Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 22:47
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:26:
[...]

Ja ho, wil je dan voor alles een communistische vaste prijs rekenen? Sommige idioten vergelijken niet hun prijs voor hun PC onderdelen, telefoon abonnementen of verzekeringen, sponsoren ze die dan mensen die wel vergelijken voordat ze kopen?

Het is meer werk om een goede vaste contract te tekenen maar je krijgt daar ook wat voor terug, je moet de markt volgen en weten dat 20 cent per kWh wel heel goedkoop is en snel genoeg reageren. Zelf zat ik met twee aansluiten dynamisch en zelfs drie zakelijk met 800 MWh per jaar. Die laatste blijven dynamisch, vast via leveranciers of hedgen op ENDEX is nog steeds significant duurder.

Beetje op te letten en slim inkopen is toch standaard - vroeger zat je anders in de groep met variabel tarief van 30+ cent, gelukkig kan je nu altijd direct naar EPEX vertrekken als je te laat was of je contract afliep op een vervelend punt, zoals velen paar jaar geleden tijdens de gascrisis.
Ooit waren het allemaal publieke bedrijven. Dat maakte het niet meteen 'communistisch'... Alleen is op Europees niveau besloten dat ook de energiemarkt aan 'marktwerking' onderhevig moet zijn en aldus zitten we nu met een vaag soort marktwerking waarvan 99% van de consumenten niet eens precies weet hoe de hele markt in elkaar zit. En bovendien is het aanbod zo ondoorzichtig als wat.

Ik vind de marktwerking op dynamische manier overigens wel prima. Vooral voor mensen met PV. Dan heb je direct de prikkels om het net en de transitie te ondersteunen (afnemen bij lage/negatieve prijzen; zoveel mogelijk je eigen PV gebruiken danwel omvormer uit bij enorme overschotten, etc.). Bij een vast contract zit er geen/amper incentive om het gedrag te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
phicoh schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:10:
[...]
Wat ik me afvraag, als een vast contract 20 cent/kWh kan kosten (en ik neem aan dat ze daar niet zwaar verlies op lijden), wat betekent dat dan voor de te verwachten dynamische tarieven.
Wat ik me nu bedenk: misschien is het wel een poging om de kleine, dynamische aanbieders de markt uit te drukken? Ik weet dat Essent een grote partij is en de Franks en Tibbers een stuk kleiner maar ik heb geen idee van marktaandeel. En om voort te blijven bestaan moet er wel een bepaald marktaandeel zijn.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-09 14:13

Dani86

AeroGeek

HDoc schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:12:
[...]

Wat ik me nu bedenk: misschien is het wel een poging om de kleine, dynamische aanbieders de markt uit te drukken? Ik weet dat Essent een grote partij is en de Franks en Tibbers een stuk kleiner maar ik heb geen idee van marktaandeel. En om voort te blijven bestaan moet er wel een bepaald marktaandeel zijn.
Voor mij is dynamisch iets van de lange termijn. Als ik zie wat ik in september en oktober gemiddeld kwijt was (14,1ct) -veel goedkope zonnestroom en onbalans handelen met de EV- een graadmeter is, dan ben ik benieuwd waar ik na een jaar dynamisch op ga uitkomen. Nu gaat het een sport worden om onder dat VEH tarief te gaan komen op jaarbasis :7

Dat de wintermaanden wat hoger zijn moet je incalculeren

[ Voor 3% gewijzigd door Dani86 op 25-11-2024 18:53 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
Dani86 schreef op maandag 25 november 2024 @ 18:52:
[...]

Voor mij is dynamisch iets van de lange termijn. Als ik zie wat ik in september en oktober gemiddeld kwijt was (14,1ct) -veel goedkope zonnestroom en onbalans handelen met de EV- een graadmeter is, dan ben ik benieuwd waar ik na een jaar dynamisch op ga uitkomen. Nu gaat het een sport worden om onder dat VEH tarief te gaan komen op jaarbasis :7

Dat de wintermaanden wat hoger zijn moet je incalculeren
VEH zit al vol volgens mij.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 22:27
bilgy_no1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ooit waren het allemaal publieke bedrijven. Dat maakte het niet meteen 'communistisch'... Alleen is op Europees niveau besloten dat ook de energiemarkt aan 'marktwerking' onderhevig moet zijn en aldus zitten we nu met een vaag soort marktwerking waarvan 99% van de consumenten niet eens precies weet hoe de hele markt in elkaar zit. En bovendien is het aanbod zo ondoorzichtig als wat.

Ik vind de marktwerking op dynamische manier overigens wel prima. Vooral voor mensen met PV. Dan heb je direct de prikkels om het net en de transitie te ondersteunen (afnemen bij lage/negatieve prijzen; zoveel mogelijk je eigen PV gebruiken danwel omvormer uit bij enorme overschotten, etc.). Bij een vast contract zit er geen/amper incentive om het gedrag te veranderen.
Wat? :/

Energie is juist veel makkelijker vergelijken dan elk ander product of service, de kWh is toch hetzelfde, dus doe gewoon de laagste prijs. Tussen vast en vast moet je alleen nog je teruglevering x kosten per kWh meenemen als je PV hebt, of een vergelijker gebruiken die dat voor je meeneemt.

Cashback? Doet de vergelijker al. iPad? Die komt niet vaak voor, maar doe dan MSRP of half ervan als je niet perse 1 moet hebben.

De zorgverzekering met alle vormen en aanvullende verzekering, dat is pas ondoorzichtig. En ook die hebben cashback. Zelfs bij iets simpels als een GPU heb je tig merken en modellen die net wat anders zijn, naast alle prijzen van winkels.

Het enige lastige van energie is dynamisch, je hebt geen glazen bol met de prijs in de toekomst dus je weet nooit waarvoor je precies tekent. Vast is easy peasy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
phicoh schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:10:
[...]

Wat ik me afvraag, als een vast contract 20 cent/kWh kan kosten (en ik neem aan dat ze daar niet zwaar verlies op lijden), wat betekent dat dan voor de te verwachten dynamische tarieven.

Veel klein gebruikers gebruiken een groot deel van de stroom in de avond. Grote kans dat je daar gas voor nodig hebt. Wordt stroom de rest van de tijd vrijwel gratis? Wordt gas veel goedkoper?
Ze kopen stroom altijd van te voren in, dus afhankelijk van hun contracten kan het prima rendabel zijn. 20/21 cent of 20.5 gemiddeld, min 13.2 EB, is 7.2 incl BTW en 6 zonder. Of €60/MWh. Dit jaar was in februari op de open beurs verkocht tegen €66, dus GC moet dan nog scherper hebben ingekocht.

Misschien hebben ze teveel PPAs lopen voor zonneparken, of heel veel klanten waarvoor ze dus goedkoop stroom kunnen afnemen en verkopen aan andere. Dat drukt de prijs, intern matchen zonder overhead. Geldt ook voor wind en andere interne opwek.

Wat ze niet doen is voor €97/MWh (prijs nu voor CAL-25) inkopen en verkopen voor €60. Die aanbod is er dus ook niet meer, GC doet nu alleen variabel voor 29/27 cent of €122/MWh, een veilige marge/winst van ~25/MWh. Goedkoopste nu op Pricewise is 27 cent (€114/MWh) en €90 cashback, het is gewoon geen goed moment om een vast contract te sluiten.

Dynamisch is altijd beschikbaar, voor vast moet je opletten. Maar goed, voor dynamisch moet je opletten bij je verbruik en (kunnen) sturen om beetje okay prijs te krijgen, anders heb je mijn ouders die vorige maand 25 en deze maand 28 cent gemiddeld betalen voor een kWh. Geen EV, geen batterij, het maakt maar weinig uit, die ene kWh van de vaatwasser of wasmachine maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:33:
Ze kopen stroom altijd van te voren in, dus afhankelijk van hun contracten kan het prima rendabel zijn. 20/21 cent of 20.5 gemiddeld, min 13.2 EB, is 7.2 incl BTW en 6 zonder. Of €60/MWh. Dit jaar was in februari op de open beurs verkocht tegen €66, dus GC moet dan nog scherper hebben ingekocht.
Ik heb weinig idee van hoe die beursen werken. Energieleveranciers gebruiken als argument dat klein gebruikers met PV een ander profiel hebben om een TLB te vragen van meer dan 10 cent/kWh.

Wat wordt er dan op zo'n beurs verkocht? Onbeperkte afname 's avonds tegen 66 euro per MWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
phicoh schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:00:
[...]

Ik heb weinig idee van hoe die beursen werken. Energieleveranciers gebruiken als argument dat klein gebruikers met PV een ander profiel hebben om een TLB te vragen van meer dan 10 cent/kWh.

Wat wordt er dan op zo'n beurs verkocht? Onbeperkte afname 's avonds tegen 66 euro per MWh?
Contract Size
1 MW x days in the contract period (i.e. month, quarter or year) x 23, 24 or 25 hours (summer / wintertime).
Unit of Trading
1 MW
Settlement Method
Physical Delivery
Koop je zo'n contract voor jan-25, dan wordt op je "Tennet rekening" 31x24x1 MWh bijgeschreven in januari 2025 tegen €121 (laatste koers) x 24 x 32 = €90024 van je rekening.

Maar mensen verbruiken niet als een vlakke lijn en dus moet je dat ook nog beetje fixen door op EPEX bij te kopen of verkopen, of beetje peak/offpeak contracten bij te kopen.

Uiteindelijk moet wat je hebt gekocht matchen met wat je klanten gebruiken, anders mag je intraday nog fixen of achteraf afrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:20:
[...]

Wat? :/

Energie is juist veel makkelijker vergelijken dan elk ander product of service, de kWh is toch hetzelfde, dus doe gewoon de laagste prijs. Tussen vast en vast moet je alleen nog je teruglevering x kosten per kWh meenemen als je PV hebt, of een vergelijker gebruiken die dat voor je meeneemt.

Cashback? Doet de vergelijker al. iPad? Die komt niet vaak voor, maar doe dan MSRP of half ervan als je niet perse 1 moet hebben.

De zorgverzekering met alle vormen en aanvullende verzekering, dat is pas ondoorzichtig. En ook die hebben cashback. Zelfs bij iets simpels als een GPU heb je tig merken en modellen die net wat anders zijn, naast alle prijzen van winkels.

Het enige lastige van energie is dynamisch, je hebt geen glazen bol met de prijs in de toekomst dus je weet nooit waarvoor je precies tekent. Vast is easy peasy.
Het product dat uit je stopcontact komt is weliswaar ongediffentieerd, maar de voorwaarden zijn dat juist niet. Verschillende manieren van salderen, verschillende terugleverboetes, verschillende aanbiedingen voor dezelfde leverancier krijgen op verschillende sites. Zomaar een paar dingen die ik zelf wel ben tegengekomen. Vergelijkers helpen misschien iets, maar ik ben zelf nog niet langs die weg tot een optie gekomen die ik ook wilde afsluiten.

Want daar zit mi ook een groot verschil: hoe betrouwbaar is de leverancier met het berekenen van je factuur, hoe gaan ze om met opzeggen, is de klantenservice bereikbaar als er iets niet klopt.

Dat is ook de grote waarde van dit topic: enorm veel info en kennis van de dynamische leveranciers. En toch komen er nog regelmatig mensen langs die met een flinke hoeveelheid
PV melden dat ze bij Frank zitten...

En wat ik bedoel met 'weten hoe de markt in elkaar zit' is de rol van de leverancier, onbalans, GVO, hoe spotprijzen tot stand komen, hoe salderen precies werkt (of moet werken) etc. Ik weet het zelf ook niet altijd 100% en ik acht me redelijk geïnformeerd...

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-11-2024 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bilgy_no1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:57:
[...]

Het product dat uit je stopcontact komt is weliswaar ongediffentieerd, maar de voorwaarden zijn dat juist niet. Verschillende manieren van salderen, verschillende terugleverboetes, verschillende aanbiedingen voor dezelfde leverancier krijgen op verschillende sites. Zomaar een paar dingen die ik zelf wel ben tegengekomen. Vergelijkers helpen misschien iets, maar ik ben zelf nog niet langs die weg tot een optie gekomen die ik ook wilde afsluiten.

Want daar zit mi ook een groot verschil: hoe betrouwbaar is de leverancier met het berekenen van je factuur, hoe gaan ze om met opzeggen, is de klantenservice bereikbaar als er iets niet klopt.

Dat is ook de grote waarde van dit topic: enorm veel info en kennis van de dynamische leveranciers. En toch komen er nog regelmatig mensen langs die met een flinke hoeveelheid
PV melden dat ze bij Frank zitten...
De eerste beste vergelijker bijvoorbeeld die van Pricewise neemt gewoon al je punten mee. Kosten teruglevering, of het staffels zijn of per kWh, staat gewoon bij de kosten. Hoeveel het oplevert bij netto terug leveren na salderen ook.

Die van Consumentenbond laat ook dynamisch zien, daar komt zelfs met zonnepanelen Frank als goedkoopste uit met matig gebruik en niet al te veel panelen. Reken maar uit, €105 cashback vs 0.0018/kWh niet zelf gebruikt zonnestroom, bij een standaard 8 x 300 Wp installatie zit je dan op €43 kosten. En dan voor verbruik betaal je €0.018/kWh opslag ipv €0.025 van bijvoorbeeld Tibber.

Als je niet zit te traden met je batterij of je extreem veel panelen hebt is dat een prima partij, scheelt hier zo weer 6000 kWh (warmtepomp yay) x 0.007 = €42 per jaar. Dat cancelt dan lekker de terugleverkosten voor een normale huis. Met EV heb je zelfs winst.

Over een jaar of 2 moet je toch je eigen gebruik maximaliseren, geen energiebelasting meer terug krijgen bij levering, dat gaat pas echt wat kosten - in de zomer tijdens de beste dagen krijg je dan helemaal niks meer bij dynamisch.

Welke leveranciers onbetrouwbaar zijn of niet kunnen rekenen... Dat is veel meer bij dynamisch dan gewoon vast. Bij 1 van de grote partijen heb je daar maar weinig last van, hier bitchen we juist vaak op al die EnergyZero resellers en hun apps, en oh wee als je factuur niet klopt... Over elk leverancier is wel een horrorverhaal. Alleen Tibber (niet gas, dat is EZ) en Zonneplan komen weg met een voldoende maar niet veel meer dan dat. Maar ook daar gaat regelmatig wat mis en dan mag je vechten met dat chatbot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:02
Zonneplan is in mijn ervaring goed telefonisch bereikbaar (088-nummer, geen wachttijd, kennis van zaken). Toegegeven, het telefoonnummer staat tegenwoordig wat verstopt (zoals bij de meeste bedrijven) maar als je Kiki het nummer vraagt krijg je hem meteen.

En Kiki is in mijn ogen een goed getrainde chatbot. Ook op exotische vragen ("hoe download ik de mijn verbruik per uur van afgelopen jaar") weet die antwoord te geven. Én: dingen die bij andere leveranciers telefonisch moeten, zoals het opzeggen van het gascontract, kunnen bij Zonneplan gewoon via de app.

Je kan ook "gewoon" een vraag stellen door automatisch gegenereerde e-mails te beantwoorden.

Ja, ben een beetje onder de indruk :+

[ Voor 50% gewijzigd door marcop23 op 26-11-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
w00key schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:31:
Koop je zo'n contract voor jan-25, dan wordt op je "Tennet rekening" 31x24x1 MWh bijgeschreven in januari 2025 tegen €121 (laatste koers) x 24 x 32 = €90024 van je rekening.

Maar mensen verbruiken niet als een vlakke lijn en dus moet je dat ook nog beetje fixen door op EPEX bij te kopen of verkopen, of beetje peak/offpeak contracten bij te kopen.

Uiteindelijk moet wat je hebt gekocht matchen met wat je klanten gebruiken, anders mag je intraday nog fixen of achteraf afrekenen.
Dus als ik het goed begrijp kopen energieleveranciers de base-load (dus 's nachts) in op de termijnmarkt en moeten ze de peak-load (dus 's avonds) afdekken op de day-ahead markt.

Dan wordt de prijs voor een vast contract een inschatting wat de day-ahead markt de komende tijd gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 21:04
phicoh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:36:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kopen energieleveranciers de base-load (dus 's nachts) in op de termijnmarkt en moeten ze de peak-load (dus 's avonds) afdekken op de day-ahead markt.

Dan wordt de prijs voor een vast contract een inschatting wat de day-ahead markt de komende tijd gaat doen.
Op de termijnmarkt wordt er ook gehandeld in peak load contracten, dat zijn grofweg de kantoortijden. Dat laat zich ook nog redelijk voorspellen.
Overigens kan er ook buiten de standaardmarkten worden gehandeld, direct tussen de partijen. Dus als een afnemer het komende jaar iedere dag tussen 17u en 18u stroom wil kopen en hij vindt een leverancier die dat wil dan kunnen ze dat gewoon onderling afspreken.

De uurlijke pieken worden echter meestal op de day-ahead en intraday markt verhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
phicoh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:36:
[...]

Nee ook peak en off peak contracten bestaan. En als je zelf afspraken maakt met een opwekker / centrale / tuinder kan je in zetten dat je het van ze wil afnemen op specifieke tijden.

Day ahead is makkelijkst om de randjes bij te schaven, je weet nooit een maand+ van te voren hoeveel wind er is. Dan volgt intraday trading op de dag zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
w00key schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:29:
Nee ook peak en off peak contracten bestaan. En als je zelf afspraken maakt met een opwekker / centrale / tuinder kan je in zetten dat je het van ze wil afnemen op specifieke tijden.

Day ahead is makkelijkst om de randjes bij te schaven, je weet nooit een maand+ van te voren hoeveel wind er is. Dan volgt intraday trading op de dag zelf.
Waar het me om ging is dat er vaak zonder enige kwalificatie een prijs op de termijnmarkt genoemd wordt alsof die prijs de basis zou vormen voor vaste contracten. Dat lijkt dus niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
phicoh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:17:
[...]

Waar het me om ging is dat er vaak zonder enige kwalificatie een prijs op de termijnmarkt genoemd wordt alsof die prijs de basis zou vormen voor vaste contracten. Dat lijkt dus niet het geval te zijn.
Het zal allicht de basis vormen, maar het lijkt me ook dat de vaste leveranciers een flinke gok moeten nemen op de fluctuaties per dag of zelfs per uur en kwartier binnen de portfolio waarvoor ze balansverantwoordelijk zijn. Daar hebben ze natuurlijk algoritmes voor en ze rekenen uiteraard ook op het beperken van risico door het portfolio-effect.

Maar wat als ze een bepaalde factor onderschatten? Bijvoorbeeld de transitie naar EVs gaat sneller of langzamer binnen de huishoudens in hun portfolio. Ze zullen met heel veel factoren rekening moeten houden om excessieve kosten op piek- of dalmomenten te voorkomen.

Ik denk dat er veel druk komt op Leveranciers om meer en meer controle te hebben over vraag en aanbod. Dus een partij als Zonneplan die PV en batterij voor je kan aansturen zal dan minder kosten hebben aan onbalans. De grote 'vaste' aanbieders zullen daar misschien ook niet aan ontkomen. Op zich geen verkeerde beweging; de vraag is hoe je daar als klant baat bij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:32
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:10:
[...]
Ik denk dat er veel druk komt op Leveranciers om meer en meer controle te hebben over vraag en aanbod. Dus een partij als Zonneplan die PV en batterij voor je kan aansturen zal dan minder kosten hebben aan onbalans. De grote 'vaste' aanbieders zullen daar misschien ook niet aan ontkomen. Op zich geen verkeerde beweging; de vraag is hoe je daar als klant baat bij hebt.
Je vergeet een belangrijk, de P1 feedback, waarmee ze een real time indruk van de energiestromen bij de klanten hebben.
Bij dynamische ligt de nadruk op de aanvullende diensten voor de inkomsten zoals slim laden, onbalansaccu en ex-post handel.
Bij klassieke aanbieders zoals de grote 'vaste' aanbieders ligt nadruk nog op marge op de kWh, die onder druk staat als klanten meer en meer afwijkingingen hebben van het profiel. (EV,klein thuisaccu).

Het aantal dat voor dynamisch contract gaan, is beperkt en ook zeer actief met overstappen, dat verandert als ook de netwerkkosten deels tijdsafhankelijk en kWh afhankelijk worden, dan gaan veel meer actief op hun energieverbruik letten en bijsturen.

Als klant heb je daar alleen baat bij als die het beheer verzorgt, dezelfde gedeelde belangen heeft.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:55:
Waarom zou je bij een vast contract geen incentive hebben om zoveel mogelijk je eigen PV te verbruiken en zo weinig mogelijk terug te sturen naar het net?
Wat je niet terugstuurt naar het net kan je zelf verbruiken aan de kost van de (uiterst lage) injectievergoeding en wat je zelf uit PV verbruikt moet je niet betalen voor afname uit het net.

Waarom zou ik aan lage tarieven uit het net gaan afnemen wanneer afname uit PV me niets kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
IvoB2 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:55:
[...]

Waarom zou je bij een vast contract geen incentive hebben om zoveel mogelijk je eigen PV te verbruiken en zo weinig mogelijk terug te sturen naar het net?
Wat je niet terugstuurt naar het net kan je zelf verbruiken aan de kost van de (uiterst lage) injectievergoeding en wat je zelf uit PV verbruikt moet je niet betalen voor afname uit het net.

Waarom zou ik aan lage tarieven uit het net gaan afnemen wanneer afname uit PV me niets kost?
Zolang er salderen is kun je de stroom van een zomerdag wegstrepen tegen verbruik in de winter (niet uitgaande van overproductie op jaarbasis).

De situatie met terugleverboetes verandert dat ten dele, maar niet helemaal. Je betaalt dan wel ongeveer €0,10-0,11 per kWh die je niet zelf gebruikt, maar door hem niet meteen te gebruiken kun je alsnog in de winter een kWh van €0,27 wegstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
IvoB2 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:55:
[...]

"injectievergoeding" klinkt als België, daar kun je ook niet salderen? Dat maakt alle overwegingen anders dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:43:
Zolang er salderen is kun je de stroom van een zomerdag wegstrepen tegen verbruik in de winter (niet uitgaande van overproductie op jaarbasis).

De situatie met terugleverboetes verandert dat ten dele, maar niet helemaal. Je betaalt dan wel ongeveer €0,10-0,11 per kWh die je niet zelf gebruikt, maar door hem niet meteen te gebruiken kun je alsnog in de winter een kWh van €0,27 wegstrepen.
Dat is precies hetzelfde als bij dynamisch. Juist door die TLB wordt salderen vrijwel gelijk. Voor ik kan zien is dynamisch voor mij zelfs gunstiger.

Dus je kan zeggen dat met de TLB, nuttig eigen gebruik meer helpt
bij vaste of variabele contracten dan bij dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bilgy_no1 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 16:43:
[...]

Ah op die manier. :)
Ik saldeer sinds 2021 al niet meer, vandaar de verwarring. Je kan in Vlaanderen nog wel uitgefaseerd salderen maar voor mijn verbruikersprofiel kost dat meer geld dan de combinatie PV + variabel contract.
In Wallonië kan je nog gewoon salderen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 26-11-2024 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik had al een overzicht van de uurprijzen voor Nederland (zie topicstart), ik heb nu een overzicht gemaakt voor prijzen in het buitenland. Hier heb ik (nu nog) alleen maar de kale prijzen ingezet.
-> http://www.maasluip.nl/energyprice/SPOT_int.html

Kijk vooral eens naar Finland.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 26-11-2024 19:53 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:26:
Kijk vooral eens naar [url=http://primo/energyprice/SPOT_int.html?country=fi]Finland[/].
Wat bedoel daar specifiek mee, naar Finland kijken?

Dat september hoog is omdat reactor OL2 eruit lag (9 sept-6 okt) met productiekosten 2,4ct/kwh en OL3 (productiekosten >5,5ct/kWh) met wisselende productiecapaciteit in oktober. (als een regelstaaf die in de reactor gevallen was)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, die lage prijzen verrassen me toch hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:54:
Nou, die lage prijzen verrassen me toch hoor.
Finland volgt heel sterk de eerste 3 biedzones van Zweden, als de 3 kerncentrales beschikbaar zijn (die max 28-30% van Finlands totaal benodigde vermogen kunnen leveren), anders worden de interconnect bepalend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dYp5vq7BzPUWRCOGYkC7Mvnhyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2iyhESeRCuze2GF2EQnIH3rl.png?f=fotoalbum_large

de nieuwste die in dec 2021 is opgestart en na eerste onderhoud nog niet erg stabiel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
Toch even een vraag in dit topic; Ik zag de vragen al een aantal keren voorbij komen, maar niet helemaal naar mijn situatie. Ook lees ik op verschillende sites/youtube videos verschillende ervaringen (met name omdat usecase niet helemaal gelijk is).

Op dit moment heb ik een 0-op-de-meter-huis. Ik lever net iets meer terug dan ik afneem bij salderen (afname 9500kwh en verbruik 10.000kwh). Nu denk ik volgend jaar iets meer te verbruiken, maar nog steeds 0 op de meter.

Ik ben de energiecontracten aan het vergelijken onderling en waaronder ook een dynamisch contract.

1-jaar vaste contract: Valt gelijk af; geen zin om 1100 euro te gaan betalen voor terugleverkosten, wat uitkomt op 62 euro per maand.
Modelcontract: Geen terugleverkosten, maar de leveringskosten zijn ontzettend verhoogd. Vatenfall heeft nog de goedkoopste leveringskosten, maar dat zijn tarieven tot 1 januari. SamenOm heeft de tarieven vanaf 1 januari wel gepubliceerd en daar betaal ik op jaarbasis 772 euro. Ik kom hier dan uit op 44 euro per maand.

Dynamisch contact: Op Frank energy en zonneplan berekening gemaakt, maar daar kom ik vrij gunstig uit. Hier betaal ik bij Frank Energy 3 euro per maand en bij Zonneplan krijg ik zelfs geld terug.

Als ik OP doorneem dan moet ik overgaan op een SAP, wat ik persoonlijk een iets te grote stap vind. Als ik, het advies van OP, het normale contact doortrek dan kom ik op een normaal contract uit. Voor de rest valt mijn verbruik precies in het midden van het schema. Ik krijg alleen het idee dat het schema iets verouderd is, want het gat tussen een normaal contract en de dynamische berekeningen vind ik behoorlijk groot (62 euro vs 3 euro pm)

Persoonlijk betaal ik liever voor stroom dan dat ik kosten krijg voor het terugleveren en/of een administratieve verhoging op de leveringskosten. Bij een rondvraag in de buurt krijg ik verschillende signalen:
- "Niet naar kijken, dynamisch contact is altijd goedkoper dan de overige contracten"
- "Niet doen; dynamisch contact is vooral gunstig als je veel meer teruglevert dan afneemt of andersom)

Alles wijst dus op een dynamisch contact, maar het is en blijft "een gok". Ik ben even benieuwd naar ervaringen van iemand in soort gelijk situatie.

In kort mijn situatie:
- Geen gasaansluiting
- Hoog bruto verbruik (WP en EV) (9950kwh)
- Hoog bruto teruglevering (10000kwh)
- Netto 0-op-de-meter
- geen thuisaccu
- genoeg ruimte om te spelen met het verbruik
- Kostenoverzicht:
Nu: 0 euro per maand
Vastcontract 2025: 62 euro pm
Modelcontract 2025: 44 euro pm (tarieven 2025) 19 euro pm (tarieven 2024)
Dynamisch contract: Frank energy (3 euro per maand); Zonneplan (-1 euro per maand)

Iemand ervaring met een gelijke situatie en zou dit kunnen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@grote_oever Gunstigste is denk ik een modelcontract in jouw geval. Omdat je zo'n grote bruto teruglevering hebt wegen de hoge leveringskosten van een modelcontract minder zwaar bij jou.
De meeste/alle? modelcontracten wijzigen ieder half jaar de tarieven*, 1 januari en 1 juli. Van januari t/m juni kun je ook wel rond 0 uitkomen met salderen dus daar verlies je dan niks.
*Ze hebben meestal wel een 'tussentijdse wijziging bij onvoorziene omstandigheden'- clausule in het contract, dus geheel zonder risico ben je daarmee niet.

Met een EV kun je een groot deel van je stroomverbruik (uitgaande dat je aardig wat km's maakt iedere week en thuis doet laden) sturen en met je warmtepomp is een deel van het verbruik ook te sturen (voornamelijk warm water maken). Met een modelcontract heb je daar geen omkijken naar, dus het is een beetje wat je wil/leuk vindt.

Als je bij dynamisch op een verschil van 5 cent uitkomt tussen afname en leveren, dan ben je in jouw geval net zo duur uit bij een modelcontract waarbij je 10.000x0.05=500€ extra vaste kosten betaalt. Er zijn momenteel nog wel modelcontracten te vinden die daar onder zitten (per 1 januari weet ik niet). Ik heb zelf nog geen volledig jaar ervaring met dynamische prijzen dus ik weet niet wat een realistisch verschil is tussen dynamische afname- en teruglever tarieven. Ik denk ook dat het veel uitmaakt of je EV overdag/in de middag vaak op de oprit staat (bij zonnig weer komen dan vaak de laagste tarieven voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Pejdref schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:
@grote_oever Gunstigste is denk ik een modelcontract in jouw geval. Omdat je zo'n grote bruto teruglevering hebt wegen de hoge leveringskosten van een modelcontract minder zwaar bij jou.
De meeste/alle? modelcontracten wijzigen ieder half jaar de tarieven*, 1 januari en 1 juli. Van januari t/m juni kun je ook wel rond 0 uitkomen met salderen dus daar verlies je dan niks.
*Ze hebben meestal wel een 'tussentijdse wijziging bij onvoorziene omstandigheden'- clausule in het contract, dus geheel zonder risico ben je daarmee niet.

Met een EV kun je een groot deel van je stroomverbruik (uitgaande dat je aardig wat km's maakt iedere week en thuis doet laden) sturen en met je warmtepomp is een deel van het verbruik ook te sturen (voornamelijk warm water maken). Met een modelcontract heb je daar geen omkijken naar, dus het is een beetje wat je wil/leuk vindt.

Als je bij dynamisch op een verschil van 5 cent uitkomt tussen afname en leveren, dan ben je in jouw geval net zo duur uit bij een modelcontract waarbij je 10.000x0.05=500€ extra vaste kosten betaalt. Er zijn momenteel nog wel modelcontracten te vinden die daar onder zitten (per 1 januari weet ik niet). Ik heb zelf nog geen volledig jaar ervaring met dynamische prijzen dus ik weet niet wat een realistisch verschil is tussen dynamische afname- en teruglever tarieven. Ik denk ook dat het veel uitmaakt of je EV overdag/in de middag vaak op de oprit staat (bij zonnig weer komen dan vaak de laagste tarieven voor).
Bedankt voor je reactie. Wat maakt het dat de vergelijking zo van elkaar afwijken? Want het verschil tussen Samenom (40 euro pm) en Zonneplan (-1 euro pm) vind ik vrij fors (met daarbij dat het maar onduidelijk is of de leveringkosten in juli niet nog hoger worden). Bij een rondvraag over ervaringen lees ik dat de vergelijkingen van dynamisch contract een gemiddelde is (dus het kan nog positiever, maar ook negatiever). Ik vind het moeilijk voor te stellen dat het verschil 40 euro per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

grote_oever schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:32:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat maakt het dat de vergelijking zo van elkaar afwijken? Want het verschil tussen Samenom (40 euro pm) en Zonneplan (-1 euro pm) vind ik vrij fors (met daarbij dat het maar onduidelijk is of de leveringkosten in juli niet nog hoger worden). Bij een rondvraag over ervaringen lees ik dat de vergelijkingen van dynamisch contract een gemiddelde is (dus het kan nog positiever, maar ook negatiever). Ik vind het moeilijk voor te stellen dat het verschil 40 euro per maand is.
Kosten van dynamisch zijn speculatie en kun je dus niet 1 op 1 met een regulier contract vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
de Peer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:46:
[...]

Kosten van dynamisch zijn speculatie en kun je dus niet 1 op 1 met een regulier contract vergelijken.
Dat heb ik inderdaad begrepen, vandaar ook de vraag over ervaringen. Want ben wel benieuwd hoeveel het afwijkt met een vergelijkbare usecase. Ben er inderdaad van bewust dat het volgend jaar compleet kan afwijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

grote_oever schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:48:
[...]

Dat heb ik inderdaad begrepen, vandaar ook de vraag over ervaringen. Want ben wel benieuwd hoeveel het afwijkt met een vergelijkbare usecase. Ben er inderdaad van bewust dat het volgend jaar compleet kan afwijken.
Nee het punt is juist dat het direct vanaf het begin al af kan wijken. De prijs van dynamisch is maar 1 dag vooruit bekend. Alles daarna is speculatie. Bij een vast jaarcontract is de prijs van 365 dagen bekend in plaats van 1 of 2 dagen. De rest is pure speculatie en afhankelijk van alles wat er in de wereld gebeurt. Zie het als aandelen kopen op de beurs.

Ervaringen zijn niet relevant, net als bij het kopen van aandelen. Het zegt niets

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-11-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 10:27

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Een grote energie leverancier zal er alles aan doen om geen geld toe te leggen op jouw contract. Een modelcontract lijkt een oplossing, maar ALLEEN als de tarieven max 2x per jaar wijzigen op 1/1 en 1/7. Heb ik het gevoel dat nu veelal 4x per jaar een wijziging optreedt bij variabel (en model), anders gaat dat wel gebeuren als energie leveranciers structureel moeten bijleggen op deze contracten.

Ik zie voor je beslissing een paar factoren:
1. Morele principes (geen terugleverboetes)
2. Kun je onzekerheid aan en financieel opvangen
3. Hoe snel kun je je warmtepomp stuurbaar maken
4. Vind je (gezin) het leuk om een beetje op de prijs te letten.

Om het even op z'n Engels te zeggen: "the proof is in the eating of the pudding." Probeer het een jaar en kijk waar je op uitkomt. Terugrekenen van dynamisch naar een vast contract is makkelijker dan andersom.

Wat betreft de dynamische leveranciers: je noemt Frank, maar die rekenen (net als vele anderen) inkoopkosten bij leveren en bij terugleveren!

Succes met je keuze (maar volgens mij heb je die al gemaakt)!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

koboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:08:
[...]

Een grote energie leverancier zal er alles aan doen om geen geld toe te leggen op jouw contract. Een modelcontract lijkt een oplossing, maar ALLEEN als de tarieven max 2x per jaar wijzigen op 1/1 en 1/7. Heb ik het gevoel dat nu veelal 4x per jaar een wijziging optreedt bij variabel (en model), anders gaat dat wel gebeuren als energie leveranciers structureel moeten bijleggen op deze contracten.

Om het even op z'n Engels te zeggen: "the proof is in the eating of the pudding." Probeer het een jaar en kijk waar je op uitkomt. Terugrekenen van dynamisch naar een vast contract is makkelijker dan andersom.

Wat betreft de dynamische leveranciers: je noemt Frank, maar die rekenen (net als vele anderen) inkoopkosten bij leveren en bij terugleveren!

'proberen' gaat niet echt op hier. Net als op de beurs. 2000 euro verdiend afgelopen jaar is geen garantie voor komend jaar.

Het gaat vooral om risico's nemen, en die zijn elk jaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 21:00
koboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:08:
[...]

Het is maar net hoe je de keuze wil maken, heel binair aan of uit (zekerheid in de euro's die je betaald of onzekerheid accepteren en gaan voor een bepaald afreken model), of op basis van bovenstaande factoren, zelf neem ik mee dat ik het een prima idee vind om dynamisch af te nemen, betalen voor mijn verbruik per maand tegen de dan geldende tarieven. Voor afname en teruggave aan het net zonder teruglever tarieven en/of cashbacks en contracten voor periode xyz.

Dit topic zou daar meer aan kunnen doen om dat vooral te benoemen ipv de voor en tegenstanders te lezen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:43:
[...]

Het is maar net hoe je de keuze wil maken, heel binair aan of uit (zekerheid in de euro's die je betaald of onzekerheid accepteren en gaan voor een bepaald afreken model), of op basis van bovenstaande factoren, zelf neem ik mee dat ik het een prima idee vind om dynamisch af te nemen, betalen voor mijn verbruik per maand tegen de dan geldende tarieven. Voor afname en teruggave aan het net zonder teruglever tarieven en/of cashbacks en contracten voor periode xyz.

Dit topic zou daar meer aan kunnen doen om dat vooral te benoemen ipv de voor en tegenstanders te lezen.
Volgens mij zijn hier weinig tegenstanders. Het is een heel mooi type energiecontract. Maar het is wel belangrijk dat men het principe begrijpt. En de voor en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:23:
[...]

'proberen' gaat niet echt op hier. Net als op de beurs. 2000 euro verdiend afgelopen jaar is geen garantie voor komend jaar.

Het gaat vooral om risico's nemen, en die zijn elk jaar anders.
(Ook @NielsvdBeek )
Ik bedoelde dat als energieleveranciers zien dat modelcontracten populair worden om terugleverboetes te ontduiken ze hier wel iets op gaan vinden, zoals het 4 of meer keer per jaar tarief wijzigen.
Tot die tijd: als je als consument zekerheid wilt en geen terugleverboete: gewoon doen!

Een dynamisch contract is net als beleggen een prachtig product, maar alleen als je tegen onzekerheid kan. Ik kan daar tegen, maar ik ben niet iedereen. Ik sluit ook geen verlengde garantie verzekeringen af op mijn apparatuur, heb geen huisdier verzekering etc.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 16:12
Mmmm lekker windje, helaas niet merkbaar in de prijs, apart weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:40:
(Ook @NielsvdBeek )
Ik bedoelde dat als energieleveranciers zien dat modelcontracten populair worden om terugleverboetes te ontduiken ze hier wel iets op gaan vinden, zoals het 4 of meer keer per jaar tarief wijzigen.
Tot die tijd: als je als consument zekerheid wilt en geen terugleverboete: gewoon doen!
Dat hebben ze al gedaan namelijk door de vaste maandelijkse kosten flink te verhogen. En het wijzigen van tarieven anders dan op 1 januari en 1 juli mag voor modelcontracten alleen bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden, zoals twee jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
Deldenaar schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:04:
Mmmm lekker windje, helaas niet merkbaar in de prijs, apart weer...
Volgens mij toch wel: in de ochtendpiek was vanochtend een MWh ca €30 duurder dan gisteren, in de avondpiek is een MWh tot € 50 goedkoper dan gisteren, de rest van de avond ook nog zo'n € 40 tot € 50 goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyuxsesuIU82QpK0utUh4PldOpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UV3NPYAX9cHO3Qx91iQtskH5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
phicoh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:17:
[...]
De details boeien maar weinig. De prijs die je aangeboden krijgt voor vast is vaak gewoon ENDEX plus marge.

Bij een mooie dip zie je opeens overal aanbiedingen. En nu is het gewoon duur of niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

De tarieven waar dynamische leveranciers mee rekenen bij het doen van een aanbod zijn een inschatting die ze volgens bepaalde regels moeten maken.

Wat je realiseert hangt in grote mate van je eigen verbruiksprofiel af. Meestal gaat men ervan uit dat afnemen tegen een iets hoger gemiddeld tarief gaat dan teruglevering. Maar er zijn er ook met een klein verschil of zelfs omgekeerd (meestal mbv een batterij). En let goed op wat een Leverancier doet met teruglevering. Met zoveel PV moet je wegblijven bij Frank.

Anyway, het verschil tussen afnemen en teruglevering moet je dan vergelijken met de terugleverkosten bij een vast contract.

In principe saldeer je namelijk alles en heb je alleen te maken met die terugleverboetes.

Bij het Modelcontract maken de leveringskosten dus ook niet uit in jouw geval (je wekt evenveel op als dat je afneemt). Alleen zijn de abonnementskosten dan wat hoger, alleen zeer waarschijnlijk lager dan bij een vast contract.

Succes met de keuze!

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 27-11-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
Ik heb sinds vandaag een Tibber account met ingangsdatum 2025-01-01. Ik heb een acces token en heb de HA integratie geinstalleerd. Weet iemand hoe lang het duurt voordat je de tarieven kunt opvragen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

cville schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:12:
Ik heb sinds vandaag een Tibber account met ingangsdatum 2025-01-01. Ik heb een acces token en heb de HA integratie geinstalleerd. Weet iemand hoe lang het duurt voordat je de tarieven kunt opvragen?
Ingangsdatum dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Jammer; dat betekent dus dat ik pas volgend jaar mijn integratie kan testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:29
cville schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:20:
[...]

Jammer; dat betekent dus dat ik pas volgend jaar mijn integratie kan testen.
Prijzen kan je ook bij Nordpool of Entsoe vandaan trekken. Ff zoeken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
V_ger schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:28:
[...]

Prijzen kan je ook bij Nordpool of Entsoe vandaan trekken. Ff zoeken.
Dat weet ik maar het gaat me nu niet om de prijzen maar het testen van de Tibber integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05:49
cville schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:29:
[...]

Dat weet ik maar het gaat me nu niet om de prijzen maar het testen van de Tibber integratie.
Je kan de test token gebruiken om te testen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• cville
John245 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:20:
[...]

Je kan de test token gebruiken om te testen.
Ik kan niet vinden waar ik in de Tibber integratie het token kan aanpassen. Weet jij dat?

• John245
cville schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:59:
[...]

Ik kan niet vinden waar ik in de Tibber integratie het token kan aanpassen. Weet jij dat?
Welke applicatie gebruik je?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• cville
John245 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:21:
[...]

Welke applicatie gebruik je?
Sorry: Home Assistant

• John245
Ik gebruik zelf HomeSeer. Maar er is hier vast wel iemand die het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 15:52
Nog iemand bizarre kosten over 28 november bij de ANWB. Ik zou gisteren tussen 10 en 11 25.000 euro hebben teruggeleverd. Een wonder dat mijn stoppen dat overleefd hebben...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPDPIjbe4DNiJLfGfmwGLasgddQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B1rCUe4b3ad3KlVCIeXRWC8u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
Ik zou zeggen: bestel al vast maar een nieuwe EV! Jij loopt binnen op deze manier 😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Meerwijk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 15:52
Ze zijn achter bij de ANWB...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho5Paultxsd8ZeVciYtnHkydaX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouvylDlreTkLIbFzcFPvcfWe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Je bedoelt: "er is voldoende geklaagd om het probleem te erkennen gezien de oplossing nog ff kan duren". :p

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:48
Rob Meerwijk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:58:
Nog iemand bizarre kosten over 28 november bij de ANWB. Ik zou gisteren tussen 10 en 11 25.000 euro hebben teruggeleverd. Een wonder dat mijn stoppen dat overleefd hebben...

[Afbeelding]
Kosten totaal.
Dat wordt betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

En uiteraard op een dag met lekker wat PV opbrengst.
Ik voorspel dat de ANWB het verbruik voor de te corrigeren dag gaat schatten, uiteraard met te weinig opbrengst uit teruglevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Tja, als je dat niet aanstaat zou je natuurlijk naar de ervaringen in dit topic kunnen kijken en op basis daarvan een contract kunnen afsluiten bij 1 van de 2 die wel aangeraden worden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Rob Meerwijk schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:58:

[Afbeelding]
Even los van de kosten: wat een bizar verloop van de grafiek. Dat lijkt er niet op dat die data van verbruik en teruglevering in orde zijn. Zelfs met een batterij kan ik hem niet helemaal plaatsen. De hele nacht was redelijk vlak (tussen 0,27 en 0,29) dus dan heeft dat patroon van leveren en verbruiken in het volgende uur niet echt zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

V_ger schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:10:
Tja, als je dat niet aanstaat zou je natuurlijk naar de ervaringen in dit topic kunnen kijken en op basis daarvan een contract kunnen afsluiten bij 1 van de 2 die wel aangeraden worden.
Ik had dus op basis van dit topic een blacklist aangemaakt waar de ANWB inderdaad op stond. Ik zit dus bij 1 van de 2 waar je op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Nu online
Dacht even over te stappen naar Tibber...

In de store een laadpunt+pulse aangeklikt, aangeklikt "ik wil klant worden" kom met wat kortingen uit op €762.
Vervolgens voeg ik de spullen aan de winkelwagen toe, staat er opeens €858.
Na wat geklooi staat er opeens een winkelwagen met 2 artikelen (laadpunt+pulse) met een prijs van €109,95. Prima dacht ik. Na betaling bleek echter dat alleen de Pulse in het winkelwagentje zat. Ik heb het laadpunt er niet uitgegooid? Als ik deze bestelling wil annuleringen zegt het systeem dat ik nog geen bestellingen gedaan heb?

Vervolgens een en al vaagheid omtrent m'n account. Want ik ben al ingelogd, maar moet dan uitloggen om verder te kunnen? Ik wil op dit account wat ik al heb (waar tot nu toe nog geen contract aan hing) nu gewoon een contract afsluiten? Een account is toch wat anders dan een contract? Als ik uitlog en met het bestaande emailadres een contract wil afsluiten lukt dat weer niet want dat is in gebruik...

De app maar proberen dan. Daar lijkt het wel te lukken, tot op de allerlaatste knop "sluit energiecontract af" na dan, dan is de feedback van de app: "Er is iets misgegaan, probeer het opnieuw".

Account gewist. Nogmaals geprobeerd een contract af te sluiten: "Unexpected error".

pfff... als dit de voorbode is van de service van Tibber ben ik er al bijna klaar mee.

[ Voor 20% gewijzigd door catchingfire op 30-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Dus ik wil vandaag een contract afsluiten bij ANWB Energie.Ik loop vast in het proces, heb je alle gegevens netjes ingevuld. "Bij het aanmaken van het account ging er iets fout, probeer het later nog eens of neem contact met ons op". Gebeld, kreeg te horen dat ze maandag pas op kantoor zijn. Op mijn vraag of ze geen intern nummer hebben als de website niet werkt, kreeg ik te horen dat ANWB Energie blijkbaar ergens anders wordt ondergebracht. En dat ze dus ook niets konden doen. Ik heb de medewerker gemeld dat deze gang van zaken voor mij geen vertrouwen wekt. Dit is gewoon niet in orde.

-edit- noodnummer is wat te sterk geformuleerd. maar als het onboarding proces eruit ligt, lijkt me dit wel enige prio hebben..

[ Voor 10% gewijzigd door mebrein op 30-11-2024 14:54 ]

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:06
mebrein schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:22:
Dus ik wil vandaag een contract afsluiten bij ANWB Energie.Ik loop vast in het proces, heb je alle gegevens netjes ingevuld. "Bij het aanmaken van het account ging er iets fout, probeer het later nog eens of neem contact met ons op". Gebeld, kreeg te horen dat ze maandag pas op kantoor zijn. Op mijn vraag of ze geen intern noodnummer hebben als de website niet werkt, kreeg ik te horen dat ANWB Energie blijkbaar ergens anders wordt ondergebracht. En dat ze dus ook niets konden doen. Ik heb de medewerker gemeld dat deze gang van zaken voor mij geen vertrouwen wekt. Dit is gewoon niet in orde.
Het is vandaag zaterdag toch? En een noodnummer voor een nieuw contract? Ik heb het idee dat je hier toch wel iets teveel verwacht.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@mebrein Dan kan toch gewoon op as maandag? Je wordt dit weekend echt niet afgesloten zonder contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
Ja eens, alleen ligt hier gewoon de onboarding eruit. Dat het een paar dagen duurt maakt inderdaad niets uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
Wees blij dat die onboarding eruit ligt. Nu heb je de tijd om het topic door te lezen en te zoeken naar ervaringen om vervolgens je keuze te heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
evleerdam schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:34:
[...]

Het is vandaag zaterdag toch? En een noodnummer voor een nieuw contract? Ik heb het idee dat je hier toch wel iets teveel verwacht.
ANWB biedt normaliter prima starthulp, zo ver gezocht is dat dan toch niet? :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
Mijn baard is al weer een stukje langer geworden sinds deze ochtend ;)

Maar zonder gekheid. Ik kijk eens per jaar even wat de leveranciers doen. Met 100 per maand is het echt klein bier. Ik wilde het gewoon vlot regelen en gunde ANWB het voordeel van de twijfel. Ik zag de problemen wel afgelopen dagen. Maar had op zich het vertrouwen dat dat wel weer goed komt. Maar nu ook de onboarding niet werkt, tsjah.

Next viel bij mij eigenlijk af vanwege die inkoopkosten, moet je daar weer aan rekenen enzo, had ik geen zin in. Het scheelt een tientje per maand. Maar ik sta open voor suggesties. Tibber ook leuk maar is gewoon een stuk duurder.

Inzichten maak ik trouwens met Zappi en Enphase. En dan met de day ahead prijzen erbij, kan ik prima uit de voeten, hoe knullig de app ook is die ze leveren.

En extra info: ik zit al met gas onder de 500 kuub. En ik ga nu ook met electra dynamisch, de terugleverboete van 300 euro was het laatste zetje.

[ Voor 8% gewijzigd door mebrein op 30-11-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
cville schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:12:
Een paar dagen voor je contract ingaat gaat de API werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Sypher schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:42:
[...]

Een paar dagen voor je contract ingaat gaat de API werken.
Dank je. Ik heb inmiddels ook antwoord van Tibber die me laten weten dat het pas per ingang contract werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
mebrein schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:09:
Tibber ook leuk maar is gewoon een stuk duurder.
Zoek je alleen elektra? Of ook gas? Als je alleen elektra overstap wil maken is Tibber juist goedkoper. Zie de tabel in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Laatst online: 23-09 20:06
mebrein schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:22:
Dus ik wil vandaag een contract afsluiten bij ANWB Energie.Ik loop vast in het proces, heb je alle gegevens netjes ingevuld. "Bij het aanmaken van het account ging er iets fout, probeer het later nog eens of neem contact met ons op". Gebeld, kreeg te horen dat ze maandag pas op kantoor zijn. Op mijn vraag of ze geen intern nummer hebben als de website niet werkt, kreeg ik te horen dat ANWB Energie blijkbaar ergens anders wordt ondergebracht. En dat ze dus ook niets konden doen. Ik heb de medewerker gemeld dat deze gang van zaken voor mij geen vertrouwen wekt. Dit is gewoon niet in orde.

-edit- noodnummer is wat te sterk geformuleerd. maar als het onboarding proces eruit ligt, lijkt me dit wel enige prio hebben..
Bijna twee jaar geleden ging dit fout bij mij op de PC. Gebeld en werd aangeraden dit met de App te doen. Recent weer vertrokken daar de inkoopprijs van ANWB (twee maanden geleden) me te hoog was voor stroom tov andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-09 21:26
Waardeloze website voor Nederland. Data klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mathijshooi schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:49:
[...]

Waardeloze website voor Nederland. Data klopt niet.
Als ik hier kijk bij 30-11 17:00 137,86 eur/Mwh https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen epex verloop geeft 138 eur/Mwh zou dat dan ook niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Iemand met Zonneplan en een Homewizard P1-meter die weet wat ik voor gas moet invullen bij overige kosten per m3? Als ik het bedrag uit de tabel van Homewizard invul komt het samen niet op 1,34 (de huidige all-in prijs bij Zonneplan) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Srvv93 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:19:
Iemand met Zonneplan en een Homewizard P1-meter die weet wat ik voor gas moet invullen bij overige kosten per m3? Als ik het bedrag uit de tabel van Homewizard invul komt het samen niet op 1,34 (de huidige all-in prijs bij Zonneplan) uit.
Waar kom je wel op uit, zodat we even kunnen meerekenen? Zonneplan rekent 8 cent per kuub....

Waarschijnlijk zit er ergens een BTW of energiebelasting (70,5 cent) die nog niet is meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
koboy schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:55:
[...]

Waar kom je wel op uit, zodat we even kunnen meerekenen? Zonneplan rekent 8 cent per kuub....

Waarschijnlijk zit er ergens een BTW of energiebelasting (70,5 cent) die nog niet is meegerekend.
De tabel van Homewizard zegt dat ik € 0,6241 moet invullen. Alleen als ik dat doe kom ik voor gisteren (verbruik 6,2 m3) op € 8,05 uit - dus circa € 1,30 per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Srvv93 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:13:
[...]

De tabel van Homewizard zegt dat ik € 0,6241 moet invullen. Alleen als ik dat doe kom ik voor gisteren (verbruik 6,2 m3) op € 8,05 uit - dus circa € 1,30 per m3.
Omdat de gasprijs om ruim een euro per kuub gaat zijn de verbruikscijfers ook verder achter de komma significant. Als ik mijn kosten deel door het verbruik van gisteren kom ik met de gegevens uit de zonneplan app uit op 132 cent per kuub (ipv 134).

Vul die 8 cent (inclusief BTW, 6.612 cent ex btw) eens in, en kijk dan waar je op uitkomt na een dag wanneer je het totaal vergelijkt met de zonneplan app. Als Homewizzard je de energiebelasting nauwkeurig laat invullen: 70,544 cent per kuub, kan ook nog een afronding dingetje veroorzaken.
Als het gaat om een som van de handeling fee en energiebelasting: €0,64912 per kuub ex btw, €78,544 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Van Hegg energy kreeg ik deze email.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnrNTfrXM5Ek8a4bezRD8vAiP9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1kyratWTOTpHk8rxesYjvZWa.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet in hoeverre dat al bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:43
Tja per 1-12 van ANWB overgestapt naar Tibber. Dat ging allemaal prima. Maar vandaag schrijft ANWB doodleuk maandtermijn van December af.

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:34
Doe niet zo moeilijk maak een melding bij ANWB (via WhatsApp)
En het word zeker met de eindafrekening weer recht getrokken
Of anders log in bij je bank en doe een terugboeking van je incasso
Waar gewerkt worden fouten gemaakt, zeker in dit soort proccesen

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Zo, wat is er dan morgen aan de hand? Een minimum van circa 30 cent en een maximum van circa 50.

Zo kan het nog uit om voor 30 de batterij vol te laden en voor 50 weer te verkopen..tss.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 20:14
V_ger schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 13:11:
Zo, wat is er dan morgen aan de hand? Een minimum van circa 30 cent en een maximum van circa 50.
Weinig wind

edit:

Overigens zag Zonneplan dit al aankomen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Gdytm5zWIAAO6TT?format=png&name=medium

[ Voor 94% gewijzigd door Hmmbob op 03-12-2024 13:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
catchingfire schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:36:
Dacht even over te stappen naar Tibber...

In de store een laadpunt+pulse aangeklikt, aangeklikt "ik wil klant worden" kom met wat kortingen uit op €762.
Vervolgens voeg ik de spullen aan de winkelwagen toe, staat er opeens €858.
Na wat geklooi staat er opeens een winkelwagen met 2 artikelen (laadpunt+pulse) met een prijs van €109,95. Prima dacht ik. Na betaling bleek echter dat alleen de Pulse in het winkelwagentje zat. Ik heb het laadpunt er niet uitgegooid? Als ik deze bestelling wil annuleringen zegt het systeem dat ik nog geen bestellingen gedaan heb?

Vervolgens een en al vaagheid omtrent m'n account. Want ik ben al ingelogd, maar moet dan uitloggen om verder te kunnen? Ik wil op dit account wat ik al heb (waar tot nu toe nog geen contract aan hing) nu gewoon een contract afsluiten? Een account is toch wat anders dan een contract? Als ik uitlog en met het bestaande emailadres een contract wil afsluiten lukt dat weer niet want dat is in gebruik...

De app maar proberen dan. Daar lijkt het wel te lukken, tot op de allerlaatste knop "sluit energiecontract af" na dan, dan is de feedback van de app: "Er is iets misgegaan, probeer het opnieuw".

Account gewist. Nogmaals geprobeerd een contract af te sluiten: "Unexpected error".

pfff... als dit de voorbode is van de service van Tibber ben ik er al bijna klaar mee.
Er was afgelopen zaterdag een onderhoud bij het "centrale administratie systeem" ESDN waardoor het aanvragen niet lukte. Daar had een melding over moeten komen in de app/op de website bij het aanvragen maar dat heeft niet gewerkt.

Balen dat het niet lukte, ook met betrekking tot de webshop. Is het alsnog gelukt?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Nu online
Backpacker schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:05:
Er was afgelopen zaterdag een onderhoud bij het "centrale administratie systeem" ESDN waardoor het aanvragen niet lukte. Daar had een melding over moeten komen in de app/op de website bij het aanvragen maar dat heeft niet gewerkt.

Balen dat het niet lukte, ook met betrekking tot de webshop. Is het alsnog gelukt?
Thx! Yes, uiteindelijk toch gelukt om een contract af te sluiten. Ander e-mailadres gebruikt en later (toen alles geconfigureerd was) het e-mailadres in het profiel weer verandert naar het e-mailadres wat ik wilde gebruiken.

Qua store is het ook gelukt om apart de Wallbox te bestellen met de Black Week korting. Alleen heb ik nu door die eerste bestelling waar uiteindelijke alleen de Pulse in bleek te zitten daarvoor veel teveel betaald: 109,95 ipv 63 van de Black Week deal. Geen idee of/hoe ik dat nog gefixt kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
catchingfire schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:55:
[...]

Thx! Yes, uiteindelijk toch gelukt om een contract af te sluiten. Ander e-mailadres gebruikt en later (toen alles geconfigureerd was) het e-mailadres in het profiel weer verandert naar het e-mailadres wat ik wilde gebruiken.

Qua store is het ook gelukt om apart de Wallbox te bestellen met de Black Week korting. Alleen heb ik nu door die eerste bestelling waar uiteindelijke alleen de Pulse in bleek te zitten daarvoor veel teveel betaald: 109,95 ipv 63 van de Black Week deal. Geen idee of/hoe ik dat nog gefixt kan krijgen?
Bel of mail Tibber gewoon ff, dan weet je het meteen en zeker ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
catchingfire schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:55:
[...]

Kan je mij even een berichtje sturen met het e-mailadres van je Tibber account dan ga ik het even navragen van je. Sowieso de normale Tibber klantkorting regelen moet wel lukken, Black Friday korting zal ik navragen.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

Essent biedt ook dynamische tarieven aan zie ik, dat vind ik wel interessant omdat het bedrijf betrouwbaar is en niet snel zal omvallen. Ze bieden zowel stroom als gas aan.

Heeft iemand al ervaring met dit product van ze?

[ Voor 6% gewijzigd door rik op 04-12-2024 07:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
rik schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:11:
Essent biedt ook dynamische tarieven aan zie ik, dat vind ik wel interessant omdat het bedrijf betrouwbaar is en niet snel zal omvallen. Ze bieden zowel stroom als gas aan.

Ik vind dat bij dynamische contracten minder interessant. Ja het is waar dat je bij Gas wel een voorschot betaald, maar bijvoorbeeld voor electriciteit bij Tibber betaal je achteraf je daadwerkelijke gebruik. Ik ga nu weg van gas, dus voor mij is het omdat ik geen voorschot betaal een non-discussie of de club 'betrouwbaar' is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online

Over dat omvallen. Bij bijvoorbeeld Tibber reken je iedere maand achteraf je daadwerkelijke verbruik van de maand daarvoor af. Er is dus geen financieel risico als ze zouden omvallen want je betaald geen voorschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Grotere bedrijven waren er al met o.a. Eneco en Budget. Als ik het zo snel bekijk lijkt dit heel erg op Eneco's dynamische contract. Vast termijnbedrag, verkoopvergoeding per kWh bij overschot dat gelijk is aan de inkoopvergoeding. Inkoopvergoeding voor stroom en gas is ook nagenoeg gelijk maar zit er bij allebei heel iets (€ 0,00006 :+) onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

Inkoop- en terugleververgoeding: € 0,02528 per kWh
Vaste kosten: € 7,49 per maand

Zowel een inkoopvergoeding als een verkoopvergoeding vind ik niet vreemd, het lijkt me dat het bedrijf ook dynamische kosten maakt (administratie, risicopremie). Omdat de verkoopvergoeding alleen ná salderen wordt gerekend, heb ik de indruk dat ze saldering goed toepassen (namelijk wegstrepen van kWh, op jaarbasis).

De combinatie met slim laden lijkt me ook mooi, alleen staat de auto natuurlijk nooit op de juiste momenten op de oprit :/

[ Voor 30% gewijzigd door rik op 04-12-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:48
V(R)attenfall biedt ook dynamisch aan , alleen mag je geen zonnepanelen hebben.
Vorm van discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 16:31
Rbb-lwdn schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:04:
V(R)attenfall biedt ook dynamisch aan , alleen mag je geen zonnepanelen hebben.
Vorm van discriminatie.
Dat is ook raar want ze lopen nu geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Willempie27 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:22:
[...]

Dat is ook raar want ze lopen nu geen risico.
Het zegt wel wat over hoe ze mogelijk van plan zijn om te gaan met de inkoop vergoeding bij salderen....... Daar zit dan een mogelijk juridisch en financieel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Bij dynamische klanten is er nog steeds sprake van onbalanskosten, en die zijn hoger bij mensen met zonnepanelen. (maar niet zo hoog als ze willen doen geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
Backpacker schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:01:
[...]

Over dat omvallen. Bij bijvoorbeeld Tibber reken je iedere maand achteraf je daadwerkelijke verbruik van de maand daarvoor af. Er is dus geen financieel risico als ze zouden omvallen want je betaald geen voorschotten.
Geldt wel voor gas via tibber (bij energyzero). Daar is het risico dus wel aanwezig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgend overzichtje van de spot prijzen: alle landen (te weten AT, BE, DE/LU, DK, FI, FR, NL, NO, PL en SE) tegelijk met elkaar vergeleken: http://www.maasluip.nl/energyprice/SPOT_all.html
De scandinavische landen ben ik pas vanaf 24 november gaan downloaden, dus de maandgrafiek groeit nog.

Ik ben niet echt tevreden met de visualisatie, die is nogal druk. Ik wilde verschillende regio's van DK, NO en SE met dezelfde kleur doen, dus daar zit een ander soort vormpje op het datapunt.
Tip: je kunt landen uitschakelen door er in de legenda op te klikken.

Pagina: 1 ... 246 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels