Ik heb in mijn add-on (Day Ahead Optimizer) een dashboard met rapportage faciliteit.MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Ik zie een aantal posts over het controleren van de dynamische energie leverancier. Niet of het aantal kWh klopt (dat is super eenvoudig met een P1 meter), maar meer of de verrekende kosten kloppen. Hoe doen jullie dat? Je moet dus iedere dag ieder uur kijken wat er verbruikt is en wat in dat uur het tarief is. Bovendien: werkt dat per hele kWh? Wat ik bedoel: stel tussen 07:00 - 08:00 uur heb je 999 Watt verbruikt, wordt dan voor dat uur niks verrekend?
Ben nieuwsgierig hoe jullie dit controleren.....op een eenvoudige en niet werk intensieve manier :-).
Bedankt.
De add-on maakt gebruik van de sensoren in HA die de meterstanden van de slimme meter via een P1-meter opslaat in de database van HA. HA gebruikt die sensoren ook voor het energy-dashboard.
Dagelijks haalt de addon de day-ahead prijzen op voor de volgende dag en slaat deze op de database van de addon.
De energiebelasting, opslag leverancier en BTW-percentage worden voor verbruik en productie (teruglevering) eenmalig gedefinieerd in een configuratie bestand (alleen aanvullen als het wijzigt)
Hiermee wordt door het programma verbruik - productie - kosten - opbrengsten overzichten geproduceerd waarmee ik de overzichten en de facturen van Tibber prima kan controleren.
Bijvoorbeeld het overzicht van gisteren:
/f/image/ezVDySNTfaiiL504IVKXv4iN.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer