Als je alleen een Nexus in huis hebt dan geloof ik best dat Zonneplan het rendement eruithaalt die ze beloven. Echter als je een (of twee) ev's, zonnepanelen en een warmtepomp heb, kan geen enkele thuisaccu waarmee je op de onbalansmarkt handelt optimaal voor jouw opbrengsten werken. Kan gewoon niet. Vandaar ben ik van mening dat je jn dit geval (en ook ons geval) een thuisaccu alleen moet aanschaffen om je eigen opgewekte energieverbruik te verhogen.Simpel360 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:19:
[...]
Dat is niet hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan op dit moment werkt.
Het is slechts toekomst muziek dat ZP je eigen PV opwek wil gaan laden en o.a. EPEX handel wil gaan doen. Als in plan B, C en D...., als de onbalanshandel minder financieel gaat opbrengen, dingetje alleen is wat de vergoeding van ZP voor plan B enz. gaat zijn om deze handel voor jou te gaan doen wordt.
@MajaMestreech het zal best dat o.a. ZP de Nexus gebruikt om eigen onbalans weg te werken, als ze de klant maar vergoeden hiervoor tegen het juiste tarief, toch?
Het laatste wat ik heb gelezen is dat ZP (en ook Tibber) ca 15% afroomt als vergoeding voor de onbalanshandel.
Dat ZP juist de onbalans vergoeding plat slaat tot een paar euro getallen is jammer al zijn er in het Nexus topic een paar die het best wel redelijk inzichtelijk/controleerbaar hebben gekregen.
Neen, ik heb geen Nexus of ZP contract, heb wel gister het Nexus part 2 topic opnieuw gelezen (helemaal) om te kijken of ik daar toch niet 7k op stuk ga slaan met de hoop op een redelijk financieel rendement.
Maar misschien zie ik dit niet juist.