Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38

13art

Moderator Mobile
JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:33:
Ik begrijp iets niet. Ik dacht dat je niet bij dezelfde leverancier je stroom en gas hoefde af te nemen?

Mijn situatie nu:
- 3-jarig vast contract voor zowel stroom als gas bij Vandebron.
- Opzegvergoeding 0 euro.

Gewenste situatie:
- Gas contract bij Vandebron laten
- Stroom bij Vandebron opzeggen en naar dynamisch via Tibber

Vandebron geeft telefonisch aan dat dit niet kan omdat er niet alleen een vast contract voor gas kan zijn bij hun? Klopt dit wel? Ik sluit dus geen nieuw contract voor alleen gas af, wil het bestaande contract voor gas door laten lopen.

Overigens ben ik erg benieuwd wat ze doen als ik daadwerkelijk via Tibber stroom afsluit zonder hun te informeren…
Volgens mij is elke aanbieder hier vrij in.
Ik heb het hier thuis wel opgesplitst, maar toen ik destijds ging vergelijken bood lang niet elke aanbieder een los contract voor gas aan volgende de vele vergelijkingswebsites.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49
JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:33:
Ik begrijp iets niet. Ik dacht dat je niet bij dezelfde leverancier je stroom en gas hoefde af te nemen?

Mijn situatie nu:
- 3-jarig vast contract voor zowel stroom als gas bij Vandebron.
- Opzegvergoeding 0 euro.

Gewenste situatie:
- Gas contract bij Vandebron laten
- Stroom bij Vandebron opzeggen en naar dynamisch via Tibber

Vandebron geeft telefonisch aan dat dit niet kan omdat er niet alleen een vast contract voor gas kan zijn bij hun? Klopt dit wel? Ik sluit dus geen nieuw contract voor alleen gas af, wil het bestaande contract voor gas door laten lopen.

Overigens ben ik erg benieuwd wat ze doen als ik daadwerkelijk via Tibber stroom afsluit zonder hun te informeren…
Ik zat tot 1 sept bij budget energie voor stroom en gas. En kreeg een verleng aanbod en omdat de gas prijzen in juli redelijk laag waren (1,20) wilde ik dus gebruik maken van het aanbod maar dan zonder stroom want ik wilde naar next energie voor dynamisch contract.. Nou ben 2 maanden bezig, stuk of 15 keer gebeld. 5 foute contracten gekregen, het lukte gewoon niet.
uiteraard gebeld en uitgelegd wat ik wilde.. En steeds kreeg ik te horen, komt helemaal goed, we moeten alleen een apart contract voor uw maken voor alleen gas. En keer op keer kreeg ik een nieuw contract voor gas EN stroom.. Moedeloos werd je ervan. Uiteindelijk is mijn vast contract na 1 sept over gegaan naar een naar variabe contract en een maand later ben ik maar overgestapt naar united consumers gegaan want zij bieden wel alleen en gascontract aan. Voor stroom zit ik nu bij NextEnergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:29
Dank voor jullie reacties. Ik heb er een hard hoofd in als ik t zo lees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
bilgy_no1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:08:
[...]

In Duitsland was het Merkel's regering die toen uit CDU/CSU en FDP bestond. Niks geen waanzin van Groenen. Wel leuk voor de eigenaren van kolenmijnen die juist rechts steunen.

Over het algemeen kun je eerder stellen dat rechtse partijen juist verantwoordelijk zijn voor een te trage transitie door steeds de nodige investeringen te vertagen of juist naar totaal nutteloze projecten te sluizen. Miljoenensubsidie voor Shell bij CO2 opslag, miljoenen subsidies in infrastructuur voor kansloze waterstofauto's, miljardensubsidies voor biomassacentrales (of eigenlijk 4 nieuwe kolencentrales die houtpellets uit Amerika bij kunnen stoken), onvoldoende investeren in de elektrische infrastructuur...

Over het algemeen is rechts in Europa de afgelopen decennia dominant, maar op een of andere manier krijgt 'links' de zwarte Piet toegeschoven...

/rant
Meer on-topic...

Het voorbeeld is duidelijk dat een capaciteitstarief uitermate slecht werkt voor dynamische contracten en dus het oplossen van knelpunten. Ik hoop dat we dat hier in Nederland niet gaan overnemen van België...

Ik ben eigenlijk wel blij met dynamisch hoe het nu is. Wat mij betreft is dat ook de oplossing voor na de afschaffing salderen:

- alle teruglevering gaat tegen de day-ahead tarieven op dat moment
- vrije keuze voor afnamevorm blijft (vast, variabel, dynamisch)
- verbod op prijsdiscriminatie tegen afnemers met PV

En tegelijkertijd een massale investering in The Grid.
Ja, maar Merkel reageerde op uiterst grote maatschappelijk druk met name gedreven door de Groenen. Zij was een opportuniste en koos de makkelijke weg in plaats van regeren is vooruitzien. Dat reken ik haar zwaar aan.

De overheid en Tennet zijn m.i. dolende en onvoldoende gericht op technische houdbaarheid van het systeem als geheel gedurende die transitie, inclusief die marktwerking en merit order. Transitie is ook eenzijdig gericht op wiebelstroom, dat is met ideologisch gedreven met oogkleppen op en zeker technischg gezien een erg matige en dure oplossing (tel even de aansluiting op zee erbij verstopt in netwerk kosten). Dat komt o.a. doordat politici en ik denk soms ook ambtenaren (korte termijn) ideologisch gedreven zijn en de ballen verstand hebben van techniek.

Massale investering in the grid moeten wij betalen aan een monopolist. Die heeft bv diverse Wintrack 380 kV trajecten aangelegd die een factor 2-3 duurder zijn dan gewone vakwerkmasten. Wij van WCEend doen wat WIJ goed vinden en of dat veel geld kost maakt ons geen zak uit. We gaan ook in Duitsland wat aanrotzooien terwijl dat ons land niet eens is. Dus mijn wantrouwen jegens oordeelsvermogen van Tennet is groot.

Wat betreft ranten of niet: lekker rustige afwachtend knikkebollen maakt de zaak niet beter. Ik vind dat politici en ambtenaren die onzorgvuldig werken daarop aangesproken dienen te worden. De vraag is hoe. Jetten is al weer weg.

https://www.rtl.nl/nieuws...wte-gebrek-aan-wind-zorgt

[ Voor 9% gewijzigd door Crapton op 11-11-2024 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:57
JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:07:
Gewoon dynamisch stroom bij Tibber en dynamisch gasbij bijvoorbeeld AnWB, of kan ook bij Tibber. Of wil je perse een vast contract voor gas?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@JeroenVerweij Als je een stroom&gas contract hebt kan je niet met stroom vertrekken zonder het contract open te trekken.
Heb je voor beide meters een apart contract dan kan dat wel zonder problemen. (n.b. al gaat dat ook niet altijd goed)

Als je nu over stapt met stroom dan zijn ze wel verplicht jou gas te blijven leveren (lees: factureren), maar dat zal dan waarschijnlijk omgezet worden naar een maandelijks opzegbaar contract (variabel of model).

Als je als nieuwe klant komt shoppen zijn ze niets verplicht aan te bieden buiten het modelcontract om.
Een leverancier kan er dus voor kiezen om gas niet los van stroom onder variabel of vast contractvorm te verkopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 11-11-2024 19:43 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
EVfan schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:37:
[...]

Gewoon dynamisch stroom bij Tibber en dynamisch gasbij bijvoorbeeld AnWB, of kan ook bij Tibber. Of wil je perse een vast contract voor gas?
Ik wilde inderdaad gas (voorlopig) nog vast houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:50:
[...]

Ik wilde inderdaad gas (voorlopig) nog vast houden
Geef je groot gelijk, zelf heb ik dat ook gedaan. Stroom (dynamisch) bij Zonneplan en Gas (vast 1 jaar) bij Greenchoice want qua gas betaal ik nu bij GC omgerekend met de cashback €1.01 per m3, ga je dynamisch nooit voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
Catdogsf schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:58:
[...]

Geef je groot gelijk, zelf heb ik dat ook gedaan. Stroom (dynamisch) bij Zonneplan en Gas (vast 1 jaar) bij Greenchoice want qua gas betaal ik nu bij GC omgerekend met de cashback €1.01 per m3, ga je dynamisch nooit voor elkaar krijgen.
Je vergeet je netwerkkosten en leveringskosten mee te rekenen in m3 prijs. Hoe lager je verbruik, hoe zwaarder die wegen.
Voor mij juist de reden om wel gas de deur uit te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Crapton schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:27:
[...]
Ja, maar Merkel reageerde op uiterst grote maatschappelijk druk met name gedreven door de Groenen. Zij was een opportuniste en koos de makkelijke weg in plaats van regeren is vooruitzien. Dat reken ik haar zwaar aan.
Vind het op dit moment lastig om CO2 reductie als "links" onderwerp te beschouwen.

Maar het openen van een politieke discussie is misschien iets dat buiten de scope van deze thread valt. Met alle polarisatie tegenwoordig krijg je dan alleen maar verhitte discussies die afleiden en tot niets leiden.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Domba schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:12:
[...]

Van welke markt komt die 2748 euro/MWh voor NL in die YT?
Ik neem aan van hier. Ik heb daar geen historie van, maar gisteren waren er een aantal minuten ook boven de € 1.000/MWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Marcva schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:00:
[...]

Je vergeet je netwerkkosten en leveringskosten mee te rekenen in m3 prijs. Hoe lager je verbruik, hoe zwaarder die wegen.
Uiteraard is het beter om gas de deur uit te doen. Maar voor mij is dat niet van vandaag op morgen geregeld :) Iets met isolatie, warmtepomp, etc. Dus zo lang ik nog gas “moet” gebruiken, ga ik voor een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:19
Maasluip schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
[...]

Ik neem aan van hier. Ik heb daar geen historie van, maar gisteren waren er een aantal minuten ook boven de € 1.000/MWh.
Dat lijkt op balance delta, aFRR/Picasso/IGCC en de biedladder voor aFRR voor het kwartier kan je hier terugzoeken, (veelal maar 6 biedingen)
De laatste 2 zijn internationaal, sinds 17 oktober jl neemt NL (Tennet) ook deel aan Picasso (aFRR), 6 dagen eerder is Denemarken toegetreden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
jolandacb schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:58:
[...]

Ongeveer €1000,- exclusief installeren.
Ik denk niet dat je dat er snel uithaalt.
Ik heb een 2e hands Alfen Eve Pro op marktplaats gekocht voor 250eu. Waarom zou je een nieuwe willen ?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
wpeterw schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:46:
[...]

Ik heb een 2e hands Alfen Eve Pro op marktplaats gekocht voor 250eu. Waarom zou je een nieuwe willen ?
Maar wie heeft hem geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 17:08
jolandacb schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:04:
[...]

Maar wie heeft hem geïnstalleerd?
Zelf de kabel gelegd en op de Alfen aangesloten, in de meterkast door een elektricien een aparte groep laten plaatsen en laten aansluiten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik heb de kabel ook zelf gekocht en ingegraven. Aansluiten in de meterkast en aan de laadpaal heb ik uitbesteed. Let wel op het aantal meter kabel die je nodig hebt. Ik had me daar behoorlijk in "mis-rekent", maar gelukkig kreeg ik 2x zoveel kabel geleverd dan dat ik besteld had, waardoor het allemaal uiteindelijk lekker ruim bemeten was. Ik heb ook nog eens een type kabel besteld waarmee ik maximaal 32A per fase kan transporteren, terwijl het maximum vooralsnog op 16A ligt. Voordeel: de stroom loopt er met minder wrijvingsverlies doorheen én ik kan (maar dat is vanwege de hogere vastrechtkosten niet waarschijnlijk) t.z.t. eenvoudig naar maximaal 32A, als ik dat graag zou willen.

Voor degene met twee linkerhanden: een stroomkabel ingraven is echt niet moeilijk:
- rijtje tegels eruit
- geul graven (wel voldoende diep graven)
- stroomkabel er in
- zand er weer in
- tegels terugleggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:41
HenryP schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 20:42:
Ik heb de kabel ook zelf gekocht en ingegraven. Aansluiten in de meterkast en aan de laadpaal heb ik uitbesteed. Let wel op het aantal meter kabel die je nodig hebt. Ik had me daar behoorlijk in "mis-rekent", maar gelukkig kreeg ik 2x zoveel kabel geleverd dan dat ik besteld had, waardoor het allemaal uiteindelijk lekker ruim bemeten was. Ik heb ook nog eens een type kabel besteld waarmee ik maximaal 32A per fase kan transporteren, terwijl het maximum vooralsnog op 16A ligt. Voordeel: de stroom loopt er met minder wrijvingsverlies doorheen én ik kan (maar dat is vanwege de hogere vastrechtkosten niet waarschijnlijk) t.z.t. eenvoudig naar maximaal 32A, als ik dat graag zou willen.

Voor degene met twee linkerhanden: een stroomkabel ingraven is echt niet moeilijk:
- rijtje tegels eruit
- stroomkabel er in
- zand er weer in
- tegels terugleggen
Tegels aanstampen
Voegzand strooien

Alles weer open omdat een mantelbuis ook handig was :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:05

- rijtje tegels eruit
- stroomkabel er in
- zand er weer in
- tegels terugleggen
Niet slecht, maar als verbeterpuntje, zo'n 10cm boven de kabel een lint ingraven zodat duidelijk is dat daaronder een kabel ligt...
En dan neem ik aan dat je een grondkabel met aardscherm hebt gebruikt of anders de kabel in een mantelbuis hebt gelegd.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-06 05:59

- rijtje tegels eruit
- stroomkabel er in
- zand er weer in
- tegels terugleggen
Dank, wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
Marcva schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:00:
[...]

Vergeet ik zeker niet in mijn berekening, want als je dynamisch gas afneemt, komen die kosten die jij vermeld er ook nog steeds erbij.

Wat betreft je eigen reden om gas de deur uit te doen is weer een hele ander iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Coolblue is ook weer lekker bezig.... ben daar begin dit jaar even ~2 maanden klant geweest, en toen weer snel weggegaan, omdat ze flink aan het prutsen waren, en hun dynamische energieprijzen product nog lang niet 'af' hadden.

Komt er vandaag een eindafrekening binnen, met in de mail: "We hebben de eindafrekening opgesteld en helaas zijn je daadwerkelijke kosten hoger uitgevallen dan het totaalbedrag dat je aan ons hebt betaald.

Wat nu?
We schrijven het totaalbedrag automatisch af van je rekening. Dit doen we van het bij ons bekende rekeningnummer XXXXX"

Open je vervolgens het attachment, en daarin staat dus de factuur, "Te ontvangen €5.03".

Yup... ze hebben het echt heel goed voor elkaar daar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

markjanssen schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:29:
Coolblue is ook weer lekker bezig.... ben daar begin dit jaar even ~2 maanden klant geweest, en toen weer snel weggegaan, omdat ze flink aan het prutsen waren, en hun dynamische energieprijzen product nog lang niet 'af' hadden.

Komt er vandaag een eindafrekening binnen, met in de mail: "We hebben de eindafrekening opgesteld en helaas zijn je daadwerkelijke kosten hoger uitgevallen dan het totaalbedrag dat je aan ons hebt betaald.

Wat nu?
We schrijven het totaalbedrag automatisch af van je rekening. Dit doen we van het bij ons bekende rekeningnummer XXXXX"

Open je vervolgens het attachment, en daarin staat dus de factuur, "Te ontvangen €5.03".

ach, dat zie je bij vrijwel elke energieleverancier volgens mij. Sowieso heeft coolblue daar zelf niet zo veel mee te maken, die hebben alleen hun naam er aan verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05:59
HaikoW schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:43:
[...]

Ere wie ere toekomt: in 2000 bereikt Gerhard Schröder (SPD), kanselier van de eerste Duitse landelijke regering van SPD en Groenen, een akkoord met de kernindustrie over het geleidelijk afbouwen van het gebruik van kernenergie. In 2021 moet de laatste Duitse kerncentrale gesloten ziijn.
In 2002 wordt de Atomausstieg bij wet van kracht. Als alternatief wil de rood-groene regering duurzame energie ontwikkelen: uit water, zon, maar vooral uit wind.

Voor wie iets meer wil lezen over hoe de Atomausstieg tot stand is gekomen: Het Duitslandinstituut van de UvA heeft een chronologisch overzicht: https://duitslandinstituu...-kernenergie-in-duitsland waar bovenstaand uit gequote is.
Welke eer valt de heer Schröder dan ten deel? Het slopen van de Duitse economie?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:05:
[...]

ach, dat zie je bij vrijwel elke energieleverancier volgens mij. Sowieso heeft coolblue daar zelf niet zo veel mee te maken, die hebben alleen hun naam er aan verbonden.
Afaik heeft Coolblue zelf een vergunning via Energyhouse.
Loopt het dynamische deel bij hun ook via EnergyZero?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-06 09:30
JeroenVerweij schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:07:
Deels opzeggen herkennen ze waarschijnlijk niet. Er is waarschijnlijk geen geautomatiseerd proces voor. Ik destijds beide opgezegd en zit nu voor stroom met een variabel contract bij Tibber en voor gas bij GC.
Advies stap over naar twee leveranciers. Zij regelen de achterkant voor je met je huidige. Zo werkt overstappen ook bij telecommunicatie en verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:00:
[...]

Afaik heeft Coolblue zelf een vergunning via Energyhouse.
Loopt het dynamische deel bij hun ook via EnergyZero?
Oh ik lees dit op hun eigen website. Maar misschien hebben ze dat niet bijgewerkt?

Coolblue Energie is een handelsnaam van ServiceHouse B.V. Met andere woorden je sluit je energiecontract af bij ServiceHouse B.V. met wederverkoper Coolblue Energie. Dit doen we omdat Coolblue B.V. zelf geen eigen ACM vergunning heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
de Peer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:33:
[...]

Oh ik lees dit op hun eigen website. Maar misschien hebben ze dat niet bijgewerkt?

Coolblue Energie is een handelsnaam van ServiceHouse B.V. Met andere woorden je sluit je energiecontract af bij ServiceHouse B.V. met wederverkoper Coolblue Energie. Dit doen we omdat Coolblue B.V. zelf geen eigen ACM vergunning heeft.
Alleen sinds 2021 is ServiceHouse onderdeel van Coolblue of wel een losse werkmaatschappij waar coolblue wel aandeelhouder is

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Die bedoelde ik ja. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:39
markjanssen schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:29:

Wat nu?

Kan toch, misschien dat je zonder de daadwerkelijke hogere kosten meer had terug gekregen. Had ooit ook zo’n soort schrijven van Delta zou eerst €1023 terug krijgen maar was maar ~€ 980.

• Ozzy02
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik vind dat CoolBlue overigens niet transparant is mbt het prijsvoorstel voor hun dynamische contract.

Er wordt er vanuit gegaan dat de waarde van de geleverde stroom even hoog is als de waarde van de teruggeleverde stroom. Slaat nergens op aangezien de meeste mensen 's middags terugleveren en 's avonds stroom van het net afnemen.

Heeft er iemand hier een jaarrekening ontvangen van CoolBlue (dynamische) energie? Ben benieuwd hoe zij de salderingsregeling toepassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgby-o9bPnx8L-bwkDBatneETBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H3Tytx4koQ5TJUfxBaGLF2wn.png?f=user_large

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:04
Ozzy02 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:07:
Ik vind dat CoolBlue overigens niet transparant is mbt het prijsvoorstel voor hun dynamische contract.

Er wordt er vanuit gegaan dat de waarde van de geleverde stroom even hoog is als de waarde van de teruggeleverde stroom. Slaat nergens op aangezien de meeste mensen 's middags terugleveren en 's avonds stroom van het net afnemen.

Heeft er iemand hier een jaarrekening ontvangen van CoolBlue (dynamische) energie? Ben benieuwd hoe zij de salderingsregeling toepassen.

[Afbeelding]
Volgens mij moeten dynamische aanbieders van de ACM een prijsvoorstel uitrekenen met een voorbeeldtarief dat volgens bepaalde berekeningen tot stand komt. Het kan best zijn dat ze dat betreffende tarief ook moeten hanteren voor het verrekenen van teruggeleverde kWh.

Punt is: bij iedere dynamische leverancier is de prijsopgave niet meer dan een grove indicatie. Wat je precies realiseert hang heel erg af van je verbruiksprofiel en in welke mate je kunt sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:49:
[...]

Volgens mij moeten dynamische aanbieders van de ACM een prijsvoorstel uitrekenen met een voorbeeldtarief dat volgens bepaalde berekeningen tot stand komt. Het kan best zijn dat ze dat betreffende tarief ook moeten hanteren voor het verrekenen van teruggeleverde kWh.

Punt is: bij iedere dynamische leverancier is de prijsopgave niet meer dan een grove indicatie. Wat je precies realiseert hang heel erg af van je verbruiksprofiel en in welke mate je kunt sturen.
1x per maand dient elke dynamische energieleverancier een voorspelling te maken van de prijs 12 maanden vooruit, op een wijze die onderling met ACM is afgesproken.
Zowel voor nieuwe klanten aanbod als voor voorschotten. Die afspraken zijn opgenomen in de gedragscode, als ook dat via beschreven aanbod op maat voor dynamisch dient plaats te vinden

• Ozzy02
Domba schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:11:
[...]

1x per maand dient elke dynamische energieleverancier een voorspelling te maken van de prijs 12 maanden vooruit, op een wijze die onderling met ACM is afgesproken.
Zowel voor nieuwe klanten aanbod als voor voorschotten. Die afspraken zijn opgenomen in de gedragscode, als ook dat via beschreven aanbod op maat voor dynamisch dient plaats te vinden
Toch vind ik het raar dat er voor teruglevering niet ook een prijsvoorspelling wordt gedaan. Op momenten van veel teruglevering is het tarief vaak lager, het kan niet dat het rekentarief voor teruglevering en levering hetzelfde is.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:32
Ozzy02 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:57:
[...]

Toch vind ik het raar dat er voor teruglevering niet ook een prijsvoorspelling wordt gedaan. Op momenten van veel teruglevering is het tarief vaak lager, het kan niet dat het rekentarief voor teruglevering en levering hetzelfde is.
Zonneplan doet dat overigens heel prima en zeer duidelijk (naar mijn mening dan).

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

• Ozzy02
Gameboy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:09:
[...]

Zonneplan doet dat overigens heel prima en zeer duidelijk (naar mijn mening dan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL52wnyfVZUhpf5ftuJl-yOTQqo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r4mwWshIKb6gsNVgox4lZFag.png?f=user_large

Had nog niet eerder naar zonneplan gekeken, maar dit lijkt meer op het eerlijke verhaal inderdaad _/-\o_

• de Peer

de Peer

under peer review

Ozzy02 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:14:
[...]

[Afbeelding]

Had nog niet eerder naar zonneplan gekeken, maar dit lijkt meer op het eerlijke verhaal inderdaad _/-\o_
Niet echt, nogal misleidend. Dit heet namelijk saldering.

Laat ze de 'terugleververgoeding' maar eens presenteren op het moment dat je meer opwekt dan verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
de Peer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:14:
[...]

Niet echt, nogal misleidend. Dit heet namelijk saldering.

Laat ze de 'terugleververgoeding' maar eens presenteren op het moment dat je meer opwekt dan verbruikt.
Ook dan klopt het, want dan zie je namelijk gewoon je (verwachte) overschot gepresenteerd tegen een tarief zonder energiebelasting. ;)

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Waarom ligt in dit geval de prijs van de teruglevering €0,02 lager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
rgras schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:16:
Waarom ligt in dit geval de prijs van de teruglevering €0,02 lager?
Omdat PV opwek plaatsvindt overdag (voor iedereen). Daarom is overdag de energieprijs lager. Dus ook de prijs die je voor je PV export ontvangt zal dan gemiddeld (iets) lager zijn dan de prijs tijdens je import...

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn energiecontract loopt af en ik schrik van mijn nieuw voorspelde jaarbedragen. Ivm veel zonnepanelen, 2 warmtepompen en een (kleine) elektrische auto valt het eea nogal nadelig uit en heb ik, vooral in de winter, een hoog verbruik. Een globale berekening (dmv gemiddelden) bij dynamische aanbieders lijkt een stukje voordeliger. Toch maak ik me (een beetje) zorgen over het verbruik van (vooral) de warmtepomp en de auto die niet/nauwelijks te sturen is.
Mijn meterstanden staan in Influx. Heeft iemand weet van een simulatietooltje die de kosten voor je uitrekent over het afgelopen jaar adhv meterstanden (in Influx)?

/edit;
ik bedenk me net dat de meterstanden worden ge-ingest via Home Assistant, dus wellicht biedt HA ook een oplossing (alleen die heb ik ook nog niet gevonden)

[ Voor 11% gewijzigd door Eriksk op 14-11-2024 21:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Eriksk schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:28:
Toch maak ik me (een beetje) zorgen over het verbruik van (vooral) de warmtepomp en de auto die niet/nauwelijks te sturen is.
Waarom zouden een warmtepomp en autolader niet te sturen zijn... Auto laden is juist prima te sturen, vanuit de lader, vanuit de auto, of door gewoon in de nacht/weekend de stekker erin te steken.

Warmtepomp kan je ook als deze niet 'direct' te sturen is wel flink sturen door de thermostaat te sturen/in te stellen.

Hier heb ik bijvoorbeeld in de zomer de boiler op 'rond 13:00' en in de winter op 'rond 03:00' staan voor het bijverwarmen, en de thermostaat zet ik op dure dagen wat lager, en in de goedkope uren weet wat hoger om wat thermische massa op te bouwen.

En dan nog... zelfs als je zo goed als niets stuurt, ben je met dynamisch meestal goedkoper uit, en hoe meer je verspreid over de dag gebruikt, hoe goedkoper je uit bent (en als je wel kan sturen op gebruik, nog veel meer).

De afgelopen 2 weken zijn voor de dynamische tarieven dan misschien erg duur geweest, maar gemiddeld zitten we nog altijd omder de 30ct, en met wat sturing nog wat lager.

En tja, dat kost dan wat extra in de winter, maar in de zomer is stroom bijna gratis, en als je niet met een teruglever-vergoeding zit (wat zonder dynamisch zo goed als onmogelijk is), bespaar je daar ook nog flink op.

Als ik kijk naar mijn gemiddelde kwh prijs, dan zat ik in april/mei/juni op de 13-15ct (dus eigenlijk alleen energiebelasting), en nu in oktober/november op de 25-27ct, dus ja, flink duurder, maar gemiddeld over 't jaar veel goedkoper dan een 'vast tarief'

[ Voor 24% gewijzigd door markjanssen op 14-11-2024 22:42 . Reden: gemiddelde prijzen ]

• bilgy_no1
Mijn energiecontract loopt af en ik schrik van mijn nieuw voorspelde jaarbedragen. Ivm veel zonnepanelen, 2 warmtepompen en een (kleine) elektrische auto valt het eea nogal nadelig uit en heb ik, vooral in de winter, een hoog verbruik. Een globale berekening (dmv gemiddelden) bij dynamische aanbieders lijkt een stukje voordeliger. Toch maak ik me (een beetje) zorgen over het verbruik van (vooral) de warmtepomp en de auto die niet/nauwelijks te sturen is.
Mijn meterstanden staan in Influx. Heeft iemand weet van een simulatietooltje die de kosten voor je uitrekent over het afgelopen jaar adhv meterstanden (in Influx)?

/edit;
ik bedenk me net dat de meterstanden worden ge-ingest via Home Assistant, dus wellicht biedt HA ook een oplossing (alleen die heb ik ook nog niet gevonden)
Je kunt in dit topic zoeken op 'historische tarieven excel' of iets dergelijks. Er is ook iemand die een website heeft gemaakt daarvoor.

Verder zegt dat niet zoveel. Je weet dan wat het je had gekost in het afgelopen jaar, maar volgend jaar kan weer anders zijn. Mede ook omdat je je verbruik kunt aanpassen adhv de actuele tarieven.

Met jouw situatie zou dynamisch wel goed uit kunnen pakken. Je geeft aan dat je de auto niet goed kunt plannen, maar dat lijkt me stug. Als je 's nachts laadt ipv de vroege avond heb je meestal ook redelijke tarieven.

Je warmtepompen hebben wellicht een boilercyclus die wat makkelijker te sturen is.

En je zonnepanelen (of eigenlijkde omvormer) kun je waarschijnlijk aansturen om uit te schakelen bij negatieve prijzen.

Als je geen wisselende rekening per maand wilt zijn er ook aanbieders die met een vast voorschot werken. Kijk daarvoor even in de topic start.

Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:22
markjanssen schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:37:
[...]

Waarom zouden een warmtepomp en autolader niet te sturen zijn... Auto laden is juist prima te sturen, vanuit de lader, vanuit de auto, of door gewoon in de nacht/weekend de stekker erin te steken.

Warmtepomp kan je ook als deze niet 'direct' te sturen is wel flink sturen door de thermostaat te sturen/in te stellen.

Hier heb ik bijvoorbeeld in de zomer de boiler op 'rond 13:00' en in de winter op 'rond 03:00' staan voor het bijverwarmen, en de thermostaat zet ik op dure dagen wat lager, en in de goedkope uren weet wat hoger om wat thermische massa op te bouwen.

En dan nog... zelfs als je zo goed als niets stuurt, ben je met dynamisch meestal goedkoper uit, en hoe meer je verspreid over de dag gebruikt, hoe goedkoper je uit bent (en als je wel kan sturen op gebruik, nog veel meer).

De afgelopen 2 weken zijn voor de dynamische tarieven dan misschien erg duur geweest, maar gemiddeld zitten we nog altijd omder de 30ct, en met wat sturing nog wat lager.

En tja, dat kost dan wat extra in de winter, maar in de zomer is stroom bijna gratis, en als je niet met een teruglever-vergoeding zit (wat zonder dynamisch zo goed als onmogelijk is), bespaar je daar ook nog flink op.

Als ik kijk naar mijn gemiddelde kwh prijs, dan zat ik in april/mei/juni op de 13-15ct (dus eigenlijk alleen energiebelasting), en nu in oktober/november op de 25-27ct, dus ja, flink duurder, maar gemiddeld over 't jaar veel goedkoper dan een 'vast tarief'
Probleem is dat de oude situatie gewoon 0ct kost als je evenveel opwek als verbruik. Nu wordt dat 17 winter 3 zomer, na salderen energiebelasting. En dat is altijd flink wat duurder.

Ja je kan een warmtepomp beetje schuiven op een dag om pieken te mijden maar je krijgt dat winterverbruik niet naar de zomer geschoven, of zelfs een week later wanneer het wel zonnig is. Dat maakt een warmtepomp irritant, je verbruik is nog steeds grotendeels in de duurste maanden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nog iets meer context;
gemiddelden over een jaar zeggen me niets, want grofweg dec-feb verbruik ik zo'n 1100kwh per maand. Mei-aug heb ik nauwelijks verbruik en lever ik terug. Vandaar dat ik het zou willen terugrekenen.

De auto heeft een reikwijdte van 180-250km en is 99% van de gevallen helemaal goed. Mijn partner neemt dat ding wel minimaal 4 dagen in de week mee, waardoor de auto vooral na werktijd wordt opgeladen. De batterij is ook maar 28kWh. Op dit moment gebeurd dat nog via het stopcontact. In de toekomst zou ik dan naar een laadpaal kijken om het beter aan te sturen. (Maar de bottleneck is voornamelijk 'gedrag' bij de auto).

De warmtepompen zijn van Atag (Ariston, 5 jaar oud) en is 'niets' mee te doen op afstand (visieloos bedrijf, maar waren er achteraf betere opties?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 02:50:
[...]

Probleem is dat de oude situatie gewoon 0ct kost als je evenveel opwek als verbruik. Nu wordt dat 17 winter 3 zomer, na salderen energiebelasting. En dat is altijd flink wat duurder.

Ja je kan een warmtepomp beetje schuiven op een dag om pieken te mijden maar je krijgt dat winterverbruik niet naar de zomer geschoven, of zelfs een week later wanneer het wel zonnig is. Dat maakt een warmtepomp irritant, je verbruik is nog steeds grotendeels in de duurste maanden van het jaar.
Gas is in de regel ook duurder in de winter, zeker als die wat strenger is of langer duurt. De kWh-prijs is daar ook mee verbonden, zeker in de winter als er nog onvoldoende duurzame stroom is.

Voordeel van de warmtepomp is dat je voor de prijs van 1 m3 gas de warmte krijgt van 2 à 3 m3 gas. Je afhankelijkheid van gas wordt dus op die manier ook minder.

Je kunt het overschot aan PV ook op een andere manier inzetten. Bijvoorbeeld in je auto. Dan rijd je super goedkoop.

En na het afschaffen van het salderen geldt dat verschil tussen afnemen en teruglevering net zo goed voor een vast contract. Je krijgt dan alleen nog een teruglevervoergoeding die 'redelijk' moet zijn. Het is nog onduidelijk wat er dan precies gaat gebeuren, maar day-ahead is in elk geval een eerlijk model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

/edit;
Zoals anderen ook al hebben gezegd: je kunt het verbruik van je elektrische auto en je warmtepomp wel degelijk sturen naar de goedkopere uren.
Dat kan met de hand (veel werk en aandacht), maar je kunt ook mijn HA-add-on DAO gebruiken. Hiermee kun je al je grootverbruikers (voor zover aanwezig en aanstuurbaar vanuit Home Assistant), zoals elektrische auto's, warmtepomp, boiler, vaatwasser, wasmachine enz. sturen naar de goedkopere uren. Ook als je een huishoudelijk apparaat met de hand moet instellen kun je DAO laten uitrekenen wanneer hij moet draaien.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Eriksk schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:49:
Nog iets meer context;
gemiddelden over een jaar zeggen me niets, want grofweg dec-feb verbruik ik zo'n 1100kwh per maand. Mei-aug heb ik nauwelijks verbruik en lever ik terug. Vandaar dat ik het zou willen terugrekenen.

De auto heeft een reikwijdte van 180-250km en is 99% van de gevallen helemaal goed. Mijn partner neemt dat ding wel minimaal 4 dagen in de week mee, waardoor de auto vooral na werktijd wordt opgeladen. De batterij is ook maar 28kWh. Op dit moment gebeurd dat nog via het stopcontact. In de toekomst zou ik dan naar een laadpaal kijken om het beter aan te sturen. (Maar de bottleneck is voornamelijk 'gedrag' bij de auto).

De warmtepompen zijn van Atag (Ariston, 5 jaar oud) en is 'niets' mee te doen op afstand (visieloos bedrijf, maar waren er achteraf betere opties?)
Ik heb een kleine plugin hybride (6 kWh accu), die ik ook laad via een stopcontact (granny lader). Ik heb daar een door HA aanstuurbare schakelaar tussen gezet en daarmee is het laadproces (aan/uit) voor mij voldoende stuurbaar.
Ik ben met een medetweaker bezig om de warmtepomp module van DAO uit te breiden zodat deze voor meer situaties bruikbaar wordt. O.a. voor warmtepompen die zich alleen maar met een aan/uit signaal laten aansturen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-06 20:33

/edit;
Juist een EV is vrij eenvoudig te sturen en ook heel veel warmtepompen kun je direct koppelen met de tarieven. Je hoeft niet alles via HA te sturen, daar zijn vele andere mogelijkheden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:22
Mars2020 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:40:
[...]

Juist een EV is vrij eenvoudig te sturen en ook heel veel warmtepompen kun je direct koppelen met de tarieven. Je hoeft niet alles via HA te sturen, daar zijn vele andere mogelijkheden voor.
Dat geloof ik graag, voor @Eriksk is het waarschijnlijk wel handig als je een paar concrete voorbeelden noemt, of hem verwijst naar meer informatie :+

De topicstart geeft wat hints, maar wellicht heb je nog meer info.

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 16-11-2024 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Mijn Vitron 3x MPII 5000 met ~ 30 kwh batterij is zo goed als klaar. Samen met 8kwp zonnepanelen heb ik nu een systeem wat mijn huis ook offgrid een tijd van stroom kan voorzien.

Nu zijn die panelen in de winter niet genoeg en moet ik dus bijtanken. Mijn huidig GC contract loopt eind van de maand af. Tijd voor een nieuw (dynamisch) contract. Natuurlijk heb ik zitten rondkijken op diverse vergelijk sites maar de tarieven en rekenmethoden is een warboel.

Over te stappen, inclusief een 200m3 gas per jaar nog.

Tibber, lijkt het goedkoopst maar kan niet op de onbalans markt. Frank kan dit wel maar (lijkt) wat duurder.
Bij Frank kan ik ook kiezen voor een vast gas contract deel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:16
habbekrats schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:25:
Tibber, lijkt het goedkoopst maar kan niet op de onbalans markt.
knip, sorry was even in de war.

[ Voor 44% gewijzigd door N1traat op 16-11-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
N1traat schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:43:
[...]

Hoe bedoel je Tibber kan niet op de onbalansmarkt? Ik heb ook een Victron Systeem en Tibber, en dat gaat prima! Grid rewards zijn alleen niet beschikbaar voor Victron systemen op dit moment, alleen met auto's autoladers, en hun eigen homevolt accu.

Jouw Victron kan prima handelen op de onbalansmarkt met Tibber.
Dan wil ik graag weten hoe. Day Ahead, sure dat is geen probleem, maar op onbalans?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Mijn Vitron 3x MPII 5000 met ~ 30 kwh batterij is zo goed als klaar. Samen met 8kwp zonnepanelen heb ik nu een systeem wat mijn huis ook offgrid een tijd van stroom kan voorzien.

Nu zijn die panelen in de winter niet genoeg en moet ik dus bijtanken. Mijn huidig GC contract loopt eind van de maand af. Tijd voor een nieuw (dynamisch) contract. Natuurlijk heb ik zitten rondkijken op diverse vergelijk sites maar de tarieven en rekenmethoden is een warboel.

Tibber, lijkt het goedkoopst maar kan niet op de onbalans markt. Frank kan dit wel maar (lijkt) wat duurder.
Misschien een dom idee. Maar de dagen dat jezelf niet genoeg stroom kan opwekken, zijn dat ook niet de dagen dat dynamisch heel duur is?

En dat je misschien beter af bent met een vast contract?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mhr-zip schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 22:58:
[...]

Misschien een dom idee. Maar de dagen dat jezelf niet genoeg stroom kan opwekken, zijn dat ook niet de dagen dat dynamisch heel duur is?

En dat je misschien beter af bent met een vast contract?
Daarbij speelt natuurlijk ook mee of je per jaar meer verbruikt dan opwekt. Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat er weinig zon is, maar wel veel wind en dan zijn de dynamische prijzen gemiddeld gezien prima.

Bij meer opwekking dan verbruik is vast inderdaad een optie, maar ik vermoed dat die overweging al gepasseerd is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Een vast contract en een thuisbatterij matched sowieso niet. Dan had je beter je geld kunnen besparen door geen batterij te kopen.

Bovendien, die Dunkelflaute duurt niet eeuwig. Vandaag weer plenty goedkope momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@Domba zit zich te verkneukelen. :)
Dat denk ik niet, of ik moet wat gemist hebben. Bliq had Victron op het lijstje staan maar die zijn voorlopig even van het toneel verdwenen begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
[quote]RikHa schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:18:
[...]

????
Ieder zijn keuze, trafo vs trafoloos is maar iets van 3% verlies verschil,
de PV capaciteit is beperkt (eerder iets in voordeel van Victron dan Deye) en als de PV DC-gekoppeld is icm verstandig gebruik niet voorbij max conversie-efficientie van de MPII 48/5000, kan het overal verlies nog ruim <15% zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Voor onbalans heb je de laatste ontwikkelingen bijgehouden,
Tennet publiceert de balans delta nu met 5 minuten vertraging voor die passief mee willen sturen, zie 13/11 van de link , waarmee het een nog grotere gok wordt of het kwartier geen regeltoestand 2 wordt (op moment ligt gem. op 1 op 6 al) en sinds half oktober neemt Tennet deel in Picasso, met de eerste resultaten dat balanceringskosten up ~20% en down~30% lager zijn na eerste 2 weken, die de onbalansprijs bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:20:
[...]

Tennet publiceert de balans delta nu met 5 minuten vertraging voor die passief mee willen sturen, zie 13/11 van de link , waarmee het een nog grotere gok wordt of het kwartier geen regeltoestand 2 wordt (op moment ligt gem. op 1 op 6 al) en sinds half oktober neemt Tennet deel in Picasso, met de eerste resultaten dat balanceringskosten up ~20% en down~30% lager zijn na eerste 2 weken, die de onbalansprijs bepalen.
Zou transparant zijn als ZP deze info ook samengevat op hun website publiceert.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:38:
[...]

Daarbij speelt natuurlijk ook mee of je per jaar meer verbruikt dan opwekt. Daarnaast kan het natuurlijk ook zijn dat er weinig zon is, maar wel veel wind en dan zijn de dynamische prijzen gemiddeld gezien prima.

Bij meer opwekking dan verbruik is vast inderdaad een optie, maar ik vermoed dat die overweging al gepasseerd is.
Ik heb nu ruim twee jaar een batterij icm een dynamisch contract. Mijn verbruik was daarvoor ca. 150 kWh minder dan mijn teruglevering. Het eerste jaar heeft de batterij (en het dyn. contract) me ca 500 euro opgeleverd, ondanks dat mijn verbruik hoger is geworden dan mijn teruglevering door "verbruik" van mijn batterij. Maar sinds dit jaar zijn de financiële opbrengsten hoger in verband met het vermijden van terugleverkosten van een vast contract: ca 300 euro extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Toeval of niet, Harold Halewijn stipt dit ook al aan. YouTube: Victron bugs, fixes en new features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-06 14:00
Domba schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:20:
[...]

Kunnen de enorme (recente) pieken in de onbalans-prijzen hieruit verklaard worden? Ik probeer het te begrijpen, maar snap het niet goed.... (Heb zelf al > 4 jaar een dynamisch contract).
Ik zie actueel (17/11) een onbalans-prijs die redelijk de day-ahead-prijs volgt; dat was de afgelopen dagen met de pieken in de day-ahead wel anders (een onbalans-prijs die duidelijk wat lager lag). Een op-/af-regelsignaal wat behoorlijk neutraal is, en toch een enorme prijspiek.
Snapt iemand waar dat vandaan komt? En waar die regeltoestand inzichtelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Vwr848H-7xGf8HES_pymSwm7Z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRq9bdInj62ctb9zIT5IW4jK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0my1lkpybFQKa4dxAzVIWG9PYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VYoELqbNT8nN6y6uJyIvUn4L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1

Check even de informatie in de topic start. En dan niet alleen de prijzen, maar ook de voorwaarden. Niet alle dynamische leveranciers solderen namelijk op dezelfde manier. En Frank is er nou net een die dat op ongunstige manier doet.

Zij rekenen namelijk niet alleen de inkoopvergoeding als je afneemt, maar ook wanneer je teruglevert. Zeker als je wilt handelen op de prijsverschillen door de dag heen gaat er dan een flinke hap uit je rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Simmersnie schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:11:
Snapt iemand waar dat vandaan komt? En waar die regeltoestand inzichtelijk is?
Geen idee wat de oorzaak is, zo te zien wel ergens in Nederland.
Soms zie je achteraf nog een reden zoals voor die YT 2748 euro, was de reden dat tijdelijk geen uitwisselingscapaciteit met Duitsland beschikbaar was.

Die je er uit gepikt hebt is een regeltoestand 2, binnen het kwartier 00-15 gaat de afroep van down naar up , de 4 die biedingen voor de biedladder hebben gedaan, wat is afgeroepen, die krijgen betaald, voor die passief meesturen is het betalen als ze een onbalansverschil hebben voor dat kwartier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !Aho
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:33
Wat ik ervan denk te weten is dat Tennet eist dat onbalansproviders rustig op regelen, om regeltoestand 2 te voorkomen, en dat veel aanbieders van passieve onbalans dat juist niet doen. Er wordt te snel en vooral te veel gereageerd waardoor een tegensturing nodig is.

Ik vrees dat de aanbieders van thuisbatterijen ook zo snel reageren en daarom weinig winst maken.

Daarbij komt dat sinds kort onbalans niet meer alleen nationaal wordt opgelost, maar in heel noordwest Europa. Dus er is sneller iemand die het voor een lage prijs kan aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Hier kun je wel zien wat de opwek is near time
https://energieopwek.nl/

Hier nog de biedprijsladder
https://www.tennet.eu/nl/...d/biedprijsladder-grafiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:22

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

habbekrats schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:21:
Hier kun je wel zien wat de opwek is near time
https://energieopwek.nl/
...
Jammer dat hier fossiele brandstof niet bij staan. Is daar ergens een overzicht van?

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M16clunsje
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
Die zijn terug te vinden op CO2 monitor:
https://co2monitor.nl/energiebronnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Domba schreef op zondag 17 november 2024 @ 12:08:
[quote]RikHa schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:18:
[...]

????
Ieder zijn keuze, trafo vs trafoloos is maar iets van 3% verlies verschil,
de PV capaciteit is beperkt (eerder iets in voordeel van Victron dan Deye) en als de PV DC-gekoppeld is icm verstandig gebruik niet voorbij max conversie-efficientie van de MPII 48/5000, kan het overal verlies nog ruim <15% zijn.
Haha het ging mij alleen om de ontbrekende c in Victron. Daar heb jij ook een handje van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Gasprijs op hoogste punt van het jaar: vooral pijnlijk met dynamisch contract
https://www.nu.nl/economi...t-dynamisch-contract.html
18 nov 2024 om 15:56

Nu ben ik wel benieuwd of het echt nadelig is eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Bender volgens mij valt dat wel mee. Een random vast contract met €1,33/m³ is 70 cent energiebelasting, 4 cent regiotoeslag en dus 59 cent kaal incl btw: €0,49 per 9 kWh, €54/MWh.
Het 'o jee hoogste punt van het jaar' is nu €45/MWh.

Het kan zijn dat ik nog een post vergeet, gas is zelden interessant voor mij :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 17:09
@Proton_ Voor wat betreft variabele kosten heb je het zo wel. Ik heb gas dynamisch, dus als het lang hoog blijft (2 of meer maanden), dan ga ik dat wel merken of meer hout stoken. Wel is het zo dat de gasprijs ook doorwerkt in de merit order van de elektriciteitsmarkt, dus een iets hogere elektriciteitsprijs zou het gevolg kunnen zijn, zeker als het koud wordt en weinig wind is...

Overigens is het interessant dat de vulgraad van de Nederlandse gasopslagen nu op ~81% liggen (gezamenlijk) en dat dit een jaar geleden nog 99% was (peildatum 16 november).https://www.gasunietransportservices.nl/netwerk-operations/dashboard-leveringszekerheid-gas/vullingen-bergingen-totaal

Daarbij komt geen levering van Russisch gas aan Oostenrijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Master Yoda 3 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:53:
@Proton_ Voor wat betreft variabele kosten heb je het zo wel. Ik heb gas dynamisch, dus als het lang hoog blijft (2 of meer maanden), dan ga ik dat wel merken of meer hout stoken. Wel is het zo dat de gasprijs ook doorwerkt in de merit order van de elektriciteitsmarkt, dus een iets hogere elektriciteitsprijs zou het gevolg kunnen zijn, zeker als het koud wordt en weinig wind is...

Overigens is het interessant dat de vulgraad van de Nederlandse gasopslagen nu op ~81% liggen (gezamenlijk) en dat dit een jaar geleden nog 99% was (peildatum 16 november).https://www.gasunietransportservices.nl/netwerk-operations/dashboard-leveringszekerheid-gas/vullingen-bergingen-totaal

Daarbij komt geen levering van Russisch gas aan Oostenrijk meer.
En een koude winter. Hier wordt het al wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:51
Master Yoda 3 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:53:

De verplichte vulgraad is bewust lager dan vorig jaar, en wordt verder afgebouwd https://www.warmte365.nl/...asvoorraad%20zal%20vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
We hebben in NL nu ook een behoorlijke import (en op/overslag) capaciteit LNG, gecombineerd met lopende contracten voor levering is de vulgraad van de bergingen dan m.i. ook minder interessant.

Wat voor day-ahead nog wel voor een flinke piek kan zorgen is de hulpbehoevendheid van een aantal oost Europese landen die wel afhankelijk zijn van het gas dat per '25 niet meer door Oekraïne gepompt mag worden.
Afhankelijk van het weer (daar) zou het hier in januari best wel eens vrij prijzig kunnen worden.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:02
Raymond P schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:32:
We hebben in NL nu ook een behoorlijke import (en op/overslag) capaciteit LNG, gecombineerd met lopende contracten voor levering is de vulgraad van de bergingen dan m.i. ook minder interessant.

Wat voor day-ahead nog wel voor een flinke piek kan zorgen is de hulpbehoevendheid van een aantal oost Europese landen die wel afhankelijk zijn van het gas dat per '25 niet meer door Oekraïne gepompt mag worden.
Afhankelijk van het weer (daar) zou het hier in januari best wel eens vrij prijzig kunnen worden.
Yep. En ondertussen wacht Vattenfall nu al zo lang mogelijk met het bekendmaken van onze stadswarmte tarieven voor het nieuwe jaar. Want ja, ze willen sowieso zo dicht mogelijk bij het door ACM vastgestelde maximum komen te zitten en ze voorzien ongetwijfeld ook dat de geopolitieke omstandigheden en mogelijke kou in oost-europa nog wel eens voor prijsstijgingen kan gaan zorgen.

En de gasprijs hangt samen met de prijs voor stadswarmte. Dat is een onontkoombare natuurwet (volgens de exploitanten van warmtenetten).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@eymey Tjah warmtenet...
Offtopic, maar het niet publiceren van tarieven zal vast samenhangen met de maatregelen om tarieven te dempen die er nog doorgepompt moeten worden en per 1 januari in zouden moeten gaan (ervan uitgaande dat Wcw er nog niet door is).

Niet van toepassing hier, dus ik volg dat nauwelijks. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Yoda 3
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-06 17:09
Bezzerk schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:34:
[...]

De verplichte vulgraad is bewust lager dan vorig jaar, en wordt verder afgebouwd https://www.warmte365.nl/...asvoorraad%20zal%20vullen.
Maar zelfs dat haalden wij niet:
https://x.com/BM_Visser/status/1852258524606378249

Terwijl onze buurlanden het wel haalden.

Nu ben ik eens met @Raymond P dat vulgraad niet zaligmakend is, maar het heeft wel invloed op de prijsdruk. Afgelopen 2 weken heeft de dunkelflaute wel impact gehad:
https://x.com/BM_Visser/status/1858065037383864613

Vorig jaar zat de TTF Gas ook rond dit niveau en ging de prijs van gas dalen eind november 2023 / begin december 2023. Nu waait het deze week goed, dus dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
Met een voorspelde strenge winter in aantocht en nu al behoorlijke schommelingen heb ik toch maar besloten mijn gas in ieder geval vast te zetten. Daarnaast vind ik het ook niet echt geruststellend dat er in het oosten behoorlijk oorlog gevoerd wordt en er energiecentrales kapotgeschoten worden. Heb nu bijna 1 maand dynamisch van Zonneplan.

Situatie is straks dus dynamisch stroom via Zonneplan en 1 jaar vast gas via delta. Dan zie ik volgend jaar met het gas wel weer wat het dan doet. Lijkt me een mooie combi zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Annihilism schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:49:
Met een voorspelde strenge winter in aantocht en nu al behoorlijke schommelingen heb ik toch maar besloten mijn gas in ieder geval vast te zetten. Daarnaast vind ik het ook niet echt geruststellend dat er in het oosten behoorlijk oorlog gevoerd wordt en er energiecentrales kapotgeschoten worden. Heb nu bijna 1 maand dynamisch van Zonneplan.
Jij denkt dat jouw informatievoorziening via nu.nl beter is dan die van de energieleveranciers? :D
Bij de vaste prijs die jij voor het gas betaalt zit dit risico uiteraard al ingeprijsd..
Tip: begin nooit met beleggen op deze manier. Kans is groot dat je op die manier juist op het verkeerde moment in- en uitstapt.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 19-11-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
de Peer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:52:
[...]

Jij denkt dat jouw informatievoorziening via nu.nl beter is dan die van de energieleveranciers? :D
Bij de vaste prijs die jij voor het gas betaalt zit dit risico uiteraard al ingeprijsd..
Tip: begin nooit met beleggen op deze manier. Kans is groot dat je op die manier juist op het verkeerde moment in- en uitstapt.
Oh die weten vast meer als mij, daar twijfel ik niet aan. Maar €. 1,22 voor gas is an sich niet verkeerd en omdat ik zowel een warmtepomp heb als een CV op gas kan ik mooi kiezen wat op dat moment interessant is.

Dynamische stroom blijf ik gewoon houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:04
Annihilism schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:49:

Situatie is straks dus dynamisch stroom via Zonneplan en 1 jaar vast gas via delta. Dan zie ik volgend jaar met het gas wel weer wat het dan doet. Lijkt me een mooie combi zo.
Een voorspelde strenge winter? Dit hoor ik echt elk jaar, maar volgens mij moet je dat toch echt met een korrel zout nemen.

Weermodellen kunnen redelijk accuraat het weer 5-7 dagen vooruit voorspellen, daarna wordt het toch echt lastiger. Vandaag zelfs een voorbeeld voorbij zien komen dat het aankomende zondag waarschijnlijk 14 graden wordt. Terwijl dit een paar dagen geleden een uitschieter was.

Overigens niks mis mee om een vast contract te nemen voor gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
japie06 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:45:
[...]

Een voorspelde strenge winter? Dit hoor ik echt elk jaar, maar volgens mij moet je dat toch echt met een korrel zout nemen.

Weermodellen kunnen redelijk accuraat het weer 5-7 dagen vooruit voorspellen, daarna wordt het toch echt lastiger. Vandaag zelfs een voorbeeld voorbij zien komen dat het aankomende zondag waarschijnlijk 14 graden wordt. Terwijl dit een paar dagen geleden een uitschieter was.

Overigens niks mis mee om een vast contract te nemen voor gas.
Wie zal het weten? Ik zie voor gas niet echt een reden om voor dynamisch te gaan gezien je dat toch minder kunt sturen (en je met dagprijzen hebt te maken, geen uurprijzen). Voor stroom kan het natuurlijk wel lucratief zijn, vandaar dat ik daarvoor gewoon op dynamisch blijf.

In de zomer gebruiken we vrijwel geen gas, meeste is toch de wintermaanden het lijkt me stug dat gas ineens veel goedkoper wordt in december of januari...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Annihilism schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:59:
[...]

Wie zal het weten? Ik zie voor gas niet echt een reden om voor dynamisch te gaan gezien je dat toch minder kunt sturen (en je met dagprijzen hebt te maken, geen uurprijzen). Voor stroom kan het natuurlijk wel lucratief zijn, vandaar dat ik daarvoor gewoon op dynamisch blijf.

In de zomer gebruiken we vrijwel geen gas, meeste is toch de wintermaanden het lijkt me stug dat gas ineens veel goedkoper wordt in december of januari...
Jij kunt juist wel sturen met gas. Dat gaf je zelf aan. Omdat je zowel cv ketel als warmtepomp hebt.

Dan is speculatie op een lage gasprijs toch juist interessant omdat je weinig risico loopt.?

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 19-11-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrei90
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-06 15:37
Weet iemand of dynamisch alleen gas mogelijk is bij Budget Energie? Die hebben op dit moment de laagste maandelijkse vaste kosten en ook de laagste inkoopvergoeding volgens mij, klopt dat? Ik zit vanwege veel teruglevering stroom van zonnepanelen vast aan het modelcontract van Vandebron (de voordeligste terugleververgoeding en geen terugleverkosten), maar met gas zit ik al een tijdje met dynamische tarieven die bijna altijd goedkoper zijn dan vaste tarieven. Qua gas zit ik bij Next Energy, maar ik ben met mijn mobiele en internet abonnementen naar Budget gegaan, dus als alleen gas zou kunnen dan heb ik nog extra korting op vaste internet.

[ Voor 16% gewijzigd door andrei90 op 19-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-06 22:20
de Peer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:17:
[...]

Jij kunt juist wel sturen met gas. Dat gaf je zelf aan. Omdat je zowel cv ketel als warmtepomp hebt.

Dan is speculatie op een lage gasprijs toch juist interessant omdat je weinig risico loopt.?
Het is al veel vaker hier gezegd, ook door jou: het hangt helemaal van de persoonlijke omstandigheden af.

Een voorbeeld: ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Geen zonnepanelen, gepensioneerd dus kan goed het opladen van de EV sturen. Ideale kandidaat voor dynamisch, nietwaar?

Hangt ervan af. In 2022 heb ik thuis iets meer dan 2.200 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 7,84 eurocent. In 2023 heb ik iets meer dan 3.700 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 4,28 eurocent. In 2024 zit ik tot en met oktober op iets meer dan 3.000 kWh tegen een gemiddelde basisprijs van 2,07 eurocent. De wat duurdere maanden komen er nu aan: ik verwacht eind 2024 op circa 3,00 eurocent basisprijs per kWh te zitten. Mooi patroon: dalende trend, je ziet dat de energieprijs afneemt als gevolg van onder meer het grotere aanbod van hernieuwbare energie.

Of door alle ontwikkelingen de basisprijs verder zakt is de vraag. Ook is de vraag of de aanbieders van dynamische energie een eventuele dalende prijs niet zelf in hun zak willen steken bijvoorbeeld door de vaste kosten en/of de opslag te verhogen.

Als ik uitga van een basisprijs van 2,00 cent per kWh betaal ik nu in totaal: 2,00 plus 2,18 (opslag) plus 0.51 (GVO) plus 13,16 (belasting) = 17,85 eurocent in totaal per kWh.

Recent heb ik mij aangemeld voor de collectieve energie-inkoop veiling van VEH. Essent heeft die gewonnen. Een driejarig contract komt neer op 19,361 per kWh enkeltarief oftewel 1,5 eurocent meer per kWh dan het gunstige scenario dat ik hiervoor schetste. Verder betaal ik 2,46 euro per maand meer aan vaste kosten. Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh per jaar komt dat neer op een ‘meerprijs’ van 52,50 euro per jaar plus 29,52 vaste kosten = 82,02 euro.

Wat krijg ik daarvoor terug? Zekerheid dat ik de komende 3 jaren een zelfde vast tarief en dezelfde vaste kosten heb. Dat ik kan opladen wanneer ik wil: overdag of ’s nachts.

Zoals ik (en anderen, waaronder jijzelf ) al aangaf: de vraag of een dynamisch contract beter is dan een vast contract is volkomen afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Voor mij is een vast contract voor de komende 3 jaar op basis van dit aanbod een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

Het is al veel vaker hier gezegd, ook door jou: het hangt helemaal van de persoonlijke omstandigheden af.

Een voorbeeld: ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Geen zonnepanelen, gepensioneerd dus kan goed het opladen van de EV sturen. Ideale kandidaat voor dynamisch, nietwaar?

Hangt ervan af. In 2022 heb ik thuis iets meer dan 2.200 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 7,84 eurocent. In 2023 heb ik iets meer dan 3.700 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 4,28 eurocent. In 2024 zit tot en met oktober op iets meer dan 3.000 kWh tegen een gemiddelde basisprijs van 2,07 eurocent. De wat duurdere maanden komen er nu aan: ik verwacht eind 2024 op circa 3,00 eurocent basisprijs per kWh te zitten. Mooi patroon: dalende trend, je ziet dat de energieprijs afneemt als gevolg van onder meer het grotere aanbod van hernieuwbare energie.

Of door alle ontwikkelingen de basisprijs verder zakt is de vraag. Ook is de vraag of de aanbieders van dynamische energie een eventuele dalende prijs niet zelf in hun zak willen steken bijvoorbeeld door de vaste kosten en/of de opslag te verhogen.

Als ik uitga van een basisprijs van 2,00 cent per kWh betaal ik nu in totaal: 2,00 plus 2,18 (opslag) plus 0.51 (GVO) plus 13,16 (belasting) = 17,85 eurocent in totaal per kWh.

Recent heb ik mij aangemeld voor de collectieve energie-inkoop veiling van VEH. Essent heeft die gewonnen. Een driejarig contract komt neer op circa 19,361 per kWh enkeltarief oftewel 1,5 eurocent meer per kWh dan het gunstige scenario dat ik hiervoor schetste. Verder betaal ik 2,46 euro per maand meer aan vaste kosten. Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh per jaar komt dat neer op een ‘meerprijs’ van 52,50 euro per jaar plus 29,52 vaste kosten = 82,02 euro.

Wat krijg ik daarvoor terug? Zekerheid dat ik de komende 3 jaren een zelfde vast tarief en dezelfde vaste kosten heb. Dat ik kan opladen wanneer ik wil: overdag of ’s nachts.

Zoals ik (en anderen, waaronder jijzelf ) al aangaf: de vraag of een dynamisch contract beter is dan een vast contract is volkomen afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Voor mij is een vast contract voor de komende 3 jaar op basis van dit aanbod een no brainer.
Mijn post ging over dynamisch gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
de Peer schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:07:
[...]

Mijn post ging over dynamisch gas
En de mijne over persoonlijke omstandigheden. Geldt ook voor gas (en gas en elektriciteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 09:14
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

Voor mij is een vast contract voor de komende 3 jaar op basis van dit aanbod een no brainer.
Omdat u gepensioneerd bent, kunt u op het juiste moment slim opladen. Het gaat niet alleen om het geld: het gaat erom dat u er trots op bent dat u rondrijdt op groene energie van de wind/zon, in plaats van op methaanverbranding. Een dynamisch contract stimuleert mensen om slimmer te denken en consumeren.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Thepawn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:40:
[...]

Omdat u gepensioneerd bent, kunt u op het juiste moment slim opladen. Het gaat niet alleen om het geld: het gaat erom dat u er trots op bent dat u rondrijdt op groene energie van de wind/zon, in plaats van op methaanverbranding. Een dynamisch contract stimuleert mensen om slimmer te denken en consumeren.
Waarom denk je dat dynamisch per definitie groen is en vast grijs? Voor de goede orde: ik heb niets tegen dynamisch, maar ook niets tegen vast. Iedereen moet op basis van zijn persoonlijke omstandigheden een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:49:
[...]

Waarom denk je dat dynamisch per definitie groen is en vast grijs?
Laten we twee verschillende scenario's vergelijken. Je komt na je werk thuis en hebt een contract met een vaste prijs: je laadt je elektrische auto meteen op, zet de oven, jacuzzi, inductiekookplaat en wat je maar wilt aan. Op dat moment wordt de elektriciteit uitsluitend opgewekt met fossiele brandstoffen. Je weet het gewoon niet en het kan je ook niets schelen. Stel je voor dat je een dynamisch contract hebt: je weet dat energie fossiel of groen kan zijn en je laat een slimme lader op het beste moment activeren. Idealiter worden je thuisbatterijen vooraf opgeladen door zonnepanelen en heb je de hele avond geen kWh van het net nodig. Nog beter is dat je op piekmomenten actief aan het net verkoopt. Dit alles is alleen mogelijk als je DENKT en actief betrokken bent bij de energietransitie. Dynamische contracten belonen deze mensen. Daarom zeg ik dat mensen met een dynamisch contract gemiddeld groenere energie verbruiken dan mensen met een vast tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:57:
[...]

Laten we twee verschillende scenario's vergelijken. Je komt na je werk thuis en hebt een contract met een vaste prijs: je laadt je elektrische auto meteen op, zet de oven, jacuzzi, inductiekookplaat en wat je maar wilt aan. Op dat moment wordt de elektriciteit uitsluitend opgewekt met fossiele brandstoffen.
Waarom denk je dat? Als er bijvoorbeeld windmolens in de buurt zijn is er absoluut geen sprake van uitsluitend fossiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Daarom zeg ik dat mensen met een dynamisch contract gemiddeld groenere energie verbruiken dan mensen met een vast tarief.
Je kan dat wel zeggen maar dat is iets anders dan dat het wetenschappelijk bewezen is.
Ik ga een ander zijn rekening niet maken maar ben het wel eens met het feit dat het nogal afhangt van de persoonlijke omstandigheden.
Ik (n=1) heb bv. een variabel energiecontract (waarbij de kWh prijs 24/7 gelijk is en pas vastgesteld wordt na vervallen termijn) maar ben er anderzijds vrij zeker van dat van mijn huishoudelijk energieverbruik (en daar valt ook het thuisladen onder) minstens 90% uit hernieuwbare energie komt.
En ik denk er niet eens aan om mijn leven af te stemmen op de laagste uurprijzen van een dynamisch contract. En al zeker niet wanneer een dynamisch contract (n=1) voor mij op jaarbasis dan nog eens duurder uitkomt dan een variabel contract met een vaste maandprijs. In die situatie loont het niet noch beloont het.
Ik betwist niet dat het voor jou net omgekeerd is. Vandaar n =1.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 19-11-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
[...]

Laten we twee verschillende scenario's vergelijken. Je komt na je werk thuis en hebt een contract met een vaste prijs: je laadt je elektrische auto meteen op, zet de oven, jacuzzi, inductiekookplaat en wat je maar wilt aan. Op dat moment wordt de elektriciteit uitsluitend opgewekt met fossiele brandstoffen. Je weet het gewoon niet en het kan je ook niets schelen. Stel je voor dat je een dynamisch contract hebt: je weet dat energie fossiel of groen kan zijn en je laat een slimme lader op het beste moment activeren. Idealiter worden je thuisbatterijen vooraf opgeladen door zonnepanelen en heb je de hele avond geen kWh van het net nodig. Nog beter is dat je op piekmomenten actief aan het net verkoopt. Dit alles is alleen mogelijk als je DENKT en actief betrokken bent bij de energietransitie. Dynamische contracten belonen deze mensen. Daarom zeg ik dat mensen met een dynamisch contract gemiddeld groenere energie verbruiken dan mensen met een vast tarief.
Laten we het eens via de andere kant bekijken: niet vanuit de de afnemer (jij en ik) maar vanuit de leverancier.

De leverancier garandeert dat je 100% groene energie krijgt. Zowel de leverancier van dynamische contracten als de leverancier van vaste contracten maken gebruik van GVO's om die garantie waar te kunnen maken. De 1 rekent daar een aparte opslag voor (mijn huidige dynamische leverancier), de ander (leverancier van een vast contract) verdisconteert de kosten daarvan in de prijs die ze jou en mij in rekening brengen.

Zoals je zelf ook zegt: je weet niet of de energie die je op een bepaald moment van het net afneemt, ook daadwerkelijk duurzaam is. Het lijkt erop dat jouw aanname is dat als de prijs per kWh op 13:00 uur lager is dan de prijs op 18:00 uur, dit betekent dat op 13:00 uur er meer duurzame energie wordt opgewekt dan op 18:00 uur. Dat is maar zeer de vraag. Duidelijk is wel dat er op 18:00 uur meer vraag is naar energie dan op 13:00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:57:
[...]

Laten we het eens via de andere kant bekijken: niet vanuit de de afnemer (jij en ik) maar vanuit de leverancier.

De leverancier garandeert dat je 100% groene energie krijgt. Zowel de leverancier van dynamische contracten als de leverancier van vaste contracten maken gebruik van GVO's om die garantie waar te kunnen maken. De 1 rekent daar een aparte opslag voor (mijn huidige dynamische leverancier), de ander (leverancier van een vast contract) verdisconteert de kosten daarvan in de prijs die ze jou en mij in rekening brengen.
Zolang een leverancier losse GVO's kan kopen zonder ook de bijbehorende MWh van de invoeder in te kopen , zwaaien met alleen een GVO is dan een BS-claim
Het is dan niet veel meer dan greenwashing
Je weet niet wat de de energieleverancier je verkoopt, wat je afneemt is tot nu zonder meer een mix met een groter of kleiner aandeel fossiel erin, tenzij je PV-opwek in thuisaccu opslaat voor gebruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 10:43
@Harvest2002
De correlatie tussen day ahead elektriciteitsprijzen en percentage duurzame energie is best sterk, zie deze grafiek van Martien Visser:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLn8LkPFymz7omOfhsJ1FZoiwjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/326xP1kDtVCktPYdxQ4iVhGV.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
SebastiaanPs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:04:
@Harvest2002
De correlatie tussen day ahead elektriciteitsprijzen en percentage duurzame energie is best sterk, zie deze grafiek van Martien Visser:
[Afbeelding]
Heb je ook de correlatiecoëfficiënt. Want anders is de uitdrukking sterk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 10:43
@John245 de correlatiecoefficient rapporteert Martien niet, maar visueel krijg je al een goede indruk van de mate van correlatie.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:57:
[...]

De leverancier garandeert dat je 100% groene energie krijgt.

Zoals je zelf ook zegt: je weet niet of de energie die je op een bepaald moment van het net afneemt, ook daadwerkelijk duurzaam is.
Mensen kiezen voor een vast contract, zodat ze niet hoeven te weten of de energie groen en goedkoop is, of fossiel en duur. Met een dynamisch contract weet je precies wat er gebeurt, in realtime. En dan heb ik het niet over onzincertificaten, maar over de realiteit. Deze week hadden we op zondagmiddag maar 3 uur echte groene energie, en de prijs was de laagste van de week, en mijn elektrische auto laadde vrolijk op met echte groene energie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iapz7LFCEiKGQs6q2gene0KxgU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jqi2b42CZ5haSpg8LFPuBptH.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 244 ... 284 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels