bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:16:
[...]
Zodra er iemand begint over waterstof, dan vraag ik met echt telkens af of ik de rest van het verhaal (ivm energie) wel moet geloven.
Leuk.
70-80%% van je energie verspillen. Want dat gaat energieprijzen echt niet duur maken.
Hoe wil je anders TWh aan energie opslaan?
Als ik invul dat we 10 GW demand hebben in een model van zero carbon energy, op
https://model.energy/, dan komt er een opslag getal uit van tussen de 6 en 8 TWh voor H2 en 13 GWh batterijen. Dat is nodig om pech - reeks slechte zon en wind dagen, vooral in de winter, te overbruggen.
Als je waterstof opslag uitzet als oplossing schiet batterij omhoog naar 461 GWh en verdriedubbelt de prijs per MWh.
Dit model gaat wel uit van statische belasting en geen andere opwek, maar je blijft dit probleem houden als je minder gas/kern energie heb dan je vraag, dus NL met 14 GW load, en na een tijdje sum(alle niet wind en zon) < 14 GW? Dan heb je per GW verschil ~1 TWh waterstof opslag nodig.
Dat het energie kost, ja so what? We hebben straks in 2030 21 GW wind op zee, een hoop op land en 33 GW zonnepanelen. Wat moet je anders met al dat stroom met een piekvraag van 14 GW? Elektrolyse en opslaan voor stroom later is enige methode om echt van gas af te komen en wie weet wordt het goedkoop genoeg om direct te verbranden in een CV.
Er wordt geschat dat het in 2030 maar 2.19 per kg kost, voor 33 kWh energie, of 6.6 cent per kWh. Aardgas is ~8 kWh per m3, waterstof in een CV kost bij die prijs 0.53 per 8 kWh of m3 aardgas. Dat is niet veel hoger dan de ICE ENDEX prijzen voor aardgas voor de komende jaren, die zijn rond de 45/55 per GWh. Waterstof op 2030 komt uit op 66. Stroom is vrijwel gratis, kosten komen alleen door elektrolyse apparaten en fabrieken. Transportnet wordt apart afgerekend, regio opslag op je gas/waterstofprijs.