Het is al veel vaker hier gezegd, ook door jou: het hangt helemaal van de persoonlijke omstandigheden af.
Een voorbeeld: ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Geen zonnepanelen, gepensioneerd dus kan goed het opladen van de EV sturen. Ideale kandidaat voor dynamisch, nietwaar?
Hangt ervan af. In 2022 heb ik thuis iets meer dan 2.200 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 7,84 eurocent. In 2023 heb ik iets meer dan 3.700 kWh geladen tegen een gemiddelde basisprijs van 4,28 eurocent. In 2024 zit ik tot en met oktober op iets meer dan 3.000 kWh tegen een gemiddelde basisprijs van 2,07 eurocent. De wat duurdere maanden komen er nu aan: ik verwacht eind 2024 op circa 3,00 eurocent basisprijs per kWh te zitten. Mooi patroon: dalende trend, je ziet dat de energieprijs afneemt als gevolg van onder meer het grotere aanbod van hernieuwbare energie.
Of door alle ontwikkelingen de basisprijs verder zakt is de vraag. Ook is de vraag of de aanbieders van dynamische energie een eventuele dalende prijs niet zelf in hun zak willen steken bijvoorbeeld door de vaste kosten en/of de opslag te verhogen.
Als ik uitga van een basisprijs van 2,00 cent per kWh betaal ik nu in totaal: 2,00 plus 2,18 (opslag) plus 0.51 (GVO) plus 13,16 (belasting) = 17,85 eurocent in totaal per kWh.
Recent heb ik mij aangemeld voor de collectieve energie-inkoop veiling van VEH. Essent heeft die gewonnen. Een driejarig contract komt neer op 19,361 per kWh enkeltarief oftewel 1,5 eurocent meer per kWh dan het gunstige scenario dat ik hiervoor schetste. Verder betaal ik 2,46 euro per maand meer aan vaste kosten. Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 3.500 kWh per jaar komt dat neer op een ‘meerprijs’ van 52,50 euro per jaar plus 29,52 vaste kosten = 82,02 euro.
Wat krijg ik daarvoor terug? Zekerheid dat ik de komende 3 jaren een zelfde vast tarief en dezelfde vaste kosten heb. Dat ik kan opladen wanneer ik wil: overdag of ’s nachts.
Zoals ik (en anderen, waaronder jijzelf ) al aangaf: de vraag of een dynamisch contract beter is dan een vast contract is volkomen afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Voor mij is een vast contract voor de komende 3 jaar op basis van dit aanbod een no brainer.