• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:21
Jewie schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:56:
[...]

Dit vind ik een aparte opmerking. Het gaat niet erom wat een actueel contract kost, ook die is nu inderdaad hoger bij afsluiting. Maar in de zomer had je een gemiddelde prijs van ongeveer 20cent per kWh kunnen vastleggen voor een jaar, dat is relevant om naar te kijken als je nu opkijkt naar de hoge tarieven van vandaag en morgen.

Zelf heb ik komende februari een jaar dynamisch en dan ga ik de balans opmaken maar heb het vermoeden dat het uiteindelijk tientjeswerk is als ik alleen kan sturen op verbruikers als een vaatwasser, wasmachine en een droger. Dan is het leuk om in het voorjaar en zomer voor 15 cent (met belasting) de was te doen maar dat doe ik deze periode weer teniet. Dan kan ik maar beter een vaste prijs van 20-25 cent volgend jaar voor lief nemen.
Precies. Dat is dezelfde afweging die ik heb gemaakt.
Ik heb een EV maar de kosten daarvan krijg ik terug, kost me niks en ik verdien er niks aan.

Uiteindelijk kun je dus maar beperkt sturen met vaatwasser, wasmachine en droger. Ik zeg beperkt omdat ik de droger liever niet snachts laat draaien en je snachts maar 1 keer de wasmachine kan starten.
Dan zit de was ook nog een tijdje nat in de machine.

Na lang vergelijken was het inderdaad tientjes werk, wel vond ik het een leuke excercitie en helpt het je bewustzijn enorm als je dagelijks de dynamische prijzen opzoekt en zo de grootverbruikers inplant.

Maar ik ben dus idd in de zomer overgestapt en zit nu voor 20,4ct continu. En als de huidige prijzen die dan ben ik daar wel blij mee. Ja, ik weet dat je het over een jaar moet bekijken maar ik had vanavond met 120ct/kWh wel in het donker gezeten.....

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:57
Otto Jans schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:18:
[...]

Ik ben nieuw in het dynamisch contract wereldje. Heb 3 zonnepanelen voor klein appartementje en het wordt zonniger morgen, dan heb ik toch weinig last van die hoge tarieven morgen qua geld/verbruik morgen of niet dan?

Noob question ;)
Als ik morgen om 17:00 uur naar buiten kijk dan zie ik geen zon meer, maar gooit iedereen wel al zijn apparaten aan bij thuiskomst ;)
Met mijn 10 panelen op het (zuid)-oosten mag ik al blij zijn als ik 1,5 kWh opwek morgen tijdens de lunchuren.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
gelukkig bespaar ik vanmiddag veel geld op de elektriciteit, verwarming kan uit want de vrouw gaat shoppen :'( 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Misanthropia op 12-12-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:30
Misanthropia schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:36:
gelukkig bespaar ik vanmiddag veel geld op de elektriciteit, verwarming kan uit want de vrouw gaat shoppen
Dat klinkt niet als een kostenbesparende maatregel :)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

gelukkig bespaar ik vanmiddag veel geld op de elektriciteit, verwarming kan uit want de vrouw gaat shoppen
Maar dat kan toch nooit uit? Geld --> shoppen versus Geld --> elektronen. :+

Mooie Plaatjes   

• mooiboy
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-07 08:54
bottom line schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:58:
[...]

Ben ik blij dat ik dit weekend een dynamisch contract heb joh
:+ Verwacht je dat het dit weekend -125 cent wordt dan?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:57:
[...]

:+ Verwacht je dat het dit weekend -125 cent wordt dan?
Alles beter dan een variabel /vast contract is toch goed genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-10 12:06
mooiboy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:53:
Mensen even een rant over de stroomprijzen van morgen.

121 cent per kWh is natuurlijk bij de beesten af met een gemiddelde stroomprijs van 29 cent.

Mensen met een dynamisch contract helpen juist de onbalans te verminderen door hun gedrag aan te passen. Daar werden we tot voor kort mee beloond met een iets lagere gemiddelde energieprijs (in mijn geval 25 cent). Dat betekent wel dat je vaak tegen je vriendin/vrouw moet zeggen dat we de vaatwasser even wat later aanzetten en de was en strijken beter op zaterdag doen.

Dat leverde soms wat irritatie op maar het was voor een goed doel. Een win-win situatie.

Maar dat voordeel lijkt nu toch echt niet meer te bestaan. Als ik morgenavond de oven aanzet, moet ik denk voor de rest van mijn leven in het weekend strijken om weer gemiddeld uit te komen.

Prima, maar dat betekent dat ik overstap. De daltarieven zijn totaal niet aantrekkelijk meer en onmogelijk mee te compenseren.

Het gevolg is dat ik netjes 30 cent per kWh ga betalen en ook om 18:00 mijn oven aan gooi, net als de rest van Nederland. Is dit wat de energiemaatschappijen en netbeheerders willen?
Als je dit soort onzin verkondigt moet je idd geen dynamisch contract nemen…

• mooiboy
bottom line schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:58:
[...]

Alles beter een variabel /vast contract is toch goed genoeg?
Hoezo? Je bent je alsmaar in bochten aan het wringen om die iets goedkopere uurtjes maximaal te benutten en vervolgens kan rond etenstijd de hoofdprijs betalen. Ik durf zelfs te stellen dat men nog meer energie gaat verbruiken tijdens de 'goedkope' uurtjes om het gemiddelde kunstmatig omlaag te brengen :+

Nee ik denk dat het dynamische sprookje over is. De uitschieters omhoog zijn vele malen hoger dan die enkele goedkope uurtjes van 18 cent.

Ook worden mensen met zonnepanelen d.m.v. boetes gedwongen de opwek bij zich te houden dus dat gaat ook niet helpen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:47
habbekrats schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:03:
[...]

In de zonneplan app is de hooste prijs vandaag 21 cent.... de 1 past niet in het bolletje

Vannacht de batterij vol gekregen inclusief vaatwasser voor €8,23 , vanmiddag ram hij hem leeg en zou ik bijna 5 euro in de plus eindigen.
Bij mij staat er alleen 12 in bolletje

Ik heb keuze gemaakt voor een hybride, 56kWh laden vannacht, 8-10u 10kwh terug, 12-14u 17kwh laden, 16-17u 13kwh terug en 17-18u ergens 13 tot 17kWh terug afhankelijk van de verbruiks (prognose) tot volgende laden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-10 12:06
Wel mooi dat iedereen zo in paniek is. Heb het al eerder gezegd, tov vorige winter is er voor 10GW minder kolen geproduceerde elektra capaciteit in west Europa. Dit risico op prijzen van boven de 500 euro/mwh was al lang voorspeld.

En ook Nederland is van plan centrales af te schakelen de komende tijd, dus wordt er niet beter op.

[ Voor 18% gewijzigd door mathijshooi op 12-12-2024 11:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:03:
[...]

Nee ik denk dat het dynamische sprookje over is. De uitschieters omhoog zijn vele malen hoger dan die enkele goedkope uurtjes van 18 cent.
Over is? Het gaat nu pas echt beginnen en begint meer mainstream te worden. De energiemarkt wordt erg interessant de komende jaren.

Tot nu toe zijn er slechts enkele hogere piekjes geweest en juist veel goedkope uren afgelopen zomer.

Het gaat ook niet alleen om de euro's he. Dit is een alternatieve contractvorm waar veel mensen zich prettig bij voelen.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 11:10 ]

• mooiboy
mathijshooi schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:02:
[...]

Als je dit soort onzin verkondigt moet je idd geen dynamisch contract nemen…
Onzin? Kijk even naar de energieprijzen van vandaag en morgen. Denk je nu echt dat de gemiddelde Nederlander dynamisch zal blijven afnemen? Er zullen vast wat Tweakers zijn die er met een hoop capriolen een draai aan kunnen geven maar 90% heeft daar echt geen zin in. Je bent bijna en day-trader en het rendement is echt te verwaarlozen inmiddels.

Dus wie houd je voor de gek? Het is overduidelijk dat uitschieters van 121 cent geen uitzondering meer zullen zijn en dat staat in schil contrast met die paar momenten van 18 cent en die ene zomerse en winderige dag met -10 cent; "Oh gauw mijn EV opladen dan kan ik de hele winter meer betalen en kom ik nog steeds gemiddeld uit. Oh, kak, mijn EV is al opgeladen" .

Poeh poeh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De uitschieters omhoog zijn vele malen hoger dan die enkele goedkope uurtjes van 18 cent.
Dat is niet relevant, het gaat om het aantal uren op jaarbasis. Dat zijn er véél van 18 cent of lager, en weinig van 60 cent of hoger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:09:
[...]

Onzin? Kijk even naar de energieprijzen van vandaag en morgen. Denk je nu echt dat de gemiddelde Nederlander dynamisch zal blijven afnemen? Er zullen vast wat Tweakers zijn die er met een hoop capriolen een draai aan kunnen geven maar 90% heeft daar echt geen zin in. Je bent bijna en day-trader en het rendement is echt te verwaarlozen inmiddels.

Dus wie houd je voor de gek? Het is overduidelijk dat uitschieters van 121 cent geen uitzondering meer zullen zijn en dat staat in schil contrast met die paar momenten van 18 cent en die ene zomerse en winderige dag met -10 cent; "Oh gauw mijn EV opladen dan kan ik de hele winter meer betalen en kom ik nog steeds gemiddeld uit. Oh, kak, mijn EV is al opgeladen" .

Poeh poeh
Jij denkt dat dit een vrije keuze blijft? Alle leveranciers worden nu al verplicht om dynamisch te gaan aanbieden. We zitten in een transitie. De netbeheerkosten worden ook al dynamisch.

De meerderheid van de mensen zal even (onterecht) schrikken. Maar die komen wel weer terug als ze zich op de feiten baseren. Uiteindelijk krijg je ook steeds meer krantenkoppen en analyses waaruit blijkt dat dynamisch toch echt goedkoper is op de langere termijn (voor de meeste mensen). Dus uiteindelijk gaat het steeds meer mainstream worden. duurt alleen even, men moet wennen.

Online internetwinkels waren ook niet mainstream in het begin, en kijk nu eens.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@mooiboy Denk je ook aan dat er richting 1/4 tot 1/3 van die 350k met dynamisch waarschijnlijk een thuisaccu hebben.
Volgens de minister waren er 40 000 thuisaccu's eind 2023, daar zitten maar weinig onbalans accu's tussen, die zijn pas vanaf 1e kwartaal toen Zonneplan begon te plaatsen en andere aanbieders volgde.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mooiboy
de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is niet relevant, het gaat om het aantal uren op jaarbasis. Dat zijn er véél van 18 cent of lager, en weinig van 60 cent of hoger.
Veel van 18 cent? Sorry maar dat is niet echt waar en dat is dan steevast op ongunstige tijden waar de gemiddelde Nederlander niet op kan inspringen. Mensen met een EV en een slimme oplader of een thuisbatterij misschien, maar met enkel je vaatwasser op een timer zetten win je de wedstrijd niet.

Vergeet niet dat veel mensen al die foefjes niet hebben. Zelf heb ik een lease EV dus opladen doe ik op straat. Mijn warmtepomp is niet slim dus daar heb ik ook weinig invloed op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:09:
[...]

Het is overduidelijk dat uitschieters van 121 cent geen uitzondering meer zullen zijn
Het zal wel vaker gaan voorkomen ja, maar de uitschieters omlaag ook. En dat zijn er vooralsnog (veel) meer.
en dat staat in schil contrast met die paar momenten van 18 cent en die ene zomerse en winderige dag met -10 cent;
Dit klopt niet. Maak het sommetje maar eens. Je baseert je niet op de feiten maar op je onderbuik.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:51
Mijn sommetje over '24 komt uit op een gewogen gemiddelde van 23.6 ct. Geen EV/PV.

Een dagje duur heeft zo weinig invloed op het totaal...

- knip -

• mooiboy
de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:15:
[...]

Het zal wel vaker gaan voorkomen ja, maar de uitschieters omlaag ook.

[...]

Dit klopt niet. Maak het sommetje maar eens. Je baseert je niet op de feiten maar op je onderbuik.
Nee ik kijk dagelijks in de Tibber app en zie dat dus. Ik geloof best dat mensen met IoT foefjes en een EV er wel een voordeel uit kunnen halen, maar mensen die gewoon om 18:30 de oven aan willen gooien en toch nog even een spontaan wasje willen draaien gaan er met dynamisch echt niet op vooruit.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-10 14:02
[...]

Hoezo? Je bent je alsmaar in bochten aan het wringen om die iets goedkopere uurtjes maximaal te benutten en vervolgens kan rond etenstijd de hoofdprijs betalen. Ik durf zelfs te stellen dat men nog meer energie gaat verbruiken tijdens de 'goedkope' uurtjes om het gemiddelde kunstmatig omlaag te brengen :+

Ook worden mensen met zonnepanelen d.m.v. boetes gedwongen de opwek bij zich te houden dus dat gaat ook niet helpen.
Snap ik niet. Waar gaat er dan energie verloren als ik de goedkope uurtjes maximaal benut en dus teveel elektriciteit gebruik?
Hoe kan je überhaupt 'teveel' aan elektriciteit te gebruiken? Omdat ik de oven nutteloos ga op zetten? Want alles wat je wel gebruikt tijdens goedkope uren is toch winst?

Want ik doe dat net om tijdens etenstijd niets te moeten afnemen van het net.
Bijvoorbeeld nu ben ik nog steeds op stroom van 0,11 € bruto aan het gebruiken. Wat me normaal 0,328 € bruto kost of 0,13 aan variabel tarief.

Ik heb een gewogen gemiddelde van ongeveer 0,06 euro over het afgelopen jaar. Terwijl het goedkoopste variabel contract gewoon 0,10 was.

• mooiboy
Raymond P schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:18:
Mijn sommetje over '24 komt uit op een gewogen gemiddelde van 23.6 ct. Geen EV/PV.

Een dagje duur heeft zo weinig invloed op het totaal...
Mijn december gemiddelde is in 48 uur van van 28 ct. naar 31.2 ct geknald. En dan moet ik vanavond eten thuis laten bezorgen en onder een dekentje liggen om dat niet naar de 40 cent te laten knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:14:
[...]

Vergeet niet dat veel mensen al die foefjes niet hebben.
en waarom hebben ze die niet, omdat er geen enkele prikkel is om het stroomverbruik te optimaliseren. Dat is nu het leuke van dynamische contracten, die gaan (meestal) ook het gedrag op een positieve manier beinvloeden. Maar als iemand echt niet wil.. tsja dan niet. (maar dan ook niet zeuren)
Zelf heb ik een lease EV dus opladen doe ik op straat.
Dat vind ik niet logisch. Het is meestal aantrekkelijker om dit met je eigen lader aan huis te doen. Maar hangt erg af van de persoonlijke situatie.
Mijn warmtepomp is niet slim dus daar heb ik ook weinig invloed op.
Je hebt hier zeker wel invloed op. Sowieso is 'slimmer' maken meestal niet erg moeilijk, en met een verwarmingsschema ben je ook al een heel eind. De dure/goedkope periodes zijn namelijk erg voorspelbaar, daar zit een patroon in. Daarmee kun je 80% al optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-10 15:11
de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:11:
[...]

Het probleem is dat de momenten met lage tarieven met name in de zomer en het voorjaar voorkomen. Juist dan is er weinig verbruik in de woning. Nu kun je een thuisbatterij volgooien maar een dagje mee vooruit.
In de winter draait mijn warmtepomp overuren en dan is dynamisch peperduur. Ik ga in ieder geval weer terug naar vast/variabel. Die zitten op 25 cent per kWh.
Misschien in het voorjaar weer terug naar dynamisch.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:28
Welke zit op 25 cent per kWh?
Afgezien van de marketing dealtjes van VEH zie ik dat niet terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:20:
[...]

Nee ik kijk dagelijks in de Tibber app en zie dat dus. Ik geloof best dat mensen met IoT foefjes en een EV er wel een voordeel uit kunnen halen, maar mensen die gewoon om 18:30 de oven aan willen gooien en toch nog even een spontaan wasje willen draaien gaan er met dynamisch echt niet op vooruit.
Nou ik ga ook zeker niet claimen dat iedereen er op vooruit gaat met dynamisch, want dat is niet zo, want we weten niet wat de prijzen gaan doen komende maanden. het is en blijft een risico dat positief of negatief kan uitpakken.

Tot nu toe bleek dynamisch vaak de beste keuze, maar of dat komende jaar ook zo is/blijft is onzeker. Als er escalaties komen in de oorlog dan kan dynamisch heel slecht uitpakken denk ik.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-10 04:22
Juist dit soort extremen zijn ideaal voor de use case voor een thuis batterij denk ik? Vanacht geladen op 0,30/khw en vanavond verkopen (of zelf gebruiken) voor €1,20 of heb ik het mis?
Ik vind nog steeds de investering fors maar dat gaat wellicht de komende jaren minder worden.

>> Signature?

• mooiboy
SidewalkSuper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:26:
Ik zie idd 29 cent op Pricewise maar wel met een terugleverboete (dus ook boete als je op jaarbasis meer afneemt).

• mooiboy
ChiLLeR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:28:
Juist dit soort extremen zijn ideaal voor de use case voor een thuis batterij denk ik? Vanacht geladen op 0,30/khw en vanavond verkopen (of zelf gebruiken) voor €1,20 of heb ik het mis?
Ik vind nog steeds de investering fors maar dat gaat wellicht de komende jaren minder worden.
Dat is idd wel gaaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pdefarmer
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-10 15:11
Budget energie zit op 25 cent variabel via Pricewise.

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 18:46
ChiLLeR schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:28:
Precies, dit soort dagen zijn voor eigenaren met grote accu's (30+kWh) juist zeer rendabel, net zoals zomerse dagen met negatieve prijzen.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• Martijn0070
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10 13:15
Ik heb 3 weken geleden een jaar vast bij Vattenfall afgesloten voor €0,259545 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pdefarmer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:24:
[...]

Het probleem is dat de momenten met lage tarieven met name in de zomer en het voorjaar voorkomen. Juist dan is er weinig verbruik in de woning. Nu kun je een thuisbatterij volgooien maar een dagje mee vooruit.
In de winter draait mijn warmtepomp overuren en dan is dynamisch peperduur. Ik ga in ieder geval weer terug naar vast/variabel. Die zitten op 25 cent per kWh.
Misschien in het voorjaar weer terug naar dynamisch.
Het is altijd een kwestie van timing natuurlijk. Als je nét voor de winter een contract weet af te sluiten voor bijvoorbeeld 23 cent per kWh en je kunt daar op tijd weer vanafkomen, dan is dat wellicht gunstiger.

Echter, als het werkelijk zo is dat we/men verwachten dat de winterstroom voortaan duur gaat zijn (ik denk het niet) dan zou dat ook snel terug te zien moeten zijn in de variabele en jaartarieven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18

Freak187

geen

Wat een paniek hier bij sommigen. Je weet toch dat er een bepaald risico is mbt dynamische contracten? Waarom dan ineens gaan schreeuwen en bleren als het een keertje tegenzit? En het gaat nu om 7 uur op een dag waarop de prijzen wat hoger zijn... kom op ff zeg.

Het is wel typisch Nederlands... als het buiten windkracht 5 waait, dan moeten we er een kleurcode aan hangen, anders raken mensen daarover weer in paniek. Als het onder de 5 graden komt, dan wordt er een weeralarm afgegeven....

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:22:
[...]

Mijn december gemiddelde is in 48 uur van van 28 ct. naar 31.2 ct geknald. En dan moet ik vanavond eten thuis laten bezorgen en onder een dekentje liggen om dat niet naar de 40 cent te laten knallen.
Dat suggereert dat je verbruik laag is en de financiële impact nihil zou moeten zijn.
Als kleine variaties over korte periodes te veel stress veroorzaken heb je m.i. niet het juiste contract.

- knip -

• SidewalkSuper
  • Laatst online: 19:28
Er zullen situaties zijn dat je stress krijgt van dynamische prijzen, maar ik voel dat niet zo.

Kijk het is simpel als ik vorig jaar december een vast contract had kunnen krijgen voor 22ct/kWh dan had ik het gedaan. Dat is wat ik nu gemiddeld over dit jaar heb uitgegeven met dynamisch. De vaste contracten waren destijds ruim boven de 30cent/kWh voor zover ik me kan herinneren.

Nu bieden sommige partijen vaste contracten aan van 29ct/kWh. Ik verwacht wederom dat ik een stuk lager ga uitkomen.
Dynamisch blijft logisch als je er zo naar kijkt.

Geopolitiek klimaat is wel van belang, maar ik gok erop dat het niet al te crazy gaat met de prijzen erdoor. Afgezien van enkele duurdere dagen (zoals deze).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martijn0070 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb 3 weken geleden een jaar vast bij Vattenfall afgesloten voor €0,259545 per kWh.
Nadeel daarvan is dan wel weer dat je er gelijk 1 jaar aan vast zit.

Zelf heb ik (vind ik) de beste constructie. Ik heb namelijk zowel een dynamisch contract (Zonneplan) als een vast contract (greenchoice). En ik heb een schakelaar in mijn meterkast. Daardoor: wel de lusten maar niet de lasten van een dynamisch contract.

Dus ik profiteer van lage dynamische prijzen, en als de dynamische prijzen hoog worden zet ik de schakelaar om zodat ik terug kan vallen op mijn vaste contract. Met dit vaste contract kan ik nog salderen tot in ieder geval 2027 zonder terugleverboete. Dus mijn energierekening is nog altijd negatief door mijn overschot.

Dit werkt door middel van een SAP (2e slimme meter). Je kunt dan 2 contracten afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 11:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Freak187 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:33:
Wat een paniek hier bij sommigen. Je weet toch dat er een bepaald risico is mbt dynamische contracten? Waarom dan ineens gaan schreeuwen en bleren als het een keertje tegenzit? En het gaat nu om 7 uur op een dag waarop de prijzen wat hoger zijn... kom op ff zeg.

Het is wel typisch Nederlands... als het buiten windkracht 5 waait, dan moeten we er een kleurcode aan hangen, anders raken mensen daarover weer in paniek. Als het onder de 5 graden komt, dan wordt er een weeralarm afgegeven....
Help, mijn dynamische contract geeft opeens dynamische prijzen!! dat was niet de afspraak??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-10 09:52

Locke_

Iron within, Iron Without!

[...]

Als ik de 2024 Flashback van Tibber lees, dan denk ik dat het "sprookje" voorlopig voor de mensen die het aandurven niet over hoeft te zijn hoor O-)

De gemiddelde cijfers spreken voor zich:
• Vast contract 1 jaar: €0,286/kWh
• Vast contract 2 jaar: €0,295/kWh
• Variabel: €0,298/kWh
• Dynamisch: €0,244/kWh
En jullie, slimme Tibberaars? Met een gemiddelde van €0,236/kWh waren jullie de ware kampioenen dit jaar! Met Slim laden zelfs €0,217/kWh. En met zonnepanelen? Een stralende terugleververgoeding van €0,214/kWh!

Als ik puur naar mijn eigen jaarverbruik kijk, kom ik op een gemiddelde prijs van 20,2 cent/kWh. Oftewel ik kom er heel netjes mee weg. Nu heb ik onlangs wat aanpassingen gedaan waardoor ik komend jaar vast hoger uit kom, maar desondanks ben ik zeker niet ontevreden en wordt ik van een wat gemiddeld duurder dagje of 2 á 3 echt niet zenuwachtig ;)

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Locke_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:40:
[...]

Als ik de 2024 Flashback van Tibber lees, dan denk ik dat het "sprookje" voorlopig voor de mensen die het aandurven niet over hoeft te zijn hoor O-)

En jullie, slimme Tibberaars? Met een gemiddelde van €0,236/kWh waren jullie de ware kampioenen dit jaar! Met Slim laden zelfs €0,217/kWh. En met zonnepanelen? Een stralende terugleververgoeding van €0,214/kWh!

Als ik puur naar mijn eigen jaarverbruik kijk, kom ik op een gemiddelde prijs van 20,2 cent/kWh. Oftewel ik kom er heel netjes mee weg. Nu heb ik onlangs wat aanpassingen gedaan waardoor ik komend jaar vast hoger uit kom, maar desondanks ben ik zeker niet ontevreden en wordt ik van een wat gemiddeld duurder dagje of 2 á 3 echt niet zenuwachtig ;)
En dit lijkt me een mooie samenvatting. Er is natuurlijk wel 1 kanttekening. Dit gaat op in een stabiel geopolitiek klimaat. Maar als de gasprijs straks weer enorm piekt door oorlogen, dan kan dynamisch erg duur gaan worden. Dat is het risico. In dat geval ben je (waarschijnlijk?) beter af met een nét afgesloten vast contract.

Met dynamisch heb je dus een mooie korting, omdat je dit risico op je neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:22:
[...]

en hoeveel kost die kapsalon die bezorgt wordt? 10 euro of is die gratis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Misanthropia schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:45:
[...]

en hoeveel kost die kapsalon die bezorgt wordt? 10 euro of is die gratis.
Haha lol eten thuis laten bezorgen heb ik nog nooit als besparingsmaatregel gehoord :D
Thuisbezorgd, ja ik moest wel, want ik kan niet langer betalen voor verlichting in mijn keuken.

Thuisbezorgd weet precies waar ze moeten zijn, bij de donkere huisjes in de straat _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Locke_

Locke_

de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
[...]

En dit lijkt me een mooie samenvatting. Er is natuurlijk wel 1 kanttekening. Dit gaat op in een stabiel geopolitiek klimaat. Maar als de gasprijs straks weer enorm piekt door oorlogen, dan kan dynamisch erg duur gaan worden. Dat is het risico. In dat geval ben je (waarschijnlijk?) beter af met een nét afgesloten vast contract.

Met dynamisch heb je dus een mooie korting, omdat je dit risico op je neemt.
Natuurlijk, maar datzelfde risico neem je op je in een vast of variabel contract, alleen dan wordt het uitgesmeerd over de looptijd. Bij een dynamisch contract ben je zelf verantwoordelijk voor het uitsmeren hiervan en heb je het voordeel als de geopolitiek stabiel blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Locke_ op 12-12-2024 11:56 ]

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
gelukkig bespaar ik vanmiddag veel geld op de elektriciteit, verwarming kan uit want de vrouw gaat shoppen :'( 8)7
Slim!
Kopen vermeerderd je bezit dus je vermogen
Elektronen vloeien weg = verlies van kapitaal

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:19
Locke_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:40:
[...]

Ik had verwacht dat dynamische veel goedkoper zou zijn. Ik heb het voor de komende 3 jaar vast staan op 0,196. Ik had verwacht dat dynamische sowieso goedkoper zou zijn maar dat valt best mee als ik hier zo mee lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Locke_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:52:
[...]

Natuurlijk, maar datzelfde risico neem je op je in een vast of variabel contract, alleen dan wordt het uitgesmeerd over de looptijd. Bij een dynamisch contract ben je zelf verantwoordelijk voor het uitsmeren hiervan en heb je het voordeel als de geopolitiek stabiel blijft.
Zeker, maar veel mensen kunnen al niet bevatten dat 1 piekje geen ramp is, laat staan het concept van het risico op langere termijn op je nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

alwind schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:56:
[...]

Ik had verwacht dat dynamische veel goedkoper zou zijn. Ik heb het voor de komende 3 jaar vast staan op 0,196. Ik had verwacht dat dynamische sowieso goedkoper zou zijn maar dat valt best mee als ik hier zo mee lees.
Je moet dan wel de vergelijking goed maken met hetzelfde start- en eindpunt. Achteraf kun je altijd periodes aanwijzen waarop dynamisch ongunstiger was. Net zoals je nu ook kunt aanwijzen welke aandelen je in 2018 op de beurs had moeten kopen.

Ik denk (nu) dat jij een goede deal hebt, maar dat kunnen we pas aan het einde van jouw contract echt concluderen.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 12-12-2024 12:00 ]

• Locke_

Locke_

[...]

Jij bent er precies op een gunstig moment ingestapt. Velen zijn zo gelukkig niet.

Daarnaast kom ik met mijn 20ct/kWh over het afgelopen jaar aardig bij je in de buurt. En er zijn er ook die nog ver onder de 19ct/kWh uit komen. Hiervoor is er zelfs een Tibber Battle

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Locke_ schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:07:
[...]

Jij bent er precies op een gunstig moment ingestapt. Velen zijn zo gelukkig niet.

Daarnaast kom ik met mijn 20ct/kWh over het afgelopen jaar aardig bij je in de buurt. En er zijn er ook die nog ver onder de 19ct/kWh uit komen. Hiervoor is er zelfs een Tibber Battle
Haha grote lol. die Tibber battle. Ik maak wel kans op een vrij hoge klassering zo te zien.

Edit: Ik ben er nog niet van overtuigd om zomaar ergens een api key in te vullen..

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 12-12-2024 12:15 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Had ik een jaar geleden ook maar NVidia aandelen gekocht.

Al jaren dynamisch. Vanwege verhuizing in maart nu weer Frank Energie. Net even app gecheckt: gemiddelde jaarprijs sinds verhuizing in maart 11.8 cent/kWh. Goed, dit is vanaf maart, de duurdere wintermaanden tot maart staan nog voor de deur voor een meer accuraat gemiddelde.
Vorige maand (november) was het maandgemiddelde 16.5 cent/kWh, en deze dure december-maand is het maandgemiddelde zelfs 19 cent/kWh tot nu toe :X

• Domba
V_ger schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:10:
[...]
Haha grote lol. die Tibber battle. Ik maak wel kans op een vrij hoge klassering zo te zien.
Ik doe denk ik niet mee met laden tegen 61ct/kWh.
ik houd het bij een negatieve energiefactuur en paar euro's van energieleverancier ontvangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGY4JJAcPCfOKQxSxrrX6pCilGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jn3bdBfmeIWaMA987CpMSght.jpg?f=fotoalbum_large

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-10 09:04

Armada

-Wat wil je weten?-

Bartjuh schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:08:
[...]

"Had ik in 2010 maar Apple aandelen gekocht, of in 2015 ASML aandelen"

Het gaat altijd om nu. De rest is geschiedenis.
Voor iemand die nu een keuze moet maken is dat uiteraard het geval. Maar voor een vergelijking van dynamisch vs vast is het per nu niet eerlijk. Ik heb destijds al gepost dat de epex index hoger zat dan die lage prijzen en dat ik dus overstapte. Daar werd toen het argument op ingebracht dat de prijzen tussen zomer en winter historisch amper schelen. En dat het door risico-opslag toch niet kon dat vast goedkoper was. En nu is het ‘toch te laat’.
Zo is er altijd wel een redenatie op te hangen dat dynamisch de meest rationele oplossing is.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
Morgen geen heel hoge uurprijzen 11,5-28,4ct/kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 16:31
John245 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:59:
[...]

Ik heb voor vrijdag al prognoses van €4,70 per kWh gehoord.
Het clowntje van het forum.
Domba schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:47:
Was al duidelijk natuurlijk.

Web Enrichment

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Verdorie, dus geen slap excuus voor thuisbezorgd...

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joarie
Raymond P schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:58:
Verdorie, dus geen slap excuus voor thuisbezorgd...
In de grafiek van Tibber (vandaag + morgen) lijkt het alsof we een hele platte prijsstelling hebben morgen, maar de piek van 50 cent is gewoon platgeslagen door de schaalverdeling _O-

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• mooiboy
de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:48:
[...]

Haha lol eten thuis laten bezorgen heb ik nog nooit als besparingsmaatregel gehoord :D
Thuisbezorgd, ja ik moest wel, want ik kan niet langer betalen voor verlichting in mijn keuken.

Thuisbezorgd weet precies waar ze moeten zijn, bij de donkere huisjes in de straat _/-\o_
lol

• mooiboy
Dat is excl. belasting. Ik vind 50 cent per kWh tijdens etenstijd niet 'niet heel hoog' - Maarja, vergeleken met vanavond is het een koopje.

En met 's nachts 30 cent per kWh kun je ook niet spreken van een dal.

• mooiboy
Joarie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:03:
[...]

In de grafiek van Tibber (vandaag + morgen) lijkt het alsof we een hele platte prijsstelling hebben morgen, maar de piek van 50 cent is gewoon platgeslagen door de schaalverdeling _O-
Inderdaad :+

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Master Yoda 3 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:18:
[...]

_O-
Ik kwam even niet meer bij.
Je vergeet te vermelden dat mensen ook maar niet in aandelen moeten gaan handelen als ze zo reageren... ;)
Al zouden we de lijst kunnen uitbreiden met nog veel meer dingen welke je niet impulsief moet doen. :P

Want wat verbruikt een gemiddeld huishouden nu echt? 6kWh op een dag? Zelfs al ben je thuis aan het werk, kun je niet verbruik niet verplaatsen en verbruik je een 10kWh op een dag, waarvan 8kWh overdag (tussen 8 en 22uur) Met een daggemiddelde van 25c/kWh (vast contract) vs een daggemiddelde van 58c/kWh (~78c/kWh gemiddeld tussen 8 en 22uur) is dat een een 5,30 Euro...

Nou, poeh poeh. Dan laad ik de auto a.s. zondag wel weer en is de prijs hopelijk dan weer een 15 - 17 c/kWh. Dat zet pas zoden aan de dijk met 40kWh... Dan is dat verschil zo weer terugverdiend.
Eergisteren 32, gisteren 46 kWH.

Warmtepompboiler verbruikt zo'n 3.7 kWh per dag.
De warmtepomp afgel. dagen tussen 10 en 13 kWh.
Inductie koken neemt wel wat op (2kWh?), tijdens de duurste uren.
De laadpaal voor 2 elektrische auto's verbruikt gemiddeld genomen 15kWh per dag.

Als er 2 dagen met extreme prijzen zijn kan ik dat zeker overbruggen met de auto, maar als we langer wachten staan we te vechten om de laadpaal en moet ik bij wijze van spreken de wekker 's nachts zetten om die van mijn vrouw af te koppelen en die van mij te laden.

Het zijn wel allemaal luxe problemen en we overleven het ook wel. De eerder genoemde 4 euro per kWh gaan we morgen gelukkig niet halen, het wordt allemaal weer iets acceptabeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pixal schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:38:
[...]

Als er 2 dagen met extreme prijzen zijn kan ik dat zeker overbruggen met de auto, maar als we langer wachten staan we te vechten om de laadpaal en moet ik bij wijze van spreken de wekker 's nachts zetten om die van mijn vrouw af te koppelen en die van mij te laden.
De straatlader en zelfs de snellader langs de snelweg zijn dan aantrekkelijker dan thuis laden.

• Domba
mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:19:
[...]
Dat is excl. belasting. Ik vind 50 cent per kWh tijdens etenstijd niet 'niet heel hoog' - Maarja, vergeleken met vanavond is het een koopje.

En met 's nachts 30 cent per kWh kun je ook niet spreken van een dal.
zijn kale marktprijzen, best lastig om die steeds incl. te maken
Voor mij zijn eigenlijk alleen de kale prijzen van belang met PV&thuisaccu.
Ik houd wel een spreadsheet per dag incl alles bij, maar ZP zijn actuele gegevens via app & api met forse vertraging tot 20minuten

Bij zonneplan is variabel deel zonder EB, die zit bij vaste kosten als 1/12 per maand van bij netwerkbeheerder standaard jaar verbruik genoteert staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

de Peer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:43:
[...]

De straatlader en zelfs de snellader langs de snelweg zijn dan aantrekkelijker dan thuis laden.
1 paal in ons dorp, rest is enkele kilometers lopen, dus liever voor 30ct thuis dan voor iets van 54ct aan die paal. Wat dat betreft beetje armoedig. Maar zoals gezegd, we overleven wel. Vergeleken met de zomer laad ik gewoon vloekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:34
Domba schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:05:
[...]

Bij mij staat er alleen 12 in bolletje

Ik heb keuze gemaakt voor een hybride, 56kWh laden vannacht, 8-10u 10kwh terug, 12-14u 17kwh laden, 16-17u 13kwh terug en 17-18u ergens 13 tot 17kWh terug afhankelijk van de verbruiks (prognose) tot volgende laden.
lol, bolletje moet grooooter worden, € 1,21 past er niet in... :+
(softare aanpassing nodig voor de toekomst bestendigheid..)

Als je "de balk" wat opzij schuift zie je wél € 1,21....

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hansieo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:49:
[...]
lol, bolletje moet grooooter worden, € 1,21 past er niet in... :+
(softare aanpassing nodig voor de toekomst bestendigheid..)

Als je "de balk" wat opzij schuift zie je wél € 1,21....
Als ze toch bezig zijn, dan ook meer ruimte voor 5 cijfers voor de kWh voor afname en teruglevering, voor tenminste 1 cijfer achter komma voor maand verbruik/teruglevering.

Ben zo benieuwd of ze ook maar 4 cijfers ruimte hebben als gemiddelde kWh prijs boven 1 euro gaat.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Armada schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:46:
[...]
Voor iemand die nu een keuze moet maken is dat uiteraard het geval. Maar voor een vergelijking van dynamisch vs vast is het per nu niet eerlijk. Ik heb destijds al gepost dat de epex index hoger zat dan die lage prijzen en dat ik dus overstapte. Daar werd toen het argument op ingebracht dat de prijzen tussen zomer en winter historisch amper schelen. En dat het door risico-opslag toch niet kon dat vast goedkoper was. En nu is het ‘toch te laat’.
Zo is er altijd wel een redenatie op te hangen dat dynamisch de meest rationele oplossing is.
Het kan best zijn dat je persoonlijk een goede deal hebt gepakt hoor. Het ligt ook helemaal aan je gebruik: met een 9-5 baan en nooit thuis werken (altijd avond verbruik), PV op dak, geen EV, wel warmtepomp, is het natuurlijk al lastiger om dynamisch recht te rekenen.

Mijn punt is dat jouw leverancier doorgaans meer weet dan jij of ik, door informatie-asymmetrie. Het is hun werk. Als zij het zo goedkoop aanbieden kan 1 van de volgende 2 dingen waar zijn:

1. Ze denken dat de gemiddelde gewogen spotprijs over een jaar gaat dalen de komende jaren. Bijvoorbeeld op 15 cent/kWh uitkomt. En daardoor ook met 20 cent/kWh een mooie marge draaien om risico-opslag en PV saldering kosten mee te kunnen bekostigen en nog wat over te houden.
2. Ze zijn bereid (fors) verlies te draaien voor marktaandeel.

Nummer 2 kan, maar lijkt mij geen situatie die je lang kunt volhouden. Of oude slapende klanten betalen dat verschil ofzo. Mij lijkt dus 1 waarschijnlijker; ze verwachten een daling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:23
Dit klopt niet helemaal. Morgen nog best hoge pieken in de ochtend van meer dan EUR 0,45 en in de avond max EUR 0,50.

Een paar maanden geleden hadden we hele discussies over dat soort bedragen. Nu halen we opgelucht adem... De lat is gisteren en eergisteren een stukje hoger gelegd...

Ik snap overigens best dat dit voor velen even schrikken is. Dit soort uurtarieven hebben we heel lang niet gezien volgens mij. Zeker niet sinds september/oktober 2022. Dat je naar het gemiddelde moet kijken is helemaal waar, maar het is ook zo dat het je je met deze tarieven toch even achter de oren krabt als je net naar dynamisch bent overgestapt.

Maar het soort reacties van "de dynamische droom is voorbij" is natuurlijk ook wel heel erg zwaar overtrokken. Tja, dan kook je vanavond op een duur moment, maar ik denk dat veel mensen overschatten hoeveel stroom er nou echt wordt gebruikt voor het verwarmen van een maaltijd met je inductieplaat of oven. Die hebben wel een hoog piekvermogen, maar dat wordt maar kort aangesproken tijdens het opwarmen. Eenmaal op temperatuur valt het verder wel mee.

Anyway, ik blijf erbij: heel snel heel veel meer windmolens plaatsen. En die thuisaccu komt ook wel in beeld. Ik heb hem voor 2027 in gedachten (gokkend op verder dalende prijzen voor LFP cellen). Dan is dit soort dagen ook niet meer zo bezwaarlijk.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:15
Pixal schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:46:
[...]

1 paal in ons dorp, rest is enkele kilometers lopen, dus liever voor 30ct thuis dan voor iets van 54ct aan die paal. Wat dat betreft beetje armoedig. Maar zoals gezegd, we overleven wel. Vergeleken met de zomer laad ik gewoon vloekend.
Ter info, snelladen bij Superchargers kan tegenwoordig voor maar €0,31 a €0,34 / kWh, zelfs zonder abonnement :) Is in dit soort weken echt wel interessant als je er toch langs komt en je moet laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
jojost1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:40:
[...]

Ter info, snelladen bij Superchargers kan tegenwoordig voor maar €0,31 a €0,34 / kWh, zelfs zonder abonnement :) Is in dit soort weken echt wel interessant als je er toch langs komt en je moet laden.
Hoezo interessant, als je een dynamisch contract hebt dan kun je toch gewoon voor 28 à 29 cent 's nachts laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:57:
[...]

Hoezo interessant, als je een dynamisch contract hebt dan kun je toch gewoon voor 28 à 29 cent 's nachts laden?
Niet elke Tweaker heeft een eigen oprit met laadpaal. Er zijn zat gemeentes die oplaadkabels over het openbare trottoir niet accepteren...

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:15
ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:57:
[...]

Ik zeg ook: in dit soort weken, wanneer de prijs sommige nachten amper onder de 30 cent komt, kan het interessant zijn omdat het weinig scheelt. (Wanneer je een Tesla hebt is het zelfs maar 27 cent, dus soms zelfs goedkoper dan thuis.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Joarie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:01:
[...]

Niet elke Tweaker heeft een eigen oprit met laadpaal. Er zijn zat gemeentes die oplaadkabels over het openbare trottoir niet accepteren...
Wat heeft de prijs van dynamisch laden er dan mee te maken?

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10 08:37
DLSS schreef op woensdag 11 december 2024 @ 17:26:
[...]

Is dit exclusief energiebelasting? Anders is het wel héél erg netjes 😅
Alles inclusief.

• ASW1
jojost1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ik zeg ook: in dit soort weken, wanneer de prijs sommige nachten amper onder de 30 cent komt, kan het interessant zijn omdat het weinig scheelt. (Wanneer je een Tesla hebt is het zelfs maar 27 cent, dus soms zelfs goedkoper dan thuis.)
Thuis laden is aanzienlijk makkelijker dan onderweg aan een snellader te gaan hangen.
De prijs voor dynamisch moet dan wel significant hoger liggen dan wat je bij Tesla betaalt, en dat heb ik eigenlijk nog niet gezien. En wie een snellaadabonnement heeft zal meestal sowieso niet thuis laden.

• Joarie
ASW1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:15:
[...]

Wat heeft de prijs van dynamisch laden er dan mee te maken?
Er zit een aanname in je post/vergelijking, namelijk dat iedereen met een dynamisch contract en een EV ook een eigen laadpaal heeft. Dus je kunt wel stellen dat thuis opladen tegen een lager tarief kan, maar niet elke huiseigenaar kan een kabel leggen op een legale manier naar zijn auto.
Dat is de hoofdbreker die ik thuis ook heb. Zou graag EV / Dynamisch gaan, maar met een rijtjeshuis en geen eigen parkeerplaats op eigen terrein is dat een no-go namens de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:15
mooiboy schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:14:
[...]

Veel van 18 cent? Sorry maar dat is niet echt waar ....
Dit jaar al ruim 1000 uren 18 cent of lager (incl 2 cent inkoop, energiebelasting en btw). Dat is ruim 13% van het totaal.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemD61 op 12-12-2024 15:29 ]

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
In januari eindigt mijn 3-jarig contract bij Greenchoice. Dus ben ik op zoek naar een nieuw energieleverancier.
Volgens de laatste jaarafrekening nam ik af 3100 kWh en terug geleverd 3300 kWh. Aan gas heb ik 1500 m3 verstookt.
Nu heb ik aanbod een van VEH/Innova (3-jaar) €0,23 voor stroom en €1,23 voor gas. Tetugleverkosten €477,95 per jaar.
Ik overweeg ook een Dynamisch contract te nemen, maar twijfel of het wel geschikt is voor iemand met zonnepanelen. Ik heb wel EV en eigen laadpaal. Verder geen grote stroomverbruikers.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Vast of Dynamisch.

• ASW1
Joarie schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:24:
[...]

Er zit een aanname in je post/vergelijking, namelijk dat iedereen met een dynamisch contract en een EV ook een eigen laadpaal heeft.
Als je geen eigen laadgelegenheid hebt dan is het dynamische tarief toch helemaal niet relevant?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat mij opvalt is dat ook de EPEX DA tarieven in Noorwegen net zo leuk mee omhoog gaan met die van ons, terwijl ze ongeveer 100% duurzame energie (waterkracht) hebben en dat is geen dure bron...

Ze kunnen blijkbaar zoveel energie exporteren / aanbieden aan de arme jongetjes Duitsland, Denemarken en Nederland dat ze er in hun eigen land ook last van hebben.

De Franse markt daarentegen is een stuk minder geïntegreerd, die tarieven zijn veel stabieler (kernenergie), dus blijkbaar nauwelijks aanbod op de exportmarkt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Domba
Wat een delay heeft die Zonneplan, zowel app als de api, data lopen ~20 minuten achter voor de teruglevering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
Wenzel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:
In januari eindigt mijn 3-jarig contract bij Greenchoice. Dus ben ik op zoek naar een nieuw energieleverancier.
Volgens de laatste jaarafrekening nam ik af 3100 kWh en terug geleverd 3300 kWh. Aan gas heb ik 1500 m3 verstookt.
Nu heb ik aanbod een van VEH/Innova (3-jaar) €0,23 voor stroom en €1,23 voor gas. Tetugleverkosten €477,95 per jaar.
Ik overweeg ook een Dynamisch contract te nemen, maar twijfel of het wel geschikt is voor iemand met zonnepanelen. Ik heb wel EV en eigen laadpaal. Verder geen grote stroomverbruikers.

Mijn mening: Met dynamisch vermijd je de terugleverkosten dus dat is alvast je eerste winst. 1.23 euro voor gas komt ongeveer overeen met huidige dynamisch tarieven en die zijn op dit moment bijna het hoogst van de afgelopen 12 maanden. Als je het opladen van de EV goed kan plannen (dus niet elke dag nodig op de duurste uren) dan kan je met dynamisch wel lager uitkomen dan 0.23/kWh dus al met al zie ik weinig reden om voor vast te gaan. Ik wacht zelf tot de prijzen lager zijn (februari, maart) en ga dan mijn dynamisch contract heroverwegen, of misschien alleen gas vastzetten. Alleen als er in de tussentijd iets gebeurt dat de prijzen sky-high doet gaan... dan heb ik pech. Tenzij je niet tegen de onzekerheid kan, dan is vast natuurlijk sowieso een goede keuze. Anders zou ik dynamisch eens proberen, je kan dan op elk moment alsnog voor vast gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:53

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:49:
Wat mij opvalt is dat ook de EPEX DA tarieven in Noorwegen net zo leuk mee omhoog gaan met die van ons, terwijl ze ongeveer 100% duurzame energie (waterkracht) hebben en dat is geen dure bron...

Ze kunnen blijkbaar zoveel energie exporteren / aanbieden aan de arme jongetjes Duitsland, Denemarken en Nederland dat ze er in hun eigen land ook last van hebben.

De Franse markt daarentegen is een stuk minder geïntegreerd, die tarieven zijn veel stabieler (kernenergie), dus blijkbaar nauwelijks aanbod op de exportmarkt.
Van de 8-9 GW die door Zuidwest Noorwegen geproduceerd wordt gaat er bijna 4 GW naar het buitenland (vooral DE, DK en NL), dat trekt de prijs blijkbaar aardig omhoog. In Frankrijk wordt ca 80 GW geproduceerd en gaat er 8-9 GW naar het buitenland (vooral GB, DE en BE), dat is verhoudingsgewijs veel minder.
Hoe hard de prijs meebeweegt gaat vooral om de verhouding tussen productie en export. Daarnaast heeft Noorwegen verhoudingsgewijs dikke kabels liggen naar de omliggende landen, waardoor ze goed kan verdienen bij tekorten in die omliggende landen. Maar daar betalen de lokale gebruikers ook een prijs voor.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Lijken me niet echt laag toch? De stippellijn geeft mijn 20 cent all-in contract weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efv18XAhTeErgCPZZvmLQbSNY9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RmGvTWtJyhELaCEsrOXT9viq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Zelfs de Zonneplan app kan de huidige prijs niet aan. 12 cent 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzIqJRldLIsmsMgXoc2H710oXLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLVI3ZeZGQFixDRJ5dR2YI6I.jpg?f=fotoalbum_large

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

WillemD61 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:37:
[...]

Mijn mening: Met dynamisch vermijd je de terugleverkosten dus dat is alvast je eerste winst. 1.23 euro voor gas komt ongeveer overeen met huidige dynamisch tarieven en die zijn op dit moment bijna het hoogst van de afgelopen 12 maanden. Als je het opladen van de EV goed kan plannen (dus niet elke dag nodig op de duurste uren) dan kan je met dynamisch wel lager uitkomen dan 0.23/kWh dus al met al zie ik weinig reden om voor vast te gaan. Ik wacht zelf tot de prijzen lager zijn (februari, maart) en ga dan mijn dynamisch contract heroverwegen, of misschien alleen gas vastzetten. Alleen als er in de tussentijd iets gebeurt dat de prijzen sky-high doet gaan... dan heb ik pech. Tenzij je niet tegen de onzekerheid kan, dan is vast natuurlijk sowieso een goede keuze. Anders zou ik dynamisch eens proberen, je kan dan op elk moment alsnog voor vast gaan.
Ik heb vorige maand gebruik gemaakt van de veh essent deal. Daarmee kom je per 1 januari op 18 cent uit.
Ik zie dynamisch voorlopig hier niet onder komen, en geen terugleverkosten, tja, wel eens negatieve prijzen. potato potato

Hoi!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-08 23:06
heerlijk mijn vrouw heeft net de oven even aangezet om er een lekkere pizza in te doen..yolo.
kost inderdaad meer als normaal maar over het hele jaar genomen.. zie je het niet terug.

eet smakelijk iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
Interessante analyse:

Wederom zeer hoge spotprijzen elektriciteit
Deze week is er in Noordwest-Europa wederom sprake van een zogenaamde ‘Dunkelflaute’. De van oorsprong Duitse term staat voor een periode met maar weinig elektriciteitsopwekking door zon en wind, in combinatie met een hoge vraag vanwege de kou.
Met name Duitsland en Denemarken hebben op deze momenten de grootste moeite om voldoende elektriciteit te genereren. Daardoor wordt er maximaal beroep gedaan op de beschikbare grenscapaciteit van de omringende landen.

Het gevolg was dat ook voor Nederland de spotprijzen door het dak gingen. Voor donderdag 12 december kwam de gemiddelde spotprijs uit op ruim 355 €/MWh. Voornamelijk doordat tijdens de peakload-uren (8-20u) de gemiddelde prijs bijna 559 €/MWh was, met een maximum uurprijs (17-18u) van 873 €/MWh. Aangezien de problemen met name door Duitsland en Denemarken veroorzaakt werden, lagen daar de prijzen nog hoger dan voor Nederland.

Woensdagmiddag was TenneT genoodzaakt om tot tweemaal toe voor ruim een uur lang noodvermogen af te roepen. De onbalansprijs lag voor het grootste deel van de middag rond de 1.000 €/MWh.

Gezien de toenemende afhankelijkheid van zon en wind, is het aannemelijk dat bovenstaande fenomeen de komende jaren in de winterperiode vaker zal voorkomen
https://www.agro-energy.nl/nieuws/spotprijs-elektriciteit-door-het-dak/

• ASW1
Bravo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:41:
[...]

Van de 8-9 GW die door Zuidwest Noorwegen geproduceerd wordt gaat er bijna 4 GW naar het buitenland (vooral DE, DK en NL), dat trekt de prijs blijkbaar aardig omhoog. In Frankrijk wordt ca 80 GW geproduceerd en gaat er 8-9 GW naar het buitenland (vooral GB, DE en BE), dat is verhoudingsgewijs veel minder.
Hoe hard de prijs meebeweegt gaat vooral om de verhouding tussen productie en export. Daarnaast heeft Noorwegen verhoudingsgewijs dikke kabels liggen naar de omliggende landen, waardoor ze goed kan verdienen bij tekorten in die omliggende landen. Maar daar betalen de lokale gebruikers ook een prijs voor.
Is dat laatste zo?
Noorwegen een beetje kennende vermoed ik niet dat ze het voor zichzelf goed geregeld hebben.

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier is 't jaargemiddelde nu ook nog 18.1ct (maar in januari/februari zat ik nog bij coolblue, dus die zitten niet in deze stats. Alsnog vrij netjes. Het zal vast nog wat oplopen, maar ik zie 't jaargemiddelde niet veel hoger dan 20ct worden, wat nog altijd flink lager is dan mijn contracten hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bve1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:43:
Woensdagmiddag was TenneT genoodzaakt om tot tweemaal toe voor ruim een uur lang noodvermogen af te roepen. De onbalansprijs lag voor het grootste deel van de middag rond de 1.000 €/MWh.

Gezien de toenemende afhankelijkheid van zon en wind, is het aannemelijk dat bovenstaande fenomeen de komende jaren in de winterperiode vaker zal voorkomen
https://www.agro-energy.nl/nieuws/spotprijs-elektriciteit-door-het-dak/
Alleen de onbalans thuisaccu's hebben hun dag niet, zelfs ~20% staat nog op verlies voor de dag

https://onbalansmarkt.com/nexus/live (heeft wel nodige delay)

Dit was een epex-thuisaccu dag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUsnZOlxYky16jHIWKFg8_F6fpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgYrxpSS5GyD7Y2QoZLADxEF.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is incl heffingen (accu is <24%SOC, net voldoende tot middernacht)

• tryingtohack
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-10 09:14
Domba schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:20:
[...]

Dit was een epex-thuisaccu dag
[Afbeelding]
Deze is incl heffingen (accu is <24%SOC, net voldoende tot middernacht)
Same hier, kleine thuisaccu (6.4KWh) - zit nog steeds 2kWh in :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Me6Qek0hd4R4KqlTvv1YfZRQa80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgiVfOaKBGnGJyl2TpQMYFkE.jpg?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:04
Ik sta op dit moment op €-10,06 die slinger prijzen op een dag is geld mee te verdienen. Batterij staat op 30%, tot 20% mag hij leeggetrokken worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1CP4B_kiFmy0RWBUKENiOfed_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWj1dnnv90vX9Af9wvIaSizd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door habbekrats op 12-12-2024 19:05 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Accu begon om 14:30 met terugleveren en is nog bezig, komt mijn vrouw thuis met 4 ovenpizza's en zet om 17:40 de oven en afzuigkap aan -O-

Ik had een frisse salade ofzo vandaag ook wel prima gevonden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SweEnUnnG8lGjDsKIWtoNBiVFfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54E0dKIq7O1Aisaw1j2SyOvS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Taro op 12-12-2024 18:45 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• bilgy_no1
Tja, ik zit zonder batterij op een afname van 21,3 kWh voor €13,44. Dat is wel inclusief de ongeplande salmonella run van de warmtepomp die doodleuk om 15:30 begon en iets van 5,5-6 kWh heeft verbruikt tegen piekprijzen.

Op een 'topdag' als vandaag haal je dus maximaal een paar euro tot tientjes op met je batterij, afhankelijk van je capaciteit

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

markjanssen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:20:
Hier is 't jaargemiddelde nu ook nog 18.1ct (maar in januari/februari zat ik nog bij coolblue, dus die zitten niet in deze stats. Alsnog vrij netjes. Het zal vast nog wat oplopen, maar ik zie 't jaargemiddelde niet veel hoger dan 20ct worden, wat nog altijd flink lager is dan mijn contracten hiervoor.
Doe je netjes. Ik zit op gemiddeld 24ct/kwh, en 118ct/m³ over 2024. Vorig jaar zat ik op 27ct/kwh en 116ct/m³.

Ik moet er ook niet teveel naar kijken, want ik begin alweer boos te worden dat meer dan de helft van dat belasting betreft.

• deejeebv
  • Laatst online: 22:04
GateKeaper schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:46:
[...]

Doe je netjes. Ik zit op gemiddeld 24ct/kwh, en 118ct/m³ over 2024. Vorig jaar zat ik op 27ct/kwh en 116ct/m³.

Ik moet er ook niet teveel naar kijken, want ik begin alweer boos te worden dat meer dan de helft van dat belasting betreft.
Maar je hebt ook een teruggave energiebelasting van €631 gekregen, als je dat er van aftrekt valt het denk ik wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Wenzel schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:34:

Met jouw cijfers saldeer je in feite je hele verbruik. Het absolute tarief is dan eigenlijk niet zo relevant, want in feite is de rekening voor de stroom dan per saldo ongeveer nul.

Het vaste contract begint wel met een achterstand van €477.

Dat moet je afwegen tegen het verschil in gemiddeld tarief dat je bij dynamisch zou realiseren tussen afnemen en teruglevering. Als je uitgaat van 3200 kWh (voor het gemak even het midden genomen tussen jouw cijfers) is dat bijna €0,15 per kWh.*

Dat verschil is veel groter dan wat de meesten hier terugkoppelen aan wat ze realiseren. Bij mij is het nu een verschil van €0,03 per kWh, maar dat ging pas in per 1 oktober.

Hoe meer je van de PV zelf nuttig kunt gebruiken in de zomer, hoe gunstiger het zal uitpakken. Als jij meestal in de gelegenheid bent om de negatieve/goedkope momenten op te vangen met bijv het laden van je EV dan zit je zeer waarschijnlijk wel goed met dynamisch.

Let bij de keuze voor een dynamische Leverancier wel op dat deze gunstig saldeert. Zie in de topic start de tabel met voorwaarden hierover.

*Ik ga er hierbij vanuit dat de door jou genoemde getallen je netto verbruik en teruglevering zijn.

Bovenstaande geldt voor het elektra deel. Gas kun je apart afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-10 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uVPkmjPsQMbYXgrB_tpnmq_t1Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9gA1Locwgk1qUhlbMAcfowy.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag in totaal 110 kWh ingetrokken voor een bedrag van € 42,37, daarvan op de piektijden 51 Kwh teruggeleverd voor een prijs van € 48,76. Dus vandaag ruim € 6 euro winst en de overige 59 kWh gratis gekregen! (volledig gasloos, warmtepomp verwarming, warmtepomp boiler, infraroodverwarming en koivijver).

Accu: 60 kWh zelfbouw met Victron omvormers.

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 20:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U5Hl3-kuucbws7dZojeLBCHNbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4v37BV0NHOOYRLTdHxSDqdV7.png?f=fotoalbum_large

Ik was niet thuis en heb mijn steentje ook bijgedragen, WP uit en 2 kWh zonnestroom terug geleverd.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bilgy_no1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:43:
Tja, ik zit zonder batterij op een afname van 21,3 kWh voor €13,44. Dat is wel inclusief de ongeplande salmonella run van de warmtepomp die doodleuk om 15:30 begon en iets van 5,5-6 kWh heeft verbruikt tegen piekprijzen.

Op een 'topdag' als vandaag haal je dus maximaal een paar euro tot tientjes op met je batterij, afhankelijk van je capaciteit
Altijd grappig wanneer men kip in de boiler blijft gooien :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 250 ... 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels