Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:20
Simpel360 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:19:
[...]

Dat is niet hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan op dit moment werkt.

Het is slechts toekomst muziek dat ZP je eigen PV opwek wil gaan laden en o.a. EPEX handel wil gaan doen. Als in plan B, C en D...., als de onbalanshandel minder financieel gaat opbrengen, dingetje alleen is wat de vergoeding van ZP voor plan B enz. gaat zijn om deze handel voor jou te gaan doen wordt.

@MajaMestreech het zal best dat o.a. ZP de Nexus gebruikt om eigen onbalans weg te werken, als ze de klant maar vergoeden hiervoor tegen het juiste tarief, toch?
Het laatste wat ik heb gelezen is dat ZP (en ook Tibber) ca 15% afroomt als vergoeding voor de onbalanshandel.
Dat ZP juist de onbalans vergoeding plat slaat tot een paar euro getallen is jammer al zijn er in het Nexus topic een paar die het best wel redelijk inzichtelijk/controleerbaar hebben gekregen.
Neen, ik heb geen Nexus of ZP contract, heb wel gister het Nexus part 2 topic opnieuw gelezen (helemaal) om te kijken of ik daar toch niet 7k op stuk ga slaan met de hoop op een redelijk financieel rendement. O-)
Als je alleen een Nexus in huis hebt dan geloof ik best dat Zonneplan het rendement eruithaalt die ze beloven. Echter als je een (of twee) ev's, zonnepanelen en een warmtepomp heb, kan geen enkele thuisaccu waarmee je op de onbalansmarkt handelt optimaal voor jouw opbrengsten werken. Kan gewoon niet. Vandaar ben ik van mening dat je jn dit geval (en ook ons geval) een thuisaccu alleen moet aanschaffen om je eigen opgewekte energieverbruik te verhogen.

Maar misschien zie ik dit niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:06
MajaMestreech schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:59:
[...]

Als je alleen een Nexus in huis hebt dan geloof ik best dat Zonneplan het rendement eruithaalt die ze beloven. Echter als je een (of twee) ev's, zonnepanelen en een warmtepomp heb, kan geen enkele thuisaccu waarmee je op de onbalansmarkt handelt optimaal voor jouw opbrengsten werken. Kan gewoon niet. Vandaar ben ik van mening dat je jn dit geval (en ook ons geval) een thuisaccu alleen moet aanschaffen om je eigen opgewekte energieverbruik te verhogen.

Maar misschien zie ik dit niet juist.
Hangt van je soort rendement af.
De Nexus en andere onbalansaccu's moet je denk ik zien als losse blackbox waarmee je geld wil verdienen. Daar is nix groen aan. En de data voor de afrekening komt uit die zelfde blackbox.

Energetisch rendement is een ander verhaal en als dit je doel is heb je wel een punt.

Er zijn ook topics speciaal voor dit/deze onderwerpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 20:28
Bschnitz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:11:
[...]

Interessant. Dat maakt het wel een heel stuk beter dan de rest.

Sowieso met een batterij dan, dan kan ik 20kwh per dag verkopen tegen 30+ cent.... Per kWh.

Dat zou insane zijn.
Alleen als je nog binnen je saldeer-volume blijft ;) De EPEX spotprijs + inkoopvergoeding + BTW zit gemiddeld eerder rond de 10 cent, niet 30 ;)

Als je je export uit je accu('s) echter rond etenstijd eruit gooit, dan kan het rond 20 ct/kWh uitkomen (maar nog steeds geen 30)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:04
Gameboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:27:
[...]

Alleen als je nog binnen je saldeer-volume blijft ;) De EPEX spotprijs + inkoopvergoeding + BTW zit gemiddeld eerder rond de 10 cent, niet 30 ;)

Als je je export uit je accu('s) echter rond etenstijd eruit gooit, dan kan het rond 20 ct/kWh uitkomen (maar nog steeds geen 30)
Maar dan moet je toch binnen zéér kort tijdbestek alles kunnen dumpen?
(lees: duurdere installatie /stevige belasting van batterijen) of zie ik dat vout?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 29-09-2024 10:45 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Hansieo schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:44:
[...]

Maar dan moet je toch binnen zéér kort tijdbestek alles kunnen dumpen?
(lees: duurdere installatie /stevige belasting van batterijen) of zie ik dat vout?? :?
Hangt van je accu-capaciteit af, maar als je de 20 kWh die Bschnitz aanhaalt wilt "dumpen", dan heb je idd een flinke omvormer nodig. Meestal is de piek rond etenstijd 2 of 3 uurtjes, dus heb je 7 tot 10 kW aan omvormer-vermogen nodig als je die 20 kWh allemaal in die tijd wilt exporteren.

20 kWh capaciteit met 10 kW omvormer is een optie bij Zonneplan (de Nexus):

https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/20-kwh-thuisbatterij

Dat kost je ca. 7300 euro na BTW teruggave...

Alleen heb je dan niet echt zelf de zeggenschap wanneer je importeert of exporteert, dat regelen zij dan voor je, maar rond etenstijd durf ik wel te zeggen dat die accu dan aan het werk gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Gameboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:27:
[...]

Ik heb een thuisaccu, waarbij ik voornamelijk overschot teruglever op de hoogste uurtarieven en mijn gemiddelde voor afgelopen 366 dagen is 11,85ct/kWh kale uurprijs en afhankelijk van dynamische energieleverancier en zijn opslagkosten is dat Zonneplan 29,51ct/kWh of ANWB 32,35ct/kWh.

Voornamelijk omdat ik als er vrije ruimte is in de accu ook nog wat handel zoals dit weekend, als de PV-opwek onder 2kWh/kWp per dag zakt, dat ik 10-15kWh bijlaadt en paar uur later teruglever en de 14% verlies die ik heb aan warmte, waarvan 9% voor de ruimte en niet meer naar buiten blazen en 4,1% om de accu warm te houden.

Tot nu toe met aantal negatieve dynamische prijsuren is het handig om een thuisaccu te hebben van rond 4x je max PV-opwek/uur te hebben, als ook dan het vermogen van de hybride omvormer om dat met 0,25C te doen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:07:
[...]

Ik heb een thuisaccu, waarbij ik voornamelijk overschot teruglever op de hoogste uurtarieven en mijn gemiddelde voor afgelopen 366 dagen is 11,85ct/kWh kale uurprijs en afhankelijk van dynamische energieleverancier en zijn opslag is dat Zonneplan 29,51ct/kWh of ANWB 32,35ct/kWh.

<knip>
Dat zijn nog steeds prijzen die je alleen krijgt als je dat kunt salderen, anders krijg je niet de belasting over je export, maar alleen de kale prijs + inkoopvergoeding en eventueel ook de BTW bij bepaalde leveranciers (Tibber, ZP).

Als je een PV overschot hebt (en straks voor iedereen als de saldering stopt) zul je dus beter kunnen rekenen met alleen die kale prijs + inkoopvergoeding en eventueel BTW, en dan kom je dus nog lang niet in de buurt van de aangehaalde 30 ct/kWh...

Je geeft zelf aan dat je gemiddeld 11,85 ct/kWh kale prijs haalde. Bij ZP levert je dat dan dus op:

(11,85 + 1,65) * 1,21 = 16,34 ct/kWh

Leuk, maar geen 30 ct/kWh ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Gameboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:13:
[...]

Dat zijn nog steeds prijzen die je alleen krijgt als je dat kunt salderen, anders krijg je niet de belasting over je export, maar alleen de kale prijs + inkoopvergoeding en eventueel ook de BTW bij bepaalde leveranciers (Tibber, ZP).

Als je een PV overschot hebt (en straks voor iedereen als de saldering stopt) zul je dus beter kunnen rekenen met alleen die kale prijs + inkoopvergoeding en eventueel BTW, en dan kom je dus nog lang niet in de buurt van de aangehaalde 30 ct/kWh...

Je geeft zelf aan dat je gemiddeld 11,85 ct/kWh kale prijs haalde. Bij ZP levert je dat dan dus op:

"overschot" is misschien niet zo'n goede keuze, bij mij is dat wat ik niet nodig heb voor eigenverbruik voor de eerst volgende dag of twee dagen afhankelijk van de voorspelling
Ik ben grote delen van de dag namelijk in eiland mode en is de aansluiting met netaansluiting onderbroken.

Ik heb uiteraard wel seizoen verschoven verbruik die ik kan salderen, maar in periode van April tot Oktober is afname niet essentieel voor eigenverbruik.
Door EPEX-handel (nu het nog kan met salderen) en de verliezen, ben ik netto verbruiker op jaarbasis op het meetpunt van de slimme meter,
Wat ik meer aan opwek dan verbruik op jaarbasis heb, wat de meeste er onderverstaan, gebruik ik voor de verliezen om meerdere keren op lage prijs te laden en later weer terug te leveren over de maand/jaar.

Edit: Die een Deye-systeem hebben, zijn er meerdere die perioden "off-grid" zijn, ik doe het door fysiek te onderbreken, maar er zijn er ook die softwarematig de Deye in "off-grid" zetten op basis van hoeveel er nog in de thuisaccu aanwezig is.
Victron gebruiker volgen vaak het ecomische model zoals HA-add on DAO van KC27 of dyn-ESS en zelfs de mogelijkheid van noodstroom opgeven voor lagere verliezen en zuiver AC-koppeling toepassen voor de PV-opwek om deze in accu te krijgen, waar je bij Deye-systeem als het mogelijk is DC-koppeling gebruikt om de PV-opwek in de accu te krijgen.

Het verschil zie je het beste terug in de overall, waar Victron gebruikers worstelen voor een overall 82-85% electrische efficientie, vanwege het economische model, een Deye systeem de overall efficientie electrisch >90% zit. Vindt je euro's belangrijker, dan is economisch model zoals HA addon DAO weer de betere keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 29-09-2024 12:04 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:46
Gameboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:04:
[...]

Hangt van je accu-capaciteit af, maar als je de 20 kWh die Bschnitz aanhaalt wilt "dumpen", dan heb je idd een flinke omvormer nodig. Meestal is de piek rond etenstijd 2 of 3 uurtjes, dus heb je 7 tot 10 kW aan omvormer-vermogen nodig als je die 20 kWh allemaal in die tijd wilt exporteren.

Alleen heb je dan niet echt zelf de zeggenschap wanneer je importeert of exporteert, dat regelen zij dan voor je, maar rond etenstijd durf ik wel te zeggen dat die accu dan aan het werk gaat ;)
Ik ging van 30cent idd uit van jou verhaal met btw. Maar ik blijf zeker niet binnen het salder verhaal, dus dat wordt toch ex btw. Blijft de vraag bij wie dat gunstig is....

Doel is om +-7K kWh per jaar te dumpen als het gunstig is, inderdaad binnen die 2 uur.

Ochtend en avonds zijn piek momenten waar je vaak 15cent of meer kan verdienen ex btw.

Er komt een 24kwh batterij met een 12kwh omvormer.

Dus die 20kwh is geen issue binnen die 2 uur. Die laatste 4kwh is voor mij zelf.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Bschnitz schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:58:
[...]

Ik ging van 30cent idd uit van jou verhaal met btw. Maar ik blijf zeker niet binnen het salder verhaal, dus dat wordt toch ex btw. Blijft de vraag bij wie dat gunstig is....

Doel is om +-7K kWh per jaar te dumpen als het gunstig is, inderdaad binnen die 2 uur.

Ochtend en avonds zijn piek momenten waar je vaak 15cent of meer kan verdienen ex btw.

Dus die 20kwh is geen issue binnen die 2 uur. Die laatste 4kwh is voor mij zelf.
Voor laag voltage accu modules met grote prismatic LFP-cellen loopt bij hoger gebruik dan 0,2C (5 uur vol of leeg) de cel temperatuur op.
De degradatie voor cellen met LFP chemie is flink hoger bij hogere temperatuur, voor 80% DOD is op gem. 45 graden is het aantal cycles ca de helft van wat je zou kunnen doen op 25 graden cel temperatuur, tot zelfde mate van degradatie.
Je zal de celtemperatuur in de gaten dienen te houden en daar je vermogen waarmee je laadt en ontlaadt op moeten aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:30:
[...]

Voor laag voltage accu modules met grote prismatic LFP-cellen loopt bij hoger gebruik dan 0,2C (5 uur vol of leeg) de cel temperatuur op.
De degradatie voor cellen met LFP chemie is flink hoger bij hogere temperatuur, voor 80% DOD is op gem. 45 graden is het aantal cycles ca de helft van wat je zou kunnen doen op 25 graden cel temperatuur, tot zelfde mate van degradatie.
Je zal de celtemperatuur in de gaten dienen te houden en daar je vermogen waarmee je laadt en ontlaadt op moeten aanpassen.
@Bschnitz Probeer de temperatuur beneden de 30 graden te houden en bij voorkeur ca. 25 graden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
peak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:16:
Ik heb van Tibber gehoord dat grid rewards niet helemaal klopt.
Zij geven aan dat er een fout in de weergave zit van wat je verdient hebt en dat ze dit gaan fixen.

Mijn logica zegt dat er meer aan de hand is dan enkel de weergave. Grid rewards activeert in de goedkope uren te vaak. Stel kWh prijs is 10ct. De auto is langer niet aan het laden dan wel. Om vervolgens later tegen 25ct te laden. Echter de vergoeding van grid rewards voor het niet laden is dan nog geen euro.

Gemiddeld ben ik dus duurder uit.
Tibber erkende het maar gaf aan dat het slechts zo lijkt vanwege de weergave. Ik geloof er weinig van op dit moment.

Ik had liever gehad dat ik grid rewards kon uitzetten maar slim laden wel aanlaten.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat grid rewards meer voordeel bied voor Tibber dan voor de consument. Transparantie ontbreekt hierin. Net als de powerplay van zonneplan. Wat houdt de leverancier over. Dan weet je hoe de verhouding is.
Ik doe al vanaf de beta mee met grind rewards en was er toen lyrisch over. Na de launch ging het snel bergafwaarts met Grid Rewards en inmiddels ben ik zover dat ik me aan het oriënteren ben op alternatieven. Er gaat zóveel mis met grid rewards, het is niet leuk meer.

Vandaag weer: laden een half uur op pauze gezet wegens een grid event. Reward, 0 (!) cent. Gevolg is dat mijn auto minder eigen zonnestroom en minder goedkope energie kan laden. En dit is schering en inslag: tijdens goedkope uren wordt de boel op pauze gezet voor een een paar schamele rotcenten en vervolgens staat m’n auto de volgende dag tegen veel hogere prijzen te laden. We hebben echt zoveel voorbeelden hiervan aan Tibber geleverd.

Ook waren de onbalans prijzen tijdens de bèta echt leuk, kilowatturen van enkele centen waren de norm. Sinds de launch werd het steeds minder en inmiddels zie ik vaak event prijzen die hoger liggen dan de dag ahead dalprijzen van de volgende dag.

Ik wil eigenlijk twee dingen: Tibber moet me een opt-out geven van de pauzestand en ik wil eigenlijk slim laden zonder grid rewards terug hebben. Gewoon laden op het goedkoopste moment tot vertrektijd.

Erg jammer Tibber, de ellende duurt nu al maanden en er komt maar geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
@Odie volgens mij kun je de auto ontkoppelen en dan ben je van Grid Rewards af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
sunnybird schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:33:
@Odie volgens mij kun je de auto ontkoppelen en dan ben je van Grid Rewards af.
Ohhh dom dat ik daar niet aan gedacht heb 🤣

Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 19:35
[...]

En in dat geval moet je bij een vaste leverancier kijken naar de combinatie Terugleververgoeding en terugleverboete. Greenchoice even als voorbeeld, want dat rekent daar lekker makkelijk uit:

TLV: €0,145 per kWh
Kosten: €0,11616 per kWh
Netto: €0,02884 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:38:
[...]

...

Victron gebruiker volgen vaak het ecomische model zoals HA-add on DAO van KC27 of dyn-ESS en zelfs de mogelijkheid van noodstroom opgeven voor lagere verliezen en zuiver AC-koppeling toepassen voor de PV-opwek om deze in accu te krijgen, waar je bij Deye-systeem als het mogelijk is DC-koppeling gebruikt om de PV-opwek in de accu te krijgen.

Het verschil zie je het beste terug in de overall, waar Victron gebruikers worstelen voor een overall 82-85% electrische efficientie, vanwege het economische model, een Deye systeem de overall efficientie electrisch >90% zit. Vindt je euro's belangrijker, dan is economisch model zoals HA addon DAO weer de betere keuze.

...
Je kunt mijn HA addon inderdaad gebruiken voor een "economisch model", maar je kunt het ook instellen met als strategie minimize consumption (="nul op de meter"), daarbij wordt de constraint: "geen of zo laag als mogelijke levering" gecombineerd met de doelstelling "minimaliseer de kosten" cq "maximaliseer de opbrengst".
Deze laatste strategie zou voor jouw situatie ook toepasbaar zijn.
En mijn Home Assistant addon wordt niet niet alleen gebruikt door Victron bezitters, ook mensen met een of meer Sessy(s), een Deye omvormer of een Growat maken er met succes gebruik van.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Vandaag toch mooi netto 14 kWh gekocht en daar EUR 3,76 voor gekregen.
En dat is (nog) zonder fancy optimalisaties, maar gewoon op buy low, sell high. Dus maar 2 variabelen. Koopprijs en verkoopprijs.

Anyway, het blijft centen werk en leuk voor zolang het nog kan.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:30:
[...]

Ik doe zelf nu 5kw (0.32C) vind het anders echt te traag gaan(met een 12Kw deye), hopelijk is dat een beetje een goede middenweg. Wie weet later een extra accu aanschaffen en 10Kw doen.
V_ger schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:35:
Vandaag toch mooi netto 14 kWh gekocht en daar EUR 3,76 voor gekregen.
En dat is (nog) zonder fancy optimalisaties, maar gewoon op buy low, sell high. Dus maar 2 variabelen. Koopprijs en verkoopprijs.

Anyway, het blijft centen werk en leuk voor zolang het nog kan.
Hoe dan? Ik heb geen negatieve tarieven en ook het verschil was niet hoog genoeg om met 14Kwh €3.76 te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bschnitz schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:58:
[...]
Neem aan dat je 24 kWh en 12 kW bedoelt?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tussenstand voor dit jaar, gemiddeld 4,4 cent lager/kWh voor zowel afname- als teruglevertarief tov 2023, deels natuurlijk door verschil in belasting, maar alsnog prima resultaat. Vorig jaar is het mij echter wél gelukt om een hoger teruglevertarief dan afnametarief te halen, dat zal dit jaar waarschijnlijk lastig worden, maar het kan nog :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQEz5NL6Yiq_SqRzoLkKOsl3cJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qPncvSS6lqzvGojhosNKbqKT.png?f=fotoalbum_large

Hoor veel mensen om mij heen regelmatig over de hoge dynamische pieken, maar het gaat toch echt om het gemiddelde en als je een beetje kunt timen met verschillende apparaten kan een vast contract hier gewoon niet aan tippen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
.Erik. schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:20:
[...]
Hoe dan? Ik heb geen negatieve tarieven en ook het verschil was niet hoog genoeg om met 14Kwh €3.76 te verdienen.
V-ger schrijft netto, ik heb ook wat bij gekocht, kon wat verwarming gebruiken na nacht van 6 graden.
Op deze manier dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt9EdSrmY_WQmgqanuWqN2isgB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smupf0PBVB5mE8RRlpimwS5z.jpg?f=fotoalbum_large
Eigen PV opwek is nauwelijks ingezet voor teruglevering, vanwege 2 mindere dagen verwacht worden

@KC27, Weet niet of ik in Oktober al aan toekom om eens opnieuw de opties te bekijken als ik weer tot 1 accu-bank samenvoeg, ik heb DAO in mijn HA.
Ik zag dat je "dc-bar" had toegevoegd eens kijken of ik daar iets mee kan met 2 Deye's met 2 verschillende functies en ook stuurbasis SOC & voltage. Moet nog een paar testen doen met de laatste firmware, weet alleen nog niet wanneer, zoals "mixed group" (stuur mogelijkheden en principe is flink verandert in deze firmware voor PV niet op eigen Deye MPPT's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
@.Erik. Netto. Ik heb 55 kWh gekocht en er weer 41 verkocht. Daarom centen werk. Best veel moeite om wat te verdienen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Taro schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:12:
Tussenstand voor dit jaar, gemiddeld 4,4 cent lager/kWh voor zowel afname- als teruglevertarief tov 2023, deels natuurlijk door verschil in belasting, maar alsnog prima resultaat. Vorig jaar is het mij echter wél gelukt om een hoger teruglevertarief dan afnametarief te halen, dat zal dit jaar waarschijnlijk lastig worden, maar het kan nog :)
[Afbeelding]

Hoor veel mensen om mij heen regelmatig over de hoge dynamische pieken, maar het gaat toch echt om het gemiddelde en als je een beetje kunt timen met verschillende apparaten kan een vast contract hier gewoon niet aan tippen.
Vooropgesteld: Ik stap deze maand voor het eerst over op dynamisch i.v.m. aflopen oud CB GC contract en bezit prive EV.

Maar volgens jouw overzicht zat je op gemiddeld 20,36ct inkoop over 2024. Als dat zo is dan zijn er toch wel contracten (geweest) die goedkoper uitkwamen met slechts 15/16/17 cent inkoop? Natuurlijk telt terugleverboete etc nog wel mee voor mensen met veel opwek etc, maar ik vind het gemiddelde toch nog vrij hoog gezien de aantal optimalisaties die je lijkt te hebben gedaan (o.b.v. je posts).

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mirabis schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:45:
[...]

Vooropgesteld: Ik stap deze maand voor het eerst over op dynamisch i.v.m. aflopen oud CB GC contract en bezit prive EV.

Maar volgens jouw overzicht zat je op gemiddeld 20,36ct inkoop over 2024. Als dat zo is dan zijn er toch wel contracten (geweest) die goedkoper uitkwamen met slechts 15/16/17 cent inkoop? Natuurlijk telt terugleverboete etc nog wel mee voor mensen met veel opwek etc, maar ik vind het gemiddelde toch nog vrij hoog gezien de aantal optimalisaties die je lijkt te hebben gedaan (o.b.v. je posts).
Inkoop, incl. BTW en toeslagen inderdaad.

Vorig jaar is hier de garage verbouwd, waardoor ik in jan 2024 heel veel en dure stroom ivm bouwdrogers heb moeten gebruiken (1294 kWh a gemiddeld 24,19 cent in 1 maand tijd) en dat heeft het jaargemiddelde geen goed gedaan, anders had dat wel onder de 20 cent gezeten. De rest van het jaar heb ik ook maanden gehad met gemiddeld 14, 16 en 17 cent/kWh afname. Dat is nagenoeg gratis, op dus belastingen/toeslagen na.

Het enige dat ik doe is EV, wasmachine, droger en vaatwasser timen. Er komt wel een thuisaccu aan om het gemiddelde verder omlaag te brengen, al is dat eigenlijk veel leuker mbt techniek dan dat het financieel slim is ;)

Waren er echt vaste contracten voor 15-17 cent/kWh incl. belastingen + toeslagen? Kan het mij haast niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Taro schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:57:
[...]

Vorig jaar is hier de garage verbouwd, waardoor ik in jan 2024 heel veel en dure stroom ivm bouwdrogers heb moeten gebruiken (1294 kWh a gemiddeld 24,19 cent in 1 maand tijd) en dat heeft het jaargemiddelde geen goed gedaan, anders had dat wel onder de 20 cent gezeten. De rest van het jaar heb ik ook maanden gehad met gemiddeld 14, 16 en 17 cent/kWh afname. Dat is nagenoeg gratis, op dus belastingen/toeslagen na.

Het enige dat ik doe is EV, wasmachine, droger en vaatwasser timen. Er komt wel een thuisaccu aan om het gemiddelde verder omlaag te brengen, al is dat eigenlijk veel leuker mbt techniek dan dat het financieel slim is ;)

Waren er echt vaste contracten voor 15-17 cent/kWh incl. belastingen + toeslagen? Kan het mij haast niet voorstellen.
Ah dank voor de verduidelijking. Meest recente voorbeeld (~2 weken geleden): VEH 3 jaar deal bij Vandebron, 0,18904 normaaltarief en 0,159 daltarief incl. BTW/Belasting. Ik verbruik meer dan ik opwek, heb slechts 480kWh dat ik teruglever (TLK a 45 eu p/j) wat vanaf maart 0 zal worden door komt van thuis accu (en dan dus geen terugleverkosten). Maar goed, ik was te laat met accepteren dus zal eerst met Tibber kijken of ik dat kan evenaren of verslaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Mirabis op 30-09-2024 12:08 . Reden: toevoeging terugleverkosten ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taro schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:57:
[...]

Nee, dat lijkt me ook stug. De goedkoopste meest recent wat ik heb gezien is EUR 0,20+. En als je dan PV hebt een flinke boete erbovenop... Momenteel is de laagste prijs per kWh bij een vast contract EUR 0,24 volgens gaslicht.com. Volgens overstappen.nl is het gemiddelde nu EUR 0,32 per kWh.

Ik heb ook wel gezien dat er verhalen rondgaan over hele lage tarieven, maar als ik dan mijn gegevens bij zo'n leverancier invul komt er toch een hoger tarief uit. Maar goed, er zijn dan ook wel weer cashbacks en dat soort zaken die je moet afwegen tegen de vaste maandelijkse kosten.

EDIT:
Nog even verder gekeken en vergeleken. Als ik bij overstappen.nl een vergelijking doe zie ik als laagste maandbedrag Mega staan; die geven een hele hoge korting. Maar ze staan wel met veel slechte reviews online. Daar blijf ik van weg.

Daarna heeft Delta de laagste maandkosten en een tarief van EUR 0,253 dal en EUR 0,271 normaal.

Dan Greenchoice: iets lagere tarieven (EUR0,242 dal, EUR 0,254 piek) en meer korting, maar ook een hogere terugleverboete. Die komt dus iets duurder uit per maand dan Delta.

Dit alles bij mijn verbruik en opwekking... YMMV.

Kortom, om dynamisch te vergelijken met de laagste vaste contracten vereist gewoon een bredere vergelijking dan alleen de tarieven. Als het dan lukt om met een beetje sturen op EUR 0,204 uit te komen per kWh voor je afname (en dat is inclusief een dure maand in januari) dan is dat toch wel aantrekkelijk. In mijn geval zou ik dan EUR 0,05 per kWh kunnen besparen van ruim EUR 350 en nog ongeveer EUR 400 aan terugleverboete voorkomen. Daar staat dan mogelijk tegenover dat ik een verschil realiseer tussen afname en opwekking. In jouw geval is dat nihil en misschien lukt dat mij niet. Maar dat is dan maar een risico om te nemen...

Morgen gaat Zonneplan in...

[ Voor 29% gewijzigd door bilgy_no1 op 30-09-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 19:16
Ik zit nu met een dynamisch contract bij ANWB. Las laatst dat Zonneplan iets heeft genaamd Powerplay. Met Powerplay wordt jouw omvormer automatisch uitgeschakeld bij negatieve uurprijzen. Nu is Powerplay nog niet beschikbaar voor een flink aantal omvormers waaronder die van mij. Weet iemand of er andere aanbieders zijn die een dergelijk systeem hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

aaaido schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:24:
Ik zit nu met een dynamisch contract bij ANWB. Las laatst dat Zonneplan iets heeft genaamd Powerplay. Met Powerplay wordt jouw omvormer automatisch uitgeschakeld bij negatieve uurprijzen. Nu is Powerplay nog niet beschikbaar voor een flink aantal omvormers waaronder die van mij. Weet iemand of er andere aanbieders zijn die een dergelijk systeem hebben?
Heb je toevallig een SolarEdge omvormer? Die kan je tegenwoordig via de App zelf al op basis van negatieve tarieven laten uitschakelen en anders via bijv. Home Assistant. Check dus even of jouw omvormer niet al iets dergelijks ondersteunt, dat hoeft namelijk niet per se vanuit de energieaanbieder te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 07:53
aaaido schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:24:
Een tweaker wil toch niet afhankelijk zijn van zijn energie aanbieder voor zo'n dienst? ;)
Als je wilt verklappen wat voor omvormer je hebt kunnen je mede tweakers je wellicht helpen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Ik heb een Goodwe 4200D-NS wifi/DC switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mirabis schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:05:
[...]

Ah dank voor de verduidelijking. Meest recente voorbeeld (~2 weken geleden): VEH 3 jaar deal bij Vandebron, 0,18904 normaaltarief en 0,159 daltarief incl. BTW/Belasting. Ik verbruik meer dan ik opwek, heb slechts 480kWh dat ik teruglever (TLK a 45 eu p/j) wat vanaf maart 0 zal worden door komt van thuis accu (en dan dus geen terugleverkosten). Maar goed, ik was te laat met accepteren dus zal eerst met Tibber kijken of ik dat kan evenaren of verslaan.
Waar je alert op moet zijn is dat er bij een tarief "incl. BTW" kan staan, maar dat dit niet per se betekent dat ook de Energiebelasting is inbegrepen in dat tarief. Die staat vaak op een andere regel gespecificeerd en betreft EUR 0,13165 per kWh.

Ik krijg bij Vandebron nu een tarief aangeboden van EUR 0,12419 kaal en op een andere regel staat de Energiebelasting vermeld.

Ik denk dat je nog eens goed naar je aanbod moet kijken voor wat je echt gaat betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

mandroideka schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:49:
[...]
Mooie grafiek! Interessant om te bepalen of er een seizoens-effect in de dynamische stroomkosten zit. Het lijkt er niet op dat de stroom duurder is in de wintermaanden, denk je wel?
Voor visualiseren van het seizoens-effekt is de gemiddelde prijs (van de laatste 336 uurprijzen, dus 2 weken) beter geschikt. Dat filtert al die piekjes eruit, en gebruik ik zodat men relatief (dus niet absoluut) apparatuur kan schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8iwjgIGzithAtiQfPOJmRA4Veo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ac0lmBXteBO7idhUbX2Jcve8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
aaaido schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:31:
Met even googlen dit gevonden:

https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Ik zit er toevallig net op te kijken :)
Denk dat de Home assistent optie het makkelijkste is. Maar kan je die dan weer verbinden met je ANWB app zodat alles automatisch uitschakelt bij negatieve prijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
aaaido schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:42:
[...]

Ik zit er toevallig net op te kijken :)
Denk dat de Home assistent optie het makkelijkste is. Maar kan je die dan weer verbinden met je ANWB app zodat alles automatisch uitschakelt bij negatieve prijzen?
De Home Assistant methode doet dat buiten de ANWB app om. Je stelt daarvoor in HA het tarief in waarop de PV uit moet schakelen en haalt de actuele tarieven op van een externe bron. Er staan in dit topic talloze voorbeelden van hoe je dat kunt doen, inclusief complete codes.

Kijk anders ook even in de topic start (op pagina 1 van het topic), daar staan ook de relevante links naar de juiste topics voor Home Automation etc.

Als je dit eenmaal inregelt via Home Assistant hoef je bij het switchen naar een andere aanbieder (of bij wijzigingen in Energiebelasting) alleen maar de parameters in HA aan te passen. Zo ben je onafhankelijk van een enkele levarancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
aaaido schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:31:
Ik zie dat je al rectie hebt van een mede tweaker :)
Zelf had ik deze nog gevonden (verder nog niet ingedoken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:34:
[...]

Waar je alert op moet zijn is dat er bij een tarief "incl. BTW" kan staan, maar dat dit niet per se betekent dat ook de Energiebelasting is inbegrepen in dat tarief. Die staat vaak op een andere regel gespecificeerd en betreft EUR 0,13165 per kWh.

Ik krijg bij Vandebron nu een tarief aangeboden van EUR 0,12419 kaal en op een andere regel staat de Energiebelasting vermeld.

Ik denk dat je nog eens goed naar je aanbod moet kijken voor wat je echt gaat betalen...
Je klinkt wel heel chagrijnig - op een manier van "zelf nooit gezien, is bullshit.. ga beter kijken". Je hebt nu al twee keer gereageerd met "ik krijg x", "gaslicht" en "overstappen.nl" terwijl ik (en anderen) aangaven deals vanuit de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis (VEH) te hebben gehad. Onderstaand een link naar een ander forumlid met dezelfde deal maar andere verbruikgsgegevens:Het is niet zo dat de bedragen niet kloppen of dat we wat over het hoofd zien. Het addertje zat/zit in de terugleverkosten. Echter is mijn VP-setup vrij klein en vallen die voor mij erg mee en straks met batterij al helemaal. Maar het ging mij om de leveringskosten die je zo graag in twijfel wou trekken. Los van de terugleverkosten is dit ook zonder enige cashback deal dus of het voordelig voor je is verschilt per situatie en verbruik.

Ik was te laat met het accepteren (deal uitverkocht wegens grotere interesse dan gedacht) en maak dus vanaf 12 okt gebruik van Tibber. Hoop met grid rewards en e.e.a. optimaliseren (werk voornamelijk vanuit huis) op hetzelfde of lager gemiddeld tarief uit te komen. Dit omdat ik het ergens wel :+ vind dat ik het niet heb geaccepteerd met de info die ik nu heb.

[ Voor 13% gewijzigd door Mirabis op 30-09-2024 13:18 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
Gameboy schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:04:
[...]

Gaan we doen, met 12 kw omvormer :> en 50kwh aan accu, hebben e elke dag aardig wat speelruimte. GBB gaat de beste (meest winstgevend) momenten van laden en ontladen bepalen.

Ik heb Tibber ook gevraagd om grid rewards te gaan toekennen aan mensen met thuisaccu die ook hieraan meehelpen. Beetje krom dat met een auto je wel een vergoeding krigjt en met een dikke accu (nog) niet :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Reken je ook de 600 euro jaarlijkse energiebelastingkorting dan mee of datdanweerniet....

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Domba schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:38:
[...]

Heb je ook gedacht aan GBBoptimizer tov DAO etc.? Klopt je stelling dan ook nog steeds in je laatste zin? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mirabis schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:14:
[...]

Je klinkt wel heel chagrijnig - op een manier van "zelf nooit gezien, is bullshit.. ga beter kijken". Je hebt nu al twee keer gereageerd met "ik krijg x", "gaslicht" en "overstappen.nl" terwijl ik (en anderen) aangaven deals vanuit de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis (VEH) te hebben gehad. Onderstaand een link naar een ander forumlid met dezelfde deal maar andere verbruikgsgegevens:Het is niet zo dat de bedragen niet kloppen of dat we wat over het hoofd zien. Het addertje zat/zit in de terugleverkosten. Echter is mijn VP-setup vrij klein en vallen die voor mij erg mee en straks met batterij al helemaal. Maar het ging mij om de leveringskosten die je zo graag in twijfel wou trekken. Los van de terugleverkosten is dit ook zonder enige cashback deal dus of het voordelig voor je is verschilt per situatie en verbruik.

Ik was te laat met het accepteren (deal uitverkocht wegens grotere interesse dan gedacht) en maak dus vanaf 12 okt gebruik van Tibber. Hoop met grid rewards en e.e.a. optimaliseren (werk voornamelijk vanuit huis) op hetzelfde of lager gemiddeld tarief uit te komen. Dit omdat ik het ergens wel :+ vind dat ik het niet heb geaccepteerd met de info die ik nu heb.
Ik reageerde helemaal niet chagrijnig. Misschien lees je dat zo, maar dat is aan jou en niet mijn bedoeling.

@Taro plaatste een overzicht met EUR 0,2041 cent per kWh voor afname inclusief energiebelasting. Daarop plaatste jij de claim dat er bij vast een tarief van EUR 0,15-0,17 te krijgen is. Daarop stelde ik: controleer even die tarieven, want die EUR 0,15 is waarschijnlijk exclusief energiebelasting.

En dat blijkt dus uit je de eerste screenshot die je meestuurt als bewijs, die met de werkelijke tariefopbouw. Bovenaan staat het all-in tarief van EUR 0,281567 normaal, 0,269588 dal. Daaronder staat de opbouw daarvan:

Normaaltarief EUR 0,14992
Daltarief EUR 0,13794
Energiebelasting EUR 0,13165

Als je bij de kale tarieven Normaal en Dal de EUR 0,13165 energiebelasting optelt kom je precies op de all-in tarieven uit.

Die tweede screenshot die claimt dat hij EUR 0,159 dal, 0,189 inclusief alle belastingen en heffingen voor drie jaar heeft vastgezet vind ik ongeloofwaardig totdat ik de werkelijke tarieven zie zoals in die eerste screenshot. Even googlen levert op dat 3 jaar vast momenteel 0,26/0,27 per kWh kost inclusief energiebelasting. No-way dat Vandebron omwille van de VEH bereid is om EUR0,10 per kWh cadeau te doen...

Als je een goede vergelijking wilt maken moet je die EUR 0,2041 van Taro vergelijken met de EUR 0,281567 normaal en 0,269588 dal van de VEH Vandebron deal.

In plaats van spijt te hebben over die mooie VEH deal kun je me ook dankbaar zijn, want ik heb voor je uitgevogeld dat je bij Vandebron een kaal tarief van EUR 0,12419 kunt krijgen (voor 1 jaar vast; niet gekeken naar 3 jaar vast) in plaats van de EUR 0,14992 uit die VEH deal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Taro schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:12:
[Afbeelding]

En zelfs ik hoef niet te timen. Het systeem kent mijn load profile. Bekijkt de komende 24 uur wat, welk uur aan vermogen het huis in moet, en dan nog is er wat backup in de accu altijd. Het bekijkt de solar verwachting, en bekijkt de komende uurprijzen. Vervolgens zal de omvormer de accu zo efficient mogelijk aansturen in laden en ontladen bij x vermogen. Alles om per 24h zoveel mogelijk winst te behalen.

Wasmachine en vaatwasser draaien kan dus op elk moment. Als ik dat ga verschuiven moet mijn systeem weer leren dat het load profile anders is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:30:
[...]

En zelfs ik hoef niet te timen. Het systeem kent mijn load profile. Bekijkt de komende 24 uur wat, welk uur aan vermogen het huis is moet. Bekijkt de solar verwachting, en bekijkt de komende uurprijzen. Vervolgens zal de omvormer de accu zo efficient mogelijk aansturen in laden en ontladen bij x vermogen. Alles om per 24h zoveel mogelijk winst te behalen.

Wasmachine en vaatwasser draaien kan dus op elk moment. Als ik dat ga verschuiven moet mijn systeem weer leren dat het load profile anders is :P
Dat klinkt als een groot WAF 😊👌. Wat heb je staan?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@bilgy_no1 Enorm offtopic, maar Vandebron heeft inderdaad (beperkt) zo'n tarief geboden via VEH mits je 3 jaar tekende.

Kunnen we het nu weer over batterijtjes hebben... :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:40:
[...]

Dat klinkt als een groot WAF 😊👌. Wat heb je staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixRfkgG7o-HttTuuXEwpWLJglGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ym74DVCJWx6TRtYM2BrU8Tb8.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen er 3, dus iets van 50 kwh. (per cell 330Ah x 3.2v x 16stuks x 3boxen) Box2 en box3 komen volgende week. Cellen zijn er al. Deye doet 240A over die 3 boxen. Gasloos, 18 panelen oostwest en 2 stuks zuid. 6kW Daikin wp 230L. 2x airo. Zal iets van 7000kwh load worden per jaar. Tot nu toe ziet nov-nov er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVwWyRDppt49f2S07k_RYA6d8Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZbrdUgdtgVKyMHbyoOXCVc1.jpg?f=fotoalbum_large

Aansturing GBBoptimizer, monitoring SolarAssistant en HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:23:
[...]

Reken je ook de 600 euro jaarlijkse energiebelastingkorting dan mee of datdanweerniet....
Eh, nee, want dat is geen tarief per kWh, maar een vaste subsidie voor iedereen met een energieaansluiting in een woning.

Deze subsidie staat ook volledig los van de salderingsregeling en eventuele opwek/opslag/teruglevering, en heeft dus totaal geen relatie met je tarief voor import of export ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:25:
[...]
Heb je ook gedacht aan GBBoptimizer tov DAO etc.? Klopt je stelling dan ook nog steeds in je laatste zin? :)
Weet ik niet, geen enkele ervaring met GBB

Buiten test mode heb ik 1 accu-bank met 2 masters Deye's (1x SOC met CAN-bus comm en 1x Voltage sturing zonder comm).
Ik ga eerst naar DAO opnieuw bekijken (die heeft flink wat opties erbij dit jaar) of ik die aan de praat krijg voor een lijst van kWh's per uur, want ik heb een aantal extra actie's als 5 minuten voor het uur on-line en bij >9kWh voor een uur gepland staat voor de netaansluiting 2e Deye opstarten, deze is uitgeschakeld als stringspanning <100V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Simpel360 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:19:
[...]

Dat is niet hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan op dit moment werkt.

Het is slechts toekomst muziek dat ZP je eigen PV opwek wil gaan laden en o.a. EPEX handel wil gaan doen. Als in plan B, C en D...., als de onbalanshandel minder financieel gaat opbrengen, dingetje alleen is wat de vergoeding van ZP voor plan B enz. gaat zijn om deze handel voor jou te gaan doen wordt.
Volgens mij doe ik geen uitspraken over hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan werkt, ook zeg ik niets over hoe ze om gaan of om zullen gaan met eigen PV opwek. Het gaat er om dat ik reageer op @MajaMestreech die op basis van een onderbuikgevoel conclusies trekt en dat ik aangeef dat je in ieder geval had kunnen nagaan wat een product van een van de partijen die hij niet lijkt te vertrouwen kan opleveren. Oh ja, en garanties voor de toekomst kan ik ook niet geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bve1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-08 23:37
[
....

In mijn geval kan ik het gebruik van de EV (5000 kWh op jaarbasis) maar beperkt sturen, en ben medio augustus overgegaan naar een jaarcontract bij Greenchoice a 20 cent kWh (ik heb geen PV)
Afgaande op het 12-maanden overzicht bij ZP dan zat ik tussen "slim" en "gemiddeld" in (Zonneplan afgelopen 12 maanden) (overzicht staat wat verder op de pagina).
Dynamisch is in mijn geval dus niet voordeliger, en ik zie dit ook niet snel veranderen de komende periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:26:
[...]

Ik reageerde helemaal niet chagrijnig. Misschien lees je dat zo, maar dat is aan jou en niet mijn bedoeling.

@Taro plaatste een overzicht met EUR 0,2041 cent per kWh voor afname inclusief energiebelasting. Daarop plaatste jij de claim dat er bij vast een tarief van EUR 0,15-0,17 te krijgen is. Daarop stelde ik: controleer even die tarieven, want die EUR 0,15 is waarschijnlijk exclusief energiebelasting.

En dat blijkt dus uit je de eerste screenshot die je meestuurt als bewijs, die met de werkelijke tariefopbouw. Bovenaan staat het all-in tarief van EUR 0,281567 normaal, 0,269588 dal. Daaronder staat de opbouw daarvan:

Normaaltarief EUR 0,14992
Daltarief EUR 0,13794
Energiebelasting EUR 0,13165

Als je bij de kale tarieven Normaal en Dal de EUR 0,13165 energiebelasting optelt kom je precies op de all-in tarieven uit.

Die tweede screenshot die claimt dat hij EUR 0,159 dal, 0,189 inclusief alle belastingen en heffingen voor drie jaar heeft vastgezet vind ik ongeloofwaardig totdat ik de werkelijke tarieven zie zoals in die eerste screenshot. Even googlen levert op dat 3 jaar vast momenteel 0,26/0,27 per kWh kost inclusief energiebelasting. No-way dat Vandebron omwille van de VEH bereid is om EUR0,10 per kWh cadeau te doen...

Als je een goede vergelijking wilt maken moet je die EUR 0,2041 van Taro vergelijken met de EUR 0,281567 normaal en 0,269588 dal van de VEH Vandebron deal.

In plaats van spijt te hebben over die mooie VEH deal kun je me ook dankbaar zijn, want ik heb voor je uitgevogeld dat je bij Vandebron een kaal tarief van EUR 0,12419 kunt krijgen (voor 1 jaar vast; niet gekeken naar 3 jaar vast) in plaats van de EUR 0,14992 uit die VEH deal...
Dat blijkt helemaal niet en is slechts jouw foutieve aanname. Ik link naar een post waarbij dezelfde deal wordt toegelicht. De desbetreffende persoon heeft screenshots van zowel de 1 jarige als 3 jarige deal geüpload. De tarieven daarbij verschillen flink. Het gaat mij erom dat die 0,159 dal en 0,189 daadwerkelijk incl. alle belastingen en heffingen is voor drie jaar. Dat is erg laag - dus ik begrijp je terughoudendheid. Maar vervolgens leg ik het uit en probeer je van alles aan te grijpen om aan te tonen dat het niet zo is. Dus het stukje met "dankbaar zijn" slaat mijn inziens nergens op.

Wil je het duidelijker gespecifieerd, prima zie onderstaand. Geloof je het dan nog steeds niet? Zoek dan even in het Energieleveranciers aanbiedingentopic topic of op Facebook (bijv. Tibber groep): https://www.facebook.com/...?q=VEH&checkpoint_src=any

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZg5gbrZW1np6XjWwqPHprPrEDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIcaDQQshgWdZtTsVNSQpj4D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Ik ben benieuwd wat gas de komende week gaat doen, had eigenlijk een ietwat grotere sprong verwacht.
Het zou de komende weken ook relatief warm moeten blijven dus mogelijk hebben we nog even redelijk zachte tarieven voor stroom in de avonden.

Als je gas liever vast zet dan begin volgende week even opletten. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:44:
[...]

[Afbeelding]

Er komen er 3, dus iets van 50 kwh. (per cell 330Ah x 3.2v x 16stuks x 3boxen) Box2 en box3 komen volgende week. Cellen zijn er al. Deye doet 240A over die 3 boxen. Gasloos, 18 panelen oostwest en 2 stuks zuid. 6kW Daikin wp 230L. 2x airo. Zal iets van 7000kwh load worden per jaar. Tot nu toe ziet nov-nov er zo uit:

[Afbeelding]

Aansturing GBBoptimizer, monitoring SolarAssistant en HA.
Pittig. Helemaal doe het zelf?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:19:
[...]

Pittig. Helemaal doe het zelf?
Uiteraard, bouwen is nog t leukste van alles :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:20
Batilan schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:27:
[...]

Volgens mij doe ik geen uitspraken over hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan werkt, ook zeg ik niets over hoe ze om gaan of om zullen gaan met eigen PV opwek. Het gaat er om dat ik reageer op @MajaMestreech die op basis van een onderbuikgevoel conclusies trekt en dat ik aangeef dat je in ieder geval had kunnen nagaan wat een product van een van de partijen die hij niet lijkt te vertrouwen kan opleveren. Oh ja, en garanties voor de toekomst kan ik ook niet geven :+
Ik heb alleen maar aangegeven, zonder onderbuikgevoel maar met nalezen en redeneren, dat een Thuisbatterij met alleen maar aansturing door een Energieboer op On-Balans niet van toepassing is als je zelf zo zuinig en efficient mogelijk je EV's wilt laden en gebruik wilt maken van de gratis zonne energie ...... voor mij! Dat een Nexus prima is als je die laat installeren en samen met een Zonneplan energie contract de beloftes van terugverdientijd gaat controleren, is aan anderen maar niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
MajaMestreech schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb alleen maar aangegeven, zonder onderbuikgevoel maar met nalezen en redeneren, dat een Thuisbatterij met alleen maar aansturing door een Energieboer op On-Balans niet van toepassing is als je zelf zo zuinig en efficient mogelijk je EV's wilt laden en gebruik wilt maken van de gratis zonne energie ...... voor mij! Dat een Nexus prima is als je die laat installeren en samen met een Zonneplan energie contract de beloftes van terugverdientijd gaat controleren, is aan anderen maar niet aan mij.
Dan heb ik het stukje redenatie gemist in je posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:26:
[...]

Uiteraard, bouwen is nog t leukste van alles :9
Ik ben niet handig met stroom. Ik snap wel wat je bedoeld. Ben zelf ook met HA e.a. aan het uitproberen. Ik denk dat ik al naar een in elkaar geknutseld exemplaar moet 🤣🤣. Dan laten installeren. Denk hierbij aan Sessy etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:03:
[...]

Ik ben niet handig met stroom. Ik snap wel wat je bedoeld. Ben zelf ook met HA e.a. aan het uitproberen. Ik denk dat ik al naar een in elkaar geknutseld exemplaar moet 🤣🤣. Dan laten installeren. Denk hierbij aan Sessy etc.
Je kunt ook van EEL of Gobel kant en klare packs kopen. En dan aan een Deye of Growat/Goodwe knopen. Met GBB heb je dan ook een top systeem, waar je veel meer mee kunt dan sessey/hw/tibber packs. En dan is t puur rode en zwarte kabel verbinden zo ongeveer. Beetje handleiding lezen moet je bij een tv ook he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:09:
[...]
.

Je kunt ook van EEL of Gobel kant en klare packs kopen. En dan aan een Deye of Growat/Goodwe knopen. Met GBB heb je dan ook een top systeem, waar je veel meer mee kunt dan sessey/hw/tibber packs. En dan is t puur rode en zwarte kabel verbinden zo ongeveer. Beetje handleiding lezen moet je bij een tv ook he :)
Ik zal hier eens op googlen. TV handleiding lees ik niet haha. Gewoon op knopjes drukken 😜. Mocht je leuke linkjes hebben? Mijn systeem moet qua aansluiten echt een veilig systeem zijn met een handleiding genaamd "thuisaccu aansluiten voor Dummies" :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Devke schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:05:
[...]

Ik zal hier eens op googlen. TV handleiding lees ik niet haha. Gewoon op knopjes drukken 😜. Mocht je leuke linkjes hebben? Mijn systeem moet qua aansluiten echt een veilig systeem zijn met een handleiding genaamd "thuisaccu aansluiten voor Dummies" :9
Begin eens op yt. Offgridgarage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mirabis schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:56:
[...]

Dat blijkt helemaal niet en is slechts jouw foutieve aanname. Ik link naar een post waarbij dezelfde deal wordt toegelicht. De desbetreffende persoon heeft screenshots van zowel de 1 jarige als 3 jarige deal geüpload. De tarieven daarbij verschillen flink. Het gaat mij erom dat die 0,159 dal en 0,189 daadwerkelijk incl. alle belastingen en heffingen is voor drie jaar. Dat is erg laag - dus ik begrijp je terughoudendheid. Maar vervolgens leg ik het uit en probeer je van alles aan te grijpen om aan te tonen dat het niet zo is. Dus het stukje met "dankbaar zijn" slaat mijn inziens nergens op.

Wil je het duidelijker gespecifieerd, prima zie onderstaand. Geloof je het dan nog steeds niet? Zoek dan even in het Energieleveranciers aanbiedingentopic topic of op Facebook (bijv. Tibber groep): https://www.facebook.com/...?q=VEH&checkpoint_src=any

[Afbeelding]
Ja, OK deze is wel compleet en onderschrijft wat je zegt. Dit is echt een extreem laag tarief inderdaad en dan snap ik het helemaal dat je er van baalt dat je daarnaast hebt gegrepen in jouw situatie.

Was wel handiger geweest als je deze had geplaatst ipv die andere waar juist veel hogere tarieven stonden. Dan had ik mijn hele vorige post anders geschreven...

En ergens ook vreemd dat er andere mensen zijn geweest die ook via VEH een veel hoger tarief kregen aangeboden bij Vandebron. Dan is het dus ook niet algemeen zo dat iedereen dat lage tarief kon krijgen?

Maar goed, we gaan off-topic. Excuses als ik je heb gekrenkt. Dat was nooit mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:06
Batilan schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:27:
[...]

Naar dat is een advies op basis van een (onderbuik) gevoel. Je hebt niet gekeken in het zonneplan topic wat je had kunnen verdienen? En hoeveel je 'gratis' had kunnen laden van je zonnepanelen?

Ik reageerde in 1e instantie op met name het dik gedrukte in jouw tekst.
In 2e dik gedrukte onken je dit.
Op mij komt het dan blijkbaar anders over dan je bedoeld.

Wat de pr of ai voorkant je wil laten geloven kan in de praktijk wel eens op gespannen voet staan met wat legal in de contacten zet en vooral de uitleg die ze aan contract of wet geven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
Vandaag de eindafrekening gehad van een jaartje ANWB dynamisch. Volledig elektrisch huis, ongeveer 7000 Wp aan zonnepanelen en 30kWh aan accu's met Victron omvormers en een zelfgebouwd algoritme voor de aansturing. Daarnaast hangt de elektrische auto nog regelmatig aan de lader.

Eindresultaat:
  • Ingekocht 10.463 kWh a 24,64 cent per kWh
  • Verkocht 3.899 kWh a 28,62 cent per kWh
  • Totaal dus 'verbruikt' van het net 6.564 kWh voor een prijs van 22,28 cent per kWh
Dit zijn alle variabele kosten inclusief overheidsheffingen en inkoopvergoeding van ANWB (3,961 cent inmiddels).

Niet ontevreden. Ik heb ook bijgehouden via Home Assistent wat ik kwijt zou zijn op het moment dat ik er geen accu tussen had gehad. Dus nog steeds een som van 6565 kWh. In dit geval waren de totale kosten 41,55 cent per kWh geweest. Totaal dus een 1500 euro verschil door de tussenkomst van de accu op de juiste momenten. Uiteraard is dit flink scheef getrokken doordat je bij een dynamisch contract je zonnestroom vooral veel verkoopt tegen 0 of zelfs negatieve prijzen. Bij een vast contract zal het verschil veel minder groot zijn nu de salderingsregeling nog actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Niltag schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:14:
Vandaag de eindafrekening gehad van een jaartje ANWB dynamisch. Volledig elektrisch huis, ongeveer 7000 Wp aan zonnepanelen en 30kWh aan accu's met Victron omvormers en een zelfgebouwd algoritme voor de aansturing. Daarnaast hangt de elektrische auto nog regelmatig aan de lader.

Eindresultaat:
  • Totaal dus 'verbruikt' van het net 6.564 kWh voor een prijs van 22,28 cent per kWh
Dit zijn alle variabele kosten inclusief overheidsheffingen en inkoopvergoeding van ANWB (3,961 cent inmiddels).

Niet ontevreden. Ik heb ook bijgehouden via Home Assistent wat ik kwijt zou zijn op het moment dat ik er geen accu tussen had gehad. Dus nog steeds een som van 6565 kWh. In dit geval waren de totale kosten 41,55 cent per kWh geweest. Totaal dus een 1500 euro verschil door de tussenkomst van de accu op de juiste momenten. Uiteraard is dit flink scheef getrokken doordat je bij een dynamisch contract je zonnestroom vooral veel verkoopt tegen 0 of zelfs negatieve prijzen. Bij een vast contract zal het verschil veel minder groot zijn nu de salderingsregeling nog actief is.
En als je gewoon een vast contract had genomen á 26 cent per kWh? ;)
Of was dat toen nog niet beschikbaar? in ieder geval voor het komende jaar wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Eindresultaat:

Ik snap je berekening niet helemaal. Als je zonder batterij gemiddeld op €0,4155 per kWh was uitgekomen had je bijna alleen maar op de allerduurste uren moeten afnemen.

En met je batterij ertussen vind ik je kosten voor afname nog redelijk hoog. Er zijn dit jaar toch heel veel uren met negatieve prijzen geweest en met 30 kWh had je eigenlijk niets hoeven afnemen op de piekmomenten en een flink deel van de tijd nog geld toe moeten krijgen.

Wel mooi dat je voor terugleveren meer hebt gekregen dan voor afname te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:35

Eindresultaat:

Wanneer ik dit zo lees is er of iets niet in de analyse juist of heb je alleen op de pieken je EV en accu geladen.

Zonder EV en accu en met pv bij mij kom ik met weinig sturing op de 19,7ct gemiddelde voor 2024. De gemiddeld prijs over het afgelopen jaar geeft tibber bij mij aan zonder sturing en ev is dan 24ct.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
de Peer schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:24:
[...]

En als je gewoon een vast contract had genomen á 26 cent per kWh? ;)
Of was dat toen nog niet beschikbaar? in ieder geval voor het komende jaar wel.
Maar dat is niet "leuk" :P

Ik ga ook al vanaf nov dynamisch met dikke accu. Puur om al te spelen en voor te borduren op geen saldering meer en voor nu even af te zijn van tlboetes. Verder is er ook wat winst te maken, met 50kwh is er genoeg ruimte om goedkoop te laden en op duurste uren te verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Ik ben een paar maanden geleden verhuisd naar een volledig geisoleerde woning uit 2005 met energielabel A. Er liggen flink wat zonnepanelen op die jaarlijks ongeveer 8000kwh opleveren. Zelf verbruik ik ongeveer 1500-2000kWh per jaar. Verder is er een warmtenet aanwezig wat veel te duur is, daarom laat ik binnenkort een full-electric warmtepomp plaatsen.

Voor de paar maanden dat ik er woon heb ik een dynamisch elektriciteitscontract genomen bij nextenergy. Echter vraag ik me erg af wat nu het handigst is als ik dalijk een warmtepomp heb, aangezien die natuurlijk vooral stroom verbruikt op de momenten dat de zonnepanelen het minste opleveren. Hoe zijn de ervaringen met een dynamisch contract met een warmtepomp en zonnepanelen? Kan ik het beste toch een vast contract pakken zolang er nog salderen is (desondanks de terugleverkosten)? Of is uiteindelijk een dynamisch contract toch voordelig? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:20:
Ik ben een paar maanden geleden verhuisd naar een volledig geisoleerde woning uit 2005 met energielabel A. Er liggen flink wat zonnepanelen op die jaarlijks ongeveer 8000kwh opleveren. Zelf verbruik ik ongeveer 1500-2000kWh per jaar. Verder is er een warmtenet aanwezig wat veel te duur is, daarom laat ik binnenkort een full-electric warmtepomp plaatsen.
Ik ben niet aangesloten op een warmtenet, maar deze bestaan wel bij twee buurgemeenten. Ik heb begrepen dat het vaak niet mogelijk is, om de aansluiting van het warmtenet op te zeggen, of te verwijderen.
Je blijft dan maandelijks kosten betalen. Dit maakt je energiekosten met een warmtepomp erbij ook erg duur.
Heb je al je warmtenet aansluiting opgezegd ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
PeteSplit schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ik ben niet aangesloten op een warmtenet, maar deze bestaan wel bij twee buurgemeenten. Ik heb begrepen dat het vaak niet mogelijk is, om de aansluiting van het warmtenet op te zeggen, of te verwijderen.
Je blijft dan maandelijks kosten betalen. Dit maakt je energiekosten met een warmtepomp erbij ook erg duur.
Heb je al je warmtenet aansluiting opgezegd ?
Warmtenet kan ik opzeggen en wordt dan volledig afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:20:

Voor de paar maanden dat ik er woon heb ik een dynamisch elektriciteitscontract genomen bij nextenergy. Echter vraag ik me erg af wat nu het handigst is als ik dalijk een warmtepomp heb, aangezien die natuurlijk vooral stroom verbruikt op de momenten dat de zonnepanelen het minste opleveren. Hoe zijn de ervaringen met een dynamisch contract met een warmtepomp en zonnepanelen? Kan ik het beste toch een vast contract pakken zolang er nog salderen is (desondanks de terugleverkosten)? Of is uiteindelijk een dynamisch contract toch voordelig? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Om te beginnen moet je met zonnepanelen, zeker met zoveel overschot, niet bij Nextenergy zitten. Check even de first post waar in staat dat zij niet volledig salderen, maar twee keer de inkoopkosten per kWh in rekening brengen. Met zo'n overschot verlies je daar dus op. Beter stap je per direct over naar Zonneplan, Tibber of een andere aanbieder die wel volledig saldeert (ook al wordt de opbrengst van PV de komende maanden een stuk lager).

Voor na de overstap zul je moeten rekenen. Kijk heel goed naar de voorwaarden van iedere leverancier. Zelfs met de warmtepomp erbij zul je waarschijnlijk nog steeds een overschot hebben.

Even nuchter bekeken, met als voorbeeld Greenchoice (bij andere vaste aanbieders kan het wellicht iets anders uitvallen), krijg je per kWh overschot maar ongeveer EUR 0,02 bij een vast contract. Dit moet je afwegen tegen welk kaal tarief (ex. Energiebelasting) je met dynamisch zou kunnen realiseren. Tot nu toe is dat dit jaar wel hoger dan dat.

Welke prijs voor afname en teruglevering je gaat realiseren hangt in grote mate af van hoeveel van je eigen stroom je kunt gebruiken tijdens de momenten van grootste overschotten (zomerse dagen in de weekends van ongeveer april-sept). De warmtepomp zal juist veel draaien buiten het PV-seizoen om, dus daar kun je de negatieve prijzen niet mee omzeilen. Weer wel als je de warmtepomp ook als koeling kunt inzetten in de zomer. Een EV is in jouw geval een mooie keuze als je die in de weekends in de zomer vaak voor de deur hebt staan en kunt opladen. Dan krijg je op die momenten geld toe om te laden in plaats van dat je je centen weggooit aan de pomp. Als dat allemaal (nog) niet kan moet je kijken of je de omvormer automatisch kunt laten uitschakelen bij negatieve prijzen. Dit laatste kan trouwens ook als je wel al een EV hebt; dan verdien je nog meer aan het laden van de auto...

Anyway, mijn conclusie (~3750 kWh opwekking aan PV, warmtepomp) is dat ik door de terugleverboetes weer terug ga naar dynamisch. Ik vind het een eerlijker systeem en waarschijnlijk nog voordeliger ook. In jouw geval met nog veel meer PV opwekking dan afname (zelfs met de warmtepomp erbij) Wel iets meer gevoelig voor een hele dure winter, maar de gasvoorraden zitten alweer vol, dus ik geloof niet dat elektriciteit weer door het dak gaat zoals in de zomer van 2022.

Maar in elk geval klinkt het alsof je goed bezig bent met verduurzaming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Om te beginnen moet je met zonnepanelen, zeker met zoveel overschot, niet bij Nextenergy zitten. Check even de first post waar in staat dat zij niet volledig salderen, maar twee keer de inkoopkosten per kWh in rekening brengen. Met zo'n overschot verlies je daar dus op. Beter stap je per direct over naar Zonneplan, Tibber of een andere aanbieder die wel volledig saldeert (ook al wordt de opbrengst van PV de komende maanden een stuk lager).

Voor na de overstap zul je moeten rekenen. Kijk heel goed naar de voorwaarden van iedere leverancier. Zelfs met de warmtepomp erbij zul je waarschijnlijk nog steeds een overschot hebben.

Even nuchter bekeken, met als voorbeeld Greenchoice (bij andere vaste aanbieders kan het wellicht iets anders uitvallen), krijg je per kWh overschot maar ongeveer EUR 0,02 bij een vast contract. Dit moet je afwegen tegen welk kaal tarief (ex. Energiebelasting) je met dynamisch zou kunnen realiseren. Tot nu toe is dat dit jaar wel hoger dan dat.

Welke prijs voor afname en teruglevering je gaat realiseren hangt in grote mate af van hoeveel van je eigen stroom je kunt gebruiken tijdens de momenten van grootste overschotten (zomerse dagen in de weekends van ongeveer april-sept). De warmtepomp zal juist veel draaien buiten het PV-seizoen om, dus daar kun je de negatieve prijzen niet mee omzeilen. Weer wel als je de warmtepomp ook als koeling kunt inzetten in de zomer. Een EV is in jouw geval een mooie keuze als je die in de weekends in de zomer vaak voor de deur hebt staan en kunt opladen. Dan krijg je op die momenten geld toe om te laden in plaats van dat je je centen weggooit aan de pomp. Als dat allemaal (nog) niet kan moet je kijken of je de omvormer automatisch kunt laten uitschakelen bij negatieve prijzen. Dit laatste kan trouwens ook als je wel al een EV hebt; dan verdien je nog meer aan het laden van de auto...

Anyway, mijn conclusie (~3750 kWh opwekking aan PV, warmtepomp) is dat ik door de terugleverboetes weer terug ga naar dynamisch. Ik vind het een eerlijker systeem en waarschijnlijk nog voordeliger ook. In jouw geval met nog veel meer PV opwekking dan afname (zelfs met de warmtepomp erbij) Wel iets meer gevoelig voor een hele dure winter, maar de gasvoorraden zitten alweer vol, dus ik geloof niet dat elektriciteit weer door het dak gaat zoals in de zomer van 2022.

Maar in elk geval klinkt het alsof je goed bezig bent met verduurzaming!
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp alleen niet helemaal wat nextenergy dan niet goed doet bij salderen? Je betaalt de inkoopvergoeding zowel voor stroom die je verbruikt als stroom die je teruglevert?

Kijkende naar een vast contract van Greenchoice ; bij pricewise en gaslicht zie ik dat greenchoice 14,5 cent/kwh vergoedt na salderen. Echter na de terugleverkosten van 11,6cent kom je op een netto vergoeding van 2,88 cent uit.

Verder gaat een EV er de komende tijd helaas nog niet inzitten. Wel heb ik mijn zonnepanelen via solaredge zo ingesteld dat ze uitgaan bij een te negatieve stroomprijs, als die lager wordt dan de energiebelasting. Echter komt dat volgensmij bijna nooit voor?

Kijkende dus naar zonneplan of tibber; lijkt erop dat zonneplan dan lagere kosten rekent? 2,5ct vs 2ct bij tibber. Is zonneplan dan de voordeligste optie? En kijkende naar de tarieven qua teruglevering zijn ze bij tibber het afgelopen jaar nooit lager dan 5,8 cent/kwh geweest. Bij zonneplan kan ik de historie van de kale tarieven helaas niet zien. Wel zou ik liever een voorschot betalen ipv zoals bij tibber en zonneplan het actuele tarief waardoor je dus schommelende maandkosten hebt.

Lijkt er dus op dat dynamisch bij zonneplan of tibber wel het voordeligst is. Maar nog steeds vraag ik me af of dit wel goed loopt met een warmtepomp welke vooral zijn stroom gebruikt als de zonnepanelen weinig tot niks leveren en de dynamische tarieven hoog zijn. De stroom van je zonnepanelen verkoop je vooral tegen het laagst mogelijk tarief, terwijl de warmtepomp stroom gebruikt tegen zo ongeveer het hoogste mogelijke dynamische tarief. Kijkende naar de stroomkosten van Greenchoice-vast is dat allin ongeveer 25ct/kwh, en bij tibber afgelopen jaar was het all-in dynamische tarief enkel in oktober en november hoger met 28ct/kwh, en de rest van het jaar 25ct of lager. De vraag is dan of het opweegt dat je in de winter duurdere dynamisch-tarief stroom tegenover vast-tarief stroom afneemt, maar in de zomer flink wat meer terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom van de zonnepanelen. Heeft iemand hier ervaring mee wat de beste oplossing zal zijn? Is er ook een correct salderende leverancier die met een voorschot werkt?

[ Voor 6% gewijzigd door illuvattarr op 02-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

<knip>

Lijkt er dus op dat dynamisch bij zonneplan of tibber wel het voordeligst is. Maar nog steeds vraag ik me af of dit wel goed loopt met een warmtepomp welke vooral zijn stroom gebruikt als de zonnepanelen weinig tot niks leveren en de dynamische tarieven hoog zijn. De stroom van je zonnepanelen verkoop je vooral tegen het laagst mogelijk tarief, terwijl de warmtepomp stroom gebruikt tegen zo ongeveer het hoogste mogelijke tarief. De vraag is natuurlijk of dit opweegt tegen de extra terugleverkosten bij een vast contract. Heeft iemand hier ervaring mee wat de beste oplossing zal zijn?
De gemiddelde dynamische tarieven voor import zijn in de winter niet echt heel veel hoger dan in de zomer, dat valt best mee.

Maar als je echt op het scherpst van de snede wilt zitten, dan kun je wellicht in de winter-/stookmaanden een niet-dynamisch contract nemen. De eventuele terugleverboetes of lagere teruglevertarieven zijn dan minder een issue gezien de veel lagere opbrengst van je PV. Mogelijk heb je zelfs helemaal geen export in die maanden, als je WP de hele PV opbrengst gebruikt bij het stoken overdag.

Dan kun je wellicht een goede variabele aanbieding vinden met lage inkooptarieven.

Wanneer de PV opbrengst dan weer stijgt in de lente, en je minder hoeft te stoken, kun je dan weer naar een dynamisch contract om je PV export/overschot tegen een zo gunstig mogelijk tarief te kunnen verkopen. De dynamische gemiddelde uurtarieven zijn doorgaans (flink) hoger dan wat vaste/variabele aanbieders bieden.

Niemand houdt je tegen om zo per seizoen te wisselen ;)

Toevoeging: Je mist dan wel een heel groot deel saldeer-volume, de ingekocht energie in de wintermaanden kun je dan niet meer wegstrepen tegen je PV overschot in de zomer.

Deze strategie is daarom denk ik ook nu nog niet echt interessant, zolang je nog 100% kunt salderen. Wanneer de saldering wordt/is afgebouwd, kan dit veel interessanter worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 02-10-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp alleen niet helemaal wat nextenergy dan niet goed doet bij salderen? Je betaalt de inkoopvergoeding zowel voor stroom die je verbruikt als stroom die je teruglevert?

Kijkende naar een vast contract van Greenchoice ; bij pricewise en gaslicht zie ik dat greenchoice 14,5 cent/kwh vergoedt na salderen. Echter na de terugleverkosten van 11,6cent kom je op een netto vergoeding van 2,88 cent uit.

Verder gaat een EV er de komende tijd helaas nog niet inzitten. Wel heb ik mijn zonnepanelen via solaredge zo ingesteld dat ze uitgaan bij een te negatieve stroomprijs, als die lager wordt dan de energiebelasting. Echter komt dat volgensmij bijna nooit voor?

Kijkende dus naar zonneplan of tibber; lijkt erop dat zonneplan dan lagere kosten rekent? 2,5ct vs 2ct bij tibber. Is zonneplan dan de voordeligste optie? En kijkende naar de tarieven qua teruglevering zijn ze bij tibber het afgelopen jaar nooit lager dan 5,8 cent/kwh geweest. Bij zonneplan kan ik de historie van de kale tarieven helaas niet zien. Wel zou ik liever een voorschot betalen ipv zoals bij tibber en zonneplan het actuele tarief waardoor je dus schommelende maandkosten hebt.

Lijkt er dus op dat dynamisch bij zonneplan of tibber wel het voordeligst is. Maar nog steeds vraag ik me af of dit wel goed loopt met een warmtepomp welke vooral zijn stroom gebruikt als de zonnepanelen weinig tot niks leveren en de dynamische tarieven hoog zijn. De stroom van je zonnepanelen verkoop je vooral tegen het laagst mogelijk tarief, terwijl de warmtepomp stroom gebruikt tegen zo ongeveer het hoogste mogelijke dynamische tarief. Kijkende naar de stroomkosten van Greenchoice-vast is dat allin ongeveer 25ct/kwh, en bij tibber afgelopen jaar was het all-in dynamische tarief enkel in oktober en november hoger met 28ct/kwh, en de rest van het jaar 25ct of lager. De vraag is dan of het opweegt dat je in de winter duurdere dynamisch-tarief stroom tegenover vast-tarief stroom afneemt, maar in de zomer flink wat meer terugkrijgt voor je teruggeleverde stroom van de zonnepanelen. Heeft iemand hier ervaring mee wat de beste oplossing zal zijn? Is er ook een correct salderende leverancier die met een voorschot werkt?
Wat Nextenergy volgens mij doet is bij zowel inkoop als teruglevering de inkoopkosten van EUR 0,0219 rekenen. Dus bij inkoop betaal je de spotprijs + inkoopkosten en bij terugleveren krijg je de spotprijs - inkoopkosten. Tussen bij het terugleveren van je stroom heb je dus sowieso een verlies van 2x die inkoopkosten*, oftewel EUR 0,0438.

Bij Tibber, Zonneplan en nog een aantal anderen betaal je uiteraard ook de "spotprijs + inkoopkosten" voor afname, maar krijg je bij terugleveren ook hetzelfde terug in elk geval tot aan de grens van salderen. Daarboven krijg je dan geloof ik alleen de spotprijs terug, maar worden geen inkoopkosten in rekening gebracht.**

Ik heb even de website van Next Energy nageplozen en ze vertellen hier helemaal niets over. Tarieven zijn niet makkelijk te vinden en verder staat er alleen maar marketingpraat dat ze bij terugleveren "de daadwerkelijke marktprijs betalen". Dat is dus echter niet waar, want ze rekenen extra kosten voor dat terugleveren.

Pas bij het doen van een simulatie zie ik dat ze die inkoopkosten over de som van verbruik en opwekking rekenen, zonder dit overigens expliciet te tonen. Je moet de het bedrag delen door de inkoopkosten en dan zie je pas over hoeveel kWh ze dat rekenen. Deze manier van zakendoen vind ik neigen naar oplichting en lijkt me ook aanvechtbaar bij de ACM bijvoorbeeld. Maar no way dat ik met zo'n club zaken zou willen doen.

Tot zover Next Energy...

Voor jouw situatie:
Als je de omvormer al kunt uitschakelen bij negatieve prijzen is dat inderdaad een goede. Je moet bij jouw verbruik en opwekking even in de gaten houden op welk moment je ze af laat schakelen. Tot aan je eigen jaarverbruik moet je pas afschakelen als de prijs incl. Energiebelasting negatief is. Wanneer je boven je eigen verbruik uitkomt moet je afschakelen wanneer de kale prijs negatief wordt.

De negatieve prijzen inclusief energiebelasting zijn relatief zeldzaam volgens mij. Er zijn hier wel af en toe grafieken gepost met wat de spotprijs is geweest. Je kunt in dit topic zoeken op 'historische prijzen' of zoiets en dan vind je waarschijnlijk wel iets...

En ja, ik denk inderdaad dat je met dynamisch overall het beste uitkomt, maar wel met iets meer risico op plotselinge prijsstijgingen.

* Kleine correctie toegepast. Er stond 2x EUR 0,0438 maar dat was niet juist.

** Gecorrigeerd nav onderstaande reactie van @Gameboy , waarvoor dank. Weer wat geleerd. Ik heb zelf lang geen overschot, dus had me er nooit zo in verdiept.

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 02-10-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

<knip>

Bij Tibber, Zonneplan en nog een aantal anderen betaal je uiteraard ook de "spotprijs + inkoopkosten" voor afname, maar krijg je bij terugleveren ook hetzelfde terug in elk geval tot aan de grens van salderen. Daarboven krijg je dan geloof ik alleen de spotprijs terug, maar worden geen inkoopkosten in rekening gebracht.

<knip>
Tibber en Zonneplan betalen voor al je export ook de inkoopvergoeding uit, ongeacht saldering...

Je mag zelfs de BTW over kale prijs + inkoopvergoeding ook nog houden, dus in ieder geval bij deze 2 dynamische leveranciers word je geen poot uitgedraaid, niet misleid en krijg je altijd de juiste (dynamische) prijs voor je export.

Dit zijn ook de enige 2 leveranciers waarmee ik zelf hands-on ervaring heb (beiden dit jaar, 2024), dus ik kan uit eigen ervaring melden dat dit actueel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illuvattarr
Gameboy schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:03:
[...]

Tibber en Zonneplan betalen voor al je export ook de inkoopvergoeding uit, ongeacht saldering...

Je mag zelfs de BTW over kale prijs + inkoopvergoeding ook nog houden, dus in ieder geval bij deze 2 dynamische leveranciers word je geen poot uitgedraaid, niet misleid en krijg je altijd de juiste (dynamische) prijs voor je export.

Dit zijn ook de enige 2 leveranciers waarmee ik zelf hands-on ervaring heb (beiden dit jaar, 2024), dus ik kan uit eigen ervaring melden dat dit actueel is ;)
Bedankt voor je uitleg. Heb je een voorkeur voor een tibber of zonneplan? ik sta op het punt naar een van de 2 te switchen maar alle leveringskosten lijken mij nagenoeg vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:46
illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Bedankt voor je uitleg. Heb je een voorkeur voor een tibber of zonneplan? ik sta op het punt naar een van de 2 te switchen maar alle leveringskosten lijken mij nagenoeg vergelijkbaar.
Een nadeel van Zonneplan kan zijn dat je verplicht een dongel moet gebruiken die je in je slimme meter moet steken. Als je bv ook een laadpaal hebt heb je dan waarschijnlijk een splitter nodig om zowel de dongel als je laadpaal te kunnen verbinden met je slimme meter. En laadpalen werken niet altijd goed samen met (passieve) splitters, is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
illuvattarr schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Qua tarieven ontlopen Tibber en ZP elkaar zeer weinig. De App en de ondersteuningsopties zijn bij beiden ook helemaal prima.

Bij Tibber betaal of krijg je gedurende het hele jaar het hele tarief inclusief energiebelasting. Op de jaar- of eindfactuur wordt de teveel teruggegeven energiebelasting teruggevorderd. Dus je maandfacturen zijn flink negatief (als je PV export hebt), en dat wordt op de jaar- of eindfactuur in een keer rechtgetrokken, waardoor je vaak een flink bedrag moet terugbetalen.

Bij Zonneplan wordt de correctie op de energiebelasting ingeschat over het hele jaar, en dat wordt per maand verrekend. Dus de maandfacturen zijn wat hoger, maar daar staat tegenover dat je niet op de jaar- of eindfactuur nog weer een bedrag moet terugbetalen.

Verder maakt het m.i. niet veel uit welke van deze 2 je kiest, beiden doen het prima...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
mandroideka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Een nadeel van Zonneplan kan zijn dat je verplicht een dongel moet gebruiken die je in je slimme meter moet steken. Als je bv ook een laadpaal hebt heb je dan waarschijnlijk een splitter nodig om zowel de dongel als je laadpaal te kunnen verbinden met je slimme meter. En laadpalen werken niet altijd goed samen met (passieve) splitters, is mijn ervaring.
De dongel van ZP is helemaal niet verplicht ;) Alleen als je zelf via hun app het volledige inzicht wilt hebben, (of als je een load-balancing laadpaal hebt), is het handig om die wel aan te sluiten...

Maar alles werkt prima zonder die dongel aan te sluiten...

Verder is een actieve P1 splitter dan een goed alternatief, die zijn voor een paar tientjes al te koop, bijvoorbeeld:

https://www.powerbaas.nl/...rbaas-actieve-p1-splitter
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 02-10-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:40
ik zit nu een jaar bij ZP. Heb een laadpaal via ZP en een warmtepomp (geen gas). Alles werkt perfect met één dongel. Zowel het laden als het verbruik c.q.opbrengst monitoren gaat via de app. Ben tot nu best tevreden met mijn Dynamisch contract. Het voordeel is dat je op elk gewenst moment kan opzeggen zonder boete.
Zelf ben ik niet zo van het switchen en kijk naar de jaarlijkse gemiddelde prijs per kWh en die zit tot nu toe op 22 cent. Heb "maar" 4 panelen met een jaarlijkse opbrengst van ± 1500 kWh en een teruglevering van ± 400 kWh.

Ik weet niet of dynamisch ook interessant is zonder EV, denk het wel want je kunt apparatuur in je huis sturen op de voordeligste prijzen (moet je wel op dat moment thuis zijn of middels een tijdklok instellen).

Risico van prijsschommelingen is altijd aanwezig t.o.v. een vast contract maar tot nu toe heb ik hier weinig van gemerkt.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:44

koboy

Heb een idee voor een icon

mandroideka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

De dongel is niet verplicht, maar wel nodig om je verbruiksdata in de app te krijgen. Toen ik een maand nog wat geleden mijn contract afsloot kon ik een splitter meebestellen/kopen, die volgens mij actief is en gevoed vanuit de p1 poort; er brandt een lichtje op in elk geval, en er zit geen aparte voeding bij.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

Ik heb zelfs nooit een zonneplan dongle ontvangen. Wilde ik niet. Ik gebruik zonneplan dus zonder dongle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Wakkie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:02:
ik zit nu een jaar bij ZP. Heb een laadpaal via ZP en een warmtepomp (geen gas). Alles werkt perfect met één dongel. Zowel het laden als het verbruik c.q.opbrengst monitoren gaat via de app. Ben tot nu best tevreden met mijn Dynamisch contract. Het voordeel is dat je op elk gewenst moment kan opzeggen zonder boete.
Zelf ben ik niet zo van het switchen en kijk naar de jaarlijkse gemiddelde prijs per kWh en die zit tot nu toe op 22 cent. Heb "maar" 4 panelen met een jaarlijkse opbrengst van ± 1500 kWh en een teruglevering van ± 400 kWh.

Ik weet niet of dynamisch ook interessant is zonder EV, denk het wel want je kunt apparatuur in je huis sturen op de voordeligste prijzen (moet je wel op dat moment thuis zijn of middels een tijdklok instellen).

Risico van prijsschommelingen is altijd aanwezig t.o.v. een vast contract maar tot nu toe heb ik hier weinig van gemerkt.
dynamisch is prima zonder EV en sturing naar goede uren. Deze helpen voor een nog lagere prijs. Met dynamisch betaal je wat energie kost. Je "profiteert" van de pieken en dalen, gemiddeld gezien over een langere periode kom je gunstig uit. De rest is dus sturen of een vast contract als je het niet ziet zitten om met verschillende tarieven en maandfacturen door het jaar af te moeten rekenen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
NielsvdBeek schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:26:
[...]

dynamisch is prima zonder EV en sturing naar goede uren. Deze helpen voor een nog lagere prijs. Met dynamisch betaal je wat energie kost. Je "profiteert" van de pieken en dalen, gemiddeld gezien over een langere periode kom je gunstig uit. De rest is dus sturen of een vast contract als je het niet ziet zitten om met verschillende tarieven en maandfacturen door het jaar af te moeten rekenen.
Dynamisch kan met en zonder EV. met en zonder accu. maar er is wat meer winst/mogelijk te halen met een EV die je kunt plannen en/of een accu die je kunt sturen.

Als je per jaar 7000 verbruik hebt bv, en 7000 opwek, dan kun je nog salderen en gewoon een jaarcontract pakken, als je oplet met de terugleverboete. Maar ik ga ook alvast vanaf nov dynamisch om te wennen en alles in te regelen. Met een dikkere accu dan nodig is er extra speelruimte om goedkoop in te kopen en op dure uren te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
https://esb.nu/zon-en-win...-in-elektriciteitskosten/

Interessant artikel over de effecten op de prijs van een kWh
Zon en wind verminderen dus niet alleen de uitgaven voor Nederland aan kolen en gas door het gebruik van deze brandstoffen te verminderen, maar het vermindert ook de uitgaven voor bedrijven en huishoudens door de te betalen elektriciteitsprijs te verlagen – en aanzienlijk. Een eerste ruwe schatting is dat zonne-energie de uitgaven aan elektriciteit laat dalen met 6,2 cent per kilowattuur maal 120 terwattuur is 7,4 miljard euro. Ook huishoudens zonder zonnepanelen profiteren daarom van zonnepanelen.

De impliciete subsidies op zonnepanelen aan eigenaren door salderen worden ruim terugverdiend door lagere kosten – voor alle Nederlanders. De kosten van deze salderingsregel komen namelijk uit op 15 cent per kilowattuur × 17,7 terawattuur, dus 2,7 miljard euro.

Subsidies voor zonnepanelen op daken van huishoudens zijn dus een voorbeeld van een win-win voor huishoudens met en zonder zonnepanelen. De subsidies worden indirect betaald uit verlaagde winsten van de steenkool- en gascentrales. Oftewel: de vervuiler betaalt (zie Liski en Vehviläinen (2020) voor een vergelijkbare berekening voor Scandinavië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Beetje gek model dat ze gebruiken, bij meer zon en wind gaan de prijzen niet negatiever. Omvormers worden slimmer he.

Het zal wel, een blackbox simulatie voorspelt X. Maar wat wel ergelijk is dat ze doen alsof zonnepanelen alleen betaald worden van de salderingsregeling (energiebelasting) en niet de 8 cent opslag voor alle Nederlandse huishoudens en bedrijven met een vast contract.

Vlak voor en na invoering teruglevering kosten kon je dat goed zien, Greenchoice ging van 30 cent vast naar mijn 22. Hoppa, doe die maar, dat is 6 cent kaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Het artikel gaat over de invloed van wind en zon op de energieprijzen, zoals je leest is dit een zorgvuldige en gedegen onderzoek met onderbouwing. Dat is anders dan een mening.

De veranderingen die ontstaan door meer invloed van duurzame energiebronnen wordt goed weergegeven.

De invloed en positief effect van thuis accu wordt ook goed onderbouwd als ontlasting van ons net. Zeker itt tot de berichten dat dit juist een belasting is voor het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
NielsvdBeek schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:42:
Het artikel gaat over de invloed van wind en zon op de energieprijzen, zoals je leest is dit een zorgvuldige en gedegen onderzoek met onderbouwing. Dat is anders dan een mening.
Onderzoek is gebaseerd op een regression test / model en staat of valt daarmee. Alleen in wetenschap is het nog niet gebruikelijk om je huiswerk te laten zien en alle data en broncode erbij te leveren, dus je bekijkt het resultaat kritisch op gekke dingen die opvallen.

En dan vallen zwaar negatieve prijzen op. In werkelijkheid zie je steeds meer uit schakelbare omvormers en gaat de EPEX prijs steeds vaker op precies nul of -10 SDE subsidie eindigen. Niet min wtf.

=> Model is ruk, conclusie is ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Beetje gek model dat ze gebruiken, bij meer zon en wind gaan de prijzen niet negatiever. Omvormers worden slimmer he.

Het zal wel, een blackbox simulatie voorspelt X. Maar wat wel ergelijk is dat ze doen alsof zonnepanelen alleen betaald worden van de salderingsregeling (energiebelasting) en niet de 8 cent opslag voor alle Nederlandse huishoudens en bedrijven met een vast contract.

Vlak voor en na invoering teruglevering kosten kon je dat goed zien, Greenchoice ging van 30 cent vast naar mijn 22. Hoppa, doe die maar, dat is 6 cent kaal.
Het argument van dat artikel is dat de kale prijs zonder PV niet 6 cent zou zijn, maar 12,2 cent (en zonder zon en wind zou het zelfs 23,2 cent zijn geweest)*.

Het probleem is bij wie de besparing en kosten van het salderen landen. Alle gebruikers van stroom betalen een lagere prijs per kWh door de opgewekte stroom. Echter, de vaste Leveranciers (balans verantwoordelijke partijen) hebben daar geen profijt van. Zij dragen echter wel de kosten om onbalans te voorkomen. En die kosten rekenen ze nu door adhv terugleverboetes, waardoor ze dichter op het markttarief kunnen aanbieden naar de eindgebruiker. Dat is die 8 cent waar jij het over hebt. Maar of je dat allemaal het stoppen met salderen kunt toeschrijven is de vraag. De tarieven laten sowieso een dalende trend zien sinds de piek in 2022/23.

Nu zit alle voordeel dus bij de mensen die geen PV hebben: niet 'meebetalen' aan de saldering, maar wel meeprofiteren van de lagere prijzen die in de markt tot stand komen doordat heel veel andere mensen hebben geïnvesteerd in PV.

Mijn conclusie: het hele gedoe met vaste contracten past gewoon niet meer bij de veranderende energiemarkt.

*NB dit zijn cijfers voor 2022; het kan nu mogelijk weer anders zijn. Er is veel meer wind en PV bijgekomen in 2023 en 2024.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-10-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
(On)Balans op het net heeft toch geen relatie met salderen en terugleverkosten?

Op de langetermijnmarkt ligt het verschil in prijs van een KWh in de zomer en winter gewoonweg veel verder uit elkaar dan pakweg 5 jaar geleden.
Niet omdat stroom in de zomer zoveel goedkoper is geworden maar vooral doordat het in de wintermaanden fors duurder is dan voorheen.
Dat levert een onbalans op uitgedrukt in Euro's niet in Volts.

In 2022 heeft zon en wind ongetwijfeld veel geholpen bij het drukken van tarieven maareh imho is dat niet een representatief jaar om een onderzoek op te baseren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:59:
(On)Balans op het net heeft toch geen relatie met salderen en terugleverkosten?

Op de langetermijnmarkt ligt het verschil in prijs van een KWh in de zomer en winter gewoonweg veel verder uit elkaar dan pakweg 5 jaar geleden.
Niet omdat stroom in de zomer zoveel goedkoper is geworden maar vooral doordat het in de wintermaanden fors duurder is dan voorheen.
Dat levert een onbalans op uitgedrukt in Euro's niet in Volts.

In 2022 heeft zon en wind ongetwijfeld veel geholpen bij het drukken van tarieven maareh imho is dat niet een representatief jaar om een onderzoek op te baseren.
Leveranciers zijn 'Balansverantwoordelijk' (BRP of Balance Responsible Party). Zij moeten dagelijks een E-programma opstellen waarin vraag en aanbod binnen hun portfolio in balans. Als zij veel klanten met panelen hebben die samen meer opbrengen dan hun klanten die volgende dag gaan afnemen, dan moeten ze dus van die extra stroom af. Bij negatieve prijzen betekent dit dus betalen... En het probleem voor die Leveranciers is vervolgens dat ze die kWh wel moeten afhandelen (en dus betalen om ervan af te komen), maar ook moeten verrekenen met momenten waarop die klant veel duurdere stroom afneemt.

Want leuk dat een Leverancier op de termijnmarkt stroom voor het 3e kwartaal van 2026 kunnen inkopen, maar ze weten natuurlijk niet of de zon veel of weinig schijnt op 11 Juli 2026...

De kosten die Leveranciers maken om met de steeds frequenter overschotten en de inherent grotere onzekerheid over hoeveel er wordt afgenomen/teruggeleverd op enig moment om te gaan is waar het dan over gaat.

Bij dynamische tarieven doet dit er niet toe. De Leverancier koopt gewoon voor je in wat afneemt of verkoopt door wat je teruglevert en rekent daarvoor de spotprijs. Daar maken ze dus geen verlies op, tenzij het weer een dag vooruit toch heel anders verloopt of ze een enorme fout maken bij het inschatten van het verbruik van hun klanten. Maar in elk geval niet door het salderen, want dat wordt afgerekend op uurbasis.

Er gebeurt heel veel achter de schermen van de energiemarkt. Dit blijft alleen heel vaak onderbelicht in de berichtgeving hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-10-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Onbalans gaat enkel op als een leverancier een dag van tevoren een verkeerde schatting doet van wat teruggeleverd gaat worden. En voor zover ik begrepen heb wordt dat veelal uitbesteed. Ik ga ervan uit dat zo'n tussenpartij, waar er niet bar veel van zijn, het middelt over z'n klanten om de winst te maximaliseren.
Enkel het deel wat niet eerder bijgekocht/verkocht is wordt mogelijk tegen day-ahead of intraday tarieven afgerekend.

Uiteraard is de som groter als je voorspelling/model verkeerd uitpakt én je relatief veel klanten hebt die meer terugleveren.
Dat het overschot geld kost snap ik, dat is ook mijn hele punt. Pakweg 5 jaar geleden was het verschil in tarief tussen juli en december 1 of 2 cent als men vooruit kocht, nu is dat al snel een vijfvoud door speculatie/instabiliteit.
Onbalans vandaag verandert daar niets aan maar dat de lage waarde op moment van opwek effect heeft op de winstmarge als er gesaldeerd moet worden is een feit.

fwiw: ik heb de indruk dat het balanceren op uur/dag niveau met wat er nu ligt/staat aan PV/molens steeds beter gaat, enkel de 15min maakt soms bizarre sprongen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:54:
Onbalans gaat enkel op als een leverancier een dag van tevoren een verkeerde schatting doet van wat teruggeleverd gaat worden. En voor zover ik begrepen heb wordt dat veelal uitbesteed. Ik ga ervan uit dat zo'n tussenpartij, waar er niet bar veel van zijn, het middelt over z'n klanten om de winst te maximaliseren.
Enkel het deel wat niet eerder bijgekocht/verkocht is wordt mogelijk tegen day-ahead of intraday tarieven afgerekend.

Uiteraard is de som groter als je voorspelling/model verkeerd uitpakt én je relatief veel klanten hebt die meer terugleveren.
Dat het overschot geld kost snap ik, dat is ook mijn hele punt. Pakweg 5 jaar geleden was het verschil in tarief tussen juli en december 1 of 2 cent als men vooruit kocht, nu is dat al snel een vijfvoud door speculatie/instabiliteit.
Onbalans vandaag verandert daar niets aan maar dat de lage waarde op moment van opwek effect heeft op de winstmarge als er gesaldeerd moet worden is een feit.

fwiw: ik heb de indruk dat het balanceren op uur/dag niveau met wat er nu ligt/staat aan PV/molens steeds beter gaat, enkel de 15min maakt soms bizarre sprongen.
Onbalans heeft in die zin met salderen te maken dat de Leverancier aan de kant van de eindklant wel moet salderen wat de eindklant opwekt met, maar dat hij zelf niet mag 'salderen' naar het net toe ivm de verplichtingen als balansverantwoordelijke partij.

Dit alles was veel minder een probleem geweest als het salderen alleen voor het stuk Energiebelasting zou gelden en de Leverancier de opgewekte PV stroom inkoopt tegen de day ahead prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Zomer en winter loopt bij dynamisch meer en meer uiteen qua prijs. Een dure winter door geo politieke onrust in combinatie met meer vraag en minder aanbod, maakt dat deze winter erg duidelijk wordt dat dit verschil groter en groter wordt . De markt gaat reageren deze winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
david033 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:38:
Zomer en winter loopt bij dynamisch meer en meer uiteen qua prijs. Een dure winter door geo politieke onrust in combinatie met meer vraag en minder aanbod, maakt dat deze winter erg duidelijk wordt dat dit verschil groter en groter wordt . De markt gaat reageren deze winter.
Kun je de analyse delen die dit effect laat zien?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
bilgy_no1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 00:41:
[...]

<knip>

Dit alles was veel minder een probleem geweest als het salderen alleen voor het stuk Energiebelasting zou gelden en de Leverancier de opgewekte PV stroom inkoopt tegen de day ahead prijs.
En dat is precies wat er bij dynamische contracten ook gebeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
Ik ben bezig alles uit te zoeken hoe ik automatisch mijn omvormer (goodwe) kan laten uitzetten bij negatieve energieprijzen. Nu is de makkelijkste optie denk ik via home assistant. Is het dan raadzaam om dat te draaien op een Raspberry Pi? Mis ik wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

aaaido schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:25:
Ik ben bezig alles uit te zoeken hoe ik automatisch mijn omvormer (goodwe) kan laten uitzetten bij negatieve energieprijzen. Nu is de makkelijkste optie denk ik via home assistant. Is het dan raadzaam om dat te draaien op een Raspberry Pi? Mis ik wat?
Nadeel van de Raspberry Pi is dat de SD kaartjes slijten en je daarmee je hele setup kwijt raakt als je geen backups hebt ingeregeld. Kun je omheen werken met een SATA SSD in een usb kastje, maar de kosten lopen dan flink op.
Makkelijkste is denk ik de home assistant green, deze heeft betrouwbaar EMMC opslag, en komt kompleet met de software. Ook steun je daarmee het Home Assistant project....
Maar je kunt het zo gek en duur maken als je zelf wilt, maar daarvoor kun je beter in het home assistant forum zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Een cm4 raspberry met emmc kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

NielsvdBeek schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:44:
Een cm4 raspberry met emmc kan ook.
Klopt, maar ook daar moet je een "moederbord" bij kopen voor alle aansluitingen.
Mooiste is natuurlijk een NUC ofzo met proxmox en lekker alles gevirtualiseerd draaien, maar we duiken nu flink off topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 19:56

bert pit

asdasd

aaaido schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 10:25:
Misschien heb je hier nog wat aan:
https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

Ik heb dit jaar overigens weinig negatieve prijzen gezien, althans inclusief alle opslagen, opmerkelijk.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1 ... 236 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels