Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:34
psdata schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Heb je voor je besturing dit al eens bekeken:
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome en
https://github.com/clandmeter/esphome/tree/main/ecodan

Is op basis van een ESP dus via ESPhome binnen te henglen naar HA
Ik zal daar zeker eens naar kijken, maar op het eerste oog valt dat buiten mijn skillset... :?

Ik moet hier sowieso de hele HA weer eens afstoffen. Ik vond het destijds ook al lastig om de dynamische prijzen er überhaupt goed in te krijgen. Volgde precies de YouTube filmpjes, maar niet met het juiste resultaat... Dus nu gaan hobbyen met warmtepomp vind ik wat avontuurlijk, potentieel huwelijksverbrekend zo vlak voor de winter...

De Melcloud adapter installeren en aan de praat krijgen lukte me weer wel zonder installateur... Het zou zeker mijn voorkeur hebben om een officiële plugin te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14
catchingfire schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:51:
Ben me wat aan het oriënteren op dynamische energieaanbieders, kijk met name naar Zonneplan en Tibber.
Als ik zo beide sites bekijk, lijkt(!) het alsof Zonneplan veel meer aan ecosystem-lock-in doet (Zonneplan omvormer, Zonneplan laadpaal(, Zonneplan thuisaccu), terwijl bij Tibber dit beperkt lijkt tot enkel een eigen thuisaccu.

Stel je hebt al een SolarEdge zonnepanelenomvormer, een Wallbox, Zaptec of whatever laadpaal (en nog geen thuisaccu). Werkt dit alles qua app-integratie/features bij Zonneplan dan net zo goed als bij Tibber?

Gezien een dynamisch energiecontract idealiter wat gedragsverandering vergt om bijvoorbeeld de wasdroger paar uur later aan te zetten, welke van deze aanbieders heeft een app die het meeste kans van slagen maakt bij een not-so-tech-savvy huishouden?
Heb het eens gevraagd aan de ai chat van Zonneplan:
Op dit moment is Powerplay voor zonnepanelen alleen beschikbaar voor gebruikers met een Zonneplan One omvormer. Als je een SolarEdge omvormer hebt, is Powerplay nog niet beschikbaar, maar we werken eraan om dit in de toekomst mogelijk te maken. Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van updates Updates over andere omvormers.

Wat betreft laadpalen, Powerplay voor laadpalen werkt momenteel alleen met Zonneplan laadpalen. We zijn bezig met de ontwikkeling om dit in de toekomst ook voor andere laadpalen beschikbaar te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Ik weet niet of het heel veel uitmaakt. Bij Tibber kun je kennelijk je SolarEdge integreren in je Tibber app en dan kun je de productie aflezen in je app. Maar het gaat erom dat je de panelen automatisch uit wilt laten schakelen bij negatieve dynamische prijzen.

Bij Zonneplan kun je dit volgens mij wel met hun eigen panelen, maar of dit ook werkt met een SolarEdge omvormer weet ik niet. Dan maakt het verder niet zoveel uit.

Als het gaat om een wasdroger, is het ook heel eenvoudig te doen: voor je hem aanzet even in de app kijken wat het gunstigste moment is (of een blok van 2-3 uur) en dan de uitgestelde functie van de droger zelf gebruiken.
Bij SolarEdge kan je het uitschakelen bij negatieve tarieven native vanuit de SolarEdge App (of via Home Assistant) regelen, daar is geen Tibber of Zonneplan aansturing/integratie voor nodig.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taro schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Bij SolarEdge kan je het uitschakelen bij negatieve tarieven native vanuit de SolarEdge App (of via Home Assistant) regelen, daar is geen Tibber of Zonneplan aansturing/integratie voor nodig.
Klopt. De vraagsteller vroeg of Tibber of Zonneplan daarvoor verschil maakt, maar ik denk het dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:04:
[...]

Klopt. De vraagsteller vroeg of Tibber of Zonneplan daarvoor verschil maakt, maar ik denk het dus niet...
Correct, dat maakt geen verschil mits je natuurlijk BTW/Belasting/opslag van je energieleverancier goed invult. Daarnaast is het altijd fijn dat producten voor hun werking niet afhankelijk zijn van andere partijen. Dat ze elkaar verder aanvullen en/of versterken is mooi zoals veel samenwerkingen bij Tibber, maar producten die het native ondersteunen verdienen hier altijd de voorkeur.

Heb je een "domme" laadpaal die wel door Tibber wordt ondersteunt, dan is Tibber een betere keuze dan Zonneplan. In mijn geval heb ik bijv. een Zappi laadpaal die iedere dynamische provider ondersteunt,dus dan maakt de keuze niet uit. En bij SolarEdge voeg je in de app alleen je BTW/Belasting/opslag toe en dan rekenen zij het voor je uit.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:24
springfield89 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (heb geen batterij, wel zonnepanelen). Afgelopen maanden mijn EV zo vaak mogelijk proberen laden als de prijs laag of negatief was. Maar ik vraag mij of ik nu met de winter niet beter terug wissel want gaan er niet veel minder uren zijn met lage energie prijzen?
Dat zit ik mij nu ook af te vragen.

Kreeg vorige week een mail van ANWB dat ik in september gemiddeld 26 cent per kW heb betaald, terwijl het voor heel NL 28 cent is. En dat zullen vnl. variabele en vaste contracten zijn.

Dus dat zette mij aan het denken. Doe ik daar al die moeite voor met automatisering van de e-boiler en alleen wassen/drogen in het weekend?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Kreeg vorige week een mail van ANWB dat ik in september gemiddeld 26 cent per kW heb betaald, terwijl het voor heel NL 28 cent is. En dat zullen vnl. variabele en vaste contracten zijn.

Dus dat zette mij aan het denken. Doe ik daar al die moeite voor met automatisering van de e-boiler en alleen wassen/drogen in het weekend?
Dat was vooraf al bekend. Wasmachine, droger en e-boiler zijn kleinverbruikers dus dat zet geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:09
Henri Bontenbal snapt het. Die wil gewoon een negatieve prijs voor terugleveren maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

springfield89 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (heb geen batterij, wel zonnepanelen). Afgelopen maanden mijn EV zo vaak mogelijk proberen laden als de prijs laag of negatief was. Maar ik vraag mij of ik nu met de winter niet beter terug wissel want gaan er niet veel minder uren zijn met lage energie prijzen?
In de winter heb je vaak tussen 01:00-04:00 's nachts de laagste tarieven en regelmatig rond 22-25 cent, gemiddeld een stukje duurder dan in de zomer, maar nog steeds aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:00
[...]

1. Als je PV hebt: bij variabele en vaste contracten zitten er veel kosten in de teruglevertarieven “verborgen”. Het kWh tarief lijkt dan erg aantrekkelijk, totdat je het totaalplaatje bekijkt.

2. Al de moeite die jij doet met automatiseringen van e-boiler, wassen en drogen in het weekend zorgen ervoor dat je groene energie gebruikt! Want lage prijzen betekent bijna altijd veel zon of wind beschikbaar. Dat is toch ook iets moois?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
de Peer schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Dat was vooraf al bekend. Wasmachine, droger en e-boiler zijn kleinverbruikers dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Het heeft wel even nut gehad toen ik eind 2022 overstapte van een variabel contract a 78 cent/kW naar iets van 30 cent in jan. 2023.
Boiler en droger was ruim een kwart van mijn energieverbruik. Niet bepaald kleinverbruik. Maar ik zie nu ook dat ik zuiniger ben geworden. Het is nu ongeveer een 1/5de.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
SebastiaanPs schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

1. Als je PV hebt: bij variabele en vaste contracten zitten er veel kosten in de teruglevertarieven “verborgen”. Het kWh tarief lijkt dan erg aantrekkelijk, totdat je het totaalplaatje bekijkt.

2. Al de moeite die jij doet met automatiseringen van e-boiler, wassen en drogen in het weekend zorgen ervoor dat je groene energie gebruikt! Want lage prijzen betekent bijna altijd veel zon of wind beschikbaar. Dat is toch ook iets moois?
Ja, daar troost ik mij mee. Ik heb zelf geen PV, maar op zonnige dagen gebruik ik de stroom van de buurman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:01
Haha er werken wel grapjassen bij Tibber. Zie net een reclame mail. Ze denken dat grid rewards het antwoord op alles is. Dat sturen ze in week 42.
Ik dacht dat 42 het antwoord op alles was!
Mooie Hitchhiker's guide referentie.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Ik heb al 4 keer gevraagd wanneer nu gridrewards voor thuiaccu's zou komen...

Het zou ooit mogelijk komen ...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
PCJR schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:32:
Ik heb al 4 keer gevraagd wanneer nu gridrewards voor thuiaccu's zou komen...

Het zou ooit mogelijk komen ...
2035

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
JukeboxBill schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

Het heeft wel even nut gehad toen ik eind 2022 overstapte van een variabel contract a 78 cent/kW naar iets van 30 cent in jan. 2023.
Boiler en droger was ruim een kwart van mijn energieverbruik. Niet bepaald kleinverbruik. Maar ik zie nu ook dat ik zuiniger ben geworden. Het is nu ongeveer een 1/5de.
Je kunt sowieso al bijna 3 cent per kWh besparen door van ANWB over te stappen naar een van de goedkopere. ZIe hiervoor de tabel op pagina 1 van dit topic:

ANWB inkoopvergoeding: 4,84 cent per kWh
Zonneplan inkoopvergoeding: 2,00 cent per kWh

Dat alleen al verandert jouw totaalplaatje al aanzienlijk: je gaat van 26 cent per kWh naar 23,16 cent per kWh.
Je bespaart dan ook nog EUR 0,75 per maand aan abonnementskosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:57
Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:16:
Het andere is de scheve verdeling van netwerkkosten die opgebouwd in de vele jaren en daarbij het beginsel van kosten veroorzakingsprincipe is losgelaten.
Als Tennet miljarden moet investeren en daarvoor 7-10 miljard aan inkomsten benodigd richting 2030, dat je dan vasthouden dat klanten op HV-net 2,6miljard bijdragen en al het andere ophalen bij kleinverbruikers en rap tempo kleiner wordend percentage dat kleinverbruikers die al richting 25% gaat van alle stroom verbruiken, die al het andere moet lappen.
Waarom worden de kosten van het hoogspanningnet niet gewoon op basis van de capaciteit van de aansluiting verdeelt? Is dat politiek om grootverbruikers minder te laten betalen?

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Je neemt het totaal aan kosten voor een jaar, je neemt de som van de capaciteit van alle aansluitingen op het hoogspanningsnet en dat geeft een prijs per MW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 18:18
phicoh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:37:
[...]
Waarom worden de kosten van het hoogspanningnet niet gewoon op basis van de capaciteit van de aansluiting verdeelt? Is dat politiek om grootverbruikers minder te laten betalen?

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Je neemt het totaal aan kosten voor een jaar, je neemt de som van de capaciteit van alle aansluitingen op het hoogspanningsnet en dat geeft een prijs per MW.
Dat is een zelfde soort vraag als "waarom betalen grootverbruikers zo weinig energiebelasting". Dat is m.i. een politiek praktische overweging. Maak je die stroom of CO2 of netwerk prijs hoger dan gaan die grootverbruikende producenten de prijs verhogen, of gaan failliet, of verplaatsen productie. Wie betaalt het dan uiteindelijk? Het politiek makkelijkste (gemakzuchtigste) is het bij de consumenten massa neer te leggen, dat smeert lekker uit en dwingt consumenten tot consuminderen, wat toevallig een klimaatdoel is. Dus politiek vindt het allemaal wel best zo denk ik. Bovendien zijn het alfa's die hebben weinig benul van techniek en logica en/of geen behoefte/wil om zich er in te verdiepen.

-------------------------------------------------------------------------

Ik heb nog wel een andere vraag (en sorry heb niet 100 pags terug gelezen): ik zie de day ahead prijzen soms erg grote en m.i. onverklaarbare schommelingen vertonen.

https://www.stroomperuur.nl/historie.

Vandaag werkdag volop zon, maar toch netto stroomprijs midden op de dag 0.07 €/kWh. Je zou denken er is voldoende aanbod zonnestroom en het is zeker niet windstil. Andere dagen is die prijs zeker dit jaar 0.001 €/kWh. In de avond loopt de prijs makkelijk op tot 0.25 €/kWh, een veelvoud van de productieprijs van een 5-10 jaar geleden. M.i. niks te maken met netwerk kosten en CO2.

In hoeverre zijn die prijzen te verklaren aan de hand van werkelijke productiekosten en hoeveel extra winst wordt hier gemaakt met "windhandel" ten koste van de afnemers? ACM zou dit moeten controleren, maar gebeurt dit in voldoende mate? Er is in de avond ook windstroom en zouden conventionele centrales dan ineens een prooductieprijs hebben van 0.30 €/kWh door gestegen brandstofkosten?

https://allecijfers.nl/gas/

Aardagprijs 2018 ca. 25 €/MWh, nu ca. 40 €/MWh --> factor 1.6. Maar de stroomprijzen 's avonds zijn met factor 3-5 gestegen, ondanks aanbod windenergie. Er zijn geen investeringen in centrales gedaan. Dus hoe is dit uit te leggen?

Er is zover ik weet geen enkele controle op hoe die prijs tot stand komt. Marktwerking heet dat. Hoe weten wij als consumenten dat er geen overwinsten worden gemaakt via dit handelssysteem? Merit rate is ook zo'n bizar idee: alle productie stroom afrekenen tegen de hoogste incrementele momentale prijs --> waarom dan windstroom en zonnestroom worden toch niet ineens duurder?

Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden voor een nutsvoorziening. Hoe is dit toch mogelijk?

[ Voor 15% gewijzigd door Crapton op 22-10-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Crapton schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Er is zover ik weet geen enkele controle op hoe die prijs tot stand komt. Marktwerking heet dat. Hoe weten wij als consumenten dat er geen overwinsten worden gemaakt via dit handelssysteem? Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden voor een nutsvoorziening. Hoe is dit toch mogelijk?
Eh, ga je ook pleiten voor controles op de groente en fruit veiling?

Iedereen geeft in 1x door wat ze willen hebben en tegen welke prijs, en bij de producenten omgekeerde.

Gas is nu 40 per MWh thermisch, als je daar stroom van maak met 50% verlies kost dat als de centrale en arbeid gratis is, alleen aan brandstof al €80/MWh, en dan heb je de modernste combined cycle plant voor nodig, rest is eerder 30-40% efficient.

Vroeger toen gas zo goed als gratis was was het wel anders. Die tijden zijn voorbij.

De beste prijs voor 2025 die ik heb kunnen vinden is ~90/MWh, voor een volume van ~1GWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Ik zat bij All in Power, maar deze energiemaatschappij ging op 9 oktober jl. failliet. De mensen die een contract hadden bij All in Power zouden een aanbieding krijgen van een andere maatschappij. Het proces wat hiervoor wordt doorlopen was conform de richtlijnen van de ACM.

Gistermiddag was kogel is door de kerk, alle dynamische contracten van All in Power zijn overgezet naar dynamische contracten bij NextEnergy. Mocht ik liever bij een andere energiemaatschappij een contract willen afsluiten, dan is het eerst mogelijk moment waarop ik kan overstappen naar die andere energiemaatschappij 21 november (oftewel, ik heb een opzegtermijn van één maand).

De vraag is nu: blijf ik bij NextEnergy of kies ik toch voor een andere partij?

Als ik dit forum doorspit, dan zie ik als nadeel van NextEnergy dat ze zowel over de levering van energie als over de ontvangst van zelf opgewekte energie een inkoopvergoeding heffen. Op dit moment bedraagt die inkoopvergoeding die NextEnergy in rekening brengt €0,03025 per kWh (dit bedrag wijkt af van het bedrag in de excel sheet aan het begin van dit forum). De vaste leveringskosten bedragen €5,99 per maand.

Zelf denk ik er dus hard over na om mijn contract met NextEnergy te ontbinden voor een contract bij Tibber. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- De hoogte van de inkoopvergoeding op energie die hoger is dan bij Tibber.
- De inkoopvergoeding die je moet betalen over de levering van energie van NextEnergy aan jou én over de energie die jij (afkomstig van je zonnepanelen) aanbiedt aan NextEnergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Dat is een zelfde soort vraag als "waarom betalen grootverbruikers zo weinig energiebelasting". Dat is m.i. een politiek praktische overweging. Maak je die stroom of CO2 of netwerk prijs hoger dan gaan die grootverbruikende producenten de prijs verhogen, of gaan failliet, of verplaatsen productie. Wie betaalt het dan uiteindelijk? Het politiek makkelijkste (gemakzuchtigste) is het bij de consumenten massa neer te leggen, dat smeert lekker uit en dwingt consumenten tot consuminderen, wat toevallig een klimaatdoel is. Dus politiek vindt het allemaal wel best zo denk ik. Bovendien zijn het alfa's die hebben weinig benul van techniek en logica en/of geen behoefte/wil om zich er in te verdiepen.

-------------------------------------------------------------------------

Ik heb nog wel een andere vraag (en sorry heb niet 100 pags terug gelezen): ik zie de day ahead prijzen soms erg grote en m.i. onverklaarbare schommelingen vertonen.

Vandaag werkdag volop zon, maar toch netto stroomprijs midden op de dag 0.07 €/kWh. Je zou denken er is voldoende aanbod zonnestroom en het is zeker niet windstil. Andere dagen is die prijs zeker dit jaar 0.001 €/kWh. In de avond loopt de prijs makkelijk op tot 0.25 €/kWh, een veelvoud van de productieprijs van een 5-10 jaar geleden. M.i. niks te maken met netwerk kosten en CO2.

In hoeverre zijn die prijzen te verklaren aan de hand van werkelijke productiekosten en hoeveel extra winst wordt hier gemaakt met "windhandel" ten koste van de afnemers? ACM zou dit moeten controleren, maar gebeurt dit in voldoende mate? Er is in de avond ook windstroom en zouden conventionele centrales dan ineens een prooductieprijs hebben van 0.30 €/kWh door gestegen brandstofkosten?

https://allecijfers.nl/gas/

Aardagprijs 2018 ca. 25 €/MWh, nu ca. 40 €/MWh --> factor 1.6. Maar de stroomprijzen 's avonds zijn met factor 3-5 gestegen, ondanks aanbod windenergie. Er zijn geen investeringen in centrales gedaan. Dus hoe is dit uit te leggen?

Er is zover ik weet geen enkele controle op hoe die prijs tot stand komt. Marktwerking heet dat. Hoe weten wij als consumenten dat er geen overwinsten worden gemaakt via dit handelssysteem? Merit rate is ook zo'n bizar idee: alle productie stroom afrekenen tegen de hoogste incrementele momentale prijs --> waarom dan windstroom en zonnestroom worden toch niet ineens duurder?

Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden voor een nutsvoorziening. Hoe is dit toch mogelijk?
Qua zonaanbod: we zitten eind oktober. de opbrengst van de PV is nu al veel lager dan in de volle zomer. Dat seizoens verschil is echt heel groot. Dat er in deze tijd van het jaar alsnog een prijsdrukkend effect is op de day-ahead tarieven geeft aan dat er inmiddels echt wel heel veel PV is geinstalleerd.

Over het algemeen geldt dat de prijs een etmaal van tevoren tot stand komt op basis van vraag en aanbod. De Leveranciers geven aan hoeveel ze op welk moment verwachten af te nemen. Daarbij houden ze rekening met gebruikspatronen van hun klanten, verwachte opbrengst van PV bij hun klanten etc.

Dan moeten de producenten een prijs gaan bieden om op een bepaald moment een bepaalde hoeveelheid stroom te leveren. De prijs hiervoor wordt (zoals je stelt) bepaald door de hoogste bieder die nodig is om aan de vraag te voldoen. Voor kortstondige productie uit fossiele bronnen betalen we dus een hoog uurtarief. Stel dat er om de piek op te vangen tussen 18:00 en 21:00 nog net een kolencentrale nodig is om een paar MW te leveren, dan moeten zij in die paar uur hun kosten kunnen dekken en winst kunnen maken. In het verleden draaiden die centrales bijna continu en konden ze bieden zonder opstartkosten mee te moeten rekenen. Nu hebben de kolencentrales al heel veel minder geleverd, mede door de daling van gasprijzen en toegenomen productie van duurzame energie. Het in bedrijf houden van een kolencentrale wordt zo steeds duurder totdat ze uit de markt worden gedrukt.

'Vroeger' waren de aardgas- en kolenprijs bijna volledig bepalend voor de stroomprijs. Dat geldt nu niet meer, omdat er veel meer aanbod is van PV en Wind. De markt is dus dynamischer geworden.

En je maakt een denkfout door alleen te kijken naar de piek die we nu hebben. Eigenlijk moet je kijken naar de gemiddelde prijzen. Verder zal de totale afname van elektrische energie ook zijn toegenomen door elektrificering. Er zijn meer elektrische auto's op de weg, dus die verbruiken elektrische energie ipv fossiele brandstoffen. Warmtepompen gebruiken elektrische energie ipv gas. Vraag en aanbod zijn nu dus anders.

Een op een vergelijken is dus niet heel goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
HenryP schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:37:
Ik zat bij All in Power, maar deze energiemaatschappij ging op 9 oktober jl. failliet. De mensen die een contract hadden bij All in Power zouden een aanbieding krijgen van een andere maatschappij. Het proces wat hiervoor wordt doorlopen was conform de richtlijnen van de ACM.

Gistermiddag was kogel is door de kerk, alle dynamische contracten van All in Power zijn overgezet naar dynamische contracten bij NextEnergy. Mocht ik liever bij een andere energiemaatschappij een contract willen afsluiten, dan is het eerst mogelijk moment waarop ik kan overstappen naar die andere energiemaatschappij 21 november (oftewel, ik heb een opzegtermijn van één maand).

De vraag is nu: blijf ik bij NextEnergy of kies ik toch voor een andere partij?

Als ik dit forum doorspit, dan zie ik als nadeel van NextEnergy dat ze zowel over de levering van energie als over de ontvangst van zelf opgewekte energie een inkoopvergoeding heffen. Op dit moment bedraagt die inkoopvergoeding die NextEnergy in rekening brengt €0,03025 per kWh (dit bedrag wijkt af van het bedrag in de excel sheet aan het begin van dit forum). De vaste leveringskosten bedragen €5,99 per maand.

Zelf denk ik er dus hard over na om mijn contract met NextEnergy te ontbinden voor een contract bij Tibber. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:
- De hoogte van de inkoopvergoeding op energie die hoger is dan bij Tibber.
- De inkoopvergoeding die je moet betalen over de levering van energie van NextEnergy aan jou én over de energie die jij (afkomstig van je zonnepanelen) aanbiedt aan NextEnergy.
Ja, dat lijkt me een no-brainer. Zeker als je ook PV hebt. Zonneplan kan ook; die zijn per kWh iets goedkoper aan inkoopkosten en verrekenen de PV opbrengst ook zoals het hoort. Check anders even de tabel met aanbieders in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:03
phicoh schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:37:
[...]

Het is totaal niet transparant bijv wat de grootste 35 hv verbruikers werkelijk betalen per MWh aan netwerkkosten, je hebt alleen het schreeuwen van branche organisaties dat het 1x tot 3x meer is dan omringende landen.
Maar hoeveel het exact is per MWh is, incl aanvullend beleid dat is vanwege concurrentie geheim.
(als kleinverbruiker krijgen we ook vermindering van energie belasting)

Wat je wel hebt is de berekening van Tennet voor het vaststellen van tarieven eind november elk jaar en de jaarverslagen.

Ook het eindrapport van Berenschot, daar is net zolang gemoduleerd om aan tot 66% HH mogelijk goedkoper uitkomen op basis van huidige, maar bijv aantal huishoudens waar ze meerekenen is hoger dan het aantal die ook daadwerkelijk een meter van de netwerkbeheerder hebben of vrije keuze voor energieleverancier, de rest (~10%) zit achter een andere aansluiting en lang niet altijd een kleinverbruiker aansluiting of meters behoren tot een groepspool van een bedrijf onder de 500 aansluitingen is niet zoveel geregeld, zoals je zag bij energieteruggave blokaansluitingen.
Voor het tarievenbesluit in November worden wel meer exacte aantal gebruikt, als ook hoeveel regionale netwerkbeheerders denken af te dragen aan Tennet, maar aantallen zijn groter dan in jaarverslag, ook die voor de nacalculatie

En de hoeveelheid die regionale netwerkbeheerders zouden transporteren staat haaks op de indruk die ze willen wekken als je naar de jaarverslagen kijkt, hoeveel ze werkelijk hebben getransporteert

bijv Enexis 30.893 GWh(2023), 30.991 GWh(2022), 31.989GWh (2021),31.176 GWh (2020), 33.759 GWh(2019)
2,706 mln huishoudens, 442k klein zakelijk op tot 3x25A, 18k op >3x25A en 18k op middenspanning 10/20kV
En dan houdt het op, dat je betrouwbaar kunt uitsplitsen, want als je nacalculatie van ACM erbij pakt, daar wordt met 136k aansluitining >3x25A t/m 3x80A gerekend, 118k aansluiting die vrijgesteld zijn van netwerkkosten ??? of wat zijn dit, alle zuivere alleen terugleveraansluitingen, die alleen geen transportkosten hebben, maar waarom dan niet als aparte reken eenheid voor de nacalculatie? Voor de teruggeleverde kWh zijn er natuurlijk net zogoed netverliezen en waarom niet in jaarverslag.

Het punt is dat je hier als eindverbruiker op achterstand staat voor wat er in de getallen zit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Het is marginale kosten systeem, de laatste MWh die nodig is bepaald de day ahead uurprijs.
De meeste uitschieters zijn vaak wel verklaarbaar, maar dan moet je verder dan NL kijken van Finland tot Griekenland tot Portugal, deze zijn op de ene of andere manier aan elkaar gekoppeld

Een systeem wat in principe op termijn niet onbeperkt houdbaar is, niet hoe de de uurprijs vaststelling zelf, maar vanwege het maar een deel van de markt is, door maar deel aan te bieden en hopen dat je voldoende buiten de DAH-markt om kunt verkopen.
OTC (directe verkoop aan een bedrijf) of alleen de GVO's,en om die te ontvangen die je MWh's op het net in te voeden) als balancering of op de intraday markt voor onbalans van een energieleverancier of redispatch voor de netwerkbeheerder, in hoop dat laatste benodigde MWh's op day ahead marktprijs een gas WKK is, die een hoog bod moet indienen om ook opstartkosten eruit te hebben en uurprijs voldoende is voor deel dat je hebt kunnen verkopen.

Tot nu is de stok achter de deur dat wind en PV alleen SDE ontvangt voor een geproduceerde kWh en dat onbalanskosten meevallen of juist rinkelt op de rekening
De SDE is voor 15 jaar en in begin waren het nog kleine systemen, maar langzaam schuift het op naar grotere systemen die zelfstandig op de markt mogen handelen, als die niet afgebroken worden.

Op dit moment zijn partijen nog niet zo groot, ze hebben een hefboom nodig, als bijv onderhoud of een werkelijk storing iets verlengen tot marktgesloten is en dan netbeheerder als reserve aanbieden, NL day ahead is 5-9GWh, als ook heel veel landen/biedzones samenwerken en NL heeft bijv ~8GW aan interconnects

UK heeft al een paar incidenten gehad voor Day ahead met extreme prijzen, rest van EU kijkt mee en begint ook te ook puzzelen dat de kans kleiner wordt.
En er zijn al flink wat studies gedaan, zo had heeft ACER twee biedzones voor gestelt voor NL en Tennet werkt opdeling van Nederland in ~40 deelgebieden, voor het mogelijk maken van een lokale/regio markt, als het nodig is. (markten zijn virtueel en houden geen rekening met waar kabels lopen, NL is 1 koperen plaat, dat vindt plaats na sluiting van de markt , tussen de netwerkbeheerders van een biedzone.

Als bijv een opwekker in Groningen aan koper in Zeeland heeft verkocht en netwerkbeheerder heeft geen transportcapaciteit dan vindt er redispatch plaats, netwerkbeheerder betaald opwekker om niet in te voeden en zoekt een opwekker als vergelijk die de emmer kan bijvullen en de koper vanuit kan worden vooorzien.

En die kosten zijn ge-explodeert met de netcongestie, maar zitten niet kWh prijs maar worden omgeslagen via de netwerkkosten en op basis van nacalculatie.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:19
KC27 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Zo zeldzaam zijn ze niet.Hier bij mij in de wijk zitten er zo al drie.
Ik heb een betonvloer van 10cm dik over 70 m². Die buffert beter als een watervat van 1000 liter. Dus bij mij draait de wp in de goedkope uurtjes en staat ie stil in de dure uren. De boiler wordt door de wp opgewarmd op het goedkoopste uur van de dag. Ik stuur alles aan met mijn add-on. De wp wordt aangestuurd vanuit de add-on via HA en die gaat dan aan/harder/zachter/uit via stooklijnverschuiving.
Ook ik zit er aan te denken om op deze manier in te spelen op de dynamische tarieven; dus de warmtepomp uitzetten. Ik ga er vanuit dat de al in de vloer aanwezige warmte genoeg is om het huis niet te laten afkoelen als ik tussen 7:00-9:00 uur en 18:00-20:00 standaard de warmtepomp uit laat slaan. Het lijkt me dat dit zonder al te ingewikkelde domotica moet lukken door de thermostaat middels het klokprogramma standaard 1 of 2 graden lager te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het is alweer bijna november, je kunt absoluut niet zeggen dat er voldoende aanbod zonnestroom is, dat is fysisch gewoon niet mogelijk. Er is een groot verschil in aanbod nu en op zonnige dagen in mei of juni.
En dan is vandaag ook al geen strakblauwe lucht, iig niet bij mij.
Om je een indruk te geven van hoezeer het inkakt, zie hier mijn dagopwek over de afgelopen 365 dagen. Laat dat een kwart zijn van wat ik maximaal haal.
Afbeeldingslocatie: http://www.maasluip.nl/mrtg/solar/solar-year.png
Ik ga niet beweren dat ik inzicht heb in hoe de prijs van een conventionele kWh precies gerekend wordt, maar je moet er wel rekening mee houden dat conventionele centrales steeds meer als piekcentrale gebruikt worden en dus niet 24 uur per dag een redelijke load en een redelijke opbrengst kunnen genereren.
Als je nu maar gedurende de helft van de dag aan productie kunt verdienen moet je je stroom ook duurder verkopen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Je kunt sowieso al bijna 3 cent per kWh besparen door van ANWB over te stappen naar een van de goedkopere. ZIe hiervoor de tabel op pagina 1 van dit topic:

ANWB inkoopvergoeding: 4,84 cent per kWh
Zonneplan inkoopvergoeding: 2,00 cent per kWh

Dat alleen al verandert jouw totaalplaatje al aanzienlijk: je gaat van 26 cent per kWh naar 23,16 cent per kWh.
Je bespaart dan ook nog EUR 0,75 per maand aan abonnementskosten...
Ik ben om precies die reden overgestapt van ANWB naar Zonneplan. Scheelt op jaarbasis bij ons verbruik een kleine 120 euro en je hoeft er niets voor te doen. Bovendien is de app van Zonneplan fijn. Je krijgt een veel gedetailleerder overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 16:20
[...]

Naast het feit dat overstappen naar zonneplan je waarschijnlijk meer dan 100 euro per jaar scheelt zonder dat je er iets voor hoeft te doen is het misschien ook de moeite om naar zaken als de vaatwasser te kijken. Die verbruikt stiekem meer dan je zou denken.

Mocht je overstappen naar Zonneplan dan krijg je inzicht in je real-time verbruik (als je dat nog niet via andere wegen hebt geregeld). Ik heb via die real-time grafiek aardig wat zaken opgespoord die meer verbruikten dan ik dacht.

[ Voor 19% gewijzigd door DLSS op 22-10-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Ja, dat lijkt me een no-brainer. Zeker als je ook PV hebt. Zonneplan kan ook; die zijn per kWh iets goedkoper aan inkoopkosten en verrekenen de PV opbrengst ook zoals het hoort. Check anders even de tabel met aanbieders in de topic start.
Na de boel even te hebben laten indalen.... Inderdaad een no-brainer. Ik heb de overstap in gang gezet naar Tibber (al zou Zonneplan ook een goede keuze geweest zijn).

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
HenryP schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Na de boel even te hebben laten indalen.... Inderdaad een no-brainer. Ik heb de overstap in gang gezet naar Tibber (al zou Zonneplan ook een goede keuze geweest zijn).

(y)
Vergeet niet gebruik te maken van een referral code (kan ook nog achteraf binnen 30 dagen). Bezorgt zowel jou als de referrer 50 tegoed om te besteden.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
HenryP schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

(y)
Als je teruglevering hebt kan ik ANWB niet aan bevelen en voor enkel afname er zijn goedkopere.

mijn ervaring is met thuisaccu, zie onderschrift

Ik heb mijn jaar/eindafrekening gehad en 9,42 euro verschil met mijn data. (ik wilde patroon ontdekken) En daarvoor heb ik de opslag genomen, of die nu 1 of 2 bedragen zou zijn daar ANWB verhoogde van 1,75ct naar 4 ct excl BTW per 1/1/2024.
ze middelen, dus zou deze allemaal nagenoeg zelfde per maand moeten uitkomen.

En meeste is niet het maand gemiddelde van paar kWh's en afronding een rol speelt , bijv april '24 is het gemiddelde van 454.85kWh, je hebt het dus over een aanpassing achteraf van de maand >12 euro

sept 23 ;0.04859
okt 23 ;0.03438
nov 23 ;0.03113
dec 23 ;0.00680
jan 24 ;0.02546
feb 24 ;0.04751
mrt 24 ;0.03504
apr 24 ;-0.00601
mei 24 ;0.03459
juni 24 ;0.02299
juli 24 ;0.00577
aug 24 ;0.03104
sept 24 0.03112

Begin en eind standen kloppen, als ook per maand ook tov Umeter.
Maar ga je veder verfijn naar per week die, daar komen eerste verschillen boven tov Umeter
die de zelfde P4-data bij netwerkbeheerder ophalen.
Voor veel dagen klopt het per dag als nog, monikkenwerk om per uur te vergelijken, want ik heb geen API voor ANWB gevonden om het op te halen voor HA..

Over Maart en Juni wist ik, want daar heb ik me druk in de cliche met ze geweest.
Waar Umeter voor de dag 53kWh had aan teruglevering, heeft ANWB een schatting gedaan en bij hoog en laag dat ze niet konden ophalen en dat niet bij hun lag, maar netwerkbeheerder,ik heb geen enkele dag met teruglevering >45kWh voor een dag is bij ANWB.

In Juni heb ik het geheel tot op uur niveau doorgenomen en kon geen andere fouten vinden, behalve voor Maart en Juni en zie nu, nu 5 maanden waar ze ergens op dag of uur niveau gerommelt is.

9,42 euro in mijn nadeel is mij te weinig voor een slepende procedure in juni sloeg het om in >100 euro in mijn voordeel toen ik aan de aan bel trok een zoet houdertje.

Dat je klanten service niet voor schut zet met de grafieken van een slimme meter portaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
*knip* topicwarning

[ Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 23-10-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
*knip* topicwarning

[ Voor 116% gewijzigd door Proton_ op 23-10-2024 14:07 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
DLSS schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Naast het feit dat overstappen naar zonneplan je waarschijnlijk meer dan 100 euro per jaar scheelt zonder dat je er iets voor hoeft te doen is het misschien ook de moeite om naar zaken als de vaatwasser te kijken. Die verbruikt stiekem meer dan je zou denken.

Mocht je overstappen naar Zonneplan dan krijg je inzicht in je real-time verbruik (als je dat nog niet via andere wegen hebt geregeld). Ik heb via die real-time grafiek aardig wat zaken opgespoord die meer verbruikten dan ik dacht.
Overstappen naar Zonneplan of een andere leverancier met lagere bijkomende kosten valt te overwegen. Ik heb destijds, in de tijd dat diverse leveranciers omvielen, gekozen voor ANWB omdat die mij wel betrouwbaar leek.

Verbruik heb ik aardig in de smiezen met HA. De grote verbruikers zitten allemaal aan een slimme stekker of inbouwschakelaar met stroommeting.
Een app van een leverancier heb ik dus niet nodig, ik hou het liever in eigen hand.

Alhoewel ik daar voorheen tamelijk sceptisch over was, heeft het er toch wel toe geleid dat ik mij meer bewust ben van het verbruik, al heeft de crisis in 2022 daar ook wel aan bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
Ligt -mede- aan je verbruik maar bij mij scheelt het al ruim 300,-- EUR p/j door Zonneplan te kiezen ipv ANWB.
En daar hoef je dus niets voor te doen, zelfde verbruik patroon...

Ik houd het wel op de ANWB wegenwacht :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-09 14:12
Echt heel slim is het slim laden van Tibber niet, de auto is bijna tegen de hoogste tarieven aan het laden :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AejHVf_jeMXG6IbOou6YKLdBBxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yGceSxhSd5bXeJ3XC3g1LsjW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
dev-random schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:57:
Echt heel slim is het slim laden van Tibber niet, de auto is bijna tegen de hoogste tarieven aan het laden :?

[Afbeelding]
Dat zegt niet zo veel zonder de rest van je instellingen te weten. Slim laden van X tot 100%. Waar staat X nu op - kan zijn dat hij nu het stuk zonder slim laden doet omdat het zo is ingesteld?

Daarnaast kan het zijn dat je een vertrektijd hebt ingesteld die binnen handbereik komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Mirabis schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:09:
[...]

Dat zegt niet zo veel zonder de rest van je instellingen te weten. Slim laden van X tot 100%. Waar staat X nu op - kan zijn dat hij nu het stuk zonder slim laden doet omdat het zo is ingesteld?

Daarnaast kan het zijn dat je een vertrektijd hebt ingesteld die binnen handbereik komt?
Hij hangt sinds gistermiddag aan de lader, Tibber heeft daarna laden uitgesteld tot ergens vannacht en is vervolgens riant te laat begonnen om tot 100% te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
Hallo,

Ligt het aan mij of is de dynamische prijs de laatste tijd erg hoog ?
Ik zie vandaag bij Tibber all-in gemiddeld 28ct met een piek van 35,6 ct/kWh.

Wanneer verwachten jullie dat de prijzen weer 'normale' waardes gaan aannemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 18-09 09:36
LastSamurai schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:50:
Hallo,

Als het wat meer gaat waaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33
En/of meer zon, maar dat betwijfel ik :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-09 22:47
Hallo,

Het ligt niet aan jou :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
Hallo,

Het dagelijkse gemiddelde ligt, uit m'n hoofd, iets lager dan vorig jaar.
Mijn gewogen gemiddelde oktober '23 ligt ook lager hoger dan okt '24 tot nu toe.

We volgen imho een normaal patroon. Als het weer omslaat dan zal je nog ff een piek zien en in december zal het weer ietwat zakken.
Afhankelijk van wat La Niña ons brengt zal day-ahead in februari/maart '25 waarschijnlijk wel weer flink dippen in bepaalde uurtjes.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Raymond P schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Het dagelijkse gemiddelde ligt, uit m'n hoofd, iets lager dan vorig jaar.
Mijn gewogen gemiddelde oktober '23 ligt ook lager hoger dan okt '24 tot nu toe.
maandgemiddelde is nog steeds 10% lager

De daggemiddelden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKKuwEDTzme5Mp4VeOk3cwo7uR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljuaNv4p9KgcM1kB36rPVc5A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
dev-random schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 07:57:
het is slim (in het voordeel van Tibber). ze geven alleen om de onbalans markt, niet om de prijs van de energie zelf (die je betaalt)

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25

13art

Moderator Mobile
dev-random schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:13:
[...]

Hij hangt sinds gistermiddag aan de lader, Tibber heeft daarna laden uitgesteld tot ergens vannacht en is vervolgens riant te laat begonnen om tot 100% te komen.
Thepawn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:05:
[...]

het is slim (in het voordeel van Tibber). ze geven alleen om de onbalans markt, niet om de prijs van de energie zelf (die je betaalt)
Hier is het al wat uitgebreider besproken:
Tibber ervaringen topic

Bij Tibber krijg je eigenlijk twee keer een vergoeding. Eentje voor het uitstellen en daarna nog een extra vergoeding voor het laden op een later en duurder tijdstip. Deze laatste is echter momenteel lastig terug te zien. Kan je wel uiteindelijk halen uit de totaal prijs wat je dan moet weg zetten tegen het totaal geladen aantal kWh om op de daadwerkelijke prijs per kWh uit te komen. Wordt door Tibber aan gewerkt om dat duidelijker te maken in de app.
  • Compensatie is het vergoeden van het verschil in kWh-prijs wanneer een sessie verplaatst wordt naar een duurder uur. M.a.w. wanneer de initiële planning een kWh-prijs had van 10 cent, maar er nu wordt geladen in een duurder uur van bijvoorbeeld 13 cent, dan is de compensatie 3 cent.
  • Grid Rewards is het deel wat jij als beloning krijgt, voor het beschikbaar stellen van je auto (en/of batterij) om de onbalans op het net te reduceren.
Groot nadeel is wel dat je na het uitstellen van het laden de auto niet moet loshalen van de lader anders vervalt namelijk je vergoeding bij het laden met een hoger tarief later in de sessie.

[ Voor 38% gewijzigd door 13art op 25-10-2024 14:29 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Hallo,

Ik kijk niet echt meer naar de gemiddelde dag prijs aangezien we het laden zoveel als mogelijk sturen. Ik kijk zelf naar de gemiddelde prijs (op dit moment 17,2ct/kWh) en vergelijk dat met de gemiddelde prijzen bij een vast tarief. Zolang ik daar nog onder zit is het voor mij prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
13art schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:29:
[...]

Ik kijk niet echt meer naar de gemiddelde dag prijs aangezien we het laden zoveel als mogelijk sturen. Ik kijk zelf naar de gemiddelde prijs (op dit moment 17,2ct/kWh) en vergelijk dat met de gemiddelde prijzen bij een vast tarief. Zolang ik daar nog onder zit is het voor mij prima ;)
? Waar is die 17,2ct/kWh dan ? Als ik bij Tibber kijk dan is het gemiddelde (incl belasting) vandaag 29ct/kWh met een piek van bijna 41 ct van 1800-1900.

Zelf zit ik nu voor 20ct/kWh continu (incl belasting) bij greenchoice maar ik zou op zich als kan het weer over willen stappen naar dynamisch, maar met deze prijzen blijf k nog even vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
LastSamurai schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

? Waar is die 17,2ct/kWh dan ? Als ik bij Tibber kijk dan is het gemiddelde (incl belasting) vandaag 29ct/kWh met een piek van bijna 41 ct van 1800-1900.

Zelf zit ik nu voor 20ct/kWh continu (incl belasting) bij greenchoice maar ik zou op zich als kan het weer over willen stappen naar dynamisch, maar met deze prijzen blijf k nog even vast zitten.
Mijn gemiddelde verbruik deze maand is tot nu toe 17,2 ct/kWh. Dat is wat anders dan de dag gemiddelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
LastSamurai schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Als je EUR 0,20 per kWh vast betaalt en je hebt geen PV, dan zit je bij Greenchoice wel goed (of als je nog een contract hebt van voordat ze hun terugleverboete gingen berekenen).

Daggemiddelden gaan bekijken heeft echt niet zoveel zin. Ja, vandaag is gemiddeld redelijk duur als je een eenvoudig gemiddelde berekent. Maar als je het verbruik goed weet te concentreren tussen 12:00 en 15:00 en dan 30 kWh in je auto pompt, dan is je gerealiseerde gemiddelde al snel weer onder de EUR 0,25 per kWh. En het heeft echt pas zin om te kijken naar een langere termijn van minstens een maand.

Wat je gemiddeld als tarief realiseert weet je pas achteraf en zal ook voor iedereen anders zijn. Het hangt echt heel erg van je verbruiksprofiel af en hoeveel van je verbruik je kunt sturen (liefst zonder al teveel gedoe).

Ik betaal deze maand gemiddeld EUR 0,228 per kWh en krijg EUR 0,232 per kWh terug (alleen is mijn teruglevering veel kleiner dan het verbruik). Dit is bij Zonneplan.

Als ik bij Greenchoice die EUR 0,20 wilde betalen zou ik alsnog in totaal meer kwijt zijn door de terugleverboete. Je moet echt goed kijken naar je situatie en mogelijkheden. En dan vooral kijken op wat langere tijdlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 Als het gemiddelde dagelijks lager is geeft dat meer mogelijkheid om goedkoper te verbruiken.

Als het 5 dagen ruk is ga ik zaterdag als de zon schijnt echt niet thuis blijven om een auto te laden, 6 wasjes te draaien en het gras in de tuin droog te fohnen.

Er is een verschil tussen "zo goedkoop mogelijk" en "goedkoop genoeg" gebruikers.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27

koboy

Heb een idee voor een icon

Raymond P schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:22:
@bilgy_no1 Als het gemiddelde dagelijks lager is geeft dat meer mogelijkheid om goedkoper te verbruiken.

Als het 5 dagen ruk is ga ik zaterdag als de zon schijnt echt niet thuis blijven om een auto te laden, 6 wasjes te draaien en het gras in de tuin droog te fohnen.

Er is een verschil tussen "zo goedkoop mogelijk" en "goedkoop genoeg" gebruikers.
Goedkoop genoeg zit je zonder PV eigenlijk prima met een vast contract. Zodra er PV in het spel is praat je alleen heel ergens anders over.
Wij zijn van het type "goed genoeg", kunnen alleen sturen met de (vaat)was. Die gaat dan ook in het "dal" overdag, en omdat een was en droog sessie wat langer duurt die tussen 10 en 16 uur. Meer PV opbrengst dan verbruik, dus voor mij is vooral het verschil tussen afname en teruglevering van belang. Wat ik nu zie is dat dat tussen de 6 en 8 cent verschil tussen zit op maandbasis, maar belangrijker is dat ik voor terugleveren minimaal het tarief terugkrijg dat ik bij GC ook zou krijgen. Ik ben dus goedkoper uit.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 19:55
Ik zit nu bij Tibber en ben tevreden. App werkt goed, erg transparant. Ook over de kosten die zij rekenen
Kijk ook rond of andere partijen lagere kosten bieden met ook duidelijke apps/kosten.
Heb overigens alleen stroom nodig, geen teruglevering etc.

Dat valt nog best tegen op eerste oog.

Bijvoorbeeld:
Coolblue leveringstarief is volgens mij inmiddels 5,99. Ook is het niet transparant en eenvoudig te vinden op de website, evenmin als de opslag vergoeding.

Ook kan ik niet van tevoren de app inzien, wat ik daadwerkelijk zie qua uurprijzen. Is dit bijv. kale tarief, of incl. etc.
Bij meerdere aanbieders blijft het gissen wat je aan inzicht krijgt en hoe je dit krijgt.

Ik zoek nog even contact met Coolblue en nextenergy, maar motiveert niet tot overstappen.
Tibber heb ik jusit gekozen omdat ik via de app al duidelijk inzicht kreeg voordat ik een contract had en alles er helder uitzag.

Wat is van anderen ervaring met de app van Coolblue / NextEnergy?

[ Voor 3% gewijzigd door DarkHelmet op 25-10-2024 12:53 ]

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
DarkHelmet schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:52:
Ik zit nu bij Tibber en ben tevreden. App werkt goed, erg transparant. Ook over de kosten die zij rekenen
Kijk ook rond of andere partijen lagere kosten bieden met ook duidelijke apps/kosten.
Heb overigens alleen stroom nodig, geen teruglevering etc.

Dat valt nog best tegen op eerste oog.

Bijvoorbeeld:
Coolblue leveringstarief is volgens mij inmiddels 5,99. Ook is het niet transparant en eenvoudig te vinden op de website, evenmin als de opslag vergoeding.

Ook kan ik niet van tevoren de app inzien, wat ik daadwerkelijk zie qua uurprijzen. Is dit bijv. kale tarief, of incl. etc.
Bij meerdere aanbieders blijft het gissen wat je aan inzicht krijgt en hoe je dit krijgt.

Ik zoek nog even contact met Coolblue en nextenergy, maar motiveert niet tot overstappen.
Tibber heb ik jusit gekozen omdat ik via de app al duidelijk inzicht kreeg voordat ik een contract had en alles er helder uitzag.

Kijk ook naar de klantervaringen (zoekfunctie in het Topic), hier en wat je online kunt vinden.

NextEnergy heb ik een slechte vibe bij naar wat ik hier heb gelezen. Maar dat heeft ook te maken met het niet volledig salderen bij terugleveren. Daar heb jij dus geen last van, maar het zegt iets over de aard van dat bedrijf.

Zonneplan zou je ook naar kunnen kijken. Iets goedkoper dan Tibber zodra je meer dan 10 kWh per maand gebruikt. Prima app en tot nu toe goed contact met de klantenservice als het nodig was (ik had een vraag voor ingang van het contract en in het verleden zonnepanelen door hun laten installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
13art schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:21:
[...]

[...]

Hier is het al wat uitgebreider besproken:
Tibber ervaringen topic

Bij Tibber krijg je eigenlijk twee keer een vergoeding. Eentje voor het uitstellen en daarna nog een extra vergoeding voor het laden op een later en duurder tijdstip. Deze laatste is echter momenteel lastig terug te zien. Kan je wel uiteindelijk halen uit de totaal prijs wat je dan moet weg zetten tegen het totaal geladen aantal kWh om op de daadwerkelijke prijs per kWh uit te komen. Wordt door Tibber aan gewerkt om dat duidelijker te maken in de app.

Groot nadeel is wel dat je na het uitstellen van het laden de auto niet moet loshalen van de lader anders vervalt namelijk je vergoeding bij het laden met een hoger tarief later in de sessie.
Dat is i.c.m. grid rewards/ onbalans laden, toch?
Ik laad, bij gebrek aan een geïntegreerde laadpaal, alleen op basis van uurtarief. Of zit daar dan toch nog een extra vergoeding in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkHelmet
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Kijk ook naar de klantervaring en, hier en wat je online kunt vinden.

NextEnergy heb ik een slechte vibe bij naar wat ik hier heb gelezen. Maar dat heeft ook te maken met het niet volledig salderen bij terugleveren. Daar heb jij dus geen last van, maar het zegt iets over de aard van dat bedrijf.

Zonneplan zou je ook naar kunnen kijken. Iets goedkoper dan Tibber zodra je meer dan 10 kWh per maand gebruikt. Prima app en tot nu toe goed contact met de klantenservice als het nodig was (ik had een vraag voor ingang van het contract en in het verleden zonnepanelen door hun laten installeren).
Dank voor de tip. Bij zonneplan vind ik ook geen transparantie over de tarieven. Ook niet als je je energiekosten berekent, geen inzicht in de calculatie.
Zelfs niet op hun pagina waar ze de tariefopbouw uitleggen: https://www.zonneplan.nl/...-energieprijzen/kwh-prijs

Coolblue geprobeerd te bellen, maar na 10 minuten in de wacht opgehangen.

Next energy app is transparant, telefonisch goed bereikbaar. Ik zit nergens aan vast en vriendenkorting van €90 als ik het een jaar volhoudt.
Ik lees wisselende beoordelingen, maar algemeen positiever dan Frank. En zaken waar men last van heeft met zonnepanelen, is neit voor mij van toepassing

Weinig risico dus denk dat ik de overstap doe

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@DarkHelmet Welke informatie mis je dan achter die zonneplan link?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
DarkHelmet schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:27:
[...]

Dank voor de tip. Bij zonneplan vind ik ook geen transparantie over de tarieven. Ook niet als je je energiekosten berekent, geen inzicht in de calculatie.
Zelfs niet op hun pagina waar ze de tariefopbouw uitleggen: https://www.zonneplan.nl/...-energieprijzen/kwh-prijs

Coolblue geprobeerd te bellen, maar na 10 minuten in de wacht opgehangen.

Next energy app is transparant, telefonisch goed bereikbaar. Ik zit nergens aan vast en vriendenkorting van €90 als ik het een jaar volhoudt.
Ik lees wisselende beoordelingen, maar algemeen positiever dan Frank. En zaken waar men last van heeft met zonnepanelen, is neit voor mij van toepassing

Weinig risico dus denk dat ik de overstap doe
Zonneplan geeft toch precies aan hoe de prijs is opgebouwd. Als je die link volgt zie je een taart diagram staan waar de elementen precies worden aangegeven:

- inkoopprijs (dynamisch)
- Energiebelasting (EUR 0,12599)
- Handling fee (EUR 0,02)
- BTW (21% over de overige kale prijs en EB samen, dus varieert met de kale prijs)

Ik kreeg voor het afsluiten ook gewoon een heldere prijsopbouw te zien. In de prijsopbouw klik je bijvoorbeeld op Stroom, dan zie je de regels waaruit het is opgebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN_ArLQoDGdvMDratX9q9dHckEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fgs98RgCDRSkVJaYleHUsgHg.png?f=fotoalbum_large

De app is ook gewoon te downloaden en er staat in de prijsopbouw ook een link.

Maar goed, kies wat je goed lijkt. Qua kosten zijn de verschillende aanbieders niet ver uit elkaar. Ik hecht meer waarde aan een betrouwbare leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DarkHelmet schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:52:
Ik heb begin dit jaar een maandje bij Coolblue gezeten, na eerder tibber en zonneplan, en was binnen een week coolblue wel weer tot de conclusie gekomen dat ik graag terug ging naar tibber of zonneplan, en dat is toen weer tibber geworden.

De app van coolblue is een ramp, en informatie over de tarieven is 6 klikken diep in die app. De facturen konden ze ook niet snel en duidelijk inzicht in geven. De prijs-grafieken in de app (en website) waren zo onduidelijk en onoverzichtelijk dat je niet snel en simpel kon zien wat de goedkope momenten waren.

Voor die cent die ze dan goedkoper waren dan tibber, was de keus snel gemaakt, terug naar tibber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
Ik koop veel als het goedkoop is, koop nooit als het duur is en verkoop de energie van de batterijen aan het net op piekmomenten (en niet op het moment dat de zonnepanelen produceren). Ik verkoop meer dan ik gebruik, dus ik betaal nooit belasting. Het resultaat deze maand? gemiddeld kopen voor 4,5 cent en verkopen voor 15,3 cent (nettoprijzen). Ik ben blij met zonneplanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm9i5DFKyjBDk3o8H3MgI3vextA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g1gHVvjFXKiUlmgyBeeIkLPL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
Ik rijd elektrisch, laad thuis supergoedkoop op en koop al jaren geen druppel benzine meer. Ik denk dat de totale investering van 8000 euro voor zonnepanelen en batterijen zeer goed besteed is. En het dynamische contract is wat de droom waarmaakt.

[ Voor 57% gewijzigd door Thepawn op 25-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Waar vergelijken jullie dynamische energie contracten? Voor een vakantiehuis dat voornamelijk in het weekend wordt gebruikt lijkt een dynamisch contract mij erg intressant. Ik zie nu zonneplan en frank. Waar kan je zien op basis waarvan ze d3 prijs bepaken en wat voor opslag erop zit?

[ Voor 25% gewijzigd door MeTooPV op 25-10-2024 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:01
MeTooPV schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:45:
Waar vergelijken jullie dynamische energie contracten? Voor een vakantiehuis dat voornamelijk in het weekend wordt gebruikt lijkt een dynamisch contract mij erg intressant. Ik zie nu zonneplan en frank. Waar kan je zien op basis waarvan ze d3 prijs bepaken en wat voor opslag erop zit?
Euh, zomaar een ingeving, maar de topicstart?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
V_ger schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:50:
[...]
I

Euh, zomaar een ingeving, maar de topicstart?
Excuus, zoveel topic starts gelezen. Dacht dat ik deze ook al had gehad, mijn fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Thepawn schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:39:
Ik koop veel als het goedkoop is, koop nooit als het duur is en verkoop de energie van de batterijen aan het net op piekmomenten (en niet op het moment dat de zonnepanelen produceren). Ik verkoop meer dan ik gebruik, dus ik betaal nooit belasting. Het resultaat deze maand? gemiddeld kopen voor 4,5 cent en verkopen voor 15,3 cent (nettoprijzen). Ik ben blij met zonneplan[Afbeelding]
Interessante uitgangspunten die je deelt maar wat zijn je verbruikscijfers en wat is het verwachte rendement op je investering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
Sorry, maar ik ben ingenieur, ik geef om de techniek en niet om het geld. Bovendien zou het schatten van het rendement op de investering betekenen dat je een glazen bol moet hebben: je moet weten hoe de energieprijzen zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Zowel de gemiddelde prijzen als de dagelijkse schommelingen (maximum minus minimum) die de winstmarge vormen voor de EPEX-handel van de batterij. Als alles verloopt zoals verwacht, duurt het ongeveer 3-4 jaar om het geld terug te krijgen, en dan gaan de batterijen 10 jaar mee en de panelen 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:24:
Als alles verloopt zoals verwacht, duurt het ongeveer 3-4 jaar om het geld terug te krijgen, en dan gaan de batterijen 10 jaar mee en de panelen 20 jaar.
Dit lijkt me sterk. Er is een reden dat de thuisbatterij nog niet erg populair is en dat we op Tweakers ook regelmatig blijven herhalen 'het is nog niet of nauwelijks rendabel'.

Maargoed, zoals je zelft zegt, je bent ingenieur. Dus het financiële plaatje moeten we dan misschien iets minder waarde aan hechten? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
misschien hecht ik veel waarde aan wat mensen niet waarderen: ik gebruik 100% groene energie, ik heb stroom tijdens black-outs, ik heb een enorme UPS voor mijn servers en mijn huis, ik profiteer als de energieprijzen stijgen en het huis is ook meer waard. Ik denk dat alleen naar de energierekening kijken niet het complete plaatje geeft. over de terugverdientijd, zoals gezegd, niemand kan het weten: als de prijzen naar 1 euro per kWh gaan, is de investering nog sneller terugverdiend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:38:
misschien hecht ik veel waarde aan wat mensen niet waarderen: ik gebruik 100% groene energie, ik heb stroom tijdens black-outs, ik heb een enorme UPS voor mijn servers en mijn huis, ik profiteer als de energieprijzen stijgen en het huis is ook meer waard. Ik denk dat alleen naar de energierekening kijken niet het complete plaatje geeft. over de terugverdientijd, zoals gezegd, niemand kan het weten: als de prijzen naar 1 euro per kWh gaan, is de investering nog sneller terugverdiend
Ja zo'n reactie volgt altijd als blijkt dat het tóch niet rendabel is.
En dat geeft helemaal niets, helemaal eens met al je aanvullende argumenten, maar laten we gewoon open en eerlijk zijn over het financiële plaatje en het niet ontwijken door over andere zaken te beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Ja zo'n reactie volgt altijd als blijkt dat het tóch niet rendabel is.
En dat geeft helemaal niets, helemaal eens met al je aanvullende argumenten, maar laten we gewoon open en eerlijk zijn over het financiële plaatje en het niet ontwijken door over andere zaken te beginnen.
@de Peer
Misschien moet je het anders zien. Een batterij levert in de meeste gevallen weinig/geen (geldelijke) winst op. Echter het verhoogt wel het comfort, en dat is natuurlijk ook wat waard.
@Thepawn
Je bespaart op UPS'en voor je servers dus in jou geval ziet de BC er al een stuk gunstiger uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

John245 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

@de Peer
Misschien moet je het anders zien. Een batterij levert in de meeste gevallen weinig/geen (geldelijke) winst op. Echter het verhoogt wel het comfort, en dat is natuurlijk ook wat waard.
Nee ik wil het helemaal niet anders zien. Ik wil dat we niet om de hete brij heen draaien. Als iets niet (financieel) rendabel is, dan moeten we dat gewoon benoemen. En prima om dan te zeggen: maar het levert ook A en B en C op. Maar laten we niet doen alsof het financieel aantrekkelijk is. Daarmee zet je anderen op het verkeerde been.

Dus prima om positief te zijn over het totaalplaatje, maar wel gewoon benoemen dat het financieel ruk is.

Als ik een auto wil die 130 km/u moet kunnen rijden. Dan moet het antwoord bij een auto die max 100 km/u kan rijden niet zijn: Deze auto is blauw, heeft een trekhaak en stoelverwarming, dus deze auto voldoet.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

Nee ik wil het helemaal niet anders zien.
Batterijen zijn nu goedkoper dan u denkt, met minder dan 200 euro per kWh. En de batterijen verhogen niet alleen het eigen verbruik van zonne-energie. Handelen op de epex- of onbalansmarkt levert meer winst op dan u denkt. Daarom verdient u uw investering sneller terug dan u denkt.

Ik weet zeker dat je gelijk hebt, zeker. Als je me 500 euro betaalt, geef ik je een presentatie van 3 uur waarin ik uitleg waarom je het mis hebt. Ook deel ik alle gegevens met je die bewijzen dat het systeem zich binnen 3 jaar (of sneller) terugverdient. Maar als je liever de mening van de massa volgt, geloof dan vooral wat je wilt.

[ Voor 22% gewijzigd door Thepawn op 26-10-2024 11:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Ik weet zeker dat je gelijk hebt, zeker. Als je me 500 euro betaalt, geef ik je een presentatie van 3 uur waarin ik uitleg waarom je het mis hebt.
Ja op die manier is de boel snel terug verdiend :D . Toch best slim voor een ingenieur die niets om geld geeft. Je klinkt nu meer als een accu-verkoper.

Ik zit zelf ook diep in de materie en draai al wat langer mee. Ik weet wel waar ik het over heb. Heb ook al een paar jaar een dynamisch contract. Het is ook maar net welke situatie je als referentie neemt voor je terugverdientijd. De consensus op Tweakers is dat het niet financieel rendabel is voorlopig. Aan die consensus hecht ik waarde ja.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Ja op die manier is de boel snel terug verdiend :D . Toch best slim voor een ingenieur die niets om geld geeft. Je klinkt nu meer als een accu-verkoper.

Ik zit zelf ook diep in de materie en draai al wat langer mee. Ik weet wel waar ik het over heb. Heb ook al een paar jaar een dynamisch contract. Het is ook maar net welke situatie je als referentie neemt voor je terugverdientijd. De consensus op Tweakers is dat het niet financieel rendabel is voorlopig. Aan die consensus hecht ik waarde ja.
Misschien moeten we eerst definiëren wat financieel rendabel is.

Dit is ook wel een leuk filmpje over terugverdienen.

Ben het trouwens wel eens dat er andere manieren zijn om meer te verdienen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
in mijn gedachten zijn tweakers altijd het forum geweest voor pioniers om technologische innovaties en slimme, out of the box oplossingen te bespreken. deze thread is in plaats daarvan een forum van investment bankers. Ik zie regelmatig mensen alleen praten over hun energierekeningen en hoe ze een paar euro per maand kunnen besparen. hoe kan innovatie plaatsvinden met die mindset? de dag dat de consensus zal zijn dat iets winstgevend is, zal het snel niet meer winstgevend zijn. de dag dat iedereen batterijen nodig heeft, zal de prijs stijgen (zowel materiaal als arbeid), dus de potentiële winst zal alleen door de installateurs worden gemaakt. mijn enige belangrijke boodschap in deze thread was om deze boodschap te vertellen: de dynamische contracten zijn geweldig omdat ze mensen aanzetten om na te denken, slim te zijn en groen te zijn. Mensen die het vergelijken met een contract met een vaste prijs "omdat het goedkoper is" zijn mijn aandacht niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

John245 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

Misschien moeten we eerst definiëren wat financieel rendabel is.
Klopt, daar gaat het ook vaak mis. Verschillende definities hanteren en verschillende uitgangspunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
[...]

Nee ik wil het helemaal niet anders zien. Ik wil dat we niet om de hete brij heen draaien. Als iets niet (financieel) rendabel is, dan moeten we dat gewoon benoemen. En prima om dan te zeggen: maar het levert ook A en B en C op. Maar laten we niet doen alsof het financieel aantrekkelijk is. Daarmee zet je anderen op het verkeerde been.

Dus prima om positief te zijn over het totaalplaatje, maar wel gewoon benoemen dat het financieel ruk is.

Als ik een auto wil die 130 km/u moet kunnen rijden. Dan moet het antwoord bij een auto die max 100 km/u kan rijden niet zijn: Deze auto is blauw, heeft een trekhaak en stoelverwarming, dus deze auto voldoet.
Mij hoor je niet zeggen dat het financieel aantrekkelijk is. Ik weet wel dingen die financieel aantrekkelijker zijn. Ik zei alleen dat het geldelijk gewin gering is maar dat je er wel extra comfort voor krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:35:
in mijn gedachten zijn tweakers altijd het forum geweest voor pioniers om technologische innovaties en slimme, out of the box oplossingen te bespreken. deze thread is in plaats daarvan een forum van investment bankers. Ik zie regelmatig mensen alleen praten over hun energierekeningen en hoe ze een paar euro per maand kunnen besparen. hoe kan innovatie plaatsvinden met die mindset? de dag dat de consensus zal zijn dat iets winstgevend is, zal het snel niet meer winstgevend zijn. de dag dat iedereen batterijen nodig heeft, zal de prijs stijgen (zowel materiaal als arbeid), dus de potentiële winst zal alleen door de installateurs worden gemaakt. mijn enige belangrijke boodschap in deze thread was om deze boodschap te vertellen: de dynamische contracten zijn geweldig omdat ze mensen aanzetten om na te denken, slim te zijn en groen te zijn. Mensen die het vergelijken met een contract met een vaste prijs "omdat het goedkoper is" zijn mijn aandacht niet waard
Nee. Ik zie dit anders.
Als we de techniek bespreken dan mag je helemaal los gaan.

Als we het aspect fincanciën bespreken, dan ook graag de argumenten beperken tot het financiële deel, en er geen randzaken bij halen.

Het totaalplaatje en eindoordeel wordt gevormd door de combinatie van beide. Maar laten we het zuiver houden.
John245 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:38:
[...]
Ik weet wel dingen die financieel aantrekkelijker zijn. Ik zei alleen dat het geldelijk gewin gering is maar dat je er wel extra comfort voor krijg.
Precies, dat is de belangrijke nuance.
Mensen die het vergelijken met een contract met een vaste prijs "omdat het goedkoper is" zijn mijn aandacht niet waard
Euh tsja voor het grootste deel van nederland is energie geen hobby, geen leuk tijdsverdrijf. Dus compleet begrijpelijk dat die mensen alleen snel willen weten: wat is nu het goedkoopst, wat moet ik kiezen? Daar is helemaal niets mis mee.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkHelmet
bilgy_no1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Zonneplan geeft toch precies aan hoe de prijs is opgebouwd. Als je die link volgt zie je een taart diagram staan waar de elementen precies worden aangegeven:

- inkoopprijs (dynamisch)
- Energiebelasting (EUR 0,12599)
- Handling fee (EUR 0,02)
- BTW (21% over de overige kale prijs en EB samen, dus varieert met de kale prijs)

Ik kreeg voor het afsluiten ook gewoon een heldere prijsopbouw te zien. In de prijsopbouw klik je bijvoorbeeld op Stroom, dan zie je de regels waaruit het is opgebouwd:

[Afbeelding]

De app is ook gewoon te downloaden en er staat in de prijsopbouw ook een link.

Maar goed, kies wat je goed lijkt. Qua kosten zijn de verschillende aanbieders niet ver uit elkaar. Ik hecht meer waarde aan een betrouwbare leverancier.
ik krijg dus niet zo'n helder overzicht. Ik krijg alleen nog de volgende stap om direct over te stappen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi5AKOUQpS-qXOlQt_2rYGC3QXI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/apMtpKhPD5W2FTvPMvjMn8KU.png?f=user_large

*edit* als je op de bedragen klikt openen de details blijkbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6pVcNhChwc3z937JRdAg_oqZq8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CywvC9LnxldNUzCEFLeZGMlz.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door DarkHelmet op 26-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:01
Vorig jaar heb ik een tijdje Zonneplan gehad en dat beviel best wel. Toch ben ik toen naar vast contract (Engie) overgestapt vanwege saldering en het aanbod erg goed was (21c per kWh in daltarief).
Nu met de terugleveringsboete vind ik het toch minder interessant worden.

Als ik alles invul op gaslicht ga ik met de beste aanbieding rond de 195 euro per maand uitkomen.
Bij Zonneplan staat dat ik op 132 euro per maand ga uitkomen. Nogal een verschil lijkt mij.
Ik zie regelmatig 30c incl btw prijzen in de avond (volgens de app).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkHelmet
je zit naar mijn idee hier ook in een topic dat praat over prijzen/kosten/voorwaarden, dus niet zo gek dat de focus op terugverdientijd/rendabele businesscase ligt toch?

eens dat dynamisch stimuleert gedrag te veranderen, het is een economisch incentive

de opmerking om eerst 500 euro aan een tweaker te moeten betalen om aan te tonen dat de business case beter is dan de massa/consensus op tweakers snap ik niet helemaal.
Zeggen dat het anders is krijgt natuurlijk alleen waarde als je het onderbouwd en dat doen we toch open&kostenloos hier op tweakers? tot die tijd blijft het bij een boude bewering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

kx22 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:51:

Bij Zonneplan staat dat ik op 132 euro per maand ga uitkomen. Nogal een verschil lijkt mij.
Ja maar je kunt dit niet zo 1 op 1 vergelijken. Die schatting van zonneplan is wat het is: een schatting van hun kant. Die zullen ze zo aantrekkelijk mogelijk presenteren binnen wat nog net toegestaan is en/of zonder dat ze er problemen mee krijgen. Bovendien kan het natuurlijk zowel 50% hoger als 50% lager uitvallen. Dit in tegenstelling tot het vaste contract waar de prijs vooraf bekend is. Uiteraard wel afhankelijk van de data die je zelf invult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
Hallo,

Verwachting is dat er deze winter meer kans is op hoge pieken qua prijs omdat er tov voorgaande jaren veel kolengebaseerde centrales zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 16:27
Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Batterijen zijn nu goedkoper dan u denkt, met minder dan 200 euro per kWh. En de batterijen verhogen niet alleen het eigen verbruik van zonne-energie. Handelen op de epex- of onbalansmarkt levert meer winst op dan u denkt. Daarom verdient u uw investering sneller terug dan u denkt.

Ik weet zeker dat je gelijk hebt, zeker. Als je me 500 euro betaalt, geef ik je een presentatie van 3 uur waarin ik uitleg waarom je het mis hebt. Ook deel ik alle gegevens met je die bewijzen dat het systeem zich binnen 3 jaar (of sneller) terugverdient. Maar als je liever de mening van de massa volgt, geloof dan vooral wat je wilt.
Sorry, maar ik ben het met @de Peer eens. volledig.... op dit vlak.

Ik kan jou (iemand) vertellen dat je een mooie Polestar 2 LRDM (EV) bínnen enkele jaren terugverdiend....

en dan beweer jij van niet. Toch hebben we beide gelijk.

Rij je 2.000km per jaar en moet je op straat openbaar laden á € 0.72, dan lukt het niet.
Rij je 80.000 km/jaar en kost laden je niets (thuis en bij klanten) dan kom je héél ver.

Zo óók met een batterij investering.
Prat gaan op het feit dat je jouw batterij binnen 2 jaar "terugverdiend". (GAAF.. toppie dat het jóu lukt!! d:)b )
maar vertel er dan óók bij dat je 20 servers, 40 panelen, 40kWh batterij hebt, die je afbetaald/afschrijft op de zaak, of voor mij part door de baas betaald omdat je thuiswerkt, ZZPer bent of wát dan ook.
EN geef dan óók aan hoeveel uren je kwijt was (en nog steeds bent..) aan het tweaken van de besturingssoftware.

Het is EXACT zoals @de Peer aangeeft, onder normale omstandigheden, en als gemiddelde H&I.
ónmogelijk om een batterij op-dit-moment-en-nog-wat-langer.... rendabel te krijgen (2 jaar zeg je?).

Je komt dan onvermijdelijk in het "ik hou van deze hobby, en hobby's kosten nou eenmaal geld..)
Er zijn hier genoeg mensen met super mooie installaties zoals @John245 @koboy (sry voor alle andere die óók pracht installaties hebben... _/-\o_ ), maar ook díe geven aan dat het hobby percentage hóóg is (en ik schat zijn uren voor zo iets moois navenant).

Iets roepen (uittreksel..) wat H&I compléét op het verkeerde been kan zetten = NOT DONE op een forum als dit.
We (mensen met gedegen kennis) moeten daarvoor waken.

Dus prima als jíj weet dat jóuw situatie voor eenieder mákkelijk te installeren is...
deel dat hier voor iedereen. (y)

maar pen dan het complete verhaal/situatie hier neer zónder gelijk met uurtarieven te komen, dat slaat nergens op.

ZELDEN zie/(lees nooit??) je hier Tweakers die dat doen, ook @de Peer steekt veel tijd hier, in het voorlichten van (newbie) Tweakers en ik heb hem nooit ook maar één € zien rekenen...
nog niet ééns een oude BF.. _O- en dat is wel heúúúl weing. :(:)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
De discussie over het wel of niet rendabel krijgen van een batterijtje hoort hier imho ook niet thuis.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:37
*knip op de man

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 26-10-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Een accu is inderdaad pionieren. En er zijn zeker mogelijkheden.
En nu er tarieven komen voor terug leveren kunnen ze interessant worden. Maar een heel simpel sommetje laat natuurlijk zien dat dat nu nog niet zo is (op basis van hierboven genoemde cijfers) :
Accu minder dan 200 euro per kWh --> Laten we zeggen 180 euro voor een kWh opslag.
Een kWh kopen voor 4,5 cent en verkopen voor 15,3 cent (nettoprijzen) --> dus 11 cent winst
Dan heb je dus 1637 van dit soort laad/ontlaad sessies nodig (excl energie verlies) .
Kiezen voor een accu om er financieel beter van te worden is dus nog niet intressant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik vraag mij af of de pieken en dalen in het dynamisch tarief wel zulke grote verschillen blijven vertonen, en wel hierom:
  • Commerciele partijen zijn ook bezig met investeren in batterijopslag;
  • Bedrijven, die veel stroom afnemen en de mogelijkheid hebben, gaan hun installaties en bedrijfsvoering aanpassen om gebruik te kunnen maken van de dalen en gaan de pieken vermijden;
  • De groei aan zonnepanelen is flink aan het afnemen;
Investeren in een accu op consumenten niveau zou wel eens nooit rendabel kunnen worden.

In ieder geval, deze week was geen feestweek voor dynamisch verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
JukeboxBill schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:06:
Ik vraag mij af of de pieken en dalen in het dynamisch tarief wel zulke grote verschillen blijven vertonen, en wel hierom:
  • Commerciele partijen zijn ook bezig met investeren in batterijopslag;
  • Bedrijven, die veel stroom afnemen en de mogelijkheid hebben, gaan hun installaties en bedrijfsvoering aanpassen om gebruik te kunnen maken van de dalen en gaan de pieken vermijden;
Investeren in een accu op consumenten niveau zou wel eens nooit rendabel kunnen worden.

In ieder geval, deze week was geen feestweek voor dynamisch verbruikers.
Je vergeet afschaffen van salderen. Als je energiebelasting betaalt voor laden en niet terug krijg voor leveren heb je opeens een gat van 13 cent extra.

Plan is dat vanaf 2027 te doen. Aan de ene kant dus een dikke plus voor batterij icm zonnepanelen, zodat je eigen opwek wel 13 cent extra oplevert zolang je het wel zelf kan gebruiken binnen dezelfde avond, maar bewaren voor volgende week of winter kan daarmee niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:06:

Je benoemt niet de belangrijkste zaken. Je vergeet:
-Windenergie (windmolenparken) blijft fors doorgroeien
-Steeds meer zonnepaneelvelden
-Steeds meer EV's

Ik vind het moeilijk in te schatten wat er gaat gebeuren. Je hebt zeker gelijk dat er allerlei dempende effecten zijn en die zullen er steeds meer komen. Maar duurzame energie blijft ook flink doorgroeien.

Pieken en dalen zullen wel blijven, maar het patroon zou wel heel anders kunnen worden.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 26-10-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
MeTooPV schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 13:32:
Een kWh kopen voor 4,5 cent en verkopen voor 15,3 cent (nettoprijzen) --> dus 11 cent winst
Dan heb je dus 1637 van dit soort laad/ontlaad sessies nodig (excl energie verlies) .
dat zijn de gemiddelde prijzen om te kopen en verkopen voor het hele huis, en niet de activiteit van de batterij. als je een simpele rekensom wilt doen, dit is die: ervan uitgaande dat een batterij van 1 kWh 200 euro kost en 6000 cycli meegaat, betekent dit dat er 6000 kWh van een goedkoop moment naar een duur moment kan worden verplaatst. ervan uitgaande dat het prijsverschil 15 cent is tussen de twee momenten, is de simpele rekensom: 6000 x 0,15 = 900 euro. dus de batterij zal een winst van 700 euro maken over de levensduur, meer dan het drievoudige van de prijs. als de winstmarge toeneemt, zal de winst toenemen. als ik vanaf volgend jaar overdag gratis elektriciteit produceer en deze 's avonds voor 60 cent verkoop in plaats van 20 cent overdag, zal de marge 40 cent zijn in plaats van 15 cent. als dat het geval is, zal de batterij een winst van 2200 euro maken voor dezelfde kosten van 200 euro. voor mijn situatie (zonnepanelen + EV + dynamisch contract) is het toevoegen van een batterij heel zinvol. Ik laat de andere mensen hun eigen berekeningen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
De belangrijkste factor is de kosten per kWh-opslag, als je daar eens van 250 euro per kWh uitgaat en EPEX met gem <1 cycle per dag tot nu toe met meer eigen opwek dan verbruik, dan ligt de opbrengst ergens tussen 40-80 euro per kWh opslag per jaar. (als je een gecalibreerde glazenbol hebt kan het misschien precieser)

En vergeet niet @Thepawn heeft DC-gekoppelde PV, het overall verlies zal eerder rond de10% dan de 20% van AC-gekopppelde Victron systemen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
*offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 26-10-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

dat zijn de gemiddelde prijzen om te kopen en verkopen voor het hele huis, en niet de activiteit van de batterij. als je een simpele rekensom wilt doen, dit is die: ervan uitgaande dat een batterij van 1 kWh 200 euro kost en 6000 cycli meegaat, betekent dit dat er 6000 kWh van een goedkoop moment naar een duur moment kan worden verplaatst. ervan uitgaande dat het prijsverschil 15 cent is tussen de twee momenten, is de simpele rekensom: 6000 x 0,15 = 900 euro. dus de batterij zal een winst van 700 euro maken over de levensduur, meer dan het drievoudige van de prijs. als de winstmarge toeneemt, zal de winst toenemen. als ik vanaf volgend jaar overdag gratis elektriciteit produceer en deze 's avonds voor 60 cent verkoop in plaats van 20 cent overdag, zal de marge 40 cent zijn in plaats van 15 cent. als dat het geval is, zal de batterij een winst van 2200 euro maken voor dezelfde kosten van 200 euro. voor mijn situatie (zonnepanelen + EV + dynamisch contract) is het toevoegen van een batterij heel zinvol. Ik laat de andere mensen hun eigen berekeningen maken.
Dan mis je nog 2 belangrijke factoren:
- laadverliezen (zowel voor laden als ontladen)
- standbyverbruik (bijv. een van de goedkoopste commerciele batterijen van nu, de Nexus van Zonneplan: 70W, dat is 613 kWh per jaar)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Dan mis je nog 2 belangrijke factoren:
- laadverliezen (zowel voor laden als ontladen)
- standbyverbruik (bijv. een van de goedkoopste commerciele batterijen van nu, de Nexus van Zonneplan: 70W, dat is 613 kWh per jaar)
we hadden het over simpele wiskunde, geen betrouwbare wiskunde. je kunt een retourverlies van 8% toevoegen (DC-koppeling). verliezen kunnen worden gezien als gratis extra warmte in huis. Ik ben blij te kunnen melden dat mijn systeem slimmer is dan de Nexus. het verandert niets aan de uitkomst: dynamische contracten zijn geweldig en batterijen maken winst dankzij de dagelijkse prijsschommelingen

[ Voor 4% gewijzigd door Thepawn op 26-10-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:14
Thepawn schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Toppie, welke e-leverancier doet een spread van 15 of 40 cent/kWh per dag? Iedere dag? En dat meerdere uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27

koboy

Heb een idee voor een icon

Hansieo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Sorry, maar ik ben het met @de Peer eens. volledig.... op dit vlak.

Ik kan jou (iemand) vertellen dat je een mooie Polestar 2 LRDM (EV) bínnen enkele jaren terugverdiend....

en dan beweer jij van niet. Toch hebben we beide gelijk.

Rij je 2.000km per jaar en moet je op straat openbaar laden á € 0.72, dan lukt het niet.
Rij je 80.000 km/jaar en kost laden je niets (thuis en bij klanten) dan kom je héél ver.

Zo óók met een batterij investering.
Prat gaan op het feit dat je jouw batterij binnen 2 jaar "terugverdiend". (GAAF.. toppie dat het jóu lukt!! d:)b )
maar vertel er dan óók bij dat je 20 servers, 40 panelen, 40kWh batterij hebt, die je afbetaald/afschrijft op de zaak, of voor mij part door de baas betaald omdat je thuiswerkt, ZZPer bent of wát dan ook.
EN geef dan óók aan hoeveel uren je kwijt was (en nog steeds bent..) aan het tweaken van de besturingssoftware.

Het is EXACT zoals @de Peer aangeeft, onder normale omstandigheden, en als gemiddelde H&I.
ónmogelijk om een batterij op-dit-moment-en-nog-wat-langer.... rendabel te krijgen (2 jaar zeg je?).

Je komt dan onvermijdelijk in het "ik hou van deze hobby, en hobby's kosten nou eenmaal geld..)
Er zijn hier genoeg mensen met super mooie installaties zoals @John245 @koboy (sry voor alle andere die óók pracht installaties hebben... _/-\o_ ), maar ook díe geven aan dat het hobby percentage hóóg is (en ik schat zijn uren voor zo iets moois navenant).

Iets roepen (uittreksel..) wat H&I compléét op het verkeerde been kan zetten = NOT DONE op een forum als dit.
We (mensen met gedegen kennis) moeten daarvoor waken.

Dus prima als jíj weet dat jóuw situatie voor eenieder mákkelijk te installeren is...
deel dat hier voor iedereen. (y)

maar pen dan het complete verhaal/situatie hier neer zónder gelijk met uurtarieven te komen, dat slaat nergens op.

ZELDEN zie/(lees nooit??) je hier Tweakers die dat doen, ook @de Peer steekt veel tijd hier, in het voorlichten van (newbie) Tweakers en ik heb hem nooit ook maar één € zien rekenen...
nog niet ééns een oude BF.. _O- en dat is wel heúúúl weing. :(:)
Heb ik geen batterij hoor >:)

Wel plannen om die te plaatsen als we over een paar jaar verhuizen. Of ik dan binnen zoveel jaar "winst" maak zal dan niet de hoofdreden zijn, wel om zo flexibel mogelijk te zijn in het afnemen van elektriciteit, een stuk leveringszekerheid, en vooral onafhankelijker worden van de grillen van de overheid.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:14
koboy schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:52:
[...]

Heb ik geen batterij hoor >:)

Wel plannen om die te plaatsen als we over een paar jaar verhuizen. Of ik dan binnen zoveel jaar "winst" maak zal dan niet de hoofdreden zijn, wel om zo flexibel mogelijk te zijn in het afnemen van elektriciteit, een stuk leveringszekerheid, en vooral onafhankelijker worden van de grillen van de overheid.
Is een aggregaat dan ook een optie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 16:27
de Peer schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Je benoemt niet de belangrijkste zaken. Je vergeet:
-Windenergie (windmolenparken) blijft fors doorgroeien
-Steeds meer zonnepaneelvelden
-Steeds meer EV's

Ik vind het moeilijk in te schatten wat er gaat gebeuren. Je hebt zeker gelijk dat er allerlei dempende effecten zijn en die zullen er steeds meer komen. Maar duurzame energie blijft ook flink doorgroeien.

Pieken en dalen zullen wel blijven, maar het patroon zou wel heel anders kunnen worden.
Klopt, ik heb ook altijd geroepen dat "de overheid" wind moet stimuleren (particulier gáát dat niet..) en dat PV toebedeeld moet blijven aan particulier en bedrijven (terreinen) die weer géén wind kunnen vangen.

Op deze manier kan je de day ahead prijzen mooi wat stabiliseren én dynamische uurprijzen leuk maken voor de gewone burgers. Mooiere incentive kan je niet creëren.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Nu online
Simpel360 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Toppie, welke e-leverancier doet een spread van 15 of 40 cent/kWh per dag? Iedere dag? En dat meerdere uren.
waarom meerdere uren? en waarom elke dag? wat als de prijs op een dag gelijk is en er geen handel is, en de andere dag de marge groter is dan verwacht? Ik vind een kleine en goedkope installatie die maar 1 uur per dag handelt prima, en alleen als het de moeite waard is. bij piekprijzen (zoals gisteren om 18:00 uur) verkoop ik aan het net en verdien ik geld voor slechts één uur. de rest van de avond gebruik ik de batterij voor mezelf in plaats van te kopen van het net. als de netprijs laag genoeg wordt, gaat de omvormer slapen. overdag verkoop ik nooit zonne-energie aan het net als het goedkoop is: ik laad in plaats daarvan de batterijen op. je kunt op de screenshot die ik heb geplaatst zien dat het mogelijk is om een ​​gemiddelde aankoopprijs te hebben die lager is dan een gemiddelde verkoopprijs. niemand kan weten wat de dagelijkse marge in de toekomst zal zijn, maar één ding is zeker: dat zal alleen de winst veranderen die ik maak, maar ik zal nooit echt iets betalen (jaarlijks gemiddelde) voor de energie die ik gebruik. de zonneproductie voedt mijn huis en EV en levert me ook wat geld op.

Pagina: 1 ... 239 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels