Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
de Peer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

En als je gewoon een vast contract had genomen á 26 cent per kWh? ;)
Of was dat toen nog niet beschikbaar? in ieder geval voor het komende jaar wel.
Ja een vast contract scheelt niet veel. Dat schrijf ik ook in iets andere bewoordingen. Al meen ik wel te herinneren dat die vorig jaar eerder rond de 35 cent zaten dan waar ze nu zitten. Daarnaast heb je daar inmiddels wel te maken met terugleverkosten. Ik wek zo'n 6500 kWh op en zou daarvan zonder accu slechts 2000 kWh zelf gebruiken. Over de rest betaal ik dan terugleverkosten. Via https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen kom ik dan uit op ca. 40 euro p/m = 480 euro. Als ik dan mijn zelfde 'inkoop' pak van 6500 kWh dan zou ik met een vast contract alsnog zo'n 7,4 cent per kWh extra kwijt zijn hierdoor. Dus dan kom je op 33,4 cent i.p.v. 26. En dan krijg ik nu nog de volle prijs voor mijn gesaldeerde kWh. Dat zal ook minder worden in de toekomst.
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:01:
[...]

Ik snap je berekening niet helemaal. Als je zonder batterij gemiddeld op €0,4155 per kWh was uitgekomen had je bijna alleen maar op de allerduurste uren moeten afnemen.

En met je batterij ertussen vind ik je kosten voor afname nog redelijk hoog. Er zijn dit jaar toch heel veel uren met negatieve prijzen geweest en met 30 kWh had je eigenlijk niets hoeven afnemen op de piekmomenten en een flink deel van de tijd nog geld toe moeten krijgen.

Wel mooi dat je voor terugleveren meer hebt gekregen dan voor afname te betalen...
Het is ook geen hele makkelijke berekening. Ik hou ieder uur bij wat ik zou betalen / krijgen als ik helemaal niets in de accu kan stoppen en direct moet verbruiken of terugleveren aan het net. De som is zo scheef omdat ik dus kijk naar wat ik voor de cumulatieve inkoop zou betalen bij een dynamisch contract. Zonder accu zou ik veel meer kWh terugleveren en dan veel meer moeten terugkopen. Mijn eigen verbruik rechtstreeks uit de panelen is slechts 1500 kWh. Dus dan had ik ca. 5000 kWh teruggeleverd op momenten dat de stroom tegenwoordig eigenlijk niks waard is (zelf nu in oktober 0 cent op de tijd dat de panelen nog wat doen). Daarnaast koop je dan gewoon in zonder te kijken naar de tarieven. Dus ja die warmtepomp gaat ook gewoon door tijdens de pieken die er zijn en pakt zijn stroom vooral van oktober - maart, dan zijn er veel minder negatieve uren.

Ik snap je gedachte over het 'nooit op dure uren in hoeven kopen met een accu van 30kWh' maar de praktijk is toch anders. In de zomer verbruik ik bijna niks. In de winter soms meer dan 1500 kWh door de warmtepomp. In de zomer is het andersom. Er komt soms 40 kWh binnen terwijl het verbruik in huis maar 3 is. In de praktijk ben je dus vaker aan het verkopen en inkopen dan je vooraf misschien denkt.

Daarnaast, en dat is met deze lage prijzen best een vervelende, is de minimaal prijs voor afname bij ANWB inmiddels 17 cent (13 belasting + 4 inkoopkosten). Met name die inkoopkosten tikken best hard aan nu steeds meer vaste contracten ook omlaag gaan.

Mijn conclusie voor nu:
- Zonnepanelen + Accu -> dynamisch contract
- Zonnepanelen -> vast contract
- Geen van beiden -> vind je risico niet erg -> dynamisch anders vast.

P.S. afgelopen jaar tijdens mijn contract waren er 316 negatieve uren qua stroomprijs. Gemiddeld -2,6 cent. Als je alleen verbruik hebt op precies deze uren dan betaal je nog steeds 14,4 cent per kWh gemiddeld aan vadertje staat / ANWB.

[ Voor 3% gewijzigd door Niltag op 06-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
Niltag schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Ja een vast contract scheelt niet veel. Dat schrijf ik ook in iets andere bewoordingen. Al meen ik wel te herinneren dat die vorig jaar eerder rond de 35 cent zaten dan waar ze nu zitten. Daarnaast heb je daar inmiddels wel te maken met terugleverkosten. Ik wek zo'n 6500 kWh op en zou daarvan zonder accu slechts 2000 kWh zelf gebruiken. Over de rest betaal ik dan terugleverkosten. Via https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen kom ik dan uit op ca. 40 euro p/m = 480 euro. Als ik dan mijn zelfde 'inkoop' pak van 6500 kWh dan zou ik met een vast contract alsnog zo'n 7,4 cent per kWh extra kwijt zijn hierdoor. Dus dan kom je op 33,4 cent i.p.v. 26. En dan krijg ik nu nog de volle prijs voor mijn gesaldeerde kWh. Dat zal ook minder worden in de toekomst.

[...]

Het is ook geen hele makkelijke berekening. Ik hou ieder uur bij wat ik zou betalen / krijgen als ik helemaal niets in de accu kan stoppen en direct moet verbruiken of terugleveren aan het net. De som is zo scheef omdat ik dus kijk naar wat ik voor de cumulatieve inkoop zou betalen bij een dynamisch contract. Zonder accu zou ik veel meer kWh terugleveren en dan veel meer moeten terugkopen. Mijn eigen verbruik rechtstreeks uit de panelen is slechts 1500 kWh. Dus dan had ik ca. 5000 kWh teruggeleverd op momenten dat de stroom tegenwoordig eigenlijk niks waard is (zelf nu in oktober 0 cent op de tijd dat de panelen nog wat doen). Daarnaast koop je dan gewoon in zonder te kijken naar de tarieven. Dus ja die warmtepomp gaat ook gewoon door tijdens de pieken die er zijn en pakt zijn stroom vooral van oktober - maart, dan zijn er veel minder negatieve uren.

Ik snap je gedachte over het 'nooit op dure uren in hoeven kopen met een accu van 30kWh' maar de praktijk is toch anders. In de zomer verbruik ik bijna niks. In de winter soms meer dan 1500 kWh door de warmtepomp. In de zomer is het andersom. Er komt soms 40 kWh binnen terwijl het verbruik in huis maar 3 is. In de praktijk ben je dus vaker aan het verkopen en inkopen dan je vooraf misschien denkt.

Daarnaast, en dat is met deze lage prijzen best een vervelende, is de minimaal prijs voor afname bij ANWB inmiddels 17 cent (13 belasting + 4 inkoopkosten). Met name die inkoopkosten tikken best hard aan nu steeds meer vaste contracten ook omlaag gaan.

Mijn conclusie voor nu:

P.S. afgelopen jaar tijdens mijn contract waren er 316 negatieve uren qua stroomprijs. Gemiddeld -2,6 cent. Als je alleen verbruik hebt op precies deze uren dan betaal je nog steeds 14,4 cent per kWh gemiddeld aan vadertje staat / ANWB.
Je kan bij de ANWB weg en bijvoorbeeld naar Tibber of ZP.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 18:23
John245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Je kan bij de ANWB weg en bijvoorbeeld naar Tibber of ZP.
Ja ik zat net bij Tibber vorig jaar zomer en toen was dat hele verhaal met die wijzigingen die ze dan daarna weer terug gingen draaien etc. Kwam er geloof ik op neer dat ze pas ergens aan het eind van het jaar gingen betalen voor teruggeleverde kWh's. Toen ben ik gelijk overgestapt omdat ik al eerder een keer een paar honderd euro tegoed had op de jaarafrekening waarna dat bedrijf failliet ging en ik kon fluiten naar mijn geld. Volgens mij is dat inmiddels allemaal weer teruggedraaid omdat ze teruggefloten werden maar dat gaf niet echt een prettig gevoel. Ik zit ook niet de hele dag het nieuws te volgen of men weer wat voorwaarden heeft gewijzigd.

Niet dat dat bij ANWB heel anders is. Die inkoopkosten werden ook ineens verhoogd en later zag ik dat dit ergens was gecommuniceerd in een mailtje waar het niet heel duidelijk in stond. Overigens bedenk ik me nu dat dit volgens mij begin dit jaar werd verhoogd? Op mijn jaarafrekening betaal ik over het hele jaar nu 3,961 cent.

Dat blijft het vervelende van dynamisch vind ik. Dat men elk moment de regels kan veranderen in een lopend contract waardoor je continu moet blijven opletten.

Is dat bij ZP beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:01

jefjef

learning by doing

[...]

[...]

Mijn conclusie voor nu:

aanvulling tenminste volgens mij
Zonnepanelen + elektrische auto (opladen na 17:00)-> dynamisch contract

correct my if I wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niltag schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Ja ik zat net bij Tibber vorig jaar zomer en toen was dat hele verhaal met die wijzigingen die ze dan daarna weer terug gingen draaien etc. Kwam er geloof ik op neer dat ze pas ergens aan het eind van het jaar gingen betalen voor teruggeleverde kWh's. Toen ben ik gelijk overgestapt omdat ik al eerder een keer een paar honderd euro tegoed had op de jaarafrekening waarna dat bedrijf failliet ging en ik kon fluiten naar mijn geld. Volgens mij is dat inmiddels allemaal weer teruggedraaid omdat ze teruggefloten werden maar dat gaf niet echt een prettig gevoel. Ik zit ook niet de hele dag het nieuws te volgen of men weer wat voorwaarden heeft gewijzigd.

Niet dat dat bij ANWB heel anders is. Die inkoopkosten werden ook ineens verhoogd en later zag ik dat dit ergens was gecommuniceerd in een mailtje waar het niet heel duidelijk in stond. Overigens bedenk ik me nu dat dit volgens mij begin dit jaar werd verhoogd? Op mijn jaarafrekening betaal ik over het hele jaar nu 3,961 cent.

Dat blijft het vervelende van dynamisch vind ik. Dat men elk moment de regels kan veranderen in een lopend contract waardoor je continu moet blijven opletten.

Is dat bij ZP beter?
Ik zit zelf bij Tibber dus geen ervaring met ZP.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52

Freak187

geen

jefjef schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:55:
[...]

aanvulling tenminste volgens mij
Zonnepanelen + elektrische auto (opladen na 17:00)-> dynamisch contract

correct my if I wrong
Yep, ik miste die ook al.

Ik ben van 1500 kWh pj naar 6000 kWh pj gegaan vanwege elektrische auto, maar dankzij dynamisch contract bij ZP is mijn maandbedrag minder dan toen ik vast bij Vattenfall zat.
Ik zit op 60 euro afname per maand terwijl Vattenfall mij iets van 120 euro wilde laten betalen met een vast contract.
Bedrag wordt nog meer verzacht door 30 euro teruglevering. Dus 30 euro p/m netto.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
@Niltag Ik ben september '23 ook bij Tibber opgestapt vanwege het plan van dat spaarpotje (wat 5 dagen voor invoering ingetrokken werd overigens), naar ANWB.
Ook daar ben ik inmiddels weg, wacht nog op jaarrekening, ik ben niet over ANWB te spreken, lopen te knoeien toen ik voorjaar begon terug te leveren, toen ze door kregen dat ik weg ging was de app voor de lopende maand gelijk onbruikbaar, terug geleverde kWh's stonden opeens weer bij afname, wat ze in Maart ook al eens geflikt hadden en niet op officiele klacht reageerde, pas toen ik bezig met een officieel handhavingsverzoek voor ACM, was ineens opgelost.
Ik zit nu bij zonneplan,
Zonneplan kent geen negatieve voorschotten als je start en energiebelasting wordt niet verrekent,
Ze hanteren 1/12 per maand van wat ze denken dat je na een jaar netto nog aan EB zou moeten betalen (mijn SJI/SJA zijn in '25 pas op orde) .
Kale tarief en BTW wordt wel verrekend na de maand met voorschot voor de volgende maand
(september wordt wel paar dagen na einde maand al verrekend met voorschot voor november, alleen niet de energiebelasting)
Ik heb daar iets minder problemen mee, (ook omdat de EB van 10,88 naar 10,15ct gaat in 2025) het werkt als een soort demping.

In August 2025 (heeft niets met zonneplan te maken) stap ik weer over of op moment in juli dat netto invoeder ben in 2025, wil namelijk een buffer zodat ik najaar 2026 nog alle EB voor afname nog kan salderen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
  • Laatst online: 21:41
Nu het weer wat kouder word en het verbruik van gas weer in het vizier is, zat ik even naar de gasprijzen te kijken en schrok daarvan.

Ik zit al een tijd met stroom bij Tibber en heb daar niks over te klagen. Sinds feb dit jaar neem ik daar ook gas af, leek me wel handig om beide bij 1 partij te hebben. Echter, ik zie dat er een aanzienlijk verschil is en dat Tibber met gas flink duurder is. Vandaag betaal ik bij Tibber 1,28 (all-in). Als ik Enever.nl mag geloven, betaal je bij bijvoorbeeld ANWB voor datzelfde gas 1,239. Ok, de leveringskosten bij Tibber (5,99) zijn dan wel wat lager, maar dat verschil is niet mega aangezien bijv ANWB 7,01 rekent.

In theorie zou er toch alleen verschil kunnen zitten in de inkoopkosten (0,08511 vs 0,05911), maar dat verschil is kleiner het verschil van de All-In prijs (1,28 vs 1,239).

Wat zie ik het over hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:30
JaRuBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:00:
de gasprijzen te kijken en schrok daarvan.
Ik heb even geen zicht op allerlei overige factoren.

Maar voor mijn gevoel in de periode zoals nu oktober dat de kachels aan gaan, dan is het altijd "ff" hoog (als in voorgaande jaren). Klapt iedereen dit topic in; klaag klaag. Kga toch maar voor vast. Iedereen vast, topic weer uit. En tegen de tijd dat je echt gas ga verbruiken koelt de markt weer af, dalen de prijzen en zit de rest aan een jaar contract vast :+

Ik geloof het allemaal wel.

[ Voor 40% gewijzigd door mhr-zip op 07-10-2024 11:44 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 16:49
[...]

[...]

Mijn conclusie voor nu:

Ik snap het nog steeds niet helemaal...

Want zonder accu betaal je uiteindelijk inderdaad de marktprijs, maar ik zie hier mensen die gemiddeld uitkomen op veel lagere bedragen qua inkoop van het net: eerder rond EUR 0,23 per kWh (all-in). Wellicht dat het in de winter wel wat hoger uitkomt met een warmtepomp, maar hoger dan EUR 0,42 zie je amper op piekmomenten, laat staan gemiddeld.

Zelfs als je een verschil tussen gemiddeld afnemen en terugleveren meerekent lijkt het me nog hoog.

Dan krijg je voor het terugleveren boven je eigen verbruik inderdaad alleen de kale kWh prijs. Gemiddeld zal dat ergens rond EUR 0,20 liggen, oftewel ongeveer EUR 0,05 kaal. Kun je de panelen uitschakelen op negatieve momenten dan zal je een betere prijs per kWh realiseren. Wel minder kWh, maar in absolute termen een beter totaalbedrag want geen negatieve prijzen.

Kijk je naar een vast contract, bijvoorbeeld bij Greenchoice, dan krijg je voor teruglevering boven je eigen verbruik ongeveer EUR 0,025 (TLV - terugleverkosten). Bij de anderen zal het ongeveer vergelijkbaar uitkomen.

Met een flinke batterij zou je toch nog veel gunstiger uit kunnen komen, maar moet je uiteraard wel rekening houden met de investering.

Je conclusies tot nu toe kan ik dan ook niet helemaal onderschrijven. Want met PV en de boetes die je nu (althans in NL) betaalt is het zeker bij netto-teruglevering (opwekking > eigen verbruik) in mijn optiek niet altijd beter om een vast contract te nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:57
Voorbeeld van een wat grotere installatie met PV, Accu,WP en EV. Dynamisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe-17HUxg7r2ZFsM6v6sERhx1yA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ItqXJajf2IOg9q0m5o4h1yu1.png?f=fotoalbum_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:42
JaRuBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:00:
Nu het weer wat kouder word en het verbruik van gas weer in het vizier is, zat ik even naar de gasprijzen te kijken en schrok daarvan.

Ik zit al een tijd met stroom bij Tibber en heb daar niks over te klagen. Sinds feb dit jaar neem ik daar ook gas af, leek me wel handig om beide bij 1 partij te hebben. Echter, ik zie dat er een aanzienlijk verschil is en dat Tibber met gas flink duurder is. Vandaag betaal ik bij Tibber 1,28 (all-in). Als ik Enever.nl mag geloven, betaal je bij bijvoorbeeld ANWB voor datzelfde gas 1,239. Ok, de leveringskosten bij Tibber (5,99) zijn dan wel wat lager, maar dat verschil is niet mega aangezien bijv ANWB 7,01 rekent.

In theorie zou er toch alleen verschil kunnen zitten in de inkoopkosten (0,08511 vs 0,05911), maar dat verschil is kleiner het verschil van de All-In prijs (1,28 vs 1,239).

Wat zie ik het over hoofd?
Zowel ANWB als Tibber hebben de prijzen die gelden voor alle EnergyZero resellers (al claimt ANWB er geen meer te zijn).
Vandaag is dat 48ct/m3 incl btw. Met die data kan je het zelf uitrekenen, ik stel voor om dat dan ook te doen. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 16:59
Fedde schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:51:
Het duurt nog even, maar voor de zomer wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd. We hebben nu een huurhuis incl. Energiecontract dus mag zelf wat gaan uitzoeken. Het wordt sowieso dynamisch, maar ben nog in dubio tussen zonneplan en tibber, iemand speciale ervaringen met één van de twee?

Beide lijken prima, tibber iets lagere vastrecht dus valt iets goedkoper uit, maar daar tegenover staat Zonneplan met de gratis P1 monitor en betere support naar eigen zeggen. Tibber heeft weer een officiële Homey integratie, Zonneplan accu spreekt me ook wel aan :-).

Kort om volgens mij beide OK, iemand specifiek nog aandachtspunten?
Voor de zomer werd (joh) natuurlijk eind oktober, maar inmiddels wel een datum. Iemand die hier nog recente ervaringen voor heeft? Moet nu natuurlijk ook echt gaan afsluiten namelijk. Hoor gaarne!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Raymond P schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Zowel ANWB als Tibber hebben de prijzen die gelden voor alle EnergyZero resellers (al claimt ANWB er geen meer te zijn).
Vandaag is dat 48ct/m3 incl btw. Met die data kan je het zelf uitrekenen, ik stel voor om dat dan ook te doen. ;)
Nou, daar gaat ie dan.
De gasprijs is opgebouwd uit de volgende delen:
  • beursprijs
  • belasting
  • inkoopkosten
De beursprijs is voor iedere dynamische aanbieder gelijk. Datzelfde geldt voor de belasting (€ 0,70544 per m3 incl. BTW).
Kortom, enige verschil zou dan de inkoopkosten moeten zijn.

Dus, als de beurs van vandaag 48ct is (incl. BTW) kom ik op het volgende:

ANWB: 0,48 + 0,70544 + 0,05911 = 1,24455
Tibber: 0,48 + 0,70544 + 0,08510 = 1,27054

Welnu, volgens tibber betaal ik vandaag een beursprijs van 0,48 en een all-in prijs van 1,28.

Dus wat doe ik dan fout in mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 10:30
JaRuBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Nou, daar gaat ie dan.
  • beursprijs
  • belasting
  • inkoopkosten
De beursprijs is voor iedere dynamische aanbieder gelijk. Datzelfde geldt voor de belasting (€ 0,70544 per m3 incl. BTW).

Welnu, volgens tibber betaal ik vandaag een beursprijs van 0,48 en een all-in prijs van 1,28.

Bij Zonneplan nu 1,2610 bruto op een netto prijs van 0,5556
Er is ook nog een regiotoeslag (regiotoeslag)

Prijzen incl btw

Regio 1 € 0,00518
Regio 2 € 0,02161
Regio 3 € 0,00865
Regio 4 € 0,00000
Regio 5 € 0,01366
Regio 6 € 0,01537
Regio 7 € 0,01529
Regio 8 € 0,00183
Regio 9 € 0,01024
Regio 10 € 0,00933

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
JaRuBe schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

Nou, daar gaat ie dan.
  • beursprijs
  • belasting
  • inkoopkosten

Helemaal niets. De 0.08514 lijkt afgerond te worden naar een simpele 0.09 via de webapi, dat geeft een (cumulatief) afrondverschil in de weergave.
Ik neem nog geen gas af bij ze dus ik kan het nog niet checken tegen daadwerkelijk verbruik/factuur.

M'n punt was meer dat je best wat meer vertrouwen in je eigen rekenwerk mag hebben. Als in: ik heb het ook gespot maar kan/mag nog niet klagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhvQ2z7c_v1MoJuxi-pClXea4vE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQWdSowyVb7PdNRxfMqHJGHZ.png?f=fotoalbum_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaRuBe
Raymond P schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:59:
[...]

Helemaal niets. De 0.08514 lijkt afgerond te worden naar een simpele 0.09 via de webapi, dat geeft een afrondverschil in de weergave.
Ik neem nog geen gas af bij ze dus ik kan het nog niet checken tegen daadwerkelijk verbruik/factuur.

M'n punt was meer dat je best wat meer vertrouwen in je eigen rekenwerk mag hebben. Als in: ik heb het ook gespot maar kan/mag nog niet klagen.

[Afbeelding]
ah, kijk. Dan is me dit duidelijk. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22
Tijgerkracht schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Bij Zonneplan nu 1,2610 bruto op een netto prijs van 0,5556
Er is ook nog een regiotoeslag (regiotoeslag)

Prijzen incl btw

Regio 1 € 0,00518
Regio 2 € 0,02161
Regio 3 € 0,00865
Regio 4 € 0,00000
Regio 5 € 0,01366
Regio 6 € 0,01537
Regio 7 € 0,01529
Regio 8 € 0,00183
Regio 9 € 0,01024
Regio 10 € 0,00933
Je ziet en hoort wel wat maar lees dan ook eff door, want er staat in jou link het volgende:

De indeling van deze regio ́s komt van vroeger. Vóór de liberalisering in 2004 kon je namelijk niet zelf je energieleveranciers kiezen. Toen hing het af van in welke regio je woonde, bij welke leverancier je zat. De Europese Unie heeft toen opdracht gegeven voor deze liberalisering, omdat zij een ‘vrij verkeer van kapitaal, goederen, diensten en mensen binnen de EU’ wilde. De deadline voor deze liberalisering was eigenlijk 1 juli 2007, maar Nederland was er drie jaar eerder al klaar voor. Ondanks het feit dat de regiotoeslag per 1 januari 2020 is afgeschaft, rekenen sommige leveranciers nog wel een gasregiotoeslag, maar deze toeslag is dan gelijk voor elke regio.
Je ziet het nog omdat sommige leverancier het nog in hun (oude Main/Mid frame) systeem hebben staan maar overal de zelfde prijs van af 2020 reeds.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Nog steeds heel blij met de dynamische tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-VYjFUEvGcLOz9Qu4ZIu6ZiSUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/okkPUwXhwMIRaAmrS0q9knM4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een dynamisch contract bij Vandebron op een SAP. Maar het lijkt niet helemaal goed te gaan met de facturen. Het aantal kWh klopt wel, maar ze brengen geen energiebelasting en ODE in rekening, waardoor de boel heel laag uitvalt.
De helpdesk is nog niet echt fantastisch gebleken en tevens ervaar ik zelf een drempel om dit op te lossen, want het is mijn voordeel :+ Maar als ze het echt fout doen, zullen ze er wel een keer achter komen en moet alsnog alles betaald worden, dus ik zie het toch liever correct gebeuren.

Maar ik kan niets vinden over waarom dit gebeurt. En of dit later alsnog verrekend wordt in de jaar nota. Iemand een idee?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
De stekker er uit bij All in power.

De ACM trekt de vergunning van energieleverancier All in power in. Het is voor het eerst dat de toezichthouder de stekker uit een leverancier van dynamische contracten trekt, bevestigt een woordvoerder desgevraagd.

Zie verder : https://www.acm.nl/nl/pub...ringsvergunning-all-power
https://www.acm.nl/nl/pub...rgieleverancier-all-power

[ Voor 12% gewijzigd door psdata op 09-10-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Wie een contract bij All in power heeft, kan in de tussenliggende periode niet zelf overstappen. Klanten krijgen vanzelf bericht van de nieuwe leverancier over hun nieuwe contract. Dat kan weer een contract met dynamische tarieven zijn, maar een contract met variabele tarieven is ook mogelijk.
heb je dynamisch gekozen, is er opeens kans dat je op variabel terecht komt, leuke afhandeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 16:44
Misanthropia schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

heb je dynamisch gekozen, is er opeens kans dat je op variabel terecht komt, leuke afhandeling...
En bovendien:
...
Klanten kunnen kiezen of zij bij hun nieuwe leverancier willen blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier. Hun nieuwe leverancier mag hierbij een opzegtermijn van maximaal 30 dagen hanteren.
Met een beetje pech zit je dan ook nog 30 dagen aan dat nieuwe contract vast! Lekker dan...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
500 klanten.... Daar kan je ook geen zaak op draaien natuurlijk

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Misanthropia schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

neem aan dat je kunt overstappen naar een andere aanbieder?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 16:44
NielsvdBeek schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

neem aan dat je kunt overstappen naar een andere aanbieder?
Zie mijn reactie hier vlak voor:

Gameboy in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic." ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Gameboy schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:26:
En bovendien:
(...)
Met een beetje pech zit je dan ook nog 30 dagen aan dat nieuwe contract vast! Lekker dan...
In het bericht staat zelfs dat het bedrijf geen bestuurder meer heeft. De ACM heeft denk ik dan zelf maar iets bedacht om de continuïteit te waarborgen en is met deze oplossing gekomen om afnemers de tijd te geven een keuze te maken. Want op het moment dat de vergunning wordt ingetrokken kan deze leverancier niet meer leveren en zouden alle klanten per direct het risico lopen afgesloten te worden.

Mooi is het natuurlijk niet, maar ik vermoed dat er niet heel veel betere opties te bedenken waren.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@HDoc Die procedure is gewoon wettelijk geregeld.
Het enige wat afaik het ACM zelf erbij heeft verzonnen is het niet mogen overstappen tot 30 dagen ná die procedure.
Ik hoop dat niemand vanaf dynamisch in een situatie beland waarbij men poogt een variabel contract met net niet illegale tarieven door z'n strot gedrukt krijgt.

Best ruk als ziekte een bedrijfje zo schaadt. Mja dat is ook het risico met al die kleine leveranciers zonder (of met een handjevol) personeel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:23:
@HDoc Die procedure is gewoon wettelijk geregeld.
Het enige wat afaik het ACM zelf erbij heeft verzonnen is het niet mogen overstappen tot 30 dagen ná die procedure.
Ik hoop dat niemand vanaf dynamisch in een situatie beland waarbij men poogt een variabel contract met net niet illegale tarieven door z'n strot gedrukt krijgt.

Best ruk als ziekte een bedrijfje zo schaadt. Mja dat is ook het risico met al die kleine leveranciers zonder (of met een handjevol) personeel.
Maar het is wel vreemd: de ACM geeft het bedrijf tot 5 november de tijd om de klanten elders onder te brengen. Echter, er is geen bestuurder bij All-in-Power, dus er is niemand die een rechtsgeldige afspraak kan maken namens dat bedrijf. Dan zit je als klant nu dus een maand in het duister over wat je tarief is en daarna nog een maand vast aan de partij waar je willekeurig aan wordt toegewezen.

Er staat technisch gezien niets in de weg om klanten te informeren en toe te staan om per direct over te stappen naar een leverancier van eigen keuze. Is ook vervelend, maar dan ben je wel wat meer in controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Raymond P als ook dat het niet een standaard dynamisch bedrijf is, maar meer een platform voor zelflevering. Deze was ooit in 2023 in Dragon Den (vanaf ca 20min), vragen nu faillissement aan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Maar het is wel vreemd: de ACM geeft het bedrijf tot 5 november de tijd om de klanten elders onder te brengen. Echter, er is geen bestuurder bij All-in-Power, dus er is niemand die een rechtsgeldige afspraak kan maken namens dat bedrijf. Dan zit je als klant nu dus een maand in het duister over wat je tarief is en daarna nog een maand vast aan de partij waar je willekeurig aan wordt toegewezen.

Er staat technisch gezien niets in de weg om klanten te informeren en toe te staan om per direct over te stappen naar een leverancier van eigen keuze. Is ook vervelend, maar dan ben je wel wat meer in controle.
Voor dynamische contracten die per dag op zegbaar zijn is het de ACM die je poot uitdraait, want het is ACM die de overstap blokkeert, je verliest op dit ook al je opgebouwde saldeervolume als je dat hebt.
Vanaf 9 oktober zal ACM, voor kleinverbruikers, een overstap naar andere leveranciers blokkeren. Daarnaast is het al enige tijd niet meer mogelijk om u aan te melden bij All in power. All in power wordt namelijk nog in de gelegenheid gesteld om een soepele overdracht van ons klantenbestand te waarborgen. We hebben maximaal 10 werkdagen de tijd om deze overdracht te realiseren. Als dat niet lukt vindt een zogenaamde restverdeling plaats. Grootverbruikklanten die hier geen gebruik van wensen te maken mogen zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier.

Het overdrachtsproces bestaat uit twee fasen:

Overnameperiode: In de eerste 10 werkdagen proberen we ons klantenbestand over te dragen aan een nieuwe leverancier. Deze periode loopt van 9 tot 23 oktober.
Verdeelperiode: Indien er geen overname plaatsvindt, worden onze klanten door de netbeheerders verdeeld over bestaande energieleveranciers. Deze periode loopt van 23 oktober tot 6 november.

Klanten krijgen in beide gevallen automatisch een nieuw contract met andere voorwaarden en tarieven. Na maximaal 30 dagen kunnen zij desgewenst overstappen naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier zal hierover informeren.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ik zag vandaag een reclame voor een nieuwe aanbieder: www.1komma5.nl

Zij bieden een soort totaalpakket aan met PV, thuisbatterij, laadpaal, slimme aansturing van alles en dynamosche stroom.

ik werd niet heel veel wijzer qua inkoopkosten, abonnementskosten en dat soort zaken. Maar het regeltje van All in One kan worden vervangen door deze nieuwe speler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Nee, all-in-power krijgt maar een paar dagen de tijd.
Als het niet lukt om zelf de klanten onder te brengen bij een leverancier met vergunning dan mag de netbeheerder ze aanbieden. Als dat niet lukt voor 5 november dan worden de klanten random verdeeld als ik het mij goed herinner.

Vanuit een technisch oogppunt is het imho idd een ruksysteem. En gezien de nieuwe partij ook niet direct verplicht is je contractuele voorwaarden over te nemen ook potentieel behoorlijk ruk voor een cosument.
(Zo'n overstap freeze zorgt er natuurlijk voor dat een geinteresseerde partij weet wat ze kopen.)
Mja, dit soort wetten zijn er om in extreme situaties ook alles geregeld te hebben. Lang leve de privatisering van zo'n sector. :')

In praktijk is dat momenteel met die <500 klanten vast wel 5 minuten na verstrijken van de deadline van All-in-power geregeld. Hopelijk gewoon via een andere dynamische leverancier.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
https://solarmagazine.nl/...markt-noodmaatregel-nodig

Wat een gezeur. Dat ze beginnen met het netwerk up to date te krijgen...

Geen ene jaap of sjaak komt aan mijn accu...lol :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
PCJR schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:51:

Hmmm ja dat is wel twijfelachtig. Enerzijds erkennen ze wel dat batterijen nog te duur zijn. Maar als er dan mensen slim gaan handelen met een batterij en hem zo wel rendabel(er) maken, is het opeens een probleem en moet er tegen worden opgetreden...

Het lijkt me dat dit nu nog geen groot probleem kan zijn; zoveel thuisbatterijen zijn er echt nog niet.

En bovendien klopt het niet echt: de particulier (of kleine aansluiting) kan en mag helemaal niet zelf handelen op de onbalans markt omdat ze een veel te klein vermogen hebben. Misschien doelen ze dus op aanbieders zoals Zonneplan die batterijen aggregeren en daarmee op de onbalans markt gaan handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
bilgy_no1 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Hmmm ja dat is wel twijfelachtig. Enerzijds erkennen ze wel dat batterijen nog te duur zijn. Maar als er dan mensen slim gaan handelen met een batterij en hem zo wel rendabel(er) maken, is het opeens een probleem en moet er tegen worden opgetreden...

Het lijkt me dat dit nu nog geen groot probleem kan zijn; zoveel thuisbatterijen zijn er echt nog niet.

En bovendien klopt het niet echt: de particulier (of kleine aansluiting) kan en mag helemaal niet zelf handelen op de onbalans markt omdat ze een veel te klein vermogen hebben. Misschien doelen ze dus op aanbieders zoals Zonneplan die batterijen aggregeren en daarmee op de onbalans markt gaan handelen.
Ik snap m ook niet. Ik handel straks precies zodat het grid geholpen zal worden. In de dure uren, ochtend avond, is vaak veel afname. Mijn accu pompt dan net terug t net op. En als t goedkoop is, trek ik het de accu in.

Zou toch net gunstig zijn zou je denken... en nog klagen... t gaat weer om 1 ding....geld

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
PCJR schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Ik snap m ook niet. Ik handel straks precies zodat het grid geholpen zal worden. In de dure uren, ochtend avond, is vaak veel afname. Mijn accu pompt dan net terug t net op. En als t goedkoop is, trek ik het de accu in.

Zou toch net gunstig zijn zou je denken... en nog klagen... t gaat weer om 1 ding....geld
Jij zit niet op de onbalansmarkt.

Ze zijn niet van plan iets aan de day ahead markt te doen. Dus zolang je daar op handel zit je goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
PCJR schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Zolang je aan je directe buren levert is het ook prima.
Maareh als er subsidie op die dingen komt krijg je uiteindelijk hetzelfde capaciteitsprobleem als met PV maar op een ander tijdstip: het moet de wijk uit naar een plek waar geen ev/pv/batterijtjes te vinden zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Momenteel vast contract en auto gekoppeld aan 'slim laden' en zie dat die regelmatig gaat laden in de dure day-ahead uren en dat soms niet doet wanneer de tarieven laag terwijl dat qua planning niet nodig is. Dat zal dan toch zijn ivm vraag waarvoor de klant 0,03/kWh krijgt.
https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden
Maar day-ahead is toch een bieding waarbij de hoogste prijs het is en daarmee toch wat een verwachting van partijen die meedoen? vervolgens is er dan de werkelijke situatie met onbalans van teveel of te weinig aanbod/vraag.
Dus dan zijn accu's op een gegeven moment misschien nog wel een onvoorspelbaarder factor dan of naast zonnepanelen? Je weet immers niet of de klant op de max van de aansluiting gaat laden/ontladen of niet. Of we krijgen straks een heffing voor bepaald afgenomen vermogen zoals in België capaciteitstarief.
Nu is dat slim-laden nog met korting maar kan ook zomaar een extra tarief worden als je dat niet doet. Na terugleverkosten, geen korting bij PV of weinig/geen gasverbruik, hogere vaste kosten etc zou me dat niet verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Is dit topic ook voor specifiek de onbalansmarkt?

Het bijzondere is dat de zelfde onbalansprijzen voor heel Nederland door gelden, terwijl je alleen lokaal de verschillen in vraag en aanbod wil opheffen. Ook zijn de prijzen per kwartier, wat volgens mij niet meer van deze tijd is met de vele batterijen en zonnepanelen die veel sneller kunnen reageren.

Ik zie ook liever dat de onbalansmarkt uiteindelijk per regio of zelfs per wijk eigen prijzen krijgen die zelfs elke minuut kunnen variëren. Dit zal morgen niet meteen geregeld zijn, maar daar gaan we uiteindelijk wel naar toe als we een stabiel stroomnet willen houden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
bite schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:39:
Momenteel vast contract en auto gekoppeld aan 'slim laden' en zie dat die regelmatig gaat laden in de dure day-ahead uren en dat soms niet doet wanneer de tarieven laag terwijl dat qua planning niet nodig is. Dat zal dan toch zijn ivm vraag waarvoor de klant 0,03/kWh krijgt.
https://www.engie.nl/product-advies/slim-laden
Maar day-ahead is toch een bieding waarbij de hoogste prijs het is en daarmee toch wat een verwachting van partijen die meedoen? vervolgens is er dan de werkelijke situatie met onbalans van teveel of te weinig aanbod/vraag.
Dus dan zijn accu's op een gegeven moment misschien nog wel een onvoorspelbaarder factor dan of naast zonnepanelen? Je weet immers niet of de klant op de max van de aansluiting gaat laden/ontladen of niet. Of we krijgen straks een heffing voor bepaald afgenomen vermogen zoals in België capaciteitstarief.
Nu is dat slim-laden nog met korting maar kan ook zomaar een extra tarief worden als je dat niet doet. Na terugleverkosten, geen korting bij PV of weinig/geen gasverbruik, hogere vaste kosten etc zou me dat niet verbazen.
Op de onbalansmarkt wordt gehandeld door biedingen, de EPEX day ahead (dynamisch) staat een dag van tevoren al vast en daar kan je met een accu dus geen afwijking in veroorzaken.

Slim laden is een algemene term, dat kan met dynamische tarieven door gewoon tijdens de lage tarieven te laden. Slim laden kan ook vanuit een grote partij die op basis van de onbalansmarkt stroom in je accu wil laden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Onbekend schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:47:
Is dit topic ook voor specifiek de onbalansmarkt?

Het bijzondere is dat de zelfde onbalansprijzen voor heel Nederland door gelden, terwijl je alleen lokaal de verschillen in vraag en aanbod wil opheffen. Ook zijn de prijzen per kwartier, wat volgens mij niet meer van deze tijd is met de vele batterijen en zonnepanelen die veel sneller kunnen reageren.

Ik zie ook liever dat de onbalansmarkt uiteindelijk per regio of zelfs per wijk eigen prijzen krijgen die zelfs elke minuut kunnen variëren. Dit zal morgen niet meteen geregeld zijn, maar daar gaan we uiteindelijk wel naar toe als we een stabiel stroomnet willen houden.
Nee, dit topic is specifiek voor EPEX Day ahead / Dynamische tarieven, niet voor de onbalansmarkt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 17:39
PCJR schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:51:

Begrijp het niet. Je kunt met je thuisaccu toch alleen maar handelen op de onbalans markt als je een energie leverancier hiervoor hebt. Kunnen ze die toch aanpakken en niet de eigenaren van de thuisaccu.

Ik zou zelf overigens niet een thuisaccu kopen om hiermee op de onbalans markt geld te verdienen en inderdaad zoals Enexis beschrijft gewoon meer gebruik maken van eigen opgewekte zonne energie en in de winter met day-ahead laden/ontladen zo goedkoop mogelijk stroom verbruiken. Om in de termen van @PCJR te spreken: Geen ene Energieboer komt aan mijn accu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
MajaMestreech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:11:
Begrijp het niet. Je kunt met je thuisaccu toch alleen maar handelen op de onbalans markt als je een energie leverancier hiervoor hebt. Kunnen ze die toch aanpakken en niet de eigenaren van de thuisaccu.
De burger is na de campagne tegen particuliere PV toch al de gebeten hond. Dus die kan je gemakkelijk beperkingen opleggen. Iets doen tegen energieleveranciers levert veel meer risico op want die bijten terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 22:59

koboy

Heb een idee voor een icon

phicoh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

De burger is na de campagne tegen particuliere PV toch al de gebeten hond. Dus die kan je gemakkelijk beperkingen opleggen. Iets doen tegen energieleveranciers levert veel meer risico op want die bijten terug.
Ik heb me hier een paar dagen over stilgehouden, maar nu toch even; kunnen we hopelijk ook een klap geven op deze discussie.

We hebben het hier over Enexis. Kampioen proefballonnetjes over het extra laten betalen van PV bezitters (in mei nog riepen ze dubbele netbeheerkosten), op zijn minst verdacht van het verhogen van de netspanning zodat PV installaties eerder afschakelen. Alles om hun eigen falen te verbloemen.

De elektriciteitsnetten moeten worden uitgebreid en verzwaard; niet vanwege die paar batterijtjes en de zonnepanelen maar omdat we van het gas af gaan. De eerste kosten daarvan bij een kleine groep neerleggen is op zijn minst schofterig en waarschijnlijk niet toegestaan. Wat Enexis doet is huilie huilie in de hoop de ACM en het ministerie mee te krijgen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
koboy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:03:
We hebben het hier over Enexis. Kampioen proefballonnetjes over het extra laten betalen van PV bezitters (in mei nog riepen ze dubbele netbeheerkosten), op zijn minst verdacht van het verhogen van de netspanning zodat PV installaties eerder afschakelen. Alles om hun eigen falen te verbloemen.

De elektriciteitsnetten moeten worden uitgebreid en verzwaard; niet vanwege die paar batterijtjes en de zonnepanelen maar omdat we van het gas af gaan. De eerste kosten daarvan bij een kleine groep neerleggen is op zijn minst schofterig en waarschijnlijk niet toegestaan. Wat Enexis doet is huilie huilie in de hoop de ACM en het ministerie mee te krijgen.
Ik ben geen fan van de netbeheerders, laat daar geen misverstand over bestaan, maar ze zitten ook wel een een erg moeilijke situatie.

Een supermarkt die een bepaald produkt niet geleverd heeft gekregen heeft gewoon een leeg schap. Dat snappen we, soms is iets er gewoon niet.

Maar een netbeheerder moet altijd leveren. Niet genoeg capaciteit is geen optie. Als particuliere PV teveel stroom produceert, de regionale netbeheerder wordt erop aangekeken dat die stroom niet getransporteerd kan worden.

Maar als netbeheerders dan proactief hun net willen verzwaren dan mag dat niet. Zo mogen pas verzwaren als er vraag is. Gevolg de huidige ellende.

Om het nog erger te maken, regionale netbeheerders mogen alleen bij lagere overheden aankloppen voor geld. Maar lagere overheden zijn geen bank, die hebben het al moeilijk genoeg. Gevolg nog meer ellende.

En de politiek in Den Haag die kijkt ernaar en denkt, niet ons probleem. Pas bij grootschalige blackouts gaan die roepen dat het allemaal heel erg is en dat het schande is dat daar niet op tijd iets aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
phicoh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

En de politiek in Den Haag die kijkt ernaar en denkt, niet ons probleem. Pas bij grootschalige blackouts gaan die roepen dat het allemaal heel erg is en dat het schande is dat daar niet op tijd iets aan gedaan is.
En dan duurt het weer 10 jaar om die black outs te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
MajaMestreech schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

inderdaad zoals Enexis beschrijft gewoon meer gebruik maken van eigen opgewekte zonne energie en in de winter met day-ahead laden/ontladen zo goedkoop mogelijk stroom verbruiken. Om in de termen van @PCJR te spreken: Geen ene Energieboer komt aan mijn accu ;)
Het is wel zo dat, hoe meer je handelt op de day-ahead market, hoe groter de onbalansmarkt wordt. (want verwachte vraag-aanbod is helemaal anders als verwacht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
bottom line schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:53:
[...]

Het is wel zo dat, hoe meer je handelt op de day-ahead market, hoe groter de onbalansmarkt wordt. (want verwachte vraag-aanbod is helemaal anders als verwacht)
Dat denk ik niet. Leveranciers leren dat als de prijs laag is, mensen hun batterij gaan opladen en andersom. Dat zit uiteindelijk gewoon verwerkt in de prognose en dus op hoeveel afname een leverancier intekent.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Iemand enig idee hoe salderen werkt bij een bruto afname van > 10.000 kWh (bij Tibber)?

Ik zie net dat ik over het lopende contractjaar net iets meer dan 10.000 kWh heb afgenomen (en er ook 8700 heb teruggeleverd).

Betaal ik dan voor alles wat ik nu nog afneem € 0,09037 ipv € 0,10880 aan energiebelasting?
En wat gaat er dan gesaldeerd worden/krijg ik terug voor teruglevering? Het hoge of het lage tarief?
Als het analoog gaat aan hoe piek/daltarief gesaldeerd wordt zou ik verwachten dat ik dus meer terugkrijg dan ik moet betalen voor wat ik nog ga afnemen.

Of gaat het lage tarief pas in vanaf een netto afname? Gezien dit de 1e keer ooit is dat ik zoveel afname heb gedurende een jaar ben ik erg benieuwd naar de komende maandafrekening en wat daar dan op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:25:
Iemand enig idee hoe salderen werkt bij een bruto afname van > 10.000 kWh (bij Tibber)?

Ik zie net dat ik over het lopende contractjaar net iets meer dan 10.000 kWh heb afgenomen (en er ook 8700 heb teruggeleverd).

Betaal ik dan voor alles wat ik nu nog afneem € 0,09037 ipv € 0,10880 aan energiebelasting?
En wat gaat er dan gesaldeerd worden/krijg ik terug voor teruglevering? Het hoge of het lage tarief?
Als het analoog gaat aan hoe piek/daltarief gesaldeerd wordt zou ik verwachten dat ik dus meer terugkrijg dan ik moet betalen voor wat ik nog ga afnemen.

Of gaat het lage tarief pas in vanaf een netto afname? Gezien dit de 1e keer ooit is dat ik zoveel afname heb gedurende een jaar ben ik erg benieuwd naar de komende maandafrekening en wat daar dan op staat.
Vorig jaar 11,2 MWh afgenomen en geen verrekening gehad. Weet niet of dit correct is. Misschien kun je de vraag aan Tibber stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:44
[...]

Maar een netbeheerder moet altijd leveren. Niet genoeg capaciteit is geen optie.
niet voor mij. Ik kan mijn huis prima off-grid voeden en prima met een onbetrouwbaar net omgaan. en ik lever energie aan mijn buren, op het piekmoment, precies wanneer ze het nodig hebben. dezelfde energie waar het netwerk en de leveranciers mijn buren voor in rekening brengen, alsof het van de andere kant van de wereld moet komen. Ik ben niet blij om te betalen voor dure transportkosten.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Thepawn schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:55:
niet voor mij. Ik kan mijn huis prima off-grid voeden en prima met een onbetrouwbaar net omgaan. en ik lever energie aan mijn buren, op het piekmoment, precies wanneer ze het nodig hebben. dezelfde energie waar het netwerk en de leveranciers mijn buren voor in rekening brengen, alsof het van de andere kant van de wereld moet komen. Ik ben niet blij om te betalen voor dure transportkosten.
Technisch gezien zou dat natuurlijk best kunnen. Per woning een woning afkoppelen als het net te zwaar belast wordt. Economisch gezien is de vraag of er genoeg mensen zijn die dat willen om wetwijzigingen, etc. door te voeren om dat mogelijk te maken.

Als je huis off-grid is, dan betaal je natuurlijk al niet voor het net beheer. Maar dan moet het natuurlijk wel 100% off-grid zijn. Maar met de huidige korting op de EB is het zo dat een aansluiting al netto geld oplevert. Dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

De buren betalen natuurlijk wel voor een stabiel net. De netbeheerder kan niet weten wanneer jij wel of niet kan leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik ben geen fan van de netbeheerders, laat daar geen misverstand over bestaan, maar ze zitten ook wel een een erg moeilijke situatie.

Een supermarkt die een bepaald produkt niet geleverd heeft gekregen heeft gewoon een leeg schap. Dat snappen we, soms is iets er gewoon niet.

Maar een netbeheerder moet altijd leveren. Niet genoeg capaciteit is geen optie. Als particuliere PV teveel stroom produceert, de regionale netbeheerder wordt erop aangekeken dat die stroom niet getransporteerd kan worden.

Maar als netbeheerders dan proactief hun net willen verzwaren dan mag dat niet. Zo mogen pas verzwaren als er vraag is. Gevolg de huidige ellende.

Om het nog erger te maken, regionale netbeheerders mogen alleen bij lagere overheden aankloppen voor geld. Maar lagere overheden zijn geen bank, die hebben het al moeilijk genoeg. Gevolg nog meer ellende.

Netbeheerders zitten in een lastige spagaat. Aan de ene kant zijn het commerciële bedrijven waarvan verwacht wordt dat ze dividend uitkeren aan de aandeelhouders, aan de andere kant zijn ze aan een hoop regels gebonden vanuit de ACM.
Complicerend hierbij is dat de aandeelhouders de regionale overheden zijn die weer afhankelijk zijn van de dividenden om hun begroting op orde te krijgen. Het aankloppen voor geld is dus louter het missen van dividend door deze aandeelhouders die tot nu toe hebben gekozen voor dividend ipv de een met dat ook in de toekomst functioneert. Netbeheerders mogen gewoon commerciële leningen en dergelijke aangaan net als elk ander bedrijf.

Het niet mogen investeren is door de ACM ingesteld om de tarieven laag te houden, maar de simpele regel is dat er aantoonbare vraag moet zijn. Een dikke kabel naar een weiland waar misschien ooit een woonwijk komt mag dus niet, maar een (oud) deel van het net dat nu al nauwelijks voldoende capaciteit heeft mag gewoon geupgrade worden zeker met de aantoonbare dwang naar elektrisch rijden en gasloze huizen.

Naar mijn mening loopt Enexis hier gewoon te janken, en proberen ze de andere netbeheerders mee te krijgen in hun gejank zodat degenen die voorlopen in de transitie ook de transitie van de achterblijvers mogen financieren. De andere netbeheerders houden zich voorlopig nog verre van de praktijken van Enexis. Of dat is omdat ze hun zaakjes iets beter op orde hebben (lees een minder achterhaald net hebben), of dat er politieke spelletjes spelen.....
Het is alleen jammer dat Solar Magazine zich steeds weer inlaat met dit soort proefballonnetjes en andere paniek berichten, maar alles voor de kliks hè...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:10:
[...]
Het is alleen jammer dat Solar Magazine zich steeds weer inlaat met dit soort proefballonnetjes en andere paniek berichten, maar alles voor de kliks hè...
Solarmagazine doet niet aan bronvermelding, maar ik denk dat z uit dit stuk halen . We zullen meer proefballontjes zien de komende tijd, want ACM is bezig voor de nieuwe regelerings periode na 2026 en wil daarbij de tariefstructuur herzien .
Als ook dat de COO van Enexis ook part-time professor in Smart Grids bij TU Eindhoven is, dat is ook een stuk visie.
De buurtaanpak is net gestart en zit nog in eerste jaar van meer dan 10 jaar, de onbalans thuisaccu is nieuw van het voorjaar en zou een buurt flink in prioriteit kunnen laten stijgen en de planning ligt van te voren voor ca 2 jaar al redelijk vast en als dan meerdere buurten eerder aangepakt moeten worden krijgen ze dat niet meer aangepast.

Als voorbeeld (kans is klein), mijn buurt LS trafo is maar 250kVA , als in eens een aantal een onbalans thuisaccu aanschaffen, net zo massal als in Arnhem vanwege een gemeentelijke lenings mogelijkheid met zeer lage rente van 1,2% rente, dan zal Enexis heel veel eerder dan pas over 10 jaar, wat de voorlopige planning voor mijn buurtaanpak is, aan de slag moeten, wil het licht niet uitgaan en dat zijn heel wat buurten dan die ze niet ingepast krijgen in de planning en enige hoop is dan dat ze een deal met de aanstuurder van de onbalans accu kunnen sluiten.

ik zit in buitengebied, voor veel heb je de auto nodig, alleen al boodschappen is vlot 6-8000km nu heeft in de buurt maar stuk 15-20 een EV, maar over 10 jaar zijn dat er wel wat meer, die met 17-20 woningen op 1 afzekering zitten zullen waarschijnlijk afspraken moeten gaan maken wie wanneer laadt en ongeveer de helft heeft al geen gas meer voor koken en verwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 11-10-2024 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:45:
[...]

Solarmagazine doet niet aan bronvermelding, maar ik denk dat z uit dit stuk halen . We zullen meer proefballontjes zien de komende tijd, want ACM is bezig voor de nieuwe regelerings periode na 2026 en wil daarbij de tariefstructuur herzien .
Als ook dat de COO van Enexis ook part-time professor in Smart Grids bij TU Eindhoven is, dat is ook een stuk visie.
De buurtaanpak is net gestart en zit nog in eerste jaar van meer dan 10 jaar, de onbalans thuisaccu is nieuw van het voorjaar en zou een buurt flink in prioriteit kunnen laten stijgen en de planning ligt van te voren voor ca 2 jaar al redelijk vast en als dan meerdere buurten eerder aangepakt moeten worden krijgen ze dat niet meer aangepast.

Als voorbeeld (kans is klein), mijn buurt LS trafo is maar 250kVA , als in eens een aantal een onbalans thuisaccu aanschaffen, net zo massal als in Arnhem vanwege een gemeentelijke lenings mogelijkheid met zeer lage rente van 1,2% rente, dan zal Enexis heel veel eerder dan pas over 10 jaar, wat de voorlopige planning voor mijn buurtaanpak is, aan de slag moeten, wil het licht niet uitgaan en dat zijn heel wat buurten dan die ze niet ingepast krijgen in de planning en enige hoop is dan dat ze een deal met de aanstuurder van de onbalans accu kunnen sluiten.

ik zit in buitengebied, voor veel heb je de auto nodig, alleen al boodschappen is vlot 6-8000km nu heeft in de buurt maar stuk 15-20 een EV, maar over 10 jaar zijn dat er wel wat meer, die met 17-20 woningen op 1 afzekering zitten zullen waarschijnlijk afspraken moeten gaan maken wie wanneer laadt en ongeveer de helft heeft al geen gas meer voor koken en verwarming.
Ben wel benieuwd waar je woon. Wij wonen net niet in buitengebied, wat ook nadelen heeft want dan val je vaak tussen wal en schip. Stel 8000 km en 1 keer per week boodschappen dan heb je een enkele reis afstand van 77 km naar de supermarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 00:45:
[...]

Het is mij steeds meer duidelijk dat we een Deltaplan Energienetten nodig hebben. Helaas lukte het 'de politiek'* al niet eens om fatsoenlijk beleid te maken over zoiets simpels als salderen, laat staan om een strategisch investeringsplan te maken en uit te voeren.

Het zal wel een miljarden operatie worden, maar dat moeten we niet zien als kosten. Het is een investering die we snel terug gaan verdienen. We lopen nu al economische ontwikkeling mis doordat er onvoldoende capaciteit is.

* Tussen aanhalingstekens, want het gaat voor de netten uiteraard om een samenspel van netbeheerders, lagere overheden, nationale overheid, bestemmingsplannen, milieu procedures etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
koboy schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:10:
Naar mijn mening loopt Enexis hier gewoon te janken, en proberen ze de andere netbeheerders mee te krijgen in hun gejank zodat degenen die voorlopen in de transitie ook de transitie van de achterblijvers mogen financieren. De andere netbeheerders houden zich voorlopig nog verre van de praktijken van Enexis. Of dat is omdat ze hun zaakjes iets beter op orde hebben (lees een minder achterhaald net hebben), of dat er politieke spelletjes spelen.....
Hoezo beter voor elkaar? Kijk bijv. even naar de situatie in Amsterdam (Liander). Geen vooraankondiging of wat dat dan ook, maar wel van de ene dag op de andere vrijwel de hele stad op slot gooien.

Net beheerders maken er ook gewoon een zooitje van.

Het is natuurlijk niet zo dat bedrijven zoals netbeheerders onbeperkt op de kapitaalmarkt mogen lenen. Ten eerste kost dat, met de typische afschrijvingstermijn van het net, kapitalen aan rente, wat de gebruikers weer mogen betalen, maar banken zijn ook niet zo gek om eindeloos leningen te blijven verstrekken als het eigenvermogen achterbljft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Hallo Iedereen,

In November loopt mijn contract af en dan zou ik graag ééns dynamisch willen proberen.

Nu wil ik de rekentool gebruiken in de topicstart maar kan eigenlijk nergens vinden of deze tarieven nog actueel zijn. Wordt deze actief bij gehouden en kan ik deze nog steeds als referentie gebruiken?

Mijn situatie voor de geïnteresseerden:
2 jaar terug 1 jaar terug
Stroom normaaltarief 3070 kWh 2417 kWh
Stroom daltarief 2120 kWh 1867 kWh
Stroom teruglevering normaaltarief 1687 kWh 1508 kWh
Stroom teruglevering daltarief 481 kWh 430 kWh
Totaal stroom 3022 kWh 2346 kWh
Totaal gas 1079 m3 1537 m3

Wij hebben dus zonnepanelen op oost-west liggen.

Het gasgebruik van ons zal gemiddeld 1200m³ zijn, wij hebben dit jaar wel een wat zuinigere ketel gekregen. Daarnaast kunnen we ook met onze airco (warmtepomp Toshiba Haori) verwarmen. Zowel de Gasketel (een Intergas met de online module) als airco (toshiba Haori met app) zijn op afstand te besturen (en zou ik dus op gunstige momenten kunnen aanzetten).

Ik heb daarnaast een hybride volvo V60 die altijd aan de stekker hangt zodra ik thuiskom (hier zal ik dus ook anders mee om moeten gaan).

Ik zat zelf te denken éérst ANWB te proberen (grote partij die hopelijk niet zomaar omvalt) en als het bevalt te kijken naar een goedkopere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Laatst online: 18-09 10:30
Annihilism schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:34:
Hallo Iedereen,

In November loopt mijn contract af en dan zou ik graag ééns dynamisch willen proberen.

Nu wil ik de rekentool gebruiken in de topicstart maar kan eigenlijk nergens vinden of deze tarieven nog actueel zijn. Wordt deze actief bij gehouden en kan ik deze nog steeds als referentie gebruiken?

Het gasgebruik van ons zal gemiddeld 1200m³ zijn, wij hebben dit jaar wel een wat zuinigere ketel gekregen. Daarnaast kunnen we ook met onze airco (warmtepomp Toshiba Haori) verwarmen. Zowel de Gasketel (een Intergas met de online module) als airco (toshiba Haori met app) zijn op afstand te besturen (en zou ik dus op gunstige momenten kunnen aanzetten).

Ik heb daarnaast een hybride volvo V60 die altijd aan de stekker hangt zodra ik thuiskom (hier zal ik dus ook anders mee om moeten gaan).

Ik zat zelf te denken éérst ANWB te proberen (grote partij die hopelijk niet zomaar omvalt) en als het bevalt te kijken naar een goedkopere partij.
ANWB doet dit niet zelf, ik zou voor Zonneplan of Tibber kiezen (heb zelf Zonneplan).
Panelen op oost-west is perfect, heb je zonnestroom op de wat betere tarieven en niet alle opwek op het midden van de dag.
Kies een laadpaal waarmee je Pure Solar of Smart Solar kunt...heb zelf de Ratio Solar, kan starten op 1 fase 1.4 kW en eventueel naar 3 fase overstappen (werkt hier prima).
Je kunt ook nog aan een elektra boiler denken voor tapwater.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Hoezo beter voor elkaar? Kijk bijv. even naar de situatie in Amsterdam (Liander). Geen vooraankondiging of wat dat dan ook, maar wel van de ene dag op de andere vrijwel de hele stad op slot gooien.

Het is natuurlijk niet zo dat bedrijven zoals netbeheerders onbeperkt op de kapitaalmarkt mogen lenen. Ten eerste kost dat, met de typische afschrijvingstermijn van het net, kapitalen aan rente, wat de gebruikers weer mogen betalen, maar banken zijn ook niet zo gek om eindeloos leningen te blijven verstrekken als het eigenvermogen achterbljft.
De netbeheerders dienen vanuit de wet ook te voldoen aan bepaalde rating om kapitaal te kunnen aantrekken.
bijv de Nederlandse overheid heeft Tennet al 43 miljard aan leningen verstrekt (12miljard voor 2024, 14 miljard voor 2025 en 17 miljard voor 2026 ), zodat de finaciele positie om kapitaal aan te kunnen trekken voor de Duitse tak (verkoop aan Duitsland is niet doorgaat) , daar Nederland daar geen NL-belasting geld in wil in nvesteren.
Stedin (2,3 mln aansluitingen en verzwarings investering van rond 8miljard tot 2030, heeft een injectie van 500mln van de overheid gehad in ruil voor 11,9% van de aandelen, maar zal eigenvermogen komende jaren nog met 1-2 miljard moeten verbeteren willen ze een rating behouden, om tegen gunstigere voorwaarden kapitaal te kunnen aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:48
Hallo Iedereen,

ANWB zou ik op dit moment ook voorzichtig zijn, als je in het topic zoekt, dan kom je best wat negative verhalen tegen (zelf ook last van gehad).
Zoals @Tijgerkracht al meldde Zonneplan en of Tibber zijn partijen waar weining over geklaagd wordt. Nadeel van deze partijen is dat je elke maand een ander bedrag af moet tikken (weinig in de zomer, veel in de winter). Zelf zitten we nu bij Eneco Dynamisch, die hebben, net als ANWB, een vast maandbedrag. De app van hun ziet er ook gewoon goed uit en geen gezeur met prijzen die niet het volledige uurtarief laten zien (ANWB laat alleen de kale stroomprijs zien ipv. de prijs inc. belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

phicoh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Het beter voor elkaar was een mogelijkheid, geen vaststelling.

Wel grappig dat je Liander noemt, die hebben met vrijwel de hele regio Leiden op slot gegooid. De beperking hier zit ook voor een flink deel in de aansluiting naar het hoog- en middenspanning net. Het laagspanning net lijkt Liander hier beter voor elkaar te hebben.

Maar het punt blijft: de dwang naar gasloos is al jaren bezig, dus er is al jaren aantoonbare vraag. Janken dat je van de ACM al die jaren niet hebt mogen investeren is gewoon een leugen.

Men wat de thuisbatterijen betreft waar die Enexis man het over heeft en waar @Domba naar verwijst: Enexis kan beter zorgen dat de onbalans markt hervormd wordt naar regionaal (ik dacht trouwens dat dat al zo was), dan burgertjes gaan pesten die het rendement van hun thuisbatterij iets willen verhogen. Als je laagspanningsnet dat nu niet aankan is er zo veel achterstallig onderhoud dat er ook niet een paar EV's bij kunnen die om 18 uur gaan laden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 12:12

Locke_

Iron within, Iron Without!

AWEF schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Zoals @Tijgerkracht al meldde Zonneplan en of Tibber zijn partijen waar weining over geklaagd wordt. Nadeel van deze partijen is dat je elke maand een ander bedrag af moet tikken (weinig in de zomer, veel in de winter). Zelf zitten we nu bij Eneco Dynamisch, die hebben, net als ANWB, een vast maandbedrag. De app van hun ziet er ook gewoon goed uit en geen gezeur met prijzen die niet het volledige uurtarief laten zien (ANWB laat alleen de kale stroomprijs zien ipv. de prijs inc. belastingen).
Ik heb zelf Tibber en ervaar het maandelijks verschillende bedrag juist als een uitdaging om het maandelijks zo laag mogelijk te krijgen zonder er dingen voor te laten. Daarbij zie je bij een gelijk bedrag elke behaalde besparing pas terug aan het einde van het jaar in plaats van gelijk aan het einde vd maand (2 maanden bij Zonneplan) terug.

Overigens, de facturering van Zonneplan is wat complexer met voorschotten en verrekeningen, daar is Tibber een stuk overzichtelijker in met gewoon verbruik per maand verrekenen. Verder doen ze voor elkaar niet onder naar mijn mening.

Beide hebben ook een hele goede app en een API die werkt met Home Assistant en andere oplossingen.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 01:38
AWEF schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:24:
[...]

Nadeel van deze partijen is dat je elke maand een ander bedrag af moet tikken (weinig in de zomer, veel in de winter). Zelf zitten we nu bij Eneco Dynamisch, die hebben, net als ANWB, een vast maandbedrag. De app van hun ziet er ook gewoon goed uit en geen gezeur met prijzen die niet het volledige uurtarief laten zien (ANWB laat alleen de kale stroomprijs zien ipv. de prijs inc. belastingen).
Dus omdat jij het ingewikkeld vindt dat er iedere maand een daadwerkelijk verbruik van je rekening wordt afgeschreven draag je liever bij aan een potje van een energiebedrijf wat rente trekt van jouw geld? Schiet mij maar lek. Wat ik in de zomer terug krijg gaat in een potje voor de winter, maar da's meer voor mijn gevoel want op jaarbasis maakt het verder toch niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
CopyCatz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Wat ik in de zomer terug krijg gaat in een potje voor de winter, maar da's meer voor mijn gevoel want op jaarbasis maakt het verder toch niks uit.
Zo gaat het hier ook. Wat we aan overproductie binnen krijgen gaat in het potje 'energie' waar sowieso al een maandelijks bedrag in wordt gestort en dan dus extra de overproductie. Vanuit dat potje worden dan weer de rekeningen betaald in de maanden dan het verbruik hoger ligt dan de productie en de verrekening aan het einde van het energiejaar.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
Men wat de thuisbatterijen betreft waar die Enexis man het over heeft en waar @Domba naar verwijst: Enexis kan beter zorgen dat de onbalans markt hervormd wordt naar regionaal (ik dacht trouwens dat dat al zo was), dan burgertjes gaan pesten die het rendement van hun thuisbatterij iets willen verhogen. Als je laagspanningsnet dat nu niet aankan is er zo veel achterstallig onderhoud dat er ook niet een paar EV's bij kunnen die om 18 uur gaan laden.
Lokale onbalans waar energieleveranciers al aan deelnemen is er volgens mij nog niet, wat ik lees dat ze wel in gesprek zijn met regionale netbeheerders,
Maar er is al wel de CSP (Congestion Service Provider) als tussen persoon en GOPACS, maar daarvoor is wel een toetsing/ erkenning en registratie voor nodig en die is landelijk door Tennet en de eisen zijn vergelijkbaar als voor balans verantwoordelijke, wat de meeste hebben uit besteedt omdat veel zwaarder zijn dan de vergunning om te mogen leveren aan kleinverbruikers.

Als klant van dynamisch energie leverancier kan je elk moment stoppen of overstappen dan lijkt mij vragen als om te voldoen aan de eisen best lastig.
Hoe stuurt u het/de asset(s) aan, of hoe bent u van plan dit te gaan doen?
Welke fallbacksystemen en -processen zijn/worden er ingeregeld?
Is/komt er een redundant systeem?"
Worden de assets ook gebruikt voor balanceringsdiensten, of andere markten?
Heeft u een storingsdienst die te bereiken is in geval van een storing?
Als ook op dit moment voor CPS de kwalificatie Netcode Elektriciteit Art. 9.32.3 de Het gecontracteerd transportvermogen van een aansluiting dient >= 100kW te zijn en die is nog van 2020 .
Zijn maar 10 of meer onbalans accu's alleen niet op 1 aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:48
Locke_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Ik heb zelf Tibber en ervaar het maandelijks verschillende bedrag juist als een uitdaging om het maandelijks zo laag mogelijk te krijgen zonder er dingen voor te laten. Daarbij zie je bij een gelijk bedrag elke behaalde besparing pas terug aan het einde van het jaar in plaats van gelijk aan het einde vd maand (2 maanden bij Zonneplan) terug.

Overigens, de facturering van Zonneplan is wat complexer met voorschotten en verrekeningen, daar is Tibber een stuk overzichtelijker in met gewoon verbruik per maand verrekenen. Verder doen ze voor elkaar niet onder naar mijn mening.

Beide hebben ook een hele goede app en een API die werkt met Home Assistant en andere oplossingen.
CopyCatz schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Dus omdat jij het ingewikkeld vindt dat er iedere maand een daadwerkelijk verbruik van je rekening wordt afgeschreven draag je liever bij aan een potje van een energiebedrijf wat rente trekt van jouw geld? Schiet mij maar lek. Wat ik in de zomer terug krijg gaat in een potje voor de winter, maar da's meer voor mijn gevoel want op jaarbasis maakt het verder toch niks uit.
De discussie over het wel of niet overweg willen / kunnen gaan met maandelijks verschillende bedragen is al vele malen gevoerd en heb ik geen zin die om nog een keer te voeren. Er zijn ook mensen die er niet tegen kunnen om maandelijks een ander bedrag te betalen (ik heb daar zelf geen moeite mee, maar een wederhelft die daar niet tegen kan). Ieder z'n eigen ding.

De reden dat ik Eneco aangedragen heb is omdat @Annihilism met ANWB kwam (een van de partijen die wel een vast maandbedrag hanteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-03 16:10
Hoi allemaal, vraagje, want ik snap Tibber niet.

Ik zou een all-in tarief moeten hebben van €1.27 gemiddeld. Hoe kan het dan dat als ik de 27m3 deel door de kosten ik dan op €1.60 uit kom? Ik zie in sept zelfs dat ik op€2+ kom.

Wat mis ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbg-YOrphuHwgWw22-HXLK854pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcU74itWF1VlYEMggrTVY7W4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzW7Tm2KadA-_W1wBTKA8WC5YWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jxVRmmOCyMCBUgPLVPiKkOOZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EarlAlnot
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:14
Gadgettweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:28:

Ik zou een all-in tarief moeten hebben van €1.27 gemiddeld. Hoe kan het dan dat als ik de 27m3 deel door de kosten ik dan op €1.60 uit kom? Ik zie in sept zelfs dat ik op€2+ kom.

Wat mis ik?
Zelfde hier.

Misschien vaste kosten (en BTW daarover) als levering en netbeheer? Mogelijk al voor de hele maand? Te vroeg om dat na te rekenen.. Edit: Doen ze op Quatt forum al zie ik. Klopt idd wel met 1 EUR en beetje per dag.

Als je op dat vraagtekentje klikt bij actuele prijzen zie je dat dat alleen de prijzen voor een kWh zijn.

Voor de gein ook even op vraagteken bij kosten gedrukt. Wist niet dat er consumenten zijn die gas terugleveren.

De prijs die je ziet is volgens mij de dagprijs. Maar daar zitten inderdaad niet veel fluctuaties in. In ieder geval niet zoveel die de 1.60 EUR kunnen verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door EarlAlnot op 12-10-2024 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 12:49

sanzut

It's always christmas time

Voor gas gebruikt Tibber de whitelabel apps van EnergyZero, die apps blinken vooral uit in onduidelijkheid :(

Maar de totale kosten zijn inderdaad inclusief leveringskosten en netwerkkosten, de m3 prijs is all-in voor verbruik. Dat staat nergens, maar kon ik terugrekenen in een vakantieperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
bereid je voor op een winderige nacht en lage prijzen! Ik laad zowel mijn EV als mijn thuisbatterijen gratis op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Bereid je voor op La Niña. :p

Ik ben serieus benieuwd naar day-ahead tarieven in februari '25 en heb alvast wat extra geld gereserveerd.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:54:
bereid je voor op een winderige nacht en lage prijzen! Ik laad zowel mijn EV als mijn thuisbatterijen gratis op
Wanneer komt die nacht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Wanneer komt die nacht dan?
Vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ok ik wacht af wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
wind waait, windmolens draaien, iedereen slaapt op een vroege zondagochtend, prijs daalt, slimme automatiseringen activeren zware lasten die de groene energie opvangen. De prijs wordt vandaag om 13:00 uur officieel bekendgemaakt, maar er is nu al een voorspelling voor harde wind. U kunt de voorspellingen bekijken op Oxygent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:30:
wind waait, windmolens draaien, iedereen slaapt op een vroege zondagochtend, prijs daalt, slimme automatiseringen activeren zware lasten die de groene energie opvangen. De prijs wordt vandaag om 13:00 uur officieel bekendgemaakt, maar er is nu al een voorspelling voor harde wind. U kunt de voorspellingen bekijken op Oxygent
Die site zit er wel heel vaak naast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:54:
Ben benieuwd hoe jij dat gratis op gaat laden in de nacht. Je maakt iedereen blij met een dode mus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
eenvoudig antwoord: omdat ik meer produceer dan ik verbruik, betaal ik nooit belasting. En als de nettoprijs negatief wordt, reken ik feitelijk niets (of krijg ik er zelfs voor betaald). Heeft u nog andere ideeën? En weet u een betere website dan oxygent voor nauwkeurigere voorspellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Ben benieuwd hoe jij dat gratis op gaat laden in de nacht. Je maakt iedereen blij met een dode mus. :)
Vanacht heel de nacht 0 cent kaal. Morgen overdag iets negatief. Als je maar meer teruglevert dan gebruikt is je tarief dus ongeveer 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Thepawn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:52:
eenvoudig antwoord: omdat ik meer produceer dan ik verbruik, betaal ik nooit belasting. En als de nettoprijs negatief wordt, reken ik feitelijk niets (of krijg ik er zelfs voor betaald). Heeft u nog andere ideeën? En weet u een betere website dan oxygent voor nauwkeurigere voorspellingen?
Zeg maar jij. Ik heb geen betere sites. Had die oxygent in het verleden gevolgd maar zat er te vaak naast. En opladen gaat hier automatisch dus ook niet echt nodig om de voorspelling te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:52:
[...]

Vanacht heel de nacht 0 cent kaal. Morgen overdag iets negatief. Als je maar meer teruglevert dan gebruikt is je tarief dus ongeveer 0.
Dat gaat hier nooit gebeuren. Nu 26 panelen en aan het kijken naar een uitbreiding met 14. Maar zelfs dan moeten we nog inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Van 1 tot 7 uur is de kale marktprijs net negatief, bijzonder daar SDE+ projecten >3MW bij 6 uur aan een gesloten geen SDE subsidie ontvangen voor de opwek, terwijl wind wel aanbod bepaald en niet PV
Of is het gaming en hopen ze op afschakel en onbalans inkomsten?
Voor beschikkingen uit eerdere jaren blijven wij dit alleen corrigeren voor perioden met een negatieve elektriciteitsprijs van 6 aaneengesloten uren of langer.l
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Van 1 tot 7 uur is de kale marktprijs net negatief, bijzonder daar SDE+ projecten >3MW bij 6 uur aan een gesloten geen SDE subsidie ontvangen voor de opwek, terwijl wind wel aanbod bepaald en niet PV
Of is het gaming en hopen ze op afschakel en onbalans inkomsten?

[...]
bron
Ja ik had eerlijk gezegd ook een strakke lijn op nul verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Ja ik had eerlijk gezegd ook een strakke lijn op nul verwacht.
Vorig jaar was het ook op exact de zelfde dag, 13 oktober en de dag van overschakelen op wintertijd

(December 4x 24, 28, 29) en 3 januari)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

13art

Moderator Mobile
Gadgettweaker schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 06:28:
Omdat het met enige regelmaat specifiek over Tibber gaat, heb ik onlangs een Tibber ervaringen topic geopend. Kunnen daar de ervaringen specifiek over Tibber besproken worden.

Tibber ervaringen topic

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Hallo Iedereen,

Ik heb Zonneplan aangevraagd. Ik ben benieuwd. Het is per maand opzegbaar dus waarom niet gewoon proberen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
Laat maar

[ Voor 97% gewijzigd door bottom line op 13-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
Morgen toch 4 uurtjes (17:00 - 21:00) stevig terug leveren
De accus's zijn weer gevuld gedurende de afgelopen ochtend.
tot die tijd draaien we NOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:06
psdata schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:22:
Morgen toch 4 uurtjes (17:00 - 21:00) stevig terug leveren
De accus's zijn weer gevuld gedurende de afgelopen ochtend.
tot die tijd draaien we NOM
Als je NOM draait dan ga je vandaag toch sws al uit je accu verbruiken? Hoe groot is je accu dan? Je verbruik? Als je het hebt over stevig terug leveren dan moet daar ook wel wat staan ;-p

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:05
Zelfs nu overdag je accu volladen en vanavond dumpen loont :).
John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Dat gaat hier nooit gebeuren. Nu 26 panelen en aan het kijken naar een uitbreiding met 14. Maar zelfs dan moeten we nog inkopen.
Hier ook niet, heb eens wezen uitrekenen en zou iets van tegen de 100 panelen a 400Wp moeten plaatsen maar dan zou ik als nog in de winter te kort komen :P.

Zou tevens niet weten waar ik die hoeveelheid panelen kwijt zou kunnen >:).

[ Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 14-10-2024 08:39 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
Devke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:29:
[...]

Als je NOM draait dan ga je vandaag toch sws al uit je accu verbruiken? Hoe groot is je accu dan? Je verbruik? Als je het hebt over stevig terug leveren dan moet daar ook wel wat staan ;-p
Ok, ik geef een voorbeeld: bij mij zegt DESS nu dat hij tussen 17 en 21 uur 66 kWh terug gaat leveren. Ik kan met 17 kW terugduwen en heb ongeveer 70 kWh opslag.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
RikHa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Ok, ik geef een voorbeeld: bij mij zegt DESS nu dat hij tussen 17 en 21 uur 66 kWh terug gaat leveren. Ik kan met 17 kW terugduwen en heb ongeveer 70 kWh opslag.
Allemaal leuk en aardig, maar hoeveel panelen heb je dan nodig om ook in december en met een week bewolking je batterijen vol te hebben? Dat is alleen mogelijk met een enorm dak. En wat als je dan een EV wilt laden of een warmtepomp hebt draaien? Dan is die 70 kWh zo op. En met zoveel PV is je batterij in de zomer weer veel te klein.

En over wat voor investering hebben we het dan in totaal?

Het ging ergens over hoe stom het is om nog te moeten betalen voor een netaansluiting. Nou, nul op de meter is in feite voor 99,9% van de huishoudens alleen mogelijk met een netaansluiting (en meestal ook nog met salderen omdat het anders niet uit kan). Een netaansluiting die netto niets kost, want de teruggave van de Energiebelasting is groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:05
Ik vermoed dat @RikHa naast PV ook gewoon doet opladen via het net wanneer stroom goedkoop is.

Blijft een forse investering, 70kWh zal toch richting de 6-8K gaan bij DIY.
En 17kW omvormer is ook niet goedkoop.

Dan moet je wel veel dure uren hebben om het rendabel te maken :).
(mocht je het doen voor financieel gewin).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:06
RikHa schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Dat is wel een pittige hoeveelheid idd. DESS is je systeem?

Zonee, mag ik vragen wat voor systeem je hebt?

Heb je niet veel omzettingsverlies met als je NOM gaat draaien? Omvormers meer verlies bij lager vermogen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
@bilgy_no1 Er is hier geen warmtepomp en geen EV. Wel een hybride V60 die elke dag 8 kWh pakt. En zomers gaat er 35 kWh per dag naar het zwembad. Er liggen hier 62 panelen - 23 kWp over allerlei richtingen en op AC omvormers en op MPPT laders. Dat is voldoende om ook in de winter het huis van stroom te voorzien. En als het echt even niet lukt dan laden we een beetje bij op goedkope uren. Bovendien laden we, zoals @Jazsie al vermoedt, ook op goedkope uren om het later weer te verkopen. Dat doen we met DESS (Victron). De laatste 3 maanden zorgt dat voor een negatieve stroomrekening van ongeveer € 200,- per maand. We gaan zien hoe zich dat in de komende maanden gaat ontwikkelen. We gaan hier overigens nog uitbreiden met 18 panelen op MPPT's die ik al heb liggen, dan hoeven we nog minder in te kopen.

@Jazsie Nee dat krijg ik niet rendabel. Het is dan ook de "Power-ESS test facility" waarin Power-ESS staat voor de naam van mijn bedrijf. ik probeer hier veel dingen mee uit en in dat licht gezien mag het wel wat kosten. Uit hobby geboren overigens en zoals we allen weten mag een hobby ook wel wat kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:39
Tijgerkracht schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:43:
Kies een laadpaal waarmee je Pure Solar of Smart Solar kunt...heb zelf de Ratio Solar, kan starten op 1 fase 1.4 kW en eventueel naar 3 fase overstappen (werkt hier prima).
Jij hebt het over "Pure Solar"/"Smart Solar", dat vond ik zo snel bij een Ratio Solar paal?
Bij Tibber lees ik dat je enkel met de Zaptec Go (terwijl de Go 2 in aantocht is) kunt "slim laden met Tibber".
Zonneplan heeft een eigen laadpaal.
SolarEdge heeft ook een eigen laadoplossing.
Wat is een degelijke toekomstproof oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Devke schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

Dat is wel een pittige hoeveelheid idd. DESS is je systeem?

Zonee, mag ik vragen wat voor systeem je hebt?

Heb je niet veel omzettingsverlies met als je NOM gaat draaien? Omvormers meer verlies bij lager vermogen.
Met DESS bedoel ik Victron Dynamic ESS. NOM is niet het doel, een negatieve energierekening wel en daar doet DESS prima zijn werk. Het systeem bestaat uit 3 x MPII 5 kVA die kunnen met 4 kW ontladen en worden bijgestaan door 3 SUN GTIL's die ik nog had liggen. Samen kunnen ze 18 kW opwekken maar ze worden begrensd op 25A omdat mijn aansluiting 3 x 25A is. zodoende kan ik in de dure uren het maximale terugduwen. En ja er vinden best veel conversieverliezen plaats, het is dan ook zaak om de instellingen wat ruim te zetten zodat er niet zinloos wordt geladen en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 17:07
@RikHa Hoe bedoel je met ruim instellen? Bedoel je dat de formules voor sell price en buy price verschillend zijn om wat rustiger te maken met onladen en opladen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Pagina: 1 ... 237 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels