Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb nu een verlengingsaanbod van Greenchoice gekregen voor €0,24964 maar i.v.m. zonnepanelen ook nog €0,12705 terugleverkosten.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:24:
[...]
Dan kies je een vast contract, zoals nu door Greenchoice aangeboden voor EUR 0,24 per kWh voor twee jaar vast. Daar betaalde ik 5 jaar geleden overigens ook al EUR 0,22 per kWh... Echt een enorm verschil....
Voor dat bedrag riskeer ik de overstap naar dynamisch wel met een paar uur per dag hoge tarieven zoals deze week het geval is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Er is een oorlog. Putin heeft ons van het gasinfuus gehaald. Er is geen Groningen meer. Dat snap ik. Maar de gasprijs is weer naar 'normale' niveau's, circa 50% hoger dan de prijs 2018-2020. Alleen omdat die gasturbines niet op die andere tijdstippen draaien zijn we dus wel veel duurder uit blijkbaar. 4/5 jaar geleden op een dinsdag in november kale dynamische stroomprijs 4 cent nu morgen 16 cecnt, een verviervoudiging.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:24:
[...]
Die EUR 0,70 per kWh komt dus juist niet door de groene energie... Op de momenten dat die produceren zijn de tarieven juist lekker laag... Pas als de gasturbines aan moeten schieten de prijzen omhoog. Dit komt dus door te dure fossiele centrales. En ik weet niet of je het nieuws hebt gevolgd, maar er is nog een verschilletje met 4-5 jaar geleden...
Ik zie niet in wat er tendentieus aan is. Ik vergelijk een dynamische stroomprijs van een dinsdag in november 2020 en een dynamische stroomprijs van een dinsdag in november 2024. En die prijs is verviervoudigd. Ik heb niet een goedkope dag in 2020 lopen shoppen, het zij vrijwel elke dag dezelfde tarieven. Voor 2024 is het morgen natuurlijk wel een momentopname. In het voorjaar/zomer ben je tegenwoordig spekkoper. Maar het is nu al een tijdje hardnekkig duur vooral in de vroege avond schieten de prijzen fors omhoog.En dan ga je tendentieus een kale stroomprijs van 5 jaar geleden vergelijken met een dynamisch piektarief inclusief heffingen..
Ik ben benieuwd of de laatste inzichten hierin verwerkt zijn. Naar mijn idee betalen de 'dynamische verbruikers' nu mee voor de verrekenaars van groene stroom, omdat de grijze 'stand-by' stroom extra duur is zodra die bij moet springen.Er was overigens onlangs nog een rapport dat becijferde dat groene stroom overall een dempend effect heeft op de energieprijzen.
Gemiddelde dynamische prijzen ex BTW waren:
2017 0,04
2018 0,05
2019 0,04
2020 0,03
2021 0,10
2022 0,23
2023 0,10
2024 0,07
Op zich met 7 cent gemiddeld dit jaar zie je dat dat inderdaad, in lijn met de stijging van de gasprijs, grofweg 50% duurder geworden is. November en december moeten hierin nog verwerkt worden en die zijn meestal wat duurder. Dus dat groene stroomproductie een dempend effect heeft op de energieprijzen kan ik niet direct onderbouwen. Wellicht als grijs continu moest draaien hadden we een gastekort gehad, en dat het dan dus allemaal nog veel duurder was geweeest, zou ik het wel kunnen rijmen.
Persoonlijk kan ik het wel dragen en blijf ook op dynamisch. Of je op de lange termijn goedkoper uit bent begin ik wel vraagekens bij te zetten. Maar misschien word ik binnenkort weer verrast met lage tarievenAls je dit soort schommelingen in de prijs niet kunt dragen moet je gewoon niet een dynamisch contract nemen. Dan kies je een vast contract, zoals nu door Greenchoice aangeboden voor EUR 0,24 per kWh voor twee jaar vast. Daar betaalde ik 5 jaar geleden overigens ook al EUR 0,22 per kWh... Echt een enorm verschil...
.

Ik denk dat je het sarcasme gemist hebtV_ger schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:45:
[...]
Penny wise pound foulish. Je kan beter je internet uitzetten en een boek gaan lezen.
[Afbeelding]
Dit is het energieverbruik van mijn koelkast en vriezer gisteren. Hoeveel denk je te besparen?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik ben nu snel al het bier op aan het drinken voordat dat straks warm is
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dat had je zeker gisteren tussen 13.00 en 14.00 speciaal voor dit moment in de koelkast gelegdV_ger schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:40:
[...]
Ik ben nu snel al het bier op aan het drinken voordat dat straks warm is
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:strip_exif()/f/image/blhxHP1CmufugUGOmNMAy4GV.png?f=user_large)
Zo dan, 47ct kale energieprijs! als je een accu hebt dan weet je wat je morgenavond te doen staat met de zonnestroom die je vandaag hebt opgeslagen
Als ik zo de afgelopen de prijzen een beetje volg is het tot nu toe maar zeldzaam dat je op de reguliere markt iets kan verdienen door met je accu terug te leveren.
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Dan moeten de prijzen echt nog wat hoger worden. Paar dagen geleden uitgezocht aan de hand van een eenvoudig ding van HBM. Ding levert 2,5kW, maar verstookt wel een liter benzine per uur. Dus ruim €0,80 per kWh aan alleen brandstof.....franssie schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:47:
Het is dat mijn noodstroomgenerator niet kan terugleveren, maar met deze prijzen wordt dat (als het structureler wordt) bijna leuk om uit te zoeken
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Thanks, die 12.98 heb ik ook over november, dus geen onderscheid qua gebruiksprofiel.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:40:
[...]
Ik zit nog niet lang bij Zonneplan, maar bij mij komt de inkoopprijs uit op EUR 0,1289 per kWh op de voorschotfactuur voor november. Het lijkt er dus op dat Zonneplan ook naar het verbruikspatroon kijkt en naar de verwachte stroomprijs voor de maand.
Op zich is het ook maar een korte periode qua voorschot, want het wordt na afloop van de maand verrekend. Het verschil zal in de orde grootte van tientjes zijn; daar maak ik me niet direct zorgen over.
Jij zegt paar tientjes maar het gaat om 2 maanden voorschot op basis van eenzijdig vastgestelde prijzen en inschattingen die nergens op gebaseerd zijn en dat over alle gebruikers.
Sterker nog, ze zijn 1.5 keer hoger dan de bruto prijzen waarmee ze momenteel nieuwe klanten werven (23c all in-10c bruto). Als zonneplan liquiditeits tekort heeft is de oplossing simpel, bij iedere klant een paar tientjes extra ophalen. Ben er niet echt gecharmeerd van dat we zo de voorraad batterijen en zonnepanelen financieren.
Goed idee, ben net aan het kijken en vroeg me exact dat af, facturatie achteraf met wat moeite terug kunnen vinden in de FAQ. Na 2 jaar zonneplan tijd voor wat anders, stemmen met de voeten!V_ger schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:40:
@rft80, dan ga je naar Tibber. Die factureren (nogsteeds) achteraf. Betaal je helemaal geen voorschot.
Verdienen blijft een groot woord ja. Energie verlies schommelt tussen de 10 en 20% en dan heb je de degradatie van de accu nog. Maar beste keuze was nog steeds vandaag verkopen tegen 35 en vannacht inkopen op 12 en die morgen verkopen.maarten_NL schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:17:
[Afbeelding]
Zo dan, 47ct kale energieprijs! als je een accu hebt dan weet je wat je morgenavond te doen staat met de zonnestroom die je vandaag hebt opgeslagen
Als ik zo de afgelopen de prijzen een beetje volg is het tot nu toe maar zeldzaam dat je op de reguliere markt iets kan verdienen door met je accu terug te leveren.
Zekerheid heb je nooit, maar voor nu werkt het iig zo. Maar Tibber heeft ook al meerdere proefballonnetjes opgelaten om anders te gaan factureren voor een naar ik aanneem betere cashflow. Maar tot nu tot elke keer zo ongeveer een dag voor invoering van iets nieuws hun keutel weer ingetrokken.rft80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:47:
[...]
Goed idee, ben net aan het kijken en vroeg me exact dat af, facturatie achteraf met wat moeite terug kunnen vinden in de FAQ. Na 2 jaar zonneplan tijd voor wat anders, stemmen met de voeten!
Denk niet dat het heel erg de moeite waard is... Mijn vrieskist kost 0.5kwh per dag, dus 0.0208 kwh per uur. De 4 uur 'dure tijden' de vriezer uit zetten zou dan 0.08kwh schelen, die daarna weer ingehaald zou moeten worden (natuurkunde). Max winst, 5ct misschien.Gecko123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:34:
Is het nu voordeliger om de koelkast en vriezer uit te zetten tussen 16 en 20u?
Misschien je fiets op de rollerbank zetten en hard trappen tijdens die uren, dynamo aan de omvormer en gaan.koboy schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:19:
[...]
Dan moeten de prijzen echt nog wat hoger worden. Paar dagen geleden uitgezocht aan de hand van een eenvoudig ding van HBM. Ding levert 2,5kW, maar verstookt wel een liter benzine per uur. Dus ruim €0,80 per kWh aan alleen brandstof.....
Ik zeg inderdaad "een paar tientjes" op basis van mijn eigen verbruik. Ik vind dat zelf niet onredelijk, want daar staat ook tegenover dat ze in de zomer mijn seizoensoverschot direct uitbetalen. Dit dus in tegenstelling tot sommige andere leveranciers die een vast maandbedrag rekenen en met de eindafrekening pas alles rechttrekken.rft80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:35:
[...]
Thanks, die 12.98 heb ik ook over november, dus geen onderscheid qua gebruiksprofiel.
Jij zegt paar tientjes maar het gaat om 2 maanden voorschot op basis van eenzijdig vastgestelde prijzen en inschattingen die nergens op gebaseerd zijn en dat over alle gebruikers.
Sterker nog, ze zijn 1.5 keer hoger dan de bruto prijzen waarmee ze momenteel nieuwe klanten werven (23c all in-10c bruto). Als zonneplan liquiditeits tekort heeft is de oplossing simpel, bij iedere klant een paar tientjes extra ophalen. Ben er niet echt gecharmeerd van dat we zo de voorraad batterijen en zonnepanelen financieren.
Ik heb ook liever een leverancier die liquide en solvabel is. Er zal ongetwijfeld een percentage klanten zijn die niet of veel te laat betalen en als ze het te scherp insteken valt je leverancier om. Zoals onlangs nog bij All-in-Power. En stel dat zoiets net na de zomer gebeurt, dan ben je die hele vordering van je PV opbrengst kwijt.
Nu is mijn voorfinanciering in de winter een paar tientjes en in de zomer krijg ik ook vlot mijn opbrengst afgerekend. Mijn risico is dan beperkt.
Het is bijna altijd voordeliger om apparatuur uit te zetten. Maarja waarom zou je dat doen voor 5 eurocent. Dan heb je geen leven.Gecko123 schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:34:
Is het nu voordeliger om de koelkast en vriezer uit te zetten tussen 16 en 20u?
Wat ook is veranderd is dat er de laatste jaren veel elektrische auto's bij zijn gekomen en ook warmtepompen. De vraag is wat dat betreft gestegen. Een ruime meerderheid van de huishoudens heeft een vast contract met een miniem verschil tussen Piek- en Dagtarief en veel mensen pluggen waarschijnlijk einde middag gewoon de auto in. Dat soort factoren kan ook een effect hebben op de prijs die op piekmomenten geldt.knakworst schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:06:
[...]
Er is een oorlog. Putin heeft ons van het gasinfuus gehaald. Er is geen Groningen meer. Dat snap ik. Maar de gasprijs is weer naar 'normale' niveau's, circa 50% hoger dan de prijs 2018-2020. Alleen omdat die gasturbines niet op die andere tijdstippen draaien zijn we dus wel veel duurder uit blijkbaar. 4/5 jaar geleden op een dinsdag in november kale dynamische stroomprijs 4 cent nu morgen 16 cecnt, een verviervoudiging.
[...]
Ik zie niet in wat er tendentieus aan is. Ik vergelijk een dynamische stroomprijs van een dinsdag in november 2020 en een dynamische stroomprijs van een dinsdag in november 2024. En die prijs is verviervoudigd. Ik heb niet een goedkope dag in 2020 lopen shoppen, het zij vrijwel elke dag dezelfde tarieven. Voor 2024 is het morgen natuurlijk wel een momentopname. In het voorjaar/zomer ben je tegenwoordig spekkoper. Maar het is nu al een tijdje hardnekkig duur vooral in de vroege avond schieten de prijzen fors omhoog.
[...]
Ik ben benieuwd of de laatste inzichten hierin verwerkt zijn. Naar mijn idee betalen de 'dynamische verbruikers' nu mee voor de verrekenaars van groene stroom, omdat de grijze 'stand-by' stroom extra duur is zodra die bij moet springen.
Gemiddelde dynamische prijzen ex BTW waren:
2017 0,04
2018 0,05
2019 0,04
2020 0,03
2021 0,10
2022 0,23
2023 0,10
2024 0,07
Op zich met 7 cent gemiddeld dit jaar zie je dat dat inderdaad, in lijn met de stijging van de gasprijs, grofweg 50% duurder geworden is. November en december moeten hierin nog verwerkt worden en die zijn meestal wat duurder. Dus dat groene stroomproductie een dempend effect heeft op de energieprijzen kan ik niet direct onderbouwen. Wellicht als grijs continu moest draaien hadden we een gastekort gehad, en dat het dan dus allemaal nog veel duurder was geweeest, zou ik het wel kunnen rijmen.
[...]
Persoonlijk kan ik het wel dragen en blijf ook op dynamisch. Of je op de lange termijn goedkoper uit bent begin ik wel vraagekens bij te zetten. Maar misschien word ik binnenkort weer verrast met lage tarieven
Wat ook meespeelt is dat er grote perioden zijn waarin duurzame opwekking ruim voldoende is om aan de vraag te voldoen. De fossiele producenten komen dan lange tijd niet aan bod. Zo hebben de kolencentrales dit jaar al lange tijd stilgestaan. Op momenten dat ze dan wel nodig zijn zullen ze dan hogere tarieven vragen.
De oplossing is om meer duurzame capaciteit te bouwen, te zorgen voor meer opslag en slim sturen van verbruik en om betere interconnects te hebben voor het exporteren van overschotten of het importeren van tekorten. Totdat die fossiele centrales helemaal niet meer nodig zijn.
Ja, die terugleverboetes vind ik ook problematisch. Ik heb over oktober en november tot nu toe een iets hogere prijs voor terugleveren dan voor afname. En dat met een beetje sturen. Ook zit mijn gemiddelde tarief voor afnemen nog onder dat GC tarief...Blackraven schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:46:
[...]
Ik heb nu een verlengingsaanbod van Greenchoice gekregen voor €0,24964 maar i.v.m. zonnepanelen ook nog €0,12705 terugleverkosten.
Voor dat bedrag riskeer ik de overstap naar dynamisch wel met een paar uur per dag hoge tarieven zoals deze week het geval is.
Dan moet je hem ombouwen naar een warmtekrachtcentrale (WMK), zodat je de warmte kan aftappen om b.v. warm water te maken.franssie schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:47:
Het is dat mijn noodstroomgenerator niet kan terugleveren, maar met deze prijzen wordt dat (als het structureler wordt) bijna leuk om uit te zoeken
Maar (gasgestookte) WMK was eventjes een hype maar dat is een stille dood gestorven, ingehaald door de warmtepomp.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Ja daar staat me nog wel wat van bij. Was dat niet gewoon een gasketel met een sterling motortje? Goed bedacht maar nooit meer wat van gehoord inderdaad.JukeboxBill schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:46:
[...]
Dan moet je hem ombouwen naar een warmtekrachtcentrale (WMK), zodat je de warmte kan aftappen om b.v. warm water te maken.
Maar (gasgestookte) WMK was eventjes een hype maar dat is een stille dood gestorven, ingehaald door de warmtepomp.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Ik ben benieuwd of iemand gemiddelde delta's van de dagen/weken door het jaar heeft om dit beter te kunnen onderbouwen.
[ Voor 14% gewijzigd door LigeTRy op 04-11-2024 21:15 ]
Dan moet je ook wel een omvormer hebben die die 16 kWh er in een uur uit kan pompen, volgens mij red je het dan niet met een investering van 10k. Bovendien heb je laad en ontlaad verliezen.LigeTRy schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:14:
Holy knikkeroni, toen ik vandaag de tibber app checkte ook maar even inchecken op dit draadje. Heeft iemand er al berekeningen op losgelaten wat dit doet voor een eventuele terugverdientijd van een batterij? Op een 16kWh batterij kan dit je in een uurtje 12,50 opleveren. Dan heb je maar 800 van deze dagen nodig om je 10k investering eruit te halen.
Ik ben benieuwd of iemand gemiddelde delta's van de dagen/weken door het jaar heeft om dit beter te kunnen onderbouwen.
In Duitsland worden kleine BHW's nog steeds geplaatst (75% warmte 25% elektra) bij woningen die lastig rendabel zijn voor een warmtepomp, maar die hebben wel een andere met netwerkkostenp per kWh en meer stabielere kostenposten op de factuur. Vaak is er dan al een thuisaccu icm PV.JukeboxBill schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:46:
[...]
Dan moet je hem ombouwen naar een warmtekrachtcentrale (WMK), zodat je de warmte kan aftappen om b.v. warm water te maken.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
TIL, thanks, ik had even de aanname gedaan dat gemiddeldeomvormers wel tot 11kw (3fase) konden gaan, dat valt nog even tegen (denk eerder aan 5kw). Nu is de piek van morgen over 2 uur wel te spreiden, maar dan moet je alsnog een flinke setup hebbendeejeebv schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:19:
[...]
Dan moet je ook wel een omvormer hebben die die 16 kWh er in een uur uit kan pompen, volgens mij red je het dan niet met een investering van 10k. Bovendien heb je laad en ontlaad verliezen.
Ik werd laatst gebeld door Vattenfall met een aanbieding. €0,25 per kWh klink heel aantrekkelijk, gezien ik nu 29 cent per kWh betaal gemiddeld, maar je betaalt ook een terugleverboete. De kosten zijn dan:
Dynamisch: 29 ct afname, 25ct teruglevering (gemiddeld in oktober, inclusief energiebelasting)
Vattenfall: 25 ct afname, 25-10 = 15ct teruglevering
Bij 3000 kWh afname en 3000 kWh teruglevering kost dynamisch dus €120 en vast €300 p/j.
Oh, en de aanbieding was alleen geldig als je ook een gascontract afsloot. Dus nee, ik blijf vooralsnog bij dynamisch, ook al vind ik mijn gemiddelde kWh-prijs nu best wel hoog.
Dat is feitelijk onjuist, in de zomer doen ze hetzelfde, laag inschatten op je teruglevering, hoog op je afname en 2 maanden bufferen.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:20:
[...]
daar staat ook tegenover dat ze in de zomer mijn seizoensoverschot direct uitbetalen.
Maar voor de duidelijkheid, ik heb geen probleem met de 2 maanden voorschot - die snap ik tot op zekere hoogte. Het is de basis waarop het voorschot berekend wordt, met name de prijs die ze hanteren - ik zie maand op maand het verschil tussen hun inschatting en mijn werkelijke kosten groter worden - daarmee groeit de buffer van zonneplan terwijl de volatiliteit lager is dan 2 jaar geleden. Dit valt samen met stevige investeringen aan de kant van zonneplan (reclames op prime time, verbreding van het dienstenpakket etc.). Tevens de gas hedge die ze aanbieden (daar zullen ze zekerheden voor moeten geven aan hun tegenpartij). Wellicht mijn beroepsdeformatie maar toeval bestaat niet.
Tibber dan maar!
Als je de Victron MP 2 5000 een gemiddelde omvormer vindt red je dat met gemak met 3 fase.LigeTRy schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:23:
[...]
TIL, thanks, ik had even de aanname gedaan dat gemiddeldeomvormers wel tot 11kw (3fase) konden gaan, dat valt nog even tegen (denk eerder aan 5kw). Nu is de piek van morgen over 2 uur wel te spreiden, maar dan moet je alsnog een flinke setup hebben
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Je gemiddelde voor afname lijkt me ook hoog. ik had in oktober gemiddeld €0,234 voor afname en €0,236 voor terugleveren. Ook met een warmtepomp, maar wel ook met een EV die op een aantal goedkope momenten het gemiddelde flink naar beneden heeft getrokken.marcop23 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:46:
Ik heb tegenwoordig dus een warmtepomp i.c.m. radiatoren. Harstikke mooi natuurlijk. Maar oef: als de zon ondergaat, moet de warmtepomp vrij snel bijspringen, omdat mijn huis niet zo veel thermische massa heeft. Oftewel: om 17:00 gaat die aan. Dat is even duur stokenOf in de kou zitten, maar dan kies ik toch voor betalen.
Ik werd laatst gebeld door Vattenfall met een aanbieding. €0,25 per kWh klink heel aantrekkelijk, gezien ik nu 29 cent per kWh betaal gemiddeld, maar je betaalt ook een terugleverboete. De kosten zijn dan:
Dynamisch: 29 ct afname, 25ct teruglevering (gemiddeld in oktober, inclusief energiebelasting)
Bij 3000 kWh afname en 3000 kWh teruglevering kost dynamisch dus €120 en vast €300 p/j.
Oh, en de aanbieding was alleen geldig als je ook een gascontract afsloot. Dus nee, ik blijf vooralsnog bij dynamisch, ook al vind ik mijn gemiddelde kWh-prijs nu best wel hoog.
Ik weet niet bij welke leverancier je zit, maar de verschillen in inkoopvergoeding zijn aanzienlijk. Misschien valt daar nog wat winst te behalen voor je.
Maar zoals je becijfert zijn al die leuke aanbiedingen voor vaste contracten helemaal niet zo leuk als je ook flink wat PV hebt.
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Na het werk is de accu leeg.Thepawn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:54:
om te handelen op EPEX wil je een 3 fase aansluiting, een grote accu en een grote omvormer. die heb je straks op bijna elke straat met een laadstation. in de nabije toekomst hebben elektrische auto's V2G (zoals de nieuwe Renault 5). dan heb je ineens een enorme accu die terug kan naar het net terwijl je normaal gesproken op straat geparkeerd staat. op een avond als vandaag kun je waarschijnlijk een mooie winst maken (bijna 20 euro?). Parkeer de auto na het werk, verkoop 30kWh aan het net en laad dan de rest van de nacht weer helemaal vol. het zal allemaal geautomatiseerd worden, om het energienet te ondersteunen. als de auto private lease is, nog beter. de leaseprijs kan verlaagd worden door een subsidie van de netbeheerder. de toekomst ziet er voor mij goed uit.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Draai je thermostaat om 15:00 omhoogmarcop23 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:46:
Ik heb tegenwoordig dus een warmtepomp i.c.m. radiatoren. Harstikke mooi natuurlijk. Maar oef: als de zon ondergaat, moet de warmtepomp vrij snel bijspringen, omdat mijn huis niet zo veel thermische massa heeft. Oftewel: om 17:00 gaat die aan. Dat is even duur stokenOf in de kou zitten, maar dan kies ik toch voor betalen.
Je weet toch,
accu gratis laden op kantoor, 20 km naar huis, en bakkers, bakken maar en V2Gridten maar.
Een beetje dromen...
Voor een aantal zal het (tijdelijk) zo werken totdat er maatregelen komen van de auto fabrikant (garantie), werkgever (wordt te duur), wetgever (netstabiliteit) enof blauwe enveloppen centrale (betaling in natura)
Kan ook gewoon zijn dat ik een zure blanke man ben die overal beren op de weg ziet.
Ik heb pas 2 November als ingangsdatummarcop23 schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:46:
Ik heb nog wel als voordeel dat ik zowel met CV op gas kan verwarmen en op goedkope momenten met Airco (ongeveer COP 4.5).
Die Renault 5 brengt mij niet eens naar huis zonder onderweg bij te ladenSimpel360 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:32:
[...]
Je weet toch,
accu gratis laden op kantoor, 20 km naar huis, en bakkers, bakken maar en V2Gridten maar.
Een beetje dromen...
Voor een aantal zal het (tijdelijk) zo werken totdat er maatregelen komen van de auto fabrikant (garantie), werkgever (wordt te duur), wetgever (netstabiliteit) enof blauwe enveloppen centrale (betaling in natura)
Kan ook gewoon zijn dat ik een zure blanke man ben die overal beren op de weg ziet.
Marktwerking? Maar waarom dan zo'n absurde uitschieter. Door merit order waarschijnlijk, maar welke centrale in NL is zo duur dat het 0.47 €/kWh moet kosten.
Dit is het nieuwe goud en wij zijn gewoon door de overheid overgeleverd aan oncontroleerbare zogenaamde marktwerking in NL.
In Frankrijk ook hoog maar daar zie ik 0.19 €/kWh, een verschil van bijna 0.30 €/kWh.
Is dit wat we van een nutsvoorziening moeten verwachten? Wordt er hier gemanipuleerd?
https://www.jechange.fr/energie/electricite/prix-spot.
Dit is gewoon marktwerking, wat natuurlijk zeer goed is.Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:53:
Vandaag om 17:00-18:00 een prijs van 0.47 €/kWh.
Marktwerking? Maar waarom dan zo'n absurde uitschieter. Door merit order waarschijnlijk, maar welke centrale in NL is zo duur dat het 0.47 €/kWh moet kosten.
Dit is het nieuwe goud en wij zijn gewoon door de overheid overgeleverd aan oncontroleerbare zogenaamde marktwerking in NL.
In Frankrijk ook hoog maar daar zie ik 0.19 €/kWh, een verschil van bijna 0.30 €/kWh.
Is dit wat we van een nutsvoorziening moeten verwachten? Wordt er hier gemanipuleerd?
Kijk ook eens naar BE en DE daar zijn de prijzen ook in lijn met de prijzen in NL.
Ik volg het niet geheel, maar zo komt VW nog al eens voorbij die een max 6000kWh of x aantal uren zou hebben voor de functie en een hoog verlies aan restwaarde als functie volledig benut is.
6000kWh is niet bepaald heel veel als het om shiften van PV-opwek gaat. misschien 2-3 jaar.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Niet alles is een complottheorie. Ik zou zeggen, zet je alu hoedje af en begin een elektriciteitscentrale dan hebben wij allemaal lekker goedkope stroom van jou.Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:53:
Past een dynamisch energiecontract bij mijn situatie, of kan ik beter kiezen voor een vast of variabel contract?
Variabel.pl0xs schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:26:
Ik sta op het punt mijn eerste energiecontract af te sluiten, dit is allemaal nieuw voor me. Ik ga wonen in een gasloos nieuwbouwappartement van 81 m² met stadsverwarming. Er zijn geen zonnepanelen en er is ook geen laadpaal voor een EV.
Past een dynamisch energiecontract bij mijn situatie, of kan ik beter kiezen voor een vast of variabel contract?
Je gaat enkel verbruik kunnen sturen met je wasmachine en vaatwas.
Als je weinig kookt, dan eventueel wel
Het is dat alle vaste contracten flinke terugleverkosten vragen...
Idem hier. Net overgestapt naar zonneplan, wat per 13 november in gaat.MitchellHearth schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:46:
Ik zit net op een dynamisch contract, na altijd vaste contracten te hebben gehad. Schrik wel van de prijzen. Mag nu blij zijn om in de daluren hetzelfde te betalen als dat ik eerder deed! Toch zou het onder de streep goedkoper moeten zijn. Vooral vanwege de zonnepanelen 16 stuks en een elektrische auto.
Het is dat alle vaste contracten flinke terugleverkosten vragen...
Eind oktober was mijn vast contract bij Vattenfall afgelopen en zit nu dus tot 13 november op variabel.
Berekende terug levering kosten(boete) is €330.
Ik heb 24 panelen, 7,32kWp.
Geen EV.
Aan het oriënteren voor een thuisaccu.
BP on the move!!!
Nou nee dat weet je van tevoren niet. kan prima dat je duurder uit bent straks. Dat is nu juist het onvoorspelbare van een dynamisch contract. Dat is het risico dat je neemt. Kan goed of slecht uitpakken.MitchellHearth schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:46:
Toch zou het onder de streep goedkoper moeten zijn.
PV maakt niet dat een dynamisch contract interessanter is. Juist lekker salderen op een vast contract is best aantrekkelijk, zeker als je nog een contract met lage of geen terugleverboete hebt weten af te sluiten.Vooral vanwege de zonnepanelen 16 stuks en een elektrische auto.
Geen PV hebben zou ik eerder een reden vinden om voor dynamisch te gaan.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 09:11 ]
Juist vanwege de zonnepanelen heb ik eigenlijk vrijwel geen afname tijdens de goedkope uren. Ja, 's nachts de vaatwasser, maar die ene kWh per 2 dagen zet weinig zoden aan de dijk. Ik doe de SWW-run van de WP om 13:30, waardoor die voornamelijk direct van eigen zonnepanelen gevoed wordt. Hartstikke mooi, maar daardoor drukt hij het gemiddelde afnametarief niet omlaag.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:59:
[...]
Je gemiddelde voor afname lijkt me ook hoog. ik had in oktober gemiddeld €0,234 voor afname en €0,236 voor terugleveren. Ook met een warmtepomp, maar wel ook met een EV die op een aantal goedkope momenten het gemiddelde flink naar beneden heeft getrokken.
Ik weet niet bij welke leverancier je zit, maar de verschillen in inkoopvergoeding zijn aanzienlijk. Misschien valt daar nog wat winst te behalen voor je.
Maar zoals je becijfert zijn al die leuke aanbiedingen voor vaste contracten helemaal niet zo leuk als je ook flink wat PV hebt.
Ik zit bij Zonneplan, volgens mij heeft die al een lage inkoopvergoeding.
Maar zoals je zegt, met een EV kan je het allemaal mooi sturen, maar als je weinig stuurbare kWh's afneemt heb je de afname voornamelijk in de ochtend en avond, als stroom het duurst is. En dan toch is dynamisch bij mij vooralsnog goedkoper.
Dat zou kunnen werken inderdaad, maar dan moet ik hem om 17:00 weer omlaag zetten. Dan zit je met een dalende temperatuur om het moment dat je de warmte het meest "nodig" hebt, dat lijkt me niet zo comfortabel. En tsja, het scheelt dan toch "slechts" een paar cent meestal.
Hier 1-fasen en dat gaat ook prima. "opbrengst" is minder maar het geheel heeft ook minder gekostThepawn schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 06:54:
om te handelen op EPEX wil je een 3 fase aansluiting, een grote accu en een grote omvormer. die heb je straks op bijna elke straat met een laadstation. in de nabije toekomst hebben elektrische auto's V2G (zoals de nieuwe Renault 5). dan heb je ineens een enorme accu die terug kan naar het net terwijl je normaal gesproken op straat geparkeerd staat. op een avond als vandaag kun je waarschijnlijk een mooie winst maken (bijna 20 euro?). Parkeer de auto na het werk, verkoop 30kWh aan het net en laad dan de rest van de nacht weer helemaal vol. het zal allemaal geautomatiseerd worden, om het energienet te ondersteunen. als de auto private lease is, nog beter. de leaseprijs kan verlaagd worden door een subsidie van de netbeheerder. de toekomst ziet er voor mij goed uit.
Verder kan ik je vertellen dat ik dus nooit een auto zou kopen die gebruikt is als thuis accu.
Daar gaat je auto waarde en de lease prijs gaat omhoog want ze krijgen er minder voor terug...
Zie dan ook geen toekomst in dat er uberhaupt een subsidie komt in welk vorm dan ook voor dit.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Is mij ook opgevallen, naast EV is de thuis accu het meest zinvolle wat je eigenlijk nog het best kan aansturen.marcop23 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:17:
[...]
Juist vanwege de zonnepanelen heb ik eigenlijk vrijwel geen afname tijdens de goedkope uren. Ja, 's nachts de vaatwasser, maar die ene kWh per 2 dagen zet weinig zoden aan de dijk. Ik doe de SWW-run van de WP om 13:30, waardoor die voornamelijk direct van eigen zonnepanelen gevoed wordt. Hartstikke mooi, maar daardoor drukt hij het gemiddelde afnametarief niet omlaag.
Ik zit bij Zonneplan, volgens mij heeft die al een lage inkoopvergoeding.
Maar zoals je zegt, met een EV kan je het allemaal mooi sturen, maar als je weinig stuurbare kWh's afneemt heb je de afname voornamelijk in de ochtend en avond, als stroom het duurst is. En dan toch is dynamisch bij mij vooralsnog goedkoper.
[...]
Dat zou kunnen werken inderdaad, maar dan moet ik hem om 17:00 weer omlaag zetten. Dan zit je met een dalende temperatuur om het moment dat je de warmte het meest "nodig" hebt, dat lijkt me niet zo comfortabel. En tsja, het scheelt dan toch "slechts" een paar cent meestal.
Toekomst?? ik denk dat dit een juiste weg is. 21 auto't VtG (even de reklame voorbij skippen)Domba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:07:
@Thepawn @John245 Bij bidirectioneel heeft de autofabrikant de controle en kan een max hoeveelheid aan het gebruik er van verbinden , de autofabrikant heeft andere belangen, zoals restwaarde en minimaal aantal kilometers.
Ik volg het niet geheel, maar zo komt VW nog al eens voorbij die een max 6000kWh of x aantal uren zou hebben voor de functie en een hoog verlies aan restwaarde als functie volledig benut is.
6000kWh is niet bepaald heel veel als het om shiften van PV-opwek gaat. misschien 2-3 jaar.
https://www.youtube.com/w...l=NuvveHoldingCorporation
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Alles staat bij de vergoeding die hier tegenover staat. VW legt niet voor niets door limiet van 6000kWh op....Hansieo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:28:
[...]
Toekomst?? ik denk dat dit een juiste weg is. 21 auto't VtG (even de reklame voorbij skippen)
https://www.youtube.com/w...l=NuvveHoldingCorporation
Heb er ooit voor onze Ioniq 6 eens aan zitten rekenen, en als ik me goed herinner moest de vergoeding 10ct/kWh zijn om de slijtage aan de accu op te vangen. Een auto die ik zelf heb gekocht ga ik niet voor minder dan 20ct/kWh mee terugleveren.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Je kan hem beter aangesloten laten
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik zie dit niet als een model.Domba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:07:
@Thepawn @John245 Bij bidirectioneel heeft de autofabrikant de controle en kan een max hoeveelheid aan het gebruik er van verbinden , de autofabrikant heeft andere belangen, zoals restwaarde en minimaal aantal kilometers.
Valt nog mee, hier 0.72 €/kWhCrapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:53:
Had ik maar een thuisbatterij

Ja duh, de ene is de kale marktprijs, de andere incl btw, energiebelasting en opslag
Ja vooral die btw opslag tikt lekker mee door...Hmmbob schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:58:
[...]
Ja duh, de ene is de kale marktprijs, de andere incl btw, energiebelasting en opslag
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Deed toch wel flink pijn toen ik dat net in de Zonneplan app zag staanvanDaal schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:57:
[...]
Valt nog mee, hier 0.72 €/kWh(Zonneplan)
Had ik maar een thuisbatterij
Drie (3) tips om de pijn te verzachten:Tehlo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:40:
[...]
Deed toch wel flink pijn toen ik dat net in de Zonneplan app zag staan
- Zet muziek aan. Luisteren naar je favoriete deuntjes vermindert pijnbeleving. ...
- Verwacht dat het meevalt. ...
- Accepteer dat pijn onderdeel is van het leven
waarom doet dat pijn? dat snap ik oprecht nietTehlo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:40:
[...]
Er was ooit zo'n broodje aap verhaal dat 9 maanden na een grote black-out in New York een geboortegolf plaatsvond... Maar misschien zit er met dynamische tarieven op dit niveau toch een kern van waarheid in...koboy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
4. Warmtepomp laag, moeders de vrouw oppikken van het werk en lekker uitgebreid uit eten gaan. Zie de bespaarde kosten tijdens de piek als subsidie voor een mooie avond!
Omdat ik liever een wat normale en lagere prijs per kwh betaal ipv 0.72 €? Is bijna 3 keer zoveel van wat ik de laatste tijd gemiddeld zie.de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
[...]
waarom doet dat pijn? dat snap ik oprecht niet
tsja er zitten 7860 uren in een jaar. een paar dure uren en ook een hoop goedkope. Misschien helpt dat om te relativeren.Tehlo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:58:
[...]
Omdat ik liever een wat normale en lagere prijs per kwh betaal ipv 0.72 €? Is bijna 3 keer zoveel van wat ik de laatste tijd gemiddeld zie.
Gaan we hier in de buurt weten over 9 maanden. Afgelopen vrijdag een dik uur geen stroom (20.30 tot 21.45 ofzo)bilgy_no1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:57:
[...]
Er was ooit zo'n broodje aap verhaal dat 9 maanden na een grote black-out in New York een geboortegolf plaatsvond... Maar misschien zit er met dynamische tarieven op dit niveau toch een kern van waarheid in...
Morgen maar niet kijken, want dan is de pijn nog veel hoger. Wat een tarieven.Tehlo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:40:
[...]
@DombaDomba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:48:
[...]
we kunnen de accu nog een dag opwarmen[Afbeelding]
Zeker, had ook al gepost. De post voor jou
En omdat het voorlopig windstil lijkt te blijven, zullen we de komende avonden nog meer pieken zien.
We zitten in de middenmoot.John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:48:
[...]
Morgen maar niet kijken, want dan is de pijn nog veel hoger. Wat een tarieven.
https://data.nordpoolgrou...yAreas=AT,BE,FR,GER,NL,PL
Alleen Frankrijk hele dag stabiel. Lang leve de kerncentrales.
Edit: En Duitsland het duurst. Lang leve de sluiting van de kerncentrales

[ Voor 8% gewijzigd door knakworst op 05-11-2024 12:54 ]
Wat een vreemde reactie. Ik stel een normale vraag, volstrekt on topic. Als je nou niets inhoudelijks te melden hebt behalve iemand die je niet kent af te zeiken reageer dan even niet.V_ger schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:07:
[...]
Niet alles is een complottheorie. Ik zou zeggen, zet je alu hoedje af en begin een elektriciteitscentrale dan hebben wij allemaal lekker goedkope stroom van jou.
Ik vind het bizar dat er zulke grote pieken zijn en dat de prijzen in de EU zover uiteen lopen (zie onder). Misschien is iedereen murw gebeukt door alle wanbeleid op de energiemarkt.
Markwerking bepaalt ook zeer hoge huurprijzen in vrije segment. Per de redenering hier omdat het zo is is het wel prima. Natuurlijk niet. De overheid laat een fundamentele taak gewoon waaien, in naam van "klimaat". Alle maatregelen waar wij miljarden aan uitgeven zijn ONMEETBAAR mbt klimaat.
Dat kan ook op een rustiger tempo zodat er wel stabiliteit is op de markt, en burgers niet de dupe worden van "marktwerking".
Hoe meer mensen hierover onvrede uiten in de media of naar politieke partijen hoe groter de kans is dat den Haag iets gaat doen.
https://energy-charts.inf...LL&legendItems=0w5w1w1ew3
Mee eens. Ja op papier is het duur. Maar wat gebruik je nu per uur als je even niet de grootverbruikers aanzet?de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:49:
[...]
waarom doet dat pijn? dat snap ik oprecht niet
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Haha, nu ik het terug lees snap ik je reactie
Volgens mij begon ik niet over manipulatie... Maar case closed hier geen zin in.Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:00:
[...]
Wat een vreemde reactie. Ik stel een normale vraag, volstrekt on topic. Als je nou niets inhoudelijks te melden hebt behalve iemand die je niet kent af te zeiken reageer dan even niet.
Ik vind het bizar dat er zulke grote pieken zijn en dat de prijzen in de EU zover uiteen lopen (zie onder). Misschien is iedereen murw gebeukt door alle wanbeleid op de energiemarkt.
Markwerking bepaalt ook zeer hoge huurprijzen in vrije segment. Per de redenering hier omdat het zo is is het wel prima. Natuurlijk niet. De overheid laat een fundamentele taak gewoon waaien, in naam van "klimaat". Alle maatregelen waar wij miljarden aan uitgeven zijn ONMEETBAAR mbt klimaat.
Dat kan ook op een rustiger tempo zodat er wel stabiliteit is op de markt, en burgers niet de dupe worden van "marktwerking".
Hoe meer mensen hierover onvrede uiten in de media of naar politieke partijen hoe groter de kans is dat den Haag iets gaat doen.
https://energy-charts.inf...LL&legendItems=0w5w1w1ew3
Mooie hogere piek dan vandaag. 80-82 cent in de piekuren.Jazsie schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:01:
Benieuwd naar wat de prijzen morgen zullen zijn dan.
Morgen maar even de nieuwe warmtepomp pas in gebruik nemen na 20:00 uur en eventjes de houtkachel aanslingeren
Oh wacht, stookwijzer says no
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Opschakelen kost gewoon veel geld. Daarom batterijen. Frankrijk heeft kerncentrales die de hele dag door draaien.Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:53:
Lees ook eens deze:
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vm6sei3ms2vp.pdf
Conclusies staan op pagina 110-113.
Ik overweeg om tijdelijk over te stappen naar een variabel contract (heb tarieven van 26 per kWh) voorbij zien komen. Na de winter weer terug naar dynamisch.
Ben ik ook gelijk af van het voortdurend in de gaten houden van de tarieven en kan ik net als de rest van Nederland de EV om 17:00 aan de lader prikken.
Alle voorgaande jaren ebde dit effect gewoon weer weg. Is altijd ff paniek als kouder wordt, kachels gaan aan. Weinig zon, ook nog eens weinig wind!!Pdefarmer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:09:
Wat een bizarre prijzen de laatste tijd. En dan is de winter nog niet eens echt begonnen. Ondanks dat ik mijn gebruik goed kan sturen zit ik afgelopen weken al rond de 30 cent per kWh.
Ik overweeg om tijdelijk over te stappen naar een variabel contract (heb tarieven van 26 per kWh) voorbij zien komen. Na de winter weer terug naar dynamisch.
Ben ik ook gelijk af van het voortdurend in de gaten houden van de tarieven en kan ik net als de rest van Nederland de EV om 17:00 aan de lader prikken.
Paniek!! Allemaal een vast contract mensen, wordt eens wakker!!!
We hebben nu kei lekker weer, geniet er van! Over 2 weken is de prijs vast anders, maar dan hebben we vast ook ander weer.
Je moet aan het einde van het jaar kijken wat je betaald heb, niet alleen in die paar dure weken in de herfst.
Het valt mij wel op dat er dit jaar veel meer piek momenten zijn die ook echt wel een stuk zijn dan voorgaande jaren.mhr-zip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:14:
[...]
Alle voorgaande jaren ebde dit effect gewoon weer weg. Is altijd ff paniek als kouder wordt, kachels gaan aan. Weinig zon, ook nog eens weinig wind!!
We hebben nu kei lekker weer, geniet er van! Over 2 weken is de prijs vast anders, maar dan hebben we vast ook ander weer.
Je moet aan het einde van het jaar kijken wat je betaald heb, niet alleen in die paar dure weken in de herfst.
Een voorzichtige berekening tot nu toe lijkt een vast contract voor ons niet heel veel duurder dan wij nu betalen. Juist omdat wij op die piekmomenten ook veel verbruiken en de dal momenten hooguit een wasje aanzetten
Bizar idd.Pdefarmer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:09:
Wat een bizarre prijzen de laatste tijd. En dan is de winter nog niet eens echt begonnen. Ondanks dat ik mijn gebruik goed kan sturen zit ik afgelopen weken al rond de 30 cent per kWh.
Van het weekend was de prijs relatief gezien al wat hoger.
Gisteren ook al flink hoog met 45ct/kwh, vandaag tussen 16u-18u wordt de 70ct/kwh geraakt en morgen wordt dat boven de 80ct.
Tijd om dan maar weer een boek te gaan lezen ipv gebruik te maken van elektronica.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Nog 2 nachtjes slapen en dan trekt de wind weer aan langs de kustprovincies, met hooguit een dip in het weekendmhr-zip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:14:
[...]

Alleen wel wat minder die wind op de fiets. Elk voordeel heb zijn nadeel.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Geen idee wat je "elektronica" verbruikt, maar stel dat je een uur een tv aan hebt van 200 watt. Kost je dat 16 cent.PtrO schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:24:
[...]
Tijd om dan maar weer een boek te gaan lezen ipv gebruik te maken van elektronica.
Uur lang je oven aan (hoe vaak heb je die een heel uur aan

Nu ben ik altijd voorstander van om op een dinsdag uit eten te gaan, veel rustiger en relaxter dan in het weekend. Maar financieel gezien is het een grap natuurlijk (of je moet 1 patatje gaan halen voor 2 personen).
Was er maar sprake van kei lekker weer. Je zal maar net in dat stukje Nederland wonen waar hardnekkig de mist blijft hangen. Terwijl ik dit typ is het nog grijs en licht mistig.mhr-zip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:14:
[...]
Mijn zonnepanelen doen nu vandaag weinig. HASS zegt dat het zonnig is.

Ben bang dat dit iets structurelers gaat worden met steeds meer mensen met een EV en een warmtepomp.mhr-zip schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:14:
[...]
Alle voorgaande jaren ebde dit effect gewoon weer weg. Is altijd ff paniek als kouder wordt, kachels gaan aan. Weinig zon, ook nog eens weinig wind!!
Tel daarbij op dat de overheid de laatste kolencentrales ook wil sluiten en het rekensommetje is compleet. Ik heb gewoon geen zin om kind van de rekening te worden van de energietransitie.
Dan lig ik nog niet zo wakker van een paar uurtjes 50-80cent als die van 17u-20u zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Misanthropia op 05-11-2024 13:52 ]
Volgens ACM mogen energieproducenten geen woekerwinsten maken.PtrO schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:24:
[...]
Bizar idd.
Van het weekend was de prijs relatief gezien al wat hoger.
Gisteren ook al flink hoog met 45ct/kwh, vandaag tussen 16u-18u wordt de 70ct/kwh geraakt en morgen wordt dat boven de 80ct.
Waarom zouden aan de productiekant de prijzen zo omhoog zijn gegaan? Aardgas prijs groothandel is 0.40 €/m3 zie onder (als dit klopt), dat is niet zo heel dramatisch. Daarin zie ik geen reden voor dit soort absurde prijs pieken.
Als je met merit order werkt dan wordt afgerekend tegen de laatst nodige energiebron. Maar welke bron vraagt zulke hoge prijzen (of kostprijzen - re ACM woekerwinsten)?
Heeft iemand een logische technische verklaring (zonder flauwekul)? Is er ergens terug te vinden hoe de spotmarkt tot deze prijs komt?
/f/image/Leem2Zm9Hpbrmr4KCmGye62E.png?f=fotoalbum_large)
https://zichtopenergie.nl...kkelingen-aardgasprijzen/
Nee de energiebedrijven niet, maar de overheid wel. 50-75% van de prijs die we betalen op gas is belastingen en andere 'kosten'.Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:02:
[...]
Volgens ACM mogen energieproducenten geen woekerwinsten maken.
Waarom zouden aan de productiekant de prijzen zo omhoog zijn gegaan? Aardgas prijs groothandel is 0.40 €/m3 zie onder (als dit klopt), dat is niet zo heel dramatisch. Daarin zie ik geen reden voor dit soort absurde prijs pieken.
Als je met merit order werkt dan wordt afgerekend tegen de laatst nodige energiebron. Maar welke bron vraagt zulke hoge prijzen (of kostprijzen - re ACM woekerwinsten)?
Heeft iemand een logische technische verklaring (zonder flauwekul)? Is er ergens terug te vinden hoe de spotmarkt tot deze prijs komt?
[Afbeelding]
Vanwege een paar piekjes... (waar je zelf voor koos door de risico's van dynamisch te accepteren).Pdefarmer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:51:
[...]
Ik heb gewoon geen zin om kind van de rekening te worden van de energietransitie.
Ik kijk hier heel anders naar. De energietransitie gaat juist voor goedkopere groene energie zorgen voor iedereen. Dat vind ik juist een hele mooie gedachte. En er zit ook een 'de vervuiler betaalt' aspect in. En je kunt ook zonder eigen PV-panelen meeprofiteren.
Al die paniekzaaiers hier die op een dag 50 cent extra moeten betalen en daar 'stress en paniek' van hebben geeft wel een heel verkeerd beeld, of zit iedereen hier in de schuldsanering ofzo? Jullie moeten in ieder geval nooit gaan beleggen, dan krijg je écht een hartverzakking als je serieuze bedragen verliest zo af en toe.
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 14:38 ]
Iedereen die bang is voor een paar piekjes kan mijn inziens beter een andere contractvorm afsluiten.de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:34:
[...]
Vanwege een paar piekjes... (waar je zelf voor koos door de risico's van dynamisch te accepteren).
Ik kijk hier heel anders naar. De energietransitie gaat juist voor goedkopere groene energie zorgen voor iedereen. Dat vind ik juist een hele mooie gedachte. En er zit ook een 'de vervuiler betaalt' aspect in. En je kunt ook zonder eigen PV-panelen meeprofiteren.
Al die paniekzaaiers hier die op een dag 50 cent extra moeten betalen en daar 'stress en paniek' van hebben geeft wel een heel verkeerd beeld, of zit iedereen hier in de schuldsanering ofzo?
@de Peer Eigenlijk klagen de mensen altijd. Bij te hoge tarieven is het niet goed. Bij negatieve tarieven klagen de mensen ook dat terugleveren geld kost. We moeten gewoon accepteren dat stroom niet op iedere moment in het jaar / kwartaal / maand / dag evenveel waard is.John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:39:
[...]
Iedereen die bang is voor een paar piekjes kan mijn inziens beter een andere contractvorm afsluiten.
Beetje tegenstrijdig dit... Klagen over de pieken in de vroege avond en dan vervolgens het issue vergroten...Pdefarmer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:09:
Zeker als je een EV hebt en je verbruik goed kunt sturen snap ik niet hoe je rond de 30 cent per kWh uitkomt. Ik heb er ook nog een warmtepomp bij die ik (nog) niet echt stuur en ik zit gemiddeld onder EUR 0,24.
De eerste dagen van november inderdaad wel iets hoger met EUR 0,266, maar dat zal vast wel weer bijtrekken. Er zijn ook genoeg momenten iedere dag om tegen veel lagere tarieven je dingen te doen.
Die pieken zijn maar kort en als je dan alleen wat licht en de TV aan hebt gebruik je nog geen kWh in een periode van 2 uur. Als je dat middelt met 50 kWh in je EV duwen tussen middernacht en 06:00 uur tegen EUR 0,26 zoals afgelopen nacht, dan maakt die ene kWh tegen EUR 0,82 echt niet zoveel uit.
Vanavond wel pizza op het programma staan. Die kosten met nu €2 om op de warmen

Anyway, het zonnetje produceert ook
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Verwijderd
dat kun je doen ,dat is speculeren op wat de prijzen gaan doen. dat kan zowel positief als negatief uitpakken. Dat is niet anders dan op de beurs of het casino.Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:13:
Ik zit met een nieuwbouwwoning waarbij binnenkort drogers geplaatst gaan worden wegens stucwerk, twijfel toch om een maand variabel te gaan ipv bij Tibber waar ik nu zit 😂
Maar paniekerig reageren op ontwikkelingen van enkele dagen lijkt me geen goede onderbouwing daarvoor. Mensen gaan dan vaak juist de verkeerde beslissingen nemen. Zit jij straks met je vaste prijs terwijl iedereen zich hier aan het verlekkeren is op de lage prijzen van volgende week.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 15:28 ]
Tijdens de pieken de drogers uitzetten een optie?Verwijderd schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:13:
Ik zit met een nieuwbouwwoning waarbij binnenkort drogers geplaatst gaan worden wegens stucwerk, twijfel toch om een maand variabel te gaan ipv bij Tibber waar ik nu zit 😂
In de regel is het goedkoper dan vast/variabel hoor
Heeft de woning een PV installatie? Dan lever je dus ook gewoon 27ct per Kwh terug he
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
en weer een paar euro besparen. Dat doe je alleen als je onder financiëel bewind staat.Dani86 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:32:
[...]
Tijdens de pieken de drogers uitzetten een optie?
als de prijs nu 70 euro per kWh was, dan praat je over serieuze maatregelen en zou ik ook alle stekkers eruit trekken. Maar het is een factor 100 lager.
Bizar hoe slecht mensen om kunnen gaan met ieniminie-tegenslagjes in het leven. Het is vrijwel verwaarloosbaar.
Heeft men dan ook zo veel 'pijn' als het pak melk in de supermarkt 10 cent duurder is geworden? Want over die orde van grootte praten we.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 15:37 ]
Kan ik beter een vast contract nemen zodat ik altijd tegen dezelfde prijs koud bier heb? Of is het gunstiger om gewoon af en toe te pieken in de bierconsumptie?
Verwijderd
Dat ga ik wellicht doen, al zullen die paar euro duurder waarschijnlijk ook weer niet het verschil gaan maken op het totaalplaatje.Dani86 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:32:
[...]
Tijdens de pieken de drogers uitzetten een optie?
In de regel is het goedkoper dan vast/variabel hoor
Heeft de woning een PV installatie? Dan lever je dus ook gewoon 27ct per Kwh terug he
Vanuit de aannemer 3 BENG panelen, de rest moeten nog gelegd worden via een derde partij. Maar inderdaad dat zal hopelijk wat verzachten nog, al vrees ik dat de zon dan niet echt meer schijnt.
Met dit weer? Buiten zetten dat kratje. Wel in de schaduw, anders doen je zonnepanelen het niet.V_ger schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:54:
Ik zoek advies. Ik heb gisteren al het bier opgedronken zodat ik mijn koelkast veilig uit kon zetten bij de hoge prijzen, maar nu is de koelkast leeg, het bier op en de prijzen nog hoger!
Kan ik beter een vast contract nemen zodat ik altijd tegen dezelfde prijs koud bier heb? Of is het gunstiger om gewoon af en toe te pieken in de bierconsumptie?![]()
Helemaal mee eens. Als ik naar mijn andere, vaste contract met € 0,37 per kWh dit hele jaar door kijk wordt ik minder blij dan van één enkele uitschieter bij een gemiddelde all-in prijs van € 0,25 deze maand tot nu toe, € 0,21 afgelopen maand en € 0,14 in juli dit jaar.de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:08:
[...]
tsja er zitten 7860 uren in een jaar. een paar dure uren en ook een hoop goedkope. Misschien helpt dat om te relativeren.
De avatar is een echte foto..
- fossiele centrales hebben hoge kosten aan de inkoop van co2 certificaten. Dus de kosten voor fossiele energie is omhoog ter vergelijking van een aantal jaar geleden
- schaarste op interconnections, dus we kunnen het ook niet goedkoper importeren.
Dat zijn ze wel zo ongeveer. Niks woekerwinsterigs aan.
Crapton schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:02:
[...]
Volgens ACM mogen energieproducenten geen woekerwinsten maken.
[Afbeelding]
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels