Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20
marana schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Ook buiten de Randstad werken mensen op minder dan 50km afstand. En 2-3 dagen per week thuiswerken is voor veel banen vrij normaal, zeker voor banen die verder weg zijn.
Wij hebben 2 EV's die ieder maar 1-2x per week aan de lader staan. Dat kan prima getimed worden in het weekend, op een thuiswerkdag, op een vrije dag, of een winderige nacht. En als we dan toch eens 2 dagen achter elkaar verder weg moeten met 1 auto, dan laden we op na 20u 's avonds.

[...]

Is een vast tarief dan wel eerlijk? Wetende dat er op zonnige en/of windere dagen veel meer aanbod is van stroom?
Wie bepaalt wat er eerlijk is? Voor de BV Nederland is het t eerlijkst als stroom wordt afgenomen wanneer de opwek het grootst is.
het gaat in mijn post over of het eerlijk is een dynamisch tarief te hanteren, als mensen die geinvesteerd hebben in zonnepanelen dan alleen stroom terug kunnen leveren als ze een boete betalen.
terwijl de energietransitie juist betekent dat de ongemakken van het niet kunnen voorspellen van zon en wind, maar ook de onmogelijkheid alles daar dan maar op af te stemmen, niet mogelijk is.
door het wijzigen van spelregels worden kleine groepen gedupeerd, omdat ze juist wel hebben gehandeld naar de gewenste oplossingen. dat is er niet eerlijk aan.

wat betrefet bv nederland:
het is niet eerlijker om alleen maar stroom te gebruiken als er aanbod is, of te produceren als er vraag is.
het is wel efficienter en economischer. maar juist dat is niet te regelen. de kosten die daaruit voortvloeien kun je niet bij 1 partij neerleggen omdat die toevalleg zonnepanelen hebben. ook dat niet iedereen thuis kan laden is niet eerlijk, of kan laden als de auto snachts op de oprit staat. dus dynamisch is niet eerlijker. het komt meer overeen met ee nideale situatie. die er helaas nu eenmaal niet.daar heeft de bv nederland in de vorm van de regering, maar ook in de ovrm van tennet, etbeheerders en energiebedrijven aan bijgedragen. of onvoldoende aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
Een vrijemarkteconomie is imo redelijk eerlijk. :)
Dat het stukje planning niet naadloos aansluit elke paar jaar valt verder weinig aan te doen...

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
engelbertus schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:37:
het gaat in mijn post over of het eerlijk is een dynamisch tarief te hanteren, als mensen die geinvesteerd hebben in zonnepanelen dan alleen stroom terug kunnen leveren als ze een boete betalen.
terwijl de energietransitie juist betekent dat de ongemakken van het niet kunnen voorspellen van zon en wind, maar ook de onmogelijkheid alles daar dan maar op af te stemmen, niet mogelijk is.
door het wijzigen van spelregels worden kleine groepen gedupeerd, omdat ze juist wel hebben gehandeld naar de gewenste oplossingen. dat is er niet eerlijk aan.

wat betrefet bv nederland:
het is niet eerlijker om alleen maar stroom te gebruiken als er aanbod is, of te produceren als er vraag is.
het is wel efficienter en economischer. maar juist dat is niet te regelen. de kosten die daaruit voortvloeien kun je niet bij 1 partij neerleggen omdat die toevalleg zonnepanelen hebben. ook dat niet iedereen thuis kan laden is niet eerlijk, of kan laden als de auto snachts op de oprit staat. dus dynamisch is niet eerlijker. het komt meer overeen met ee nideale situatie. die er helaas nu eenmaal niet.daar heeft de bv nederland in de vorm van de regering, maar ook in de ovrm van tennet, etbeheerders en energiebedrijven aan bijgedragen. of onvoldoende aan gedaan.
Het is een simpel politiek probleem. Een groot deel van de nederlandse kiezers zegt: energietransitie is prima, als het mij niets kost.

De we hebben een regering die schippert tussen genoeg doen om aan internationale verplichtingen te voldoen. En tegelijkertijd de kiezers niet al te boos maken.

En diezelfde kiezers die liefst niets willen betalen aan de energietransitie dachten wel even lekker te gaan cachen met zonnepanelen. Ja, dan gaat mis.

Voorlopig zal de chaos wel blijven. Dus het is een kwestie van goed op blijven letten. Sommige mensen hebben kapitalen verdiend met PV. Soms zijn er andere regels die goed uitpakken. En soms het beter (voor de portomonee) om af te wachten.

Maar ik zie niet in waarom mensen met PV als slachtoffer gezien moeten worden. Over augustus kreeg ik gemiddeld 19 cent/kWh voor mijn PV. Ja, dan moet je misschien een ander leveringcontract nemen. Oh wat erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
Ik zit nu nog comfortabel in een vast contract zonder terugleververgoeding maar ik wil vanaf april de stap naar een dynamisch contract wel maken. Ik kan het stroomverbruik van EV en WP wel sturen dmv wat HA en node-red slimmigheidjes en het lukt om zo'n 50% van het verbruik recht uit de panelen halen, alleen ben ik er nog niet uit hoe ik dat met de huidige salderingsregeling moet gaan sturen.

Vallen de kWhs aan het begin van het jaar allemaal netjes onder de salderingsregeling en hoef ik de zonnepanelen alleen af te remmen als de prijs incl BTW/belasting/inkoop vergoeding onder de 16ct/kWh komt?

En op het moment dat mijn telwerk verbruik min telwerk terug leveren (zo ergens rond oktober/november boven 0 uit gaat komen, dan moet ik rekening gaan houden met de kale kWh prijs, dus dan moet ik de panelen pas onder de 0ct/kWh afremmen?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28
maarten_NL schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:37:
Ik zit nu nog comfortabel in een vast contract zonder terugleververgoeding maar ik wil vanaf april de stap naar een dynamisch contract wel maken. Ik kan het stroomverbruik van EV en WP wel sturen dmv wat HA en node-red slimmigheidjes en het lukt om zo'n 50% van het verbruik recht uit de panelen halen, alleen ben ik er nog niet uit hoe ik dat met de huidige salderingsregeling moet gaan sturen.

Vallen de kWhs aan het begin van het jaar allemaal netjes onder de salderingsregeling en hoef ik de zonnepanelen alleen af te remmen als de prijs incl BTW/belasting/inkoop vergoeding onder de 16ct/kWh komt?

En op het moment dat mijn telwerk verbruik min telwerk terug leveren (zo ergens rond oktober/november boven 0 uit gaat komen, dan moet ik rekening gaan houden met de kale kWh prijs, dus dan moet ik de panelen pas onder de 0ct/kWh afremmen?
Neen, dat is niet hoe het werkt. De salderingsregeling bij dynamische contracten werkt iets anders, je betaalt op ieder moment dat je importeert het importtarief, en ontvangt op ieder moment dat je exporteert het exporttarief in dat uur.

Het is dus in je eigen belang om je importtarief zo laag mogelijk te maken, en je exporttarief zo hoog mogelijk. Dat betekent dat je je verbruik moet sturen naar de uren met de laagste tarieven (liefst als de zon schijnt, want dan zijn de tarieven vaak hoe dan ook al lager dan wanneer het donker is...

Verder kun je je omvormer knijpen zodra de spotprijs + inkoopvergoeding onder 0 komt, (zolang je een PV overschot hebt en houdt dan!), daarmee maximaliseer je je PV opbrengst van de export.

Meer hoef je niet te doen, en dat verandert ook niet wezenlijk wanneer de salderingsregeling stopt. Vanaf dat moment hoef je geen rekening meer te houden met of je nog wel een PV overschot houdt of niet, dat maakt dan niet meer uit. Je wilt dan simpelweg je PV export-opbrengst maximaliseren, door te stoppen met exporteren wanneer de kale prijs + inkoopvergoeding negatief is.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Dat is verkeerd gedacht. Als je meer invoedt dan afneemt, dan saldeer je de energiebelasting volledig. Dus die telt niet meer mee.

Dan zal ieder uur dat negatief is minder opleveren. Dus je wil bij ieder uur dat negatief is stoppen met invoeden.

Er is 1 uitzondering, als je daardoor minder invoedt dan dat je afneemt, dan zou je alleen de duurste uren moeten vermijden. Maar als je ruim meer invoedt dan afneemt dan speelt dat geen rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

koboy

Heb een idee voor een icon

Belangrijkste fout die hier staat is je uitgaat van start jaar, maar je moet uitgaan van start leverings jaar, dat zal (mits je overgaat naar een andere leverancier) zijn van het moment van overstappen ergens in april.

Je levert meer terug dus dan wordt het heel complex als je het gemiddeld tarief naar het absoluut laagste punt wilt krijgen. Je wil dan eigenlijk stoppen met invoeden bij bijvoorbeeld -10 cent, zodat je op een later moment nog wat ruimte over hebt om te salderen bij -6 cent. Helaas moet je om dit punt te kunnen bepalen ofwel een glazen bol hebben, ofwel een hele hoop historische data hebben. En zelfs dan kan een jaar met prut opbrengst en weinig sterk negatieve uren, dan wel veranderende manier waarop de grote zonneweides leveren roet in het eten gooien.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:51
Geeft bij jullie de Tibber app ook geen verbruik meer aan sinds vrijdag de 13e? Ik heb al opnieuw ingelogd, dat hielp niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28
marana schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:18:
Geeft bij jullie de Tibber app ook geen verbruik meer aan sinds vrijdag de 13e? Ik heb al opnieuw ingelogd, dat hielp niet.
Nope, gewoon data van gisteren in de verbruiksgrafieken.

Ik heb echter zoiets weleens eerder gehad toen ik een nieuwe energiemeter in huis kreeg (van 1 fase naar 3 fasen) en bleek dat de meter gewoon nog niet geactiveerd was door de netbeheerder om data/verbruik door te geven.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marana
  • Laatst online: 18:51
Ik heb geen nieuwe energiemeter gehad. Ik heb net wel even slimmemeterportal gecheckt, daar zie ik ook geen data. Liander maar weer contacten dus. Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Gameboy schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:01:
[...]

Verder kun je je omvormer knijpen zodra de spotprijs + inkoopvergoeding onder 0 komt, (zolang je een PV overschot hebt en houdt dan!), daarmee maximaliseer je je PV opbrengst van de export.
Moet dit niet zijn spotprijs + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW onder de 0 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MajaMestreech schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:14:
[...]

Moet dit niet zijn spotprijs + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW onder de 0 komt?
Alleen als je *geen* PV overschot hebt.

Want als je wel een PV overschot hebt, krijg je over een deel van je export geen energiebelasting terug vanwege de salderingsregeling.

Met een PV overschot (en als de salderingsregeling stopt geldt dat voor *al* je export), wil je over je export de maximale opbrengst halen. En dat lukt alleen als je je PV opwek knijpt of stopt zodra de spotprijs + inkoopvergoeding al onder de 0 duikt.

Zodra je blijft exporteren met een negatieve spotprijs + inkoopvergoeding, gaat je netto voordeel al achteruit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 17-09-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:35
Gameboy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:23:
[...]

Want als je wel een PV overschot hebt, krijg je over een deel van je export geen energiebelasting terug vanwege de salderingsregeling.

Met een PV overschot (en als de salderingsregeling stopt geldt dat voor *al* je export), wil je over je export de maximale opbrengst halen. En dat lukt alleen als je je PV opwek knijpt of stopt zodra de spotprijs + inkoopvergoeding al onder de 0 duikt.

Zodra je blijft exporteren met een negatieve spotprijs + inkoopvergoeding, gaat je netto voordeel al achteruit.
Wat jij stelt moet je dus doen vanaf het moment dat je teruglevering het totale jaarverbruik benadert. Dat kun je van tevoren natuurlijk nooit helemaal precies weten, dus je zult moeten gokken waar je jaarverbruik in totaal op uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
bilgy_no1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:46:
[...]

Wat jij stelt moet je dus doen vanaf het moment dat je teruglevering het totale jaarverbruik benadert. Dat kun je van tevoren natuurlijk nooit helemaal precies weten, dus je zult moeten gokken waar je jaarverbruik in totaal op uit gaat komen.
Correct. Je kunt het wel inschatten, en je krijgt ook een verwachte jaaropbrengst van je PV installateur, of je kunt dat zelf (laten) berekenen.

Je jaarlijkse stroomverbruik kun je ook redelijk goed inschatten als je al enige jaren in je huidige woning zit.

Als het heel erg overduidelijk is dat je zeker een overschot hebt (of wanneer de salderingsregeling is gestopt), dan kun je dus op elk moment als de kale prijs + inkoopvergoeding onder de 0 zit, de PV opbrengst knijpen.

Als het heel erg duidelijk is dat je geen PV overschot hebt (zolang de salderingsregeling nog bestaat), dan kun je gewoon bijven exporteren totdat de totaalprijs inclusief alle belastingen ook negatief wordt.

Als je het nog niet zeker weet, dan wordt het inderdaad een complexer puzzeltje, of in ieder geval wat meer speculatie.

Toevoeging:

Je kunt natuurlijk ook overstappen naar een andere leverancier op het moment dat je export en import gelijk zijn in die periode. Als je dat in het voor- of najaar doet, weet je van de periode daarna ook vrij zeker wat je overschot of tekort is. ;)

(Dit laatste is niet helemaal serieus natuurlijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gameboy op 17-09-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Gameboy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:23:
[...]

Ok, dus inderdaad als je per jaar meer teruglevert als dat je verbruikt noem jij PV Overschot. Dat heb ik niet dus ik heb in mijn SolarEdge ingesteld om uit te gaat als de spotprijs + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW onder nul komt en dat is in het geval bij Tibber zo'n Euro 0,135.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 21:23

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Begin november moet ik overgaan.

Ik heb een verbruik van 4000kwh en 1000m3 gas.
Opbrengst zonnepanelen volgens emphase 7,3Mwh

Is dynamisch dan rendabel? Of toch liever een vast contract?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

IndoBoy schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
Begin november moet ik overgaan.

Ik heb een verbruik van 4000kwh en 1000m3 gas.
Opbrengst zonnepanelen volgens emphase 7,3Mwh

Is dynamisch dan rendabel? Of toch liever een vast contract?
Waarschijnlijk ga je zoveel terugleverkosten betalen dat dynamisch rendabeler is. Dynamisch wordt nog interessanter als je verbruik kunt schuiven naar buiten de dure uren. Dat kan eenvoudig met een elektrische auto, wat lastiger met eten koken.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Ik heb er eens een paar cifers op losgelaten en het inzicht begint te komen.

Als je zoals ik overschot hebt dan moet je de bij elk moment dat de spotprijs+vergoeding onder 0 gaat de teruglevering knijpen naar 0 op de meter want anders "gooi" je een deel van je salderingsvergoeding weg aan de negatieve prijs. Omdat er toch meer terug levering is dan verbruik kan je die salderingsvergoeding beter op een positief moment toepassen.

Dit deel van de regeling is duidelijk en maakt het een stuk simpeler dan ik het verbruik + teruglevering moet gaan voorspellen en daar op sturen.

Het 2e deel van de regeling lijkt mij simpeler:

Als de totale kWh prijs incl belasting en BTW onder 0 gaat dan moeten de zonnepanelen helemaal uit alle verbruikers op die momenten aan zetten om maximaal het net te ondersteunen *kuch* verdienen :+

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001

koboy

Heb een idee voor een icon

maarten_NL schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:33:

Als je zoals ik overschot hebt dan moet je de bij elk moment dat de spotprijs+vergoeding onder 0 gaat de teruglevering knijpen naar 0 op de meter want anders "gooi" je een deel van je salderingsvergoeding weg aan de negatieve prijs. Omdat er toch meer terug levering is dan verbruik kan je die salderingsvergoeding beter op een positief moment toepassen.

Dit deel van de regeling is duidelijk en maakt het een stuk simpeler dan ik het verbruik + teruglevering moet gaan voorspellen en daar op sturen.

Als de totale kWh prijs incl belasting en BTW onder 0 gaat dan moeten de zonnepanelen helemaal uit alle verbruikers op die momenten aan zetten om maximaal het net te ondersteunen *kuch* verdienen :+
Maar als je bij spot+vergoeding je omvormer uit gooit zul je meer afnemen, wat weer meer ruimte geeft voor salderen etc.
Het hangt natuurlijk ook allemaal af van hoeveel je meer produceert dan afneemt. Toen we nog niet stuurden had ik een overproductie van ongeveer 600kWh. Gaan we dit (prut) jaar niet halen ook omdat we meer eigen opwek verbruiken, maar met een nu verwachtte meer dan 400 uur negatief wordt het een lastig rekensommetje als je weet dat op die uren ik tussen de 2 en 2,5 kW van het dak afhaal. Hoeveel van die uren vallen er ook buiten de hierboven genoemde grens? Zeker door de week zie ik de kale prijs momenteel rond de nul zwabberen. En mijn onderbuik zegt dat het aantal uren meer dan 15 cent negatief dit jaar kleiner is dan vorig jaar.....

Maar eens kijken hoe het gaat dit jaar, en voor volgend jaar misschien de omvormer uit grens wat bijstellen omhoog aan de hand van de prijs statistieken over 2024.
Mocht er iemand een tabelletje hebben op basis van de data van vorig jaar over de uitschakel grens t.o.v. de hoeveelheid overproductie, ik houd me aanbevolen!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:38
Heeft iemand een idee wat de maximale verdiensten zijn met Tibber grid rewards?

Uitgaande van meerdere EVs waarbij er nagenoeg altijd en voor ieder onbalans window geladen kan worden a 22kW?

Wat zou dat doen in Euro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
koboy schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:00:
[...]

Maar als je bij spot+vergoeding je omvormer uit gooit zul je meer afnemen, wat weer meer ruimte geeft voor salderen etc.

Maar eens kijken hoe het gaat dit jaar, en voor volgend jaar misschien de omvormer uit grens wat bijstellen omhoog aan de hand van de prijs statistieken over 2024.
Mocht er iemand een tabelletje hebben op basis van de data van vorig jaar over de uitschakel grens t.o.v. de hoeveelheid overproductie, ik houd me aanbevolen!
Ik heb mijn Growatts hier strak onder regime van mijn ESP8266s die aan de RS485 poorten hangen (geen chinese wifi hier). (zie mijn geforkterepo op git) Op het moment controleer ik de inverter output al op basis van spanning op de P1 poort want ik heb gemerkt dat als de spanning te hoog oploopt dat de omvormer(s) dan naar 0 schakelen, een minuut wachten en dan weer langzaam opbouwen en dan vervolgens weer naar 0 schakelen.

Met name de 1 fase omvormer ver van de meterkast heeft er last van, nu met het dynamisch terugregelen van het vermogen bij >251v blijft de omvormer wel gewoon draaien, somds een tijdje op 20-40%, soms is het even een dipje naar 80-60. Dat scheelt dat de omvormer er hier en mogelijk ook bij de buren uitknalt en ze met zn alle gaan zaagtanden.

De SmartEVSE laadpaal hangt aan de P1 en die kan de meter echt netjes op 0 houden, maar mocht de auto niet thuis zijn of al vol zitten dan kan ik hetzelfde trucje als het de P1 spanning ook op basis van de P1 import/export balans doen als de stroomprijs onder x zakt, om zo de zonnepanelen net voldoende te laten leveren om de meter rond de 0 te houden.

Op basis van dit voorbeeld:
https://community.home-as...and-entso-e-api/394484/15

Heb de flow om de dayaheadprijzen van ENTSO-E op te halen al in Node-red testdraaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Boj53p_cV57MeOE4vSKRCkSLhfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fYMsLG4nglrZrfIpm0YEwgdS.png?f=user_large

De BTW en hardcoded leververgoeding etc van de gene die dit heeft geknutseld moeten er nog even uit maar het begin is er ;)

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
maarten_NL schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:33:

wanneer was de prijs inclusief bealsting en btw onder 0 ?

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:57
belmonde schreef op donderdag 19 september 2024 @ 01:33:
[...]

wanneer was de prijs inclusief bealsting en btw onder 0 ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ms9ZBTqXNhKWxsMXhSlv91aUhjU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8uVEKUGJpeW1JsQTQOFeNu95.png?f=fotoalbum_large

Dat is dit jaar 3 keer (een paar uurtjes) voorgekomen.

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 22:46
aritmeester schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]

Dat is dit jaar 3 keer (een paar uurtjes) voorgekomen.
Mooie grafiek! Interessant om te bepalen of er een seizoens-effect in de dynamische stroomkosten zit. Het lijkt er niet op dat de stroom duurder is in de wintermaanden, denk je wel?

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
mandroideka schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:49:
[...]

Mooie grafiek! Interessant om te bepalen of er een seizoens-effect in de dynamische stroomkosten zit. Het lijkt er niet op dat de stroom duurder is in de wintermaanden, denk je wel?
Net zo duur als tijdens de nachtelijke uren zonder wind in de zomermaanden - dan draaien de gascentrales (net als in de winter).

Wat je wel ziet is dat in het voorjaar, zomer en najaar meer lage prijzen zijn - door een (over)aanbod van wind- en zonne-energie.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
mandroideka schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:49:
[...]

In de Topic start staat onder andere deze link:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Daar kan je veel informatie uit halen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• bilgy_no1
Smuggler schreef op donderdag 19 september 2024 @ 09:06:
[...]

In de Topic start staat onder andere deze link:
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Daar kan je veel informatie uit halen.
Interessant. Ik lees uit de exponentiele toename van het aantal negatieve dagen en uren vooral de explosieve groei van PV terug vanaf 2022. Dat ging met wel 4+ GW geinstalleerd vermogen per jaar, tot er uiteindelijk meer piekvermogen staat opgesteld dan er op enig moment in heel Nederland wordt verbruikt. De meeste thuisinstallaties leveren ook gewoon ongestoord door op die momenten (want salderen en niet dynamisch aangestuurde omvormers) en dat verklaart m.i. die hele grote dips in de prijzen.

In de winter moet het vooral van wind komen. Dan zijn er ook wel negatieve prijzen, maar die windmolens worden meestal beter gestuurd adhv de spot prijzen (tenzij er wellicht een power purchase agreement geldt en er nog een bepaalde hoeveelheid moet worden opgewekt om daaraan te voldoen). Dan zie je dus meestal niet die enorme dips in de prijzen.

Met het afschaffen van salderen zullen waarschijnlijk meer mensen met PV voor dynamisch gaan kiezen. Er zijn ook steeds meer omvormers die dynamisch aangestuurd kunnen worden. Wordt interessant om te zien of dit de grootste dips gaat voorkomen.

Bij mij nog tien dagen totdat dynamisch bij Zonneplan start. Moet me alleen nog even verdiepen in het aanzetten van PowerPlay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
bilgy_no1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 12:25:
[...]
<knip>
In de winter moet het vooral van wind komen. Dan zijn er ook wel negatieve prijzen, maar die windmolens worden meestal beter gestuurd adhv de spot prijzen (tenzij er wellicht een power purchase agreement geldt en er nog een bepaalde hoeveelheid moet worden opgewekt om daaraan te voldoen). Dan zie je dus meestal niet die enorme dips in de prijzen.
<knip>
Het is niet enkel de sturing, maar ook dat de SDE subsidie die gecorrigeerd wordt voor meer dan 6 op een volgende hegatieve uren voor beschikkingen van voor 2023 en erna voor elk negatief uur, voor de grotere windmolens en zonne-systemen.
De prijs in winter zal eerder tussen 0-1ct/kWh kale uurprijs liggen dan negatief in de zomer is het de P.V voornamelijk van kleinverbruikers dat deze sterker negatief is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swoopinghawk
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 12:24
Hi,

Ik ben aan het inventariseren of de overstap van 1 jaar contract naar dynamisch de moeite waard is. Echter wanneer ik in de sheet mijn verbruik invul (3200kwh/700m3, geen panelen) zijn alle leveranciers per jaar minimaal €30 duurder dan een jaarcontract via gaslicht (energiedirect 1jaar contract, 131 p/m). Mis ik hier iets? Kan iemand voor mij wellicht een juiste berekening doen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
Inmiddels wegens terug leverkosten weer terug bij ZP met stroom. Met mijn aankomende aflopende gastcontract eens gekeken wat dat doet als ik naar de prijzen van afgelopen jaar bij ZP kijk. Voor dat kleine verbruik van mij is het, zeker door de bonus, zeer waarschijnlijk niet rendabel om ook met gas over te gaan op dynamisch. Zojuist voor 1.2415 een jaarcontract aangevraagd. Over 10 dagen nog maar eens kijken of ik die aanhoud. Ik zal richting de 400m3 gaan aankomend jaar. ZP afgelopen jaar gemiddeld 1.14 (al biedt dat natuurlijk 0 garantie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k5AYt7cMfP47R88ru0e2f72JTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikvMgZSsIcLVd6vQUzWncVVL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
swoopinghawk schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 12:57:
Hi,

Ik ben aan het inventariseren of de overstap van 1 jaar contract naar dynamisch de moeite waard is. Echter wanneer ik in de sheet mijn verbruik invul (3200kwh/700m3, geen panelen) zijn alle leveranciers per jaar minimaal €30 duurder dan een jaarcontract via gaslicht (energiedirect 1jaar contract, 131 p/m). Mis ik hier iets? Kan iemand voor mij wellicht een juiste berekening doen?
Alvast bedankt!
Dynamisch is interessant als je kan sturen. Ik laad mijn auto in de dag dal of in het ergste geval in de nacht dal.
Daardoor daalt mijn gemiddelde prijs (laden EV is meer dan het verbruik cand e rest van mijn huis bij elkaar)

Als je piek verbruik op de piek prijs momenten valt zal dynamisch niet gunstig zijn.
Airco draaien om 12 uur smiddags in de zomer is per kWh veel gunstiger dan een electrische deken om 8 uur savonds in de winter

[ Voor 7% gewijzigd door Batavia op 20-09-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 21:56
Al een tijdje vraag ik me af of de dynamische stroomprijzen corresponderen met de drukte op het net. Is het echt zo dat bij lage prijzen de netcongestie laag is en bij hoge prijzen de druk op het net hoog? En dat het vooral de groene bronnen zijn die die lage prijzen aanjagen. Dat zou je wel verwachten maar NU.nl meldt vandaag in een artikel dat je dan voorbij gaat aan het feit dat er grote regionale verschillen zijn in Nederland. Het zou dus kunnen zijn dat je lage tarieven hebt maar toch wel druk op het netwerk. En dat de stroom in jouw regio dan toch uit grijze bronnen komt. Wat hiervan te denken?

quote uit artikel:
"Als het flink waait op de Noordzee wekken windmolens veel stroom op. Daardoor zakken de dynamische energieprijzen en wordt je gestimuleerd om dan elektriciteit te verbruiken. Maar dat kan lokaal tot problemen leiden.

Lang niet alle Nederlandse dorpen en steden hebben een rechtstreekse stroomkabel naar de windparken op zee. Maar door de lage uurprijzen worden huishoudens in die plaatsen wel gestimuleerd om op dat moment energie te verbruiken. Daardoor groeit daar de vraag harder dan het aanbod en kan het voorkomen dat een gascentrale in de buurt moet bijspringen om aan de lokale energievraag te voldoen."

Zie hier het artikel

Is het dan werkelijk een zonde om bij erg negatieve prijzen het verbruik flink op te voeren omdat je er geld op toe krijgt? Sommigen in dit topic doen het voorkomen alsof ze dan werkelijk de BV Nederland een dienst bewijzen. Maar dat lijkt dus niet per definitie het geval.

[ Voor 3% gewijzigd door jelte247 op 20-09-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xhomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 14:24
jelte247 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:35:
Al een tijdje vraag ik me af of de dynamische stroomprijzen corresponderen met de drukte op het net. Is het echt zo dat bij lage prijzen de netcongestie laag is en bij hoge prijzen de druk op het net hoog? Dat zou je wel verwachten maar NU.nl meldt vandaag in een artikel dat je dan voorbij gaat aan het feit dat er grote regionale verschillen zijn in Nederland. Het zou dus kunnen zijn dat je lage tarieven hebt maar toch wel druk op het netwerk. Wat hiervan te denken?

quote uit artikel:
"Als het flink waait op de Noordzee wekken windmolens veel stroom op. Daardoor zakken de dynamische energieprijzen en wordt je gestimuleerd om dan elektriciteit te verbruiken. Maar dat kan lokaal tot problemen leiden.

Lang niet alle Nederlandse dorpen en steden hebben een rechtstreekse stroomkabel naar de windparken op zee. Maar door de lage uurprijzen worden huishoudens in die plaatsen wel gestimuleerd om op dat moment energie te verbruiken. Daardoor groeit daar de vraag harder dan het aanbod en kan het voorkomen dat een gascentrale in de buurt moet bijspringen om aan de lokale energievraag te voldoen."

Zie hier het artikel

Is het dan werkelijk een zonde om bij erg negatieve prijzen het verbruik flink op te voeren omdat je er geld op toe krijgt? Sommigen in dit topic doen het voorkomen alsof ze dan werkelijk de BV Nederland een dienst bewijzen. Maar dat lijkt dus niet per definitie het geval.
Bij echt negatieve prijzen is vrijwel heel Nederland zonnig. Maar als het bij jou plaatselijk toch (totaal) niet zonnig is, dan zou dat zeker problemen kunnen opleveren v.w.b. netcongestie inderdaad. Dat wordt gaandeweg opgelost op de onbalansmarkt (dus niet Day-Ahead prijzen, maar vrijwel direct (per 15 minuten of zelf per minuut pas bekend). Zonneplan is bijvoorbeeld bezig met Liander om dit soort onbalans-momenten op te vangen met centraal aangestuurde thuisaccu's (want allemaal individuele thuisaccu's kunnen ook meer netcongestie veroorzaken, alhoewel gebruikelijk van niet).
Om netcongestie tegen te gaan, en dit is wel een beetje simpel gezegd nu, is om te verbruiken wanneer het op een locatie zonnig is. Dit is gaandeweg ook gewoon door eigen PV-opwek, of eigenlijk is dit de stap eerder wat dus nog meer gewenst is: lokaal (in eigen huis) eigen PV-opwek te verbruiken, door eigen apparatuur/EV/thuisaccu.

De meest gewenste oplossing is dus eigenlijk ook zo dynamisch (automatisch) mogelijk. De Day-Ahead is eigenlijk slechts een deel-oplossing voor het probleem, maar nog klein in schaal; omdat maar een klein deel van NL dynamische prijzen heeft, correspondeert dit (nog) niet echt met de drukte op het net door dynamische gebruikers. De meeste congestie wordt nu veroorzaakt door juist niet bewust gebruiken van eigen of lokale opwek, omdat het simpelweg ook financieel niet interessant is door de salderingsregeling, alhoewel we nu wel een beetje in de fase zitten dat dat aan het veranderen is (met de terugleverboete etc.)

[ Voor 10% gewijzigd door Xhomas op 20-09-2024 15:52 ]

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Toch even voor de zekerheid, ik kom er met de zoekfunctie niet 100% zeker uit.

Klopt dit nu voor de SolarEdge omvormer i.c.m. Zonneplan zoals het nu is ingesteld, of moet de BTW % er niet bij en moet ik dat verwerken in het bedrag?

1e plaatje is voor import
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGnt7Oi2OZPAWPuiDR9upCQX4Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V18g2ys9eHf7FgoBiPBNC7UG.jpg?f=fotoalbum_large

2e plaatje is voor export
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYdbo1z5Lue41p4eKxHVUcovsIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/phnf08Djk5vphWOESdahKnPt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door krouwen op 21-09-2024 12:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:49
Leuk dit topic en de verhalen.

Nu woon ik zelf in Zweden en huishoudens maken al jaren gebruik van dynamische contracten en het afstemmen van hun verbruik op de prijzen. Zo heb ik vandaag tussen 12 en 2 voor omgerekend €0,002 per KwH mijn thuisbatterijen opgeladen. Ondertussen ook apparatuur aan (wassen en droger) en de auto opgeladen. De batterijen zitten nu vol, 2x 10 KwH. Op een gemiddelde zomerdag verbruikt een villa zo’n 15-20 KwH en een winterdag makkelijk 50 KwH. Omdat het nu september is en wat kouder aan het worden is, laden de batterijen automatisch op wanneer sprake is van lage uurprijzen en wordt daar energie uit gehaald wanneer de prijzen hoog zijn. En om niet gelijk je batterijen leeg te halen, zit er ook een bepaald algoritme achter wat het verbruik verspreid op basis van je gewoontes in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Hallo allemaal ik ben in dubio wat te doen. Ik heb momenteel een vast contract met een stroom prijs van 36 cent per kw. Ik wek ongeveer 9500kw per jaar op en vebruik ongeveer 13000 kw. Alles is gasloos en electrische auto.

Nu zie ik bij dynamisch dat de gemiddelde prijzen zeker 10/20 cent lager liggen per kw. Wat is jullie ervaring hiermee? Wel of niet overstappen op een dynamisch contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
Jgroothedde schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:27:
Hallo allemaal ik ben in dubio wat te doen. Ik heb momenteel een vast contract met een stroom prijs van 36 cent per kw. Ik wek ongeveer 9500kw per jaar op en vebruik ongeveer 13000 kw. Alles is gasloos en electrische auto.

Nu zie ik bij dynamisch dat de gemiddelde prijzen zeker 10/20 cent lager liggen per kw. Wat is jullie ervaring hiermee? Wel of niet overstappen op een dynamisch contract?
Mijn glazen bol zegt EV + PV = wel dynamisch. Met je EV kan je sturen op de goedkoopste uren. En je hebt geen teruglever boete of wat dan ook.
Maar YMMV.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Jgroothedde schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:27:

Als je autoladen enigszins kan sturen gaat het zeer waarschijnlijk aantrekkelijk zijn. Omdat dit 30-50% van je verbruik is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

_eLMo_ schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:40:
[...]

Als je autoladen enigszins kan sturen gaat het zeer waarschijnlijk aantrekkelijk zijn. Omdat dit 30-50% van je verbruik is.
Ik heb overigens nog wel een contract zonder terug leverboete. Ik kan prima overdag opladen.

Hoe zit het precies met salderen dan bij een dynamisch contract? En welke aanbieder nevelen jullie aan voor dynamisch? Er zijn er momenteel zoveel.

Dit was overigens vorig jaar zonder elektrische auto nog de verdeling ik gebruikte dus maar een klein gedeelte direct. Nu uiteraard met de auto wat meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iTkEnXSTLHr6sKeT1o_uNZ8NNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPzp7jhenOG0j7zOJVZw4CXD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jgroothedde schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb overigens nog wel een contract zonder terug leverboete. Ik kan prima overdag opladen.

Hoe zit het precies met salderen dan bij een dynamisch contract? En welke aanbieder nevelen jullie aan voor dynamisch? Er zijn er momenteel zoveel.

Dit was overigens vorig jaar zonder elektrische auto nog de verdeling ik gebruikte dus maar een klein gedeelte direct. Nu uiteraard met de auto wat meer.
[Afbeelding]
Hoe salderen met dynamische tarieven werkt is al vaak uitgelegd in dit topic. Je kunt hiervoor de zoekfunctie bovenin gebruiken. En in de topic start staat.ook een heleboel algemene informatie.

Dit niet om vervelend of onbehulpzaam te zijn, maar om te voorkomen dat telkens opnieuw dezelfde vragen worden besproken is het fijn als mensen ook zelf even wat stappen zetten.

Voor het advies qua aanbieder staan ze allemaal met kosten vermeld in de topic start.

Let wel op dat niet alle dynamische Leveranciers volledig salderen. Bij terugleveren vergoeden zij niet de inkoopkosten per kWh terug. Dit betreft o.a. Frank Energie.

Mochten er na het bekijken van die informatie nog vragen zijn dan zal iedereen hier je van hulp willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
Orangelights23 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:04:
Leuk dit topic en de verhalen.

Nu woon ik zelf in Zweden en huishoudens maken al jaren gebruik van dynamische contracten en het afstemmen van hun verbruik op de prijzen. Zo heb ik vandaag tussen 12 en 2 voor omgerekend €0,002 per KwH mijn thuisbatterijen opgeladen. Ondertussen ook apparatuur aan (wassen en droger) en de auto opgeladen. De batterijen zitten nu vol, 2x 10 KwH. Op een gemiddelde zomerdag verbruikt een villa zo’n 15-20 KwH en een winterdag makkelijk 50 KwH. Omdat het nu september is en wat kouder aan het worden is, laden de batterijen automatisch op wanneer sprake is van lage uurprijzen en wordt daar energie uit gehaald wanneer de prijzen hoog zijn. En om niet gelijk je batterijen leeg te halen, zit er ook een bepaald algoritme achter wat het verbruik verspreid op basis van je gewoontes in het huis.
Welk algoritme dan, welke aansturing? Iets meer info zou handig zijn :>

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
PCJR schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:12:
[...]

Welk algoritme dan, welke aansturing? Iets meer info zou handig zijn :>
Tibber en onze energiebeheerder. Alles is al geautomatiseerd hier, apparatuur gekoppeld aan je contractvorm en het werkt meer dan prima.

En als je dat vergelijkt met Nederland (woon hier pas een paar jaar), lijkt Nederland 15 jaar achter te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Orangelights23 schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:44:
[...]

Tibber en onze energiebeheerder. Alles is al geautomatiseerd hier, apparatuur gekoppeld aan je contractvorm en het werkt meer dan prima.

En als je dat vergelijkt met Nederland (woon hier pas een paar jaar), lijkt Nederland 15 jaar achter te lopen.
Volgens mij is de totale energierekening nog al behoorlijk verschillend opgebouwd tussen Zweden en Nederland.

Ik dacht dat in Zweden afhankelijk van biedzone, Zweden heeft er 4, de netwerkkosten al langere tijd time of use afhankelijk zijn en dat de energieproducenten injectiekosten betalen.
Voor die laatste, Zweden is flink wat groter dan Nederland , is ingevoerd als politieke keuze anders zouden huishoudens flink meer netwerkkosten moeten gaan betalen vanwege de kans op het ontstaan van industrie op meer afgelegen plekken.
In Nederland zijn de netwerkkosten voor afnemer en betalen huishoudens een vaste bedrag voor netwerkkosten (voor 2024 400-450 euro) en de kWh is zonder netwerkkosten en alleen de marktprijs per uur is variabel en dat is slecht 30-40%.

Maar misschien kun je uitleggen hoe je energierekening is op gebouwd of in welke biedzone?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
2 jaar terug klant geweest bij Tibber. 100 euro nog tegoed in het mandje.
Nu wil ik 4 nov weer Tibber contract laten starten. Krijg t niet voor elkaar. Via de app lukt niks. Via de site moet ie eerst uitloggen en nieuw account maken zegt ie.

Support zegt klik op overstappen (ja dan crashed de app ja)... Is t zo lastig?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
PCJR schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:13:
2 jaar terug klant geweest bij Tibber. 100 euro nog tegoed in het mandje.
Nu wil ik 4 nov weer Tibber contract laten starten. Krijg t niet voor elkaar. Via de app lukt niks. Via de site moet ie eerst uitloggen en nieuw account maken zegt ie.

Support zegt klik op overstappen (ja dan crashed de app ja)... Is t zo lastig?
En als je het via de website probeert?

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Domba schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:57:
[...]

Volgens mij is de totale energierekening nog al behoorlijk verschillend opgebouwd tussen Zweden en Nederland.

Ik dacht dat in Zweden afhankelijk van biedzone, Zweden heeft er 4, de netwerkkosten al langere tijd time of use afhankelijk zijn en dat de energieproducenten injectiekosten betalen.
Voor die laatste, Zweden is flink wat groter dan Nederland , is ingevoerd als politieke keuze anders zouden huishoudens flink meer netwerkkosten moeten gaan betalen vanwege de kans op het ontstaan van industrie op meer afgelegen plekken.
In Nederland zijn de netwerkkosten voor afnemer en betalen huishoudens een vaste bedrag voor netwerkkosten (voor 2024 400-450 euro) en de kWh is zonder netwerkkosten en alleen de marktprijs per uur is variabel en dat is slecht 30-40%.

Maar misschien kun je uitleggen hoe je energierekening is op gebouwd of in welke biedzone?
Er zijn inderdaad vier zones, per zonnes zijn zowel dag als uurprijzen. Je betaalt voor zowel verbruik (energieleverancier) als het netwerk (netwerkbeheerder) op basis van daadwerkelijk verbruik. Helaas zijn de kosten van de netwerkbeheerder hoger dan die van elektriciteit zelf, en dit wordt alleen maar hoger komende jaren. Een standaard villa betaalt ongeveer 40% elektriciteit en 60% netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
13art schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:11:
[...]

En als je het via de website probeert?
Via de site moet ie eerst uitloggen en nieuw account maken zegt ie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
PCJR schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:46:
[...]

Via de site moet ie eerst uitloggen en nieuw account maken zegt ie.
Ah ja, dat had je al geschreven zie ik nu. Excuus.
Vreemd inderdaad.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Orangelights23 schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:15:
[...]

Er zijn inderdaad vier zones, per zonnes zijn zowel dag als uurprijzen. Je betaalt voor zowel verbruik (energieleverancier) als het netwerk (netwerkbeheerder) op basis van daadwerkelijk verbruik. Helaas zijn de kosten van de netwerkbeheerder hoger dan die van elektriciteit zelf, en dit wordt alleen maar hoger komende jaren. Een standaard villa betaalt ongeveer 40% elektriciteit en 60% netwerk.
Door het hoge aandeel vaste kosten in Nederland is en weinig variabel, komt het aan of je verbruik te sturen is, nog maar net iets van 4% van de huishoudens heeft dan ooknog maar een dynamisch contract.

Zelfs als je all-electric 5000kWh aan verbruik hebt kan je een jaar vast tegen kaal levertarief 11,64ct/kWh afsluiten plus pay back van 105 euro.

Vertaald naar dynamisch uurtarief, is dat je gemiddelde afname voor de uurprijzen beneden 7,5 ct/kWh dient te liggen, wil het voordeliger zijn.
Als je geen bijzondere verbruikers, PV-opwek of goed stuurbare hebt zodat je de voordelige uurtjes goed kunt benutten ander haal je het niet, het jaargemiddelde is tot nu toe voor alle dynamische uren 6,9ct/kWh.
Voor iets van 50 euro meer op een netto totale jaar electriciteits-rekening van 1025-1050 euro, hoeft iemand nergens op te letten of steeds de uurprijzen in de gaten te houden, het ligt anders als je kunt sturen

hoe kom ik van 11,64ct/KWh kaal levertarief naar 7,5ct day ahead uurprijzen.
(7,54ct = 11,64ct minus laagste opslagkosten van een dynamische energieleverancier 2ct/kWh en de pay back bonus van 105 euro heeft een waarde van 2,1ct bij 5000kWh afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
Domba schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:15:
[...]

Door het hoge aandeel vaste kosten in Nederland is en weinig variabel, komt het aan of je verbruik te sturen is, nog maar net iets van 4% van de huishoudens heeft dan ooknog maar een dynamisch contract.

Zelfs als je all-electric 5000kWh aan verbruik hebt kan je een jaar vast tegen kaal levertarief 11,64ct/kWh afsluiten plus pay back van 105 euro.

Vertaald naar dynamisch uurtarief, is dat je gemiddelde afname voor de uurprijzen beneden 7,5 ct/kWh dient te liggen, wil het voordeliger zijn.
Als je geen bijzondere verbruikers, PV-opwek of goed stuurbare hebt zodat je de voordelige uurtjes goed kunt benutten ander haal je het niet, het jaargemiddelde is tot nu toe voor alle dynamische uren 6,9ct/kWh.
Voor iets van 50 euro meer op een netto totale jaar electriciteits-rekening van 1025-1050 euro, hoeft iemand nergens op te letten of steeds de uurprijzen in de gaten te houden, het ligt anders als je kunt sturen

(7,54ct = 11,64ct minus laagste opslagkosten van een dynamische energieleverancier 2ct/kWh en de pay back bonus van 105 euro heeft een waarde van 2,1ct bij 5000kWh afname.
Zijn de vaste maandelijkse kosten bij een traditioneel contract ook niet hoger dan Dynamisch. Bij Tibber betaal ik volgens mij 5,99 per maand.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:24:
[...]

Zijn de vaste maandelijkse kosten bij een traditioneel contract ook niet hoger dan Dynamisch. Bij Tibber betaal ik volgens mij 5,99 per maand.
Ja, ik had greenchoice genomen voor het vergelijk Vaste leveringskosten € 9,32 per maand voor 1 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Als je PV hebt is het plaatje heel anders: geen welkomstbonus en wel een terugleverboete. Het blijft dus een kwestie van goed kijken naar je persoonlijke situatie qua opwekking en verbruik, je mogelijkheden en bereidheid om te sturen en je tolerantie voor onzekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh

Vooruit kijken is moeilijk bij dynamisch. Dus je zou eigenlijk terug moeten kijken. Was er 1 jaar geleden een contract voor 1 jaar dat het afgelopen jaar goedkoper was dan dynamisch? Ik denk het niet.

Ik dek maar een gedeelte van mijn gebruik af met PV. Een jaar geleden was mij duidelijk dat dynamisch of vast niet veel uit zou maken. Wat je bij dynamisch verliest omdat PV slechter saldeert wordt goed gemaakt door lagere prijzen in de winter.

Nu met de TLB is dynamisch voor mij hoe dan ook goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:49:
[...]

Als je PV hebt is het plaatje heel anders: geen welkomstbonus en wel een terugleverboete. Het blijft dus een kwestie van goed kijken naar je persoonlijke situatie qua opwekking en verbruik, je mogelijkheden en bereidheid om te sturen en je tolerantie voor onzekerheid.
Mee eens als je maar iets aan teruglevering hebt, heb je minstens een uitzoekavond erbij.

Het voorbeeld dat ik had genomen, blijft de welkomst bonus ook als je PV hebt.
Maar een kaal levertarief van 11.64ct/kWh met een terugleverboete van 11.62ct/kWh of je netto voor teruglevering van 0,02ct/kWh nog een redelijk vergoeding kunt noemen !!!

Je hebt enkel en alleen vermeden uitgave voordeel van wat achter de meter blijft, voor de rest produceer je gratis voor de energieleverancier om de scherpe aanbieding te financieren.

Een dynamische energieleverancier kan het met 2-4 ct/kWh opslagkosten doen en dat een regeliere energieleverancier dan in eens 11,62ct aan onkosten zou hebben aan elke teruggeleverde kWh is totaal niet geloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:46:
[...]

Mee eens als je maar iets aan teruglevering hebt, heb je minstens een uitzoekavond erbij.

Maar een kaal levertarief van 11.64ct/kWh met een terugleverboete van 11.62ct/kWh of je netto voor teruglevering van 0,02ct/kWh nog een redelijk vergoeding kunt noemen !!!

Je hebt enkel en alleen vermeden uitgave voordeel van wat achter de meter blijft, voor de rest produceer je gratis voor de energieleverancier om de scherpe aanbieding te financieren.

Een dynamische energieleverancier kan het met 2-4 ct/kWh opslagkosten doen en dat een regeliere energieleverancier dan in eens 11,62ct aan onkosten zou hebben aan elke teruggeleverde kWh is totaal niet geloofwaardig.
Ja, met dat soort tarieven roepen dat "PV nog steeds rendeert" is natuurlijk onzin in de meeste gevallen. Dat je dan toch de welkomstbonus krijgt verzacht de pijn maar gedeeltelijk.

Bij degenen die een staffel hanteren naar rato van je opwekking komt het overigens op vergelijkbare kosten per kWh uit.

Met PV zie ik dynamisch toch echt wel als de betere optie, zeker met zaken als 'grid rewards' of 'power play' en daarmee de PV uitschakelen. Wel even opletten of de leverancier juist saldeert (dus inclusief inkoopkosten); dat scheelt de komende jaren nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03
Net een testje gedaan bij een vergelijker voor iemand waar ik een acceptabel contract voor zocht.

9 panelen, iets meer verbruik dan opwek. (Dus alle opwek wordt iig gesaldeerd)

In de berekening mét panelen en invoedkosten en cashback kwam het maandbedrag op 107 euro.

Daarna in een andere browser dezelfde gegevens ingevoerd, zonder zonnepanelen maar wel met de 28 procent direct eigen gebruik vóór de meter bij het verbruik opgeteld zoals het ook zou zijn in een situatie zonder panelen.
De goedkoopste optie die daar uitkwam was 163 euro als maandbedrag.

Dat vond ik eigenlijk wel een verrassend resultaat.

Alle getallen binnen de aanbieding voor stroom en gasprijs ed waren in beide gevallen dezelfde bij de aanbieding van dezelfde leverancier.
Enige verschillen waren dus het hoger verbruik bij de 'zonderpanelen' en de invoedboete bij de 'metpanelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
O, misschien niet helemaal de juiste plek, maar in reactie op het renderen van panelen in de voorgaande post komt er hier toch een respectabele ruime 600 euro per jaar aan voordeel uit.

Ander ding wat opviel was de invoedboetestaffel van Delta die kennelijk maximaal 8 cent per kWh bedraagt op dit moment.

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
Domba schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:46:
[...]

Deze vergelijking klopt natuurlijk niet!

Alleen voor het deel dat je meer teruglevert dan dat je gebruikt is de vergoeding idd vrij beperkt (bij mij overigens welgeteld 0,03 ct/kwh). Het overige verbruik wordt eerst gesaldeerd. Dat betekent dat je zowel de kale leverkosten als de energiebelasting terugkrijgt / verrekend. Vervolgens betaal je dan de teruglever vergoeding. In jouw voorbeeld leveren de zonnepanelen alsnog 13,36 ct/kWh op (bij mijn contract slechts 9,5ct of 10,7ct).

Daarnaast is de terugleververgoeding er natuurlijk niet om onkosten te dekken. Het gaat erom dat veelal goedkope stroom (zomer) wordt teruggeleverd en dat dit verrekend wordt met de dure stroom (winter). Met als gevolg dat de gemiddelde vaste prijzen voor iedere klant omhoog gaan. Daarnaast bevat dit natuurlijk ook nog een prijsrisico die de leverancier doorrekenent. Bij dynamische tarieven ligt het risico bij jouzelf en niet bij dynamische energieleverancier en we verwachten geen vast kWh per jaar.

Overigens heb ik een maand of 2 geleden mijn contract verlengd en heb ik gekozen voor een 1 jaar vast tarief, ondanks het feit dat ik 2 EV's en 15 zonnepanelen heb. Ik kan deze slecht sturen (ik laad op via een domme krachtstroomaansluiting en mijn omvormer kan ik alleen aan- / uitzetten door de stroom eraf te halen). Ik betaal kaal nu 0,091ct dal tarief en 0,079ct piek tarief en 9 euro vaste kosten per maand. Als ik dat vergelijk met de gemiddelde dynamische prijs zit daar weinig verschil in.

Doordat ik slecht (automatisch) kan sturen met de grootverbruikers en PV opwek voorzag ik het risico dat dynamisch bij mij zelfs duurder zou uitpakken dan vast. Daarom heb ik ervoor gekozen om toch een vast contract te nemen. Inmiddels laad ik mijn auto wel vaker overdag zodat ik meer opwek direct verbruik en dus minder teruglever (overigens zijn mijn tarieven overdag ook iets lager dan in de daluren).

Ik ben momenteel druk bezig met het bouwen van een nieuwe woning. Hier ga ik zeker wel over naar dynamisch aangezien ik bij de bouw rekening hou het automatiseren van het stroomverbruik, opwek en opslag.

• bilgy_no1
gAzu schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:12:
O, misschien niet helemaal de juiste plek, maar in reactie op het renderen van panelen in de voorgaande post komt er hier toch een respectabele ruime 600 euro per jaar aan voordeel uit.

Ander ding wat opviel was de invoedboetestaffel van Delta die kennelijk maximaal 8 cent per kWh bedraagt op dit moment.
Om te bepalen of het rendeert moet je natuurlijk ook weten wat de investering is ten opzichte van het voordeel. Het lijkt bij deze bedragen om een aanzienlijk systeem te gaan en dus ook een flinke investering.

En in een situatie met gelijk verbruik en opwekking zou de rekening voor het variabele deel eigenlijk nul moeten zijn.

• gAzu
bilgy_no1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:41:
[...]
Om te bepalen of het rendeert moet je natuurlijk ook weten wat de investering is ten opzichte van het voordeel. Het lijkt bij deze bedragen om een aanzienlijk systeem te gaan en dus ook een flinke investering.

En in een situatie met gelijk verbruik en opwekking zou de rekening voor het variabele deel eigenlijk nul moeten zijn.
Das war einmal... ;)

Het gaat om een systeempje van 9 panelen met Enphase IQ7A micro's, niks bijzonders lijkt me.

Een dynamisch contract wilde ik nog niet aanbevelen aan deze werkende moeder met 2 jonge dochters waar alle electrische dingen moeten gebeuren op prime time. :)

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 09:48

orejas

Omelette du Fromage

jswinkels schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:17:
[...]

Alleen voor het deel dat je meer teruglevert dan dat je gebruikt is de vergoeding idd vrij beperkt (bij mij overigens welgeteld 0,03 ct/kwh). Het overige verbruik wordt eerst gesaldeerd. Dat betekent dat je zowel de kale leverkosten als de energiebelasting terugkrijgt / verrekend. Vervolgens betaal je dan de teruglever vergoeding. In jouw voorbeeld leveren de zonnepanelen alsnog 13,36 ct/kWh op (bij mijn contract slechts 9,5ct of 10,7ct).
Wellicht begrijp ik je verkeerd (edit: nog een keer gelezen en inderdaad verkeerd begrepen 8)7 ), maar je betaalt terugleverkosten over elke kWh die je het net op stuurt.
Bij Greenchoice gelden bijvoorbeeld de volgende tarieven bij de volgende situatie. Ik wek 8.000 kWh op en stuur die allemaal het net op. Mijn directe eigen verbruik in dit voorbeeld is 0 kWh. Ik neem jaarlijks 6.500 kWh stroom af.

VerbruikTeruglevering
Normaal3000 kWh5100 kWh
Dal3500 kWh2900 kWh

Variabele kosten
Variabele leveringskosten (normaal)0 kWh x € 0,23404€ -
Variabele leveringskosten (dal)0 kWh x € 0,24614€ -
Variabele terugleverkosten8000 kWh x € 0,11616€ 929,28
Netto terugleververgoeding-1500 kWh x € 0,14500€ -217,50
Vaste kosten
Vaste leveringskosten12 maanden x € 9,32€ 111,82
Netbeheerkosten12 maanden x € 33,41€ 400,92
Vermindering energiebelasting1 jaar x € -629,66€ -629,66
Totaal per jaar€ 595,00

In dit voorbeeld krijg zijn mijn variabele kosten jaarlijks EUR 711,78. HIeronder de situaties waarin mijn opwek en verbruik gelijk zijn en waarin ik geen zonnepanelen heb.

OpwekVariabele jaarlijkse kosten bij 6500 kWh verbruik
8000 kWh€ 711,84
6500 kWh€ 755,04
0 kWh€ 1563,59

Voor elke kWh die ik opwek boven mijn eigen verbruik krijg ik dus EUR 0,03 (het verschil tussen de terugleverkosten en de terugleververgoeding). Voor elke kWh die ik oplever tot het niveau van mijn eigen verbruik "krijg" ik EUR 0,12.

Stam + t

• Domba
jswinkels schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:17:
[...]

Niet iedereen heeft meer PV-opwek dan teruglevering en dat geval heb je het over "terugleververgoeding", Terugleverkosten worden gerekend over elke kWh die het teruglevertelwerk telt en of je kunt salderen, zal daar tegenover afname moeten staan en heb je daarvoor energiebelasting en BTW betaald, die je dan mag salderen en dien je binnen saldeer volume naar kale levertarief moeten kijken.

Anders kijk even naar definitie van terugleverkosten in de voorwaarden, voor die ik voor vergelijk gebruikt hebt is:

" Deze kosten worden in rekening gebracht zodra teruglevering van stroom op uw aansluiting wordt geregistreerd, ook als dat tijdens de looptijd van dit contract is."

Of wel elke kWh die teruglevertelwerk telt en niet enkel voor kWh's die je niet kunt salderen
Daarnaast is de terugleververgoeding er natuurlijk niet om onkosten te dekken. Het gaat erom dat veelal goedkope stroom (zomer) wordt teruggeleverd en dat dit verrekend wordt met de dure stroom (winter). Met als gevolg dat de gemiddelde vaste prijzen voor iedere klant omhoog gaan. Daarnaast bevat dit natuurlijk ook nog een prijsrisico die de leverancier doorrekenent. Bij dynamische tarieven ligt het risico bij jouzelf en niet bij dynamische energieleverancier en we verwachten geen vast kWh per jaar.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:23
Domba schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:56:
[...]
Niet iedereen heeft meer PV-opwek dan teruglevering en dat geval heb je het over "terugleververgoeding", Terugleverkosten worden gerekend over elke kWh die het teruglevertelwerk telt en of je kunt salderen, zal daar tegenover afname moeten staan en heb je daarvoor energiebelasting en BTW betaald, die je dan mag salderen en dien je binnen saldeer volume naar kale levertarief moeten kijken.

Anders kijk even naar definitie van terugleverkosten in de voorwaarden, voor die ik voor vergelijk gebruikt hebt is:

" Deze kosten worden in rekening gebracht zodra teruglevering van stroom op uw aansluiting wordt geregistreerd, ook als dat tijdens de looptijd van dit contract is."

Of wel elke kWh die teruglevertelwerk telt en niet enkel voor kWh's die je niet kunt salderen

[...]
Behalve dan bij Budget Energie die de teruglever boete beperkt tot hetgeen saldeer baar is. Voorbeelden:
- verbruik 2000kWh en terugleveren 3000 kWh betekent over 2000 kWh een terugleverboete ( mocht je niets van de zonnestroom direct gebruiken, en de boete valt dus wellicht zelfs lager uit bij bijvoorbeeld 40% direct eigengebruik waar de boete dan over 1800 kWh loopt).
En over 1000 kWh een teruglever opbrengst.
Dus laat iedereen vooral wat breder kijken in de markt, voor sommigen kan Budget Energie (Consumentenbond aanbieding) ook een goede zet zijn.

• Domba
@Rojado De hele discussie begon met dat dynamisch nog maar 4-5% is in Nederland, omdat veel kosten vast zijn en niet zoals in veel andere EU-landen bijv de netwerkkosten deels in de kWh-prijs zitten net als de energiebelasting (zou ca 7-9ct per kWh verhogen en vaste netwerkkosten verlagen tot ca 120 euro voor meter & aansluitdienst )
En als je alleen een wasmachine, vaatwasser etc. hebt, heeft dynamisch contract op moment nog niet direct een stevige incentive, pas als er stuurbaarheid, grotere verbruikers en PV-opwek bijkomt.

Ik zelf ben eigenlijk het totaal andere uiterste met een dynamisch contract, met een thuisaccu en alleen de netaansluiting actief als ik wil terugleveren of afnemen en zolang mijn thuisaccu nog tussen 5-40kWh zit ben ik "offgrid". Mijn verbuik is totaal losgekoppeld van het gebruik van de netaansluiting.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:23
Domba schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:44:
@Rojado De hele discussie begon met dat dynamisch nog maar 4-5% is in Nederland, omdat veel kosten vast zijn en niet zoals in veel andere EU-landen bijv de netwerkkosten deels in de kWh-prijs zitten net als de energiebelasting (zou ca 7-9ct per kWh verhogen en vaste netwerkkosten verlagen tot ca 120 euro voor meter & aansluitdienst )
En als je alleen een wasmachine, vaatwasser etc. hebt, heeft dynamisch contract op moment nog niet direct een stevige incentive, pas als er stuurbaarheid, grotere verbruikers en PV-opwek bijkomt.

Ik zelf ben eigenlijk het totaal andere uiterste met een dynamisch contract, met een thuisaccu en alleen de netaansluiting actief als ik wil terugleveren of afnemen en zolang mijn thuisaccu nog tussen 5-40kWh zit ben ik "offgrid". Mijn verbuik is totaal losgekoppeld van het gebruik van de netaansluiting.
Ik reageerde op het onderdeel in jouw laatste post waarin staat dat elke teruggeleverde kWh op de meter leidt tot een teruglever boete. Dat is dus bij Budget Energie niet het geval.
Verder ben jij uniek binnen jouw opstelling qua technische voorzieningen en dat vind ik een super mooi voorbeeld hoe men het een en ander kan inrichten. Helaas is niet iedereen zo technisch, laat de woonsituatie dergelijke ingrepen niet toe en/of ontbreken de middelen hiervoor.
Maar onder de streep geef jij een mooi voorbeeld hoe het ook anders kan, knap gedaan!

• jswinkels
Domba schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:56:
[...]

[...]
Sorry, je hebt gelijk ik zie dat in mijn post terugleververgoeding op een punt heb gebruikt waar dat terugleverkosten had moeten zijn.

We zijn het erover eens dat de terugleverkosten voor alle teruggeleverd stroom geldt (al dan niet gesaldeerd). Echter moet je bij het deel wat gesaldeerd mag worden wel degelijk rekening houden met de energiebelasting.

Als ik 1000 kWh saldeer, betaal ik voor 1000 kWh minder aan stroomkosten inclusief energiebelasting. In mijn geval 1000*0,211=211 euro. Ik moet echter 1000*0,116=116 euro aan terugleverkosten betalen. Die 1000 kWh levert mij dus (slechts) 95 euro op.

als ik 1000 kWh teruglever buiten mijn eigen verbruik krijg ik een terugleververgoeding (0,145) en moet ik terugleverkosten (0,116) betalen. Deze 1000kWh levert dus nog veel minder op: slecht €29 euro.

Mijn hele punt is dat je bij de terugleverkosten niet alleen moet kijken naar het kale tarief, zoals in eerdere posts en jij ook vermeldt. Bij het salderen heb je met zonnepanelen ook voordeel van de energiebelasting.

Overigens is de terugverdientijd van zonnepanelen met deze bedragen wel een stuk langer (9 jaar) dan in het verleden. Dit komt natuurlijk ook wel weer door de lage tarieven die ik heb kunnen afsluiten (ik zie dat die nu al gauw 20% hoger zitten).

salderen: 2700 - €256,50
direct pv verbruik: 1700 - €358,70
totaal: €615,20

• jswinkels
orejas schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:55:
[...]

Wellicht begrijp ik je verkeerd (edit: nog een keer gelezen en inderdaad verkeerd begrepen 8)7 ), maar je betaalt terugleverkosten over elke kWh die je het net op stuurt.
Bij Greenchoice gelden bijvoorbeeld de volgende tarieven bij de volgende situatie. Ik wek 8.000 kWh op en stuur die allemaal het net op. Mijn directe eigen verbruik in dit voorbeeld is 0 kWh. Ik neem jaarlijks 6.500 kWh stroom af.

VerbruikTeruglevering
Normaal3000 kWh5100 kWh
Dal3500 kWh2900 kWh

Variabele kosten
Variabele leveringskosten (normaal)0 kWh x € 0,23404€ -
Variabele leveringskosten (dal)0 kWh x € 0,24614€ -
Variabele terugleverkosten8000 kWh x € 0,11616€ 929,28
Netto terugleververgoeding-1500 kWh x € 0,14500€ -217,50
Vaste kosten
Vaste leveringskosten12 maanden x € 9,32€ 111,82
Netbeheerkosten12 maanden x € 33,41€ 400,92
Vermindering energiebelasting1 jaar x € -629,66€ -629,66
Totaal per jaar€ 595,00

In dit voorbeeld krijg zijn mijn variabele kosten jaarlijks EUR 711,78. HIeronder de situaties waarin mijn opwek en verbruik gelijk zijn en waarin ik geen zonnepanelen heb.

OpwekVariabele jaarlijkse kosten bij 6500 kWh verbruik
8000 kWh€ 711,84
6500 kWh€ 755,04
0 kWh€ 1563,59

Voor elke kWh die ik opwek boven mijn eigen verbruik krijg ik dus EUR 0,03 (het verschil tussen de terugleverkosten en de terugleververgoeding). Voor elke kWh die ik oplever tot het niveau van mijn eigen verbruik "krijg" ik EUR 0,12.
We bedoelen inderdaad exact hetzelfde, alleen liggen mijn levertarieven 10% lager waardoor ik nog minder terugkrijg. Maar aangezien ik (veel) meer verbruik dan teruglever (saldo +9000 kWh) zijn lagere leverkosten belangrijker. In jouw geval zou je een leverancier moeten zoeken waarbij het verschil tussen leveringskosten / terugleververgoeding en terugleverkosten het hoogst is en maakt de leverprijs eigenlijk helemaal niks uit.

• Domba
Rojado schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:57:
[...]

Ik reageerde op het onderdeel in jouw laatste post waarin staat dat elke teruggeleverde kWh op de meter leidt tot een teruglever boete. Dat is dus bij Budget Energie niet het geval.
Verder ben jij uniek binnen jouw opstelling qua technische voorzieningen en dat vind ik een super mooi voorbeeld hoe men het een en ander kan inrichten. Helaas is niet iedereen zo technisch, laat de woonsituatie dergelijke ingrepen niet toe en/of ontbreken de middelen hiervoor.
Maar onder de streep geef jij een mooi voorbeeld hoe het ook anders kan, knap gedaan!
De route naar eilandbedrijf met netondersteuning heeft wel een historie, die er wel bij vermeldt moet worden.
Als ook mijn voorkeur voor mij persoonlijk voor eilandbedrijf en cloud-onafhankelijk, want bij een storing als er een schop bij nodig is ben je een half jaar verder voor er iets gebeurt.

Ik ben eind 2021 verhuist naar een opknap woning, en het heeft tot eind 2022 geduurt voor ik weer een volledig functionerende net aansluiting had.
- Huisinstallatie achter de meter moest al direct nagelopen worden en deels vernieuwd en toch geheel
aangepast worden.
het begon met een lasdoos achter de meter die het begaf, toen ik een bronpomp aansloot op de bron van
de buren voor water omdat drinkwaterleiding te weinig leverde voor de hoge drukreiniger.
- toen ik de eerste 3040Wp had aangesloten en een wolkenloze middag dat er 1 hoofdzekering uitging.
van de huisaansluitkabel was ca 50 cm voor de hoofdzekering de isolatie voor grootste deel weggesmolten. De twee gewone netgebonden 3 fase omvormers die gelijk als setje met de zonnepanelen, had gekocht, waren onbruikbaar, daar ik tot de netaansluiting hersteld was nog maar 1 fase had.
(De KLIC-melding tekening klopte niet, ik heb zelf een aantal dagen gezocht naar mijn huisaansluiting en toen het eindelijk uitgegraven was duidelijk dat er al eens een nieuwe huisaansluitkabel was in gegaan als ook 5 meter verplaatst en ook al eens een deel reperatie gedaan, alleen netwerkbeheerder had daarvan geen gegevens of tekeningen)
- daarna had ik niet eens meer voldoende stroom voor een 160mm haaksslijper best onhandig met een
opknapwoning en
- In september 2022 was eindelijk een stuk nieuwe kabel de gond ingegaan, maar de monteur van netwerkbeheerder wilde geen garantie geven dat het ook bij volle belasting zou blijven werken (moest ik maar uittesten) en het heeft tot 23 december 2022 geduurt voor ik ook een volledig werkende 3 fase slimme meter had.
Ik had liever gezien dat ze 10 meter meer hadden vernieuwd en ook 3 oude lasmoffen minder in de kabel naar transformatorhuisje, nu zitten er 4 lasmoffen op een stukje van nog geen 11 meter in de kabel en tot nu toe is de kabel heel gebleven. (normaal zou 1 lasmof zijn want er zit verder niemand anders op de huisaansluiting)

Het is net zo'n broddelwerk als mijn internet glasvezel die aangelegd in buitengebied is in 2020 die niet over de volle lengte in een mantelbuis ligt, alleen bij in/uitritten volgens mij en de laatste 20-23 meter naar mijn woning.
In buitengebied, de landbouwmachines zijn groot en hebben geen in of uitrit nodig om de akker op te rijden. Ik heb al eens bijna een jaar zonder signaal op de glasvezel gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Laatst online: 21:29
WillemD61 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:23:
Ter info, ik heb ook met Budget Energie een discussie gaande t.a.v. vergoeding van inkoopkosten bij teruglevering onder dynamisch contract.

Volgens hun voorwaarden en volgens de berekening in hun app zou je de inkoopkosten vergoed moeten krijgen bij teruglevering, tenzij je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt (dan krijg je over het overschot alleen kale beursprijs met btw). De berekening in de app kan je gemakkelijk reproduceren en is in overeenstemming met hun voorwaarden.

Echter, op mijn jaarnota bleek dat de inkoopkosten berekend werden over het gehele verbruik, dus niet over het gesaldeerde verbruik. Dus over de teruglevering kreeg ik geen inkoopkosten terug. Dit past dus niet met hun voorwaarden en hun app.

Dit heeft nu geleid tot intern overleg tussen diverse afdelingen binnen Budget Energie. Het kan nog wel even duren voordat daar uitsluitsel over is.

Zodra ik meer nieuws heb zal ik het laten weten.
Ik heb nu meer nieuws over het bovenstaande.

Budget Energie heeft aan mij bevestigd dat de berekening van de jaarnota niet goed was en ze gaan dit corrigeren.

Dus salderen op een dynamisch contract bij Budget Energie wordt dan correct uitgevoerd, d.w.z. je krijgt over je teruglevering exact hetzelfde tarief als over je verbruik, dus inclusief beursprijs, inkoopvergoeding en overheidsheffingen.

In de app was dit al zo maar op de jaarnota ging het fout. Dat wordt nu dus aangepast, in overeenstemming met de app, hun voorwaarden en de energiewet.

Dus dit kan dan ook in de startpost van dit tweakers topic aangepast worden (er staat nu nog "onbekend")

Ik moet zeggen dat dit keurig en snel door Budget Energie is opgepakt, met overleg tussen diverse afdelingen, en dat ik duidelijke terugkoppeling heb gehad met dank voor het onder de aandacht brengen van de inconsistentie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Smuggler @Sicco92 Voor de tabel in de TS:

Clean Energy (Dynamics)

inkoopvergoeding € 0,01815 / kWh
afslagtarief bij teruglevering € 0,01815 / kWh
leveringskosten (per maand) € 6,05
terugleverkosten € 0,10 / kWh

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
cj1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:19:
@Smuggler @Sicco92 Voor de tabel in de TS:

Clean Energy (Dynamics)

inkoopvergoeding € 0,01815 / kWh
afslagtarief bij teruglevering € 0,01815 / kWh
leveringskosten (per maand) € 6,05
terugleverkosten € 0,10 / kWh
Wat een boeven: en een afslagtarief bij teruglevering en terugleverkosten... Die willen echt geen klanten met PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:56:
[...]

Wat een boeven: en een afslagtarief bij teruglevering en terugleverkosten... Die willen echt geen klanten met PV.
Zijn er wel meer die dat zo noemen, bijv Innova, maar dan is die negatief in de prijsspecificatie en zelfs hoger dan de opslag, waarschijnlijk incl BTW. en wordt alleen gebruikt als je meer teruglevert dan afneemt.

Er is nog wat merkwaardigs met Cleanenergie.
lijkt dat ze een klanten filter gebruiken voor dynamisch, want ze kunnen geen dynamisch leveren, bieden alleen vast en variabel voor mijn adres.

Iets wat ik wilde bij die afslag checken, positief of negatief is en altijd of enkel bij meer teruglevering wordt gebruikt in de prijsspecificaties, maar clean energie (dynamisch) gebruikt een of andere filter waarschijnlijk op postcode, voor dynamisch zeggen ze dat ze niets kunnen aanbieden.

• bilgy_no1
gAzu schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:39:
[...]

Das war einmal... ;)

Het gaat om een systeempje van 9 panelen met Enphase IQ7A micro's, niks bijzonders lijkt me.

Een dynamisch contract wilde ik nog niet aanbevelen aan deze werkende moeder met 2 jonge dochters waar alle electrische dingen moeten gebeuren op prime time. :)
Als het om maar 2500-3000 kWh (?) gaat vind ik die bedragen in beide gevallen nogal fors. Ik zit nu nog op een maandbedrag van €68 voor 7000 afname en 3750 opwekking. Vanaf 1/10 weer naar Zonneplan en de berekening kwam uit op gemiddeld €90 voor 7350 verbruik en maar 1950 opwekking (panelen nog niet een heel kalenderjaar gehad, dus er wordt gerekend met een te laag getal van najaar 2023).

Maar goed, als je nu zo'n systeem laat installeren is dat misschien €4000. Voorheen was dat snel terugverdiend, want je rekening voor verbruik ging van €625 per jaar (2500 kWh x €0,25) naar ongeveer nul. Terugverdiend 6,4 jaar. In 2022/23 ging dat nog veel harder, want de prijs per kWh was veel hoger.

Tegenwoordig betaal je ongeveer €0,10 per kWh terugleverkosten. In dit geval €250 voor het opwekken van die 2500 kWh. De terugverdientijd wordt dan 4000 / (625 - 250) = 10,7 jaar. Eigenlijk nog wat langer, want de prijs voor afname is ook alweer lager. En eigenlijk gaat het nog langer worden, want salderen wordt afgeschaft en wat krijg je dan nog voor je opgewekte energie? Waarschijnlijk enkele centen.

Terugverdientijd is eigenlijk geen goede maatstaf voor rendement. Je hebt immers na die bijna 11 jaar nog niets verdiend, zeker niet als je ook nog 11 jaar inflatie moet goedmaken. En in de jaren na het terugverdienen is de opbrengst ook veel lager dan in de oude situatie.

Die eenmalige welkomstbonus van €150 verandert hier weinig aan... OK misschien kun je die met jaarlijks wisselen wat vaker krijgen.

Anyway, voor de situatie die je beschrijft is een vast contract misschien niet verkeerd. Daar gaat het me niet om, maar het rendement op een PV installatie is met terugleverboetes al veel ongunstiger geworden, en voor veel mensen te ongunstig.

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:42
Zonneplan komt met een optioneel prijsplafond voor gas: https://www.zonneplan.nl/...et-zonneplan-prijsplafond.

Wat details:
Activeer je het Zonneplan Prijsplafond, dan betaal je € 0,025 per verbruikte m³ gas. De kosten voor het prijsplafond zijn dus afhankelijk van je verbruik. De kosten en eventuele compensatie voor het prijsplafond worden op jouw energiefacturen verrekend.
Activeer je het prijsplafond, dan zal je dus vanaf de 1e van de maand beschermd zijn. Tussentijds stoppen van het prijsplafond is niet mogelijk, omdat we je gasprijs beschermen voor de gehele winterperiode.
Zelf zal ik het niet aanzetten, maar het is wel een goede optie voor mensen die toch dynamisch willen maar iets meer 'bescherming' willen tegen onverwachte omstandigheden op de gasmarkt.

• Domba
gAzu schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:39:
[...]

Das war einmal... ;)

Dat is niet eenvoudig meer, misschien heb je aan dit redelijk recent overzicht van zonneplan iets
Maar je zal het ook steeds moeten checken voor specifieke aansluiting.
Het is verre van compleet zoals Innova Energie (Zon Zeker), die terugleverkosten zijn alleen bij koppelverkoop en kunt je niet als all-electric afsluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
jojost1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:45:
Zonneplan komt met een optioneel prijsplafond voor gas: https://www.zonneplan.nl/...et-zonneplan-prijsplafond.

Wat details:

[...]

[...]

Zelf zal ik het niet aanzetten, maar het is wel een goede optie voor mensen die toch dynamisch willen maar iets meer 'bescherming' willen tegen onverwachte omstandigheden op de gasmarkt.
Slim product, maar wel pas als je gemiddelde maandprijs boven de 1,65 komt. Je vergeet namelijk het meest interessante deel te quoten:
1. Bescherming bij gasprijzen boven € 1,65 per m³ gas

Het prijsplafond beschermt je bij prijsstijgingen boven de € 1,65 per m³. Elke maand kijken we of jouw gerealiseerde gasprijs hoger was dan all-in € 1,65 per m³. Als jouw gasprijs boven de € 1,65 komt, ontvang je compensatie. Wanneer de gasprijs op één dag hoger was dan € 1,65 per m³, betekent dat nog niet dat je compensatie krijgt. We kijken dus naar je gewogen gemiddelde gasprijs van de hele maand.
Gelukkig slaat mijn Home Assistant de data langdurig op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7LejTHpqiBgwFJm_EvdFkZK94M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9zhnUgxpMZwnGGLBCtybYBo.png?f=fotoalbum_large

In een jaar tijd is 1,30 dus de max geweest (in de herfst vorig jaar) en lag de prijs juist in de winter lager dan dat hij nu ligt....

Iets met resultaten, verleden, garantie, toekomst, maar ik hou het wel bij het eigen buffertje aan geld ipv een opslag op mijn gasprijs.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 26-09-2024 10:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• gAzu
Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:48:
[...]
Dat is niet eenvoudig meer, misschien heb je aan dit redelijk recent overzicht van zonneplan iets
Maar je zal het ook steeds moeten checken voor specifieke aansluiting.
Het is verre van compleet zoals Innova Energie (Zon Zeker), die terugleverkosten zijn alleen bij koppelverkoop en kunt je niet als all-electric afsluiten.
Geinig die zonneplantabel met de terugleverkosten per maand. (En de staffeltabel per jaar).
Die moet je dus eerst even keer 12 doen om een idee te krijgen van de tlk per kWh invoeding.

De meeste stroomverkopers zitten op 10 cent of hoger aan tlk per kWh.
Als je alle invoeding saldeert dan is de tlv in een contract niet van belang en kun je op zoek naar lage tarieven icm lage tlk.

Dat maakt het zoeken voor die situatie weer íets eenvoudiger.

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:30:
[...]
Iets wat ik wilde bij die afslag checken, positief of negatief is en altijd of enkel bij meer teruglevering wordt gebruikt in de prijsspecificaties, maar clean energie (dynamisch) gebruikt een of andere filter waarschijnlijk op postcode, voor dynamisch zeggen ze dat ze niets kunnen aanbieden.
Clean Energy biedt wel dynamisch aan: niet via de website, maar handmatig aanvragen. Dan ontvang je na een aantal werkdagen een offertelink per e-mail, waarbij de offerte een geldigheidsduur van 4 dagen (geen werkdagen) heeft.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@Smuggler @Sicco92 TS tabel vernieuwing:

NextEnergy

inkoopvergoeding oud: 1,99 ct
inkoopvergoeding nu: 2,19 ct (incl. BTW)

De vaste maandelijkse kosten zijn nog steeds € 5,99

• Domba
cj1 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:16:
[...]

Clean Energy biedt wel dynamisch aan: niet via de website, maar handmatig aanvragen. Dan ontvang je na een aantal werkdagen een offertelink per e-mail, waarbij de offerte een geldigheidsduur van 4 dagen (geen werkdagen) heeft.
Ze hebben volgens mij 2 websites, maar bedoel je los van deze specifiek ook voor dynamisch

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:15:
[...]

Ze hebben volgens mij 2 websites, ...
Inderdaad, ik zie nu ook dat Clean Energy 2 websites heeft. Een aparte voor Dynamisch.

De website maakt overigens niets uit, bij geen van beide krijg ik er een aanbod uit.

• jojost1
Hmmbob schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:18:
[...]
Iets met resultaten, verleden, garantie, toekomst, maar ik hou het wel bij het eigen buffertje aan geld ipv een opslag op mijn gasprijs.
Ik ook hoor, maar ik ken ook mensen die dit een fijn gevoel zouden vinden :)

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59
Hi allemaal,

Ik heb momenteel dynamisch gas lopen bij ANWB en ik ben aan het twijfelen of dat interessant is om aan te houden. Als ik naar de prijsopbouw kijk betaal ik bij ANWB een inkoopvergoeding per (EUR 0.05911 per M3).

Als ik kijk naar een vast contract zie ik deze inkoopkosten volgens mij niet terug. Klopt dat?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jewie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:06:
Hi allemaal,

Ik heb momenteel dynamisch gas lopen bij ANWB en ik ben aan het twijfelen of dat interessant is om aan te houden. Als ik naar de prijsopbouw kijk betaal ik bij ANWB een inkoopvergoeding per (EUR 0.05911 per M3).

Als ik kijk naar een vast contract zie ik deze inkoopkosten volgens mij niet terug. Klopt dat?
Uiteraard. Inkoopvergoeding is alleen bij dynamische contracten.

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 16:59
Dat idee had ik ook. Maar eens gaan rekenen of een overstap naar gast-vast toch niet beter is aangezien ik hier niet echt op kan sturen en de dure, koude maanden eraan zitten te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jewie schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:10:
Dat idee had ik ook. Maar eens gaan rekenen of een overstap naar gast-vast toch niet beter is aangezien ik hier niet echt op kan sturen en de dure, koude maanden eraan zitten te komen.
Heeft niet zo zeer met rekenen te maken. Het is gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:24
Ik heb van Tibber gehoord dat grid rewards niet helemaal klopt.
Zij geven aan dat er een fout in de weergave zit van wat je verdient hebt en dat ze dit gaan fixen.

Mijn logica zegt dat er meer aan de hand is dan enkel de weergave. Grid rewards activeert in de goedkope uren te vaak. Stel kWh prijs is 10ct. De auto is langer niet aan het laden dan wel. Om vervolgens later tegen 25ct te laden. Echter de vergoeding van grid rewards voor het niet laden is dan nog geen euro.

Gemiddeld ben ik dus duurder uit.
Tibber erkende het maar gaf aan dat het slechts zo lijkt vanwege de weergave. Ik geloof er weinig van op dit moment.

Ik had liever gehad dat ik grid rewards kon uitzetten maar slim laden wel aanlaten.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat grid rewards meer voordeel bied voor Tibber dan voor de consument. Transparantie ontbreekt hierin. Net als de powerplay van zonneplan. Wat houdt de leverancier over. Dan weet je hoe de verhouding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
peak schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:16:
Stel kWh prijs is 10ct. De auto is langer niet aan het laden dan wel. Om vervolgens later tegen 25ct te laden.
Misschien willen ze dat je stopt met opladen en pas later oplaadt. Maar "later" kan ook 2 dagen later betekenen, wanneer de prijs weer 10 cent is.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ik heb van Tibber gehoord dat grid rewards niet helemaal klopt.
Zij geven aan dat er een fout in de weergave zit van wat je verdient hebt en dat ze dit gaan fixen.

Mijn logica zegt dat er meer aan de hand is dan enkel de weergave. Grid rewards activeert in de goedkope uren te vaak. Stel kWh prijs is 10ct. De auto is langer niet aan het laden dan wel. Om vervolgens later tegen 25ct te laden. Echter de vergoeding van grid rewards voor het niet laden is dan nog geen euro.

Gemiddeld ben ik dus duurder uit.
Tibber erkende het maar gaf aan dat het slechts zo lijkt vanwege de weergave. Ik geloof er weinig van op dit moment.

Ik had liever gehad dat ik grid rewards kon uitzetten maar slim laden wel aanlaten.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat grid rewards meer voordeel bied voor Tibber dan voor de consument. Transparantie ontbreekt hierin. Net als de powerplay van zonneplan. Wat houdt de leverancier over. Dan weet je hoe de verhouding is.
Ja, dat gebrek aan transparantie is ook waarom ik bijvoorbeeld de aanschaf van een batterij bij Zonneplan wat vaag vind. Ik snap dat de rol die een Leverancier oppakt door op de onbalans markt actief te worden aanzienlijke risico's meebrengt en daar moeten ook opbrengsten tegenover staan. Maar het is nu gewoon onduidelijk hoe je eigen opbrengsten worden bepaald. Zonder die informatie kun je eigenlijk geen geïnformeerde beslissing nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech

Dat gevoel heb ik al vanaf de eerste thuisaccu die werkt met onbalans. Je moet de controle uit handen geven aan je energie leverancier en dan is het maar de vraag of dit optimaal is voor een combinatie zonnepanelen-EV Laden - Thuisaccu laden. Ik geloof er niet in. Zoals je zegt, de energie leverancier (dus ook Zonneplan met hun Nexus) verdienen altijd meer dan de consument.

Mijn advies: gewoon laden op de laagste tarieven volgens de day-ahead tarieven. Daar verdien je meer aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:06:
[...]

Dat gevoel heb ik al vanaf de eerste thuisaccu die werkt met onbalans. Je moet de controle uit handen geven aan je energie leverancier en dan is het maar de vraag of dit optimaal is voor een combinatie zonnepanelen-EV Laden - Thuisaccu laden. Ik geloof er niet in. Zoals je zegt, de energie leverancier (dus ook Zonneplan met hun Nexus) verdienen altijd meer dan de consument.

Mijn advies: gewoon laden op de laagste tarieven volgens de day-ahead tarieven. Daar verdien je meer aan.
Ik denk dat leveranciers die met grid rewards en power play jou installaties sturen dat primair doen om hun eigen onbalans glad te strijken en secondair ook nog een graantje willen meepikken op de onbalansmarkt. Ik vind ze daar te weinig open over.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
MajaMestreech schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:06:
[...]

Naar dat is een advies op basis van een (onderbuik) gevoel. Je hebt niet gekeken in het zonneplan topic wat je had kunnen verdienen? En hoeveel je 'gratis' had kunnen laden van je zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
Batilan schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:16:
[...]

Naar dat is een advies op basis van een (onderbuik) gevoel. Je hebt niet gekeken in het zonneplan topic wat je had kunnen verdienen? En hoeveel je 'gratis' had kunnen laden van je zonnepanelen?
Dat is niet hoe de onbalanshandel en de Nexus van Zonneplan op dit moment werkt.

Het is slechts toekomst muziek dat ZP je eigen PV opwek wil gaan laden en o.a. EPEX handel wil gaan doen. Als in plan B, C en D...., als de onbalanshandel minder financieel gaat opbrengen, dingetje alleen is wat de vergoeding van ZP voor plan B enz. gaat zijn om deze handel voor jou te gaan doen wordt.

@MajaMestreech het zal best dat o.a. ZP de Nexus gebruikt om eigen onbalans weg te werken, als ze de klant maar vergoeden hiervoor tegen het juiste tarief, toch?
Het laatste wat ik heb gelezen is dat ZP (en ook Tibber) ca 15% afroomt als vergoeding voor de onbalanshandel.
Dat ZP juist de onbalans vergoeding plat slaat tot een paar euro getallen is jammer al zijn er in het Nexus topic een paar die het best wel redelijk inzichtelijk/controleerbaar hebben gekregen.
Neen, ik heb geen Nexus of ZP contract, heb wel gister het Nexus part 2 topic opnieuw gelezen (helemaal) om te kijken of ik daar toch niet 7k op stuk ga slaan met de hoop op een redelijk financieel rendement. O-)

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:58
Hmmbob schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:18:
[...]

Slim product, maar wel pas als je gemiddelde maandprijs boven de 1,65 komt. Je vergeet namelijk het meest interessante deel te quoten:

[...]

Gelukkig slaat mijn Home Assistant de data langdurig op:

[Afbeelding]

In een jaar tijd is 1,30 dus de max geweest (in de herfst vorig jaar) en lag de prijs juist in de winter lager dan dat hij nu ligt....

Lijkt me lekker verdienen dit...

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Is er trouwens nog een beste leveranciers als je veel teruglevering hebt? Via de vergelijking site kom ik er niet echt uit omdat allemaal verschillende gemiddelde pakken maar zover ik begrijp krijg je gewoon het uur tarief - btw/tax etc. Ongeacht welke leverancier....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• Gameboy
Bschnitz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:39:
Is er trouwens nog een beste leveranciers als je veel teruglevering hebt? Via de vergelijking site kom ik er niet echt uit omdat allemaal verschillende gemiddelde pakken maar zover ik begrijp krijg je gewoon het uur tarief - btw/tax etc. Ongeacht welke leverancier....
Dat laatste ("Ongeacht welke leverancier") weet ik nog zo net niet.

Ik weet in ieder geval dat Tibber en Zonneplan de kale uurprijs + inkoopvergoeding + BTW(!) betalen voor je export.

Bij bijvoorbeeld Frank Energie krijg je geen inkoopvergoeding, maar moet je over je export een (extra hoge) inkoopvergoeding nog bijbetalen, dat is dus heel erg onvoordelig met veel export! Ik weet zo niet of je daar ook BTW krijgt of niet...

Als je dynamisch wilt gaan/blijven met veel PV export, dan is wat mij betreft Tibber of ZP de beste keuze...

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 28-09-2024 12:30 ]

• Bschnitz
Gameboy schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:28:
[...]

Dat laatste ("Ongeacht welke leverancier") weet ik nog zo net niet.

Ik weet in ieder geval dat Tibber en Zonneplan de kale uurprijs + inkoopvergoeding + BTW(!) betalen voor je export.

Bij bijvoorbeeld Frank Energie krijg je geen inkoopvergoeding, maar moet je over je export een (extra hoge) inkoopvergoeding nog bijbetalen, dat is dus heel erg onvoordelig met veel export! Ik weet zo niet of je daar ook BTW krijgt of niet...

Als je dynamisch wilt gaan/blijven met veel PV export, dan is wat mij betreft Tibber of ZP de beste keuze...
Bij tibber staat dat ze aan het eind van het jaar de btw terug gaan halen in hun uitleg op de site. Dus ja die betalen uit maar daar heb je uiteindelijk niks aan.

Ik zal eens naar zonneplan kijken, wist niet dat die btw uitbetalen, kan ik me eigenlijk niet voorstellen....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• jojost1
Tja negatief bedrag = negatieve btw, lijkt me logisch dat ze die gewoon terug moeten betalen (en dit komt eigenlijk van de overheid, want btw). Mits je over die export energiebelasting betaald/terugkrijgt ivm saldering.

[ Voor 20% gewijzigd door jojost1 op 28-09-2024 14:04 ]

• Gameboy
Bschnitz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:23:
[...]

Bij tibber staat dat ze aan het eind van het jaar de btw terug gaan halen in hun uitleg op de site. Dus ja die betalen uit maar daar heb je uiteindelijk niks aan.

Ik zal eens naar zonneplan kijken, wist niet dat die btw uitbetalen, kan ik me eigenlijk niet voorstellen....
Het leuke is: dat doen ze dus niet, dat terughalen ;) Die BTW die je uitgekeerd hebt gekregen, wordt niet alsnog teruggevorderd op de jaar-/eindafrekening. Dat weet ik uit eigen ervaring, van dit jaar nog (ik heb Tibber gehad tot 01-08-2024)...

• Bschnitz
Gameboy schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:06:
[...]

Het leuke is: dat doen ze dus niet, dat terughalen ;) Die BTW die je uitgekeerd hebt gekregen, wordt niet alsnog teruggevorderd op de jaar-/eindafrekening. Dat weet ik uit eigen ervaring, van dit jaar nog (ik heb Tibber gehad tot 01-08-2024)...
Interessant. Dat maakt het wel een heel stuk beter dan de rest.

Sowieso met een batterij dan, dan kan ik 20kwh per dag verkopen tegen 30+ cent.... Per kWh.

Dat zou insane zijn.

Pagina: 1 ... 235 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels