Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:08:
[...]
Batterijen zijn nu goedkoper dan u denkt, met minder dan 200 euro per kWh. En de batterijen verhogen niet alleen het eigen verbruik van zonne-energie. Handelen op de epex- of onbalansmarkt levert meer winst op dan u denkt. Daarom verdient u uw investering sneller terug dan u denkt.
Ik weet zeker dat je gelijk hebt, zeker. Als je me 500 euro betaalt, geef ik je een presentatie van 3 uur waarin ik uitleg waarom je het mis hebt. Ook deel ik alle gegevens met je die bewijzen dat het systeem zich binnen 3 jaar (of sneller) terugverdient. Maar als je liever de mening van de massa volgt, geloof dan vooral wat je wilt.
Sorry, maar ik ben het met @
de Peer eens. volledig.... op dit vlak.
Ik kan jou (iemand) vertellen dat je een mooie Polestar 2 LRDM (EV) bínnen enkele jaren terugverdiend....
en dan beweer jij van niet. Toch hebben we beide gelijk.
Rij je 2.000km per jaar en moet je op straat openbaar laden á € 0.72, dan lukt het niet.
Rij je 80.000 km/jaar en kost laden je niets (thuis en bij klanten) dan kom je héél ver.
Zo óók met een batterij investering.
Prat gaan op het feit dat je jouw batterij binnen 2 jaar "terugverdiend". (GAAF.. toppie dat het jóu lukt!!

)
maar vertel er dan óók bij dat je 20 servers, 40 panelen, 40kWh batterij hebt, die je afbetaald/afschrijft op de zaak, of voor mij part door de baas betaald omdat je thuiswerkt, ZZPer bent of wát dan ook.
EN geef dan óók aan hoeveel uren je kwijt was (en nog steeds bent..) aan het tweaken van de besturingssoftware.
Het is EXACT zoals @
de Peer aangeeft, onder normale omstandigheden, en als gemiddelde H&I.
ónmogelijk om een batterij op-dit-moment-en-nog-wat-langer.... rendabel te krijgen (2 jaar zeg je?).
Je komt dan onvermijdelijk in het "ik hou van deze hobby, en hobby's kosten nou eenmaal geld..)
Er zijn hier genoeg mensen met super mooie installaties zoals @
John245 @
koboy (sry voor alle andere die óók pracht installaties hebben...

), maar ook díe geven aan dat het hobby percentage hóóg is (en ik schat zijn uren voor zo iets moois navenant).
Iets roepen (uittreksel..) wat H&I compléét op het verkeerde been kan zetten = NOT DONE op een forum als dit.
We (mensen met gedegen kennis) moeten daarvoor waken.
Dus prima als jíj weet dat jóuw situatie voor eenieder mákkelijk te installeren is...
deel dat hier voor iedereen.
maar pen dan het complete verhaal/situatie hier neer zónder gelijk met uurtarieven te komen, dat slaat nergens op.
ZELDEN zie/(lees nooit??) je hier Tweakers die dat doen, ook @
de Peer steekt veel tijd hier, in het voorlichten van (newbie) Tweakers en ik heb hem nooit ook maar één € zien rekenen...
nog niet ééns een oude BF..

en dat is wel heúúúl weing.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)