Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:14
Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:03:
Bij dynamische klanten is er nog steeds sprake van onbalanskosten, en die zijn hoger bij mensen met zonnepanelen. (maar niet zo hoog als ze willen doen geloven).
Klanten met warmtepompen en EV's zorgen ook voor onbalanskosten. Echter voor deze groep worden geen extra onbalanskosten gerekend. Klanten met een thuisaccu kunnen ook voor een grillig verbruikerspatroon zorgen; ook voor deze groep geen extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 21:04
BobvdW schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:33:
[...]

Klanten met warmtepompen en EV's zorgen ook voor onbalanskosten. Echter voor deze groep worden geen extra onbalanskosten gerekend. Klanten met een thuisaccu kunnen ook voor een grillig verbruikerspatroon zorgen; ook voor deze groep geen extra kosten.
Dat wist ik niet, ik dacht dat warmtepompen en EV's zich makkelijker lieten voorspellen en daarmee voor minder onbalanskosten zorgden dan zonnepanelen. Ik heb dat ook nog nergens gelezen.
Los daarvan hebben die mensen meestal ook zonnepanelen dus zijn ze ook de sjaak, hebben ze geen zonnepanelen dan verbruiken ze meer dan genoeg en kan de energieleverancier de kosten verrekenen in de kWh prijs (wat bij 'normale' klanten zonder zonnepanelen ook gewoon gebeurd).

Dit is overigens geen poging om het op te nemen voor de leveranciers, maar ik volg hier gewoon de logica van de vrije markt. Als bedrijven niks kunnen verdienen aan klanten, zullen ze die klanten niet willen (of extra kosten rekenen).

Ik zie bijvoorbeeld ook niet direct hoe een Tibber geld verdient aan klanten met genoeg zonnepanelen om hun verbruik te dekken, ze ontvangen hiervan netto enkel de vaste leveringskosten als ik het goed begrijp. De opslag die ze rekenen kun je namelijk ook weg salderen, ik vraag me dan ook af hoelang dit zo blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Warmtepompen zorgen nauwelijks voor onbalanskosten, dat is heel goed te modelleren. Een warmtepomp draait de hele dag op constant vermogen (die van mij lekker stabiel op 650 W, blauwe grafiek in hectowatt, alleen even een piek bij opstarten) dus het enige wat te modelleren is is de buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.maasluip.nl/mrtg/cv/arduino-day-20241203.png

EV's zijn wat anders, die laden niet de hele dag op en je weet niet wanneer iemand ze inplugt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-09 22:24
BobvdW schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:33:
[...]

Niet mee eens. Onze warmtepomp draait de hele dag op zo'n 400 - 600 Watt. Onze EV's laden we middels een dynamisch contract op de goedkoopste uren dus als er voldoende aanbod van stroom is. Klanten met een thuisaccu die deze gewoon gebruiken om eigen opgewekte energie te hergebruiken of middels een dynamisch contract te laden bij goedkoop tarief en ontladen bij duur tarief zorgt ook niet voor onbalans. De Thuisaccu's die alleen maar handelen op de onbalansmarkt (Nexus van Zonneplan) zorgen net wel voor onbalans, daar zij zeer snel de accu's laden/ontladen met 10 kW. Gelukkig gaat TenneT daar iets tegen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 21:04
Onbalans is het verschil tussen voorspeld en daadwerkelijk energieverbruik.
Hoog energieverbruik op bepaalde tijdstippen heeft niet direct iets met onbalans te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:44
Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:14:
Hoog energieverbruik op bepaalde tijdstippen heeft niet direct iets met onbalans te maken.
Wel dat 5-10% van de tijd ook bij al hoge netbelasting ook nog geladen wordt en netcongestie niet vermindert, in de jacht op een kwartier met regeltoestand 1 of -1 met een prijs verboven de epex-uurprijs.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:09
Pejdref schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:14:
inderdaad, en onbalans wordt met name veroozaaakt door het weer wat zich veel minder goed laat voorspellen dan ons gedrag, en niet door een warmtepomp oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
Maasluip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 15:52:
Warmtepompen zorgen nauwelijks voor onbalanskosten, dat is heel goed te modelleren. Een warmtepomp draait de hele dag op constant vermogen (die van mij lekker stabiel op 650 W, blauwe grafiek in hectowatt, alleen even een piek bij opstarten) dus het enige wat te modelleren is is de buitentemperatuur.
Dan heb je het over een WP zonder SWW. Die van mij geeft een mooie piek als de watertank weer verwarmd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:53:
[...]

Dan heb je het over een WP zonder SWW. Die van mij geeft een mooie piek als de watertank weer verwarmd moet worden.
Klopt, doet die van mij ook en dat was in dit plaatje net een dag niet, maar zolang mensen niet op een variabel tarief zitten zal dat zich ook eerder uitmiddelen, of misschien op overdag concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:02

XanderDrake

Build the future!

Sinds een paar dagen zit ik bij Pure Energie Dynamisch. Vooralsnog is mijn ervaring vrij positief, volgens mij is het een stevige verbetering tegenover Greenchoice (qua kWh prijs maar ook de terugleverboete voor mijn zonnepanelen...) waar ik tot recentelijk een vast contract had (zonder terugleverboete).

Dezer deze dagen fluctueert de prijs ontzettend, gister betaalde je soms de hoofdprijs voor stroom (48 cent ofzo), nu en vooral vannacht is het maar een fractie van die prijs. Bij ons komt nu de vraag, wanneer moeten we de vaatwasser en wasmachine aanzetten? Vooral voor mijn vrouw wilde ik een simpele webinterface maken, voor de planning.

Ik zie in dit topic een paar API's voorbij komen zoals deze van easyEnergy. Ik snap dat de inkoopprijs en de belastingen redelijk hetzelfde zijn overal, maar ik zou graag exact de prijs van Pure willen aanhouden om niet bedrogen uit te komen. Is het dus wijs om de tarieven website van Pure te gaan scrapen of hebben jullie een betere optie?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:11
XanderDrake schreef op donderdag 5 december 2024 @ 14:14:
Sinds een paar dagen zit ik bij Pure Energie Dynamisch. Vooralsnog is mijn ervaring vrij positief, volgens mij is het een stevige verbetering tegenover Greenchoice (qua kWh prijs maar ook de terugleverboete voor mijn zonnepanelen...) waar ik tot recentelijk een vast contract had (zonder terugleverboete).

Dezer deze dagen fluctueert de prijs ontzettend, gister betaalde je soms de hoofdprijs voor stroom (48 cent ofzo), nu en vooral vannacht is het maar een fractie van die prijs. Bij ons komt nu de vraag, wanneer moeten we de vaatwasser en wasmachine aanzetten? Vooral voor mijn vrouw wilde ik een simpele webinterface maken, voor de planning.

Ik zie in dit topic een paar API's voorbij komen zoals deze van easyEnergy. Ik snap dat de inkoopprijs en de belastingen redelijk hetzelfde zijn overal, maar ik zou graag exact de prijs van Pure willen aanhouden om niet bedrogen uit te komen. Is het dus wijs om de tarieven website van Pure te gaan scrapen of hebben jullie een betere optie?
Als het je gaat om puur een overzichtje voor wat apparaten, dan kan je ook hier eens kijken: https://energie.theoxygent.nl/. Dit is oorspronkelijk een website voor een soort voorspelling van de prijzen, maar daar onder heb je tegenwoordig ook een blokje met ideale tijden waarop een apparaat kan starten ('s nachts, overdag, en de beste periode). Ook wat je dan als uitgesteld starten moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Weet iemand wat voor model Zonneplan gebruikt voor de kWh's over de voorschotten voor all-electric ?

wat ik zie voor verwachte jaarafname
okt __7.4% SJV (gemeten 74% van schatting)
nov__ 8.1% SJV (gemeten 212% van schatting)
dec__12.8% SJV
jan __11.2% SJV

Voor wat voor verbruiksprofiel is dit met deze verdeling??
Een langere schatting voor Januari dan December!! en werkelijke afname lijkt ook geen invloed te hebben op de voorschotten.
De 212% hoger verbruik tov schatting in november, wordt wel verwerkt in voorschot van Januari , maar heeft geen verder effect, enigste variabele lijkt de verwachte gemiddelde marktprijs.

Of is de trigger financieel voor aanpassing voorschoten?
ondanks de fors verschillende kWh's (afname schating 616/werkelijk 1309kWh||injectie schatting 82/ werkelijk 232kWh) is de correctie op voorschot November <4% in euro's voor voorschot Januari

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 05-12-2024 14:59 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:33
phicoh schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:53:
[...]

Hier ook een warmtepomp met warm water (het is een NIbe water-water warmtepomp). Ingesteld om rekening te houden met dynamische tarieven....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQqBgGkyyUI0RvWE5paFYYd2_WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mQZ0GUCW0wetMEAD20R6zEe.png?f=fotoalbum_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:45
Aankomende nacht zijn de kosten 2-3 ct/kwh, dus ik ga de batterij even lekker volpompen tussen 00:00 en 05:00.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:08
habbekrats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:40:
Aankomende nacht zijn de kosten 2-3 ct/kwh, dus ik ga de batterij even lekker volpompen tussen 00:00 en 05:00.
3:30 om precies te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELuirjAVLQMaS2Ve44c8gtyggwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3slYwnn6YykjLXVu7eAxW2W8.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArPi75 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:36:
[...]

Hier ook een warmtepomp met warm water (het is een NIbe water-water warmtepomp). Ingesteld om rekening te houden met dynamische tarieven....

[Afbeelding]
Ik heb dit ook een tijd gedaan, maar het is efficiënter en daarmee goedkoper om de warmtepomp lange runs te laten hebben, waarmee die minder verbruikt en je goedkoper uit bent, ondanks dat de tarieven dan misschien hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Bschnitz In mijn zonneplan app tussen 00:00-05:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
habbekrats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:40:
@Bschnitz In mijn zonneplan app tussen 00:00-05:00
Vanaf 3 uur is het toch echt 15cent en ervoor 16 en 17 cent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oS6QY_QP-InYZU9Qkk-qQ6uOnCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PzApcl1woGzBU0VsimZEpn7I.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Bschnitz op 05-12-2024 19:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiqzKiZAGegq_h4RQfh6rMdKayw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bc4QMnPhQrpthvPKHcFqxCG1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg dit te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGfn7s0lR4IYY0adT0OEkR5uUtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2nKWUViipL2osfqqFJHvmPBc.png?f=fotoalbum_large

Wel handig als je btw aanzet. Tenzij je een manier hebt gevonden om die niet te betalen, dan zou ik deze informatie graag willen hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Bschnitz op 05-12-2024 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Btw heb je geen invloed op en in mijn ogen zinloos om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Dit is bekijken uit eigen situatie
@habbekrats uurprijzen zijn zonder energiebelasting, met 30kWh accu en 8kWp kan waarschijnlijk alle energiebelasting en BTW erover nog weggestreept worden op jaarbasis..
Waar mogelijk @Bschnitz niet kan salderen met enige teruglevering en kijkt naar de uurmarktprijs incl alle heffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Bschnitz @Domba Net als bv Hr Halewijn kan ik het meeste tot 2027 wegstrepen dmv salderen. Daarna is het afwachten wat we nog op de onbalansmarkt kunnen verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
habbekrats schreef op donderdag 5 december 2024 @ 20:38:
@Bschnitz @Domba Net als bv Hr Halewijn kan ik het meeste tot 2027 wegstrepen dmv salderen. Daarna is het afwachten wat we nog op de onbalansmarkt kunnen verdienen.
Ik simuleer simpelweg hoe het al is na 2027. Salderen negeer ik nu en zie ik nu als tijdelijke meevaller.

Het vaste deel en het % vind ik simpelweg belangrijk om te weten, dat is wel feitelijk wat je betaalt.

Batterij is ook zo ingesteld dat deze precies snapt wat inkoop en verkoop is. Daar train ik de AI nu al op.

Onbalans is niet belangrijk, sinds we op de gezamenlijke onbalans zitten en er steeds meer regels komen is deze markt na 2027 totaal dood of beperkt.

EPEX day ahead is way to go.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
In mijn Zonneplan app zie ik nu iets nieuws; een vast voorschot.
Kan je vinden bij poppetje -> energiecontract.
Je kan nu kennelijk kiezen tussen elke maand een ander bedrag of een vast bedrag.

Is wel wat hoger dan ik nu al gemiddeld betaal, maar wel nice dat ze de optie bieden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpCG1uUcyxmeglxTdtO2MtCSS-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekAHrrRBiN8YnitihZ6xvZbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 20:14
jorick570 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:21:
In mijn Zonneplan app zie ik nu iets nieuws; een vast voorschot.
Kan je vinden bij poppetje -> energiecontract.
Je kan nu kennelijk kiezen tussen elke maand een ander bedrag of een vast bedrag.

Is wel wat hoger dan ik nu al gemiddeld betaal, maar wel nice dat ze de optie bieden.
[Afbeelding]
Voor iedereen die dit ook zoekt: je hebt de nieuwste app versie nodig, en dan zit het verstopt onder je profiel -> "Energiecontract"-> Voorschot "Type".

Belangrijke note:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HexyGEGSH3lNR4ed5ZDqEW26wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bO93JlDnc0fMbDeabEIKTu71.jpg?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
@jorick570 Ik heb ook even gekeken, de opslag die ze daar rekenen is 25% bij mij ook, alleen met andere bedragen.
Ik verbruik ongeveer 5500kWh en 1100m3 gas per jaar en zou ongeveer 75,- per maand meer gaan betalen wat gelijk is aan de hoogste factuur van afgelopen jaar.
Mijn contract loopt van 4-dec tot 4-dec en ik zal binnenkort de jaarafrekening ontvangen, dus zal maximaal 10 tientjes werk zijn, heb minder gas verbruikt dan vooraf ingeschat en iets meer stroom.

Als ik kijk bij verbruik wijzigen onder energiecontract geven ze het advies om stroom naar 5920kWh te zetten en gas naar 1500m3. De afgelopen twee jaar bij Zonneplan is het stabiel geweest met 5500 en 1100, stroom ala maar advies om gas 400m3 hoger te zetten? Dat is een mooie buffer voor ze, want eke maand tik je wel de belastingen af op het geschatte verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:22
@BernardV Vanuit bedrijfsoogpunt is dat natuurlijk ook wat je wil.
Iets hoger inschatten, eventueel rekeing houden met een prijsstijging, zodat het risico op een naheffing kleiner is. Dat zorgt ervoor dat de kans op wanbetaling dus ook kleiner is. Misschien dat de bank daar dan ook wel weer blij mee is.

Afhankelijk van wanneer je contract start ga je zo een forse buffer opbouwen bij een energieboer. Zeker met PV met een startdatum vanaf maart ofzo.

Voor veel mensen kan het ook iets fijns zijn, namelijk elke maand hetzelfde betalen. Geen verassingen. Ik betaal liever wat ik daadwerkelijk verbruik. Dat werkt ook zo als ik mijn auto tank/laad. Dan betaal ik ook niet iets vooraf op basis van de verwachte kilometers die ik ga maken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
@V_ger dat snap ik! Wat me verbaasd is dat de 25% opslag zodanig hoog is dat het vergelijkbaar is met de hoogste 1 a 2 facturen die ik per jaar ontvang, de rest van de facturen zijn lager. Dus het idee om het fijn te vinden een vast bedrag te betalen gaat wel redelijk door de mand als het alternatief is wisselende facturen waarvan elke lager of gelijk is.

Wat betreft hoger inschatten, dat heeft weinig te maken met prijsstijging want die betaal je toch maandelijks. Het is alleen voor de belastingen die uitgesmeerd worden over alle maanden.

[ Voor 20% gewijzigd door BernardV op 06-12-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
BernardV schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:21:
@V_ger dat snap ik! Wat me verbaasd is dat de 25% opslag zodanig hoog is dat het vergelijkbaar is met de hoogste 1 a 2 facturen die ik per jaar ontvang, de rest van de facturen zijn lager. Dus het idee om het fijn te vinden een vast bedrag te betalen gaat wel redelijk door de mand als het alternatief is wisselende facturen waarvan elke lager of gelijk is.

Wat betreft hoger inschatten, dat heeft weinig te maken met prijsstijging want die betaal je toch maandelijks. Het is alleen voor de belastingen die uitgesmeerd worden over alle maanden.
Als ik een stap verder ga kan ik het bedrag zelf nog wat minnen.

Het lijkt me gewoon een persoonlijk voorkeur. Of je wil lekker direct afrekenen; geen kans op verschillen op je jaarafrekening. Of je kiest voor elke maand hetzelfde. Kans dat je een aardig vetpotje opbouwt of dat je misschien iets moet bijbetalen. Maar met die marge lijkt me de kans op bijbetalen heel klein.

Kwa kosten blijft alles gelijk, het is gewoon je eigen voorkeur voor een vast of wisselend maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12:07
V_ger schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:18:
Voor veel mensen kan het ook iets fijns zijn, namelijk elke maand hetzelfde betalen. Geen verassingen. Ik betaal liever wat ik daadwerkelijk verbruik. Dat werkt ook zo als ik mijn auto tank/laad. Dan betaal ik ook niet iets vooraf op basis van de verwachte kilometers die ik ga maken.
Als je wat strakker met een budgetplan de maandelijkse kosten bijhoudt/plant dan is het wel heel fijn als terugkerende posten enigszins hetzelfde zijn. Dat vind ik wel een nadeel bij Tibber (met elek+gas) als ik kijk naar de verwachte maandelijkse facturen.

Zonneplan lijkt goed te kijken naar wat de markt/klanten willen. Ook de app is erg gelikt, je ziet in een oogoopslag dat bijvoorbeeld vandaag om 12uur een kwh 26cnt kost en dat de duurste tijd van 17..19uur is met 33cnt. In de Tibber app is die kostengrafiek meer een zoekplaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba

Het verschilt natuurlijk per type verbruiker of je "all electric" en/of teruglevert.

Voor iemand met teruglevering schuift een deel 3 maanden op
Als ik voor mij kijk, is hoogst verwachte voorschot 233% van gemiddelde voorschot van alle maanden met dynamisch type.
ondanks 25% hoger gemiddelde type vast is deze nog steeds 60% van hoogste dynamisch type.

De praktijk is dat lager voorschot voor februari betaald, maar je werkelijke verbruik wordt nog steeds in Maart verwerkt. Echter in April betaal je ook meer voorschot voor Mei en met PV heb je meeste opwek en teruglevering in Mei tot September (zonder thuisaccu).

Voor Zonneplan zijn het iets meer aan vaste inkomsten, het wordt nog steeds verrekend de maand erna.

Alleen Tibber rekent nog volledig achteraf, als marktprijzen blijven stijgen , bestaat de mogelijkheid dat ook Tibber met een aanpassing moet komen, want voor Tibber is er meer liquiditeit en werkcapitaal bij betrokken voor de kort lopende betaal verplichtingen die ze aangaan tot klant de factuur voldaan heeft, 25-55 dagen na levering , waarvan ze mogelijk de inkoop al van betaald hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik ben per 13 november overgestapt van Vattenfall vast naar Zonneplan dynamisch (gas+elektra).
Eerste maand factuur (1/2 maand november + voorschot december) was even schrikken. Ik stap natuurlijk ook in de duurste maand in, dat weet ik.
Nu deze optie er is, maak ik daar graag gebruik van. Ik ben gewend aan vaste bedragen.
Ik heb wel het bedrag naar beneden gesteld bij de aanvraag in de app.

Nu heb ik het beste wat er voor mijn situatie mogelijk is:
- Geen terugleverboete (24 zonnepanelen)
- Dynamische prijzen
- Vast voorschot
- Per maand opzegbaar

Ik ben blij dat Zonneplan naar de markt luistert.

[ Voor 7% gewijzigd door Bas Post op 06-12-2024 14:03 ]

BP on the move!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-08 10:11
Hallo allemaal,

Hopelijk mag ik dit hier vragen:

Ik overweeg om van Vattenfall Variabel (met 25% blijven loont korting) over te stappen op Tibber dynamisch. Met name in verband met de terugleverkosten.

Er ligt 26kWp op het dak (33%NO+66%ZW).
2xEV, zwembad, spa, sauna, inductie en sinds kort full electric warmtepomp (12kW).

We gebruiken sinds de warmtepomp nog een klein beetje gas (zwembadverwarming en extra douche), maar dat gaat op termijn ook weg en laat ik voor nu buiten beschouwing.

- Afname: 14500 kWh (bruto huisverbruik: 20500 kWh)
- Teruglevering 12000 kWh (bruto opwek: 18000 kWh)

Mijn redenatie:
- Bij Vattenfall ga ik €1200/jaar betalen voor de 12 mWh aan teruglevering. Dat voelt verkeerd.
- Ik zou mijn verbruik van EVs laden redelijk moet kunnen sturen naar eigen stroom/goedkope nachten
- Van maart t/m oktober is vrijwel alles wat aanstaat te voorzien met eigen opweg, behalve de (toch goedkope) nachturen. Het laatste gasverbruik omzetten naar elektra gaat ook in deze periode vallen, dus is met eigen opwek op te vangen.
- Ik wil mijn totale kosten zo laag mogelijk krijgen en vindt het prima om in de winter meer te betalen dan in andere maanden.

Dat moet voordeel op kunnen leveren? Misschien op termijn een accu van 25 kWh, waarmee ik 8-10 maanden van het jaar ook de nachten kan overbruggen.Dan kan ik wellicht ook terug van 3x35A naar 3x25A wat ook bijna 100/mnd scheelt.

Ter illustratie een jaaroverzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kl-3OdPiWAB2-s3eOcveGfcei0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBbQa7NOB7o9cQ1aKCBQvVmb.png?f=fotoalbum_large

En een goeie zomerdag (bijna 120kWh opwek). Op deze dag haal ik maar 4kWh uit het net. Een willekeurige dag in maart is dit 15kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1mUHlOWeT3A4UXr8gZ52M6WxyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/78YbnFakO0KxCcYbvy9d8mbx.png?f=fotoalbum_large

Welke parameters moet ik goed naar kijken om deze keuze te maken?
De belangrijkste lijkt me: met welke kWh prijs reken je voor de af te nemen stroom en terug te leveren stroom. Is een jaargemiddelde van 25ct/kWh voor afname en 20ct/kWh voor terugleveren realistisch zoals ik in veel online rekenmodellen zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:53
Laur3nss schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:07:
Hallo allemaal,

Hopelijk mag ik dit hier vragen:

Ik overweeg om van Vattenfall Variabel (met 25% blijven loont korting) over te stappen op Tibber dynamisch. Met name in verband met de terugleverkosten.

Er ligt 26kWp op het dak (33%NO+66%ZW).
2xEV, zwembad, spa, sauna, inductie en sinds kort full electric warmtepomp (12kW).

We gebruiken sinds de warmtepomp nog een klein beetje gas (zwembadverwarming en extra douche), maar dat gaat op termijn ook weg en laat ik voor nu buiten beschouwing.

- Afname: 14500 kWh (bruto huisverbruik: 20500 kWh)
- Teruglevering 12000 kWh (bruto opwek: 18000 kWh)

Mijn redenatie:
- Bij Vattenfall ga ik €1200/jaar betalen voor de 12 mWh aan teruglevering. Dat voelt verkeerd.
- Ik zou mijn verbruik van EVs laden redelijk moet kunnen sturen naar eigen stroom/goedkope nachten
- Van maart t/m oktober is vrijwel alles wat aanstaat te voorzien met eigen opweg, behalve de (toch goedkope) nachturen. Het laatste gasverbruik omzetten naar elektra gaat ook in deze periode vallen, dus is met eigen opwek op te vangen.
- Ik wil mijn totale kosten zo laag mogelijk krijgen en vindt het prima om in de winter meer te betalen dan in andere maanden.

Dat moet voordeel op kunnen leveren? Misschien op termijn een accu van 25 kWh, waarmee ik 8-10 maanden van het jaar ook de nachten kan overbruggen.Dan kan ik wellicht ook terug van 3x35A naar 3x25A wat ook bijna 100/mnd scheelt.

Ter illustratie een jaaroverzicht:
[Afbeelding]

En een goeie zomerdag (bijna 120kWh opwek). Op deze dag haal ik maar 4kWh uit het net. Een willekeurige dag in maart is dit 15kWh.
[Afbeelding]

De belangrijkste lijkt me: met welke kWh prijs reken je voor de af te nemen stroom en terug te leveren stroom. Is een jaargemiddelde van 25ct/kWh voor afname en 20ct/kWh voor terugleveren realistisch zoals ik in veel online rekenmodellen zie?
Wat je zou kunnen doen is je data uit home assistant exporteren en dit naast de historische epex prijzen van afgelopen jaar kunnen leggen. Vervolgens dit vergelijken met je huidige kosten/opbrengsten bij je energieleverancier.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 22:47
Laur3nss schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:07:

Je neemt netto 2000 kWh af, dus het gaat hoofdzakelijk om het verschil in tarief tussen afnemen en terugleveren. En tegelijkertijd is dit ook het lastigst te voorspellen... Terugkijken naar historische data geeft een indruk, maar niet meer dan dat...

Je hebt denk ik voldoende verbruikers om in de zomer op een zonnige dag in het weekend flink wat kWh weg te stouwen om heftige negatieve prijzen te voorkomen. Hoewel 120 kWh wel echt veel is, zelfs met twee EVs. Maar goed, je kunt dan ook het zwembad nog wat extra opwarmen denk ik...

Ik denk dat die €0,05 verschil wel wat conservatief is. De meeste mensen hier hebben een iets kleiner verschil denk ik.

Let met de keuze voor je leverancier wel echt goed op dat ze geen extra kosten rekenen voor terugleveren. Frank doet dit bijvoorbeeld en zo zijn er meer. Dat zou in jouw geval ook weer flink meer kosten. Zie de tabel met voorwaarden in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Op deze manier is de kans dat je moet bijbetalen aan het eind van het jaar dus extreem klein. En voor sommige mensen is dat ook precies wat ze willen. Dat horen we hier toch ook regelmatig langs komen. Mooi dus dat Zonneplan een keuze biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Even naar Victron aansturing verplaatst.

[ Voor 94% gewijzigd door habbekrats op 06-12-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
habbekrats schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 18:47:
n.a.v de lage prijzen afgelopen nacht in de planning gezet om flink te laden.
Ik had onderstaand ingesteld met een max van 6000 watt als charge power.

[Afbeelding]

Echter deze morgen bleek er slechts 7kwh geladen te zijn. Accu is van 34% naar 51% gegaan.

In het laadstroom verloop zie ik wat geks

[Afbeelding]

Waar zou dit aan kunnen liggen, bij de volgende run ga ik ess eens uitzetten.
Die vraag past net iets beter in een ander topic :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laur3nss
  • Laatst online: 07-08 10:11
hood schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:31:
[...]

Wat je zou kunnen doen is je data uit home assistant exporteren en dit naast de historische epex prijzen van afgelopen jaar kunnen leggen. Vervolgens dit vergelijken met je huidige kosten/opbrengsten bij je energieleverancier.
Thanks voor de hint. Ik zat zelf al met die gedachte te spelen, maar had nog niet door dat de data zo voorhanden was. Even wat data in Excel geplot en komt op de volgende simulaties voor 2023 and 2024 (YTD):

2023:
- 10 MWh consumptie à EUR 0.30
- 11 MWh productie à EUR 0.24

2024:
- 10 MWh consumptie à EUR 0.26
- 13 MWh productie* à EUR 0.21

Voor 2025 spelen de volgende zaken mee:
- Hoeveel kWh gaat de warmtepomp daadwerkelijk verbruiken.
- Wat worden de prijzen (en met name de delta tussen consumptie en productie).
- In hoeverre kan ik eigen consumptie vergroten (wassen, drogen, EV, zwembad warmtepomp).
- In hoeverre kan ik mijn verbruik verplaatsen naar goedkope tijden (EV, SWW-run).

Lastig te simuleren, maar ik denk dat ik met een dynamisch contract meer invloed heb op een lagere uitkomst dan met een vast/variabel contract met 'fixed' 13 MWh terugleverkosten.

In alle simulaties (eigen, Jeroen.nl, Pricewise) komt dynamisch er (iets tot flink) beter uit.

*) Vervanging deel PV zorgt voor meeropbrengst

[ Voor 3% gewijzigd door Laur3nss op 06-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 16:00

Oekol

waka waka hey hey

Voel je je toch ineens wel behoorlijk genaaid. Houd 't niet in de gaten maar hoorde van iemand op verjaardag dat ze €1,33m3 betaalden dus dacht open de frank app eens. Stond €1,51m3. Ik appen van joh waarom dit verschil?

Krijg ik deze terugkoppeling:
Beste Oekol,

We hebben op onze website een nieuw product met een lagere inkoopvergoeding voor stroom. Alle nieuwe klanten krijgen dit nieuwe type contract. Alle klanten met een verouderd type contract kunnen indien gewenst naar dit nieuwe product overstappen.

Op onze website tonen we de prijzen zoals die van toepassing zijn voor het product dat we op onze website aanbieden. In de app zie je de prijzen die voor jou van toepassing zijn, o.b.v. het product waar jij gebruik van maakt. Hierdoor is het dus mogelijk dat je een verschil ziet tussen de prijzen in de app en de website.
Wil je ons laten weten als je wilt overstappen? Dan regelen we dit voor je vanaf de eerstvolgende factuur periode.

De verschillen vind je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G6k4HIvlWV4RGIhfAldw5mLFVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFrwWIxDugTGxjXC0YCtyrqn.jpg?f=fotoalbum_large

Zal dit topic eens even bijlezen maar ik neig om gewoon over te stappen, wellicht ergens een korting pakken als dat weer kan. Neem alleen gas af en per abuis had ik in de chat kWh getypt vandaar dat het antwoord gestoeld was op stroom maar hmm. Wellicht ergens via een vergelijker afsluiten met een korting of zo.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Oekol schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:09:
Voel je je toch ineens wel behoorlijk genaaid. Houd 't niet in de gaten maar hoorde van iemand op verjaardag dat ze €1,33m3 betaalden dus dacht open de frank app eens. Stond €1,51m3. Ik appen van joh waarom dit verschil?

Krijg ik deze terugkoppeling:

[...]

[Afbeelding]

Zal dit topic eens even bijlezen maar ik neig om gewoon over te stappen, wellicht ergens een korting pakken als dat weer kan. Neem alleen gas af en per abuis had ik in de chat kWh getypt vandaar dat het antwoord gestoeld was op stroom maar hmm. Wellicht ergens via een vergelijker afsluiten met een korting of zo.
Maar heb je nu dynamisch en betaal je 1,51 of heb je variabel/vast en werd je verrast door de lagere dynamische prijzen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Taro schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 23:17:
[...]

Maar heb je nu dynamisch en betaal je 1,51 of heb je variabel/vast en werd je verrast door de lagere dynamische prijzen?
Allebei dynamisch gas. Maar in de app was het 1,51 ipv die lagere prijs op de website. Is een verandering geweest met vaste kosten per maand die iets hoger zijn en daarmee de gasprijzen lager per maand heb ik mij laten vertellen. Deze verandering is 1 april gebeurd voor nieuwe klanten. Als bestaande moet je er maar vanzelf achter komen blijkbaar.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 15:45
@Oekol Volgens mij was die verandering ergens in begin '23. Van wat ik toen hier heb gelezen is dat wel gecommuniceerd naar klanten.

Als je nog steeds een oud contract hebt bij Frank Energie heb je wel een beetje zitten slapen. Een nieuw contract zou je m.i. daar overigens ook niet moeten hebben.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Raymond P schreef op zondag 8 december 2024 @ 07:14:
@Oekol Volgens mij was die verandering ergens in begin '23. Van wat ik toen hier heb gelezen is dat wel gecommuniceerd naar klanten.

Als je nog steeds een oud contract hebt bij Frank Energie heb je wel een beetje zitten slapen. Een nieuw contract zou je m.i. daar overigens ook niet moeten hebben.
Per april '23 vertelde die mij inderdaad. Absoluut liggen slapen. Wat ik aangaf dat ik 't niet bijhield omdat ik uitging van het dynamische dat t altijd wel goed zou zitten. Overigens gaat 't om niks hoor. Gebruiken wellicht een keer 190m3 gas. Ga binnenkort een keer een topic openen om te kijken hoe we van t gas af kunnen. Denk doorstroom boiler voor douchen en warm water in de kraan beneden. Koken op elektrische plaat. Scheelt al snel 450 euro per jaar.
[7-12 16:10] Frank Energie WhatsApp: De inkoopvergoeding is per april 2023 verlaagd.
[7-12 16:12] Frank Energie WhatsApp: Maar met jouw gasverbruik van slechts 190 m³ in het vorige jaar scheelt het niet heel veel in kosten.
[7-12 16:12] Frank Energie WhatsApp: Je betaalt in totaal 24 euro meer aan vaste aansluitingskosten, en bespaart 190*0,18 = 34,2 euro aan inkoopvergoeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Oekol op 08-12-2024 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Bij (alle) andere aanbieders geldt een tariefwijziging voor alle klanten. :)

- knip -

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb een script geschreven dat je HomeWizard P1 data export afzet tegen de historische dynamische energieprijzen. Het geeft je inzichten in wat je kosten waren geweest als je een dynamisch contract had gehad.

Een jaar aan data koppelt 35.040 regels aan P1 data aan 6.360 prijzen om zo tot onderstaande inzichten te komen:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/Screenshot%202024-12-09%20at%2009.52.44.png

Bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen data.

Mocht je dit willen testen én mij van feedback/inzichten willen voorzien:

https://metsander.nl/labs/energie-berekenen/

Ik sla je data op de server op, maar ben van plan dit straks ook weer automatisch te verwijderen. Wil met de eventuele terugkoppeling de tool beter kunnen maken :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:35
CrashOne schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:33:
Ik heb een script geschreven dat je HomeWizard P1 data export afzet tegen de historische dynamische energieprijzen. Het geeft je inzichten in wat je kosten waren geweest als je een dynamisch contract had gehad.

Een jaar aan data koppelt 35.040 regels aan P1 data aan 6.360 prijzen om zo tot onderstaande inzichten te komen:

[Afbeelding]

Ik sla je data op de server op, maar ben van plan dit straks ook weer automatisch te verwijderen. Wil met de eventuele terugkoppeling de tool beter kunnen maken :)
Dit is super handig. paar puntjes:

1) ik heb minder dan 1 jaar energy+, en als ik voor een jaar exporteer dan krijg ik lege maangegevens. zou handig zijn als deze ook niet meegenomen worden in de gemiddelde waardes.

2) ik weet dat het misschien wat veel werk kan zijn, maar het zou wel stoer zijn als je een aanbieder kon kiezen op basis van de opslagen zoals in de topicstart van dit topic staan. dan weet je dus voor jouw gebruik welke aanbieder het beste was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:05

@CrashOne
Zou het ook met de export kunnen werken van plugwise P! "Smile"
Ik kan je via een PM wel een export toe sturen van de zip file die je krijgt als je voor export kiest.
Wil je server niet belasten met een file die hij wellicht niet goed leest :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

psdata schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:43:
[...]

@CrashOne
Ik kan je via een PM wel een export toe sturen van de zip file die je krijgt als je voor export kiest.
Stuur maar per DM, dan kijk ik wat ik er mee kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

psdata schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:43:
[...]

@CrashOne
Stuur maar per DM, dan kijk ik wat ik er mee kan :)
HiBe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]

1) ik heb minder dan 1 jaar energy+, en als ik voor een jaar exporteer dan krijg ik lege maangegevens. zou handig zijn als deze ook niet meegenomen worden in de gemiddelde waardes.

2) ik weet dat het misschien wat veel werk kan zijn, maar het zou wel stoer zijn als je een aanbieder kon kiezen op basis van de opslagen zoals in de topicstart van dit topic staan. dan weet je dus voor jouw gebruik welke aanbieder het beste was geweest.
1) Dat ga ik wel aanpassen, is inderdaad niet handig.
2) Mooi streven. Ik denk dat ik de data wel kan verwerken, moet ik even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Afaik is er geen directe bron met historische data van de opslag en tarieven per aanbieder.
Ik houd dat zelf wel bij, maar enkel voor de leverancier waar ik in die periode bij zat.

- knip -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Raymond P schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:45:
Afaik is er geen directe bron met historische data van de opslag en tarieven per aanbieder.
Ik houd dat zelf wel bij, maar enkel voor de leverancier waar ik in die periode bij zat.
Klopt, die heb ik ook niet. Ik heb de historische data van de stroomprijs van een enkele leverancier. Het was mijn doel om een beeld te geven, niet om exact te kunnen zijn. Dan wordt een middag hobbyen in eens een serieus project :D
HiBe schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:31:
[...]

Ik heb dit er van weten te maken:
Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/Screenshot%202024-12-09%20at%2014.06.19.png

Debugging staat aan, dus je krijg een berg data onder de resultaten.

Nog wat anders:
Dit vind ik dan wel weer grappig: Ik kreeg net een mail van een energieleverancier :D

Afbeeldingslocatie: https://uploads.metsander.nl/Screenshot%202024-12-09%20at%2017.21.26.png

Eens kijken of ik daar wat mee kan :) In de HomeWizard data heb ik in ieder geval de export data, dus op basis van een vol jaar, kan je zien hoeveel je gebruikt hebt en dus hoeveel je boven de saldering zit.

Wat betreft de andere format: Ik heb er een aantal toegestuurd gekregen. Sommige zijn dusdanig anders, dat ik denk dat het makkelijker is om een aparte data transformer te schrijven.

[ Voor 20% gewijzigd door CrashOne op 09-12-2024 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Morgen weer hoge uurprijzen en wel een groot tijdsblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:52:
Morgen weer hoge uurprijzen en wel een groot tijdsblok
Yup, nagenoeg windstil de hele dag in Duitsland. Dan is het feest. Zie WindFinder

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Tjonge, vannacht dan maar "goedkoop" laden dan voor 27,5 cent....
Kan ik iig die hoge tarief periode door.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 20:14
Dat wordt later in de week ook nog feest zo te zien

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Nu online
Hmmbob schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:16:
Dat wordt later in de week ook nog feest zo te zien
Yup, vanaf zaterdag weer wat frisse lucht :+
Het flauwe zonnetje helpt ook niet mee

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 05:49
V_ger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:15:
Tjonge, vannacht dan maar "goedkoop" laden dan voor 27,5 cent....
Kan ik iig die hoge tarief periode door.
Toch mijn accu capaciteit maar uitbreiden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaursechs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-09 09:22
John245 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:29:
[...]

Toch mijn accu capaciteit maar uitbreiden.
Precies dezelfde gedachte, van 60 kwh naar 75 kwh :9

120 kWh accu | Victron DESS met 3x Multi RS 6000 | SolarEdge SE20K | 25kWp aan zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
vaursechs schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:32:
[...]

Ja, hee ik ben net van 45 naar 60 gegaan. Alhoewel... Ik heb nog 2 planken vrij in mijn kast, dus 90 moet passen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 05:49
[...]

Hier dan van 38 naar 60.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
spread is groot genoeg, 60kWh afname en 28 terugleveren voor incl nul voor de dag en in 2025 saldeer voordeel a 15ct binnenhalen,
Gaat wel weer gemiddelde kale afname van omhoog, zit met gem. 6,84ct kaal voor de maand tot nu toe, al 15% boven december vorig jaar

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 10-12-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 21:52
Kan mij niet voorstellen dat alleen omdat er weinig wind staat de prijzen zo hoog zijn. Het is wel vaker windstil geweest en dit is voorgaande jaren nooit een issue geweest bovendien leveren de windmolens echt nog een heel klein gedeelte van de stroom in Europa. Volgens zijn er structurele problemen die alleen maar groter lijken te worden en staan we aan de vooravond van een energiecrisis. De gas toevoer aan alle kanten dicht gooien (Groningen Rusland ) en nog geen goed alternatief hebben is vragen om problemen en die krijgen we nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 22:00
Tmaster schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:24:
Kan mij niet voorstellen dat alleen omdat er weinig wind staat de prijzen zo hoog zijn. Het is wel vaker windstil geweest en dit is voorgaande jaren nooit een issue geweest bovendien leveren de windmolens echt nog een heel klein gedeelte van de stroom in Europa. Volgens zijn er structurele problemen die alleen maar groter lijken te worden en staan we aan de vooravond van een energiecrisis. De gas toevoer aan alle kanten dicht gooien (Groningen Rusland ) en nog geen goed alternatief hebben is vragen om problemen en die krijgen we nu.
Vorig jaar werkte de Duitste kerncentrales nog. En ook in Belgie zijn er 2 minder. En de vraag blijft telkens maar stijgen.

Is een van de gevolgen van te vertrouwen op de natuur/gedecentraliseerde eenheden ipv constante energiecentrales. Ja het aanbod stijgt, maar is te wispelturig en gaat niet snel genoeg voor de vraag bij te houden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ondertussen in het noorden van Europa, dit zijn bidding zones Norway 4, Sweden 1 en Sweden 2 (ja, dat zie je goed, de schaal is -0,5 tot +2 cent/kWh).
Wanneer wordt die hoge capaciteit HVDC eens gebouwd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv_5rKK92Rxb8D-cuVy2aZ3pioc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zgJrBXmjV9979AlOn8PQ7OGG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-09 16:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xDUFSjw7VMFHPrz7dbYur7trCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz6IYmSBtZuaPkWH45pY73xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Waar gaat dit naartoe, maar weer op gas stoken lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgrKing
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-07 11:06
Ik schrik me rot: https://shorturl.at/TFgRa
Zonneplan tarief morgen overdag staat ver boven de 50 cent per kWh! iemand enig idee wat er aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[Afbeelding]

Ik heb net de terugleververgoeding toegevoegd aan het tooltje, waardoor je nu een completer overzicht krijgt van de kosten per leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:01
Deldenaar schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:33:
[Afbeelding]

Is daar niet een berekening van te maken? Er moet inderdaad een punt zijn waarop verwarmen met gas weer goedkoper wordt. Ik kan me zo voorstellen dat je daar overdag een beetje mee kan spelen. Op piekuren zou je dan een paar uur op gas kunnen stoken. Het switchen tussen gas en elektrisch kan natuurlijk alleen als je een hybride warmtepomp hebt. Of als het aantal aaneengesloten piekuren vrij laag is zou je de verwarming gewoon eens een tijdje uit kunnen zetten en het verwarmen daarna weer inhalen. Of omgekeerd, een paar uur voor een piekmoment iets extra kunnen stoken zodat je het huis als warmtebuffer gebruikt. Is het trouwens niet mogelijk om een wat groter buffervat voor je warmtepomp te gebruiken voor zulke scenario’s? Dan kan je een uurtje of twee a drie puur op het buffervat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 12:39
@Kerngezond
Dat punt bereik je niet zo snel hoor.

Uit 1 m3 gas haal je, afhankelijk van je retourtemperatuur, zo’n 8 tot 9 kWh warmte.
Met een dynamische gasprijs van 132 ct per m3 aardgas betaal je via aardgas dus 14.7 tot 16.5 ct per kWh warmte.

Met een warmtepomp met een COP van 4 tot 5 betaal je zelfs op de allerhoogste piek van 66 ct (alles incl., Zonneplan) morgenavond een bedrag van 13.2 tot 16.5 ct per kWh warmte.

Dus zelfs tijdens een van de allerduurste uren is verwarmen met een warmtepomp op dynamische energieprijzen niet duurder dan verwarmen met een HR ketel op aardgas.

Deze maand verwarm ik tot nu toe met een COP van 5 (Kamstrup en MID gecertificeerde kWh meter) en betaalde ik gemiddeld 29 ct dynamisch tarief. Dus 5.8 ct per kWh warmte, qua verbruikskosten dus véél goedkoper dan verwarmen op aardgas.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 11:40
je kunt nog steeds voor onder de 30 cent een vast contract afsluiten. Begin toch sterk te twijfelen of we nu het punt passeren dat dat toch ook met een accu en panelen weer interessant wordt. De accu dan inzetten om in de zomer niet terug te leveren van de panelen en de rest maar affakkelen. Ik gebruik >1000 kWh per maand in de winter vanwege warmtepomp en elektrische auto. Ik heb de laatste weken nog maar weinig dagen gezien met tarieven gemiddeld onder de 27 cent die ik nu kan krijgen. In de zomer zijn de dynamische tarieven door de zonnepanelen veel lager maar ik heb dan ook weinig te kopen en vooral te verkopen. Ik kijk het nog even aan maar deze winter is tot nu toe echt veel duurder dan vorig jaar volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Deldenaar schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:33:
Gas heb ik hier niet, maar ik heb wel de verwarming nu even een standje hoger gezet, zodat er vannacht wat bijgestookt wordt, en de verwarming morgen de hele dag uit kan blijven staan. (Gelukkig goede isolatie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Niltag schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:41:
Ik kijk het nog even aan maar deze winter is tot nu toe echt veel duurder dan vorig jaar volgens mij.
Het is ook al langere tijd redelijk windstil... dat helpt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Niltag schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:41:
je kunt nog steeds voor onder de 30 cent een vast contract afsluiten.
Mijn maandgemiddelde zit tot nu toe nog op 25ct (eergisteren nog onder de 24). Dus dynamisch is nog altijd goedkoper. Na morgen zou er ook weer meer wind moeten komen, en dus lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:39:
@Kerngezond

Uit 1 m3 gas haal je, afhankelijk van je retourtemperatuur, zo’n 8 tot 9 kWh warmte.
Met een dynamische gasprijs van 132 ct per m3 aardgas betaal je via aardgas dus 14.7 tot 16.5 ct per kWh warmte.

Met een warmtepomp met een COP van 4 tot 5 betaal je zelfs op de allerhoogste piek van 66 ct (alles incl., Zonneplan) morgenavond een bedrag van 13.2 tot 16.5 ct per kWh warmte.

Dus zelfs tijdens een van de allerduurste uren is verwarmen met een warmtepomp op dynamische energieprijzen niet duurder dan verwarmen met een HR ketel op aardgas.

Deze maand verwarm ik tot nu toe met een COP van 5 (Kamstrup en MID gecertificeerde kWh meter) en betaalde ik gemiddeld 29 ct dynamisch tarief. Dus 5.8 ct per kWh warmte, qua verbruikskosten dus véél goedkoper dan verwarmen op aardgas.
Mooie berekening, duidelijk. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Kerngezond op 11-12-2024 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
markjanssen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:47:
[...]

Mijn maandgemiddelde zit tot nu toe nog op 25ct (eergisteren nog onder de 24). Dus dynamisch is nog altijd goedkoper. Na morgen zou er ook weer meer wind moeten komen, en dus lagere prijzen.
Wat is jouw gebruikerscasus hierbij? Ik zit nu nog op een traditionele gasketel en heb geen auto die er ook niet gaat komen. Ik stook meestal niet veel voor de verwarming maar ben wel een lange doucher. Ik overweeg een warmtepompboiler aan te schaffen en misschien zelfs meteen een warmtepomp voor alles, afhankelijk van of mijn huis geïsoleerd genoeg is. Zijn er cases waarin een dynamisch energiecontract onverstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Kerngezond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:40:
[...]
Wat is jouw gebruikerscasus hierbij? Ik zit nu nog op een traditionele gasketel en heb geen auto die er ook niet gaat komen. Ik stook meestal niet veel voor de verwarming maar ben wel een lange doucher. Ik overweeg een warmtepompboiler aan te schaffen en misschien zelfs meteen een warmtepomp voor alles, afhankelijk van of mijn huis geïsoleerd genoeg is. Zijn er cases waarin een dynamisch energiecontract onverstandig is?
Ik vermoed dat als je ook maar enigszins je gebruik kan sturen, dat een dynamisch contract voordeliger is, (of als je in ieder geval niet 70% van je gebruik in de ochtend/avondpiek hebt).

Hier is verwarmen, koken, en heet water allemaal op electra (grondwarmte wartepomp en 2 lucht/lucht airco's). EV-auto, en niet een 9-5 werkdag (en thuiswerken). Dus ik kan vrij veel van mijn gebruik verplaatsen naar goedkope uren. Hoewel de verwarming op dagen zoals nu toch wel bijna de hele dag aan staat, kan ik wel wat schuiven of de thermostaat even wat lager/hoger zetten.

Tja, of 't de moeite waard is... uiteindelijk is mijn stroomrekening over 't jaar misschien 100,-/maand, net wat lager nu ik (een paar) zonnepanelen heb, dus veel geld valt er ook niet aan te verdienen, maar ik doe het vooral omdat 't kan/leuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
markjanssen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 01:18:
[...]

Ik vermoed dat als je ook maar enigszins je gebruik kan sturen, dat een dynamisch contract voordeliger is, (of als je in ieder geval niet 70% van je gebruik in de ochtend/avondpiek hebt).

Hier is verwarmen, koken, en heet water allemaal op electra (grondwarmte wartepomp en 2 lucht/lucht airco's). EV-auto, en niet een 9-5 werkdag (en thuiswerken). Dus ik kan vrij veel van mijn gebruik verplaatsen naar goedkope uren. Hoewel de verwarming op dagen zoals nu toch wel bijna de hele dag aan staat, kan ik wel wat schuiven of de thermostaat even wat lager/hoger zetten.

Tja, of 't de moeite waard is... uiteindelijk is mijn stroomrekening over 't jaar misschien 100,-/maand, net wat lager nu ik (een paar) zonnepanelen heb, dus veel geld valt er ook niet aan te verdienen, maar ik doe het vooral omdat 't kan/leuk is.
Ja, dan is jouw casus wel fundamenteel anders dan die van mij. Maar 100 euro per maand is niet veel als je verder ook helemaal geen gas gebruikt. Wat voor mij op dit moment niet duidelijk is dat is wat de gasprijs in een dynamisch contract doet. En op dit moment is gas nog veruit mijn grootste deel van m’n energieverbruik qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Een druppel op een hete plaat maar Doel 4 draait terug op vol vermogen in België. Dat is toch iets meer dan een GW nucleair vermogen erbij in onze lage landen. Wat een prijzen deze dagen weer. Mijn auto zit vol voor de komende 2 dagen. Hopelijk zijn de prijzen terug normaal dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Kerngezond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 02:23:
[...]

Ja, dan is jouw casus wel fundamenteel anders dan die van mij. Maar 100 euro per maand is niet veel als je verder ook helemaal geen gas gebruikt. Wat voor mij op dit moment niet duidelijk is dat is wat de gasprijs in een dynamisch contract doet. En op dit moment is gas nog veruit mijn grootste deel van m’n energieverbruik qua kosten.
Ik heb gewoon een vast contract voor gas bij greenchoice. En stroom bij tibber..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vaste kosten voor een E & G aansluiting gaan weer flink omhoog.
https://www.headliner.nl/...duurder-telegraaf-2147837

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Kerngezond schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:40:
[...]

Het gaat in jouw geval om verschillende zaken:
- hoe voorzie ik in mijn warmtebehoefte (huis en water)?
- welk energiecontract is dan gunstig?

Die twee hangen wel samen en kunnen elkaar beïnvloeden, maar het is denk ik wel goed om ze eerst apart te beoordelen.

Tav punt 1 zijn er eigenlijk andere topic waar je betere informatie kunt vinden dan hier. In de topic start (eerste post op pagina 1 van dit topic) zijn er enkele links naartoe opgenomen.

Voor punt 2 vind je ook in de topic start wat grove stelregel. Bedenk vooral dat het een zaak van gemiddelden is. Mensen staren zich blind op de extremen, maar dat is meestal maar een beperkt aantal uren van de dag en lang niet elke dag. Mijn gemiddelde vanaf 1 oktober is €0,26 per kWh, en dat was een relatief dure periode met al een paar collectieve panick attacks zoals vandaag.

De vraag is vooral: kun je het verbruik goed sturen? Veel warmtepompen zijn inmiddels slim aan te sturen, evenals (warmtepomp)boilers. De dure pieken grotendeels ontlopen doet veel voor je gemiddelde. En dat lukt ook wel met een simpel schema.

Voor punt 1 wil ik je ook wel mijn ervaring delen. Mijn huis is van 1938 en de algemene wijsheid stelt dat een warmtepomp dan niet goed kan. Dat is echter onzin. Wij hebben het hele huis geïsoleerd (dak, spouwmuren, HR++ rondom, schuimbeton vloer, wtw ventilatie, overal vloerverwarming) en het werkt prima. Dit was allemaal goed uit te voeren omdat een totaalrenovatie noodzakelijk was (laatste onderhoud van 1962...).

Ook met een minder goed geïsoleerd huis en een minder optimaal warmte-afgiftesysteem kan dit. Alleen is je rendement op de warmtepomp lager en je energiebesparing kleiner.

Maar goed, toevallig gisteren gekeken naar het energieverbruik van de warmtepomp en dat is voor de afgelopen 12 maanden ongeveer 2600 kWh voor verwarmen (2050 kWh) en warm water (550 kWh).

Deze woning verbruikte in het jaar voordat wij kochten 1800 m3 gas en dat was met een bejaarde bewoonster.

2600 kWh is het equivalent aan energie van ongeveer 300 m3 gas.

Ik zit nu gemiddeld op €0,26 per kWh vanaf 1 oktober met een dynamisch contract.

2600 kWh kost dan €676 per jaar voor verwarming en warm water.

1800 m3 gas (€1,30 gemiddeld? Ik heb geen gas meer, dus volg dit niet qua prijzen) zou €2340 per jaar kosten. Tevens besparen we aansluitkosten en vastrecht.

Hier zit echter ook het effect van alle isolatie in. Als ik alleen kijk naar de warmtepomp, moet ik gaan rekenen hoeveel energie er is geleverd voor die 2600 kWh. De COP is ongeveer 4, oftewel er is dan 10400 kWh aan warmte geleverd. Met gas zou er dan ongeveer 1200 m3 aan gas zijn gestookt in het beter geïsoleerde huis. Dat zou dan €1560 + aansluiting en vastrecht kosten (ong €425 per jaar).

De warmtepomp op zich bespaart mij dus ongeveer €1300 per jaar*. De investering in isolatie bespaart nog eens €700.

Kan dit financieel uit? Dat hangt uiteraard af van de investeringen die ik heb moete doen. Ik vond het belangrijk om te stoppen met gas en we moesten toch de hele woning opknappen. De meerkosten en verstoring door de verbouwing waren dus beperkt. Maar ieder huis is weer anders, dus informeer je goed en zorg dat je met een goede installateur werkt.

Kanttekening: wij hebben ook een pelletkachel geïnstalleerd die we af en toe aanzetten om de woonkamer snel op te warmen. Vandaag zal die ook meer draaien om de warmtepomp te ontlasten. Dat is voor ons goedkoper wanneer de prijs per kWh boven €0,40 komt. We jagen er ongeveer €100 aan pellets doorheen per jaar, dus dat moet eigenlijk nog van de besparing af.

* dit is tevens een antwoord op de eerdere opmerking om weer met gas te stoken. Om de besparing van €1300 (NB incl besparen vaste aansluitkosten voor gas) ongedaan te maken zou de kWh prijs gemiddeld per jaar op €0,76 moeten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mensen, ik kom er niet helemaal uit, het verhaal is vrij simpel.

We verbruikten ongeveer 800 kWh in ons oude huis, zal in ons nieuwe huis niet heel anders zijn. Wat wel anders is: zonnepanelen die ongeveer 3400 kWh opwekken.

Geen EV (nog), geen kinderen en amper stroomverbruik zoals boven te zien. Ik nijg naar dynamisch, maar is dat verstandig. We kunnen niet veel sturen, maar een vast contract met TLK zien we ook niet zitten op zoveel teruglevering.

Ik kom nu uit op Tibber of Next Energie, grote verschillen tussen deze twee? Advies is welkom, we moeten zo'n beetje een keuze maken, aangezien het oude vaste contract op 10 januari afloopt.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
Mensen, ik kom er niet helemaal uit, het verhaal is vrij simpel.

We verbruikten ongeveer 800 kWh in ons oude huis, zal in ons nieuwe huis niet heel anders zijn. Wat wel anders is: zonnepanelen die ongeveer 3400 kWh opwekken.

Geen EV (nog), geen kinderen en amper stroomverbruik zoals boven te zien. Ik nijg naar dynamisch, maar is dat verstandig. We kunnen niet veel sturen, maar een vast contract met TLK zien we ook niet zitten op zoveel teruglevering.

Ik kom nu uit op Tibber of Next Energie, grote verschillen tussen deze twee? Advies is welkom, we moeten zo'n beetje een keuze maken, aangezien het oude vaste contract op 10 januari afloopt.
Niemand die het kan zeggen, hangt onder andere af van geopolitieke ontwikkelingen want dat kan zomaar de prijzen bepalen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:11:
[...]

Niemand die het kan zeggen, hangt onder andere af van geopolitieke ontwikkelingen want dat kan zomaar de prijzen bepalen in de winter.
Maar met zoveel teruglevering is dus niet te zeggen wat voor type contract in principe verstandiger is, zonder de situatie in de wereld mee te nemen? Ik wil het liefst nu geen jaarcontract omdat de tarieven in het voorjaar meestal gunstiger zijn dan nu.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
[...]

Maar met zoveel teruglevering is dus niet te zeggen wat voor type contract in principe verstandiger is, zonder de situatie in de wereld mee te nemen? Ik wil het liefst nu geen jaarcontract omdat de tarieven in het voorjaar meestal gunstiger zijn dan nu.
je kosten/opbrengsten zijn dus tientjeswerk. ik zou voor dynamisch gaan, vanwege de terugleverboetes die je anders moet betalen.

Tegelijkertijd maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit, omdat je dus zo weinig verbruikt. Je rekening zal hoe dan ook laag zijn. Tibber is hiervoor prima geschikt, let er wel op dat ze niet met voorschotten werken. Je zult dus in de zomer geld terugkrijgen en in de winter moeten betalen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
[...]

In absolute zin is het vrij weinig wat je teruglevert, gaat inderdaad om hooguit paar tientjes op jaarbasis. Dus doe wat je leuk lijkt. Je kunt ook een paar maandjes dynamisch nemen om het te ervaren en dan in het voorjaar voor vast gaan.

het is allemaal speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Nu online
prein2 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:27:
[...]

je kosten/opbrengsten zijn dus tientjeswerk. ik zou voor dynamisch gaan, vanwege de terugleverboetes die je anders moet betalen.

Tegelijkertijd maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit, omdat je dus zo weinig verbruikt. Je rekening zal hoe dan ook laag zijn. Tibber is hiervoor prima geschikt, let er wel op dat ze niet met voorschotten werken. Je zult dus in de zomer geld terugkrijgen en in de winter moeten betalen.
Let er dan wel op met het laatste jaar van salderen dat ze standaard je gehele zonnepanelenopbrengst salderen en dan achteraf verrekenen. Dus je zult in dit geval steeds elke maand geld gestort krijgen door Tibber (bij ons is dit ook het geval in de zomer) om dan vervolgens bij de jaarafrekening de onterecht inhouden BTW terug te moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Ik heb via Vereniging Eigen Huis het collectieve aanbod gehad voor een 3-jarig contract bij Innova of een dynamisch energiecontract bij Frank Energie. Nu staat die laatste in de berekening bij mij op - €4 per maand. Interessant zou je wellicht denken, maar in de kleine lettertjes staat dat in de berekening van de modelcontracten geen terugleverkosten voor zonnepanelenhouders zijn opgenomen. Die heeft Frank wel, dat lees ik ook in dit topic. In die -4 zit ook een 75 € loyaliteitsbonus verdisconteerd.

Naar mijn beleving is VEH een prima partij en zou ik echt wel genegen zijn om hun voorstel op te volgen, maar ik begrijp niet waarom dan niet de volledige som wordt gegeven. Hebben zij dat inzicht niet, biedt Frank dat inzicht niet, wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Want op het oog zou je denken, ah 4 euro per maand verdienen op je energiecontract, heerlijk. Ik geloof niet dat dat ook de praktijk gaat zijn.

Ingevoerde gegevens betroffen 2.900 verbruik en 2.200 teruglevering Kwh. Ik heb een nieuwbouwwoning en woon daar in mijn eentje. Ik zit nu bij Tibber, maar probeer uit te pluizen of deze overstap gunstig voor mij zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Crescendo Ik zou vooral zelf wat onderzoek doen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Crescendo Lees de TS even door, daar staat hoe Frank dat doet. Ik zit daarom nu bij Zonneplan.
Er zitten verder weinig verschillen in dynamische contracten vind ik.

Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
habbekrats schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:41:
@Crescendo Lees de TS even door, daar staat hoe Frank dat doet. Ik zit daarom nu bij Zonneplan.
Er zitten verder weinig verschillen in dynamische contracten vind ik.

Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Het is toch opmerkelijk dat VEH dat dan niet weet? Het is geen rocket science hoe Frank dat aanpakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 22:38
€ 2,77/kWh kaal tarief onbalans zojuist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEVSIzp1f9UhRa0l0Wv8UTOigfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EegRPXzVyXjd2hUgXQjO0Cpx.png?f=fotoalbum_large

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Crescendo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:37:
Ik heb via Vereniging Eigen Huis het collectieve aanbod gehad voor een 3-jarig contract bij Innova of een dynamisch energiecontract bij Frank Energie. Nu staat die laatste in de berekening bij mij op - €4 per maand. Interessant zou je wellicht denken, maar in de kleine lettertjes staat dat in de berekening van de modelcontracten geen terugleverkosten voor zonnepanelenhouders zijn opgenomen. Die heeft Frank wel, dat lees ik ook in dit topic. In die -4 zit ook een 75 € loyaliteitsbonus verdisconteerd.

Naar mijn beleving is VEH een prima partij en zou ik echt wel genegen zijn om hun voorstel op te volgen, maar ik begrijp niet waarom dan niet de volledige som wordt gegeven. Hebben zij dat inzicht niet, biedt Frank dat inzicht niet, wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Want op het oog zou je denken, ah 4 euro per maand verdienen op je energiecontract, heerlijk. Ik geloof niet dat dat ook de praktijk gaat zijn.

Ingevoerde gegevens betroffen 2.900 verbruik en 2.200 teruglevering Kwh. Ik heb een nieuwbouwwoning en woon daar in mijn eentje. Ik zit nu bij Tibber, maar probeer uit te pluizen of deze overstap gunstig voor mij zou zijn.
Die kreeg ik ook binnen vanmorgen, maar Frank Energie zou ik persoonlijk niet voor gaan. Lees reviews. Zelf ook geen geweldige ervaring mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• V_ger
Hahaha, we dachten dat vandaag duur was. Maar morgen woehaa.

Edit: Ruim 1,20 dat is wel een record.

[ Voor 25% gewijzigd door V_ger op 11-12-2024 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

bert pit

asdasd

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:39:
@Kerngezond

Vanuit je eigen portemonnee gezien kloppen de cijfers.Maar wat daar voor gebeurt is een ander verhaal. Het punt is dat bij deze hoge uur prijzen de elektriciteit veelal opgewekt wordt met gascentrales.

Het verlies van elektriciteit opgewekt met een gascentrale tot aan jouw deur is bijzonder hoog. in elk geval hoger dan 50%. Ik denk dat je er ook dan nog gunstig uitspringt, maar qua verbruikt gas ben ik daar niet zeker van.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
Ach ja, dat hoort er gewoon bij. In de zomer hebben we genoeg momenten gehad dat de stroom bijna gratis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:08

bert pit

asdasd

Ik vond dat deze zomer eigenlijk wel tegenvallen die goedkope momenten. In 2023 waren dat er veel meer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Nu online
Holy Snickers! De prijzen van morgen.
Hij was verwacht, maar man man man :D

Eens kijken of we vannacht het huis extra warm kunnen maken om de dag te kunnen overbruggen

Pagina: 1 ... 247 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels