Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:32
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Tankpas van de zaak en elke keer paar liter in een jerrycan tankenkoboy schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:07:
[...]
![]()
![]()
![]()
Helaas is de reactie in een aggregaat niet omkeerbaar, en kan ik dan niets met de op dat moment overtollige PV opbrengst.
Die dingen zijn best goedkoop trouwens, paar honderd euro voor een 2,5kW versie. Vraag me alleen af hoe vrolijk de electronische apparatuur in huis wordt van de relatief onstabiele stroom. Met een verbruik van ruim een liter benzine per uur zijn het ook dure kWh-tjes....
https://www.easyenergy.com/nlbeeld/energietarieven
/f/image/HhEJCdRgL7oLb9XObBsvfgYd.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die bug hebben ze al sinds het begin...Proton_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:04:
Zou EasyEnergy een DST bug hebben? Er is geen prijsdata van gisteren, 27/10. Wel van vandaag.
https://www.easyenergy.com/nlbeeld/energietarieven
[Afbeelding]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik heb een paar pV panelen, max 800 watt als de zon er boven op staat. Dat kan ik zelf wel verbruiken,bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:38:
[...]
Als je EUR 0,20 per kWh vast betaalt en je hebt geen PV, dan zit je bij Greenchoice wel goed (of als je nog een contract hebt van voordat ze hun terugleverboete gingen berekenen).
De kosten van de EV krijg ik 100% vergoed van m'n werkgever. Ik kon dus wel verbruik shiften maar mijn netto kosten werden er niet lager van. Als ik prive een EV ga rijden dan zou ik wel snel teruggaan naar dynamisch, desnoods met een tweede SAP.
Beetje off-topic, maar als het van de baas niet hoeft zou ik met zo'n kleine PV installatie geen SAP nemen. Aanleggen kost bij Liander 280 euro, en dan nog 6 a 7 euro per maand voor het extra energie contract. Voor je dat hebt terugverdiend ben je een flinke tijd verder.LastSamurai schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Ik heb een paar pV panelen, max 800 watt als de zon er boven op staat. Dat kan ik zelf wel verbruiken,
De kosten van de EV krijg ik 100% vergoed van m'n werkgever. Ik kon dus wel verbruik shiften maar mijn netto kosten werden er niet lager van. Als ik prive een EV ga rijden dan zou ik wel snel teruggaan naar dynamisch, desnoods met een tweede SAP.
Kun je denk ik beter je laadpunt "onzichtbaar openstellen", zodat je met de laadpas van de zaak op je eigen laadpunt kunt laden. Tarief stel je in overleg met de baas vast, en door het laden handig te plannen kun je een kleine marge draaien.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Waar ik eerder een Google Spreadsheet (moest deze handmatig updaten) beschikbaar stelde voor historische dynamische stroom prijzen (per uur) heb ik dit nu geïntegreerd in een pagina waar je (per jaar) de (historische) bestanden met uur-prijzen kan downloaden in xls, csv of json formaat. Voor ieder wat wils.
Ja, er mist in ieder jaar een uurtje.. dat is de overgang van wintertijd naar zomertijd
Waar je de feeds kan vinden? Hier: https://jeroen.nl/account/feeds
Periodes:
- Vandaag
- Morgen
- Per jaar (terug tot 2013)
Type bestanden:
- XLS
- CSV
- JSON
Vragen, let me know!
Alles over Dynamische energie & veel data over negatieve energieprijzen.
Toen ik mijn opwekking en verbruik invulde bij Greenchoice werd de terugleverboete gerekend over alle opgewekte kWh. Niet alleen wat er netto wordt teruggeleverd. De vraag is ook hoe opgewekte kWh worden geregistreerd door de meter.LastSamurai schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:32:
[...]
Ik heb een paar pV panelen, max 800 watt als de zon er boven op staat. Dat kan ik zelf wel verbruiken,
Maar goed, als je maar een beperkte opwekking hebt is de boete inderdaad minder relevant. De afweging zal voor iedereen anders liggen.
Een tweede SAP? Dan heb je 3 aansluitingen? Dat gaat toch ook al in de papieren lopen qua aansluitkosten. Zelfs met twee meetpunten (Primair en Secundair) vraag ik me af of dat echt wel uit kan in de meeste gevallen.
Je moet invullen wat je levert aan het net. Er wordt niet gesaldeerd, ook niet in hetzelfde uur.bilgy_no1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:50:
[...]
Toen ik mijn opwekking en verbruik invulde bij Greenchoice werd de terugleverboete gerekend over alle opgewekte kWh. Niet alleen wat er netto wordt teruggeleverd. De vraag is ook hoe opgewekte kWh worden geregistreerd door de meter.
Dus als je 4000 kWh opwek en daarvan 500 kWh direct zelf op maak, is je teruglevering 3500 kWh.
De meter meet dat met extreem kleine tijdsinterval continu. Even leveren en een seconde later terug vragen kan niet.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Top Jeroen! Ik was door drukte verzeild in andere dingen, en miste wat data. Nu weer compleetjeroenpuntnl schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:15:
Op veler verzoek van bezoekers...

Haha, inderdaad. Als ik dat had geweten had ik afgelopen nacht opgeladen. Iets met glazen bol. Maar nu dus komende nacht.Domba schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:58:
Nooit gedacht dat ik de accu extra zou laden, tegen hoge marktprijs van 9.5ct/kWh voor later terugleveren , maar de spread met 29/10 een uurprijs van 26,1 ct is e moeite.
All in laden voor 27 cent klinkt echt bizar, maar ja verkoop vervolgens weer voor 45-47 dus kan wel uit.
Alsnog zijn de verdiensten dan nog maar circa 1 euro per uur.... 10 kWh inkopen om er 8 te kunnen verkopen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Je eerste post ging letterlijk alleen om geld. Niet om de techniek. Dus vergeef me dat ik er naar vraag.Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:24:
Sorry, maar ik ben ingenieur, ik geef om de techniek en niet om het geld. Bovendien zou het schatten van het rendement op de investering betekenen dat je een glazen bol moet hebben: je moet weten hoe de energieprijzen zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Zowel de gemiddelde prijzen als de dagelijkse schommelingen (maximum minus minimum) die de winstmarge vormen voor de EPEX-handel van de batterij. Als alles verloopt zoals verwacht, duurt het ongeveer 3-4 jaar om het geld terug te krijgen, en dan gaan de batterijen 10 jaar mee en de panelen 20 jaar.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Zou ik dit dynamisch verkopen, komt dit neer op €525 (uitgaande van 15c) inkomsten.
Koop ik dit op een later tijdstip in a 25c = €875
Verschil is 350 euro.
Bij een vastcontract betaal ik een terugleverboete van 360 euro per jaar.
Tarief is 24c per kWh. Denk dat een vast contract net zo goed is als een dynamisch
Euh, nee want je gaat je EV natuurlijk niet uit het net laden bij 25cent. Uitzonderingen daargelaten.kx22 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:55:
Ik lever ongeveer 3500 per jaar terug (wat ik eigenlijk op een ander moment verbruik aan mijn EV)
Zou ik dit dynamisch verkopen, komt dit neer op €525 (uitgaande van 15c) inkomsten.
Verschil is 350 euro.
Tarief is 24c per kWh. Denk dat een vast contract net zo goed is als een dynamisch
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Over een paar dagen verloopt mijn vaste contract bij GC en "moet" ik van mezelf gaan overstappen op wat anders aangezien mijn maandkosten x2 gaan als ik een nieuw contract bij ze aan ga (ivm terugleverkosten).. En dat terwijl ze mij een "scherp aanbod" hebben gedaan omdat ik een "gewaardeerde klant" ben..
Voor mijn verbruik & teruglevering zou ANWB 18,53 per maand zijn en Tibber 28,77..
Rekent ANWB dan met rooskleurige cijfers? Ze geven gemiddeld 0,27 per kWh en 1,19 per m3 gas aan, en 14 euro leveringskosten totaal.
Ik ben in mijn berekening uitgegaan wat GC aangeeft voor hun voorstel:
- Verbruik: 1580kWh
- Teruglevering: 4777kWh
- Gas: 415m3
Nee, want je aanname van 15 cent voor terugleveren klopt niet. Sinds half juli zonneplan, en ik zit op 19,5 cent over het jaar tot nu. Vergelijkbare opbrengst, maar alles op het zuiden (15 graden west ofzo). Als je oost/west hebt gelegd is de opbrengst nog hoger.kx22 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:55:
Ik lever ongeveer 3500 per jaar terug (wat ik eigenlijk op een ander moment verbruik aan mijn EV)
Verschil is 350 euro.
In principe is ANWB in basis duurder, hogere opslag en vaste leveringkosten.Sypher schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:00:
Ik lees hier toch over een aantal mensen die van ANWB naar wat anders overstappen omdat die toch duurder zou zijn?
Over een paar dagen verloopt mijn vaste contract bij GC en "moet" ik van mezelf gaan overstappen op wat anders aangezien mijn maandkosten x2 gaan als ik een nieuw contract bij ze aan ga (ivm terugleverkosten).. En dat terwijl ze mij een "scherp aanbod" hebben gedaan omdat ik een "gewaardeerde klant" ben..
Voor mijn verbruik & teruglevering zou ANWB 18,53 per maand zijn en Tibber 28,77..
Rekent ANWB dan met rooskleurige cijfers? Ze geven gemiddeld 0,27 per kWh en 1,19 per m3 gas aan, en 14 euro leveringskosten totaal.
Echter je hogere opwek dan verbruik, zorgt voor het verschil, het is de vraag of de 2,5ct hogere opslag, ANWB ook daadwerkelijk uitbetaald of dat het enkel een gebrekkige calculator is die nog geen rekening houdt met nettoinvoeders.
Dat wordt de voorwaarden uitpluizen, wat buiten saldeervolume ANWB doet en ook onherroeplijk vast ligt..
Persoonlijk, Ik zit nu bij ZP en heb Tibber en ANWB gehad en ik kan ANWB niet aanraden, de uur registratie systeem is gebrekkiger, heeft vaker problemen en de de klanten service is waardeloos, reageren niet eens echt inhoudelijk op klachten en zonder met ogen te knipperen leugens durven te verkondigen om maar niet hoeven toe te geven dat ze weereens een storing hebben.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ben benieuwd wat je van Zonneplan vs Tibber vindt?Domba schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:20:
Persoonlijk, Ik zit nu bij ZP en heb Tibber en ANWB gehad en ik kan ANWB niet aanraden, ...
Moeilijk te zeggen, Oktober tot Februari is voor mij netto verbruiks fase van het jaar, als er hick ups zijn dan komen die pas tegen februari/maart,catchingfire schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
[...]
Ben benieuwd wat je van Zonneplan vs Tibber vindt?
Was zowel bij Tibber eind januari/begin februari 2023 als ANWB in maart 2024, dan wordt het effect van mijn thuisaccu duidielijk (geen verbruiksafname meer, alleen nog maar EPEX),
Daarvoor was eigenllijk niks op aan te merken,
Misschien comfort dingentjes. zoals ZP heeft een beperktere API dan Tibber.
Bij beide is er geen duidedelijke signalering of P4 wel goed uitgelezen wordt, door de al aanwezige P1 data, ben je volledig aangewezen op een slimme meterportaal voor tijdige signalering voor een poging om het binnen 10 dagen opgelost te krijgen.
De 3 fase ZIVA E00077 was lange tijd een buggie slimme meter die de 50-60 uitlezingen door netwerkbeheerder niet haalde zonder een uitlees vast te loper, sinds 2e kwartaal '24 is de firmware een stuk stabieler
Bij lage teruglevering en gasverbruik tikt die cashback harder aan dan de hogere variabele kosten. Zo lang je minder dan ongeveer 2100kWh per jaar teruglevert en 1200m3 gas verbruikt lijkt me dit voordeliger dan de andere aanbieders. (of in verhouding meer/minder van beide, ik gebruik zelf weinig gas dus dan ligt het omslagpunt voor stroom terugleveren weer hoger)
De cashback wordt per maand toegekend dus bij meer teruglevering zou je ook nu kunnen afsluiten en volgend jaar weer overstappen in de eerste maand met meer dan ongeveer 175kWh teruglevering. Als je verwarmt met gas moet je hoger gasverbruik in die maanden wel weer meerekenen natuurlijk.
Klopt mijn denkwijze of mis ik iets?
https://www.gelderlander....illissement-aan~ae913a78/
Voor de betrokkenen verder hier te volgen qua updates.
https://insolventies.rech...05.gel.24.434.F.1300.1.24
Ik heb de getallen even naast elkaar gezet en er zijn drie grote verschillen.Sypher schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:00:
Ik lees hier toch over een aantal mensen die van ANWB naar wat anders overstappen omdat die toch duurder zou zijn?
1. Bij Tibber wordt er voor de teruglevering met een, in mijn ogen realistischer, iets lager tarief gerekend dan voor je consumptie.
2. De m3 prijs bij ANWB is veel lager ( € 1,149 versus € 1,26).
Alhoewel de inkoopvergoeding van gas per m3 bij Tibber iets hoger is ( € 0,085 versus € 0,059) is de rest van het verschil in m3 niet te verklaren en dat zal er in de praktijk ook niet zijn, want er wordt met dezelfde beursprijs gewerkt.
3. De netbeheerkosten voor gas zijn bij ANWB veel lager ( € 13,66 versus € 20,55 ). Wellicht dat ANWB een betere database heeft van netbeheerskosten. Bij Tibber wordt er gewerkt met de gemiddelde kosten van alle netbeheerder. Daarnaast zou het kunnen dat ANWB automatisch al het verlaagde tarief voor aansluitingen van minder dan 500 m3 op jaarbasis meeneemt in de berekening.
Al met al draait het zoals @Domba al zegt bij dynamische leverenciers puur financieel gezien om drie dingen:
Vaste leveringskosten
Inkoopvergoeding per kWh of m3
Hoe wordt er omgegaan met de inkoopvergoeding in de salderingsregeling.
Bij Tibber krijg je momenteel nog de inkoopvergoeding vergoedt over je overschot. Dus daarmee volgens mij positievere dan ANWB en Zonneplan maar dat weet ik niet zeker!
Als laatste waar je mijns inziens met dynamische tarieven (vooral qua elektriciteit) moet kijken is hoe makkelijk de leverancier het je maakt om slimmer gebruik te maken van de goedkope uren.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Overweeg om gas en elektra los van elkaar te zien.Erik1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:04:
Mijn "vooroorlogse" Greenchoice contract verloopt op 1 januari dus ik ben aan het rekenen welk contract ik daarna het beste kan afsluiten. Bij NextEnergy betaal je een opslag bij stroom terugleveren en de opslag bij gas is hoger dan gemiddeld, maar via gaslicht.com krijg je voor het eerste jaar wel €190 cashback of €85 zonder gas.
Bij lage teruglevering en gasverbruik tikt die cashback harder aan dan de hogere variabele kosten. Zo lang je minder dan ongeveer 2100kWh per jaar teruglevert en 1200m3 gas verbruikt lijkt me dit voordeliger dan de andere aanbieders. (of in verhouding meer/minder van beide, ik gebruik zelf weinig gas dus dan ligt het omslagpunt voor stroom terugleveren weer hoger)
De cashback wordt per maand toegekend dus bij meer teruglevering zou je ook nu kunnen afsluiten en volgend jaar weer overstappen in de eerste maand met meer dan ongeveer 175kWh teruglevering. Als je verwarmt met gas moet je hoger gasverbruik in die maanden wel weer meerekenen natuurlijk.
Klopt mijn denkwijze of mis ik iets?
Ik kom recentelijk van GC en ben voor gas naar een 1-jaar contract bij UnitedConsumers gegaan en voor elektra (ik rijd een EV en produceer met mijn PV minder dan mijn behoefte) naar een dynamisch contract bij Tibber.
Helder verhaal, dank jeBackpacker schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
Ik heb de getallen even naast elkaar gezet en er zijn drie grote verschillen.
1. Bij Tibber wordt er voor de teruglevering met een, in mijn ogen realistischer, iets lager tarief gerekend dan voor je consumptie.
2. De m3 prijs bij ANWB is veel lager ( € 1,149 versus € 1,26).
Alhoewel de inkoopvergoeding van gas per m3 bij Tibber iets hoger is ( € 0,085 versus € 0,059) is de rest van het verschil in m3 niet te verklaren en dat zal er in de praktijk ook niet zijn, want er wordt met dezelfde beursprijs gewerkt.
3. De netbeheerkosten voor gas zijn bij ANWB veel lager ( € 13,66 versus € 20,55 ). Wellicht dat ANWB een betere database heeft van netbeheerskosten. Bij Tibber wordt er gewerkt met de gemiddelde kosten van alle netbeheerder. Daarnaast zou het kunnen dat ANWB automatisch al het verlaagde tarief voor aansluitingen van minder dan 500 m3 op jaarbasis meeneemt in de berekening.
Al met al draait het zoals @Domba al zegt bij dynamische leverenciers puur financieel gezien om drie dingen:
Vaste leveringskosten
Inkoopvergoeding per kWh of m3
Hoe wordt er omgegaan met de inkoopvergoeding in de salderingsregeling.
Bij Tibber krijg je momenteel nog de inkoopvergoeding vergoedt over je overschot. Dus daarmee volgens mij positievere dan ANWB en Zonneplan maar dat weet ik niet zeker!
Als laatste waar je mijns inziens met dynamische tarieven (vooral qua elektriciteit) moet kijken is hoe makkelijk de leverancier het je maakt om slimmer gebruik te maken van de goedkope uren.
Wat betreft de netbeheerkosten voor gas, daar zit in mijn regio een kleiner verschil in (ANWB: 18,80 vs 20,55 bij Tibber). De totale vaste kosten (voor gas) verschillen maar 0,73 per maand.
Gas elders afnemen kan wellicht nog wel gunstig zijn, bij Delta kom ik (incl loyaliteitskorting) op 54,78 uit waarbij Tibber 70,12 is. Dat is dan nog wel de moeite waard (is wel grijs gas, maar ja..). De vaste kosten bij Tibber zijn 3x als bij Delta.
Verwachting is dat mijn gasverbruik sowieso omlaag gaat (en electra omhoog) aangezien ik met m'n airco's ga verwarmen zodra het kouder gaat worden..
Bij Tibber krijg je na aanmelden de exacte kosten voor jouw aansluiting en SJV netjes vermeld in je contract.
De voorgeschotelde maandbedragen inclusief variabele kosten zijn enkel een indicatie bij dynamische leveranciers.
Dat geldt dus ook voor gas, het werkelijke tarief is immers pas de dag ervoor bekend.
- knip -
Wat bedoel je met "3x als bij Delta"?Sypher schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:02:
[...]
Helder verhaal, dank je![]()
Wat betreft de netbeheerkosten voor gas, daar zit in mijn regio een kleiner verschil in (ANWB: 18,80 vs 20,55 bij Tibber). De totale vaste kosten (voor gas) verschillen maar 0,73 per maand.
Gas elders afnemen kan wellicht nog wel gunstig zijn, bij Delta kom ik (incl loyaliteitskorting) op 54,78 uit waarbij Tibber 70,12 is. Dat is dan nog wel de moeite waard (is wel grijs gas, maar ja..). De vaste kosten bij Tibber zijn 3x als bij Delta.
Verwachting is dat mijn gasverbruik sowieso omlaag gaat (en electra omhoog) aangezien ik met m'n airco's ga verwarmen zodra het kouder gaat worden..
Ik zie vaste maandelijkse leveringskosten van € 8,52 per maand t.o.v. € 5,99 bij Tibber
En met jouw verbruik ingevuld op de. website van Delta komt er een bedrag uit van € 73,76 per maand.
Of heb jij het via een vergelijksingssite gedaan?
/f/image/FM898N896faC7HiaU9lcxfVx.png?f=fotoalbum_large)
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Tibber geeft in de calculator EUR 20,55 netbeheerkosten + EUR 5,99 vaste leveringskosten aan.Backpacker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:25:
[...]
Wat bedoel je met "3x als bij Delta"?
Ik zie vaste maandelijkse leveringskosten van € 8,52 per maand t.o.v. € 5,99 bij Tibber
En met jouw verbruik ingevuld op de. website van Delta komt er een bedrag uit van € 73,76 per maand.
Of heb jij het via een vergelijksingssite gedaan?
[Afbeelding]
Dus EUR 26.54 per maand / 318.48 per jaar.
Delta (via overstappen.nl, op de Delta-site kom ik veel hoger uit) rekent 164,42 "netbeheerkosten gas" per jaar, dus 2x zoveel als Tibber aangeeft. Deze bestaat uit: 49,10 jaarlijkse aansluitkosten, 21,78 vastrecht transport, 61,87 transporttarief & 31,67 meterhuur.
De vaste leveringskosten gas is EUR 113,98 per jaar. Dus je komt daar op EUR 278,40 per jaar uit tov 318,48 bij Tibber. Scheelt een paar euro per maand.
Die vergelijker is wel een beetje raar want je krijgt 130 korting via hun maar bespaart 105,67

Via Delta zelf zijn die netbeheerkosten EUR 226,26 naast vaste leveringskosten van EUR 102,21 waarmee je op 328.47 uitkomt en wel weer iets hoger dan Tibber zit.. Maar de verwachte m3 prijs is wel 3 cent lager bij Delta.
Die verschillende netbeheerkosten bij al die calculators geven wel een scheve prijsvergelijking.
[ Voor 18% gewijzigd door Sypher op 31-10-2024 09:36 ]
Is een vast gascontract gunstiger dan dynamisch dan?piwakawaka schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:15:
[...]
Overweeg om gas en elektra los van elkaar te zien.
Ik kom recentelijk van GC en ben voor gas naar een 1-jaar contract bij UnitedConsumers gegaan en voor elektra (ik rijd een EV en produceer met mijn PV minder dan mijn behoefte) naar een dynamisch contract bij Tibber.
Daar wordt verschillend over gedacht. Het is een persoonlijke overweging.Phoolie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Is een vast gascontract gunstiger dan dynamisch dan?
De correcte netbeheerkosten kan je vinden bij je netbeheerder.Sypher schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Die verschillende netbeheerkosten bij al die calculators geven wel een scheve prijsvergelijking.
De energieleverancier factureert deze namens de netbeheerder.
Gezien dat dus altijd hetzelfde is kan je die uit de vergelijking trekken.
Het voorspelde day-ahead tarief heeft ook nauwelijks waarde en kan je niet vergelijken.
Eigenlijk blijft dan enkel de maandelijkse abbo/leveringskosten over.
M.a.w. je kunt day-ahead contracten absoluut niet zo vergelijken met reguliere contracten. Op z'n minst dien je het risico te stappen.
Over de afgelopen 12 maanden: nee, een vast contract was duurder bij mijn gewogen gemiddelde.Phoolie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Waarschijnlijk geldt dat ook voor huishoudens die veel verbruiken gezien er amper fluctuatie is geweest.
[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 31-10-2024 10:10 ]
- knip -
Heb de cijfers niet maar gevoelsmatig (voor mij en in mijn situatie) wel. Het uitstellen van de vaatwasser, wasmachine, EV-opladen, etc. voor elektriciteit werkt prima. Maar mijn vriendin vindt het niet fijn als ik zeg dat de verwarming pas over 3 uur aan mag want dan is de prijs lagerPhoolie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor tarief je hebt. Zat afgelopen 3 jaar op 1,04741 EUR en nu voor komend jaar 1,14787 EUR (Greenchoice).
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V116 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Check. De netbeheerkosten die Overstappen.nl aangeeft voor Delta kloppen dan. Delta zelf, ANWB en Tibber geven zelf veel hogere netbeheerkosten aan dus hun database zal wel niet up-to-date zijn.Raymond P schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:07:
[...]
De correcte netbeheerkosten kan je vinden bij je netbeheerder.
De energieleverancier factureert deze namens de netbeheerder.
Ik heb vergeleken op de jaarprijs. Voor dynamisch moet je uit gaan van een schatting, dus dat is wellicht niet heel representatief.Gezien dat dus altijd hetzelfde is kan je die uit de vergelijking trekken.
Het voorspelde day-ahead tarief heeft ook nauwelijks waarde en kan je niet vergelijken.
Eigenlijk blijft dan enkel de maandelijkse abbo/leveringskosten over.
Maar je weet niet wat de gasprijs doet. Dus blijft dat sowieso een overweging: Ga je voor dynamisch (evt elke dag andere gasprijs), variabel (evt elke maand een nieuwe gasprijs) of vast (hele jaar vast)..
Als je puur naar de abbo/leveringskosten gaat kijken is Tibber de goedkoopste van degene die ik heb vergeleken. Maar voor Delta krijg je het 1e jaar 130EU terug als je het afsluit via de vergelijker (en evt nog 18 euro via CBXL) dus onder de streep is dat verschil waarschijnlijk wel te groot om op te vangen door toch voor dynamisch te kiezen (met lagere leveringskosten maar hogere m3 prijs)
De aanbieding van Delta met 0,52089/m3 is m.i. ontzettend scherp (voor een losstaand gascontract), zelfs als je de 130 euro teruggaaf niet meerekent.
Mja, als er korting wordt gegeven op "alleen gas" contracten dan geeft dat mij wel een idee hoe de komende maanden day-ahead eruit zullen zien.
Houd er ook rekening mee dat een fluctuatie in tarief bij een laag verbruik best flink moet zijn om een deukje te slaan in een budgettering. De vaste kosten en milieubelasting hebben een significant aandeel en veranderen niet.
- knip -
sturen is voor gas inderdaad niet meteen in lagere prijzen uit de drukken, immers de prijs is per dag gelijk.Jewie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:40:
Achteraf had ik ook voor gas niet de dynamische optie moeten kiezen. Leuk voor de zomer dat je minder betaalt maar dan is het verbruik ook minimaal. Ik ben ondertussen van mening dat een dynamisch gasprijs totaal niet interessant is, eerder nadelig omdat je er eigenlijk niet op kunt sturen.
De prijzen kunnen lager zijn dan vast of soms (even) hoger, blijft een glazen bol.
Het is meer of je het niet te spannend vind om de onzekerheid aan te kunnen, daarnaast is je maandprijs mogelijk bij de aanbieder niet gelijk elke maand.
Zelf heb ik lang dynamisch gas gehad, ook ten tijde van het prijsplafond, de uitkomst in euro's was dat het voordeliger was met dynamisch gas dan een vast contract (achteraf gezien). Dat is mogelijk inmiddels wat dichter bij elkaar gekomen of straks in het nadeel van dynamisch, dat is als kijken in je glazen bol.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Waarom dan? Ik heb bij Vattenfall dit jaar een scherpe vaste prijs van 1,30 kunnen scoren.Jewie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:40:
Ik ben ondertussen van mening dat een dynamisch gasprijs totaal niet interessant is, eerder nadelig omdat je er eigenlijk niet op kunt sturen.
Maar dit was de prijs geweest als ik bij Zonneplan was gebleven:
/f/image/TwB8EQBsUyJm8z2SuLIdswQP.png?f=fotoalbum_large)
Nergens boven de 1,30 ....dus ook al kun je niet sturen, was dynamisch toch nog steeds beter geweest?
Je kunt wel sturen als je óók een warmtepomp hebt toch? Want dan maak je per dag dus de beslissing om de cv ketel óf de warmtepomp aan te zetten.Jewie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:40:
Achteraf had ik ook voor gas niet de dynamische optie moeten kiezen. Leuk voor de zomer dat je minder betaalt maar dan is het verbruik ook minimaal. Ik ben ondertussen van mening dat een dynamisch gasprijs totaal niet interessant is, eerder nadelig omdat je er eigenlijk niet op kunt sturen.
Maar met alleen een cv-ketel is er bijna niet te sturen inderdaad, tenzij het je lukt warmte te bufferen voorafgaand aan een dure dag, maar dat is lastig.
Je kunt hooguit per dag sturen waardoor het minder flexibel is als bij een dynamisch stroom contract. Daarnaast zijn er naar mijn idee niet veel mensen met zowel een CV als een Warmtepomp en diegene die er zijn hebben deze combinatie omdat de Warmtepomp wordt ondersteund door de CV. Daar kun je bij een beetje mooi weer dus nog wel iets mee, maar als het echt koud wordt hebben ze elkaar nodig en kun je er weinig bij sturen.de Peer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Je kunt wel sturen als je óók een warmtepomp hebt toch? Want dan maak je per dag dus de beslissing om de cv ketel óf de warmtepomp aan te zetten.
Maar met alleen een cv-ketel is er bijna niet te sturen inderdaad, tenzij het je lukt warmte te bufferen voorafgaand aan een dure dag, maar dat is lastig.
De gasprijs bij Tibber is vandaag 1,28 en over het jaar gezien gemiddeld 1,07. Ten opzichte van een vast contract bespaar je dus over de gemiddelde prijs nog wel.EmHaKa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Waarom dan? Ik heb bij Vattenfall dit jaar een scherpe vaste prijs van 1,30 kunnen scoren.
[ Voor 16% gewijzigd door Locke_ op 31-10-2024 15:40 ]
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Niet helemaal. Ik heb eerder dit jaar, ergens rond de zomer, een prijs gezien van 1.20euro per M3 voor 1 jaar vast. Toen daar niets mee gedaan, achteraf gewoon moeten vastleggen. Gedurende de zomer heeft dynamisch rond de 1.17-1.19e gehangen, dus minimaal eronder maar nauwelijks verbruik. Terwijl de prijs van 1.20e nu prima was geweest met de aankomende winter.EmHaKa schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:44:
[...]
Waarom dan? Ik heb bij Vattenfall dit jaar een scherpe vaste prijs van 1,30 kunnen scoren.
[Afbeelding]
Nergens boven de 1,30 ....dus ook al kun je niet sturen, was dynamisch toch nog steeds beter geweest?
Die gemiddelde prijs is leuk maar als je ernaast het verbruik zet per maand zul je zien dat je er weinig aanhebt. Ik bedoel, als het buiten 30graden is wat heb ik dan aan een M3 prijs van bijvoorbeeld 1euroLocke_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:38:
[...]
De gasprijs bij Tibber is vandaag 1,28 en over het jaar gezien gemiddeld 1,07. Ten opzichte van een vast contract bespaar je dus over de gemiddelde prijs nog wel.
Eens, maar dat verbruik kun je dus beperkt sturen. Dan moet je 's zomers de verwarming maar wat hoger zetten en 's winters uitJewie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:47:
[...]
Die gemiddelde prijs is leuk maar als je ernaast het verbruik zet per maand zul je zien dat je er weinig aanhebt. Ik bedoel, als het buiten 30graden is wat heb ik dan aan een M3 prijs van bijvoorbeeld 1euro
Maar serieus, ik heb nu 4 maanden dynamisch gas en ik kon er qua sturing helemaal niets mee. Sinds morgen heb ik geen gas meer (alles vervangen met elektra) en is alles te sturen.
Echter zou ook mijn advies op gas zijn om een zo goedkoop mogelijk contract te vinden. De VEH had laatst een collectieve aanbieding voor 2 jaar vast van net iets meer dan een euro per m3. Ik heb het niet gedaan omdat de plannen voor gasloos er al waren, maar anders was ik ook overgestapt daarop.
"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"
Wat het volgende jaar brengt ben ik wel benieuwd naar.
- knip -
Volgens mij was dat aanbod alleen mogelijk icm stroom. Ach ja, deze winter maar even uitzingen en dan volgend jaar kijken wat de prijs doet bij het vastzetten.Locke_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:58:
[...]
Echter zou ook mijn advies op gas zijn om een zo goedkoop mogelijk contract te vinden. De VEH had laatst een collectieve aanbieding voor 2 jaar vast van net iets meer dan een euro per m3. Ik heb het niet gedaan omdat de plannen voor gasloos er al waren, maar anders was ik ook overgestapt daarop.
Dat zou kunnen hoor, ik heb het niet meer zo scherp voor het netvlies.Jewie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:53:
[...]
Volgens mij was dat aanbod alleen mogelijk icm stroom. Ach ja, deze winter maar even uitzingen en dan volgend jaar kijken wat de prijs doet bij het vastzetten.
Ik wek nu ca. 10000 kWh aan mijn Zuidkant. Nu wil ik de groei van negatieve prijzen compenseren door misschien extra panelen te plaatsen op het Noorden. Deze doen vooral in de zomer tussen 17:00 - 22:00 u het goed. De uurprijzen zijn dan ook altijd oke.
Ik heb Enphase en zou willen schakelen tussen Noord en Zuid om de opbrengsten zo groot mogelijk te laten zijn.
Volgens mij weet nog niemand hoe het er na het beëindigen van salderen eruit gaat zien, dus het blijft hoe dan ook een gok.Tony71 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:52:
Heeft het zin om extra panelen te plaatsen met dynamische tarieven rekeninghoudende met alles omtrent 2027?
Ik wek nu ca. 10000 kWh aan mijn Zuidkant. Nu wil ik de groei van negatieve prijzen compenseren door misschien extra panelen te plaatsen op het Noorden. Deze doen vooral in de zomer tussen 17:00 - 22:00 u het goed. De uurprijzen zijn dan ook altijd oke.
Ik heb Enphase en zou willen schakelen tussen Noord en Zuid om de opbrengsten zo groot mogelijk te laten zijn.
Persoonlijk zou ik eerder (heb ik ook gedaan) in een thuisbatterij investeren zodat je de opgewekte stroom zelf kunt gebruiken ipv terugleveren.
Ik weet dat daar ook nog veen verschillende meningen over zijn en wil die discussie niet in deze thread aanzwengelen, maar wat je ook doet, het is gokken mijns inziens.
Verwacht je ook veel veranderingen bij dynamische tarieven in 2027 of zal het nog steeds zo zijn dat je de prijs krijgt die je betaald bij afname. Batterij heb ik overwogen, maar....Locke_ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:10:
[...]
Volgens mij weet nog niemand hoe het er na het beëindigen van salderen eruit gaat zien, dus het blijft hoe dan ook een gok.
Persoonlijk zou ik eerder (heb ik ook gedaan) in een thuisbatterij investeren zodat je de opgewekte stroom zelf kunt gebruiken ipv terugleveren.
Ik weet dat daar ook nog veen verschillende meningen over zijn en wil die discussie niet in deze thread aanzwengelen, maar wat je ook doet, het is gokken mijns inziens.
Denk dat dat heel erg af gaat hangen van wat het kabinet gaat doen met de "eerlijke vergoeding" voor teruglevering. Maar zelfs als dat gelijk blijft aan hoe het nu is, is een batterij nog interessant omdat je dan het terugleveren ook meer kunt sturen.Tony71 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:18:
[...]
Verwacht je ook veel veranderingen bij dynamische tarieven in 2027 of zal het nog steeds zo zijn dat je de prijs krijgt die je betaald bij afname. Batterij heb ik overwogen, maar....
Op dit moment is huidige dynamisch contract model niet zeker, de door 1e kamer nog niet aangenomen energiewet, staat geen uur negatieve teruglevergoeding toe.Tony71 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:18:
[...]
Verwacht je ook veel veranderingen bij dynamische tarieven in 2027 of zal het nog steeds zo zijn dat je de prijs krijgt die je betaald bij afname. Batterij heb ik overwogen, maar....
Daarvoor dient eerst het CDA amendament aangenomen te worden, ingebracht bij wet beeindiging salderen die een tijdsperiode van 1maand toevoegd, dat het een gemiddelde over een maand wordt.
(volgende wets-overleg is 4 november en rond 17 november stemmingen als geen van coalitiepartijen uitstel aanvraagd.)
En dan nog met een maand gemiddelde, we hadden al 1 uur gehad dat gemiddelde over een jaar/ 52 weken negatief was, maar ook als het aantal negatieve day a head uren flink toenemen, dat iemand die ongestuurd teruglevert als nog een negatief gewogen maandgemiddelde kan hebben en de energieleverancier moet gaan gokken of die de kosten daarvan met een verhoging van vaste leverkosten of opslag nog kan opvangen.
Alles hangt af van kabels en of de vraag aantrekt, de opwek blijft voorlopig groeien op grootverbruiker aansluitingen, een groei van 3GW/jaar aan PV verwacht als ook dat er groei zal zijn van meer wind opwek, maar deze is te laag voor het klimaatdoel 2030 met een gat van 15-20TWh/j tegen 2030 aan te weinig vervangen fossiele opwek.
Meer vraag betekent ironisch genoeg dat de klimaatdoelen voor 2030 verder buiten bereik raken.
Het is koffiedik kijken wat de VDD-minister op KGG gaat doen.
Het klinkt alsof je wat mogelijkheid hebt om te kiezen qua opstelling? Dan kun je misschien nog beter O-W wat toevoegen. Puur Noord zal ook in de zomer niet ideaal worden beschenen door de zon en ik denk dat je meer verdient door bijv. in de herfst en winter nog extra kWh zelf op te wekken.Tony71 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:52:
Heeft het zin om extra panelen te plaatsen met dynamische tarieven rekeninghoudende met alles omtrent 2027?
Een makkelijke oplossing is dan om gewoon bij negatieve prijzen in de zomer de omvormer uit te schakelen.
Ik denk dat je moet kijken naar wat je zelf van je opgewekte kWh kunt verbruiken op een nuttige manier. Als salderen zonder verdere maatregelen vervalt ga ik ervan uit dat je bij een dynamisch contract simpelweg de kale prijs vergoed krijgt voor wat je netto teruglevert in een uur.
Wat je echter inkoopt kost kale prijs + inkoopkosten + EB + BTW. Als je dat verbruik vervangt door eigen opwekking verdien je dus al ongeveer €0,15 meer per kWh dan alleen terug te leveren.
Dus om te bepalen wat nuttig is voor jou moet je ook kijken naar wat je verbruikt en wanneer. Als jij met die Noord (of O-W) panelen extra opwekt wat je in die uren extra verbruikt, dan is het veel sneller rendabel. Als je nu al een enorm overschot produceert en je wilt dat vergroten door meer PV bij te plaatsen wordt je economisch rendement bepaald door de kale prijs die je realiseert.
Een gemiddeld maandgemiddelde zal met de tarieven van dit jaar niet zo snel gebeuren. Met de tekst in de wetgeving kan een dynamische leverancier dan ook wel een tarief van 0,0 motiveren. Dus een grote kans dat die klanten dan vanzelf weggaan.Domba schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:43:
[...]
Op dit moment is huidige dynamisch contract model niet zeker, de door 1e kamer nog niet aangenomen energiewet, staat geen uur negatieve teruglevergoeding toe.
Daarvoor dient eerst het CDA amendament aangenomen te worden, ingebracht bij wet beeindiging salderen die een tijdsperiode van 1maand toevoegd, dat het een gemiddelde over een maand wordt.
(volgende wetoverleg is 4 november en rond 17 november stemmingen als geen van coalitiepartijen uitstel aanvraagd.)
En dan nog met een maand gemiddelde, we hadden al 1 uur gehad dat gemiddelde over een jaar/ 52 weken negatief was, maar ook als het aantal negatieve day a head uren flink toenemen, dat iemand die ongestuurd teruglevert als nog een negatief gewogen maandgemiddelde kan hebben en de energieleverancier moet gaan gokken of die de kosten daarvan met een verhoging van vaste leverkosten of opslag nog kan opvangen.
Alles hangt af van kabels en of de vraag aantrekt, de opwek blijft voorlopig groeien op grootverbruiker aansluitingen, een groei van 3GW/jaar aan PV verwacht als ook dat er groei zal zijn van meer wind opwek, maar deze is te laag voor het klimaatdoel 2030 met een gat van 15-20TWh/j tegen 2030 aan te weinig vervangen fossiele opwek.
Meer vraag betekent ironisch genoeg dat de klimaatdoelen voor 2030 verder buiten bereik raken.
Het is koffiedik kijken wat de VDD-minister op KGG gaat doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Alles hangt af van de minister, die heeft zich met afschaffen van salderen een gat van 5TWh/j bezorgt en nogeens X TWh minder vraag met de warmtepompen.John245 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:00:
[...]
Een gemiddeld maandgemiddelde zal met de tarieven van dit jaar niet zo snel gebeuren. Met de tekst in de wetgeving kan een dynamische leverancier dan ook wel een tarief van 0,0 motiveren. Dus een grote kans dat die klanten dan vanzelf weggaan.
Als ze dat op groot verbruikers aansluitingen wil onder brengen, moet ze voor aansluitingen zorgen, maar ook voor flinke vraag, want die SDE subsidie wordt alleen uitbetaald voor opgewekte kWh's en die hebben opwekuren nodig wil het gebouwd worden en minder afschakeling.
Wil je de marktprijs niet onderuithalen dan zal je grid-accu's moeten stimuleren, die werken dubbel voor het klimaatdoel, alleen die moeten wel een postieve business case zien, nu is er geen studie die een ruime marge ziet voor 5 tot 10GW
PV op een grootverbruiker aansluiting is in 2027 alleen al ruim voldoende voor huidige verbruik plus de 8GW export, we hebben nu al rond nul marktprijs met wind en er komt nog 3-5 GW bij en dan heb je nog 14-15 GW bij kleinverbruikers als die de omvormer niet uizet. Ik zie het verbruik in Nederland niet in 3 jaar verdubbelen, zo snel is netcongestie niet opgelost.
Ok, ik heb hem ingevuld maar kon niet exact aangeven wat mijn huidige situatie is. Ik heb Tibber dus dat is een dynamisch contract zonder einddatum. Die keuze is er niet dus Tibber ingevuld en gezegd dat het een variabel contract is. Mijn gasleverancier is Groenestroomlokaal en die keuze is er ook niet. Dus maar op Tibber gelaten als in geen andere aanbieder voor gas.anboni schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:44:
Vereniging Eigen Huis is weer bezig met een collectieve inkoop energie. Bij het invullen van de gegevens kun je daar aangeven dat je naast een vast contract ook een aanbod voor een dynamisch contract wilt ontvangen. 'ns kijken hoe scherp die inkoopvergoeding kan worden. https://www.eigenhuis.nl/cie
Zal mij benieuwen waar ze mee komen voor mijn best wel aparte waarden: 10 MWh inkoop en 15 MWh verkoop en 200 m3 gas
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
BronDomba schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:48:
[...]
Alles hangt af van de minister, die heeft zich met afschaffen van salderen een gat van 5TWh/j bezorgt en nogeens X TWh minder vraag met de warmtepompen.
Als ze dat op groot verbruikers aansluitingen wil onder brengen, moet ze voor aansluitingen zorgen, maar ook voor flinke vraag, want die SDE subsidie wordt alleen uitbetaald voor opgewekte kWh's en die hebben opwekuren nodig wil het gebouwd worden en minder afschakeling.
Wil je de marktprijs niet onderuithalen dan zal je grid-accu's moeten stimuleren, die werken dubbel voor het klimaatdoel, alleen die moeten wel een postieve business case zien, nu is er geen studie die een ruime marge ziet voor 5 tot 10GW
PV op een grootverbruiker aansluiting is in 2027 alleen al ruim voldoende voor huidige verbruik plus de 8GW export, we hebben nu al rond nul marktprijs met wind en er komt nog 3-5 GW bij en dan heb je nog 14-15 GW bij kleinverbruikers als die de omvormer niet uizet. Ik zie het verbruik in Nederland niet in 3 jaar verdubbelen, zo snel is netcongestie niet opgelost.
Je weet het niet. De Britse regering is wel heel ambitieus en wil voor 2030 de capaciteit van windenergie op land verdubbelen, de hoeveelheid zonne-energie verdrievoudigen en de windenergie van zee verviervoudigen
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik vind van wel, stap elk jaar over qua gas naar iemand die cashback geeft, ik zat bij Greenchoice en ben afgelopen maand overgestapt naar GC, kan dat? Ja, gewoon partnersnaam + rekeningnr. Ik betaal nu met de cashback van €92.50, inclusief een tarief van €1.19 per m3 die GC hanteert, (toen ik het afsloot) uiteindelijk €1.01 per m3, omdat ik maar zo'n 500m3 per jaar verbruikt, voor iedereen is dit anders, dus dat moet je zelf even uitrekenen.Phoolie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Ze willen van 15GW naar 60GW in 2030, dat wordt knap daar de bouwtijden flink zijn opgelopen.John245 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:55:
[...]
Bron
Je weet het niet. De Britse regering is wel heel ambitieus en wil voor 2030 de capaciteit van windenergie op land verdubbelen, de hoeveelheid zonne-energie verdrievoudigen en de windenergie van zee verviervoudigen
Hierin Nederland IJmuiden ver die krijgen al 7 jaar of de overheid moet een extra zakgeld erbij doen als ze eerder gebouwd willen hebben.
UK heeft CfD met verhogen van de strike price van £44/MWh waar niemand op wilde in schrijven naar £73/MWh en voor drijvende windmolens op zee zelfs naar £173/MWh. (de overheid past bij tot strike price en als marktprijs hogere is wordt deel boven strike price afgedragen aan overheid)
UK heeft ook nog een strike price voor 35 jaar van £90-128/MWh (nog zonder verdere inflatie) voor nucleaire opwek(Hinkley Point C 3,2GW, Sizewell C 3,2GW).
De grote vraag is wat de UK markt gaat doen en wat de gemiddelde electriciteitsprijs per jaar wordt of UK flink moet bij betalen of gemiddelde marktprijs omhoog gaat en voor UK consumenten massaal rendabel is een thuisaccu aan te schaffen.
De marktprijs wordt in UK nog steeds bepaald door vraag en aanbod als ook dat UK nog een prijsplafond heeft voor huishoudens £1702-1,739/j tot eind 2025. (2700kWh/1200m3 gas)
[ Voor 99% gewijzigd door Magnifique op 01-11-2024 14:36 ]
:strip_exif()/f/image/s4L3jzB0lvV0cZ1X0crSSMND.png?f=user_large)
Met gas verwarmen ipv met L/L WP heeft de afgelopen dagen de voorkeur hier. Afgelopen week een 4 kWh thuisaccu'tje binnengekregen die ik snel wil uitbreiden, maar eerst even ga testen qua mogelijkheden. Die blijkt de afgelopen dagen perfect om tussen de middag in te kopen en rond 18:00 4+ uur lang terug te leveren in de duurste uren, daarvoor is 4 kWh wel genoeg mits ik met gas verwarm.
Deze pieken zijn wat mij betreft prima, mits ze dagelijks worden afgewisseld met 23-25 ct/kWh momenten om de EV en accu te vullen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb een w/w warmtepomp en geen gas. Gaat er ook niet komen. Ik produceer vandaag met 1 kWh elektriciteit 8 kWh warmte (cop is dus 8!).Deldenaar schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:37:
Hier ook even omschakelen naar gas, heb ook het idee dat dynamisch gas goedkoper is dan verwarmen op stroom met L/L
Dus voor elektriciteit die me 27 ct kost heb ik net zoveel warmte als met 0,8 m³ aardgas à 124 ct/m³ = 99 ct (bijna factor 4!)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hier in de woonkamer een MHI SRK60ZSX hangen, die is naar mijn weten relatief zuinig/efficiënt, maar als ik naar de stroomprijs vs gasprijs kijk vandaag, bijv. nu: 0,275 / kWh vs 1,236 / m3 en eerder vandaag 0,303 vs 1,236, dan lijkt gas mij met deze variant goedkoper dan elektrisch. Met COP 8 wordt dat inderdaad weer een ander verhaal.KC27 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:56:
[...]
Ik heb een w/w warmtepomp en geen gas. Gaat er ook niet komen. Ik produceer vandaag met 1 kWh elektriciteit 8 kWh warmte (cop is dus 8!).
Dus voor elektriciteit die me 27 ct kost heb ik net zoveel warmte als met 0,8 m³ aardgas à 124 ct/m³ = 99 ct (factor 4!)
Of zie ik het verkeerd? Daarnaast is het comfort van gas in ons geval beter omdat de vloerverwarming, bijkeuken, gang en toilet dan ook meedoen ipv alleen de woonkamer wordt verwarmd. De CV-ketel zit al in de reservetijd en is 12 jaar oud, we kijken nu ook naar een L/W versie met 300 liter buffervat, dan hebben we hetzelfde comfort in die ruimtes en met de vloerverwarming, maar zijn we na subsidie wel zo'n 11-12k verder en dat ga ik met de tariefverschillen echt nog niet goedmaken. Daarnaast wekken de panelen ook te weinig op om het huidige verbruik incl. EV te dekken, dus geen overschot dat ingezet kan worden.
Ik heb vorig jaar een jaartje het gas vastgezet voor 1,16/m3, nu gewoon dynamisch aangezien we nog maar 300 m3/jaar gebruiken, maar op dit moment wel comfortabel om gewoon te kunnen wisselen tussen warmtebron
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja, je kunt het uitrekenen...Taro schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:11:
[...]
Hier in de woonkamer een MHI SRK60ZSX hangen, die is naar mijn weten relatief zuinig/efficiënt, maar als ik naar de stroomprijs vs gasprijs kijk vandaag, bijv. nu: 0,275 / kWh vs 1,236 / m3 en eerder vandaag 0,303 vs 1,236, dan lijkt gas mij met deze variant goedkoper dan elektrisch. Met COP 8 wordt dat inderdaad weer een ander verhaal.
Of zie ik het verkeerd? Daarnaast is het comfort van gas in ons geval beter omdat de vloerverwarming, bijkeuken, gang en toilet dan ook meedoen ipv alleen de woonkamer wordt verwarmd. De CV-ketel zit al in de reservetijd en is 12 jaar oud, we kijken nu ook naar een L/W versie met 300 liter buffervat, dan hebben we hetzelfde comfort in die ruimtes en met de vloerverwarming, maar zijn we na subsidie wel zo'n 11-12k verder en dat ga ik met de tariefverschillen echt nog niet goedmaken. Daarnaast wekken de panelen ook te weinig op om het huidige verbruik incl. EV te dekken, dus geen overschot dat ingezet kan worden.
Ik heb vorig jaar een jaartje het gas vastgezet voor 1,16/m3, nu gewoon dynamisch aangezien we nog maar 300 m3/jaar gebruiken, maar op dit moment wel comfortabel om gewoon te kunnen wisselen tussen warmtebron
Ik verwarm zelf met COP van 4 à 5, dus 1 kWh aan warmte kost morgen tussen €0,06 en 0,12 (uitgaande van COP 4).
Mijn alternatief is de pelletkachel. Daarvoor heb ik korrels gekocht voor €0,40 per kg. 1 kg pellets levert 4,6 kWh aan warmte op. Oftewel 1 kWh warmte kost dan €0,086... Die piek van morgen zit dus wel boven het omslagpunt voor mij.
In de praktijk zet ik dan de thermostaat van de warmtepomp wat lager zodat die niet draait en gaat de kachel even aan. Ook omdat we dan allemaal thuis komen en gaan eten en dus in de woonkamer zitten waar die kachel staat.
1 m3 gas levert ongeveer 9 à 10 kWh warmte op. 1 kWh warmte met gas kost jou dus €0,116 - 0,129. Met je warmtepomp heb je bij de piek van morgen dus een COP van ongeveer 4 nodig om gunstiger uit te zijn (€0,48 / 4 kWh geleverde warmte). Je hebt het bij die prijs dus over een marginaal verschil en met de lagere tarieven eerder op de dag (of het gemiddelde) ben je dus goedkoper uit met je warmtepomp.
Heb je toevallig een linkje voor die £173/MWh voor wind op zee? Ik probeer al een tijdje te zoeken wat nou echt de kosten daarvoor zijn in verhouding met kernenergie.Domba schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:53:
[...]
Ze willen van 15GW naar 60GW in 2030, dat wordt knap daar de bouwtijden flink zijn opgelopen.
Hierin Nederland IJmuiden ver die krijgen al 7 jaar of de overheid moet een extra zakgeld erbij doen als ze eerder gebouwd willen hebben.
UK heeft CfD met verhogen van de strike price van £44/MWh waar niemand op wilde in schrijven naar £73/MWh en voor drijvende windmolens op zee zelfs naar £173/MWh. (de overheid past bij tot strike price en als marktprijs hogere is wordt deel boven strike price afgedragen aan overheid)
UK heeft ook nog een strike price voor 35 jaar van £90-128/MWh (nog zonder verdere inflatie) voor nucleaire opwek(Hinkley Point C 3,2GW, Sizewell C 3,2GW).
De grote vraag is wat de UK markt gaat doen en wat de gemiddelde electriciteitsprijs per jaar wordt of UK flink moet bij betalen of gemiddelde marktprijs omhoog gaat en voor UK consumenten massaal rendabel is een thuisaccu aan te schaffen.
De marktprijs wordt in UK nog steeds bepaald door vraag en aanbod als ook dat UK nog een prijsplafond heeft voor huishoudens £1702-1,739/j tot eind 2025. (2700kWh/1200m3 gas)
Is die COP 4-5 met een L/L warmtepomp? Ik heb zelf Haier split units en zat eraan te denken daarmee te verwarmen in plaats van met de Stadsverwarming.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:05:
[...]
Ja, je kunt het uitrekenen...
Ik verwarm zelf met COP van 4 à 5, dus 1 kWh aan warmte kost morgen tussen €0,06 en 0,12 (uitgaande van COP 4).
Mijn alternatief is de pelletkachel. Daarvoor heb ik korrels gekocht voor €0,40 per kg. 1 kg pellets levert 4,6 kWh aan warmte op. Oftewel 1 kWh warmte kost dan €0,086... Die piek van morgen zit dus wel boven het omslagpunt voor mij.
In de praktijk zet ik dan de thermostaat van de warmtepomp wat lager zodat die niet draait en gaat de kachel even aan. Ook omdat we dan allemaal thuis komen en gaan eten en dus in de woonkamer zitten waar die kachel staat.
1 m3 gas levert ongeveer 9 à 10 kWh warmte op. 1 kWh warmte met gas kost jou dus €0,116 - 0,129. Met je warmtepomp heb je bij de piek van morgen dus een COP van ongeveer 4 nodig om gunstiger uit te zijn (€0,48 / 4 kWh geleverde warmte). Je hebt het bij die prijs dus over een marginaal verschil en met de lagere tarieven eerder op de dag (of het gemiddelde) ben je dus goedkoper uit met je warmtepomp.
Nee, dat is een Lucht/Water warmtepomp. Maar voor de COP maakt dat niet heel veel uit denk ik. De warmtepomp onttrekt een hoeveelheid warmte aan de buitenlucht en brengt die over op een ander medium. In het geval van L/W is dat het watersysteem van de CV, in het geval van L/L is dat lucht die de gebouwde ruimte wordt ingeblazen. De efficientie van het onttrekken van de warmte aan de lucht kan in beide gevallen gelijk zijn. Wellicht dat er bij de afgifte meer of minder efficientie is..Erik. schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:37:
[...]
Is die COP 4-5 met een L/L warmtepomp? Ik heb zelf Haier split units en zat eraan te denken daarmee te verwarmen in plaats van met de Stadsverwarming.
Ik denk wel dat het bij een L/W warmtepomp sterker afhangt van de juiste installatie om zaken als pendelen te voorkomen. Een Airco verwarmt simpelweg de lucht totdat de juiste temperatuur is bereikt.
Realiteit tot nu toe 7.4c.
Vorig jaar 8.1 cent gemiddeld over het jaar en 9.3 in december. In dat licht is 5 cent extra wel erg veel, over alle klanten samen genomen een behoorlijke dotatie aan de liquiditeit.
Iemand enig idee hoe zonneplan tot de 14 cent komt? Is dit hetzelfde bedrag wat jullie ook zien of wordt er nog rekening gehouden met het gebruikersprofiel (EV, thuisbatterij etc?).
Nuclear ligt vast is van 2012 Hinkely point C als eerste ingebruik wordt genomen met 3% inflatie komt op ca 16,7ct/kWh, voor wind oa GOV of kritisch tot tegenstander.Erik. schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:31:
[...]
Heb je toevallig een linkje voor die £173/MWh voor wind op zee? Ik probeer al een tijdje te zoeken wat nou echt de kosten daarvoor zijn in verhouding met kernenergie.
Ik zit nog niet lang bij Zonneplan, maar bij mij komt de inkoopprijs uit op EUR 0,1289 per kWh op de voorschotfactuur voor november. Het lijkt er dus op dat Zonneplan ook naar het verbruikspatroon kijkt en naar de verwachte stroomprijs voor de maand.rft80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:59:
Zojuist de voorschot factuur van zonneplan ontvangen. Ben inmiddels wel wat gewend (teruglevering stelselmatig te laag, afname stelselmatig te hoog) maar ze rekenen het wel behoorlijk naar zichzelf toe weer... Gemiddelde kale kwh prijs van 14cent is het uitgangspunt.
Realiteit tot nu toe 7.4c.
Vorig jaar 8.1 cent gemiddeld over het jaar en 9.3 in december. In dat licht is 5 cent extra wel erg veel, over alle klanten samen genomen een behoorlijke dotatie aan de liquiditeit.
Iemand enig idee hoe zonneplan tot de 14 cent komt? Is dit hetzelfde bedrag wat jullie ook zien of wordt er nog rekening gehouden met het gebruikersprofiel (EV, thuisbatterij etc?).
Op zich is het ook maar een korte periode qua voorschot, want het wordt na afloop van de maand verrekend. Het verschil zal in de orde grootte van tientjes zijn; daar maak ik me niet direct zorgen over.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Inderdaad, zelfs met mijn "kleine accu" en conservatieve setting berekent DAO (= Day Ahead Optimizer) een winst van 4,80 euro:Domba schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
Wat een uurprijzen voor morgen laag 8,363ct / hoog 47,299ct / Gem 15,643ct, prima tijden voor een thuisaccu
/f/image/vcVfHBHi0XAxa5uE0FgdekLu.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ideale plaatjes. Nooit gedacht dat ik bij 26 cent per kWh zoveel zou inkopen.Domba schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
Wat een uurprijzen voor morgen laag 8,363ct / hoog 47,299ct / Gem 15,643ct, prima tijden voor een thuisaccu
/f/image/MYpZns2PAPySSPVo3HHpUZij.png?f=fotoalbum_large)
Het voordeel van die "kleine" accu is wel dat jij hem procentueel meer met PV kan vullen. Ik krijg de batterij in november niet meer vol met alleen PV.KC27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:09:
[...]
Inderdaad, zelfs met mijn "kleine accu" en conservatieve setting berekent DAO (= Day Ahead Optimizer) een winst van 4,80 euro:
[Afbeelding]
Mede dankzij die laag/hoog prijzen van morgen, mijn PV en mijn accu heb ik tot en met morgen nog een negatieve energierekening in november:John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:16:
[...]
Het voordeel van die "kleine" accu is wel dat jij hem procentueel meer met PV kan vullen. Ik krijg de batterij in november niet meer vol met alleen PV.
/f/image/bMgsu2Qt9VUkP0mAuhRsto23.png?f=fotoalbum_large)
Hier al 134 kWh verbruik deze maand, dat helpt ook niet mee.KC27 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:22:
[...]
Mede dankzij die laag/hoog prijzen van morgen, mijn PV en mijn accu heb ik tot en met morgen nog een negatieve energierekening in november:
[Afbeelding]
Lekker voordelig, een dynamisch contractJohn245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:13:
[...]
Ideale plaatjes. Nooit gedacht dat ik bij 26 cent per kWh zoveel zou inkopen.![]()
[Afbeelding]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Zijn die niet enorm duur voor wat je krijgt?Ecological schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:44:
Kan niet wachten tot de Powerwall hier officieel lanceert! Lekker terugleveren op dat moment !!
Zelfbouw is nu ongeveer 100 Euro per KwH
Voorschot november heb ik ook op 0,1289 en voorschot december op 0,1410.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:40:
[...]
Ik zit nog niet lang bij Zonneplan, maar bij mij komt de inkoopprijs uit op EUR 0,1289 per kWh op de voorschotfactuur voor november. Het lijkt er dus op dat Zonneplan ook naar het verbruikspatroon kijkt en naar de verwachte stroomprijs voor de maand.
Op zich is het ook maar een korte periode qua voorschot, want het wordt na afloop van de maand verrekend. Het verschil zal in de orde grootte van tientjes zijn; daar maak ik me niet direct zorgen over.
Moet zeggen dat mijn kale prijs voor oktober gemiddeld ook op 14 cent lag.
Ik zie mooie kWh getallen voorbij komen met nóg mooiere opbrengsten.
En dan denk ik:
Als particulieren met "kleine" budgets al leuke winsten maken....
HOE kan het dan dat grote jongens met TIG grotere budgets en dan dus TIG keer zoveel geld pakken...
dan nog dúrven te klagen dat ze net aan rond komen, en boetes moeten gaan hanteren??
Ben ík nou gek???

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
[Twitter: https://twitter.com/BM_Visser/status/1853412661200896319]Domba schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:58:
edit: is bij jullie die embed ook stuk?
[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 04-11-2024 13:59 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Maar weinig energieleveranciers investeren in batterijen.Hansieo schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:57:
Aan de batterij /handel systemen Tweakers.
Ik zie mooie kWh getallen voorbij komen met nóg mooiere opbrengsten.![]()
En dan denk ik:
Als particulieren met "kleine" budgets al leuke winsten maken....![]()
HOE kan het dan dat grote jongens met TIG grotere budgets en dan dus TIG keer zoveel geld pakken...![]()
dan nog dúrven te klagen dat ze net aan rond komen, en boetes moeten gaan hanteren??![]()
Ben ík nou gek???![]()
Gezien de windvoorspellingen op woensdag (voor zowel NL als DE) dan gok ik dat we woensdag een herhaling zien van deze prijzen.Hmmbob schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:58:
[...]
[Twitter]
edit: is bij jullie die embed ook stuk?
Beroerd moment om de nieuwe warmtepomp te laten installeren en inregelen
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
maar...John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:15:
[...]
Maar weinig energieleveranciers investeren in batterijen.
als het zó fors opbrengt... wat klopt er dan niet?
juist zíj zouden VET in dat gat moeten springen, om 2 redenen:
1) forse winsten maken
2) particuliertjes ontmoedigen, omdat zíj de markt al ingenomen hebben.
Missen we iets?
Laten ze deze "marges" nog even moedwillig zien zodat particuliertjes flink gaan investeren?
om daarna keihard toe te slaan?
Dus blijft de vraag, WAT missen we, want helemaal gék

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
inherent aan een dynamisch contract, is dat de tarieven dynamisch zijn. Het gaat daarbij juist niet om een gemiddelde.Erik1805 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:29:
[...]
Lekker voordelig, een dynamisch contract. Gelukkig gaat het om het gemiddelde.
En bedenk dat velen ook stroom verkopen ipv inkopen op dit piektijdstip. Dan zijn hoge prijzen juist wenselijk.
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 04-11-2024 14:49 ]
Er zijn genoeg andere partijen die installeren. Maar veel is nog in opbouw. Zie:Hansieo schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:27:
[...]
maar...
als het zó fors opbrengt... wat klopt er dan niet?
juist zíj zouden VET in dat gat moeten springen, om 2 redenen:
1) forse winsten maken
2) particuliertjes ontmoedigen, omdat zíj de markt al ingenomen hebben.
Missen we iets?
Laten ze deze "marges" nog even moedwillig zien zodat particuliertjes flink gaan investeren?
om daarna keihard toe te slaan?
Dus blijft de vraag, WAT missen we, want helemaal gékzijn ze niet....en laten zéker geen geld liggen.
https://giga-storage.com/projecten/leopard/
https://www.ad.nl/economi...troomnet-helpen~a14863a7/
Hoe dynamischer hoe beterde Peer schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:36:
[...]
inherent aan een dynamisch contract, is dat de tarieven dynamisch zijn. Het gaat daarbij juist niet om een gemiddelde.
Zo is dat! genieten hoor met deze prijzen.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Die EUR 0,70 per kWh komt dus juist niet door de groene energie... Op de momenten dat die produceren zijn de tarieven juist lekker laag... Pas als de gasturbines aan moeten schieten de prijzen omhoog. Dit komt dus door te dure fossiele centrales.knakworst schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:18:
Nou we zijn met groene energie echt opgeschoten. 4 Jaar geleden was de stroom continu 4-5-6 cent. Nu schiet het alle kanten op. Meer dan 70 cent voor een kwh. Waanzin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik weet niet of je het nieuws hebt gevolgd, maar er is nog een verschilletje met 4-5 jaar geleden...
En dan ga je tendentieus een kale stroomprijs van 5 jaar geleden vergelijken met een dynamisch piektarief inclusief heffingen..
Er was overigens onlangs nog een rapport dat becijferde dat groene stroom overall een dempend effect heeft op de energieprijzen. Als je dit soort schommelingen in de prijs niet kunt dragen moet je gewoon niet een dynamisch contract nemen. Dan kies je een vast contract, zoals nu door Greenchoice aangeboden voor EUR 0,24 per kWh voor twee jaar vast. Daar betaalde ik 5 jaar geleden overigens ook al EUR 0,22 per kWh... Echt een enorm verschil...
.
lol, als je probeert te achterhalen wíe de échte eigenaren zijn... kom je gewoon in een zoek-loop terecht.John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:47:
[...]
Er zijn genoeg andere partijen die installeren. Maar veel is nog in opbouw. Zie:
https://giga-storage.com/projecten/leopard/
https://www.ad.nl/economi...troomnet-helpen~a14863a7/
Weet iemand meer van GigaStore?
ik ga vermoeden dat er een energiereus "inzit" maar dit niet wil weten..
De positieve kant is dat je bij dynamisch ervoor kunt kiezen om de hoge prijs (bij een energietekort) te betalen of het anders op te lossen terwijl je bij een vaste prijs verplicht bent om dit te betalen maar dan uitgesmeerd.knakworst schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:18:
Nou we zijn met groene energie echt opgeschoten. 4 Jaar geleden was de stroom continu 4-5-6 cent. Nu schiet het alle kanten op. Meer dan 70 cent voor een kwh. Waanzin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goede reden om morgenavond bij familie of vrienden te eten
Misschien ben ik wel 100% eigenaar en probeer ik dat te verbergenHansieo schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:28:
[...]
lol, als je probeert te achterhalen wíe de échte eigenaren zijn... kom je gewoon in een zoek-loop terecht.
Weet iemand meer van GigaStore?
ik ga vermoeden dat er een energiereus "inzit" maar dit niet wil weten..
InfraVia, een private-equitygroep met 12 miljard euro aan belegd vermogen, nam woensdag een meerderheidsbelang in Giga Storage. Hoeveel de Franse groep precies investeert, wordt niet bekendgemaakt. 'We hebben nu voldoende kapitaal om onze investeringsplannen voor de komende 24 maanden, goed voor 2 miljard euro, uit te voeren', zegt Nijs.
Verder lenen ze veel bij de bank.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels