Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

koboy

Heb een idee voor een icon

V_ger schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:54:
Ik zoek advies. Ik heb gisteren al het bier opgedronken zodat ik mijn koelkast veilig uit kon zetten bij de hoge prijzen, maar nu is de koelkast leeg, het bier op en de prijzen nog hoger!
Kan ik beter een vast contract nemen zodat ik altijd tegen dezelfde prijs koud bier heb? Of is het gunstiger om gewoon af en toe te pieken in de bierconsumptie? :+ :+
Zelf bier gaan maken. Als je goed schoon werkt helemaal niet moeilijk. De boel moet 1 a 2 uur zachtjes pruttelen, maar dat doe je uiteraard op de goedkope uren!
>:) >:) >:)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:33
Pdefarmer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:09:
Wat een bizarre prijzen de laatste tijd. En dan is de winter nog niet eens echt begonnen. Ondanks dat ik mijn gebruik goed kan sturen zit ik afgelopen weken al rond de 30 cent per kWh.

Ik overweeg om tijdelijk over te stappen naar een variabel contract (heb tarieven van 26 per kWh) voorbij zien komen. Na de winter weer terug naar dynamisch.
Ben ik ook gelijk af van het voortdurend in de gaten houden van de tarieven en kan ik net als de rest van Nederland de EV om 17:00 aan de lader prikken.
Snap niet dat zoveel mensen verbaasd zijn. Ten opzichte van vorig jaar is er circa 10GW aan fossiele centrales uitgeschakeld in noordwest Europa. Daarmee veel hoger risico op hogere prijzen in de winter wanneer zon en wind minder kunnen produceren.

Zonder meer interconnectiviteit, kernenergie, batterijen of flexibele demand zal dit de komende jaren ook zo blijven want wind en zon alleen is niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:02:
[...]

Waarom zouden aan de productiekant de prijzen zo omhoog zijn gegaan? Aardgas prijs groothandel is 0.40 €/m3 zie onder (als dit klopt), dat is niet zo heel dramatisch. Daarin zie ik geen reden voor dit soort absurde prijs pieken.

Als je met merit order werkt dan wordt afgerekend tegen de laatst nodige energiebron. Maar welke bron vraagt zulke hoge prijzen (of kostprijzen - re ACM woekerwinsten)?

Heeft iemand een logische technische verklaring (zonder flauwekul)? Is er ergens terug te vinden hoe de spotmarkt tot deze prijs komt?
Ben ook wel benieuwd hoe deze pieken zo hoog uitslaan, maar zoals eerder gedeeld is het in de grote EPEX markten om ons heen ook het geval, met Duitsland als flinke uitschieter (kale prijzen boven de 80 cent per kWh!).

Iemand die zijn analyse hierover kan delen?

Hebben we hier een nieuwe trend te pakken?

Edit: zie nu het bericht hierboven. Ik kan dat vermogen niet plaatsen in relatie tot de vraag/aanbod op de EPEX DA markt, maar het zou een verklaring kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 05-11-2024 16:54 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-05 23:03
Ik ben sinds 5 dagen van een vast contract over gegaan op dynamisch.
De boete voor terugleveren heeft mij over de strep getrokken om die richting op te gaan.

Mijn vrouw ook meteen de app van Zonneplan gegeven, maar die begint nu toch wel te klagen dat dit geen prijzen zijn.. ( ons voorstel zat op 0.31ct kwh. van de oude leverancier)

Het kost mij toch wel wat moeite om uit te leggen dat het maar 1 of max 3 uur lang is dat de prijs erg hoog is , maar de andere uren juist onder die 0.31 cent zit.

Nu vandaag zegt ze.. kijk eens wat het morgen word.. tja klopt,

Veel mensen zullen denken met dit soort dingen.. verkeerde keuze..
Ik wil ook nog niet meteen die conclusie gaan trekken maar snap het wel.
Gelukkig is dynamisch dagcontract dus het is gewoon even aanzien en mocht het niet bevallen dan kan je altijd gaan voor een 1 jarig contract..

Maar ik snap de schrik wel.. want ook ik had dat na 2 dagen "normale" prijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:18
Volle gas! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f6OCbnUGYfQ1-pV_cBm0NQvshA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Xvt6CfIpOuVSMamUsgSeSC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZsdmA4hf_7FOnVWSODvaY4O7-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7G134MZxw1GJlD4GWupqRPEX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zveQesq5j4gU6PZ4uTV1Y0HPqgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7senDSodr0Jai3HTMYpUdOy8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeqZwY2p9-zRAdYf4zhe7KLxEvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/81yPyztDcD8NrR5C9l79t8rH.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
@Hmmbob @koboy dank voor de input, ik ga erover nadenken ;)

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-06 05:03

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:30
Hier gaat het ook lekker. De warmtepomp even zuinig gezet.

Wel een creatieve manier om die MAUS stickers te gebruiken. Ik heb gewoon de originele labels die er bij zaten geplakt. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:09
Met klein beetje aansturen (was, vaatwas en EV) zit je nog steeds onder de 30c gemiddeld.
Alleen koken, lampen, tv en computers tussen 16:00 en 20:00 is even pijnlijk, maar dat is hooguit 4kWh.

Neem je een contract ben je ongeveer 26c per kWh + 10c terugleverboete kwijt. Dus dan ben je nog steeds duurder uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

rebelhearts schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:10:
Ik snap het niet, dan zit je er écht met de verkeerde verwachtingen in. Een dynamisch contract afsluiten en dan verbaasd zijn als de tarieven dynamisch zijn. :D
Gelukkig is dynamisch dagcontract dus het is gewoon even aanzien en mocht het niet bevallen dan kan je altijd gaan voor een 1 jarig contract..
Nou je kan niet overal zo maar terecht hoor, dus vaak moet je toch wel enkele weken wachten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is overigens. Als je goed je best doet kun je wel binnen een paar dagen weg.

maar 'het bevalt niet' op basis van een momentopname is natuurlijk geen argument. Het is net als op de beurs. Koop jij aandelen, die zakken, en dan zeg je: nee beleggen bevalt mij niet, ik stop er weer mee. Terwijl het idee nu juist is dat er hobbels op de weg zijn maar dat je op de iets langere termijn een aardige kans hebt om te profiteren.

Ga je dan straks bij je vaste contract ook klagen dat je niet kunt profiteren van negatieve stroomprijzen?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 18:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JwJw01
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 19:37
De boete voor terugleveren heeft mij over de strep getrokken om die richting op te gaan.

Mijn vrouw ook meteen de app van Zonneplan gegeven, maar die begint nu toch wel te klagen dat dit geen prijzen zijn.. ( ons voorstel zat op 0.31ct kwh. van de oude leverancier)

Het kost mij toch wel wat moeite om uit te leggen dat het maar 1 of max 3 uur lang is dat de prijs erg hoog is , maar de andere uren juist onder die 0.31 cent zit.

Misschien helpt het om deze afbeelding te laten zien. Dit zijn de gemiddelde prijzen die ik heb betaald het afgelopen jaar. Gemiddeld over het hele jaar tot nu toe 21.3 cent. Dat zal nog iets toenemen door de dure november en december maanden. Maar ook met de grote uitschieters van 80+ cent zit ik op 27 cent gemiddeld in November.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjdnxLOV8UbrEdN8TLIHjNdAMsQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n3Lc5HSa2kevs3rXLiEvtSVY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:34:
[...]

en weer een paar euro besparen. Dat doe je alleen als je onder financiëel bewind staat.
als de prijs nu 70 euro per kWh was, dan praat je over serieuze maatregelen en zou ik ook alle stekkers eruit trekken. Maar het is een factor 100 lager.

Bizar hoe slecht mensen om kunnen gaan met ieniminie-tegenslagjes in het leven. Het is vrijwel verwaarloosbaar.
Heeft men dan ook zo veel 'pijn' als het pak melk in de supermarkt 10 cent duurder is geworden? Want over die orde van grootte praten we.
Ik probeer ff mee te denken met hem, ik blijf gewoon op dynamisch hoor, dit is echt incidenteel.

Het zijn idd druppels een gloeiende plaat. Wat ik op aandelen van een elektrische bussen fabrikant heb verloren is wel een stukje meer ;)

De grote winst kun je halen met het laden van de EV met Tibber.

Je hebt een verschil tussen winter en zomer

[ Voor 15% gewijzigd door Dani86 op 05-11-2024 18:56 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:20
Hopelijk komt Doel-4 weer snel bij….

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:49
Dani86 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:47:
[...]

Ik probeer ff mee te denken met hem, ik blijf gewoon op dynamisch hoor, dit is echt incidenteel.

Het zijn idd druppels een gloeiende plaat. Wat ik op aandelen van een elektrische bussen fabrikant heb verloren is wel een stukje meer ;)

De grote winst kun je halen met het laden van de EV met Tibber.

Je hebt een verschil tussen winter en zomer
Ja, ik heb zojuist even gekeken. Kennelijk hebben we in de twee duurste uren bij elkaar 1,19 kWh verbruikt. Dat was vooral de kookplaat. Poeh Poeh... Ons avondeten was vandaag dus ongeveer een halve euro duurder dan normaal.

Ik snap de schrik van sommige nieuwe dynamische gebruikers wel. Er wordt geadverteerd met 'profiteer van lage tarieven met een dynamisch contract' en de kranten staan in de zomer vol met artikelen over negatieve prijzen. Als je dan net bent overgestapt en je ziet opeens €0,72 of hoger staan per kWh krab je je toch even achter de oren.

Nieuwe klanten hebben nog niet het perspectief van een heel jaar, dus die @JwJw01 helpen dan wel denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 18:05

Die zg normale prijzen waeren al bijna dubbele van wat vroegûh redelijk normaal was. In de nacht steady op €0.27 zitten vindt ik ondertussen best abnormaal.

Het is niet zo zeer schrikken maar vooral gaan beseffen dat wat ooit doodnormaal leven was, wel's een fiks dure hobby kan gaan worden.

Verder een gegeven dat mits de fluctuaties zijn op te vangen opvangen, dynamische prijzen op termijn alijd goedkoper zijn dan een vast bedrag waar in ruil voor zekerheid dan wat meer voor wordt betaald. Een vast contract is een beetje als verzekeren met wat je niet zelf direct kunt/wilt ophoesten.

[ Voor 31% gewijzigd door PtrO op 05-11-2024 20:20 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PtrO schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:19:
[...]

dynamische prijzen op termijn alijd goedkoper zijn
nee ook dat is niet waar. Ik zit nu op een gunstig 3-jarig contract. Als morgen de pleuris (nog meer) uitbreekt qua oorlog dan ga je echt niet goedkoper uit zijn met dynamisch. Instapmoment is dus ook echt heel bepalend.

Wat je zegt zou wel kunnen kloppen als we in een hele stabiele markt zitten jarenlang. Maar dat is niet echt aan de orde denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:36
Hier een beetje het zelfde verhaal.

We hebben 6 meters en als test met 1 meter omgegaan op een dynamisch tarief. De andere 5 lopen op een index tarief met een energieprijs van 11,11ct /kWh voor November.

Op die ene meter lopen de wasmachines en drogers en keukenapparatuur, die zijn redelijk goed te sturen maar wel even balen als de laagste prijzen overdag al boven die 11ct zitten. Alleen in het weekend nog er onder.

Ter indicatie een droogbeurt verbruikt met onze 8kg Miele op krachtstroom ca 5,5kWh, in een week draaien we er in de winter zo’n 20. 😉

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
yzf1kr schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:24:
Hier een beetje het zelfde verhaal.

We hebben 6 meters en als test met 1 meter omgegaan op een dynamisch tarief. De andere 5 lopen op een index tarief met een energieprijs van 11,11ct /kWh voor November.

Op die ene meter lopen de wasmachines en drogers en keukenapparatuur, die zijn redelijk goed te sturen maar wel even balen als de laagste prijzen overdag al boven die 11ct zitten. Alleen in het weekend nog er onder.

Ter indicatie een droogbeurt verbruikt met onze 8kg Miele op krachtstroom ca 5,5kWh, in een week draaien we er in de winter zo’n 20. 😉
Misschien overstappen op een warmtepompdroger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

yzf1kr schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:24:

Ik heb een oude T8627 van max 6 kg en verbruik kastdroog+ (1,5 uur programma): 1,5 kWh :?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:47
kx22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:12:
[...]

Met klein beetje aansturen (was, vaatwas en EV) zit je nog steeds onder de 30c gemiddeld.
Alleen koken, lampen, tv en computers tussen 16:00 en 20:00 is even pijnlijk, maar dat is hooguit 4kWh.

Neem je een contract ben je ongeveer 26c per kWh + 10c terugleverboete kwijt. Dus dan ben je nog steeds duurder uit.
Hoho. Die 10 ct betaal je alleen over de teruggeleverde kWh's. Als je niks terugleverd blijft het 26 ct. Anders kun je nog steeds weg salderen. Dus deze rekensom gaat niet op 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:47

Geef deze foto eens aan je vrouw, misschien dat je haar daarmee gerust kan stellen, want de soep wordt nooit zo heet gegeten zoals die wordt opgediend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxa6tIPfcG-IQtnfB5c7kWVh-P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTqioAbfjpbJupdXA0I9KJWH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
deejeebv schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:34:
[...]

Misschien overstappen op een warmtepompdroger?
Daar heb ik ooit eens naar gekeken, toen ik de machines kocht:

8kg in 40 minuten of 8 kg in 100 minuten.
En ik bespaar 3kWh.
Dat uur dat ik verlies kost me meer, dan de stroom die ik bespaar.

Komt nog bij dat de warmtepomp technologie gecompliceerder is, storingsgevoeliger.
PeteSplit schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:39:
[...]

Ik heb een oude T8627 van max 6 kg en verbruik kastdroog+ (1,5 uur programma): 1,5 kWh :?
Mijn Miele PT7186 doet 8kg in 40 minuten kastdroog+
Als hij warmt trekt hij 8kw.

[ Voor 5% gewijzigd door yzf1kr op 05-11-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
Catdogsf schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]

Geef deze foto eens aan je vrouw, misschien dat je haar daarmee gerust kan stellen, want de soep wordt nooit zo heet gegeten zoals die wordt opgediend.
[Afbeelding]
Dat heb ik ook laten zien en als je dan kijkt.

1 november.. een dag dat we zonneplan namen, er was geen zon.. dus pv panelen deden weinig.
Die dag 23 Kwh verbruikt en dat was 6,66
Dat was een dag met normale tarieven.. maar inderdaad geen zon.

vandaag, redelijk goed op de pv gedraaid, terug geleverd ook nog, en dan nu totaal 14,2 kwh afname a 38 cent
teruggeleverd 4,2 kwh a 28 cent.
totaal 4,25

Dan is het in de dop genomen vandaag beter dan 1 november..

Het ging mij er ook om dat ik snap dat er nu mensen in paniek zijn, maar ik volg dynamisch al een tijdje.. en als je er een beetje knap mee om gaat dan is het goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-06 09:21
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:22:
[...]

nee ook dat is niet waar. Ik zit nu op een gunstig 3-jarig contract. Als morgen de pleuris (nog meer) uitbreekt qua oorlog dan ga je echt niet goedkoper uit zijn met dynamisch. Instapmoment is dus ook echt heel bepalend.

Wat je zegt zou wel kunnen kloppen als we in een hele stabiele markt zitten jarenlang. Maar dat is niet echt aan de orde denk ik.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is hoe vaste contracten zich behouden tijden een crisis. Die worden opengebroken of het bedrijf gaat failliet. En als dan bijv GreenChoice 89ct voor een kWh gaat rekenen wat dynamisch niet is voorgekomen in die periode vind ik ook een bizar tarief. Maar zo kan je dan wel stellen dat dynamisch eigenlijk altijd goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 18:05
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:22:
[...]

Dat is dan een visie waar we wat in verschillen. Ik denk dat de markt (on)zekerheid naast de (beheers)kosten daarvan tenminste zit verwerkt in het prijsniveau van vaste contracten.
Dat die individueel - vaak afhankelijk van gedrag en idd moment - net als dynamisch, anders kunnen uitpakken, ben ik met je eens. De winst van het verlies wordt toch ergens in of door afgedekt.

De prijs van een 'goed' bevat ook een component; (on)zekerheid. Over 3 jaar weten we dan of jouw strategie wat beter uitpakt dan mijn gedachte dat de actuele marktprijs, ontdaan van beheerskosten, gunstiger uitpakt.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
PtrO schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:38:
[...]

Dat is dan een visie waar we wat in verschillen. Ik denk dat de markt (on)zekerheid naast de (beheers)kosten daarvan tenminste zit verwerkt in het prijsniveau van vaste contracten.
Dat die individueel - vaak afhankelijk van gedrag en idd moment - net als dynamisch, anders kunnen uitpakken, ben ik met je eens. De winst van het verlies wordt toch ergens in of door afgedekt.

De prijs van een 'goed' bevat ook een component; (on)zekerheid. Over 3 jaar weten we dan of jouw strategie wat beter uitpakt dan mijn gedachte dat de actuele marktprijs, ontdaan van beheerskosten, gunstiger uitpakt.
Volgens mij heeft @de Peer net zoals ik twee type contracten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32

November is niet de voordeligste maand om te beginnen.

Geef het nog even tot nieuwjaar zou ik zeggen. Vorige jaar was November ook niet gunstig, December was met de feestdagen wel voordelig.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Willempie27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:17:
[...]

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is hoe vaste contracten zich behouden tijden een crisis. Die worden opengebroken of het bedrijf gaat failliet.
Mogelijk, is mij nog niet overkomen maar er zijn gevallen bekend inderdaad. dat is een extreem scenario. Maar als we het slechts hebben over een beperkte stijging gaat dit niet op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

PtrO schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:38:
[...]

volgens mij zijn we het volledig eens. De onzekerheid zit verwerkt in het vaste contract. Maar die onzekerheid kan vandaag op moment van afsluiten laag zijn en dat zet ik dan vast voor 3 jaar. En vervolgens kan er 3 jaar onzekerheid zijn om de dynamische markt.
eens

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:41:
[...]

Volgens mij heeft @de Peer net zoals ik twee type contracten.
Ja, maar ik wou het hier in deze discussie niet onnodig complex maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Devke schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:47:
[...]

Hoho. Die 10 ct betaal je alleen over de teruggeleverde kWh's. Als je niks terugleverd blijft het 26 ct. Anders kun je nog steeds weg salderen. Dus deze rekensom gaat niet op 😜
De 10c is incl salderen
Stel je levert 1kWh terug. Dit kost je 10c aan terugleverboete. Je kan de 1kWh op een ander moment gebruiken, maar het kost je 10c.

Als je niks teruglevert kost het je niks nee, maar bijna alle eigenaren met zonnepanelen leveren wat terug. Weinig hebben batterij en nog minder hebben batterij dat in dal kan opladen om vervolgens te op te verbruiken in piek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
yzf1kr schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:04:
[...]

Daar heb ik ooit eens naar gekeken, toen ik de machines kocht:

8kg in 40 minuten of 8 kg in 100 minuten.
En ik bespaar 3kWh.
Dat uur dat ik verlies kost me meer, dan de stroom die ik bespaar.

Komt nog bij dat de warmtepomp technologie gecompliceerder is, storingsgevoeliger.
[...]

Mijn Miele PT7186 doet 8kg in 40 minuten kastdroog+
Als hij warmt trekt hij 8kw.
Ik heb een ongecompliceerde wasdroger op zonne-energie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U7tytyu3yP1rDGMokrP1F1Ud8o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/zL6zQqfWmycDGqPME87IoC3n.webp?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 13:45
Ik zit me te oriënteren op een nieuw energie contract daar die van mij binnenkort afloopt. Ik heb zonnepanelen en mijn huidige leverancier wil dan teruglever kosten hebben (Greenchoice).

Ik zit nu te kijken naar zonneplan, en dat lijkt best interessant. Echter heb ik aardig wat spul staan die de hele dag aan staat (servertjes, routers/switches etc). Is het dan nog steeds handig om hier naar te kijken of is het dan al niet zo voordelig meer?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
Melantrix schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:45:
Ik zit me te oriënteren op een nieuw energie contract daar die van mij binnenkort afloopt. Ik heb zonnepanelen en mijn huidige leverancier wil dan teruglever kosten hebben (Greenchoice).

Ik zit nu te kijken naar zonneplan, en dat lijkt best interessant. Echter heb ik aardig wat spul staan die de hele dag aan staat (servertjes, routers/switches etc). Is het dan nog steeds handig om hier naar te kijken of is het dan al niet zo voordelig meer?
Ook ik heb dat, heb een "sluipverbruik" volgens HW van ongeveer 4 a 500 watt.
Komt door de nodige switches routers, atv's en noem maar op.
tja wat is dan handig, er zijn uren dat je goedkoper uit bent en uren dat je wat meer betaald.
In mijn optiek nivelleert het een het ander.
Het meeste zal terug te zien zijn in gedrag, of je moet alles uit gaan zetten.

vanavond is de boel een paar uur duur.. maar ik laat dat toch echt aan staan, dan kost het wat meer, maar die wasmachine en vaatwasser zet ik wel op een andere tijd neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22

Dat zijn juist dingen waar je geen zorgen om moet maken.
Want gemiddeld zit je op of onder de marktprijs. Ze staan aan om 01:00 voor 27c, maar ook om 19:00 voor 80c. Tel alles bij elkaar op en deel het door 24. Zit je gemiddeld op 32-33c.
Dat klinkt meer bij een vast contract, maar je hebt nu geen terugleverboete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 13:45
kx22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 08:55:
[...]

Dat zijn juist dingen waar je geen zorgen om moet maken.
Want gemiddeld zit je op of onder de marktprijs. Ze staan aan om 01:00 voor 27c, maar ook om 19:00 voor 80c. Tel alles bij elkaar op en deel het door 24. Zit je gemiddeld op 32-33c.
Dat klinkt meer bij een vast contract, maar je hebt nu geen terugleverboete.
Thanks, dat is een perspectief waar ik naar op zoek was idd.

Het gaat dus vooral om de dingen die je op een bepaald moment aan zet, zoals een wasmachine enzo die het verschil maken?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 10:31
Melantrix schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:48:
[...]

Thanks, dat is een perspectief waar ik naar op zoek was idd.

Het gaat dus vooral om de dingen die je op een bepaald moment aan zet, zoals een wasmachine enzo die het verschil maken?
Het is net als zeg maar "vroeger" met de nachtstroom: de elektrische boiler, wasmachine, droger etc en dergelijke zet je gewoon aan in de goedkopere uren. Bijna al het witgoed heeft tegenwoordig wel zo'n timer.

Dus in de auto inpluggen als je naar bed gaat (of als je panelen hebt, in het weekend juist in de ochtend) en niet direct als je thuiskomt. Als je apparatuur dan ook nog een "slim laadplan" biedt is dat meegenomen, kan je dat stukje automatiseren, maar dat is meer luxe dan noodzaak.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Zouden jullie nu Zonneplan aanraden of Tibber?
Ik heb momenteel nog een gasabonnement lopen bij Delta.
Zonneplan vind ik de app overzichtelijker.
Tibber is maandelijks iets goedkoper, maar bij veelverbruik is zonneplan denk ik goedkoper?

Ik weet niet of er nog veel verschillen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 10:31
kx22 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:29:
Heb je zelf een elektriciteitscontract bij Tibber en dat bevalt prima. De app van Tibber vind ik zelf wel overzichtelijk. Met name de mogelijkheden om van alles te integreren vind ik erg fijn. Ik heb geen mening over Zonneplan.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 11:22
HDoc schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:37:
[...]

Heb je zelf een elektriciteitscontract bij Tibber en dat bevalt prima. De app van Tibber vind ik zelf wel overzichtelijk. Met name de mogelijkheden om van alles te integreren vind ik erg fijn. Ik heb geen mening over Zonneplan.
Idem, integreert lekker met home assistant, klantenservice is snel en nooit factuur/betalingsproblemen gehad, verder is er niet zoveel spannends aan stroom denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-06 20:16
prein2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:10:
- fossiele centrales moeten hun kosten dekken met veel minder draaiuren. Dus kosten per draai uur omhoog
- fossiele centrales hebben hoge kosten aan de inkoop van co2 certificaten. Dus de kosten voor fossiele energie is omhoog ter vergelijking van een aantal jaar geleden
- schaarste op interconnections, dus we kunnen het ook niet goedkoper importeren.

Dat zijn ze wel zo ongeveer. Niks woekerwinsterigs aan.

[...]
Dank voor de reactie maar ik heb grote vraagtekens bij de feitelijke onderbouwing.

CO2 tarieven gelden voor heel het jaar en zijn tov vorig jaar gestegen, maar niet in extreme mate:
https://www.emissieautori...rpen/tarieven-co2-heffing

Zover ik kan zien aan de feiten staan ook in de zomer de fossiele centrales ook aardgas wel degelijk flink bij. De mix tov de laatste jaren lijkt weinig verschoven. Dus waarom zouden de draaiuur kosten dan pieken tussen 17-19 uur? Bedenk dat zeker de kolencentrales altijd bij staan ook in de zomer en dat in deellast ca 30-35%, en ik denk een aantal aardgascentrales zonder gasturbines ook zoals bv de Eemscentrale. Dus die draaien wel.

Volgens mij gaat er hier iets helemaal mis met de marktwerking en merit order. Ik heb nog geen goede verklaring gehoord voor die extreme pieken (vandaag 55 ct/kWh!!) met feitelijke onderbouwing. Nog geen 10 jaar geleden was 5-10 ct/kWh volstrekt normaal.

Wij worden hier gewoon genaaid in het pak. Ondertussen levert terugleverstroom bijna niets op. Ja ja.

https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6nkvBbkMnAemOHUL0TyjHrPNfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6x8BgIaEZ5AiMptVtL0ZTb8Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Crapton op 06-11-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-06 00:46
Zouden de prijzen morgen ook weer zo zijn zoals vandaag/gisteren? :9.
Tibber is maandelijks iets goedkoper, maar bij veelverbruik is zonneplan denk ik goedkoper?

Tja is persoonlijk, zo heb ik Zonneplan waar ik tevreden mee ben.

Integreert ook met Home Assistant, tot heden ook met de klantenservice en/of facturatie geen problemen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 06-11-2024 11:03 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:02:
Zouden de prijzen morgen ook weer zo zijn zoals vandaag/gisteren? :9.
Ik verwacht (jammer genoeg) iets lagere pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Crapton schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:41:
[...]

Dank voor de reactie maar ik heb grote vraagtekens bij de feitelijke onderbouwing.

CO2 tarieven gelden voor heel het jaar en zijn tov vorig jaar gestegen, maar niet in extreme mate:
https://www.emissieautori...rpen/tarieven-co2-heffing

Zover ik kan zien aan de feiten staan ook in de zomer de fossiele centrales ook aardgas wel degelijk flink bij. De mix tov de laatste jaren lijkt weinig verschoven. Dus waarom zouden de draaiuur kosten dan pieken tussen 17-19 uur? Bedenk dat zeker de kolencentrales altijd bij staan ook in de zomer en dat in deellast ca 30-35%, en ik denk een aantal aardgascentrales zonder gasturbines ook zoals bv de Eemscentrale. Dus die draaien wel.

Volgens mij gaat er hier iets helemaal mis met de marktwerking en merit order. Ik heb nog geen goede verklaring gehoord voor die extreme pieken (vandaag 55 ct/kWh!!) met feitelijke onderbouwing. Nog geen 10 jaar geleden was 5-10 ct/kWh volstrekt normaal.

Wij worden hier gewoon genaaid in het pak. Ondertussen levert terugleverstroom bijna niets op. Ja ja.

https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie

[Afbeelding]
Stroom wordt niet alleen verhandeld op uurbasis, maar voor het allergrootste stuk voor langere periodes flinke tijd vooraf.
Die gas- en kolen centrales draaien gewoon op die al lang geleden verkochte stroom.

De EPEX-DA markt is letterlijk de restjes die overblijven. De kruimels die op tafel blijven liggen. Hierdoor zijn de fluctuaties omhoog en omlaag ook sterker. Doordat nu de windkracht even wat achterblijft ten opzichte van wat lang geleden werwact werd zijn er geen kruimels meer over op de piek uren. De gas centrales zullen dus iets harder moeten werken voor een prijs die een gek er voor heeft; helaas een consequentie van marktwerking.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Afgaande op de weersvooruitzichten verwacht ik dat de hoge pieken en gem. vrij hoog tarief nog wel even aanhoudt.
Heb gisteren een prognose gemaakt als het de rest van de maand zo duur blijft. De gem. kWu prijs over heel 2024 stijgt dan met 0,4 cent en blijft nog steeds onder wat een vast contract mij zou hebben gekost.

Geen reden om me zorgen te maken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:08
Crapton schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:41:
[...]

Als ik in het energiedashboard kijk, neemt de hoeveelheid fossiele energie wel degelijk vrij rap af. Het gedeelte "stabiele opwek", onder het rode WKK, ging van 64 TWh in 2022 naar 49 TWh in 2023. Dat vind ik vrij significant, ik kan me voorstellen dat de day-ahead markt daar volatieler van wordt.

De kolencentrales hebben afgelopen juni en juli erg weinig geproduceerd, dus die staan niet "altijd aan". B.v. 37 GWh afgelopen juni t.o.v. 780 GWh afgelopen maart, dus die verhouding is met 5% veel lager dan jouw 30-35%.

De Eemscentrale heeft volgens mij geen opwekkers zoals jij beschrijft. Het meerendeel van het vermogen zit in STEG-units. Het "oude" gedeelte noemen ze ook een combi-unit, aangepast aan de huidige elektriciteitsmarkt, dus die zal ook wel snel op- en af kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JukeboxBill schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:23:
Afgaande op de weersvooruitzichten verwacht ik dat de hoge pieken en gem. vrij hoog tarief nog wel even aanhoudt.
Heb gisteren een prognose gemaakt als het de rest van de maand zo duur blijft. De gem. kWu prijs over heel 2024 stijgt dan met 0,4 cent en blijft nog steeds onder wat een vast contract mij zou hebben gekost.

Geen reden om me zorgen te maken.
Als jou prognose klopt krijgen we hier een significant bedrag terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
KC27 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:42:
[...]

Ik heb een ongecompliceerde wasdroger op zonne-energie:
[Afbeelding]
Daar heb ik er ook 3 van, maar die brengen op dit moment niet veel. Daarmee krijg ik nu overdag de was niet meer droog.

Tot midden oktober ging het meeste (buiten de handdoeken) buiten, maar van nu tot maart gaat dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
kx22 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:06:
[...]

De 10c is incl salderen
Stel je levert 1kWh terug. Dit kost je 10c aan terugleverboete. Je kan de 1kWh op een ander moment gebruiken, maar het kost je 10c.

Als je niks teruglevert kost het je niks nee, maar bijna alle eigenaren met zonnepanelen leveren wat terug. Weinig hebben batterij en nog minder hebben batterij dat in dal kan opladen om vervolgens te op te verbruiken in piek.
Ik begreep uit je vorige post dat het 26 ct is plus 10 ct. Dat is niet zo namelijk. Misschien heb ik je dan verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:57

Locke_

Iron within, Iron Without!

Denk dat het aardig om het even is. Tibber en Zonneplan integreren beide goed in Home Assistant (als dat belangrijk voor je is), hebben beide een goede app. Tibber heeft iets meer integraties, die van Zonneplan is iets "rustiger" in het aanzicht.

Enige echte verschil zit in de wijze van facturatie. Tibber betaal je gebruik achteraf en bij Zonneplan heb je een voorschot wat 2 maanden later verrekend wordt.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
https://www.manners.nl/va...ontract-voordelig-tarief/

Voor wat het waard is.

Verder: CHARGE up your batteries !! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8Fx0PZg3dERJ9c2Tv0VnI6emdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7VrZbnLxAUbKlJnM8wdRRej.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:32:
[...]

Als jou prognose klopt krijgen we hier een significant bedrag terug :)
Ervaringen van de ene persoon is geen garantie voor een ander persoon !

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
JukeboxBill schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:08:
[...]

Ervaringen van de ene persoon is geen garantie voor een ander persoon !
Nee, maar de door jou voorspelde hoge pieken i.c.m. een thuisbatterij levert iedere dag geld op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:23

Ik ben vanwege de (in mijn ogen ondoorzichtige) voorschotnota's van Zonneplan naar Tibber gegaan, maar het overzicht van de goedkope uren in de Zonneplan app vind ik duidelijker dus die gebruik ik nog. Gas bij Tibber wordt niet zelf door ze geleverd en is dus ook niet zichtbaar in de app. De gasprijs bij Tibber is iets lager. Verder gebruik ik geen integraties dus is er weinig verschil tussen beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:36
Daar gaat iets vreselijk mis in de brondata waar het artikel mee werkt.
Als je daar kijkt dan heeft de data van dit jaar ongeveer een gemiddelde van 22-24 cent (ik ben te lui om het uit te rekenen), maar er wordt in het artikel geschermd met een gemiddelde prijs van 7 (!) cent over de afgelopen 2000 dagen. Daar moet iets fout zitten (ofwel belasting of brondata).
Het artikel daarna gaat doorleuk verder met deze scheve vergelijking en rekent opeens een verschil uit van 500 euro besparing tov vast contract.

Waar kan ik tekenen voor die 7 cent? :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:53
John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:08:
[...]

Ik verwacht (jammer genoeg) iets lagere pieken.
1 uurtje aan 0,60/kWh, dat is een kwart minder (aan kosten) dan de 2 piekuren van vandaag.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:41
Joarie schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:20:
[...]

Daar gaat iets vreselijk mis in de brondata waar het artikel mee werkt.
[...]

Waar kan ik tekenen voor die 7 cent? :+
Bij @jeroenpuntnl natuurlijk. :P

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 15:28
Hmmbob schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:24:
[...]

1 uurtje aan 0,60/kWh, dat is een kwart minder (aan kosten) dan de 2 piekuren van vandaag.
Helaas, een kwart minder aan opbrengsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Hmmbob schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:24:
[...]

Ik bekijk het juist vanuit de opbrengsten kant :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54
Henry65 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:44:
[...]

Ik ben vanwege de (in mijn ogen ondoorzichtige) voorschotnota's van Zonneplan naar Tibber gegaan, maar het overzicht van de goedkope uren in de Zonneplan app vind ik duidelijker dus die gebruik ik nog. Gas bij Tibber wordt niet zelf door ze geleverd en is dus ook niet zichtbaar in de app. De gasprijs bij Tibber is iets lager. Verder gebruik ik geen integraties dus is er weinig verschil tussen beiden.
De facturen van Zonneplan hebben inderdaad een iets andere opbouw dan die van Tibber, maar ik vind beiden zeer duidelijk en overzichtelijk. Alles wat erop staat klopt, en is duidelijk herleidbaar en controleerbaar.

Alleen bij Zonneplan wordt een verwachte import en export voor de volgende kalendermaand vermeld, met de voor die maand verwachte gemiddelde prijzen voor je import en export. Dit wordt op de factuur na die kalendermaand gecorrigeerd met de daadwerkelijke cijfers. Ook doet Zonneplan al meteen een inschatting voor de saldering, en hoef je niet achteraf op de jaar- of eindfactuur nog een correctie te krijgen voor de saldering (belastingen).

Bij Tibber wordt alleen achteraf de import en export van de afgelopen maand in rekening gebracht, maar zij doen daarop nog niets met de saldering van de belastingen. Je ontvangt elke maand de volledige prijs voor je export, inclusief alle belastingen.

Als je over een periode waarover je een jaar- of eindfactuur krijgt een export-overschot hebt, dan moet je dus over die periode nog de teveel ontvangen belastingen terugbetalen. Je bent dus een (negatief) spaarpotje voor Tibber aan het opbouwen als je overschot hebt. Als je geen PV overschot hebt, is dat niet van toepassing...

Welke van deze werkwijzen je prefereert, is uiteraard persoonlijk. Maar ik vond en vind beiden heel prima werken.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

Ik heb zelf 500W sluipstroom, een 12kW warmtepomp, een 77kWh EV en 7700Wp zonnepanelen. Ik had tot 10 oktober jl een goedkoop 3-jarig Greenchoice contract zonder terugleverkosten.

Ik heb een jaar lang een simulatieprogramma draaien met en zonder een 20 kWh accu. Geoptimaliseerd op maximale in/verkoop per dag op basis zonneplan dynamische tarieven, waarbij ik het laden van de EV zoveel mogelijk op de goedkope uren deed. De warmtepomp optimaliseren op de goedkoopste uren is minder makkelijk.

Daarnaast heb ik de kosten van het nieuw Greenchoice contract met € 0,12 terugleverkosten gesimuleerd. Omdat Greenchoice toen maar €0,20 per kWh vroeg blijkt dat contract ca €130 goedkoper te zijn op jaarbasis dan overgaan op dynamische tarieven.

Het hangt natuurlijk erg af van de prijs per kWh van het nieuwe contract en de hoeveelheid terug te leveren PV (bij mij ca 2500kWh). Het breekpunt ligt bij mij op €0.22 per kWh.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rebelhearts
geweldig, zonneplan stuurt mij nu net deze mail.

Beste ,

We zien dat de stroomprijs een aantal uur piekt naar een niveau dat we lange tijd niet hebben gezien. Hoewel we graag goed nieuws delen over negatieve stroomprijzen, vinden we ook dat we je moeten informeren bij ongewoon hoge prijspieken.

Geen zorgen, hoewel we ongewoon hoge pieken zien, verwachten we geen extreme stijgingen in je gemiddelde kWh-tarief. Dat komt doordat het slechts enkele uren in de maand betreft en de gemiddelde stroomprijs daalt bij meer zon- en windenergie.
Waar komt deze prijspiek vandaan?
Volgers van ons energieweerbericht hadden het wellicht al zien aankomen. Nu de zon weer vroeg ondergaat, is er tijdens de avondpiek nauwelijks zonnestroom. Windenergie is er deze week ook zeer weinig in Europa. Daar komt bij dat onze buurlanden ook weinig groene stroom hebben. De gas- en kolencentrales in Nederland zijn hard aan het werk om stroom te produceren.

Omdat er in heel Noord-West Europa een laag aanbod van groene stroom is, wordt de prijs flink opgedreven. Dit verklaart de pieken die we nu zien. Nederland is op het duurste uur zelfs nog stroom aan het exporteren om de tekorten in onze buurlanden aan te vullen.

Wat betekent dit voor de rest van de winter?
Geen zorgen, prijspieken horen erbij. Hoe meer we afhankelijk worden van zon en wind, hoe meer variatie er ontstaat in de stroomprijs. Gelukkig daalt de gemiddelde stroomprijs steeds verder naarmate we meer zon- en windenergie gebruiken, ook in de winter. De stroomprijs piekt slechts enkele uren per maand zo hoog, wat nauwelijks invloed heeft op je gemiddelde kWh-tarief. Deze prijspieken zijn helaas dus niet de ideale reden om gezellig uit eten te gaan – zelfs wanneer je elektrisch kookt. Let er wel op dat het slim is om je elektrische auto niet op te laden tijdens deze piekmomenten. Met Zonneplan Energie bespaar je over het algemeen al flink: gemiddeld 22% op energiekosten vergeleken met de gemiddelde Nederlander in de afgelopen 12 maanden.

met daaronder een grafiekje van hoe duur hun zijn tov vaste tarieven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Gameboy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:44:
[...]
<knip>
Alleen bij Zonneplan wordt een verwachte import en export voor de volgende kalendermaand vermeld, met de voor die maand verwachte gemiddelde prijzen voor je import en export. Dit wordt op de factuur na die kalendermaand gecorrigeerd met de daadwerkelijke cijfers. Ook doet Zonneplan al meteen een inschatting voor de saldering, en hoef je niet achteraf op de jaar- of eindfactuur nog een correctie te krijgen voor de saldering (belastingen).
<knip>
Zonneplan zet bij mij de EB onder vaste lasten per maand, alleen het profiel dat ze gebruiken werkt niet met een thuisaccu.
Vooraf ik heb er geen probleem ermee,
Het heeft een dempende werking, het halveert ongeveer mijn voorschotten die ze berekenen, zover ze er naast zitten door met ongestuurde PV teruglevering te rekenen, voor volledige ontkoppelde verbruik/opwek

Bij verwachting heb ik bijv geen enkele negatieve voorschot, de praktijk is anders in mei-augi lever ik verschoven naar de avond/ochtendpiek 1500-2500kWh terug en afname enkel als er een EPEX-spread is en ruimte in accu, met thuisaccu bouw je zo nog steeds een leuk spaarpotje van 400-900 euro op (~385 euro aan EB plus verwachte teruglevering aug '25 // 1 sept stap ik over, dit staat los van ZP) die ik dan met laatste rekening over alle maanden dient terug te krijgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
Domba schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:49:
[...]

Zonneplan zet bij mij de EB onder vaste lasten per maand, alleen het profiel dat ze gebruiken werkt niet met een thuisaccu.
Vooraf ik heb er geen probleem ermee,
Het heeft een dempende werking, het halveert ongeveer mijn voorschotten die ze berekenen, zover ze er naast zitten door met ongestuurde PV teruglevering te rekenen, voor volledige ontkoppelde verbruik/opwek

Bij verwachting heb ik bijv geen enkele negatieve voorschot, de praktijk is anders in mei-augi lever ik verschoven naar de avond/ochtendpiek 1500-2500kWh terug en afname enkel als er een EPEX-spread is en ruimte in accu, met thuisaccu bouw je zo nog steeds een leuk spaarpotje van 400-900 euro op (~385 euro aan EB plus verwachte teruglevering aug '25 // 1 sept stap ik over, dit staat los van ZP) die ik dan met laatste rekening over alle maanden dient terug te krijgen.
Precies dat, je kan het dempend effect noemen maar feitelijk betaal je dus te veel vooruit. Ik spaar liever bij een bank dan bij zonneplan. Enerzijds omdat ik dan rente krijg (verwaarloosbaar ) anderzijds omdat er dan geen cowboy met mijn geld gaat lopen hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

rft80 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:43:
[...]

Precies dat, je kan het dempend effect noemen maar feitelijk betaal je dus te veel vooruit. Ik spaar liever bij een bank dan bij zonneplan. Enerzijds omdat ik dan rente krijg (verwaarloosbaar ) anderzijds omdat er dan geen cowboy met mijn geld gaat lopen hobbyen.
Hangt er ook helemaal van af wanneer je contract is ingegaan. Zonneplan rekent elke maand 1/12 van de verwachtte energiebelasting over het hele jaar. Als je instapt in het najaar loop je dus achter, en ben je zelf aan het hobbyen met het geld van de overheid.

N.B. bij mij staat dat door een teruglever overschot het bedrag €0,00.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54
koboy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:57:
[...]

Hangt er ook helemaal van af wanneer je contract is ingegaan. Zonneplan rekent elke maand 1/12 van de verwachtte energiebelasting over het hele jaar. Als je instapt in het najaar loop je dus achter, en ben je zelf aan het hobbyen met het geld van de overheid.

N.B. bij mij staat dat door een teruglever overschot het bedrag €0,00.....
Nee, dat maakt niet uit. ZP rekent met de door jezelf opgegeven verwachting voor overschot (als je dat hebt). Het maakt niet uit wanneer je contract begint, als je een jaarlijks overschot hebt (over 12 maanden gerekend) betaal je 0 energiebelasting.

Toelichting: als je klant wordt voor energie bij Zonneplan, moet je zelf opgeven wat je verwachte import en export is.

Dat wordt gebruikt als basis voor je maandelijkse voorschotfacturen, en de energiebelasting die per maand wordt opgenomen op die voorschotfacturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gameboy op 06-11-2024 20:17 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
[...]
De enigste die achteraf afrekenend is Tibber, maar dat staat op gespannen voet met liquiditeit voor Tibber als je meerdere klanten als mij hebt. Het beschikbare werkkapitaal golft dan mee met de markt trend en voor de verwachte EPEX uurprijzen heb je een glazenbol nodig.
Bij Tibber zijn al diverse plannetjes voorbij gekomen , een daarvan was het spaarpotje dat pas bij de eindafrekening de negatieve facturen zouden worden uitbetaald, was voor mij reden om te wisselen naar ANWB voor 15 per maand voorschot, maar die knoeien op uur niveau met de verbruiks- en teruglevering-standen (waar deze eerst overeenkwamen met de ODA (umeter) een paar maanden later wijken ze ineens af.

Zonneplan heeft net zomin een glazenbol ze moeten wel ergens meerekenen, simpel om dat een EPEX thuisaccu niet enkel afhankelijk is van de zon en de PV-opwek.

November ik heb tot nu toe 80,0kWh teruglevert tegen gemiddeld 64,45ct/kWh, met voorschotten moet je dat wel 2 maanden tot een jaar van te voren even voorspellen, wat niet mogelijk is.
Enigste zijn gegevens uit het verleden, wat geen enkele garantie is met Day ahead uurprijzen.

Ik heb tot einde van dit jaar 255,81 euro aan voorschotten betaald bij zonneplan, maar de werkelijke telller staat pas op -30.95 euro, ik kan dat niet voorspellen of het teveel of te weinig zal zijn t/m 31 december.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
Domba schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:17:
[...]

November ik heb tot nu toe 80,0kWh teruglevert tegen gemiddeld 64,45ct/kWh
Netjes, ik kan max 6kva uit mijn batterij trekken (8kva omvormer maar bms/batterij amperage is de bottleneck) dus zit slechts op 61kwh a 45.4c gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Gameboy Dat is niet altijd het geval, bij mij hebben ze niets van wat ik heb opgegeven gebruikt,
Wat ze gebruikt hebben komt volgens mij van ANWB, vorige dynamische, ik vind het te overzien daar ze al verrekenen met 2 maanden later.

Ik vertrek op moment ik mijn saldeervolume verbruikt heb of uiterlijk na 11 maanden.
Ik ben bezig om mijn startdatum richting 1 augustus te verschuiven, zodat ik najaar 2026 alle EB voor verbruik in november en december nog kan salderen, mocht salderen 1-1-2027 stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gameboy schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:15:
[...]

Nee, dat maakt niet uit. ZP rekent met de door jezelf opgegeven verwachting voor overschot (als je dat hebt). Het maakt niet uit wanneer je contract begint, als je een jaarlijks overschot hebt (over 12 maanden gerekend) betaal je 0 energiebelasting.

Toelichting: als je klant wordt voor energie bij Zonneplan, moet je zelf opgeven wat je verwachte import en export is.

Dat wordt gebruikt als basis voor je maandelijkse voorschotfacturen, en de energiebelasting die per maand wordt opgenomen op die voorschotfacturen.
Wie het saldo aan energiebelasting heeft bepaald maakt niet uit, het gaat er om dat ze de energiebelasting in 12 gelijke termijnen verrekenen. Met zonnepanelen en minder opbrengst dan afname betaal je dan in de zomer energiebelasting "te veel", en in de winter "te weinig". Start je dus je contract in de winter, dan loop je dus achter met energiebelasting betalen t.o.v. de werkelijk afgenomen hoeveelheid stroom, om dit in de daarop volgende zomer goed te maken, met als het goed is op de jaarafrekening een zo klein mogelijk verschil. Vanaf de jaarafrekening (in de winter) begint het feest dan weer opnieuw. Start je in de zomer dan begin je met een overschot aan betaalde energiebelasting.....
Over meerdere jaren genomen maakt het natuurlijk geen barst uit. Het ene halfjaar schiet Zonneplan een stukje energiebelasting voor, het andere halfjaar de klant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:33
Wat levert een dag zoals vandaag met grote prijsverschillen nou op als je een leuke thuisaccu hebt staan?

Duur ingekocht en nog duurder verkocht met nauwelijks PV opwek. De accu was bij de start van de dag op minimum SOC en nu aan het einde wederom.
Eigenlijk bijna heel de dag energie heen en weer staan pompen. Vooral de garage is lekker warm geworden (dat is slecht voor je bier ;) ) maar heeft ook financiele gevolgen.

Nou komt ie (afgerond):
Ingekocht: 79 kWh
Verkocht: 52 kWh
Totaal geladen: 71 kWh over circa 8,5 uur.
Totaal ontladen: 57 kWh over circa 6 uur.
Batterij RTE: circa 80%

Onder de streep voor vandaag (minus nog 2 uur eigen consumptie te gaan) is dat 27 kWh ingekocht en daarvoor EUR 8,21 ontvangen. Alle prijzen incl. BTW en EB.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 06-11-2024 22:12 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:32
[...]

Ja je hebt natuurlijk helemaal gelijk, aan de schandpaal met die gasten!

Bedrijven (zeker nieuwe opkomende) hebben nu eenmaal kapitaal nodig om te bestaan, te groeien en bedrijfsvoering te runnen. Dit kunnen ze gewoon op de vrije markt ophalen met bijv een doorlopend kredit. Echter heb ik die rente percentages wel eens gezien, Tony Soprano zou er trots op zijn geweest :+
Om dit te bekostigen en je wilt kunnen blijven bestaan moet je die kosten wel doorberekenen aan je klant. Bijvoorbeeld door een hogere opslag per kWh.

Je kan er ook voor kiezen om je klanten een voorschot te laten betalen. Dit kan als heel oneerlijk en pijnlijk aanvoelen. Maar in mijn geval, hoeveel rente loop ik nu echt mis? Laat het gemiddelde van al die maandbedragen in mijn geval €200,- zijn. Laat ik dat geld weg zetten voor 4% in een of ander oekieboekieland, levert mij dat jaarlijks €8,- aan rente op.

Nou dat gun ik Zonneplan van harte, want ik vind het verder een super fijne partij, fijne app en de bijkomende kosten zijn lekker laag.
En ja, als je 1 maand voor financiert en ze gaan failliet, dan ben ik dat vast kwijt. Mja liever dit "risico" dan weer naar een andere partij en die dan weer zijn voorwaarden aanpast. Weer naar de volgende partij etc.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
V_ger schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:10:
Wat levert een dag zoals vandaag met grote prijsverschillen nou op als je een leuke thuisaccu hebt staan?

Duur ingekocht en nog duurder verkocht met nauwelijks PV opwek. De accu was bij de start van de dag op minimum SOC en nu aan het einde wederom.
Eigenlijk bijna heel de dag energie heen en weer staan pompen. Vooral de garage is lekker warm geworden (dat is slecht voor je bier ;) ) maar heeft ook financiele gevolgen.

Nou komt ie (afgerond):
Ingekocht: 79 kWh
Verkocht: 52 kWh
Totaal geladen: 71 kWh over circa 8,5 uur.
Totaal ontladen: 57 kWh over circa 6 uur.
Batterij RTE: circa 80%

Onder de streep voor vandaag (minus nog 2 uur eigen consumptie te gaan) is dat 27 kWh ingekocht en daarvoor EUR 8,21 ontvangen. Alle prijzen incl. BTW en EB.
Hier dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww94u0nrdt9TGBVEbCTgjfSgWxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfUlItVNzwmR1i0a213sQhSY.jpg?f=fotoalbum_large
€ 19,- dus.

Edit: iets meer heen en weer gepompt maar véél meer opbrengst. Ben benieuwd waar dat hem in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door RikHa op 06-11-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Devke schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:53:
[...]

Ik begreep uit je vorige post dat het 26 ct is plus 10 ct. Dat is niet zo namelijk. Misschien heb ik je dan verkeerd begrepen.
Hoezo niet?
Ik heb momenteel ongeveer 5000 kWh opwek. Hiervan gebruik ik 1500 direct en lever 3500 terug.
Over deze 3500 betaal ik ongeveer €350 aan terugleverboete.
In de avond/nacht maak ik deze 3500kWh echter weer op aan mijn EV.
Dit betekend dat ik dus €350 kwijt ben omdat ik overdags niet kan laden (want ik ben dan op werk).

Dat is dus 10c per kWh aan kosten
Daarnaast neem ik (vooral in de winter) ook in de ochtend en in de avond wat stroom af tegen 25c.
Dus eigenlijk ben ik 25c + 10c kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
kx22 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:30:
[...]

Hoezo niet?
Ik heb momenteel ongeveer 5000 kWh opwek. Hiervan gebruik ik 1500 direct en lever 3500 terug.
Dit betekend dat ik dus €350 kwijt ben omdat ik overdags niet kan laden (want ik ben dan op werk).

Daarnaast neem ik (vooral in de winter) ook in de ochtend en in de avond wat stroom af tegen 25c.
Je mag toch salderen?

Voorbeeld. Je stopt 1 kWh het net in omdat je hem over hebt. Je betaald daar een boete over van 10 ct. Onkosten dus 10 ct.

Je staat hierdoor dus op - 1 kWh. M.a.w. je hebt nog 1 kWh te salderen / tegoed.

Als je die weer ophaalt als je hem nodig hebt verbruik je die 1 kWh dus. Je had er nog 1 tegoed. Die streep je weg tegen elkaar. Immers salderen mag nog steeds.

Je staat dan weer op 0 kWh door saldering en je kosten waren dus 10 ct.

Ik ga dr vanuit dat je een vast/variabel contract hebt. Bij dynamisch betaal je geen boete namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
kx22 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:30:
[...]

Hoezo niet?

Je bent die €350 extra kwijt. Daar staat tegenover dat je voor die gesaldeerde kWh juist niet die €0,25 betaalt. Dat vertegenwoordigt een waarde van €875 onder dat contract.

Om te vergelijken met dynamische tarieven moet je vaststellen wat je tarief voor afname is en wat het verschil is met het tarief voor terugleveren. Dat kun je alleen achteraf. Vooraf moet je een inschatting maken of dat verschil kleiner gaat zijn dan €0,10. Als dat zo is salderen je effectief met een terugleverboete die kleiner is dan bij dat vaste contract.

Het effect is inderdaad dat je netto meer dan die €

Als je wilt weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tweety-
  • Laatst online: 05-04 20:10
Is het slim om een dynamisch contract af te sluiten als je en geen zonnepanelen hebt en geen warmtepomp? Elektrische auto hebben we ook niet.

Verbruik is
2047 kwh
1143 m3

We zitten beetje met het gas in onze maag.. dus weet niet of het dan wel handig is om een dynamisch contract te nemen.

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:44

TTLCrazy

Listen to Frankie

@-Tweety-
Ik zit al weer bijna 2 jaar bij Zonneplan en bevalt mij tot nu toe prima. Ik houd i.v.m. de hoge elektriciteit prijzen van de afgelopen dagen wel de boel in de gaten nu. Maar ik denk dat zich dat wel gladstrijkt over de tijd. Ik kan elke maand opzeggen dus druk maak ik mij er niet echt over.

Een vast abonnement ziet er op het moment ook goed uit moet ik zeggen. 26,4 cent voor een kWh is gewoon niet veel en je hebt de zekerheid dat deze gedurende de looptijd niet verandert.
Mijn kWh prijs zover dit jaar januari t/m november:
25,5
23,4
22,8
22
23
22,2
23,1
24,9
24,7
26,5
33,6

Die laatste is November tot nu toe.

Totaal gemiddel 2024 tot nu toe: 24,2
2023:28,3 (mijn abo begon in februari 23)

Je moet voor jezelf uitmaken wat je belangrijk vind. Zelf zou ik op dit moment denk ik een vast contract nemen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@-Tweety- Het is mogelijk om gas en stroom van aparte leveranciers en/of contractvormen af te nemen.

Als je je geen risico kunt veroorloven zou ik in ieder geval je gas proberen vast te zetten met een jaarcontract.
Zoals het er nu naar uit ziet kan het in januari voor dynamisch even flink pieken, en dat zal waarschijnlijk een maand zijn waarin je een goed deel van je jaarverbruik verstookt.

Bij een lager stroomverbruik kan dynamisch best interessant zijn, maar cashbacks/bonussen/kortingen die bij vaste contracten gegeven worden maakt het totaal vaak lastig te evenaren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tweety-
In welke situatie zou het dan wel beter zijn om voor een dynamisch contract te gaan?

Qua stroom verbruiken wij ook het meest in de dal uren (1235/812)

Dus wellicht zouden wij voor de stroom wel voor dynamisch kunnen gaan.

Wat is voor jullie dan de reden om toch bij een dynamisch contract te blijven terwijl iedereen nu met cashbacks gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
-Tweety- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:06:
In welke situatie zou het dan wel beter zijn om voor een dynamisch contract te gaan?

Wat is voor jullie dan de reden om toch bij een dynamisch contract te blijven terwijl iedereen nu met cashbacks gooien?
1. Een eerlijke prijs betalen/krijgen
2. Zelf de prijs kunnen beïnvloeden
3. Innovatie bevorderen
4. Beter voor het milieu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@-Tweety- De piek/dal verdeling is niet van toepassing. Het tarief verschilt van uur tot uur en is iets minder makkelijk te voorspellen.

Ik heb er vertrouwen in dat day-ahead op de lange termijn goedkoper uit pakt dan een vast contract en heb voldoende financiële buffer om niet in paniek te raken als het een uurtje erg prijzig is.
De traditionele markt werkt vooral op basis van speculatie wat ervoor zorgt dat je/we niet betalen wat het product waard is. Voor day-ahead geldt het simpele vraag en aanbod principe wat mij meer trekt, al gaat het hier in NL nog maar om een paar procenten van ons totale verbruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tweety-
Ik weet dat dal/piek niet van toepassing zijn, maar ik doelde meer op dat we wat dat betreft wel bewust zijn, wanneer we apparaten aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:15

knakworst

Get more sats!

John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:14:
[...]

1. Een eerlijke prijs betalen/krijgen
2. Zelf de prijs kunnen beïnvloeden
3. Innovatie bevorderen
Je vraag wordt -meestal- ook nog gestuurd naar de tijdstippen, waarbij de meeste groene stroom geproduceerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
-Tweety- schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:06:

Met jouw profiel en de huidige prijzen valt er sowieso niet zoveel te winnen met een dynamisch contract. Je verbruikt kennelijk ongeveer 2000 kWh per jaar. Je kunt nu een vast contract tekenen met cashback en alles en dan betaal je tussen EUR 0,20 en EUR 0,25 per kWh uiteindelijk. Om daar met een dynamisch contract significant onder te komen moet je best een beetje kunnen sturen.

Er zijn misschien andere redenen om het te doen in jouw geval, maar financieel heeft het geen zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Hier een artikel dat uitlegt dat we deze pieken/hoge prijzen nog een hele tijd gaan zien. Afhankelijk van je situatie kan dit voordelig / minder voordelig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:57

Locke_

Iron within, Iron Without!

John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:26:
Hier een artikel dat uitlegt dat we deze pieken/hoge prijzen nog een hele tijd gaan zien. Afhankelijk van je situatie kan dit voordelig / minder voordelig zijn.
De media doet wel vaker aan bangmakerij op de energiemarkt, zeker richting dynamische prijzen.
Denk dat als je daar heel gevoelig voor bent, je ook snel weer naar een vast contract moet gaan.

Vooralsnog denk ik dat het uiteindelijk wel mee zal vallen. De herfst & winter zijn altijd wat duurder, al vlakt het weer wat meer af als de wind aantrekt. Als je de lente & zomerperiode erbij pakt dan kom je onder aan de streep vooralsnog goedkoper uit.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Locke_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:50:
[...]

De media doet wel vaker aan bangmakerij op de energiemarkt, zeker richting dynamische prijzen.
Denk dat als je daar heel gevoelig voor bent, je ook snel weer naar een vast contract moet gaan.

Vooralsnog denk ik dat het uiteindelijk wel mee zal vallen. De herfst & winter zijn altijd wat duurder, al vlakt het weer wat meer af als de wind aantrekt. Als je de lente & zomerperiode erbij pakt dan kom je onder aan de streep vooralsnog goedkoper uit.
Dat is ook mijn mening. Deze hoge pieken zijn hier juist gunstig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OSOd_jTtmlS0GGB5jW8POohRmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylZKUw2BdXLk9ZDP1tXCPqVL.jpg?f=fotoalbum_large

All charge your batteries!!! :) 17h00-> 60cnt

[ Voor 22% gewijzigd door PCJR op 07-11-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:18
Tibber app geeft geen verbruik/productie data in Analyse menu aan vanaf 4 november tot gisteren. Waarom niet? Een storing bij Tibber server?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:13
PCJR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:19:

Misschien je adres weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
PCJR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:19:
[Afbeelding]

Had dat niet beter vannacht gekund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:32:
[...]

Had dat niet beter vannacht gekund?
Klopt, maar is iets mis gegaan bij gbb. Of ik had net een setting te hoog/verkeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qpp_jpIfM1OmHYH_1dYHJv_TLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge4wIyflStO7EUdp3qPZcPfU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu komt er iig wat gratis pv bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
PCJR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:33:
[...]

Klopt, maar is iets mis gegaan bij gbb. Of ik had net een setting te hoog/verkeerd.
[Afbeelding]

Dan hoop ik dat daar meer zon is dan hier.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
PCJR schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:33:
[...]
ehhm, Wat moet je doen voor een gaatje in dit wolkendek voor een sunny spot?

Vandaag is laagste zover dit jaar met verwachting van 100-150 Wh/kWp voor de hele dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:18
In plaats van een Zonneplan systeem, kunnen we ook verder kijken naar andere systemen zoals Haier. Werkt Haier goed met de day-head trade? Is er een buy/sell price algorithm op afstand bepaald door Haier voor Nederland?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
Domba schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:14:
[...]

ehhm, Wat moet je doen voor een gaatje in dit wolkendek voor een sunny spot?

Vandaag is laagste zover dit jaar met verwachting van 100-150 Wh/kWp voor de hele dag
Een potje zilverjodide aan een vuurpijl tapen? :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
John245 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:26:
Tja, de azijnbode. Na de eerste regel ben ik al afgehaakt:
Wie zijn slimme meter regelmatig checkt, was het wellicht al opgevallen: de prijs voor stroom bereikte gisteravond rond etenstijd een opmerkelijk hoogtepunt.
Zou je op de slimme meter ook kunnen zien dat de prijzen morgen vrijwel vlak zijn? Helaas... Ging net zo lekker. :)

Nou ja, straks nog even de batterij leeg laten lopen het net in en dan beginnen we morgen met 5% SoC aan een dag zonder laden en ontladen. Hoewel, beetje laden van de zon om van die 5% naar 10% te komen. Daar zet ik dan gelijk mijn min SoC weer op. Die had ik verlaagd naar 5% de afgelopen paar dagen vanwege de prijsgekte. Batterijen hebben het heel druk gehad. Mooie test!

[ Voor 17% gewijzigd door RikHa op 07-11-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 10:39

RvP

Die volledig vlakke prijs voor morgen had ik ook niet helemaal aan zien komen.

Zeker omdat het model van https://energie.theoxygent.nl/ ook nog steeds uitging van enorm schommelende prijzen.

Grappig om te zien dat het model daar nu van slag lijkt en voor de komende dagen alles helemaal vlak zet.

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:43

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ja haha, the oxygent...

Ik heb ze nog niet vaak kunnen betrappen op een betrouwbare forecast. en voor dit weekend voorspellen ze nu een minimum prijs tussen 17 en 30 cent. Dan is mijn eigen glazen bol nog beter..

PVoutput

Pagina: 1 ... 242 ... 286 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels