Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RvP schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:21:
Grappig om te zien dat het model daar nu van slag lijkt en voor de komende dagen alles helemaal vlak zet.
Nou zijn de weekenden wel vaker redelijk vlak... tenzij 't echt goed waait ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
TTLCrazy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:31:
@-Tweety-
Ik zit al weer bijna 2 jaar bij Zonneplan en bevalt mij tot nu toe prima. Ik houd i.v.m. de hoge elektriciteit prijzen van de afgelopen dagen wel de boel in de gaten nu. Maar ik denk dat zich dat wel gladstrijkt over de tijd. Ik kan elke maand opzeggen dus druk maak ik mij er niet echt over.

Een vast abonnement ziet er op het moment ook goed uit moet ik zeggen. 26,4 cent voor een kWh is gewoon niet veel en je hebt de zekerheid dat deze gedurende de looptijd niet verandert.
Mijn kWh prijs zover dit jaar januari t/m november:
25,5
23,4
22,8
22
23
22,2
23,1
24,9
24,7
26,5
33,6

Die laatste is November tot nu toe.

Totaal gemiddel 2024 tot nu toe: 24,2
2023:28,3 (mijn abo begon in februari 23)

Je moet voor jezelf uitmaken wat je belangrijk vind. Zelf zou ik op dit moment denk ik een vast contract nemen.
Ik heb 18 maanden Zonneplan gehad voor stroom en gas. Maar sinds medio september weer terug naar 1 jaar vast bij GC voor 0,20 kWh en 1,13 m3.
Ondanks redelijke sturing van laden van de EV zat ik nog boven het gemiddelde van vast op dat moment. En ik zie het eerlijk gezegd ook niet beter worden op langere termijn (glazen bol...).
Het is jammer dat Zonneplan hun grafiek over de afgelopen 12 maanden niet meer bijwerkt https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen Wellicht bewust omdat het niet meer zo rooskleurig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 18:18
marcop23 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:31:
[...]

Als ik in het energiedashboard kijk, neemt de hoeveelheid fossiele energie wel degelijk vrij rap af. Het gedeelte "stabiele opwek", onder het rode WKK, ging van 64 TWh in 2022 naar 49 TWh in 2023. Dat vind ik vrij significant, ik kan me voorstellen dat de day-ahead markt daar volatieler van wordt.

De kolencentrales hebben afgelopen juni en juli erg weinig geproduceerd, dus die staan niet "altijd aan". B.v. 37 GWh afgelopen juni t.o.v. 780 GWh afgelopen maart, dus die verhouding is met 5% veel lager dan jouw 30-35%.

De Eemscentrale heeft volgens mij geen opwekkers zoals jij beschrijft. Het meerendeel van het vermogen zit in STEG-units. Het "oude" gedeelte noemen ze ook een combi-unit, aangepast aan de huidige elektriciteitsmarkt, dus die zal ook wel snel op- en af kunnen schakelen.
Inderdaad. Ik had niet naar het meerjarig overzicht gekeken. Het verschuift, en het aandeel kolen en aardgas neemt af, zelfs biomassa.

Maar ik zie dat nog steeds niet als een deugdelijke verklaring waarom die spot prijzen op dagniveau (belangrijk voor dynamische contracten!) zo idioot fluctueren.

Ik denk zelf dat het systeem van merit order zwaar zuigt: immers waarom ALLE stroom afrekenen tegen de hoogste incrementele prijs? De kostprijs van de daarvoor aangesproken bronnen verandert niet. Dat is voor de consument onlogisch en prijs opdrijvend.

Daarnaast werkt blijkbaar die spot markt op basis van wat de gek er voor geeft. Als je vergelijkt met andere landen met lagere prijzen is er wat mis, onder andere te weinig internationale stroom uitwisseling, wat m.i. een dempend effect zou moeten hebben.

Bovenal bizar dat er niet KEIHARD wordt gewerkt aan grootschalige (of kleinschalige) energiebuffers zoals daar in Delfzijl. Tennet heeft het op het verlanglijstje ik meen 9 GWh als doel. Die buffers zijn de dempers op de dagelijkse schommelingen. Thuisbatterij wordt ontraden door netbeheerders, maar als je dat goed regelt zouden locale buffers juist goed moeten zijn want het hoofdnet hoef je dan niet te verzwaren.

Daarmee zou je ook meer profijt moeten krijgen van de goedkopere zonne- en windstroom, zowel de gebruikers als de partikuliere opwekkers.

Ondertussen staan politiek en ACM met de armen over elkaar weg te kijken. Niet normaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Crapton op 07-11-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Zijn er ook Belgen in dit forum? Wat is jullie ervaring met dynamisch in België?

Ik heb nu reeds een jaar een dynamisch contract en ik betaal voor 5700kwh inkoop een 1500 euro per jaar. Echter, sinds ik dynamisch ben, betaal ik flink meer voor mijn pieken. Per kw/piek betalen wij een 45 euro. Ik zit op 8,4kw/piek.

Doordat ik zoveel mogelijk wil laden op de goedkope momenten en op mijn zonnepanelen, trek ik ook serieuze pieken. Bv op een bewolkte dag.

Die piektarieven zijn zo tegenstrijdig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
bve1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:50:
[...]

Het is jammer dat Zonneplan hun grafiek over de afgelopen 12 maanden niet meer bijwerkt https://www.zonneplan.nl/energie/dynamische-energieprijzen Wellicht bewust omdat het niet meer zo rooskleurig is...
In jouw linkje staat toch dat de gemiddelde Zonneplan-klant in september 2024, 24ct/kWh betaalde? Dat klinkt eigenlijk wel realistisch.

De kosten per kWh zijn tegenwoordig inderdaad gauw lager bij een vast contract, tenzij je echt veel kan sturen (b.v. EV-laden in de middag). Door terugleverboetes kan dynamisch toch goedkoper zijn, als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenpuntnl
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-09 10:46

jeroenpuntnl

Pielen aan jeroen.nl

Inschrijven voor 7 cent, inclusief alle belastingen, is vanaf vandaag mogelijk. Alleen contracten van 10, 20 of 30 jaar. De data die ze gebruikt hebben voor het artikel kan je zelf downloaden via: https://jeroen.nl/account/feeds/ (tot 2013 terug). Mocht daar iets tussen zitten (er mist een uurtje af en toe ivm overgang naar de zomertijd) dan hoor ik het graag :)

Alles over Dynamische energie & veel data over negatieve energieprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:36
jeroenpuntnl schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:13:
[...]

Inschrijven voor 7 cent, inclusief alle belastingen, is vanaf vandaag mogelijk. Alleen contracten van 10, 20 of 30 jaar. De data die ze gebruikt hebben voor het artikel kan je zelf downloaden via: https://jeroen.nl/account/feeds/ (tot 2013 terug). Mocht daar iets tussen zitten (er mist een uurtje af en toe ivm overgang naar de zomertijd) dan hoor ik het graag :)
Ik wil wel graag een contract van 30 jaar voor 7 cent per kWh inclusief belastingen en btw. Waar kan ik tekenen?

PS we maken allemaal wel eens fouten en vergissingen maar zijn niet zo dom om die te verbloemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
marcop23 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:55:
[...]

In jouw linkje staat toch dat de gemiddelde Zonneplan-klant in september 2024, 24ct/kWh betaalde? Dat klinkt eigenlijk wel realistisch.
De laatste stand is van 1 september. De maand september en oktober worden niet vermeld (1e okt/nov), dat bedoelde ik met "niet bijgewerkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:54
bve1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:28:
[...]

De laatste stand is van 1 september. De maand september en oktober worden niet vermeld (1e okt/nov), dat bedoelde ik met "niet bijgewerkt".
Er staat wellicht 1 september boven de graph, maar de vergelijking betreft overduidelijk de gehele maand september.
Om oktober te kunnen vergelijken moet het CBS de data ff vrijgeven, gebeurt vast binnen een paar dagen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Eriko schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:23:
Tibber app geeft geen verbruik/productie data in Analyse menu aan vanaf 4 november tot gisteren. Waarom niet? Een storing bij Tibber server?
Nee geen algemene storing. Kan zijn dat de meterdata nog niet is ontvangen van je netbeheerder of je meter, al dan niet tijdelijk, in een storing staat.
Als je wilt dat ik voor je kijk moet je even in een privébericht je e-mailadres van je Tibber account toesturen (ik werk voor Tibber Support)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 14:44
DiJerno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:30:
Zijn er ook Belgen in dit forum? Wat is jullie ervaring met dynamisch in België?

Ik heb nu reeds een jaar een dynamisch contract en ik betaal voor 5700kwh inkoop een 1500 euro per jaar. Echter, sinds ik dynamisch ben, betaal ik flink meer voor mijn pieken. Per kw/piek betalen wij een 45 euro. Ik zit op 8,4kw/piek.

Doordat ik zoveel mogelijk wil laden op de goedkope momenten en op mijn zonnepanelen, trek ik ook serieuze pieken. Bv op een bewolkte dag.

Belg hier.
Eerst engie dynamic, dan jammer genoeg overgeschakeld naar Elindus dynamic, omdat ze beloofden goedkoper te zijn. Beter niet gedaan, want Engie is nu een heel stuk minder geworden..
Maar nu terug overgeschakeld naar Eneco dynamisch. Momenteel de beste dynamisch gezien.

Piektarieven. Tja. Als je erg weinig verbruikt (zomer), dan maken de enkele pieken niet zoveel uit, omdat je maximumtarief dan van toepassing is.
Hier geluk dat we praktisch niet onder de 11kw kunnen geraken (hobbyloods), dus vlak ik de pieken af naar 15kw zodat ik op daluren auto kan + batterij tegelijk kan opladen. Enkel voor de maanden september - april.
Piektarief hakt er wel serieus in op.

Puur particulier zonder EV zou ik batterij vooral opladen aan max 2,5kW, om dan nadien elke piek hoger als dat weg te werken.
Particulier met EV, dan maakt huishoudpiek niet meer uit, en kan je gerust piektarief van 5kW aanhouden voor die paar wintermaanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:33
Crapton schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:58:
[...]
Inderdaad. Ik had niet naar het meerjarig overzicht gekeken. Het verschuift, en het aandeel kolen en aardgas neemt af, zelfs biomassa.

Maar ik zie dat nog steeds niet als een deugdelijke verklaring waarom die spot prijzen op dagniveau (belangrijk voor dynamische contracten!) zo idioot fluctueren.
Nagenoeg geen windenergie in midden en West Europa, voor Duitsland de laagste sinds 2014.
Duitsland had een import vraag van 15GW uit de omringende landen, ze schijnen zelfs nog 700MW aan oliegestookte centrales opgestart te hebben, samen met gepompte opslag zijn dat de duurste voor de Merit orde. De windstilte komt niet geheel bij als verrassing , die schaarste wordt ook in biedstrategie voor wat er wel wordt aangeboden meegenomen.
Ik denk zelf dat het systeem van merit order zwaar zuigt: immers waarom ALLE stroom afrekenen tegen de hoogste incrementele prijs? De kostprijs van de daarvoor aangesproken bronnen verandert niet. Dat is voor de consument onlogisch en prijs opdrijvend.

Daarnaast werkt blijkbaar die spot markt op basis van wat de gek er voor geeft. Als je vergelijkt met andere landen met lagere prijzen is er wat mis, onder andere te weinig internationale stroom uitwisseling, wat m.i. een dempend effect zou moeten hebben.

Bovenal bizar dat er niet KEIHARD wordt gewerkt aan grootschalige (of kleinschalige) energiebuffers zoals daar in Delfzijl. Tennet heeft het op het verlanglijstje ik meen 9 GWh als doel. Die buffers zijn de dempers op de dagelijkse schommelingen. Thuisbatterij wordt ontraden door netbeheerders, maar als je dat goed regelt zouden locale buffers juist goed moeten zijn want het hoofdnet hoef je dan niet te verzwaren.
In Nederland mag een netwerkbeheerder dat nog steeds niet zelf plaatsten, die is daar afhankelijk van commerciele partijen, die gaan niet bouwen voor 15 tot 100 kwartieren per jaar.
Ergens is daar een grens dat dikkere kabel op termijn gunstiger is, de uitbater van accu wil deze ook nog voor andere doelen kunnen inzetten voor een positieve business case. Een accu verschuift enkel energie in de tijd, dan moet erop die andere moment wel overschot aan opwek zijn.
Tussen plan wat vaak groot in de media wordt besproken en ook operationeel daar zit nogal een verschil.
(het kan vertraagd worden of als nog in de koelkast verdwijnen, bij SDE worden ook beschikkingen ingeleverd om vervolgens weer mee te dingen in hoop op een nieuwe beschikking met meer subsidie)
Daarmee zou je ook meer profijt moeten krijgen van de goedkopere zonne- en windstroom, zowel de gebruikers als de partikuliere opwekkers.

Ondertussen staan politiek en ACM met de armen over elkaar weg te kijken. Niet normaal.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
De berichten van Martien Visser hebben nog wel eens haken en ogen, maar deze vond ik op zich wel mooi. Het plaatst de hoge piekprijzen van de afgelopen paar dagen in perspectief.
In het tweede plaatje helemaal rechtsonder 6 november dus. Dat kun je wel een outlier noemen denk ik. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbLRd-CD3Y_ZfG5BiKc20ES06lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIvxvCzwB7mBjn5wBoUqgdVh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAmL_SbJVolWLpNrOvq6TUmInQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Esqj7eVUiGxpqsCjnqvPpyBB.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeriva
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 20:31
DiJerno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:30:

Hier de combinatie van Engie dynamic, geen zonnepanelen maar wel een EV en 1 fase 32A laadpaal. Thuisverbruik is een 2000kWh per jaar en de EV rond de 4000kWh per jaar.
Load balancing stond eerst ingesteld op 32A voor het hele huis (de auto kreeg dus 32A min het huisverbruik). Ondertussen hebben we het aangepast naar 20A en iets meer uren laden. Na een snelle berekening weegt in ons geval de lagere uurprijs niet op tegen een duurder capaciteitstarief omdat de auto op meer dan voldoende goedkope uren aan de lader hangt (de luxe van 4 dagen thuiswerk per week).
De prijs voor een jaar heb ik niet direct bij de hand maar ik schat dat wij er net iets onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:00
SebastiaanPs schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:49:
De berichten van Martien Visser hebben nog wel eens haken en ogen, maar deze vond ik op zich wel mooi. Het plaatst de hoge piekprijzen van de afgelopen paar dagen in perspectief.
In het tweede plaatje helemaal rechtsonder 6 november dus. Dat kun je wel een outlier noemen denk ik. :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Visueel is dit geen outlier.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikey1983
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 16:27
zit nu bij eneco maar wil overstappen naar een dynamische contract
heb een ev en een warmtepomp en zonnepanelen.

welke aanbieder raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
mikey1983 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 07:08:

Ik ben tevreden over Tibber.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

In de topicstart kan je berekenen welke aanbieders er voordelig zijn.
Daarnaast verschilt het per aanbieder hoe ze afrekenen. Bij bijv. ANWB betaal je iedere maand een zelfde bedrag, terwijl bij Tibber en Zonneplan je iedere maand een ander bedrag betaald naar aanleiding van je verbruik.

Zelf zit ik met gas en elektra bij Zonneplan. Vroeger had ik Eneco, nooit meer terug!!!

Daarnaast is het ook nog mogelijk om gas en elektra bij verschillende aanbieders onder te brengen. Al is het wel "altijd" mogelijk om alleen stroom ergens onder te brengen, ergens alleen gas onderbrengen kan niet altijd (of is veel lastiger).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:28

In aanvulling op @mhr-zip

- kijk in de topic start ook naar hoe de diverse aanbieders omgaan met teruglevering en salderen
- zoek ook naar ervaringen van anderen met de diverse aanbieders
- extra's zoals slimme integraties, PV uitschakelen tegen een vergoeding, etc.

Maar met jouw profiel is dynamisch waarschijnlijk voordelig. Zeker als je ook de warmtepomp wat kunt sturen (bijv SWW boiler verwarmen op een gunstig moment). Maar de EV is helemaal gunstig als je ook wat flexibiliteit hebt met je laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Heb de entso-e integratie met zonneplan draaien in HA. Maak gebruik van visualisatie energieprijzen vandaag/ morgen, dat werkt allemaal. Wat me echter niet lukt is een kant en klare code die de goedkoopste 2 of 3 uren berekent. Heb al wel het eea geplakt in configuration.yaml maar dat lukt niet. Iemand met vergelijkbare integratie die me een link kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:29
borgoe72 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:31:
Heb de entso-e integratie met zonneplan draaien in HA. Maak gebruik van visualisatie energieprijzen vandaag/ morgen, dat werkt allemaal. Wat me echter niet lukt is een kant en klare code die de goedkoopste 2 of 3 uren berekent. Heb al wel het eea geplakt in configuration.yaml maar dat lukt niet. Iemand met vergelijkbare integratie die me een link kan sturen?
Niet helemaal on topic hier, maar dit heb ik ooit eens ergens uit iemand anders yaml gejat:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 {% set period=state_attr( 'sensor.nordpool', 'raw_today') |sort(attribute='value') %}
          {{   (now() >= period[0].start and now() <= period[0].end)
            or (now() >= period[1].start and now() <= period[1].end)
            or (now() >= period[2].start and now() <= period[2].end)
            or (now() >= period[3].start and now() <= period[3].end)
            or (now() >= period[4].start and now() <= period[4].end)
            or (now() >= period[5].start and now() <= period[5].end) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:40
Ik heb sinds september zonnepanelen, voor de energielevering zit ik bij tibber. Bij tibber gaat salderen per jaar en per ingaan van het contract.

Het contract is ingegaan op 1 Maart.

Ik zal over een jaar gezien meer opwekken dan ik verbruik. Ongeveer 7200KwH en ik verbruik ongeveer 4000.
(even geen rekening gehouden met zelf direct verbruikte zonnestroom, dan wordt opwek wat lager en verbruik ook.)

Maar aangezien de meeste stroom in de zomer wordt opgewekt, en ik de panelen pas sinds september heb kan ik nooital mijn afgenomen stroom tot en met 1 maart salderen, daarvoor heb ik nog niet genoeg opgewekt omdat de zonnepanelen pas sinds september zijn geplaatst.

Is er een manier om het salderen te kunnen 'herstarten' ? Bijvoorbeeld naar een nieuw contract (tibber is als het goed is per maand op te zeggen). Dan zou bijvoorbeeld het nieuwe contract ingaan per 1/12/24, waardoor ik de stroom kan salderen tm 1/12/25. Omdat ik veel meer opwek dan ik verbruik, zou ik dan alle stroom van de winter kunnen salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door jaricool op 08-11-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:41

de Peer

under peer review

jaricool schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:14:
Ik heb sinds september zonnepanelen, voor de energielevering zit ik bij tibber. Bij tibber gaat salderen per jaar en per ingaan van het contract.

Het contract is ingegaan op 1 Maart.

Ik zal over een jaar gezien meer opwekken dan ik verbruik. Ongeveer 7200KwH en ik verbruik ongeveer 3000.
(even geen rekening gehouden met zelf direct verbruikte zonnestroom, dan wordt opwek wat lager en verbruik ook.)

Maar aangezien de meeste stroom in de zomer wordt opgewekt, en ik de panelen pas sinds september heb kan ik nooit de gehele stroom tot 1 maart salderen, daarvoor heb ik nog niet genoeg opgewekt.

Is er een manier om het salderen te kunnen 'herstarten' ? Bijvoorbeeld naar een nieuw contract (tibber is als het goed is per maand op te zeggen). Dan zou bijvoorbeeld het nieuwe contract ingaan per 1/12/24, waardoor ik de stroom kan salderen tm 1/12/25. Omdat ik veel meer opwek dan ik verbruik, zou ik dan alle stroom van de winter kunnen salderen.
Ja nieuw contract = met salderen weer opnieuw beginnen.
Maar daar schiet jij toch niets mee op? Want met het nieuwe contract ga je ook weer meer terugleveren dan verbruiken. Je verplaatst het probleem dus alleen naar volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Nee het probleem is dat ik deze contractsperiode veel minder teruglever dan ik vebruik.

Zou ik tibber kunnen bellen of ze hiermee akkoord gaan omdat ik anders wissel? Of zullen ze zeggen nee, dan wissel ik naar andere leverancier.

[ Voor 45% gewijzigd door jaricool op 08-11-2024 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaricool schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:19:
Nee het probleem is dat ik deze contractsperiode veel minder teruglever dan ik vebruik.
Oké, maar vroegtijdig wisselen van leverancier lost dat niet op. Als je het volgende contract maar helemaal uitzit (1 jaar) dan heb je altijd zomer en winter. Of dat nu in januari of in juli start maakt niet uit.

Tibber gaat niet resetten voor 1 maart. Dan moet je echt wisselen van contract. Maar nogmaals: heeft geen nut

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 08-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Ik snap je niet helemaal, natuurlijk zal ik meer opwekken dan ik verbruik. Maar deze contractsperiode mis ik een stukje salderen omdat de zonnepanelen pas sinds september zijn geplaatst. Deze contracts periode wek ik dus minder op dan ik verbruik, waardoor ik de maanden december, januari, februari niet kan salderen.

Als het salderen opnieuw ingaat, zal ik kunnen salderen vanaf bijvoorbeeld december 24 tm december 25. Dan kan ik december , januari, februari wel salderen, aangezien ik meer opwek dan ik verbruik.

Meeste stroom wordt natuurlijk in de zomer opgewekt, en de zomer mis ik met de huidge contractsperiode, omdat de zonnepanelen toen nog niet aanwezig waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaricool schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:31:
Ik snap je niet helemaal, natuurlijk zal ik meer opwekken dan ik verbruik. Maar deze contractsperiode mis ik een stukje salderen omdat de zonnepanelen pas sinds september zijn geplaatst. Deze contracts periode wek ik dus minder op dan ik verbruik, waardoor ik de maanden december, januari, februari niet kan salderen.

Als het salderen opnieuw ingaat, zal ik kunnen salderen vanaf bijvoorbeeld december 24 tm december 25. Dan kan ik december , januari, februari wel salderen, aangezien ik meer opwek dan ik verbruik.

Meeste stroom wordt natuurlijk in de zomer opgewekt, en de zomer mis ik met de huidge contractsperiode, omdat de zonnepanelen toen nog niet aanwezig waren.
Sorry! Je hebt gelijk. Ik zit niet op te letten.

Ja in dit geval heb je er baat bij om zsm over te stappen naar bijvoorbeeld zonneplan om het salderen te resetten. Ik zou niet eens wachten tot 1 januari. Liever zo snel mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Geen probleem haha, zat zelf even te twijfelen haha maar zocht even bevestiging. Ik lees hier zonneplan als een alternatief voor tibber voor dynamische contracten, nog andere aanraders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crapton
Domba schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:24:
[...]
Nagenoeg geen windenergie in midden en West Europa, voor Duitsland de laagste sinds 2014.
Duitsland had een import vraag van 15GW uit de omringende landen, ze schijnen zelfs nog 700MW aan oliegestookte centrales opgestart te hebben, samen met gepompte opslag zijn dat de duurste voor de Merit orde. De windstilte komt niet geheel bij als verrassing , die schaarste wordt ook in biedstrategie voor wat er wel wordt aangeboden meegenomen.

[...]
In Nederland mag een netwerkbeheerder dat nog steeds niet zelf plaatsten, die is daar afhankelijk van commerciele partijen, die gaan niet bouwen voor 15 tot 100 kwartieren per jaar.
Ergens is daar een grens dat dikkere kabel op termijn gunstiger is, de uitbater van accu wil deze ook nog voor andere doelen kunnen inzetten voor een positieve business case. Een accu verschuift enkel energie in de tijd, dan moet erop die andere moment wel overschot aan opwek zijn.
Tussen plan wat vaak groot in de media wordt besproken en ook operationeel daar zit nogal een verschil.
(het kan vertraagd worden of als nog in de koelkast verdwijnen, bij SDE worden ook beschikkingen ingeleverd om vervolgens weer mee te dingen in hoop op een nieuwe beschikking met meer subsidie)

[...]
Het gekke is dat vandaag de piek 17:00-19:00 de spot prijs "slechts" 0.13 €/kWh is, dat is een factor 3 lager dan gisteren. Ra ra politiepet waarom. Aandeel windenergie is marginaal meer dan afgelopen dagen, zonneenergie is zelfs overdag vrijwel nihil.

Die merit order is m.i. principieel onjuist. De kostprijs van de andere aanbieders verandert namelijk niet, dus waarom die de prijs betalen voor de duurste aanbieder? Wat is daar de logica van behalve een groot voordeel voor de aanbieders.

Die Duitsers zijn natuurlijk knettergek geweest met sluiting van 13 werkende kerncentrales. Oliegstookt? Wat een waanzin.

Ik heb op de Tennet website iets gezien over 9 GWh batterij capaciteit als doel. Of zij dat wel of niet zelf mogen doen maakt mij niet zoveel uit, Tennet is duur en energieleveranciers ook.

Punt is dat als je je opwekking baseert op groter aandeel wiebelstroom dat je moet werken met buffers. 1+1=2 kind kan de was doen enz enz. Toch is dit nauwelijks gebeurd. En dan als Tennet wel bouwen in Duitsland ipv projecten uitvoeren voor onze eigen behoefte?

Er gebeuren onlogische dingen, ten koste van de NL consument. Bij aanpassing van de energiewet in 2027 zullen we als burgers harder met de vuist op tafel moeten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04

koboy

Heb een idee voor een icon

jaricool schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:19:

Zou ik tibber kunnen bellen of ze hiermee akkoord gaan omdat ik anders wissel? Of zullen ze zeggen nee, dan wissel ik naar andere leverancier.
Helemaal eens met @de Peer. Het eerste jaar zul je gewoon nooit "maximaal" kunnen salderen, en is het 1 en ander gewoon afhankelijk van wanneer in het contractjaar de panelen geplaatst zijn.
Ik zie wel twee mogelijke redenen voor een overstap:
1. Tibber geeft je in de maand van opwek alle energiebelasting etc terug. Bij een groot overschot zoals jij verwacht krijg je dus op de jaarafrekening een post van 3000kWh aan energiebelasting etc op te hoesten. Zonneplan bijvoorbeeld verdeeld de verwachtte ruimte hiervoor over 13 maanden waardoor je correctie op de jaarafrekening een stuk kleiner zal uitvallen.
2. Per 1 januari 2027 vervalt als het goed is het salderen. Aflopen van een contractjaar op dat moment kan je net een klein voordeeltje opleveren als de energieprijzen in 2026 de pan uit rijzen, maar eigenlijk verschuif je alleen maar het "probleem" van dan naar nu als de tarieven in 2026 een beetje normaal zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:15
@Crapton je vergeet even te vermelden dat het een open markt is. En dat NL productielocatie graag hun stroom duur aan Duitsland verkopen omdat ze daar niet genoeg hebben. Als gevolg daarvan is het duur hier. Dus je bent tegen export/vrije markt?
Ga lekker klagen bij de overheid over de belastingdruk op energie ofzo.
En nogmaals, begin lekker je eigen centrale als je zelf goedkoper stroom kan opwekken. Dan kan je gelijk dure opwekkers uit de merit order drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 08-11-2024 18:21 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Crapton schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:12:
[...]
Het gekke is dat vandaag de piek 17:00-19:00 de spot prijs "slechts" 0.13 €/kWh is, dat is een factor 3 lager dan gisteren. Ra ra politiepet waarom. Aandeel windenergie is marginaal meer dan afgelopen dagen, zonneenergie is zelfs overdag vrijwel nihil.

Die merit order is m.i. principieel onjuist. De kostprijs van de andere aanbieders verandert namelijk niet, dus waarom die de prijs betalen voor de duurste aanbieder? Wat is daar de logica van behalve een groot voordeel voor de aanbieders.
De biedingen zijn in principe blind, maar er is natuurlijk wel trend info die meegenomen kan worden, van weer data tot feestdagen etc. ,
Wat basis info, als ook dat de markten van 13 landen aan elkaar gekoppeld zijn via een core-flow , pas als dit cleared is (contract wie moet leveren en wie moet afnemen) daarna gaat Tennet aan de slag, die hebben via de balansverantwoordelijk ook de MWh's die niet via spotmarkt verkocht zijn, om het transport over de kabels te verdelen, is de kabel niet dik genoeg dan vindt re-dispatch plaats, de werkelijke verkoper krijgt een vergoeding om niet te produceren en ergens anders tegen vergoeding laten opwekken vanwaar er wel bij de koper/verbruiker geleverd kan worden, deze kosten worden doorberekend in de vaste netwerkkosten.
Die Duitsers zijn natuurlijk knettergek geweest met sluiting van 13 werkende kerncentrales. Oliegstookt? Wat een waanzin.
Oliegestookt vallen ook noodstroomaggregaten op diesel onder, zoals bij ziekenhuizen en andere grote organisaties, die moeten toch regelmatig getest worden, is gebruik maken van de gelegenheid, elke dag zijn er 500-2000 euro/MWh aanbod biedingen alleen zelden dat ze wat verkopen.

Het tegenovergestelde vindt ook plaats bij lage prijs, bijv Duitse Transnet heeft al eens een wat de Duitser een "Rote warnung" noemen gegeven, dat klanten verbruik moesten reduceren om een blackout te voorkomen, niet vanwege dat er weinig opwek was,
Maar juist vanwege de lage gunstige prijs dat de Oostenrijkse gepompte opslag massaal ingekocht had om hun resevoirs te vullen. Vanwege wat we congestie noemen was er veel re-dispatch nodig en om de kosten daarvan te drukken gaf netwerkbeheerder Transnet een niet geheel terechte "Rote Warnung" uit, zodat eigen klanten stroom zouden sparen, voor minder re-dispatch, iets wat de koper van stroom niet hoef te betalen, maar die aangesloten zijn in het monopoly gebied van de netwerkbeheerder voor opdraaien.

Een biedzone is virtueel, een grote koperplaat, maar in de pratijk zijn er wel transportbeperkingen dat de stroom via kabels moet gaan en daar is de spotmarkt veel te veel virtueel en zou transport er ook in moeten zitten (wat minder koperenplaat). In tegen stelling tot aardgas , betaald een buitenlandse koper niet voor transport, voor Delta Rhine Corridor 4-8GW van WoZ hoopt Nederland wel dat Duitsland meebetaald, maar tot nu toe zonder succes.

Redispatch kosten is inmiddels gierend geexplodeerd en een heel grote kostenpost geworden in de vaste netwerkkosten. Deze zit in de kostenpost E+V kosten bij Tennet, die waren rond 280 milj (redispatch 67milj) in 2020 in 2022 waren het al 1,7 miljard E+V kosten en voor 2023 is schatting 1,5 miljard vanwege lagere marktprijzen.
Normaal was de regel dat deze kosten verwerkt werden in de netwerkkosten 2 jaar later, zo zou 2023 pas in netwerkkosten 2025 verwerkt worden, maar vanwege de enorme stijging mocht van ACM al 40% van de geschatte E+V kosten verwerkt worden in 2024 netwerk tarieven

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Al eens naar Home Assistant -> Cheapest Hours integratie gekeken? Zie ook https://github.com/TheFes...documentation/0-how-to.md.

Hier een aantal helpers draaien die zowel de X goedkoopste als Y duurste uren berekenen, of in een reeks of verspreid over de dag. Mocht je een JINJA code willen voor een helper dan hoor ik het graag en zal ik die delen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Laatst online: 10:09
https://github.com/TheFes/cheapest-energy-hours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,
Ik heb al zoveel informatie gelezen, maar blijf de keuze voor dynamisch of vast erg lastig vinden omdat ik nog steeds niet begrijp hoe mij opgewekte en direct verbruikte stroom hier een rol in speel.
Via eDin is mijn verbruik:
Normaal afname 3105
Dal afname 4710
Normaal teruglevering 3080
Dal teruglevering 1397

We hebben een warmtepomp, een elektrische auto, en zijn gasloos.
Mijn man werkt onregelmatig dus kan zijn auto redelijk gepland opladen.
Ik doe de was altijd in het weekend.
Ik laad mijn elektrische auto gratis op het werk.

Volgens de apps van de 30 zonnepanelen brengen ze jaarlijks 7300 kWh op.

Kan iemand mij helpen of een dynamisch contract nu wel of niet verstandig is voor ons?
Alvast dank voor jullie advies en reacties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:57

13art

Moderator Mobile
jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 06:34:
Goedemorgen,
Ik heb al zoveel informatie gelezen, maar blijf de keuze voor dynamisch of vast erg lastig vinden omdat ik nog steeds niet begrijp hoe mij opgewekte en direct verbruikte stroom hier een rol in speel.
Via eDin is mijn verbruik:
Normaal afname 3105
Dal afname 4710
Normaal teruglevering 3080
Dal teruglevering 1397

We hebben een warmtepomp, een elektrische auto, en zijn gasloos.
Mijn man werkt onregelmatig dus kan zijn auto redelijk gepland opladen.
Ik doe de was altijd in het weekend.
Ik laad mijn elektrische auto gratis op het werk.

Volgens de apps van de 30 zonnepanelen brengen ze jaarlijks 7300 kWh op.

Kan iemand mij helpen of een dynamisch contract nu wel of niet verstandig is voor ons?
Alvast dank voor jullie advies en reacties.
Over het algemeen kan je stellen: hoe meer je verbruik te sturen is, hoe voordeliger een dynamisch contract kan zijn.
Een warmtepomp en een EV zijn grootverbruikers. Daarbij valt het verbruik van de rest in huis over het algemeen in het niet. Dus als je de grootverbruikers zoveel als mogelijk op de lagere tarieven kan laden/gebruiken, waarbij de lagere tarieven per kWh over het algemeen lager zijn dan de prijs die je per kWh betaalt bij een vast contract, kom je dus wat verbruikskosten lager uit dan met een vast contract. Als je dan ook er nog in mee neemt dat je geen vergoeding hoeft te betalen voor het terugleveren dan wordt dynamisch nog voordeliger.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
13art schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:02:
[...]

Over het algemeen kan je stellen: hoe meer je verbruik te sturen is, hoe voordeliger een dynamisch contract kan zijn.
Een warmtepomp en een EV zijn grootverbruikers. Daarbij valt het verbruik van de rest in huis over het algemeen in het niet. Dus als je de grootverbruikers zoveel als mogelijk op de lagere tarieven kan laden/gebruiken, waarbij de lagere tarieven per kWh over het algemeen lager zijn dan de prijs die je per kWh betaalt bij een vast contract, kom je dus wat verbruikskosten lager uit dan met een vast contract. Als je dan ook er nog in mee neemt dat je geen vergoeding hoeft te betalen voor het terugleveren dan wordt dynamisch nog voordeliger.
Met onze laadpaal kunnen we maar 1 fase laden dus dat gaat niet zo hard, maar dan kunnen we wellicht het beste zoveel mogelijk snachts laden neem ik aan. Want dan zijn de tarieven ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
Zondag overdag vaak ook laag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:08
jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:12:
[...]

Met onze laadpaal kunnen we maar 1 fase laden dus dat gaat niet zo hard, maar dan kunnen we wellicht het beste zoveel mogelijk snachts laden neem ik aan. Want dan zijn de tarieven ook lager.
Je zou kunnen overwegen om naar 3 fasen te gaan. En daar je laadpaal op aan te passen.
Er is nogal verschil in de e-maatschappijen die dynamisch aanbieden. Ze hebben allen een app met de huidige uurtarieven.

Sinds een weekje hebben we nu Zonneplan. Die heeft een mooie app en een gratis P1 meter die via die app je verbruik/teruglevering laat zien. Even een tijdje volgen en je weet ongeveer wanneer het goedkoop laden is. Er is wel een groot verschil in zomer/winter.
Je schrikt in eerste instantie van de voorschotrekeningen. Nog nooit zo hoog geweest. Je betaalt ook per maand. In de wintermaanden kost het dus wat meer door het gebruik van de verwarming.(l/l warmtepomp)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:46:
[...]

Je zou kunnen overwegen om naar 3 fasen te gaan. En daar je laadpaal op aan te passen.
Er is nogal verschil in de e-maatschappijen die dynamisch aanbieden. Ze hebben allen een app met de huidige uurtarieven.

Sinds een weekje hebben we nu Zonneplan. Die heeft een mooie app en een gratis P1 meter die via die app je verbruik/teruglevering laat zien. Even een tijdje volgen en je weet ongeveer wanneer het goedkoop laden is. Er is wel een groot verschil in zomer/winter.
Je schrikt in eerste instantie van de voorschotrekeningen. Nog nooit zo hoog geweest. Je betaalt ook per maand. In de wintermaanden kost het dus wat meer door het gebruik van de verwarming.(l/l warmtepomp)
Bedankt voor je reactie.
We hebben wel 3 fasen aansluiting maar onze laadpaal kan maar 1 fase laden.
P1 meter en homewizard display heb ik om alles beetje in de gaten te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:48:
[...]

Bedankt voor je reactie.
We hebben wel 3 fasen aansluiting maar onze laadpaal kan maar 1 fase laden.
P1 meter en homewizard display heb ik om alles beetje in de gaten te houden.
Dan is het wellicht de moeite om over te gaan naar een 3 fase laadpaal (mits de EV 3 fasen ondersteund) dat kan namelijk schelen in de laadkosten aangezien je in kortere tijd, dus nog meer tijden de laagste tarieven, kan laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
13art schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:50:
[...]

Dan is het wellicht de moeite om over te gaan naar een 3 fase laadpaal (mits de EV 3 fasen ondersteund) dat kan namelijk schelen in de laadkosten aangezien je in kortere tijd, dus nog meer tijden de laagste tarieven, kan laden.
Ongeveer €1000,- exclusief installeren.
Ik denk niet dat je dat er snel uithaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ongeveer €1000,- exclusief installeren.
Ik denk niet dat je dat er snel uithaalt.
Rijden jullie de andere EV privé. Dan is dynamisch sowieso lonend, zeker in jouw geval waar je verbruik hoger is dan de opbrengst van de PV installatie.

Je kan je EV opladen op de laagste momenten + je hebt de Grid Rewards (in het geval van Tibber). Ook kun je bij Tibber instellen zoveel mogelijk met zonnestroom te laden.

Bij Tibber kun je ook sommige warmtepompen slim aansturen als het goed is(geen ervaring mee, wij hebben stadsverwarming)

Nu is het momenteel de minst gunstige periode voor dynamisch maar ben overall voor November nog goedkoper uit dan vast, ook vanwege het zonnige weer van laatst.

[ Voor 10% gewijzigd door Dani86 op 09-11-2024 14:06 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dani86 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:04:
[...]

Rijden jullie de andere EV privé. Dan is dynamisch sowieso lonend, zeker in jouw geval waar je verbruik hoger is dan de opbrengst van de PV installatie.

Je kan je EV opladen op de laagste momenten + je hebt de Grid Rewards (in het geval van Tibber). Ook kun je bij Tibber instellen zoveel mogelijk met zonnestroom te laden.

Bij Tibber kun je ook sommige warmtepompen slim aansturen als het goed is(geen ervaring mee, wij hebben stadsverwarming)

Nu is het momenteel de minst gunstige periode voor dynamisch maar ben overall voor November nog goedkoper uit dan vast, ook vanwege het zonnige weer van laatst.
EV is inderdaad privé.
Maar het laden duurt op 1 fase dus wel zo'n 9 uur, wanneer hij echt leeg is.
Is met vast contract dus geen probleem, maar bij dynamisch vraag ik het mij af, want zulke lange blokken heb je volgens mij geen goedkope stroom. Of alleen snachts.
De warmtepomp laat ik altijd al midden op de dag verwarmen en de salmonellarun doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:31:
[...]

EV is inderdaad privé.
Is met vast contract dus geen probleem, maar bij dynamisch vraag ik het mij af, want zulke lange blokken heb je volgens mij geen goedkope stroom. Of alleen snachts.
De warmtepomp laat ik altijd al midden op de dag verwarmen en de salmonellarun doen.
Als het 's zomers zonnig is pakt slim laden blokken van zeg 3,5 a 4 uur, tijdens het weekend kun je de EV dan wel volladen, doordeweeks beste 's nachts bijladen waar nodig.

+ je hebt de grid rewards, als het stroomnet een nacht instabiel is heb je sowieso een hele rare laadplanning 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

EV is inderdaad privé.
Waarin verschilt de salmonellarun van de legionella run? En welke temperatuur en tijdsduur is nodig voor de salmonella run?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:58:
[...]

Waarin verschilt de salmonellarun van de legionella run? En welke temperatuur en tijdsduur is nodig voor de salmonella run?
Nou om salmonella te doden zou ik wel richting de 100 graden verwarmen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
[...]

EV is inderdaad privé.
3 fasen laden heeft als bijkomend voordeel dat je laadverlies afneemt. Dit kan je meenemen in je berekening. Low and slow is voor laadverlies funest.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
de Peer schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:07:
[...]

Nou om salmonella te doden zou ik wel richting de 100 graden verwarmen :D
70 graden is voldoende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

EV is inderdaad privé.
Met dynamische tarieven zal je niet echt een vast patroon hebben. In de winter geldt meestal dat 's nachts wat goedkoper is en in de zomer zul je juist overdag (vooral in de weekends) heel goedkope stroom hebben of zelfs geld toe krijgen. En juist dan kan langzaam laden voordeliger zijn: als de negatieve tarieven al om 9:00 uur beginnen en pas rond 17:00 uur voorbij zijn smeer je het laden uit en voorkom je dat je moet betalen.

Gezien je beschrijving lijken jullie verder een ideale klant voor dynamische tarieven. Kijk alleen nog even of je jullie PV-omvormer kunt uitschakelen obv de day-ahead tarieven.

En verder even goed kijken in de topic start naar de voordeligste aanbieder (kolom inkoopvergoeding) icm correct salderen (sommigen betalen niet de inkoopvergoeding terug bij het salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:29:
[...]

Met dynamische tarieven zal je niet echt een vast patroon hebben. In de winter geldt meestal dat 's nachts wat goedkoper is en in de zomer zul je juist overdag (vooral in de weekends) heel goedkope stroom hebben of zelfs geld toe krijgen. En juist dan kan langzaam laden voordeliger zijn: als de negatieve tarieven al om 9:00 uur beginnen en pas rond 17:00 uur voorbij zijn smeer je het laden uit en voorkom je dat je moet betalen.

Gezien je beschrijving lijken jullie verder een ideale klant voor dynamische tarieven. Kijk alleen nog even of je jullie PV-omvormer kunt uitschakelen obv de day-ahead tarieven.

En verder even goed kijken in de topic start naar de voordeligste aanbieder (kolom inkoopvergoeding) icm correct salderen (sommigen betalen niet de inkoopvergoeding terug bij het salderen).
Kanttekening is wel dat de prijs over het jaar gezien meer niet negatief is dan wel. Dus als je het dan wil optimaliseren kom je toch weer uit bij een 3 fase lader die kan switchen tussen 1 en 3 fase laden en daarmee ook op alleen zonne-energie kan laden.

Maar ja, als dat een extra investering van 1000 euro is, dan moet je voorlopig wel even laden om dat er uit te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door 13art op 09-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

13art schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:58:
[...]

Kanttekening is wel dat de prijs over het jaar gezien meer niet negatief is dan wel. Dus als je het dan wil optimaliseren kom je toch weer uit bij een 3 fase lader die kan switchen tussen 1 en 3 fase laden en daarmee ook op alleen zonne-energie kan laden.

Maar ja, als dat een extra investering van 1000 euro is, dan moet je voorlopig wel even laden om dat er uit te halen.
Het enige wat ik me kan inbeelden is je EV laden op de onbalansmarkt, maar zoveel levert dat ook weer niet op om die €1K te rechtvaardigen.

Negatieve prijzen incl energiebelasting komt niet zo vaak voor lijkt mij.

Kale prijs heb ik wel 'ns -2ct oid voorbij zien komen, en dat is dan een uur ofzo, dat is nog altijd gunstiger dan de teruglieverboetes bij vaste contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Met een opbrengst van 7000kWh op jaarbasis ligt daar dus ook kon de 7kW piek aan PV. Dit zal op 1 of andere manier verdeeld moeten worden over meerdere fases, met meerdere omvormers of meer waarschijnlijk een 3 fase omvormer

Tibber heeft dacht ik een mooie deal voor een 3 fase laadpunt, en anders hoeft de hardware niet veel meer dan een 600 euro te kosten.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Ja, die kanttekening klopt, maar daarbij ook de kanttekening dat er regelmatig weekends zijn met lage prijzen op beide dagen. Dan is volgooien op zaterdag leuk, maar misschien heb je dan op zondag ook nog wat capaciteit nodig.

Het zal ook moeten afhangen van het vermogen van de PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
@jolandacb Als je geen investeringen wilt doen aan je infrastructuur, dan zul je moeten accepteren dat je niet altijd tegen een gunstig dynamisch tarief laadt, maar zelfs dan nog kan een dynamisch contract gunstig voor je zijn. Persoonlijk zou ik die €1000 investeren om een 3-fase laadpaal te hebben. Je laadsnelheid is dan veel hoger en dus kun je veel beter de goedkope periodes benutten. Om je investering met alleen de lagere energiekosten terug te verdienen, moet je heel lang laden. Aan de andere kant, een huis met een 3-fase laadpaal zou (in theorie) iets duurder moeten zijn dan eentje met een 1-fase laadpaal. Of dat in de praktijk ook zo is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Dank jullie wel.
Hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga kijken wat de beste/goedkoopste dynamische aanbieder is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22-09 21:26
koboy schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:54:
[...]
Met een opbrengst van 7000kWh op jaarbasis ligt daar dus ook kon de 7kW piek aan PV. Dit zal op 1 of andere manier verdeeld moeten worden over meerdere fases, met meerdere omvormers of meer waarschijnlijk een 3 fase omvormer
Dit is niet per se het geval. U kunt een 1-fase omvormer van 6 kW gebruiken en veel meer zonnepanelen dan alleen 6 kWp aansluiten: dit wordt overpaneling genoemd. Idealiter hebt u 2 strings van 4,5 kWp in oost-westrichting. De omvormer werkt dan langer, wat prettig is voor dynamische prijzen.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiJerno
joeriva schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:16:
[...]

Hier de combinatie van Engie dynamic, geen zonnepanelen maar wel een EV en 1 fase 32A laadpaal. Thuisverbruik is een 2000kWh per jaar en de EV rond de 4000kWh per jaar.
Load balancing stond eerst ingesteld op 32A voor het hele huis (de auto kreeg dus 32A min het huisverbruik). Ondertussen hebben we het aangepast naar 20A en iets meer uren laden. Na een snelle berekening weegt in ons geval de lagere uurprijs niet op tegen een duurder capaciteitstarief omdat de auto op meer dan voldoende goedkope uren aan de lader hangt (de luxe van 4 dagen thuiswerk per week).
De prijs voor een jaar heb ik niet direct bij de hand maar ik schat dat wij er net iets onder zitten.
Het blijft iets vreemds de manier waarop die piektarieven zijn verwerkt. Er zijn zoveel momenten waarop ik 22kw uit het net kan trekken om zo lokaal het net te ontlasten bij de overload aan zonne-energie in onze straat…

Eigenlijk is mijn investering in een warmtepomp, zonnepanelen en e-auto wel heel moeilijk te verantwoorden op dit moment. Door de zeer hoge taxen en bijkomende piektarieven betaal ik zoveel voor elektriciteit dat op gas verwarmen veel goedkoper is, zelfs als de prijzen zouden verdubbelen.

Zeker nu onze ontslagnemende minister van energie, Tinne van der Straeten, beslist heeft om turbojet centrales subsidies te geven om zo ons stroomtekort op te vangen bij de sluiting van onze kerncentrales. We hebben wel geld voor een stopcontact op zee van 10 miljard maar een nieuwe kerncentrale, nee dat niet. Ben je vet mee op zo een dagen met dat stopcontact zonder windenergie…

Kan je deze transitie nog serieus nemen?

Bron: Stokoud en heel vervuilend: 8 oude straalmotoren krijgen subsidies om stroomnet overeind te houden
https://www.vrt.be/vrtnws...moeten-stroomtekort-afwe/

Energieminister Van der Straeten (Groen) over stijgende kosten energie-eiland voor Belgische kust: "Voorbarig om stekker uit het project te trekken"
https://www.vrt.be/vrtnws...n-baten-energie-eiland-z/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

DiJerno schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:01:
[...]

Het blijft iets vreemds de manier waarop die piektarieven zijn verwerkt. Er zijn zoveel momenten waarop ik 22kw uit het net kan trekken om zo lokaal het net te ontlasten bij de overload aan zonne-energie in onze straat…

Eigenlijk is mijn investering in een warmtepomp, zonnepanelen en e-auto wel heel moeilijk te verantwoorden op dit moment. Door de zeer hoge taxen en bijkomende piektarieven betaal ik zoveel voor elektriciteit dat op gas verwarmen veel goedkoper is, zelfs als de prijzen zouden verdubbelen.

Zeker nu onze ontslagnemende minister van energie, Tinne van der Straeten, beslist heeft om turbojet centrales subsidies te geven om zo ons stroomtekort op te vangen bij de sluiting van onze kerncentrales. We hebben wel geld voor een stopcontact op zee van 10 miljard maar een nieuwe kerncentrale, nee dat niet. Ben je vet mee op zo een dagen met dat stopcontact zonder windenergie…

Bron: Stokoud en heel vervuilend: 8 oude straalmotoren krijgen subsidies om stroomnet overeind te houden

Energieminister Van der Straeten (Groen) over stijgende kosten energie-eiland voor Belgische kust: "Voorbarig om stekker uit het project te trekken"
Beetje offtopic allemaal, maar wel interessant.

Het probleem is alle Europese landjes die hun eigen strategie erop nahouden. De Duitse atomausstieg is het domste wat Duitsland heeft gedaan (op 1940 na dan). En andere landen hebben er 0 zeggenschap over.

Met de centrales was niks mis en konden nog jaaaaren mee.

Hopelijk blijven Doel en Tihange zo lang mogelijk open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
Dani86 schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:11:
[...]

Beetje offtopic allemaal, maar wel interessant.

Het probleem is alle Europese landjes die hun eigen strategie erop nahouden. De Duitse atomausstieg is het domste wat Duitsland heeft gedaan (op 1940 na dan). En andere landen hebben er 0 zeggenschap over.

Met de centrales was niks mis en konden nog jaaaaren mee.

Hopelijk blijven Doel en Tihange zo lang mogelijk open.
Mijn excuses voor de off-topic. 😑

Maar zelfs nu, als je je grootverbruikers wat kan sturen, blijft een dynamisch contract interessant. Maar als Belg zijnde dien je meer rekening te houden met pieken waarop wij belast worden. En het is die afweging die niet eenvoudig is om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
[...]

Ik noem dat de groene- of klimaat waanzin. België sluit goede kerncentrales, Duitsland idem. CO2 vrij vervangen door fossiele brandstoffen, dus precies wat we NIET willen. Voor de Groenen is atoomstroom blijkbaar slechter voor het klimaat dan fossiel, maar hoe dan? Onbegrijpelijk onlogisch.

In ruil voor wiebelstroom wat nog niet af is en niet voldoende capaciteit heeft voor donkere windstille dagen. Nederland heeft grootschalig geinvesteerd in wiebelstroom, zonder te denken aan energieopslag. Ook vraag ik mij af of we de internationale markt voldoende gebruiken voor buffering en shaving, ik denk het niet.

Er zitten helaas mensen in de politiek die technisch van toeten noch blazen weten, slechts emotioneel idealisme. Logica is een vies woord. Dat is overigens het geval op veel beleidsterreinen.

Dat die straalmotoren nog bestaan is wel bijzonder. Gelukkig was het aantal draaiuren volgens het artikel slechts 51 uur in 2023 en verwacht nog minder in 2024. Dus tamelijk marginaal.

Ik neem toch aan dat je in België ook een dynamisch contract kan kiezen en daarmee panelen en WP wel rendabel te maken is? Maar misschien werkt het in België totaal anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Crapton op 10-11-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
Crapton schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:46:
[...]

Ik noem dat de groene- of klimaat waanzin. België sluit goede kerncentrales, Duitsland idem. CO2 vrij vervangen door fossiele brandstoffen, dus precies wat we NIET willen. Voor de Groenen is atoomstroom blijkbaar slechter voor het klimaat dan fossiel, maar hoe dan? Onbegrijpelijk onlogisch.

In ruil voor wiebelstroom wat nog niet af is en niet voldoende capaciteit heeft voor donkere windstille dagen. Nederland heeft grootschalig geinvesteerd in wiebelstroom, zonder te denken aan energieopslag. Ook vraag ik mij af of we de internationale markt voldoende gebruiken voor buffering en shaving, ik denk het niet.

Er zitten helaas mensen in de politiek die technisch van toeten noch blazen weten, slechts emotioneel idealisme. Logica is een vies woord. Dat is overigens het geval op veel beleidsterreinen.

Dat die straalmotoren nog bestaan is wel bijzonder. Gelukkig was het aantal draaiuren volgens het artikel slechts 51 uur in 2023 en verwacht nog minder in 2024. Dus tamelijk marginaal.

Ik neem toch aan dat je in België ook een dynamisch contract kan kiezen en daarmee panelen en WP wel rendabel te maken is? Maar misschien werkt het in België totaal anders.
Ja wij hebben dynamisch. Echter worden wij nog extra belast op de pieken die wij trekken. Als je een kwartier gemiddeld 8 kw trekt heb je voor heel die maand een piektarief van 8.

Zo zit ik gemiddeld op 8,38kw/piek. Dat is om en bij de 400 euro per jaar extra. Nu, mijn wagen laad ik enkel op tegen 4,7kw op 3 fases. Dat is heel zwak maar, zeker in de winter, durft die warmtepomp nog een mee op te slaan. Ookal staat ie niet geprogrammeerd om op die momenten te warmen. Het is en blijft een toestel dat ons huis warm wil houden met een beperkt vermogen.

In de zomer is een wisselvallige dag dan weer nefast. Soms, als ik dringend ergens naartoe moet en veel kilometers moet maken, ga ik even laden tegen 11kw waarvan 6kw zonnestroom. Dus ik trek op die momenten 5kw/piek. Dat is dus weer een streep door de rekening om mijn gemiddelde lager te krijgen.

Soms denk ik dat het beter is om met een trage lader continue te laden met een vast tarief zodat ik mijn pieken kan verlagen. Mijn schoonouders zitten op 1,7 kw/piek gemiddeld. Ook zij koken elektrisch. Echter dat wil zeggen ook meer grijze stroom want ja, dat is continue laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Crapton schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:46:
[...]

In Duitsland was het Merkel's regering die toen uit CDU/CSU en FDP bestond. Niks geen waanzin van Groenen. Wel leuk voor de eigenaren van kolenmijnen die juist rechts steunen.

Over het algemeen kun je eerder stellen dat rechtse partijen juist verantwoordelijk zijn voor een te trage transitie door steeds de nodige investeringen te vertagen of juist naar totaal nutteloze projecten te sluizen. Miljoenensubsidie voor Shell bij CO2 opslag, miljoenen subsidies in infrastructuur voor kansloze waterstofauto's, miljardensubsidies voor biomassacentrales (of eigenlijk 4 nieuwe kolencentrales die houtpellets uit Amerika bij kunnen stoken), onvoldoende investeren in de elektrische infrastructuur...

Over het algemeen is rechts in Europa de afgelopen decennia dominant, maar op een of andere manier krijgt 'links' de zwarte Piet toegeschoven...

/rant
Meer on-topic...

Het voorbeeld is duidelijk dat een capaciteitstarief uitermate slecht werkt voor dynamische contracten en dus het oplossen van knelpunten. Ik hoop dat we dat hier in Nederland niet gaan overnemen van België...

Ik ben eigenlijk wel blij met dynamisch hoe het nu is. Wat mij betreft is dat ook de oplossing voor na de afschaffing salderen:

- alle teruglevering gaat tegen de day-ahead tarieven op dat moment
- vrije keuze voor afnamevorm blijft (vast, variabel, dynamisch)
- verbod op prijsdiscriminatie tegen afnemers met PV

En tegelijkertijd een massale investering in The Grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Thepawn schreef op zondag 10 november 2024 @ 06:30:
[...]

Dit is niet per se het geval. U kunt een 1-fase omvormer van 6 kW gebruiken en veel meer zonnepanelen dan alleen 6 kWp aansluiten: dit wordt overpaneling genoemd. Idealiter hebt u 2 strings van 4,5 kWp in oost-westrichting. De omvormer werkt dan langer, wat prettig is voor dynamische prijzen.
*overdimensionering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
DiJerno schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:05:
[...]

In de zomer is een wisselvallige dag dan weer nefast. Soms, als ik dringend ergens naartoe moet en veel kilometers moet maken, ga ik even laden tegen 11kw waarvan 6kw zonnestroom. Dus ik trek op die momenten 5kw/piek. Dat is dus weer een streep door de rekening om mijn gemiddelde lager te krijgen.
Pieken in de zomer maakt niet uit, als je ervoor kan zorgen dat je in die maand 'redelijk' weinig verbruikt. Meestal in de praktijk enkel mogelijk door een batterij. Je kan gerust een echte piek hebben van 11kW, maar slechts belast worden voor 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
bottom line schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:45:
[...]

Pieken in de zomer maakt niet uit, als je ervoor kan zorgen dat je in die maand 'redelijk' weinig verbruikt. Meestal in de praktijk enkel mogelijk door een batterij. Je kan gerust een echte piek hebben van 11kW, maar slechts belast worden voor 2,5kW
Net dat weinig verbruiken is dus niet het probleem. In de zomer betaal ik heel weinig voor mijn energie maar omdat ik altijd met die pieken zit, betaal ik toch veel voor deze belasting. 6 euro aan energie en 80 euro aan taxen/heffingen is geen uitzondering in de zomer. Dat komt net omdat die piektarieven ervoor zorgen dat als je op een zonnige dag je auto oplaad en er een wolk voor je panelen komt, je een serieuze piek trekt. Alst dit 1x gebeurd heb je al prijs.

Ondanks je dynamisch tarief dat op die moment zelfs negatief kan zijn, betaal je zo enorm veel voor dat beetje dat je afneemt.

In pizzadiagram heb ik een spie van 1/10 energiekost dankzij dynamisch maar net door de vele pieken die je trekt met dynamisch is het niet altijd interessant om dynamische prijzen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

De bouwkosten voor een 3e gen kerncentrale liggen tussen 10-20miljoen/MW en met een lange bouwtijd.
Waarschijnlijk zal met aandacht naar Sizewell C gekeken worden, min of meer een copie van Hinkley point C, Hinkely point een van de eerste 3e gen met een enorme bouwvertraging en als die mogelijk in 2025 op start met een prijs kaartje van 16,7ct/kWh als er verder geen bijzonderheden optreden.
Een andere 3e gen die al wel operationeel is, is Olkiluoto 3 wat de prijs per kWh is, is nog wat gissen, waar 2e gen rond 2,3ct/kWh ligt is die voor 3e gen zeker rond 5ct/kWh of hoger, tegen een gemiddelde marktprijs van 5,7ct/kWh voor Finland en regelmatig op minimale capaciteit draait vanwege de marktprijs, misschien kan je hier uit halen
Een 4e gen kerncentrale komt nog met enorme ontwikkelkosten, die is nog niet eens echt in de ontwerp fase

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 10-11-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 23:44
HenryP schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:13:
@jolandacb Als je geen investeringen wilt doen aan je infrastructuur, dan zul je moeten accepteren dat je niet altijd tegen een gunstig dynamisch tarief laadt, maar zelfs dan nog kan een dynamisch contract gunstig voor je zijn. Persoonlijk zou ik die €1000 investeren om een 3-fase laadpaal te hebben. Je laadsnelheid is dan veel hoger en dus kun je veel beter de goedkope periodes benutten. Om je investering met alleen de lagere energiekosten terug te verdienen, moet je heel lang laden. Aan de andere kant, een huis met een 3-fase laadpaal zou (in theorie) iets duurder moeten zijn dan eentje met een 1-fase laadpaal. Of dat in de praktijk ook zo is…
Overigens zou het voorstel van flexibele nettarieven ook nog een extra steuntje in de rug voor sneller laden zijn,

Dan betaal je tussen 11 en 15 het minst, en 's-avonds het meest voor alleen al het levergedeelte.

Dat zou voor mij, zonder panelen of electrisch voertuig een thuisbatterij wat intersanter maken. Nu valt dat laatste om door laad/ontlaadverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
jaricool schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:35:
Geen probleem haha, zat zelf even te twijfelen haha maar zocht even bevestiging. Ik lees hier zonneplan als een alternatief voor tibber voor dynamische contracten, nog andere aanraders?
Hoi @jaricool ,

Ik werk voor Tibber support. Ik zal later vandaag even rustig in je case duiken want even snel lezend (heb nu geen tijd om een berekening te maken) vermoed ik een denkfout.
Stuur me even een privéberichtje met je e-mailadres van je Tibber account dan pak ik het verder met je op met je daadwerkelijke verbruiks en terugleveringscijfers in een privébericht.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
DiJerno schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:09:
[...]

Net dat weinig verbruiken is dus niet het probleem. In de zomer betaal ik heel weinig voor mijn energie maar omdat ik altijd met die pieken zit, betaal ik toch veel voor deze belasting. 6 euro aan energie en 80 euro aan taxen/heffingen is geen uitzondering in de zomer. Dat komt net omdat die piektarieven ervoor zorgen dat als je op een zonnige dag je auto oplaad en er een wolk voor je panelen komt, je een serieuze piek trekt. Alst dit 1x gebeurd heb je al prijs.

Ondanks je dynamisch tarief dat op die moment zelfs negatief kan zijn, betaal je zo enorm veel voor dat beetje dat je afneemt.

In pizzadiagram heb ik een spie van 1/10 energiekost dankzij dynamisch maar net door de vele pieken die je trekt met dynamisch is het niet altijd interessant om dynamische prijzen te hebben.
Als je inderdaad amper iets verbruikt in de zomer, moet je je factuur nog eens nakijken.
Daar gaat dan sowieso een bedrag opstaan 'maximumtarief' en je een korting geven.
Best wel maandelijks afrekenen in dat geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeeDeWee
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 22:48
bilgy_no1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:08:
[...]
Ik ben eigenlijk wel blij met dynamisch hoe het nu is. Wat mij betreft is dat ook de oplossing voor na de afschaffing salderen:

- alle teruglevering gaat tegen de day-ahead tarieven op dat moment
- vrije keuze voor afnamevorm blijft (vast, variabel, dynamisch)
- verbod op prijsdiscriminatie tegen afnemers met PV
[…]
Ben het grotendeels eens. De grootste invloed van het wegvallen van het salderen is op de energiebelasting. Als ik nu 20 cent dynamisch gebruik dan is dat ongeveer 15 belasting en 5 cent dynamisch tarief. Als ik dan straks terug lever tegen dynamisch dan krijg ik slechts 5 cent terug ipv nu 20ct. Dat is nog altijd een enorm verschil.

Verder is het zo dat energiebedrijven klagen maar die betalen deze energiebelasting saldering helemaal niet. Dat doen wij allemaal van onze belastingcenten.

Ik zou voorstellen om het salderen met energiebelasting te handhaven maar het stroomtarief (zonder belasting) op basis van het day ahead tarief te doen zoals je voorstelt. Dan kunnen de energiebedrijven ophouden met zeuren en kan de subsidie op zonnestroom in stand blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door JeeDeWee op 10-11-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

DiJerno schreef op zondag 10 november 2024 @ 09:05:
[...]

Ja wij hebben dynamisch. Echter worden wij nog extra belast op de pieken die wij trekken. Als je een kwartier gemiddeld 8 kw trekt heb je voor heel die maand een piektarief van 8.

Zo zit ik gemiddeld op 8,38kw/piek. Dat is om en bij de 400 euro per jaar extra. Nu, mijn wagen laad ik enkel op tegen 4,7kw op 3 fases. Dat is heel zwak maar, zeker in de winter, durft die warmtepomp nog een mee op te slaan. Ookal staat ie niet geprogrammeerd om op die momenten te warmen. Het is en blijft een toestel dat ons huis warm wil houden met een beperkt vermogen.

Soms denk ik dat het beter is om met een trage lader continue te laden met een vast tarief zodat ik mijn pieken kan verlagen. Mijn schoonouders zitten op 1,7 kw/piek gemiddeld. Ook zij koken elektrisch. Echter dat wil zeggen ook meer grijze stroom want ja, dat is continue laden.
Dat is ook weer een onlogische regeling. Op 3 fasen 11KW is veel minder verlies dan 4,7.

Maargoed NL heeft zoveel PV capaciteit dat je dit soort regelingen echt contraproductief zullen zijn. Als het zonnig is moet je juist volgas zoveel mogelijk EVs laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
JeeDeWee schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:32:
[...]

Ben het grotendeels eens. De grootste invloed van het wegvallen van het salderen is op de energiebelasting. Als ik nu 20 cent dynamisch gebruik dan is dat ongeveer 15 belasting en 5 cent dynamisch tarief. Als ik dan straks terug lever tegen dynamisch dan krijg ik slechts 5 cent terug ipv nu 20ct. Dat is nog altijd een enorm verschil.

Verder is het zo dat energiebedrijven klagen maar die betalen deze energiebelasting saldering helemaal niet. Dat doen wij allemaal van onze belastingcenten.

Ik zou voorstellen om het salderen met energiebelasting te handhaven maar het stroomtarief (zonder belasting) op basis van het day ahead tarief te doen zoals je voorstelt. Dan kunnen de energiebedrijven ophouden met zeuren en kan de subsidie op zonnestroom in stand blijven.
Ja, dat zou een optie zijn. Ik vind dan wel dat die EB-saldering beperkt moet zijn in tijd. Bijv. 5 jaar, zodat er een gunstige investeringscasus blijft voor nieuwe PV.

Eventueel dan gekoppeld aan de verplichting dat de omvormer stuurbaar is obv day-ahead tarieven (dus alleen EB-saldering bij bepaalde soorten omvormers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dani86 schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:03:
[...]

Dat is ook weer een onlogische regeling. Op 3 fasen 11KW is veel minder verlies dan 4,7.

Maargoed NL heeft zoveel PV capaciteit dat je dit soort regelingen echt contraproductief zullen zijn. Als het zonnig is moet je juist volgas zoveel mogelijk EVs laden :)
Je kunt ook gewoon 1x16A laden ipv 3. Dat is net zo efficient, maar met een veel lagere belasting op je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
In België betaal je niet extra voor een 3fase aansluiting maar op je pieken. Energie is zo goedkoop dat ik beter lage pieken heb dan veel verbruik. Het helpt dat ik kan kiezen wanneer ik laad. Zolang ik ervoor zorg dat de pieken laag zijn. Maar net dat is zo vermoeiend omdat je altijd maar moet puzzelen. Ja een thuisaccu zou dit oplossen maar een beetje capaciteit en wat vermogen is me nog te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:31:
[...]

De bouwkosten voor een 3e gen kerncentrale liggen tussen 10-20miljoen/MW en met een lange bouwtijd.
Waarschijnlijk zal met aandacht naar Sizewell C gekeken worden, min of meer een copie van Hinkley point C, Hinkely point een van de eerste 3e gen met een enorme bouwvertraging en als die mogelijk in 2025 op start met een prijs kaartje van 16,7ct/kWh als er verder geen bijzonderheden optreden.
Een andere 3e gen die al wel operationeel is, is Olkiluoto 3 wat de prijs per kWh is, is nog wat gissen, waar 2e gen rond 2,3ct/kWh ligt is die voor 3e gen zeker rond 5ct/kWh of hoger, tegen een gemiddelde marktprijs van 5,7ct/kWh voor Finland en regelmatig op minimale capaciteit draait vanwege de marktprijs, misschien kan je hier uit halen
Een 4e gen kerncentrale komt nog met enorme ontwikkelkosten, die is nog niet eens echt in de ontwerp fase
Nu zijn eindelijk de designs af, dus ik verwacht dat komende projecten wel een stuk sneller zullen zijn. We hebben standaardisatie nodig en dat is met de EPR2 flink verbeterd, ik hoop ook dat we in Nederland voor de EPR2 gaan kiezen.

Al draaidede en gesloten Gen4 reactoren:
Bn350
Bn600/Cfr600
Bn800
Superphenix (Gestopt)
Phenix (Gestopt)
HTR (China)
THTR (Duitsland, Gesloten)
Kalkar (Nooit opgestart)
Dounreay (Gesloten)

In bouw:
Kalpakkam PFBR
Brest-300
Met de BN1200 word er verwacht een ROI vergelijkbaar te worden bereikt met 'Normale' reactoren, daar zal dan ook een prima elektra prijs uit komen rollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Inhoudelijk over de bouw van kerncentrales discussiëren wordt in Kernenergie, ontwikkelingen en techniek op prijs gesteld :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeriva
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-09 20:31
[...]

De netbeheerders zijn zich er ook van bewust dat de tarieven nog niet ideaal zijn. Fluvius heeft captar 2.0 klaarstaan (een combinatie van kwartierpieken en piek/daluren) maar gezien de weerstand bij de bevolking bij de invoering van het huidige tarief gaat het nog even duren vrees ik. Captar 2.0 zou veel beter zijn maar de meeste mensen hebben meer tijd nodig om zich aan te passen dan de doorsnee tweaker.
Persoonlijk zie ik geen probleem in het achter de hand houden van (vervuilende) noodcapaciteit als we die enkele uren per jaar nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 21:06
JeeDeWee schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:32:
Dat is niet de reden: zij zitten op zonnige dagen "omhoog" met stroom aangeleverd door hun klanten die ze niet kwijt kunnen want er is massale overproductie. Komt bij dat die klanten er een (over het algemeen) contractuele vergoeding voor betaald moet worden, terwijl tijdens overproductie die stroom niets waard is (of er zelfs bijbetaald wordt voor geproduceerde stroom: lees negatieve energieprijzen voor afnemers).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:13

HaikoW

International man of mystery

bilgy_no1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:08:
[...]

In Duitsland was het Merkel's regering die toen uit CDU/CSU en FDP bestond. Niks geen waanzin van Groenen. Wel leuk voor de eigenaren van kolenmijnen die juist rechts steunen.
Ere wie ere toekomt: in 2000 bereikt Gerhard Schröder (SPD), kanselier van de eerste Duitse landelijke regering van SPD en Groenen, een akkoord met de kernindustrie over het geleidelijk afbouwen van het gebruik van kernenergie. In 2021 moet de laatste Duitse kerncentrale gesloten ziijn.
In 2002 wordt de Atomausstieg bij wet van kracht. Als alternatief wil de rood-groene regering duurzame energie ontwikkelen: uit water, zon, maar vooral uit wind.

Voor wie iets meer wil lezen over hoe de Atomausstieg tot stand is gekomen: Het Duitslandinstituut van de UvA heeft een chronologisch overzicht: https://duitslandinstituu...-kernenergie-in-duitsland waar bovenstaand uit gequote is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-dvQv9yDp3193ks4iOpmeZy20o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/js6z8yktkkkzW250N0DKQ8Kv.png?f=fotoalbum_large
En de kernenergie is voornamelijk door groene energie vervangen (wind).
Tuurlijk, windenergie combineren met kernenergie om zo gascentrales af te schalen was groener geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En blijkbaar stonden we kort voor de brown-outs afgelopen week.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:15
Sodeju, daar is geen woord Hoogduits bij zeg!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:54
@ZuinigeRijder Daar haal je niet uit dat je vorige week bijna je knijpkat uit de stoffige doos had mogen trekken. ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:19:
@ZuinigeRijder Daar haal je niet uit dat je vorige week bijna je knijpkat uit de stoffige doos had mogen trekken. ;)
Dat het krap was, was te zien aan de uurprijs, maar heeft iemand ook de data, van die in die YT.

Van welke markt komt die 2748 euro/MWh voor NL in die YT?

Ik zie het niet terug bij de onbalansprijs/verrekenprijzen, wel dat op 6 nov mFRRsa (reserve noodvermogen) is ingezet, maar ik kan niet vinden of op dat moment ook alle mFRRda (noodvermogen direct inzetbaar, voor 2024 is 924MW up en 726MW down gecontracteerd) ingezet was of achtergehouden voor een ander moment.

Voor zover ik weet is mFRRda minium van 20MW voor tenminste een uur en de prijs voor "up" de EPEX prijs plus 200 euro en down EPEX-prijs plus 100 euro. En de EPEX is onder 1euro/kWh gebleven.

of is dat recent verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor morgen weer een spread van 20+ct/kWh voor de thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Hoe zit het nu met btw, ik wil dus overstappen van tibber naar zonneplan, tibber heeft TLV met btw en zonneplan zonder btw. Is het dus voor consumenten voordeliger om voor tibber te kiezen?

Of wordt dit aan het eind van het jaar gecorrigeerd?

En als ondernemer, maakt dit dan ook verschil, dat je bij tibber wel btw aangifte moet doen, maar bij zonneplan niet omdat er ook geen btw gekregen wordt voor de TLV?

Maar dat zou raar zijn want je moet gewoon btw betalen over je opwek als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
Volgens mij salderen Tibber en Zonneplan gewoon hetzelfde, Zonneplan begon namelijk met correct salderen en Tibber volgde daar vrij snel achteraan destijds. Als ik me de berichten van destijds goed herinner althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Ah in de startpost staat het dus verschillend, tibber met btw en zonneplan zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

jaricool schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:08:
Ah in de startpost staat het dus verschillend, tibber met btw en zonneplan zonder.
Zonneplan en Tibber salderen onder de streep hetzelfde. Grote verschil is dat Tibber per maand alle energiebelasting en BTW over de teruglevering uitbetaalt en dat je dus bij een overschot aan productie op je jaarrekening een naheffing/correctie energie en btw krijgt.
Zonneplan betaalt de energiebelasting en BTW per maand uit op basis van de eerdere (door jou opgegeven) verbruiken/leveringen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Geen idee wat hier gebeurde..... Knip

[ Voor 93% gewijzigd door koboy op 11-11-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaricool
Bedankt voor het doorgeven!

Nu heb ik nog een vraag, iemand hier bekend met de aangifte btw over de productie zonnestroom. Je moet zelfs over het gedeelte dat je zelf direct hebt gebruikt btw betalen, maar is die berekening niet heel lastig te doen met variabele stroomprijzen?

Iemand die dit al vaker heeft gedaan en wat zou kunnen vertellen?

ah ik vind het gewoon interessant, maar denk dat ik het niet zo moeilijk moet maken, gewoon het forfait gebruiken:

Opwekvermogen in Wattpiek
Forfait
0 – 1.000 € 20
1.001 – 2.000 € 40
2.001 – 3.000 € 60
3.001 – 4.000 € 80
4.001 – 5.000 € 100
5.001 – 6.000 € 120
6.001 – 7.000 € 140
7.001 – 8.000 € 160
8.001 – 9.000 € 180
9.001 – 10.000 € 200

[ Voor 54% gewijzigd door jaricool op 11-11-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52
jaricool schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:20:
Bedankt voor het doorgeven!

Nu heb ik nog een vraag, iemand hier bekend met de aangifte btw over de productie zonnestroom. Je moet zelfs over het gedeelte dat je zelf direct hebt gebruikt btw betalen, maar is die berekening niet heel lastig te doen met variabele stroomprijzen?

Iemand die dit al vaker heeft gedaan en wat zou kunnen vertellen?

ah ik vind het gewoon interessant, maar denk dat ik het niet zo moeilijk moet maken, gewoon het forfait gebruiken:

Opwekvermogen in Wattpiek
Forfait
0 – 1.000 € 20
1.001 – 2.000 € 40
2.001 – 3.000 € 60
3.001 – 4.000 € 80
4.001 – 5.000 € 100
5.001 – 6.000 € 120
6.001 – 7.000 € 140
7.001 – 8.000 € 160
8.001 – 9.000 € 180
9.001 – 10.000 € 200
Verwacht je voor meer dan 1800 euro per jaar aan PV overschot te exporteren? Zo ja, dan ben je voor de belastingdienst een ondernemer en moet je BTW aangifte doen.

Zo nee, dan hoef je helemaal niets te doen op je aangifte... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaricool
Jawel als je al ondernemer bent moet dat dus helaas altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52
jaricool schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:49:
Jawel als je al ondernemer bent moet dat dus helaas altijd.
Ah ja, die caveat had ik gemist, ik ben zelf geen ondernemer ;) Dank voor je toelichting!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
De zonnepanelen die op ons huis liggen zijn van mijn vrouw. Mijn eenmanszaak is van mij. Dan hebben ze verder niets met elkaar van doen, toch?

:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hmmbob schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:32:
De zonnepanelen die op ons huis liggen zijn van mijn vrouw. Mijn eenmanszaak is van mij. Dan hebben ze verder niets met elkaar van doen, toch?

:+
dat klopt, dat is een constructie waar vaak voor gekozen wordt. Let er dan wel op dat het energiecontract ook op haar naam staat. Dit laatste was vooral belangrijk toen je nog BTW moest terugvragen voor je gelegde panelen enkele jaren terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
We hebben dezelfde voorletter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 18:46
Ik begrijp iets niet. Ik dacht dat je niet bij dezelfde leverancier je stroom en gas hoefde af te nemen?

Mijn situatie nu:
- 3-jarig vast contract voor zowel stroom als gas bij Vandebron.
- Opzegvergoeding 0 euro.

Gewenste situatie:
- Gas contract bij Vandebron laten
- Stroom bij Vandebron opzeggen en naar dynamisch via Tibber

Vandebron geeft telefonisch aan dat dit niet kan omdat er niet alleen een vast contract voor gas kan zijn bij hun? Klopt dit wel? Ik sluit dus geen nieuw contract voor alleen gas af, wil het bestaande contract voor gas door laten lopen.

Overigens ben ik erg benieuwd wat ze doen als ik daadwerkelijk via Tibber stroom afsluit zonder hun te informeren…
Pagina: 1 ... 243 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels