• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:29
Voor iedereen die na vandaag weg is gerend richting een vast contract.

Ik heb geen zonnepanelen of accu's en EV's die konden ontladen (maar dus ook niet moesten bijladen).
Ik zit op dit moment nog onder de 5 euro aan kosten voor vandaag (10,5 kWh), dus dat wordt geen gebak bij de koffie.".

Oké, de wasmachine/droger heb ik even over geslagen vandaag.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Url
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 20:46

Url

rechargingshow.com

Wat dan ook wel weer grappig (?) is om te zien, mijn vrouw heeft de auto aan de lader gehangen toen zij thuis kwam en tegen Tibber gezegd dat die morgen om 06:00 vol moet zijn. Vervolgens krijg ik een notificatie om 18:30 dat de auto begint met laden toen de stroom nog 90 cent was. Dus ik dacht, uh... wtf... dit moet een foutje zijn. Blijkt dat die aan het laden is vanwege de Tibber Grid Rewards en dat ik uiteindelijk voor 15 cent per kW heb geladen voor ongeveer 25 minuten...

Schiet mij maar lek soms :).

Rechargingshow | rechargingshow.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:58
Voor iedereen die is gebleven met dynamisch:

2 dezelfde huizen, eentje bij GC voor 21/22 cent vast, andere bij Zonneplan. Beide warmtepomp als hoofd/bijverwarming, ~250 kWh tot nu toe in december. Zonneplan teller staat op 31 cent gemiddeld, GC zoals altijd op 21.5.

Dat is dan €54 vs €78 verbruikskosten voor de eerste 12 dagen. En voor het hele jaar is het gemiddelde 24 cent (21/22 in de zomer), dus altijd nog meer dan vast bij GC.

Als ik dat soort prijzen nogmaals zie stap ik met huis #2 bij mijn ouders ook over. Onder 20 cent (dus ~5 cent kaal, €50/MWh) is onrealistisch met dynamisch - dus ik ga mijn winst nemen bij ~22 cent.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 12-12-2024 22:57 ]

• mhr-zip
w00key schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:55:

2 dezelfde huizen, eentje bij GC voor 21/22 cent vast, andere bij Zonneplan. Beide warmtepomp als hoofd/bijverwarming, ~250 kWh tot nu toe in december. Zonneplan teller staat op 31 cent gemiddeld, GC zoals altijd op 21.5.

Dat is dan €54 vs €78 verbruikskosten voor de eerste 12 dagen. En voor het hele jaar is het gemiddelde 24 cent (21/22 in de zomer), dus altijd nog meer dan vast bij GC.

Als ik dat soort prijzen nogmaals zie stap ik met huis #2 bij mijn ouders ook over. Onder 20 cent (dus ~5 cent kaal, €50/MWh) is onrealistisch met dynamisch - dus ik ga mijn winst nemen bij ~22 cent.
"iedereen".

Ik die alleen wasmachine en vaatwasser kan sturen zit op 23 cent voor dit jaar. Dus iedereen die echt kan sturen met EV's en warmtepompen......

Edit: @w00key je moet wel de hele maand december meenemen, want “traditioneel” gezien is tussen kerst en oud & nieuw juist weer heel goedkoop.

Edit 2: is hier evt een terugleverboete van toepassing en meegerekend?

[ Voor 10% gewijzigd door mhr-zip op 12-12-2024 23:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
vaursechs schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:39:
[Afbeelding]

Vandaag in totaal 110 kWh ingetrokken voor een bedrag van € 42,37, daarvan op de piektijden 51 Kwh teruggeleverd voor een prijs van € 48,76. Dus vandaag ruim € 6 euro winst en de overige 59 kWh gratis gekregen! (volledig gasloos, warmtepomp verwarming, warmtepomp boiler, infraroodverwarming en koivijver).

Accu: 60 kWh zelfbouw met Victron omvormers.
Dit is mijn overzicht van vandaag. Dankzij de optimale inzet van mijn thuisbatterij (30 kWh) door mijn Day Ahead Optimizer kom ik ook op negatieve kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moQx-qWk6gBQl8FUVj5a3CABflg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mWSknia2il9nHgYMdvXbjlt.png?f=fotoalbum_large
Laatste uur is een prognose.
Het verbruik van mijn woning (warmtepomp, apparatuur enz) was 15 kWh.
Het laatste uur van de dag (van 23:00 uur) zijn de day-ahead prijzen weer laag t.o.v. de prijzen morgen en wordt de thuisbatterij weer geladen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

mhr-zip schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:01:
[...]
"iedereen".

Ik die alleen wasmachine en vaatwasser kan sturen zit op 23 cent voor dit jaar. Dus iedereen die echt kan sturen met EV's en warmtepompen......
Hier over heel het jaar heen 21,31 afname en 20,89 teruglevering met actieve sturing op EV en iets minder actieve sturing op WP. Kan nog wel iets beter, maar dat zou ten koste gaan van comfort en daar heb ik de grens al in bereikt ;)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-10 19:17
Ik zit op dit moment voor 2024 op 14.3 cent per kWh per saldo inclusief BTW, energiebelasting en inkoopkosten. Dat is lager dan de energiebelasting en inkoopkosten, dus per saldo hebben wij verdiend op het kale tarief. Voor de inkoop hebben we tot op heden 24,9ct betaald, voor de teruglevering hebben we 29,6ct gevangen.
  • Ca 4.000kWh per jaar netto verbruik
  • Oud huis op de vlakte in Friesland, zo goed mogelijk geïsoleerd, maar verre van perfect
  • Dynamisch energiecontract sinds 1 januari bij ANWB
  • 48kWh thuisbatterij sinds 1 mei (1e 4 maanden dus nog niet) met VictronGX besturing
  • 11kWp panelen (deels AC/SMA, deels DC/Victron)
  • 1 EV ca 20.000 km per jaar
  • Warmtepomp uit 2009, zonesturing
  • Home assistant als energy manager (Node red flows), vergt nauwelijks ingrijpen

[ Voor 6% gewijzigd door Rob Meerwijk op 12-12-2024 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:18:
[...]

Hier over heel het jaar heen 21,31 afname en 20,89 teruglevering met actieve sturing op EV en iets minder actieve sturing op WP. Kan nog wel iets beter, maar dat zou ten koste gaan van comfort en daar heb ik de grens al in bereikt ;)
Warmtepomp sturen kan eenvoudig zonder comfortverlies als je vloerverwarming hebt. Je kunt gewoon met een energy manager de thermostaat een graadje hoger zetten 2 uur voordat de prijzen gaan stijgen. De vloer gaat dan warmte bufferen. Als de prijzen dan hoog zijn kan de thermostaat een graadje lager. En als de prijzen stabiel zijn dan laat je de verwarming normaal staan. Je zult zien dat dit nauwelijks effect heeft op de kamertemperatuur en dus ook niet op het comfort. En de warmtepomp zal een preferentie krijgen voor de goedkopere momenten! Ik heb zelf een heel domme warmtepomp uit 2009. En dit werkt echt perfect met behoud van comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:14
Rimco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:34:
[...]

Altijd grappig wanneer men kip in de boiler blijft gooien :+
Liever dan soldaten, maar ik snap je punt 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:18:
[...]

Dit is mijn jaartotaal (tot nu toe):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkasvvJd48_iYjnr8HuTH1nTBZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WKDfcKI9TEPfp5Wv2DgJUX4.png?f=fotoalbum_large

Verbruik en productie zijn zo verdeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIXHD9DFYc4N025gX72YIGBh6E4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K8qh9nZI57Zm46TP1i0fdFJn.png?f=fotoalbum_large
Het elektriciteitsverbruik voor de boiler (ruim 1 kWh/dag) is gesommeerd bij de warmtepomp.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:53
rebelhearts schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:40:
heerlijk mijn vrouw heeft net de oven even aangezet om er een lekkere pizza in te doen..yolo.
kost inderdaad meer als normaal maar over het hele jaar genomen.. zie je het niet terug.

eet smakelijk iedereen!
Het zal nog steeds goedkoper zijn dan wanneer je er eentje bij Domino’s besteld. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:25

Vermeld dan wel even dat je met "iedereen" bedoelt die geen zonnepanelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:18
KC27 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:59:
[...]

Dit is mijn jaartotaal (tot nu toe):
[Afbeelding]

Verbruik en productie zijn zo verdeeld:
[Afbeelding]
Het elektriciteitsverbruik voor de boiler (ruim 1 kWh/dag) is gesommeerd bij de warmtepomp.
Dat is wel stoer! Als ik je tabel goed begrijp heb je dus onder de streep 368euro verdiend.
Ik denk dat de batterij bij mij tot 2027 moet wachten, maar om me optimaal voor te bereiden heb ik nog wel wat vragen:
- heb je enig idee hoe het euro resultaat er uit had gezien als je geen zonnepanelen had gehad? (Kortom… hoeveel is zuiver aan de batterij toe te schrijven)
- heb je enig idee in hoeverre de 30kWh dimensionering van je batterij “overkill” is? Vanaf welk formaat is er duidelijk “verminderde meeropbrengst bij batterij vergroten” (ik ga er tot nog toe van uit dat als je een halve dag laadt en een halve dag ontlaadt je wel ongeveer goed zit, met eventueel wat marge).

[edit]
Mmhh… ik kan zelf wel wat schatten…
Zonder accu had je 900kWh tekort gehad, dus bij vast contract a 0.28euro >> 252euro
En wellicht 3000kWh salderen met 0.08euro terugleverkosten komt neer op 240euro
Kortom: ongeveer 500euro kosten zonder accu en dus 368euro opbrengst met accu.
En dat dus zonder onbalans markt (toch?).
Dat is 868euro opbrengst voor een 30kWh accu. Netjes!

[ Voor 12% gewijzigd door Stefannn op 13-12-2024 07:12 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:01
Rob Meerwijk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:44:
[...]

Warmtepomp sturen kan eenvoudig zonder comfortverlies als je vloerverwarming hebt. Je kunt gewoon met een energy manager de thermostaat een graadje hoger zetten 2 uur voordat de prijzen gaan stijgen. De vloer gaat dan warmte bufferen. Als de prijzen dan hoog zijn kan de thermostaat een graadje lager. En als de prijzen stabiel zijn dan laat je de verwarming normaal staan. Je zult zien dat dit nauwelijks effect heeft op de kamertemperatuur en dus ook niet op het comfort. En de warmtepomp zal een preferentie krijgen voor de goedkopere momenten! Ik heb zelf een heel domme warmtepomp uit 2009. En dit werkt echt perfect met behoud van comfort.
Hoe heb je dit ingeregeld? Dat wil ik namelijk ook graag met mijn Viesmann warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:00:
[...]

Is dat laatste zo?
Noorwegen een beetje kennende vermoed ik niet dat ze het voor zichzelf goed geregeld hebben.
De reactie kwam op een opmerking van mij. Ik constateerde dat op basis van de map en tabel bij epexspot.com. NO2 (Zuid Noorwegen) ging ook gewoon lekker mee omhoog.

Het grappige is dat hoe verder naar het noorden je gaat, hoe goedkoper de prijs op de EPEX spot, tot een vrij ridicule 8-15 EUR per MWh. De Zweden en Noren hebben waarschijnlijk niet voor niets respectievelijk 4 en 5 deelmarkten.

11 12 december 2024 is een interessante dag om eens te analyseren op die website in ieder geval.. :)

[ Voor 1% gewijzigd door JanHenk op 13-12-2024 08:52 . Reden: 11 moet natuurlijk 12 zijn. ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Je vergelijkt een jaargemiddelde met de duurste 3% van het jaar op dynamisch...

En zoals al opgemerkt: voor mensen met PV is de som substantieel anders, want terugleverboetes. En het tarief dat je realiseert is niet universeel, maar individueel afhankelijk van hoeveel productie er jaarlijks is, en hoe goed je kunt sturen.

Bij mij is het gemiddelde over december nu bijv. €0,29 en €0,27 vanaf 1 oktober. We gaan zien waar ik op uit kom, maar ik vermoed een stuk dichter bij dat tarief van GC. Verder zijn er nog de vaste lasten die een kleine invloed hebben. En dan maken die boetes uiteindelijk het verschil.

Maar: als ik geen PV had zou ik ook op zo'n vast contract hebben ingetekend rond €0,21. Ik heb er nog naar gekeken en kreeg toch echt een hoger tarief aangeboden als ik mijn gegevens invulde. Ik heb sterk de indruk dat er met dynamische prijzen wordt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb zelf ook (nog) geen dynamisch contract maar ik zit het al wel tijden te volgen.

Het probleem is dat een backtest ook niet echt lekker werkt. Ik backtest vaker, maar de uitkomst is niet positief. Ik heb immers mijn gedrag niet aangepast op de dynamische tarieven. Zo heb ik dus mijn EV vaak in de nacht geladen terwijl ik overdag zonnestroom teruglever. Dat is voor nu financieel voordeliger (netto afnemer, volledige saldering), maar met dynamisch duidelijk vaak niet.

Het is dus wel een beetje koffiedik kijken of het wel of niet voor je werkt, je zal het moeten ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JanHenk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:49:
Wat mij opvalt is dat ook de EPEX DA tarieven in Noorwegen net zo leuk mee omhoog gaan met die van ons, terwijl ze ongeveer 100% duurzame energie (waterkracht) hebben en dat is geen dure bron...

Ze kunnen blijkbaar zoveel energie exporteren / aanbieden aan de arme jongetjes Duitsland, Denemarken en Nederland dat ze er in hun eigen land ook last van hebben.
NO2 is het zuidwesten, daar zijn de onderzeekabels naar Engeland, Nederland, Duitsland en Denemarken.
Kijk voor de gein eens naar NO4, SE1 en SE2 (dat is helemaal noord). Heel uitzonderlijk komen die nu op 3 cent uit. NO4 nog altijd maar 1,5 cent.

Er moet dringend HVDC vanuit het verre noorden komen. Maar dat is natuurlijk wel 1500 km en niet 500.
De Franse markt daarentegen is een stuk minder geïntegreerd, die tarieven zijn veel stabieler (kernenergie), dus blijkbaar nauwelijks aanbod op de exportmarkt.
Of Polen met hun kolen. Die piekten op 31 cent.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Maasluip Dit had ik ook al geconstateerd inderdaad. Zie ook twee posts hierboven. Polen is ook wel een "grappig" geval inderdaad.

HVDC vanuit het verre noorden klinkt wel goed. Maar hebben ze daar dan wel voldoende (potentiële) opwekvermogen, kun je je afvragen. Ik denk dat de Noren daar inmiddels zelf ook wel achter zijn gekomen...

Energie-intensieve productie kan ook naar de poolcirkel toe verplaatsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 24-10 22:48
Hm, ik heb zelf de volgende situatie:

Dynamisch contract zonneplan. Geen EV, wel een warmtepomp. Ik heb ongeveer bruto 4000 kWh verbruik waarvan >50% warmtepomp, en bruto 3000 kWh teruglevering. Netto 1000 kWh afname dus.

Nu is mijn gemiddelde afnametarief dit jaar:
In de zomer: ca. 25 cent
Oktober: 28
November: 30
December tot nu toe: 35
Mijn gemiddelde teruglevertarief: 20 cent

Stel dat het gemiddelde jaartarief op 30 cent komt, door mijn relatief hoge verbruik in de winter, als de dynamische prijzen hoog zijn. Dan is mijn gemiddelde "terugleverboete" 10 cent.

Ik begin langzaam te denken dat een vast contract voor mij toch handiger is. Hebben vaak een iets hogere terugleverboete, maar ook een stuk goedkopere kWh's voor afname. Daarbij is het semi-risicovrij. Dynamisch zie ik (in de winter) niet snel goedkoper worden, gegeven de huidige trend, terwijl er wel een opwaarts risico is.

Mijn nieuwe facturatiejaar is afgelopen oktober begonnen. Als ik nú overstap, heb ik nog niet zo veel "verloren" salderings-kWh'en. Als ik in het voorjaar overstap, heb ik heel veel verbruiks-kilowatturen waar geen te salderen zonnepaneel-kilowatturen tegenover staan. Dus kan ik beter nu overstappen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
Die Scandinaviers moeten eens bedenken dat ze drijvende zonnepanelen op hun stuwmeren moeten leggen. Elk meer heeft zo'n mooi groot oppervlakte, Dan hebben ze zon en waterenergie eruit en verdampt minder water. Op de stuwdam nog wat windmolens, in zo'n vallei met stuw staat vaak ook nog een mooi briesje. triple win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:22

de Peer

under peer review

JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:12:
Ik heb zelf ook (nog) geen dynamisch contract maar ik zit het al wel tijden te volgen.

Het probleem is dat een backtest ook niet echt lekker werkt. Ik backtest vaker, maar de uitkomst is niet positief. Ik heb immers mijn gedrag niet aangepast op de dynamische tarieven. Zo heb ik dus mijn EV vaak in de nacht geladen terwijl ik overdag zonnestroom teruglever. Dat is voor nu financieel voordeliger (netto afnemer, volledige saldering), maar met dynamisch duidelijk vaak niet.

Het is dus wel een beetje koffiedik kijken of het wel of niet voor je werkt, je zal het moeten ervaren.
ja backtesten werkt natuurlijk sowieso niet, want de prijzen van afgelopen jaar hoeven geen goede voorspeller te zijn van de prijzen komend jaar. Er hoeft maar iets te gebeuren geopolitiek gezien en de boel zal omhoog schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42
Maasluip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:30:
[...]

NO2 is het zuidwesten, daar zijn de onderzeekabels naar Engeland, Nederland, Duitsland en Denemarken.
Kijk voor de gein eens naar NO4, SE1 en SE2 (dat is helemaal noord). Heel uitzonderlijk komen die nu op 3 cent uit. NO4 nog altijd maar 1,5 cent.

Er moet dringend HVDC vanuit het verre noorden komen. Maar dat is natuurlijk wel 1500 km en niet 500.

[...]

Normaal is polen een van de duurdere landen. En een van de smerigste..

Trekt wel weer bij, de kortste dag van het jaar komt al in zicht. Daarna wordt het alleen maar beter!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:53

Bravo

Second Best

ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:00:
[...]

Is dat laatste zo?
Noorwegen een beetje kennende vermoed ik niet dat ze het voor zichzelf goed geregeld hebben.
Je bedoelt dat de lokale Noren niet de hogere Day ahead prijs hoeven te betalen die de markt bepaalt? Dat klopt inderdaad, er zijn wat overheidsmaatregelen die hoge prijzen dempen. Teslabjorn heeft het wel eens uitgelegd voor zijn situatie, energiekosten zitten daar anders in elkaar dan in Nederland.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Misanthropia schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:37:
Die Scandinaviers moeten eens bedenken dat ze drijvende zonnepanelen op hun stuwmeren moeten leggen. Elk meer heeft zo'n mooi groot oppervlakte, Dan hebben ze zon en waterenergie eruit en verdampt minder water. Op de stuwdam nog wat windmolens, in zo'n vallei met stuw staat vaak ook nog een mooi briesje. triple win.
Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de hoeveelheid licht die het meer in komt, en daarmee gevolg voor planten en dieren. De vraag is hoeveel het oplevert, gezien het beperkt aantal zonuren in noord-Scandinavië. En in Noord-Scandinavië zal het geen drol renderen als de stroomprijs zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
marcop23 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:45:
[...]

Dat heeft natuurlijk wel gevolgen voor de hoeveelheid licht die het meer in komt, en daarmee gevolg voor planten en dieren. De vraag is hoeveel het oplevert, gezien het beperkt aantal zonuren in noord-Scandinavië. En in Noord-Scandinavië zal het geen drol renderen als de stroomprijs zo laag is.
glas-glas zonnepanelen die licht doorlaten en de stroom voor export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:57
Bravo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:45:
[...]

Je bedoelt dat de lokale Noren niet de hogere Day ahead prijs hoeven te betalen die de markt bepaalt? Dat klopt inderdaad, er zijn wat overheidsmaatregelen die hoge prijzen dempen. Teslabjorn heeft het wel eens uitgelegd voor zijn situatie, energiekosten zitten daar anders in elkaar dan in Nederland.
Idd ik bedoelde uiteraard dat ze het voor zichzelf wel goed geregeld hebben en geen last zullen hebben van hoge dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:04
EWK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:20:
[...]

Ik heb vorige maand gebruik gemaakt van de veh essent deal. Daarmee kom je per 1 januari op 18 cent uit.
Ik zie dynamisch voorlopig hier niet onder komen, en geen terugleverkosten, tja, wel eens negatieve prijzen. potato potato
Ik heb dit ook gedaan, maar er zijn wel degelijk terugleverkosten daar zijn schaalindelingen voor. Maar dit is ongeveer 12 cent per KWh dat je teruglevert en wilt salderen.. Dus je krijgt ongeveer 7 cent voor je stroom als je kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
remc1979 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:00:
[...]

Hoe heb je dit ingeregeld? Dat wil ik namelijk ook graag met mijn Viesmann warmtepomp.
Nou, juist niks met de warmtepomp, maar met de thermostaten. Ik kan wel een nodered flow delen, als je daar wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10 13:53
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:34:
Energie-intensieve productie kan ook naar de poolcirkel toe verplaatsen... :+
https://www.bechtel.com/projects/fjaroaal-aluminum-smelter/

Destijds al een topic en nog steeds actueel ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:49:
[...]
De reactie kwam op een opmerking van mij. Ik constateerde dat op basis van de map en tabel bij epexspot.com. NO2 (Zuid Noorwegen) ging ook gewoon lekker mee omhoog.

Het grappige is dat hoe verder naar het noorden je gaat, hoe goedkoper de prijs op de EPEX spot, tot een vrij ridicule 8-15 EUR per MWh. De Zweden en Noren hebben waarschijnlijk niet voor niets respectievelijk 4 en 5 deelmarkten.

11 12 december 2024 is een interessante dag om eens te analyseren op die website in ieder geval.. :)
Vergeet ook niet te zoeken naar een analyse voor 11 en 12 December, Duitsland heeft ~254GW aan opwek waarvan ~155GW wind en zon die door het weer niet veel doet, zou tenminste iets van 75GW operationeel moeten kunnen zijn, als hier niet onderhoud of netcongestie van Noord naar Zuid in Duitsland geen rol speelt.

Ook toevallig op 12 December 2022, alleen toen op een maandag met veel onderhoud in met name Frankrijk, was er ook een piek in de day ahead voor West Europa toen met name in UK, waar 1 gascentrale van 410MW Rye House van Vitol een bijzondere rol in speelde dat de toch al hoge door krapte, nogeens gierend omhoog ging. (zijn zaken dieweinig aandacht in de media komen dit soort behoorlijk complexe marktmanipulaties , maar een toezichthouder wel daarna aanpassing doet of ingrijpt met een boete zoals in UK)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

grave176 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb dit ook gedaan, maar er zijn wel degelijk terugleverkosten daar zijn schaalindelingen voor. Maar dit is ongeveer 12 cent per KWh dat je teruglevert en wilt salderen.. Dus je krijgt ongeveer 7 cent voor je stroom als je kunt salderen.
Ik doelde op de opmerking dat dynamisch geen terugleverkosten heeft. Dat heeft het natuurlijk wel, alleen heet het dan 'negative prijzen'.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:55:
[...]

Vergeet ook niet te zoeken naar een analyse voor 11 en 12 December, Duitsland heeft ~254GW aan opwek waarvan ~155GW wind en zon die door het weer niet veel doet, zou tenminste iets van 75GW operationeel moeten kunnen zijn, als hier niet onderhoud of netcongestie van Noord naar Zuid in Duitsland geen rol speelt.
Je bedoelt dat er door Duitsland blijkbaar nog steeds niet alle zeilen bij zijn gezet, of dat er blijkbaar niet al het geïnstalleerde opwekvermogen operationeel is?

Dit zie ik ook als ik kijk naar de gegevens van electricitymaps (die weer een andere bron heeft overigens). Zelfs in de piek-uurtarieven is daar van zowel kolen en gas maar de helft van het geïnstalleerde opwekvermogen operationeel. Met een slag om de arm voor wat betreft de data..

Is dat marktmanipulatie? Een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Ik durf het niet te zeggen.

De EPEX DA markt is ook maar een klein deel van de markt natuurlijk. Je ziet met dynamische uurprijzen ook op het staartje van de markt, met grotere uitslagen naar beneden én boven. Als heel NL en DE op dynamische tarieven zat, was de curve waarschijnlijk een stuk platter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalenbloem
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:22
Kerngezond schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 03:44:
[...]

Het zal nog steeds goedkoper zijn dan wanneer je er eentje bij Domino’s bestelt. ;)
Woensdag en zondag is de tweede pizza bij Domino’s zelfs gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
remc1979 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:00:
[...]

https://www.meerwijk.frl/...loerverwarming_als_buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:07:
[...]

Je bedoelt dat er door Duitsland blijkbaar nog steeds niet alle zeilen bij zijn gezet, of dat er blijkbaar niet al het geïnstalleerde opwekvermogen operationeel is?

Dit zie ik ook als ik kijk naar de gegevens van electricitymaps (die weer een andere bron heeft overigens). Zelfs in de piek-uurtarieven is daar van zowel kolen en gas maar de helft van het geïnstalleerde opwekvermogen operationeel. Met een slag om de arm voor wat betreft de data..

Is dat marktmanipulatie? Een ongelukkige samenloop van omstandigheden? Ik durf het niet te zeggen.
Ik heb geen idee of bijv onderhoud, geen uitstoot rechten meer voor 2024, strategische tijdelijk stil leggen en/of (lokale) politiek een rol speelt dat doelstelling van het jaar wordt gehaald, het is mega complex. Er zijn gewoon momenten door het jaar dat een paar honderd MW meer vraag of opwek uitval het verschil is tussen 20-30ct/kwh en >1 euro.

In 2022 was het (uitgelopen) onderhoud in Frankrijk die uiterlijk in Januari weer moest draaien en onverwachte in Zweden, wat al voor het weekend bekend was, dat het krap zou worden, waarop werd ingespeeld (zie)
UK heeft meerdere over de jaren gehad als Drax

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
In mijn situatie betaal ik per jaar 8 euro aan elektra aan Tibber voor het verwarmen van woning met warmtepomp, sanitairwater met elektrische boiler, laden van auto ca 20.000 km en normaa stroomverbruik voor WTW systeem, koken en licht etc.Onze opwek is ca. 10.000 KWh.

De rekning gaat zonder salderen in 2027 van 8 naar ca. 700 euro per jaar.

Hoe kan ik dat het tackelen...Batterij of extra PV ( eventueel oost, west of zelf noordzijde)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Url schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:55:
Wat dan ook wel weer grappig (?) is om te zien, mijn vrouw heeft de auto aan de lader gehangen toen zij thuis kwam en tegen Tibber gezegd dat die morgen om 06:00 vol moet zijn. Vervolgens krijg ik een notificatie om 18:30 dat de auto begint met laden toen de stroom nog 90 cent was. Dus ik dacht, uh... wtf... dit moet een foutje zijn. Blijkt dat die aan het laden is vanwege de Tibber Grid Rewards en dat ik uiteindelijk voor 15 cent per kW heb geladen voor ongeveer 25 minuten...

Schiet mij maar lek soms :).
Dat komt omdat ik toen de warmtepomp heb uitgezet en dus minder dan verwachte vraag was 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:11:
[...]

Ik heb geen idee of bijv onderhoud, geen uitstoot rechten meer voor 2024, strategische tijdelijk stil leggen en/of (lokale) politiek een rol speelt dat doelstelling van het jaar wordt gehaald, het is mega complex. Er zijn gewoon momenten door het jaar dat een paar honderd MW meer vraag of opwek uitval het verschil is tussen 20-30ct/kwh en >1 euro.

In 2022 was het (uitgelopen) onderhoud in Frankrijk die uiterlijk in Januari weer moest draaien en onverwachte in Zweden, wat al voor het weekend bekend was, dat het krap zou worden, waarop werd ingespeeld (zie)
UK heeft meerdere over de jaren gehad als Drax
Juist, bedankt voor je toelichting. Het is inderdaad enorm complex.

Uiteindelijk is het gewoon marktwerking. Zo'n energiecentrale zal als er weinig concurrentie is (lees: geen duurzame energie) ook gewoon kiezen voor optimalisatie. Waarom zouden we meer opwek aanbieden als daarmee de prijs omlaag gaat? De prijselasticiteit is namelijk aardig laag. Oftewel minder aanbieden zorgt nauwelijks voor lagere elektriciteitsvraag, maar geeft wel een hogere prijs. Als de hogere prijs de lagere afzet ruim compenseert, hebben de opwekkers er dus baat bij om op tijden van weinig concurrentie en hoge vraag juist mínder vermogen aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marcop23 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:37:
Hm, ik heb zelf de volgende situatie:

Dynamisch contract zonneplan. Geen EV, wel een warmtepomp. Ik heb ongeveer bruto 4000 kWh verbruik waarvan >50% warmtepomp, en bruto 3000 kWh teruglevering. Netto 1000 kWh afname dus.

Nu is mijn gemiddelde afnametarief dit jaar:
In de zomer: ca. 25 cent
Oktober: 28
November: 30
December tot nu toe: 35
Mijn gemiddelde teruglevertarief: 20 cent

Stel dat het gemiddelde jaartarief op 30 cent komt, door mijn relatief hoge verbruik in de winter, als de dynamische prijzen hoog zijn. Dan is mijn gemiddelde "terugleverboete" 10 cent.

Ik begin langzaam te denken dat een vast contract voor mij toch handiger is. Hebben vaak een iets hogere terugleverboete, maar ook een stuk goedkopere kWh's voor afname. Daarbij is het semi-risicovrij. Dynamisch zie ik (in de winter) niet snel goedkoper worden, gegeven de huidige trend, terwijl er wel een opwaarts risico is.

Mijn nieuwe facturatiejaar is afgelopen oktober begonnen. Als ik nú overstap, heb ik nog niet zo veel "verloren" salderings-kWh'en. Als ik in het voorjaar overstap, heb ik heel veel verbruiks-kilowatturen waar geen te salderen zonnepaneel-kilowatturen tegenover staan. Dus kan ik beter nu overstappen, denk ik.
Bij welke leverancier zit je? Als je bij boeven zoals Frank zit betaal je ook nog de inkoopvergoeding op wat je teruglevert en dat geeft meteen een verschil van €0,05 tussen afnemen en terugleveren.

Verder zijn jouw tarieven zijn best hoog. Ik zit met december (warmtepomp en een EV, maar nog niet zo heel veel geladen deze maand) nu op €0,29 bij Zonneplan. November €0,27 en oktober €0,23. Misschien kun je meer winst halen door betere aansturing.

Dan je teruglevertarief: door jouw situatie zonder EV of batterij heb je geen echte optie om je productie zelf te gebruiken. De warmtepomp gebruik je in de zomer maar weinig om te verwarmen. Als je dan ook de PV niet afschakelt bij negatieve prijzen gaat je teruglevertarief hard omlaag.

Maar bij een vast contract is dat niet anders en ga jij dus ook een behoorlijk hoge boete betalen. In beide gevallen is het meest gunstig om je opwekking zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Een EV is dan erg gunstig: je vermijdt tegelijkertijd een te betalen bedrag per kWh (boete of negatieve kWh-prijs) én een te betalen bedrag aan de pomp.

Alternatief kun je ook kijken naar een batterij. Die moet je dan zeker koppelen aan een dynamisch tarief zodat je ook in de winter je tarief kunt optimaliseren.

Beide vergen een investering en ja, die kun je ook vermijden door de terugleverboete te gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:30
Is gas bij Tibber nu zo duur of lees ik iets verkeerd? :?

Bedoel 4M3 verbruikt en dan 14,10 aan kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQM779a5G_1veenh8eStY65G2Xg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vWJiUN8oUjrpj0uHCuslOYw0.png?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
Erik1805 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:43:
Is gas bij Tibber nu zo duur of lees ik iets verkeerd? :?

Bedoel 4M3 verbruikt en dan 14,10 aan kosten.

[Afbeelding]
Klein stukje omlaag scrollen, klik op [Bekijk kostenopbouw].
Hopelijk verduidelijkt dat eea.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Tony71 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:18:
In mijn situatie betaal ik per jaar 8 euro aan elektra aan Tibber voor het verwarmen van woning met warmtepomp, sanitairwater met elektrische boiler, laden van auto ca 20.000 km en normaa stroomverbruik voor WTW systeem, koken en licht etc.Onze opwek is ca. 10.000 KWh.

De rekning gaat zonder salderen in 2027 van 8 naar ca. 700 euro per jaar.

Hoe kan ik dat het tackelen...Batterij of extra PV ( eventueel oost, west of zelf noordzijde)?
Waarschijnlijk beide, maar je zal eerst moeten uitsplitsen naar hoeveel echt seizoen verschoven is of afhankelijk van je thuisaccu meer verschoven is dan die je kan overbruggen.

Met een thuisaccu (voldoende groot)
- kan je 24-48 uur overbruggen, zodat je geen afname hebt van Maart/April tot September/Oktober.
-Je kan deel opwek met uitgestelde teruglevering wat meer inkomsten hebben op basis verleden 4-5ct, ( geen garantie is voor toekomst)
-Je kan in de overige maanden goedkoop inkopen voor de uren die 20% hoger liggen dan de 4 goedkoopste uren
- Epex handel zal nauwelijks rendabel zijn de spread zal in meeste gevallen niet groot genoeg zijn
(spread > verlies+EB+BTW+opslag energieleverancier)

-Een thuis accu heeft eigenverbruik en omzetverliezen, dat is met 10MWh al snel 1500-2000KWh/j aan extra verbruik.
Heb je een bestaand Soleregde systeem of microinverter systeem dan zit je overal algemeen vast aan AC koppeling voor het deel wat je wilt opslaan in accu voor latere gebruik en moet met conversieverliezen van rond 20% rekenen. Kan je de bestaande omvormer vervangen door een hybride voor DC koppeling met de accu dan reken met 10% verliezen, enkel voor het deel wat de accu ingaat.

Wat je direct gebruikt of direct teruglevert heeft de minste verliezen, die veranderen niet met zoals het nu is, alleen deel wat via thuisaccu gaat voor later gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Raymond P schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:46:
[...]

Klein stukje omlaag scrollen, klik op [Bekijk kostenopbouw].
Hopelijk verduidelijkt dat eea.
Ja wel iets. Ze gaan uit van een beursprijs van 1,86 per m3. Dat is echt veel te hoog. Ik heb nog nooit zulk duur gas gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zbHGnZMCfQ8rFfq08n69UgMpw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koINRiJWXd4yMgaV7FBbnjZL.jpg?f=fotoalbum_large

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
JanHenk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:31:
[...]

Uiteindelijk is het gewoon marktwerking. Zo'n energiecentrale zal als er weinig concurrentie is (lees: geen duurzame energie) ook gewoon kiezen voor optimalisatie. Waarom zouden we meer opwek aanbieden als daarmee de prijs omlaag gaat? De prijselasticiteit is namelijk aardig laag. Oftewel minder aanbieden zorgt nauwelijks voor lagere elektriciteitsvraag, maar geeft wel een hogere prijs. Als de hogere prijs de lagere afzet ruim compenseert, hebben de opwekkers er dus baat bij om op tijden van weinig concurrentie en hoge vraag juist mínder vermogen aan te bieden.
Ja, het concept van de 'merit order' zakt een beetje door het ijs als er te weinig aanbod is. Producenten kunnen dan heel hoog bieden met een grote zekerheid dat ze erin zitten. En aangezien er nogal hoge entry barriers zijn (je hebt niet heel snel een nieuwe centrale of windpark aangelegd) kunnen producenten op dit soort dagen profiteren.

Dit gaat echter steeds minder een probleem worden. Dat artikel een paar pagina's terug dat het erger gaat worden klopt niet. Er komt namelijk steeds meer opgesteld vermogen aan wind op zee bij het doel is nu 21 GW in 2032. Zelfs bij weinig wind zal dan een groter deel van de behoefte kunnen worden ingevuld met wind en dat drukt de prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erik1805 die €1,86 is niet per kuub maar wat je voor 4 kuub kaal betaalt.
Van die €14 is bijna €10 vaste kosten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:57
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:42:
[...]

Bij welke leverancier zit je? Als je bij boeven zoals Frank zit betaal je ook nog de inkoopvergoeding op wat je teruglevert en dat geeft meteen een verschil van €0,05 tussen afnemen en terugleveren.
Dat doen toch alle dynamische leveranciers?
Zou ook wel gek zijn als het niet zo was, de marge die zij pakken op de in- en verkoop is hun brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Laatst online: 16:01
Rob Meerwijk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:16:
[...]

Nou, juist niks met de warmtepomp, maar met de thermostaten. Ik kan wel een nodered flow delen, als je daar wat aan hebt.
Dat zou ik op prijs stellen.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Als je veel vermogen kunt opwekken (bijv 1GW), zal je proberen 50-70% voor de lange termijn te verkopen tegen een prijs die berekende kosten al dekken, de rest in kleine pakketjes voor de diverse korte termijn markten. Regulier onderhoud wordt lang van te voren gepland, meer draaien betekent of dichter tegen maximium bij draaiende onderdelen ook eerder onderhoud. Dan ziet de prijs waarvoor je die laatste 30-40% op de markt aanbiedt er al snel zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTmwIngtcfA58Y_vaRFxy02_UDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKKu35rVujQwShvCVvkXG9h0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Jewie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:56:
[...]
Is dit de Tibber app?zo ja, is dit gebaseerd op je eigen facturen en verbruik of simpelweg een gemiddelde van de Tibber prijs?
Dit is inderdaad de Tibber-app, die naar.mijn idee ook wel een beetje smokkelt door je eigen opwek er in te verdisconteren voor 0 cent. Wat natuurlijk flauwekul is. Al moet ik het zelf nog even een keer narekenen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:42:
[...]

Verder zijn jouw tarieven zijn best hoog. Ik zit met december (warmtepomp en een EV, maar nog niet zo heel veel geladen deze maand) nu op €0,29 bij Zonneplan. November €0,27 en oktober €0,23. Misschien kun je meer winst halen door betere aansturing.

Dan je teruglevertarief: door jouw situatie zonder EV of batterij heb je geen echte optie om je productie zelf te gebruiken. De warmtepomp gebruik je in de zomer maar weinig om te verwarmen. Als je dan ook de PV niet afschakelt bij negatieve prijzen gaat je teruglevertarief hard omlaag.

Maar bij een vast contract is dat niet anders en ga jij dus ook een behoorlijk hoge boete betalen. In beide gevallen is het meest gunstig om je opwekking zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Een EV is dan erg gunstig: je vermijdt tegelijkertijd een te betalen bedrag per kWh (boete of negatieve kWh-prijs) én een te betalen bedrag aan de pomp.

Alternatief kun je ook kijken naar een batterij. Die moet je dan zeker koppelen aan een dynamisch tarief zodat je ook in de winter je tarief kunt optimaliseren.

Beide vergen een investering en ja, die kun je ook vermijden door de terugleverboete te gaan betalen.
Ik zit bij Zonneplan, dus die rekent de inkoopvergoeding "netjes".

Ik vind mijn tarief inderdaad ook best hoog. Maar ja, wat doe je er aan. De WP pruttelt bij dit weer de hele dag door op ~700 W (20kWh/dag). Ik heb geen buffer om hem rond etenstijd uit te zetten (geen vloerverwarming maar radiatoren, als die uit gaan is het gauw kouder).

De SWW wordt rond 13 - 14 uur opgewarmd, als het tarief normaal gesproken het laagst is. De vaatwasser zetten we 's nachts rond 3 uur aan, als het tarief normaal gesproken het laagst is. Wassen en drogen doen we vaak in het weekend, dan is het tarief lager. Maar ja: het grootste deel van mijn stroomverbruik is warmtepomp en dat verbruik is eigenlijk niet stuurbaar.

Met een vast contract zou ik €350 p/j betalen. Echt veel vind ik dat niet, genoeg mensen betalen dat per maand :+

Een alternatief is inderdaad opslag d.m.v. een EV of thuisbatterij. Een EV zie ik wel zitten, maar dat is voor de langere termijn i.v.m. financiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 23-10 23:55

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

[...]

Een flink deel van jouw vraag wordt beantwoord door even te zoeken op 'merit order electricity'.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10
ASW1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:04:
[...]

Zou ook wel gek zijn als het niet zo was, de marge die zij pakken op de in- en verkoop is hun brood.
Nee, niet alle leveranciers doen dat. En wettelijk gezien mag dat ook helemaal niet.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Begrijp vaak niets van die grid rewards. Puntje voor mij is dat mijn auto nog niet aan Tibber gekoppeld kan worden en na een paar uur in een soort deep sleep gaat en dan niet meer zomaar wil herstarten met opladen. Die grid rewards zijn dan voor mij altijd een soort gelukkig toeval.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
ASW1 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:04:
[...]

Nee. Zie de tabel in de Topic Start met de voorwaarden. Er zijn een paar boeven die dit doen, maar er zijn er zat die het wel netjes doen in de geest van de huidige salderingsregeling. O.a. Tibber, Zonneplan en volgens mij ging het in elk geval bij Groene Stroom Lokaal goed toen ik daar in 2023 een tijd zat (is Energy Zero reseller, dus de anderen ook?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Domba schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:49:
[...]

Waarschijnlijk beide, maar je zal eerst moeten uitsplitsen naar hoeveel echt seizoen verschoven is of afhankelijk van je thuisaccu meer verschoven is dan die je kan overbruggen.

Met een thuisaccu (voldoende groot)
- kan je 24-48 uur overbruggen, zodat je geen afname hebt van Maart/April tot September/Oktober.
-Je kan deel opwek met uitgestelde teruglevering wat meer inkomsten hebben op basis verleden 4-5ct, ( geen garantie is voor toekomst)
-Je kan in de overige maanden goedkoop inkopen voor de uren die 20% hoger liggen dan de 4 goedkoopste uren
- Epex handel zal nauwelijks rendabel zijn de spread zal in meeste gevallen niet groot genoeg zijn
(spread > verlies+EB+BTW+opslag energieleverancier)

-Een thuis accu heeft eigenverbruik en omzetverliezen, dat is met 10MWh al snel 1500-2000KWh/j aan extra verbruik.
Heb je een bestaand Soleregde systeem of microinverter systeem dan zit je overal algemeen vast aan AC koppeling voor het deel wat je wilt opslaan in accu voor latere gebruik en moet met conversieverliezen van rond 20% rekenen. Kan je de bestaande omvormer vervangen door een hybride voor DC koppeling met de accu dan reken met 10% verliezen, enkel voor het deel wat de accu ingaat.

Wat je direct gebruikt of direct teruglevert heeft de minste verliezen, die veranderen niet met zoals het nu is, alleen deel wat via thuisaccu gaat voor later gebruik.
Nu lveren mrt, apr, sep en okt nog geld op. Strakjes niet meer ivm wegvallen belastingdeel. Alleen het verbruik in deze periode, lees afname is ook zeer laag. Het direct verbruik is in deze periode hoog, zodat besparen weinig zoden aan de dijk zet in deze periodes.

Met een batterij zou ik goedkoper kunnen inkopen, maar het conversieverlies door mijn nieuwe (2022) pv met 27 stuks IQ7+ naar de batterij is hoger, ca. 20% zoals jij ook aangeeft en dus ook hier weinig winst te behalen valt...m.u.v. gisteren;)
(misschien zou ik wat meer moeten spelen met dergelijke bijzondere situaties, zoals gisteren om wat te verdienen, lees besparen???)

Plaats ik extra pv....zeg 7000KWh extra. Dan kost me dat ca. 3800 euro (kameraadjes die in het vak zitten en voor ' een potje bier' het wel willen doen...

Ik wek dan nog meer op over het gehele jaar: afname lager, geen omkijken naar en teruglevering hoger, maar slechts 0,05 ct als het mee zit.

Moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

deejeebv schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:16:
[...]

Maar je hebt ook een teruggave energiebelasting van €631 gekregen, als je dat er van aftrekt valt het denk ik wel mee.
Wellicht heb ik iets gemist, hoe & wanneer? Ik kan mij geen teruggave energiebelasting herrineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Rob Meerwijk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:44:
[...]

Klopt, ik kan ze ook via Home Assistant aansturen icm dynamische tarieven, maar wij hebben L/L WP's in iedere ruimte en de HR-ketel zit op de vloerverwarming aangesloten. Vandaar dat té dynamisch aansturen ten koste van het comfort gaat, want je merkt dat direct in té warm of té koud.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Proton_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:56:
@Erik1805 die €1,86 is niet per kuub maar wat je voor 4 kuub kaal betaalt.
Van die €14 is bijna €10 vaste kosten.
Dat is dan behoorlijk aan de prijs. In vergelijking met andere. Als je die vaste kosten dus iedere maand krijgt is een m3 gas veel duurder dan andere aanbieders. Of ik mis wat :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erik1805 Je mist het punt dat de vaste kosten niet per m³ zijn. Dat is alleen het abonnement op de gasleiding. De netbeheerkosten betaal je identiek bij iedereen.

Per m³ betaal je blijkbaar €4,54 / 4 m³ = gemiddeld €1,14/m³. Succes met shoppen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
Proton_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:04:
@Erik1805 Je mist het punt dat de vaste kosten niet per m³ zijn. Dat is alleen het abonnement op de gasleiding. De netbeheerkosten betaal je identiek bij iedereen.

Per m³ betaal je blijkbaar €4,54 / 4 m³ = gemiddeld €1,14/m³. Succes met shoppen :)
Ah helder. Dank voor de toelichting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:43:
[...]

Wellicht heb ik iets gemist, hoe & wanneer? Ik kan mij geen teruggave energiebelasting herrineren.
Dit gaat al jaren zo en staat als het goed is gespecificeerd op je jaarafrekeningen. Per saldo krijg je geld terug op de vaste kostenelementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:58
GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:43:
[...]

Dan moet je even je jaarafrekening van je energieleverancier bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

deejeebv schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:15:
[...]

Dan moet je even je jaarafrekening van je energieleverancier bekijken.
Ooh, interessant. De eerste keer dat ik de energiefactuur bekijk, maar zie het nu ook op de maandelijkse facturen staan. Raar dat Zonneplan dat niet ook gewoon in de app zelf visualiseerd. Nu is het een stuk minder deprimerend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marcop23 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:21:
[...]

Ik zit bij Zonneplan, dus die rekent de inkoopvergoeding "netjes".

Ik vind mijn tarief inderdaad ook best hoog. Maar ja, wat doe je er aan. De WP pruttelt bij dit weer de hele dag door op ~700 W (20kWh/dag). Ik heb geen buffer om hem rond etenstijd uit te zetten (geen vloerverwarming maar radiatoren, als die uit gaan is het gauw kouder).

De SWW wordt rond 13 - 14 uur opgewarmd, als het tarief normaal gesproken het laagst is. De vaatwasser zetten we 's nachts rond 3 uur aan, als het tarief normaal gesproken het laagst is. Wassen en drogen doen we vaak in het weekend, dan is het tarief lager. Maar ja: het grootste deel van mijn stroomverbruik is warmtepomp en dat verbruik is eigenlijk niet stuurbaar.

Met een vast contract zou ik €350 p/j betalen. Echt veel vind ik dat niet, genoeg mensen betalen dat per maand :+

Een alternatief is inderdaad opslag d.m.v. een EV of thuisbatterij. Een EV zie ik wel zitten, maar dat is voor de langere termijn i.v.m. financiën.
Dat is inderdaad een vrij keurig bedrag voor de energievoorziening van je huis. En ook niet onbelangrijk: hoeveel wil je ermee bezig zijn om mogelijk een paar tientjes te besparen en daarmee ook het risico te lopen iets duurder uit te komen...

Ik heb zelf een bepaalde aversie tegen die terugleverboete. In mijn geval zal die ook eerder negatief uitvallen, want ik kan tot nu toe op de goedkoopste momenten meestal wel de auto volpompen. De PV kan bij negatieve tarieven ook worden uitgeschakeld (eventueel in ruil voor Powerplay bonus bij Zonneplan). En het gaat in totaal om een wat groter aantal kWh bij elkaar.

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Tony71 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:33:
[...]

Nu lveren mrt, apr, sep en okt nog geld op. Strakjes niet meer ivm wegvallen belastingdeel. Alleen het verbruik in deze periode, lees afname is ook zeer laag. Het direct verbruik is in deze periode hoog, zodat besparen weinig zoden aan de dijk zet in deze periodes.

Met een batterij zou ik goedkoper kunnen inkopen, maar het conversieverlies door mijn nieuwe (2022) pv met 27 stuks IQ7+ naar de batterij is hoger, ca. 20% zoals jij ook aangeeft en dus ook hier weinig winst te behalen valt...m.u.v. gisteren;)
(misschien zou ik wat meer moeten spelen met dergelijke bijzondere situaties, zoals gisteren om wat te verdienen, lees besparen???)

Plaats ik extra pv....zeg 7000KWh extra. Dan kost me dat ca. 3800 euro (kameraadjes die in het vak zitten en voor ' een potje bier' het wel willen doen...

Ik wek dan nog meer op over het gehele jaar: afname lager, geen omkijken naar en teruglevering hoger, maar slechts 0,05 ct als het mee zit.

Moeilijk
Nee hoor, meer PV is meer beter. Altijd. Juist ook op ongunstige orientaties, zodat je op andere momenten van de dag ook opwek hebt.

Mocht je op zonnige dagen in de zomer teveel maken, kan je altijd terug regelen. Met meer PV kom je makkelijker de voor en naseizoenen door. December en januari zullen wel lastig blijven, zeker met warmtepomp.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

50ct/kwh op 't moment. Wij gaan dus maar zoals hierboven aangeraden, lekker uit eten. Fijn weekend allen!

*edit; niet zo serieus mensen.

[ Voor 18% gewijzigd door GateKeaper op 14-12-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:42:
50ct/kwh op 't moment. Wij gaan dus maar zoals hierboven aangeraden, lekker uit eten. Fijn weekend allen!
Uit eten is altijd een goed idee, maar al snel 40,- pp... voor het besparen moet je 't niet doen ;) alleen omdat het lekker en makkelijk is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dat klinkt heel logisch! Heb je nog beleggingsadvies...?

Ik doe het namelijk juist andersom. We hebben gisteren en vandaag gekookt tegen hoge stroomtarieven. Maar omdat we anders sushi (gisteren) en Indisch hadden besteld hebben we deze dagen enorm bespaard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:29:
[...]

Ooh, interessant. De eerste keer dat ik de energiefactuur bekijk, maar zie het nu ook op de maandelijkse facturen staan. Raar dat Zonneplan dat niet ook gewoon in de app zelf visualiseerd. Nu is het een stuk minder deprimerend. :)
En, hoeveel belasting heb je bijvoorbeeld dit jaar tot en met november betaald en hoeveel heb je weer terugontvangen?

Als je zonnepanelen heb is dat namelijk meestal meer terug dan betaald. Dit wordt dus opgebracht door de mensen zonder zonnepanelen, zoals huurders. Waarschijnlijk krijgen de meeste tweakers in dit topic per saldo belasting terug...

Is dat eerlijk? Ik vind van niet. Helpt het dan de energietransitie? Misschien wel, maar de meesten weten dit helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

@Rob Meerwijk, ik zit dus helaas in de groep zonder panelen, en betaal dus de rekening voor degenen met. Onze nieuwe woning wordt begin 2026 opgeleverd, en dan hebben wij ook panelen.

Ik maak me er wel wat "zorgen" om, aangezien de panelen die wij hebben onvoldoende gaat zijn om de warmtepomp in de winter draaiende te houden. Maar ondanks dat, mogen ze wat mij betreft het salderen zo snel mogelijk afschaffen, want eerlijk is het inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:17:

Ik maak me er wel wat "zorgen" om, aangezien de panelen die wij hebben onvoldoende gaat zijn om de warmtepomp in de winter draaiende te houden.
Daar zijn geen panelen voor nodig. Er komt ook zonder panelen of zon gewoon stroom uit het stopcontact.

Niemand heeft genoeg zonnepanelen om zijn warmtepomp draaiende te houden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

de Peer schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:39:
[...]

Daar zijn geen panelen voor nodig. Er komt ook zonder panelen of zon gewoon stroom uit het stopcontact.

Niemand heeft genoeg zonnepanelen om zijn warmtepomp draaiende te houden in de winter.
Dat snap ik ook nog. Er zijn echter wel genoeg mensen die zoveel panelen op hun dak hebben, dat de jaarrekening richting nul gaat.

Ik heb op 't moment geen idee hoe hoog mijn energieverbruik gaat worden, met 1 warmtepomp en slechts 6 panelen (kunnen niet meer op 't dak volgens de aannemer). Maar we gaan 't zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:22:
[...]

Dat snap ik ook nog. Er zijn echter wel genoeg mensen die zoveel panelen op hun dak hebben, dat de jaarrekening richting nul gaat.
Nu nog wel ja. Mijn energierekening is ook 10 jaar lang negatief, nu ook nog t/m 2026. Maar dat is eindig.
Ik heb op 't moment geen idee hoe hoog mijn energieverbruik gaat worden, met 1 warmtepomp en slechts 6 panelen (kunnen niet meer op 't dak volgens de aannemer). Maar we gaan 't zien.
tsja doe je weinig aan, dus ook geen reden tot zorg. Alles beter dan een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:34

EmHaKa

harêuh

GateKeaper schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:29:
Raar dat Zonneplan dat niet ook gewoon in de app zelf visualiseerd. Nu is het een stuk minder deprimerend. :)
Je kunt onderaan het schuifje "Energiebelasting" uitzetten, en dan zie je de prijzen zonder EB.
Als je ongeveer evenveel of meer per jaar teruglevert dan afneemt, betaal je geen EB en is dat fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de grap heb ik het eens uitgerekend. Wat die enorme piek van het tarief van gisterenmiddag mij nou gekost heeft:

op 12 december
Tussen 15:00h - 20:00h was tarief best wel hoog. Met een piek, tussen 17:00-18:00h van maar liefst 1,23€/kWh.
Terwijl vandaag, 13 december, het tarief zo rond de 0,50€/kWh zat, in het genoemd tijdsinterval
In die tijd, van drie uur 's-middags tot acht uur 's-avonds gebruiken wij ca. 1,5-2kWh.
M.a.w. de meerprijs voor dat superhoge tarief was een schokkende 2kWh * (1,23-0,50) = 1,46€.
en dan heb ik nog het absolute piektarief in de berekening gezet. gemiddeld genomen was het tarief gedurende dat interval wat lager

Het grootste verbruik zit bij ons 's-nachts. Dan draait de vaatwasser en/of wasmachine en laadt de PHEV op.
En tegen die tijd is het tarief al lang weer terug op 'normaal' niveau.
Ook afgelopen nacht weer; de PHEV is weer opgeladen voor het luttele bedrag van 3 à 4€ (en daar rij ik dan weer bijna 50km woon-werkverkeer mee)

Kortom; het valt allemaal reuze mee! ;)
Dus ja, ik ben nog steeds content met het dynamische tariefcontract.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18
Dat is net zo iets als een taxi bestellen omdat de benzine voor je auto zo duur is ;)

( maar we dwalen af )

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

JukeboxBill schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:34:
[...]

Dat is net zo iets als een taxi bestellen omdat de benzine voor je auto zo duur is ;)

( maar we dwalen af )
LOL, in tegenstelling tot het uiteten, wat meer een grap was nav een van de eerdere serieuze reacties gisteren, heb ik dat wel eens serieus overwogen. Voor ons auto gebruik, is het goedkoper om de auto weg te doen en gewoon een taxi te bellen wanneer we normaal met de auto zouden gaan. Inclusief boodschappen ritjes. We hebben de auto gehouden vanwege gemak, niet omdat het economisch voordeliger is.

Maar goed, erg off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
V_ger schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:45:
[...]

Nee hoor, meer PV is meer beter. Altijd. Juist ook op ongunstige orientaties, zodat je op andere momenten van de dag ook opwek hebt.

Mocht je op zonnige dagen in de zomer teveel maken, kan je altijd terug regelen. Met meer PV kom je makkelijker de voor en naseizoenen door. December en januari zullen wel lastig blijven, zeker met warmtepomp.
Ik kan nog ca. 7000-8000 KWh plaatsen op de noordzijde van mij dak of...ik bouw een pergola/overkapping waar ik ze kan plaatsen. Dat kan dat aan de westzijde van de tuin. En idd wil ik schakelen tussen opwek en tarieven, zodat bij negatieve prijzen het systeem uitgeschakeld wordt muv wat we direct nodig hebben. En alles laten 'draaien' wanneer de prijzen positief zijn.

Ik vermoed dat daar meer uit te halen is dan middels een accu en minder kopzorgen vermoed ik omdat pv nagenoeg geen onderhoud vergt, mider risico en gevaar en berproefde techniek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:34

EmHaKa

harêuh

Omdat we nu over het hoogtepunt heen zijn (<32 ct/kWh):
dit is de grafiek van het gemiddelde over 2 weken wat mijn algoritme gebruikt van 1 maand tot nu.
We hebben het dus over minder dan 2 cent... ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agAvcpT7R57jo-E6acSfoEuhT44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fY3X3cnQFUajObcqFCmKgtp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:38
Wat denken we hier dat de dynamische energie leveranciers gaan doen als de salderingsregeling stopt?

Als ik het goed heb salderen ze nu niet, maar verkoop je je stroom tegen hetzelfde tarief terug aan hun aan de uurprijs waar je stroom voor ontvangt. Dat wordt in mindering gebracht op de maandelijkse factuur en bij een opbrengst hoger dan het verbruik volgt nu een uitbetaling.

Zal dit blijven bestaan?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18
loewie1984 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:53:
Wat denken we hier dat de dynamische energie leveranciers gaan doen als de salderingsregeling stopt?

Als ik het goed heb salderen ze nu niet, maar verkoop je je stroom tegen hetzelfde tarief terug aan hun aan de uurprijs waar je stroom voor ontvangt. Dat wordt in mindering gebracht op de maandelijkse factuur en bij een opbrengst hoger dan het verbruik volgt nu een uitbetaling.

Zal dit blijven bestaan?
Misschien is dit te simpel geredeneerd, maar dynamisch heeft nu geen salderingsregeling, dus maakt het niet uit of die regeling wel of niet bestaat.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Zal dit blijven bestaan?
De eerste 3 jaar dienen ze minimaal 50% van de leverprijs te betalen, meer mogen ze altijd en die mag over een maandgezien niet negatief zijn.
Dat geeft ruimte om de opslagkosten bij de teruglevering niet meer uit te betalen en uit concurrentie overwegingen mogelijk geen afslagkosten rekenen.

Maar met die bodem van niet negatief, is het zeer onvoorspelbaar met de Day ahead markt,
bijv Spanje & Portugal heeft inmiddels al met >1800 uur 2x zoveel uren als NL dat de DAH-uurprijs <1ct/kWh Met 1ct uurprijs en 2-5ct opslag (welke tot levertarief behoort), dient energieleverancier tenminste 1,5-3ct voor de teruglevering te betalen. En de negatieve uurprijzen blijven, maar de (gewogen) maandgemiddelde mogen niet negatief zijn.

De andere grootste verandering die buiten de energieleverancier ligt is hoe de regels voor de BTW worden dat is 21% of er een verplichting voor teruglevering met BTW komt, heel veel zitten in de KOR als zonnepaneelhouder, die mogen geen BTW rekenen (de KOR regeling verandert overings ook)
Met salderen is dit op moment niet aan de orde en BTW wetgeving is complex.

een verdere toelichting op wat de baten zijn
8. Kosten die gerelateerd zijn aan het terugleveren van zelfopgewekte hernieuwbare
elektriciteit door actieve afnemers, die tevens huishoudelijk eindafnemer of een microonderneming zijn, aan een marktdeelnemer, kunnen uitsluitend in rekening wordt gebracht bij
die actieve afnemers.

9. Indien een marktdeelnemer een leverings- en terugleveringsovereenkomst heeft met een
actieve afnemer, dan bedraagt de redelijke vergoeding, bedoeld in het zevende lid, tot 1 januari
2030 niet minder dan 50% van de voor de te leveren elektriciteit overeengekomen prijs.

10. Een actieve afnemer met een kleine aansluiting heeft het recht om zelfopgewekte
hernieuwbare elektriciteit terug te leveren aan zijn leverancier van elektriciteit.
niet alle op kleinverbruikersaansluiting of een thuisaccu hebben zoals een onbalans accu vallen onder de artikel 8 en 10 , voor de overige zou de energieleverancier kunnen uitsluiten als niet aan getoont wordt dat zelfopgewekte energie wordt teruggeleverd en is deze vrij welke terugleverkosten die in rekening brengt, ze dienen alleen redelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
JukeboxBill schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:18:
[...]

Misschien is dit te simpel geredeneerd, maar dynamisch heeft nu geen salderingsregeling, dus maakt het niet uit of die regeling wel of niet bestaat.
wat dacht je van de energiebelasting of de BTW die worden nu wel gesaldeerd.

Wat er verandert het antwoord van de minister tijdens plenaire vergadering
Zij vroegen of er verduidelijking nodig is over hoe de btw-regels na 2027 toegepast worden. Ik vind dat er geen sprake is van onduidelijkheid. Teruglevering gaat uitsluitend over zelfopgewekte elektriciteit en het gaat dus niet om elektriciteit die eerst is afgenomen van de leverancier en waarover btw is betaald. Teruggave van btw is dus niet aan de orde. De fiscale situatie ten aanzien van de vragen over of er over de redelijke vergoeding en over de terugleverkosten btw verschuldigd is, verandert dus ook niet als gevolg van dit wetsvoorstel. Over de vergoeding is geen btw verschuldigd, vanwege de kleineondernemersregeling, over de kosten die in rekening worden gebracht wel. Het enige verschil met de huidige situatie is dat de vergoeding voor een groter deel van de teruglevering zal gelden dan nu, omdat deze nu alleen wordt uitbetaald voor het deel van de teruglevering dat niet gesaldeerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:00

Zal dit blijven bestaan?
Bovenstaande snap ik niet ! Je produceert de zonnestroom op een ander moment... Andere prijs,.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:39
belmonde schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 01:27:
[...]

Bovenstaande snap ik niet ! Je produceert de zonnestroom op een ander moment... Andere prijs,.. ?
In de praktijk valt dat bij mij wel mee. De inkoop en verkoop van stroom scheelt bij mij 0,03 cent (ja, cent. Geen Euro). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:53
Thuis eten met een hoog stroomtarief is alleen duurder dan uit eten gaan als je van plan bent een olifant in de oven te stoppen. Maar er zijn zat andere goede redenen om uit eten te gaan. Eet smakelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Domba schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:30:
[...]

wat dacht je van de energiebelasting of de BTW die worden nu wel gesaldeerd.

Wat er verandert het antwoord van de minister tijdens plenaire vergadering

[...]
1. De minister snapt thuisaccu niet
2. De minister snapt de huidige uitwerking van de saldering regeling op de btw op de rest van de energierekening niet
3. De minister zegt hier feitelijk: nee er verandert niks, maar je kan straks geen btw meer salderen. Dus er verandert wel wat.

Tijd voor wat expertise daar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Rob Meerwijk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:13:
[...]

En, hoeveel belasting heb je bijvoorbeeld dit jaar tot en met november betaald en hoeveel heb je weer terugontvangen?

Als je zonnepanelen heb is dat namelijk meestal meer terug dan betaald. Dit wordt dus opgebracht door de mensen zonder zonnepanelen, zoals huurders. Waarschijnlijk krijgen de meeste tweakers in dit topic per saldo belasting terug...

Is dat eerlijk? Ik vind van niet. Helpt het dan de energietransitie? Misschien wel, maar de meesten weten dit helemaal niet.
Ach gut, die paar huishoudens die eens een voordeeltje hebben gehad met het doel om duurzame energie te bevorderen. Laten we daar onderling over gaan kibbelen. Volgens mij is dit een verdeel-en-heers argument van politici die meer voor het grote bedrijfsleven willen doen dan voor de burger.

Ondertussen gaat er >€40 miljard per jaar op aan fossiele subsidies en belastingkortingen. Heb je het specifiek over de Energiebelasting: waarom hebben grootverbruikers zo'n enorme korting op het belastingtarief? Dat betalen we ook allemaal met z'n allen.

Om het in perspectief te plaatsen: het salderen voor huishoudens kost waarschijnlijk nog geen €1 miljard per jaar aan misgelopen belasting (2500 kWh x 0,13165 x 3 miljoen huishoudens). Daarvoor hebben de huishoudens flink geïnvesteerd in duurzame opwekking die voor alle huishoudens de prijs van elektriciteit drukt.

Wat ik wel vind: de regeling had vanaf het begin een beperking in tijd moeten hebben per installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:25
Rob Meerwijk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:13:
[...]

zo kunnen we wel even doorgaan
subsidie aanschaf elektrische auto, wie betaald dat?
korting motorrijtuigenbelasting tot nul euro voor ev, betaald door de brandstofrijders.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:06
Maasluip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:30:
[...]

[...]

Politici in Noorwegen zijn ook direct begonnen met zeuren dat de kabels naar buitenland niet mogen worden gebruikt bij hoge prijzen.

Zweden heeft paar maanden geleden ook besloten om een nieuwe kabel naar Duitsland te annuleren vanwege prijsopdrijvend effect voor Zweden. Eigen volk eerst gaat meer en meer spelen.

Ook bij in Nederland betalen met zijn allen mee aan Duitslands gebrek aan productie capaciteit. Immers, op zonnige en winderige dagen gaat onze elektriciteit gratis de grens over en worden er geen netwerk kosten betaald terwijl alle Nederlandse afnemers dat wel moeten betalen.

Duitsland kan niet anders dan nucleaire centrales weer op te starten. Zo niet dan is het echt einde Duitse industrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mathijshooi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:56:
[...]

Politici in Noorwegen zijn ook direct begonnen met zeuren dat de kabels naar buitenland niet mogen worden gebruikt bij hoge prijzen.

Zweden heeft paar maanden geleden ook besloten om een nieuwe kabel naar Duitsland te annuleren vanwege prijsopdrijvend effect voor Zweden. Eigen volk eerst gaat meer en meer spelen.
Een beetje kortzichtig want als je 10 cent krijgt voor elke kWh die je maar 2 cent kost om op te wekken heb je 8 cent winst. En die winst kun je natuurlijk gebruiken om als de stroom je 2 cent kost die voor 1 cent aan te bieden.
Of gewoon zoals het voorheen altijd was: je biedt een jaarcontract aan je lokale bevolking aan voor 2 cent/kWh omdat je weet dat je van het buitenland 10 cent/kWh voor je stroom krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Maasluip schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:59:
[...]

Een beetje kortzichtig want als je 10 cent krijgt voor elke kWh die je maar 2 cent kost om op te wekken heb je 8 cent winst. En die winst kun je natuurlijk gebruiken om als de stroom je 2 cent kost die voor 1 cent aan te bieden.
Of gewoon zoals het voorheen altijd was: je biedt een jaarcontract aan je lokale bevolking aan voor 2 cent/kWh omdat je weet dat je van het buitenland 10 cent/kWh voor je stroom krijgt.
Ah kortzichtigheid, daar hebben Nederlandse stemmers en politici gelukkig helemaal geen last van.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Feit is wel, dat nu zowel Zweden als Noorwegen aan het koeren zijn over Duitsland. Want dit is nu de 2e keer in korte tijd dat bijna heel Europa moet bloeden voor het tekort aan opwek in Duitsland. Kan me wel voorstellen dat heul veul mensen daar wat minder blij van worden.
Zonder stroom uit het buitenland heeft Duitsland een vrij fors probleem. Dus die gasten moeten echt snel aan de bak om dit probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollux4092
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-03 09:24
laten ze daar nu net een kabinetscrisis hebben..
En trouwens, nieuwe productiecapaciteit heb je niet zo 1 2 3 geregeld.

misschien dat de voorziene ondergang van de Duitse autoindustrie en de daar uit volgende diepe recessie ons " helpt"....
(Ja ik snap het, baby waswater verhaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:44:
[...]
Om het in perspectief te plaatsen: het salderen voor huishoudens kost waarschijnlijk nog geen €1 miljard per jaar aan misgelopen belasting (2500 kWh x 0,13165 x 3 miljoen huishoudens). Daarvoor hebben de huishoudens flink geïnvesteerd in duurzame opwekking die voor alle huishoudens de prijs van elektriciteit drukt.
De overheid rekende op 770mln, maar toen het bij 1e kamer kwam was het al bijgesteld naar 575mln en het is totaal onduidelijk wat nu meegerekend.
Als terugleveren minder overlevert, zal flink wat voor COP1 SWW gaan met een close-in boiler of wat grotere, ipv uit de gas-CV ketel, een kleine 30 min m3 aardgas minder in de zomer maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mathijshooi schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:56:
[...]

Ook bij in Nederland betalen met zijn allen mee aan Duitslands gebrek aan productie capaciteit. Immers, op zonnige en winderige dagen gaat onze elektriciteit gratis de grens over en worden er geen netwerk kosten betaald terwijl alle Nederlandse afnemers dat wel moeten betalen.

Duitsland kan niet anders dan nucleaire centrales weer op te starten. Zo niet dan is het echt einde Duitse industrie.
Vergeet ook niet de CO2-emmissie met de 11GW continue import bleef die voor Duitsland onder de 600g/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tony71 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:05:
[...]
Ik vermoed dat daar meer uit te halen is dan middels een accu en minder kopzorgen vermoed ik omdat pv nagenoeg geen onderhoud vergt, mider risico en gevaar en berproefde techniek is.
[sarcasme modus]
Inderdaad, een accu is volstrekt nieuwe technologie. :+
[/sarcasme modus]

Ik heb net besloten - op basis van het jarenlang verzamelen van data - om tijdelijk niet in meer PV te investeren.
Tussen half februari en begin november heb ik met de huidige opstelling al meer PV productie dan ik zelf kan verbruiken.
Tussen november en begin februari (met inachtneming van de nu al wekenlange dunkelflautes) is de productie veel te laag en een verveelvoudiging van de productie zal voor het grootste deel van het jaar alleen maar leiden tot nog meer overproductie en in de andere maanden van veel te weinig tot te weinig.
De accus zorgen er dan net voor dat er tussen november en februari ook nul op de netmeter blijft.
En dat zonder kopzorgen. De mobiele accu al in gebruik sinds 2019 en de stationaire sinds 2021.
Nul kopzorgen (integendeel veel leut voor een tweaker), nul risico (binnenshuis LFP) noch gevaar en ook al geen techniek die nieuw is. Stroom opslaan in accu's is al tientallen jaren oud. Langer dan er voor huishoudelijk gebruik PV's op de markt zijn. :+
Ik moet ze ook niet inoliën noch van zelf brandstof voorzien dus dat "onderhoud" valt reuze mee.

On topic lijkt het me ook eenvoudiger om tijdens periodes zonder zon met een dynamisch tarief een accu van goedkope stroom te voorzien dan dat PV dit kan. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dat is natuurlijk natte vingerwerk gezien het initiatief bij de leverancier ligt en niet bij de klant.d

Ik kan wel aangeven hoe het hier (Vlaanderen, geen saldering) werkt:
- De vaste kost voor een dynamisch contract is duurder dan een vast/variabel contract.
- Bij afname betaal je de Epexuurprijs + fee voor de leverancier (percentage bovenop de epex + vaste kost per kWh) + alle heffingen (netbelasting, accijnzen, BTW) zoals bij ieder ander energiecontract.
- Bij teruglevering krijg je de Epexuurprijs minus fee voor de leverancier + alle heffingen........

De heffingen komen niet ten goede van de leverancier en zijn hier dus voor iedere leverancier en voor ieder contract gelijk.
De vaste kosten voor een contract bepalen de leveranciers zelf en er is dus concurrentie tussen de leveranciers.
De fee op afname en teruglevering is uiteraard ook afhankelijk van wat de leverancier zelf bepaald.

Dit alles samengenomen en volgens mijn profiel (op jaarbasis meer produceren dan verbruiken/afname) maakt voor mijn profiel een dynamisch contract op jaarbasis nog altijd nadeliger dan een variabel contract waar ik in 2024 all in (dus inclusief heffingen en BTW) tussen de 18 en 21 cent/kWh (vastgelegd per maand) betaalde (zonder heffingen lag de energieprijs voor een variabel contract tussen de 11-12 cent/kWh, fee voor leverancier reeds inbegrepen).
En dat resultaat is geen gok noch nattevingerwerk gezien ik al jaren per uur (voor mijn verbruikersprofiel) de dynamische prijs afzet tegen de variabele prijs. Resultaat is dus tot op de cent correct.

Ter verduidelijking: na saldering kan je hier de overheadkosten (netbelasting, energiebelasting,...) tussen afname en teruglevering NIET meer salderen. De afnameprijs moet hier dus al 12 cent negatief zijn (bij hogere overheadkosten dus nog lager, hier geldt 6% BTW + 5 cent/kWh accijns op elektriciteit en geen 21%) om nul te zijn en die 12 cent worden bij teruglevering NIET verrekend. Bij teruglevering krijg je dus alleen de epexprijs nog eens verminderd met de leverancierskosten.
Het moet dus al heel lelijk doen om bij teruglevering de afname goed te maken.

[ Voor 56% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:09:
[...]

De overheid rekende op 770mln, maar toen het bij 1e kamer kwam was het al bijgesteld naar 575mln en het is totaal onduidelijk wat nu meegerekend.
Als terugleveren minder overlevert, zal flink wat voor COP1 SWW gaan met een close-in boiler of wat grotere, ipv uit de gas-CV ketel, een kleine 30 min m3 aardgas minder in de zomer maanden.
Of je koopt een EV waarmee je in de zomer zoveel mogelijk van je opwekking opneemt, of je neemt een batterij in huis, of je schakelt je omvormer uit bij negatieve tarieven...

Mogelijk komt er ooit p2p handel met je buren bij...
Pagina: 1 ... 251 ... 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels