Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNErWZBtsbu3bCpWgIrQCiEyikg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X7E87snJ8RLNgjw8HHcz5ef8.png?f=fotoalbum_large

het uurpercentage groene energie in november 2024, zoals gerapporteerd door Zonneplan. U kunt dit controleren op electricitymaps. nog wat meer uitleg hier: https://www.zonneplan.nl/energie/groene-stroom

[ Voor 6% gewijzigd door Thepawn op 20-11-2024 09:09 ]

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:22
Harvest2002 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:05:
[...]

Het is al veel vaker hier gezegd, ook door jou: het hangt helemaal van de persoonlijke omstandigheden af.

Een voorbeeld: ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal. Geen zonnepanelen, gepensioneerd dus kan goed het opladen van de EV sturen. Ideale kandidaat voor dynamisch, nietwaar?

Zoals ik (en anderen, waaronder jijzelf ) al aangaf: de vraag of een dynamisch contract beter is dan een vast contract is volkomen afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden. Voor mij is een vast contract voor de komende 3 jaar op basis van dit aanbod een no brainer.
Het grote verschil met mijn situatie zijn de zonnepanelen. Die heb jij niet en kies jij voor weinig geld meer voor een vast contract bij een grote leverancier die (om juridische redenen waarschijnlijk) geen zonnestroom wil inkopen. Toch jammer voor jouw groene ideeën.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Smuggler @Sicco92 Clean Energy Dynamics tabel TS: factuurbedrag per maand: vast.

Vanaf 1 euro. Als je een offerte met "automatische incasso" krijgt, dan moet je er zelf weer achteraan zitten om ook een "automatische incasso" te krijgen. Standaard sturen ze facturen per e-mail met 3 euro administratiekosten per maand (excl. BTW). Vervolgens krijg je dan de voorschotnota niet meer per maand toegezonden.

Betalingsherinneringen kennen een 5 daagse betalingstermijn, bijvoorbeeld betalen uiterlijk de 15e zo staat in de eerste (en enige) betalingsherinnering, vervolgens wordt op de 10e al een ingebreke stelling verzenden met 40 euro boete. En nog wat andere dreigementen:
LET OP: Bij het versturen van de mail stellen wij ook de netbeheerder op de hoogte van de situatie. De netbeheerder kan besluiten om je hierover een brief te sturen. Mocht de betaling uitblijven dan kan Clean Energy ervoor kiezen om de levering te beeindigen.
Irriterend en vermoeiend zijn dergelijke energieleveranciers, ook omdat het openstaand bedrag < € 5 is.

PS Wat invordering betreft is "Energie Van Ons Dynamisch" een stuk relaxter en realistischer. Maar met die club valt tegenwoordig niet meer te communiceren per e-mail. De facturen per e-mail worden sommige maanden niet verzonden volgens de logbestanden van mijn SMTP server.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:39:
[...]

Mensen kiezen voor een vast contract, zodat ze niet hoeven te weten of de energie groen en goedkoop is, of fossiel en duur.
Ik denk dat je ver afstaat van de werkelijkheid.
Mensen kiezen voor een vast contract omdat ze denken dat dat goedkoper is, omdat het voorspelbaar is en omdat ze geen actie hoeven te ondernemen. Duurzaamheid speelt nauwelijks een rol bij de meeste consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Wie heeft er nog een tip voor een dynamische energieleverancier die wel maandelijks voorschotnota's per e-mail stuurt, geen EnergyZero platform gebruikt (slechte e-mail aflevering, portaal serveert alleen een blanco pagina met oude browsers).

Iemand een tip voor een dynamische leverancier, waar het portaal functioneert zonder evil Google/gstatic/googletagmanager/andere privacy onvriendelijke scripts (geen Tibber)?

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 20-11-2024 12:15 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Mensen kiezen voor een vast contract, zodat ze niet hoeven te weten of de energie groen en goedkoop is, of fossiel en duur. Met een dynamisch contract weet je precies wat er gebeurt, in realtime. En dan heb ik het niet over onzincertificaten, maar over de realiteit. Deze week hadden we op zondagmiddag maar 3 uur echte groene energie, en de prijs was de laagste van de week, en mijn elektrische auto laadde vrolijk op met echte groene energie.[Afbeelding]
Dat je daarmee je eigen instelling wil benadrukken daar is niets mis mee.
Maar om dat dan te gaan extrapoleren naar "alle mensen"?
Hoe weet jij nu wat het uitgangspunt is van mensen andere dan jezelf?

Op een dag als vandaag is de kWh prijs van een dynamisch energiecontract hier overigens hoger dan de 24/7 prijs van een variabel contract. :+

Ik mag dan wel een semi-vast (groen!) contract hebben maar onze EV wordt thuis altijd opgeladen aan HE. Dan weet ik eveneens wat er gebeurt en het is ook nog eens de goedkoopste methode.
Daar is bij mijn verbruikersprofiel geen dynamisch contract voor nodig. Maar gezien dat eveneens een n=1 uitgangspunt is betekent dat niet dat andere consumenten voor hun eigen verbruikersprofiel een betere oplossing hebben (waaronder een dynamisch contract).

Bij veel energieleveranciers (zoals ook de mijne) kan je zowel een vast/variabel als een dynamisch contract afsluiten (alleen betaal je voor een dynamisch contract dan een hogere vaste vergoeding).
Het is niet zo dat ze dan aparte vaatjes hebben staan waar ze groene energie uit tappen voor hun consumenten met een dynamisch contract en vuile energie voor de consumenten met een vast contract.
En voor wie het nog niet wist: wie gebruik maakt van energielevering door een energieleverancier maakt daarbij - ongeacht het soort energiecontract - gebruik van het openbaar net. Er zijn geen netten die de geleverde stroom opsplitsen in groen/grijs/zwart/whatever. Het is dus steeds mengstroom dat uit je meter komt. :)

Mijn EV laadt overigens ongeacht de bron altijd neutraal op. Hij wordt er niet vrolijker van of dat groene, grijze of zwarte energie is. :)

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 20-11-2024 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:47
cj1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:15:
Wie heeft er nog een tip voor een dynamische energieleverancier die wel maandelijks voorschotnota's per e-mail stuurt, geen EnergyZero platform gebruikt (slechte e-mail aflevering, portaal serveert alleen een blanco pagina met oude browsers).

Iemand een tip voor een dynamische leverancier, waar het portaal functioneert zonder evil Google/gstatic/googletagmanager/andere privacy onvriendelijke scripts (geen Tibber)?
Bij zonneplan krijg ik een mailtje met een factuur. Maar het staat ook in het het online dossier. Allemaal redelijk inzichtelijk.

Voor het tweede punt weet ik het eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-09 09:36
de Peer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:09:
[...]

Mensen kiezen voor een vast contract omdat ze denken dat dat goedkoper is, omdat het voorspelbaar is en omdat ze geen actie hoeven te ondernemen. Duurzaamheid speelt nauwelijks een rol bij de meeste consumenten.
Mensen kiezen voor een dynamisch contract omdat dit goedkoper zou zijn. Zo ben ik begin 2022 overgestapt naar dynamisch omdat mijn vaste 3-jarige contract op 5 februari 2022 afliep en ik bij de toenmalige leverancier GC kon overstappen naar een variabel contract tegen een tarief van circa 90 eurocent per kWh. Geen enkele spijt van mijn overstap, integendeel.

Nu is de situatie veranderd en is een vast contract voor mij op dit moment aantrekkelijker.

Dynamisch versus vast leek tot nu toe te gaan over de vraag: welke contract is goedkoper? Een aantal mensen voegt daar nu een andere dimensie aan toe: welk contract is duurzamer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:26
[...]

Mensen kiezen voor een vast contract, zodat ze niet hoeven te weten of de energie groen en goedkoop is, of fossiel en duur. Met een dynamisch contract weet je precies wat er gebeurt, in realtime. En dan heb ik het niet over onzincertificaten, maar over de realiteit. Deze week hadden we op zondagmiddag maar 3 uur echte groene energie, en de prijs was de laagste van de week, en mijn elektrische auto laadde vrolijk op met echte groene energie.[Afbeelding]
Misschien heeft die 3 uurtjes laden van je auto wel voor onbalans gezorgd en is er een kolen en opgestart om jouw accu te vullen….

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:27
de Peer schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:09:
[...]

Ook met een vast contract kan je vrijwillig pieken mijden. Zo moeilijk is het niet, elke dag rond dezelfde tijd en weekend iets groener.

+1 het gaat om wie goedkoopste is. Ik heb geen spijt van vastzetten op 20.6/21.8 cent. Geen EV, geen PV en batterij maakt de keuze makkelijk, voor de gewone consument en flats is vast voor een mooie prijs veel aantrekkelijker.

En zeker met een (l/l) warmtepomp. In de dure winter stook ik 2000 kWh extra, die ik nooit in de zomer met "gratis airco" weer kan inhalen. Het was leuk, de afgelopen paar jaar op dynamisch, maar dit is goedkoper.

• bilgy_no1
mathijshooi schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:33:
[...]

Misschien heeft die 3 uurtjes laden van je auto wel voor onbalans gezorgd en is er een kolen en opgestart om jouw accu te vullen….
Dat kun je natuurlijk niet zo stellen. Onbalans is het gevolg van de totale vraag en aanbod op een moment. Als er cumulatief 11 kW vermogen extra wordt gevraagd door de EV van @Thepawn kun je net zo goed stellen dat de onbalans wordt veroorzaakt door 100 TVs die verspreid in het land aan stonden of doordat 1000 mensen hun telefoon aan het laden waren.

Bovendien, er is bekend welk percentage van de opgewekte stroom op een bepaald moment groen is. Bijvoorbeeld in de Zonneplan app wordt dit gewoon weergegeven. Het percentage groene stroom heeft een sterke negatieve correlatie met de uurprijs.

Tot slot, als je zonnepanelen hebt en je plugt in op het moment dat ze produceren kun je ook wel stellen dat je dan (in elk geval voor dat deel) gebruik maakt van groene stroom.

Iets anders:

En ik ben zelf wel onder de indruk dat je zelfs in deze tijd van het jaar nog een prijsdrukkend effect ziet van PV.

Mijn systeempje van 4,8 kWp OZO-WNW heeft de betreffende afgelopen zondag alsnog 4 kWh opgewekt. Ten opzichte van mijn totale verbruik van 20 kWh op die dag (warmtepomp, wasdag) dus sowieso 20% zelf opgewekt. Voor de rest was er ook een groot aandeel wind en overige PV, dus voor wat ik van het net afnam was het aandeel duurzaam over de hele dag iets van 50%. Dan was dus 60% van mijn energieverbruik duurzaam opgewekt. Op een niet al te zonnige dag in de tweede helft van november...

Het gaat echt wel goedkomen met de benodigde capaciteit. Nog een paar windparken op de Noordzee erbij, beetje grid storage en slim sturen van gebruik en dan zijn we er... We kunnen dit!

En dynamische tarieven (in elk geval voor de teruglevering) zijn een prima onderdeel daarvan.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:38:
[...]

Het gaat echt wel goedkomen met de benodigde capaciteit. Nog een paar windparken op de Noordzee erbij, beetje grid storage en slim sturen van gebruik en dan zijn we er... We kunnen dit!
Huishoudens stellen niets voor in de totale gebruikte elektriciteit van een land/economie.
Mijn pa gebruikt 100kWh op een rustige dag als vandaag, waarvan 14kWh is opgewekt via zonnepanelen. Met een volledig vol pv dak.

En dan heb je nog 100.000 grotere bedrijven.

• bottom line
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:38:
[...]

Dat kun je natuurlijk niet zo stellen. Onbalans is het gevolg van de totale vraag en aanbod op een moment. Als er cumulatief 11 kW vermogen extra wordt gevraagd door de EV van @Thepawn kun je net zo goed stellen dat de onbalans wordt veroorzaakt door 100 TVs die verspreid in het land aan stonden of doordat 1000 mensen hun telefoon aan het laden waren.
Dat kun je dus wel zo stellen.
Dan moet het al foutlopen met de voorspelling van 100 of 1000 gezinnen op dezelfde moment. Waarvan de kans EN impact kleiner is dan wanneer 1 grotere klant iets raars doet.

Daarom hebben echt enorm grote klanten in België korte connecties met de VREG, om mee te kunnen zorgen dat het energienetwerk in balans is.

En dankzij day ahead prijzen, gaat dit meer en meer gebeuren.
Dat er 'ad hoc' geladen wordt, of grootgebruikers opgezet gaan worden, naargelang de prijzen laag of hoog zijn.

• bilgy_no1
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:05:
[...]

Dat kun je dus wel zo stellen.
Dan moet het al foutlopen met de voorspelling van 100 of 1000 gezinnen op dezelfde moment. Waarvan de kans EN impact kleiner is dan wanneer 1 grotere klant iets raars doet.

Daarom hebben echt enorm grote klanten in België korte connecties met de vreg, om mee te kunnen zorgen dat get energienetwerken in balans is.

En dankzij day ahead prijzen, gaat dit meer en meer gebeuren.
Dat er 'ad hoc' geladen wordt, of grootgebruikers opgezet gaan worden, naargelang de prijzen laag of hoog zijn.
Ook het laden van auto's zal steeds beter voorspelbaar worden. En op het geheel van het verbruik is die ene auto echt geen grote factor.
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:55:
[...]

Huishoudens stellen niets voor in de totale gebruikte elektriciteit van een land/economie.
Mijn pa gebruikt 100kWh op een rustige dag als vandaag, waarvan 14kWh is opgewekt via zonnepanelen. Met een volledig vol pv dak.

Meer dan 50% van de totale productie aan elektrische energie die we als land gebruiken was in 2023 al duurzaam. Dat aandeel zal stijgen.

Er zijn plannen om in 2050 75GW opgesteld vermogen aan wind op zee te hebben. Voor het perspectief: ons huidige verbruik zit rond 15-20 GW. Daar wordt dus al rekening gehouden met meer elektrificatie van verwarmen (warmtepompen), vervoer (100% EVs) en industrie.

En inderdaad zullen er met dynamische tarieven ook betere algoritmes moeten komen om alles beter te kunnen voorspellen.

Je ziet de markt hier ook al op werken. Leveranciers zijn namelijk verantwoordelijk voor de balans binnen hun portefeuille. En dus hebben ze een incentive om zo goed mogelijk te sturen en voorspellen. Bijvoorbeeld bij Zonneplan krijg je daarom een vergoeding als ze je zonnepanelen kunnen aansturen. Ik denk dat we dit soort innovaties meer gaan zien.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
@bilgy_no1 Die 50% klinkt als veel. Het CBS meldt 17% uit hernieuwbare bronnen over '23?

Of bedoel je enkel de zomermaanden?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
Raymond P schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:18:
@bilgy_no1 Die 50% klinkt als veel. Het CBS meldt 17% uit hernieuwbare bronnen over '23?

Of bedoel je enkel de zomermaanden?
die "17 procent van het totale energieverbruik in Nederland" waar @bilgy_no1 het heeft over alleen elektriciteit opwekking

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
@Domba Ah op die fiets.
Maar dat hebben we niet allemaal zelf verbruikt, pakweg 1/5 van de opwek is het land uitgegaan. Vermoedelijk het gros in de zomer.
Wat voor gebruik in de winter weer geimporteerd is is mogelijk weer niet zo hernieuwbaar.

Potato potato voor mij, maar dan kan ik het ook volgen. :)

- knip -

• Domba
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:55:
[...]

1 huishouden niet, alle huishoudens is in kWh's maar 15-20%, maar in euro's ligt het wel wat anders.
Bijv in 2025 zijn de netwerkkosten voor WoZ 669mln (wat al gepland is loopt dat op tot 3,8 miljard) huishoudens dragen daar ~250-300mln aan bij.
"Een huishouden betaalt in 2025 circa € 150 op jaarbasis (inclusief btw) mee aan de totale kosten van TenneT. Gelet op het aandeel van het net op zee in de totale kosten van TenneT is circa € 40" bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• bottom line
Domba schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:53:
[...]

1 huishouden niet, alle huishoudens is in kWh's maar 15-20%, maar in euro's ligt het wel wat anders.
Bijv in 2025 zijn de netwerkkosten voor WoZ 669mln (wat al gepland is loopt dat op tot 3,8 miljard) huishoudens dragen daar ~250-300mln aan bij.
"Een huishouden betaalt in 2025 circa € 150 op jaarbasis (inclusief btw) mee aan de totale kosten van TenneT. Gelet op het aandeel van het net op zee in de totale kosten van TenneT is circa € 40" bron
Qua prijs klopt het. Is gewoon gemakkelijker om stroom te voorzien aan grootgebruikers, dan aan miljoenen huisjes. Daarom is de prijs er ook zo naar.

Maar ik zie het qua capaciteit echt niet goedkomen met enkel nieuwe windmolens, batterijen en zonnepanelen hoor.
De grote power plants die tig jaren geleden zijn gebouwd, moeten echt wel vervangen/uitgebreid worden door gloednieuwe exemplaren.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 21-11-2024 20:05 ]

• Domba
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:02:
[...]
Qua prijs klopt het. Is gewoon gemakkelijker om stroom te voorzien aan grootgebruikers, dan aan miljoenen huisjes. Daarom is de prijs er ook zo naar.

Maar ik zie het qua capaciteit echt niet goedkomen met enkel nieuwe windmolens, batterijen en zonnepanelen hoor.
De grote power plants die tig jaren geleden zijn gebouwd, moeten echt wel vervangen/uitgebreid worden door gloednieuwe exemplaren.
Ik heb juist enkel Tennet deel gepakt en dat is alleen hoogspanning, waar de meeste investeringen van bekend zijn en dat gaat ook al gierend hard, waar Tennet zelf in juni nog een prognose van ~440mln had voor 2025 heeft de Minister het inmiddels al over 669mln, wat ik mag aannemen laatste cijfers zijn uit voorstel voor tarieven besluit van de ACM, die normaal eind november worden gepubliceerd.

En een kleinverbruiker als huishouden die benut echt niet 50% van het hoogspanningscapaciteit, die zit twee spanningsvlakken lager aangesloten wat het domein is van de regionale netbeheerders., die ook flink aan het investeren zijn.

ACM verwacht over 3 jaar een nieuw netwerkkosten tarievenstructuur voor kleinverbruikers, maar op moment gaat het harder dan de prognoses en de Minister het inmiddels heeft over dat die wijzing van tariefstructuur onverwachts kunnen komen

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 21-11-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:02:
[...]

Nou nee, dat zou heel onverstandig zijn. Die centrales staan dan grote delen van het jaar stil en als ze dan moeten bijspringen zijn ze extreem duur. Dat hebben we afgelopen maand ook in de dynamische tarieven kunnen zien.

Er zijn best wel onderzoeken gedaan naar de mogelijkheid om alle energie volledig duurzaam op te wekken. Dat is prima mogelijk. Het goedkoopst is overcapaciteit plaatsen en de overschotten gebruiken voor industrie. Bijvoorbeeld door waterstof te maken die kan worden gebruikt voor de productie van kunstmest (vervangt dan aardgas als grondstof die veel CO2 uitstoot; het mes snijdt dan aan twee kanten). Zo'n kunstmestfabriek heeft ook een dempend effect. Zij kunnen immers waterstof bufferen (zekerheid van productie) en daarmee hun vraag moduleren op basis van de actuele prijzen.

Misschien is er plek voor een paar kerncentrales, maar die komen eigenlijk te laat (nu besluiten is pas over 15 jaar stroom leveren en het moet nog echt worden besloten) en leveren veel te dure stroom voor 80% van de tijd. Die gaan dan stilstaan, of we moeten met z'n allen enorm gaan bijleggen. Net zoals we nu stilletjes miljarden moeten gaan vergoeden aan de bouwers van de nieuwe kolencentrales.

Sommigen leggen de schuld daarvoor bij Urgenda en het forceren van het besluit kolencentrales vervroegd te sluiten. Maar eerlijk gezegd is het natuurlijk de schuld van de kabinetten die willens en wetens besloten om in oude technologie te investeren terwijl allang bekend was dat de uitstoot snel omlaag moest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

Ik lees hier links en rechts dat mensen de EV goedkoop willen laden + duurzaam. Op zonnige dagen is de stroomprijs zeer laag, soms negatief. Je kunt toch op al je vingers natellen dat je dan duurzaam bezig bent ;)

Puur op je eigen panelen laden is heel nobel, maar nog beter is juist op de zeer zonnige momenten gewoon de batterij vol te gooien, je ontlast dan ook het stroomnet lokaal. Hier in het rijtje woningen zijn er 8 woningen met een PV installatie, voor het gemak 80 panelen @ 350wp p/s. 2 woningen in het rijtje hebben een laadpaal.

Wanneer mijn buurman en ik laden op zonnige momenten, pak je bijna alles wat er op dat moment in de buurt wordt opgewekt.

Eigenlijk zou iedere EV rijder dynamisch moeten hebben ;)

Dan heb je lokaal minder netverzwaring nodig, daar geloof ik echt in

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 20:13

K van k

18x 400 wp oost-west

Zou gek worden van dynamische.
Hoor het ook van m'n schoonzussen dat ze overal op moeten letten van hun man.
Kachels uit en 1 minuut douchen. nee bedankt
Nee lekker vast contract en kachel houd het op tussen de 23-24 graden, staat ingesteld op 22 maar de vloerverwarming tikt het wat hoger aan.
Eind van liedje ben je net zo duur uit, en ik hoef nooit 9 uur per dag bezig te zijn met kosten, of controles.
Hier ook warmtepomp/ev.
In de zomer probeer je wel te laden overdag, is ook geen probleem eigelijk.
De voorschot wel flink hoger gezet nu op 60€ Maar denk dat ik nog wel wat terug krijg. Zullen het zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 16:31
K van k schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:07:
Nee lekker vast contract en kachel houd het op tussen de 23-24 graden, staat ingesteld op 22 maar de vloerverwarming tikt het wat hoger aan.
Eind van liedje ben je net zo duur uit, en ik hoef nooit 9 uur per dag bezig te zijn met kosten, of controles.
Hier ook warmtepomp/ev.
De voorschot wel flink hoger gezet nu op 60€ Maar denk dat ik nog wel wat terug krijg. Zullen het zien
Dat doen ze dan niet goed. Je kan ook gewoon alleen de pieken vermijden. Je moet niet alles er vanaf laten hangen. Hier gaat de airco gewoon aan op verwarmen of het nu duur is of niet.
Voor dynamisch was ik 4080 euro kwijt en nu 1200 euro per jaar met de gedachte dat toen de energiebelasting een stuk lager was dus zou anders nog meer betalen. De boiler springt automatisch aan als het goedkoop is. De rest passen we bijna niet aan. Alleen zou ik de droger of vaatwasser niet aanzetten als het 80ct is voor 2 uur en het kan wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
bilgy_no1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:55:
[...]

Nou nee, dat zou heel onverstandig zijn. Die centrales staan dan grote delen van het jaar stil en als ze dan moeten bijspringen zijn ze extreem duur. Dat hebben we afgelopen maand ook in de dynamische tarieven kunnen zien.

Er zijn best wel onderzoeken gedaan naar de mogelijkheid om alle energie volledig duurzaam op te wekken. Dat is prima mogelijk. Het goedkoopst is overcapaciteit plaatsen en de overschotten gebruiken voor industrie. Bijvoorbeeld door waterstof te maken die kan worden gebruikt voor de productie van kunstmest (vervangt dan aardgas als grondstof die veel CO2 uitstoot; het mes snijdt dan aan twee kanten). Zo'n kunstmestfabriek heeft ook een dempend effect. Zij kunnen immers waterstof bufferen (zekerheid van productie) en daarmee hun vraag moduleren op basis van de actuele prijzen.

Misschien is er plek voor een paar kerncentrales, maar die komen eigenlijk te laat (nu besluiten is pas over 15 jaar stroom leveren en het moet nog echt worden besloten) en leveren veel te dure stroom voor 80% van de tijd. Die gaan dan stilstaan, of we moeten met z'n allen enorm gaan bijleggen. Net zoals we nu stilletjes miljarden moeten gaan vergoeden aan de bouwers van de nieuwe kolencentrales.

Sommigen leggen de schuld daarvoor bij Urgenda en het forceren van het besluit kolencentrales vervroegd te sluiten. Maar eerlijk gezegd is het natuurlijk de schuld van de kabinetten die willens en wetens besloten om in oude technologie te investeren terwijl allang bekend was dat de uitstoot snel omlaag moest.
Zodra er iemand begint over waterstof, dan vraag ik met echt telkens af of ik de rest van het verhaal (ivm energie) wel moet geloven.
Leuk.
70-80%% van je energie verspillen. Want dat gaat energieprijzen echt niet duur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bottom line schreef op donderdag 21 november 2024 @ 23:16:
[...]

Zodra er iemand begint over waterstof, dan vraag ik met echt telkens af of ik de rest van het verhaal (ivm energie) wel moet geloven.
Leuk.
70-80%% van je energie verspillen. Want dat gaat energieprijzen echt niet duur maken.
Efficientie van hydrolyse is niet zo slecht, er worden enorme hoeveelheden als waterstof in de industrie van gebruikt, die nu voor 95% wordt gemaakt met aardgas.
Alleen economisch is het nog een drama en worden er allerlei proef projecten gedaan op andere gebieden vanwege de ondersteuning, waar de kostprijs al hoger ligt, zoals verwarming (3m3 aardgas a 1,30/m3 ) elektriciteit bij gebrek als de spot marktprijs zeer hoog is.
Maar voor de bulk moet de gemiddelde elektra prijs laag zijn, alleen die opwek capaciteit wordt niet gebouwd voor 1ct/kWh zonder een zak subsidie voor een garantie/"strike price", want die willen ook de kosten terugverdienen.
Het huidige markt-mechanisme is rond Merit order en marginale kosten, wat zijn die als er geen fossiel meer nodig is voor de elektriciteits opwekking voor wind en PV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
[...]

Leuk.
Hoe wil je anders TWh aan energie opslaan?

Als ik invul dat we 10 GW demand hebben in een model van zero carbon energy, op https://model.energy/, dan komt er een opslag getal uit van tussen de 6 en 8 TWh voor H2 en 13 GWh batterijen. Dat is nodig om pech - reeks slechte zon en wind dagen, vooral in de winter, te overbruggen.

Als je waterstof opslag uitzet als oplossing schiet batterij omhoog naar 461 GWh en verdriedubbelt de prijs per MWh.

Dit model gaat wel uit van statische belasting en geen andere opwek, maar je blijft dit probleem houden als je minder gas/kern energie heb dan je vraag, dus NL met 14 GW load, en na een tijdje sum(alle niet wind en zon) < 14 GW? Dan heb je per GW verschil ~1 TWh waterstof opslag nodig.

Dat het energie kost, ja so what? We hebben straks in 2030 21 GW wind op zee, een hoop op land en 33 GW zonnepanelen. Wat moet je anders met al dat stroom met een piekvraag van 14 GW? Elektrolyse en opslaan voor stroom later is enige methode om echt van gas af te komen en wie weet wordt het goedkoop genoeg om direct te verbranden in een CV.

Er wordt geschat dat het in 2030 maar 2.19 per kg kost, voor 33 kWh energie, of 6.6 cent per kWh. Aardgas is ~8 kWh per m3, waterstof in een CV kost bij die prijs 0.53 per 8 kWh of m3 aardgas. Dat is niet veel hoger dan de ICE ENDEX prijzen voor aardgas voor de komende jaren, die zijn rond de 45/55 per GWh. Waterstof op 2030 komt uit op 66. Stroom is vrijwel gratis, kosten komen alleen door elektrolyse apparaten en fabrieken. Transportnet wordt apart afgerekend, regio opslag op je gas/waterstofprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
w00key schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:35:
[...]
Dat het energie kost, ja so what? We hebben straks in 2030 21 GW wind op zee, een hoop op land en 33 GW zonnepanelen. Wat moet je anders met al dat stroom met een piekvraag van 14 GW? Elektrolyse en opslaan voor stroom later is enige methode om echt van gas af te komen en wie weet wordt het goedkoop genoeg om direct te verbranden in een CV.
In 2030 staat er geen 21GW wind op zee, maar 11-14GW, die 21GW wordt ergens 2033-2035.
Deze is nog van voor dit kabinet, van de tenders die nog komen is misschien Nederwiek zuid 2 GW nog voor einde 2030 ingebruik genomen,als bieder niet meer tijd bedingd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xE8UB4ZbDUiE-DL81tMXJWzSdko=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IkBKkr5plyGPlUydxfZMbAr4.png?f=user_large

Edit: Dit is laatste update van huidige minister, De tender voor eind september 2025 wordt met strike price (CfD), als CfD te laag is wordt er niet geboden, UK had dat in 2023

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 22-11-2024 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

K van k schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:07:
Hier ook warmtepomp/ev.
Je hebt alleen wat aan dynamisch als je een grootverbruiker slim aan kan sturen IMHO...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

w00key schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 06:35:
[...]

Hoe wil je anders TWh aan energie opslaan?

Als ik invul dat we 10 GW demand hebben in een model van zero carbon energy, op https://model.energy/, dan komt er een opslag getal uit van tussen de 6 en 8 TWh voor H2 en 13 GWh batterijen. Dat is nodig om pech - reeks slechte zon en wind dagen, vooral in de winter, te overbruggen.

Als je waterstof opslag uitzet als oplossing schiet batterij omhoog naar 461 GWh en verdriedubbelt de prijs per MWh.

Dit model gaat wel uit van statische belasting en geen andere opwek, maar je blijft dit probleem houden als je minder gas/kern energie heb dan je vraag, dus NL met 14 GW load, en na een tijdje sum(alle niet wind en zon) < 14 GW? Dan heb je per GW verschil ~1 TWh waterstof opslag nodig.

Er wordt geschat dat het in 2030 maar 2.19 per kg kost, voor 33 kWh energie, of 6.6 cent per kWh. Aardgas is ~8 kWh per m3, waterstof in een CV kost bij die prijs 0.53 per 8 kWh of m3 aardgas. Dat is niet veel hoger dan de ICE ENDEX prijzen voor aardgas voor de komende jaren, die zijn rond de 45/55 per GWh. Waterstof op 2030 komt uit op 66. Stroom is vrijwel gratis, kosten komen alleen door elektrolyse apparaten en fabrieken. Transportnet wordt apart afgerekend, regio opslag op je gas/waterstofprijs.
Oftewel een baseload met kerncentrales, geen gezeik. Jajaja kost veel en duurt lang om te bouwen. Gaat echter superlang mee en super betrouwbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dani86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:03:
[...]

Je hebt alleen wat aan dynamisch als je een grootverbruiker slim aan kan sturen IMHO...
Of in tijden van hoger risico op prijsstijgingen. De vaste en variabele contracten worden dan erg duur. Je kunt er dan voor kiezen dynamisch te gaan. Dan neem je zelf het risico en heb je lage prijzen.

Nog mooier is als je 2 meetpunten hebt en dus 2 contracten: vast én dynamisch. Dan heb je het beste van beide werelden. Dan kun je lekker profiteren van lage prijzen (dynamisch) maar toch snel terugvallen op je vaste contract als er oorlog uitbreekt en/of andere reden dat de prijzen de pan uit rijzen.

Dit was zeer lucratief 2 jaar terug.

[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 22-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
Dani86 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:03:
Op dit moment heb je ook wat aan dynamisch als je PV hebt. Omdat je met de TLB minder krijgt voor je stroom dan met een dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 23-09 16:59
de Peer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:09:
[...]

Of in tijden van hoger risico op prijsstijgingen. De vaste en variabele contracten worden dan erg duur. Je kunt er dan voor kiezen dynamisch te gaan. Dan neem je zelf het risico en heb je lage prijzen.

Nog mooier is als je 2 meetpunten hebt en dus 2 contracten: vast én dynamisch. Dan heb je het beste van beide werelden. Dan kun je lekker profiteren van lage prijzen (dynamisch) maar toch snel terugvallen op je vaste contract als er oorlog uitbreekt en/of andere reden dat de prijzen de pan uit rijzen.

Dit was zeer lucratief 2 jaar terug.
Maar de vaste kosten van die SAP (aanhouden) zijn nu wel érg hoog geworden.

Is /heeft het dan nog nut om nú nog een SAP te nemen? ik denk het niet.

En dan nog... met deze zwalkende regering kan je nérgens meer van uit gaan.

Regering: resultaten (onkunde) uit het verleden ZIJN een garantie voor de toekomst.. :+

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-09 19:05
Hansieo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:32:
[...]

Regering: resultaten (onkunde) uit het verleden ZIJN een garantie voor de toekomst.. :+
Als het salderen stopt kun je de belastingen niet meer verrekenen, en dan blijft alleen de kale prijs over. Een tweede contract zou misschien dan wel weer eens gunstig kunnen zijn. En dus een SAP ook weer.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Leuk.
Dat zegt dus echt iets over je eigen gebrek aan kennis van de materie. Ik noem juist een voorbeeld waar waterstof gebruikt kan worden om een chemische proces te vergroenen. Het voorbeeld van kunstmest koos ik niet voor niks. De kunstmest productie alleen al veroorzaakt ongeveer 1,2% van alle CO2 emissies wereldwijd.

Staalproductie is een andere waar waterstof een rol kan spelen in het decarboniseren van het proces.

Er zijn voor dit soort processen nog weinig andere routes bekend. En dus kan waterstof mogelijk een rol spelen. Ik geloof niet zo in de route van waterstof naar huizen of voor transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

phicoh schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:28:
[...]

Op dit moment heb je ook wat aan dynamisch als je PV hebt. Omdat je met de TLB minder krijgt voor je stroom dan met een dynamisch contract.
Absoluut, ik reageerde vooral op iemands ervaringen die gebaseerd zijn op de laatste 2,5 week. Zonder PV en zonder EV én warmtepomp. Tsja dan kan je duur uit zijn.

Als ik de day ahead prijs zie voor morgenavond 23:00 + de weersvoorspelling van zondag dan is het zondag wasdag en de auto opladen ;)
Aanvullende edit: Zondag kun je dus door je verbruik te sturen je gemiddelde kWh prijs behoorlijk verlagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dani86 op 22-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:32:
[...]

Is dat zo? 30 euro per jaar + 6 of 7 euro per maand volgens mij? Persoonlijk haal ik dat er makkelijk uit.
Op voorhand moeilijk te zeggen, dat weet je pas achteraf. Met een SAP ben je beter voorbereid op ontwikkelingen in de markt. Kunt mooi speculeren op interessante contracten. Maar het voordeel is niet gegarandeerd.
Zonder mijn SAP had ik nu mijn mooie contract niet gehad: 3 jaar GC zonder noemenswaardige boete en met tlv van 11,5 cent per kWh.
Juist daarom kan een SAP interessant zijn. Beter kunnen anticiperen/inspelen op de streken die ons nog te wachten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 23-09 16:59
de Peer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:37:
[...]

Is dat zo? 30 euro per jaar + 6 of 7 euro per maand volgens mij? Persoonlijk haal ik dat er makkelijk uit.

[...]

Op voorhand moeilijk te zeggen, dat weet je pas achteraf. Met een SAP ben je beter voorbereid op ontwikkelingen in de markt. Kunt mooi speculeren op interessante contracten. Maar het voordeel is niet gegarandeerd.Zonder mijn SAP had ik nu mijn mooie contract niet gehad: 3 jaar GC zonder noemenswaardige boete en met tlv van 11,5 cent per kWh.

[...]

Juist daarom kan een SAP interessant zijn. Beter kunnen anticiperen/inspelen op de streken die ons nog te wachten staan.
lol, ik heb géén SAP, maar óók dat mooie contract... 8)

(en speculeren doe ik liever op de beurs... zekerder dan politiek... _O- )

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:49
de Peer schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:37:
[...]

Die 30 per jaar vergeten ze hier. Toen ik een BPM had vergaten ze dat ook altijd.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 18:46:
[...]

Die 30 per jaar vergeten ze hier. Toen ik een BPM had vergaten ze dat ook altijd.
Gaat bij mij tot nu toe altijd goed. Sterker nog ik kreeg de 'teruggave energiebelasting' juist 2x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dani86 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:21:
Eigenlijk zou iedere EV rijder dynamisch moeten hebben ;)
Waarom zou je als EV rijder een dynamisch energiecontract moeten hebben wanneer je op zonnige momenten de EV kan laden uit eigen opwek?
Wanneer je dat kan heb je op dat ogenblik juist geen energie uit het net nodig en lever je niet terug. Je belast het net dan op generlei wijze.

De vaste kost van mijn variabel contract is nul euro. Van een dynamisch contract minstens 60€.
De gemiddelde netafnamekost bedraagt hier 20 cent/kWh.
Bij dynamisch kan dat in de zomer goedkoper maar dan heb ik sowieso al geen stroom uit het net nodig.
En deze maand was bv. de gemiddelde kost van dynamische netafname duurder dan mijn variabel contract waar ik nergens naar moet kijken en de kost 24/7 hetzelfde is.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

IvoB2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:21:
[...]

Waarom zou je als EV rijder een dynamisch energiecontract moeten hebben wanneer je op zonnige momenten de EV kan laden uit eigen opwek?
Wanneer je dat kan heb je op dat ogenblik juist geen energie uit het net nodig en lever je niet terug. Je belast het net dan op generlei wijze.

De vaste kost van mijn variabel contract is nul euro. Van een dynamisch contract minstens 60€.
De gemiddelde netafnamekost bedraagt hier 20 cent/kWh.
Bij dynamisch kan dat in de zomer goedkoper maar dan heb ik sowieso al geen stroom uit het net nodig.
En deze maand was bv. de gemiddelde kost van dynamische netafname duurder dan mijn variabel contract waar ik nergens naar moet kijken en de kost 24/7 hetzelfde is.
Kan, maar dan heb jij meer dan Jan Modaal 12 panelen liggen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Twintig stuks uit een vorige generatie.
In Wp (want dat zegt meer dan aantal panelen) 5.6 kWp.

En ik ben inderdaad Jan Modaal niet.
Maar net jij sprak over "iedere EV rijder". :+
(En dan betwijfel ik nog of Jan Modaal al EV rijder is, laat staan met een thuislaadpaal :) ).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

IvoB2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:33:
Twintig stuks uit een vorige generatie.
In Wp (want dat zegt meer dan aantal panelen) 5.6 kWp.

En ik ben inderdaad Jan Modaal niet.
Maar net jij sprak over "iedere EV rijder". :+
(En dan betwijfel ik nog of Jan Modaal al EV rijder is, laat staan met een thuislaadpaal :) ).
Totaal 5.6kWp vind ik nou ook weer niet heul veul ;)

Waar ik ook op doelde is dat je m.i. een steentje kan bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet. Je vult je auto met je eigen zonnestroom + vd buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dani86 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:58:
[...]
Totaal 5.6kWp vind ik nou ook weer niet heul veul ;)
Net daarom, aantal panelen zegt niks.
Waar ik ook op doelde is dat je m.i. een steentje kan bijdragen aan het ontlasten van het stroomnet. Je vult je auto met je eigen zonnestroom + vd buren.
Ik belast het stroomnet helemaal niet.
Thuis vul ik de EV - indien beschikbaar - 100% met eigen zonnestroom.
En de buren mogen hun stroom houden (die hebben trouwens allemaal een PV installatie groter dan de mijne) want die kost me evenveel als stroom uit iedere andere centrale productie-eenheid en daar krijgen de buren op dat ogenblik niets voor (als ze er al niet zelf voor moeten betalen om op het net te plaatsen).

Wanneer de stroom via een dynamisch contract aan lage prijs verkocht wordt heb ik doorgaans zelf genoeg productie. Dan is het - bij mijn verbruikersprofiel - onzinnig om de eigen productie af te schakelen en in te slaan via de buren. Wanneer ik zelf onvoldoende produceer of er is zelfs geen productie (nacht/dunkelflaute) zijn de prijzen van een dynamisch contract hoger dat van een variabel contract en komt de stroom doorgaans ook niet van bij de buren maar van een centrale productie-eenheid op gas of erger.

Ik heb al jaren een algoritme lopen die per uur de prijs van mijn variabel contract vergelijkt met dit van een dynamisch contract. En dat is op jaarbasis nog nooit in het voordeel van een dynamisch contract geweest. Meten = weten.

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 10:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gelukkig, fijn om te zien dat dit ook nog kan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLF85hGtcKlsOHbrLYT-I7rvaGc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AD6r2fIp0BZKake9bA8lO8de.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, wanneer men de kosten en BTW nog kan salderen kan dit uit.
Zonder salderen waarschijnlijk niet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:21:
Ah, je betrekt het direct weer op je accu's :)

Gelukkig hoeft niet iedere kWh verhandeld te worden, er zijn ook dingen die gewoon direct stroom verbruiken, of de accu van de auto ingaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wel of niet salderen heeft weinig tot niets met accu's te maken.
Hier wordt er niets meer gesaldeerd.
Dat betekent dat je bij afname bovenop de naakte energieprijs de volle mep acijnzen, heffingen, netvergoedingen, leveranciersfee en overall BTW betaalt en bij teruglevering alleen de naakte energieprijs krijgt minus de leveranciersfee.

Op de Belpex zit - louter uitgaande van de energiecomponent - die avondpiek er zelfs niet zo uitgesproken in. :)

Ik handel trouwens ook niet via de opslaginstallatie. Deze dient uitsluitend om in eigen behoefte te voorzien. Dat is een totaal ander uitgangspunt. Dan is de "verbruikskost" morgen gedurende 24 uur 7,5 cent/kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qaL7WSHAp6K1JRSGBmr51LJHEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zR32PoT1C9mvENfHKg9C9tlO.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder salderen en met alle kosten ligt de uurkost dan tussen 12,15 en 12,31 cent/kWh.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@IvoB2 Je hoeft niet altijd te zenden, je kunt ook weleens naar iemand anders luisteren.

Je hebt het over "kan dit uit", dan heb je het toch over handelen. Als je de auto weer moet vullen, wasmachine, droger, vaatwasser, etc. wil gebruiken heeft dat toch niets met "uit kunnen" te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb het inderdaad over handelen met derden.
Gewoon energie over het net via derden afnemen is idd ook handelen.

Maar een dag met lagere tarieven maakt je jaarbalans nog niet goed.
Kan dit dus uit?

Voor de ene wel, voor de andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 12:13

dwizzy

Weaponised confusion

Ik heb wel eens gefantaseerd over een energiepact. Kabel naar de buren, de één een vast contract, de ander een variabel.
Prijs onder die van het vaste? Dan schakelen.
Legaal? Waarschijnlijk niet.
Praktisch? Waarschijnlijk niet.
Kan het? Misschien.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:32
dwizzy schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:52:
Ik heb wel eens gefantaseerd over een energiepact. Kabel naar de buren, de één een vast contract, de ander een variabel.
Kan het? Misschien.
Laat dat waarschijnlijk maar weg. Is illegaal en dus niet toegestaan hier op Tweakers.
Kun je beter investeren in een SAP, wat omschakelaars en een accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kan het? Misschien.
Dat kan je nu zelf al bereiken in je eigen meterkast door middel van een PAP (Primair AllocatiePunt) en SAP (Secundair AllocatiePunt), ieder met een ander contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:21:
Ach ja, die paar kWh die je met je PV in deze tijd van het jaar nog opwekt die kun je makkelijk zelf verbruiken. Je hebt het over 'salderen' dus ik neem aan dat je dan doelt op PV opwekking salderen.

Ik vind het overigens een prima oplossing voor het afschaffen van salderen: alle teruggeleverde energie vergoeden via de day-ahead prijs. Ongeacht de contractvorm voor afnemen van stroom. En dan een verbod op terugleverboetes of andere prijsdiscriminatie jegens PV eigenaren.

Overigens zijn deze lage prijzen morgen vooral het gevolg van veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kan het? Misschien.
In Vlaanderen is dit legaal (nagevraagd bij de netbeheerder) zolang je die kabel niet over openbaar domein trekt want daar heeft de netbeheerder het monopolie op.

Ik heb het eens uitgerekend maar de kosten wegen niet op tegen de baten.

In Vlaanderen komt een PAP en SAP dan weer niet uit (ook nagerekend).
Op een SAP mag hier alleen een laadpaal aangesloten worden.
Heb je PV dan moet je kiezen of die naar de PAP of de SAP gaat. Wil je de overproductie intern tussen SAP en PAP transfereren betaal je op de transfer dezelfde kosten en heffingen alsof deze energie uit het net zou kosten. Het enige wat je dan "wint" is de kost van de naakte energiecomponent. Maar het individuele capaciteitstarief van beiden wordt dan wel opgeteld om de jaarlijkse facturatiepiek te berekenen.
Je moet voor de SAP en PAP ook een afzonderlijk energiecontract afsluiten. Is daar een vaste kost op betaal je dubbele vaste kosten.
Daar steek je doorgaans dan eveneens aan toe.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bilgy_no1 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:05:
[...]

Ach ja, die paar kWh die je met je PV in deze tijd van het jaar nog opwekt die kun je makkelijk zelf verbruiken. Je hebt het over 'salderen' dus ik neem aan dat je dan doelt op PV opwekking salderen.
Inderdaad.
En morgen zondag geven ze hier tot 18°C.
Dan hebben we een daguitstapje ingepland en weinig zin om thuis te blijven om de was en de plas te doen en de EV te laden omdat de dagtarieven dan toevallig lager zijn. :+
Ik vind het overigens een prima oplossing voor het afschaffen van salderen: alle teruggeleverde energie vergoeden via de day-ahead prijs. Ongeacht de contractvorm voor afnemen van stroom. En dan een verbod op terugleverboetes of andere prijsdiscriminatie jegens PV eigenaren.
Mee eens.
Maar hier is salderen dan ook al grotendeels afgeschaft en koos ik er in 2021 zelf al voor om vroegtijdig uit salderen te stappen. Voor wie niet meer saldeert is er ook geen onbalansvergoeding noch andere prijsdiscriminatie voor PV eigenaren voor afname van stroom.
Ongeacht het energiecontract (dynamisch, variabel, vast,...) zijn de overheadkosten ook hetzelfde.
Alleen vragen energieleveranciers doorgaans een hogere vaste kost voor een dynamisch contract dan voor een ander type contract.
Heb je dan PV en als gevolg daarvan nog maar weinig netafname op jaarbasis is de vaste kost van een dynamisch contract al hoger dan de netafnamekost die je drie tot vier maanden van een jaar hebt.

Maar iedere situatie is anders en dus handelt ieder maar beter wat het best is voor het eigen verbruikersprofiel.

Overigens zijn deze lage prijzen morgen vooral het gevolg van veel wind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kan het? Misschien.
Velen hebben dit gewoon thuis, ik ook. 2 slimme meters. 1 vast contract en 1 dynamisch contract. En een schakelaar. Werkt perfect en veel geld mee bespaard/verdiend.
Geen buren voor nodig, en gewoon legaal. ;)
Er is zelfs een heel topic over:
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
Ik zie nu ook een aanbieding van Frank Energie staan bij VEH . Loyaliteitsbonus 150 euro. Dan is de foute berekening van Frank voor terug geleverde energie wel weggewerkt denk ik.

1 jaars contracten met pv zijn al op, was overigens bij Essent. tarief was 0,20€/kwh. Ook Eesent is natuurlijk bekend met de fijne terugleverboetes.

Voor mijn verbruik en opwek komt VEH / Frank energie op 27 euro per maand. ( wel weer opletten de bonus die aan het einde krijgt is wel al in het maand tarief verwerkt en ga ik dus bijna 40 euro betalen.

Mijn thuis batterij is niets over gevraagd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05

koboy

Heb een idee voor een icon

habbekrats schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:54:
Ik zie nu ook een aanbieding van Frank Energie staan bij VEH . Loyaliteitsbonus 150 euro. Dan is de foute berekening van Frank voor terug geleverde energie wel weggewerkt denk ik.

1 jaars contracten met pv zijn al op, was overigens bij Essent. tarief was 0,20€/kwh. Ook Eesent is natuurlijk bekend met de fijne terugleverboetes.

Voor mijn verbruik en opwek komt VEH / Frank energie op 27 euro per maand. ( wel weer opletten de bonus die aan het einde krijgt is wel al in het maand tarief verwerkt en ga ik dus bijna 40 euro betalen.

Mijn thuis batterij is niets over gevraagd.
Door het foutief salderen van Frank betaal je 2x de inkoop vergoeding per gesaldeerde kWh (in plaats van nul).
Kost je dus iets meer dan 3,6 cent per gesaldeerde kWh. Met ruim 4000kWh salderen ben je dus door de loyaliteit bonus heen.
Gaat hard hoor met een accu (en PV?).....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
De knop maar doorgehakt, over naar Zonneplan. Komt ook rond de 40 euro/per maand gelijk aan VEH/Frank.

Volgende week te tover formule maar even in de Victron ess zetten en in december kan ik dan los. Niet de meest ideale periode om te beginnen maar kan ff niet anders.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonnieboy
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 19:10
Ik zag recent dat bij Frank Energie de prijzen op de website verschillen van de prijzen in de app.
Bij navraag kreeg ik onderstaand antwoord:
We hebben op onze website een nieuw product met een lagere inkoopvergoeding voor stroom en gas, maar met hogere vaste leveringskosten voor gas en elektriciteit. Alle nieuwe klanten krijgen dit nieuwe type contract. Alle klanten met een verouderd type contract kunnen indien gewenst naar dit nieuwe product overstappen.

Op onze website tonen we de prijzen zoals die van toepassing zijn voor het product dat we op onze website aanbieden. In de app zie je de prijzen die voor jou van toepassing zijn, o.b.v. het product waar jij gebruik van maakt. Hierdoor is het dus mogelijk dat je een verschil ziet tussen de prijzen in de app en de website.

Wil je ons laten weten als je wilt overstappen? Dan regelen we dit voor je vanaf de eerstvolgende factuur periode.
Bij navraag over de verschillen kreeg ik deze screenshots als antwoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0MUvXl8idrcUq3QV-IPT0jOYPg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J9j9n8u1VMTqfQFwXqOrcMpS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my-hlTje4HN5N75UthCZzMEd9pk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wyNmcDdi5wxzgwN48ADROpVY.png?f=user_large

Mijn jaarverbruik:
  • Stroom: 3000 kWh
  • Gas: 1400 m3
Nu heb ik geen idee met welke ik beter af zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:31
sonnieboy schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:59:
Ik zag recent dat bij Frank Energie de prijzen op de website verschillen van de prijzen in de app.

[...]

Bij navraag over de verschillen kreeg ik deze screenshots als antwoord:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn jaarverbruik:
Dat is toch een simpel sommetje? Vermenigvuldig je verbruik met het tarief, en vergelijk de uitkomst?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

sonnieboy schreef op zondag 24 november 2024 @ 11:59:

Mijn jaarverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nAQlI0wbtoG77Be_O2yO4ZBDgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0R2WLw7ec5ozw6JpsSJ2B8ic.jpg?f=user_large

Je gaat dan 48 euro meer betalen, maar voor gas en elektra (ergens tussen de twee bedragen) minder betalen

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 24-11-2024 15:53 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86

Dani86

AeroGeek

Ik las net in tradtionele media dat veel mensen van hun dynamische contract afstappen omdat de pieken onhoudbaar zijn. Dan doe je toch echt wat verkeerd?

Zelf let ik er een klein beetje op qua wasdroger/vaatwasser gebruiken. Verder koken wij elektrisch, daar ga ik echt mn gedrag niet aanpassen, wil gewoon vrétâh.
+ Slim laden van de EV.

Zit nu voor November op 23,1ct gemiddeld incl belastingen. Dat ga ik met vast echt niet redden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dani86 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:58:
Zit nu voor November op 23,1ct gemiddeld incl belastingen. Dat ga ik met vast echt niet redden hoor.
Ik zit momenteel op 26ct gemiddeld voor deze maand, maar daar gaat hopelijk vannacht nog wat vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
markjanssen schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:03:
[...]

Ik zit momenteel op 26ct gemiddeld voor deze maand, maar daar gaat hopelijk vannacht nog wat vanaf.
Die cijfers zijn allebei nog onder wat je gemiddeld met een vast bedrag betaald. En dat bij een vrij dure maand (voor dynamische energie). Omgekeerd; ik snap werkelijk waar niet waarom mensen nog een vast contract nemen. Zelfs in de hele dure periode (1-2 jaar geleden) was ik veel goedkoper uit dan de flexibele tarieven ervoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Er zijn soms best voordelige vaste contracten. Hier ruim een jaar dynamisch gehad maar nu weer een jaartje vast: 20-21 cent bij Greenchoice was een no-brainer.

Zonder EV/zonnepanelen is zo'n tarief lastig te verslaan met dynamisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
user109731 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:12:
Er zijn soms best voordelige vaste contracten hoor. Hier ruim een jaar dynamisch gehad maar nu weer een jaartje vast: 20-21 cent bij Greenchoice was een no-brainer.

Zonder EV/zonnepanelen is zo'n tarief lastig te verslaan met dynamisch.
Idem hier, ook bij Greenchoice 1 jaar vast voor 19,7 cent normaal 20,9 cent dal. Daarvoor 1,5 jaar bij Zonneplan. Ik kan (beperkt) sturen met een EV, maar dan nog zie ik het niet gebeuren om onder de 20 cent te komen met dynamisch. En gas voor €1,12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 15:29
Ik las net in tradtionele media dat veel mensen van hun dynamische contract afstappen omdat de pieken onhoudbaar zijn. Dan doe je toch echt wat verkeerd?
Het gaat om dit artikel https://www.metronieuws.n...tract-overstappen-waarom/

Het lijkt een advertorial te zijn voor z'n site. Via ANP "expert support" kunnen dus als je een beetje handig bent dit soort troep de wereld in sturen 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:54
markjanssen schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:03:
[...]

Ik op 30 :( Geen EV, wel een warmtepomp die met de de koude dagen niet echt stuurbaar is. Hij draait gewoon de hele dag.

Maar ja, één dure maand betekent niets. Hoewel het wel een ding is dat de wintermaanden over het algemeen de duurdere maanden zijn. En mijn totaalverbruik bestaat > 50% uit warmtepomp. Hmm. Alleen die verrekte teruglevergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 21:42
[b]Dani86 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Dani86

Net 3 jaar vast 19 cent vastgelegd via VEH/Essent.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 16:31
RaymondD schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:50:
[...]

Dat is wel heel goedkoop want op de site zelf is het 28,5ct. Dus voor de normale aansluiting denk ik dynamisch toch goedkoper zeker met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 06:54
Willempie27 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:57:
[...]

Dat is wel heel goedkoop want op de site zelf is het 28,5ct. Dus voor de normale aansluiting denk ik dynamisch toch goedkoper zeker met zonnepanelen.
Prijzen zijn waarschijnlijk fors anders als je zonnepanelen hebt en/of geen gasaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50
Kan veel veranderen in 3 jaar.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:50
RaymondD schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:50:
[...]

Zeg er dan wel even bij dat je blijkbaar geen zonnepanelen hebt, want als je die wel hebt, kan je er ongeveer 11 cent bij optellen en dan zit je alsnog op 30 cent, maar als jij geen zonnepanelen hebt, dan feliciteer ik je bij deze met de mooie prijs die je mag betalen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Zelf let ik er een klein beetje op qua wasdroger/vaatwasser gebruiken. Verder koken wij elektrisch, daar ga ik echt mn gedrag niet aanpassen, wil gewoon vrétâh.
+ Slim laden van de EV.

Gelukkig gaat het om het gemiddelde en niet om de pieken. Traditionele media moeten iets doen om relevant te blijven en dat doen ze door dergelijke clickbait artikelen te schrijven.

Deze maand op 25,50 cent afname, 32,73 cent teruglevering. Over het hele jaar 21,04 cent afname en 20,53 cent teruglevering. Mij hoor je niet klagen. Vermoed dat de journalist er nog ff snel een artikeltje uit moest knallen om de afspraken uit zijn freelance contract te halen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Nog een reden om niet te klagen. Als men dan in de media klaagt over de pieken, noemen ze dan ook dagen als vandaag met zeer lage tarieven? Ik heb de EV weer helemaal vol zitten, kan de hele week heen en weer naar het werk voor voor ongeveer 7 Euro.... En ja, incl. belasting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuhXGkOYvtMeUOmHhrEOYmBSS1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tCd504yIKJr2jvRsGXYZGUc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marcop23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:45:
[...]

Ik op 30 :( Geen EV, wel een warmtepomp die met de de koude dagen niet echt stuurbaar is. Hij draait gewoon de hele dag.

Maar ja, één dure maand betekent niets. Hoewel het wel een ding is dat de wintermaanden over het algemeen de duurdere maanden zijn. En mijn totaalverbruik bestaat > 50% uit warmtepomp. Hmm. Alleen die verrekte teruglevergoeding.
Ik zit nu op 28 cent gemiddeld over november. Ook met een warmtepomp die inderdaad heel wat kWh heeft verstookt de afgelopen weken. Automatisch sturen adhv dynamische tarieven is nog een project op de to-do lijst na een tip hier in het forum.

Maar qua tarieven: vandaag laat zien dat ook in de winter heel lage tarieven mogelijk zijn. Het komt alleen voornamelijk aan op wind ipv zon. Hoewel, ook nu nog zie je een effect van PV gedurende de dag.

Ik kreeg overigens vast bij GC nooit dat tarief van €0,20 aangeboden. Ik vermoed dat ze niet aan iedereen hetzelfde aanbieden. Die €0,25 die ik kreeg aangeboden is nu dus iets voordeliger, maar in de zomer betaal ik waarschijnlijk een stuk minder. En dan inderdaad nog de terugleverboete...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bilgy_no1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:33:
[...]

Ik zit nu op 28 cent gemiddeld over november. Ook met een warmtepomp die inderdaad heel wat kWh heeft verstookt de afgelopen weken. Automatisch sturen adhv dynamische tarieven is nog een project op de to-do lijst na een tip hier in het forum.
Zit hier op 25,48 ct/kWh over november incl. verwarmen met WP's en wat wij hier doen is door middel van Home Assistant, ESP32Home icm MHI WP's en Cheapest Hours integratie tussen 12:00 en 17:00 het goedkoopste uur pakken, dan de temperatuur tot het gewenste niveau brengen (=meeste verbruik), zodat in de duurdere uren daarna alleen de temperatuur gehandhaafd hoeft te worden.

Hangt natuurlijk vooral af van merk/type AC/WP en of die lekker integreren met Home Assistant, maar anders hoeft het niet heel complex te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
marcop23 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:45:
[...]
Ja, de warmtepomp draait hier ook hele dagen als ik de thermostaat niet aanraak, maar ik doe wel op de dure uren de thermostaat wat terugdraaien, en gisteren en vandaag de thermostaat een graadje hoger om wat thermische massa weer op te bouwen in de cheape uurtjes.

Dit huis is vrij goed geisoleerd, dus het blijft best lang warm, dus lekker in de nacht verwarmen, en in de ochtend / avondpiek juist niet. Toch nog een beetje sturing. (al is het nog handmatig, hoewel dat vast ook nog wel beter geautomatiseerd kan worden, heb ik dat nog niet uitgezocht)

toch ~1.1kw die de hele dag aan staat als ik er niets aan doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
VEH aanbod ook even bekeken, zodra je aangeeft zonnepanelen te hebben is 't niet meer mogelijk, maar ok, ik kan ze ook uit zetten (doe maar 600kwh/jaar, 150 teruglevering). Zonder zonnepanelen idd 19ct/kwh, maar dat is nog altijd hoger dan mijn jaargemiddelde bij tibber (16ct so far). Dus nah, blijf lekker bij dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:49

nwagenaar

God, root. What's the differen

Catdogsf schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:41:
[...]
Zeg er dan wel even bij dat je blijkbaar geen zonnepanelen hebt, want als je die wel hebt, kan je er ongeveer 11 cent bij optellen en dan zit je alsnog op 30 cent, maar als jij geen zonnepanelen hebt, dan feliciteer ik je bij deze met de mooie prijs die je mag betalen. d:)b
De collectieve aanbieding via VEH bood dit bedrag ook aan voor mensen met zonnepanelen, weliswaar voor max 1 jaar.

Zelfs met de PV-boete was het voor ons een zeer interessante aanbieding.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:33:
[...]
Ik kreeg overigens vast bij GC nooit dat tarief van €0,20 aangeboden. Ik vermoed dat ze niet aan iedereen hetzelfde aanbieden. Die €0,25 die ik kreeg aangeboden is nu dus iets voordeliger, maar in de zomer betaal ik waarschijnlijk een stuk minder. En dan inderdaad nog de terugleverboete...
Je moest een specifiek link volgen voor die prijs. En anders, bij laag verbruik, had je ook nog een keuze voor €90 cashback en 0.24ish/kWh. Die 0.20/21 is zonder cashback.

Terugleverkosten - sja, als ik de prijzen in de zomer zie is die 11 cent verschil tussen een zonnige middag en winterse avond niet heel bijzonder, ook met dynamische zit je op een vergelijkbare terugleverkosten. Dat is te verwachten met zo'n opwekprofiel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWwXh4xH-cqewbOiKrPk_NQmaHA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Eks2366fJYezWkODbpmBk66r.png?f=user_large

In de winter zie je de prijs ook altijd dippen als er volop zon is. Linksom of rechtsom krijg je minder betaald voor zonnestroom, of via een opslag bij salderen, of via lager EPEX tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

nwagenaar schreef op maandag 25 november 2024 @ 05:27:
[...]

De collectieve aanbieding via VEH bood dit bedrag ook aan voor mensen met zonnepanelen, weliswaar voor max 1 jaar.

Zelfs met de PV-boete was het voor ons een zeer interessante aanbieding.
Dan heb je hem goed doorgerekend denk ik.
Hoewel een leverancier die laat betalen voor netto terugleveren bij mij keihard op de blacklist gaat. Daar staan Essent en Engie dus op.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
Willempie27 schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:57:
[...]
Dat is het zeker. Ik heb net ook voor 1 jaar 20 ct/€ 1,29 vastgelegd via VEH/Essent, ik betaal nu bij die zelfde Essent 36 ct, € 1,46 en de "aanbieding" van Essent zelf via hun website was 1 jaar voor 29 ct € 1,37.

Mijn andere aansluiting heb ik via Tibber en dat bevalt goed, echter ook via Tibber heb ik over het afgelopen half jaar een hoger gemiddelde, zou dus via VEH/Essent nog goedkoper kunnen en met minder gedoe. Tegelijk: daar heb ik ook de panelen op en laad daar mijn auto op op, dus hoe het met allerlei terugleverkosten bij Essent zou zitten weet ik niet

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bilgy_no1
HDoc schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:33:
[...]

Dat is het zeker. Ik heb net ook voor 1 jaar 20 ct/€ 1,29 vastgelegd via VEH/Essent, ik betaal nu bij die zelfde Essent 36 ct, € 1,46 en de "aanbieding" van Essent zelf via hun website was 1 jaar voor 29 ct € 1,37.

Mijn andere aansluiting heb ik via Tibber en dat bevalt goed, echter ook via Tibber heb ik over het afgelopen half jaar een hoger gemiddelde, zou dus via VEH/Essent nog goedkoper kunnen en met minder gedoe. Tegelijk: daar heb ik ook de panelen op en laad daar mijn auto op op, dus hoe het met allerlei terugleverkosten bij Essent zou zitten weet ik niet
Best wel wonderlijk eigenlijk, dit soort groepsaanbiedingen. Mensen klagen steen en been over het moeten subsidiëren van zonnepanelen door PV... Niet eerlijk voor de mensen zonder PV... Enz.

Maar dit soort acties wordt ook gewoon door de rest betaald. In dit geval dus een subsidie van iedereen aan VEH-leden. Maar dat is kennelijk geen probleem.

Idem dito met cashbacks, gratis iPads en weet ik veel wat voor acties.

Dan zit ik nu toch lekkerder bij een dynamisch contract. Heel transparant, zelf invloed op de gemiddelde prijs die ik betaal en normaliter over een heel jaar een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
bilgy_no1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:47:
[...]
Best wel wonderlijk eigenlijk, dit soort groepsaanbiedingen. Mensen klagen steen en been over het moeten subsidiëren van zonnepanelen door PV... Niet eerlijk voor de mensen zonder PV... Enz.

Maar dit soort acties wordt ook gewoon door de rest betaald. In dit geval dus een subsidie van iedereen aan VEH-leden. Maar dat is kennelijk geen probleem.
[...]
Dan zit ik nu toch lekkerder bij een dynamisch contract. Heel transparant, zelf invloed op de gemiddelde prijs die ik betaal en normaliter over een heel jaar een lagere prijs.
Daar heb je wel een punt. Essent is gewoon een commercieel bedrijf. De VEH heeft niets anders gedaan dan een tender uitgeschreven en Essent wilde daar wel instappen. En over eerlijk/niet eerlijk: er is helemaal geen eerlijk. Je kan gewoon kiezen. Gelukkig blijft men liever klagen, hoeft men zelf geen investering in panelen te doen ;)

Het voordeel voor Essent is lijkt me dat ze een contract kunnen afsluiten voor een x aantal GWh, ik neem aan dat ze lage kale kWh prijzen ook hanteren voor grote bedrijven die veel stroom afnemen. Met een relatief vast blok aan afname kunnen dan beter inschatten of en wanneer ze een centrale aan- of uit kunnen zetten.

Zelf blijf ik dan inderdaad met mijn 2e aansluiting bij Tibber, weet ik precies waar ik voor betaal. Ook daar ben ik natuurlijk weer afhankelijk van het inkoopbeleid van Tibber, maar alla..

[ Voor 3% gewijzigd door HDoc op 25-11-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

HDoc schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:04:
[...]

Daar heb je wel een punt. Essent is gewoon een commercieel bedrijf. De VEH heeft niets anders gedaan dan een tender uitgeschreven en Essent wilde daar wel instappen. En over eerlijk/niet eerlijk: er is helemaal geen eerlijk. Je kan gewoon kiezen. Gelukkig blijft men liever klagen, hoeft men zelf geen investering in panelen te doen ;)

Het voordeel voor Essent is lijkt me dat ze een contract kunnen afsluiten voor een x aantal GWh, ik neem aan dat ze lage kale kWh prijzen ook hanteren voor grote bedrijven die veel stroom afnemen. Met een relatief vast blok aan afname kunnen dan beter inschatten of en wanneer ze een centrale aan- of uit kunnen zetten.

Zelf blijf ik dan inderdaad met mijn 2e aansluiting bij Tibber, weet ik precies waar ik voor betaal. Ook daar ben ik natuurlijk weer afhankelijk van het inkoopbeleid van Tibber, maar alla..
VEH heeft een tender uitgeschreven ja, een tender voor een advertentie campagne, want dat is het. Essent mag nu lekker adverteren met "geselecteerd door VEH" en daarmee doen alsof ze goedkoop zijn.
Ben dus ook geen lid van VEH, heb een rechtsbijstandverzekering daar heb ik meer aan. Verder shop ik zelf wel even rond voor een makelaar, taxateur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 20:09
Ik had mij ook ingeschreven voor de collectieve inkoop van VEH. Het is voor mij een niet te weigeren aanbod. Ik zit dit jaar gemiddeld op 24,1 kWh en heb geen EV, zonnepanelen of warmtepomp om nog meer te kunnen sturen dan dat we nu doen.
koboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:08:
[...]
Ben dus ook geen lid van VEH, heb een rechtsbijstandverzekering daar heb ik meer aan. Verder shop ik zelf wel even rond voor een makelaar, taxateur etc.
Als je nog nooit lid bent geweest van VEH is het eerste jaar gratis als je mee doet met de actie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:47:
[...]

Idem dito met cashbacks, gratis iPads en weet ik veel wat voor acties.

Ja ho, wil je dan voor alles een communistische vaste prijs rekenen? Sommige idioten vergelijken niet hun prijs voor hun PC onderdelen, telefoon abonnementen of verzekeringen, sponsoren ze die dan mensen die wel vergelijken voordat ze kopen?

Het is meer werk om een goede vaste contract te tekenen maar je krijgt daar ook wat voor terug, je moet de markt volgen en weten dat 20 cent per kWh wel heel goedkoop is en snel genoeg reageren. Zelf zat ik met twee aansluiten dynamisch en zelfs drie zakelijk met 800 MWh per jaar. Die laatste blijven dynamisch, vast via leveranciers of hedgen op ENDEX is nog steeds significant duurder.

Beetje op te letten en slim inkopen is toch standaard - vroeger zat je anders in de groep met variabel tarief van 30+ cent, gelukkig kan je nu altijd direct naar EPEX vertrekken als je te laat was of je contract afliep op een vervelend punt, zoals velen paar jaar geleden tijdens de gascrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
koboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:08:
[...]
VEH heeft een tender uitgeschreven ja, een tender voor een advertentie campagne, want dat is het. Essent mag nu lekker adverteren met "geselecteerd door VEH" en daarmee doen alsof ze goedkoop zijn.
Ben je nu boos op de VEH? Bedoel je dat het voor de VEH een manier is om nieuwe leden binnen te halen? Tja ik was toch al lid zonder dat ik er direct veel voordeel van had anders dan dat ik weet dat er een lobbygroep voor huiseigenaren actief kan zijn. En iedereen met een computer kan naar gaslicht.com om een en ander te vergelijken. Voor mij scheelt deze overstap mij vermoedelijk tussen de € 160 en € 180 per maand :)

De grootste groep die veel betaalt lijkt mij de groep die al jaren en jaren gewoon op hun variabele contract zit en geen moeite doet om te vergelijken en over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
HDoc schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:02:
[...]
De grootste groep die veel betaalt lijkt mij de groep die al jaren en jaren gewoon op hun variabele contract zit en geen moeite doet om te vergelijken en over te stappen.
We hebben 1 aansluiting waar geen ruk gebeurt (paar lampjes in een magazijn) variabel gelaten, het is < 10 kWh/maand. Even kijken in mijn mailbox. Oh kijk Eneco verhoogt weer zijn prijs per 20-12-2024, 0.296 dal 0.335 piek en €9 vast per maand. Het valt me nog mee heh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

HDoc schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:02:
[...]

Ben je nu boos op de VEH? Bedoel je dat het voor de VEH een manier is om nieuwe leden binnen te halen? Tja ik was toch al lid zonder dat ik er direct veel voordeel van had anders dan dat ik weet dat er een lobbygroep voor huiseigenaren actief kan zijn. En iedereen met een computer kan naar gaslicht.com om een en ander te vergelijken. Voor mij scheelt deze overstap mij vermoedelijk tussen de € 160 en € 180 per maand :)

Ik ben niet boos op de VEH, maar noem het beestje bij zijn naam. Als ze een zuivere lobbygroep geweest zouden zijn was ik misschien ook wel lid geweest. Maar met grappen als collectiviteitskorting laten ze zien waar hun ware ledenwerf/verdienmodel zit: reclame maken voor energiebedrijven, zonnepanelen leveranciers, etc.
Niets mis mee, doet o.a. de Consumentenbond ook, maar ik heb daar morele bezwaren tegen en doe daar dus niet aan mee.

Ik gebruik gewoon de prijsvergelijkers, kijk daarbij naar de prijs exclusief cashback want ik heb geen zin in elk jaar overstappen op precies het juiste moment.

Mijn ideale situatie is dat iedereen gewoon zijn product aanbiedt voor een prijs die zelf bepalen, maar zonder gedoe als cashbacks en collectieve kortingen (deze worden namelijk betaald door de trouwe klanten en klanten die buiten de collectieven vallen). Kan iedereen helder en transparant vergelijken als ze dat willen met prijzen zonder haken, ogen en voorwaarden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Heeft bovenstaande ook maar iets met Day Ahead prijzen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
koboy schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:27:
[...]
Maar met grappen als collectiviteitskorting laten ze zien waar hun ware ledenwerf/verdienmodel zit: reclame maken voor energiebedrijven, zonnepanelen leveranciers, etc.
Niets mis mee, doet o.a. de Consumentenbond ook, maar ik heb daar morele bezwaren tegen en doe daar dus niet aan mee.
Je snapt dus duidelijk niet dat samen inkopen, met veel volume, goedkoper is dan elke keer kickback geven aan een vergelijkings site? Die worden ook gewoon dik betaald.

Zelfs bij dynamisch werd soms cashback aangeboden. Dat geld zijn ze anders toch kwijt aan een referral.

Ik zie het als ledenservice. Mensen hebben zo heel makkelijk een prima deal vs helemaal zelf uitzoeken. Zelfde met hun CV ketel test / collectief, zo een paar honderd bespaard vs beste prijs online met installatie, uitgevoerd door een groot partij met lekker veel monteurs; misschien was werkspot / zzp iets goedkoper maar dit heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-09 17:16
Taro schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
[...]

Zit hier op 25,48 ct/kWh over november incl. verwarmen met WP's en wat wij hier doen is door middel van Home Assistant, ESP32Home icm MHI WP's en Cheapest Hours integratie tussen 12:00 en 17:00 het goedkoopste uur pakken, dan de temperatuur tot het gewenste niveau brengen (=meeste verbruik), zodat in de duurdere uren daarna alleen de temperatuur gehandhaafd hoeft te worden.

Hangt natuurlijk vooral af van merk/type AC/WP en of die lekker integreren met Home Assistant, maar anders hoeft het niet heel complex te zijn.
Hoe doe je dit? Ik heb een Viesmann warmtepomp. De gegevens kan ik in HA inladen. Maar om het zo in te regelen dat de WP op gunstige momenten zijn werk doet is voor mij nog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:28
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:15:
Je snapt dus duidelijk niet dat samen inkopen, met veel volume, goedkoper is dan elke keer kickback geven aan een vergelijkings site? Die worden ook gewoon dik betaald.
Wat ik me afvraag, als een vast contract 20 cent/kWh kan kosten (en ik neem aan dat ze daar niet zwaar verlies op lijden), wat betekent dat dan voor de te verwachten dynamische tarieven.

Veel klein gebruikers gebruiken een groot deel van de stroom in de avond. Grote kans dat je daar gas voor nodig hebt. Wordt stroom de rest van de tijd vrijwel gratis? Wordt gas veel goedkoper?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

phicoh schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:10:
[...]

Wat ik me afvraag, als een vast contract 20 cent/kWh kan kosten (en ik neem aan dat ze daar niet zwaar verlies op lijden), wat betekent dat dan voor de te verwachten dynamische tarieven.
dat betekent weinig. Dat zijn verschillende markten waar er ingekocht wordt. 1 jaar versus 1 dag. Die dynamische stroom/gas wordt niet een jaar vooruit ingekocht.

Wat betekent klimaatverandering voor het weer van komende week? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 25-11-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

remc1979 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:08:
[...]

Hoe doe je dit? Ik heb een Viesmann warmtepomp. De gegevens kan ik in HA inladen. Maar om het zo in te regelen dat de WP op gunstige momenten zijn werk doet is voor mij nog een raadsel.
Ik heb Mitsubishi Heavy Industries (MHI) WP's en in iedere binnenunit een ESP32Home bordje gedrukt waardoor je niet alleen kunt uitlezen, maar ook kunt aansturen. Ik weet niet of dat voor jouw merk ook mogelijk is, dat zou je moeten uitzoeken.

Hier kan je de "leveranciers" van de MHI bordjes vinden: https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=mhi. Misschien zijn er voor andere merken ook wel aanbieders. Daarna koppel je dit in Home Assistant aan Zonneplan, Tibber, Nord Pool of Entso-E en ga je met de Cheapest Hours integratie aan de slag. Daarna maak je een automatisering die checkt of je tussen tijd X en Y in het goedkoopste uur zit EN de huidige temperatuur lager is dan de gewenst temperatuur (en of je niet op vakantie bent, etc.) en dan schakel je de WP in. Wat je daarnaast zou kunnen doen is afhankelijk van de hoogte van het dynamische tarief het vermogen naar beneden of boven bijstellen. Afijn, dat gaat hier verder offtopic, maar belangrijkste is dat er hardwareaansturing mogelijk moet zijn. Daarom heb ik dus ook bewust voor dit merk gekozen.

Pagina: 1 ... 245 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels