Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MajaMestreech schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:06:
Ik zie een aantal posts over het controleren van de dynamische energie leverancier. Niet of het aantal kWh klopt (dat is super eenvoudig met een P1 meter), maar meer of de verrekende kosten kloppen. Hoe doen jullie dat? Je moet dus iedere dag ieder uur kijken wat er verbruikt is en wat in dat uur het tarief is. Bovendien: werkt dat per hele kWh? Wat ik bedoel: stel tussen 07:00 - 08:00 uur heb je 999 Watt verbruikt, wordt dan voor dat uur niks verrekend?

Ben nieuwsgierig hoe jullie dit controleren.....op een eenvoudige en niet werk intensieve manier :-).

Bedankt.
Ik heb in mijn add-on (Day Ahead Optimizer) een dashboard met rapportage faciliteit.
De add-on maakt gebruik van de sensoren in HA die de meterstanden van de slimme meter via een P1-meter opslaat in de database van HA. HA gebruikt die sensoren ook voor het energy-dashboard.
Dagelijks haalt de addon de day-ahead prijzen op voor de volgende dag en slaat deze op de database van de addon.
De energiebelasting, opslag leverancier en BTW-percentage worden voor verbruik en productie (teruglevering) eenmalig gedefinieerd in een configuratie bestand (alleen aanvullen als het wijzigt)
Hiermee wordt door het programma verbruik - productie - kosten - opbrengsten overzichten geproduceerd waarmee ik de overzichten en de facturen van Tibber prima kan controleren.
Bijvoorbeeld het overzicht van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhazHQGmpeujRqpGkT89Wyi38iM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezVDySNTfaiiL504IVKXv4iN.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-04 16:12

Armada

-Wat wil je weten?-

Sendak239 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:22:
[...]

De grafiek van Tibber is gewoon de grafiek van afgelopen 12 maanden maar de schaal is anders.
Ik heb geen idee waarom je dat denkt. Tibber geeft aan dit te baseren op de verwachte ICE Endex van de komende 12 maanden.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:18
Armada schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:26:
[...]

Ik heb geen idee waarom je dat denkt. Tibber geeft aan dit te baseren op de verwachte ICE Endex van de komende 12 maanden.
Ik zie nu inderdaad dat Tibber een voorspelling doet. Ik was gewend dat ze een gemiddelde over het verleden hanteerden. Met het blote oog zag ik in beide grafieken een verschil van 4 cent tussen dure en goedkope maanden. Daarbij goedkope maanden tussen april en september. Ik denk dat er per winter behoorlijke fluctuatie kan zijn afhankelijk van wind, temperatuur en gasmarkt. Het kan best zijn dat verschil tussen zomer en winter gemiddeld klein is maar zou het niet zo zijn dat stroom in de zomer overdag goedkoop is en in de winter 's nachts?

[ Voor 12% gewijzigd door Sendak239 op 06-09-2024 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 07:47
Beste medetweaker,

Wat een interessant topic! Het is wel behoorlijk lang en soms gaat het alle kanten op, wat het voor een nieuwe lezer lastig kan maken om de juiste informatie te vinden. Je kunt natuurlijk de zoekfunctie gebruiken, maar dan krijg je vaak een hoop resultaten door elkaar en moet je zelf uitzoeken wat je precies zoekt.

Daarom heb ik een vraag, en alvast mijn excuses als deze eerder is gesteld ;)

Inleiding op mijn vraag: Wij gaan binnenkort over op een dynamisch energiecontract. Op de eerste pagina staan al veel aanbieders waar je informatie over kunt vinden. Superhandig! Maar omdat de markt blijft veranderen, komen er ook nieuwe aanbieders bij. Het zou fijn zijn als die lijst regelmatig geüpdatet wordt. Zo mis ik bijvoorbeeld "Pure Energie" in het overzicht. Dit is toch een sterke partij die volgens mij goed kan concurreren met NextEnergie, Zonneplan, Tibber en Frank.

Voor mij is het vooral belangrijk dat ik elke maand een vast bedrag betaal, of dat nu €50 of €150 is, maakt niet uit. Ik wil graag vooruit kunnen plannen en heb een hekel aan onverwachte rekeningen in december of januari. Frank, Tibber en Zonneplan sturen een dynamische factuur, terwijl Next en Pure Energie een schatting maken en maandelijks een vast bedrag factureren, wat ik eventueel kan aanpassen.

Nu vraag ik me af: waarom zou je als tweaker kiezen voor een dynamische factuur? Ik zie de meerwaarde niet zo. Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47
Cybertroy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 12:44:
Beste medetweaker,

...
Nu vraag ik me af: waarom zou je als tweaker kiezen voor een dynamische factuur? Ik zie de meerwaarde niet zo. Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?
Omdat ik ook energie produceer. Ik ben niet de bank voor een willekeurige energieleverancier. En ik zit er al helemaal niet op te wachten dat ik nog geld van ze (terug) krijg en dat ze dan ineens omvallen.

Ik wens te betalen wat ik afneem en ik wens terug te ontvangen voor wat ik lever. Hoe minder tijd daartussen zit hoe beter.
Je kan beter zelf een potje geld bij een bank stallen, dan dat je tegoed hebt van je energieleverancier.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Beste medetweaker,
(...)

Voor mij is het vooral belangrijk dat ik elke maand een vast bedrag betaal, of dat nu €50 of €150 is, maakt niet uit. Ik wil graag vooruit kunnen plannen en heb een hekel aan onverwachte rekeningen in december of januari. Frank, Tibber en Zonneplan sturen een dynamische factuur, terwijl Next en Pure Energie een schatting maken en maandelijks een vast bedrag factureren, wat ik eventueel kan aanpassen.
Grappig, bij mij is het precies omgekeerd. Het kan me geen ruk schelen wat ik per maand precies kwijt ben, zolang het gemiddelde over het jaar maar klopt met mijn verbruik.

Ik houd zelf al rekening met dure maanden in December en Januari en daar staat dan ook een spaarpot voor klaar die ik het hele jaar vul. Geen vuiltje aan de lucht

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:17
Beste medetweaker,

....

Voor beide is wat te zeggen. Over het algemeen zijn de partijen die een dynamische factuur hanteren net iets goedkoper dan de partijen die een vast bedrag per maand rekenen.
Wij zitten bij Eneco, ook vanwege het vaste bedrag per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
je betaalt meer in de zomer, ze bewaren je geld in de kluis en gebruiken het om een ​​deel van je rekeningen in de winter te betalen. hiervoor betaal je een vergoeding. Ik ben gewend om rente te krijgen over mijn spaargeld, geen vergoeding te betalen. Klinkt niet aantrekkelijk voor mij, maar voor iemand anders zeker wel. Ik weet niet zeker hoe ze de maandelijkse vergoeding kunnen schatten, aangezien het door veel variabelen wordt beïnvloed.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Een energieleverancier als PureEnergie is voor mij roulette met hun maandvoorschotten, die zou kunnen liggen tussen 300-1400 euro per jaar (op basis van rekentool als wat verschuif tussen dal en piek) waar ik tussen 200-500 euro verwacht te ontvangen, voor mij met eilandbedrijf met netondersteuning en uitgestelde teruglevering is enkel een vast maand bedrag van hooguit 5 euro nog interessant.

Met voor rolling 12 maanden van voor afname 6,1ct/kWh en voor teruglevering 11,5ct/kWh, mag je zelf gokken hoeveel zelfs de dynamische (uitgezonderd Tibber) er elke maand naast zitten met de hun voorschotten.
Met 4 maanden/j een positieve maandbedrag en overige 8 maanden negatief (meer waarde uit teruglevering dan aan afname).

Energieleveranciers moet afgaan op je jaargegevens SJA & SJI en die houden geen rekening met een grotere thuisaccu.
Bijv zelfs Zonneplan verwacht/voorspelt dat ik ~850 euro aan voorschotten zal moeten betalen omdat geen van hun voorschotten negatief is., op zich is dat al een betalingregeling, daar voorschot voor september betaald verrekend wordt in november etc.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
Bedankt voor jullie reacties!

Fijn dat jullie het verschil zo duidelijk uitleggen, dat maakt het voor iedereen helder om zelf te bepalen wat hij of zij ermee wil doen. Dit helpt mij (en anderen) zeker verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:07
SebastiaanPs schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:27:
[...]

Ik heb Zonneplan en Homewizard, beide met p1 meters. Als je het juiste tarief invult in Homewizard (voor Zonneplan is dat overige vergoedingen per kWh €0,1253/kWh en 21% btw), dan klopt het maandbedrag (vrijwel) exact met dat van Zonneplan. Bij mij scheelt het 1 cent. Snelle controle zonder werk.

Zonneplan:
[Afbeelding]

Homewizard:
[Afbeelding]
Gaat dit ook goed wanneer je op jaarbasis netto producent bent met zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Thepawn schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:11:
je betaalt meer in de zomer, ze bewaren je geld in de kluis en gebruiken het om een ​​deel van je rekeningen in de winter te betalen. hiervoor betaal je een vergoeding. Ik ben gewend om rente te krijgen over mijn spaargeld, geen vergoeding te betalen. Klinkt niet aantrekkelijk voor mij, maar voor iemand anders zeker wel. Ik weet niet zeker hoe ze de maandelijkse vergoeding kunnen schatten, aangezien het door veel variabelen wordt beïnvloed.
Niet altijd:
"Je termijnbedrag sluit niet aan bij je verbruik. Met je huidige termijnbedrag van € 20,- moet je € 745,- bijbetalen bij je jaarafrekening. Wil je dit voorkomen? Verhoog dan direct je termijnbedrag."
Geeft niet, dan betaal ik die toch bij de jaarafrekening in december? Eerder stond het nog op 950 en is wat teruggelopen ivm saldering en minder verbruik.
Hier op tweakers wel gelezen van iemand die juist een hoog voorschot deed om geld terug te krijgen. Elders soms ook van die reacties van 'ik krijg altijd geld terug'. Het is maar wat je fijn vind maar men weet vaak niet dat je je geld kwijt kan raken. Andersom, als mijn leverancier omvalt komt er vast nog iemand die geld van me wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:08
Wat zal er veranderen na het afschaffen van de salderingsregeling aan de teruggeleverde stroom bij een dynamisch contract? Blijft dit gewoon het geldende uurtarief of wordt dit ook een "redelijke vergoeding" zoals onze overheid dit denkt te regelen? Belasting en BTW krijg je niet meer verrekend, neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
MajaMestreech schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:47:
Wat zal er veranderen na het afschaffen van de salderingsregeling aan de teruggeleverde stroom bij een dynamisch contract? Blijft dit gewoon het geldende uurtarief of wordt dit ook een "redelijke vergoeding" zoals onze overheid dit denkt te regelen? Belasting en BTW krijg je niet meer verrekend, neem ik aan.
Die zal waarschijnlijk exact hetzelfde blijven werken, echter zonder dat je dan ook belasting/BTW terugkrijgt.

Bij dynamische tarieven is afname/teruglevering qua kostprijs altijd hetzelfde, echter zal je dan niet meer de belasting/BTW mogen salderen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
Taro schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:28:
[...]

Bij dynamische tarieven is afname/teruglevering qua kostprijs altijd hetzelfde, echter zal je dan niet meer de belasting/BTW mogen salderen.
dus het zal steeds logischer zijn om een ​​batterij thuis te gebruiken? Als ik belasting betaal als ik koop, maar die niet terugkrijg als ik verkoop, denk ik dat de batterij nodig zal zijn voor mensen met zonnepanelen, maar niet voor een stand-alone systeem. in principe zal het logischer zijn om het te gebruiken als self storage dan om te handelen op epex. waar heb ik het mis?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:47
Dat zou kunnen. Maar zolang niet duidelijk is wat de regels gaan zijn en hoe thuisbatterijen behandeld gaan worden en hoe hoog de energiebelasting gaat zijn is het speculeren.

Bij ongewijzigd beleid en 100% afschaffen salderen zal het prijsverschil tussen in en verkoop dus minimaal de belasting moeten zijn. Of die situaties zich voor gaan doen weten we ook niet. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat de focus van mijn opslag naar eigen voorziening met verkopen op dure uren om plaats te maken voor de verwachte zonnestroom opbrengst.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:59
N1traat schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:16:
[...]

Ik heb dacht ik wel eens gelezen op facebook, dat Tibber de echte gridrewards pas later bekend/berekend worden. Daardoor lijkt het dat je duur hebt geladen, maar achteraf word dat bijgesteld. Klopt dat?
Voor zover ik het snap tonen ze op een wat later moment de prijs die je ‘betaalt’ door de elektra prijs minus de grid rewards te tonen. Maar ik blijf het een lastig iets vinden om te snappen. Laatst gaf ik aan dat ik om 16:30 80% accu nodig had. De auto heeft DE HELE DAG niet opgeladen door grid rewards. Ja, €6 verdient, maar m’n accu stond op 47% toen ik weg moest. Ik vind het een raar systeem nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

mistermol schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:09:
[...]

Voor zover ik het snap tonen ze op een wat later moment de prijs die je ‘betaalt’ door de elektra prijs minus de grid rewards te tonen. Maar ik blijf het een lastig iets vinden om te snappen. Laatst gaf ik aan dat ik om 16:30 80% accu nodig had. De auto heeft DE HELE DAG niet opgeladen door grid rewards. Ja, €6 verdient, maar m’n accu stond op 47% toen ik weg moest. Ik vind het een raar systeem nog.
Je kan een minimum SoC instellen toch (ik ben daar niet zeker van)?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:26
_eLMo_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:39:
[...]

Bij minimum SoC gaat de auto volgens mij direct laden tot de minimum SoC is behaald, ongeacht het tarief. Dat is dus niet zo efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:25
@Thepawn @V_ger
Voor thuisbatterijen is er een apart topic.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Thepawn schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:25:
[...]

dus het zal steeds logischer zijn om een ​​batterij thuis te gebruiken? Als ik belasting betaal als ik koop, maar die niet terugkrijg als ik verkoop, denk ik dat de batterij nodig zal zijn voor mensen met zonnepanelen, maar niet voor een stand-alone systeem. in principe zal het logischer zijn om het te gebruiken als self storage dan om te handelen op epex. waar heb ik het mis?
Grote kans dat het zo uitpakt inderdaad. Handelen op EPEX is nu nog interessant, in de toekomst waarschijnlijk niet of minder. Tenzij je natuurlijk een overschot aan stroom hebt, dan is het interessant dat op de duurste momenten terug te leveren en daarvoor tijdelijk met accu's op te slaan. Daarnaast is goedkoop inkopen natuurlijk fijn voor de winter of minder zonnige dagen. Het is niet voor niets dat veel mensen nu al met accu's aan de slag gaan, maar het overgrote deel richting 2027 wacht op meer duidelijkheid/zekerheid.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:59
_eLMo_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:39:
[...]

Dat ziet hij gewoon als bare-minimum en gaat dan inderdaad gewoon direct opladen zonder ergens rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Mja, al die “implementatie details” zijn de reden dat ik uiteindelijk toch van Grid Rewards weer ben afgestapt en alles zelf doe via Home Assistant.

Ik zou graag een grid reward _aanbod_ ontvangen dat ik dan wel of niet vanuit Home Assistant kan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:22
_eLMo_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:38:
Mja, al die “implementatie details” zijn de reden dat ik uiteindelijk toch van Grid Rewards weer ben afgestapt en alles zelf doe via Home Assistant.

Ik zou graag een grid reward _aanbod_ ontvangen dat ik dan wel of niet vanuit Home Assistant kan accepteren.
Zo werkt dat niet, als je betaald wilt worden als virtual power plant / aFRR moet je over wat capaciteit beschikken. Je kan niet bieden en vervolgens niet leveren.

Als je zelf een MW vermogen heb kan je dat helemaal zelf regelen. Anders moet je als een groep / via een tussenpersoon regelen en heb je niet meer 100% controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

w00key schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:51:
[...]

Zo werkt dat niet, als je betaald wilt worden als virtual power plant / aFRR moet je over wat capaciteit beschikken. Je kan niet bieden en vervolgens niet leveren.

Als je zelf een MW vermogen heb kan je dat helemaal zelf regelen. Anders moet je als een groep / via een tussenpersoon regelen en heb je niet meer 100% controle.
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Het zou betekenen dat Tibber minder gegarandeerde capaciteit heeft, maar dat is sowieso al variabel, omdat de auto wel of niet aan de lader kan hangen?

Ik zie het probleem niet zo. Smoov heeft lange tijd een proef gedraaid met netgestuurd laden, en ook daarbij was een knop van “nu wil ik laden”. Alsnog een zeer geslaagd experiment. >95% van de mensen heeft nooit op de knop gedrukt, en als men wel op de knop drukte kon men in 99% van de gevallen de capaciteit gewoon leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
_eLMo_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:05:
[...]
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Het zou betekenen dat Tibber minder gegarandeerde capaciteit heeft, maar dat is sowieso al variabel, omdat de auto wel of niet aan de lader kan hangen?

Ik zie het probleem niet zo. Smoov heeft lange tijd een proef gedraaid met netgestuurd laden, en ook daarbij was een knop van “nu wil ik laden”. Alsnog een zeer geslaagd experiment. >95% van de mensen heeft nooit op de knop gedrukt, en als men wel op de knop drukte kon men in 99% van de gevallen de capaciteit gewoon leveren.
Er zijn 2 manieren in veel gevallen is eigenportofolie in evenwicht houden en daadwerkelijk bieden voor de biedladder van balanceringsmarkt, de eisen daarvoor een kwalificatie zijn strenger dan een lever vergunning aan kleinverbruikers, reden dat veel energieleveranciers de balansverantwoordelijkheid uitbesteden.
En het eerste onbalans voor eigenportofolie zo klein mogelijk houden of er zelfs aan te proberen verdienen doet elke energieleverancier die geen wederverkoper is.

Om huishoudens daarvoor ook in te zetten, is met beperkte investeringen en risico's voor de energieleverancier.
Geen wachtrij voor een aansluiting en klein verbruikers vallen nog niet onder de congestie regels tot nu toe, je hebt alleen met >253V te maken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:12
Thepawn schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:25:
[...]

Je hebt eigenlijk 4 opties op momenten dat de kale prijs negatief is:

1. Batterij om productie op te slaan en later die dag/nacht te gebruiken
2. PV uitzetten (dit kan in veel gevallen automatisch worden gestuurd via de omvormer. Niet zomaar de schakelaar omzetten).
3. Zoveel mogelijk je opgewekte stroom zelf gebruiken (verbruik aanpassen door bijv. de auto te laden). In sommige gevallen kan dit ook automatisch worden aangestuurd via bijv. Home Assistant oid.
4. Betalen om de 'ongewenste' stroom te dumpen.

NB optie 2 kan ook in combinatie met 1 en/of 2 om je winst te maximaliseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik was vandaag op bezoek bij een datacenter (in opbouw), en daar werd dus ook verteld dat ze (regelmatig) deals hebben om hun generator aan te zetten om terug te leveren aan het net wanneer de stroomvraag erg groot is. Leuk voor het DC, omdat ze dus nog wat verdienen (helaas wel diesel verbranden), en daarmee ook hun noodstroom systeem lekker vaak kunnen testen/actief houden, en handig voor het zwaar overbelaste stroomnet van Amsterdam. Blijkbaar had 't deze week dus al 3x aan gestaan, want iedere avond was 't 40+ct/kwh.

Nou hadden ze daar dus 2MW aan generatie-capaciteit staan (dacht ik), dus flink wat overcapaciteit tov wat ze voor de compute nodig hadden.

[ Voor 11% gewijzigd door markjanssen op 07-09-2024 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
markjanssen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 23:20:
Ik was vandaag op bezoek bij een datacenter (in opbouw), en daar werd dus ook verteld dat ze (regelmatig) deals hebben om hun generator aan te zetten om terug te leveren aan het net wanneer de stroomvraag erg groot is. Leuk voor het DC, omdat ze dus nog wat verdienen (helaas wel diesel verbranden), en daarmee ook hun noodstroom systeem lekker vaak kunnen testen/actief houden, en handig voor het zwaar overbelaste stroomnet van Amsterdam. Blijkbaar had 't deze week dus al 3x aan gestaan, want iedere avond was 't 40+ct/kwh.

Nou hadden ze daar dus 2MW aan generatie-capaciteit staan (dacht ik), dus flink wat overcapaciteit tov wat ze voor de compute nodig hadden.
Lijkt geen vetpot, volgens Google doet een dieselgenerator 25-30% efficientie, dus zo’n 0,4ltr/kWh. Als je €1,50/ltr betaald is dat dus €0,6/kWh.
Beter dak volrammen met PV en 2 containeraccus plaatsen lijkt me.
En de diesel alleen als echte backup voor lange powerouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:38
bbbrumbrum schreef op zondag 8 september 2024 @ 00:36:
[...]

Lijkt geen vetpot, volgens Google doet een dieselgenerator 25-30% efficientie, dus zo’n 0,4ltr/kWh. Als je €1,50/ltr betaald is dat dus €0,6/kWh.
Beter dak volrammen met PV en 2 containeraccus plaatsen lijkt me.
En de diesel alleen als echte backup voor lange powerouts.
Lekker duurzaam ook al die diesel. Datacenter zoals ik het lees gebruikt het gewoon voor handel op de day ahead markt en niet voor onbalanshandel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hvl01
  • Laatst online: 07-04 15:21
Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:53:
Hmmm ik heb nu toch sterk de neiging om van ANWB Energie over te stappen naar Zonneplan. Niet omdat het merkbaar goedkoper zou zijn, maar meer omdat ik het gevoel heb dat Zonneplan een veel gedrevenere/innovatievere partij is die z'n zaken goed op orde heeft. Als je enkel de site/app van Zonneplan en ANWB Energie vergelijkt is dat al een wereld van verschil.

Zijn er nog dingen waar ik echt rekening mee moet houden als ik overstap dat jullie uit ervaring kunnen vertellen?

Bovendien ben ik slechts enkele maanden klant van ANWB Energie, hopelijk levert het geen problemen op om zo kort en tussentijds van energieleverancier over te stappen.

Edit: ik heb geen zonnepanelen
Zonneplan zal best een heleboel op orde hebben. Maar, ik ben sinds juli overgestapt en ondervind alleen maar een dramatisch slechte klantenservice. Loze belofte op loze belofte. Kastje naar de muur. Kapotte connect na kapotte connect. Verkeerde connect etc. Telkens: we laten je binnen 3 weken weten, je hoort voor het einde van de maand, volgende week. Maar het klopt nooit, het is altijd later of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

bert pit

asdasd

Boost9898 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:53:
Hmmm ik heb nu toch sterk de neiging om van ANWB Energie over te stappen naar Zonneplan. Niet omdat het merkbaar goedkoper zou zijn, maar meer omdat ik het gevoel heb dat Zonneplan een veel gedrevenere/innovatievere partij is die z'n zaken goed op orde heeft. Als je enkel de site/app van Zonneplan en ANWB Energie vergelijkt is dat al een wereld van verschil.

Zijn er nog dingen waar ik echt rekening mee moet houden als ik overstap dat jullie uit ervaring kunnen vertellen?

Bovendien ben ik slechts enekele maanden klant van ANWB Energie, hopelijk levert het geen problemen op om zo kort en tussentijds van energieleverancier over te stappen.

Edit: ik heb geen zonnepanelen
Ik heb het sinds anderhalf jaar en nooit een probleem gehad. Goeie app, prima info en keurige tarieven. Ook de connect werkt prima. Succes.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anaticula
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-05 08:38
hvl01 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:43:
[...]

Zonneplan zal best een heleboel op orde hebben. Maar, ik ben sinds juli overgestapt en ondervind alleen maar een dramatisch slechte klantenservice. Loze belofte op loze belofte. Kastje naar de muur. Kapotte connect na kapotte connect. Verkeerde connect etc. Telkens: we laten je binnen 3 weken weten, je hoort voor het einde van de maand, volgende week. Maar het klopt nooit, het is altijd later of niet.
Ik heb het nu een jaar, maar geen enkel probleem met de connect of app gehad. Ik kan dus ook niet oordelen over de klantenservice 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:23

koboy

Heb een idee voor een icon

hvl01 schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:43:
[...]

Klinkt als mijn ADSL lijn van een jaar of 15 geleden. Modem na modem dat niet werkte, elke keer weer 2 weken wachten tot uiteindelijk bleek dat er iemand in de straatkast wat lomp aan het werk was geweest. Wel 3 maanden niet thuis kunnen werken omdat de hele tijd de VPN er uit klapte.

Maar als meerdere connects niet werken, is je P1 poort wel in orde? Daarbij is dit trouwens wat ik als baseline beschouw voor een klantenservice. Alles wat beter is is een uitmuntende ervaring.
Momenteel zullen ze ook te maken hebben met een flinke groei aan klanten door de teruglever boetes.

Blijft dat Zonneplan (een Tibber) horen tot de weinige goedkope dynamische leveranciers die in staat zijn een kloppende rekening te sturen. Als je terug leest hier over niet correct salderen, en uren die niet uitgelezen kunnen worden en dan maar geschat worden.......

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor je!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
bert pit schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:01:
[...]

Ik heb het sinds anderhalf jaar en nooit een probleem gehad. Goeie app, prima info en keurige tarieven. Ook de connect werkt prima. Succes.
In het Nexus forum zie ik ook reacties dat nieuwe klanten problemen hebben. Het is dus wel een Zonneplan dingetje. Daarnaast wordt ook daar de beroerde service wel eens aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:14:
[...]

Klinkt als mijn ADSL lijn van een jaar of 15 geleden. Modem na modem dat niet werkte, elke keer weer 2 weken wachten tot uiteindelijk bleek dat er iemand in de straatkast wat lomp aan het werk was geweest. Wel 3 maanden niet thuis kunnen werken omdat de hele tijd de VPN er uit klapte.

Maar als meerdere connects niet werken, is je P1 poort wel in orde? Daarbij is dit trouwens wat ik als baseline beschouw voor een klantenservice. Alles wat beter is is een uitmuntende ervaring.
Momenteel zullen ze ook te maken hebben met een flinke groei aan klanten door de teruglever boetes.

Blijft dat Zonneplan (een Tibber) horen tot de weinige goedkope dynamische leveranciers die in staat zijn een kloppende rekening te sturen. Als je terug leest hier over niet correct salderen, en uren die niet uitgelezen kunnen worden en dan maar geschat worden.......

Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor je!
Zonneplan zet vol in op de Nexus. Ik heb het idee dat dit nogal eens van de kwaliteit etc gaat. Ze willen teveel en zijn daar niet klaar voor. Dat is mijn indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik had in 2021 en 2022 dynamisch via zonneplan. Stapte begin 22 naar Tibber en kort daarna begon het gedoe met mijn slimme meter. Die kon geen dat meer verzenden. Daardoor gedoe met de rekening met Tibber, want die gaan schatten en dat schatten sloeg nergens op. In nov 22 naar vast gewisseld (jaarcontract), met name voor de gasprijs. En nu ligt er een verlengaanbod van GC dat werkelijk nergens over gaat. Overweging is om terug te gaan naar dynamisch, maar het lijkt erop dat dat weinig zin heeft. Maak ik ergens een denkfout?
Ik verbruik 1400 op normaal en 1600 op dal. ik lever 2400 terug op normaal en 1200 op dal. Gasverbruik 1600.
Bij ZP berekening laten maken. Komt volgende naar voren
Kostenschatting
Stroom 3000 kWh ✕ € 0,26 € 771,56
Teruglevering 3000 kWh ✕ € 0,22 € -670,48
Overschot 600 kWh ✕ € 0,07 € -55,11
Gas 1600 m³ ✕ € 1,28 € 2.051,89
Netbeheer en vaste kosten € 169,08
Schatting per jaar
€ 2.266,95

Ik moet ZP even bellen hierover, want ik mis leveringskosten voor de stroom (of zit dit in het tarief inbegrepen?). Ik mis netbeheerkosten stroom en de aftrek energiebelasting. Netbeheer gas a 169,08 klopt niet. Dat is 223,47. Of hebben ze alle netbeheerkosten, leverkosten stroom en gas en de vermindering energiebelasting op één hoop gegooid en komt daar dan 169,08 uit?

Via eigen huis nu aanbieding van Vandebron gekregen. Ik kan ze wel afschieten vanwege het feit dat zij zijn begonnen met invoeren terugleverkosten. Maar het aanbod is bijna niet te verslaan ondanks die kosten. Komt met name omdat ze gas voor 1,00785 rekenen. Dat is incl belasting!

Bij de dynamische berekening van ZP staat of valt het verhaal met het tarief dat gehanteerd wordt voor met name gas. Dat is 1,28. Heeft iemand uitgerekend wat de gemiddelde gasprijs was over afgelopen jaar? En 0,26 ook reeel over afgelopen jaar bij ZP voor 1 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:15
@NoAcars Fwiw: mijn gewogen gemiddelde voor gas had dit jaar 1.15 kunnen zijn. Ik gebruik elke maand ongeveer even veel gas.

Doet je slimme meter inmiddels weer netjes dagelijks data versturen?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 22:32

Locke_

Iron within, Iron Without!

NoAcars schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:51:

Via eigen huis nu aanbieding van Vandebron gekregen. Ik kan ze wel afschieten vanwege het feit dat zij zijn begonnen met invoeren terugleverkosten. Maar het aanbod is bijna niet te verslaan ondanks die kosten. Komt met name omdat ze gas voor 1,00785 rekenen. Dat is incl belasting!
Dat aanbod heb ik ook gehad, maar let bij de energie wel op dat het gaat om variabele tarieven, oftewel ze mogen 2x per jaar de prijs aanpassen. Als vd Bron het al voor 17 cent per KWH durft aan te bieden (2-jarig contract, 26 cent voor 1 jaar) dan wil ik de weddenschap nog wel aan gaan dat dynamisch over dezelfde periode gemiddeld goedkoper gaat zijn.

Voor gas durf ik dat eigenlijk ook wel, alhoewel bij mij ook meespeelt dat ik probeer om binnen een jaar van het gas af te gaan, dus dan is overstappen sowieso niet rendabel.

Maar over de gehele linie ben ik van mening dat het met Dynamisch goedkoper kan, immers vd Bron gaat er geen geld op bijleggen.

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:45:
[...]

Zonneplan zet vol in op de Nexus. Ik heb het idee dat dit nogal eens van de kwaliteit etc gaat. Ze willen teveel en zijn daar niet klaar voor. Dat is mijn indruk.
Groeipijnen zullen zeker niet meehelpen, maar de kern van de issue ligt ergens anders:
Probleem is gewoon dat in de race to the bottom elke vorm van (klanten)service naar een minimaal niveau geschroefd is. Dat geldt voor elk bedrijf dat in de normale markt opereert. Service leveren kost gewoon bakken met geld, en voor de helft van het geld dat je spendeert om 1 klant binnen boord te houden met service kun je er meerdere werven. Met andere woorden: als een helpdesk medewerker zonder kennis het niet met een script binnen 5 minuten kan oplossen ben je een zwaar verlies gevende klant, en heeft het financieel gezien geen zin om extra moeite te doen om je als klant te behouden.
Echte service leveren kan alleen nog maar bij "premium" producten waarbij de kosten hiervoor in de aanschafprijs zitten verwerkt.

Als consumenten zullen we hier aan moeten wennen, of bereid zijn de beurs te trekken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:25:
[...]

Groeipijnen zullen zeker niet meehelpen, maar de kern van de issue ligt ergens anders:
Probleem is gewoon dat in de race to the bottom elke vorm van (klanten)service naar een minimaal niveau geschroefd is. Dat geldt voor elk bedrijf dat in de normale markt opereert. Service leveren kost gewoon bakken met geld, en voor de helft van het geld dat je spendeert om 1 klant binnen boord te houden met service kun je er meerdere werven. Met andere woorden: als een helpdesk medewerker zonder kennis het niet met een script binnen 5 minuten kan oplossen ben je een zwaar verlies gevende klant, en heeft het financieel gezien geen zin om extra moeite te doen om je als klant te behouden.
Echte service leveren kan alleen nog maar bij "premium" producten waarbij de kosten hiervoor in de aanschafprijs zitten verwerkt.

Als consumenten zullen we hier aan moeten wennen, of bereid zijn de beurs te trekken.
Toch is dat niet oke. Ben pas overgestapt naar KPN. Ik zou vorige week teruggebeld worden en zou een restitutie naar me geregeld worden. Beste man had het in zijn agenda gezet. Kan nu achter mijn eigen geld aan. Dat kan gewoon niet. Bedrijven maken het zichzelf ook lastig. Foutkosten. Pak die eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:09
.....
Kostenschatting
Schatting per jaar
€ 2.266,95

......
je tarief dynamisch uit het verleden zegt niet heel veel over de toekomst.

Bij de dynamische berekening van ZP staat of valt het verhaal met het tarief dat gehanteerd wordt voor met name gas. Dat is 1,28. Heeft iemand uitgerekend wat de gemiddelde gasprijs was over afgelopen jaar? En 0,26 ook reeel over afgelopen jaar bij ZP voor 1 kWh?
je overschot is dan ex btw en je teruglevering incl btw in je overzicht denk ik? De tarieven van zonneplan zijn dynamisch en die van de andere partij variabel.

Gas hoeft niet bij dezelfde aanbieder als electra. Gas dynamisch was tijdens de energie "crisis" na inval van rusland in oekraine lager dan de vaste contracten, dan zou je denken dat dat weer moet lukken voor de komende periode.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsvdBeek op 10-09-2024 10:51 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:41:
[...]

Toch is dat niet oke. Ben pas overgestapt naar KPN. Ik zou vorige week teruggebeld worden en zou een restitutie naar me geregeld worden. Beste man had het in zijn agenda gezet. Kan nu achter mijn eigen geld aan. Dat kan gewoon niet. Bedrijven maken het zichzelf ook lastig. Foutkosten. Pak die eens aan.
Waar zeg ik dat het OK is? Het is alleen de realiteit helaas. Vroeger kon je extra betalen voor een premium internet ervaring met XS4ALL of Demon Internet, maar die zijn "te duur" bevonden en weggeconcurreerd.
Breek me de bek niet open trouwens over overstappen naar KPN: het was daar tussen KPN netwerk en de onderaannemer(s) een dusdanige bende dat mijn glaslijn 4 maanden later opgeleverd is dan beloofd, maar ook alleen maar omdat ik Ziggo zat was en er achteraan bleef bellen.

Op het moment dat je contact zoekt met een mens bij de klantenservice ben je direct verliesgevend voor het eerste (half) jaar. Puur door de flinterdunne marges en de kosten van de menselijke klantenservice. Daarom zitten overal die irritante chatbots omdat daarmee een groot deel van de gescripte helpdesks is wegbezuinigd.

Enige wat we hieraan kunnen doen is spullen kopen bij organisaties met oog voor de klant wanneer we hier de keuze voor hebben. Doe ik ook zo veel mogelijk, maar ben bang dat het vechten tegen de bierkaai is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:05

bert pit

asdasd

Devke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:42:
[...]

In het Nexus forum zie ik ook reacties dat nieuwe klanten problemen hebben. Het is dus wel een Zonneplan dingetje. Daarnaast wordt ook daar de beroerde service wel eens aangehaald.
De vraag betrof niet de Nexus maar het dynamisch contract, en app.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:16
Het was een mooie dynamische maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlVuF9gYoWkgjKLyq5bm1_-BcJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RMEkL8PhsSOZog2x6d5PbNRk.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
koboy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:15:
[...]

Waar zeg ik dat het OK is? Het is alleen de realiteit helaas. Vroeger kon je extra betalen voor een premium internet ervaring met XS4ALL of Demon Internet, maar die zijn "te duur" bevonden en weggeconcurreerd.
Breek me de bek niet open trouwens over overstappen naar KPN: het was daar tussen KPN netwerk en de onderaannemer(s) een dusdanige bende dat mijn glaslijn 4 maanden later opgeleverd is dan beloofd, maar ook alleen maar omdat ik Ziggo zat was en er achteraan bleef bellen.

Op het moment dat je contact zoekt met een mens bij de klantenservice ben je direct verliesgevend voor het eerste (half) jaar. Puur door de flinterdunne marges en de kosten van de menselijke klantenservice. Daarom zitten overal die irritante chatbots omdat daarmee een groot deel van de gescripte helpdesks is wegbezuinigd.

Enige wat we hieraan kunnen doen is spullen kopen bij organisaties met oog voor de klant wanneer we hier de keuze voor hebben. Doe ik ook zo veel mogelijk, maar ben bang dat het vechten tegen de bierkaai is
Ik bedoelde ook niet dat jij het oke vindt. Wellicht heb ik het verkeerd geformuleerd.

Ziggo was ik ook beu. Veelste duur geworden. Sloeg nergens meer op. KPN werkt prima tot nu toe. Alleen wat happering op Netflix. Komt binnenkort al een monteur voor. Prima. Vanmorgen 20 min aan de lijn gehangen met een andere medewerker omdat 1 medewerker zijn belofte niet na kwam. Als het goed is gaat het nu goed. Afwachten. Als mensen nu eens gewoon doen wat ze zeggen dan scheelt dat denk ik al flink in de kosten. De foutkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
bert pit schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:21:
[...]

De vraag betrof niet de Nexus maar het dynamisch contract, en app.
Het ging om een splitter / meter issue toch? Of ben ik nu abuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Ik had in 2021 en 2022 dynamisch via zonneplan. Stapte begin 22 naar Tibber en kort daarna begon het gedoe met mijn slimme meter. Die kon geen dat meer verzenden. Daardoor gedoe met de rekening met Tibber, want die gaan schatten en dat schatten sloeg nergens op. In nov 22 naar vast gewisseld (jaarcontract), met name voor de gasprijs. En nu ligt er een verlengaanbod van GC dat werkelijk nergens over gaat. Overweging is om terug te gaan naar dynamisch, maar het lijkt erop dat dat weinig zin heeft. Maak ik ergens een denkfout?
Ik verbruik 1400 op normaal en 1600 op dal. ik lever 2400 terug op normaal en 1200 op dal. Gasverbruik 1600.
Kostenschatting
Schatting per jaar
€ 2.266,95

Ik moet ZP even bellen hierover, want ik mis leveringskosten voor de stroom (of zit dit in het tarief inbegrepen?). Ik mis netbeheerkosten stroom en de aftrek energiebelasting. Netbeheer gas a 169,08 klopt niet. Dat is 223,47. Of hebben ze alle netbeheerkosten, leverkosten stroom en gas en de vermindering energiebelasting op één hoop gegooid en komt daar dan 169,08 uit?

Je moet gas en elektra echt apart gaan bekijken denk ik. Zeker als je ook zonnepanelen hebt.

Voor elektra kun je de boetes omzeilen door dynamisch te kiezen. De schattingen die dynamische Leveranciers moeten maken bij het doen van een aanbieding geven je niet echt houvast.

Reken er bij een Vast/Variabel contract op dat de terug te leveren kWh ongeveer €0,10 kosten aan boete. Bij Greenchoice is dit zelfs €0,116. Dan moet het bij dynamisch wel heel bont worden om slechter dan dat uit te komen. Ook zijn de vaste maandelijkse kosten van de Leverancier bij een dynamische aanbieder als Zonneplan of Tibber lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
Locke_ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:12:
[...]

Dat aanbod heb ik ook gehad, maar let bij de energie wel op dat het gaat om variabele tarieven, oftewel ze mogen 2x per jaar de prijs aanpassen. Als vd Bron het al voor 17 cent per KWH durft aan te bieden (2-jarig contract, 26 cent voor 1 jaar) dan wil ik de weddenschap nog wel aan gaan dat dynamisch over dezelfde periode gemiddeld goedkoper gaat zijn.

Voor gas durf ik dat eigenlijk ook wel, alhoewel bij mij ook meespeelt dat ik probeer om binnen een jaar van het gas af te gaan, dus dan is overstappen sowieso niet rendabel.

Maar over de gehele linie ben ik van mening dat het met Dynamisch goedkoper kan, immers vd Bron gaat er geen geld op bijleggen.
Bij mijn aanbod via VEH liggen alle tarieven bij vdBron vast voor een jaar. Net nog even gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoAcars
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:52:
[...]

Je moet gas en elektra echt apart gaan bekijken denk ik. Zeker als je ook zonnepanelen hebt.

Voor elektra kun je de boetes omzeilen door dynamisch te kiezen. De schattingen die dynamische Leveranciers moeten maken bij het doen van een aanbieding geven je niet echt houvast.

Reken er bij een Vast/Variabel contract op dat de terug te leveren kWh ongeveer €0,10 kosten aan boete. Bij Greenchoice is dit zelfs €0,116. Dan moet het bij dynamisch wel heel bont worden om slechter dan dat uit te komen. Ook zijn de vaste maandelijkse kosten van de Leverancier bij een dynamische aanbieder als Zonneplan of Tibber lager.
Mee eens, probleem is om een gunstig alleen-gas aanbieder te vinden. Dat lukt me niet. GC biedt 1,32 aan. Dan kan ik beter bij ZP gaan gokken. Zoals hierboven ook al werd voorgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoAcars
Raymond P schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:16:
@NoAcars Fwiw: mijn gewogen gemiddelde voor gas had dit jaar 1.15 kunnen zijn. Ik gebruik elke maand ongeveer even veel gas.

Doet je slimme meter inmiddels weer netjes dagelijks data versturen?
Dank je voor reply. Ja mijn meter doet het weer prima nadat ik met rechtszaken had gedreigd bij Enexis. Vervanging meter zou nog een tijd duren, maar ik had toen iets gevonden waarin staat dat de netbeheerder binnen 6 weken goede data moet kunnen leveren. Ik had daarna binnen 3 weken een nieuwe meter. Sindsdien geen troubles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
NoAcars schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:58:
[...]

Mee eens, probleem is om een gunstig alleen-gas aanbieder te vinden. Dat lukt me niet. GC biedt 1,32 aan. Dan kan ik beter bij ZP gaan gokken. Zoals hierboven ook al werd voorgesteld.
Gas dynamisch kan bij een andere leverancier maar dat zal niet veel uitmaken tussen ZP en wat anders. Dynamisch gas is prima keuze. Zeker als je langer dynamisch blijft dan een paar maand of een jaar. Dan kom je gemiddeld over het algemeen gunstig uit.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:06
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:52:
[...]

Zo heb ik het nu ook, ik heb zonnepanelen en een EV, dus electriciteit is prima te managen.
Stroom dynamisch bij Zonneplan en Gas vast bij GreenChoice voor €1,1478

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
NielsvdBeek schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:20:
[...]

Gas dynamisch kan bij een andere leverancier maar dat zal niet veel uitmaken tussen ZP en wat anders. Dynamisch gas is prima keuze. Zeker als je langer dynamisch blijft dan een paar maand of een jaar. Dan kom je gemiddeld over het algemeen gunstig uit.
Nee nee, ik wil gas vast hebben. Juist niet dynamisch. Elektra het liefst wel dynamisch. Maar het is lastig ze uit elkaar te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoAcars
Lempke schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:43:
[...]

Zo heb ik het nu ook, ik heb zonnepanelen en een EV, dus electriciteit is prima te managen.
Stroom dynamisch bij Zonneplan en Gas vast bij GreenChoice voor €1,1478
Dat is een variant waar ik zo voor zou tekenen. Morgen met GC bellen, eens aanhoren wat hun vaste gastarief aanbieding zal worden ipv het verlengaanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 06-05 10:59
NoAcars schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:00:
[...]
Nee nee, ik wil gas vast hebben. Juist niet dynamisch. Elektra het liefst wel dynamisch. Maar het is lastig ze uit elkaar te halen.
Ben ik ook naar op zoek. Gas is voor mij de grootste kostenpost en als een dynamische gasprijs in de winter ineens om wat voor reden dan ook flink gaat stijgen (tekorten door oorlog / speculatie / toename vraag Azie / etc etc) ben ik de Sjaak.

Ben al voor een deel overgestapt op verwarming met hout, we zijn op dit moment bezig met nieuwe isolatie maar een flinke stijging van de gasprijs kan ik missen als kiespijn.

[ Voor 15% gewijzigd door HDoc op 10-09-2024 22:09 ]

De avatar is een echte foto..

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zit nu twee maanden met stroom bij Zonneplan, maar heb gisteravond besloten over te stappen naar Vattenfall (mijn gas zat bij GreenChoice, daar ga ik ook weg). Mijn situatie is gewoon nog niet zo geschikt voor een dynamisch contract. Over augustus moest ik bv 20 euro betalen, en voor deze maand staat de teller zelfs al op 30 euro. Ja, ik let er echt wel op wat ik wanneer aanzet, maar het matcht gewoon niet lekker. Daarom ga ik tot 2027 dus nog maar even profiteren van salderen.

Mijn vraag: wanneer krijg je een bevestiging van Zonneplan dat het daadwerkelijk op is gezegd?

De chatbot meldt dit, maar ik vind dat best vaag:
Het kan even duren voordat je een bevestiging van ons ontvangt nadat je bent overgestapt naar een andere leverancier. Dit komt doordat we door aanpassingen in de marktafspraken geen voorafmeldingen meer ontvangen. Achter de schermen wordt je overstap echter wel geregeld. Als je binnen een week na je overstap nog niets van ons hebt vernomen, laat het ons dan weten.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@pven Normaliter gaat het proces pas lopen als je opzegdatum (lees: startdatum) in zicht komt. Sommige leveranciers sturen een bevestiging direct nadat de nieuwe leverancier de aankondiging heeft gedaan en soms duurt het een dag of twee.
Meestal begint je nieuwe leverancier een dag of twee vóór ingang contract met de administratieve meuk.

- knip -

• pven
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:28:
@pven Normaliter gaat het proces pas lopen als je opzegdatum (lees: startdatum) in zicht komt. Sommige leveranciers sturen een bevestiging direct nadat de nieuwe leverancier de aankondiging heeft gedaan en soms duurt het een dag of twee.
Meestal begint je nieuwe leverancier een dag of twee vóór ingang contract met de administratieve meuk.
Ik wil uiteraard vooral zeker weten dat mijn opzegging binnen is gekomen, gewoon om extra gedoe te voorkomen (want dat heb ik eerder met Budget Energie gehad, ik houd niet van nacalculaties). Eens kijken of ik daar nog een medewerker over te spreken kan krijgen.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@pven Een startdatum contract is bindend, je kunt in NL geen twee leveranciers op dezelfde meter hebben.
Tegelijkertijd dien je altijd een leverancier te hebben als je een meter hebt.

Je huidige leverancier zal dus gewoon wachten op het signaal dat je geen klant meer bent, een "handmatige" opzegging door jou van een energiecontract is retelastig om voor elkaar te krijgen.

Het kan fout gaan doordat je nieuwe leverancier per abuis geen actie ondernomen heeft, maar Vattenfall heeft dat allemaal goed geregeld.
Je oude leverancier kan ook vrolijk een voorschot (of meer) door blijven factureren. Van wat ik hier heb meegekregen speelt dat bij Zonneplan niet zo extreem als partijen waarbij communicatie niet mogelijk is.

- knip -

• Gameboy
  • Laatst online: 01-05 14:43
pven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:57:
Ik zit nu twee maanden met stroom bij Zonneplan, maar heb gisteravond besloten over te stappen naar Vattenfall (mijn gas zat bij GreenChoice, daar ga ik ook weg). Mijn situatie is gewoon nog niet zo geschikt voor een dynamisch contract. Over augustus moest ik bv 20 euro betalen, en voor deze maand staat de teller zelfs al op 30 euro. Ja, ik let er echt wel op wat ik wanneer aanzet, maar het matcht gewoon niet lekker. Daarom ga ik tot 2027 dus nog maar even profiteren van salderen.

[...]
?? Bij iedere leverancier saldeer je, dus ook bij ZP en alle andere dynamische leveranciers. Dat is dus geen argument...

Wat is dan je echte reden om weg te willen bij ZP?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:03:
[...]

?? Bij iedere leverancier saldeer je, dus ook bij ZP en alle andere dynamische leveranciers. Dat is dus geen argument...

Wat is dan je echte reden om weg te willen bij ZP?
Moet ik mezelf gaan verdedigen dan? 8)7

Geen zin in ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:45
pven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:07:
[...]

Geen zin in ...
Denk dat niemand je vraagt om jezelf te verdedigen, maar dit is een ervaringen topic. Dus ik denk dat mensen (waaronder ik) het wel willen begrijpen. Want zo leren we van elkaar en elkaars inzichten.

Want uit je bericht maak ik op dat je zonnepanelen hebt, en dan zou je bij dynamische tarieven in deze maanden juist flink geld moeten krijgen.

Of Zonneplan heeft een heel ondoorzichtig prijsmodel en model om de saldering uit te voeren, of het kan natuurlijk zijn dat je bakken met stroom gebruikt vanwege een EV, of wat dan ook.

Hier wekken we in de zomermaanden flink meer op dan we verbruiken, en we zitten sinds februari bij Tibber. Sinds april krijg ik maandelijks alleen maar geld gestort ( in de orde van 50 tot 70 euro ). Natuurlijk gaat dat straks in de donkere maanden veranderen en verwacht ik nog aardig wat overproductie, dus over die overproductie de belasting e.d. terug betalen :) .

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
pven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:07:
[...]

Geen zin in ...
Prima, ik was alleen maar op zoek naar je achterliggende beweegredenen. Salderen is dat niet, want dat gebeurt overal, verplicht...

Wellicht kan jouw overweging ook helpen bij het maken van keuzes door andere forumgebruikers hier ;) misschien heb je wel een gat in de markt gevonden of een steengoede aanbieding. Als je die wilt delen, is dat alleen maar mooi voor iedereen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:58
Gameboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:58:
[...]

Prima, ik was alleen maar op zoek naar je achterliggende beweegredenen. Salderen is dat niet, want dat gebeurt overal, verplicht...
Technisch heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk betekent het toch echt wel wat anders. Bij vaste contracten kan je een dure afgenomen kWh in de winter 1-op-1 wegstrepen tegenover een goedkope teruggeleverde kWh in de zomer. Dat gebeurt bij dynamische contracten niet, daar wordt in de praktijk alleen de energiebelasting weggestreept.

Salderen kan dus prima een valide reden zijn om over te stappen.

• Gameboy
Sicco92 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:05:
[...]

Technisch heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk betekent het toch echt wel wat anders. Bij vaste contracten kan je een dure afgenomen kWh in de winter 1-op-1 wegstrepen tegenover een goedkope teruggeleverde kWh in de zomer. Dat gebeurt bij dynamische contracten niet, daar wordt in de praktijk alleen de energiebelasting weggestreept.

Je hebt gelijk wat de verschillende tarieven betreft, maar de term "saldering" geldt wat mij betreft voor de regeling, en die wordt overal en door iedereen toegepast, omdat het de Wet is ;)

Maar goed, in de winter zijn de stroomtarieven inderdaad gemiddeld ietsje hoger dan in de zomer, maar dat scheelt niet bijzonder veel (enkele centen).

Dus in de winter betaal je netto iets meer per kWh, maar je moet niet vergeten dat bij Tibber en Zonneplan de BTW over je teruglevering ook wordt vergoed, waarmee je netto teruglevertarief 21% hoger is dan bij andere energieleveranciers.

Dat zul je dan ook moeten meewegen in je rekensommetje wat de beste leverancier is, net als dat je rekening moet houden met een terugleverboete, die ook erg hoog kan worden afhankelijk van je productie.

Al met al is het zeker geen eenvoudige rekensom, maar dynamisch is zeker niet per definitie (on)gustiger dan een vast/variabel contract. Dat kan voor eenieder anders uitpakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
Sicco92 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:05:
[...]

Dit is niet een compleet verhaal. Bij ieder vast contract betaal je inmiddels terugleverkosten in een of andere vorm. Dat komt neer op ongeveer EUR 0,10 (soms meer) per kWh. Dus een vast contract wordt pas gunstiger als het gewogen gemiddelde verschil tussen "dure afgenomen kWh" en "goedkoop teruggeleverde kWh" meer dan EUR 0,10 is.

Als ik hier regelmatig de ervaringen zie van wat anderen hebben gerealiseerd is dat verschil misschien EUR 0,04 - 0,06 afhankelijk van hoeveel ze hun gebruik kunnen sturen. In veel gevallen nog veel minder als mensen een EV hebben of zelfs in het voordeel van terugleveren als mensen een thuisbatterij slim inzetten.

Een vast contract kan theoretisch gezien beter uitpakken in gevallen van extreme prijsstijgingen. Maar in dat geval zullen de opbrengsten van PV waarschijnlijk ook veel hoger zijn. Twee jaar geleden in augustus/september bereikte de stroomprijs in de vroege avond soms zelf EUR 1,00 per kWh. Dus als je dan nog teruglevert zal het gemiddelde ook enorm omhoog gaan.

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:29
koboy schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:25:
[...]

Daarom is het voor de ANWB juist aantrekkelijk. Die gebruiker de 1ste lijns servicedesk voor de pechhulp ook voor al die andere diensten, die mensen zitten er al, hoe meer dienstverlening je erdoor laat lopen hoe goedkoper het wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Henno Keers schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:18:
[...]

Daarom is het voor de ANWB juist aantrekkelijk. Die gebruiker de 1ste lijns servicedesk voor de pechhulp ook voor al die andere diensten, die mensen zitten er al, hoe meer dienstverlening je erdoor laat lopen hoe goedkoper het wordt.
Maar werkt het wel zo? Ik heb de indruk dat er voor de Wegenwacht een eigen helpdesk is en dat het voor elektriciteit gewoon wordt uitbesteed. Misschien wordt het bij de Wegenwacht ook wel uitbesteed aan een hulpcentrale.

De ANWB is dan wel een vereniging, maar er hangen allemaal bedrijfjes onder. De strategie zal wel zijn dat ze daarmee hun klanten ahum leden meer gemak bieden en de opbrengsten gebruiken voor het financieren van de doelen van de vereniging. Maar uiteindelijk blijven het gewoon bedrijfjes die zich moeten bedruipen door het merk ANWB uit te melken.

[ Voor 23% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-09-2024 13:41 ]

• Groenenduck
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-05 21:20
Ben nieuw met dynamische contracten, maar ik denk dat in mijn situatie dit misschien wel handig is.

Woon nog bij mijn ouders en heb een klein huisje gekocht waar ik eerst in ga klussen voordat ik erin ga. Ga klussen overdag. Mijn gedachten is om een dynamisch contract af te sluiten voor de komende 6 maanden en als ik er dan echt ga verhuizen, weer opnieuw naar het contract ga kijken. Ik had namelijk begrepen dat je een dynamisch contract maandelijks kan opzeggen.

Nu moet ik dus een keuze maken (heb gas en elektra nodig), na wat lezen hier op het forum kwam ik achter Nextenergy of Frank energie. Maar als ik bij gaslicht.com kijk, zie ik een lage waardering.

Iemand ervaring met deze partijen? Of misschien een tip wat mij verder kan helpen bij het kiezen van de juiste partij? Had ook al gelezen dat de ene leverancier achteraf factureert en de andere weer een voorschot wil hebben. Maar de komende 6 maanden is mijn verbruik "verwaarloosbaar" voor wat een normaal huishouden zou hebben...

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybertroy
Ik wil jullie deze screenshot niet onthouden, als een bewustwording van de grote hoeveelheid belasting die wordt geheven.

Door een fout bij GC moest ik tijdelijk een contract voor gas afsluiten. Ik had al gas, maar wilde dit per 1 september beëindigen, omdat wij toen helemaal van het gas af zouden zijn. Dit tijdelijke contract was dus voor twee maanden, omdat ze ons administratief meteen hadden afgesloten. Als je dan ziet wat je moet betalen voor een klein beetje gas, moeten we ons toch even achter de oren krabben. Niet dat dit nieuws is, begrijp me niet verkeerd, dit is al langer zo. Maar als je dit dan weer ziet, gaan de wenkbrauwen toch even omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKuVpDT2MADo1tDmw6fmKnFsFpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNHPvEOjaIbebKBlY89pNGiy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:59
Dit herken ik heel goed van een naast familie lid, huurhuis met gezamenlijke blokverwarming, sww op elektrische boiler en gas om op te koken. Ja hoor, dan wordt een m3 gas erg duur om alleen mee te koken……..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Groenenduck schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:20:
Ben nieuw met dynamische contracten, maar ik denk dat in mijn situatie dit misschien wel handig is.

Woon nog bij mijn ouders en heb een klein huisje gekocht waar ik eerst in ga klussen voordat ik erin ga. Ga klussen overdag. Mijn gedachten is om een dynamisch contract af te sluiten voor de komende 6 maanden en als ik er dan echt ga verhuizen, weer opnieuw naar het contract ga kijken. Ik had namelijk begrepen dat je een dynamisch contract maandelijks kan opzeggen.

Nu moet ik dus een keuze maken (heb gas en elektra nodig), na wat lezen hier op het forum kwam ik achter Nextenergy of Frank energie. Maar als ik bij gaslicht.com kijk, zie ik een lage waardering.

Iemand ervaring met deze partijen? Of misschien een tip wat mij verder kan helpen bij het kiezen van de juiste partij? Had ook al gelezen dat de ene leverancier achteraf factureert en de andere weer een voorschot wil hebben. Maar de komende 6 maanden is mijn verbruik "verwaarloosbaar" voor wat een normaal huishouden zou hebben...

Ik weet niet welke delen van dit topic je hebt gelezen, maar ik lees er niet veel goede ervaringen over. Voor een deel heeft mijn perceptie te maken met de manier waarop ze omgaan met salderen. Dus wellicht is dat voor jou niet aan de orde.

Over het algemeen: ik check altijd even de ervaringen met dat soort bedrijven. Sommigen hebben echt een slechte reputatie en dan kan je in vervelende situaties terechtkomen. Dus als je het obv de ervaringen bij gaslicht.com niet vertrouwt gewoon niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Groenenduck schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:20:

Ook een regulier variabel contract kun je opzeggen wanneer je wil. Helaas kijkt gaslicht.com naar een hele contract periode of een jaar en rekent daar de welkomstbonus etc nog in door.
Liggen er zonnepanelen? Dan is dynamisch een optie omdat je waarschijnlijk meer terugkrijgt per kWh. Geen zonnepanelen: kijk ook naar regulier variabele contracten, en kijk dan vooral ook naar de vaste leveringskosten. Voordeel van een regulier variabel contract is dat als je na je werk nog even gaat klussen tussen 5 en 9 je niet de dynamische hoofdprijs betaalt.

• w00key
Cybertroy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:20:
Ik wil jullie deze screenshot niet onthouden, als een bewustwording van de grote hoeveelheid belasting die wordt geheven.

Door een fout bij GC moest ik tijdelijk een contract voor gas afsluiten. Ik had al gas, maar wilde dit per 1 september beëindigen, omdat wij toen helemaal van het gas af zouden zijn. Dit tijdelijke contract was dus voor twee maanden, omdat ze ons administratief meteen hadden afgesloten. Als je dan ziet wat je moet betalen voor een klein beetje gas, moeten we ons toch even achter de oren krabben. Niet dat dit nieuws is, begrijp me niet verkeerd, dit is al langer zo. Maar als je dit dan weer ziet, gaan de wenkbrauwen toch even omhoog.

[Afbeelding]
Ik zie 10,71 aan belasting en kosten voor het aanleggen en onderhouden van een hoop ondergrondse leidingen.

Alternatief als je niet op het netwerk zit is tegenwoordig een warmtepomp, of een propaan tank in de tuin en af en toe door een tanker laten bijvullen. Dat is ook leuk, ik heb in een restaurant gewerkt in een buitengebied, dat ding moet je wel in de gaten houden en zorgen dat het niet op raakt. Dat is ook niet goedkoper, tank + leidingen mag je dan lekker zelf onderhouden en laten keuren.

• eymey
w00key schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:46:
[...]

Ik zie 10,71 aan belasting en kosten voor het aanleggen en onderhouden van een hoop ondergrondse leidingen.

Alternatief als je niet op het netwerk zit is tegenwoordig een warmtepomp, of een propaan tank in de tuin en af en toe door een tanker laten bijvullen. Dat is ook leuk, ik heb in een restaurant gewerkt in een buitengebied, dat ding moet je wel in de gaten houden en zorgen dat het niet op raakt. Dat is ook niet goedkoper, tank + leidingen mag je dan lekker zelf onderhouden en laten keuren.
Mja (maar nu gaan we wel wat off-topic), wij zitten op stadsverwarming van Vattenfall (tot zo ver dynamische tarieven en keuzevrijheid ;w ). Als wij helemaal geen enkele gigajoule gebruiken (dus geen verwarming, geen warm tapwater), dan betalen we nog steeds 60 euro per maand. Alleen maar om aangesloten te zijn, een afleverset te hebben, etc.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• w00key
eymey schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:24:
[...]

Mja (maar nu gaan we wel wat off-topic), wij zitten op stadsverwarming van Vattenfall (tot zo ver dynamische tarieven en keuzevrijheid ;w ). Als wij helemaal geen enkele gigajoule gebruiken (dus geen verwarming, geen warm tapwater), dan betalen we nog steeds 60 euro per maand. Alleen maar om aangesloten te zijn, een afleverset te hebben, etc.
"Maar" een afleverset is hetzelfde als een CV huren inclusief onderhoud hè. Als het stuk / lek is bel je ze en tis "not my problem". En een andere deel betaalt de buizen in de grond. Je kan het ook opzeggen en helemaal elektrisch stoken maar de vraag is of een warmtepomp + wpb goedkoper is per jaar als je die aanschafprijs door 10 jaar deel. Geen idee hoe lang het in de praktijk mee gaat.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:24
eymey schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:24:
[...]

Ik heb ooit diep in de jurisprudentie gezeten en je kan gewoon afgesloten worden! Gratis. Dit is wettelijk verplicht. Hopelijk heb je er iets aan :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• eymey
w00key schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:44:
[...]

"Maar" een afleverset is hetzelfde als een CV huren inclusief onderhoud hè. Als het stuk / lek is bel je ze en tis "not my problem". En een andere deel betaalt de buizen in de grond. Je kan het ook opzeggen en helemaal elektrisch stoken maar de vraag is of een warmtepomp + wpb goedkoper is per jaar als je die aanschafprijs door 10 jaar deel. Geen idee hoe lang het in de praktijk mee gaat.
Ecological schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:50:
[...]

Ik heb ooit diep in de jurisprudentie gezeten en je kan gewoon afgesloten worden! Gratis. Dit is wettelijk verplicht. Hopelijk heb je er iets aan :)
Oh ik heb zelfs het topic over afgesloten worden van de stadsverwarming met interesse gevolgd. Zo ver ben ik (helaas) nog niet.

Maak er zelf dus ook actief gebruik van. Maar gewoon even om aan te geven hoe gigantisch duur het kennelijk is om zo'n net te exploiteren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
eymey schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:25:
[...]

[...]

Oh ik heb zelfs het topic over afgesloten worden van de stadsverwarming met interesse gevolgd. Zo ver ben ik (helaas) nog niet.

Maak er zelf dus ook actief gebruik van. Maar gewoon even om aan te geven hoe gigantisch duur het kennelijk is om zo'n net te exploiteren.....
Dat heeft meer met de wettelijke bepaling te maken die alleen een maximumprijs benoemt ("niet duurder dan met gas verwarmen", waarbij ze naar de 3 grootste leveranciers kijken ipv de drie goedkoopste) dan dat het aan de werkelijke kosten ligt. De warmte is meestal restwarmte van bijvoorbeeld een afvalverbranding en er zijn ook vaste lasten die de installatie dekken.

Maar goed, die discussie is eigenlijk niet voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zojuist m'n gas bij Tibber geparkeerd per afloop contactdatum.

Blijkt dat de energyzero bug waar ik al een paar jaar tegenaan loop bij overstap nog steeds aanwezig is en ik dus een contract binnen krijg waarop m'n geboortedatum een dag te vroeg genoteerd staat.
Het is niet alsof ik dat niet meermaals gemeld heb. :+

Geldt het wellicht enkel voor mijn geboortedatum?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:15
Raymond P schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:58:
Zojuist m'n gas bij Tibber geparkeerd per afloop contactdatum.

Blijkt dat de energyzero bug waar ik al een paar jaar tegenaan loop bij overstap nog steeds aanwezig is en ik dus een contract binnen krijg waarop m'n geboortedatum een dag te vroeg genoteerd staat.
Het is niet alsof ik dat niet meermaals gemeld heb. :+

Geldt het wellicht enkel voor mijn geboortedatum?
Misschien heeft je moeder het mis? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Hijdaar95 Zou het bijna gaan denken ja. :p

- knip -

• david033
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-01 19:36
Als Van de Bron een vast daltarief van 0,027 euro per kWh (inclusief btw) voor drie jaar aanbiedt, ben ik erg benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de dynamische tarieven. Zelf heb ik tot voor kort altijd dynamisch gecontracteerd en was ik er groot fan van. Maar een vast tarief van 0,027 is wel extreem scherp. Ik denk dat je met dynamische tarieven flink moet sturen om gemiddeld op 16 cent per kWh all-in uit te komen. Met mijn elektrische auto kon ik altijd goed inspelen op de prijzen, maar met zo’n vast tarief kun je bijvoorbeeld ’s nachts altijd laden voor 16 cent en in de dure wintermaanden je warmtepomp laten draaien voor onder de 20 cent. Dynamische tarieven zijn vanaf april doorgaans gunstig, maar zodra de winter begint, zie je de prijzen stijgen.

• david033
Dus dit aanbod van van de bron zal veel mensen met dynamisch doen laten wankelen, behalve als je heel veel zonnepanelen hebt

• Devke
david033 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:48:
Als Van de Bron een vast daltarief van 0,027 euro per kWh (inclusief btw) voor drie jaar aanbiedt, ben ik erg benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de dynamische tarieven. Zelf heb ik tot voor kort altijd dynamisch gecontracteerd en was ik er groot fan van. Maar een vast tarief van 0,027 is wel extreem scherp. Ik denk dat je met dynamische tarieven flink moet sturen om gemiddeld op 16 cent per kWh all-in uit te komen. Met mijn elektrische auto kon ik altijd goed inspelen op de prijzen, maar met zo’n vast tarief kun je bijvoorbeeld ’s nachts altijd laden voor 16 cent en in de dure wintermaanden je warmtepomp laten draaien voor onder de 20 cent. Dynamische tarieven zijn vanaf april doorgaans gunstig, maar zodra de winter begint, zie je de prijzen stijgen.
Linkje? Als ik mijn gegevens invul ben ik sws duurder uit dan huidige leverancier.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:08
Zou het kunnen dat je er typfout hebt gemaakt en dat het 0,27 moet zijn? Of is het tarief zonder energiebelasting, gewone belasting en ode?
Ik krijg trouwens bij van de bron een prijs van 0,26 per kWh aangeboden.

• david033
Een type fout ? Nee hoor die 2 cent is exclusief belasting en zoals ik al schreef kom je all in dan op 16 cent. 15, nog wat.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:30

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Nou dat zou zeker interessant zijn. Lager dan 16 cent kom je bijna niet.

Ik krijg de aanbieding alleen niet te zien. Ik krijg 25,5 cent dal en ietsje meer piek. En dan ook nog 200 terugleverboete. Laat maar zitten dus

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij gaat dat over het 3 jaar VEH aanbod voor VDB: ajbu in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 14-09-2024 10:14 ]

• Raymond P
Persoonlijk zou ik nog niet tekenen voor '27. Dat kan zomaar een behoorlijk spannend jaar worden.
En als je tekent voor slechts 1 jaar krijg je dus grofweg dezelfde tarieven als andere aanbieders voorschotelen.

- knip -

• koboy

koboy

Ik snap even niet waar die 16 en 20 cent vandaan komen en hoe je die gebruikt in de afweging....

In het algemeen zou ik verdraaid goed oppassen met de combinatie van een 3 jaar contract en het gepland afschaffen van de salderingsregeling als je zonnepanelen hebt. Je spreekt namelijk ook een teruglevertarief af voor drie jaar.
Let ook goed op de terugleverboete, die je waarschijnlijk ook voor drie jaar afspreekt.

Specifiek voor Vandebron zie ik een voor enkeltarief 26 cent afname en 14 cent (onder de 20000 kWh) teruglevering. Kan erg interessant zijn zeker omdat die 14 cent zonder energiebelasting is. Houd je alleen het "nadeel" van de terugleverboete over.

• NielsvdBeek
koboy schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:41:
[...]

Ik snap even niet waar die 16 en 20 cent vandaan komen en hoe je die gebruikt in de afweging....

In het algemeen zou ik verdraaid goed oppassen met de combinatie van een 3 jaar contract en het gepland afschaffen van de salderingsregeling als je zonnepanelen hebt. Je spreekt namelijk ook een teruglevertarief af voor drie jaar.
Let ook goed op de terugleverboete, die je waarschijnlijk ook voor drie jaar afspreekt.

Specifiek voor Vandebron zie ik een voor enkeltarief 26 cent afname en 14 cent (onder de 20000 kWh) teruglevering. Kan erg interessant zijn zeker omdat die 14 cent zonder energiebelasting is. Houd je alleen het "nadeel" van de terugleverboete over.
Als je 17 cent betaald voor aankoop en je saldeert hou je op papier niet veel over. De terugleverkosten betaal je Met zonnepanelen even goed oppassen.
Links of rechtsom wordt je uitgekleed. Dan nog een eventueel schrappen van de saldeerregeling in de toekomst meenemen met een drie jaar contract.

Voor mij persoonlijk heeft vast contract drie jaar geen zin met zonnepanelen

• david033
Hoe ik het zie: ik heb slechts 5 panelen van de nieuwbouw destijds gekregen. Ik koop knetter goedkoop in en als ik laad (ja 16 cent all drie jaar lang ) dan valt mijn nadeel met ev en warmtepomp wel mee. Veel van de zonne-energie gaat rechtstreeks de auto in en dat scheelt werkgever dan iets. Mocht ik willen bijsturen in 2026 en 2027 of zo dan kan dat : ik kan kostenloos ontbinden. Mits: de tarieven niet verder dalen bij van de bron maar hoger liggen dan mijn tarief. Dalen ze dan gaat dat verhaal niet op. Maar ik geloof niet dat ze nog verder dalen. Heb je 25 panelen liggen en niet zoals ik slechts 5 met geen hoge wp zoals tegenwoordig (komen uit 2020), dan is het ander verhaal. Ik lever slechts 700 terug en de rest gaat in de ev primair.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Ik dacht dat dit het dynamische tarieven topic was?
Ik lees nu alleen een discussie over een aanbieding van Vandebron, en dan ook nog eens tamelijk verwarrend.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:15
Kabinet bevestigt einde salderingsregeling zonnepanelen in regeerprogramma per 2027

Jammer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:53
Deldenaar schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:24:
Kabinet bevestigt einde salderingsregeling zonnepanelen in regeerprogramma per 2027

Jammer...
Kijken of ze deze keer wel doorzetten. Ik geloof het pas als het gebeurd is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:16
jojost1 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:02:
[...]

Kijken of ze deze keer wel doorzetten. Ik geloof het pas als het gebeurd is ;)
Laten we het hopen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

Deldenaar schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:24:

Jammer...
Verkeerde topic

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34
John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Is het gebruiksprofiel dan anders voor mensen met een bmi lager of gelijk aan 22,5 dan voor mensen met een bmi hoger dan 22,5?
het is een vergelijking.
Pagina: 1 ... 234 ... 278 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels