Ja een vast contract scheelt niet veel. Dat schrijf ik ook in iets andere bewoordingen. Al meen ik wel te herinneren dat die vorig jaar eerder rond de 35 cent zaten dan waar ze nu zitten. Daarnaast heb je daar inmiddels wel te maken met terugleverkosten. Ik wek zo'n 6500 kWh op en zou daarvan zonder accu slechts 2000 kWh zelf gebruiken. Over de rest betaal ik dan terugleverkosten. Via https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen kom ik dan uit op ca. 40 euro p/m = 480 euro. Als ik dan mijn zelfde 'inkoop' pak van 6500 kWh dan zou ik met een vast contract alsnog zo'n 7,4 cent per kWh extra kwijt zijn hierdoor. Dus dan kom je op 33,4 cent i.p.v. 26. En dan krijg ik nu nog de volle prijs voor mijn gesaldeerde kWh. Dat zal ook minder worden in de toekomst.de Peer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:24:
[...]
En als je gewoon een vast contract had genomen á 26 cent per kWh?
Of was dat toen nog niet beschikbaar? in ieder geval voor het komende jaar wel.
Het is ook geen hele makkelijke berekening. Ik hou ieder uur bij wat ik zou betalen / krijgen als ik helemaal niets in de accu kan stoppen en direct moet verbruiken of terugleveren aan het net. De som is zo scheef omdat ik dus kijk naar wat ik voor de cumulatieve inkoop zou betalen bij een dynamisch contract. Zonder accu zou ik veel meer kWh terugleveren en dan veel meer moeten terugkopen. Mijn eigen verbruik rechtstreeks uit de panelen is slechts 1500 kWh. Dus dan had ik ca. 5000 kWh teruggeleverd op momenten dat de stroom tegenwoordig eigenlijk niks waard is (zelf nu in oktober 0 cent op de tijd dat de panelen nog wat doen). Daarnaast koop je dan gewoon in zonder te kijken naar de tarieven. Dus ja die warmtepomp gaat ook gewoon door tijdens de pieken die er zijn en pakt zijn stroom vooral van oktober - maart, dan zijn er veel minder negatieve uren.bilgy_no1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 00:01:
[...]
Ik snap je berekening niet helemaal. Als je zonder batterij gemiddeld op €0,4155 per kWh was uitgekomen had je bijna alleen maar op de allerduurste uren moeten afnemen.
En met je batterij ertussen vind ik je kosten voor afname nog redelijk hoog. Er zijn dit jaar toch heel veel uren met negatieve prijzen geweest en met 30 kWh had je eigenlijk niets hoeven afnemen op de piekmomenten en een flink deel van de tijd nog geld toe moeten krijgen.
Wel mooi dat je voor terugleveren meer hebt gekregen dan voor afname te betalen...
Ik snap je gedachte over het 'nooit op dure uren in hoeven kopen met een accu van 30kWh' maar de praktijk is toch anders. In de zomer verbruik ik bijna niks. In de winter soms meer dan 1500 kWh door de warmtepomp. In de zomer is het andersom. Er komt soms 40 kWh binnen terwijl het verbruik in huis maar 3 is. In de praktijk ben je dus vaker aan het verkopen en inkopen dan je vooraf misschien denkt.
Daarnaast, en dat is met deze lage prijzen best een vervelende, is de minimaal prijs voor afname bij ANWB inmiddels 17 cent (13 belasting + 4 inkoopkosten). Met name die inkoopkosten tikken best hard aan nu steeds meer vaste contracten ook omlaag gaan.
Mijn conclusie voor nu:
- Zonnepanelen + Accu -> dynamisch contract
- Zonnepanelen -> vast contract
- Geen van beiden -> vind je risico niet erg -> dynamisch anders vast.
P.S. afgelopen jaar tijdens mijn contract waren er 316 negatieve uren qua stroomprijs. Gemiddeld -2,6 cent. Als je alleen verbruik hebt op precies deze uren dan betaal je nog steeds 14,4 cent per kWh gemiddeld aan vadertje staat / ANWB.
[ Voor 3% gewijzigd door Niltag op 06-10-2024 16:31 ]