Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55
catchingfire schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:05:
[...]

Jij hebt het over "Pure Solar"/"Smart Solar", dat vond ik zo snel bij een Ratio Solar paal?
Bij Tibber lees ik dat je enkel met de Zaptec Go (terwijl de Go 2 in aantocht is) kunt "slim laden met Tibber".
Zonneplan heeft een eigen laadpaal.
SolarEdge heeft ook een eigen laadoplossing.
Wat is een degelijke toekomstproof oplossing?
Daarvoor moet je beter een systeem kiezen dat onafhankelijk van een bepaalde leverancier werkt, zoals Home Assistant.

Zie daarvoor de Topic Start met een aantal links naar relevante Topics om dat verder uit te zoeken en bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:51
bilgy_no1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Daarvoor moet je beter een systeem kiezen dat onafhankelijk van een bepaalde leverancier werkt, zoals Home Assistant.

Zie daarvoor de Topic Start met een aantal links naar relevante Topics om dat verder uit te zoeken en bespreken.
De Ratio Smart Solar laadpaal heeft verschillende instellingen.
- Pure Solar, laad alleen op zonne energie (via P1 meter), kan start op 1 fase 1.4 kW (6A) en overschakelen naar 3 fase
- Smart Solar, begint gewoon te laden op 3 fase 6A en bij meer overschot, meer laden
- Basic, doet gewoon 16A (of wat je ingesteld hebt als max) met load balancing (6-25A in te stellen wat de huisaansluiting is).

Werkt hier prima. Van te voren even naar het weerbericht (https://ned.nl/nl/energieweerbericht )kijken of naar Windy (10 dagen vooruit). Bij veel wind en ook nog eens veel zon kun je thuis heel goedkoop laden.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:36
Vanaf november hebben wij zonneplan. Nu lees ik dat ik voor 2,5 cent extra een prijsplafond kan instellen voor gas zodat het nooit meer als €. 1,65,- wordt. Zijn er hier mensen die dit gedaan hebben? Ik verwacht ca. 1100 kuub gas per jaar te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Annihilism schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:30:
Vanaf november hebben wij zonneplan. Nu lees ik dat ik voor 2,5 cent extra een prijsplafond kan instellen voor gas zodat het nooit meer als €. 1,65,- wordt. Zijn er hier mensen die dit gedaan hebben? Ik verwacht ca. 1100 kuub gas per jaar te gebruiken.
Begin vanaf hier met lezen: jojost1 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:34
Eriko schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:34:
@RikHa Hoe bedoel je met ruim instellen? Bedoel je dat de formules voor sell price en buy price verschillend zijn om wat rustiger te maken met onladen en opladen?
Inderdaad, ik heb een delta van 6 cent tussen in en verkoop alsmede 2 cent baterrijkosten. Dat werkt bij mij prima.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
RikHa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Ok, ik geef een voorbeeld: bij mij zegt DESS nu dat hij tussen 17 en 21 uur 66 kWh terug gaat leveren. Ik kan met 17 kW terugduwen en heb ongeveer 70 kWh opslag.
DESS heeft de plannen gewijzigd en maar 2 uurtjes teruggeleverd. Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MosmvvqlsMrYAa1ptZXZ0KQsLrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7L2gaSL4kwZhwGhhw2L63ea.jpg?f=fotoalbum_large

En in geld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIBtcs6QIg9e_ubj2k-p6gMQpfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64KQX3Z2NIjvVK68U5RcyURe.jpg?f=fotoalbum_large
€ 20,- vandaag. Lekker hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:09
RikHa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

DESS heeft de plannen gewijzigd en maar 2 uurtjes teruggeleverd. Dat ziet er zo uit:
[Afbeelding]

En in geld zo:
[Afbeelding]
Ik zie een Buy Price staan die steeds hoger is dan de Sell Price. Hoe moet ik die lezen? Je zou in mijn optiek dan steeds verlies maken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Ik zie een Buy Price staan die steeds hoger is dan de Sell Price. Hoe moet ik die lezen? Je zou in mijn optiek dan steeds verlies maken.
Dat is de markt prijs met marge tegen hysteresis. Je koopt en verkoopt op andere momenten op de dag, zie tweede grafiek.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
RikHa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

En in geld zo:
[Afbeelding]
€ 20,-- op een investering van +10k?

No offence hoor, ik heb het moeten doen met € 3,-- . Alle beetjes helpen :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:26:
[...]

No offence hoor, ik heb het moeten doen met € 3,-- . Alle beetjes helpen :+.
Tja, op je bankrekening geparkeerd levert 't maar 200-300,- per jaar op (voor 10k) (en dat is vast minder dan de inflatie, dus eigenlijk niets)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
markjanssen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Tja, op je bankrekening geparkeerd levert 't maar 200-300,- per jaar op (voor 10k) (en dat is vast minder dan de inflatie, dus eigenlijk niets)
Belegt in aandelen levert het 600+ euro per jaar op (YTD voor 2024 is 19%) en je bent het geld voor de aanschaf niet kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09 16:36
Dank, het is een beetje een wassen neus omdat ze het gemiddelde over een langere periode nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Annihilism schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

Dank, het is een beetje een wassen neus omdat ze het gemiddelde over een langere periode nemen.
Precies wat ik bedoelde in mijn post toen.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:46
phicoh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

Om het nog erger te maken, regionale netbeheerders mogen alleen bij lagere overheden aankloppen voor geld. Maar lagere overheden zijn geen bank, die hebben het al moeilijk genoeg. Gevolg nog meer ellende.
Naast lagere overheden mag ook het rijk instappen, en dat is inmiddels bij Stedin ook gebeurt
Persbericht: Aandeelhouders Stedin akkoord met de toetreding van het Rijk

Met dit besluit versterkt het Rijk het eigen vermogen van Stedin met € 500 miljoen en wordt daarmee voor 11,9% aandeelhouder
Bij Stedin zag je bijvoorbeeld dat eerst alle provincies zelf geen aandeelhouder was, terwijl Stedin de regionale netbeerder is in die provincies. Inmiddels zijn provincie Utrecht en Zeeland ingestapt, maar wel voor lage bedragen. Daarnaast ontbreken ook veel gemeenten in provincie Utrecht als aandeelhouder.

Dat maakt het soms lastig, Rotterdam als groot aandeelhouder (als voormalig eigenaar van Eneco) betaald(e) bijvoorbeeld dus voor de vele investeringen welke nodig zijn in omgeving Utrecht. Als netbeheerder mag je niet discrimineren en moeten de investeringen eerlijk over het verzorgingsgebied verdeeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Dani86 op 15-10-2024 22:40 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 20:48

Dani86

AeroGeek

[...]

Jij hebt het over "Pure Solar"/"Smart Solar", dat vond ik zo snel bij een Ratio Solar paal?
Bij Tibber lees ik dat je enkel met de Zaptec Go (terwijl de Go 2 in aantocht is) kunt "slim laden met Tibber".
Zonneplan heeft een eigen laadpaal.
SolarEdge heeft ook een eigen laadoplossing.
Wat is een degelijke toekomstproof oplossing?
Ik heb een Wallbox pulsar en die werkt ook met slim laden

Deze ondersteunt ook occp/backoffice. Kost iets meer dan zo'n zaptec maar wel wat meer toekomstproof. De wallbox kan ook V2H en V2G en de elektricien heeft een extra UTP kabel gelegd just in case.

Ook heeft de Wallbox solar charging/phase switching maar dat is niet zaligmakend hoor. Je kan beter bij lage prijzen (lees 0 ex belastingen) de auto met slim laden volpompen met een combinatie van net en zon. Want je krijgt op dat moment toch niks voor je zonne-energie.

Bij Tibber kun je ook kiezen voor laden met zonne-energie.
Dit heb ik aangezet geoptimaliseerd op kosten:
Soms stopt de auto met laden omdat het net gevoed moet worden, op die momenten krijg je extra grid rewards voor je zonnestroom :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dani86 op 15-10-2024 22:46 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

[…]
Het kan met deze laadpalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrK0ULpKJ8Xh1Jtvw18Kkcgb7AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBVbNQNMuLGZgEMehMZIDCed.jpg?f=fotoalbum_large

Of direct met deze auto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKr2r2Z54uquiaxoCLLCRNZAcx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkNOg20ascatc6UyC70tCWpb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BV2KV9KrP_BwMKyf6oSPslAOgs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb20man9xqIYrotrFg8ZhMVs.jpg?f=fotoalbum_tile

+ Skoda (net niet meer op de screenshot)

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 16-10-2024 14:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Devke schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:34:
[...]

Nee geen verlies. De buy- en sellprice zijn (in hetzelfde uur) uiteraard gelijk want Tibber maakt geen onderscheid. Dat geldt niet voor alle aanbieders overigens. Het verschil dat je ziet is een instelling, ik heb een delta van 6 ct erin gezet en een batterycost prijs van 2 ct per kWh. Dat maakt samen 8 ct en dat betekent dat het systeem niet gaat laden / ontladen (om te traden) als het verschil in prijs niet hoger is dan 8 ct. Dat werkt, bij mijn systeem iig, prima.

Gisteren had ik weer € 20,- maar vandaag ga ik dat niet halen. Ik krijg steeds meer bewondering voor het DESS van Victron. Werkt nu super!

Edit: @Devke het is toch hoop ik duidelijk dat laden en ontladen niet tegelijkertijd plaatsvinden hè? (Wat @_eLMo_ zegt dus.)

[ Voor 6% gewijzigd door RikHa op 16-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:26:
[...]

Ja. zie screenshots. Het helpt natuurlijk ook mee dat ik in die 2 uurtjes met hoge prijzen iets van 32 kWh kan terugduwen. En de stroom was zondag al goedkoop ingeslagen, die dag was het resultaat dan ook nagenoeg € 0,-. Maandag en dinsdag beide 20. Vandaag zal ik rond de 10 uitkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door RikHa op 16-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
RikHa schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ja. zie screenshots. Het helpt natuurlijk ook mee dat ik in die 2 uurtjes met hoge prijzen iets van 32 kWh kan terugduwen. En de stroom was zondag al goedkoop ingeslagen, die dag was het resultaat dan ook nagenoeg € 0,-. Maandag en dinsdag beide 20. Vandaag zal ik rond de 10 uitkomen.
maar die 20 is je verkoop prijs toch? daar moet de inkoop prijs dan toch nog vanaf (om het als winst te zien).
54*0.15 = toch minimaal 8 euro eraf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:23
don spike schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Naast lagere overheden mag ook het rijk instappen, en dat is inmiddels bij Stedin ook gebeurt

[...]

Bij Stedin zag je bijvoorbeeld dat eerst alle provincies zelf geen aandeelhouder was, terwijl Stedin de regionale netbeerder is in die provincies. Inmiddels zijn provincie Utrecht en Zeeland ingestapt, maar wel voor lage bedragen. Daarnaast ontbreken ook veel gemeenten in provincie Utrecht als aandeelhouder.

Dat maakt het soms lastig, Rotterdam als groot aandeelhouder (als voormalig eigenaar van Eneco) betaald(e) bijvoorbeeld dus voor de vele investeringen welke nodig zijn in omgeving Utrecht. Als netbeheerder mag je niet discrimineren en moeten de investeringen eerlijk over het verzorgingsgebied verdeeld worden.
Het rijk mocht (voor zover ik weet) altijd al instappen, maar wilde het niet.

Heel raar als overheden min of meer verplicht worden te investeren in een commercieel bedrijf waar ze maar weinig over te zeggen hebben. Maakt er dan weer een overheidstaak van. Dan kunnen overheden zelf bepalen waar ze netwerken aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
RikHa schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Nee geen verlies. De buy- en sellprice zijn (in hetzelfde uur) uiteraard gelijk want Tibber maakt geen onderscheid. Dat geldt niet voor alle aanbieders overigens. Het verschil dat je ziet is een instelling, ik heb een delta van 6 ct erin gezet en een batterycost prijs van 2 ct per kWh. Dat maakt samen 8 ct en dat betekent dat het systeem niet gaat laden / ontladen (om te traden) als het verschil in prijs niet hoger is dan 8 ct. Dat werkt, bij mijn systeem iig, prima.

Gisteren had ik weer € 20,- maar vandaag ga ik dat niet halen. Ik krijg steeds meer bewondering voor het DESS van Victron. Werkt nu super!

Edit: @Devke het is toch hoop ik duidelijk dat laden en ontladen niet tegelijkertijd plaatsvinden hè? (Wat @_eLMo_ zegt dus.)
Nee duidelijk verhaal. Ik begrijp je. Je trade op de dayahead markt. Heb jij het systeem zelf geïnstalleerd? Door een installateur laten doen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
DanTm schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

maar die 20 is je verkoop prijs toch? daar moet de inkoop prijs dan toch nog vanaf (om het als winst te zien).
54*0.15 = toch minimaal 8 euro eraf dan.
Eh nee, kijk hier is hij nog een keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIBtcs6QIg9e_ubj2k-p6gMQpfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64KQX3Z2NIjvVK68U5RcyURe.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet opbrengst: € 21,24 daar moet dan € 1,93 vanaf dus dat is inderdaad niet exact € 20,- maar € 19,31. Sorry hoor! ;)
Devke schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Nee duidelijk verhaal. Ik begrijp je. Je trade op de dayahead markt. Heb jij het systeem zelf geïnstalleerd? Door een installateur laten doen?
zelf ontworpen, geïnstalleerd, ingesteld etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
RikHa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]
Je ziet opbrengst: € 21,24 daar moet dan € 1,93 vanaf dus dat is inderdaad niet exact € 20,- maar € 19,31. Sorry hoor! ;)

[...]

zelf ontworpen, geïnstalleerd, ingesteld etc.
Netjes. Ik ben me naast mijn 1 HW thuisbatterij eens aan het verdiepen in verschillende systemen. Ik heb zelf niet de handigheden van stroom aansluiten. Dus ik moet sws iets doen met een installateur. Dan is het de vraag of dit instellen en mee spelen heel veel stroomkennis vraagt of dat dit niet nodig is en je verder lekker kunt spelen met een systeem als deze bijvoorbeeld. Ik ga wel voor stabiliteit. Doe zelf ea met HA. Stuur hier nu een paar dingen aan. Met wat hulp van chatgpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Netjes. Ik ben me naast mijn 1 HW thuisbatterij eens aan het verdiepen in verschillende systemen. Ik heb zelf niet de handigheden van stroom aansluiten. Dus ik moet sws iets doen met een installateur. Dan is het de vraag of dit instellen en mee spelen heel veel stroomkennis vraagt of dat dit niet nodig is en je verder lekker kunt spelen met een systeem als deze bijvoorbeeld. Ik ga wel voor stabiliteit. Doe zelf ea met HA. Stuur hier nu een paar dingen aan. Met wat hulp van chatgpt.
De grote uitdaging om dit renderend te krijgen is de investering in de batterij. Als je die al hebt is dat een 'sunk cost' en moet je dat verder buiten beschouwing laten. Maar voor de meeste mensen is dat alleen rendabel te krijgen met zelfbouw. Daar is wel degelijk een goede kennis en begrip nodig van elektra.

Veel hangt af van de capaciteit en het vermogen van je batterij. Met een 10 kWh batterij en een vermogen van 10 kW kun je per cyclus maximaal 10 kWh verhandelen. Dus voorbeel vandaag: 10 kWh inkopen tussen 03:00 en 04:00 voor €0,158 per kWh en die weer verkopen tussen 18:00 en 19:00 voor €0,371. Je verliest ook ongeveer 10%, dus je verdient dan op die cyclus 9 x (0,371 - 0,158) = €1,917. Dit verschil haal je ook niet iedere dag...

Je moet echter ook rekening houden met de afschrijving en slijtage van de batterij. Iedere dag een volle cyclus zal de levensduur verkorten. Meestal houd je rekening met een bepaalde buffer en gebruik je niet de volle 10 kWh. Ook moet je aan load balancing doen, want de auto opladen met 11 kW en de thuisbatterij opladen met 10 kW is teveel voor je aansluiting. Dan handel je met misschien maar 7 of 8 kWh per cyclus.

Voor veel huishoudens is het wel voldoende om de eigen opwekking en verbruik door de dag heen in balans te brengen en de inkoop te kunnen optimaliseren. Dat vergt echter wel een grote investering.

Je kunt dit rekenkundig optimaliseren met meerdere cycli, alleen heb je niet altijd voldoende zicht (nieuwe prijzen steeds bekend om 13:00 voor 24 uur vooruit).

Voor het programmeren moet je dus voldoende begrip hebben van Vermogen, Stroomsterkte en Spanning en hoe dit zit met je apparaten en je installatie... Maar hier zijn vast wel scripts voor te vinden.

Je wilt om te kunnen gaan handelen dus eigenlijk een veel grotere capaciteit (hoeveel energie sla je op) én vermogen (laden en ontladen per uur) hebben. Want als je bijvoorbeeld een 20 kWh batterij hebt met nog steeds maar 10 kW vermogen, dan kun je nog steeds maar handelen met 10 kWh op de twee uren met het grootste verschil. Het voorbeeld met €20 per dag verdienen gaat over 70 kWh aan batterijen en een hoog vermogen op de aansluiting. Dat is in een normale woning niet te doen, want daarvoor moet je de ruimte hebben (70 kWh aan batterijen neemt evenveel ruimte in als een paar grote koelkasten). En met je 17 kW aansluiting duurt het al ruim 4 uur om volledig te laden en ook weer om te ontladen. Je gebruikt dan maximaal 25% van je batterij op de uren met het grootste verschil.

Maar... we dwalen hier wel af van het topic. Voor Home Automation, slim aansturen etc. zijn andere topics te vinden. Zie daarvoor ook de Topic Start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt die dag 7kWh ingekocht, maar de rest die je hebt terug geleverd had je of eerder ingekocht, of zelf (eerder) opgewekt. Daar zit ook een prijs aan vast (of de inkoop prijs die je er voor hebt betaald, of de verkoopprijs die je er toen niet voor hebt gekregen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
DanTm schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Je hebt die dag 7kWh ingekocht, maar de rest die je hebt terug geleverd had je of eerder ingekocht, of zelf (eerder) opgewekt. Daar zit ook een prijs aan vast (of de inkoop prijs die je er voor hebt betaald, of de verkoopprijs die je er toen niet voor hebt gekregen).
Dat klopt, de dag ervoor kwam ik op ongeveer 0 uit. Maar het ging specifiek om die dag vanwege de hoge prijs. Daarom besluit DESS op zo'n moment om de lading van de dag ervoor te houden en op de dure dag te dumpen. Mijn gemiddelde verdienste is € 215,- per maand. Daar zit mijn eigen verbruik bij dus in werkelijkheid komt er nog iets van € 100,- bij. M.a.w. iets van € 10,- per dag wat het systeem gemiddeld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Knip, zie toelichting in het andere bericht.

[ Voor 82% gewijzigd door Taro op 19-10-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:12:
[...]

Dat klopt, de dag ervoor kwam ik op ongeveer 0 uit. Maar het ging specifiek om die dag vanwege de hoge prijs. Daarom besluit DESS op zo'n moment om de lading van de dag ervoor te houden en op de dure dag te dumpen. Mijn gemiddelde verdienste is € 215,- per maand. Daar zit mijn eigen verbruik bij dus in werkelijkheid komt er nog iets van € 100,- bij. M.a.w. iets van € 10,- per dag wat het systeem gemiddeld oplevert.
Die winst is inclusief de opbrengst van je zonnepanelen? Lees ik het goed 23 kWp dus ca 20.000 kWh/jaar?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

De grote uitdaging om dit renderend te krijgen is de investering in de batterij. Als je die al hebt is dat een 'sunk cost' en moet je dat verder buiten beschouwing laten. Maar voor de meeste mensen is dat alleen rendabel te krijgen met zelfbouw. Daar is wel degelijk een goede kennis en begrip nodig van elektra.

Veel hangt af van de capaciteit en het vermogen van je batterij. Met een 10 kWh batterij en een vermogen van 10 kW kun je per cyclus maximaal 10 kWh verhandelen. Dus voorbeel vandaag: 10 kWh inkopen tussen 03:00 en 04:00 voor €0,158 per kWh en die weer verkopen tussen 18:00 en 19:00 voor €0,371. Je verliest ook ongeveer 10%, dus je verdient dan op die cyclus 9 x (0,371 - 0,158) = €1,917. Dit verschil haal je ook niet iedere dag...

Je moet echter ook rekening houden met de afschrijving en slijtage van de batterij. Iedere dag een volle cyclus zal de levensduur verkorten. Meestal houd je rekening met een bepaalde buffer en gebruik je niet de volle 10 kWh. Ook moet je aan load balancing doen, want de auto opladen met 11 kW en de thuisbatterij opladen met 10 kW is teveel voor je aansluiting. Dan handel je met misschien maar 7 of 8 kWh per cyclus.

Voor veel huishoudens is het wel voldoende om de eigen opwekking en verbruik door de dag heen in balans te brengen en de inkoop te kunnen optimaliseren. Dat vergt echter wel een grote investering.

Je kunt dit rekenkundig optimaliseren met meerdere cycli, alleen heb je niet altijd voldoende zicht (nieuwe prijzen steeds bekend om 13:00 voor 24 uur vooruit).

Voor het programmeren moet je dus voldoende begrip hebben van Vermogen, Stroomsterkte en Spanning en hoe dit zit met je apparaten en je installatie... Maar hier zijn vast wel scripts voor te vinden.

Je wilt om te kunnen gaan handelen dus eigenlijk een veel grotere capaciteit (hoeveel energie sla je op) én vermogen (laden en ontladen per uur) hebben. Want als je bijvoorbeeld een 20 kWh batterij hebt met nog steeds maar 10 kW vermogen, dan kun je nog steeds maar handelen met 10 kWh op de twee uren met het grootste verschil. Het voorbeeld met €20 per dag verdienen gaat over 70 kWh aan batterijen en een hoog vermogen op de aansluiting. Dat is in een normale woning niet te doen, want daarvoor moet je de ruimte hebben (70 kWh aan batterijen neemt evenveel ruimte in als een paar grote koelkasten). En met je 17 kW aansluiting duurt het al ruim 4 uur om volledig te laden en ook weer om te ontladen. Je gebruikt dan maximaal 25% van je batterij op de uren met het grootste verschil.

Maar... we dwalen hier wel af van het topic. Voor Home Automation, slim aansturen etc. zijn andere topics te vinden. Zie daarvoor ook de Topic Start.
Conclusie.... ik moet niet gaan zelfbouwen. Dank voor je antwoord en terug naar ontopic helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Vandaag en morgen weer een dure dag. Die ~15ct all-in beviel mij wel :+ .
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Conclusie.... ik moet niet gaan zelfbouwen. Dank voor je antwoord en terug naar ontopic helemaal goed.
Check eens het Zelf een powerwall bouwen, leuk leesvoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:56

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Ik wil dynamisch stroom voor Budget Thuis toevoegen in Home Assistant met plugin Entso:
Dit is mijn formulie, 0.02099 is de toeslag van Budget Dynamisch energie.

{% set s = {"extra_cost": 0.02099,"energie_belasting": 0.131648,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}

Ik zie dat het nu tussen 15-16 uur, 31.2 cent. Terwijl actueel prijs op 0.278 moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door jamesbond007uk op 18-10-2024 16:48 ]

Jamesbond007uk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:25
jamesbond007uk schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:20:
Ik wil dynamisch stroom voor Budget Thuis toevoegen in Home Assistant met plugin Entso:
Dit is mijn formulie, 0.02099 is de toeslag van Budget Dynamisch energie.

{% set s = {"extra_cost": 0.02099,"energie_belasting": 0.131648,"VAT": 1.21} %} {{((current_price + s.extra_cost + s.energie_belasting) * s.VAT) | float}}

Ik zie dat het nu tussen 15-16 uur, 31.2 cent. Terwijl actueel prijs op 0.278 moet zijn.
Probeer het eens zonder 2x BTW over de energiebelasting te rekenen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Je energiebelasting is incl. BTW.
Ik gebruik deze voor de price modifier voor Tibber, zou voor jou dan 0.02099 zijn:
{{ (current_price + 0.0205 + 0.1088) | float}}
(en dan Area op Netherlands en Vat Tariff op 0.21)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamesbond007uk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:56

jamesbond007uk

Gadget specialist / Freak

Blackraven schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:01:
Ik gebruik deze voor de price modifier voor Tibber, zou voor jou dan 0.02099 zijn:
Dank je wel. Ik kom nu op +/- 0.005 hoger uit. Maar dat ziet er nu goed uit.
Ik zit nog in mijn 2 weken periode dat ik het kan annuleren. Wil even kijken hoe het verloopt. Gaat per 1-1-2025 in.

Jamesbond007uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Blackraven schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:01:
0,0205? Hoort dat niet 0,025 te zijn? of preciezer; 0,0248? (voor tibber)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:37
N1traat schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Bijna goed, het is 0,02048 (voor Tibber)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Pim57 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:15:
[...]

Bijna goed, het is 0,02048 (voor Tibber)
Ik zie in de tibber app 2,48ct staan. Dat is toch 0,0248 euro? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
bilgy_no1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Een hoop van jou zorgen of beren op de weg zijn hier al ver opgelost. Ik post het ook maar even hier, ik zie hier toch allemaal andere mensen rondlopen hehe :+

Sinds een weekje draait de nieuwe setup nu, duurde wel even om alles uit te zoeken en te bouwen. Maja bouwen vind ik ook het leukste van het hele verhaal 8)

Deye 12kw 240A hybrid lv, 50kwh 3 accupacks 200A elk mogelijk, monitoring met Solarassisant , HA, en aansturing helemaal automatisch via GBBoptimizer. Deze bekijkt de koemnde 24h de zonvoorspelling, uurtarieven en het programma heeft een gemiddeld load profile aangemaakt van de afgelopen dagen. Hierop wordt dan een strategie bepaald om zoveel mogelijk geld in de la te krijgen. Ook hier ingesteld dat er minimaal 2 euro verdient meot worden en minimaal 5cnt verschil tusen laag en hoog, anders is het een beetje zonde van de warmte en cycles :P Alhoewel dit 8000-9000 cycles meegaat, stel 1 cyle per dag, is 24 jaar, nouuuuuu dan staat hier allang weer een andere accupack...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qldxckxf0ASzTxSfP9tl78aN2F4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OMqKxcBpDCMweCq54p1ZkV7y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw_PGZ3Ek5Z-r_hVC0yKSdUO6i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkTCcU1G6ivSPfzif38e9fJb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7myYrCikL4D5OsXaILNH9N7QnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfRCUMYEjvsJsqCPH9KCJ33Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHdvs-0srkKYToZE5CxGz4Fw_OQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0wg41AqaT1ysr9PIQ4sdstT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6WA1z57r1eupwWHcXCi09Fj45s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24WtZIQEbEPYAXqw6G8h52E3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5EOldZsVCqeYo7GpgSxpjZeatI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0vX55cxqH094f5GJwoIG1XKv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 20-10-2024 08:38 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
KC27 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Die winst is inclusief de opbrengst van je zonnepanelen? Lees ik het goed 23 kWp dus ca 20.000 kWh/jaar?
Ja. En ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-09 14:37
Ik ben klant bij Heggenergy. Er is een reclame email gestuurd, met daarin een accu die ook te huur zou zijn.
99€/mnd voor ~10kWh.

Niet geheel ontopic, maar gezien accu's vaker besproken worden en Heggenergy dynamische tarieven kent, wellicht interessant voor iemand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Hijdaar95 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:01:
Ik ben klant bij Heggenergy. Er is een reclame email gestuurd, met daarin een accu die ook te huur zou zijn.
99€/mnd voor ~10kWh.

Niet geheel ontopic, maar gezien accu's vaker besproken worden en Heggenergy dynamische tarieven kent, wellicht interessant voor iemand.
Is een Soltaro, die 10kWh is brutto, daar is maar 9kWh van bruikbaar,
Als ook dat mag je er type op plakken, want wat Soltaro zelf verkoopt is 5/8/12kW, daar zit geen 10kW tussen.
En vergeet niet het eigen idle verbruik mee te nemen die staat in geen enkele datasheet, die kan meevallen of fors zijn.

Een huurprijs van 99€/mnd voor bruikbaar 9kWh, waar ook nog conversie verliezen af moeten, hoe wil je op day ahead EPEX €1188/ jaar behalen? met 2 cycles per dag heb je al gem. marktprijs >20ct/kWh nodig.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
Domba schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Is een Soltaro, die 10kWh is brutto, daar is maar 9kWh van bruikbaar,
Als ook dat mag je er type op plakken, want wat Soltaro zelf verkoopt is 5/8/12kW, daar zit geen 10kW tussen.
En vergeet niet het eigen idle verbruik mee te nemen die staat in geen enkele datasheet, die kan meevallen of fors zijn.

Een huurprijs van 99€/mnd voor bruikbaar 9kWh, waar ook nog conversie verliezen af moeten, hoe wil je op day ahead EPEX €1188/ jaar behalen? met 2 cycles per dag heb je al gem. marktprijs >20ct/kWh nodig.
Interessante toevoeging. Ik dacht zelf ook al dat dat nogal aan de prijs is. Ik heb er dan ook geen interesse in.
Wellicht als ze het gaan verhandelen zoals die grid rewards, dat je er dagelijks genoeg aan gaat verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hijdaar95 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:01:
99€/mnd voor ~10kWh.

Dat is een mooi verdienmodel voor ze, ik zie het voordeel voor de klant/gebruiker niet met dergelijke bedragen, wel en alleen voor hen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:37
N1traat schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Ik zie in de tibber app 2,48ct staan. Dat is toch 0,0248 euro? Zie ik iets over het hoofd?
Oeps, nulletje teveel. 8)7 Is inderdaad €0,0248

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hijdaar95
PCJR schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Een hoop van jou zorgen of beren op de weg zijn hier al ver opgelost. Ik post het ook maar even hier, .....
Op een van deze foto's is je adres te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Hijdaar95 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Op een van deze foto's is je adres te zien.
Verhip, ff knip :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
PCJR schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:02:
[...]

Een hoop van jou zorgen of beren op de weg zijn hier al ver opgelost. Ik post het ook maar even hier, ik zie hier toch allemaal andere mensen rondlopen hehe :+

Sinds een weekje draait de nieuwe setup nu, duurde wel even om alles uit te zoeken en te bouwen. Maja bouwen vind ik ook het leukste van het hele verhaal 8)

Deye 12kw 240A hybrid lv, 50kwh 3 accupacks 200A elk mogelijk, monitoring met Solarassisant , HA, en aansturing helemaal automatisch via GBBoptimizer. Deze bekijkt de koemnde 24h de zonvoorspelling, uurtarieven en het programma heeft een gemiddeld load profile aangemaakt van de afgelopen dagen. Hierop wordt dan een strategie bepaald om zoveel mogelijk geld in de la te krijgen. Ook hier ingesteld dat er minimaal 2 euro verdient meot worden en minimaal 5cnt verschil tusen laag en hoog, anders is het een beetje zonde van de warmte en cycles :P Alhoewel dit 8000-9000 cycles meegaat, stel 1 cyle per dag, is 24 jaar, nouuuuuu dan staat hier allang weer een andere accupack...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fantastisch! Ik wou dat ik het zo kon...

Ben wel benieuwd naar je investering in deze installatie. Zou je dat (grofweg) willen delen?

En het onderstreept in die zin wel ook een beetje wat ik schreef: dit is lang niet voor iedereen weggelegd. Ruimte en/of geld en/of vereiste kennis (combinatie van kennis van batterijen, elektrische installatie, regelgeving en veiligheidsvoorschriften en programmeren van de aansturing) zullen voor veel mensen beperkend zijn.

En als zelfbouw en -installatie niet gaan lukken worden de kosten al snel zo hoog dat het niet uit kan met een beetje handelen op de intra-day prijsverschillen. 50 kWh geïnstalleerd, aangesloten en aangestuurd kost bijv bij Zonneplan al meer dan €20.000. En dan ben je afhankelijk van hun algoritme en hoe zij de batterij aansturen (wat nu alleen nog maar gaat via de onbalans markt en dus niet om je eigen verbruik te optimaliseren).

Maar ik geloof vast dat de prijzen van batterijen snel gaan dalen de komende jaren en dat er stand alone oplossingen komen en eventueel eenvoudig aan te sturen via Home Assistant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
bilgy_no1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Ben wel benieuwd naar je investering in deze installatie. Zou je dat (grofweg) willen delen?

En het onderstreept in die zin wel ook een beetje wat ik schreef: dit is lang niet voor iedereen weggelegd. Ruimte en/of geld en/of vereiste kennis (combinatie van kennis van batterijen, elektrische installatie, regelgeving en veiligheidsvoorschriften en programmeren van de aansturing) zullen voor veel mensen beperkend zijn.

En als zelfbouw en -installatie niet gaan lukken worden de kosten al snel zo hoog dat het niet uit kan met een beetje handelen op de intra-day prijsverschillen. 50 kWh geïnstalleerd, aangesloten en aangestuurd kost bijv bij Zonneplan al meer dan €20.000. En dan ben je afhankelijk van hun algoritme en hoe zij de batterij aansturen (wat nu alleen nog maar gaat via de onbalans markt en dus niet om je eigen verbruik te optimaliseren).

Maar ik geloof vast dat de prijzen van batterijen snel gaan dalen de komende jaren en dat er stand alone oplossingen komen en eventueel eenvoudig aan te sturen via Home Assistant.
Klopt ja, lijkt me ook. Trouwens doe ik dit ook voor de leuk, de hobby, het geval van eigen stroom als grid zou uitvallen. En om alvast voor te bereiden als straks salderen zou wegvallen al dan niet met/zonder boetes en/of terugleververgoedingen.

Ik meen dat ik zo rond 6000 kwijt was voor de 3 packs en wat bekabeling. De Deye kun je online vinden, met of zonder btw als dat zou lukken. Ik meen nu rond 2400 incl btw.

De panelen, 18 stuks 415wp had ik in 2 of 3 jaar terugverdiend, ook dit allemaal zelf op t dak gelegd. Dat scheelt allemaal een hoop :)

Het begin allemaal met zelf de vaatwasser uit elkaar te schroeven als je een errorcode op t display ziet! ;) En niet meteen een mannetje bellen of een nieuwe te bestellen... Of zelf de xenonbalast vervangen in de auto, 2e hands 60 euro. ipv meteen naar een garage te rijden en 550 euro kwijt te zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 20-10-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:48:
[...]

Het is niet zo moeilijk met een vuistregel of het zin heeft om detailberekening te maken.
Met eigenverbruik eerst op EPEX ligt tussen 40-90 euro per jaar per kWh-opslag met 1 cycle per dag.
De bovengrens is afhankelijk van EPEX uurprijzen en zonder garantie voor de toekomst.
In hoeveel jaar wil je hele systeem terugverdienen en je weet of het de moeite loont om detail berekeningen te gaan doen.

Met eigenverbruik als 1e toepassing gebruikt, is de kans op 2e cycle in 24 uur uiterst beperkt vanwege je accupack 24/7 in gebruik is voor eigenverbruik vanwege de tijd om je verlieswarmte ~4% op tijd kwijt te raken aan de omgeving.
LFP je hebt 5-6kg per kWh opslag die opwarmt en weer dient af te koelen en voor zover zijn thuisaccu's nog niet vloeistof gekoeld.
In praktijk kom je op ca max 0.3C of wel je hebt 3 uur nodig om volledig te laden of ontladen als cel temperatuur onder 30 graden wilt houden, voor de levensduur. Met een 3x25A aansluiting 17kW op vol vermogen benutten heb je vlot 1.2-1,7kW (incl conversie verliezen) aan warmte die dient je af te voeren uit de ruimte waar je systeem staat om de temperatuur delta voor de luchtkoeling te handhaven dat je cellen niet verder opwarmen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
N1traat schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
De price modifier is ex. BTW, vandaar 0,0248/1,21.
De Entso-e integratie gooit er daarna zelf weer 21% BTW bij over de som van de modifier.

Om weer OT te gaan: vanmorgen vroeg was nog even een mooie toegift om de accu van de auto weer goedkoop vol te krijgen, aangezien me dat logistiek gistermiddag net niet lukte :9

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Ja afgelopen weekend was een goeie om alles weer op te laden.
Volgens Tibber is mijn gemiddelde afname tarief voor deze maand (tot nu toe) 18.7cent/kWh. Best aardig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Lekker, ik zit op 20,05 cemt/kWh met tot heden 600kWh afname.
Helaas moet ik het hebben van in de nacht laden van EV, overdag is deze aan het werk :P.

Dagen zoals afgelopen weekend mag van mij wel vaker >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:06
Vanwege alle pv panelen heb ik deze maand nog niet veel ingekocht. Alleen twee keer deze maand om alles 100% vol te krijgen zodat we weer even kunnen balanceren. Tibber geeft voor oktober 15,7 cent/kWh aan. Vorige maand had ik nog geen batterij en toen zat ik op 24,1 cent/kWh. Vanaf volgende maand verwacht ik flink meer in moet kopen. Ik ben erg benieuwd wat dat met de gemiddelde prijs gaat doen!

[ Voor 31% gewijzigd door hood op 21-10-2024 10:19 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Naar aanleiding van @Hhalewijn zijn meest recente youtube video ben ik ook eens in mijn eigen data gedoken en heb wat Excel-fu toegepast. Ik ben geen grafisch ontwerper dus de presentatie had wel wat beter gekund...

Mijn conctractjaar is nog net niet afgelopen, dit is de stand tot nu toe.
Alle data met uitzondering van de EV komt uit mijn Victron systeem.
Het komt niet helemaal overeen met de data van de energieleverancier aangezien ik een ET340 als grid meter heb en die saldeert niet intern. Dus ik heb wat meer import EN export.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhV7xrS5Sb6uBaRxNdjk9jIawQs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0gEuAiby6NEISi29BvRloOgk.png?f=user_large

Ruim 2000 kWh heb ik aan de bloemetjes gegeven. Dat is circa 18% van wat er richting de batterij is gegaan.

Ondanks een hogere afname dan teruglevering zit ik in Euro's nog op een negatief bedrag.
Gemiddelde vanaf 1-11-23 tot nu inclusief EB, BTW en alle toeslagen.
Levering: 0.197
Teurglevering: 0.284

Vergelijken is lastig maar bovenstaande 1:1 ingevuld in een vergelijkingssite levert dat bij 1 van de grote energieleveranciers een rekening van een kleine 1500 Euro op.
Zonder batterij zou ik de 2000 kWh verlies niet hebben, maar dan zou ik ook maar een zelfconsumptie van 25% hebben.
Voor mij is de besparing dan zon 2000 Euro op jaarbasis door het handelen met de thuisbatterij en een dynamisch contract.

Harold, bedankt voor de inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@V_ger Het belangrijkste is dat er ROI is een slordige 45 euro per kWh opslag per jaar tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:53:
Naar aanleiding van @Hhalewijn zijn meest recente youtube video ben ik ook eens in mijn eigen data gedoken en heb wat Excel-fu toegepast. Ik ben geen grafisch ontwerper dus de presentatie had wel wat beter gekund...

Mijn conctractjaar is nog net niet afgelopen, dit is de stand tot nu toe.
Alle data met uitzondering van de EV komt uit mijn Victron systeem.
Het komt niet helemaal overeen met de data van de energieleverancier aangezien ik een ET340 als grid meter heb en die saldeert niet intern. Dus ik heb wat meer import EN export.

[Afbeelding]

Ruim 2000 kWh heb ik aan de bloemetjes gegeven. Dat is circa 18% van wat er richting de batterij is gegaan.

Ondanks een hogere afname dan teruglevering zit ik in Euro's nog op een negatief bedrag.
Gemiddelde vanaf 1-11-23 tot nu inclusief EB, BTW en alle toeslagen.
Levering: 0.197
Teurglevering: 0.284

Vergelijken is lastig maar bovenstaande 1:1 ingevuld in een vergelijkingssite levert dat bij 1 van de grote energieleveranciers een rekening van een kleine 1500 Euro op.
Zonder batterij zou ik de 2000 kWh verlies niet hebben, maar dan zou ik ook maar een zelfconsumptie van 25% hebben.
Voor mij is de besparing dan zon 2000 Euro op jaarbasis door het handelen met de thuisbatterij en een dynamisch contract.

Harold, bedankt voor de inspiratie.
Ik vermoed dat die 2000 euro een beetje te optimistisch is. Ik kom tot maximaal 1500 euro (worst case scenario, geen zelf gebruik en 10 cent terug lever kosten)
Maar zal eerder rond de 1000 euro zitten vermoed ik.

Bij een eigen gebruik van 25% zou je 9762 kWh (0,25*13016=3254 eigen gebruik, 13016-3254) terug leveren en 9355 (12609 - 3254) importeren, bij een verschil van 6 cent tussen import en export (dynamisch) zou je dat ongeveer 500 euro hebben gekost. Nu krijg je 500 euro terug, verschil 1000 euro.

Als je een contract zonder TLK (oud contract of model contract) zou hebben zou het nog veel minder zijn (500 euro maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:07:
Ja afgelopen weekend was een goeie om alles weer op te laden.
Volgens Tibber is mijn gemiddelde afname tarief voor deze maand (tot nu toe) 18.7cent/kWh. Best aardig.
Hmm ik zit op 22,2 cent per kWh afname deze maand tot nu toe over bijna 500 kWh. Terugleveren op 22,7 kWh, maar dat is maar 61 kWh (rest is zelf gebruikt).

Geen batterij, geen automatische aansturing. Wel een EV die ik op de beste uren oplaad en als ik eraan denk laat ik de warmtepomp het 300L boilervat opwarmen op het gunstigste moment. Vrouwlief is nog niet helemaal gewend aan de dynamische stroom en wil nog wel eens de vaatwasser of wasdroger aanzetten tegen 47 cent per kWh... Er valt dus misschien nog iets meer winst te boeken.

Die EV trekt het gewogen gemiddelde wel heel erg naar beneden; dat zijn heel veel kWh tegen de laagste tarieven. Ik denk dat daar al 250-300 kWh in is gegaan deze maand. Woning is all electric en de rekening zit nog onder EUR 100 voor deze maand. Niet gek als je bedenkt dat daarmee ook de auto is gedekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
@DanTm Ok, I stand corrected. Opnieuw invullen met alleen huisverbruik en solar in acht nemen geeft bij de goedkoopste met vast contract nu zo'n EURO 1060,- /jaar. Ik hoef natuurlijk de bloemetjes niet meer te verwarmen.
En dan heb ik ook niet meer de meetfout van de ET340.

Kom ik idd "maar" op zo'n 1500 euro verschil tov een vast contract wat ik nu zou kunnen afsluiten.
Maar die batterij is er nu, die ga ik niet uitzetten dus ik blijf lekker de bloemetjes verwarmen.

Edit: Oh darn. Ik zie net dat de bovenste in de energievergelijkingssite die ik gebruik niet de goedkoopste is. De bovenste is degene die het meeste geld betaalt aan die vergelijkingssite. Nou ja is het nog 200 euro minder.

[ Voor 19% gewijzigd door V_ger op 21-10-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
Ben me wat aan het oriënteren op dynamische energieaanbieders, kijk met name naar Zonneplan en Tibber.
Als ik zo beide sites bekijk, lijkt(!) het alsof Zonneplan veel meer aan ecosystem-lock-in doet (Zonneplan omvormer, Zonneplan laadpaal(, Zonneplan thuisaccu), terwijl bij Tibber dit beperkt lijkt tot enkel een eigen thuisaccu.

Stel je hebt al een SolarEdge zonnepanelenomvormer, een Wallbox, Zaptec of whatever laadpaal (en nog geen thuisaccu). Werkt dit alles qua app-integratie/features bij Zonneplan dan net zo goed als bij Tibber?

Gezien een dynamisch energiecontract idealiter wat gedragsverandering vergt om bijvoorbeeld de wasdroger paar uur later aan te zetten, welke van deze aanbieders heeft een app die het meeste kans van slagen maakt bij een not-so-tech-savvy huishouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Haha, het zoveelste proefballontje.

https://www.nu.nl/klimaat...houden-goedkoper-uit.html

Jawel, dynamische netbeheerkosten. Tot 24 cent per kWh. In ieder geval goed voor het teurgverdienen van mijn batterij. Of het er gaat komen is natuurlijk nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:44:
@DanTm Ok, I stand corrected. Opnieuw invullen met alleen huisverbruik en solar in acht nemen geeft bij de goedkoopste met vast contract nu zo'n EURO 1060,- /jaar. Ik hoef natuurlijk de bloemetjes niet meer te verwarmen.
En dan heb ik ook niet meer de meetfout van de ET340.

Kom ik idd "maar" op zo'n 1500 euro verschil tov een vast contract wat ik nu zou kunnen afsluiten.
Maar die batterij is er nu, die ga ik niet uitzetten dus ik blijf lekker de bloemetjes verwarmen.

Edit: Oh darn. Ik zie net dat de bovenste in de energievergelijkingssite die ik gebruik niet de goedkoopste is. De bovenste is degene die het meeste geld betaalt aan die vergelijkingssite. Nou ja is het nog 200 euro minder.
Mijn inziens is het eerlijker om het vergelijken met Tibber.

Situatie 1: Tibber zonder accu
Situatie 2: Tibber met accu

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
catchingfire schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:51:
Ben me wat aan het oriënteren op dynamische energieaanbieders, kijk met name naar Zonneplan en Tibber.
Als ik zo beide sites bekijk, lijkt(!) het alsof Zonneplan veel meer aan ecosystem-lock-in doet (Zonneplan omvormer, Zonneplan laadpaal(, Zonneplan thuisaccu), terwijl bij Tibber dit beperkt lijkt tot enkel een eigen thuisaccu.

Stel je hebt al een SolarEdge zonnepanelenomvormer, een Wallbox, Zaptec of whatever laadpaal (en nog geen thuisaccu). Werkt dit alles qua app-integratie/features bij Zonneplan dan net zo goed als bij Tibber?

Gezien een dynamisch energiecontract idealiter wat gedragsverandering vergt om bijvoorbeeld de wasdroger paar uur later aan te zetten, welke van deze aanbieders heeft een app die het meeste kans van slagen maakt bij een not-so-tech-savvy huishouden?
Ik weet niet of het heel veel uitmaakt. Bij Tibber kun je kennelijk je SolarEdge integreren in je Tibber app en dan kun je de productie aflezen in je app. Maar het gaat erom dat je de panelen automatisch uit wilt laten schakelen bij negatieve dynamische prijzen.

Bij Zonneplan kun je dit volgens mij wel met hun eigen panelen, maar of dit ook werkt met een SolarEdge omvormer weet ik niet. Dan maakt het verder niet zoveel uit.

Als het gaat om een wasdroger, is het ook heel eenvoudig te doen: voor je hem aanzet even in de app kijken wat het gunstigste moment is (of een blok van 2-3 uur) en dan de uitgestelde functie van de droger zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:07:

Jawel, dynamische netbeheerkosten. Tot 24 cent per kWh. In ieder geval goed voor het teurgverdienen van mijn batterij. Of het er gaat komen is natuurlijk nog maar de vraag.
Misschien moeten ze dat nettarief helemaal dynamisch maken, Gewoon koppelen met de day-ahead markt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:07:

Ja ik kreeg het net ook al door... Pff de Leveranciers en netbeheerders zien kennelijk allemaal mogelijkheden om de tarieven onderling met de ACM te regelen, puur omdat de politiek het niet lukt om een heldere en up-to-date wetgeving te produceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Vroeger betaalde je ook gewoon een opslag per kWh voor netbeheer. Alleen was dat niet tijdafhankelijk. Maar ja een vast bedrag was beter/eerlijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Misschien moeten ze dat nettarief helemaal dynamisch maken, Gewoon koppelen met de day-ahead markt.
Het probleem is dat er juist wordt gewerkt om zoveel mogelijk huishoudens om te zetten naar een warmtepomp. Die warmtepompen kun je niet echt goed dynamisch aansturen, maar zullen voor de meeste huishoudens een flink deel van het elektriciteitsverbruik bepalen.

Deze hele discussie is het gevolg van het falen van de netbeheerders (en hun aandeelhouders = publieke eigenaren) om te zorgen dat het netwerk voldoende is gemoderniseerd om de hele transitie te faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Is nu het tarief het voor afname en teruglevering het zelfde op het zelfde tijdstip? zie edit
Ik ben het rapport nog aan het lezen, maar het is zovaag als of onbalans en epex thuisaccu door elkaar halen in hun model. Als ook dat ze nog aan 2 varianten capaciteits tarief wel en niet tijdgebonden aanhalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfdyFSfuHFnqmELoULexKLBLqvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YyhhhPeuOD4HtDl0LqlJXFa.png?f=fotoalbum_large

edit gevonden, pag 12 van rapport
. In de huidige uitwerking van het voorstel wordt alleen afname en niet invoeding belast.5)

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 21-10-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Het probleem is dat er juist wordt gewerkt om zoveel mogelijk huishoudens om te zetten naar een warmtepomp. Die warmtepompen kun je niet echt goed dynamisch aansturen, maar zullen voor de meeste huishoudens een flink deel van het elektriciteitsverbruik bepalen.

Deze hele discussie is het gevolg van het falen van de netbeheerders (en hun aandeelhouders = publieke eigenaren) om te zorgen dat het netwerk voldoende is gemoderniseerd om de hele transitie te faciliteren.
@bilgy_no1
Waarom heeft de warmtepomp dan de optie om dynamisch aangestuurd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Is nu het tarief het voor afname en teruglevering het zelfde op het zelfde tijdstip?
Ik ben het rapport nog aan het lezen, maar het is zovaag als of onbalans en epex thuisaccu door elkaar halen in hun model. Als ook dat ze nog aan 2 varianten capaciteits tarief wel en niet tijdgebonden aanhalen.
[Afbeelding]
@Domba dat wordt niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:57:
[...]

@Domba dat wordt niet helemaal duidelijk.
pag 12 van het rapport
. In de huidige uitwerking van het voorstel wordt alleen afname en niet invoeding belast.5)
pag 53
Invoedingstarief
Het huidige stelsel bevat alleen afnametarieven. Regionale netbeheerders zien en verwachten echter tevens netcongestie op laagspanning door het invoeden van zonnestroom. Bij sommige is deze problematiek al groter dan afname in de laagspanningsnetten. Bij afschaffing van saldering gaat er vanuit het huidige tariefvoorstel reeds een prikkel uit om vraag naar de middag te verplaatsen om eigen zon-opwek te verbruiken.
Deze prikkel zou versterkt kunnen worden door een invoedingstarief voor zonnestroom te hanteren binnen de netwerkkosten.
Een vervolgtraject kan de wenselijkheid hiervan onderzoeken.

[ Voor 52% gewijzigd door Domba op 21-10-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

@bilgy_no1
Waarom heeft de warmtepomp dan de optie om dynamisch aangestuurd te worden?
Dat kan wel bij sommige warmtepompen*, maar is niet per se nuttig. Het gaat ook om comfort. In de winter is het meestal 's nachts goedkoper verwarmen, maar de meeste mensen willen liever overdag een iets hogere temperatuur.

Daarnaast zou je ook niet teveel willen fluctueren met je temperatuur, want van bijv. 17*C terug verwarmen tot 20*C kost best veel tijd en energie. Meestal wordt geadviseerd om met de warmtepomp de temperatuur meer constant te houden.

Aan de andere kant heeft een goed geïsoleerd huis best wat vertraging bij het afkoelen, Dus eventjes uitschakelen bij hoge prijzen kan ook niet direct kwaad.

*Mijn warmtepomp kan dit overigens niet en dat zou voor heel veel mensen kunnen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Netwerkkosten seizoen en uur afhankelijk wordt een leuke.
Nu is teruglevering veel al in de avondpiek en dat verschuift dan naar de middag met EPEX thuisaccu, als nettarief niet van invloed is op teruglevering.

Voor dit voorbeeld, voor afname is incl gele TOU deel en voor teruglevering licht blauw incl BTW. voor thuisaccu
In dit voorbeeld van ze dan geen kWh's als ondersteuning uit EPEX thuisaccu in de avonpiek aan netbelasting, maar max teruglevering tot 16 uur en daarna nul op de meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDJEzZTYXYKnSkJ0lMaj2v6oRAo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7kNdyUlzCVDB8QRgbVklYRIE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

Dat kan wel bij sommige warmtepompen*, maar is niet per se nuttig. Het gaat ook om comfort. In de winter is het meestal 's nachts goedkoper verwarmen, maar de meeste mensen willen liever overdag een iets hogere temperatuur.

Daarnaast zou je ook niet teveel willen fluctueren met je temperatuur, want van bijv. 17*C terug verwarmen tot 20*C kost best veel tijd en energie. Meestal wordt geadviseerd om met de warmtepomp de temperatuur meer constant te houden.

Aan de andere kant heeft een goed geïsoleerd huis best wat vertraging bij het afkoelen, Dus eventjes uitschakelen bij hoge prijzen kan ook niet direct kwaad.

*Mijn warmtepomp kan dit overigens niet en dat zou voor heel veel mensen kunnen gelden.
Qua comfort merken we er hier niet veel van (grondgebonden warmtepomp). Er kan best aardig wat wamte gebufferd worden (buffervat verwarming en warm water voorziening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:20:
Netwerkkosten seizoen en uur afhankelijk wordt een leuke.
Nu is teruglevering veel al in de avondpiek en dat verschuift dan naar de middag met EPEX thuisaccu, als nettarief niet van invloed is op teruglevering.

Voor dit voorbeeld, voor afname is incl gele TOU deel en voor teruglevering licht blauw incl BTW. voor thuisaccu
In dit voorbeeld van ze dan geen kWh's als ondersteuning uit EPEX thuisaccu in de avonpiek aan netbelasting, maar max teruglevering tot 16 uur en daarna nul op de meter.
[Afbeelding]
Handelen werkt in zijn geheel niet in dit voorbeeld. Als je de EB en TOU niet terugkrijgt loont zelfs snachts voor 0 cent kaal opladen niet.
Dan zou het streven worden naar zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn en bij teveel pv opwek weggeven tegen kaal tarief of afschakelen.
Snachts opladen voor eigen gebruik loont mogelijk wel indien onvoldoende PV opwek verwacht.

Nou ja we zien wel. Nog 2 jaar salderen en dan is de regering vast al weer gevallen zodat er weer ander beleid aangekondigd wordt voordat het huidige voorstel geïmplementeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

koboy

Heb een idee voor een icon

Dit gaat er echt niet doorkomen met tarifering op uurbasis. De ACM wil dat het voor de consument begrijpbaar blijft, en aangezien een flink deel van de consumenten een dynamisch energietarief niet begrijpt lukt dat dus niet.

Op zich is het idee prima hoor, er voor zorgen dat de consument geprikkeld wordt om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van het energienet, maar dan ook een tarief voor de teruglevering dat negatief is op het moment dat er stroom tekort is op het net.
Ander probleem wat ze mogen gaan uitleggen daarna is waarom een netbeheerder in de ene regio het ene tarief rekent omdat het net daar vol zit, en in een andere regio een ander tarief (of juist niet). Liander dekt bijvoorbeeld half Nederland af....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:37:
[...]
Handelen werkt in zijn geheel niet in dit voorbeeld. Als je de EB en TOU niet terugkrijgt loont zelfs snachts voor 0 cent kaal opladen niet.
Dan zou het streven worden naar zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn en bij teveel pv opwek weggeven tegen kaal tarief of afschakelen.
Snachts opladen voor eigen gebruik loont mogelijk wel indien onvoldoende PV opwek verwacht.

Nou ja we zien wel. Nog 2 jaar salderen en dan is de regering vast al weer gevallen zodat er weer ander beleid aangekondigd wordt voordat het huidige voorstel geïmplementeerd is.
Oeps, iets te veel vanuit mijn setup gedacht, ik ben standaard meeste van de dag in eilandmode >6000uur/j en alleen netgebonden om te laden en terug te leveren.

@koboy Het kan ook in blokken van 6 uur, maar denk dat een pijnlijke constatering voor snap vermogen van NL-consument is tov andere landen, want Nederland is zo ongeveer het enigste land met vaste netwerkkosten en geen TOU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdnZ3JuQ3olauT_cHwPOfjqnltQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J8dF1vKEuMwboCkx3YjEi2E4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 16:58

p4

nextenergy opslag op gas is ook omhoog gegaan naar 7,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:53:
Dit gaat er echt niet doorkomen met tarifering op uurbasis. De ACM wil dat het voor de consument begrijpbaar blijft, en aangezien een flink deel van de consumenten een dynamisch energietarief niet begrijpt lukt dat dus niet.

Op zich is het idee prima hoor, er voor zorgen dat de consument geprikkeld wordt om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van het energienet, maar dan ook een tarief voor de teruglevering dat negatief is op het moment dat er stroom tekort is op het net.
Ander probleem wat ze mogen gaan uitleggen daarna is waarom een netbeheerder in de ene regio het ene tarief rekent omdat het net daar vol zit, en in een andere regio een ander tarief (of juist niet). Liander dekt bijvoorbeeld half Nederland af....
Gezien de 'ruling' van de ACM over de terugleverboetes ben ik hier niet gerust op. Die maken de markt immers ook niet meer transparant of begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

Qua comfort merken we er hier niet veel van (grondgebonden warmtepomp). Er kan best aardig wat wamte gebufferd worden (buffervat verwarming en warm water voorziening).
Met 'grondgebonden warmtepomp' bedoel je grond-water warmtepomp? Deze zijn vrij zeldzaam. En standaard is er ook geen grote warmte-opslag voor het verwarmen van de woning. Die zou namelijk heel erg groot moeten worden om zinvol te zijn.

Verwarmen van het SWW buffervat noemde ik zelf al als mogelijkheid in mijn post daar vlak voor. Als die valt te automatiseren (kan dus niet bij mijn warmtepomp) is dat handig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:44
Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (heb geen batterij, wel zonnepanelen). Afgelopen maanden mijn EV zo vaak mogelijk proberen laden als de prijs laag of negatief was. Maar ik vraag mij of ik nu met de winter niet beter terug wissel want gaan er niet veel minder uren zijn met lage energie prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

@koboy Het kan ook in blokken van 6 uur, maar denk dat een pijnlijke constatering voor snap vermogen van NL-consument is tov andere landen, want Nederland is zo ongeveer het enigste land met vaste netwerkkosten en geen TOU

[Afbeelding]
Ik weet dat Nederland een uitzondering is, en vorm van dag/nacht tarief is heel logisch.
Plaatje dat je citeert van Fluvius (netbeheerder toch?) is trouwens wel een beetje scheef: veelal Europese landen staat er boven, om dan heel wat Europese landen weg te laten (o.a. Zwitserland), en het intraday blokje lekker aan te vullen met Canada, Australië.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Gezien de 'ruling' van de ACM over de terugleverboetes ben ik hier niet gerust op. Die maken de markt immers ook niet meer transparant of begrijpelijk.
De ACM heeft alleen geoordeeld dat de DAADWERKELIJKE kosten voor het terugleveren in rekening gebracht mogen worden. Dat kan via een staffel of per kWh, waarvan ik de laatste het meest transparant vindt, maar de eerste een stabielere rekening oplevert. Aangezien de prijsvergelijkers het in een zucht en een scheet in hun websites hadden verwerkt denk ik dat het met de begrijpelijkheid best in orde zit. Verder ga ik er niet op in om niet te erg off-topic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
springfield89 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (heb geen batterij, wel zonnepanelen). Afgelopen maanden mijn EV zo vaak mogelijk proberen laden als de prijs laag of negatief was. Maar ik vraag mij of ik nu met de winter niet beter terug wissel want gaan er niet veel minder uren zijn met lage energie prijzen?
Ja, in de winter zullen de prijzen (gemiddeld) hoger liggen, maar als je terug gaat naar een vast of variabel contract, zal je minstens een jaarcontract moeten nemen vermoed ik zo, en dan heb je volgend voorjaar al je voordelen van lage prijzen ook niet (meer).

Gemiddeld zal je nog altijd wel goedkoper uit zijn met een dynamisch contract, en ook in de winter zijn er dagen dat het lekker goed waait, en tijden in 't weekend dat de stroom vrij goedkoop is om de auto op te laden.

Ik heb 0 interesse om terug te gaan naar een variabel of vast contract in ieder geval, liever lekker dynamisch, en een beetje sturen in 't gebruik. En ach, als 't duur is, dan is het maar even duur, mijn jaar-gebruik ligt al jaren op ~3800kwh, wat ook al jaren onder de 1000,-/jaar is. Ik maak me niet zo zorgen als 't een keertje honderd euro extra kost als ik veel pech heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Met 'grondgebonden warmtepomp' bedoel je grond-water warmtepomp? Deze zijn vrij zeldzaam. En standaard is er ook geen grote warmte-opslag voor het verwarmen van de woning. Die zou namelijk heel erg groot moeten worden om zinvol te zijn.

Verwarmen van het SWW buffervat noemde ik zelf al als mogelijkheid in mijn post daar vlak voor. Als die valt te automatiseren (kan dus niet bij mijn warmtepomp) is dat handig inderdaad.
Hier in de straat 3 grond water warmtepompen (dus zeldzaam wil ik ze zeker niet noemen). En 40% van de warmtepompen bij nieuwbouw is een grond water warmtepomp.

Er is geen enkele mogelijkheid om jou warmtepomp te besturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Hier in de straat 3 grond water warmtepompen (dus zeldzaam wil ik ze zeker niet noemen). En 40% van de warmtepompen bij nieuwbouw is een grond water warmtepomp.

Er is geen enkele mogelijkheid om jou warmtepomp te besturen?
Er is wel een koppeling naar internet, dus ik kan hem met de app van de fabrikant bedienen. Maar er is geen plug-in voor Home Assistant waarmee je de lucht-water warmtepomp kunt aansturen. Dit is een Ecodan van Mitsubishi, redelijk gangbaar (hebben alleen een plug-in voor de lucht-lucht warmtepompen/airco's).

En ja, bij nieuwbouw is een grondwater warmtepomp makkelijker te realiseren, maar dat is een minimaal deel van het woningbestand. Bij een bestaande woning zijn de kosten voor de grondboring vaak zeer groot en ruimtelijk moeilijk te realiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 21-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

De ACM heeft alleen geoordeeld dat de DAADWERKELIJKE kosten voor het terugleveren in rekening gebracht mogen worden. Dat kan via een staffel of per kWh, waarvan ik de laatste het meest transparant vindt, maar de eerste een stabielere rekening oplevert. Aangezien de prijsvergelijkers het in een zucht en een scheet in hun websites hadden verwerkt denk ik dat het met de begrijpelijkheid best in orde zit. Verder ga ik er niet op in om niet te erg off-topic te gaan.
Er is dus een hele extra factor bij gekomen om te vergelijken; alle Leveranciers hanteren een andere tabel. En met een tarief per kWh gaat de ACM letterlijk tegen de salderingsregel (en diverse rechterlijke uitspraken) in die stelt dat een Leverancier dezelfde prijs moet vergoeden als die ze op in die tariefperiode rekenen voor het afnemen van stroom.

Dat is inderdaad off-topic hier. Maar waar het wel aan dynamische tarieven raakt is dat sommige dynamische aanbieders niet goed salderen (bijv. de inkoopkosten niet vergoeden of deze zelfs dubbel rekenen) en daar doet de ACM dus ook niets aan. Deze voorwaarden zijn vaak niet goed duidelijk te vinden in de websites van deze Leveranciers en zo is er dus nog meer onduidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Geef mij maar de winter met lekker veel wind. Mijn EV laad ik op in de nachten en juist in de winter zijn de prijzen goedkoper in de nacht :).

Verder moet je het zien over het hele jaar. Ondanks dat de winter mogelijk duurder is zit je gemiddeld over een jaar nog steeds ruim lager dan vast contract (tenminste ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:45:
[...]

Ik weet dat Nederland een uitzondering is, en vorm van dag/nacht tarief is heel logisch.
Plaatje dat je citeert van Fluvius (netbeheerder toch?) is trouwens wel een beetje scheef: veelal Europese landen staat er boven, om dan heel wat Europese landen weg te laten (o.a. Zwitserland), en het intraday blokje lekker aan te vullen met Canada, Australië.....
In de meeste landen zit het transportkosten deel van de netwerkkosten in de kWh prijs, die je enkel betaald als je in dat tijdsblok afneemt.
In voorjaar van 2025 komt ACER (EU agentschap) met hun 2 jaarlijkse overzicht en die heeft veel meer en alle details, maar ik weet geen ander EU land geen netwerkkosten in de kWh prijs heeft.
Je voorbeeld Zwitserland heeft 630 netwerkbeheerders in 4 verschillende bedrijfstructuren, cooperatie, gemeente, BV structuur en publieke, veel succes omdat in paar zinnen samen te vatten.

Met het leveranciersmodel is de energieleverancier het contact voor mij als kleinverbruiker en 2/3 van de huishoudens heeft enkel te maken de afname tarieven die de energieleverancier incl alle heffingen dient te communiceren.

Pas bij teruglevering dien je te weten uit welke componenten het is opgebouwd en de energieleveranciers moet nu ook eens hun mijn.energie voor hun klanten op orde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ook in de winter zijn er goedkope momenten; vooral als het genoeg waait. Zie het voorbeeld van de afgelopen nacht waar je eigenlijk alleen de inkoopkosten + belastingen betaalde...

Op basis van wind zal het niet snel negatief worden, maar zeer gunstige tarieven komen wel degelijk voor met enige regelmaat. En als het nodig is om tijdens een heel duur moment te laden kun je altijd nog overwegen om de auto aan een openbare paal hangen waardoor je effectief een prijsplafond hebt. Check echter wel even wat het tarief bij de paal is of je daarmee kunt leven.

En alternatief heeft Tesla heel gunstige tarieven voor snelladen, dus als je het echt te gortig vindt worden kun je daar nog terecht (ongeveer EUR 0,24 - 0,28 maar afhankelijk van de site en tijdstip).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:15:
[...]
bodem warmtepomp ca 7% van de warmtepompen (eind 2023 voorlopige CBS cijfers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Mooi getal. Maar noem ik niet echt zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:58
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Er is wel een koppeling naar internet, dus ik kan hem met de app van de fabrikant bedienen. Maar er is geen plug-in voor Home Assistant waarmee je de lucht-water warmtepomp kunt aansturen. Dit is een Ecodan van Mitsubishi, redelijk gangbaar (hebben alleen een plug-in voor de lucht-lucht warmtepompen/airco's).

En ja, bij nieuwbouw is een grondwater warmtepomp makkelijker te realiseren, maar dat is een minimaal deel van het woningbestand. Bij een bestaande woning zijn de kosten voor de grondboring vaak zeer groot en ruimtelijk moeilijk te realiseren.
Heb je voor je besturing dit al eens bekeken:
Mitsubishi warmtepomp besturen met procon, ESPHome en
https://github.com/clandmeter/esphome/tree/main/ecodan

Is op basis van een ESP dus via ESPhome binnen te henglen naar HA

[ Voor 3% gewijzigd door psdata op 21-10-2024 16:43 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
@bilgy_no1 sommige MHI units gebruiken dezelfde besturing als Nibe. Volgens mij zijn er ook mensen die NibeGW met een MHI hebben draaien. Althans ik meen dat ergens gelezen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:33:
[...]

Er is wel een koppeling naar internet, dus ik kan hem met de app van de fabrikant bedienen. Maar er is geen plug-in voor Home Assistant waarmee je de lucht-water warmtepomp kunt aansturen.
Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Edit: wat @psdata dus zei... :)

[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-10-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Mooi getal. Maar noem ik niet echt zeldzaam.
Geen idee, bij CBS zie ik geen verdere uitsplitsing voor w/w warmtepompen en niet dat alle w/w wp's in het getal voor bodem zitten en overige met PVT buffervat of op een ringleiding in het getal zitten.

Toen ik in 2016/17 ik meegewerkte, om de L/W op de kaart te zetten als zuinig en efficienter systeem, was w/w warmtepomp een behoorlijk sjoemel begrip wat betreft setup, lang niet altijd iets met een directe grondbron.

Flink aandeel van w/w warmtepompen die toen onder warmtewet vielen en op een lauw water ringleiding zaten en en soms zelfs geheel zonder enige boring in de bodem, in de winter kun je het gebruiken voor voeding w/w warmtepomp en in de zomer voor koeling beide met eigen tarief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Geen idee, bij CBS zie ik geen verdere uitsplitsing voor w/w warmtepompen en niet dat alle w/w wp's in het getal voor bodem zitten en overige met PVT buffervat of op een ringleiding in het getal zitten.

Toen ik in 2016/17 ik meegewerkte, om de L/W op de kaart te zetten als zuinig en efficienter systeem, was w/w warmtepomp een behoorlijk sjoemel begrip wat betreft setup, lang niet altijd iets met een directe grondbron.

Flink aandeel van w/w warmtepompen die toen onder warmtewet vielen en op een lauw water ringleiding zaten en en soms zelfs geheel zonder enige boring in de bodem, in de winter kun je het gebruiken voor voeding w/w warmtepomp en in de zomer voor koeling beide met eigen tarief ;)
@Domba
Alle bolletjes zijn boringen (dus zeldzaam is het zeker niet). Zie ook de tool. Onze boring staat niet eens in het systeem. Toen de boorder in 2013 belde om de boring door te geven had de gemeente geen idee wat er mee te doen. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkQ5po8Eo0WJhiQsByqiVFQYVYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FeP9BDESKX78ZwMRnaCQt0ha.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Domba schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

In de meeste landen zit het transportkosten deel van de netwerkkosten in de kWh prijs, die je enkel betaald als je in dat tijdsblok afneemt.
In voorjaar van 2025 komt ACER (EU agentschap) met hun 2 jaarlijkse overzicht en die heeft veel meer en alle details, maar ik weet geen ander EU land geen netwerkkosten in de kWh prijs heeft.
Je voorbeeld Zwitserland heeft 630 netwerkbeheerders in 4 verschillende bedrijfstructuren, cooperatie, gemeente, BV structuur en publieke, veel succes omdat in paar zinnen samen te vatten.

Met het leveranciersmodel is de energieleverancier het contact voor mij als kleinverbruiker en 2/3 van de huishoudens heeft enkel te maken de afname tarieven die de energieleverancier incl alle heffingen dient te communiceren.

Pas bij teruglevering dien je te weten uit welke componenten het is opgebouwd en de energieleveranciers moet nu ook eens hun mijn.energie voor hun klanten op orde hebben.
Goed dan: nog een paar grote landen die ik mis: IJsland en Zweden, terwijl Malta, Noorwegen en Finland er wel op staan. Het suggereert gewoon cherry picking. Duitsland staat er trouwens 2x op, waarschijnlijk door verschillende regels per deelstaat, en ik dacht dat België een component er in had zitten die afhankelijk is van het afgenomen vermogen.....
Zwitserland heeft als niet EU land een niet geliberaliseerde energiemarkt waarbij je geen vrije keus van energieleverancier hebt. Kan dus gewoon in het middelste rijtje aangezien ze veelal piek/dal tarieven hebben.

Maar Nederland is, zoals ik ook al eerder in met je meeging een vreemde eend qua netbeheerkosten. Heb er ook geen probleem mee dat hier verandering in komt, zeker als je kijkt naar het relatief lage verbruik hier. Zet hopelijk iedereen met een 15 jaar oude (kou lekkende) vriezer in de schuur aan het denken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@koboy Het grootste verschil voor netwerkkosten is dat die in meeste landen deze deels in de kWh prijs zit (transportdeel), dat is denk het meeste van belang voor de EU-richtlijnen die in lokale wetgegeving dienen overgenomen te worden. Het andere is de scheve verdeling van netwerkkosten die opgebouwd in de vele jaren en daarbij het beginsel van kosten veroorzakingsprincipe is losgelaten.
Als Tennet miljarden moet investeren en daarvoor 7-10 miljard aan inkomsten benodigd richting 2030, dat je dan vasthouden dat klanten op HV-net 2,6miljard bijdragen en al het andere ophalen bij kleinverbruikers en rap tempo kleiner wordend percentage dat kleinverbruikers die al richting 25% gaat van alle stroom verbruiken, die al het andere moet lappen.

Als ook bij EU nauwelijks de Nederlandse situatie aandacht heeft omdat de Nederlandse ambtenaren ontbreken bij de uitwerking.
Nederland levert amper 40% van het gewenste aantal ambtenaren voor de commissies, de EU heeft zelfs vacatures ingesteld voor enkel voor als je de NL nationaliteit hebt .

Het voordeel is dat die weinig gebruiken minder netwerkkosten betalen, maar met een grote delta doe je dat weer deels te niet.
Het zou al een grote stap zijn als transportdeel netwerkkosten in de kWh prijs komt, dan zijn we meer in lijn met de rest van EU, een drempel al sinds 2012 is dat de inkomsten voor de netwerkbeheerders daar onzekerder van worden en deze niet weten waar ze de verzwarings investeringen moeten omslaan. (kleinverbruikers zijn 7.5mln HH en 780k kleinzakelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Zo zeldzaam zijn ze niet.Hier bij mij in de wijk zitten er zo al drie.
Ik heb een betonvloer van 10cm dik over 70 m². Die buffert beter als een watervat van 1000 liter. Dus bij mij draait de wp in de goedkope uurtjes en staat ie stil in de dure uren. De boiler wordt door de wp opgewarmd op het goedkoopste uur van de dag. Ik stuur alles aan met mijn add-on. De wp wordt aangestuurd vanuit de add-on via HA en die gaat dan aan/harder/zachter/uit via stooklijnverschuiving.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Pagina: 1 ... 238 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels