Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
Netjes. Ik ben me naast mijn 1 HW thuisbatterij eens aan het verdiepen in verschillende systemen. Ik heb zelf niet de handigheden van stroom aansluiten. Dus ik moet sws iets doen met een installateur. Dan is het de vraag of dit instellen en mee spelen heel veel stroomkennis vraagt of dat dit niet nodig is en je verder lekker kunt spelen met een systeem als deze bijvoorbeeld. Ik ga wel voor stabiliteit. Doe zelf ea met HA. Stuur hier nu een paar dingen aan. Met wat hulp van chatgpt.
De grote uitdaging om dit renderend te krijgen is de investering in de batterij. Als je die al hebt is dat een 'sunk cost' en moet je dat verder buiten beschouwing laten. Maar voor de meeste mensen is dat alleen rendabel te krijgen met zelfbouw. Daar is wel degelijk een goede kennis en begrip nodig van elektra.
Veel hangt af van de capaciteit en het vermogen van je batterij. Met een 10 kWh batterij en een vermogen van 10 kW kun je per cyclus maximaal 10 kWh verhandelen. Dus voorbeel vandaag: 10 kWh inkopen tussen 03:00 en 04:00 voor €0,158 per kWh en die weer verkopen tussen 18:00 en 19:00 voor €0,371. Je verliest ook ongeveer 10%, dus je verdient dan op die cyclus 9 x (0,371 - 0,158) = €1,917. Dit verschil haal je ook niet iedere dag...
Je moet echter ook rekening houden met de afschrijving en slijtage van de batterij. Iedere dag een volle cyclus zal de levensduur verkorten. Meestal houd je rekening met een bepaalde buffer en gebruik je niet de volle 10 kWh. Ook moet je aan load balancing doen, want de auto opladen met 11 kW en de thuisbatterij opladen met 10 kW is teveel voor je aansluiting. Dan handel je met misschien maar 7 of 8 kWh per cyclus.
Voor veel huishoudens is het wel voldoende om de eigen opwekking en verbruik door de dag heen in balans te brengen en de inkoop te kunnen optimaliseren. Dat vergt echter wel een grote investering.
Je kunt dit rekenkundig optimaliseren met meerdere cycli, alleen heb je niet altijd voldoende zicht (nieuwe prijzen steeds bekend om 13:00 voor 24 uur vooruit).
Voor het programmeren moet je dus voldoende begrip hebben van Vermogen, Stroomsterkte en Spanning en hoe dit zit met je apparaten en je installatie... Maar hier zijn vast wel scripts voor te vinden.
Je wilt om te kunnen gaan handelen dus eigenlijk een veel grotere capaciteit (hoeveel energie sla je op) én vermogen (laden en ontladen per uur) hebben. Want als je bijvoorbeeld een 20 kWh batterij hebt met nog steeds maar 10 kW vermogen, dan kun je nog steeds maar handelen met 10 kWh op de twee uren met het grootste verschil. Het voorbeeld met €20 per dag verdienen gaat over 70 kWh aan batterijen en een hoog vermogen op de aansluiting. Dat is in een normale woning niet te doen, want daarvoor moet je de ruimte hebben (70 kWh aan batterijen neemt evenveel ruimte in als een paar grote koelkasten). En met je 17 kW aansluiting duurt het al ruim 4 uur om volledig te laden en ook weer om te ontladen. Je gebruikt dan maximaal 25% van je batterij op de uren met het grootste verschil.
Maar... we dwalen hier wel af van het topic. Voor Home Automation, slim aansturen etc. zijn andere topics te vinden. Zie daarvoor ook de Topic Start.