer gebeuren overigens zonder dat ik er mijn rechtsbijstandverzekering op ga zetten. Maar heb ze een redelijke termijn gegeven om met een oplossing te komen.
Die verloopt binnenkort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:16
@cyclone ik vind het niet gek dat je na een week nog niets gehoord hebt, en ik zou niet direct de conclusie trekken dat ze dus met je aannemersopmerking bezig zijn. Ik heb van Liander ook niets meer gehoord na de bevestiging van de aanvraag (al heb ik het aangevraagd voor een datum later dit jaar). Ze hebben het druk en ze geven geen prioriteit aan het verwijderen van aansluitingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

cyclone schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

Noem het hoe je het wil noemen @Verwijderd beroept zich op aannames en niet op praktijk ervaring / feiten.

Ook mijn ervaring met de aannemer met Enexis is negatief en is nog steeds niet opgelost trouwens.
Zie dat ook niet meer gebeuren overigens zonder dat ik er mijn rechtsbijstandverzekering op ga zetten. Maar heb ze een redelijke termijn gegeven om met een oplossing te komen.
Die verloopt binnenkort.
Wat een humeur... Pak lekker je N=1 ervaring en ga iemand anders proberen wijs te maken dat ie niet weet hoe het bij grote toko's werkt :w

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Even een dikke edit na de de wijze woorden van @blb4 en @Hippe Lip hieronder :

Wijze woorden excuses dat ik me even liet meeslepen.
Maar een sluit het ander niet uit inderdaad.
Ander inzicht en andere manier van werken en denken maakt het ene niet beter of slechter dan de ander.

[ Voor 78% gewijzigd door cyclone op 19-10-2023 15:25 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
@Verwijderd, @cyclone , volgens mij kunnen eigen ervaringen en meningen hier prima naast elkaar bestaan. Het is altijd gevaarlijk te proberen alle (verschillende) ervaringen samen te vatten in 1 compact stukje tekst.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Heren heren (m/v/x), laten we hier niet proberen om 'je eigen gelijk te halen', maar alleen je eigen standpunt te verwoorden. Je afzetten tegen (de mening of de woorden van) een ander is toch ver beneden je niveau?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@cyclone Het heeft bij mij 11 dagen geduurd voordat Enexis telefonisch contact opnam, daarna was het binnen een paar uur geregeld en had ik iemand van de aangewezen aannemer aan de lijn om de week vast te leggen waarin het moet gaan gebeuren.

Ik zie overigens dat het de zelfde aannemer is die jij niet op bezoek wil hebben ...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

PentaClover schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:06:
@cyclone
Ik zie overigens dat het de zelfde aannemer is die jij niet op bezoek wil hebben ...
Om mijn gedoe te voorkomen zou ik je willen adviseren om alle afspraken / toezeggingen door hen schriftelijk te laten bevestigen zodat je bij een dispuut terug kunt grijpen naar die communicatie.
Dit doen ze niet standaard dus vraag hierom.

En vraag specifiek om een uitvoerder die aanwezig is bij aanvang en tijdens de werkzaamheden zodat je een aanspreekpunt hebt en de gemaakte afspraken voor de werkzaamheden kunt doornemen.

Dat zal een hoop gedoe besparen.
Bij mij is er een hoop mondeling toegezegd maar niet nagekomen en was er pas een uitvoerder beschikbaar toen men lang en breed vertrokken was en de schade al was berokkend.

Succes !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
cyclone schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

Om mijn gedoe te voorkomen zou ik je willen adviseren om alle afspraken / toezeggingen door hen schriftelijk te laten bevestigen zodat je bij een dispuut terug kunt grijpen naar die communicatie.
Dit doen ze niet standaard dus vraag hierom.

En vraag specifiek om een uitvoerder die aanwezig is bij aanvang en tijdens de werkzaamheden zodat je een aanspreekpunt hebt en de gemaakte afspraken voor de werkzaamheden kunt doornemen.

Dat zal een hoop gedoe besparen.
Bij mij is er een hoop mondeling toegezegd maar niet nagekomen en was er pas een uitvoerder beschikbaar toen men lang en breed vertrokken was en de schade al was berokkend.

Succes !
Bedankt voor de tips!

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

@overhyped & @bikeparts: wat de positie van huurders betreft nog het volgende. Ik stuitte vandaag op de volgende uitspraak (ECLI:NL:RBOVE:2022:3801) van december vorig jaar, waarin een verhuurder van zijn ex-huurder (o.a.) eiste dat die de kosten voor het weghalen van het slotje op de gasaansluiting zou vergoeden. Dat slotje was geplaatst door Enexis nadat die huurder zijn gasleveringscontract had opgezegd.

De zaak draaide om de vraag of het gehuurde wel in de oorspronkelijke staat was opgeleverd na vertrek als de gasmeter nog afgesloten was. De kantonrechter gaf de verhuurder er gelijk in dat dit niet zo was. De kosten voor heraansluiten (€104,77) kwamen derhalve voor rekening van de voormalige huurder.

Voor huurders is dus het devies:
- Kijk of er met je verhuurder te praten valt over verwijdering van de gasmeter.
- Geef zelf in ieder geval geen opdracht tot verwijdering, tenzij de verhuurder akkoord is.
- Verwijs de netbeheerder na opzeggen van je gasleveringscontract consequent door naar de verhuurder.
- Probeer in Enexis-gebied een slotje te voorkomen, of calculeer het risico in dat je bij vertrek voor heraansluiting moet zorgen (en daarvoor betalen). Immers: Enexis is de enige die nog weleens slotjes plaatst op eigen initiatief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je er als huurder met een slotje en het her aansluiten voor een goede 100 euro vanaf komt klinkt dat wel interessant in verhouding met het vastrecht. Alleen wel oppassen dat ze na een jaar een slotje niet gaan verwijderen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
Wouter2403 schreef op zondag 24 september 2023 @ 08:15:
[...]

Ik heb de volgende mail gestuurd:

[...]
Na de laatste mail van mij dat ik geen kosten zal accepteren voor afsluiting, ben ik gebeld dat men graag langs wil komen om af te sluiten. MorgenMaandagochtend om 10 uur staan ze voor de deur.

@ASW1 , my bad, na jaren ploegendienst ben ik wel eens de tel kwijt :-D

[ Voor 10% gewijzigd door Wouter2403 op 21-10-2023 18:41 ]

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Wouter2403 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:26:
[...]
Na de laatste mail van mij dat ik geen kosten zal accepteren voor afsluiting, ben ik gebeld dat men graag langs wil komen om af te sluiten. Morgenochtend om 10 uur staan ze voor de deur.
Op zondag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ja, dan overnachten ze in hun werk bus om maandagmorgen vroeg te kunnen beginnen! :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bram-Bos schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

@overhyped & @bikeparts: wat de positie van huurders betreft nog het volgende. Ik stuitte vandaag op de volgende uitspraak (ECLI:NL:RBOVE:2022:3801) van december vorig jaar, waarin een verhuurder van zijn ex-huurder (o.a.) eiste dat die de kosten voor het weghalen van het slotje op de gasaansluiting zou vergoeden. Dat slotje was geplaatst door Enexis nadat die huurder zijn gasleveringscontract had opgezegd.

De zaak draaide om de vraag of het gehuurde wel in de oorspronkelijke staat was opgeleverd na vertrek als de gasmeter nog afgesloten was. De kantonrechter gaf de verhuurder er gelijk in dat dit niet zo was. De kosten voor heraansluiten (€104,77) kwamen derhalve voor rekening van de voormalige huurder.

Voor huurders is dus het devies:
- Kijk of er met je verhuurder te praten valt over verwijdering van de gasmeter.
- Geef zelf in ieder geval geen opdracht tot verwijdering, tenzij de verhuurder akkoord is.
- Verwijs de netbeheerder na opzeggen van je gasleveringscontract consequent door naar de verhuurder.
- Probeer in Enexis-gebied een slotje te voorkomen, of calculeer het risico in dat je bij vertrek voor heraansluiting moet zorgen (en daarvoor betalen). Immers: Enexis is de enige die nog weleens slotjes plaatst op eigen initiatief.
Hier vraag ik me af of er wel goed verweer is gevoerd. Immers, als je als huurder niet om dat slotje hebt gevraagd en steeds naar je huisbaas hebt verwezen, dan is het initiatief van het slotje van Enexis gekomen. Die lijken me dan ook verantwoordelijk voor alle gevolgen van dat slotje, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:23:
[...]

Hier vraag ik me af of er wel goed verweer is gevoerd. Immers, als je als huurder niet om dat slotje hebt gevraagd en steeds naar je huisbaas hebt verwezen, dan is het initiatief van het slotje van Enexis gekomen. Die lijken me dan ook verantwoordelijk voor alle gevolgen van dat slotje, toch?
Alleen als die huisbaas toestemming voor dat slotje zou hebben gegeven zou dat een goed verweer zijn. In alle andere gevallen is die huisbaas een derde partij die geconfronteerd wordt met een huurhuis, dat bij oplevering niet in dezelfde staat is als bij het begin van het huurcontract

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bram-Bos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Alleen als die huisbaas toestemming voor dat slotje zou hebben gegeven zou dat een goed verweer zijn. In alle andere gevallen is die huisbaas een derde partij die geconfronteerd wordt met een huurhuis, dat bij oplevering niet in dezelfde staat is als bij het begin van het huurcontract
Dat moge zo zijn, maar als ik als huurder naar de huisbaas verwijs voor alle aanpassingen en de netbeheerder vervolgens een slotje plaatst, ben ik als huurder daarvoor niet aansprakelijk, lijkt me. Dat is de netbeheerder. Die heeft dat op eigen initiatief gedaan. Daar heb ik geen invloed op. Als ik geen overeenkomst met die netbeheerder heb dan zijn er ook geen voorwaarden die stellen dat ik verantwoordelijk ben voor die aansluiting als ik geen gas verbruik.

De verhuurder zal dus bij de netbeheerder moeten zijn. Het is zijn aansluiting en zoals hier vaak aangehaald heb ik daar als huurder nix over te zeggen.
Vandaar mijn opmerking dat ik het vermoeden heb dat hier weinig of slecht verweer is gevoerd.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:04
Hippe Lip schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Dat moge zo zijn, maar als ik als huurder naar de netbeheerder verwijs voor alle aanpassingen en de netbeheerder vervolgens een slotje plaatst, ben ik als huurder daarvoor niet aansprakelijk, lijkt me. Dat is de netbeheerder. Die heeft dat op eigen initiatief gedaan. Daar heb ik geen invloed op. Als ik geen overeenkomst met die netbeheerder heb dan zijn er ook geen voorwaarden die stellen dat ik verantwoordelijk ben voor die aansluiting als ik geen gas verbruik.

De verhuurder zal dus bij de netbeheerder moeten zijn. Het is zijn aansluiting en zoals hier vaak aangehaald heb ik daar als huurder nix over te zeggen.
Vandaar mijn opmerking dat ik het vermoeden heb dat hier weinig of slecht verweer is gevoerd.
Hoezo niet om gevraagd? Je hebt misschien niet letterlijk om het slotje gevraagd, maar wel om het afsluiten van de gasaansluiting en daar is het plaatsen van het slotje het gevolg van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:47:
[...]

Dat moge zo zijn, maar als ik als huurder naar de netbeheerder verwijs voor alle aanpassingen en de netbeheerder vervolgens een slotje plaatst, ben ik als huurder daarvoor niet aansprakelijk, lijkt me. Dat is de netbeheerder. Die heeft dat op eigen initiatief gedaan. Daar heb ik geen invloed op. Als ik geen overeenkomst met die netbeheerder heb dan zijn er ook geen voorwaarden die stellen dat ik verantwoordelijk ben voor die aansluiting als ik geen gas verbruik.

De act van het opzeggen van je leveringscontract heeft ertoe geleid dat de netbeheerder zich genoodzaakt zag een slotje te plaatsen. Daar zit de verhuurder verder niet tussen. Die kun je dus niet achteraf verwijten dat hij daar verantwoordelijkheid voor draagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:59

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Bram-Bos schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:09:
[...]

De act van het opzeggen van je leveringscontract heeft ertoe geleid dat de netbeheerder zich genoodzaakt zag een slotje te plaatsen. Daar zit de verhuurder verder niet tussen. Die kun je dus niet achteraf verwijten dat hij daar verantwoordelijkheid voor draagt.
Vandaar ook, dat sommige verhuurders in het huurcontract laten opnemen, dat een gasaansluiting moet worden gehandhaafd.
Het gevolg is dan, dat het (voor de huurder) kiezen wordt tussen een "leegstandscontract" dat voor langere tijd kan gelden, of een slotje, waarvan netbeheerders beweren, dat dit slechts voor een beperkte periode (één jaar meestal) kan worden aangebracht.

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56

bebopper

I'm an absolute beginner...

Wouter2403 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Na de laatste mail van mij dat ik geen kosten zal accepteren voor afsluiting, ben ik gebeld dat men graag langs wil komen om af te sluiten. MorgenMaandagochtend om 10 uur staan ze voor de deur.

@ASW1 , my bad, na jaren ploegendienst ben ik wel eens de tel kwijt :-D
Tsja, zo is het bij mij toen ook gegaan. Weliswaar Enexis en zie dat jij bij Stedin zit. Ik heb toen ook duidelijk gecommuniceerd geen kosten te zullen accepteren maar heb ondertussen wel afgelopen zaterdag de laatste dreigbrief van Enexis binnengekregen dat ik moet betalen anders sturen ze het door naar hun vrienden bij Bosveld... (incasso)

Zal nogmaals laten weten dat het een betwiste factuur betreft waarbij ik nog geen (inhoudelijk) antwoord gekregen heb op mijn betwisting. Maar goed, dat zal allemaal weinig uithalen vrees ik (puur voor het dossier). Dus binnenkort mag ik ook gaan (proberen te) communiceren met Bosveld.

Ik hoop van harte dat het bij Stedin (en dus bij jou) anders verloopt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Bram-Bos Volgens mij bedoeld @Hippe Lip dat niet de huurder maar de netbeheerder verantwoordelijk is voor het slotje. Zeker als er niets in het huurcontract staat en de huurder de netbeheerder altijd naar de verhuurder heeft door verwezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Citroentjuh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
[...] Hoezo niet om gevraagd? Je hebt misschien niet letterlijk om het slotje gevraagd, maar wel om het afsluiten van de gasaansluiting en daar is het plaatsen van het slotje het gevolg van.
Nee, ook daar niet om gevraagd. Alleen aangegeven geen gas meer te gebruiken.
De rest heb je als voormalig klant niets meer mee te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Een slotje plaatsen is het gevolg van "het handelen" van de huurder, die zegt het gascontract op.

Eigenlijk zou de verhuurder niet moeilijk moeten doen als huurders gasloos gaan en er een fatsoenlijk/algemeen geaccepteerd alternatief is. Zeker gezien de overheid van het gas wil moet er vroeg of laat toch wat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 21:55
Erwin_83 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:48:
Een slotje plaatsen is het gevolg van "het handelen" van de huurder, die zegt het gascontract op.

Eigenlijk zou de verhuurder niet moeilijk moeten doen als huurders gasloos gaan en er een fatsoenlijk/algemeen geaccepteerd alternatief is. Zeker gezien de overheid van het gas wil moet er vroeg of laat toch wat gebeuren.
Het lijkt mij ook vreemd dat ze wel moeilijk doen over een verwijderde gas aansluiting maar niet over de aanpassingen aan het huis waardoor dat mogelijk werd. De huurder neemt de warmtepomp toch niet mee als die weg gaat, en anders lijkt me dat een groter punt dan een slotje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• genesisfm
  • Laatst online: 22:29
cyclone schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:36:
Zojuist VattenFall gebeld (kon helaas niet in de portal) en mijn ModelContract Gas opgezegd.
Dame aan de telefoon adviseerde me om het via www.mijnaansluiting.nl te doen maar haar uitgelegd dat ik expliciet geen opdracht geef voor verwijdering van mijn gas meter, maar deze gewoon verwijderd mag worden alleen ik de kosten daar niet voor wil dragen.

Ze gaf aan dat ik nu van Enexis een brief mag gaan verwachten, ik ben benieuwd. / keep you posted.

Bevestiging van de opzegging direct ontvangen in de mail (inclusief de korting op mijn maandtermijn) dus vattenfal doet zijn best en pakt lekker door.
Nog iets wijzer geworden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Jazeker al in eerdere reacties besproken :-)

TL;DR
Gebeld met Enexis, die wees op de 0 euro offerte zoals op hun website staat via www.mijnaansluitingen.nl
Daar heb ik nu een aanvraag gedaan met als expliciete eis dat de aannemer die 5 maanden geleden mijn oprit aan barrels heeft geholpen tegen de afspraak in (verplaatsing van mijn meter kast i.v.m. renovatie) niet meer welkom is.

Tot op heden geen reactie gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Kaoh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Het lijkt mij ook vreemd dat ze wel moeilijk doen over een verwijderde gas aansluiting maar niet over de aanpassingen aan het huis waardoor dat mogelijk werd. De huurder neemt de warmtepomp toch niet mee als die weg gaat, en anders lijkt me dat een groter punt dan een slotje...
Bij de meeste zal het wel om een gasaansluiting gaan puur voor het koken, dus een inductiekookplaat (of aansluiting daarvoor) is dan een alternatief.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Bij de meeste zal het wel om een gasaansluiting gaan puur voor het koken, dus een inductiekookplaat (of aansluiting daarvoor) is dan een alternatief.
Dat komt inderdaad veel voor bij appartementen met blokverwarming.

Ik heb zojuist even de uitspraak doorgelezen. Daaruit heb ik niet het vermoeden dat er heel grondig verweer is gevoerd.
En belangrijker: er wordt niet benoemd dat er door huurder of derden een alternatieve aansluiting voor een kooktoestel is aangebracht in de vorm van een kook- of krachtgroep met Perilex stopcontact in de keuken.
Ik vermoed dat de huurder gebruik gemaakt heeft van een 1-fase kookplaatje op een gewoon stopcontact (of überhaupt nooit gekookt heeft). Als er geen werkende aansluiting is voor een gaskookplaat en ook geen Perilex voor een elektrische oplossing, dan geldt volgens bouwbesluit simpelweg dat er géén aansluiting is voor een kooktoestel in de keuken en is in principe de woning onbewoonbaar.

Wanneer er door of in opdracht van de huurder of verhuurder op correcte wijze een Perilex aansluiting is aangebracht, dan is heel goed aan te voeren dat heraansluitig van gas in de huidige energietransitie een belachelijke overbodige verspilling van tijd en geld is. En daarbij is dan aan te voeren dat het weliswaar niet exact hetzelfde is als een gasaansluiting, maar wel gelijkwaardig.

Maar bovenal blijft de conclusie wel min of meer gelijk. Als huurder mag je niet zelf instemmen met het verwijderen van de gasaansluiting. En je dient je huurcontract en huurvoorwaarden goed na te lezen wat daar vermeld staat over contracten voor gas, elektra of energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genesisfm
  • Laatst online: 22:29
cyclone schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Jazeker al in eerdere reacties besproken :-)

TL;DR
Gebeld met Enexis, die wees op de 0 euro offerte zoals op hun website staat via www.mijnaansluitingen.nl
Daar heb ik nu een aanvraag gedaan met als expliciete eis dat de aannemer die 5 maanden geleden mijn oprit aan barrels heeft geholpen tegen de afspraak in (verplaatsing van mijn meter kast i.v.m. renovatie) niet meer welkom is.

Tot op heden geen reactie gehad.
Bedankt voor de reactie, Enexis verwijst naar de 0 euro offerte, deze kan ik niet op de website van mijnaansluitingen terug vinden? Wellicht kijk ik er naast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misanthropia
@genesisfm

Enexis aansluiting verwijderen

Stap 1: Kies om gas te verwijderen
"Vanaf maart 2021 worden de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting in laagbouw en hoogbouw tijdelijk volledig vergoed. Er worden dus géén kosten in rekening gebracht."

en bij stap 3: Kostenindicatie

"Kostenindicatie
SelectieProduct Verwijderen Gasaansluiting Laagbouw*
TarievenType Kosten (excl. btw) Kosten (incl. btw)
Eenmalige kosten € 718,28 € 869,12
Spoedkosten i.v.m. sloop bij uitvoering binnen 10 werkdagen € 246,22 € 297,93

*Let op: Vanaf maart 2021 worden de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting in laagbouw en hoogbouw tijdelijk volledig vergoed.

Toelichting verwijderen gas

Inclusief straatwerk*.
Gebaseerd op de situatie die het meest voorkomt in de praktijk. Wijkt de situatie bij u wezenlijk af, dan baseren we de kosten op de werkelijke situatie. Let op: Vanaf maart 2021 worden de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting in laagbouw en hoogbouw tijdelijk volledig vergoed. Let op: Dit geldt overigens niet voor de eventuele spoedtoeslag.

Toelichting verwijderen elektriciteit

Exclusief straatwerk, u bent zelf verantwoordelijk voor het terugleggen van de bestrating in uw tuin na de werkzaamheden.
De kosten zijn gebaseerd op de situatie die het meest voorkomt in de praktijk. Wijkt de situatie bij u wezenlijk af, dan baseren we de kosten op de werkelijke situatie.

*Om bij de kabels en leidingen in de grond te komen, moeten wij soms de bestrating (denk aan klinkers, sierbestrating of tegels) in uw tuin openbreken en terugplaatsen. Dit noemen we straatwerk."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
Het slotje zit erop.
bebopper schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Tsja, zo is het bij mij toen ook gegaan. Weliswaar Enexis en zie dat jij bij Stedin zit. Ik heb toen ook duidelijk gecommuniceerd geen kosten te zullen accepteren maar heb ondertussen wel afgelopen zaterdag de laatste dreigbrief van Enexis binnengekregen dat ik moet betalen anders sturen ze het door naar hun vrienden bij Bosveld... (incasso)

Zal nogmaals laten weten dat het een betwiste factuur betreft waarbij ik nog geen (inhoudelijk) antwoord gekregen heb op mijn betwisting. Maar goed, dat zal allemaal weinig uithalen vrees ik (puur voor het dossier). Dus binnenkort mag ik ook gaan (proberen te) communiceren met Bosveld.

Ik hoop van harte dat het bij Stedin (en dus bij jou) anders verloopt!
Tja, de brieven zijn niet voorzien van een kenmerk en niet gericht aan mij persoonlijk. Wat wel persoonlijk aan mij gericht is, de volgende mail:
Geachte xxxxxxxx,

Bedankt voor uw bericht. Als er geen actief contract aanwezig is op de gas aansluiting, is Stedin verplicht om af te sluiten.
Er worden pas kosten gemaakt als deze aansluiting her aangesloten wenst te worden.

Met vriendelijke groet,

Xxxxxxxx
Ofwel, zolang ik geen heraansluiting vraag, zijn er geen kosten volgens deze mail. Dit is het eerste mailtje van Stedin na mijn reactie op de eerste brief.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:56

bebopper

I'm an absolute beginner...

Als reactie op de laatste aanmaning van Enexis ben ik van plan onderstaande korte reactie te versturen. Iemand nog aanvullingen? Het lijkt me volstrekt zinloos om nogmaals de onderbouwingen te herhalen aangezien ze deze toch niet lezen.
Beste heer, mevrouw,

De factuur waarnaar u verwijst in uw brief met kenmerk [nummer] heb ik betwist en zal ik dan ook niet voldoen.

Tot op heden heb ik geen (inhoudelijke) reactie ontvangen op mijn betwisting van deze factuur. Het opstarten van een incasso traject voor deze factuur is dan ook niet zinvol.

Ik heb op geen enkel moment opdracht gegeven tot werkzaamheden en ook in de toekomst zal ik hiervoor geen opdracht geven. Kosten voor werkzaamheden uitgevoerd op eigen initiatief door Enexis wijs ik af.

Wellicht ten overvloede maar voor de volledigheid herhaal ik ook nogmaals dat u van harte welkom bent en blijft om op afspraak de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst.

Met vriendelijke groet, [Bebopper].

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 21:54
Ik heb net een warmtepomp geïnstalleerd en ik zou geen gas meer nodig hebben. Ik zou dus mijn gascontract kunnen opzeggen en dan óf de tweakersroute óf de nul-euro-aanbiedingsroute kunnen volgen.

Wat gebeurt er als ik het gascontract opzeg (en uiteraard geen gas meer gebruik) en ik over een maand of twee van gedachten verander en weer gas wil gebruiken? Stel, in het onwaarschijnlijke geval dat de warmtepomp het echt niet doet of zo. Ervan uitgaande dat Liander niet snel genoeg is om de komende één tot twee maanden de gasmeter te verwijderen, kan ik dan gewoon een nieuw gascontract afsluiten? Zijn er eventuele negatieve gevolgen behalve enkele boze brieven?
Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.